Peñausende ye un conceyu y llocalidá española de la provincia de Zamora, na comunidá autónoma de Castiella y Llión.[3]

Peñausende
Alministración
País España
Autonomía Castiella y Lleón
Provincia provincia de Zamora
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Peñausende (es) Traducir Manuel Alfonso Rivera Sastre
Nome oficial Peñausende (es)[1]
Códigu postal 49178
Xeografía
Coordenaes 41°17′14″N 5°52′00″W / 41.2873°N 5.8667°O / 41.2873; -5.8667
Peñausende alcuéntrase n'España
Peñausende
Peñausende
Peñausende (España)
Superficie 95.02 km²
Altitú 869 m[2]
Llenda con Mayalde, Santiz, Alfaraz de Sayago, Almeida de Sayago, Fresnu de Sayago, Pereruela y Cabañas de Sayago
Demografía
Población 373 hab. (2023)
- 194 homes (2019)

- 191 muyeres (2019)
Porcentaxe 0% de provincia de Zamora
0.02% de Castiella y Lleón
0% de España
Densidá 3,93 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
Cambiar los datos en Wikidata

El conceyu constituyir les llocalidaes de Figueruela de Sayago, Peñausende y Tamame, toes elles asitiaes na parte más meridional de la histórica y tradicional contorna de Sayago y de la provincia de Zamora, atestando cola contorna salmantina de la Tierra de Ledesma, cola que comparten paisaxe, hestoria, cultura y tradiciones. El conceyu, que tien una superficie de 95,02 km²,[4] cuenta según el padrón municipal pa 2017 del INE con 410 habitantes y una densidá de 4,31 hab./km².

Peñausende, la capital municipal, caltién restos d'un castiellu de la orde de Santiago. Esta fortificación desempeñó un notable papel defensivu mientres el periodu de la Reconquista, reconvertíu na actualidá n'unu de los principales miradores de la provincia de Zamora, ente los que tamién s'atopa'l peñausendino Tesu Santu. Caltién un rollu xurisdiccional, na actualidá incompletu, que nel so día pudo ser usáu como picota pal castigu de reos. La so ilesia parroquial, so la advocación de San Martín de Tours, ye na actualidá'l so edificiu principal. Esti templu foi construyíu a finales del sieglu XI o principios del XII y recrecido a finales del sieglu XV o principios del XVI, lo que-y confier una peculiar fisonomía d'estilu románicu en transición al góticu.

Toponimia y xentiliciu editar

Peñausende
Peñausende, según Pérez Viñuela,[5] deriva per un sitiu de penna, del llatín pinna, con significáu d'almena, anque tamién ye pluma, igual a apuntiáu, polo que d'ende pudo pasar a punta de cuetu. "Gosende", "Gosent", "Gusende" y "Gosendi", son d'orixe xermánicu. En documentos posteriores apaez "Peñahusende", "Peñagonsent", "Peñagosende", "Pennagosende", "Pennausende", "Pennagusende", "Pena Gosendi", "Pennasoende" y finalmente por economía na pronunciación, la etimoloxía popular dio'l nome actual, Peñausende. Poro, el significáu lliteral sería "Peñagosende", esto ye, Peña d'un señor llamáu d'una d'estes formes: "Gosent", "Gosende", "Gusende" o "Gusendi". Nel mesmu términu municipal esisten otros llugares conocíos como "Valdemiagoda", Valle de la Goda, "Valdegudino" o "Valdegodino" y "Sexmil" (llugar de Sexmiro). Trátase d'antropónimos impuestos por pobladores godos, que poles carauterístiques xeográfiques de los sos allugamientos tán rellacionaos cola defensa de la frontera ente los reinos suevu y visigodu.
Pa dellos autores, el nome de Peñausende tien el so orixe nel nome de Sabaria, tamién denomada Sibaria. Esti vocablu, de la mesma, ye consideráu d'orixe hebréu, del raigañu “sibar” que significa “fender, romper o quebrar”, lo que nos lleva a la correspondiente “Peña Ausende” o “Peña Fendida”. Poro, la comunidá de Peñausende y les sos aldéas foi la que conquistó Leovigildo y, acasu, tola rexón vaccea, cola cántabra y La Rioxa, que ye la Aregia.[6]
Otros autores indiquen que Peñausede ye d'orixe prerromanu, posiblemente vetón o vaccéu, al igual qu'otres llocalidaes de la contorna de Sayago.[7]
Magar el significáu de la primer parte del so nome (peña) ye clara, la segunda parte (usende) plantega duldes. Sobre esta segunda parte, habría una última posibilidá de que derivara del vocablu llatín "absens, -entis" con significáu actual de "ausente".[8]
Paraxes
Los topónimos de dalgunos de les sos paraxes son: Alto de la Cebada, Alto del Cañu, Barreru de los Teyeros, Cabeza del Sapu, Cabeza Lladronos, Cabeza Román, Cabeza Royal, Cabezarroya, Cabezonzuela, Camín de los Flaires, Camín de Mayalde, Camín de Viñuela, Cristemilo, El Anuvedo, El Barreru Blanco, El Campico, El Carrascal, El Castiellu, El Chorrio, El Corchal, El Gejal, El Xaral, El Piornal, El Pozu de les Fontes, La Ponte, El Puertu, Ensebadas del Cañu, Enservadas del Llodero, Fonte Bona, Fonte del Cañu, Fonte del Sotu, Fonte Pioyo, Güertu del Borreguito, La Cabecina, La Carrasquera, La Cigüeña, La Cruz de Rita, La Espinera del Güertu, La Gavia, La Güerta, La Jareta, La Majadica, La Mina, La Oyillina, La Paca, La Parda, La Rivera, La Roderica, La Sacea, La Seca, La Vega, Llaguna de los Flaires, Les Gargantinas, Les Gateres, Les Mallainas, Les Navitas, Les Pedreres, Les Salinas, Les Melandreres, Llanu de Cascayosu, Llanu del Rebollar, Llanos de los Cotorros, Llanos Gordos, Llombu de la Vega, Los Alares, Los Cadozos Blancos, Los Chafadines, Les Corrolades, Los Cotorros, Los Duciellos, Los Fexes, Los Llanos, Los Navazos, Los Picones, Los Pontones, Los Poyos, Los Romanes, Los Ronceros, Los Tejares, Los Torales, Los Veneros, Los Vivales, Monte Cortáu, Monte Gordu, Nava de la Vega, Nava de los Carros, Nava de Matín Coello, Nava del Barreru, Nava del Bobu, Nava del Toro, Nava Hilario, Nava Peral, Navita la Vega, Peña del Campo, Peña Estercada, Peña Escusa, Peñes del Muertu, Piedra Incada, Pozu Sosu, Prau Conceyu, Prau de la Devesa, Quejigales, Raya de Tamame, Regatu de Valdeñagoda, Rita Cueva, Sebadas del Pozu, Solombrio, Tesu de la Fuente, Tesu del Cuernu, Valde Pedro Miguel, Tesu Santu, Valdebarrera, Valdegodina, Valdelvira, Valdemuriel, Valdeñagoda, Valdepozaco, Valdespino, Valle Anchu, Valle Verde, Valtrigoso, Zaries.
Pedaníes
El conceyu de Peñausende cuenta, de la mesma, coles llocalidaes pedáneas de Tamame y Figueruela de Sayago.
L'orixe del topónimu Tamame, según Riesco Chueca,[9] podría atopase nel antropónimu de dalgún de los sos antiguos moradores, previsiblemente un propietariu mozárabe. Nesti sentíu, el citáu autor fai referencies a:
  • Oliver Pérez[10] inclúi Tamame dientro d'una curtia rellación de nomes de llugares zamoranos que'l so topónimu ta basáu n'onomásticos árabes: "Tamame de Tammam, Villanázar de Nasr, Villaveza de Abu'Isà, [San Pedro de] Zamudia de Samut".
  • Menéndez Pidal[11] cita'l nome de "Temam ben Afif", que se trataría del mesmu que Joan Coromines estrayi d'una cita del Cartulariu de Sant Cugat: “ipsum sarracenum nome Temem” (1078). Esti últimu autor indica que toes estes formes proceden, d'una variante morfolóxica nel vocalismu "Tämâm", antropónimu que Corominas cree deriváu del xentiliciu "at-Tämîmi" (el de Tamim), deriváu de la mesma del nome tribal de los "Bäni tämim".
Sía que non, el nome tuvo usu personal relativamente frecuente. En Cuéllar rexístrase un Don Thamam, alcalde, en 1244. La forma patronímica (fíu de) tampoco ye insólita: Ecta Tamamiz (Forna de Losada, na Cabrera lleonesa), en 1095. El mesmu antropónimu de propietariu ta presente en Tamames, pueblu de la vecina provincia de Salamanca.[9]
Al respective de Figueruela de Sayago, la etimoloxía de la primer parte d'esti topónimu unvia al Ficus carica, popularmente denomináu figal. L'orixe de la denominación d'esta llocalidá paez tener un ciertu paralelismu cola denominación d'otres llocalidaes sayaguesas, como ye'l casu de Carbellino que paez derivar del carballo o carbayu; Luelmo del llamera; Fresnu y Fresnadillo del fresnu; Salce del sauce; Almeida del álamu; Moral, Moralina y Moraleja del moral, amosando la posible seña identificativa de munchos poblamientos d'esta contorna.
Xentiliciu
El xentiliciu de los habitantes de Peñausende ye peñausendino.
 
Escudu de Peñausende.

Símbolos editar

L'escudu y la bandera municipal fueron aprobaos pol plenu del conceyu de Peñausende na so sesión del 2 de marzu de 2005. L'escudu heráldicu del conceyu represéntase conforme a la siguiente descripción testual o blasón:

Escudu Heráldicu: D'oru, peña de sinople, sumada de castiellu de gules, mazonado de sable y esclariáu del campu. Bordura de plata, con dos crucies de Santiago de gules, una a la diestra y otra a la siniestra y trés espiges de trigu, una en xefe y dos en punta. Al timbre corona real zarrada.

La descripción testual de la bandera ye la que sigue:

Bandera municipal: Bandera rectangular de proporciones 2:3, formada por trés triángulos, que tienen un vértiz común nel ángulu inferior del estil, y los otros nel ángulu cimeru de la batiente y nel centru de la batiente, siendo'l triángulu cimeru blancu con una cruz de Santiago de Colorada a 1/3 del estil, el central colloráu y l'inferior verde.

