Navezuelas

conceyu de la provincia de Cáceres (España)

Navezuelas ye un conceyu español, na provincia de Cáceres, Comunidá Autónoma d'Estremadura. Atópase na contorna natural de Las Villuercas, cerca de la nacencia del ríu Almonte.

Navezuelas
Alministración
País España
AutonomíaBandera de Estremadura Estremadura
ProvinciaBandera de Provincia de Cáceres provincia de Cáceres
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Navezuelas (es) Traducir Carlos Javier Ríos Peromingo
Nome oficial Navezuelas (es)[1]
Códigu postal 10374
Xeografía
Coordenaes 39°30′42″N 5°26′19″W / 39.511666666667°N 5.4386111111111°O / 39.511666666667; -5.4386111111111
Navezuelas alcuéntrase n'España
Navezuelas
Navezuelas
Navezuelas (España)
Superficie 60 km²
Altitú 930 m
Llenda con Guadalupe, Alía, Cañamero, Cabañas del Castillo, Navalvillar de Ibor y Villar del Pedroso
Demografía
Población 648 hab. (2023)
- 323 homes (2019)

- 314 muyeres (2019)
Porcentaxe 0.17% de provincia de Cáceres
0.06% de Estremadura
0% de España
Densidá 10,8 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
navezuelas.es
Cambiar los datos en Wikidata

Gran parte de la historia d'esti pueblu ta amestada al vecín conceyu de Cabañas del Castillo, al cual perteneció hasta'l 2 d'abril de 1927. El conceyu ye conocíu, al igual que los demás conceyos de Las Villuercas, pol so patrimoniu natural.

Símbolos editar

Por Orde del 28 de mayu de 1992, apruébase l'escudu heráldicu y bandera de Navezuelas, l'espediente alministrativu va ser instruyíu pol conceyu'l 29 y 30 d'abril de 1992, onde s'espresen les razones y xustifícase el diseñu de los mesmos; va ser publicáu en DOE númberu 44 del xueves 4 de xunu de 1992, l'escudu va ser de sinople de rombu de plata y obre de castañal con corona real zarrada, la bandera, va ser rectangular de proporciones 2/3 de pañu verde con rombu blancu colos sos vértices nos puntos medios de los llaos de la bandera, col escudu municipal nel mediu.[2] [3]

Historia editar

Los oríxenes del pueblu son inciertos, si sábese que'l pueblu actual provién d'un asentamientu anterior na ribera del ríu Almonte, asitiábase unos quilómetros abargane embaxo; nel sitiu de les "Zahoderas". Según la lleenda, les víbores fueron, como n'otros munchos despoblados de la provincia de Cáceres, les causantes del so abandonu, les Sauceras o "Zahoderas" pa los paisanos formó parte de la diócesis de Plasencia a lo menos hasta'l sieglu XVI, y les causes del so abandonu anguaño son desconocíes, lo más seguro ye que fuera dalguna plaga, o algúna epidemia la que provocara l'éxodu de los sos habitantes, que instaláronse, valle enriba, en pequeños grupos humanos esvalixaos, en clanes familiares, dedicaos n'orixe a la ganadería, anguaño dalgunos sobreviven, d'ende que'l pueblu nun primer momentu denominábase les Navezuelas, ye dicir asentamientos humanos esvalixaos a lo llargo del valle de la nacencia del Almonte; el topónimu de Navezuelas refierse concretamente a esti datu a "nave" que ye la derivación de "nava" qu'amás de ser un llugar llanu, rasu ente montes, regueros o ríos, podemos da-y el significáu de llar, casa, sitiu seguru, alredor de cual apigúrase, un grupu humanu, una familia. Polo tanto delles "navas", delles families, esvalixaes, formaron les Navezuelas.

Navezuelas ye un pueblu enclaváu en plena Sierra de les Villuercas, históricamente siempres tuvo aislláu, pola so alloñanza de les grandes ciudaes y por tar lloñe de les víes de comunicación más importantes, lo cual lleva a qu'entá se caltengan tradiciones y sobremanera unes traces físiques propios del norte d'Europa.

Les tierres de Navezuelas yá taben habitaes hai unos 3500 años como lu demuestren les pintures rupestres asitiaes na zona conocida como la Era del Gatu nel Calcolítico. Nel añu 300 e. C. los vetonos vivieron nestes tierres, pa los cualos los ríos y regueros teníen un calter máxicu, fueron una feroz resistencia al invasor romanu. Los sos pobladores yeren cazadores nómades que s'enfusaron nel monte en busca de preses.

Quiciabes unes de les pruebes de que los Visigodos asitiar nestes tierres, va ser como señalemos enantes les traces físiques tan carauterísticos de xentes del norte y Centroeuropa.

Gran parte de la Historia de Navezuelas cuerre paralela a la de Cabañas del Castillo, sobremanera nel periodu feudal, de quien va depender, siquier dende'l medievu como una pedanía más de la primeru: Encomienda de les Órdenes Militares de Caballeros de Trujillo, tamién de los de Calatrava. Perteneció tamién a Trujillo, al Conde de Oropesa y a la diócesis de Plasencia.

El pasu de la Orde de Santiago dexa en Navezuelas retazos cola dedicación de la so ilesia a Santiago Matamoros y una virxe llamada Santa Ana que d'orixe románicu y bien pudiera tar rellacionada con ellos.

