Luis Adaro Ruiz-Falcó

escritor asturianu (1914–2006)

Luis Adaro Ruiz-Falcó (12 d'agostu de 1914Xixón – 26 de setiembre de 2006Xixón) foi un inxenieru y empresariu asturianu.[2]

Luis Adaro Ruiz-Falcó
Vida
Nacimientu Xixón12 d'agostu de 1914
Nacionalidá España
Muerte Xixón26 de setiembre de 2006 (92 años)
Estudios
Estudios Escuela Téunica Superior d'Inxenieros de Mines y Enerxía de Madrid
Real Institutu de Xovellanos
Llingües falaes castellanu
Oficiu escritorempresariu
Premios
Creencies
Relixón catolicismu
Cambiar los datos en Wikidata

Vida editar

Nacimiento ya infancia editar

Luis Adaro Ruiz-Falcó nació'l 11 d'agostu de 1914 en Xixón (Principáu d'Asturies). Yera'l primoxénitu del matrimoniu de María Ruiz-Falcó y Luis Adaro Pórcel. Foi inscritu nel rexistru como Luis Napoleón Adaro y Ruiz, nome compuestu pol tradicional Lluis» de la familia y «Napoleón» del so güelu maternu. Dende Madrid llegaron les felicitaciones del so güelu Luis Adaro y Magro, que yá esperaba con cierta impaciencia conocer al so únicu nietu asturianu. Foi bautizáu na Ilesia de San Llorienzo. Darréu nacieron les sos hermanes: Ana María y Carmen, que vivieron mientres la so mocedá en Xixón hasta que se casaron y treslladáronse a Madrid; darréu tornaron a Asturies pa pasar los branos.

Formación editar

El so padre quixo que cursara los sos estudios de bachilleratu nel Instituto Xovellanos onde estudió ente 1929 y 1931. Darréu movióse a Madrid en 1931 pa preparar l'ingresu na Escuela d'Inxenieros. Los sos estudios na Escuela de Mines atayar nel so segundu añu pola Guerra Civil Española. Tres el final de la guerra tornó a la Escuela de Mines onde realizó tres curso en dos años y remató en 1941. Llogró'l premiu Gullón, pola memories presentaes sobre'l Compendiu Siderúrxicu d'Asturies», pol que llogró la máxima calificación (20 puntos), y mil pesetes.

Vida personal editar

El 15 d'abril de 1942 casóse en Madrid con María Cuadonga de Jove Ramírez Cienfuegos, xixonesa como él, a la que conociera en Madrid mientres los sos años universitarios. Luis Adaro se emparentó con una de les families más antigües de Xixón. El so suegru, Matías de Jove y Cienfugos-Xovellanos, yera descendiente colateral de Gaspar Melchor de Xovellanos. Del matrimoniu Adaro-Jove nacieron cuatro fíos: Luis (1943), Fernando (1944), Cuadonga (1947) y Gonzalo (1951).

En 1958 morrió la so muyer, tres ocho años careciendo un lupus eritematoso cutaneu. Pa tratar d'atopar dalgún remediu, ver un bon númberu de médicos, ente ellos los doctores Marañón y Jiménez Díaz, pero tratar d'una enfermedá mortal y yera pocu frecuente. Tres la so muerte non plantegó volvese a casase pa refaer la so vida.

A finales de la década de los cincuenta, solicitó la so almisión nel Opus Dei como miembru supernumerario. Nos años sesenta collaboró na puesta en marcha de los colexos Los Carbayos y Valmayor, llabores apostólicos del Opus Dei. Y participó bien viviegamente na puesta en marcha de la finca de García Sol, en Granda, col nome de Solavieya, como centru de formación espiritual, pol que pasaron dellos miles de persones dende la so adquisición en 1963. Nos años ochenta collaboró, igualmente col so esfuerciu nun proyeutu similar: una finca llamada El Llendón de la Peña, nel conceyu de Villaviciosa, dedicada a los mesmos fines.

