Plantía:Campañes de les guerres pírriques La batalla d'Heraclea tuvo llugar nel 280 e.C. , na ciudá d'Heraclea, l'actual Policoro, dando entamu a les Guerres Pírriques.[3] Estes guerres fueron l'últimu intentu de les polis de la Magna Grecia de torgar la espansión pola península itálica de la nueva República Romana. Pa consiguir frenar a los romanos llamaron na so ayuda al rei Pirro d'Epiru; d'ende'l nome del conflictu.

Batalla d'Heraclea
Parte de guerras pírricas (es) Traducir
Fecha 280 edC
Llugar Heraclea, Lucania, sur d'Italia.
Coordenaes 40°13′12″N 16°40′11″E / 40.22°N 16.669722°E / 40.22; 16.669722
Belixerantes
República romana Reinu d'Epiru,
Magna Grecia
Comandantes
Publio Valerio Levino Pirro d'Epiru
Fuercies en combate
~35.000[1] ~30.000[1] (25.000 veteranos epirotes)[2]
20 elefantes de guerra[2]
Baxes
7.000[2]-15.000[1] 4.000[2]-11.000[1]
[editar datos en Wikidata]

Esta guerra enfrentó, per una parte, a les lexones de la República Romana; unos 30.000 soldaos, comandados pol cónsul Publio Valerio Levino, y per l'otru llau a les fuercies griegues combinaes del Reinu d'Epiru, Taranto, Turios, Metaponto y Heraclea; en total unos 25.000 homes y 20 elefantes de guerra, comandados por Pirro d'Epiru, unu de los meyores xenerales helenos de la so dómina.

Los griegos alzar cola victoria por cuenta de que los elefantes traíos yeren animales desconocíos pa los romanos, y la medrana que producíen llevó a la escorribanda del exércitu romanu.

Dende'l puntu de vista políticu, la victoria greco-epirota foi bien rentable, porque significó la incorporación a la coalición griega d'una gran cantidá de ciudaes de la Magna Grecia indecises, que nesi momentu buscaben la proteición del rei epirota. Amás esta victoria dende'l puntu militar foi decisiva pa Pirro, pero tamién sirvió a una gran cantidá de ciudaes de Campania y del Lazio pa reafitar la so fidelidá a la República.

Inscribióse dientro de les lluches ente les polis de la Magna Grecia y la nueva República Romana pola hexemonía del sur de la península itálica, siendo'l primer enfrentamientu ente'l mundu romanu y el mundu helénicu.

Contestu editar

A finales del sieglu IV e.C. , Taranto yera una de les más importantes colonies de la Magna Grecia. La Magna Grecia nun yera una entidá política, sinón que yera un conxuntu de ciudaes creaes mientres los sieglos V e.C. y IV a. C por colonos griegos nel sur de la península itálica y que taben en constante guerra ente elles. Taranto, por casu, yera una antigua colonia espartana.[4][nota 1]

Los dirixentes de Taranto, que nesi momentu yeren los demócrates Filocares y Enesias, oponer a la República Romana por medrana a que la so ciudá perdiera la independencia a manes d'una Roma en plena espansión. Esta actitú acentuar tres les aiciones militares romanes: l'alianza ente los romanos y los lucanos en 298 e.C. , la victoria na tercer guerra samnita en 291 e.C. , la sumisión de los sabinos en 290 e.C. y la victoria sobre los etruscos y los mercenarios galos.

 
Bustu de Pirro d'Epiru, palaciu Pitti de Florencia.

El historiador Pierre Grimal resalta les bones rellaciones ente Roma y les ciudaes griegues mientres les guerres samnitas y el desarrollu de les rellaciones comerciales romanes col Oriente.[5][nota 2]

Les guerres samnitas fueron una serie de conflictos (en concretu, trés) que duraron 50 años, y enfrentaron a la República romana contra los samnitas, un pueblu nativu de la península itálica. Fueron d'una estrema durez, llegando a amenaciar la esistencia de la mesma Roma y concluyeron cola sumisión d'estos al poder de Roma.

Los entueyos en dicha guerra llevaron a la firma d'un tratáu en 303 e.C. ente Roma y Taranto que prohibió a los navíos romanos navegar al este del cabu Lacinium, cerca de Crotona, en cuenta de la neutralidá de Taranto nos enfrentamientos ente los sos dos vecinos. Esti tratáu torgaba a los barcos de la República romana travesar el golfu de Taranto pa comerciar con Grecia y el Oriente, pero como nesi momentu les guerres na península itálica centraben l'atención de la república, esti tratáu caltener en segundu planu. Anque, según l'historiador Marcel -y Glay,[6] pa una faición política romana, liderada polos Fabio y otres grandes families campanias que taben a favor de la espansión pel sur d'Italia y fora d'ella, el bloquéu de los derechos de navegación yera un motivu de conflictu ente romanos y tarentinos.

Asina, los romanos empezaron a estender el so control por tol sur de la península fundando colonies en Puglia y Lucania, y prindando la estratéxica Venusia (291 e.C. ). Escontra 285 e.C. , tres una batalla contra los samnitas, les tropes romanes intervinieron en colonies griegues d'Italia como Crotona, Locri y Rhegium pa protexeles de los ataques de lucanos y brutios.

