Daguestán (en rusu: Республика Дагестан; tr.: Respublika Dagestan), ye una de les ventiún repúbliques que, xunto colos cuarenta y siete óblast, nueve krais, cuatro distritos autónomos y dos ciudaes federales, conformen los ochenta y tres suxetos federales de Rusia. La so capital ye Majachkalá. Ta allugada nel distritu Cáucasu Norte, nel estremu sureste del país llindando al norte con Stávropol y Kalmukia, al este col mar Caspiu, al sur con Azerbaixán, al oeste con Xeorxa y al noroeste con Chechenia.

Daguestán
Bandera de Daguestán (es) Traducir Escudo de Daguestán (es) Traducir
Alministración
PaísBandera de Rusia Rusia
ISO 3166-2 RU-DA
Tipu d'entidá república de Rusia
Capital Majachkalá
Presidente de la República de Daguestán (es) Traducir Sergey Melikov
Nome oficial Республика Дагестан (ru)
Nome llocal Дагъистан Республика (av)
Республика Дагестан (ru)
Llingües oficiales rusu
Aghul (es) Traducir
Idioma avar
azerbaixanu
Idioma chechenu
Idioma darguin
Idioma cumucu
Idioma lak
Idioma lezgianu
Idioma nogayo
rutul (es) Traducir
tabasarán (es) Traducir
Tsajur
Xeografía
Coordenaes 43°06′N 46°53′E / 43.1°N 46.88°E / 43.1; 46.88
Superficie 50300 km²
Llenda con Kalmukia, Krai de Stávropol y República de Chechenia
Demografía
Población 3 133 303 hab. (1r xineru 2021)
Densidá 62,29 hab/km²
Más información
Estaya horaria Hora de Moscú, UTC+03:00 y Europa/Moscú
Fundación 1991
e-dag.ru
Cambiar los datos en Wikidata

Con una población de 2 910 249 habitantes, Daguestán ye étnicamente bien diversa (ye la república más heteroxénea de Rusia, onde nengún grupu étnicu constitúi una mayoría) con delles decenes de grupos y subgrupos étnicos qu'habiten la rexón, la mayoría de los cualos falen llingües caucásiques y turques. Los más importantes ente estos grupos étnicos son los ávaros, dargines, cumucos, lezguinos, laks, azerbaixanos, tabasaranes y chechenos.[1] Los rusos étnicos representen alredor del 3,6% de la población total de Daguestán.[2] El rusu ye la llingua oficial primaria y la llingua franca ente los grupos étnicos.[3] Sicasí, la pallabra Daghestan o Daghstan derivar de la pallabra túrquica dağ (monte) y el sufixu persa -stan (tierra) y significa «país de montes».

Daguestán foi escenariu d'una insurxencia islámica de baxu nivel, biltos ocasionales de separatismu, tensiones étniques y terrorismu dende la década de 1990. Según International Crisis Group, la organización militante islamista Jamaat Shariat ye responsable de muncha de la violencia de la república.[4] Gran parte de la tensión tien el so orixe nun conflictu internu ente grupos islámicos sufíes tradicionales que defenden el gobiernu secular y más apocayá profesores salafistas predicando l'aplicación de la Xaria en Daguestán.

Toponimia editar

La pallabra «Daguestán» ye d'orixe túrquico y persa. Dağ significa «monte» en túrquico y -stan ye un sufixu persa que significa «tierra». La pallabra Daguestán, por tanto, significa «tierra de los montes». Daguestán solía llamase Kohestan «llugar montascosu» en persa y arabizado como Ghahestán. Cuando la llingua persa esmorecióse adulces neses rexones y la llingua túrquica impúnxose, el koh persa (kuh en persa modernu) foi sustituyíu pol so equivalente turcu dagh.

L'actual ciudá transcrita como Derbent ye del persa Darband, lo que significa un puntu nun monte que nun se puede xubir más. Nel misticismu islámicu persa Darband ye'l llugar onde vivi Simurgh (Shahrokh o Fénix) y ye el puntu final y más alloñáu del mundu que l'home puede imaxinar. Delles árees de Daguestán yeren conocíos como Albania, Avaria y Tarkov en delles ocasiones.[5]

Historia editar

Dominación cristiana editar

Los rexistros más antiguos sobre la rexón referir al estáu d'Albania caucásica nel sur, cola so capital en Derbent y otros centros importantes en Chola, Toprakh Qala, y Urtseki. Les rexones del norte taben en poder d'una confederación de tribus de Daguestán. Nos primeros sieglos de nuesa yera, Albania caucásica siguió gobernando sobre lo que ye güei Azerbaixán y los montes de Daguestán. El llugar foi oxetu de lluches na antigüedá pol Imperiu romanu y los perses sasánidas y convirtióse al cristianismu dende entós.