Xeografía física editar

Allugamientu
 
Conceyu de Peñausende na provincia de Zamora.
 
Vistes del términu de Peñausende dende El Castiellu, al fondu'l Tesu Santu.
 
Paisaxe del términu de Peñausende, al fondu'l pinar.
Peñausende ta asitiáu na zona sur de la provincia de Zamora, a 41°17′14″ N del Ecuador y a 5°52′0″ O de Greenwich, faltando 26 km de la capital zamorana. Perteneciente a la comarca de Sayago, atopándose asitiada nel estremu sur de la mesma, polo que parte del so términu municipal ye estremeru cola vecina provincia de Salamanca, nel territoriu correspondiente a la denomada contorna de la Tierra de Ledesma.
Noroeste:

Tamame

Norte:

Tamame - Cabañas de Sayago

Nordeste:

Cabañas de Sayago

Oeste:

Figueruela de Sayago

  Este:

Mayalde

Suroeste

Viñuela de Sayago

Sur:

Provincia de Salamanca (Santiz)

Sureste:

Mayalde

Les peculiares carauterístiques defensives del términu de Peñausende, xuníu a condicionantes económicos y políticos, convirtieron dende antiguu esta plaza nun importante encruz de caminos. De toos ellos, destaquen especialmente les conocíes como "calzada de Peñausende" (ZA-305) y "calzada d'El Cubu del Vinu" (ZA-301). La primera, correspondiente con unu de los tramos de la Vía de la Plata al so pasu pola provincia de Zamora, y que comunica Peñausende cola capital provincial y, en direición contraria, cola villa de Ledesma na vecina provincia de Salamanca. La segunda tien el so orixe na N-630 al so pasu por El Cubu de la Tierra del Vinu y, en pasando por Mayalde, Peñausende y Fresnu de Sayago, dirixir a Bermillo de Sayago.
Calidá medioambiental
La calidá del medioambiente en Peñausende, la so alloñanza de focos de contaminación, l'ausencia de perturbaciones llocales que puedan influyir en midíes atmosfériques, la so distancia a otres estaciones, son dalgunos de los motivos que convirtieron a esti conceyu sayagués nun allugamientu estratéxicu pa la instalación d'una de les estaciones de midida de la Rede Española de EMEP/VAG/CAMP.[13]
La estación de midida atópase allugada na paraxa denomada Tesu Santu, asitiáu na llatitú 41º 17' N, llargor 5º 52' W y 984,31 metros d'altitú. Les midíes qu'apurre son consideraes como les mesmes d'un espaciu xeográficu en condiciones naturales, y por tanto como referente nacional calidable d'aire y de precipitaciones.[14]
Les midíes llograes nes estaciones d'esta Rede déxennos conocer los niveles de contaminación esistentes na rexón y, de camín, los elementos contaminantes provenientes de fontes emisores asitiaes a grandes distancies.
Panorámica de Peñausende dende «El Castiellu» (909 m).

Historia editar

 
Vista de Peñausende dende Los Llanos.
 
Monolitu de la Vía de la Plata asitiáu xunto a la Calzada de Peñausende».
 
Monolitu xunto a la ponte de Los Llanos, al fondu los restos del castiellu.
 
El pinar de Peñausende.
 
Unu de les carbayeres de Peñausende.

Prehistoria editar

El términu municipal de Peñausende, y la so contorna, cuenta con asentamientos humanos dende la prehistoria. Según Prada Llorente,[15] nel so términu municipal fueron topaos restos de cerámica y de utillaje de les edaes del Cobre y del Bronce, al igual que n'otros conceyos de la comarca de Sayago como Fariza, Fresnu, Fermoselle, Cabañas, Moral y Carbellino.

Los estudios sobre toponimia ponen de manifiestu que Peñausende, al igual qu'otres poblaciones sayaguesas, son d'orixe prerromanu, posiblemente vetón o vaccéu.[7] Sicasí esisten otres teoríes qu'asitien el so orixe en dómines posteriores.

Dómina Romana editar

Mientres la dómina romana surden les primeres comunidaes de ciertu valumbu, como pueden ser Ocila (Fermoselle), Comeniaca (Cabañas) o Sibariam (de la que se desconoz la so llocalización exacta, posiblemente Peñausende). L'estudiu de los restos esistentes, pon de manifiestu que mientres esta dómina nun hubo un cambéu sustancial del patrón indíxena de castros.[16]

Los romanos introducieron los sos calzaes, nesta zona básicamente de tierra y pequeñes pontes de piedra pa dexar el pasu sobre regueros o regatos. Posiblemente d'esta dómina sía la Calzada de Peñausende» al igual que la Calzada Mirandesa». Anguaño asítiase a Peñausende como una de les poblaciones poles que pasaba la Vía de la Plata,[17] y por tanto na principal vía de comunicación del occidente peninsular. Sobre esti puntu nun esisten más que referencies biográfiques, que siguen mayoritariamente l'itinerariu propuestu por Manuel Gómez-Moreno, prestixosu historiador y arqueólogu español que caltién qu'esti tramu empezaría na actual cai de San Jerónimo de la ciudá de Zamora y trascurriría pola actual Calzada de Peñausende, básicamente coincidente cola antigua carrtera ZA-313, anguaño ZA-305.

Edá Media editar

Poques muertes son testigos del pasáu altomedieval d'esta llocalidá. Grande del Brio considera que seríen d'esta dómina, más probable que de la visigótica, los cuévanos artificiales que s'atopen na paraxa de "El Reconco" y na cara occidental de la peña que da nome a esti conceyu, y que l'autor de referencia considera d'usu cultural. Teniendo en cuenta los datos conocíos, sería un hábitat semirrupestre, bien amestáu al puntu central de Peñausende, anque tampoco puede refalgase que se trate de silos. Trátase de oquedades d'unos cinco metros de superficie, con mozquetes y rebaxes pa encaxar soportes de cubierta na parte occidental de "La Peña".[18]

Nun esisten práuticamente cites sobre la evolución de los asentamientos esistentes na contorna de Sayago mientres la Baxa Edá Media, anque paez bien probable que los visigodos utilizaren les mesmes víes de comunicación qu'habíen promovíu los romanos, datu inferíu de tomar de Sibariam (Sabaria) por Leovigildo nel añu 409.[16]

Este ye un periodu inmovilista, de sobrevivencia y de pervivencia del hábitat heredáu, fechu que tamién se reflexa mientres la posterior arabización de Sayago, onde los castella son referíos a los llugares ocupaos polos previos castros de Sayago, pero tamién de la Tierra de Ledesma y Trás-os-Montes o la Beira en Portugal. D'ente los castella de la zona, paez como seguro que Peñausende, polos sos peculiares carauterístiques topográfiques, foi unu de los principales puntos fuertes de control del territoriu de la comarca de Sayago. D'esa mesma dómina tamién paecen ser les fortificaciones del Asmesnal y Fermoselle.

La victoria de Simancas (939) va suponer un nuevu impulsu na reorganización del territoriu más allá del ríu Duero. Pel oeste va repoblase'l valle del ríu Tormes con xentes de Llión, destacando nesti enfotu'l llabor del obispu Oveco, con nucleos como Salamanca, Ledesma, Baños de Ledesma, Peñausende, Alhándega, etc. Na parte central ye posible que s'avanzara hasta Íscar y Olmedo. Y pel este van ser dos los protagonistes d'esta avanzadura: Assur Fernández y Fernán González. La repoblación del valle del Tormes va ser documentada na Crónica de Sampiro, na qu'en refiriéndose a la campaña militar llevada a cabu por Ramiro II de Llión, y de siguío de la victoria de la batalla de Simancas, diz:[19][20][21]

Deinde post II° menses azeiphan, id est excercitus, ad ripam Turmi ire disposuit, et ciuitates desiertes ibidem populavit. Hae sunt: Salamantica, sedes antique castrorum, Letesma, Ripas, Balneos, Alphandiga, Penna, et alia plurima castellan/castella quod longum est praenotare.

La cita de la crónica de Sampiro fai referencia a que Ramiro II de Llión, dos meses dempués de termináu l'ataque islámicu, avanzó col so exércitu escontra la ribera del ríu Tormes y noma una serie de ciudaes ermes que decide repoblar, y ente elles menta, amás de Salamanca, una ciudá col nome de Penna, llocalidá que dellos autores identificaron con Peñausende. A favor d'esta identificación ta'l fechu constatáu de que Peñausende ta precisamente nel camín inda esistente de Zamora a Ledesma y que esti foi l'itinerariu que foi siguíu por Ramiro II na so meyora. Amás tamién s'aliega a favor que, nel 940, Peñausende yá yera una plaza fuerte, fecha na qu'otres posibles llocalidaes, o llocalizaciones, nun esistíen o yeren pequeñes aldegues ensin valor estratéxicu. En contra aliégase que nun ye una de les llocalidaes riberanes de Tormes, magar ye ciertu que nun hai otru llugar con una toponimia denomada "peña-" nes cercaníes.[19][20][22]

Considerando que Peñausende ye una de les llocalidaes repoblaes por Ramiro II; como se da güei por práuticamente seguro, ésta formaría parte de la llinia defensiva y de guerra, a un día del Cordal Central, considerada l'auténtica frontera coles poblaciones del Al-Andalus. Amás, el léxicu utilizáu por Sampiro, paez amosar un rangu ente les llocalidaes: Salamanca o Ledesma seríen “civitates desiertes” (ciudaes fortificaes), “capa” como grandes centros fortificaos (nel casu de Peñausende, Baños y Alhándiga) y “castella” na considerancia de fortificaciones sencielles.[23]

El cronista Lucas de Tui, tamién se refier a Peñausende (Penna) cuando diz:[23]

Postea Aceyfa ad ripam fluminis Turmi uenit et ciuitates desiertes ibídem populauit; hec sunt Salamantica, sedes antique castrorum, Letesma, Ripas, Balneos, Alphadego, Penna et alia plura, Fernando Gundissalui et Didado Munionis ei auxilium prebentibus et contra regem tirannidem parantibus.

