Renault en Fórmula 1

(Redirixío dende Renault F1 Team)

Renault Sport Formula One Team ye una escudería francesa de Fórmula 1, creada en 1977 y que retornó a la categoría p'apostar la temporada 2016. Renault nun participó como equipu ente 1986-2001 y 2012-2015, llindándose a suministrar motores a otros constructores. Enantes compitió na Fórmula 1 como Equipe Renault Elf y con llicencia francesa dende finales de los años 1970 hasta 1985, y tornó col tradicional nome de Renault F1 Team a partir de 2002, n'adquiriendo a Benetton, que de la mesma mercó l'equipu Toleman en 1986. De la mesma, en 2011 participó con llicencia británica y sol nome comercial de Lotus Renault GP.[1]

Renault en Fórmula 1
Situación
Datos
Tipu artículo de Wikipedia que cubre varios temas (es) Traducir

Cambiar los datos en Wikidata

Renault vendió'l 75% del equipu a Genii Capital a finales de 2010;[2] renombrando la escudería como Lotus Renault GP y anunciando la creación de Renault Sport F1 pal suministru de motores y teunoloxía a partir de 2011, que sigue controlando'l 25% de la escudería. Depués de competir en 2011 como Renault, Genii Capital solicitó'l cambéu de nome del equipu na llista de inscriptos de 2012, depués de que Proton (actual propietaria de la marca Lotus Cars) tomara en 2012 el control del equipu, renombrándolo a Lotus F1 Team y dexando a Renault como provisor de motores.

Renault consiguió dos títulos de campeón de pilotos (con Fernando Alonso) y dos títulos como campeón de constructores, dambos en 2005 y 2006.

Historia editar

Entamos editar

La so participación en competiciones remontar a la primer década del sieglu XX. En 1906, Renault llogra la so primer victoria nel GP de Francia. Dempués d'esti curtiu periodu, Renault alloñar de la competición por 70 años, volviendo a finales de los años 1970 y calteniéndose dende entós como equipu o provisor de motores.

Años 1970 y 1980: Introducción de los motores turbo editar

 
Derek Warwick pilotando'l Renault RE50 nel añu 1984 en Dallas.

Renault empecipió les sos participaciones en Fórmula 1 nes últimes cinco carreres de 1977 con Jean-Pierre Jabouille como únicu pilotu.[3] El Renault RS01 ye recordáu pol so motor turbo de 1,5 l, que foi'l primera motor turbo na historia de la F1. El vehículu de Jabouille resultó bien inestable y foi tomáu como poco seriu mientres les sos primeres carreres, recibiendo'l llamatu de la tetera mariella. Esi añu nun llogró terminar nenguna carrera.

L'añu siguiente empecipiar de forma similar, con cuatro retiraes consecutives por fallos de motor, pero escontra'l final del añu, l'equipu empezó a llograr resultancies, con dos terceros puestos en calificación. La primer carrera completada foi'l Gran Premiu de los Estaos Xuníos de 1978 llogrando l'equipu un cuartu llugar y los sos primeros puntos en Fórmula 1.

Cola entrada d'un segundu pilotu, René Arnoux, en 1979, l'equipu siguió ensin rellumar. Jabouille llogró'l primer llugar en calificaciones pal Gran Premiu de Sudáfrica de 1979. La so primer victoria llograr Jabouille nel Gran Premiu de Francia de 1979. Esa foi la primer carrera ganada por un motor turbo. A partir d'ende, los resultaos empezaron a llegar, sobremanera col pilotu Arnoux. A partir de los años 1980, Renault corría delles carreres con 3 coches, 2 oficiales y unu priváu o de reserva, siendo este de menor potencia o más malo de conducir. En 1981, Alain Prost asocedió a Jabouille y la combinación Arnoux-Prost-Renault empezó a llograr resultancies. En 1982, l'equipu ganó 4 carreres, 2 d'elles por Prost. A partir de 1984, l'equipu yá nun llogró los resultaos anteriores y en 1986 dedicóse namái a producir motores.