Escontra 1186 empiecen a recibir importantes privilexos sobre Trujillo y la so contorna; sobremanera nun testamentu de Pedro Rodríguez de Castro, quien nel so testamentu dexa a la Orde de Santiago, ente otros, Cabañas del Castillo. Esti home nun se morrió aína, pero llueu tien que fuxir colos moros acusáu de rebelde. La influencia d'esta orde se difuminará diez años dempués cola última folada árabe.

Trujillo conquístase definitivamente en 1232, con ello en tola contorna empieza un periodu de relativu aselu.

Nel añu 1337 el rei Alfonsu XI, que cazaba osos nel Valle del ríu Vieyes, asina se describía nunos de los capítulos del Llibru de monteríes:

"El valle de Viejas es buen monte de oso en iverno, Et son las vocerías, la una por la cumbre de la sierra que es cantante al Valle Vieja desde el collado de cima fasta en derecho de la Majada del Helechar et la otra por la cumbre de la sierra que es cantante á Roturas desde Collado por cima de la cumbre fasta cima de al Gargantiella de Juanes Domingo. Et son las armadas en esta Majada del Madroño, et otra en la Majada del Helechar. Et que estén renuevos de canes en los Riscos, et sobre la Texeda, porque es el monte grande". “Et la primera vez que corrimos este monte, fallamos hí diez osos, et soltamos á los seis, et murieron los cuatro”.

Nel sieglu XVI constrúyese la ilesia de Santiago Apóstol monumentu más importante del pueblu fecha de pieces de mampostería ensin encuadrar; consta d'una sola nave estremada en cinco tramos, cubierta de texa árabe a dos agües sobre arcos apuntaos de lladriyos.

A la cayida del Antiguu Réxime la llocalidá de constitúi en conceyu constitucional na rexón d'Estremadura. Dende 1834 quedó integráu nel Partíu Xudicial de Logrosán[4] Nel censu de 1842 figura anexonáu a Cabañas del Castillo.[5]

«...Navezuelas formaba parte del conceyu de Cabanes, perteneciente al Partíu Xudicial de Logrosán, dependiendo de l'Audiencia Territorial de Cáceres, siendo territoriu diocesanu de Plasencia. Los vecinos yeren noventa, ochenta cases casi soterrañes fundaes sobre ribayos, estes afaíense a la rimada del terrén, formen cais escabrosas, desiguales, angostes. Una enfermedá común ente los navezueleños yera'l reuma. Tenía dos molinos fariñeros nel ríu Almonte y Vieyes. Los caminos p'aportar yeren bien malos, el pueblu tenía corréu con Guadalupe dos veces a la selmana, pel camín de ferradura pol valle del Vieyes...»[6]

En 1927 esgazar de Cabañas del Castillo faciéndose conceyu independiente. Darréu nos cincuenta presentaba una estampa de pueblu dinámicu, qu'a pesar de les sos comunicaciones, del so aislamientu, del so mediu, nun faltaba práuticamente de nada.

El golpe d'estáu de Primo de Rivera en 1923 favoreció una serie de reformes, ente otres coses nuna batería de normes que trataríen de lluchar contra'l caciquismu y la corrupción imperante nestos años, eslleiendo Conceyos y Diputaciones y estableciendo en marzu de 1924 l'Estatutu Municipal, redactáu por Calvo Sotelo. La caótica organización alministrativa y fiscal de conceyu de Cabanes, éstes reformes daríen llugar a la segregación de Navezuelas de Cabanes.[7]

Mientres la posguerra hacia l'añu 1944 les sierres qu'arredolen el pueblu fueron escondite de los llamaos "Maquis". Estos guerrilleros pasaron d'una llucha política a ser simples bandoleros que vivíen nes zones más montascoses y menos poblaes; pagando mayores costos sociales y económicos quien vivíen en y de la sierra como cabreros, carboneros, llabradores etc… yeren bien frecuentes les visites peles nueches a les mayaes pa extorsionar, robar alimentos, ganáu, gochos, los habitantes de les cases del campu tener qu'iguar construyendo zulos nos sitios menos insospechados pa despintar la poca comida que teníen, amás del peligru de los Maquis, cualquier conducta que pudiera causar barruntu na Guardia Civil puede tener tarrecibles consecuencies. Unu de los más famosos foi Joaquín Cintes alíes Chaqueta Llarga natural de Fuenlabrada de los Montes, provincia de Badayoz, arrexuntó numberosos fuxíos allegaos a la so ideoloxía comunista, entamando una agrupación guerrillera disciplinada que percorrió Estremadura, la provincia de Toledo y el norte d'Andalucía. Safar a Francia en 1948.

El 28 de mayu de 1992, apruébase l'escudu heráldicu y bandera de Navezuelas.

Xeografía física editar

Llocalización editar

La llocalidá de Navezuelas atópase enclavada en plenu corazón de Las Villuercas, cerca de la nacencia del ríu Almonte y del picu Villuercas, a una altitú de 930 msnm. Tol términu asítiase percima de los 650 msnm. La mayor cota ye'l picu Villuercas de 1601 msnm, el más altu de los Montes de Toledo.