La cita identifica de nuevu a Peñausende, esta vegada rellacionándola col moru “Azeyfa”, personaxe qu'anguaño se considera ficticiu, al que'l cronista axudicó-y equivocadamente la repoblación de Peñausende –al pie de les restantes llocalidaes mentaes, y una imposible alianza con rabeliscos condes castellanos.[23]

Nel añu 1161, Fernandu II de Llión da fueru propiu a Ledesma, convirtiéndola nun señoríu real de Villa y Tierra del que dependíen 161 llugares, pueblos y aldegues. Pa la delimitación de la so alfoz na so aguada norte, el mesmu fueru menta que ye llende d'esti territoriu'l tesu Santu, entendíu ente Santiz y Peñáusende.[24]

Peñausende ta asitiáu na Vía Dalmacia, camín que funde los sos raigaños na Edá del Fierro, darréu potenciáu na Hispania romana y qu'esistió como una variante de la Vía de la Plata. El so itinerariu foi aldericáu, esistiendo como grandes referentes de la so esistencia'l Ponte de Alconétar (Garrovillas de Alconétar), consideráu como puntu d'orixe, dende onde conectaba coles socesiva llocalidaes de Cauria (Coria), Miróbriga (Ciudad Rodrigo), Bletisama (Ledesma) y Oceloduri. Nel sieglu XII dexó de ser un camín alternativu pa convertise en principal yá que dende la muerte d'Alfonsu VII de Llión la Vía de la Plata yera la llinia fronteriza y per tanto zona de guerra ente los reinos de Llión y de Castiella. D'esta forma, la Vía Dalmacia adquirió una importancia capital pa los planes d'espansión del reinu de Llión escontra'l Tajo y de vertebración de la so comunicación interna, motivu pol que'l rei Fernandu II de Llión construyó a lo llargo de la mesma una serie fortaleces inexpugnables como la de Peñausende, El Amesnal, Ledesma o Buenamadre, ente otres. D'esta forma, la Dalmacia convertir nel camín de camín obligáu nes campañes militares de lleoneses contra los musulmanes asitiaos al sur del reinu y nuna vía de comunicación segura por tar alloñada de la peligrosa frontera con Castiella.[25][26]

Les peculiares carauterístiques defensives de Peñausende llevaría a que fuera una de les ciudaes ermes qu'Alfonsu III fixo repoblar cerca del Tormes o qu'en 1181 fuera donada a la Orde de Santiago, constituyéndose la Encomienda de Peñausende, colo que los santiaguistas, col so Comendador al frente, asumiría dende entós el protagonismu políticu, eclesiásticu y económicu hasta l'abolición de la so xurisdicción en 1873, anque empezaría a perder importancia dende finales del sieglu XVI.

La división de Wamba, documentu apócrifu de principios del s. XII, señala a Peñausende, entós Penna Gusendo, como unu de les llendes de la diócesis de Zamora:[27]

Ell obipado de Numancia, esta ye Çamora, tenga por Penna Gusendo hasta Tormes o son los bannos de Val de Rei que yazen sobrel, et dalli hasta en Duero, y de Villalal hasta Oter de Fumus assi como ua alrodiu de Ríu Secu hasta Breto, y de Tauara hasta en Duero.

Matellanes Merchán[28] confirma la esistencia del castiellu de Peñausende a empiezos del sieglu XIV: Por aciu un documentu fecháu'l 12 d'abril de 1326, Alfonsu XI sale como fiador del so camareru y xusticia mayor Alvar Núñez Osoria al que la Orde nel so Capítulu Xeneral celebráu en marzu d'esi añu donara'l castiellu de Peñausende.

El 6 de marzu de 1468, nel alcázar de Salamanca, los delegaos maestrales llogren el vasallaxe del comendador de Peñausende, asegurándose d'esta forma que "dichu señor maestre guardara y fara guardar realmente y con efeutu al dichu comendador Juan de Soguino tolos privillegyos, llibertaes y eseticiones y vysytsciones y posesyones y qraçias y merçedes y bonos vsos y costunbres quel dichu comendador Juan de Soguino y la dicha villa y castiellu de Peñausende y de la felicidá la so encomienda tengan de los señores maestres de Santiago antepasaos."[29]

Edá Moderna y Contemporánea editar

 
Detalle del mapa A new & accurate map of Spain and Portugal, realizáu en 1780 por Eman Bowen, nel que puede reparase Peñausende, escritu como Pene Osende
 
Detalle del mapaA new map of the kingdoms of Spain and Portugal with their principal divisions, publicáu en 1794 por Laurie y Whittle, nel que puede reparase Peñausende, escritu como Pena Osende

La Encomienda de Peñausende, adquirió una cierta relevancia dientro de la Orde de Santigo, tal que demuestra'l fechu de qu'en 1737, al ser nomáu comendador Ricardo Wall. Mientres esta dómina, la encomienda tuvo adscrites les villes de Peñausende, Peralejos de baxo, Saucelle, Saldeana y Barrueco Pardo.

Na edición de 1847 del Diccionario geográfico-estadístico-histórico de España y sus posesiones de Ultramar recuéyese una referencia espresa a a la devesa de la encomienda na villa de Peñausende, cuando diz:[30]

ENCOMIENDA (La): Devesa na provincia de Zamora, partíu xudicial de Bermillo de Sayago, términu de Peñausende.

Martínez Díez[31] fai referencia a la esistencia en Peñausende d'una casa templaria, anque nun llegó a constituyir una encomienda por non tener l'abonda entidá como pa establecer ellí un comendador o baille. Esta casa de Peñausende foi atacada por un grupu de vecinos de Zamora, que causaron nella grandes estroces.

La dominación santiaguista sobre Peñausende enllargóse mientres aproximao siete siglos. Por esti motivu, dalgún autor propunxo que si esta llocalidá tuviera qu'escoyer nel futuru un lema identificativo, este tendría de ser "igualdá y llibertá", dada la llucha que los sos habitantes caltuvieron mientres setecientos años pa solmenase del xugu de la encomienda de la Orde de Santiago.[32]

A Peñausende tocó-y vivir el so particular capítulu de la guerra de la Independencia Española el 12 de xineru de 1809, día nel que los franceses travesaron la llocalidá nel so camín dende Zamora a Ledesma, cola posible intención de dirixise escontra Portugal.[33] Esta nun foi la única buelga, en cuantes que dende aquella dómina conozse como «Fuexu del Francés» a unu de les sos paraxes, en cuantes que ellí foi soterráu un soldáu napoleónicu que foi degolláu por abusar d'una pastora de la llocalidá, situación que llevó al reten del destacamentu francés a fusilar a trés vecinos del pueblu en busca del so autor y de camín amedrantar al restu de vecinos.[34][35]

Esiste una descripción de cómo yera l'edificiu del conceyu de Peñausende a empiezos del sieglu XIX. La mesma debe a la encuesta que realizó la Chancillería de Valladolid pa valorar la situación real na que s'atopaba la rede carcelaria. Entós daquella, la villa de Peñausende cuntó con una cárcel que sirvió como depósitos de los prisioneros de la so xurisdicción y qu'amás foi fin d'etapa de la denomada cuerda de presos, esto ye, nella paraben los que yeren movíos ente Zamora y Ciudad Rodrigo. La cárcel formó parte del conxuntu d'instalaciones que tuvo la casa del conceyu y que foi d'apreciables dimensiones, yá que tuvo unos 300 m². L'edificiu nel que s'atopaba, disponía de dos altura. La planta alta destinar a sala del conceyu y la baxa a cuartones, dependencies del carceleru y una sala pa les carniceríes (esta postrera con entrada independiente). L'edificiu tuvo precedíu por un portal allargáu, nel que s'axuntaben y deliberaben los representantes de la llocalidá; darréu había una pequeña estancia de la que partía una escalera qu'enllazaba col pisu cimeru. A entrambos llaos de la escalera asitiábense los cuartones que, como n'otres cárceles del momentu, atopábense bien deterioraes tres el pasu de les tropes franceses. Indicábase que los arreglos necesarios pa la puesta al día de la cárcel, según envaloraben les xusticies, podríen costar 9.000 y 10.000 reales, dineru del que nesi momentu nun disponíen. L'alcaide de la cárcel de Peñausende tenía un sueldu de 300 reales, dineru que primeramente yera recaldáu pola llocalidá por arrendar mientres l'iviernu unos camperes.[36]

Cola creación de les actuales provincies en 1833, Peñausende quedó encuadráu na provincia de Zamora, dientro de la Rexón Lleonesa, que, como toles rexones españoles de la dómina, escarecía de competencies alministratives.[37] Un añu dempués Peñausende foi adscritu al partíu xudicial de Bermillo de Sayago.[38]

Peñausende tamién foi trubiecu de bandoleros, como foi'l casu de José Rodríguez Gáname, alies «El Portugués». Les fechorías de la so banda llegaron a tener relevancia a nivel nacional tres la nueche del 20 del payares de 1882, fecha na que protagonizaron una espectacular fuga de la cárcel de Ledesma, na que taben presos por delitos de «muerte y conato de robu» en siendo sentenciaos a penes superaben los diecisiete años de presidiu.[39]

A finales del sieglu XIX el castiellu de Peñausende atopábase abandonáu a la so suerte, tal que describe Fernández-Guerra:[40]

Tol mundu sabe que n'España nun hai restos de castiellu, de torre nin de muriu, que nun represente los heroicos esfuercios de los nuesos padres mientres la gloriosa dómina de reconquistar; y sicasí, aquellos monumentos sumieron, non por incuria nin por enfotu de destruyir, sinón porque lo esixeron les necesidaes de los pueblos, que pa estendese tuvieron qu'ocupar les cortiles de los castiellos y de les fortaleces; y porque los fechos gloriosos qu'unos y otros representaben, conseñaos tán na hestoria, que ye una alcordanza viva é imperecedero, abondo por sigo solo pa caltener inextinguible el fueu sagrao del arguyu nacional... ¿Qué queda de los castiellos de Peñausende, de Castrotorafe, de Fermoselle, de Torrefrades y otros cien puntos d'esta provincia? Grandes montones de piedra que los vecinos de los pueblos inmediatos utilicen pa construyir les sos viviendes, ensin que por eso s'escaezan, porque la hestoria enseñar, que fueron un día la llinia de defensa de les fronteres del reinu de Llión, y que nellos s'estrelló más d'una vegada el raxón de les huestes agarenas.

