FIFA

organismu internacional regulador del fútbol

La Fédération Internationale de Football Association[1] (n'asturianu: Federación Internacional de Fútbol Asociación),[2] universalmente conocida poles sos sigles FIFA, ye la institución que gobierna les federaciones de fútbol en tol planeta. Fundóse'l 21 de mayu de 1904 y tien la so sede en Zúrich, Suiza. Forma parte del IFAB, organismu encargáu de modificar les regles del xuegu. Amás, la FIFA entama la Copa Mundial de Fútbol, los otros campeonatos del mundu nes sos distintes categoríes y cañes, los Torneos Olímpicos al par del COI y otres competiciones.

FIFA
Fédération internationale de football association (fr)
metaorganización, federación de fútbol, federación deportiva internacional y organización ensin ánimu de llucru
Llocalización
Sede Zúrich
Direición Suiza
Historia
Fundación21 mayu 1904
Eslogan For the Game. For the World. (en)
Organigrama
Presidente Gianni Infantino (26 febreru 2016)
Participación empresarial
Filiales
Propietariu de
Forma parte de
Varios
Premios
Web oficial
Cambiar los datos en Wikidata

La FIFA arrexunta 211 asociaciones o federaciones de fútbol de distintos países, cuntando con 18 países afiliaos más que la Organización de les Naciones Xuníes, trés menos que l'Asociación Internacional de Federaciones d'Atletismu y cuatro menos que la Federación Internacional de Baloncestu.[3][4]

Historia editar

 
Sede de la FIFA en Zúrich.

L'aumentu de la popularidá y la competencia internacional nel fútbol a principios del sieglu XX fixeron necesariu crear un únicu organismu regulador del deporte a nivel mundial. La Federación Inglesa de Fútbol sostuvo discutinios alrodiu de la formación d'una federación internacional, pero esta iniciativa nun tuvo acoyida. Entós, les autoridaes nacionales de fútbol d'otros siete países europeosBélxica, Dinamarca, España (Real Madrid Club de Fútbol), Francia, Holanda, Suecia y Suiza[5] axuntar p'acomuñar y, d'esta manera, la FIFA foi fundada en París el 21 de mayu de 1904. El nome francés y el so acrónimu caltuviéronse hasta la fecha, inclusive fora de los países francófonos. El so primer presidente foi'l francés Robert Guérin. Magar que nun participaron primeramente na so conformanza, Inglaterra xunir al añu siguiente, Escocia y Gales en 1910, y Irlanda del Norte en 1911.[5]

La FIFA presidió'l so primer tornéu internacional en 1906, pero nun foi esitosu. Esta situación, sumada a los factores económicos, favoreció'l reemplazu de Guérin pol inglés Daniel Burley Woolfall, quien nel momentu yera un miembru de l'asociación. El siguiente tornéu internacional foi la competición olímpica de fútbol de Londres 1908, que tuvo una bon resultancia cola participación de xugadores profesionales. Foi entamada pola Federación Inglesa de Fútbol, contraria a los principios de la FIFA.

La Federación estendióse fora d'Europa col ingresu de Sudáfrica (1909), Arxentina (1912), Canadá y Chile (1913), y los Estaos Xuníos (1914).[5]

Sicasí, la FIFA sufrió un tropiezu mientres la Primer Guerra Mundial, una y bones munchu xugadores fueron espulsaos pola guerra y viose seriamente afeutada la posibilidá de viaxar pa cumplir los compromisos internacionales. Dempués de la guerra finó Woolfall y l'organización pasó a ser dirixida en forma provisional pol neerlandés Carl Hirschmann. Superóse la crisis, pero a mariña del retiru de les naciones britániques, yá que nun taben dispuestes a participar en torneos internacionales colos sos recién contrincantes de la guerra mundial.

En 1921 el francés Jules Rimet llegó a la presidencia y a partir de los Xuegos Olímpicos de París 1924 entamó los campeonatos de fútbol, cuntando con 60 000 espectadores nel partíu final ente Uruguái y Suiza.

Estos ésitos apremiaron a la FIFA por que, nel Congresu d'Ámsterdam del 28 de mayu de 1928, considerara l'establecimientu del so propiu Campeonatu Mundial. Nel congresu siguiente de Barcelona terminar d'entamar el campeonatu, que se llevaría a cabu n'Uruguái pa celebrar el centenariu de la so independencia. Por desgracia, Europa taba nuna crisis económica y los clubes habríen de quedase ensin les sos estrelles mientres dos meses, asina que munchos países arrenunciaron a participar nél. Ensin ellos, la primer Copa Mundial inaugurar en Montevidéu el 18 de xunetu de 1930 con tan solu cuatro seleiciones europees.