El siguiente diagrama amuesa a les llocalidaes nun radiu de 25-kilometer (16 mi) de Navezuelas:

 
Llocalidaes cercanes
 Navezuelas
  Logrosán (20 km)
  Guadalupe (11.5 km)
  Cañamero (15 km)
  Castañar (13 km)
  Deleitosa (23.5 km)
  Garciaz (19.5 km)
  Alía (20.5 km)
  Aldeacentenera (16.5 km)
  Berzocana (8.5 km)
  Navalvillar (8.5 km)
  Robledollano (12.5 km)
  Fresnedoso (20 km)
  Carrascalejo (24.5 km)
  Roturas (6 km)
  Navatrasierra (20 km)
  Garvín (24.5 km)
  La Calera (16 km)
  Campillo (24,5 km)
  Retamosa (11 km)
  Cabanes (7.5 km)

Hidrografía editar

 
Presa de Santa Lucía.

Ye un afluente del Tajo, naz nel picu Villuercas nel términu municipal de Navezuelas, onde se construyó una pequeña presa pal suministru de dicha llocalidá. Percuerre 97 quilómetros hasta desaguar en Garrovillas, xusto en castiellu y pueblu anubiertu de Alconetar. Los sos principales afluentes son: el Gargüelu de Santa Lucía, los ríos Berzocana y Garciaz nes Villuercas; l'El Tozu, el Tamuja de Montánchez y el Guadiloba de Cáceres, estos postreros entrando dende'l sur, pela marxe derecha; pela parte izquierda apenes si tien cuenca al correr mui cerca del Ríu Tajo. El tramu de Navezuelas corresponder colos primeros quilómetros de vida, nel so ambiente más puro y virxe. Agües cristalines que nacen na cabecera del valle y que van representar los mayores caudales que reciba en tol so percorríu. El restu d'afluentes vense condicionaos pola estacionalidad y el réxime d'agües.

  • Ríu Vieyes

Ríu que naz nel picu Villuercas, nel términu municipal de Navezuelas. En percorriendo tol Valle de Vieyes, pasando paraxes virgenes de gran guapura y valor ecolóxicu, y recibir agua d'ensame de regueros y manantiales, da un fuerte xiru pa desaguar nel ríu Ibor, el términu municipal de Castañar de Ibor.

  • Gargüelu de Santa Llucía Ríu que naz

nel picu Villuercas, percuerre'l Valle del Uz y el de Santa Lucía. Ye precisamente nesti postreru onde, aprovechando'l so caudal, s'a construyíu un banzáu p'abastecer a un gran númberu de pueblos, como Trujillo. Desagua nel ríu Almonte nel términu municipal de Cabañas del Castillo, nun puntu de gran guapura.

Ta formáu por dos preses consecutives nel calce del ríu de Santa Lucía, nel valle homónimu. La primer presa construyir nel sieglu XIX p'abastecer a Trujillo, que foi una auténtica obra d'inxeniería pa la so dómina. La segunda ye más moderna y data de la década de los 90, que da más suministru tanto a Trujillo como a pueblos d'alredor d'ésti. Llegar a ella al traviés de la pista de Solana, dempués de xubir un empináu puertu.

  • Regueru de Valdemingo, tamién llamáu Vallomínguez, tien una cascada nel so tramu inicial que ye lo que-y da esi calter tan llamativu amás de la flora, na que destaquen árboles endémicos.
  • Regueru de la Tejadilla, naz nel Valle de Vieyes.
  • Regueru del Uz, naz nel Valle d'Uz.
  • Delles fontes naturales ente les que destaquen la Fonte de la Xaronca, la Fonte del Cogorrillo, la Fonte de la Tejadilla y la Fonte Blancuca.

Orografía editar

El pueblu de Navezuelas ta enclaváu en plenu corazón de la contorna de la Villuercas, a la solombra del picu Las Villuercas, arrodiáu d'una paraxa virxe y montascoso, ricu en flora y fauna. El términu municipal ta formáu por trés valles paralelos, empobinaos escontra'l norte y en forma d'uve zarrada. Estos valles reciben el nome de Valle del Almonte, de Santa Lucía y de Vieya, polos cualos pasa ríos que reciben el nome de los valles respeutivos.

Clima editar

El clima de Navezuelas ye de tipu mediterraneu continentalizado anque tamién tien traces propies d'un clima de monte. La temperatura medio ye de 14º, con branos son calorosos y secos con una media de 24º y una máxima de 35º, ya iviernos fríos y húmedos con una media de 5º y una mínima de -5º.

Les precipitaciones son xeneralmente abondoses, ente 800 y 1200 milímetros, rexistrándose más de 386 mm n'avientu de 2009 y 508 mm en marzu de 2013. Les máximes concéntrense sobremanera en primavera y seronda, produciéndose tamién dalgunes en forma de nieve mientres los meses d'avientu, xineru, o inclusive febreru. En primavera les precipitaciones producir en forma de bastios y pedriscaes, que resulten fatales pa l'agricultura. Mientres el branu les precipitaciones son escases y prodúcense xeneralmente en forma de nubes.

Cada 7 años aproximao produzse'l fenómenu de la seca, como la socedida mientres 2004-2005 y 2011-2012, nel cual les precipitaciones son bien inferiores a la media.

