Islla de San Martín

(Redirixío dende Isla de San Martín)

La islla de San Martín (francés: Saint-Martin; en neerlandés, Sint Maarten) ye una islla allugada nel mar Caribe, aproximao a 240 km al este de la islla de Puertu Ricu.

Islla de San Martín
Alministración
PaísBandera de Francia Francia
Coleutividá[[San Martín (Francia)|{{{2}}}
Tipu d'entidá islla
Nome llocal Saint-Martin (fr)
Xeografía
Coordenaes 18°04′N 63°03′W / 18.07°N 63.05°O / 18.07; -63.05
Superficie 87 km²
Puntu más altu Pico Paradis (es) Traducir
Altitú media 424 m
Demografía
Población 72 239 hab. (2014)
Densidá 830,33 hab/km²
Más información
Estaya horaria Tiempo del Atlántico (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

La islla, de 87 km² de superficie, ta estremada en dos: la parte norte, perteneciente a la República Francesa, ye la coleutividá d'ultramar francesa de San Martín, formada en 2007 dempués de la so secesión del departamentu (o provincia) d'ultramar de Guadalupe, ente que la parte sur correspuende a Sint Maarten, un país autónomu que forma parte del Reinu de los Países Baxos y que foi parte hasta'l 10 d'ochobre de 2010 de les Antilles Neerlandeses. La frontera ente dambos territorios ye un casu únicu, yá que ye la única de la Xunión Europea allugada fora d'Europa.

Colectivamente, dambos territorios son conocíos como St. Martin/St. Maarten o St. Martins. Les principales ciudaes son Marigot, nel llau francés, y Philipsburg, nel llau neerlandés.

Himnos editar

L'himnu binacional de Sant Martín ye O sweet Saint-Martin' s Land. La parte so soberanía francesa de la islla utiliza tamién l'himnu nacional de la República Francesa la Marsellesa.

Xeografía editar

Les islles vecines más cercanes son Anguila y Saint Barthélémy, que surde del mesmu fondu submarín asitiáu a cuarenta metros de fondura per permediu. Sicasí Saba y Saint Kitts y Nevis son más distantes anque xeneralmente visibles.

La mariña de San-Martin retayar en numberoses badees confinaes d'una trentena de games de sable blancu pero se confinan delles badees. Atópense numberosos estanques d'agua salobre (clasificaos por tamañu): Gran Estanque de Simsonbaai, Great bay, Estanque de los pexes, Estanque de Grande-Caxellu, Estanque Chevrise, Estanque Guichard, Gran Estanque de les Tierres Baxes, (etc) que se formaron en fondu de badees por gordones de sables mariniegos. El restu de la mariña ye de cutiu sópitu con cantiles qu'algamen cuarenta metros de cume.

Hai una decena de castros alredor de la islla, onde'l más grande ye'l bien turísticu Pinel colos sos trés sableres. Ye necesariu añader la islla Guirigay asitiada a tres quilómetros de la mariña.

 
vista cai Phillipsburg.

Sacante dellos llanos aluviales costeros y de fondu de valles, el relieve ye montascosu de gran pindiu. Les elevaciones tienen una altitú media de 300 metros aproximao cortaes por delles collaes. La más altu cume ye'l picu Paraísu, culminante a 424 metros d'altitú, na zona francesa (que puede xubise por aciu una carretera). Estos relieves son percorríos per alredor de cuarenta quilómetros de senderos más o menos abalizaos qu'enfusen el monte secu y les sabanes.

Esiste delles pequeñes fontes d'agua de escorrentía, más o menos recoyíes (siendo “Moho” el más caudalosu na barrancadaa ente'l barriu d'Orleans y el picu Paraísu), pero la so insuficiente producción causa una infiltración rápida de les agües. La islla nun tener pos ríos permanentes sinón rieres xeneralmente seques que puede convertise n'enchente y peligrosa nes grandes agües y ciclones. Les capes freátiques de los llanos son más o menos salobres.

Una reserva natural nacional foi creada en 1998 y protexe castros y una parte de la superficie marítima.

 
Mapa de la islla. San Martín (F) y Sint Maarten (NL).

Historia editar

Los primeros rastros d'asentamientu remontar a fai agora 4.000 años. Hacia l'añu 800 de la era actual, la islla ta na zona d'asentamientu del Taínos (Arawacs).Nel sieglu XIV , son sustituyíos pol pueblu Caribe. Topáronse dellos xacimientos arqueolóxicos relativos a estos dos etnies.