Tres la constitución de 1978, Peñausende pasó a formar parte en 1983 de la comunidá autónoma de Castiella y Llión, en tanto conceyu adscritu a la provincia de Zamora.[41] En 1983, tres la supresión del partíu xudicial de Bermillo de Sayago, Peñausende foi integráu nel actual Partíu Xudicial de Zamora.[42]

Despoblados
Nel so términu detectáronse hasta cinco despoblados:[43]
  • Cabeza Anfrela: sobre'l so nome suxure un orixe visigodu, de xuru Fruela. Nesta paraxa fueron atopaos sarcófagos de piedra.
  • Les Melandreres.
  • Los Vivales: onde apaecieron molinos redondos.
  • Val de Pedro Miguel: asitiáu ente'l regueru de la Ribera y el camín de los Poyos. Equí tamién apaecieron tégulas.
  • Tesu Santu, d'antiguo conocíu como Tesu del Santu o de la Víbora. Puede deber el so nome a que nel pasáu hubo una ermita y un pequeñu asentamientu, güei sumíos. Nel visu del cuetu atopáronse tégulas, prerromanes y romanes. La so posible ocupación pudo venir de la mano d'atopase na bifurcación que nesti puntu esistió, yá que ye'l llugar nel que la calzada de Ledesma a Toro, tamién llamáu “Camín de los Contrabandistes”, dixebrar de la calzada de Ledesma a Zamora.[44] Na actualidá ye llugar de máximu altor de la contorna de Sayago, motivu pol que nél s'instalaron diverses antenes y cuenta con unu de los vértices xeodésicos del Institutu Xeográficu Nacional del Ministeriu de Fomentu.[45] Amás, tamién cunta con una estación meteorolóxica perteneciente a la Rede Española EMEP/VAG/CAMP pa la midida medioambiental.

Demografía editar

Pirámide de población editar

Pirámide de población (2010)[46]
% Homes Edá Muyeres %
6,53
 
85+
 
9,02
10,20
 
80-84
 
5,74
9,80
 
75-79
 
13,11
4,08
 
70-74
 
9,02
5,71
 
65-69
 
5,33
4,49
 
60-64
 
3,28
3,67
 
55-59
 
3,69
4,90
 
50-54
 
3,69
12,65
 
45-49
 
6,15
6,12
 
40-44
 
9,43
4,90
 
35-39
 
4,92
7,35
 
30-34
 
4,10
2,45
 
25-29
 
5,74
8,16
 
20-24
 
5,74
2,45
 
15-19
 
5,74
2,45
 
10-14
 
1,64
3,67
 
5-9
 
2,46
0,41
 
0-4
 
1,23


La pirámide de población de Peñausende amuesa una situación d'avieyamientu, de resultes del éxodu rural que carez el conceyu dende empiezos del sieglu XX y que s'apinó nes décades de los sesenta y setenta del mesmu sieglu. Amás, reflexa un drásticu amenorgamientu de la tasa de natalidá o la situación desequilibrada de dalgunu rangos de sexu y edá, como l'altu porcentaxe de varones con edaes entendíes ente los 45 y 49 años o de muyeres ente los 75 y 79 años. Polo xeneral, la población activa, esto ye, la compuesta de persones ente los 18 y 65 años, ye'l grupu más numberosu col 50,72% del total. El grupu de la tercer edá, esto ye, los mayores de 65 años, ye'l segundu grupu en númberu con un 39,26%. A lo último, el grupu de menores d'edá amuesa una situación d'amenorgáu pesu específicu, al representar un 10,02% del total, lo que trasluce una baxa posibilidá de relevu xeneracional.

Evolución demográfica editar

La evolución demográfica de Peñausende, tien un primer datu documentáu nel Censo de Pecheros de Carlos I (1528), nel qu'esta llocalidá apaez mentada como «Peña Gusenda» con 110 vecinos pecheros y un pagu de 7.760 maravedinos. El Censu de la Corona de Castiella de 1591 reflexa una cierta crecedera al afitar pa esta población un total de 144 vecinos, estremaos en 142 pecheros y 2 del cleru.[47][48] Esti últimu censu establez que son 20.313 los vecinos de la provincia de Zamora (nun inclúi los 10.624 vecinos apurríos pola entós provincia de Toro). Amás, el citáu documentu inclúi datos d'otros conceyos de la so provincia, como ye'l casu de Zamora con 1.695 vecinos o'l de Fermoselle con otros 583.

Otra fonte pa conocer los censos de población de Peñausende, son los datos apurríos pol INE que con al respective de Peñausende apurre los siguientes datos:

Evolución demográfica de Peñausende dende 1842[49]
Añu 1842 1857 1860 1877 1887 1897 1900 1910 1920 1930 1940 1950 1960 1970 1981 1991 2001
Población de fechu - 1.242 1.344 1.306 1.353 1.249 1.283 1.267 1.158 903 972 1.015 894 661 784 548 -
Población de derechu 972 - - 1.367 1.419 1.392 1.415 1.472 1.351 1.078 1.009 1.029 915 668 796 637 584
Llares 240 350 343 394 419 420 419 421 391 318 284 260 260 211 262 239 244

Comentarios a la tabla:

  1. Ente'l censu de 1981 y l'anterior, crez el términu del conceyu porque incorpora a Figueruela de Sayago y Tamame.
  2. El símbolu "-"significa que falta'l datu o ye inesistente.
  3. Nel censu de 2001 la población qu'apaez ye la población residente, equivlente a la de derechu.
  4. La llinia de llares recueye conceutos asemeyaos pero non idénticu en cada censu.
Gráfica d'evolución demográfica de Peñausende (conceyu)[50] ente 1842 y 2017

     Población de derechu (1842-1897, sacante 1857 y 1860 que ye población de fechu) según los censos de población del sieglu XIX.      Población de derechu (1900-1991) o población residente (2001-2011) según los censos de población del INE. Ente'l Censu de 1981 y l'anterior, crez el términu del conceyu porque incorpora a Figueruela de Sayago (49070) y Tamame (49215)      Población según el padrón municipal de 2017 del INE.

Nucleos de población editar

El conceyu de Peñausende cunta con una superficie de 95,02 km² y tres nucleos de población: Figueruela, Peñausende y Tamame.[51]

Nucleu de población Población
Peñausende 332
Tamame 78
Figueruela de Sayago 27

Alministración y política editar

 
Conceyu de Peñausende.

El conceyu ye'l responsable de la vida municipal. Cola so plena personalidá xurídica, ye l'órganu que realiza les funciones de gobiernu y alministración del conceyu. Ta presidíu pol alcalde, qu'ostenta la presidencia de l'alministración llocal y del plenu municipal, esti postreru formáu polos conceyales o conceyales que, axuntaos en plenu, exercen la potestá normativa a nivel llocal.

Los miembros del equipu de gobiernu municipal, son escoyíos por aciu sufraxu nes eleiciones llocales convocaes con esi envís, y nes que'l conceyu de Peñausende constituyir en circunscripción eleutoral. La siguiente tabla, amuesa los resultaos de les eleiciones municipales de Peñausende nos trés últimes convocatories:[52][53]

Resultaos Eleiciones Municipales en Peñausende
Partíu políticu 2015[54] 2011 2007 2003
% Conceyales % Conceyales % Conceyales % Conceyales
PP 64,86 5 73,12 5 66,58 5 55,05 4
PSOE 34,80 2 26,56 2 31,79 2 23,99 2
ZU - - - - - - 17,68 1

La plantía del personal del conceyu atópase estremada en dos grupos. Per un sitiu el personal funcionario, formada por una plaza de secretaría-intervención, perteneciente a la escala de habilitación estatal, arrexuntada col conceyu de Fresnu de Sayago y cubierta en propiedá. Per otru llau esiste una plaza de personal llaboral fixu, correspondiente al puestu de operario de servicios múltiples y tamién cubierta en propiedá.[55] Amás, ciertos servicios son apurríos pola Diputación Provincial de Zamora y pola mancomunidá Sayagua.

Economía editar

Les sos principales actividaes económiques son del sector primariu, con esplotaciones agrícoles de secanu y numberoses ganaderíes ovinas, porcines y de vacunu. Cuenta cola presencia d'empreses del sector mineru, hosteleru, turísticu, construcción, tresporte y del comerciu.

Caolín
 
Caolinita del conceyu de Peñausende.
El popular "barro blancu" de Peñausende y de Tamame, foi y ye una fonte de recursos pal conceyu. La popular espresión de "la folla blanco de Peñausende, un pollín sacar y cientu vender"[56] ye amuesa d'una actividá que mientres sieglos movilizó a numberosos peñausendinos. Éstos, nel pasáu, salieron colos sos carros a vender la folla blanco que primeramente estrayxeren de la so tierra. Les precaries infraestructures de tresporte y de medios de comunicación de la zona, condicionaron sobremanera la so distribución. Los compradores d'esti productu asitiáronse, principalmente, nes cercanes llocalidaes y deveses de Sayago, de la Tierra del Vinu y de la Tierra de Ledesma, estes postreres de la vecina provincia de Salamanca. El caolín, o folla blanco, dexó a toos ellos blanquiar l'interior de les sos cases, anque tamién yera utilizáu pa esclariar la folla colorao utilizáu na fabricación de texas, ente otros usos.[56]
Na actualidá sigue estrayéndose caolín de la veta que s'asitia en Peñausende y la so vecina pedanía de Tamame. La nueva y moderna esplotación minera asitióse finalmente na llocalidá de Tamame a principios de los noventa. El caolín llográu ye blancu, inerte, plásticu y refractariu, polo que s'emplega principalmente na industria como carga pa papel, como cerámica de pasta blanco (baldoses, lloza, porzolana y sanitarios) y pa la ellaboración de productos refractarios. Nesta esplotación tamién se llogren subproductos como arenes xilizes, mica, magre caolinítica y bentonita. Esti postreru mineral, en siendo a propósito procesáu, destínase mayoritariamente al mercáu d'absorbentes domésticos, del que la "cama pa gatos" ye un claru exemplu.[57]
Canteres
 
Antigua cantera de granitu de Peñausende.
 