Actividá profesional y les llámpares de seguridá llétriques editar

Tres la muerte del so padre, Luis Adaro Pórcel, en 1948 a los 65 años, Adaro Ruiz-Falcó fíxose cargu de la empresa familiar. La empresa familiar cuntaba namái con dos maestros de taller que yeren los responsables de la producción. Ante los retos que tenía por delantre decidió arrodiase d'un equipu de téunicos competentes. Incorporó inxenieros cimeros ya inxenieros téunicos pa crear el so equipu. Viaxó per Francia, Inglaterra y Alemaña. Ellí afayó una nueva teunoloxía emplegada nes mines: les llámpares de seguridá llétriques de cascu, desconocíes n'España, onde s'utilizaben la llámpara de gasolina.

En Wigan, en plena cuenca minera del noroeste d'Inglaterra, contautó cola empresa Ceag Limited, que fabricaba llámpares llétriques de cascu. Robló un contratu de llicencia pa producila n'España. Los ingleses apurrieron teunoloxía y en «Adaro» fíxose la primer llámpara de cascu d'España. Nos 15 años siguientes, fabricáronse unes 350.000 unidaes, que se vendieron n'España y en dellos países de Suramérica.

En 1964 la empresa de Adaro Ruiz-Falcó llanzar a un novedosu modelu de llámpares, cola fabricación de reductores de velocidá y equipos tresmisores de potencia, que por aciu una monitorización introducida nes máquines, camudaben de revoluciones, ufiertando soluciones eficaces pal so funcionamientu.

Promoción social editar

Concluyida la Guerra Civil Española, el 12 d'ochobre de 1939 tomó la decisión de camudar la so vida de forma radical cuando taba na Ilesia de les Calatravas. Tres el so regresu definitivu a Xixón venceyar a l'Aición Católica de la que foi presidente comarcal mientres munchos años. En 1950 creó una biblioteca con 400 llibros pa dicha asociación.

Tamién collaboró, dientro de les Conferencies de san Vicente de Paul, col dispensariu de la Milagrosa, y col dispensariu de la Sagrada Familia, que taben ente la Ilesia de San José y la cai Magnus Blikstad, que yera onde s'atopaba la so empresa. Aquel dispensariu haber creáu'l so párrocu Segundu García de Sierra, que aportó a obispu auxiliar d'Uviéu y arzobispu de Burgos. Aquellos dispensarios taben dotaos de dalgunos de los medios modernos qu'esistíen entós pa l'atención de los pacientes, rayos X, llámpares de cuarzu, etc. Varios médicos de Xixón dedicaben delles hores a atender gratuitamente a les persones qu'allegaben a los dispensarios, onde taben atendíos permanentemente por monxes de la Caridá.

Nel branu de 1943 iguóse un proyeutu pa la construcción de cientu sesenta cases con güertu zarráu y xardín nunos terrenes donaos asitiaos na Carretera Carbonera, antes de llegar a Roces, nes que participó viviegamente Luis Adaro al traviés d'una constructora benéfica. En Roces construyeron viviendes pa indixentes y creóse el barriu de La nuesa Señora de Cuadonga.

La Cocina Económica foi otra de les instituciones xixoneses a les que dedicó más tiempu y desvelos porque sabía que de la so eficacia y bon funcionamientu dependía'l sustentu diariu de munches persones. Naquella dómina la Cocina Económica» taba asitiada na Plaza de la Güelga. A instancies de Luis Adaro, n'abril de 1963, el Conceyu de Xixón alcordó permutar l'edificiu de la Plaza de los Mártires por una cortil asitiáu na cai Mieres. Ellí construyóse l'edificiu qu'ocupa na actualidá, ameyoráu con socesives ampliaciones, pa centru de primera acoyida, adictos al alcohol y a les drogues, con esraizadura familiar, a quien s'incorporó a un taller d'encuadernación p'alloñar de les sos adicciones. Luis abandonó la presidencia d'esta institución en 1994 y sustituyólu Pedro González Fuertes. Unes selmanes más tarde, nomar a Luis Adaro presidente d'honor, en reconocencia al so estraordinariu llabor en favor de los precisaos.

