Casariche

conceyu de la provincia de Sevilla (España)

Casariche ye un conceyu español de la provincia de Sevilla, Andalucía. Nel añu 2016 cuntaba con 5.593 habitantes. La so estensión superficial ye de 53 km² y tien una densidá de 105,87 hab/km². Los sos coordenaes xeográfiques son 37º 17' 38" Norte y 4º 45' 34" Oeste (37.29º Norte y 4.76º Oeste, espresaes en graos decimales). Asítiase a una altitú de 296 metros y a 122 quilómetros al sureste de la capital de provincia, Sevilla.

Casariche
Alministración
País España
Autonomíasimple Andalucía
Provincia provincia de Sevilla
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Casariche (es) Traducir Basilio Domingo Carrión Gil
Nome oficial Casariche (es)[1]
Nome llocal Casariche (es)
Códigu postal 41580
Xeografía
Coordenaes 37°17′38″N 4°45′34″W / 37.293888888889°N 4.7594444444444°O / 37.293888888889; -4.7594444444444
Casariche alcuéntrase n'España
Casariche
Casariche
Casariche (España)
Superficie 53 km²
Altitú 296 m
Llenda con Badolatosa, Alameda, La Roda de Andalucía, Estepa, Lora de Estepa y Puente Genil
Demografía
Población 5305 hab. (2023)
- 2798 homes (2019)

- 2658 muyeres (2019)
Porcentaxe 0.27% de provincia de Sevilla
0% de Andalucía
0.01% de España
Densidá 100,09 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
casariche.es
Cambiar los datos en Wikidata
Términu municipal de Casariche al respeutive de la provincia de Sevilla.

El so términu llenda na provincia con Estepa al noroeste, Lora de Estepa al oeste, La Roda de Andalucía al sur y Badolatosa al este. Llenda al norte col términu de Puente Genil (Córdoba) y al sur col d'Alamea (Málaga). Casariche vien ser, estadísticamente falando, la villa media de la provincia de Sevilla, pos de los 105 conceyos que conviven na provincia, Casariche ocupa'l puestu 58º en población, 59º por estensión y 46º tocantes a densidá poblacional.

La estructura urbanística de la villa vien determinada por dos elementos que determinaron la so crecedera y desenvolvimientu hasta'l momentu actual, éstos son el calce del ríu Yegües y la vía ferrial. El nucleu orixinariu allúgase sobre la marxe izquierda del ríu, formando una trama urbana abondo ortogonal. Les posteriores espansiones produciéronse de forma anárquica escontra toles direiciones, y especialmente, ente'l calce y la vía ferrial y al oeste de la mesma.

Elementos identitarios editar

Simboloxía editar

L'actual escudu heráldicu municipal surdió d'un conveniu alcordáu pola corporación municipal el 13 d'abril de 1973, una y bones la llocalidá escarecía d'escudu propiu, anque sí que tenía un sellu con un sol d'oru de 16 rayos como emblema. El so escudu tópase terciáu en banda de trés órdenes axedrezáu de color plata y colloráu. El so cuartel primero recuerda enforma al primitivu escudu, pos ye azul y amuesa un sol d'oru de 16 rayos so una corona de Marqués tamién d'oru. El cuartel segundu ye verde, con un cascu o yelmu romanu de plata esclariáu de sable negru, col so moñu d'oru y gules coloraes. Sol símbolu, apaez la lleenda “VENTIPPO”. Al timbre, la Corona Real.

 
  • El terciáu en banda de trés órdenes de jaqueles en plata y gules, fai referencia a la Familia Centurión (dichu axedrezáu deriva del so escudu d'armes). L'acabáu en punta, a los patricios italianos. Les armes de centurión ye un distintivu que comparte colos escudos de Lora de Estepa, Gilena y La Roda de Andalucía.
  • Cuartel primeru: El sol recuerda al antiguu escudu, y simboliza la llibertá. El motivu llibertariu deber a que'l ríu Yegües foi frontera ente los reinos cristianu y nazarí, polo que Casariche foi fiel testigu de numberoses batalles hasta la cayida del Reinu nazarí de Granada en 1492. La Corona de Marqués d'oru, que se superpone al sol, fai referencia a los Marqueses d'Estepa, dueños y señores de Casariche hasta bien avanzáu'l sieglu XVIII.
  • Cuartel segundu: VENTIPPO y el yelmu romanu faen referencia al pasáu romanu de Casariche. Ventippo foi una gloriosa ciudá romana que s'alcontró nel términu municipal y de la cual topáronse ensame de restos arqueolóxicos a lo llargo de los últimos sieglos. Amás de la facultá d'acuñar moneda (VE IPO – sieglu II a.C), nella fixeron fuertes los fíos de Pompeyo, Cneo y Sestu. D'ella, Sestu partió pa tomar parte na célebre Batalla de Munda el 17 de marzu del 45 e.C.
  • Al timbre: La Corona Real simboliza la incorporación de Casariche a la Corona en desafiándose del Marquesáu d'Estepa nel postreru terciu del sieglu XVIII.

Fonte: Un paséu pola nuesa Historia. CURTIA RESEÑA HESTÓRICA DE CASARICHE. Visita empuesta por Casariche. Francisco Estepa López. Obra autoeditada.

Historia editar

 
Cneo Pompeyo Magno, tamién conocíu como Pompeyo el Grande.

Dómina romana editar

Los oríxenes históricos de Casariche hai que buscalos en tiempos de los celtíberos; foi entós cuando se fundó la ciudá de Ventippo, tres quilómetros al norte de la ciudá actual y na vera del Yegües, como atestigüen les ruines que se caltienen. La villa pasó a integrase al poco nes posesiones romanes del sur, y vivió unu de los episodios más fundamentales de toa esa etapa, yá que foi escenariu de la Segunda guerra civil de la República romana ente dos de los triunviros llatinos: Cneo Pompeyo Magno y Cayu Xuliu César. La población tomó partíu pol perdedor, quedando al amparu de los fíos de Pompeyo hasta que César la conquistó pa la so faición.

Dómina árabe editar

Dende entós y hasta la llegada de los musulmanes, la crónica escurecer por falta de datos documentaos. Yá en dómina árabe, formó parte del Waliato d'Estepa y foi entós cuando empezó a resaltar la so importancia como nucleu urbanu. La razón ye'l so allugamientu, pos s'atopaba en zona fronteriza ente los reinos árabe y crisitiano, siendo'l ríu Yegües frontera natural.

 
Cruz de la Orde d'Alfonsu X El Sabiu.

Sería hasta febreru de 1.241, cuando los almohades, n'axustando les estipulaciones col rei Alfonsu X El Sabiu, apurrieron Estepa a los cristianos. Una vegada tomada pol monarca, foi provista de gran cantidá d'alimentos y esclavos pal so defensa, ente que la zona fronteriza (na cual topábase Casariche) sería apurrida en gallardón y señoríu a la Orde de Santiago nel añu 1.267. D'ende que Santiago Apóstol seya los patrón de la llocalidá. Casariche pasaba a ser agora una Encomienda d'Alfonsu X el Sabiu d'Estepa.

 
Escudu d'armes de la casa de Centurione-Oltremare, titulares del marquesáu d'Estepa.

Una vegada pacificada la zona tres la conquista del Reinu Nazarí de Granada el 2 de xineru 1492, la defensa de la Encomienda d'Estepa per parte de la Orde de Santiago yá nun ye necesaria. Esto, xuníu a les necesidaes económiques del rei Carlos I d'España mientres la primer metá del sieglu XVI, fizo que se valorizase la Encomienda y produxérase una desamortización eclesiástica. El 11 d'agostu de 1559, pocos años dempués de l'abdicación del rei, la Encomienda vuelve pertenecer a la Corona (agora Felipe II d'España), quien la pondría en venta de nuevu. Sería los 12 d'agostu de 1559 cuando finalmente la infanta Doña Juana de Portugal vender oficialmente a Don Adán Centurión, almirante de la escuadra española.