   Parámetros climáticos permediu de Navezuelas, 2004-2016  
Mes Xin Feb Mar Abr May Xun Xnt Ago Set Och Pay Avi añal
Temperatura máxima absoluta (°C) 17.5 20.8 25.7 29.3 34.0 38.3 37.9 39.8 34.9 30.7 22.2 17.8 39.8
Temperatura máxima media (°C) 9.3 11.0 14.1 17.0 21.1 26.8 31.2 31.2 26.1 20.4 13.2 10.2 19.3
Temperatura media (°C) 6.2 6.6 9.5 12.4 16.1 21.0 24.8 24.8 20.6 15.5 9.3 6.7 14.5
Temperatura mínima media (°C) 3.9 3.4 4.9 7.6 10.9 15.1 17.8 17.8 14.9 11.1 6.0 3.8 9.8
Temperatura mínima absoluta (°C) −2.5 −5.6 −3.8 −2.5 0.7 4.5 9.0 9.9 5.3 −0.2 −0.9 −2.6 −5.6
Precipitación total (mm) 95.0 119.0 119.2 118.1 77.7 44.7 6.3 19.6 49.0 155.2 103.2 114.1 1021.7
Díes de precipitaciones (≥ 1 mm) 10.1 10.3 12.9 12.8 8.8 5.2 1.8 2.2 4.7 9.2 10.6 9.2 98
Díes de nevaes (≥ 0.1 cm) 0.7 0.9 0.3 0.1 0 0 0 0 0 0.1 0.1 0.8 3.0
Fonte: Aemet[8]

Naturaleza editar

=== Fauna y flora Toa'l pueblu ta arrodiáu d'una fauna y flora bien rica. Tien unu de los meyores paisaxes d'Estremadura, ya inclusive d'España. La meyor dómina pa visitalo son los meses de xunu y xunetu, cuando tou atópase nes sos máxima rellumanza.

La redolada de Navezuelas ye ricu en flora y fauna tantu pol so enorme diversidá, como pola relevancia de delles de les especies presentes na zona. Delles d'estes especies son endémiques, por cuenta del caltenimientu del hábitat, por eso haise declaráu Zona Z.Y.P.A (Zona d'Especial Proteición d'Aves).

colspan=8

style="background:#green; color:white; font-size:100%" align=center bgcolor="green"|Flora y fauna de Navezuelas

       
Xabalín Venáu Gatu Montés Foín
       
Utre lleonada Águila Real Rabilargo Glayu
       
Llondra Llagartesa Colilarga Sacavera Común Rebollar
       
Castañal Sufrera Loru Zrezal
Aves

Nes talayes qu'arrodien el pueblu habiten grandes carroñeros como les utres lleonaes, alimoche, utre negra que sobrevuelen diariamente grandes estensiones de terrén en busca de cadabres d'animales domésticos. Les águiles reales, ferres pelegrinos, y cigüeñes negres son trés de les xoyes de la naturaleza qu'entá se caltienen nos cielos de Navezuelas.

Son habituales aves como los rabilargos, el glayu, la perdiz colorada, por mentar dalgunos ente la gran variedá presente.

Mamíferos

El monte y la carba de la contorna ta habitáu por xabalinos, corzos, venaos, que ye posible ver a primer hora de la mañana o postrera de la tarde nes zones más verdes y frondosas del monte navezueleños. Otros como'l foín y el gatu montés, al ser sorprendíos cuando crucien les carreteres dexen una visión fugaz y espectacular hasta perdese nuevamente na escuridá. La llondra tamién caltién una interesante población dada les condiciones ideales qu'ufierten los ríos de la zona.

Mención especial merez el llobu cerval, de presencia puntual y esporádica na zona. Por toos ye conocíu'l gran valor ecolóxicu d'esti bellu felín catalogáu en peligru d'estinción. Otros como l'osu pardu o'l llobu ibéricu que d'antiguo poblaben estes zones, abandonar y yá nun hai presencia d'estes especies. Na fauna doméstica destaquen la cabra, el gochu y la oveya, de les cualos llógrase lleche y carne pa consumu xeneralmente propiu.

Reptiles, anfibios, peces ya inseutos

El reptil más representativu ye la víbora hocicuda, qu'atopa les condiciones aparentes pa sobrevivir nes fasteres cascayosu y cubrir de vexetación de la zona. Tamién s'atopa presentes la culiebra bastarda y de ferradura por citar dalgunes. Son comunes los llagartos ocelados y les llagarteses colilargas.

Ente los anfibios podemos ver davezu sapos comunes, la sacavera común y la xaronca común.

Dientro de los pexes que podemos atopar nos ríos de la zona, destaca la trucha común y la carpa. No referente a los inseutos, la población toma una ingente cantidá d'especies.

Flora

Si un árbol estrema a Navezuelas, ye ensin dala dulda el castañu, el cuál representa un parte importante nos ingresos del pueblu. Pero les especies arbóreas de la zona nun se llinden a la castañal, esistiendo una gran variedá d'especies que pueblen les inclinaes fasteres d'abarganar redoma. Ente diches especies atopen el carbayu, el sufrera, la encina y otres munches.

Dientro de la carba, y asitiáu nes zones más altes de la sierra atopa'l rebollar. Otros exemplos predominantes d'esti tipu de vexetación, ye la abundantísima jara, planta qu'invade darréu les zones de cultivu abandonaes, poblando en solitariu grandes fasteres, en compañía del uz blancu, el romeru y la retama. Ente les especies de cultivu, que nun son orixinaries d'equí, destaquen les xudíes, el tomate y la pataca, que dan sustentu a la gastronomía del conceyu.

