La Casa de Mier ye un llinaxe nobiliariu español d'orixe visigodu, procedente de Don Vela Ximénez, primer conde d'Álava a quien concediera'l gobiernu d'esta provincia'l rei Alfonso I pero que tendría que retirase a Mier nel Valle de Peñamellera pola so enemistá col señor de Castiella Fernán González.

Oríxenes editar

Cola llegada de los musulmanes a la península ibérica, Jimeno de Navarra (xefe militar de la Baxa Navarra y descendiente del ducáu de Aquitania), pidió auxiliu a los miembros de la so familia por que lu ayudar na defensa de Pamplona frente al invasor musulmán; allegaron nel so auxiliu la caña de los Vela Ximénez; quien s'asitiaron na zona d'Álava.

Col intre de los años los Vela Ximénez fueron adquiriendo poder na zona frutu del so lideralgu militar, como se pon de manifiestu na batalla de Castru de Cellorigo onde ganaron a un exércitu bien cimeru al so.

Llueu s'empezó a cuayar una enemistá ente los Condes d'Álava (los Vela Ximénez) y los de Castiella (los Fernán González). L'enfrentamientu llegó al so puntu álgido nel añu 1029, cuando'l Conde Vela Ximénez d'Álava da muerte, na Catedral de Lleón (la vieya), al herederu del condáu de Castiella; de resultes d'esti fechu anició una guerra ente los condaos que remató cola batalla de Monzón (onde finaron dos de los trés hermanos Vela Ximénez). El terceru d'ellos viose obligáu a fuxir del poder de los Fernán González y va abellugase a Plecín en Alles (Asturies). Del Conde Vela baxaron tres hermanos: Sancho Vela, Bermudo Vela y Martín Vela. Toos ellos estableciéronse tres el fallecimientu del so padre nel llugar llamáu Mier, nel Valle de Peñamellera. A pesar del tiempu trescurríu desque'l so padre diera muerte al herederu castellanu, l'odiu de los Fernán González escontra la familia calteníase, por esti motivu decidieron camudar el so apellíu pol de Mier, instaurándose asina un llinaxe que, faciendo honor al so lema Alantre'l de Mier, por más valir, va llegar hasta los nuesos díes dexando una destacable buelga en distintos pasaxes de la hestoria.

Los Vela Ximénez ó Jiménez yeren grandes guerreros: el so escudu nobiliariu, l'orixinal y común a los Mier, indica que tuvieron na batalla de las Navas de Tolosa, fundamental p'acabar col dominiu musulmán na península (A tolos nobles que participaron nesa batalla, que tuvo llugar el día de San Andrés, dexóse-yos poner arrodiando'l so escudu crucies de San Andrés).

L'escudu orixinal, tamién constaba de dos llaves cruciaes, simbolizando'l poder y la fe que tenía la familia, y que coles mesmes yeren constructores y proteutores de dalguna ilesia del llugar. Enriba de les llaves, tenía trés flores de lliriu (entá se caltienen nel escudu, pero en cuenta de trés son cinco), que simboliza l'antiguu orixe aquitano de la familia (de la que baxaben tamién los reis de Francia, España ya Inglaterra).

Los Mier nel Imperiu Español editar

Cuatro rama de los Mier emigraron a América, caúna a distintes zones: Perú, Colombia, Chile y Méxicu, siendo esti postreru'l llugar d'onde baxen la mayor parte de los Mier americanos.

Los dos fonduxes principales de los Mier en Méxicu fueron los Mier-Noriega, y los Mier-Terán. Los Mier que llegaron a Méxicu fueron figures claves de munchos acontecimientos históricos, asina por casu, podemos destacar a frai Servando Teresa de Mier, unu de los protagonistes de la independencia del citáu país. Mención especial merez Antonio de Mier y Celis, fundador del Bancu Nacional de Méxicu y a quien el papa Pío IX concedió-y el títulu de Duque de Mier.

Ye en Méxicu onde s'establecen tamién nel centru y el sureste del país los Mier y Pesáu con influencia na Ciudá de Méxicu y los sos estaos vecinos, según los Mier y Concha que pudieron caltenese fijamente en Tabasco, Campeche, Chiapas, Estáu de Méxicu y la capital mexicana. Cuando los Mier y Concha empezaron a estremase p'aniciar n'otres rexones, dalgunos deciden dexar de llau a la Casa de Mier pa ser solamente Concha.

