Guerra de los Mercenarios

La guerra de los Mercenarios, guerra d'África o guerra inexpiable (241-238 e.C. ) foi una guerra civil d'estraordinaria crueldá qu'afaró los territorios africanos de Cartago mientres trés años y cuatro meses.[6]

Guerra de los Mercenarios
Parte de Guerres púniques
Fecha 240 edC → 238 edC
Llugar Tunicia
Causes Rebelión de los mercenarios de Cartago
Resultáu Victoria cartaxinesa
Cambeos territoriales Cartago pierde Córcega (Córsica) y Cerdeña (Sardinia)
Belixerantes
Cartago Mercenarios y súbditos africanos de Cartago
Comandantes
Hannón el Grande
Amílcar Barca
Aníbal  Ejecutado
Spendios  Ejecutado
Mathô  Ejecutado
Autarito  Ejecutado
Naravas (camudó de bandu)
Artu  Ejecutado
Fuercies en combate
Desconocíes, probablemente non más de 25 000[nota 1] Alredor de 90 000 mercenarios:[1]
Baxes
Desconocíes, probablemente alredor de 20 000 Alredor de 70 000
[editar datos en Wikidata]

D'un llau atopábense la capital y les ciudaes lleales. Del opuestu, los mercenarios rebalbos que llucharen sol estandarte cartaxinés mientres la primer guerra púnica, aliaos cola mayor parte de les ciudaes africanes, súbdites de Cartago.

Mientres el conflictu, una nueva declaración de guerra de Roma provocó la perda pa Cartago de Córcega y Cerdeña, que pasaron a quedar sol dominiu del so rival. A pesar d'eso, nun esistió enfrentamientu armáu ente les fuercies de dambos pueblos.

La victoria final del exércitu de Cartago, dirixíu por Amílcar Barca, nun ameyoró enforma la situación. Les perdes humanu y económicu obligaron a Cartago a dirixir les sos mires escontra nuevos territorios que colonizar, colo que dio empiezu la conquista de la península ibérica.

Antecedentes editar

Primer guerra púnica editar

Mientres la primer guerra púnica, el xeneral Amílcar Barca había resultancia invicta nos combates contra los romanos, sometiendo la ciudá d'Erice y el monte del mesmu nome, amás d'Ericté y Drépana. Les sos tropes de mercenarios yeren la grana del exércitu de tierra, y Amílcar entrenar en táctiques de guerrilla que causaben quebraderos de cabeza a les lexones.

Nesi entós Cartago yera una ciudá perrica, un nucleu clave del comerciu mediterraneu con cien o doscientos millares d'habitantes. Capaz d'armar exércitos d'hasta setenta mil homes (principalmente mercenarios estranxeros y reclutes libios) y flotes de doscientos navíos de guerra.[7]

Cortaos los sos suministros y desfecha la flota cartaxinesa tres la derrota naval de les islles Egadas, y ante la imposibilidá de recibir los suministros necesarios pa siguir la llucha, Amílcar decidió roblar la paz (241 e.C. ). Nel tratáu, el cónsul romanu, Cayo Lutacio Cátulo, reconoció'l derechu del cartaxinés a retirase ensin faer entrega de les sos armes.[8]

Dempués de la firma del tratáu que ponía fin a la guerra, les tropes cartaxineses de Sicilia axuntar na ciudá de Lilibeo, gobernada por Giscón. Amílcar llegó a la ciudá dende Erice, al mandu del so exércitu de mercenarios, y dexó al gobernador la xera de repatriar les tropes a África. Giscón prudentemente estremar en pequeños destacamentos que viaxaríen de forma gradiada. D'esta miente, los mercenarios llegaríen en grupos amenorgaos y trataríase el pagu del salariu con cada contingente en particular.

Rebelión de los mercenarios editar

 
Caricatura de Hannón amosando a los mercenarios les arques vacíes de Cartago. Cómic de la Historia de Roma, páx. 162.

Pero'l Senáu de los Cien nun siguió los planes del xeneral, polo qu'en cuenta de tratar por separáu con cada unu de los contingentes de mercenarios el pagu del so salariu, concentraron a tolos mercenarios, agospiándolos en Cartago primeru y depués na ciudá de Sicca. Ellí acampaos, allegó Hannón pa informa-yos que les arques de Cartago taben escosaes pola guerra y el tratáu de paz con Roma, y pidió-yos qu'arrenunciaren a parte del so salariu. Polibio, nos sos Hestories, llibru I, 67, rellata como por cuenta de la multinacionalidad de los mercenarios y la torpeza de los aristócrates cartaxineses, los ánimos caleciéronse. Polo tanto los mercenarios, lloñe de consentir, rompieron en protestes escontra Hannón y los aristócrates de Cartago y, dempués de dellos díes, partieron en masa escontra la capital. Acamparon al otru estremu de la península, na ciudá de Tunicia, en númberu de venti mil infantes, cuatro mil caballeros y trescientos elefantes.[9][10]

La magnitú de los disturbios y el peligru que s'acurría sobre la ciudá fixeron que Cartago finalmente conviniera a pagar los salarios na so totalidá. Ante la imposibilidá de mandar a Amílcar Barca, ocupáu n'empreses lloñe de Cartago, el Gran Conseyu unvió a Giscón, que gociaba del apreciu de los soldaos y combatiera xunto a ellos en Sicilia, col dineru y los bienes esixíos por estos.