En 1951 plantegó a los sos compañeros de la Xunta direutiva de l'Aición Católica» la perentoria necesidá d'ayudar a dellos conventos de clausura en dalgunos de los cualos les monxes carecíen situaciones d'urxente necesidá, cuando non de fame estrema, casi agónica. El 15 d'agostu d'esi añu, cola autorización del arzobispu Francisco Javier Lauzurica y Torralba realizóse una coleuta nos cuatro parroquies xixoneses y de los xesuites de la Basílica del Sagráu Corazón, consiguiendo más d'once mil trescientes pesetes que fueron partíes en diversos conventos de clausura de Xixón, Segovia, Hellín, Berlanga de Duero, Nájera, Cuenca, Sanlúcar, Villafranca del Bierzo y Olmedo. En 1952 decidió realizase dos colecta que recaldaron más de 1193 50 pesetes colo que pudo ayudar a más conventos. A la fin del sieglu XX, esta coleuta que dende entós se faía añalmente, algamaba los dos millones de pesetes.

Luis Adaro, cola autorización del arzobispu d'Asturies, monseñor Lauzurica y Torralba, entamó una pelegrinación de la Virxe de Cuadonga por que visitara toa Asturies, con cuenta de tolos asturianos que quixeren, manifestaren a la Santina el so ciñu y devoción. Esti viaxe per Asturies de la Santina realizar ente'l 8 de mayu y el 8 de xunetu de 1951.

Actuaciones concretes dende la Cámara de Comerciu de Xixón pa impulsar el desenvolvimientu d'Asturies editar

Feria de Muestres d'Asturies editar

En 1963 Rogelio Martínez y José López de Haro cesaron como presidente y vicepresidente de la Cámara Oficial de Comerciu, Industria y Navegación de Xixón. Adaro Ruiz-Falcó fíxose cargu de la presidencia de la Cámara mientres dieciséis años. foi entós cuando pensó en retomar el proyeutu de la Feria Internacional de Muestres d'Asturies.

Aeropuertu d'Asturies editar

En delles ocasiones, mientres los primeros viaxes internacionales realizaos por Adaro Ruiz-Falcó cuando la presidía la Cámara Oficial de Comerciu, Industria y Navegación de Xixón los sos colegues estranxeros preguntáron-y pola distancia a la que tenía l'aeropuertu más cercanu pa los sos desplazamientos. L'aeropuertu más cercanu atopábase entós daquella a 475 km, polo que resultaba patente que cualquier persona que pretendiera viaxar a Asturies o dende Asturies con cierta axilidá y urxencia tenía bien lloñe l'aeropuertu.

Por ello Luis Adaro presentó ante la Cámara de Comerciu la idea de faer un aeropuertu n'Asturies. La escesiva alloñanza d'Asturies del aeropuertu más próximu reflexaba bien a les clares la necesidá de desenvolver una serie d'infraestructures que la so realización resultaba inaplazable pal desenvolvimientu de la rexón.

Pa llevar a cabu esti proyeutu Adaro Ruiz-Falcó cuntó cola ayuda de los presidentes de les cámares d'Uviéu y Avilés y del presidente de la Diputación d'Uviéu, José López-Muñiz, que consiguieron finalmente que'l xeneral Lacalle Larraga incluyera nel Plan de Desenvolvimientu, la construcción del Aeropuertu d'Asturies.

Bankunión y l'Autopista del Güerna editar

Luis Adaro participó na creación de la Unión Industrial Bancaria - Bankunión, un bancu industrial, de negocios y desenvolvimientu promovíu por un grupu d'empresarios madrilanos, catalanes, vascos y asturianos. El grupu asturianu de promotores formar el mesmu Luis Adaro y Ángel Vallina Feliu. Ellos encargar de captar accionistes pa crear el conseyu de la entidá rexonal con sede en Xixón. Adaro foi'l so presidente pa l'área noroeste.

