Erythroxylum coca

especie de planta

La coca[1] (Erythroxylum coca), del quechua: kuka, ye una especie de planta con flor suramericana de la familia de les Eritroxilacees orixinaria de les serrapatoses estribaciones de los Andes amazónicos.

Erythroxylum coca
coca
Clasificación científica
Reinu: Plantae
División: Magnoliophyta
Clas: Magnoliopsida
Orde: Malpighiales
Familia: Erythroxylaceae
Xéneru: Erythroxylum
Especie: Erythroxylum coca
Lam. 1786
Variedaes
  • Erythroxylum coca var. coca 1979
  • Erythroxylum coca var. ipadu Plowman 1979
  • Erythroxylum coca var. novo-granatense D.Morris 1889
  • Erythroxylum coca var. spruceanum Burck
Consultes
Royal Botanic Gardens, Kew Royal Botanic Gardens, Kew
World Flora Online World Flora online
[editar datos en Wikidata]

Tien un papel importante nes cultures andines, como analxésicu n'intervenciones médiques. Ye usada por cultures andines como les naciones chibcha, aymara y quechua, como analxésicu. Anque ye meyor conocida nel mundu enteru polos sos alcaloides, ente los que per aciu un procesu químicu llógrase la droga llamada cocaína, que ye un potente estimulante del sistema nerviosu y altamente adictivu.

Xunto con Erythroxylum novogranatense, ye una de les dos especies de cultivu de coca coles que se produz la cocaína

Carauterístiques editar

La coca ye un arbustu orixinariu de los Andes que crez hasta 2,5 m d'altor, de tarmos maderizos y fueyes elipsoidales, pequeñes y de color verde intensu. Les sos flores son minúscules y de color blancu. Los sos frutos, de color coloráu, tienen forma ovoide y miden alredor d'un centímetru.

La coca crez afechiscamente nes tierres templáu y húmedu de los Andes (rexón Yungas o Selva alta), nun rangu d'altitú que va dende los 800 hasta los 2000 msnm. Sicasí, cultivos n'altor fora d'esi rangu son posibles en determinaes rexones. Crez inclusive so la solombra de grandes árboles nes rexones tropicales. La cocaína, l'alcaloide más importante presente nesta planta, tien propiedaes estimulantes, anestésiques, terapéutiques y mitigadoras del mambís, la sede y el cansanciu, que se manifiesten por aciu la masticación o'l cocimientu.

La coca collechar hasta tres veces al añu de manera manual, na zona de los Yungas bolivianos (nel Departamentu de La Paz), colléchase 4 vegaes al añu nel Chapare de Cochabamba (Bolivia) y hasta seis veces n'alto Huallaga (Perú). Les fueyes son arrincaes pol peciolu y ensugaes al sol pa la so posterior venta y comercialización. Una mesma planta pue ser collechada mientres diez años.

El vezu d'usar les fueyes de coca, como analxésicu, nel área andina remóntase, cuandoquier, al sieglu II e.C. y sigue siendo común ente los actuales grupos indíxenes de les serranías y altos pandos de Bolivia, Perú y Arxentina. Magar la coca foi considerada un artículu de luxu en tiempu de los inques y utilizada mientres los ritos sacerdotales namái polos emperadores inques y nobles, el so consumu foi aguiyáu polos conquistadores españoles pa estender les hores de trabayu de la mano d'obra orixinaria y dende entós el so usu alcuéntrase llargamente espublizáu ente la población indíxena de los Andes. El chacchar, picchar o acullicar ye l'actu d'introducir les fueyes na boca y dir formando un bolu pa estrayer d'elles les sustancies activu y estimulante. Pa llograr los efeutos deseyaos, ye necesariu amestar un componente alcalín al amiestu, usualmente cal viva o ceniza alcalina (básicamente bicarbonatu de calciu d'orixe vexetal). Esto llógrase cola llipta, "llijta" o toqra (un estruyíu de ceniza en forma de panecillos o bloques fabricaos de la ceniza del tarmu de la quínua) o a cencielles cola ayuda d'un palito primeramente amugáu con cuspia y somorguiáu en cal común (por eso ye frecuente reparar quemadures na mucosa bucal de dellos "acullicadores" qu'utilicen esti sistema). El so usu tesciende'l pixín fechu d'apangar les sensaciones de fame, sei o cansanciu, siendo'l chacchado o "acullicado" en realidá un actu ritual con fondes implicaciones sociales pal humanu andín, yá que perpetúa les tradiciones culturales y xune a les persones. Nesti sentíu, el 6 d'avientu del 2005, en Perú declarar a los usos culturales tradicionales de la fueya de coca como patrimoniu cultural inmaterial de la nación.[2]