El 20 d'abril de 1564 el monarca Felipe II crea'l títulu de Marquesáu d'Estepa y otorgar a Adán Centurión. La que fuera una próspera villa quedó yá un tanto apostrada, a manera de barriu o nucleu periféricu d'Estepa. Casariche desafiar del Marquesáu nel postreru terciu del XVIII. Pola Real Cédula de Carlos III dirixida al Alcalde, sabemos qu'en 1788 yá se constituyera en Conceyu (Llugar de Casariche), y que'l 1 d'ochobre de 1851 el llugar foi declaráu villa (Villa de Casariche)

Edá contemporánea editar

A principios del sieglu XIX, Casariche carauterizar pola tranquilidá de les sos cais y la afabilidad de los sos habitantes. Esto otorgaría-y una gran importancia na tradición bandoleril, yá que dende l'empiezu de la Década Ominosa hasta cuasi 1.855, algamaría verdadera celebridá en tol ámbitu nacional por ser centru de correríes y espionaxe de les partíes de bandoleros y lladrones qu'infestaben les serranías inmediates.

Los restos de Ventippo tracen un pasáu perantiguu pa una llocalidá inclusive más veterana de lo qu'indiquen estes muertes celtíberes y romanos. Sobresal especialmente'l xacimientu d'El Cuetu de la Talaya, onde s'atoparon importantes alcordances, na so mayoría romanos. Dientro de la ciudá, merez destacar la Ilesia de La nuesa Señora de la Encarnación, edificiu d'una sola nave, de cruz llatina que data del postreru terciu del XVII y presenta estilu barrocu, a pesar de les importantes reformes y adautaciones que sufrió a lo llargo de la so historia.

Xeografía física editar

Allugamientu editar

Casariche atopar nel centru d'Andalucía, al sureste de la provincia de Sevilla, y pertenez a la contorna de la Sierra Sur de Sevilla. Sicasí, atópase más cerca de les capitales de provincia Córdoba y Málaga (a unos 100 km) que de la capital sevillana (122 km). El so términu llenda na provincia con Estepa al noroeste, Lora de Estepa al oeste, La Roda de Andalucía al sur y Badolatosa al este. Llenda al norte col términu de Puente Genil (Córdoba) y al sur col d'Alamea (Málaga).

Relieve editar

Casariche alzar a 296 metros sobre'l nivel del mar, anque l'altitú difier considerablemente en distintos puntos del nucleu urbanu por cuenta de que nun s'atopa nuna llanura, sinón nes serrapatoses rimaes qu'acompañen al río Yegües. El puntu más alto atópase nel allugamientu del polideportivu municipal, na zona este con 359 metros.

Al respeutive de la orografía del términu, la zona septentrional y occidental presenta escases irregularidaes, calteniéndose nel marxe de los 200 a 300 metros. La zona nordés ye más abrupta, ganando n'altitú conforme averar a la zona este, onde ente los cuetos de La Talaya de Casariche y La Estacada de les Monxes, rexistra los 400 metros d'altor.

La zona meridional ye la más elevada, con altitúes cimeres a los 350 metros y cuetos de más de 400. Hai de solliñar la de Cuetu Chirlanga (390 metros), Cañada del Fierro (405 m), Llaguna de Juan Pérez (413 metros) y la más alta en Cortixu Santa Rita colos sos 437 metros.

 
Vértiz xeodésicu

Nel términu atopen dos vértices xeodésicos, el d'Atalaya Patronato (al este) y el de Campanariu (al norte).

  • Atalaya Patronato (Nᵘ100.636). Foi construyíu'l 21 d'ochobre de 1976 nel puntu más altu del cuetu La Talaya, en terrén d'olivar del Cortixu "El Patronatu" y a 1,5 km al nordeste d'ésti. Aportar a él pela carretera a Corcoya hasta'l km. 3,400, onde se dexa'l vehículu y a la derecha andando en direición Sur por una olivar, a unos 250 metros, ta'l vértiz. Con vehículu T.T. llegar hasta'l vértiz campu al traviés pol olivar.
  • Campanariu (Nᵘ100.639). Foi edificáu'l 15 de mayu de 1974 nel cume del cuetu Campanariu, perteneciente al cortixu del "Médicu". Puede llegase a él pela carretera a Badolatosa, a la salida del pueblu, y xunto a un tresformador (Km. 7,700) siguir pol camín de La Cuesta de Medina, que va en direición norte. A unos 3,5 Km, hai un paredón que tien una entrada, pásase y siguiendo en direición este llegar al vértiz.
Fonte: www.ign.es - Institutu Xeográficu Nacional

Hidrografía editar

La historia de Casariche nun puede concebise ensin faer referencia al río Yegües, el principal responsable de la nacencia y progresu del pueblu a lo llargo de los sieglos y elementu clave na espansión y crecedera del mesmu. Naz en Sierra Yegües, na paraxa denomada Sierra de los Caballos, y llega a Casariche dende La Roda de Andalucía. N'escurriendo pol conceyu llega a Puente Genil, onde desagua nel ríu Genil. El ríu percuerre hasta 1 km pol conceyu, y cuasi 10 km pol términu municipal.

Anque anguaño'l so caudal ye abondo probe (dellos branos hasta s'ensuga), non siempres foi asina. L'antigüedá de la ponte y el decenar de molinos que funcionaron nel sieglu XIX gracies a él, delaten qu'antaño presentó un fluxu considerable. Na historia queden los tráxicos llenes de 1969 y 1973, cuando llegó a enchir una ponte de 14 metros d'altor y causar estroces en cientos de llares. La más recién foi en 2001, pero ensin graves incidentes.

L'acuíferu Aguilas-Guinchón, na sierra Puntal del Sur, ye'l principal abastecedor d'agua de Casariche, lo mesmo que de Lora de Estepa, La Roda de Andalucía y Badolatosa.

Clima editar

El clima de Casariche, al igual que'l del restu de la provincia, ye mediterraneu típicu. Les precipitaciones tán partíes de forma bastante irregular a lo llargo del añu, magar hai un mínimu acusáu pel branu y un máximu na seronda ya iviernu. Rexistra una precipitación añal d'aproximao de 830 mm (media de 2001 a 2010).

Les temperatures son bastante estremes, con diferencies bastante importantes ente'l día y la nueche, y con una media añal de 17,5º C. El clima vien carauterizáu per iviernos fríos con xelaes y branos calorosos, con máximes que pueden algamar los 36° C y mínimes cimeres a 20º C. Pel iviernu, les temperatures son fríes, con máximes en redol a 15° C y mínimes que pueden llegar a cero presentando más de 40 díes de xelaes añales, anque práuticamente nunca nieva. La primavera ye nidia, anque con mínimes fríes que pueden llegar a la xelada.

Son raros los casos de nevaes rexistraes en Casariche, la mayor produció'l 3 de febreru de 1954, y nel últimu llustru hanse documentáu hasta dos casos. El primeru, mientres la madrugada del 28 al 29 de xineru de 2006 y el postreru a lo llargo del día 10 de xineru de 2010. Los rexistros climáticos, según la predicción meteorolóxica pa la llocalidá, pueden consultase nel blogue MeteoCasariche.