Los demócrates de Taranto sabíen que cuando los romanos acabaren la guerra contra los sos vecinos, éstos trataríen d'apoderase de la ciudá. Amás, los tarentinos esmoliéronse entá más al ver cómo los aristócrates de Turios decidíen en 282 e.C. allugar una guarnición romana pa faer frente a los asaltos de los montañeses de Lucania.[7] Otra guarnición de soldaos campanios, que yeren tropes aliaes de los romanos, instalar en Rhegium, poniendo'l estrechu de Mesina so proteición romana. Estos actos considerar en contra de la llibertá de les colonies de la Magna Grecia.

Los aristócrates lideraos por Agis, la segunda fuercia político de Taranto, nun s'opunxeron a l'alianza con Roma si ello dexába-yos recuperar el control de la ciudá. Esta posición fixo bien impopulares a los aristócrates.

Entamos del conflictu editar

Na seronda de 282 e.C. , Taranto celebraba'l so festival n'honor a Dioniso nel so teatru en cantu del mar, cuando los sos habitantes vieron naves romanes entrando nel golfu de Taranto:[nota 3] en concretu, diez trirremes empobinaos por Publio Cornelio Dolabela que se dirixíen escontra la guarnición romana de Turios en misión d'observación, según l'historiador Apiano.[8] Los tarentinos, disgustaos pola violación per parte de los romanos del tratáu que prohibía la so entrada nel golfu de Taranto, llanzaron el so llexa contra les naves romanes. Mientres el combate, cuatro naves romanes fueron fundíes y una foi prindada.[8] L'historiador romanu Dion Casio dio otra versión del incidente: según esta versión Lucio Valerio, unviáu por Roma a Taranto, averar a la ciudá. Los tarentinos, bebíos polos bacanales, creyeron que yera un ataque romanu y unviaron la so flota, que fundió la flota romana.[9] Dempués d'esti fechu, l'armada y la flota tarentina atacaron la ciudá de Turios, restableciendo a los demócrates nel poder y escorriendo a los aristócrates que s'aliaren con Roma. La guarnición romana foi espulsada de la ciudá.[8]

Los romanos unviaron entós una misión diplomática dirixida por Póstumu. Según Dion Casio, los embaxadores romanos fueron recibíos con insultos y burlles de los tarentinos, ya inclusive un borrachu mexó na toga de Póstumu.[9][10] Foi entós cuando l'embaxador romanu esclamó: «Rivos, rivos, la vuesa sangre va llavar la mio ropa».[11] Sicasí, Apiano da una versión más neutral del alcuentru: los romanos esixeron la lliberación de los prisioneros romanos (presentaos como simples observadores), la torna de los ciudadanos de Turios que fueren espulsaos de la so ciudá, y que los indemnizaren polos daños causaos. Tamién esixeron la entrega de los autores d'esos crímenes. Les reivindicaciones romanes, xuníes al choque cultural —por casu, los embaxadores romanos falaben mal el griegu y les sos togues prestaben a los asistentes—, causaron refugu na población tarentina.[8] Por tou ello, les reivindicaciones romanes fueron refugaes y Roma sentir nel so derechu de declarar una guerra xusta» a Taranto. Sabedores de les sos poques posibilidaes de victoria contra Roma, los tarentinos pidieron ayuda a Pirro, rei d'Epiru.

 
Movimientos del exércitu epirota na guerra contra Roma (280-275 a. C).

Primeres intervenciones armaes editar

Nel 281 e.C. , sol lideralgu Lucio Emilio Bárbula, les lexones romanes entraron en Taranto y escalaron la ciudá, a pesar de que Taranto recibió refuerzos samnitas y mesapios. Dempués de la so derrota, los griegos escoyeron al aristócrata Agis pa solicitar una tregua y empecipiar les conversaciones con Roma. Estes negociaciones romper al desembarcar l'avanzadura griega na primavera de 280 e.C. , compuesta por unos 3.000 soldaos epirotes, comandados por Milo de Taranto. Tres el reinicio de les hostilidaes el cónsul romanu Bárbula foi obligáu a fuxir, so la presión de les naves griegues.

La decisión de Pirro I d'ayudar a la polis de Taranto contra los romanos foi motivada pola ayuda que-y apurrió antes esta ciudá, mientres la conquista de Corfú polos epirotes. Amás los tarentinos ufiertáron-y un posible exércitu de 150.000 homes y 20.000 soldaos de caballería reclutables ente samnitas, lucanos y brutios.[12] Como l'oxetivu principal yera reconquistar Macedonia, que perdió en 285 e.C. a manes de Lisímaco, y nesi momentu nun tenía abondos medios nel so reinu pa reclutar nuevos soldaos, aceptó ayudar a Taranto.[13]

El comandante griegu entamaba ayudar a Taranto, pa dirixise depués a Sicilia col fin d'atacar Cartago. Asina, dempués d'atropar un botín considerable na guerra contra Cartago y la so conquista del sur d'Italia, prevía reorganizar el so exércitu pa, como se dixo nel párrafu anterior, recuperar Macedonia.[13]

Preparativos editar

Antes de salir d'Epiru, el rei tomó emprestaes dalgunes falanxes al nuevu rei de Macedonia,[nota 4] Ptolomeo Cerauno (281 e.C. - 279 e.C. ) y pidió ayuda financiera y marítima a Antíoco I, rei de Siria y a Antígono II Gonatas (fíu de Demetrio Poliorcetes). El rei d'Exiptu Ptolomeo II prometiólu igualmente la unviada de 4.000 soldaos d'infantería y 5.000 de caballería, xunto con 20 elefantes de guerra.[14][nota 5]Parte d'estes fuercies tendríen de defender Epiru n'ausencia de Pirro.

