Jason Nelson Robards (26 de xunetu de 1922Chicago – 26 d'avientu de 2000Bridgeport), más conocíu como Jason Robards, foi un actor de teatru, actor de cine, actor de televisión, actor y actor de voz d'Estaos Xuníos. Ye ganador de los premios Emmy, Tony y Óscar. Convertir nel actor referente del dramaturgu Eugene O'Neill.

Jason Robards
Vida
Nacimientu Chicago[1]26 de xunetu de 1922[2]
Nacionalidá Bandera de Estaos Xuníos d'América Estaos Xuníos
Llingua materna inglés
Muerte Bridgeport[3]26 d'avientu de 2000[2] (78 años)
Sepultura Oak Lawn Cemetery (en) Traducir
Causa de la muerte cáncanu de pulmón
Familia
Padre Jason Robards
Casáu con Lauren Bacall (1961 – 1969)
Fíos/es
Estudios
Estudios American Academy of Dramatic Arts 1948)
Escuela Preparatoria de Hollywood (es) Traducir
HB Studio (es) Traducir
Llingües falaes inglés[4]
Oficiu actor de teatru, actor de cine, actor de televisión, actoractor de voz
Altor 175 cm
Premios
Nominaciones
Xéneru artísticu western
Serviciu militar
Cuerpu militar Armada d'Estaos Xuníos
Lluchó en Segunda Guerra Mundial
IMDb nm0001673
Cambiar los datos en Wikidata

Biografía editar

Primeros años editar

Jason Robards yera fíu de Jason Robards, Sr.,[6] actor de repartu de la segunda dómina del cine mudu estauxunidense. Ésti, xunto a la so familia, treslladóse a Nueva York y darréu a Los Angeles, cuando Jason tenía tan solo seis años. Na so etapa universitaria, los padres de Robards divorciáronse, circunstancia que, según confesaría'l mesmu Robards, superó difícilmente. Tampoco asimiló con facilidá'l fundimientu de la carrera artística del so padre, simultánea a la llegada del cine sonoru, y qu'afectó a munches estrelles silentes como Clara Bow, John Gilbert etc.

Ésti foi unu de los motivos qu'afalaron a Jason Robards a apuntase na Armada de los Estaos Xuníos, dempués de la so graduación, en 1940.

Serviciu na Armada mientres la Segunda Guerra Mundial editar

Encargáu nel puestu de radiu de tercer clase, foi asignáu al cruceru USS Honolulu (CL-48) fondiáu en Pearl Harbor en 1941. El mozu tuvo a bordu del navío mientres l'ataque de los xaponeses, el día 7 d'avientu. A partir d'equí, foi testigu de munches de les batalles del Pacíficu como la Batalla de Midway, la Batalla de Guadalcanal y la Batalla de la Isla de Santa Cruz.

Mientres la Batalla de Tassafaronga, la nueche del 30 de payares de 1942, la so embarcación, el Northampton, fundióse por causa de dos torpedos xaponeses. Robards tuvo achicando agua hasta la madrugada, cuando fueron rescataos por un destructor. Esta aición valió-y una condecoración pol so valor mientres el combate.

Dos años dempués, sería testigu d'otru dramáticu fechu, cuando sirvía nel USS Nashville II (CL-43), nel desembarcu de la invasión de Mindoro. El 13 d'avientu, un kamikaze xaponés estrellar contra'l cascu del navío, lo que causó la muerte de 223 tripulantes.

Una vegada acabada la guerra, plantegóse seriamente l'empezar la so carrera como actor. El so padre aconseyó-y entrar nel American Academy of Dramatic Arts de Nueva York.

Carrera actoral editar

Dempués de terminar los sos estudios, la so carrera profesional empezó na radio y nel teatru. Treslladóse a Nueva York, consiguiendo dellos roles na radio y nos escenarios de Broadway.