Vértices Xeodésicos de Casariche (ETRS-89)
Vértiz Xeodésicu Coordenaes xeográfiques UTM (Fusu 30) Zona
Atalaya Patronato -4º43'16,31442" 37º16'51,72164" X=347413,835 Y=4127437,596 Cuetu La Talaya
Campanariu -4º44'56,91096" 37º19'41,17467" X=345033,066 Y=4132705,637 Cuetu Campanariu
   Parámetros climáticos permediu de Casariche  
Mes Xin Feb Mar Abr May Xun Xnt Ago Set Och Pay Avi añal
Temperatura máxima media (°C) 14.3 16.7 21.5 22.3 25.7 33.1 33.9 34.8 30.1 25 18.3 15.8 23.1
Temperatura media (°C) 9 11 15 16 19 26 26 27 23 19 13 11 17.9
Temperatura mínima media (°C) 3.6 4.3 8.5 9.7 12.4 18.8 18 19.3 16 12.9 7.5 6.1 11.23
Precipitación total (mm) 72.5 113.5 97 74 45 24.5 2.5 2 31.5 55.5 104.5 114.5 737
Díes de precipitaciones (≥ 1 mm) 11 12 10 14 9 5 1 1 6 8 13 11 101
Hores de sol 179 183 224 234 287 312 351 328 250 218 186 154 0
Humedá relativa (%) 72 68 61 60 57 52 47 50 54 63 71 75 61
Fonte: Meteocasariche[2]

Demografía editar


Evolución demográfica nos dos últimos sieglos



Evolución demográfica dende 1996
1996 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012
5.132 5.118 5.145 5.200 5.247 5.275 5.289 5.344 5.395 5.414 5.453 5.552 5.605 5.579 5.611 5.652


En 2012, la población partir de la siguiente forma. De los sos 5.652 habitantes, 5.126 moren nel nucleu urbanu, ente que los 526 restantes tremar por zones urbanizaes pela redolada del pueblu, como El Rigüelo, Ribera Baxa, Cortixu Almeda y Viña Diego. Casariche ye amás un pueblu n'espansión, y claru signu d'ello ye la medría relativa de población del 7,15% que rexistró nel últimu añu. La diversidá racial tamién ta presente gracies a los 327 estranxeros que moren el conceyu, de los cualos el 52% provién de Rumanía, el 36% d'África y el 9% de Suramérica.

Política y alministración editar

L'alministración política del conceyu realízase al traviés d'un Conceyu de xestión democrática que los sos componentes escoyer cada cuatro años por sufraxu universal. El censu eleutoral ta compuestu por tolos residentes empadronaos en Casariche mayores de 18 años, nacíos n'España o en cualesquier otru país miembru de la Xunión Europea.

Según lo dispuesto na Llei Orgánica del Réxime Eleutoral Xeneral (LOREG), qu'establez el númberu de conceyales elegibles en función de la población del conceyu, la Corporación Municipal de Casariche ta formada por 13 conceyales.

Dende 2011 exerz el cargu d'alcalde Basilio Carrión Gil, del PSOE-A.

Resultaos eleutorales municipales en Casariche
Partíu políticu 2011 2007 2003 1999 1995 1991 1987
Votos % Conceyales Votos % Conceyales Votos % Conceyales Votos % Conceyales Votos % Conceyales Votos % Conceyales Votos % Conceyales
Partíu Socialista Obreru Español (PSOE-A) 51,51% 7 38,74% 5 40,52% 5 44,07% 6 40,94% 6 20,54% 2 43,73% 5
Izquierda Xunida (España) (IULV-CA) 44,98% 6 58,35% 8 58,29% 8 52,04% 7 47,51% 6 55,62% 8 56,27% 6
Partíu Popular (PP) 2,17% 0 1,25% 0 1,19% 0 2,06% 0 2,63% 0 - - - -
Partíu Andalucista (PA) - - - - - - 1,83% 0 8,14% 1 23,85% 3 - -

Alministración Política editar

Alcaldes dende les eleiciones de 1979
Llexislatura Nome Partíu
1979-1983 José María Soria Marín   PCE
1983-1987 Francisco Moriana Cano IX-LV-CA
1987-1991 Francisco Moriana Cano IX-LV-CA
1991-1995 Francisco Moriana Cano IX-LV-CA
1995-1999 Francisco Parráu Giráldez   PSOE
1999-2003 José Ramón Parráu Cano IX-LV-CA
2003-2007 José Ramón Parráu Cano (2003-2004)
Eladio Lozano Jurado (2004-2007)
IX-LV-CA
2007-2011 Eladio Lozano Jurado IX-LV-CA
2011-2015 Basilio Carrión Gil   PSOE
2015-2019 Basilio Carrión Gil   PSOE
2019-2023 n/d n/d
2023- n/d n/d
Alcaldes de Casariche
Mandatu Nome del alcalde Partíu políticu
19791983 José María Soria Marín Partíu Comunista d'Andalucía
19831987 Francisco Moriana Cano Izquierda Xunida (España) Los Verdes-Convocatoria per Andalucía
19871991 Francisco Moriana Cano Izquierda Xunida (España) Los Verdes-Convocatoria per Andalucía
19911995 Francisco Moriana Cano Izquierda Xunida (España) Los Verdes-Convocatoria per Andalucía
19951999 Francisco Parráu Giráldez Pactu PSOE-A con Partíu Andalucista
19992003 José Ramón Parráu Cano Izquierda Xunida (España) Los Verdes-Convocatoria per Andalucía
20032004 José Ramón Parráu Cano Izquierda Xunida (España) Los Verdes-Convocatoria per Andalucía
20042007 Eladio Lozano Jurado Izquierda Xunida (España) Los Verdes-Convocatoria per Andalucía
20072011 Eladio Lozano Jurado Izquierda Xunida (España) Los Verdes-Convocatoria per Andalucía
2011– Actualidá Basilio Carrión Gil PSOE-A

Economía editar

Atopamos nuna zona na que l'agricultura foi un sector de la economía con pesu a principios de los 90, magar ye verdá qu'esti pesu foi menguando de forma importante a favor del sector secundario y terciario, pasando estos postreros a representar más del 85% de los sectores económicos onde s'ocupa la población del conceyu.

Agricultura editar

El principal sustentu agrariu de Casariche básase claramente na olivar, que toma hasta 4.361 ha de cultivu a lo llargo de tol perímetru municipal. Son por tanto l'aceituna y l'aceite los principales productos agrarios producíos nesta tierra.

Como puede apreciase na diagrama, la gran mayoría del cultivu d'olivar ye de secanu, colos sos 3.027 ha frente a les escases 568 ha de regadío. Pela so parte, el cultivu herbal tien una representación enforma menor, y esta atópase encabezada, non con tanta diferencia, pol cultivu de trigu (201 ha). D'elles, el 90% de los trigales casaricheños son de secanu.

Actividaes Económiques editar

Les principales actividaes económiques de Casariche vienen encabezaes por comercios al per mayor y al per menor, lo mesmo que de arreglu de vehículos y bicicletes, sumando un total de 95 comercios. La industria manufacturera rexistra cuasi mediu centenar de comercios, y el sector dedicáu a la construcción ta bien presente colos sos 35 establecimientos. Sígue-y la hostelería, un sector declaráu en plena crecedera, de los que pel momento yá suman hasta 23 comercios.

Como última mención a los principales establecimientos, señalar los dedicaos a actividaes alministratives y servicios auxiliares, ente otros.

Llugares d'interés editar

Ilesia de La nuesa Señora de la Encarnación de Casariche editar

La Ilesia de La nuesa Señora de la Encarnación de Casariche atópase allugada nel encruz de la Cai Julián Besteiro cola Cai Médicu Gómez de las Cuevas, ye'l monumentu más representativu de Casariche.

Historia editar

La Ilesia parroquial de la Encarnación foi mandada construyir polos Marquesáu d'Estepa marqueses d'Estepa nel sieglu XVII, el 13 de xunu de 1676 según la inscripción que figura xunto a la so pila bautismal.

El marquesáu d'Estepa, al cual pertenecía Casariche, mandó construyir en 1580 una pequeña ilesia, onde s'alluga l'actual, que foi alzada en parroquia dependiente del mesmu'l 13 de xunu de 1676, fecha en que se bendixo la Pila Bautismal (qu'entá se caltién).

Trátase d'un edificiu con planta de cruz llatina, formáu por una sola nave con capiyes ente los contrafuertes interiores. Cubrir con bóveda de mediu cañón compartimentado por fajones, lunetos y recuadros, ente que'l cruceru facer con media naranxa sobre pechinas con decoración radial.

L'actual espadaña ye una construcción recién yá que la espadaña orixinal esbarrumbóse por causa de una envernada'l 30 de payares de 1959.

El retablu mayor procede del desapaecíu conventu de la Victoria d'Estepa y ta compuestu por bancu, un cuerpu con trés calles separaes con estípites y áticu. Ta fecháu nel XVIII. Nun pequeñu camarín modernu atópase la imaxe de la titular y patrona del pueblu, Ntra Sra. de la Encarnación.