Pero esta concesión llegó demasiada tarde. Dos mercenarios, el libiu Mathô (Μαθως) y el campanio Spendios (Spendius), alzaron la so voz percima del restu, llevaos por intereses particulares. Imponiendo la so voluntá, los rebeldes prindaron a Giscón, apoderándose de les ayalgues que traía consigo (240 e.C. ).[11]

La guerra d'África editar

La declaración de guerra editar

 
Perdes territoriales cartaxineses      República de Cartago      Perdes tres la primer guerra púnica      Perdes tres la guerra de los Mercenarios      República de Roma

En siendo nomaos xenerales, Mathô y Spendios unviaron misives a les ciudaes tributaries de Cartago, afalándoles a desfacer del xugu púnicu y xunise a ellos nel conflictu. Sufriendo los gravosos tributos que cayeron sobre elles tres la desastrosa guerra con Roma, aportaron fácilmente a los pidimientos de los mercenarios, lo que convirtió'l motín orixinal nun llevantamientu nacional. Namái dos ciudaes caltuviéronse lleales: Bizerta y Útica.[12]

Sofitaos por un exércitu de 70 000 africanos y 20 000 mercenarios, los xenerales rebalbos declararon formalmente la guerra a Cartago.[1][13] Pero modernes estimaciones rebaxen la cifra a unos 40 000 combatientes aconceyaos por Mathô y Spendios al entamu de la guerra.[14] La situación d'ésta yera desesperada. Acabante salir d'otra guerra, topábase escasa d'armes, ensin flota de guerra, pertrechos navales, reserves de cebera nin esperances de socorru esternu.

Los cartaxineses concedieron a Hannón el Grande el mandu militar polos sos anteriores victories n'África, axuntaron un nuevu exércitu mercenariu y armaron a tolos homes n'edá adulta. Entrenaron la caballería de la ciudá y unificaron los restos de la so flota.

Mathô, estremando'l so exércitu en dos, sitiaba les ciudaes de Útica y Bizerta, y aseguraba el campu de Túnez, colo que quedaben cortaes de raigañu les comunicaciones de Cartago per tierra.

L'ayuda romana editar

Los mercenarios unviaron tamién una embaxada a Roma, buscando'l so sofitu na guerra. Pero por esa dómina los llatinos topábense envolubraos n'otra guerra civil contra los faliscos, una guerra sicasí de menor trestornu y duración que la llibrada n'África.

Ante la imposibilidá de reconciliar a dambes partes, Roma lliberó ensin rescate dalgunu a tolos cautivos cartaxineses que tenía nel so poder, unvió granu a Cartago y dexó a la ciudá que reclutara mercenarios nes tierres de los sos aliaos. Nun buscaben con ello'l beneficiu de Cartago, sinón forxase una reputación de pueblu honorable y xustu.[15] Amás, Cartago inda debía una fuerte suma de dineru a Roma como indemnización de guerra, y por eso a los romanos nun-yos interesaba que la ciudá fuera destruyida.

Con éses l'ayuda romana nun foi masiva, pero constituyó ensin dulda un puntu de sofitu primordial pa la preparación de Cartago na so guerra civil.

La campaña de Hannón editar

Hannón ocupar con eficiencia de la loxística. Dirixendo un exércitu que cuntaba con un centenar d'elefantes de guerra, rompió'l cercu de Útica, pero en llugar d'acabar colos enemigos en fuga, entró na ciudá. Mientres celebraba la victoria, los rebeldes, utilizando les táctiques aprendíes con Amílcar, reagrupáronse y llanzaron ataques de guerrilla, hasta poner en fuga al exércitu de Hannón. Poco dempués el xeneral perdió una oportunidá de solmenar un golpe al exércitu rebalbu cerca d'un llugar llamáu Gorza.[16]

Ante los fracasos de Hannón, el Conseyu de Cartago noma a Amílcar comandante en xefe del exércitu (240 e.C. ), apurriéndo-y amás setenta elefantes,[17] les tropes mercenaries de nuevu contratu y los desertores d'ente los rebeldes, la caballería y l'infantería de la metrópolis. En total, les tropes aconceyaes xubíen a 8000 o 10 000 homes,[18][19] munchos d'ellos sobrevivientes del desastre de Hannón.[20] Y eso ensin cuntar coles guarniciones de Bizerta y Útica, probablemente bastante numberoses. Sicasí, dellos historiadores falen de 20 000 a 30 000, principalmente reclutes líbicos.[21] Tropa lo suficientemente grande en comparanza a les enemigues como p'atrevese a enfrentalos en campu abierto.

Na so primer incursión, cuntando amás cola ventaya moral de la medrana y respetu qu'inspiraba nos sos enemigos, Amílcar rompió'l cercu a Cartago y a Útica, que fuera recuperada tres la fuxida de Hannón.

La campaña de Amílcar editar

 
Ígor Moiséyev nuna representación de Salambó (Teatru Bolsoi, 1932).

Los caminos de monte que salíen de Cartago fueren tomaos y fortificaos polos rebeldes, al mandu de Mathô. La única ruta practicable pa un gran exércitu cruciaba'l ríu Bagradas. Spendios, l'otru xeneral mercenariu, construyera un campamentu xunto a la ponte, curiando'l pasu.