La islla foi acolumbrada pol navegante Cristóbal Colón na so vuelta de Hispaniola mientres el so segundu viaxe, el 11 de payares de 1493, día de San Martín de Tours; y asina la llamaría. Sicasí la tradición llocal designa la islla por dos otros nomes en llingua del Caribe: “Soualiga” (“la islla al sal”) y “Oualichi” (“la islla a les muyeres”).

A pesar de la riqueza de les sos salines, foi pocu colonizada polos españoles lo que dio pie a que tanto franceses como holandeses, y en delles ocasiones ingleses, vieren una oportunidá pa ocupar la islla. Asina, a partir de 1624, dende la islla próxima so dominiu francés de San Cristóbal, un grupu d'unos 80 Franceses instálense sobre la mariña Este de San Martín nel llugar llamáu anguaño como “Orleans”, al envís de cultivar tabacu. Son posiblemente resultantes de los 80 Franceses, sobrevivientes d'una espedición en Guyana conducida pol Lionés Henri de Chantail.

A partir de 1627, el Holandeses efectúen distintes reconocencies en busca de salines naturales, antes d'instalar en xunetu de 1631 una pequeña guarnición de trenta homes y cuatro cañones sobre una península de la Gran Badea, al sur de la islla, nel sitiu actual de Philipsburg.

En xunu de 1633 una flota Española de 55 buques y 1300 homes, ataca'l fuerte holandés (Fuerte Amsterdam). Prinden a los soldaos, esvalixen a los civiles que recoyíen el sal del salina ya instalen a 250 soldaos y una cincuentena d'auxiliares sobre esti fuerte que van reforzar. En 1644, esti fuerte y el so guanición aguanta a un ataque del famosu capitán neerlandés Peter Stuyvesant. Ye nesti combate onde s'albuerta la captura de la islla y onde Stuyvesante recibe una firida que causa más tarde la amputación de la so pierna. En 1648: tres el Tratáu de Munster (xineru de 1648) los españoles desmonten el fuerte y dexen a San Martín. El 23 de marzu, tres una confrontación, alcuérdase la firma francu-holandesa del alcuerdu de Concordia que publica la separación de la islla ente estos dos naciones.Francia caltuvo la parte mayor norte y los Países Baxos caltuvieron la parte sur.

Siguieron munches vecisitudes a pesar de los alcuerdos. De 1672 a 1679: ocupación temporal inglés (Guerra d'Holanda). En 1676, el 22 de xunu attaque d'una escuadra neerlandesa pela zona de la Badea Oriental, cuando 1200 soldaos afaren la parte francesa, como lo fixeren a Cayena y Marie-Galantiadora.

En 1689: los Ingleses evacúen a los habitantes franceses escontra San Cristóbal (guerra de la Lliga de Augsburgu), hasta qu'en 1697, Paz de Ryswick autorizar a los habitantes franceses a volver a San Martín.

Añu 1703: el Gobernador de San Eustaquio espulsa a los franceses (guerra de Socesión d'España), hasta qu'en 1706 se efectua reconquistar de la islla por un cuerpu espedicionariu français.

En 1717, tres el Tratáu d'Utrech (1713), el comandante François Lauriol vuelve a entamar oficialmente la reocupación de la parte francesa de Saint-Martin.

En 1734, roblar en San Martín, un tratáu Francu-Holandés de neutralidá (lo cual descontenta'l ingleses). De 1740 a 1748: saqueos y espoliaciones polos ingleses.

 
cañón nes ruines de Fuerte Lous. Marigot. San Martín (F).

En 1744 nel (guerra de Socesión d'Austria), John Philips (gobernador de la parte holandesa) incumpliendo'l Tratáu de 1734, dexa a les tropes britániques desembarcar nel sector holandés p'atacar los franceses pola retaguardia. Espulsar a la tola población francesa fuera de la islla, que nun va volver de nuevu hasta dempués la paz tres el Tratáu de Aquisgrán (1748). Por ello, en 1750 empecípiase la construcción del Fuerte Louis qu'apodera'l pueblu de Marigot y la so badea.

Ente 1756 y 1763, sufrir les incursiones de los británicos d'Anguila (Guerra de Siete años). Y más palantre, de 1781 a 1783, ocupación per parte de los británicos por cuenta de la Guerra d'independencia de los Estaos Xuníos.