Tocantes a les imáxenes qu'alluga, la inmensa mayoría son posteriores al añu 1936, una y bones la parroquia sufrió un saquéu y la quema de les sos antigües imáxenes mientres la nueche del 21 de Julio d'este mesmu añu, de resultes de la persecución relixosa mientres la Guerra Civil. Solo consiguieron salvase la imaxe de Ntro. Padre Jesús Nazarenu y les manes de Ntra. Sra. de los Dolores.

Ilesia editar

Esta Ilesia cunta con un edificiu d'una sola nave de cruz llatina con capiyes ente los contrafuertes interiores. La nave principal cubrir con bóveda de mediu cañón y el cruceru con cúpula de media naranxa con decoración radial sobre pechinas. Foi reformada nel s. XIX y en feches posteriores reconstrúyese la espadaña y sumiría un pequeñu camarín decoráu con riques yeserías del sieglu XVIII.

Interior editar

El retablu principal componer d'un bancu, un cuerpu separáu por 3 cais y un áticu. Ye'l qu'ocupa la patrona, la Virxe de la Encarnación, que sale en procesión mientres la mañana del Domingu de Resurreición; ye obra de Castillo Lastrucci que, como en tantos pueblos, hubo de reponer lo perdío na Guerra Civil española. El retablu procede del desapaecíu conventu de la Victoria d'Estepa.

Otres imáxenes importantes son: El nuesu Padre Jesús Nazarenu, El nuesu Padre Jesús Cautivo, la Virxe de los Dolores, la Virxe de la Esperanza y el Cristu de la Expiración. Na Sacristía caltienen delles pieces d'orfebrería llabraes en Córdoba a finales del sieglu XIX.

Fte: Un paséu pola nuesa Historia. PARROQUIA NTRA. SRA. DE LA ENCARNACIÓN. Francisco Estepa López. Depósitu Llegal: SE-4.009-2004

Cuetu Bellido editar

Asitiáu un quilómetru al sur de Casariche, atópase'l más preciáu recursu natural del conceyu, el conocíu como Parque Periurbano Cuetu Bellido. Trátase d'una paraxa natural de gran guapura asitiáu nun cuetu dende'l cual puede vese tol pueblu y allantase con unes magnífiques vistes del paisaxe coronáu poles sierres que tanto identifiquen a la Sierra Sur de Sevilla.

El parque atópase arrodiáu pol ríu Yegües y nél puédense atopar zones de recréu, acampada, merenderu y rutes de senderismo pa esfrutar de los recursos naturales qu'ufierta.

El Cuetu Bellido ye tamién consideráu un xacimientu arqueolóxicu, yá que nél atopen dos antigües canteres romanes de piedra cargaes d'historia. Pa faeles meyor visibles al visitante, dotóse-yos d'amplies pasareles al so alredor y al traviés d'elles. Ta en marcha'l proyeutu de dotala tamién de cartelos informativos pa dexar al turismu conocer meyor la so historia, les téuniques emplegaes na esplotación de la cantera o les construcciones que pudieron llevantase gracies a elles.

El camín d'accesu al Cuetu Bellido ta dotáu d'un bonu llume pa visites nocherniegues, que son bien frecuentes nes caloroses nueches de branu. Al parque puede aportase cómodamente tantu en coche, como en bicicleta o caminando. Pa dir n'automóvil, hai que tomar la salida de la Cai del Regueru Secu, asitiada al sur de la llocalidá.

 
José María "El Tempranillo"

Venta d'El Palombu editar

La Venta d'El Palombu ye un llugar clave na turística Ruta del Tempranillo. El llugar en cuestión atopar nel encruz de la Ronda de la Circunvalación cola A-379, a pocu menos d'un quilómetru de distancia del conceyu, al oeste del mesmu.

Según cuenta la lleenda, foi en dichu llugar onde José María "El Tempranillo" (unu de los más famosos bandoleros d'Andalucía) acompañáu de Juan Caballero y José Ruiz "El Germán", alcordaron col Xeneral Manso l'indultu al bandíu. Dichu documentu roblar na Ermita de la Fuensanta, nes contornes de Corcoya, allá por 1.833.

Ermita de San Marcos editar

La Ermita de San Marcos de Casariche asítiase na Sierra del Puntal del Sur, a unos 5 quilómetros del cascu urbanu de la llocalidá casaricheña, xunto a l'autovía A-92 metanes una redolada natural de gran guapura.

La Ermita ye alministrada pola Hermandá Romera de San Marcos de Casariche, y acueye a la imaxe de San Marcos el día 25 d'abril, mientres la celebración de la Romería de San Marcos, na que se dan cita numberoses persones de la llocalidá y contorna.

Nel interior de la ermita atopa un gran mosaicu de la imaxe de San Marcos donáu pol Conceyu de Casariche. Foi construyida nel añu 1986 por dellos vecinos de Casariche, y nel interior del teyáu atopa una botella, na cual introducióse los nomes de cuasi tolos collaboradores y trabayadores que lu construyeron, que de siguío se citen dalgunos d'ellos: Juanillo Nicolás, Antonio'l d'Herrera, Antonio Pilatos, Lureano el Severu, Miguel el Lloréu, los Hermanos Pollollos, Pepe Bastos, Jose Miguel Carrión, Manuel Cerezo, Jesús Cerezo, y munchos más.

Legáu arqueolóxicu editar

Les canteres romanes del Cuetu Bellido representen la gran buelga qu'antigües civilizaciones como la romana dexaron nel territoriu. Sicasí, nin tanto ye la única. Pela redolada del pueblu atopáronse tou tipu de reliquies y restos arqueolóxicos de too tipu, ente los que destaquen ánfores, grueses tégulas, diverses pieces de cerámica menuda ya inclusive restos de cimientos de construcciones romanes, bien de xuru de lo que seríen quintes o villes romanes de patricios residentes. L'afayu del mosaicu "El Xuiciu de Paris" ye l'esponente de la riqueza arqueolóxica de la zona, manifestada n'ensame de restos y construcciones de distintes dómines que configuren un ricu patrimoniu históricu-cultural.

El Xuiciu de Paris editar

Ensin dulda, este ye l'afayu de mayor importancia nel territoriu. Atopar por casualidá en xunetu de 1985 na Villa Bajoimperial "El Alcaparral", al este del conceyu non bien lloñe de la carretera que coneuta'l pueblu con Badolatosa. Trátase d'un gran mosaicu de 3,6 metros d'altu por 3,2 d'anchu, compuestu por una tema central arrodiáu per trés orles de distintos motivos. Representa la famosa escena de la mitoloxía romana "El Xuiciu de Paris". Concretamente, basar nun pasaxe de la "Ilíada", onde les dioses Atenea, Hera y Afrodita -d'izquierda a derecha- apuéstense, ante Paris y Hermes, la mazana d'oru, símbolu de la guapura.

Destaca nél la presencia de Afrodita desnuda, anque'l so gran valor anicia na so orixinalidá, pos falamos d'una tema iconográfico inéditu na Península Ibérica y con una llista de carauterístiques que la fai únicu na península, ya inclusive nel mundu. “Les versiones más próximes topar en pintura de Pompeya. Paez antecedente del mosaicu perdíu de Transilvania, que ye especular d'aquella, y ye relacionable con una segunda pintura de Pompeya.” Otros mosaicos homónimos podemos atópase en Antioquia, Cherchel, y Cos. Polo que suman solu cinco a nivel mundial (unu d'ellos desapaecíu).

Los restauradores coinciden en que'l so valor y el del restu de los mosaicos «ye incalculable, yá que se trata d'obres d'una execución téunica bien bona y de una calidá enorme nes sos teselas». Destaquen amás la rareza de la so composición», que tien una influencia oriental grande: «Les teselas de cerámica consiguen un colores que nun tener les teselas de piedra. Amás los ropajes de los personaxes qu'apaecen na composición tienen unes teselas vítrees que nun s'usaben usualmente».