Amílcar conocía la xeografía del terrén meyor que los estranxeros, pos naciera en Cartago. Sabía qu'en branu, cuando soplaba'l vientu del desiertu, el sable arrastráu pol mesmu formaba un depósitu de folla que creaba una ruta vadeable na desaguada del ríu. Ensin mentar los sos planes, abandonó la metrópolis al abellugu de la nueche y crució per esa zona col so exércitu.

A l'amanecida sorprendió tanto a los ciudadanos de Cartago como a los rebeldes. Cuando Spendios percibió'l movimientu de Amílcar, abandonó'l campamentu xunto a la ponte y atacó con 10 000 homes. Un segundu exércitu mercenariu partió dende'l sitiu de Útica, en númberu de 15 000.[19][22] D'estos 25 000 soldaos probablemente unos 20 000 salieron a presentar batalla a Amílcar mientres el restu siguió asediando les ciudaes.[23] Cifres güei consideraes esaxeraes.[24] Estimaciones más moderaes que los historiadores antiguos dicen que l'exércitu que dexó'l sitiu de Útica probablemente nun llegaba a los 15 000 efectivos. Ye mas, los siteadores de Bizerta probablemente nun pasaren de 5000. Namái 5000 mercenarios xixilaben la ponte sobre'l Bagradas y la tropa de refuerzu posiblemente fora d'unos 10 000 reclutes líbicos.[21] L'exércitu cartaxinés componer por unos 10 000 combatientes, incluyíos 1000 infantes llixeros, 1000 caballeros y 70 elefantes.[25] Nun arteru movimientu, Amílcar reorganizó'l so exércitu, de cuenta que la caballería y los elefantes, que constituyíen la vanguardia, retirar polos estremos de la formación, mientres la falanxe, que formaba en retaguardia, empezaba a esplegar una llinia compacta frente al enemigu.

Los rebeldes, pensando que l'exércitu cartaxinés bater en retirada, atacaron en desorde. El primer exércitu, proveniente de Útica, topetó direutamente contra les files de la falanxe. La infantería llixera cutió entós, obligando a los rebeldes a batese en retirada. El segundu contingente, comandado por Spendios, recibió a los suyos en retirada, y mientres reorganizaba les sos llinies, la caballería y los elefantes de Amílcar estrozaron los sos lladrales.[26] Tres la derrota aproximao la metá de los homes de la división de Spendios morrieren o tomaos prisioneros, pero quedáben-y entá unos 12 000 veteranos de les campañes de Sicilia.[27]

Darréu, el combate foi conocíu como batalla del Bagradas, la primer victoria importante de Cartago frente a los rebeldes, qu'abrió les rutes terrestres al pasu de tropes y mercancíes. Morrieron 6000 rebeldes y otros 2000 cayeron prisioneros.[19] El campamentu xunto al Bagradas foi esmanteláu, y el sitiu de Útica, acesmáu por Hannón, abandonáu.

Mientres, Mathô siguía'l so asediu a Bizerta, aconseyando a Spendios qu'evitara'l llanu, por cuenta de la superioridá de Amílcar en caballería y elefantes. Unvió a les meyores tropes al so aliáu, númides y africanos que combatíen pela so tierra y la so llibertá. Spendios cuntaba daquella con 8000 mercenarios, ente ellos 2000 galos a les órdenes d'Autarito. Con esti exércitu, Spendios disponer a atacar el campamentu de Amílcar. Corría l'añu 239 e.C.

Pero los númides, al mandu del noble Naravas, pasáronse entós al bandu cartaxinés, en númberu de 2000, con que'l so refuerzo les tropes rebalbes fueron dafechu derrotaes.[5][28] Muerren 10 000 alzaos y 4000 son prindaos.[29][30] Los elefantes volvieron representar un factor definitivu na batalla.

Amílcar dexó a los prisioneros que lu deseyaren xunise al so exércitu, y perdonaba la vida a aquellos que refugaren.[31]

La defección de Cerdeña editar

Por estes feches, les noticies de la guerra llegaren hasta la islla de Cerdeña. Los mercenarios que se topaben como guarnición na islla remontar a exemplu de los sos collacios de Sicilia, agora n'África. Pasaron a cuchiellu a la población púnica y al xefe de les tropes auxiliares, conocíu pol nome de Bostar.

Cartago unvió al capitán Hannón al mandu d'un pequeñu exércitu, pero cuando ésti llegó ellí, les sos tropes pasar al bandu rebalbu y -y crucificaron. Coles ciudaes nel so poder, los mercenarios facer col control de Cerdeña, enfrentándose a la población autóctona.

Asesinatu de los prisioneros editar

Los actos de clemencia amosaos pol Barca escontra los sos cautivos semaben la medrana nos ánimos de los xefes rebalbos, que víen apeligrar la llealtá de les sos tropes. Arriendes de esto, escurrieron un ardid por que los sos soldaos se enfurecieran tantu con Cartago que cometieren un tarrecible crime, crime que fadría imposible cualquier amuesa ulterior de piedá.

Mathô y Spendios xunieron les sos voces a la del galu Autarito. Convocaron al exércitu pela rodiada de Útica. Utilizando a dos actores qu'asemeyaben ser emisarios de los rebeldes de Cerdeña y Túnez, fixéron-yos entrar na xunta en distintos momentos llevando mensaxes similares: el barruntu de que, ente les sos tropes, esistíen traidores qu'apautaren colos cartaxineses pa lliberar a Giscón.[32] Dempués, Spendios encamentó a los suyos por que resabiaren de Amílcar, pos la so falsa clemencia yera un ardid pa castigalos a toos una vegada pasaren al so bandu.