La fueya de coca tien efeutos melecinales como analxésicu, yá seya sola o combinada con otres sustancies (como fervinchu o emplastos), y ye considerada por muncha xente de la cultura andina como una planta máxica, por cuenta de les sos propiedaes estimulantes. Dalgunos de los usos rituales o místicos más espublizaos son: el soplar les fueyes al vientu, o dexales cayer al azar, pa lleer la suerte, el destín, curar "mal d'amores", según l'ufiertales como tributu a los dioses y llugares sagraos o Apus.

Aspeutos farmacolóxicos editar

La cantidá de cocaína contenida nes fueyes fresques va dende un 0,4 % a un 1,0 % . Amás de esta sustancia, les fueyes de la coca presenten otros alcaloides como metilecgonina, benzoilecgnonina, metilecgonidina, cinamoilecgonina, ecgonina y nicotina.

L'absorción de la cocaína ye muncho menos rápido y eficiente que les formes purificaes de la cocaína y nun causa los mesmos efeutos psicoactivos y eufóricos acomuñaos col usu de la droga. L'adicción o otros efeutos nocivos del consumu de la fueya na so forma natural, nun s'han documentáu.

Referencia histórica editar

 
Planta de coca.
 
Fueyes y frutos.

Los habitantes andinos conocíen esta planta y los sos efeutos dende dómines bien anteriores a l'apaición del Imperiu inca.

Los colonizadores europeos diéronlu distintu denominaciones, mientres los nativos conocer como fueya sagrada pol so espresa usu ente los miembros de la casta cimera de los nobles. Al paecer, l'usu d'esta fueya taba acutáu ente'l restu de la población, polo que tamién tenía la categoría de presente real pa compensar servicios.

Dalgunos cunten que les facultaes provocaes pola fueya de coca considerábense como un fechu sobrenatural y por ello taba presente n'actos funerarios, ente otros. L'usu de fueya de coca ta enraigonada na cultura boliviana y peruana. Sicasí l'usu sacerdotal que se-y dio nel Incario foi pa promover estaos alteriaos por ayunu (fastening)

La eficacia de la fueya de coca como estimulante foi reconocida polos españoles dende'l mesmu momentu en que lleguen a Suramérica (sieglu XVI) y depués los sos efeutos fueron descritos con luxu de detalles polos grandes viaxeros foranos del sieglu XIX. Unu d'ellos, l'eruditu historiador británicu sir Clements R. Markham (1830-1916), encamentó l'usu de la coca a tolos turistes y estendió esti encamientu a los miembros de los clubes d'alpinismu d'Europa.[ensin referencies] La cortesía de los establecimientos turísticos de la sierra peruana al ufierta-yos una taza de fervinchu de coca a los visitantes de les serranías de Perú, nun ye en concencia, una "mala costume" indíxena, sinón una atenta bienvenida moderna encamentada bien efusivamente por Alexander von Humboldt, D´Orbigny, Von Tschudi, Markham, Mantegazza, De Castelnau, Herndon, Gibbon, Squire, Marcoy y otros. El trueque del actu de chacchar la coca pol más refináu consumu del fervinchu ye una adautación costumista que la so real efeutividá ye puesta en dulda por munchos.