Primer torna editar

 
Jarno Trulli pilotando'l Renault R23 nel añu 2003.

Nuevamente Renault torna a la Fórmula 1 en 2002 adquiriendo l'equipu Benetton,[4] que la so presidencia ocupó dende entós Patrick Faure hasta 2006 siendo reemplazáu por Alain Dassas, con Flavio Briatore como direutor y Bob Bell como direutor téunicu.

Los pilotos pa la temporada 2002 fueron el británicu Jenson Button y l'italianu Jarno Trulli,[5] que terminaron nel séptimu y octavu puestu respeutivamente al rematar la temporada, conduciendo'l vehículu R202. Na temporada siguiente, Button ye sustituyíu pol mozu español Fernando Alonso,[6] quien consiguió la primera pole, el primer podiu y la primer victoria pal equipu nesta nueva etapa, siendo amás el pilotu más nuevu en llogralo.[7] Alonso compartiría garaxe esa temporada y la siguiente con Trulli,[8] pero esti postreru foi reemplazáu a finales de temporada por Jacques Villeneuve porque los directivos de Renault consideraron que'l desempeñu de Trulli yera baxu.[9] Pa los próximos años, Giancarlo Fisichella sería'l compañeru d'Alonso.[10]

2005 y 2006: Bicampeones editar

 
Fernando Alonso al volante del Renault R26 en 2006, añu en que l'español foi bicampeón del mundu de pilotos y Renault d'equipos.

La presencia de Flavio Briatore, Bob Bell y Fernando Alonso quiciabes significara la dómina dorada de Renault F1, na que consiguió meyores resultaos, incluyendo dos campeonatos del mundu por equipos (2005 y 2006) y dos campeonatos de pilotos (2005 y 2006), dambos con Fernando Alonso el cual llogró siete victories en caúna de les temporaes nes que foi campeón, siendo Giancarlo Fisichella el segundu pilotu. Los coches R25 y R26 algamaron la notable cifra de 191 y 206 puntos nes sos respeutives temporaes, revelándose como unos monoplaces constantes y fiables. La gran tracción de la monoplaza y la so robustez fixeron posible l'ésitu. Los rivales de la escudería francesa fueron los dos equipos más gallardoniaos de la historia de la Fórmula 1, primero McLaren en 2005 (qu'acabaron siendo más rápidos, pero sufrieron munches averíes) y Ferrari en 2006 (tamién recuperaron terrén a midida que avanzaba la temporada y obligaron a Renault a dalo tou hasta'l final pa revalidar los títulos). En 2005 un gran nivel de Kimi Raikkonen punxo contra les cuerdes a Fernando Alonso pero los problemes de fiabilidá del so coche y el gran deterioru de los neumáticos del McLaren fixeron que la escudería francesa ganara'l campeonatu de pilotos. Renault dio la sorpresa y proclamóse campeón dos años consecutivos a pesar de que nun partía ente los favoritos, sobremanera en 2005.[11][12]

2007: cayente editar

Na temporada 2007, la escudería sufre un descensu del so rendimientu, coincidiendo cola transición de neumáticos Michelin a Bridgestone,[13][14] el trespasu de Fernando Alonso a McLaren (quien foi sustituyíu por Heikki Kovalainen)[15] y la perda del principal patrocinador, la tabacalera Mild Seven.[16] La cayida nel rendimientu del R27 fizo que la escudería francesa nun consiguiera nenguna victoria nel 2007 (cuando siempres ganara a lo menos un Gran Premiu dende 2003), siendo la cuarta escudería en puntos (tercera, tres la descalificación de McLaren-Mercedes) pero bien lloñe de les piqueres.[17] Les probes resultancies llevaron a la escudería a abandonar el desenvolvimientu pa 2007 y a concentrar los sos esfuercios en 2008.[18]

La escudería McLaren denunció a Renault por un casu d'espionaxe, al haber lleváu Phil Mackereth, antiguu inxenieru de la escudería británica, información del equipu McLaren a Renault. Sicasí, la FIA nun sancionó a la escudería francesa, al nun atopar pruebes de que la información de la escudería anglogermánica usárase nos coches de Renault.[19]

 
Giancarlo Fisichella pilotando'l R27 mientres el Gran Premiu de Malasia de 2007.