El conseyu asturianu de Bankunión, que tenía una capacidá de decisión importante pa resolver creitos d'hasta cien millones de pesetes, taba formáu por: Luis Adaro Ruiz-Falcó, Ángel Vallina Feliu, Claudio Junquera, José Cosmen, el constructor Fernando Martín, Arturo Suárez, Bernardo Fombona, Andrés Ruiz de Velasco, Javier Loring, Rufino Martínez Moutón, Luis Botes Rezola y José Martínez Canteli.

Les primeres actuaciones que realizaron foi la promoción de polígonos industriales. Concretamente nel área de Xixón realizáronse Tremañes y Tremañes 2, ésti de mayores dimensiones —trescientos mil metros cuadraos;— y darréu nel área entendida ente Uviéu y Llanera, el polígonu de Asipo.

La construcción de la sociedá promotora de l'autopista de peaxe pol valle del Güerna foi otra de les actuaciones importantes nes que participó Bankunión de la mano de Adaro Ruiz-Falcó. La escritura de constitución de la sociedá foi otorgada'l 21 d'agostu de 1964, na sede de la Diputación Provincial d'Uviéu y roblar por José López-Muñiz, presidente de la Diputación uvieína; Ignacio Bertrand, alcalde de Xixón; Luis Adaro, en representación de Bankunión; Pedro Masaveu, de la Banca Masaveu; el marqués de la Vega de Anzo, pol Banco Herrero, Eladio Llaneza; José Álvarez de Toledo, y Prudencio Fernández Pello. El capital inicial yera de dos millones de pesetes. Yera l'empiezu de l'Autopista del Güerna.

Bankunión tamién cultivó una aguada humanista, publicando cuatro llibros de tema asturiana, como El llibru de los Horros, d'Alfonso Iglesias; Los bolos n'España, d'Álvaro Fernández de Gamboa, La mazana y la sidra n'Asturies, de Sergio Álvarez-Requejo Morán; y El Monesteriu de San Cloyo, d'Antonio Viñayo, esti postreru de tema lleonesa.

Bankunión estender por tol Noroeste (Galicia, Santander y Llión). Mientres la crisis industrial de los años ochenta, qu'acabó con tolos bancos industriales, foi adquiríu pol Bancu Hispanu Americanu.

Otres actuaciones editar

Adaro Ruiz-Falcó sostenía qu'Asturies sería capaz d'aguantar la recensión que la acosaba gracies a la so potencia económica. Pero pa ello yera necesariu concluyir una serie de proyeutos que vía a les clares necesarios y urxentes p'avanzar nel tresformamientu de la rexón. Dichos proyeutos yeren: terminar les obres de l'autopista Y» (ente Uviéu, Xixón y Avilés); «realizar la circunvalación d'Uviéu» —que tardó casi 20 años en concluyise;— acondicionar como autopista la carretera a Avilés dende l'aeropuertu»; construyir una nueva pista, en sentíu tresversal, pal aeropuertu; crear una rede de helipuertos; la preparación de suelu industrial pa convertir a Asturies nun polu de desarrollo —zones de preferente instalación d'empreses industriales;— incorporar una industria tresformador fuerte que se xuniera a la industria petroquimica; y, finalmente, desenvolver un gran puertu en Xixón.

Otros proyeutos escurríos por Luis Adaro fueron: la creación d'una escuela d'arquiteutura de grau mediu, amiesta a la Universidá Llaboral, cola pretensión de que más palantre pudiera tresformase n'escuela cimera; la creación d'una refinería de petroleu nel puertu de Xixón; la instalación d'un teleféricu en Cuadonga; y de un parque d'atraiciones na marxe derecha del ríu Piles

Pensaba en qu'había que recoyer, de dalguna forma, la historia de les ciudaes qu'apaecen publicaes a diariu nos periódicos llocales, par lo cual Adaro Ruiz-Falcó escurrió la creación de la Hemeroteca Provincial d'Asturies». Foi inaugurada'l 6 d'avientu de 1972, magar la so creación produxérase trés años antes y quedó instalada nos baxos de la cámara de comerciu de Xixón, en callar Institutu. Ente les publicaciones qu'allugaba, Luis Adaro consiguió dos d'especial interés: El Mercurio, del sieglu XVIII, y El Selmanariu Eruditu. El direutor de la Hemeroteca, Patriciu Adúriz, estudiosu, ordenáu y gran conocedor de la materia, foi'l complementu perfectu pa Luis Adaro. Darréu los fondos bibliográficos fueron vencíos al conceyu xixonés.