El mosaicu data del sieglu IV d. C., y formaba parte del pavimentu de la zona noble d'una luxosa villa bajoimperial, no que foi sala-cuartu del señor de la villa. Dende'l 18 de mayu de 2002 puede contemplase nel Muséu Arqueolóxicu de Sevilla, onde s'atopen amás otros 14 mosaicos topaos na mesma zona (anque estos nun permanecen espuestos).

Ventippo editar

 
Moneda de Ventippo.

Nel cuetu de La Talaya, asitiáu a unos trés quilómetros al norte del conceyu, atopar a un importante xacimientu arqueolóxicu onde s'atoparon ensame de restos d'una ciudá bien anterior a la invasión del imperiu romanu. Diversos estudios apunten a que puede tratase de Ventippo, una antigua ciudá fundada polos celtes dellos sieglos antes de cristu. Tolos estudios tán respondíos por pola apaición de monedes cola lleenda VENTIPO (onde la N y la T fundir nuna sola lletra), y que paez ser la moneda propia de la ciudá. Una d'elles, foi regalada al emperador Napoleón Bonaparte a principios del sieglu XIX.

L'apaición de delles llábanes funeraries con dichu epígrafe (ventiponensis y otros) acaben per confirmar la teoría. Ignórase'l sieglu averáu de la so fundación, anque sí se sabe cuando cayó en manes del impero romanu, el 16 de marzu del añu 46 e.C.. Foi sitiada por Xuliu César mientres la guerra civil que caltenía contra los fíos de Pompeyo el Grande un día antes de la Batalla de Munda.

Diversos restos arqueolóxicos del xacimientu de La Talaya permanecen anguaño espuestos en Muséu Arqueolóxicu de Sevilla. Ente ellos un lladriyu con doble inscripción nel cantar: AMAVONIS VIVES, una placa de folla cocida con estampilla circular con flor d'ocho pétalos, banduyu de vasíes de cerámica ibérica decorada, una cabezalera de folla (cara) y diversos instrumentos de fierro y bronce. Los restos atopaos delaten a les distintes cultures que dexaron la so buelga en La Talaya, ente otres, la Íbera, la Romana y la Musulmana. Na actualidá, el xacimientu atopa protexíu y los restos permanecen provisionalmente soterraos pal so meyor caltenimientu.

Fonte: Un paséu pola nuesa Historia. VENTIPPO. Francisco Estepa López. Depósitu Llegal: SE-3.881-2004

 
Campaña del César de Roma hasta la Batalla de Munda.

Carruca editar

En marzu de 1970, nel conocíu como "Cortixu Pareyu", al sur de la llocalidá (na pedanía d'El Rigüelo) atopar por accidente resto d'antigües construcciones romanes a unos dos metros de fondura. Procedióse entós a una escavación en tol perímetru na que se toparon ensame de restos de gran valor, ente los que destacaron dellos mosaicos. Unu d'ellos, de 4,56 metros d'altor por 2,64 d'anchu, data del sieglu II d. C., y atópase espuestu nel Muséu Arqueolóxicu de Sevilla.

Los cimientos cruciaos a dos niveles de la edificación romana, fai suponer que s'edificó sobre los restos d'otra enantes destruyida. La presencia de carbón y ceniza ente dambos cimientos revela que la primer construcción foi destruyida por fueu. Anque entá nun se confirmó, diversos estudios respuenden por la teoría de que los restos pertenezan a la pequeña ciudá de Carruca, amburada polos pompeyanos en víspores de la Batalla de Munda. Carruca foi una ciudá próxima a la de Ventippo, según datos apaecíos nel "Bellum Hispaniense".

Canteres romanes editar

A lo cimero de Cuetu Bellido, pel llau opuestu al so accesu, atópense les fondalaes de dos grandes canteres romanes de piedra "lapidicinae". Nelles apaecieron restos de cerámica, edificios ya instrumentos metálicos de ferramientes utilizaes polos obreros.

Una fastera de gran pendiente dixebra'l ríu Yegües de la zona occidental del cuetu, y envalórase qu'al traviés d'ella asitiáronse grueses canales romanes pa la conducción de l'agua. Falamos de uns grueses canales de folla cocida de 50 cm de llongura por unos 25 cm de diámetru.

Les piedres estrayer en forma de cilindru, por aciu cuñas de madera que se moyaben y al dilatase rompíen la roca. Créese que con estos tubos de piedra construyó dalgún qu'otru edificiu en Córdoba, y una vegada en ruines, reutilizaríense los restos pa otres obres como'l Conceyu y la Ilesia de Santa Victoria de Córdoba. Tamién se comenta que los árabes pudieron usar estos cilindros nos molinos que teníen nel ríu, p'asina conducir l'agua dende la presa hasta'l rodendu.

D'últimes cabo mentar la presencia de restos fósiles de fauna marina, especialmente conches. El so orixe remonta millones d'años tras, cuando'l Mar Tetis cubría la metá sur y este de la Península Ibérica.

Xacimientos arqueolóxicos editar

Casariche cuenta con más d'una docena de xacimientos arqueolóxicos por tol términu municipal.


Xacimientos arqueolóxicos de Casariche
Referencia Xacimientu Descripción
1 El Alcaparral Topaos ensame de mosaicos de gran valor, ente ellos "El Xuiciu de Paris"
2 La Talaya Allugamientu de l'antigua ciudá de Ventippo.

Topaes pieces de cerámica y construcción. Tien una galería soterraña.

3 Cuetu Bellido Dos xigantesques canteres romanes de piedra.
4 El Rigüelo Restos d'edificaciones romanes. Posible allugamientu de l'antigua ciudá de Carruca.
5 El Toril Gran construcción circular romana. Pudo tratase d'un edificiu funerariu.
6 El Almajar Restos d'una fortaleza romana. Topaos una columna y restos de cerámica y d'armes.


Tamién tán los de Santa Bárbara, El Patronatu, Regueru Secu, Serón, La Salada, Villalata y Dehesilla ente otros.

Fiestes populares editar

Feria de Santiago, 25 de xunetu editar

Trátase quiciabes, de la fiesta más enraigonada dientro de la cultura popular de la llocalidá, que se celebra n'honor al Patronu, Santiago Apóstol. Dicha fiesta enllargar de normal mientres cinco díes, coincidiendo dalgunu d'ellos col día de la festividá de Santiago. Nel cortil instálense unes 15 o 16 casetes, amás de la caseta Municipal, que faen de la feria una de les más importantes de la zona. Amás, instálense munches atraiciones pa diversión de los más pequeños.

La feria empieza pela nueche y acaba siempres na mañana del día siguiente. Pa amenizar les tardes, realícense xuegos populares que rexunten a la mayor parte de los mozos de la llocalidá. Amás, dende meses antes realicen xuegos y competiciones qu'acaben na selmana de la feria, según la eleición de la Reina y Dames de les Fiestes y el Mister-

Por cuenta de les feches branices nes que se celebra dicha fiesta y el calter de los paisanos, suel ser un puntu d'alcuentru ente tolos casaricheños, familiares emigrantes y persones de les llocalidaes de la contorna, onde s'esfruta d'unos entrañables díes d'allegría y convivencia hasta altes hores de la madrugada.

Esta fiesta ye bien antigua y tuvo distintos llugares de celebración, pero anguaño celebrar nuna nueva cortil pela rodiada de la llocalidá pela carretera de Corcoya.

Fiesta de la Candelaria, 2 de febreru editar

La fiesta de la Candelaria de la Sierra Sur de Sevilla ye estremada en toa Andalucía, gracies sobremanera a la de Gilena, Pedrera, La Roda de Andalucía y Casariche. Con una alta participación de tolos vecinos y xentes veníes de fora, estos pueblos prinden más de mediu millar de fogueres al anochecer. Con amigos o en familia, toos axúntense xunto al fueu y na celebración nun falten les rises, la comida, la bébora y los bailles hasta bien entrada la madrugada.