El 10 d'avientu de 2007 fíxose públicu que Fernando Alonso tornaba a la escudería francesa tres la rescisión del so contratu con McLaren. Nelson Piquet Jr. sería'l segundu pilotu de Renault na temporada 2008.[20] Esperábase una gran meyora de rendimientu que dexe lluchar a la escudería francesa por podios y victories dempués d'acabar 3º la temporada 2007 ensin conocer la victoria nun solu GP y con tan solo un podiu llográu por Heikki Kovalainen nel Gran Premiu de Xapón. Pa ello cunten col bicampeón del mundu Fernando Alonso, que llogró los mayores ésitos de la marca y a la nueva promesa Nelson Piquet Jr, fíu del tricampeón del mundu Nelson Piquet.

2008: resurrección final editar

 
Fernando Alonso llogró una polémica victoria nel Gran Premiu de Singapur, dempués de casi dos años del últimu trunfu de Renault.

Renault empezó la temporada mal en clasificación, con Alonso 11º y Nelsinho Piquet 21º, anque en carrera Alonso queda 4º, con abandonu de Nelsinho Piquet. Alonso acabó cuartu gracies a que foi'l cuartu GP que menos coches acabaron y a que Heikki Kovalainen apertó'l llendador de velocidá (que s'usa pa nun devasar los 90 km/h nel carril de boxes) na recta de meta na última vuelta. Na siguiente carrera, el Gran Premiu de Malasia, ameyoraron en clasificación asitiando a Alonso 7º y a Piquet 13º. En carrera les coses nun-yos salieron tan bien y solo llograron un puntu gracies al 8ᵘ puestu d'Alonso, mientres Piquet remató en 11º llugar. Na siguiente prueba, nel circuitu de Bahréin, l'equipu Renault tuvo munchos problemes y nun se llevaron nengún puntu. Sicasí, nel Gran Premiu d'España, les nueves meyores introducíes na monoplaza fixeron del R28 un coche más competitivu, llogrando una impresionante resultancia na clasificación, con Fernando Alonso en 2ᵘ puestu y Piquet nel 10º. Sicasí, na carrera nun estimaron, y nengunu de los sos coches pudo rematar el gran premiu. Fernando Alonso rompió motor cuando colaba en 5º posición con opciones de rematar nel podiu. Pero les meyores volvieron ilusionar al equipu, qu'en Gran Premiu de Turquía consiguió asitiar a Alonso en 6º llugar y demostrando que podríen tar enriba'l restu de la temporada. Depués, nel Gran Premiu de Francia, nel que l'equipu Renault corría en casa, llograron una bona clasificación asitiando a Fernando Alonso 3º en parrilla y a Piquet 9º. Sicasí, en carrera, dellos problemes cola salida de Fernando Alonso y problemes nel repostaxe (a los mecánicos quedóse-yos engabitada'l mangón) fixeron perder a Alonso delles posiciones en carrera, y a 2 vueltes del final el pilotu español rodaba 7º y primía al australianu Mark Webber, ente que Nelson rodaba 8º. Pero'l pilotu brasilanu adelantró al so compañeru d'equipu cuando esti trataba de doblar a un Force India. Tres esti problema colos doblaos, Nelsinho remataba 7º, el so meyor resultáu hasta entós y con Alonso 8º a pesar de tolos inconvenientes que tuvo. Asina, l'equipu Renault asitió a los sos dos coches nos puntos per primer vegada esta temporada. Nel Gran Premiu d'Alemaña, Nelson consiguió'l primer podiu de la temporada al ser segundu gracies a una estratexa d'una sola parada y aprovechar la salida del Safety car; ente que Fernando Alonso, en teniendo una mala carrera y un fluexu rendimientu del coche, acabó 11º en saliendo en 5º llugar. Nel Gran Premiu d'Hungría, Renault algama los 1000 puntos na Fórmula 1, 399 de los cualos fueron llograos por Alonso.[21] Nel Gran Premiu de Singapur, el pilotu español da-y a Renault una nueva victoria dempués de casi dos años en blancu, y nel Gran Premiu de Xapón demuestra que'l R28 ameyoró con otra victoria y Piquet en 4º llugar. Nos dos últimes carreres, Alonso consigue un 4ᵘ puestu y un 2º, demostrando tol potencial d'un coche que nun funcionar a principios del mundial y que terminó como'l tercer meyor monoplaza,[22] ayudando a Renault a cumplir el so oxetivu de llograr la 4ª posición nel mundial de constructores.[23] Dambos pilotos fueron anovaos pa la próxima temporada.[24]