Paré d'una vivienda tradicional de Peñausende.
La documentación bibliográfica amuesa que la piedra natural de Peñausende, xunto cola d'Arcillo, fueron davezu utilizaes na edificación de numberosos monumentos de la ciudá de Zamora ya inclusive de la provincia de Zamora, siquier dende'l sieglu XVI.[58][59][60]
El granitu de Peñausende estrayer d'una zona que forma parte de los niveles silicificados asitiaos nel cantu del basamento, afectando nesti casu a los leucogranitos equigranulares del Domo del Tormes. Les canteres d'esta piedra natural, toma un ampliu territoriu de la parte oriental de la contorna de Sayago, siendo identificaos polos espertos trés zones so la denominación de “granitu de Peñausende”: la de Mogátar, la de Sobradillo de Palombares y la mesma llocalidá de Peñausende, amás d'otres zones de menor esplotación en La Tuda y Tamame.[58]
Les canteres esistentes amuesen qu'hubo una esplotación masiva con socesives bancaes en vertical bastante regulares. Envalórase que d'estos trés aérees estrayer más de 22.000 m³, reflexu del so abondosu usu hasta mediaos del sieglu XX, tantu na capital provincial como n'otres edificaciones de la provincia.[58]
Datos de les canteres Mogátar Sobradillo Peñausende Total
Superficie averada de la zona silicificada (m²)
35.000
67.000
87.000
189.000
Nᵘde llabores d'esplotación
15
3
20
38
Superficie averada de los llabores d'esplotación (m²)
5.000
2.500
8.900
16.400
Volume envaloráu de piedra estrayida (m²)
6.570
6.640
9.660
88.870
Les canteres d'esta llocalidá estender dende apenes 150 m del cascu urbanu en direición noreste, ocupando un altiplanu d'unes 9 hai en redol a los 900 m d'altitú. La mayor parte de les cantareras asítiase nes cercaníes del castiellu, con cuenta d'aprovechar la erosión, la fragmentación y el desprendimientu de los bloques de granitu. Amás, atópense tremaes nuna superficie relativamente elevada (unes 0,89 hai) y nes que s'estrayxo un volume envaloráu de piedra non descomanadamente eleváu (unos 9.660 m³). Polo xeneral, acolúmbrense llabores bien superficiales, con una espesura que nun suel superar los 2 m. La información llograda nel so conxuntu, fai suponer que les esplotaciones peñausendinas son más antigües que les de les llocalidaes vecines de Mogtar y Sobradillo de Palombares.[58]
Del analís de les canteres, estrayer la conclusión de que la so esplotación deber de realizar casi siempres de forma manual, como amuesen les buelgues de picaes en cada filada, de cutiu con disposición n'espiga. Nes esplotaciones más modernes, reparar los riegos derivaos del usu de barrenos.[58]
El granitu de Peñausende caracterízase, al igual que'l de Sobradillo de Palombares, pol so mayor tonalidá blanca, ente que el de Mogatar predomina'l color beige por cuenta de la abondosa silicificación. Les propiedaes y la testura d'estos granitos son comparables de dalguna manera a les de les arenisques. Sicasí, los llabores de talla ven daqué enzancaes pola facilidá a esbillar, entá más que les mesmes roques sedimentaries.[58]
Sicasí, daes les propiedaes del granitu de Peñausende y la so bona adecuación a les necesidaes de la construcción, foi unu de los principales motivos de la so abondosa esplotación, magar la so relativa alloñanza, tantu de Zamora como d'otres llocalidaes de la provincia, como Toro, nes que foi frecuentemente utilizada n'edificios civiles y relixosos.[58]
Los granitos alteriaos del área de Peñausende reconócense bien nos monumentos por aciu el rellumu producíu pola moscovita. Dalgunos de los exemplos del so usu na construcción son el conceyu vieyu de Zamora, l'atriu de la catedral de Zamora con columna d'abondosa vaugneritas o l'edificiu del Colexu Universitariu de Zamora.[58] Destaca la portada norte de la catedral de Zamora, construyida casi por completu con piedra de Peñausende, incluyíos ciertos elementos como los capiteles.[61]
Viticultura
Peñausende ye tierra de frontera, nel so términu conxuguen carauterístiques xeográfiques y tradiciones de la Tierra de Ledesma, de la Tierra del Vinu y de Sayago. Consecuencia de la so mestizaje son la esistencia de ciertos elementos diferenciadores dientro del so propiu calter sayagués, como ye'l fechu del so notable ya histórica tradición vitivinícola, similar a la de cualesquier de los conceyos vecinos de la contorna de la Tierra del Vinu. Esti postreru fechu supúnxo-y el so integración dientro del ámbitu territorial qu'anguaño conforma la denominación d'orixe de "Tierra del Vinu de Zamora ", esta postrera creada tres la publicación nel BOCYL de 27/04/2007 de la Orde AYG/782/2007.[62]
Turismu
Panorámica noroeste dende «El Castiellu» de Peñausende (909 m). Dende esti mirador, y nos díes claros, puede acolumbrase la contorna de Sayago, les tierres de Portugal asitiaes más allá de los Arribes del Duero, la ciudá de Zamora y la sierra de la Culiebra, ente otres llocalidaes y paraxes.
 
Vista parcial d'una corralada de finca, denomináu «cortina» en Peñausende.
 
Peñes de Peñausende.
 
Peñes de Peñausende.
Magar la so poca población, mientres los últimos años Peñausende ta convirtiéndose na capital del turismu rural na contorna de Sayago (suroeste de la provincia de Zamora), gracies a mozos empresarios que punxeron en marcha alojamiento como'l centru de turismu rural y restorán «La Becera», La Fragua o La Talaya.
Los domingos, festivos, Navidá y en fiestes, ye bien recomendable saborguiar les tradicionales tapes ( monizueles, cachuelas, morunos, pulpu, crestes, etc ) que se preparar nos sos cuatro chigres: El Café, el Llar de los Xubilaos, Casa Rafael y La Becera.
Convien esfrutar, especialmente en primavera, del prestar que puede sentise al pasiar per caminos y senderos delimitados a entrambos llaos poles rústiques parés de les cortines sayaguesas y de les sos centenaries encines.
La caza ye otru de los grandes curiosos turísticos de Peñausende, siendo'l so conceyu unu de los principales promotores, al ser el titular del so cotu de caza. Nél ye posible cazar les especies cinexétiques propies d'esti territoriu como son xabalinos, coneyos, llibres, perdices y una llarga llista d'especies n'estáu selvaxe.[63][64]
El so principal reclamu sigue siendo na actualidá la so castiellu, práuticamente sumíu, que se reconvirtió nun mirador natural escepcional. Dende lo alto d'esi sobriu pero elegante peñascu la vista ye de tal guapura y tan amplía qu'una parte considerable de la provincia apoderar dende él, como dende'l so hestoria apoderaron etapes tan importantes y definitives de la nuesa hestoria.[65]
Cantar del ciegu de Cabañas[66]
“Los díes 10 y 11 de payares
celebra fiestes el Santu Martín
y en Sayago, esto ye en Peñausende, ::faen

una fiesta d'enforma postín.

Ellí alleguen munches sayaguesas, ::que vienen

de toles deveses

con un luxu bederre, ::y los

homes al veles tan guapes, ::danlu aína, muncha aprovecedura.

Por daqué va ser, ::si l'home de la Sebastiana
nun va trabayar, ::nun va trabayar..
Y si ella gobierna la casa, ::por

daqué va ser, ::por daqué va ser”

Tonada de boda [67]
Ésta sí que ye novia ::y

non la pasada.

Ésta sí que ye novia ::que lleva la gala..
Ésta sí que ye novia, ::morena y

resalada.

Ésta sí que ye novia ::que lleva la palma..
Ésta sí que ye novia ::y

non la d'ayeri.

Ésta sí que ye novia ::que lleva'l

clavel.

Cantar de la mazana[66]
“Toma neña esta mazana ::pártila pola mesa ::da-y

della al to home ::qu'asina lo manda la Ilesia..

Toma neña'l ramu verde ::y

ponte lo nel coperu ::por que lo vean mañana ::los que vengan foresteros.

Toma neña'l ramu verde ::y

ponte lo nel basar

por que lo vean mañana ::los

que vengan al llugar.”

Bienestar social editar

 
Ponte de Los Llanos.
Educación
Peñausende, xunto con El Cubu de la Tierra del Vinu, Cabañas de Sayago y Peleas de Arriba, cuenta col colexu rural arrexuntáu «So Duero». Este ye un centru públicu d'educación infantil y primaria dependiente de la Conseyería d'Educación de la Xunta de Castiella y Lleón, que la so sede central atópase en El Cubu de la Tierra del Vinu, pero con aules en caúna de les poblaciones de la so circunscripción.[68]
Les instalaciones de Peñausende consten de dos aules, una pa infantil y otra pa primaria, un despachu, servicios p'alumnos y profesores y una aula pequeña que s'utiliza pa les árees qu'imparten los maestros especialistes. Nel esterior cuenta con un espaciu amplio y zarrao que ye utilizáu pa los recreos principalmente.[69]
Los alumnos qu'empiecen la educación secundaria obligatoria tienen dos opciones, pudiéndose dirixir a unu de los dos centros educativos de referencia territorial:
  • En Bermillo de Sayago l'institutu d'enseñanza securdaria «Apuertes de Sayago». Este ye'l centru de secundaria al que s'atopa adscritu'l CEIP Maite Ledesma. Tamién dispón de servicios complementarios de tresporte y comedor. Nél imparten los ciclos completos de la ESO (de 1º a 4º de la ESO) y dos modalidaes de bachilleratu: per un sitiu el de ciencies y teunoloxía y, por otru, el d'humanidaes y ciencies sociales.[70]
  • En Muga de Sayago l'institutu d'enseñanza securdaria «José Luis Gutiérrez». Nesti centru imparte la educación secundaria y el bachilleratu.[71]
  • Dada la cercanía de la ciudá de Zamora, tamién ye frecuente la matriculación d'alumnos nos institutos d'enseñanza secundaria de dicha llocalidá.
La formación profesional nun ta presente na contorna de Sayago. Los alumnos de Peñausende han de movese a Zamora, onde van poder cursar los ciclos formativos de grau cimeru esistentes nos sos centros.

Patrimoniu editar

 
Peñausende, vista parcial dende'l sur.
 
Restos del castiellu de Peñausende.
 