Arrodiada pol ceremonial, formalidaes y controles exercíos pola comunidá, raramente ye oxetu d'abusu o descontrol que pueda causar dañu a la salú. Nes rellaciones sociales de la cultura andina, la coca ye un agasayo que significa amistá y arrogancia. L'actu de compartir la coca y consumila conxuntamente con otros ye un fechu bien importante que sella rellaciones de confraternidad y enfotu ente los participantes. Amás, na medicina tradicional nun esiste otru remediu con tantos y tan vastos usos que la so efeutividá foi comprobada. En toos estos sentíos, amás del so efeutu bioquímicu, la coca ye unu de los componentes más destacaos de la sicoterapia popular nativa, lo que la fai un indispensable elementu de sofitu pa la seguridá emocional del home andín.

L'usu de la fueya de coca foi tradicional ente munchos de los indíxenes de Colombia dende tiempos inmemoriales, especialmente ente los de la Sierra Nevada de Santa Marta. Ende puede estremase ente la manera de faese en comunión cola planta ente les cultures de monte y les cultures de les selves amazóniques. Les primeres, prefieren mazcar la fueya turrada, y di-y entemeciendo cal, dalgunos ellaborándola de conches marines, y otros con cal de piedra. Los primeres, caltener nun pequeñu calabazo llamáu "poporo". Na amazones, les cultures que tienen rellación cola planta de coca, turrar y pulvericen, entemeciéndola con ceniza de plantes amazóniques; la resultancia ye un polvu verde que se llama "mambe". Ente los indíxenes colombianos a pesar que la rellación cola coca ye cotidiana, ta revistida de relixosidá, y considérase a la planta como bien sagrada, arrodiada de respetu y almiración. Nun entienden ellos que se-y escuerra nos sos territorios, yá que nun foi pola so cultura nin les sos costumes el qu'en ciertos contestos vease envuelta en dellos conflictos. Pa la población boliviana, incluyendo mestizos, quechuas y aymaras el consumu de la fueya de coca ye parte de la tradición de toa esta población. El akulliku (mazcáu de coca) yá yera practicáu dende enantes de la llegada de los españoles a tierres andines. Pal bolivianu común, el akullicar esti presente en gran parte de les sos actividaes cotidianes, nuna fiesta, lo mesmo que nun velorio mazcar coca ye la práutica común.

Propiedaes de la planta editar

El so conteníu en vitamines y determinaos oligoelementos faen que coles mesmes el fervinchu de coca constituya un complementu nutritivu de la dieta diaria. Estos mesmos estudios de la Universidá de Harvard sostienen qu'en 100 g de coca pueden tenese cuasi dos gramos de potasiu que son necesarios pal equilibriu del corazón y atribúyense-y amás propiedaes endelgazadores. Sabiendo qu'estes tisanas son tan riques nestos nutrientes, convertir n'alimentu y en medicina.

En cada 100 g de fueyes de coca hai editar

Nitróxenu total 20.06 mg
Alcaloides totales non volátiles 700 mg
Grasa 3.68 mg
Carbohidratos 47.50 mg
Beta caroteno 9.40 mg
Alfa-caroteno 2.76 mg
Vitamina C 6.47 mg
Vitamina E 40.17 mg
Tiamina (vitamina B 1) 0.73 mg
Riboflavina (Vitamina B 2) 0.88 mg
Niacina (factor p.p) 8.37 mg
Calciu 997.62 mg
Fosfatu 412.67 mg
Potasiu 1.739.33 mg
Magnesiu 299.30 mg
Sodiu 39.41 mg
Aluminiu 17.39 mg
Bariu 6.18 mg
Fierro 136.64 mg
Estronciu 12.02 mg
Boru 6.75 mg
Cobre 1.22 mg
Cinc 2.21 mg
Manganesu 9.15 mg
Cromu 0.12 mg