2009: Apaición del Crashgate editar

 
El Renault R28 accidentáu de Nelson Piquet Junior. El brasilanu alegó que recibió orde de provocar un accidente.

Antes d'empezar la temporada 2009, les mires na pretemporada per parte de Renault yeren altes, yá que confiaben que l'importante cambéu nel reglamentu dexaría-y dar un saltu alantre.[25][26] Pero Renault vuelve tener un monoplaza pocu competitivu, el Renault R29, col qu'acabaría 8º na clasificación de constructores con namái 26 puntos. Amás, en setiembre, la escudería foi investigada poles acusaciones de Piquet nes qu'afirma que sufrió presiones per parte del equipu p'asemeyar un accidente y d'esta miente favorecer al so compañeru, l'español Fernando Alonso, en Singapur 2008. Piquet yá fuera primeramente despidíu y reemplazáu por Romain Grosjean, al nun sumar nengún puntu.[27]

El día 16 de setiembre de 2009, Flavio Briatore y Pat Symonds abandonaron la escudería poles acusaciones de Piquet, sacrificándose para asina intentar embrivir los daños que pueda sufrir l'equipu Renault. Briatore foi inhabilitáu pa tola vida y Symonds, por 5 años. L'equipu recibió una condena d'espulsión en suspensu que se va faer efectiva si vuelve a infringir les normes deportives nun periodu de dos años que concluyó a fines de 2011.[28][29]

El día 25 de setiembre de 2009, el patrocinador principal del equipu ING y, antes, Mutua Madrilana decidieron rescindir los sos contratos de patrociniu por considerar esti escándalu un ataque flagrante a la so imaxe.[30] L'equipu nun llograría más puntos nel restu del añu, dempués de qu'Alonso fuera 3º en Singapur, y terminaría nuna probe 8ª posición nel mundial.[31]


2010 editar

 
Robert Kubica mientres el Gran Premiu de Malasia de 2010.

Les coses nun acabaron nada bien nel 2009 y nun paecía que l'añu 2010 fuera a empezar muncho meyor. L'equipu francés contratara al pilotu polacu Robert Kubica, procedente de BMW Sauber,[32] pero la participación na temporada nun taba asegurada: El día 3 d'avientu de 2009, los directivos de Renault axuntar en París pa decidir el futuru del equipu, que pudo ser vendíu a la empresa de David Richards, Prodrive.[33]

Finalmente, el día 16 d'avientu de 2009, anuncióse que la empresa luxemburguesa Genii Capital mercara'l 75% del capital del equipu,[34] pero que la escudería competiría en 2010 cola identidá y carauterístiques esenciales de siempre.