Les flores son tan innumberables como formoses y ye tal la variedá esistente que dalgunes nin siquier tienen nome a nivel llocal.

Pa rematar, nun podemos dexar de mentar un árbol formoso y escaso: el loru. Les loreras, nome que reciben les agrupaciones d'estos árboles, son reliquies d'antiguos montes de borrina que fueron abondoses mientres la yera terciaria.

Zones protexíes editar

El 17 de setiembre de 2011 aprobóse'l Xeoparque Villuercas-Ibores-Jara, a la cual pertenez esti pueblu. Tien una situación xeográfica estratéxica, yá que s'atopa nel centru del xeoparque y de la contorna.

Demografía editar

D'antiguo la población atopábase bien esvalixada. Vivíen xunto a la tierra que-yos daba'l sustentu, arrexuntaos en pequeños nucleos familiares. Trés o cuatro viviendes más establos, payares y otres dependencies conformaben grupos de venti a trenta persones. De normal xunto a regueros perenals, podemos atopales partíes por tol términu municipal, pegándose a les fontes que-yos darán la vida. Anguaño la población que vive esvalixada casi sumió, y tola población arrexuntar nel nucleu principal.

Mientres principios del sieglu XX la población del conceyu creció amodo hasta los años venti cuando s'amenorga por cuenta de la gripe español y a la crisis económica, pero que volvió crecer explosivamente hasta mediaos de sieglu, cuando gran parte de la población abandonó'l pueblu buscando zones más espolletes ya industrializaes como Madrid, Cataluña o'l País Vascu n'España, y fora d'ella como a Francia, Alemaña, Suiza o los Países Baxos (Holanda). Anguaño la población sufre un fuerte avieyamientu, anque non tan alto como n'otros conceyos cercanos como Cabañas del Castillo, Berzocana o Alía. La población mengua anque de forma menos acusada qu'a finales del sieglu anterior, por cuenta de la meyora de les condiciones rurales y al regresu d'antiguos emigrantes. En 1927 el conceyu independizar colo que la so población y términu municipal mengüen, como puede vese nel gráficu.

Pirámide de población (2016)[9]
% Homes Edá Muyeres %
2,09
 
85+
 
3,58
3,13
 
80-84
 
2,24
2,83
 
75-79
 
4,02
1,79
 
70-74
 
2,24
4,77
 
65-69
 
1,49
2,83
 
60-64
 
3,13
3,13
 
55-59
 
3,43
4,92
 
50-54
 
3,73
4,32
 
45-49
 
3,28
2,98
 
40-44
 
1,79
2,38
 
35-39
 
2,98
3,13
 
30-34
 
3,28
3,28
 
25-29
 
1,94
2,38
 
20-24
 
2,53
2,68
 
15-19
 
2,53
2,09
 
10-14
 
1,94
2,09
 
5-9
 
2,68
0,89
 
0-4
 
1,49


Política editar

   Llista de les eleiciones democrátiques de 1979[10] 
Añu Partíu políticu
Partíu Popular   PSOE   IPEX Alianza Popular  UCD   Independiente
% votos ediles % votos ediles % votos ediles % votos ediles % votos ediles % votos ediles
1979 - - - - - - - - - - - - 37,55 273 9 - - -
1983 - - - - - - - - - 47,37 324 7 - - - - - -
1987 - - - - - - - - - 42,08 295 7 - - - - - -
1991 - - - 26,50 186 3 - - - - - - - - - 43,87 308 4
1995 - - - 65,43 405 7 - - - - - - - - - - - -
1999 47,25 284 4 41,43 249 3 - - - - - - - - - - - -
2003 51,48 330 4 33,54 215 3 - - - - - - - - - - - -
2007 46,88 293 4 36,80 230 3 - - - - - - - - - - - -
2011 41,09 242 3 32,26 190 3 12,73 75 1 - - - - - - - - -
2015 59,96 337 5 22,24 125 2 - - - - - - - - - - - -

(*)El porcentaxe de los votos referir al total del censu eleutoral.

Nos años de democracia los alcaldes en Navezuelas fueron los siguientes:

Alcaldes dende les eleiciones de 1979
Llexislatura Nome Partíu
1979-1983 Felipe Montes Porras   UCD
1983-1987 Felipe Montes Porras   AP
1987-1991 Felipe Montes Porras   AP
1991-1995 Ubaldo Porras Cerezo Ind.
1995-1999 José Gabriel Sánchez Cortijo   PSOE
1999-2003 Ladislao Cerezo Mateos   PP
2003-2007 Ladislao Cerezo Mateos   PP
2007-2011 Ladislao Cerezo Mateos   PP
2011-2015 Carlos Javier Ríos Peromingo   PP
2015-2019 Carlos Javier Ríos Peromingo   PP
2019-2023 n/d n/d
2023- n/d n/d

Tresportes editar

Carreteres

Si queremos aportar per carretera, esisten delles víes d'entrada. La vía más fácil ye l'autovía Madrid-Lisboa (A-5) na so esviadura escontra Deleitosa, xusto pasáu'l túnel de Miravete (SalidaPlantía:Salida autopista). Esta carretera dirixir a Guadalupe y al pasar Deleitosa tenemos d'esvianos delles vegaes travesando pueblos como Retamosa y Roturas.