Autarito faló entós, faciendo una recapitulación de toles ofienses realizaes polos cartaxineses, pidió la rotura de toa posible negociación con Cartago. Dempués, clamó pola muerte de Giscón y los prisioneros. Los cartaxineses, en númberu de 700, fueron asesinaos con estrema crueldá. Toyéron-yos manes y pies, rompiéron-yos les rodíes y dempués refundiáron-yos a un foso entá vivos.

Cuando esta información llegó a Cartago, los púnicos, espantaos, unviaron misives solicitando los cadabres del so comitiva. A esto negáronse los rebeldes, amenaciándo-yos amás con tratar de la mesma a tou aquel mensaxeru que-yos fora unviáu dende la metrópolis.

Dempués d'esti actu, los prisioneros que cayíen en manes cartaxineses yeren estrapaos por elefantes o refundiaos a les fieres en represalia. La guerra cobró dimensiones de crueldá estrema, motivu pol cual foi conocida a partir d'entós como Guerra Inexpiable.

La campaña conxunta editar

Amílcar llamó entós a Hannón pa combinar los sos exércitos y rematar de forma rápida la guerra.

Dempués de la batalla del Bagradas, la lliberación de Útica y l'alianza de Naravas, la guerra cobrara un claru color cartaxinés. Sicasí, una serie de catástrofes tornaron de nuevu'l signu de la guerra a favor de los rebeldes:[33]

  • La perda de Cerdeña a manes de los mercenarios, los residentes cartaxineses na islla son masacrados.
  • El naufraxu d'una flota mercante que portaba suministros pal exércitu.
  • La defección de Bizerta y Útica, qu'asesinaron a la guarnición cartaxinesa y pasáronse al bandu rebalbu.

Por si esto nun fuera abondu, dambos xenerales aldericaben constantemente sobre estratexes y táctiques a siguir, de cuenta que nenguna aición efectiva executar contra los rebeldes mientres esta campaña. La situación aportó a tan crítica que'l Gran Conseyu pidió a los soldaos qu'escoyeren a un xeneral pa liderar, mientres l'otru tenía d'abandonar el campu.

Cola ventaya de lo so parte, los xenerales mercenarios Spendios, Autarito y Artu xunieron los exércitos de Bizerta y Útica pa asediar la mesma Cartago.[34] Nesi entós la guarnición de la ciudá fora d'alredor de 10 000 homes, incluyíos mercenarios estranxeros, lo qu'obligó a les autoridaes cartaxineses a empecipiar una campaña de reclutamiento ente los sos ciudadanos muncho más intensa que les tradicionales.[35]

El mandu únicu de Amílcar editar

Les tropes, col poder conferíu pol Gran Conseyu, escoyeron entós a Amílcar como'l so xeneral, y el Senáu unvió a un capitán llamáu Aníbal como'l so segundu al mandu.

Ayudes de Roma y Siracusa editar

 
Ruines de Cartago.

Daquella, los rebeldes controlaben tol Estáu quitando la mesma ciudá de Cartago. Con toles sos rutes bloquiaes, los cartaxineses buscaron ayuda esterior.

En principiu, Roma tuviera delles desavenencies con Cartago, pos los cartaxineses prindaben a aquellos mercaderes romanos que viaxaben con cebera destinada a los sos enemigos y zarrar en prisión. Dellos diplomáticos romanos fueron unviaos entós a Cartago, que devolvió prontamente a los cautivos. Estimosos, los romanos devolvieron al restu de los cautivos de Sicilia, amás de prohibir el comerciu colos rebeldes.

De la mesma, el rei Hierón II de Siracusa suministró cebera a Cartago, tarreciendo que si esta potencia cayía, quedaría como únicu poder capaz d'oponese a los romanos en Sicilia.

Guerra de suministros editar

Amílcar, gracies a la so superioridá en tropes llixeres, y el númida Naravas cola so caballería, interceptaben les llinies de suministru de los exércitos rebalbos. Ante la escasez de provisiones, éstos viéronse obligaos a llevantar el sitiu de Cartago.

Batalla de la Sierra editar

Mathô permaneció na ciudá de Túnez, mientres Spendios, Autarito y l'africanu Artu movilizaben un exércitu de 50 000 homes pa enfrentase a Amílcar (239 e.C. ), práuticamente na so totalidá africanos. Hostigándoles en campu abierto y erosionando el so exércitu con aiciones puntuales de gran habilidá, Amílcar conducir escontra'l escobiu conocíu como la Sierra. Los rebeldes, que buscaben siempres alloñar del llanu y ocupar les llombes y montes, cayeren na so propia trampa.

Dempués de asediar mientres díes la boca del escobiu, bloquiando'l restu de les salíes per mediu de fosos y trincheres, los mercenarios amenaciaron a los sos xefes, viendo que los refuerzos de Túnez nun llegaben y la fame yera cada vez más acuciosa.

Los líderes rebalbos apautaron entós con Amílcar, apurriéndose los oficiales más importantes. Ente éstos atopábense Autarito, Artu y Spendios. Creyendo ser traicionaos, los soldaos atacaron entós y fueron masacrados pol exércitu de Amílcar. Dizse que morrieron más de 40 000 (práuticamente la totalidá del exércitu rebalbu).