El monarca d'Epiru reclutó tamién una gran cantidá de soldaos griegos como, por casu, caballería de Tesalia o arqueros rodanos.[nota 6]

En primavera de 280 e.C. , l'exércitu griegu embarcó escontra les costes italianes y unvió a Taranto una vanguardia de 3.000 homes mandada por Cineas; depués treslladó en barcu a 20.000 soldaos d'infantería, 3.000 caballos, 20 elefantes de guerra, 2.000 arqueros y 500 flonderos,[15] qu'equivalía a un exércitu de 25.000 homes.

Los romanos, preveníos de la llegada inminente de les huestes epirotes, decidieron movilizar ocho lexones coles sos auxiliares.[nota 7] Estos ocho lexones, que sumaben 80.000 soldaos en total,[nota 8] taben estremaes en cuatro ejército:

  • El primer exércitu, comandado por Lucio Emilio Bárbula, tenía órdenes de caltener ocupaos a los samnitas y lucanos, con cuenta de nun pudieren xunise al exércitu principal. Esti exércitu taba acantonáu en Venusia.
  • El segundu tenía'l deber de protexer Roma.
  • El tercer exércitu, sol mandu del cónsul Tiberio Coruncanio, foi unviáu a combatir a los etruscos pa torgar una alianza d'éstos coles ciudaes griegues.
  • El cuartu, sol mandu del otru cónsul Valerio Levino, foi unviáu a atacar Taranto y afarar Lucania, col enfotu de dixebrar a les tropes griegues de les colonies griegues de Brucia.

Lavinio decidió prindar Heraclea, una ciudá fundada polos tarentinos. Lavinio tenía la intención de cortar el camín de Pirro escontra les colonies griegues de Calabria, p'asina evitar el llevantamientu d'estes ciudaes contra Roma.

Los exércitos editar

La fonte habitual pa los detalles de les batalles nesta dómina de la República ye l'escritor Titu Liviu, pero desgraciadamente la so bibliografía sobre esti periodu ye incompleta.[nota 9] A falta de detalles n'otros autores antiguos, la cantidá de soldaos griegos mentaos más embaxo provienen de Plutarcu, y la cantidá de tropes romanes basar n'estimaciones modernes probables, pero non precises, de les fuercies romanes y los sos aliaos.

República Romana[nota 10] Epiru y Taranto[15]

Comandante : Publio Valerio Levino

  • 16.800 lexonarios romanos partíos en cuatro legión.
  • 20.000 soldaos de les ciudaes aliaes partíos ente esos cuatro lexones.
  • 1.200 soldaos de caballería romana.
  • Caballería aliada formada per dellos miles de soldaos.

Dalgunos de los soldaos teníen como misión protexer el
campu romano, y por tanto nun participaron nes hostilidaes.

Comandante : Pirro d'Epiru

Esquema clásicu d'esplegue d'un exércitu consular romanu mientres el sieglu III e.C. L'exércitu de Valerio Levino yera del tamañu de dos exércitos consulares.

Desarrollu de la batalla editar

El comandante epirota nun decidió darréu colar sobre Roma porque deseyaba llograr, primeramente, el sofitu de los sos aliaos de Magna Grecia, polo que enroló ensin miramientos efectivos tarentinos. Mientres esti tiempu, el cónsul Lavinio afaraba Lucania pa torgar a los lucanos y los brucios xunise a Pirro.[17]Entendiendo que los refuerzos lucanos y brucios tardaríen en llegar, Pirro decidió aguardar a los romanos nuna llanura cercana al ríu Siris, asitiada ente les ciudaes d'Heraclea y de Pandosia.[nota 11]Nesi llugar tomó posición y decidió esperar a los romanos, col enfotu de que la dificultá de los romanos pa vadear el ríu daría-y tiempu por que los sos aliaos xuniérense-y.[nota 12]

Antes de entablar el combate, el rei unvió a los sos diplomáticos al cónsul romanu Lavinio, col fin de proponer el so propiu arbitraxe nel conflictu ente Roma y les poblaciones del sur d'Italia, y amás prometió que los sos aliaos respetaríen la so decisión si los romanos finalmente aceptar como árbitru.[17] Los romanos refugaron la proposición ya instalaron el so campamentu na llanura asitiada en orellar norte del ríu Siris. Valerio Levino disponía d'ente 30 y 35.000 soldaos sol so mandu, ente los que s'atopaben una gran cantidá de caballeru. El númberu de tropes del rei que se dexaron en Taranto nun se conoz, pero sábese, gracies a Plutarcu, qu'había ente 25 y 30.000 soldaos griegos en Heraclea, polo qu'éstos disponíen de menos efectivos que los romanos.[19] Les falanxes griegues tomaron posición sobre orellar sur del ríu Siris.