Réxime xurídicu editar

 
Té de fueyes de coca

La fueya de coca ye la materia primo que s'utiliza pa la producción de la cocaína, una poderosa sustancia estimulante y anestésica estrayida químicamente de grandes cantidaes de fueya de coca. Anguaño, yá que se vio sustituyida como anestesia médica por análogos sintéticos como la procaína, la cocaína conozse principalmente como una droga recreativa illegal. El cultivu, la venta y la posesión de la fueya de coca ensin procesar ye, polo xeneral, una actividá llegal nos países –como Colombia, Arxentina, Bolivia, Ecuador y Perú– con un usu tradicional establecíu, anque'l cultivu suel trate acutáu polos intentos d'evitar la producción de cocaína.

La prohibición del usu de la fueya de coca, sacante con fines médicos o científicos, foi establecida pola Convención Única sobre Estupefacientes de 1961. La fueya de coca apaez clasificada na Llista I de dicha Convención xunto cola cocaína y la heroína. Según el testu de la Convención: “Les Partes van obligar a arrincar de raigañu tolos arbustos de coca que crezan n'estáu montés y van destruyir los que se cultiven ilícitamente” (artículu 26) y “la masticación de fueya de coca va quedar prohibida dientro de los 25 años siguientes a la entrada a valir de la presente Convención” (artículu 49, 2.y).[3]

La inclusión de la fueya de coca nes llistes de la Convención Única de 1961 débese principalmente a un informe solicitáu a les Naciones Xuníes pol representante permanente de Perú, ellaboráu por una comisión que visitó de volao Bolivia y el Perú en 1949, pa “investigar los efeutos del mazcáu de la fueya de coca y les posibilidaes pa llindar la so producción y controlar la so distribución”. L'Informe de la Comisión d'Estudiu de les Fueyes de Coca, publicáu en 1950, llegaba a la conclusión de que los efeutos del mazcáu de coca yeren negativos, anque la práutica definíase como un vezu y non como una adicción.[4]

L'informe foi oxetu de severes crítiques pola so esplícita arbitrariedá, la so imprecisión y la so connotaciones racistes. Criticóse tamién la calificación profesional y los intereses paralelos de los integrantes del equipu, la metodoloxía aplicada, y la seleición y usu incompletos de la lliteratura científica qu'esistía nesi entós en redol a la fueya de coca.[5]

Según los sos consumidores, la mayor parte de la información proporcionada sobre l'usu tradicional de la fueya de coca y les sos adautaciones modernes ye errónea. Esti fechu torgaría hasta'l momentu sacar a la lluz los aspeutos positivos de la planta, los sos potenciales beneficios pa la salú física, mental y social de los pueblos que lu peracaben y cultiven.[6]

Nun intentu por llograr reconocencia xurídica pal usu tradicional de la coca, Perú y Bolivia axustaron el párrafu 2 del artículu 14 de la Convención de les Naciones Xuníes contra'l Tráficu Ilícitu d'Estupefacientes y Sustancies Sicotrópicas de 1988, en que s'axusta que les midíes que s'adopten pa erradicar el cultivu ilícitu y p'esaniciar la demanda ilícita, “van tener debidamente en cuenta los usos tradicionales lícitos, onde al respeutu esista la evidencia histórica”. Bolivia tamién realizó una reserva formal a la Convención de 1988, sorrayando que “l'ordenamientu xurídicu de Bolivia reconoz la naturaleza ancestral del usu lícitu de la fueya de coca que pa una gran parte de la población de Bolivia remontar a sieglos tras”.[7]

Sicasí, la Xunta Internacional de Fiscalización d'Estupefacientes (JIFE) –l'organismu independiente y cuasi xudicial encargáu de l'aplicación de les convenciones sobre drogues de les Naciones Xuníes– negó la validez del artículu 14 de la Convención de 1988 percima de les obligaciones impuestes pola Convención de 1961, según cualquier reserva realizada peles partes, yá que "non eximen a nenguna de les Partes de los derechos y obligaciones que-yos incumben en virtú de los demás trataos de fiscalización internacional de drogues".[8]