 
La bandera de la FIFA,[6] que s'utiliza dende xunu de 2009.

Dempués de la decepción por non ser sede del primer tornéu, Italia foi escoyida pa entamar la Copa Mundial de Fútbol de 1934. Pa este tornéu trenta y cuatro asociaciones solicitaron participar, polo qu'esta vegada realizáronse eliminatories pa determinar los dieciséis seleiciones participantes. Como protesta al boicó del tornéu anterior, Uruguái negar a participar y convirtióse nel únicu equipu campeón que nun defendió'l so títulu. La final, ganada polos italianos, foi la primera tresmitida por radio en vivu. Italia retuvo'l so títulu nel postreru mundial antes de la Segunda Guerra Mundial en Francia 1938.

En 1946 tornaron a la Federación les cuatro rexones britániques. Nel Hampden Park de Glasgow el 10 de mayu de 1947, ante 135 000 espectadores, xugóse un partíu del sieglu ente'l Reinu Xuníu y Restu d'Europa XI, que ganó'l Reinu Xuníu por 6-1.[ensin referencies] Les ganancies del partíu xubieron a 35 000 llibres esterlines y fueron donaes a la FIFA p'ayudar a la so recuperación dempués de la guerra. El siguiente mundial de fútbol sería Brasil 1950. Mentanto, la FIFA siguiría creciendo: pa la celebración de les sos 50 años yá cuntaba con 84 países miembros.

En 1954, Jules Rimet foi sustituyíu pol belga Rodolphe William Seeldrayers, quien finó al añu siguiente al so nomamientu y foi asocedíu pol inglés Arthur Drewry. Al igual que'l so predecesor tuvo una curtia presidencia y foi reemplazáu dempués de la so muerte en 1961 pol inglés Sir Stanley Rous, un árbitru retiráu que nel momentu yera secretariu xeneral de la organización. Mientres la presidencia de Rous el deporte siguió estendiéndose col ingresu de la televisión. Rous promovió'l deporte aficionao y ayudó a faer de la Copa Mundial de Fútbol uno de los eventos deportivos internacionales más prestixosos, posiblemente dempués de los Xuegos Olímpicos.

Rous foi asocedíu en 1974 pol brasilanu João Havelange, quien tresformó a la FIFA nuna empresa dinámica llena de nueves idees y la estructuró como una institución comercial mientres esti tiempu. Amontó'l númberu d'equipos participantes nel Mundial de Fútbol a 24 n'España 1982 y a 32 en Francia 1998. Visualizó a la FIFA estendida por tol planeta, arreyando a pequeños territorios como Guam, Tahití y Montserrat. Esto taba alliniáu cola so política d'utilizar el fútbol p'ayudar al desenvolvimientu de los países.

El presidente siguiente, el suizu Joseph Blatter, caltuvo esta política entamando per primer vegada'l Mundial de Fútbol n'Asia (Mundial 2002) y África (Mundial 2010). Blatter visualizó la Federación como una gran organización internacional, que les sos aiciones teníen impautu global económicu y políticu. Siguió modernizando'l xuegu, celebrando'l centenariu de la FIFA en 2004. El 27 de mayu de 2007 tomóse la decisión de prohibir partíos internacionales a altores mayores a los 2500 metros sobre'l nivel del mar.[7] Esto xeneró discrepancies en países como Bolivia, Colombia, Ecuador, Méxicu y Perú que se disponíen a xugar partíos oficiales con mires a la Copa Mundial de Fútbol de 2010 en llugares con mayor altitú. Decidió suspendese esta norma nos últimos díes de mayu de 2008, bien pocos díes antes de realizase la quinta fecha poles eliminatories pal mundial 2010 ente Bolivia y Chile y cuando nun había seguridá sobre ónde se xugaría finalmente'l partíu.[8]

El 27 de mayu de 2015, dos díes antes d'una nueva eleición pola presidencia, en que Blatter competía col príncipe Ali bin Hussein de Xordania —finalmente, esti postreru retiróse—, dellos altos executivos de la FIFA fueron deteníos por casos de corrupción.[9] Pero seis díes dempués de la so reeleición el 2 de xunu de 2015, el mesmu presidente en funciones Joseph Blatter decidió arrenunciar al cargu y convocar a una eleición pola presidencia de la FIFA nun congresu estraordinariu electivu'l 26 de febreru de 2016.