Polo que respecta a los Mier que llegaron a Suramérica, unu de los primeros foi Juan Bautista de Mier y de la Torre, colonizador de la zona norte de l'actual Colombia, quién llegó a eses tierres en 1714 y a quien se-y concedió'l títulu de Marqués de Santa Coa. El marquesáu entendía la facienda Santa Bárbara de les Cabeces, que foi bien conocida na dómina colonial. Tuvo dos fíos solamente, Ignacia Andrea casada con un sobrín, Julian de Trespalacios y Mier, segundu Marqués de Santa Coa, y Juana Bartola casada con otru sobrín, José Fernando de Mier y Guerra, personaxe principal del Nuevu Reinu de Granada nel sieglu XVIII, fundando más de venti poblaciones (El Bancu, San Sebastián de Buenavista, Cuetu de San Antonio, Pedraza, etc., poblaciones de la marxe derecha del ríu Magdalena dende Mompox hasta'l mar Caribe), y quien empecipió les xestiones pa fundar el Marquesáu de Torrehoyos, quedando ésti constituyíu pol so sobrín Gonzalo José de Hoyos y Mier, casáu de la mesma con una descendiente direuta (bisnieta) de Juan Bautista de Mier y de la Torre y nieta de Julián de Trespalacios y Mier, María Ignacia de Hoyos y Trespalacios. Dientro de les propiedaes pertenecientes al Marquesáu de Torrehoyos inclúyense les tierres de Lloba, d'una estensión de más de 650 000 hectárees. De les tierres de Lloba estrayer más de 12 tonelaes d'oru añalmente, la gran mayoría illegalmente. Igualmente, parte del marquesáu entiende les faciendes "Calentures" (49 000 hectárees) y "Carrera Llarga" (42 000 hectárees). Calentures ye'l sitiu d'onde s'estrayen añalmente más de 25 millones de tonelaes de carbón, tando allugaes les mines de "La Llomba" (yera una llomba na facienda y llamábase-y la llomba de calentures), "La Jagua de Ibirico", y otres más.

En Chile unu de los tueros principales y más antiguos foi Pedro Gutiérrez de Mier y Arce, nacíu nos Montes de Santander, España. Llegó a Chile con Alonso de Sotomayor en 1583, foi Capitán d'Infantería, Capitán de Caballos, Alguacil Mayor y Alcalde de Valdivia por títulu del Presidente Martín García Oñez de Loyola, Correxidor de Concepción, Correxidor de Maule 1607-1609, dueñu de la estancia de Perquenco por mercé de 12 ochobre de 1609, casóse con Mencía Rapa y Negrete fía de Nuño Hernández Rapa Salomón, noble fidalgu de Castiella, natural de La Membrilla, Ciudá Real, España, nieta de Juan Negrete, noble hijodalgo, Conquistador de Chile, Rexidor de Concepción 1552 y Angol 1553-1563, encomendero de Angol en 1561.

En 1762 llega a Chile dende Abiada, Burgos, España, José Joaquín Fernández de Mier Santiago, fíu de Juan Fernández de Mier Terán, noble español de la casa de Mier y Terán, empadronáu Hijodalgo en 1757. Establecer na ciudá de Los Angeles, onde tuvo matrimoniu con Josefa Jibaja, fía de José Jibaja, militar español fundador de la ciudá, Capitán de Milicies. Testó'l 29 de marzu de 1809, fecha que tamién se rexistra como la de la so muerte. La so fía, Doña María Antonia de Mier y Jibaja casar en 1809 col tamién militar español Don Lorenzo Benito de la Maza y Quintanilla.

Privilexos editar

Los descendientes del Conde Vela caltuvieron los sos privilexos a la muerte d'este, ente ellos:

  • Derechu de representar a l'Abadía de San Pedro de Plecín, de la que yeren fundadores y onde s'atopa la Capiya Funeraria de los Mier, onde foi soterráu en Conde Vela y tolos sos descendientes.
  • Derechu a participar en Cortes, asina lo fixeron nes celebraes n'Uviéu en tiempu de la reina Urraca.
  • Derechu a gobernar el so señoríu que tomaba los actuales conceyos de Peñamellera Alta y Peñamellera Baxa.
  • Derechu a heredar el títulu de Condes d'Álava.

Armes y divisa de la Casa editar

 
Escudu de la casa de Mier

L'escudu de los Mier ye cuartelado, 1º de plata, una cruz bueca y floreteada d'azur; 2º d'azur, una espada de plata arredolada de cinco estrelles del mesmu metal; 3º de gules, cinco corones de plata; y 4º de plata, cinco lis d'azur.

La so divisa ye Alantre'l de Mier por más valir.

Na actualidá editar

Pertenecen a la casa toes los que se apelliden Mier o acrediten baxar de daquién qu'ostentara l'apellíu Mier, por derechu de sangre. Esiste en procesu de formación una Casa-Solar de los Mier a la que pueden pertenecer tou aquel que lleve esi apellíu y demuestre nobleza de los sos dos apellíos. La Presidencia d'Honor de la Casa Solar ostentar Alberto II de Mónaco, quien ye tataranieto de María Luisa Mier de Celis.