El 31 de xineru de 2010, producióse la presentación del R30 nel Circuitu de Cheste, onde tamién se confirmó a Vitaly Petrov como compañeru de Robert Kubica.[35] Antes de la primer carrera del añu, Vitaly Petrov consigue'l sofitu de Lada pa patrocinar y evolucionar el xasis.[36]

Na primer carrera de la temporada, Robert Kubica sospriende y cólase na Q3 siendo 9º, ente que'l debutante Vitaly Petrov namái ye 17º. En carrera, Kubica tien problemes y trompea, anque llogra remontar hasta'l 11ᵘ puestu. Petrov, pela so parte tuvo de retirase nes primeres vueltes por problemes na suspensión cuando taba completando una bona actuación. Na posterior prueba, en Melbourne, la escudería francesa da la sorpresa, una y bones Kubica consigue una actuación estraordinaria acabando nuna meritoria segunda posición, demostrando que l'equipu podría volver tar na llucha por bones resultancies. Petrov nun pudo acabar dempués de faer un trompu y quedase na grava. En Malasia, Kubica vuelve sorprender con un gran cuartu puestu, mientres Petrov sigue ensin poder llegar a la llinia de meta. Al tercer intentu, Vitaly llogró los sos primeros puntos gracies al so 7ᵘ puestu en China. Nes siguientes pruebes de campeonatu, el pilotu polacu consolídase como'l nº1 de Renault, consiguiendo otros dos podios (Montecarlu y Spa) y puntuando siempres que terminaba les carreres. Pela so parte, el pilotu rusu namái puntuó nuna carrera de les 10 primeres, pero na segunda parte del mundial ameyora daqué'l so rendimientu, con 3 carreres consecutives nos puntos y un 6ᵘ puestu na última prueba. Finalmente, Renault acaba'l campeonatu en quinta posición, con 136 puntos.

2011: patrociniu de Lotus Cars y retirada de la F1 editar

 
Vitaly Petrov al volante del R31 nunos tests.
 
Na so última temporada en F1 como constructor, Renault cuntó col patrociniu de Lotus Cars y un cambéu na imaxe del equipu.

Renault anunció a finales del 2010 la creación de Renault Sport F1, una división del fabricante francés que se va dedicar a suministrar motores y teunoloxía a partir de 2011, tres la venta del 25% de la escudería qu'entá s'atopaba en manes de Renault a la empresa Genii Capital. Llegando a un alcuerdu con Proton (propietaria de Lotus Cars) pal patrociniu, el nuevu equipu propiedá de Genii ye renombráu como Lotus Renault GP y va competir a partir de la temporada 2011 colos míticos colores negru y oru.

Pa la temporada 2011, Renault cuntó col patrociniu de Lotus Cars y, poro, con una nueva denominación y colores. Lotus Renault GP tuvo col pilotu Vitaly Petrov como piloto titular xunto con Robert Kubica previstu como'l so compañeru. Sicasí, el 6 de febreru tuvo un fuerte accidente mientres la disputa del primer tramu del Rally Ronde di Andora a bordu d'un Skoda Fabia S2000 que-y tuvo de baxa mientres tola temporada,[37] y colos pilotos Bruno Senna, Romain Grosjean, Fairuz Fauzy, Ho-Ping Tung y Jan Charouz como pilotos reserves.[38] El 16 de febreru anuncióse que sería Nick Heidfeld el pilotu sustitutu de Kubica mientres la temporada, quitar les opciones a Senna y a De la Rosa de volver a correr como titular.[39]

El so coche, el R31, foi presentáu en Valencia el 31 de xineru, antes de los entrenamientos de pretemporada.[40]

Nes primeres carreres, el rendimientu de Renault foi bastante bonu. Vitaly Petrov consiguió'l primer podiu nel Gran Premiu d'Australia, acabando en 3ᵉʳ llugar; y Nick Heidfeld igualó'l rexistru del so compañeru nel Gran Premiu de Malasia, tamién llogrando un tercer puestu. Dambos pilotos dedicaron los sos llogros al so compañeru Robert Kubica. Sicasí, a partir d'aquel momentu les prestaciones del equipu menguaron adulces, hasta'l puntu de lluchar polos puntos. Un claru datu que lo demuestra ye que Renault sumó 60 puntos nes primeres siete carreres, pero namái 13 nes siguientes dolce. Nick Heidfeld foi despidíu y reemplazáu por Bruno Senna a partir del GP de Bélxica.[41] Les resultancies nun ameyoraron y l'equipu terminó nel 5ᵘ puestu del mundial de constructores, namái 4 puntos per delantre de Force India.