El sitiu de Túnez editar

 
Vista aérea de Túnez na actualidá.

La derrota de les tropes africanes fizo que munches ciudaes tornaren al bandu cartaxinés. Dueñu de les llanures y coles ciudaes africanes del so llau, Amílcar dirixir a Túnez, poniendo la ciudá so asediu con una eficiente hueste de diez a dolce mil guerreros.[36]

El contingente d'Aníbal punxo asediu al llau de Túnez que miraba a Cartago, ente que Amílcar se emplazó nel llau opuestu. Una vegada establecíu'l sitiu, los líderes rebalbos fueron crucificaos a la vista de los murios de la ciudá.

Mathô salió entós de la ciudá atacando'l campamentu de Aníbal, que foi prindáu vivu pol libiu. Entós, descolgando el cuerpu de Spendios, colgó al cartaxinés nel so llugar, degollando a los sos oficiales a los pies de la cruz.

Amílcar llegó tarde a socorrer a Aníbal, y la derrota provocó la torna d'Hannón dende Cartago, al mandu de los últimos homes n'edá adulta capaces de portar armes que quedaben na metrópolis. Dempués de delles xuntes, los xenerales escaecieron les sos diferencies y actuaron de forma conxunta p'acabar con Mathô, que pasó a la defensiva.

Los rebeldes entá sumaben unos venti millares, munchos d'ellos armaos col bagaxe prindáu a Aníbal. L'exércitu aconceyáu por dambos xenerales cartaxineses yera de tamañu similar.[36]

Los xenerales púnicos tendieron emboscaes al africanu cerca de les últimes ciudaes que permanecíen nel bandu rebalbu, como Leptis Magna, al sureste. Finalmente, acosáu en tolos frentes, Mathô resolvió dar batalla campal al enemigu.

Esiste poca información sobre esta batalla, anque se sabe que la victoria decantóse del llau cartaxinés. Mathô foi prindáu vivu, y el restu de les ciudaes que permanecíen nel bandu rebalbu rindir a Cartago, Túnez incluyida.

Conquista romana de Cerdeña y declaración de guerra editar

 
Vista de satélite de Córcega y Cerdeña.

La república de Roma aprovechó entós la coxuntura pa unviar un cuerpu espedicionariu y "pacificar" Cerdeña, que se topaba en conflictu ente los mercenarios rebalbos y los naturales de la isla.

Los cartaxineses protestaron airadamente, preparando una espedición contra los mercenarios rebalbos de la isla. Pero Roma declaró la guerra de nuevu a Cartago, acotando que los preparativos yeren pa face-yos la guerra a ellos y non a los rebeldes.

La precaria situación de Cartago faía insostenible una nueva guerra, de cuenta qu'aumentaron el tributu a Roma en mil doscientos talentos y abandonaron definitivamente la isla.[37]

La islla de Córcega tamién cayó pocu dempués en manes romanes.

Fin de la guerra editar

Col exércitu rebalbu aniquiláu y los sos principales líderes axusticiaos, les úniques dos ciudaes que s'oponíen a Cartago yeren Útica y Bizerta, que nun podíen esperar demostración de clemencia dalguna per parte de los púnicos.

Amílcar acampó frente a Útica, mientres Hannón faía lo mesmu ante Bizerta. Finalmente, los cartaxineses impunxeron unes dures condiciones de paz pa les dos ciudaes, que se rindieron, y colles l'últimu apartaz d'oposición a la capital.

Dempués de trés años y cuatro meses, la cruenta guerra civil terminara.[6]

Cronoloxía editar

241 e.C.

  • Derrota naval de Cartago nes islles Egadas
  • Fin de la primer guerra púnica, Tratáu ente Cartago y Roma. Cartago entrega Sicilia a Roma.
  • Amílcar Barca arrenunciu al mandu en Sicilia.
  • Un exércitu de 20 000 mercenarios ye tresportáu por Giscón dende Sicilia a África.
  • Los mercenarios son axuntaos en Cartago, y movíos a la ciudá de Sicca Veneria.
  • Hannón el Grande viaxa a Sicca. Intenta, ensin ésitu, convencer a los mercenarios de qu'acepten una paga menor dada'l secañu de les arques públiques.
  • Ruémpense les negociaciones. Los mercenarios llevantar n'armes, ocupen Tunicia, y amenacien direutamente a Cartago.
  • Dada la so posición, los mercenarios enchen los sos pidimientos y soliciten tamién una paga pa los reclutes libios del exércitu. El Gran Conseyu de Cartago acepta toles demandes.
  • Giscón axusta exitosamente colos mercenarios en Túnez.[38]

240 e.C.

  • Tarreciendo represalies personales per parte de cartaxineses y romanos, Mathô y Spendios afalen a les tropes, y son nomaos xenerales.[39]
  • Los mercenarios prinden a Giscón, dando empiezu a la guerra.[40]
  • Los mercenarios convencen a les ciudaes africanes pa xunise a la revuelta contra Cartago. Fuercies libies asedian les ciudaes d'Útica y Hipácrita, que rehúsan xunise a los rebeldes.
  • Hannón el Grande recibe'l mandu de les tropes púniques.[41]
  • Los mercenarios ganen a los exércitos cartaxineses al mandu de Hannón mientres la Batalla de Útica.[42]
  • Los mercenarios prinden Cerdeña.[43]
  • Cartago concede a Amílcar Barca el mandu combináu xunto a Hannón.[44]
  • Amílcar llevanta'l sitiu de Útica.
  • Los exércitos de Amílcar ganen a los mercenarios na Batalla del Bagradas.[45]
  • El líder númida Naravas pasar al bandu de Amílcar.[46]
  • Colos defectores númides (alredor de dos mil homes), Amílcar derrota de nuevu a los mercenarios.[47]
  • Amílcar perdona a los prisioneros, aceptando nel so exércitu a aquellos que quieran lluchar por Cartago, y exiliando al restu.[48]

239 e.C.