Pernomaos pertenecientes a la Casa editar

  • Gonzalo José de Hoyos y Mier, I Marqués de Torrehoyos.
  • María Josefa Isabel de Hoyos y Hoyos, II Marquesa de Torrehoyos.
  • Federico Bernaldo de Quirós y Mier, II Marqués d'Argüelles
  • Francisco Valdivieso y Mier, I conde de San Pedro del Álamu
  • Benita de Inclán y Mier, VIII condesa de Canalejas
  • Susana Mariana Estefanía de la Torre y Mier, güela del príncipe soberanu Raniero III de Monaco.
  • Juan Bautista de Mier y de la Torre, I Marqués de Santa Coa.
  • Julián de Trespalacios y Mier, II Marqués de Santa Coa.
  • Juan Toribio de Trespalacios y Mier, II Marqués de Santa Coa.
  • María Josefa de Trespalacios Serra, III Marquesa de Santa Coa.
  • Oliverio Martínez y Mier, notariu, políticu y empresariu asturianu, diputáu a cortes reinando Alfonso XIII.
  • Matías Barriu y Mier, diputáu del Congresu per Palencia y el Cervera de Pisuerga en repitíes ocasiones ente 1871 y 1907.
  • Antonio Argüelles y Mier, militar, senador pola provincia d'Uviéu reinando Sabela II y diputáu nes Constituyentes de 1836.
  • Francisco Mier y Salinas, Caballeru de la Orde de San Juan.
  • García de Mier, Maese de Campu Xeneral del Escelentísimu Duque de Saboya.
  • Domingo Trespalacios Mier, Xurista.
  • Gonzalo Gómez de Mier, Xurista.
  • Juan Gómez de Mier, Inquisidor de Cartagena de Indias.
  • Fernando de Mier y Salinas, Catedráticu de la Universidá de Salamanca y correxidor de Bilbao.
  • Toribio de Mier, Miembru del Conseyu Real de Navarra.
  • José de Mier y Noriega, Alcalde de Hijodalgo de la Real Chancillería de Valladolid.
  • Jerónimo de Mier, Miembru del Conseyu Supremu de la Inquisición.
  • Benito Lles de Mier, Teniente Xeneral de los Reales Exércitos.
  • Antonio de Mier y Celis, diplomáticu mexicanu. Fundador del Bancu Nacional de Méxicu.
  • Alipio Merayo y de Mier, accionista español del Banco Santander y en rellación cola casa Glücksburg de Dinamarca.
  • José Fernando de Mier y Guerra, fundador de más de venti poblaciones nel Nuevu Reinu de Granada.
  • Joaquín Mier y Benítez, dueñu de la Quinta de San Pedro Alejandrino.
  • Antonio de Mier y Mioño, dueñu y señor del Palaciu de la Espriella en Villahormes.
  • Pablo Mier y Mestes, Coronel y Comandante Xeneral de la Segunda Lexón de Castiella en 1811.
  • Sebastián B. de Mier, diplomáticu mexicanu, ministru de Méxicu en Londres y Francia de 1899 a 1911.

Edificios rellacionaos cola Casa editar

 
Casa de Don Oliverio Martínez Mier n'Alcázar de San Juan
 
Casa de Don Oliverio na Cai Fruela, Uviéu diseñada por Juan Miguel de la Guardia

Referencies editar

  • Nobleza del Valle de Peñamellera; TRESPALACIOS MIER, Juan Antonio.
  • Archivu Xeneral de la Nación, Colombia: Testamentu de Juan Bautista de Mier y de la Torre, Marqués de Santa Coa, 1770, folios 863-880; Títulu de Calentures, 1741; documentos varios, rellación de mérito José Fernando de Mier y Guerra; Misceláneas, xenealoxíes, Tomu 138 # 41 SC 67 rollu 138 foliu 392 (1805); Notaria de Mompox, cuadiernu 2, 1805, causa mortuoria de Gonzalo José de Hoyos, Testamentu de Gonzalo José de Hoyos, marqués de Torre Hoyo.
  • "Historia doble de la mariña 1: Mompox y Lloba", Fals Borda Orlando, Universidá Nacional de Colombia, Bancu de la República, El Áncora editores, Bogotá, 2002.
  • "Historia y non lleenda: la Marquesa de Torre Hoyo y la llegada de don Pablo Morillo a Mompox", Segundu Germán Ribon, Boletin d'Historia y Antigüedaes de l'Academia d'Historia de Mompox.
  • "Mier, un pueblu, un fonduxe".- Víctor García Casu.- L'Oriente d'Asturies, Llanes, 30 de xunu de 1990.