 
Primer fase de la batalla.
 
Segunda fase de la batalla.

Dionisio d'Halicarnasu nel so Historia antigua de Roma, (llibru XIX, 12) y Plutarcu, que s'inspira na obra de Dionisio na so Vida de Pirro (XVI y XVII), son les fontes que dan más detalles sobre como socedió la batalla. Ye por ello que los acontecimientos que se narren de siguío provienen principalmente d'estos dos obres.

A l'amanecida, los romanos empezaron a travesar el ríu Siris, y la caballería romana empezó a atacar los lladrales de los esploradores griegos y la so infantería llixera, que fueron forzaos a fuxir. Tan llueu se supo que los romanos cruciaren el ríu, ordenar a la caballería macedonia y tesalia atacar a la caballería romana. La infantería helena, compuesta por peltastes, arqueros ya infantería pesada, empezó a ponese en marcha. La caballería de la vanguardia griega consiguió desorganizar les tropes romanes y provocar la so retirada.

Mientres l'enfrentamientu, Oblaco Volsinio,[nota 13] xefe d'un destacamentu auxiliar de la caballería romana, reparó en Pirro gracies a que'l xeneral epirota llevaba un equipamientu y armes propios d'un rei. Oblaco siguió-y n'el so desplazamientos y a la fin el soldáu romanu consiguió mancalo y descabalgarlo, pero pocu dempués foi muertu a manes de la guardia personal del rei. El comandante helenu, pa evitar constituyir un blancu demasiáu espuestu, confió-y el so armes a Megacles, unu de los sos oficiales.[20]

Les falanxes atacaron delles vegaes, pero tolos sos ataques yeren respondíos por contraofensives romanes. Anque les tropes griegues llograron romper les primeres llinies romanes, nun podíen combatir contra elles ensin romper la so formación, pos s'arriesgaríen a dexar los sos lladrales espuestos a una peligrosa contraofensiva romana.[nota 14] Mientres estos combates ensin claru vencedor, Megacles, al que los romanos tomaron por Pirro, resultó muertu y nel campu de batalla espublizóse la noticia de que'l rei morriera, lo que traxo la desmoralización del bandu griegu y alzó la moral romana. Pa evitar una debacle el rei tuvo que percorrer les files griegues cola cara destapada pa convencer a los sos homes de qu'inda siguía vivu. Nesi momentu decidió unviar a los sos elefantes de guerra a la batalla. Al ver a los elefantes los romanos asustáronse y suplió la llerza ente los sos caballos, nun pudiendo siguir l'ataque la caballería romana.[22]

[23] La caballería epirota atacó nesi momentu los lladrales de la infantería romana. La infantería romana fuxó, dexando a los griegos apoderase del campamentu romanu. Nes batalles antigües, l'abandonu del campamentu pol adversariu significaba una derrota total pos suponía abandonar tou: material, animales de carga, vituallas y equipaxe individual. Los lexonarios sobrevivientes fuxeron a una ciudá Puglia,[nota 15] probablemente perdiendo tol so equipu.

Plutarcu da'l númberu de baxes de la batalla citando dos fuentes bastante diverxentes:[22]

  • Según l'historiador griegu Jerónimo de Cardia, l'exércitu romanu perdió cerca de 7.000 soldaos, mientres los griegos perdieron 4.000.
  • Según Dionisio d'Halicarnasu, les perdes fueron muncho más elevaes: cerca de 15.000 muertos romanos, y 13.000 de Pirro.

Añadir a esa cantidá 1.800 romanos prindaos, según Eutropio. Un historiador tardíu, Pablo Orosio (380-418), da un balance de perdes romanes con una precisión sorprendente: 14.880 muertos y 1.310 presos per parte de los soldaos d'infantería, 246 caballeros muertos y 502 presos, según 22 estandartes perdíos.[24] Los númberos de Pablo Orosio amenorguen los de Dionisio y de Eutropio.

El xeneral griegu propunxo a los presos romanos xunise al so exércitu, como se faía n'Oriente colos contingentes mercenarios, pero éstos negáronse.[25]

Consecuencies editar

Acabada la batalla, dempués de ser escaláu'l campamentu romanu, los refuerzos que veníen de Lucania y de Samnio xunir al exércitu vencedor. Munches ciudaes griegues tamién se xunieron a Pirro. Un claru exemplu foi Locros, qu'apurrió la guarnición romana de la ciudá al epirota.[26] En Rhegium, última posición de la mariña meridional italiana controlada por Roma, el pretor campanio y comandante de la guarnición Decio Vibulo desertó y proclamóse alministrador de Rhegium, masacrando a una parte de los habitantes y escorriendo a otros, remontándose asina contra l'autoridá romana.[27] [28]

L'exércitu combináu greco-epirota avanzó escontra'l norte, en direición a Etruria y prindó numberoses ciudaes pequeñes de Campania, pero nun pudo tomar Capua. El so percorríu atayar en Anagni, a dos díes de Roma (unos 30 quilómetros), cuando s'atopó con otru exércitu romanu. Pirro diose cuenta de que nun disponía de bastantes soldaos pa lluchar contra Lavinio y Bárbula al empar, y que probablemente diben enfrentase a él. Con esa situación decidió retirase. Los romanos prefirieron nun escorrelo.[29]

 
Meyora de Pirro escontra Roma tres el so trunfu na batalla d'Heraclea.