Nueva ocupació en 1794 del exércitu británicu (Guerra de la Revolución francesa), hasta qu'en 1796, Victor Hugues llega de Guadalupe y refuga a los británicos, incluyida la zona holandesa. El comisario de la República Pierre-Charles Dormoy secuestra los bienes que pertenecen a los ciudadanos británicos… y esposa Ann Bayley que ye la muyer más rica de la islla. Más palantre, ente 1798-1800 Victor Hugues establez los Corsarios de la República (“CasiGuerra”), hasta qu'en 1800 los habitantes se entregran a los británicos. En 1816, pol Tratáu de París, los Británicos reculen la parte francesa de la islla a la soberanía francesa. El réxime xurídicu aplicáu en pasa a ser entós en teoría aplicable. Un conveniu francoholandés del 28 de payares de 1839 precisa l'aplicación de los alcuerdos de Concordia roblaos en 1648.

Añu 1848: segunda abolición oficial de la esclavitú (pero yá práuticamente de fechu en parte francesa).Mery d'Arcy abre'l primera salinos industriales sobre Grande-Caxellu y l'estanque Chevrise. L'añu siguiente, ye Beauperthuy al salines d'Oriente.

Añu 1850: ante l'aislamientu y la falta de recursos de la islla, el Conseyu priváu de Guadalupe adopta'l 11 de febreru una deliberación qu'aprueba un decretu que “concede a la dependencia de San Martín de nueves inmunidaes comerciales, lo mesmo que de los nuevos favores pa fomentar la esplotación de les sos salines”. La parte francesa de la islla ardíciase pos, como Saint-Barthélemy, d'un estatutu de puertu francu, onde nun se perciben los derechos d'aduana. Col final del sieglu, a pesar de producciones calidable (bovinos, algodón, ron, sal), la economía apigaza cada vez más. Francia siempres quixo caltener la so soberanía territorial sobre esta pequeña colonia pero haber consideráu como secundariu con rellación a les otres mayores islles franceses de les Antilles.Son los sos insuficientes recursos la causa del pocu interés de la metropoli gala.

 
ruines de Fort Louis. Marigot. San Martín (F).

El Gobiernu francés se desinteresa de la colonia, sacante pa recuperar a dellos soldaos nos dos Guerres Mundiales. Numberosos mozos van trabayar en Curasao (petroleu), na República Dominicana (caña d'azucre), a les Islles Vírxenes americanes o a los Estaos Xuníos. A lo llargo del sieglu XX empecipia una gran influencia estauxunidense na zona.

1940 (Julio) a 1944 (Agostu): San Martín ta allugáu nel so llau francés sol Réxime de Vichy, pol gobernador Constant Sorin en Guadalupe; la zona neerlandesa, fiel a la reina Wilhelmine de Países Baxos n'exiliu, acomuñar a los aliaos.

Añu 1963: la islla convertir nuna subprefeutura nel so llau francés. Tamién ye'l principiu de la electrificación.

Añu 1965: principiu de la industria turístico. Primer fábrica de potabilización d'agües.

Añu 1972: apertura del aeropuertu de Grand-Case. En 1979: primer redifusión de la televisión française.

Añu 1995, el 5 de setiembre: devastación pol ciclón “Luis” y reconstruction.

Añu 1998, el 3 de setiembre: Decretu nacional de creación de la reserva natural marina.

Añu 2007, el 7 de febreru: el Parllamentu frances adopta la llei orgánica la creación de la nueva coleutividá (llei n 2007-223 del 21/02/2007) .2008, el 21 de setiembre: eleición del primer senador que representa la parte francesa de San Martín.

Añu 2010, el 10 d'ochobre: eslleir oficialmente al Estáu de les Antilles neerlandeses y Sint-Maarten convertir nun Estáu autónomu del Reinu de Países Baxos al igual que Curaçao.

Añu 2014, nueche del 13 al 14 d'ochobre: Pasu del Furacán Gonzalo (Categoría 1).

 
Templu metodista. Phillipsburg. San Martín (NL).
 
Phillipsburg. San Martín (NL).
 
vista cai Phillipsburg.

La economía de la islla básase socesivamente nel tabacu, la caña d'azucre, l'algodón, el sal, la ganadería. Y dende el final de los años sesenta, el turismu, col comerciu desgravado d'impuestos, constitúi la primera vuelve a los raigaños económicu de la islla.

Demografía editar

 
La frontera ente San Martín y Sint Maarten.