Llabor investigador editar

Luis Adaro Ruiz-Falcó heredó del so güelu Adaro y Magro, l'afición lliteraria industrial que lu llevó a dedicar munches hores a investigar en diverses biblioteques y archivos la historia del carbón y del puertu xixonés.

Adaro Ruiz-Falcó foi destigo d'esceición de les obres realizaes nel Puertu de Xixón, onde tuvo 15 años de vicepresidente y 3 de presidente, incluyendo la construcción del dique norte, que se tardó 36 años en construyir. Quiciabes por ello, dende mediaos de los años sesenta empezó a investigar la historia, vicisitúes, tresformamientos, ésitos y crisis del puertu xixonés. Frutu de too ello fueron los cuatro tomos de la so monumental obra "El Puertu de Xixón y otros puertos asturianos", un trabayu de 3.800 páxines, que supón una aportación fundamental a la conocencia de la historia del Musel, y a la so evolución qu'incidió na de Xixón.

Mientres la investigación Luis Adaro axuntó una inmensa masa documental d'unos quince mil folio, y afayó los planos de la Fábrica d'armes de Trubia, construyíu por Fernando Casado de Torres y Irala (1754-1829), nel Archivu Xeneral de Simancas; y una acuarela realizada in situ, del primer fornu construyíu por Casado de Torres al llau del ríu Nalón, hai unos doscientos años, y que fuera descritu por Xovellanos. Esti postreru atopar nel Departamentu marítimu de Ferrol.

Una de les sos obres de mayor valumbu, los sos "Documentos Inéditos de Xovellanos Relativos al Real Institutu d'Asturies", foi presentáu en 1988, y nél el so autor ufierta 73 documentos inéditos sobre la fundación del primer centru d'enseñanza téunica qu'abrió les sos puertes n'España. Los documentos fueron topaos nel Muséu-Archivo de Bazán, n'El Viso del Marqués, provincia de Ciudá Real. Estaán fechaos ente 1793 y 1848.

Los sos "Datos y documentos pa una historia minera ya industrial d'Asturies", publicáu en 1982, colos sos cerca de mil páxina, constitúi una enciclopedia histórica sobre la nacencia de la minería carbonera n'Asturies, dende les téuniques n'usu pa la estraición, manipulación y tresporte del carbón de piedra, hasta una serie d'aspeutos xurídicos, económicos y sociales que fueron creaos por él.

Frutu del so llabor investigador foi la creación de l'Asociación Biblioteca antigua asturiana, que'l so oxetu yera alcontrar y reeditar toos cuantos impresos y fontes d'información guarden rellación con Asturies, la so tierra, los sos homes y el so espíritu. La Xunta de l'Asociación, presidida por él, taba compuesta por: Jesús Evaristo Casariego, vicepresidente; Evaristo Arce Piniella, secretariu; Elviro Martínez, vicesecretariu; José Antonio Hidalgo, tesoreru; y como vocales: Magín Berenguer, padre José María Patac, Luciano Castañón, Patricio Adúriz, y José Luis Pérez de Castro.

Participó en Monumenta Histórica Asturiensia, xunto con Elviro Martínez y el Padre Patac. Ocupar de la escoyeta y publicación de testos y manuscritos sobre la historia asturiana. Publicaron más de 30 títulos y él mesmu preparó la "Historia de Xixón", de Gregorio Menéndez Valdés.