Nos últimos años, el réxime xurídicu de la fueya de coca ye cada vegada más cuestionáu. Inclusive la JIFE afirmaba nel so Informe añal correspondiente a 1994 que beber mate de coca "consideráu inocuo y llegal en diversos países d'América del Sur, forma parte d'una actividá illegal según axustar na Convención de 1961 y na Convención de 1988, anque nun yera esa la intención de les conferencies plenipotenciarias en que s'adoptaron diches convenciones”.[9]

Sicasí, nel so Informe añal correspondiente a 2007, la JIFE llamaba a los países a ‘abolir o prohibir el mazcáu de la fueya de coca y la fabricación del mate de coca'. El Gobiernu bolivianu respondió anunciando que solicitaría formalmente a les Naciones Xuníes la desclasificación de la fueya de coca de la Llista I de la Convención Única de 1961.[10] Esta pidimientu facer el gobiernu bolivianu, tomando en cuenta que la fueya de coca pa gran parte de la población en Bolivia ye parte d'una tradición milenaria, yá que tuvo y esti presente en gran parte de les actividaes que realiza la población boliviana.

Akullicar (mazcar coca) ye una practica diaria na dieta del bolivianu común, esta practica non namás acútase a la población indíxena, tamién lo realicen los mestizos o blancos, cabo l'aclaración de que'l consumu ye mayor na xente que vive na zona occidental del país, correspondiente a los departamentos de La Paz, Oruro, Potosí, Sucre y Cochabamba. Ye bien frecuente que cuando se llega al aeropuertu de La Paz, persones que provienen de llugares baxos, ye dicir que viven n'altores menores a 1000 metros sobre'l nivel del mar, tienen que tomar te o mate de coca, yá que'l so consumu fai menos agresivu la permanencia n'altores mayores a 3500 metros sobre'l nivel del mar.

Taxonomía editar

Erythroxylum coca describióse por Jean-Baptiste Lamarck y espublizóse en Encyclopédie Méthodique, Botanique 2: 393. 1786.[11]

Sinonimia
  • Erythroxylum bolivianum Burck
  • Erythroxylum chilpei Y.Machado[12]

Llectures adicionales editar

Referencies editar

  1. URL de la referencia: http://www.sabencia.net/nomenclator.php.
  2. http://inc.perucultural.org.pe/patrimonio_cultural.shtml?x=23
  3. Convención Única sobre Estupefacientes de 1961 Páxina web de la Comisión Interamericana pal Control del Abusu de Drogues (CICAD) de la Organización de los Estaos Americanos (OEA)
  4. Informe de la Comisión d'Estudiu de les Fueyes de Coca Ungassondrugs.org
  5. ¿Coca sí, cocaína non? Opciones llegales pa la fueya de coca Transnational Institute, Drogues y Conflicto documento d'alderique 13, mayu de 2006
  6. Alegatu a favor de les bondaes de la fueya de coca Mario Argandoña, Bolpress, 19 de xineru de 2006
  7. Convención de les Naciones Xuníes contra'l Tráficu Ilícitu d'Estupefacientes y Sustancies Sicotrópicas de 1988 Páxina web de la Xunta Internacional de Fiscalización d'Estupefacientes (JIFE)
  8. Informe añal de la JIFE correspondiente a 2007 Páxina web de la Xunta Internacional de Fiscalización d'Estupefacientes (JIFE)
  9. La normatividad internacional sobre drogues y l'evaluación de los resultaos de la UNGASS de 1998 Francisco Thoumi, Razón Pública, 3 de xunetu de 2008
  10. Bolivia retira la fueya de les convenciones Ungassondrugs.org, marzu de 2008
  11. «Erythroxylum coca». Tropicos.org. Missouri Botanical Garden. Consultáu'l 30 de setiembre de 2012.
  12. Erythroxylum coca en PlantList

Ver tamién editar

Enllaces esternos editar