Más tarde, el cónsul Cayo Fabricio Luscino foi unviáu p'axustar l'intercambiu de los presos prindaos na batalla d'Heraclea. Hai dos versiones al respective de esti fechu históricu:

  • Una proveniente de Frontino, qu'esplica qu'anque Cayo Fabricio Luscino negar a aceptar los presentes del rei, esti postreru confió-y los presos pa llevalos a Roma cola condición de que retornaren si'l Senáu romanu negar a pagar el rescate. Al nun almitir el Senáu les demandes de Pirro Fabricio tener que reenviar, respetando asina la so promesa.[30]
  • La otra versión, proveniente de Plutarcu, ye que Cayo Fabricio Luscino axustó la devolución de los prisioneros, que fueron lliberaos ensin condiciones. Amás Cíneas, conseyeru y diplomáticu de Pirro, viaxó a Roma pa ufiertar la paz, pero la intervención del vieyu senador Apiu Claudio convenció al Senáu pa siguir la guerra. En respuesta pola lliberación de los prisioneros romanos, el Senáu romanu devolvió a un númberu equivalente de prisioneros samnitas y tarentinos.[31].

Tres nun poder tomar Roma, el rei d'Epiru decidió volver a Taranto.[32] Na so retirada escontra'l sur, ésti foi algamáu por un exércitu romanu, comandado por Publio Decio Mus nuna llanura arrodiada de llombes cerca de la ciudá de Ausculum, a 130 km de Taranto. Al nun tener posibilidaes de retirase decidió entablar combate, venciendo otra vegada gracies al usu de los elefantes.

Sabiendo que magar la victoria la so situación yera desesperada, por cuenta de les grandes perdes que sufriera na batalla de Ásculo, el comandante griegu ufiertó una tregua a Roma. Sicasí, el Senáu Romanu negar a aceptar cualquier alcuerdu mientres hubiera tropes del exércitu invasor» en territoriu italianu.[nota 16] Roma decidió entós roblar un tratáu con Cartago contra Pirro, lo que cortó la so carrera militar, una y bones les ciudaes griegues, a les qu'él dicía defender sentíen que pola so culpa perdieren la oportunidá d'aliase tantu con Roma como con Cartago. La única esperanza griega sería aliase con una de les dos potencies y provocar un enfrentamientu ente elles.[33]

Munches de les ciudaes más importantes retiráron-y el sofitu.[33] Amás, el fechu de que magar siguir venciendo en toles batalles perdiera más homes de los que podía dexase, llevó a que se treslladara a Sicilia depués de dos campañes. Ellí, los cartaxineses yá s'atopaben asediando Siracusa polo que'l xeneral griegu esvióse y tomó posiciones en Panormo, negándose a apurrir Sicilia a Cartago. Los griegos llegaron a acorrexar a estos en Lilibea.[34] Finalmente, les falanxes seríen ganaes en suelu itálicu na batalla de Benevento nel añu 275 e.C. ,[nota 17] tres esto la espedición griega tornó a Epiru.

 
Territorios de Roma y Cartago tres les Guerres Pírriques y antes del entamu de la primer guerra púnica.

La batalla d'Heraclea xunto cola de Ausculum, representaron la última resistencia de la Magna Grecia frente a la nueva República romana qu'estendía la so hexemonía sobre la península italiana. A pesar de dambes victories, la derrota en Benevento marcó'l principiu de la decadencia militar del mundu griegu en provechu del mundu romanu.[35]

La derrota de Pirro tamién significó l'ascensu de la República romana como una potencia capaz de andar a la tema col Imperiu cartaxinés pol dominiu de la cuenca del Mediterraneu occidental. Por esti motivu, los cartaxineses empezaron a tener rocea del poder de Roma y les posteriores tensiones ente dambos estaos finalmente provocaron l'españíu de les guerres púniques, que concluyeron cola total destrucción de la mesma ciudá de Cartago.[36]

Cites editar

  • Viendo les grandes perdes sufiertes producíes na batalla y por cuenta de que felicitábase-y pola victoria, Pirro dixo: «Otra victoria como ésta, y voi tener que tornar a Epiru solo[37] Y dio llugar al términu «victoria pírrica» pa referise a una victoria que se consigue con tal costu que incapacita al vencedor pa nueves guerres.[38]
  • Dempués de la so victoria, el rei griegu reparó que los soldaos romanos fueren mataos de frente,[nota 18] y pronunció estes pallabres: «Con tales homes, podría conquistar l'universu[39]
  • Atopando l'exércitu de Lavinio muncho más numberosu qu'antes, el comandante epirota esclamó: «Estrozaos, los batallones de los romanos renacen como la hidra[40]