Selmana Santa editar

La Selmana Santa de Casariche, en claro resurdir mientres les últimes décades, cuenta colos siguientes desfiles procesionales:

  • El Domingu de Ramos abre la Selmana Santa la procesión de l'Asociación Cofrade de la Entrada Triunfal de Jesús en Xerusalén (La Borriquita). Obra de Domingo García Espejo, ye con diferencia'l pasu más recién de toos (2009). Cuenta con 242 cofrades, y mientres la procesión acompáñen-y decenes de neños con una palma. Sale a los cinco de la tarde hasta los nueve y media de la nueche.
  • El Xueves Santu procesionan los dos pasos de la Hermandá d'El nuesu Padre Jesús Cautivo y La nuesa Señora de los Dolores, una cofradería que data del añu 1700 aprox. Dambes imáxenes son obra d'Antonio Castillo Lastrucci, dempués de que les anteriores fueren destruyíes en 1936. Dambos pasos salen de la mesma capiya de la hermandá, y tien la peculiaridá de que los nazarenos, dependiendo del pasu qu'acompañen, visten distintu. Los de Jesús Cautivo visten túnica blanca, capa y capillo moraos cola Cruz Trinitaria como insinia, mientres los de la virxe túnica azul, capa y capillo negros col corazón con siete puñales clavaos como insinia.
  • El Vienres Santu pela mañana hasta bien pasáu'l mediudía, procesionan los dos pasos de la Hermandá d'El nuesu Padre Jesús Nazarenu y María Santísima de la Esperanza; una cofradería que la so antigüedá remontar a la de la mesma ilesia, allá por 1676. La imaxe de Jesús Nazarenu ye la más antigua de la llocalidá y el so autor ye anónimu, anque perteneciente a la escuela granadina d'escultura del s. XVI.

Tamién ye la más siguida con un total de 616 hermanos, siendo la que más devoción despierta nel pueblu. Empieza'l percorríu dende la so propia capiya, con nazarenos de túnica morada con abotonadura blanca, antifaz moráu, capa blanca y cíngulo mariellu. Unu de los momentos clave na procesión, ye l'alcuentru ente dambos pasos escontra les diez de la mañana, na ponte de Triana, al son de los dos bandes de música que los acompañen.

  • El Vienres Santu pela tarde procesiona el pasu de la Hermandá del Santísimu Cristu de la Expiración. Ye tamién conocíu como Cristu de los Obreros, una y bones la hermandá foi fundada por mozu de les Mocedaes Obreres d'Aición Católica en 1947 según pol llabor social de la hermandá pa ufiertar trabayu a los paisanos más precisaos. Cuenta con 315 hermanos y ye la imaxe de más devoción pa los mozos casaricheños.

Los nazarenos visten túnica negra, capa y capillo blacas col escudu de la Hermandá (Cruz de Xerusalén en colloráu, enmarcada por una corona d'escayos n'oru) na parte izquierda de la capa. Sale de la ilesia de Ntra Sra de la Encarnación y cabo destacar na procesión el pasu pela ponte de Triana al anochecerín. Les faroles apáguense por que la lluna y decenes de bengalas alliniaes a los dos llaos de la cai allumen la imaxe.

  • El Sábadu Santu pela tarde procesiona la Hermandá del Santu Sepulcru. Ye una imaxe copia d'una destruyida en 1936, que foi creada en 1942 pero que non procesionó hasta munchos años dempués. Pertenecía a la familia Parráu Rodríguez, y na so cai permanecía espuestu crucificáu cada Sábadu Santu so una caseta de madera con crespones negros. Como los sos brazos son articulables, puede representar un cristu crucificáu o un cristu yacente (como procesiona anguaño). Cuenta con 142 hermanos y sale de la parroquia Ntra. Sra. de la Encarnación.
  • El Domingu de Resurreición conclúi la Selmana Santa casaricheña cola procesión de Gloria, la de la virxe patrona y titular de la parroquia, La nuesa Señora De la Encarnación. La devoción pola virxe nació col pueblu mesmu, un fervor que nun fixo sinón amontase al traviés de los sieglos y pol que llogró que tou pueblu entornárase siempres con ella. Atribúyense-y dellos milagros, el más famosu'l d'una vieya con escoliosis que frutu de la enfermedá perdió la vista d'un güeyu. A pesar de que la vista yera irrecuperable, la muyer estregóse acaldía la estampa pol güeyu ciegu y acabó sanando de la ceguera y la escoliósis meses dempués.

Destruyida en 1936, adquirióse una idéntica'l mesmu añu, obra d'Antonio Castillo Lastrucci. Hasta los años cincuenta, procesionaba xunto col pasu del patrón Santiago Apóstol el 25 de xunetu (día del patrón), pa depués procesionar solo la tarde del Domingu de Resurreción pela tarde y hasta hai relativamente pocu pela mañana. Cuenta con 220 hermanos y la gran mayoría de los costaleros son muyeres. Sale de la ilesia a la que da nome a los nueve y media de la mañana una vegada concluyida la Santa Misa, y tres la so recoyida, los hermanos de toles cofraderíes del pueblu alleguen a la sede de les sos respeutives hermandaes a celebrar una gran comida xuntos invitaos pola mesma hermandá.

Fte: http://semanasanta.casariche.es/index.php


Horariu procesional de la Selmana Santa de Casariche 2014
Día Procesión Salida Carrera Oficial Recoyida
Domingu de Ramos Asociación Cofrade de la Entrada Triunfal de Jesús en Xerusalén (La Borriquita) 17:00 19:00 21:30
Xueves Santu Hdad. de Ntro. Padre Jesús Cautivo y Ntra. Sra. de los Dolores (2 pasos) 20:00 23:15 01:00
Vienres Santu Hdad. de Ntro. Padre Jesús Nazarenu y María Stma. de la Esperanza (2 pasos) 08:00 12:30 15:00
Vienres Santu Hdad. del Stmu. Cristu de la Expiración 19:00 23:00 01:00
Sábadu Santu Hdad. del Santu Sepulcru 18:00 19:30 21:00
Domingu de Resurreición Ntra. Sra. De la Encarnación 09:30 11:30 14:00


Cuartelillos de Cuaresma editar

Como detalle autóctonu asociáu a esta fiesta en Casariche, caben destacar los famosos "cuartelillos de Cuaresma", a manera de tabiernes cofrades calteníes y sirvíes polos mesmos hermanos y simpatizantes, onde s'axunten pa comer, beber y compartir vivencies, coles mesmes que se collabora de cara a los inminentes desfiles procesionales. En cada unu d'ellos puédense reparar ensame de fotografíes y adornos cofrades, mientres s'alienda'l típicu arume a inciensu y escúchense les populares marches procesionales.

Romería de San Marcos, 25 d'abril editar

La Romería de San Marcos de Casariche celébrase'l día 25 d'abril n'honor a San Marcos. Trátase d'una romería que se celebra na Sierra d'El Puntal del Sur (na Sierra Sur de Sevilla), asitiada a unos 5 km del cascu urbanu de Casariche y a unos 2 km de Lora de Estepa, xunto a l'autovía A-92.

La salida tien llugar a primeres hores de la mañana dende la parroquia Ntra Sra de la Encarnación de Casariche, onde s'atopa la imaxe. D'ende parte escontra Lora de Estepa pasando pela redoma de la sierra onde se celebra la romería, a la que va volver tres la visita a la llocalidá. A los pies de la sierra atopa'l so ermita, a la que va llegar sobre mediudía y onde va permanecer espuestu hasta'l so regresu a la ilesia al anochecerín.

El percorríu total ye d'unos 10 quilómetros, pero nun-y falta compañía. A los cientos de pelegrinos que siguen a la imaxe, acompáñen-y decenes de xarrés ellaboraos por grupos de vecinos de Casariche. Como en toles romeríes, nun falten atraiciones, puestos de mercadín y de comida. Ye tradición xubir tamién a una enorme cueva asitiada a lo cimero de la sierra, y dende la cual apréciense unes magnífiques vistes. Esta fiesta celebrar n'hermandá xunto cola cercana llocalidá de Lora de Estepa y ye entamada pola Hermandá Romera del pueblu.