La empresa Adaro y la crisis de los años setenta editar

L'alianza cola empresa inglesa «Ceag Limited» llegó hasta la crisis de la década de los setenta que desencadenó un problema social grave. La direición de la empresa ufiertó una indemnización a los emplegaos que quixeron acoyese a ella pero'l comité d'empresa y los sindicatos nun dexaben que s'amenorgara la plantía, que daquella yera de 250 emplegaos.

N'España vivía un tiempu difícil y llenu d'incertidume, en plena Transición. En Xixón coincidieron tres empreses en plenu amenorgamientu de plantía: Crady, Bohemia Española y Adaro. Los sindicatos alvirtieron de la llegada inminente d'un problema social grave y nun aceptaron los planes que, a xuiciu de la direición, podíen dexar la sobrevivencia. La situación complicóse enforma con fuelgues. Ceag Limited dio en la suspensión de pagos, que Adaro tuvo qu'aceptar al tar en minoría. Llegar a una situación de guerra abierta contra'l sentíu empresarial de la familia que plantegó tomase una decisión drástica, que nun-yos interesaba: colase de la empresa. Esto ponía n'evidencia a les autoridaes qu'amosaben la so falta d'imaxinación pa encarar la situación. Mentanto produciéronse estroces importantes na maquinaria de la empresa, quema de moldes de fundición, etc.

En trés años, sumieron 200 emplegos en Adaro, 600 en Crandy, 200 en Bohemia Española, 100 en Gijón Fabril, 400 en Confecciones Ike. Toos ellos col mesmu patrón d'intransixencia sindical al negase a aceptar los amenorgamientos d'emplegu pa faer posible la sobrevivencia de caúna de les empreses. Y en esi contestu, llegaron los políticos promoviendo les sociedaes anónimes llaborables.

La familia Adaro engtregó la empresa por una peseta a la Sociedá Anónima Llaboral, que fuera creada por Calvo Ortega, Ministru de Trabayu, xunto colos sindicatos. Los trabayadores quedar cola empresa, magar la familia Adaro esgazó «Suministros Adaro», que naciera antes del restu de la empresa, y treslladáronse a la cai Marqués de San Esteban, onde hubo manifestaciones diaries mientres dellos díes.

El 7 d'abril de 1980 los 177 trabayadores de la empresa Renold-Adaro empecipiaron una fuelga llegal y propunxeron la nacionalización de la empresa yá que la mayor parte del capital yera d'una multinacional inglesa que nun taba dispuesta a invertir, yá que ponía como condición l'amenorgamientu de la plantía nun cincuenta per cientu, polo que namái'l Institutu Nacional d'Industria sería capaz de salvala en condiciones de rentabilidá.

Mentanto, dellos trabayadores de la empresa plantegaron l'acoso direutu a Luis Adaro como mediu concretu de presión. Hubo concentraciones delantre de la so casa particular y nes dependencies de la Xunta d'Obres del Puertu. Tres un comunicáu del Conseyu rexonal, al traviés de la Conseyería d'Industria y Energia del Principáu d'Asturies, la empresa convertir nuna sociedá anónima llaboral. Tres diverses vicisitúes, a mediaos de los años noventa salieron a puya les instalaciones por impagu del creitu concedíu pola Caxa d'Aforros d'Asturies. La Conseyería d'Industria actuó como broker pa la venta de Adaro Tresmisiones S.A.L. por 553 781 30 pesetes en segunda llicitación y fueron axudicaos los bienes a los trabayadores.

El Foru Xovellanos editar

El 6 d'agostu de 1995 nació l'Asociación Foro Xovellanos» que darréu se tresformó pa constituyir la Fundación Foro Xovellanos. Los antecedentes del Foru hai qu'asitialos en 1994, cuando un grupu d'almiradores de Xovellanos, que celebraben el segundu centenariu de la creación del Real Institutu de Naútica y Mineraloxía, espresaron el deséu de perpetuar la memoria de Xovellanos que'l so pensamientu y obres haber convertíu nun personaxe inmortal. Pa llevar a cabu'l so deséu cuntaron cola ayuda del Conceyu de Xixón.