Los sasánidas construyeron una fuerte ciudadela en Derbent, conocíu d'equí p'arriba como les «Puertes Caspias»,[6] ente que la parte norte de Daguestán foi invadida polos hunos, siguíos polos ávaros caucásicos. Nun ta claru si estos postreros fueron fundamentales nel surdimientu del reinu cristianu nes tierres altes de Daguestán Central. Conocíu como Sarir, esti estáu apoderáu polos ávaros caltuvo una precaria esistencia a la solombra de Jazaria y el Califatu hasta'l sieglu IX, cuando llogró afirmar la so supremacía na rexón.

En 664, los perses fueron asocedíos en Derbent polos árabes, que nel sieglu VIII s'enfrentaron en delles ocasiones colos jázaros.[7] Anque la población llocal llevantar contra los árabes de Derbent en 905 y 913, l'Islam foi finalmente adoptáu nos centros urbanos, como Samandar y Kubachi (Zerechgeran), dende onde enfusó de manera constante nes tierres altes. Nel sieglu XV, el cristianismu albanés morriera, dexando a una ilesia del sieglu X en Datuna como l'únicu monumentu a la so esistencia.

Llegada del Islam y la Rusia zarista editar

Dos importantes líderes daguestaníes
El líder ávaro Hadji Murad.
 
Dende'l sieglu IX, l'Islam prevalez en Daguestán. Na imaxe, un musulmán en Dagestán septentrional.

Por cuenta de la presión musulmana y la desunión interna, Sarir se desintegró a principios del sieglu XII, dando pasu al Kanato de Avaristán, un estáu musulmán de llarga vida que fizo frente a les devastadoras invasiones mongoles de 1222 y 1239, siguíu de la incursión de Tamerlán en 1389.

Como l'autoridá mongol foise erosionado gradualmente, surdieron nuevos centros de poder en Kaitagi y Tarki. Nel sieglu XVI los perses (so los safávidas) reconsolidado el so dominiu sobre la rexón, cosa que fadría, de forma intermitente, hasta principios del sieglu XIX. Nos sieglos XVI y XVII, les tradiciones xurídiques se codificaron y comunidaes montascoses (djamaatos) llograron un grau considerable d'autonomía, ente que los potentaos cumucos (shamkhal) pidieron proteición del zar dempués de la guerra rusu-persa (1651-1653), magar la derrota de Rusia.

Los rusos intensificaron el so dominiu na rexón nel sieglu XVIII, cuando Pedro'l Grande amestó Daguestán marítimu nel cursu de la guerra rusu-persa (1722-1723). Anque los territorios fueron devueltos a Persia en 1735, les próximes hostilidaes resultaron na captura de Rusia de Derbent en 1796. Sicasí, los rusos fueron de nuevu obligaos a retirase de tol Cáucasu tres los problemes gubernamentales internos, faciendo que Persia recapturase el territoriu de nuevu.

El sieglu XVIII tamién vio'l resurdimientu del Kanato de Avaristan, qu'inclusive llogró repeler los ataques de Nadir Shah de Persia y d'imponer tributos a Shirvan y Xeorxa. En 1803 el kanato sometióse voluntariamente a l'autoridá rusa, pero Persia pasó una década hasta reconocer a Daguestán como posesión de Rusia (Tratáu de Gulistan).

L'alministración rusa, sicasí, decepcionó y amargó a los montañeses. La institución d'altos impuestos, xunto cola espropiación de llatifundios y la construcción de fortaleces (incluyendo Majachkalá), enraxonó a los montañeses so la égida del Imanato musulmán de Daguestán, dirixíu por Ghazi Mohammed (1828-1832), Gamzat-bek (1832-1834) y Shamil (1834-1859). Esta guerra del Cáucasu duró hasta 1864, cuando Shamil foi prindáu y el Kanato de Avaristán foi abolíu.