  • Esmolecíos por que la clemencia de Amílcar anime a otros a desertar, Autarito pide la execución de "alredor de setecientos" prisioneros cartaxineses, incluyendo a Giscón. Tres tales otomíes, los mercenarios nun s'atrevieron a camudar de bandu.[49]
  • Amílcar nomáu comandante únicu de los exércitos de Cartago.[50]
  • Útica pasar al bandu rebalbu.[51]
  • Cartago sitiada por fuercies mercenaries.
  • Cartago pide ayuda a Hierón II de Siracusa.[52]
  • Cartago pide ayuda a Roma.[53]

238 e.C.

  • Amílcar corta les llinies de suministru de los mercenarios sitiando a Cartago, forzándo-yos a llevantar el sitiu.
  • Amílcar realiza una serie de rápidos ataques a les tropes mercenaries, calteniéndoles en constante movimientu.
  • Amílcar conduz a los mercenarios escontra un escobiu ensin salida na batalla de la Sierra. Los mercenarios son sitiaos, y forzaos a recurrir al canibalismu pa sobrevivir.
  • Los líderes mercenarios, sacante Mathô, ríndense y son prindaos por Amílcar. L'exércitu mercenariu intenta lluchar, creyéndose traicionáu, y ye totalmente destruyíu. Nel combate muerren alredor de 40 000 rebeldes.
  • Los exércitos de Amílcar y los del capitán Aníbal, sitien y recuperen delles ciudaes africanes.
  • Los dos xenerales sitien al exércitu de Mathô en Túnez, y crucifican al restu de líderes mercenarios frente a los murios de la ciudá.
  • Mathôs aprovechar d'una debilidá nes defenses de Aníbal, llanzando un ataque qu'estroza'l so campamentu. Aníbal y otros oficiales son prindaos, y crucificaos na mesma cruz qu'ocupaben antes los mercenarios.
  • Los refuerzos cartaxineses al mandu de Hannón xunir a Amílcar.
  • Mathô ye ganáu en batalla campal, y el so exércitu tremáu.
  • Toa África, quitando les ciudaes d'Útica y Hipácrita, torna al bandu cartaxinés.
  • L'exércitu de Amílcar toma Útica, mientres Hannón fai lo propio con Hipácrita.
  • Roma declara la guerra a Cartago, tomando d'escusa les preparaciones militares púniques contra Cerdeña.
  • Cartago reacciona a la declaración arrenunciando a Cerdeña y añadiendo 1200 talentos al tributu que tenía de pagar tres la primer guerra púnica.

Consecuencies editar

 
El xuramentu de Aníbal.

Les perdes de Sicilia, Córcega y, sobremanera, Cerdeña, quiten a Cartago de les sos principales fontes de materies primes. Cartago ve cortáu l'accesu al so tradicional mercáu de mercenarios, la base del so exércitu. Sicilia ta en manes estranxeres; la comunicación con Grecia y Macedonia (gracies a que'l so xeneral Jantipo salvóse Cartago mientres la primer guerra púnica) bloquiada. Córcega y Cerdeña non yá dexen asina de suministrar lleves a Cartago, sinón que la so perda bloquia a la ciudá africana l'accesu a los mercenarios de la Galia Cisalpina, la Narbonense y toa Italia.

La so base demográfica vese coles mesmes afeutada, al participar na guerra práuticamente toles ciudaes africanes.

Amílcar, la figura que sale más fortalecida de la guerra, vuelve los sos güeyos escontra un nuevu territoriu. Un territoriu virxe, lo suficientemente cercanu a Cartago pa suministrar a la metrópolis con materies de primera necesidá, y lo suficientemente alloñáu a Roma como para nun interferir direutamente nel so área d'interés: la Península Ibérica, Spania en llingua fenicia.

La mayor parte de los autores romanos de la dómina coinciden n'atribuyir a Amílcar la causa primera de la segunda guerra púnica:[54]

Fama est etiam Hannibalem annorum ferme nouem, pueriliter blandientem patri Hamilcari ut duceretur in Hispaniam, cum perfectu Africo bellu exercitum eo traiecturus sacrificaret, altaribus admotum tactis sacris iure iurando adactum se cum primum posset hostem fore populo Romanu.

Conocida ye la hestoria que cunta como Aníbal, con nueve años, clamiaba al so padre Amílcar que lu llevara con él a Hispania, cola guerra d'África rematada'l xeneral ufiertaba sacrificios a los dioses antes de partir ellí col so exércitu. Entós alzándo-y y faciéndo-y posar la so mano sobre l'altar, hízole xurar que tan llueu fuera posible amosárase como enemigu del pueblu romanu.
Hinc ultionem puer Hannibal ad aram patri iuraverat, nec morabatur.