Ver tamién editar

Notes editar

  1. Los mozos espartanos nacíos fora del matrimoniu mientres la Primer guerra mesenia (704-720 e.C. ), los llamaos partenios fundaron Taranto. Pa más detalles vease Partenios#La fundación de Taranto.
  2. Nel 306 e.C. Roma robló un tratáu d'amistá con Rodas, qué sirvió pa potenciar el comerciu marítimu.
  3. Según l'historiador polacu Krzysztof Kęciek, l'aristocracia pidió a los comandantes romanos Publio Cornelio y Lucio Valerio qu'arrestaren y executaren a los demócrates y a los sos simpatizantes. Y asina poder los aristócrates favorables a Roma tomar el poder en Taranto. Esta hipótesis d'un ataque direutu romanu non corte, sicasí, col métodu romanu de guerra xusta», como se menta más palantre.
  4. Ptolomeo Cerauno, yera'l cuñáu de Lisímaco, el rei de Macedonia, y intrigó xunto cola so hermana na so contra, consiguiendo qu'esti morriera na batalla de Corupedio ante'l diádoco Seleuco I y por tanto llogrando pa él mesmu'l tronu de Macedonia. Esto dexó de la mesma al rei d'Epiru (enemigu acérrimo de Lisímaco) aliase con Macedonia.
  5. Pirro tuviera dellos años en Alexandría y taba emparentáu colos dos Ptolomeos antes mentaos, lo qu'esplica en parte l'ayuda militar recibida. Anque estos hermanascos y rivales teníen una segunda intención, que yera'l fortalecimientu de la so influyencia frente a la vecina Macedonia.
  6. Los dirixentes de les ciudaes griegues nun queríen entrar en guerra con Epiru.
  7. El reclutamiento militar normal nel sieglu III e.C. yera de cuatro legión, cada dos lexones comandadas por un cónsul. Nesti casu se reclutó un exércitu'l doble de grande.
  8. Esti datu ye una estimación, basáu en qu'una lexón completa taba formada de 4.200 homes, polo que se deduz qu'había cerca de 33.000 lexonarios, y en que de normal les ciudaes aliaes unviaben la mesma cantidá o mayor de soldaos que Roma.[16]
  9. Lo que se tener de Titu Liviu pasa del tomu X, que se termina sobre l'añu 293 e.C. , al númberu XXI, que prosigue nel añu 219 e.C.
  10. Basándose en qu'una lexón taba formada por 4.200 lexonarios y 300 soldaos de caballería.
  11. Según Plutarcu, Pirro acampó cerca de la llanura de Pandosia y Heraclea, frente al ríu Siris (actual Sinni). Sicasí, Titu Liviu y Pliniu'l Vieyu precisen qu'esti acampó cerca de la ciudá d'Heraclea, pero fora de les sos fronteres. Por ello considérase que'l so campamentu tuvo a unos 11 quilómetros del Mar Xónicu y a 6,5 d'Heraclea, nel actual territoriu de la ciudá de Tursi.
  12. Estrabón señala que'l Siris yera navegable.[18]
  13. Oblaco ye nomáu Oplax por Plutarcu y Obsidio por Floro.
  14. Polibio na so historia de la batalla de Cinoscéfalos (197 e.C. ) aportuna na necesidá vital na falanxe de caltener la so cohesión.[21]
  15. Niebuhr na so obra Historia de Roma conxetura que podría tratase de Venusia.
  16. Nesa dómina, Roma consideraba la Magna Grecia como'l so propiu territoriu. Por ello tou estáu estranxeru que desembarcara un exércitu ellí yera consideráu un invasor. Eso a pesar de que munches de les ciudaes de la Magna Grecia nun taben realmente so la so órbita nesi momentu.
  17. La ciudá onde asocedió esta batalla llamábase Malevento (que significa mal vientu o acontecimientu malu), pero n'honor a la so victoria sobre les colonies de la Magna Grecia los romanos la rebautizaron como Benevento.
  18. Ser matáu pel costazu ye la señal de los fuxitivos, signu d'una cobardía indigna.