Dende Cáceres y Trujillo podemos dirixinos a Navezuelas al traviés de la carretera que trescurre por Zorita y Logrosán hasta la llocalidá de Cañamero, onde vamos coyer la esviadura escontra Berzocana y darréu al llegar a la glorieta esviaremos escontra Navezuelas.

P'aportar dende Mérida, utilízase la N-430 en direición Ciudá Real, y una vegada en Cañamero esviaremos pela carretera antes citada.

Servicios públicos editar

Educación editar

El colexu públicu d'educación infantil y primaria arrexuntar nel CRA Las Villuercas.[11] Puede estudiase secundaria y bachilleratu nel IES Mario Roso de Lluna de Logrosán.[12]

Sanidá editar

Pertenez a la zona de salú de Berzocana dientro del área de salú de Cáceres y cuenta con un puntu d'atención siguida.[13] Nun hai nengún establecimientu sanitariu priváu rexistráu a fecha de 2013, polo qu'en dellos servicios sanitarios como óptiques o clíniques dentales depende de poblaciones cercanes de mayor tamañu.[14] Nel conceyu hai una sola farmacia, que coordina les sos veces de guardia coles de Berzocana y Cabañas del Castillo.[15]

Patrimoniu editar

Patrimoniu relixosu editar

Ta formada por una planta rectangular, con un pequeñu ábside y una sola nave de cinco tramos. El teyáu ye de texa estilu árabe a dos agües sobre arcos apuntaos de lladriyu. Esta casi reconstruyida na so totalidá namái quedando los contrafuertes y l'ábside na so forma orixinal. A ella apuértase por aciu una escalera y una portada con arcu de mediu puntu. La fachada ta recubierta de piedres y tien una espadaña con trés buecos de campanes, nos cualos hai dos campanes. L'interior presenta unos arcos ojivales de lladriyos, que-y dan ambiente medieval. Nel ábside atopa un retablu cola figura de Santiago montáu sobre un caballu nel centru d'este. A los sos llaos tán Santa Bárbara y San José. Tamién podemos atopar a San Marcos, Santa Ana y un Cristu negru. Tien una pila bautismal de granitu, con tres vieires. Finalmente podemos atopar les talles de la Virxe del Rosario, la de Santiago Pelegrín y el Neñu Jesús, que ye de piel escuro. La ilesia pertenez a l'Archidiócesis de Mérida-Badayoz, Diócesis de Plasencia, Arciprestalgu de Logrosán. [16]

  • Ermita de San Cristóbal

Pequeña y moderna construcción asitiada sobre terrenal de castañales na collada que da vista a la entrada del valle de Navezuelas. Ye cuadrada d'apenes dos metros de llau, pintada en nidios tonos mariellos y con teyáu a cuatro agües. Nella celebra'l 10 de xunetu'l día de San Cristóbal.

Arquiteutura tradicional editar

El pueblu ta formáu per una zona nueva creada pola bona situación sociu-económica de los postreros 30 años y otra que ye'l barriu vieyu, que d'antiguo formaba'l pueblu. Equí podemos atopar cases de tamañu mediu construyíes de piedra o adobe, con un interior de treme de maderes. Estes cases tán formaes xeneralmente por una bodega o almacén na so planta baxa, con espaciu p'animales. Na parte cimera tán la cocina y habitaciones dormitorio. Les cais pueden ser totalmente llanes y con muncha cuesta. Tán afataes con flores que-y dan un toque más bellu y con fontes que-y dan soníu.

Patrimoniu natural editar

  • Picu Villuercas
 
Navezuelas dende'l picu Villuercas

Ye un cume perteneciente a los Montes de Toledo y na cual atópense les sos mayores altitúes, por cuenta de que tien 1601 metros. Por cuenta de la so gran importancia na contorna fai que la de nome a ésta. Ta formada por cuarcites y dixebren el ríu Tajo del Guadiana. Nel so visu hai numberosos edificios, garites, base d'aterrizaxe pa helicópteru y otres instalaciones d'usu civil-militar. Debíu al abandonu de la base militar per parte de los militares, fixo qu'empezara un procesu d'abandonu y estroza hasta que tornaron los militares, que fixeron que la zona recuperárase. Mientres los últimos años instaláronse ensame d'antenes de comunicación. El clima nel visu ye fríu mientres l'iviernu, llegando a tar cubiertu mientres dellos meses. En primavera y branu pueden almirase paisaxes únicos. El branu ye la meyor dómina del añu pa visitala dende la cual puede vese gran parte de la provincia de Cáceres y Toledo, inclusive hai dalgunos qu'afirmen que puede vese Madrid. Por cuenta de los paisaxes propúnxose pa realizar actividaes turístiques y medioambientales, lo que fadría que se desenvolviera'l turismu nes Villuercas. Finalmente, puede aportase a la base al traviés dende Guadalupe, siguiendo pela carretera EX-118 en direición a Castañar de Ibor. Al llegar a la Ermita del Humilladero, siguir a mano izquierda pela pista asfaltada que xube a la base militar asitiada nel picu Villuercas, con bastantes baches nos primeros quilómetros. En xubiendo pela pista mientres aproximao 5 km, algámase la zona denomada Llanillo Buecu, onde esiste un sobreancho pa dexar el coche y onde esta'l Pozu de la Nieve, antigua construcción p'abastecer d'agua a la pedanía de Guadalupe. Tamién puede aportase al traviés de Navezuelas per una pista de formigón, que tien un gran enclín.