Himnu editar

Dende la Copa Mundial de Fútbol de 1994, según na Lliga de Campeones de la UEFA, la FIFA adoptó un himnu compuestu pol alemán Franz Lambert, que nun tien lletra, solo música instrumental. L'Himnu de la FIFA tócase primero que se xueguen partíos internacionales, inclusive partíos amistosos, Copa Mundial de Fútbol, Copa Mundial Femenina, Mundial Sub 20 y Sub 17, según nes finales de los torneos nacionales o otros eventos especiales como'l día del Fair play. En 2004, esto ye, pa los víspores de la conmemoración del centenariu de la FIFA, el músicu xaponés Gota Yashiki efectuó unos arreglos pa esti himnu.[10]

Revista oficial editar

Amás de cuntar col so cibersitio y publicar los sos circulares, documentos y estatutos, la FIFA editó la so revista oficial a partir de setiembre de 2009.

Nome Tipu Fecha de publicación Númberos Notes
FIFA World[11][12] mensuario setiembre de 2009-ochobre de 2013 32 4 númberos en 2009, 9 en 2010, 8 en 2011, 7 en 2012 y 4 en 2013.
The FIFA Weekly[13][14] selmanariu 25 d'ochobre de 2013-18 d'avientu de 2015 113 9 númberos en 2013, 53 en 2014 y 51 en 2015.[13][14][15]
Publicada cada vienres en versiones impresa y en llinia.
FIFA 1904[16][17] mensuario febreru de 2016-presente

Tolos númberos de la revista de la FIFA, tanto mensuario como selmanariu, fueron publicaos nos cuatro idiomes oficiales de la organización: alemán, español, francés ya inglés.[18]

Organización editar

L'ingresu a la FIFA ta abiertu a cualquier asociación o federación encargada d'entamar el fútbol nel so país. De normal hai un solu afiliáu per país; sicasí, tamién hai casos d'asociaciones de naciones ensin Estáu, principalmente les britániques, Inglaterra, Escocia, Gales ya Irlanda del Norte, por ser el Reinu Xuníu el llugar onde nació'l fútbol moderno. Amás, esisten ente otres, como la seleición de les Islles Feroe, independiente de Dinamarca.

A nivel de continentes la FIFA tien afiliaes a les siguientes confederaciones:

Confederación Rexón Añu !M See !Presidente
Confederación Suramericana de Fútbol (CONMEBOL) América del Sur 1916 10   Luque, Paraguái   Alejandro Domínguez Wilson
Unión d'Asociaciones Europees de Fútbol (UEFA) Europa 1954 55   Nyon, Suiza   Aleksander Ceferin
Confederación Asiática de Fútbol (AFC) Asia 1954 47   Kuala Lumpur, Malasia   Salman Al Khalifa
Confederación Africana de Fútbol (CAF) África 1957 54   Seis d'Ochobre, Exiptu   Ahmad Ahmad
Confederación de Fútbol de Norte, Centroamérica y el Caribe (CONCACAF) A. Norte, Centru y Caribe 1961 41   Miami, Estaos Xuníos   Víctor Montagliani
Confederación de Fútbol d'Oceanía (OFC) Oceanía 1966 11   Auckland, Nueva Zelanda   David Chung

Conseyu de la FIFA editar

De siguío espónse'l conseyu del organismu.[19]

Titular

Presidente   Gianni Infantino
Vicepresidentes   David Chung (Presidente de la OFC)
  Salman Al Khalifa (Presidente de l'AFC)
  Alejandro Domínguez (Presidente de la CONMEBOL)
  Victor Montagliani (Presidente de la Concacaf)
  Aleksander Ceferin (Presidente de la UEFA)
  Ahmad Ahmad (Presidente de la CAF)
  David Gill
Secretaria Xeneral   Fatma Samoura
Miembros del conseyu | 