El papel de Luis Adaro mientres los primeros pasos del Foru Xovellanos» foi importante. Él quería convertilo nuna gran agrupación, un espaciu d'alderique sobre tolos problemes qu'afectaben a Asturies y los asturianos y onde pudieren atopase soluciones pa resolvelos. Pa él Xovellanos diseñara magistralmente les grandes faltes d'Asturies, que teníen el so orixe na falta de comunicaciones de la rexón.

En 2003 remató la investigación sobre Xovellanos cola publicación de Xovellanos y la minería n'Asturies, editáu pola Fundación Foro Xovellanos y financiáu pola Unión Española d'Esplosivos. Por cuenta de la presentación del llibru, la Fundación Foro Xovellanos rindió-y un homenaxe'l 28 d'abril de 2003 na colexata de san Juan Bautista. Intervinieron nel actu José Fernando Sánchez-Xuncu, presidente de la Unión Española d'Esplosivos y prologuista del llibru; Jesús Menéndez, presidente del Foru; Paz Fernández Felgueroso, alcaldesa de Xixón; Jesús Urrutia, conseyeru d'Industria del Principáu d'Asturies; y Guillermo Quirós, presidente de la Cámara de Comerciu de Xixón.

El Muséu de la Minería d'Asturies editar

El carbón foi l'oxetu de la so investigación y de numberoses intervenciones públiques y privaes realizaes por Adaro Ruiz-Falcó a lo llargo de tola so vida. Según dicía, el carbón yera la residuu d'una historia económico y social que tresformó Asturies y facer pasar de la paz bucólica a la Revolución Industrial. Daquién pensó en llevantar un monumentu pa recordar a les nueves xeneraciones cual fuera'l la causa de 150 años de prosperidá consiguida col dolor y esfuerciu de decenes de trabayadores que perdieron la vida, o la gastar ellí, y la de decenes d'empresarios qu'arriesgaron el so trabayu, al marxe de especuladores y arribistas. Aquel monumentu tenía que ser un muséu nel que se van caltener preseos, máquines, documentos y oxetos que caltuvieren l'alcordanza de la mina.

El xerme del primer pasu partió d'una propuesta del Sindicatu Mineru de la UXT, qu'incorporó al so programa eleutoral, en 1987, el candidatu socialista a la presidencia del Principáu Pedro de Silva. Tres la so eleición como presidente del Principáu encargó a Paz Fernández Felgueroso, entós daquella conseyera d'Industria, la realización del muséu. D'esta manera cuayó'l Muséu de la Minería d'Asturies. Luis Adaro foi nomáu asesor científicu y téunicu del muséu en 1993. Constituyó un depósitu de mil volúmenes na biblioteca del muséu procedentes de la so propia biblioteca históricu-téunica y consiguió con tesón completar la instalación del muséu con una máquina de Watt.

Al cumplir un añu d'historia del muséu, dedicólu a Luis Adaro un emotivu homenaxe. Asistieron: Antonio Trevín, Presidente del Principáu; Paz Fernández Felgueroso, secretaria d'Estáu d'Asuntos Penitenciarios y presidenta de la Fundación de Teunoloxía y Cultura del Muséu de la Minería; Julián Bonet Pérez, Conseyeru d'Industria; Graciano Torre, alcalde de san Martín del Rei Aurelio, y el direutor-xerente del muséu, Santiago Romero.

Tres años dempués de la so inauguración, el muséu algamó les trecientas mil visites.

Fallecimientu editar

Na so última visita a la Feria de Muestres», mientres el branu de 2006, sintióse indispuesto anque aguantó tol actu d'inauguración. Mientres el mes de setiembre la so salú foise debilitando y na tarde del 26 de setiembre de 2006 finó na so casa xixonesa mientres dormía.

Representantes de tola sociedá asturiana espresaron el so ciñu nel so multitudinariu funeral na Ilesia de San Pedro.