2012-2015: Lotus F1 Team editar

Gerard López y Genii Capital facer cola escudería Renault y pasó a llamase Lotus F1 Team, poniendo asina puntu final a la etapa de la marca francesa como equipu, yá que pasó a ser namái suministrador de motores.[42]

Renault recompra Lotus editar

Mientres l'intre de 2015, surdieron rumores sobre'l posible regresu de Renault a la máxima categoría con equipu propiu. Nel mes de setiembre la marca francesa adquirió'l 67% de los derechos del equipu Lotus, ente que el 3 d'avientu anunció la compra total del equipu y p'apostar la temporada 2016 de Fórmula 1.[43]

2016: Nueva torna editar

 
Jolyon Palmer pilotando'l Renault RS16 mientres la pretemporada 2016.

Pa la torna del equipu francés en temporada 2016, agora denomináu Renault Sport, anunciárase nel mes d'ochobre del añu anterior, la continuidá de Pastor Maldonado y Jolyon Palmer. Sicasí, los problemes económicos de PDVSA, el so principal patrocinador, fixeron que l'equipu terminara fichando a Kevin Magnussen en llugar del conductor venezolanu.[44]

La monoplaza de la torna de la marca del rombu foi denomináu Renault RS16, y presentáu el 3 de febreru nun eventu en París. Colos pilotos Jolyon Palmer Y Kevin Magnussen y pilotos de pruebes Esteban Ocon y Carmen Jorda.

Como provisor de motores editar

En 1989, cola prohibición de los motores turbo, Renault tornó a la Fórmula 1 nuevamente colos sos motores impulsando los automóviles Williams y en 1992, Williams-Renault ganó'l campeonatu de constructores. Este foi l'entamu de la dominación de los motores Renault, con cinco campeonatos de pilotos (Mansell en 1992, Prost en 1993, Schumacher en 1995, Hill en 1996 y Villeneuve en 1997) y seis de constructores ente 1992 y 1997. Enantes suministrara motores turbo a Lotus ente 1984 y 1986.

Al rematar la temporada 1997, Renault retírase nuevamente. Sicasí, los motores siguieron siendo utilizaos por Benetton Formula (sol nome de 'Playlife'), Williams (sol nome de 'Mecachrome') y por BAR y Arrows (sol nome de 'Supertec').

Dende la temporada 2007, Renault suministra motores a la escudería Red Bull Racing. De cara a 2011, Renault foi'l provisor de motores, sol nome de Renault Sport F1, de Red Bull y Lotus.

Monoplaces editar

La siguiente galería amuesa los distintos modelos utilizaos por Renault na Fórmula 1.

  • 1977-1983
  • 1984-2004
  • 2005-2009
  • 2010-

Resultaos en Fórmula 1 editar

Palmarés editar

Como escudería editar

Como provisor de motores editar

A partir de 2011, Renault Sport F1 ye quien s'encarga del suministru de motores y teunoloxía.

Pilotos editar

 
Fernando Alonso foi'l pilotu qu'apostó más carreres con Renault y tamién el más esitosu, ganando dos campeonatos.