Mariano Araneta ||   Zhang Jian ||   Prince Abdullah ||   Chung Mong Gyu

  Mahfuza Akhter Kiron   Tashima Kohzo   Lydia Nsekera   Tarek Bouchamaoui
  Almamy Kabele Camara   Constant Omari   Hany Abo Rida   Kwesi Nyantakyi
  Sunil Gulati   Sonia Bien Aime   Luis Hernandez   Pedro Chaluja
  Fernando Sarney   Ramon Jesurun   Wilmar Valdez   Maria Sol Munoz
  Sandra Fruean   Llei Harmon   Evelina Christillin   Costakis Koutsokoumnis
  Sandor Csanyi   Dexen Savicevic   Reinhard Grindel

Comisiones[20] editar

 
Mapa colos seis confederaciones.
Comisión Presidente(s)
Comisión de Desarrollu[21]   Salman Al Khalifa
Comisión de Grupos d'Interés del Fútbol[22]   Victor Montagliani
Comisión de Medicina[23]   Michael D Hooghe
Comisión Organizadora de Competiciones[24]   Aleksander Ceferin
Comisión d'Árbitros[25]   Pierluigi Collina
Comisión de Finances[26]   Alejandro Domínguez
Comisión de Gobernanza y de Control[27]   Mukul Mudgal
Comisión de Federaciones Miembro[28]   Ahmad Ahmad
Comisión del Estatutu del Xugador[29]   Raymond Hack
Comisión d'Auditoría y Conformidá[30]   Tomaz Vesel
Comisión d'Apelación[30]   Thomas Bodstrom
Comisión d'Ética[31]   Maria Claudia Rojas
Comisión Disciplinaria[32]   Anin Yeboah

Presidentes editar

# Nome Nacionalidá Términu
Robert Guérin   FRA 1904-1906
Daniel Burley Woolfall   ENG 1906-1918
Jules Rimet   FRA 1921-1954*
Rodolphe Seeldrayers   Bélxica 1954-1955
Arthur Drewry   ENG 1955-1961
Stanley Rous   ENG 1961-1974*
João Havelange   BRA 1974-1998*
Joseph Blatter   SUI 1998-2015
Issa Hayatou (interín)   CMR 2015-2016
10º Gianni Infantino   SUI 2016-actualidá


* Indica que-y foi conferíu'l títulu de presidente honorariu.

Torneos editar

 
Los llugares onde s'entamó unu o más torneos Mundiales de la FIFA, incluyendo homes y muyeres

Dende la so institución en 1904, la Federación Internacional de Fútbol Asociación entamó un total de 16 torneos o "competiciones de la FIFA" (en. FIFA competitions), de los cualos cuatro son nel ámbitu olímpicu acordies cola carta presentada pol COI, unu nel ámbitu intercontinental y once nel ámbitu mundial (9 a nivel de seleiciones y dos a nivel de clubes).[33]

Competiciones masculines editar

Tornéu Últimu tornéu !width=72%|Campeón

vixente

Copa Mundial de la FIFA   Brasil 2014   Alemaña
Copa FIFA Confederaciones   Rusia 2017   Alemaña
Tornéu Olímpicu de Fútbol masculino   Rio de Janeiro 2016   Brasil
Copa Mundial de Fútbol Sub-20   Corea del Sur 2017   Inglaterra
Copa Mundial de Fútbol Sub-17   India 2017   Inglaterra
Campeonatu Mundial de fútbol sala de la FIFA   Colombia 2016   Arxentina
Copa Mundial de Fútbol Playa de FIFA   Bahamas 2017   Brasil
Tornéu Olímpicu Xuvenil de Fútbol masculino   Nankín 2014   Perú
Copa Mundial de Clubes de la FIFA   Emiratos Árabes Xuníos 2017   Real Madrid C. F.
Copa Xuvenil de la FIFA /Blue Stars   Suiza 2017   Olympique Lyonnais

Competiciones femenines editar

Tornéu Últimu tornéu !width=72%|Campeón

vixente

Copa Mundial Femenina de la FIFA   Canadá 2015   Estaos Xuníos
Tornéu Olímpicu de Fútbol femenín   Rio de Janeiro 2016   Alemaña
Copa Mundial Femenina de Fútbol Sub-20   Papúa Nueva Guinea 2016   Corea del Norte
Copa Mundial Femenina de Fútbol Sub-17   Xordania 2016   Corea del Norte
Campeonatu Mundial Femenín de fútbol sala de la FIFA   Guatemala 2015   Brasil
Tornéu Olímpicu Xuvenil de Fútbol femenín   Nankín 2014   China

Competiciones interactivas editar

Tornéu Últimu tornéu (Fase Final) Campeón vixente
y-Copa Mundial de la FIFA   Londres 2017   Spencer Ealing


  • Nota: La Copa Mundial Interactiva de la FIFA (FIFA y-World Cup dende 2017) ye un tornéu virtual que se celebra añalmente por xugadores de tol mundu, apostáu nel videoxuegu oficial de la federación, a pesar de la so modalidá de xuegu, ye consideráu un tornéu oficial de la FIFA. Solo la fase final tien una sede definida.