El so primer papel protagonista llegó-y nuna escenificación al cargu de José Quintero del añu 1956, sobre una obra d'Eugene O'Neill: The Iceman Cometh. Primero sería una obra teatral y a partir de 1960, una obra televisiva. Seya que non, foi un gran ésitu en dambos formatos. El mesmu 1956 repite direutor y autor en Long Day's Journey into Night, en que la so versión cinematográfica intervieno nel mesmu papel.

El debú de Robards nel cine data de 1959, nuna película na que compartía protagonismu con Anouk Aimée, Deborah Kerr y Yul Brynner titulada Coloráu atapecer, del direutor Anatole Litvak.

Poco dempués llegaríen los roles del psiquiatra Dick Diver na adautación de la novela de Francis Scott Fitzgerald, Nidiu ye la nueche (1962), na que foi dirixíu con tou luxu de medios por Henry King, nuna superproducción de la 20th Century Fox en que tamién sobresalíen Jennifer Jones y Joan Fontaine; l'alcohólicu Jamie Tyrone en Long Day's Journey Into Night (1962), de Sidney Lumet —que yá representara cinco años enantes nel teatru, con un notable ésitu de crítica—, xunto a dos estrelles de la interpretación como Katharine Hepburn y Ralph Richardson; y el rol del dramaturgu George S. Kaufman, na biografía titulada Act One (1964).

Siguió curtiéndose en películes de too tipu de xéneros mientres los años siguientes, encarnando a personaxes de cada vegada mayor pesu, destacando l'esitosu drama Miles de payasos (1965), de Fred Coe xunto a Martin Balsam; la comedia llixera Cualquier miércoles (1966), de Robert Ellis Miller xunto a Jane Fonda, Claire Trevor y Dean Jones; y el western dramáticu-psicolóxicu El destín tamién xuega (1966), de Fielder Cook, con Henry Fonda y Joanne Woodward.

Cola so recreación d'Al Capone na película más famosa de Roger Corman, La masacre del Día de San Valentín (1967), empezó a encadenar ésitos de taquilla y a ser valoráu como un actor a puntu de consagrase y a considerar. Asina llegaríen la encarnación del pistoleru Doc Holliday en La hora de les pistoles (1967) de John Sturges, compartiendo cartelu con James Garner; la comedia romántica El noviu de la mio muyer (1967), de Bud Yorkin, en compañía de Jean Simmons, Dick van Dyke y Debbie Reynolds; la biografía sobre la baillarina Isadora Duncan, Isadora (1968), de Karel Reisz, xunto a Vanessa Redgrave; o'l western escurríu por Sergio Leone, en teniendo un poderosu ya hipnóticu suañu, C'era una volta il West en 1968, compartiendo cartelu con Henry Fonda, Claudia Cardinale y Charles Bronson.

La década de 1970 foi la dómina más prolífica de la so carrera, la qu'empezó cola reconocencia a nivel popular, de la calidá de les sos interpretaciones, dende The Ballad of Cable Hogue de 1970, qu'empecipia la so collaboración col realizador Sam Peckinpah, hasta Melvin and Howard en 1980, de Jonathan Demme, unu de los sos trabayos más emponderaos -nominación al Óscar incluyida-. Nesa década (1972) productu de la so afición al alcohol tuvo un accidente col so vehículu que lu tuvo en cantu de la muerte, depués d'una fonda reconstrucción de la so cara por aciu ciruxíes plástiques, siguió la so carrera actoral.

Destacar en títulos como'l filme bélicu Tora! Tora! Tora! (1970); l'alegatu antibelicista Johnny coyó'l so fusil de Dalton Trumbo (1971) xunto a Timothy Bottoms; el western Pat Garrett y Billy The Kid (1973) con Kris Kristofferson y Bob Dylan, de nuevu con Peckinpah ; la multipremiada recreación del casu Watergate, Tolos homes del presidente (1976), d'Alan J. Pakula xunto a Robert Redford, Dustin Hoffman, Martin Balsam y Jack Warden ; l'adautación de la obra de Lillian Hellman, Julia, de Fred Zinnemann, en 1977 xunto a Jane Fonda, Vanessa Redgrave y Meryl Streep, y Furacán (1979) de Jan Troëll, producida por Dino de Laurentiis.