Periodu revolucionariu y soviéticu editar

Daguestán y Chechenia beneficiar de la guerra ruso-turca (1877-1878), a xubir xuntos contra la Rusia Imperial per última vegada (Chechenia resucitó delles vegaes a lo llargo de la tarde sieglos XIX y XX). El 21 d'avientu de 1917 Ingushetia, Chechenia y Daguestán declararon la so independencia de Rusia y formaron un solu estáu "Moradores Xuníos de los Montes d'El Cáucasu del Norte" (tamién conocida como República de los Montes d'El Cáucasu Septentrional), que foi reconocida poles principales potencies mundiales. La capital del nuevu estáu foi treslladada a Temir-Khan-Shura (Daguestán).[8][9][10] El primer xefe de gobiernu d'estáu foi Tapa Chermoyev, un prominente estadista checheno y el segundu primer ministru foi escoyíu un estadista ingusetio, Vassan-Girey Dzhabagiev, quien tamién foi l'autor de la Constitución de la tierra en 1917, en 1920 foi reelixíu per tercer plazu.

En 1921 los rusos atacaron y ocuparon el país pola fuercia y xunir al Estáu soviéticu. La guerra del Cáucasu pola independencia siguió col gobiernu nel exiliu.[11] Dempués de la revolución bolxevique, los exércitos otomanos ocuparon Azerbaixán y Daguestán y la rexón convertir en parte de la efímera República de los Montes d'El Cáucasu Septentrional. Dempués de más de trés años de llucha contra'l movimientu blancu y los nacionalistes llocales, los bolxeviques llograron la victoria y la República Socialista Soviética Autónoma de Daguestán foi proclamada'l 20 de xineru de 1921. Sicasí, la industrialización de Stalin pasó por altu en gran midida Daguestán y l'economía enllancóse, lo que la convirtió la república na rexón más probe de Rusia.

Etapa pos-soviética ya insurxencia n'El Cáucasu editar

 
Tropes ruses na aldega de Khushet.
 
Fuercies del Servicio Federal de Seguridá de Rusia mientres una operación antiterrorista en Majachkalá.

Al igual que los sos vecinos Xeorxa, Azerbaixán y Chechenia, Daguestán desenvolvió un movimientu nacionalista anováu a finales de 1980. El nacionalismu daguestaní, sicasí, fuelga sobre cimientos bien inestables, una y bones la república yera (y ye) bien multiétnica, con munches de les sos rexones siendo amiestes recién, ya inclusive la esistencia d'una Daguestán unificada yera relativamente nueva con poco contestu históricu (Avaria fuera una entidá separada y la mayoría de les zones yeren dafechu ayenos a cualquier tipu de gobiernu centralizáu). La nueva élite de Daguestán, compuesta mayoritariamente por ávaros, dargines y rusos, fundó y consolidó el so poder. A día de güei, Daguestán ye una rexón con munchos problemes. Hai dellos movimientos islamistes wahabíes clandestinos (dalgunos más moderaos qu'otros, hai tamién un partíu constitucional islamicionista que foi prohibíu), aniciaos a finales de los años 1980.

En 1999, un grupu de fundamentalistes musulmanes chechenos, dirixíos polos señores de la guerra Shamil Basayev y Ibn Al-Khattab, llanzó una invasión militar de Daguestán, coles mires de crear un "Estáu islámicu independiente de Daguestán". Anque Basayev y Kattab esperaben que seríen recibíos como llibertadores, los daguestaníes ver como ocupantes y fanáticos relixosos non deseyaos, y la resistencia contra la invasión inicial foi apurrida pola policía de Daguestán, milicies bonales y aldeanos. Una vegada que l'ayuda militar rusa llegó, los invasores fueron engarraos y obligaos a recular a Chechenia. Como represalia, les fuercies ruses darréu volvieron invadir Chechenia a finales d'esi añu.

Dende l'añu 2000, Daguestán alluga una guerra de guerrilles de baxu nivel, colos sos oríxenes en Chechenia; la llucha cobróse la vida de cientos de militares federales y funcionarios —na so mayoría miembros de les fuercies llocales de policía— según munchos rebeldes nacionales de Daguestán y civiles.

La violencia na República lliteralmente esplotó dende l'empiezu de 2010 hasta finales de 2012. Esti aumentu llevó a munches persones a afirmar que Daguestán taba a puntu d'entrar nuna situación de guerra civil sectaria.[12] Daguestán convertir nel epicentru de la violencia n'El Cáucasu Norte con Majachkalá, Kaspiisk, Derbent, Khasavyurt, Kizlyar, Sergokala, Untsukul y Tsumada atropando tolos focos de les actividaes militantes.

Xeografía editar

Mapa políticu de Daguestán.
Mapa topográficu de Daguestán.