La islla de San Martín sufrió nos últimos años una fuerte medría demográfica, debíu al fuerte desenvolvimientu del turismu. La inmigración preponderante ye d'ascendencia haitiana, francesa y dominicana. En 2002 envalorábase una población en Saint-Martin de 31.397, mientres en Sint-Maarten yera de cerca de 42.000 en 2005.

Anque los idiomes más usaos son el francés ya inglés nes sos diverses variantes, entemecíes con dialeutos caribeños, tamién tán presentes l'español (con una estimación de cerca de 4.500 hispanofalantes en tola islla, y que suponen un 13% de la población de la parte sur), el neerlandés (oficial na parte sur de la islla y faláu pol 8% de la so población), el papiamentu y el criollu.[1]

Deporte editar

Los principales deportes practicaos son el sóftbol y el béisbol. El fútbol nun ye bien popular, sicasí, dambes partes de la islla tienen seleiciones d'esti deporte. La seleición de fútbol de Saint-Martin y la seleición de fútbol de Sint Maarten son na actualidá escoyíos acomuñaos a la Concacaf y nun pertenecen a la FIFA, pero probablemente col cambéu nos sos estatutos mientres 2007 pudieren tener accesu a la membresía.

Tresporte editar

Una carretera principal dexa dar la vuelta de la islla pola mariña col fin de les llombes interiores.

 
puertu de Phillipsburg. Sint Maarten (NL).

Les víes de comunicaciones son marítimes (puertu de comerciu de Philipsburg) y aérees .Esisten dos aeropuertos na islla; l'Aeropuertu Internacional Princesa Xuliana na parte holandesa, y el Grand-Case na francesa. El primeru de los mentaos aeropuertos ye únicu nel so tipu, una y bones la cabecera de la pista atopar al pie de la sablera onde numberoses persones pueden reparar aviones de gran tamañu sobre les sos cabeces, aterrizando a escasos metros del llugar.

 
American 757 n'aproximamientu final al Aeropuertu Internacional Princesa Xuliana.

Clima editar

La islla conoz el clima oceánicu de la Zona de converxencia intertropical, con una temporada dicha “seca” (d'avientu a mayu) y una temporada dicha “húmeda” (de xunu a payares) con posibles fuertes precipitaciones nes depresiones que pueden causar ciclones. La temperatura absoluto del aire puede variar de 17 °C a 35 °C pa una media añal de 27 °C. La temperatura del mar en superficie ye abondo constante ente 25 °C y 28 °C.

   Parámetros climáticos permediu de Philipsburg, Sint Maarten  
Mes Xin Feb Mar Abr May Xun Xnt Ago Set Och Pay Avi añal
Temperatura máxima absoluta (°C) 32.7 31.6 32.6 33.6 33.5 33.9 34.2 35.1 34.8 34.3 33.9 32.1 35.1
Temperatura máxima media (°C) 28.6 28.7 29.2 29.8 30.4 31.3 31.6 31.7 31.6 31.2 30.2 29.2 30.3
Temperatura media (°C) 25.5 25.4 25.7 26.5 27.4 28.2 28.3 28.6 28.5 28.2 27.3 26.1 27.2
Temperatura mínima media (°C) 23.2 23.1 23.5 24.1 25.1 25.2 26.1 26.2 26.0 25.7 24.9 23.9 24.8
Temperatura mínima absoluta (°C) 18.6 19.2 19.5 19.3 20.2 22.3 22.1 21.4 22.0 22.1 21.2 20.0 18.6
Lluvia (mm) 66.0 50.7 45.2 64.0 93.3 61.8 71.6 98.8 139.6 113.0 149.3 93.8 1047.1
Díes de lluvia (≥ 1.0 mm) 11.9 9.3 9.0 11.8 10.3 8.4 12.2 13.9 13.5 13.8 14.8 13.3 142.0
Hores de sol 257.2 235.2 271.6 265.4 251.0 245.1 257.2 288.1 232.4 244.6 235.0 246.7 3009.4
Humedá relativa (%) 74.7 74.1 73.6 75.0 75.9 75.1 74.8 75.4 76.3 76.8 77.4 76.6 75.5
Fonte: Meteorological Department Curaçao[2]

Referencies editar

  1. Langues parlées à Saint-Martin
  2. «Summary of Climatological Data, Period 1971-2000». Meteorological Department Curaçao. Consultáu'l 21 de febreru de 2013.

Enllaces esternos editar