Otros Torneos editar

Tornéu Últimu tornéu !width=72%|Campeón

vixente

Copa Intercontinental de fútbol sala   Doha 2016   Magnus Futsal
Copa mundial de fútbol calle   Escocia 2016   Méxicu

Clasificación mundial FIFA editar

La clasificación mundial FIFA/Coca Cola ye un sistema de clasificación de les 211 seleiciones de fútbol masculín pertenecientes a la FIFA, utilizáu dende agostu de 1993.

Nᵘ V Seleición Puntos
  Alemaña  Alemaña 1602
  Brasil  Brasil 1483
  Portugal  Portugal 1358
  Arxentina  Arxentina 1348
  Bélxica  Bélxica 1325
  2 España  España 1231
  1 Polonia  Polonia 1209
  3 Suiza  Suiza 1190
  2 Francia  Francia 1183
10º   1 Chile  Chile 1162
  • Actualizáu'l 23 de payares de 2017

Clasificación Mundial FIFA

Meyores per confederación editar

Última actualización: 23 de payares de 2017[34]
Próxima actualización: 21 d'avientu

Meyores de la AFC editar

Nᵘ V Seleición Puntos
32   2   Irán 798
39   4   Australia 747
55   11   Xapón 623
59   3   Corea del Sur 563
60   3   China 561

Meyores del CAF editar

Nᵘ V Seleición Puntos
23   9   Senegal 884
27   1   Tunicia 838
31   1   Exiptu 805
36   1   República Democrática d'El Congu 764
40   8   Marruecos 738

Meyores de la CONCACAF editar

Nᵘ V Seleición Puntos
16     Méxicu 1032
24   3   Estaos Xuníos d'América 867
26   4   Costa Rica 850
54   5   Xamaica 625
56   7   Panamá 621

Meyores de la CONMEBOL editar

Nᵘ V Seleición Puntos
2     Brasil 1483
4     Arxentina 1348
10   1   Chile 1162
11   1   Perú 1128
13     Colombia 1078

Meyores de la OFC editar

Nᵘ V Seleición Puntos
122     Nueva Zelanda 267
148   4   Islles Salomón 179
153   5   Tahití 149
156   9   Nueva Caledonia 139
161   2   Papúa Nueva Guinea 126

Meyores de la UEFA editar

Nᵘ V Seleición Puntos
1     Alemaña 1602
3     Portugal 1358
5     Bélxica 1325
6   2   España 1231
7   1   Polonia 1209

Videoxuegos editar

Electronic Arts, sol sellu EA Sports, creó los videoxuegos FIFA Soccer, FIFA World Cup y FIFA Street, compatibles con diverses videoconsoles, ordenadores personales, teléfonos móviles y tabletas.[ensin referencies]

Videoxuegos de la FIFA
Videoxuegu Llicencies de xuegu Desarrollador
FIFA Soccer FIFA 94FIFA 95FIFA 96FIFA 97FIFA 98FIFA 99FIFA 2000FIFA 2001FIFA Football 2002FIFA Football 2003FIFA Football 2004FIFA Football 2005FIFA 06FIFA 07FIFA 08FIFA 09FIFA 10FIFA 11FIFA 12FIFA 13FIFA 14FIFA 15FIFA 16 • FIFA 17 • FIFA 18 EA Sports
FIFA World Cup FIFA World Cup 1998FIFA World Cup 2002FIFA World Cup 2006FIFA World Cup 2010FIFA World Cup 2014 EA Sports
FIFA Street FIFA StreetFIFA Street 2FIFA Street 3FIFA Street 4 EA Canadá