La década de 1980 llogra faer destacar les producciones nes qu'intervien, tantu en cine como en TV: Hola, Mr. Dugan (1983), de Herbert Ross, drama onde actuaba xunto a Marsha Mason y Matthew Broderick, nuna obra d'orixe teatral del home d'aquélla, Neil Simon; El día dempués (1983) un telefilme dramáticu sobre una esplosión nuclear que s'adelantró al Accidente de Chernóbil, de Nicholas Meyer; The Long, Hot Summer (1985), remake televisivu de Tennessee Williams, con Don Johnson y Cybill Shepherd; Enséñame a baillar (1987), de Daniel Petrie xunto a Jane Alexander y Winona Ryder; El preciu de la pasión (1988) interpretáu por Diane Keaton y Liam Neeson; Duce llar... ¡dacuando! (1988), de Ron Howard), al llau de Steve Martin, Dianne Wiest y Keanu Reeves; Black Raibow (1989), de Mike Hodges), con Rosanna Arquette y Tom Hulce.

La década de 1990 supón el final de la so carrera, con dos ésitos mayores: Philadelphia (1993) y Magnolia (1999), la so postrera gran apaición na gran pantalla. Tamién destaca un títulu de méritu como Pesu de corrupción (1992), de Mark Frost), con James Spader y Joanne Whalley Kilmer, y The paper, detrás de la noticia (1994), xunto a Robert Duvall, Michael Keaton, Marisa Tomei y Glenn Close) y Crimson Tide (1995), xunto a Denzel Washington.

En 1976 y 1977, Jason Robards ganó por dos años consecutivos el Premiu Óscar na categoría de meyor actor secundariu. Primero pol papel d'editor del Washington Post, Ben Bradlee en Tolos homes del presidente, y dempués pola del novelista Dashiell Hammett en Julia. Robards consiguiría una tercer nominación por Melvin and Howard, pola que nun consiguió l'Óscar.

Jason Robards morrió'l 26 d'avientu de 2000, víctima d'un cáncer.

A última hora, Robards foi un actor con un gran talentu dramático, amigu de la escena teatral -fueron innumberables les sos apaiciones nes tables neoyorquines. El so matrimoniu con Lauren Bacall producir tres conocese y namorase trabayando nuna nueva versión del filme de Tracy-Hepburn de 1942 Woman of the Year.

Filmografía editar

Teatru editar

  • No Man's Land, 1994
  • Park Your Car in Harvard Yard, 1992
  • Love Letters, 1989
  • Ah, Wilderness!, 1988
  • Long Day's Journey Into Night, 1988
  • A Month of Sundays, 1987
  • The Iceman Cometh, 1985
  • You Can't Take It With You, 1983
  • A Touch of the Poet, 1977
  • A Moon for the Misbegotten, 1973
  • The Country Girl, 1972
  • We Bombed in New Haven, 1968
  • The Devils, 1965
  • Hughie, 1964
  • But For Whom Charlie, 1964
  • After the Fall, 1964
  • A Thousand Clowns, 1962
  • Big Fish, Little Fish, 1961
  • Toys in the Attic, 1960
  • The Disenchanted, 1958
  • Long Day's Journey Into Night, 1956

Premios editar

Óscar editar

Añu Categoría Película Resultáu
1980 Meyor Actor de Repartu Melvin and Howard Candidatu
1977 Meyor Actor de Repartu Julia Ganador
1976 Meyor Actor de Repartu Tolos homes del presidente Ganador

Referencies editar

  1. Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Data de consulta: 13 avientu 2014. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  2. 2,0 2,1 Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Data de consulta: 27 abril 2014. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  3. Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Data de consulta: 31 avientu 2014. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  4. «idRef» (francés). Agencia Bibliográfica de Enseñanza Superior. Consultáu'l 5 marzu 2020.
  5. URL de la referencia: http://www.theatreworldawards.org/past-recipients.html.
  6. Jason Nelson ROBARDS, Sr., & Hope Maxine GLANVILLE & Agnes Y. __?

Enllaces esternos editar