Daguestán atópase na parte nordés del Cáucasu, a lo llargo de la mariña del mar Caspiu. Na parte norte del país atopen les tierres baxes, nel sur les llombes y montes del Gran Cáucasu. Daguestán parte con Stavropol y Kalmukia, pel oeste cola República de Chechenia y Xeorxa, al sur con Azerbaixán.

El so puntu más altu ye'l monte Bazardyuzi, a 4.466 msnm. El país tien 400 km de mariñes y cerca de 1.800 ríos, ente los cualos los de mayor estensión son el Sulak, el Samur y el Térek. Tolos ríos pertenecen a la cuenca del mar Caspiu, pero namái 20 d'ellos desagüen nel mar. El norte de Daguestán ye bien probe en materia fluvial debíu al clima secu, polo que pel branu s'utilicen pal riego y nun lleguen al mar.

Clima editar

El clima nel norte y na parte central de Daguestán ye continental moderáu y grebu, nel sur y la mariña ye de transición ente templáu a subtropical. La temperatura medio en xineru ye de 2 °C, y de 30°C en xunetu. La precipitación media añal ye de 200 mm na llanura y de unos 800 nos montes.

L'iviernu ye de curtia duración, namái tres meses. Les nevaes son habituales nes zones altes de monte, pero non nel restu, onde ye frecuente la orbayu.[13] La temperatura pel hibiernu bazcuya ente -30 °C nos montes, hasta los 10 °C na mariña.[14] La primavera ye templada y húmeda por cuenta de les regulares agües, ente que'l branu ye bien templáu y secu.[14] El nordeste de la depresión del Caspiu recibe namái 200 mm de precipitación. La temporada de bañu estender de mayu a mediaos de setiembre. La seronda suel ser moderáu y nidiu.[14]

Organización territorial editar

Daguestán estrémase alministrativamente en cuarenta y un distritos (raiones) y diez ciudaes/pueblos. Los distritos subdividir en diecinueve asentamientos de tipu urbanu, y 363 ókrugs rurales y ókrugs stanitsa.

Gobiernu y política editar

El Parllamentu de la República de Daguestán ye l'Asamblea Popular, que consta de 72 diputaos escoyíos pa un mandatu de cuatro años. L'Asamblea Popular ye'l máximu órganu executivu y llexislativu de la república.

 
Sede del Gobiernu de la República de Daguestán en Majachkalá.

La Constitución de Daguestán foi adoptada'l 10 de xunetu de 2003. D'alcuerdu a ella, la máxima autoridá executiva recái nel Conseyu d'Estáu, integráu por representantes de catorce etnies. Los miembros del Conseyu d'Estáu son nomaos pola Asamblea Constitucional de Daguestán por un periodu de cuatro años. El Conseyu d'Estáu noma a los miembros del Gobiernu.

Les etnies representaes nel Conseyu d'Estáu son ávaros, dargines, cumucos, lezguinos, laks, azerbaixanos, tabasaranes, rusos, chechenos, nogayos, agules, rutules, tsajures y tatis.

Enantes, el Presidente del Conseyu d'Estáu yera'l puestu executivu más altu de la república, en posesión de Magomedali Magomedov hasta l'añu 2006. El 20 de febreru de 2006, l'Asamblea Popular aprobó un resolución que termina esti cargu y la disolución del Conseyu d'Estáu.

El presidente rusu, Vladímir Putin, ufiertó l'Asamblea Popular la candidatura de Muju Aliyev pal puestu apocayá creáu pol Presidente de la República de Daguestán. La nominación foi aceptada pola Asamblea Popular y Muju Aliyev convertir nel primer presidente de la república. El 20 de febreru de 2010 Aliyev foi reemplazáu por Magomedsalam Magomedov. L'actual Xefe de la república ye Ramazan Abdulatipov, tres la dimisión de Magomedov.[15]

Demografía editar

 
Pareya daguestaní fotografiada por Serguéi Prokudin-Gorski en 1904.