Regueru "La Rivera" en Peñausende, vistu dende la ponte de "Los Llanos".
Castiellu
[72][73]
Sobre una pimpana y caprichosa peña, rematada nel so visu con parés verticales de granitu, asítiase'l castiellu, fortaleza defensiva a que la so falda surdió la llocalidá de Peñausende. La roca esistente nesta paraxa ye en parte de naturaleza metamórfica, incluyendo pegmatitas, lo qu'esplica la so heteroxeneidá, a diferencia de los granitos alteriaos de zones cercanes, carauterizaos pola so homoxeneidá.[58]
La tradición oral peñausendina venceya l'orixe d'esta fortaleza natural con Viriato, caudiellu celtíberu al que na provincia de Zamora considérase nativu de Torrefrades, conceyu que tamién pertenez a la contorna zamorana de Sayago. Habituales son tamién les lleendes que conceden al castiellu un importante papel na Reconquista y posterior repoblación del so área territorial d'influencia, y nes que ye frecuente atopar menciones a la esistencia de túneles y pasadizos que xuníen esta fortificación con diversos puntos de la so redolada.
Les especiales carauterístiques d'esti allugamientu (defensa natural, cercanía a l'agua y bona visión de les tierres colindantes) convertir en morada de los primeros pobladores sedentarios de la zona, los vetonos, a imaxe d'otros asentamientos qu'esistieron na estremera provincia de Salamanca, na mesma contorna de contorna de Sayago o inclusive nel mesmu términu municipal de Peñausende.
Ensin dulda, la so mayor rellumanza empezó a partir de la Batalla de Simancas (939), momentu nel que quedó aseguráu'l control cristianu del valle del Duero y del Tormes, dómina na que les peculiares carauterístiques xeográfiques de Peñausende convertir nuna de les principales apartaces defensivos pa la repoblación de la zona. Esti motivu, de la mesma, sería xerme na conversión de la villa nuna encomienda de la Orde de Santiago, convirtiéndose la so castielluna residencia del comendador de Peñausende. La so decadencia y abandonu, vendría derivada de factores endóxenos, como pudo ser la evidente perda de valor estratéxicu o la perda del so calter de residencia del comendador, según por factores exóxenos propios de la vida política.
Del castielluesiste una descripción del añu 1528, que foi efeutuada por una delegación de visitadores santiaguistas, na que se diz:[74]
“… a ocho díes del mes de diziembre anno suso dichu, nos, los visitadores, visitamos la fortaleza de la dicha villa de Pennausende y topamos nella por alcayde a Juan de Chaves al cual pidimos la entrega della y apurriónos les llaves y echámoslu fora de la dicha fortaleza y entramos nella en nome Vuesa Magestad, y rescibimos del pleyto omenaje segund fueru de Espanna y fecho visitamos la fortaleza la qual ye toa a la redonda la muralla della piedra de mampuesto, per delles partes ye de piedra y folla y per otres partes ye solamente de piedra seca. Antes de la entrada della hai una barrera de manpuesto que va dar a la entrada de la dicha fortaleza. A la entrada della ai un cubu de piedra y cal, y el çimiento dél de cantería alonborado, razonablemente llabráu; y entrando más dientro ai otra puerta de cantería ençima de la qual tán dos escudos de piedra blanca con çiertas armes. Más altu, ençima de la dicha puerta, ai una garita, y entrando dientro, nel çircuyto de la felicidá fortalez, ai en mediu della una torre de omenaje de piedra de manpuesto y folla, la qual dicha torre ta baltada nel suelu la meytad d'ella y abierta per munches partes, lo que ta inhiesto para se benir al suelu; ta entrando nel patiu una cámara onde dixo el allcayde qu'echen trigu.
La bibliografía esistente, confirma qu'esta población foi vencida nel s. XII a los caballeros de la Orde de Santiago pol rei de Llión, Fernandu II, coles tierres entendíes ente Ledesma y Castrotorafe. El rollu, entá esistente, tuvo de ser la manifestación del poder xurisdiccional de los santiaguistas. Sol señoríu de la orde, atopar nel so términu la Devesa de la Encomienda», xunto con otros territoreos. En cuenta de la proteición qu'exercía sobre los sos vasallos, recibía fuertes tributos: trés cargues de lleña diariu, l'empléu d'una caballería mayor pa llevar el trigu al molín, miel, llana y otros impuestos. Na ilesia y nel dintel de la casa parroquial, exhíbese anguaño la cruz de la Orde en forma d'espada invertida.[43]
Del castiellu pocos restos llegaron hasta los nuesos díes. Anguaño namái se caltienen dellos metros de llenzu de muralla defensiva, la base de dalgún de los cubos o torrexones dende los que se diversificaba l'ángulu de defensa y un cuévanu que'l so usu podría ser el de barcal o cuartón. La observación dende'l visu, faer albidrar al visitante la esistencia de restos d'una segunda muralla defensiva, esleida ente'l marayu de pared –muro secos- que delimitan les finques privaes axacentes, estes postreres denominaes cortines y cortinos polos peñausendinos.
Pela redolada del castiellu fueron atopaos un hachu votiva de xil opalizado, azuela de cuarcita, monedes, puñal medieval y diminuta romana en fierro pa pesar oru.[43]
Esiste una singular ya interesada cita del sieglu XVI qu'afirma que dende Medina de Rioseco yera posible ver la torre d'homenaxe del castiellu de Peñausende. Esta afirmación qu'en principiu puede paecer esaxerada por faltar dambes llocalidaes más de cien quilómetros, sicasí pudo ser real. Lo cierto ye que'l castiellu asitia sobre una enorme roca al que l'Institutu Xeográficu da-y una altitú de 872 m sobre'l nivel del mar, a la qu'habría qu'añader la fortaleza col destacáu apéndiz de la torre del homenaxe, ensin que nengún otru accidente xeográficu torgue la visión.[75]
Ilesia
 
Ilesia parroquial de San Martín de Tours de Peñausende.
 
Virxe del Carmen de Peñausende.
 
Rollu de Peñausende.
La ilesia parroquial de San Martín de Tours de Peñausende ye na actualidá'l principal edificiu de la llocalidá. Tuvo venceyada a San Marcos (Llión) hasta que la bulda «Quo Gravius», promulgada'l 14 de xunetu de 1873, alcordó la disolución de les órdenes militares, y colles la diócesis de San Marcos, polo que la parroquia de Peñausende pasó a depender de la xurisdicción de la diócesis de Zamora.[74][76]
Asítiase na parte más alta del cascu urbanu, coincidente col estremu norte de la población, xunto a la cortil qu'ocupó'l castiellu de la orde de Santiago. Atópase precedida por un ampliu atriu zarráu.[74]
Ye una construcción de sillería de granitu, con cabecera cuadrada dotada de camarín nel testeru y nave única de cuatro tramos separaos por trés arco diafragma de mediu puntu. A los pies álzase la torre-espadaña y al mediudía ta la portada, precedida d'un pórticu de dos arcos, cola sacristía adosada al muro sur de la cabecera. Entá caltién los símbolos qu'atestigüen la presencia de la Orde de Santiago nesta llocalidá, especialmente visibles na capiya mayor o na pila bautismal.[77][74]
Esiste una descripción del templu, efeutuada polos visitadores santiaguistas nel 1528, fecha na que se taba anovando fondamente l'edificiu:[74]
“Visitamos la iglesia la qual es de la advocaçión de San Martín. Es echa de cantería labrada. Tiene dos arcos de cantería que reparten la dicha yglesia en tres naves. Es cubierta de madera de pino, la nave prinçipal e las otras dos de madera tosca, la qual tiene començada una capilla de cantería con su sacristía de lo mismo. Estará la obra de dos estados, en alto va formada de çinco claves. Está dado a destaja a Juan del Casar, vezino de Çamora. Dale la yglesia çinquenta e un mil maravedís e cama para sus oficiales e el Conçejo da puesta piedra e arena e la iglesia pone la cal. Abríase acabado esta obra sy no porque dezían que era pequenna. Mandósele que la acabasen. Tiene la dicha yglesia tres altares. El mayor es de la advocactión de San Martín en el qual está su ymagen de bulto con un retablo de pinzel viejo. El otro altar es de la adbocactión de Nostra Sennora en el qual está un retablo donde está la salutación y el nasçimiento. El otro altar es de la advocactión de San Estevan.

…Otrosí por quanto hallamos que en la capilla y sacristía que nuevamente se hace en la dicha yglesia, no se ha hecho ni se hace cosa en ella después de la vissitactión pasada a cabsa que algunos del pueblo dezían que yva pequenna y que no se prosiguiese la obra hasta que los visitadores viniesen y bisto para nos, los dichos visitadores, la dicha capilla ser arto grande e yr bien labrada en estar echo tanta parte della e de la sacristía que sy se oviese de desatar para hazerse mayor perdería la yglesia más que ha costado hazer…

Yten mandamos al dicho mayordomo e ofiçiales del Conçejo hagan una franja a la iglesia por parte de fuera hazia la fortaleza de seys pies de ancho tan honda que benga a nivel con el suelo de la dicha yglesia por que está la tierra tan alta que haze mucho danno a las paredes y están siempre mojadas, la cual çanja sea echa de manera que se pueda andar por ella la proçesión alrededor de la dicha yglesia.
L'edificiu, na so configuración actual, presenta una estructura orixinariamente románica, en transición al góticu por ser recrecida nel sieglu XVI, momentu nel que foi fondamente reformáu. Tamién son apreciables otres reformes de feches posteriores.[77][74]
Los restos de la so primitiva fábrica románica, entá son visibles en dalgunos de los murios de la so nave. Este'l casu de la parte posterior del muro sur que, hasta l'altor del bistechu, contién la sillería orixinal con ocho canecillos recortaos de bocel central flanqueado per cuartos de caña, y que respuenden al modelu esistente en delles ilesies coetanees de la ciudá de Zamora. La banda meridional tamién caltién restos, como atestigüen los canecillos esistentes y que nel so día pudieron sofitar un pórticu. Tamién presenta restos románicos el llenzu septentrional, como amuesa'l segundu, terceru y cuartu tramu del muriu, na actualidá más altu pola aición de recrecimiento al que se vio sometíu l'edificiu. Reparar la presencia de bona parte de los canecillos orixinarios del antiguu bistechu, de nacela y de rollu.[77]
De la observación del edificiu esterior deduzse qu'antes de ser recrecido, nel sieglu XVI, l'edificiu románicu yera muncho más curtiu y baxu que l'actual, anque del mesmu anchor. Los restos románicos que perviven de la so fábrica orixinal, asitien la so construcción como bien llueu a finales del sieglu XII.[77]
El so interior tamién foi dafechu anováu, de forma que son apreciables los antiguos restos románicos que tuvieron de pies hasta'l sieglu XVI. Amás, la ilesia foi oxetu d'una postrera y recién restauración, na que se desencaló les parés y anovóse por completu la cubierta.[77]
Como anéudota, entá son apreciables na ilesia les manches que provocó la gran quema que sufrió nel añu 1917.[77]
Rollu
Ye símbolu de xurisdicción, y probable picota pal castigu de reos, que nos retrotraye a la dómina de dominiu de la orde santiaguista. Güei incompletu, ta formáu por una socesión de bloques cilíndricos.[43]
Ermita
Peñausende cuntó, amás de cola ilesia parroquial, cola ermita del Cristu del Humilladero.[78] Desacraliza dende va décades, el so edificiu foi cedíu a diversos servicios de la población como'l de farmacia y telefonía. Anguaño reformada, presenta de nuevu'l so ranciu porte.
Cortineo
Na contorna de Sayago polo xeneral y en Peñausende en particular, el términu cortina designa aquelles cortiles rústiques d'aprovechamientu agrícola y/o ganaderu que tán delimitados por barganales de paré de piedra (mampostería en secu). El conxuntu d'estes finques, de la mesma, denominar “cortineo”.