Romería de San Isidro, 15 de mayu editar

Esta romería tien llugar nuna pedanía de Casariche, El Rigüelo, y celébrase mientres el fin de selmana que correspuende col 15 de mayu. Empieza'l vienres col treslláu de la imaxe de San Isidro dende la parroquía Ntra Sra de la Encarnación hasta l'aldega, que s'atopa a unos 3,5 km del conceyu. Mientres el fin de selmana, celébrense ensame de xuegos y actividaes, actuaciones musicales, concursos, degustaciones, competiciones deportives y l'eleición de reina, dames d'honor y mister ente los mozos residentes na pedanía. La festividá conclúi'l domingu cola entrega de trofeos y treslláu de la imaxe de nuevu a la parroquia. La fiesta ye entamada pola so propia hermandá cola collaboración del Conceyu de Casariche.

Velá de San Antonio, 13 de xunu editar

Esta fiesta celebra'l sábadu de la selmana que concide col 13 de xunu. La velá celebrar na cai Andalucía, xunto a la plaza del conceyu, yá que ellí atopábase l'antigua ermita de San Antonio de Padua hasta'l so valtamientu en 1989. La so organización cuerre al cargu de los vecinos de la cai, y cuenta con una orquesta amenizando la fiesta, según actuaciones musicales y xuegos, amás d'un serviciu de barra al cargu de dalguna asociación del pueblu. La fiesta dura dende la nueche hasta l'amanecer, y a l'alba los vecinos ufierten chocolate y dulces a los presentes.

Esta esperadísima fiesta ye considerada l'empiezu "non oficial" del branu na llocalidá.

Romanorum Festum Ventippo, finales d'agostu editar

Nel últimu fin de selmana d'agostu, Casariche ver de gala pa homenaxar el so pasáu. Mientres tres díes, el Cuetu Bellido de Casariche convertir na Ciudá de Ventippo, un marcu d'esceición p'alicar los usos y costumes de los sos antepasaos romanos. Este chisgo al pasáu y a la cultura romana (la so historia, forma de vistir, artesanía, etc.) tuvo acompañáu d'otru al presente y a los sos raigaños, yá que tamién el flamencu tien cabida na fiesta.

El Romanorum Festum Ventippo inaugúrase oficialmente'l vienres escontra les 9 de la nueche tres un maxestosu desfile inaugural dende la Plaza del Conceyu. El desfile ye encabezáu pola IV Lexón Romana Síngilis de Jauja, y remata al anochecerín nel Cuetu Bellido.

Un cientu de mercaos artesanales (d'espartu, complementos varios, aceitunes, pintáu de camisetes, decoración en cristal, productos de farmacia, etc.) xunto colos stands de les asociaciones del pueblu tomen parte nesta gran fiesta, na que tamién s'habilita una ludoteca por que los más pequeños tengan el so llugar de xuegos y actividaes.

Les nueches queden amenizadas con delles representaciones teatrales de temática clásicu-romana nel Teatru Romanu habilitáu pa la ocasión, llevaes a cabu por compañíes teatrales. Nun falten tampoco espectáculos flamencos (con recitales de cante y guitarra flamenca), exhibición de cetrería, y un concursu d'amarutes romanos ente tolos qu'alleguen amarutaos de dómina.

Deporte editar

El fútbol casaricheño vien representáu pol Club Deportivo Ventippo, que milita nel Grupu 2 de primera Provincial de Sevilla. El filial xuvenil facer nel Grupu 4 de Segunda Provincial y el cadete nel Grupu 2 de Segunda Provincial. En 2010 inauguróse'l nuevu estadiu de fútbol con campu de verde artificial, polo que'l campu de albero del polideportivu dexó ser l'escenariu de los partíos del CD Ventippo.

Toos formen parte del Club Deportivo Casariche Balompié, fundáu en 1988. Visten camiseta azul marín con pantalón y medies a xuegu, como segunda equipación visten igual pero con camiseta verde con motivos azules. El porteru visti camiseta estremada diagonalmente en naranxa y negru, pantalón coloráu y media negra.

Pero si por daqué destacó'l deporte casaricheño, ye pola competición de fuercia. La culpa ye del strongman y potencista d'élite Pedro Moriana Piña, campeón d'España de Fuercia y gallardoniáu como Home más fuerte d'España en cuatro causes.

Nun se queda tras el taekwondo y los sos mozos grandes promeses. El Club de Taekwondo de Casariche vien siendo yá un habitual en medayes provinciales ya inclusive a nivel d'Andalucía, gracies sobremanera a la jovencísima deportista Belén González Rengel, dos veces gallardoniada como meyor deportista d'Andalucía en Taekwondo. Magar la so curtia carrera, la moza casaricheña yá puede presumir d'un palmarés envidiable ente los que destaca: Campeona del Internacional de Galicia, cinco veces ganadora del Internacional de Canaries, cinco veces campeona d'Andalucía, medaya de plata y bronce nel Open d'España de Taekwondo y 6ª d'Europa nel Campeonatu Continental de Xipre 2011. Bronce nel Campeonatu d'España nel 2009 , oru del Campeonatu d'España nel 2011 , plata nel Campeonatu d'España nel 2012 y cinco Open internacional d'Andalucía consiguiendo l'oru nestos. No que va d'esti 2013, consiguió'l premiu a la meyor deportista de Andalucia 2013, oru nel Campeonatu d'Andalucía sub-21, plata nel Campeonatu d'Andalucía junior y bronce nel Campeonatu d'España 2013. Ye la gran promesa del deporte casaricheño y aspira a ser una de les grandes baces del deporte español pa los próximos años.

Tocantes a atletes, los discípulos de la Escuela d'Atletismu “Miguel Ríos” ganaron bona reputación en diverses competiciones andaluces, como'l mesmu Miguel Ríos en masculín y l'atleta Sigrid Averland en femenín. Amás d'estes, Casariche cuenta con otres asociaciones deportives relevantes, como l'Asociación Ciclista “Spera k m Afuego”, el Club de Tenis “Ventippo” (organizador del prestixosu Maratón de tenis “Villa de Casariche”), el Club Deportivo de Bandoleros “Airsoft” (Paintball) y el Club Moteru “Los Catastróficos”. Nun se queden tras l'Asociación Deportiva de Caza de Casariche y el Club de Petanca de Casariche, que entamen competiciones sobremanera nel mes de xunetu.

Eventos deportivos importantes editar

Carrera Popular "Miguel Ríos" editar

A mediaos de xunetu tien llugar l'eventu deportivu más importante del pueblu, la Carrera Popular “Miguel Ríos”. Ye'l gran acontecimientu d'atletismu de tola contorna y unu de los más importantes de tola provincia. Vien celebrándose dende 1988, y cada añu axunta un gran esplegue de corredores de primer nivel veníos de toa Andalucía. Son dos carreres, una masculina y otra de muyeres y veteranos. El percorríu toma llugar nes mesmes cais del pueblu y el so circuitu suel camudar de cais d'unos años a otros. El trayeutu ye unos 5,5 quilómetros averaos distribuyíos en 4 vueltes.

Tornéu de Feria Fútbol 7 editar

Arrinca a principios de xunu y celébrase nel campu de fútbol del CD Ventippo. Con una participación media d'unos venti equipos del pueblu y tola contorna, el formatu son dos lligues de diez equipos con ida y vuelta, de los cuál clasifiquen los cuatro primeros. Los ocho resultantes van enfrentar n'eliminatories a únicu partíu. Sicasí, el formatu de competición varia en función de los equipos inscritos, anque nun difier enforma del espuestu. El vixente campeón ye'l conxuntu "La Trupe", ganador tamién de les 6 últimes ediciones.

El calendariu empieza en xunu y mientres el periodu de lliga apuéstense cuatro partíos acaldía sacante sábados y domingos. L'horariu de los dos primeros partíos va ser a les 20:00 hores, y los dos siguientes van xugar a les 21:00. El Tornéu conclúi'l llunes de la selmana de feria cola gran final a les 21:00 de la nueche. Darréu, tolos equipos alleguen a la Fiesta del deporte”, celebrada na carpa de la caseta municipal de la feria. Ellí van apurrise los trofeos d'esta y toles competiciones deportives celebraes por cuenta de la feria.