  • Cueva del Forcayu Nel

valle de Vieyes, escondida tres una encina de dos tueros ábrese esti impresionante furacu en roca. La estancia tien casi ocho metros de fondura y trés d'altor en dellos sitios. Tien dos cavidad, una un pocu más fonda que la otra. Apréciense la mano del home nos rotos de la roca.

  • Cueva del "Cancho Urracao"

Nel filu que dixebra los valles del Almonte y de Santa Lucia, xunto a la pista que xune Navezuelas con Solana a unos 1100 metros, atopamos unu de los miradores mas impresionantes del términu. Peles tierres que s'acolumbren y polo encantador del llugar. Nuna de les crestes más altes, a manera d'estancia abre una cueva bastante amplia, pocu fonda, que mira al sur. Pero lo más impresionante, ye la chimenea de 3 metros de diámetru que dende l'interior escontra al cielu. Inesplicable formación nes perdures roques de cuarcites.

  • Chorreras de Vallomínguez

N'unu de los rincones de la zona media del Valle de Vieyes, escuéndese unu de los llugares de referencia de los Montes de la Villuercas. D'unos cinco metros d'altor cai un remexu constante d'agües cristalines qu'acaben de nacer. El sitiu axunta tolos elementos suañaos por aventureros, botánicos; amantes de la naturaleza polo xeneral qu'atopen equí les claves que raramente axuntar en tan pocu espaciu. Averase a la Chorrera ye adrentarse nes fontes de la vida. Una estrecha sienda con conduz pol valle, 300 metros que paecen el doble pol difícil caminar na espesura verde que la invade tou. Namás empezar a xubir atopamos un vieyu molín casi tapáu pel monte. A partir d'equí la foresta zárranos ente los sos brazos, nel nuesu camín van afayándose ante nós, una tres otra, les esencies d'esta tierra. Ente les especies vexetales destaquen los felechos, los omeros y los loros.

  • Yera del Gatu Ye un

círculu empedrado nel cual conflúin los términos de Cañamero, Cabañas del Castillo y Navezuelas. El círculu mide unos 7 metros de diámetru, y atópase xunto a la carretera que xune Navezuelas y Berzocana. Dende ella podemos ver el banzáu Cancho del Fresnu y el valle de Santa Lucía.

  • Valle del Uz

Asitiar ente la banda de la Villuercas Chica y la Barrera de los Peñones. Tien una altitú que va dende los 950 metros hasta los 1500. Nél nacen ensame de regueros que formen el Gargüelu del Uz. Nella desenvuélvese la semi-industria de la xudía. Les especies arbóreas que predominen son los chopos y los fresnos.

  • Valle de Vieyes

Ye'l llugar más recóndito de les Villuercas y que s'atopa en direición norte. Esti valle tien un gran altor, y atópase zarráu por tolos sos llaos, lo cual da sensación de tar zarráu. Ye una zona húmedo y templao bien ideal pal cultivu de xudíes, tomates, pataques, pimientos, ente otros. Por esti valle pasa'l ríu Vieyes.

  • Valle de Santa Lucía Ye un

valle en forma d'uve zarrada que s'atopa abiertu por casi tolos sos llaos. Ye un valle partíu ente Cabañas del Castillo y Navezuelas. Les especies arbóreas que destaquen son la encina y el carbayu. Nel tramu final d'esti valle hai unes grandes pendientes pocu abruptas dende onde podemos reparar el castiellu de Cabanes. Pol pasa'l Gargüelu de Santa Lucía nel cual ta construyíu'l banzáu de Santa Lucía.

Pozu de les Nieves editar

Percima de los 1300 metros d'altor, ente les llendes de Navezuelas y Guadalupe, los flaires del Real Monesteriu de Guadalupe, construyeron un conxuntu d'edificaciones ente la que destaca un fondu pozu p'almacenar la nieve mientres tol añu, amás d'una edificación en piedra güei derruida.

Ésta destinábase fundamentalmente a les investigaciones que faía la escuela de medicina del monesteriu, amás del caltenimientu d'alimentos.

Arte rupestre editar

  • Pintures Rupestres na Cueva de la Pollina Atopar

nel Valle de Santa Lucía, cerca del términu municipal de Cañamero. Ye una cueva de poca fondura pero con muncho espaciu. Nella podemos atopar pintures esquemátiques dataes de la Edá del Bronce. Ye difícil llegar, pero merez la pena.

Organización territorial y urbanismu editar

El pueblu atópase empobináu norte-sur na zona de solana y na falda d'un monte con pendiente. Nél puédense estremar dos zones, una antigua con cais estreches, enrevesaes, antigües, cases pequeñes y con un clima frescu, por cuenta del ensame de fontes qu'hai partíes por tol conceyu; y la nueva con cais anches, que fai que sían más templaes, más rectes y con cases grandes, toes elles surdíes a partir de la década de los 70 del sieglu XX por cuenta de la bona situación económica. Amás mientres principios d'esti sieglu XXI construyéronse ensame d'instalaciones públiques..

Nel conceyu hai una plaza principal que'l so nome ye Plaza d'España (620 m²) na cual atópase la ilesia y una plazuela denomada Plazuela Felipe Pulido, por cuenta de la ayuda emprestada al pueblu.