Cuando yera un neñu Aníbal xuró al so padre vengación contra ellos (los romanos), allá onde habitaren, frente a un altar.
Lucio Anneo Floro, Epítome de la Historia Romana, L. I, cap XXII

La conquista d'esti territoriu recayó práuticamente na so totalidá en manes de les Barca, Amílcar, el so cuñáu Asdrúbal el Bellu, y darréu los sos fíos Aníbal y Asdrúbal Barca. Esto confirió a los bárcidas un poder y riqueza inigualables en Cartago, gobernando Spania como un estáu propiu, autónomu de la metrópolis, primiendo indireutamente al Conseyu de los Cien.

Aseguráu'l dominiu de Spania, Cartago tenía a la so disposición, bien como aliaos, bien como mercenarios, a los pueblos celtíberos de la península: turdetanos, carpetanos, oretanos, ilergetes, suesetanos y otros munchos dispuestos a alzar les sos armes en defensa de los sos intereses. Tal reserva en recursos humanos dexó a Aníbal entamar definitivamente una futura guerra con Roma, que fixera escaecer los agravios del tratáu del añu 241 e.C. , causante indireutu de la rebelión de los mercenarios - al escosar les arques cartaxineses -, de la humildación del pueblu púnicu y de la posterior perda de Córcega y Cerdeña.[55]

Historiografía editar

Nun llegó hasta güei nengún testu púnicu que tratara sobre'l conflictu, de cuenta que les principales fontes conocíes son los autores clásicos grecollatinos.

Los autores más importantes qu'escribieron sobre dichu conflictu son:

Tamién la menta de volao Lucio Anneo Floro nel so Epítome d'Historia Romana, inspiráu práuticamente na so totalidá nes Décades de Livio.

L'únicu d'ellos que trata en fondura sobre'l conflictu ye Polibio, amigu personal de Publio Cornelio Escipión Emiliano, a quien acompañó mientres la tercer guerra púnica. Na so obra, el griegu apurre descripciones, nomes, llugares, feches y cifres. Y aun así, la intención de Polibio ye escribir una visión xeneral del conflictu, coles mires de contextualizar al llector na auténtica tema de la so obra: la hestoria de l'Antigua República de Roma.

Esta guerra merez, por munches razones, que detengamos na so esposición, que vamos realizar de forma curtia y sumaria, según el plan propuestu na obra.
Polibio I, XVIII

Darréu, el xurista bizantín Juan Zonaras menta de volao el conflictu nel so recopilatorio "Epitomé historion" (Ἐπιτομὴ ἱστοριῶν).

Al nun tratase d'una guerra na que Roma participara direutamente, los historiadores griegos y romanos mentaos adopten una postura más neutral qu'a la de falar de les guerres púniques.

En 1862 Gustave Flaubert escribe una novela histórica sobre la guerra, titulada Salambó, con personaxes históricos y ficticios, no que resulta un best-seller llenu de sensualidá y exotismo, pero con munches llicencies lliteraries.[ensin referencies]