Ver tamién editar

Notes editar

Referencies editar

  1. «Estatuto de la FIFA». FIFA (abril de 2015). Consultáu'l 30 de mayu de 2015.
  2. FIFA. «Condiciones xenerales de serviciu de FIFA extranet - FIFA Extranet». Consultáu'l 15 d'avientu de 2015.
  3. «La FIFA almiti como nuevu miembru a Sudán del Sur - ABC.es - Noticies Axencies» (25 de mayu de 2012). Consultáu'l 20 d'avientu de 2015.
  4. «About FIFA. Who We Are». Consultáu'l 7 de xineru de 2016.
  5. 5,0 5,1 5,2 FIFA (2009). «FIFA's 208 Member Associations» (alemán, español, francés ya inglés). fifa.com. Consultáu'l 29 de mayu de 2011.
  6. 2427182_FULL-LND.jpg (652×366)
  7. «El 57º Congresu de la FIFA en primer planu». Sitiu oficial de la FIFA. Consultáu'l 27 de mayu de 2007.
  8. «Comunidá Andina refuga decisión de FIFA sobre altor». ANSA Llatina. Consultáu'l 28 de mayu de 2007.
  9. Avignolo, María Laura. «El rival de Blatter nes eleiciones suma otra denuncia en mediu de la chorna». Consultáu'l 21 de mayu de 2017.
  10. FIFA anthem, 14 d'agostu de 2007, http://www.youtube.com/watch?v=R9I7bn1b4oc, consultáu'l 21 de mayu de 2017 
  11. FIFA (s/f). «Archivo de FIFA World: 2009». Consultáu'l 16 d'agostu de 2017.
  12. FIFA (s/f). «Archivo de FIFA World: 2013». Consultáu'l 16 d'agostu de 2017.
  13. 13,0 13,1 FIFA (s/f). «Archivo de The FIFA Weekly: 2013». Consultáu'l 16 d'agostu de 2017.
  14. 14,0 14,1 FIFA (s/f). «Archivo de The FIFA Weekly: 2015». Consultáu'l 16 d'agostu de 2017.
  15. FIFA (s/f). «Archivo de The FIFA Weekly: 2014». Consultáu'l 16 d'agostu de 2017.
  16. FIFA (s/f). «FIFA 1904». Consultáu'l 16 d'agostu de 2017.
  17. FIFA (s/f). «Archivo de FIFA 1904: 2016». Consultáu'l 16 d'agostu de 2017.
  18. FIFA (abril de 2015). páx. 9.
  19. http://es.fifa.com/about-fifa/fifa-council/members/index.html
  20. http://es.fifa.com/about-fifa/committees/index.html
  21. http://es.fifa.com/about-fifa/committees/committee=1934070/index.html
  22. http://es.fifa.com/about-fifa/committees/committee=1946675/index.html
  23. http://es.fifa.com/about-fifa/committees/committee=1882031/index.html
  24. http://es.fifa.com/about-fifa/committees/committee=1946678/index.html
  25. http://es.fifa.com/about-fifa/committees/committee=1882029/index.html
  26. http://es.fifa.com/about-fifa/committees/committee=1882022/index.html
  27. http://es.fifa.com/about-fifa/committees/committee=1946507/index.html
  28. http://es.fifa.com/about-fifa/committees/committee=1882037/index.html
  29. http://es.fifa.com/about-fifa/committees/committee=1882032/index.html
  30. 30,0 30,1 http://es.fifa.com/about-fifa/committees/committee=1935614/index.html
  31. http://es.fifa.com/about-fifa/committees/committee=1882034/index.html
  32. http://es.fifa.com/about-fifa/committees/committee=1882042/index.html
  33. «FIFA competitions and Olympic football tournaments 1908–2012» (inglés). FIFA.com. Consultáu'l 15 d'agostu de 2009.
  34. «Clasificación Mundial FIFA». Consultáu'l 23 de payares de 2017.

Bibliografía editar

  • Federación Internacional de Fútbol Asociación (2004), FIFA 1904–2004: Un sieglu de fútbol. Pearson Education S.A., Madrid. ISBN 84-205-4343-8
  • Arias, Eduardo (1994), El llibru del mundial: historia, estadístiques y protagonistes. Editorial Voluntá, Bogotá. ISBN 978-958-02-0853-0
  • Paul Darby (2002), Africa, Football and Fifa: Politics, Colonialism and Resistance (Sport in the Global Society), Frank Cass Publishers. ISBN 0-7146-8029-X
  • John Sugden (1998), FIFA and the Contest For World Football, Polity Press. ISBN 0-7456-1661-5
  • Trecker, Jim; Miers, Charles (2000), Women's Soccer: The Game and the Fifa World Cup, Universe, Revised Edition. ISBN 0-7893-0527-5

Enllaces esternos editar