Estos son los resultaos de los pilotos que compitieron pa Renault na dómina moderna (2002-2011, 2016-) Los actuales pilotos tán marcaos en negrina.[45]

Pilotos Carreres Podios Puntos Victories Poles V. Rápides Título
  Fernando Alonso 105 41 468 17 16 10 2
  Giancarlo Fisichella 52 8 151 2 2 1 0
  Jarno Trulli 48 3 88 1 2 0 0
  Vitaly Petrov 38 1 64 0 0 1 0
  Nelson Piquet Jr. 28 1 19 0 0 0 0
  Robert Kubica 19 3 136 0 0 1 0
  Heikki Kovalainen 17 1 30 0 0 0 0
  Jenson Button 17 0 14 0 0 0 0
  Nico Hulkenberg 20 0 14 0 0 0 0
  Jolyon Palmer 35 0 1 0 0 0 0
  Carlos Sainz Jr. 4 0 6 0 0 0 0
  Kevin Magnussen 21 0 7 0 0 0 0
  Nick Heidfeld 11 1 34 0 0 0 0
  Bruno Senna 8 0 2 0 0 0 0
  Romain Grosjean 7 0 0 0 0 0 0
  Jacques Villeneuve 3 0 0 0 0 0 0

Referencies editar

  1. «Renault» (inglés). Fórmula 1. Archiváu dende l'orixinal, el 15 de mayu de 2011.
  2. Alix, Javier (19 de xineru de 2011). «Boullier: "Pertenecemos a Genii, non al grupu Lotus"». F1 al día.
  3. Axencia Alfil (4 de payares de 1976). «Renault va apostar en 1977 los grandes premios de fórmula-1». El País.
  4. «Renault compra Benetton». Mundo Deportivo:  p. 39. 17 de marzu de 2000. http://hemeroteca-paginas.mundodeportivo.com/EMD02/PUB/2000/03/17/EMD20000317039MDV.pdf. 
  5. Serras, Manel (3 de payares de 2001). «Alonso se queda sin coche». El País. «El británicu Jenson Button y l'italianu Jarno Trulli van ser los dos pilotos oficiales de Renault»
  6. Romojaro, Raúl (21 de xineru de 2003). «Fernando Alonso presentóse como pilotu oficial de Renault». AS.
  7. Miquel, Carlos (25 d'agostu de 2003). «Alonso entra nel Olimpo de la F-1». AS.
  8. Miquel, Carlos (21 d'agostu de 2003). «Renault confirma a la so pareya perfecta». AS.
  9. «Renault confirma que Villeneuve va ser el compañeru de Fernando Alonso nos trés últimes carreres». Cadena SER (17 de setiembre de 2004).
  10. «Fisichella va ser el compañeru d'Alonso en Renault». El Mundo (27 de xunetu de 2004).
  11. Blancafort, Raymond (17 d'ochobre de 2005). «Doblete». Mundo Deportivo:  p. 50. http://hemeroteca-paginas.mundodeportivo.com/EMD02/PUB/2005/10/17/EMD20051017050MDP.pdf. «Renault xune asina'l títulu de constructores a la corona de piloto». 
  12. Blancafort, Raymond (23 d'ochobre de 2006). «“A la fin fíxose xusticia y merecer”». Mundo Deportivo:  p. 50. http://hemeroteca-paginas.mundodeportivo.com/EMD02/PUB/2006/10/23/EMD20061023050MDP.pdf. «Fernando Alonso celebró con tol equipu Renault los dos títulos llograos esta temporada, el de pilotos y el de constructores». 
  13. Miquel, Carlos (19 de marzu de 2007). «Briatore "La carrera de Heikki, una basura"». AS.
  14. Miquel, Carlos (30 de marzu de 2007). «"Renault precisa un cambéu radical"». AS.
  15. «Kovalainen to take Alonso's drive» (inglés). BBC News. BBC (6 de setiembre de 2006).
  16. «Mild Seven to leave Renault after 12-year sponsorship» (inglés). Manipe F1 (1 de febreru de 2006). Archiváu dende l'orixinal, el 22 de xunetu de 2012.
  17. «Mundial de Fórmula 1: Clasificaciones». AS.