Referencies editar

  1. 1,0 1,1 1,2 1,3 Gillespie, Alexander (2013). The Causes of War: Volume 1: 3000 BCE to 1000 CE. Bloomsbury Publishing, páxs. 47. ISBN 9781782252085.
  2. 2,0 2,1 2,2 2,3 Grose-Hodge, Humfrey (2012). Roman Panorama: A Background for Today. Cambridge University Press, páxs. 64. ISBN 9781107627109.
  3. Lorenzo Quilici (1967). «Volume I: Siris-Heraclea», Forma Italie (n'italianu). París: Institutu de topografía antigua de la Universidá de Roma.
  4. Estrabón (2001). «Llibru VI, 3, 2», Xeografía. Volume III. ISBN 978-84-249-2297-9.
  5. Pierre Grimal (1981, reeditáu en 1998). La civilización romana (en francés). París: Flammarion. ISBN 2080811010.
  6. Marcel -y Glay (1990, reeditáu en 2005). Grandeza y cayida del Imperiu Romanu (en francés). ISBN 2262018979.
  7. Titu Liviu. «Llibru XI», Periochae.
  8. 8,0 8,1 8,2 8,3 Apiano. «Llibru XI», Historia de Roma. Les guerres samnitas.
  9. 9,0 9,1 Dion Casio (2004). «Llibru IX (capítulu CV)», Historia romana, Llibros I-XXXV (Fragmentos). ISBN 978-84-249-2728-8.
  10. Titu Liviu. «Llibru XI», Periochae. «Confirmando que los embaxadores fueron humildaos»
  11. Eugène Talbot (1875). Historia romana (en francés).
  12. Theodor Mommsen; C. A. Alexandre (2003). «Llibru II, capítulu VII. Pirro y la coalición», Historia de Roma, páx. 227. ISBN 978-84-7506-598-4.
  13. 13,0 13,1 Plutarcu (2007). «Volume IV: Arístides & Catón; Filopemen & Flaminino; Pirro & Mario, capítulu XIV», Vides paraleles. Madrid: Editorial Gredos. ISBN 978-84-249-2867-4.
  14. Marco Juniano Justino. «Llibru XVIII, 2», Epítome de les "histories filípiques" de Pompeyo Trogo.
  15. 15,0 15,1 Plutarcu (2007). «Volume IV: Arístides & Catón; Filopemen & Flaminino; Pirro & Mario, capítulu XV», Vides paraleles. Madrid: Editorial Gredos. ISBN 978-84-249-2867-4.
  16. Titu Liviu (1990). «Volume IX, 30», Ab Urbe condita libri. ISBN 978-84-249-1441-7.
  17. 17,0 17,1 Plutarcu (2007). «Volume IV: Arístides & Catón; Filopemen & Flaminino; Pirro & Mario, capítulu XVI», Vides paraleles. Madrid: Editorial Gredos. ISBN 978-84-249-2867-4.
  18. Estrabón (2001). «Llibru VI, 1, 14», Xeografía. Volume III. ISBN 978-84-249-2297-9.
  19. Theodor Mommsen; C. A. Alexandre (2003). «Llibru II, capítulu VII. Primeros combates nel sur d'Italia. Batalla d'Heraclea», Historia de Roma, páx. 228. ISBN 978-84-7506-598-4.
  20. Dionisio d'Halicarnasu. «Llibru XVIII, 2», Historia antigua de Roma.
  21. Polibio (1983/1997). «Llibru XVIII, capítulu 26», Hestories. Madrid: Editorial Gredos. ISBN 978-84-249-1841-5.
  22. 22,0 22,1 Plutarcu (2007). «Volume IV: Arístides & Catón; Filopemen & Flaminino; Pirro & Mario, capítulu XVII», Vides paraleles. Madrid: Editorial Gredos. ISBN 978-84-249-2867-4.
  23. Marco Juniano Justino. «Llibru XVIII, 1», Epítome de les "histories filípiques" de Pompeyo Trogo.
  24. Pablo Orosio. «Llibru IV, 1», Histories contra los paganos (en llatín).
  25. Eutropio. «Llibru II, 11», Compendio d'historia romana.
  26. Marco Juniano Justino. «Llibru XVIII, 1», Epítome de les "Histories Filípiques" de Pompeyo Trogo.
  27. Polibio (1983/1997). «Llibru I, 1», Hestories. Madrid: Editorial Gredos. ISBN 978-84-249-1841-5.
  28. Diodoro Sículo. «Llibru XXII, 2», .
  29. Plutarcu (2007). «Volume IV: Arístides & Catón; Filopemen & Flaminino; Pirro & Mario, capítulu XVIII», Vides paraleles. Madrid: Editorial Gredos. ISBN 978-84-249-2867-4.
  30. Sestu Julio Frontino. Estrataxemes. «Cinéas, embaxador de Pirro que-y ufiertara a Fabricio una gran cantidá de dineru, este negó-y y dixo, que prefería mandar a los que teníen estes ayalgues, que tener él mesmu.»
  31. Plutarcu (2007). «Volume IV: Arístides & Catón; Filopemen & Flaminino; Pirro & Mario, capítulos XVIII-XXI», Vides paraleles. Madrid: Editorial Gredos. ISBN 978-84-249-2867-4.
  32. Theodor Mommsen; C. A. Alexandre (2003). «Llibru II, capítulu VII. Pirro sigue la guerra», Historia de Roma, páx. 231. ISBN 978-84-7506-598-4.
  33. 33,0 33,1 Theodor Mommsen; C. A. Alexandre (2003). «Llibru II, capítulu VII. Alianza de Roma y Cartago. Tercer campaña de Pirro. La so llegada a Sicilia», Historia de Roma, páx. 234. ISBN 978-84-7506-598-4.
  34. «Pyrrhus the Eagle, King of Epirus: 319 - 272 BC» (inglés). BBC.
  35. Theodor Mommsen; C. A. Alexandre (2003). «Llibru II, capítulu VII. Batalla de Benevento. Pirro sale d'Italia», Historia de Roma, páx. 237. ISBN 978-84-7506-598-4.
  36. Apiano. Líbica.
  37. Eugène Talbot (1875). Historia romana.
  38. Definición de pírricu pola RAE. (enllaz rotu disponible n'Internet Archive; ver l'historial y la última versión).
  39. Dion Casio (2004). «Capítulu CXIX», Historia romana, Llibros I-XXXV (Fragmentos). ISBN 978-84-249-2728-8.
  40. Dion Casio (2004). «Capítulu CXXIV», Historia romana, Llibros I-XXXV (Fragmentos). ISBN 978-84-249-2728-8.