Patrimoniu cultural inmaterial editar

Festividaes editar

Destaquen delles celebraciones a lo llargo del añu:

  • La Candelaria: Celébrase'l 2 de febreru.
  • Antroxos: Ye una festividá de recién celebración, que se celebra nel mes de febreru o marzu. Toos amarútense, axuntar na plaza y faen un percorríu pol pueblu pa depués votar el traxe más orixinal. L'últimu día celébrase'l día de la sardina, onde se visten de llutu, pasiando una sardina pol pueblu, Finalmente tástiense sardines asaes.
  • San Antonio: Celébrase'l 13 de xunu. L'asociación de muyeres parte dulces típicos.
  • Romería de San Cristóbal: Celébrase'l 10 de xunetu, na cual realízase actos llitúrxicos al campu xunto a la ermita de San Cristóbal, a unos 3 km del pueblu. Amás ye un día de xunta y diversión cola familia por cuenta de la realización d'actividaes culturales. A pesar de ser una fiesta relativamente nueva, ganó gran importancia y el númberu de persones qu'arrodien al eventu nun dexó de crecer.
  • Santiago Apóstol: Ye la fiesta más importante que se celebra'l 25 de xunetu. Mientres esta fiesta que se celebra mientres dellos díes, xeneralmente del 23 al 25 de xunetu, realícense actos llitúrxicos mientres el día más importante (25 de xunetu), tamién hai verbena, actuaciones, pasacalles. Finalmente a otru día, 26 de xunetu día de Santa Ana, pártense perrunillas y aguardiente peles cais del pueblu a la cual asisten los quintos d'esi añu. Amás la fiesta de Santiago sirve como descansu y realcuentru a los emigrantes qu'abandonaron el pueblu mientres la segunda metá del sieglu XX.
  • Lumbrinaria y fiesta de Santa Bárbara: Celébrase'l 4 d'avientu, y na que destaca la foguera. Tástiense productos típicos como castañes asaes, perrunillas y rosques, acompañaos de chocolate con churros o café. Pela mañana celébrase una misa n'honor a Santa Bárbara. Navezuelas ye conocida pola so contorna como "Castañueles" una y bones munches persones de contorna na dómina de calbotes (como se denomina a les castañes asaes) mover hasta ellí pa celebralos, porque dicen que les castañes de Navezuelas nun hai niundes.
  • Los Anoyos: Celébrase'l 31 d'avientu, que consiste nun sortéu de solteros y solteres que ye realizáu polos quintos del pueblu, qu'anque yá nun se fai'l serviciu militar sigue calteniéndose la tradición. Amás estos partes perrunillas y aguardiente peles cais del pueblu'l día d'añu nuevu.
  • Mercadín: Celébrase tolos xueves na Avenida d'Estremadura.

Tradiciones editar

Artesanía D'antiguo

yera la única manera de llograr productos como zapatos, oxetos de madera,… Anguaño queden poques persones que se dediquen a esto y que crean tou tipu d'oxetos de cueru como zapatos y bolsos. Tamién se fabriquen texas y relós n'oxetos antiguos pa la decoración.

Gastronomía editar

Basar en productos agrícoles de gran calidá como son los de güerta. Tamién tien presencia la carne de caza, qu'apurre proteínes, amás de la de cabritu, el corderu y el de la matanza tradicional, na cual llógrase ensame de productos como xamones, llombos, chorizos, salchichones,… Por cuenta de la situación d'aislamientu dexó'l caltenimientu de munches recetes. Destaquen les sopes de pataca y tomate, ensalaes de productos de la güerta y les típiques migues. Ente los productos típicos destaquen les castañes, cereces y miel.

Referencies editar

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. Historia Conceyu Navezuelas [1]
  3. Historia de Navezuelas [2]
  4. Cervantes Virtual [3]
  5. Conceyu Códigu INE -10.134 [4]
  6. El Diccionariu Xeográficu y Estadísticu de Pascual Madoz recueyi como yera Navezuelas nel Añu 1849 nel so Tomu XII.
  7. Ente'l Censu de 1930 y l'anterior
  8. «Climatología». Consultáu'l 31 d'agostu de 2016.
  9. Institutu Nacional d'Estadística, España (ed.): «Revisión del Padrón municipal 2016. Datos por conceyos. Población por sexu, conceyos y edá (grupos quinquenales). Navezuelas]». Consultáu'l 10 de setiembre de 2016.
  10. url = http://elecciones.lainformacion.com/municipales/2011/extremadura/caceres/navezuelas.html
  11. http://cralasvilluercas.juntaextremadura.net/index.php/root-j257/el nuesu-colexu/el centru
  12. http://iesmrosodeluna.juntaextremadura.net/index.php/información-54/el centru
  13. Centro de salú de Berzocana
  14. Salú Estremadura (ed.): «Rexistro de Centros Establecimientos y Servicios Sanitarios d'Estremadura.Orde 3 de febreru de 2009 (actualizáu a 2013)». Consultáu'l 29 de mayu de 2015.
  15. Colexu Oficial de Farmacéuticos de Cáceres (ed.): «Farmacies de guardia na provincia de Cáceres». Consultáu'l 29 de mayu de 2015.
  16. LISTAR POR LLOCALIDÁ DE PARROQUIES [5]

Enllaces esternos editar