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. 1,0 1,1 Hoyos, 2007: 94
  2. Daly, Gregory (2005). Cannae: The Experience of Battle in the Second Punic War: The Experience of Battle in the Second Punic War. Londres; Nueva York: Routledge. ISBN 978-1-13450-711-5; Prevas, John (2009). Hannibal Crosses the Alps: The Invasion of Italy and the Punic Wars. Da Capo Press, páxs. 34. ISBN 978-0-78673-121-3; Goldsworthy, Adrian (2012). The Fall of Carthage: The Punic Wars 265-146 BC. Londres: Hachette UK. ISBN 978-1-78022-306-3.
  3. Miles, Richard (2011). Carthage Must Be Destroyed: The Rise and Fall of an Ancient Civilization. Londres: Penguin, páxs. 1875. ISBN 978-1-10151-703-1.
  4. Hoyos, 2007: 84, 94
  5. 5,0 5,1 Hoyos, Dexter (2007). Truceless War: Carthage's Fight for Survival, 241 to 237 BC. Leiden: BRILL, páxs. 148. ISBN 978-9-00416-076-7. Los númides, al mandu d'un noble llamáu Naravas, pasaríen darréu al bandu cartaxinés.
  6. 6,0 6,1 Polibio, Historia Universal so la República Romana L. I Cap. XXIV Archiváu el 30 d'agostu de 2007 na Wayback Machine.
  7. Hoyos, 2007: xiii
  8. Según Nepote, "De los Grandes Comandantes Estranxeros", Amílcar II, Amílcar «prefería perecer naquel llugar a volver a Cartago en tal deshonor, apurriendo a los sos enemigos les armes que'l so país diéralu pa defendelo de los sos enemigos».
  9. Hoyos, 2007: 32
  10. Cornelio Nepote, "De los Grandes Comandantes Estranxeros", Amílcar II
  11. Polibio, Historia Universal so la República Romana i. 66 - 70. Archiváu el 30 d'agostu de 2007 na Wayback Machine.
  12. Polibio, Historia Universal so la República Romana T.I L.I, 20 Archiváu el 30 d'agostu de 2007 na Wayback Machine.
  13. Miles, 2011: 1874-1875
  14. Hoyos, 2007: 93-94. Este sería'l tamañu de la fuercia aconceyao pela rodiada de Cartago, Bizerta y Útica, probablemente la metá taría sitiando los dos últimes y unos cinco mil taría guarniendo Túnez.
  15. Zonaras, 17.g-17.h (LacusCurtius)
  16. Polibio, Historia Universal so la República Romana Lib. I Cap. XX Archiváu el 30 d'agostu de 2007 na Wayback Machine.
  17. Polibio, Historia Universal so la República Romana Lib. I Cap. XXI Archiváu el 30 d'agostu de 2007 na Wayback Machine.
  18. Hoyos, 2007: 92
  19. 19,0 19,1 19,2 Gabriel, Richard A. (2002). The Great Armies of Antiquity. Westport: Greenwood Publishing Group, páxs. 18-19. ISBN 978-0-27597-809-9.
  20. Hoyos, 2007: 231
  21. 21,0 21,1 Hoyos, 2007: 93
  22. Hoyos, 2007: 115-116
  23. Hoyos, 2007: 116
  24. Hoyos, 2007: 105. En llugar de 25 000 rebeldes probablemente yeren 15 000.
  25. Hoyos, 2007: 108-109, 111, 115-117. Basándose na proporción avezada que teníen los exércitos antiguos, usualmente un 10% yeren caballeros.
  26. Loreto, Luigi (1995). La grande insurrezione libica contro Cartagine. Roma: École Française de Rome. ISBN 978-2-72830-350-2.
  27. Hoyos, 2007: 152
  28. Polibio, 1:78:9
  29. Polibio, 1:78.12.
  30. Hoyos, 2007: 145
  31. Polibio, Historia Universal so la República Romana i. 77 - 79. Archiváu el 30 d'agostu de 2007 na Wayback Machine.
  32. Polibio, Historia Universal so la República Romana L. I Cap. XXII Archiváu el 30 d'agostu de 2007 na Wayback Machine.
  33. Hoyos, Dexter (2011). A Companion to the Punic Wars. Chichester: John Wiley & Sons. ISBN 978-1-44439-370-5.
  34. Polibio, Historia Universal so la República Romana L. I Cap. XXXIII Archiváu el 30 d'agostu de 2007 na Wayback Machine.
  35. Hoyos, 2007: 230-231
  36. 36,0 36,1 Hoyos, 2007: 229-230
  37. Dión Casio;
  38. Polibio 1:68.13-69.3.
  39. Polibio 1:69.1-69.14
  40. Polibio 1:70.1-71.7, 1:88.7, y 3:9.6-9.10; Diodoro, 25.2'1-2, 6'1; Livio, Ab Urbe condita libri 21.2; Apiano, Historia de les Guerres Sicilianes, 2.9
  41. Polibio, 1:73
  42. Polibio, 1:74
  43. Polibio, 1:79.1-79.7; Pausanias, 17.9; Walbank, 567
  44. Cornelio Nepote 21:2.1-2.3; Polibio 1:75.1-75.2
  45. Polibio, 1:75.3-76.11; Walbank, 567
  46. Polibio, 1:78.1-78.9
  47. Polibio, 1:78.10-78.11
  48. Polibio, 1:78.13.
  49. Polibio, 1:79.8-81.11.
  50. Polibio, 1:82.1-82.7; Diodoro, 25.3'1.
  51. Polibio, 1:82.8-82.13; Diodoro, 25.3'2.
  52. Polibio, 1:83.1-83.4.
  53. Polibio, 1:83.5-83.11, y [http://penelope.uchicago.edu/Thayer/Y/Roman/Texts/Polybius/3*.html#28 3:28.3]; Cornelio Nepote, 22:2.3; Livio, Ab Urbe condita libri, 21.41; Apiano, "Les guerres estranxeres"; Les guerres sicilianes 2.10, Les guerres púniques 5'a; Walbank, 671; Zonaras, 17.g-17.h.
  54. Polibio Historia Universal so la República Romana T.I L.III Cap.III. Livio L. XXI, Cap. I. Cornelio Nepote XXII, IV
  55. Según Floro, "lo que provocó a esta noble xente foi la so perda del mar, de les sos islles, y la so obligación a pagar un tributu que taben acostumaos a esixir" L.I Cap. XXI

Notes editar

  1. Hoyos, 2007: 231. Basándose n'estimaciones de la población de Cartago en dicha dómina, ente 125 000 y 250 000 persones, y en datos d'historiadores antiguos l'autor calcula'l tamañu de les fuercies militares de que disponía la ciudá.
    En 310 e.C. una milicia de 43 000 "ciudadanos" foi movilizada pa defendese del tiranu de Siracusa, Agatocles, según Diodoro Sículo. Anque otres fontes falen de 30 000 reclutes "rurales", esto ye, probablemente líbicos. Tamién, en 340 e.C. , méntase específicamente una división de 10 000 "ciudadanos" enfrentándose a Timoleón na batalla del Crimiso. En feches más recién, mientres la primer guerra púnica, méntense exércitos de 20 000 soldaos púnicos a lo más, anque nun significa que necesariamente fueren ciudadanos, esto ye, homes de Cartago.
    Basándose na enorme población de la ciudá, paez ser qu'habría 50 000 a 70 000 homes adultos capaces de combatir, pero considerando les baxes de l'anterior guerra colos romanos, la imposibilidá de movilizalos toos al empar y el tamañu del exércitu de Hannón (10 000 efectivos) posiblemente los cartaxineses punxeren n'armes 25 000 homes mientres la guerra, sumando los contingentes que traxo Amílcar y los movilizaos tres la derrota de Hannón.

Bibliografía editar

Enllaces esternos editar