Por cuenta del so terrén montascosu qu'enzanca los viaxes y la comunicación, Daguestán ye inusualmente diversa dende un puntu de vista étnicu, ya inda en gran parte tribal. Ye la república más heteroxénea de tola Federación Rusa. A diferencia de la mayoría d'otres partes del país, la población de Daguestán ta creciendo rápido.[16] Nel censu de 2010 cuntaba con una población de 2 910 249 ;[17] polos 2 576 531  del censu de 2002 y los 1 802 579  del censu soviéticu de 1989.[18]

Grupos étnicos editar

La población de Daguestán ta formada por una gran variedá de grupos étnicos. Acordies colos resultaos del censu de 2010,[17] el nordeste de los caucásicos (incluyendo ávaros, dargines, lezguinos, laks, y tabasaranes) representen casi'l 75% de la población de Daguestán. Los túrquicos, cumucos, azerbaixanos y nogayos constitúin el 21%, y los rusos el 3,6%. Otros grupos étnicos constitúin cada unu menos del 0,4% de la población total.

Grupos como los botlig, los andis, los ajvajs, los didos y otros diez grupos fueron reclasificados como ávaros ente los censos de 1926 y 1939.[19]

Grupu
étnicu
Censu de 1926 Censu de 1939 Censu de 1959 Censu de 1970 Censu de 1979 Censu de 1989 Censu de 2002 Censu de 2010¹
Población % Población % Población % Población % Población % Población % Población % Población %
Ávaros 177,189 22.5% 230,488 24.8% 239,373 22.5% 349,304 24.5% 418,634 25.7% 496,077 27.5% 758,438 29.4% 850,011 29.4%
Dargines 125,707 16.0% 150,421 16.2% 148,194 13.9% 207,776 14.5% 246,854 15.2% 280,431 15.6% 425,526 16.5% 490,384 17.0%
Cumucos 87,960 11.2% 100,053 10.8% 120,859 11.4% 169,019 11.8% 202,297 12.4% 231,805 12.9% 365,804 14.2% 431,736 14.9%
Lezguinos 90,509 11.5% 96,723 10.4% 108,615 10.2% 162,721 11.4% 188,804 11.6% 204,370 11.3% 336,698 13.1% 385,240 13.3%
Laks 39,878 5.1% 51,671 5.6% 53,451 5.0% 72,240 5.1% 83,457 5.1% 91,682 5.1% 139,732 5.4% 161,276 5.6%
Azerbaixanos 23,428 3.0% 31,141 3.3% 38,224 3.6% 54,403 3.8% 64,514 4.0% 75,463 4.2% 111,656 4.3% 130,919 4.5%
Tabasaranes 31,915 4.0% 33,432 3.6% 33,548 3.2% 53,253 3.7% 71,722 4.4% 78,196 4.6% 110,152 4.3% 118,848 4.1%
Rusos 98,197 12.5% 132,952 14.3% 213,754 20.1% 209,570 14.7% 189,474 11.6% 165,940 9.2% 120,875 4.7% 104,020 3.6%
Chechenos 21,851 2.8% 26,419 2.8% 12,798 1.2% 39,965 2.8% 49,227 3.0% 57,877 3.2% 87,867 3.4% 93,658 3.2%
Nogayos 26,086 3.3% 4,677 0.5% 14,939 1.4% 21,750 1.5% 24,977 1.5% 28,294 1.6% 38,168 1.5% 40,407 1.4%
Agules 7,653 1.0% 20,408 2.2% 6,378 0.6% 8,644 0.6% 11,459 0.7% 13,791 0.8% 23,314 0.9% 28,054 1.0%
Rutules 10,333 1.3% 6,566 0.6% 11,799 0.8% 14,288 0.9% 14,955 0.8% 24,298 1.0% 27,849 1.0%
Tsajures 3,531 0.4% 4,278 0.4% 4,309 0.3% 4,560 0.3% 5,194 0.3% 8,168 0.3% 9,771 0.3%
Otros 43,861 5.6% 52,031 5.6% 61,495 5.8% 63,787 4.5% 57,892 3.6% 58,113 3.2% 25,835 1.0% 19,646 0.7%
1 18 430 persones fueron rexistraes de bases de datos distintos y podríen nun representar una etnia. Envalórase que la proporción d'etnies nesti grupu ye la mesma que'l grupu declaráu.[20]

Llingües editar

En Daguestán fálense davezu más de trenta idiomes llocales, la mayoría pertenecientes a la familia llingüística caucásica nordés. Rusia convertir en direutor de llingua franca en Daguestán mientres el sieglu XX;[21] antes d'ellos, a partir del sieglu XVIII, predominara'l árabe clásicu.[22] El dialeutu septentrional ávaro de Junzaj tamién sirvió como llingua franca nel centru de Daguestán.[23]

Relixón editar

 
Gran Mezquita de Majachkalá.
 
Catedral de Znamensky en Jasavyurt.