  18. «coche-pa-2008/ Renault yá trabaya nel coche pa 2008». GPUpdate (27 d'abril de 2007).
  19. «WMSC: Renault didn't gain advantage from McLaren data» (inglés). Fórmula 1 (7 d'avientu de 2007).
  20. Axencia EFE (10 d'avientu de 2007). «Renault confirma a Alonso y Piquet Jr. como pilotos pa 2008». Libertad Digital.
  21. Miquel, Carlos (8 d'agostu de 2008). «Alonso lleva'l 40% de los 1.007 puntos de Renault». AS.
  22. «"Agora somos el tercer equipu"». AS (21 d'ochobre de 2008).
  23. «Clasificación del Mundial Constructores». El Mundo.
  24. «Renault confirma a Alonso y Piquet pa próxima temporada». GPUpdate (5 de payares de 2008).
  25. «Renault: 2009 regulations could lead to shake-up» (inglés). Fórmula 1 (28 de mayu de 2008).
  26. Axencia EFE (5 de febreru de 2009). «Fernando Alonso: "El nuesu oxetivu ye ganar el Mundial"». Marca.
  27. Payá, Rafa (19 d'agostu de 2009). «Grosjean ye l'octavu compañeru d'Alonso». AS.
  28. «FIA hands individual punishments to Briatore and Symonds» (inglés). Fórmula 1 (21 de setiembre de 2009). Consultáu'l 22 de setiembre de 2009.
  29. «s'aplica-penar/ Veredictu de la FIA: Renault descalificáu, pero nun s'aplica la pena». GPUpdate (21 de setiembre de 2009).
  30. Xuncu, L. (25 de setiembre de 2009). «ING y Mutua Madrilana abandonen la 'accidentada' escudería Renault». Expansión.
  31. «Clasificaciones de 2009 Formula 1». GPUpdate.
  32. Europa Press (7 d'ochobre de 2009). «Renault confirma'l fichaxe de Kubica». Públicu.
  33. Axencia EFE (5 de payares de 2009). «Renault va esperar a final d'añu p'anunciar el so futuru na Fórmula 1, anque podría siguir los pasos de Toyota». Marca.
  34. «Renault confirma que va siguir na competición en vendiendo gran parte del so accionariado a Genii Capital». Marca (16 d'avientu de 2009).
  35. «a-kubica-en-renault/ Petrov xunir a Kubica en Renault». GPUpdate (31 de xineru de 2010).
  36. Axencia EFE (4 de marzu de 2010). «Renault llega a un alcuerdu con Lada». Terra Networks.
  37. Vidal, Jacobo (6 de febreru de 2011). «temporada-2011/ Kubica posiblemente va perdese tola temporada 2011». F1 al día.
  38. Illán, Iván (31 de xineru de 2010). «Senna, Charouz y Tung tamién se xunen a Lotus Renault». F1 al día.
  39. «Lotus Renault confirma a Heidfeld como sustitutu de Kubica». La Sexta Deportes (16 de febreru de 2011).
  40. Nieves, Manuel Andrés (31 de xineru de 2010). «Lotus Renault GP presenta la so nuevu monoplaza, el R31». F1 al día.
  41. Chocano, M. (25 d'agostu de 2011). «Bruno Senna va sustituyir a Heidfeld en Bélxica». AS.
  42. Axencia EFE (3 de payares de 2011). «Renault va llamase Lotus». Superdeporte.
  43. Axencia EFE (3 d'avientu de 2015). «Renault torna a la F1 en 2016 en faciéndose col 100% de Lotus». Superdeporte.
  44. Canseco, Marco (3 de febreru de 2016). «Renault presenta armes: el RS16». Marca.
  45. «Renault - Pilotos». statsf1.com.

Ver tamién editar

Enllaces esternos editar

51°55′12″N 1°23′25″W / 51.92000°N 1.39028°O / 51.92000; -1.39028