Maratón de Tenis “Villa de Casariche” editar

Entamáu pola Conceyalía y el Club de Tenis Ventippo”, cada añu l'últimu fin de selmana de xunu celebra la Maratón de Tenis “Villa de Casariche”. Con horarios d'infartu dende l'alba hasta altes hores de la madrugada, esixe un rendimientu físico y mental que cada añu, desque naciera en 1999, atrai a un númberu de tenistes cada vez mayor en busca de superar les sos llendes.

El Maratón cunta con seis competiciones, que son les de dobles y simples estremaes ente los rangos senior, xuvenil y alevín. El tornéu empieza'l vienres y estiéndese tol fin de selmana hasta'l domingu. Los partíos apostar nos dos pistes de tenis del polideportivu municipal, y los trofeos apurrir mientres la Fiesta del Deporte” el llunes de Feria.

Infraestructures deportives editar

Salvo la piscina municipal, que se topa na avenida principal del pueblu, toles infraestructures deportives de Casariche atopar nel polideportivu municipal o bien próximu al mesmu. El polideportivu cunta con un gran plantel d'instalaciones, como un campu de fútbol de albero, otru de fútbol 7, dos pistes de tenis, otra de baloncestu y otra de saltu de llonxitú. Tamién dispón d'un ximnasiu bien forníu.

Al sur del polideportivu, atópase la piscina cubierta del pueblu, la segunda piscina municipal. Ta abierta mientres tol añu y dispón d'ensame d'actividaes y cursos de natación. Al pie de la piscina y el polideportivu, llevántase l'estadiu de fútbol del CD Ventippo, l'equipu de fútbol de la llocalidá. El so campu ye de verde artificial, nos qu'amás de les llinies reglamentaries del fútbol, cuenta con otres que lo estremen en dos campos de fútbol 7 pa la disputa del Tornéu de Fútbol 7 que se celebra pel branu. El campu alluga amás una pista d'atletismu ente les graes y el terrén de xuegu. Frente al polideportivu, atópase la pista de petanca.

Cultura editar

Evento editar

Cursos de branu de Casariche editar

Ye l'eventu cultural más importante de la llocalidá y quiciabes de la contorna. Mientres la última selmana d'agostu, el teatru municipal ver de gala pa toles charres, llectures y proyeiciones que van ufiertar conferenciantes de tola xeografía mundial. Na gran selmana cultural de Casariche de 2012, recibir al presentador de Canal Sur Ezequiel Martínez, según a profesores d'universidaes estranxeres como les de Padua, Milán, Tánxer o Bérgamo.

La organización cuerre a cargu del Conceyu, l'Asociación Cultural de Casariche “ASACHICA”, la Universidá de Sevilla, la Universidá de Málaga y l'Universidá de Melilla. Celébrase cada añu y recibe a ensame d'estudiantes universitarios, yá que ufierta la reconocencia de 3 creitos de Y.C.T.S. y 8 creitos de Llibre Configuración pa les universidaes de Sevilla, Málaga y Pablo de Olavide.

Selmana Intercultural de Casariche editar

Celebrar mientres una selmana a mediaos del mes de xunu na plaza del conceyu y contorna. L'eventu ta destináu a que les distintes cultures residentes na llocalidá establezan un puntu d'alcuentru al campu, favoreciendo la comunicación y la conocencia ente elles. La cai piatonal “Andalucía” enllenar de stands con elementos propios de la sociedá que representen y degustación de platos típicos de cada tierra. Amás, hai actuaciones teatrales, musicales y exhibiciones de baille.

Festival de Cante Jondo editar

Cada añu dende 1990, la Conxusta de Cante Jondo "Manuel Herrera Rodas" de Casariche celebra'l so gran festival del flamencu recibiendo a les meyores voces españoles del cante jondo mientres trés máxiques nueches llenes de duende, ales que tampoco falten compañíes de baille flamencu. El festival celebrar nel teatru municipal mientres el mes de xunetu, nel fin de selmana previa a la Feria de Santiago. Na Casa de la Mocedá (bien próxima al teatru) ábrese una esposición onde s'esiben grandes fotografíes d'alcuerdu a la temática.

Música editar

Casariche cuenta con dos bandes musicales cofrades, la Banda de Cornetes y Tambores “Amor y Pasión” de Casariche y la Asociación Cultural Musical “Maestru Vitito”. “Amor y Pasión” foi fundada en 2004 y dirixida por Manuel Esteban, antiguu direutor de la Banda de CC y TT Ntra. Sra. Del Sol de Sevilla, que tamién apadrinar. Pela so parte, “Maestru Vitito” ye la más antigua (1988) y con mayor reputación a nivel comarcal, provincial y autonómicu. Amás, debe'l so nome al so primer direutor musical. Dambes bandes cunten con ente sesenta y setenta componentes d'edaes entendíes ente los diez y los setenta años.

L'Asociación Cultural Flamenca “Conxusta del Cante Jondo” de Casariche ye la principal impulsora de la música flamenca na llocalidá. Amás de los recitales qu'ufierta a lo llargo del añu, entama'l Festival de Cante Jondo a mediaos de xunetu.

Gastronomía editar

Casariche gocia de bona fama gastronómica, gracies n'especial a los sos naranxes "picás" con bacaláu, el so encebollao de bacaláu y los sos maimones. Los sos productos de repostería tán encabezaos poles Ajuelas, amás de los sos Roscos de Selmana Santa.

Nun pueblu de gran tradición olivarera como esti, nun puede faltar l'aceite d'oliva, imprescindible nel recetario de Casariche, según les sos aceitunes aliñadas. Los embutíos y carnes de gochu, les migues o'l tradicional salmorejo o porra, nun asumen nin tanto un papel menor.

A lo llargo del añu, celébrense ensame d'eventos gastronómicos nos que se premien a los meyores platos típicos, como'l meyor salmorejo o aceitunes aliñadas ente otros. Amás, en mayu celebra la Ruta de la Tapa, una fin de selmana en el que chigres y restoranes ellaboren les sos meyores tapes. Mientres los trés díes, el conceyu ufierta folletos con toles tapes que pueden tastiase y un mapa col allugamientu de los chigres que les ufierten pa mayor comodidá de los turistes. Una vegada probada una tapa, si deseyar te séllenlo nel folletu pa dexar constancia d'ello.

Tresporte y comunicaciones editar

El pueblu atópase en plenu corazón d'Andalucía, polo que puede presumir de gociar d'un allugamientu bien privilexáu.

Capitales Distancia (km) Capitales andaluces Distancia (km) Ciudaes Distancia (km)
Madrid 490 Sevilla 117 Estepa 11
Barcelona 953 Córdoba 88 Puente Genil 14
Valencia 605 Málaga 95 Osuna 37
Salamanca 536 Granada 136 Antequera 48
Lisboa (Portugal) 589 Cádiz 208 Lucena 36
Rabat (Marruecos) 344 Huelva 221 Écija 48

Pocu menos d'una hora en coche dixebra a Casariche de grandes ciudaes como Málaga o Córdoba, una hora llarga de Sevilla y una hora y media averada pa dir a Granada o Xaén. Amás, atopar a tan solo 5 minutos de l'A-92, una de les principales arteries d'Andalucía.

Estación de ferrocarril editar

Nel encruz de Barriada de la Estación con Carretera Estepa atópase la estación de tren de la llocalidá, de la vía que xune Córdoba y Málaga.

Autobús editar

Casariche cuenta coles llinies d'autobuses Linesur (Sevilla) y Carrera (Córdoba). Hai paraes nel encruz de Julián Besteiro con Carretera de Badolatosa, y nel encruz d'Avenida de Triana con Carretera de Badolatosa.

Medios de comunicación editar

Magar ser una llocalidá relativamente pequeña, Casariche cuenta con diversos medios de comunicación.

  • La emisora de radio local "Radio Casariche", nel 107.3 FM.
  • Casariche TV, la televisión llocal.
  • El periódicu dixital "Teselas de Ventippo" (www.teselasdeventippo.com)

Referencies editar

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. . Consultáu'l 16 d'abril de 2013.

Enllaces esternos editar

http://historiadecasariche.blogspot.com.es/