Según una encuesta oficial de 2012,[24][25] el 83% de la población de Daguestán xuntar al islam, el 2,4% a la Ilesia Ortodoxa Rusa, el 2% de raza neopaganismu caucásicu, el 1% son cristianos non confesionales. Amás, el 9% de la población declara ser "espiritual pero non relixosa", el 2% ye atéu y el 0,6% sigue otres relixones o nun respondió a la entruga.[24]

Los daguestaníes son en gran parte musulmanes sunitas, del ritu Shafi'i, que tuvo a valir mientres sieglos. Na mariña del mar Caspiu, sobremanera en y alredor de la ciudá portuaria de Derbent, la población (compuesta principalmente por azerbaixanos) ye xiíta.

Un númberu relativamente grande de xudíos nativos de fala tati, designáu polos censos estatales soviéticos como "xudíos de los montes", tuvieron presentes nesta mesmes árees costeres, pero dende l'añu 1991 y tres el colapsu de la Xunión Soviética, emigraron a Israel y Estaos Xuníos. Estos yeren una estensión enforma mayor de la comunidá xudía na frontera con Azerbaixán (distritos de Quba y Şamaxı).[26]

L'apaición de la mística sufí en Daguestán remontar al sieglu XIV. Los dos tariqas sufíes que s'arrobinen n'El Cáucasu Norte fueron les naqshbandiya y la qadiriya. Les tariqes místiques predicaron la tolerancia y la convivencia ente los diversos pueblos de la rexón. La total intolerancia comunista escontra cualquier relixón dempués de la Revolución comunista de 1917 tamién suprimió los movimientos sufíes. Said Afandi al-Chirkawi ye eruditu prominente, líder espiritual y murshid de les tariqas naqshbandi y shadhili en Daguestán.[27]

El númberu de cristianos na población indíxena non eslava ye bien baxu, con estimaciones d'ente dos mil y dos mil quinientos fieles. La mayoría d'ellos son cristianos pentecostales de la etnia lak.[28][29] La mayor congregación ye la Ilesia Cristiana Evanxélica Osanna (pentecostal) en Majachkalá, con más de mil miembros.

Economía editar

Les principales industries en Daguestán son la producción de petroleu, la inxeniería, los productos químicos, la construcción de maquinaria, la testil, alimentación y la madera. La economía daguestaní asitióse como la 35ª economía de los suxetos de la Federación Rusa por volume del productu rexonal brutu (GRP) en 2010.[30] El productu rexonal brutu en 2009 xubió a 265,1 mil millones de rublos. Acordies con el Desenvolvimientu Económicu de Rusia, la tasa de crecedera añal del GRP en 2007 foi de 115,1% (0,6% del volume total del GRP de la Federación de Rusia).[31] En 2011, la inflación en Daguestán foi del 13,9%.[32]

 
Una planta hidroeléctrica en Untsukulsky, Daguestán.

Los yacimiento de petroleu atópase na angosta rexón costera. El petroleu de Daguestán ye d'alta calidá, y apúrrese a otres rexones. La producción de gas natural de Daguestán funciona, sobremanera, pa satisfaer les necesidaes llocales. L'agricultura ye variada ya inclúi l'agricultura de granu, la viticultura y la vinificación, la cría d'oveyes y la producción llechera. Les industries d'inxeniería y trabayu de los metales son dueños del 20% de los activos de producción industrial de la república y empleguen a 25% de tolos trabayadores de la industria. La industria de la enerxía hidroeléctrica de Daguestán ta desenvolviéndose rápido. Hai cinco plantes d'enerxía nel ríu Sulak que suministren enerxía hidroeléctrica. Envaloróse que los recursos potenciales d'enerxía hidroeléctrica totales de Daguestán son de 4,4 mil millones de kW.

Les condiciones pal desenvolvimientu económicu son favorables en Daguestán, pero (dende 2006) el baxu nivel de partida de la república pa una transición esitosa a rellaciones de mercáu, amás d'una pergrave y estendida corrupción, convirtió a la rexón n'altamente dependiente de la so economía somorguiada y les subvenciones procedentes del gobiernu de Rusia.[33][34] La corrupción en Daguestán ye un problema más grave que n'otres rexones de l'antigua Xunión Soviética, y va acompañáu d'un mercáu negru boyante y un sistema económicu basáu en cles.[4]