Fuentes editar

Bibliografía editar

Autor antiguos editar

Autores modernos editar


Estractos editar

  • Floro, Epítome de la historia de Titu Liviu, llibru I, XVIII.

XVIII. - Guerra contra Taranto y contra el rei Pirro - (471-481 ab urbe condita)

Apud Heracleam Campaniae fluuiumque Lirim Laeuino consule primu bracéu, quae tam atrox fuit ut Ferentanae turmae praefectus Obsidius, inuectus in regem, turbauerit coegeritque proiectis insignibus proelio excedere. Actum erat, nisi elephanti conuerso in spectaculum bellu procucurrissent, quorum cum magnitudine tum deformitate et nouo odore simul ac stridore consternati equi, cum incognitas sibi beluas amplius quam erant suspicarentur, fugam stragemque late dederunt.
Esto foi cerca d'Heraclea, nel Liris, ríu de Campania, y so les órdenes del cónsul Levino, que lluchó la primer batalla. Foi tan tarrecible la batalla que Obsidio, comandante de la caballería frentana, cargando contra'l rei, forzar a salir de la batalla, perdiendo les marques de la so dignidá. Tres esto allegaron los elefantes que convirtieron, pa los romanos, el combate n'espectáculu. La so masa, la so deformidá, el so golor desconocío, el so berru agudu, axorizaron a los caballos que, considerando a estos enemigos más tarrecibles que yeren n'efeutu, causaron una derrota vasto y sangriento.

Obra completa de Floro en llatín.

[18,0] LLIBRU XVIII. Guerra n'Italia y en Sicilia. Alderique sobre la historia antigua de Cartago.

[18,1] I. PIRRO, rei d'Epiru, primíu por una nuevu embaxada de Taranto, y polos ruegos de los samnitas y de los lucanos que precisaben ayuda contra los romanos y venciendo siquier a los votos d'estos pueblos suplicantes, que cola esperanza de conquistar Italia, comprometer n'unvia-yos un exércitu. Yá atraíu por esta espedición, l'exemplu de los sos antepasaos terminó d'abasnar ellí. Tarrecía quedase per debaxo del so tíu Alejandro, que defendiera la mesmu Taranto contra brucios; o d'amosar menos audacia qu'Alejandro Magno, qu'apoderara Oriente llevando les sos armes más allá de los sos estaos. Confía-y pos a la guardia del so reinu a Ptolomeo, el so fíu, de quince años, y desembarca el so exércitu nel puertu de Taranto, conduciendo con él a Alejandro y Helenu, los sos fíos más nuevos, pa distrayer l'aburrición d'una guerra tan alloñada. Sollertáu de la so llegada, y primíu a combatilo primero que recibiera ayuda de los sos aliaos, el cónsul romanu Valerio Levino entainar a presenta-y la batalla. A pesar de la inferioridá numbérica, el rei nun bazcuyó n'absolutu n'aceptar. Los romanos yá teníen la ventaya, cuando l'aspeutu de los elefantes, cuando nun conocíen n'absolutu inda, provocó-yos un medrana súbito, y fíxo-yos fuxir rápido: los macedonios debieron a una bisarma nueva quitar la victoria a los sos vencedores. Pero costó caru a los enemigos. Pirro foi mancáu gravemente, y perdió una parte del so exércitu: tuvo qu'honrar más qu'a allegrase del so trunfu. Esti primer ésitu abrió-y les puertes d'un gran númberu de ciudaes. Vemos, ente otres coses, a los locrenses, abrazando'l partíu de Pirro, apurri-y la guarnición romana. El rei devolvió ensin rescate a doscientos soldaos romanos cayíos nel so poder, por que Roma conociera la so arrogancia, como probara'l so valor. Pocos díes dempués, l'exércitu de los aliaos que se-y hubo xuníu, llibra la segunda batalla onde llogró'l mesmu ésitu que na primera.

Orixinal de la traducción en francés. Orixinal en llatín.

  • Polibio, Historia xeneral, llibru I, 1.
Dalgún tiempu dempués, y un añu primero que los galos entamaren la so irrupción en Grecia, fueren desfechos en Delfos y fuérense a Asia; los tarentinos, tarreciendo que los romanos tomaren vengación del insultu que-yos fixeren a los sos embaxadores, llamaron a Pirro al so socorru. Los romanos que sometieren a tirrenos y los samnitas, y ganaren delles victories sobre los galos asitiaos n'Italia, pensaron entós na conquista amás d'esti país, al cual nun miraben como estranxeru, sinón como a lo que-yos pertenez a ellos como propiu, a lo menos la mayor parte. Exercitaos y curtidos polos combates que sostuvieren contra los samnitas y los galos, toos propunxéronse colar contra Pirro, echar d'Italia, y acabaron depués colos qu'habíen tomáu partíu por él.

Orixinal de la traducción en francés.

Enllaces esternos editar

Ye obligatoriu indicar l'idioma de Wikisource.