Cultura editar

Asociaciones culturales
 
Merenderu d'El Cañu.
Les muyeres de Peñausende crearon en 1997 l'Asociación Cultural de Mujer San Martín”. Esta agrupación tien como finalidá'l promover la organización de diversos acontecimientos sociales y culturales, ente los que s'atopen la Selmana Cultural”, la organización del grupu de teatru, el fomentu de cursos y otres actividaes culturales d'interés.[79]
Amás, la llocalidá cunta con una asociación de xubilaos, na que s'arrexunta la mayor parte de los mayores del pueblu. Esti coleutivu encárgase principalmente d'alministrar el funcionamientu del Club de Xubilaos, anque tamién promueven y entamen diversos cursos, xornaes y actividaes d'ociu destinaes a los sos asociaos.[79]
Carrera Popular
La "Carrera Popular de Peñausende" ye'l principal acontecimientu deportivu d'esta llocalidá. En 2012 celebró la so quinta edición, na que se volvió a rexuntar a cerca de 200 atletes, ente aquellos que corrieron les pruebes destinaes a los más pequeños y los mayores. Añu a añu, esta competición ufierta a los sos aficionaos la posibilidá de prauticar esti deporte popular.[80]
Fiestes
 
Verbena por cuenta de les fiestes de la Virxe del Carmen (branu 2013).
Les fiestes principales de Peñausende son el dieciséis de xunetu, n'honor a la Virxe del Carmen, y el 11 de payares, n'honor a San Martín:
  • La principal festividá ye n'honor de la so patrona, la virxe del Carmen. N'otres dómines foi celebrada nel mes de setiembre, por cuenta de les necesidá imperiosa d'atender les xeres del campu mientres el branu. Dende va años foi treslladada a la so fecha correspondiente, el 16 de xunetu, favoreciendo d'esta forma l'asistencia de los emigrantes de la llocalidá.[81]
  • La fiesta n'honor del so patrón, San Martín, foi mientres sieglos unu de los centros de referencia y xunta de la contorna de Sayago, de la so provincia, de la vecina Salamanca ya inclusive del noroeste de Portugal. La so importancia deber a que, xunto a les fiestes patronales, creóse y desenvolvió la feria añal del Trapu»,[82] que pola so variedá y conteníu cuntó con un notable y reconocíu prestíu. D'esta forma, Peñausende convertir col tiempu nun referente comercial, axuntando mientres dellos día a afamaos comerciantes y artesanos del noroeste peninsular. La sonadía d'esta feria puede enllazase con otros dos feries que teníen a Peñausende por anfitrión. La primera la de San Andrés, cada trenta de payares, bien similar a la de San Martín, y na que tamién les cais de la llocalidá y les fasteres del castielluesren un auténticu mercáu medieval. En dambes entemecíense, n'allegre y variáu conxuntu, abarques, preseos de llabranza, ropes puramente artesanes, pieces de llana filada y texida, capes variaes, la casaca o l'anguarina sayaguesa de pañu buriel, sayas, refaxos o mantones, toquíes de llana texíes a mano, traxes charros de bodes y celebraciones solemnes, sayas, mandiles y polo xeneral toa clase de productos, xéneros, indumentaria, ferramientes, ganáu y tou aquello que yera fundamental pa un bon desenvolvimientu de la matanza. Amás, tamién hubo una feria mensual de ganaos que, cada diecisiete de mes, axuntaba en Peñausende a los ganaderos de Sayago, del restu de contornes de la provincia de Zamora y de la vecina Provincia de Salamanca, cuantimás de les ganaderíes pertenecientes a les deveses de dambes provincies.[75][65][83]
Menos relevantes, pero con notable participación de peñausendinos, son les festividaes relatives a los antroxos, San Isidro, el Corpus y los quintos.