En 2011 Rostelecom empezó la implementación d'equipos basaos en DWDM —téunica de tresmisión de señales al traviés de fibra óptica— na rede troncal de tresmisión de datos na República de Daguestán. Por cuenta de la introducción de les llinies de comunicación de fibra óptica de DWDM el anchu de banda aumentó a 2,5 Gbit/s. Rostelecom invirtió cerca de 48 millones de rublos nel proyeutu.[35] En 2013 foi completada tola operación y na capital l'anchu de banda aumentar a 20 Gbit/s.[36]

Tresporte editar

La República de Daguestán tien una posición xeopolítica favorable, con accesu direutu a les rutes de tresporte marítimu internacional, dispón d'un puntu de tránsitu importante pa les rellaciones económiques de Rusia con Transcaucasia, Asia Central, Kazakstán, Turquía ya Irán.

 
L'autopista Gimry-Chirkata escurre sobre un serrapatosu relieve, típicamente daguestaní.

Al traviés del territoriu de la República de Daguestán escurren víes ferroviaries, per carretera, aire, mar y rutes d'oleoductos d'importancia federal ya internacional. Nesti sentíu, una parte importante de la infraestructura industrial ye'l complexu de tresporte. Les víes públiques territoriales de la República de Daguestán son una parte crucial de la infraestructura, favorez pa la crecedera económica, la solución de los problemes sociales y la seguridá nacional de les fronteres del sur de Rusia. Anguaño en Daguestán hai 8 159 quilómetros de carreteres, incluyendo 643 quilómetros d'autopistes federales.

La complicada xeografía de Daguestán enzancó mientres años la implantación d'un bon sistema de carreteres y autopistes na rexón. Nesti sentíu, unu de los proyeutos más ambiciosos foi la construcción de dellos bypass y túneles nos montes d'El Cáucasu Norte. El 2 d'ochobre de 2012 celebróse la reconstrucción del túnel Gimrinsky, el túnel de carretera más llargu de Rusia.[37] Coneuta la ciudá de Buynaksk col pueblu Gimry y el distritu Untsukulsky. El llargor del túnel ye de 4303 metros.

Daguestán tien un sistema de tresporte bien desenvueltu. Los ferrocarriles conecten la capital Majachkalá a Moscú, Astraján, y la capital d'Azerbaixán, Bakú. L'autopista Moscú-Bakú tamién pasa al traviés de Daguestán, y por aciu l'Aeropuertu de Majachkalá-Uytash establécense conexones aérees coles principales ciudaes.[38][33]