Premios y reconocencies editar

  • Premiu al meyor proyeutu de fin de carrera (Escuela Téunica Cimera d'Inxenieros de Mines. Universidá Politéunica de Madrid, 1941)
  • Encomienda de númberu de la Orde del Méritu Civil (1967)
  • Medaya de Plata al Méritu Profesional (Colexu Oficial d'Axentes Comerciales de Xixón, 1967)
  • Insinia d'Oru y Brillantes (Centru Asturianu de L'Habana de Xixón, 1967)
  • Sardina d'Oru (Asociación Sabugo, Avilés, 1977)
  • Presidente d'Honor (Colexu d'Axentes Comerciales de Xixón, 1978)
  • Mazana d'Oru (Centru Asturianu de Madrid, 1978)
  • Medaya d'Oru (Conseyu Cimeru de Cámares de Comerciu d'España, 1979)
  • Insinia d'Oru (Asociación d'Industriales de la provincia d'Uviéu - Asipo, 1981)
  • Asturianu del añu (Periódicu La Nueva España, 1981)
  • Horru d'Oru (Cámara Oficial de Comerciu, Industria y Navegación de Xixón, 1981)
  • Académicu de númberu de la Real Academia de Doctores d'España (1988)
  • Premiu Aula de Paz (Escuela acomuñada a la UNESCO del Conceyu de Mieres, 1988)
  • Miembru correspondiente (Comisión Internacional d'Historia de Ciencies Xeolóxiques, 1989)
  • Sociu d'Honor (Casín-Centru Recreativu de Trubia, 1989)
  • Mineru del añu (Feria de la Minería de Mieres, 1990)
  • Sociu d'Honor (Sociedá Cultural La Carbonera, Llangréu, 1991)
  • Académicu correspondiente de la (Real Academia de Ciencies Exactes, Físiques y Naturales, 1992)
  • Miembru d'Honor del (Colexu Oficial d'Inxenieros de Mines del Noroeste d'España, 1993)
  • Asesor históricu, téunicu y científicu del (Muséu de la Minería y la Industria (MUMI) de L'Entregu, 1993)
  • Premiu Asturies de la (Conseyu de Gobiernu del Principáu d'Asturies|Conseyería de Cultura del Principáu d'Asturies, 1994)
  • Medaya de Plata al Méritu Doctoral de la (Real Academia de Doctores d'España, 1994)
  • Presidente d'Honor de la (Asociación Xixonesa de Caridá, 1995)
  • Sociu de Méritu de la (Asociación d'Amigos de les Hemeroteques (Madrid), 1996)
  • Gran Cruz de la Orde del Méritu Cívil (Ministeriu d'Asuntos Esteriores (España), 1997)[3]
  • Cai dedicada pol (Conceyu de Xixón, 1998)[4]
  • Patronu d'Honor de la (Fundación Foro Xovellanos del Principáu d'Asturies, 1999)
  • Madreña d'Oru del (Centru Asturianu de Sevilla, 1999)
  • Medaya d'Oru del (Montepío y Mutualidá de la Minería Asturiana, 2003)
  • Premiu de la (Casa la Conda-Valle del Nalón, 2003)
  • Fíu Predilectu de Xixón (Conceyu de Xixón, 2004)
  • Premiu a la meyor trayeutoria empresarial y profesional de la (Asociación de Mozos Empresarios del Principáu d'Asturies, 2004)
  • Placa de Sociu Fundador del (Ateneo Xovellanos de Xixón, 2004)
  • Miembru d'Honor del (Institutu d'Inxeniería d'España, Madrid, 2005)
  • Insinia d'Oru y Brillantes de (Asturmanager, 2005)
  • Asturianu del mes d'abril de (La Nueva España, 2006)
  • Medaya d'Oru de la (Feria de Muestres d'Asturies, 2006)
  • Sociu d'Honor de la (Sociedá Española pa la Defensa del Patrimoniu Xeolóxicu y Mineru. Puertollano, Ciudá Real), 2006)

Referencies editar

Bibliografía editar

Enllaces esternos editar