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. URL de la referencia: https://www.aemet.es/es/eltiempo/prediccion/municipios/penausende-id49149.
  3. «Peñausende na web de la Diputación de Zamora». Consultáu'l 31 de marzu de 2017.
  4. Institutu Nacional d'Estadística (ed.): «Población, superficie y densidá por conceyos.». Archiváu dende l'orixinal, el 21 de setiembre de 2013.
  5. Amador Pérez Viñuela "LA TOPONIMIA SEGÚN VER LOS ANTIGUOS"
  6. CORTÉS Y LÓPEZ, Miguel; Diccionariu Xeográficu-Históricu de la España Antigua; Tomu III; Imprenta Real; 1836; Madrid (España)"
  7. 7,0 7,1 Martín Viso, 1996, 2005
  8. «testu Correutora-de-estilu-y-ortotipografica Toponimia de Zamora». Consultáu'l 31 de marzu de 2017.
  9. 9,0 9,1 Pascual RIESCO CHUECA, “Medio natural y poblamiento en la toponimia mayor de Zamora”, estrayíu del Anuariu 2000, Institutu d'Estudios Zamoranos "Florián de Ocampo", Diputación de Zamora, p. 449-500
  10. Dolores OLIVER PÉREZ en “Observaciones sobre la toponimia árabe de la rexón castellanu lleonesa”
  11. Ramón MENÉNDEZ PIDAL en "Oríxenes del español"
  12. 12,0 12,1 «ALCUERDO del Plenu del Conceyu de Peñausende (Zamora) de 2 de marzu de 2005, pol que s'aprueba l'Escudu y Bandera Municipales.» (español) (pdf). Boletín Oficial de Castiella y Lleón nᵘ 27. Xunta de Castiella y Lleón (27 d'agostu de 2014). Consultáu'l 27 d'agostu de 2014.
  13. «Red española EMEP/VAG/CAMP». Consultáu'l 31 de marzu de 2017.
  14. «Estación de Peñausende (Zamora)». Consultáu'l 31 de marzu de 2017.
  15. Esther Isabel PRADA LLORENTE, Paisaxe agrario: antropoloxía d'un territoriu, Ciudá y Territoriu, Estudios Territoriales, XXXVII (144) 2005.
  16. 16,0 16,1 Prada Llorente, 2005
  17. «Topen un tramu inéditu de 500 metros de calzada romana». Consultáu'l 31 de marzu de 2017.
  18. https://books.google.es/books?id=riAGnv4vUaYC&pg=PA66&lpg=PA66&dq=yacimiento+pe%C3%B1ausende&source=bl&ots=7hshat-IiW&sig=f57nhbMIZpSYs2KL4Sy9w2678w0&hl=es&ei=zZOdSpizOZ-UjAejgv2MAg&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=3# |Poblamientu y estructures sociales nel norte de la Península Ibérica |Iñaki Martín Viso
  19. 19,0 19,1 Pinto, Ana. «Recuerdo» (castellanu). Consultáu'l 6 de marzu de 2014.
  20. 20,0 20,1 www.romanicodigital.com (ed.): «Peñausende» (castellanu). Consultáu'l 6 de marzu de 2014.
  21. Ferreras, Juan. www.romanicodigital.com (ed.): «Crónica de Sampiro» (castellanu). Consultáu'l 6 de marzu de 2014.
  22. Martín Viso, Iñaki. «contorna_periferica_en_la Edá Media_.pdf Una contorna periférica na Edá Media: Sayago, de l'autonomía a la dependencia feudal» (castellanu). Stud, hist., H.a mediev., 14, 1996, páxs. 97-155. Ediciones Universidá de Salamanca. Consultáu'l 6 de marzu de 2014. «Les razones son delles: nun hai otru llugar con una toponimia denomada Peña- nes cercaníes, teniendo en cuenta los otros llugares de la cita (Salamanca, Ledesma, Baños de Ledesma); el llugar de Peñausende paez constituyir un llugar d'asentamientu del poder visigodu y esta tradición tenía de caltenese ente la población autóctona, siendo un centru prestixosu gracies al so pasáu y al so usu pola alministración visigoda —lo que nun implica necesariamente la pervivencia d'una función similar o l'asentamientu de población xermana-; la topografía de la peña na que s'alcuentra'l castiellu de Peñausende (na actualidá apenes queden unos pocos restos del llenzu de la muralla) fai comprensible que fuera unu de los principales puntos d'organización del espaciu, una y bones xubiendo'l denomináu Tesu Santu, ye la única peña de la llanura, dende la cual contrólase bona parte de Sayago, ya inclusive nos díes claros algamar a ver Zamora; a lo último, ye unu de los puntos estremeros del territoriu de Ledesma, según recuéyese nel so fueru, consecuencia d'una preponderancia qLie vendría del pasáu y que'l rei Ramiro II nun pasaría por altu.»
  23. 23,0 23,1 23,2 Monsalvo Antón, José María. «Zamora y Salamanca na Alta Edá Media según la cronística cristiana (de Sampiro a la Estoria d'España)» (castellanu). Consultáu'l 6 de marzu de 2014.
  24. «Esther Isabel Prada Llorente; Guía de bones práutiques pa la observación del paisaxe agrario como espaciu patrimonial nel oeste peninsular.». Consultáu'l 31 de marzu de 2017.
  25. «Camino de San Franciscu d'Asís. La Vía Dalmacia.». Consultáu'l 31 de marzu de 2017.
  26. «Julián Clemente Ramos y Juan Luis del Monte Conchiña; «La extremadura cristiana (1142-1230) Ocupación del espaciu y transformación socio-económiques»». Consultáu'l 31 de marzu de 2017.
  27. «Web del Conceyu de Tábara». Consultáu'l 31 de marzu de 2017.
  28. José Vicente Matellanes Merchán, "La Orde de Santiago y l'organización social de la Transierra castellanu-lleonesa (ss.XII-XIV)"de 1999)
  29. «Rodríguez Llopis, Miguel; Poder y parentescu na nobleza santiaguista del sieglu XV». Consultáu'l 31 de marzu de 2017.
  30. «Diccionario geográfico-estadístico-histórico de España y sus posesiones de Ultramar: Cor-Ext». Consultáu'l 31 de marzu de 2017.
  31. Gonzalo Martínez Díez, "Los templarios nos Reinos d'España", Publicáu por Planeta, 2001
  32. Amador Pérez Viñuela, "LA TOPONIMIA SEGÚN VER LOS ANTIGUOS"
  33. «Monográficu les guerres en Salamanca». Consultáu'l 31 de marzu de 2017.
  34. «Peñausende en sayago.com». Consultáu'l 31 de marzu de 2017.
  35. Farias, Rafael. Madrid : Editorial Hispanu-Africana, 1919 (ed.): «Memories de la Guerra de la Independencia, escrites por soldaos franceses (1919)» (castellanu). Consultáu'l 16 d'avientu de 2015. «Nun pueblu de Galicia sumió allá una vegada un sarxentu de caballería, les averiguaciones demostraron que fuera muertu por trés mozos de Peñausende, consiguióse que dos d'ellos confesaren el fechu, y el xefe francés, que'l so nome nun quedó, pensó nel castigu. Fixo dir buscar el cadabre, los autores tuvieron que recoyelo por sigo mesmos, llevalo nuna carreta, dir sosteniendo nella aquellos restos que la podrizu había desfechu, «llevalos a la ilesia, oyer l'oficiu y sermón que los predicaron, y soterralo dempués coles sos propies manes. Nun vi namás espantible qu'esti castigu —diz Naylies, que refier el casu—, la muerte mesma paez menos tarrecible. Y tou esti aparatu d'horror con que se martirizaba a los que namái yeren culpables de matar a un enemigu de la so patria, nun escluyó que fueren fusilaos trés díes depués.»
  36. «PÉREZ ÁLVAREZ, María José; Arquiteutura carcelaria y presos nes provincies de Llión y Zamora a empiezos del sieglu XIX». Consultáu'l 31 de marzu de 2017.
  37. «Real Decretu de 30 de payares de 1833 sobre la división civil de territoriu español na Península ya islles axacentes en 49 provincies» (castellanu). Gaceta de Madrid.
  38. «INE: Provincia de Zamora. Entiende esta provincia los siguientes conceyos por partíos xudiciales». Consultáu'l 31 de marzu de 2017.
  39. «La Iberia, miércoles 29 de payares de 1882». Consultáu'l 31 de marzu de 2017.
  40. Aureliano Fernández-Guerra, Anticuariu de la Real Academia de la Historia, nel so informe sobre la "Puerta y cubu de Santa Clara de Zamora" de 2/10/1883: ”
  41. {{cita web|url=http://www.jcyl.es/web/jcyl/binarios/195/628/ESTATUTU%20DE%20AUTONOMIA.pdf%7Ctítulu =Ley Orgánica 14/2007, de 30 de payares, de reforma del Estatutu d'Autonomía de Castiella y Llión|autor=
  42. «Real Decretu 529/1983, de 9 de marzu, pol que se determinen los Partíos Xudiciales de cada provincia, a considerar a efeutos de les eleiciones de Diputaos provinciales.». Consultáu'l 31 de marzu de 2017.
  43. 43,0 43,1 43,2 43,3 Valdueza Morán, José Luis; Panero Martín, Juan Antonio; Sanz-Zuasti, Joaquín (2005). Polos Pueblos de Sayago, Sánchez, Carlos (fotografía). D.L. M-40644-2000. ISBN 84-931256-2-8.
  44. Bragáu Toranzo, José María; El poblamientu prerromanu y romanu na provincia de Zamora
  45. ftp://ftp.geodesia.ign.es/Red_Geodesica/Hoja0424/042484.pdf Vértiz xeodésicu "Tesu Santu" en Peñausende
  46. Institutu Nacional d'Estadística, España. (ed.): «Revisión del Padrón municipal 2010. Datos por conceyos. Zamora. Población por sexu, conceyos y edá (grupos quinquenales). Peñausende.». Consultáu'l 10 de xineru de 2012.
  47. «Títulu: Censu de Pecheros. Carlos I 1528. Tomu II; Edita: INE; NIPO: 729-13-021-7». Consultáu'l 31 de marzu de 2017.
  48. «Tomás González, "Censu de Población de les Provincies y Partíos de la Corona de Castiella nel Sieglu XVI",(Madrid, Imprenta Real, añu de 1829)». Consultáu'l 31 de marzu de 2017.
  49. Datos llograos del INE [1] (enllaz rotu disponible n'Internet Archive; ver l'historial y la última versión).
  50. Institutu Nacional d'Estadística (España). «Alteraciones de los conceyos nos Censos de Población dende 1842. Peñausende». Consultáu'l 7 de marzu de 2014.
  51. Institutu Nacional d'Estadística. «Nomenclátor: Población del Padrón Continuo por Unidad Poblacional». Consultáu'l 17 de xineru de 2017.
  52. Diputación de Zamora (ed.): «Xunta eleutoral de zona de Zamora. Publicación de candidatures. Fase presentación. Eleiciones Llocales 2011» (castellanu). Consultáu'l 27 de mayu de 2012.
  53. Ministeriu del Interior (ed.): «Consulta de resultancies eleutorales» (castellanu). Consultáu'l 27 de mayu de 2012.
  54. «Eleiciones Municipales 2015, Peñausende». Consultáu'l 31 de marzu de 2017.
  55. «Conceyu de Peñausende. Anunciu. En cumplimientu de lo dispuesto nel artículu 169.3 del Real Decretu Llexislativu 2/2004, de 5 de marzu, pol que s'aprueba'l testu refundíu de la Llei Reguladora de les Faciendes Llocales, faise públicu'l Presupuestu Xeneral definitivu d'esti Conceyu pal exerciciu de 2011.». Consultáu'l 31 de marzu de 2017.
  56. 56,0 56,1 «Topónimo de Calzada de Valdunciel». Consultáu'l 31 de marzu de 2017.
  57. «Los minerales industriales en Castiella y Llión». Consultáu'l 31 de marzu de 2017.
  58. 58,0 58,1 58,2 58,3 58,4 58,5 58,6 58,7 58,8 «Les canteres históriques de roques plutóniques del este de Sayago utilizaes na ciudá de Zamora y la so provincia». Consultáu'l 31 de marzu de 2017.
  59. «xornada nacional-sobre-geologia-reune-zamora-centenar-participantes.html La xornada nacional sobre xeoloxía axunta en Zamora a un centenar de participantes». Consultáu'l 31 de marzu de 2017.
  60. «Canteres monumentales». Consultáu'l 31 de marzu de 2017.
  61. «De la roca a la piedra: dende les canteres del oeste de Zamora hasta los sos monumentos». Consultáu'l 31 de marzu de 2017.
  62. «ORDE AYG/782/2007, de 24 d'abril, pola que se reconoz el v.c.p.r.d. Denominación d'Orixe «Tierra del Vinu de Zamora» y apruébase el so Reglamentu.». Consultáu'l 31 de marzu de 2017.
  63. «Llistáu de cotos de la provincia de Zamora». Consultáu'l 31 de marzu de 2017.
  64. Zamora asítiase a la cabeza del mapa rexonal de monteríes por xabalinos abatíos. La batida entamada por Hunter-Duero en Soguino y Peñausende, na que participen 91 cazadores, remata cola captura de 63 cochinos.
  65. 65,0 65,1 «Aquelles feries». Consultáu'l 31 de marzu de 2017.
  66. 66,0 66,1 «Romanceru Popular-de-Tamame-SAYAGO-ZAMORA Canciones del Romanceru Popular de Tamame». Consultáu'l 31 de marzu de 2017.
  67. «Sayago: Folclor». Archiváu dende l'orixinal, el 15 de marzu de 2012.
  68. «Colexu rural arrexuntáu «So Duero».». Consultáu'l 31 de marzu de 2017.
  69. «Instalaciones». Consultáu'l 31 de marzu de 2017.
  70. «Plataforma educativa del IES Arribes del Duero» (castellanu). Consultáu'l 28 de mayu de 2012.
  71. {{cita web |url=http://www.educa.jcyl.es/es/direutoriocentros/zamora/ies-jose-luis-gutierrez-muga-sayago-zamora |títulu=IES José Luis Gutiérrez - Muga de Sayago (Zamora) |fechaaccesu= 28 de mayu de 2012 |idioma=castellanu |-}
  72. «Metodología, valoración y criterios d'intervención na arquiteutura fortificada de Castiella y Llión». Consultáu'l 31 de marzu de 2017.
  73. [/2006-08-16_SUP_2006-08-15_03_00 Santuarios rupestres de la Hispania indoeuropea]
  74. 74,0 74,1 74,2 74,3 74,4 74,5 «Románicu dixital, Peñausende». Consultáu'l 31 de marzu de 2017.
  75. 75,0 75,1 «La fiesta de san Martín en Peñausende». Consultáu'l 31 de marzu de 2017.
  76. «Les órdenes militares na actualidá. Los sos fines y actividaes. Fernando Morenés y Mariátegui». Archiváu dende l'orixinal, el 2 d'abril de 2015.
  77. 77,0 77,1 77,2 77,3 77,4 77,5 «Pan&hl=es&sa=X&ei=nRR0T6ywBcOw0QX_z7H6Dw&ved=0CFIQ6AEwBg#v=onepage&q=pe%C3%B1ausende&f=true Zamora, tol románicu». Consultáu'l 31 de marzu de 2017.
  78. «Diccionario geográfico-estadístico-histórico de España y sus posesiones de Ultramar». Consultáu'l 31 de marzu de 2017.
  79. 79,0 79,1 «Pa caltener la unión. L'asociación cultural de mujer ‘San Martín' destaca la calidá de vida» del pueblu y anima a les sos socies a la participación.». Consultáu'l 31 de marzu de 2017.
  80. «Rui Muga revalida'l so títulu en Peñausende». Consultáu'l 31 de marzu de 2017.
  81. «Peñausende rindir a la Virxe del Carmen: La tradicional procesión percorrió la llocalidá ente la devoción de vecinos y foresteros». Consultáu'l 31 de marzu de 2017.
  82. «Peñausende alica la feria «del trapu» con un mercáu de productos de la tierra. L'asociación de mujer San Martín promociona'l certame que pretende «recuperar el movimientu d'antaño»». Consultáu'l 31 de marzu de 2017.
  83. «Garrase al negociu d'antaño: L'asociación cultural de muyeres de Peñausende alica'l pasáu con una Feria del Trapu y una boda sayaguesa». Consultáu'l 31 de marzu de 2017.

Enllaces esternos editar