Referencies editar

  1. Dagestan. Relixosamente, per otra parte, ye homogéneamente musulmana. Encyclopædia Britannica (edición on-line)
  2. Heinrich, Hans-Georg; Lobova, Ludmila; Malashenko, Alexei (2011). Will Russia Become a Muslim Society?. Peter Lang, páx. 46. ISBN 3631609132. Consultáu'l 6 d'agostu de 2012.
  3. Dalby, Andrew (2004). Dictionary of Languages: The Definitive Reference to More Than 400 Languages. Columbia University Press, páx. 59. ISBN 0231115695. Consultáu'l 6 d'agostu de 2012.
  4. 4,0 4,1 Russia's Dagestan: Conflict Causes. International Crisis Group Europe Report N°192. 3 June 2008. (Consultáu: 16 d'ochobre de 2014).
  5. Zonn, Igor S. et al títulu=The Caspian Sea Encyclopedia. . Berlin: Springer, páx. 280.
  6. Al-Tabari (en 923) informa sobre la participación de trés líderes sasánidas —Peroz I (457-484), Kavadh I (488-531) y Khosrau I (531-579)— na construcción de les fortificaciones de Derbent. (М. Т. Гаджимурадов, Л. П. Магомедов. История Дагестана. М. 2007. С. 47.)
  7. А. К. Бакиханов. Гюлистан и Ирам. Период второй 644-1258.
  8. http://1900.ethnia.org/polity.php?ASK_CODE=KC__&ASK_YY=1919&ASK_MM=05&ASK_DD=07&SL=en
  9. Russian Civil War Polities
  10. Общественное движение ЧЕЧЕНСКИЙ КОМИТЕТ НАЦИОНАЛЬНОГО СПАСЕНИЯ
  11. Вассан-Гирей Джабагиев
  12. The Guardian (ed.): «Dagestan edges closer to civil war» (inglés). Consultáu'l 18 d'ochobre de 2014.
  13. Климат Дагестана ulukardesler.com
  14. 14,0 14,1 14,2 Погода и климат // Республика Дагестан. marshruty.ru
  15. «Putin replaces head of South Russian republic of Dagestan». RT (28 de xineru de 2013). Consultáu'l 28 de xineru de 2013.
  16. Ware, Robert Bruce (29 Mar 2008). Islamic Resistance and Political Hegemony in Dagestan. http://citation.allacademic.com/meta/p_mla_apa_research_citation/2/5/1/0/7/pages251073/p251073-1.php. Consultáu'l 28 de mayu de 2014. 
  17. 17,0 17,1 Goskomstat (ed.): «Всероссийская перепись населения 2010 года. Том 1" [Censu de 2010 de Toles Rusias, vol. 1.]» (rusu). Consultáu'l 16 d'ochobre de 2014.
  18. Демоскоп Weekly (ed.): «Всесоюзная перепись населения 1989 г. Численность наличного населения союзных и автономных республик, автономных областей и округов, краев, областей, районов, городских поселений и сел-райцентров» (rusu). Consultáu'l 16 d'ochobre de 2014.
  19. Wixman, Ronald (1984). escritu n'Armonk, New York. The Peoples of the USSR: An Ethnographic Handbook. M. E. Sharpe, Inc.  p. 11. 
  20. «Перепись-2010: русских становится больше» (rusu). Perepis-2010.ru (19 d'avientu de 2011). Consultáu'l 15 de xineru de 2012.
  21. Beliaev, Edward; Oksana Buranbaeva (2006). Dagestan. New York: Marshall Cavendish Benchmark, páx. 89. ISBN 0761420150. Consultáu'l 4 d'abril de 2013.
  22. Kemper, Michael (2011). «An Island of Classical Arabic in the Caucasus: Dagestan», Françoise Companjen, László Károly Marácz, Lia Versteegh: Exploring the Caucasus in the 21st Century: Essays on Culture, History and Politics in a Dynamic Context. Amsterdam: Pallas Publications, páx. 63-90. ISBN 9789089641830. Consultáu'l 4 d'abril de 2013.
  23. Comrie, Bernard (1981). The Languages of the Soviet Union. Cambridge, UK: Cambridge University Press, páx. 199. ISBN 0521232309. Consultáu'l 4 d'abril de 2013.
  24. 24,0 24,1 Arena – Atlas of Religions and Nationalities in Russia. Sreda.org
  25. 2012 Survey Maps. "Ogonek", № 34 (5243), 27/08/2012. (Consultáu'l 24-09-2012).
  26. Mountain Jews at World Culture Encyclopedia
  27. «Biography of Shaykh Said Afandi al-Chirkawi». Islamdag.info (22 de xunetu de 2011). Consultáu'l 4 de mayu de 2012.
  28. «Slavic Center for Law & Justice». SCLJ. Consultáu'l 15 de xineru de 2012.
  29. http://www.jstor.org/pss/4030847
  30. Валовой региональный продукт по субъектам Российской Федерации в 1998—2010
  31. Справка о социально-экономическом развитии Республики Дагестан
  32. Основные экономические показатели регионов РоссииРИА Новости
  33. 33,0 33,1 Dagestan Republic Kommersant 2004-03-10
  34. Dagestan's Economic Crisis: Past, Present and Future North Caucasus Weekly 2006-12-31
  35. Telecompaper (ed.): «Rostelecom to launch WDM in Dagestan» (inglés) (18 de mayu de 2011). Consultáu'l 18 d'ochobre de 2014.
  36. Telecompaper (ed.): «Rostelecom upgrades data transmission network in Dagestan» (inglés) (16 d'agostu de 2013). Consultáu'l 18 d'ochobre de 2014.
  37. «В Дагестане восстанавливается самый длинный в СНГ горный тоннель», beta.tvc.ru
  38. Dagestan Microsoft Encarta Online Encyclopedia 2008. Archived 2009-10-31.

Enllaces esternos editar

 
Wikipedia
La Wikipedia en ávaro ye una versión de Wikipedia nun idioma que se fala nesta república rusa. Puedes visitala y contribuyir nella.
 
Wikipedia
La Wikipedia n'azerbaixanu ye una versión de Wikipedia nun idioma que se fala nesta república rusa. Puedes visitala y contribuyir nella.
 
Wikipedia
La Wikipedia en checheno ye una versión de Wikipedia nun idioma que se fala nesta república rusa. Puedes visitala y contribuyir nella.
 
Wikipedia
La Wikipedia en lak ye una versión de Wikipedia nun idioma que se fala nesta república rusa. Puedes visitala y contribuyir nella.