New wave (inglés: nueva fola ) ye un términu global pa dellos estilos pop/rock de fines de la década de 1970 y mediaos de la década de 1980, con venceyos col punk y ciertos xéneros del rock de los años 1970.[1] Primeramente, al igual que col posterior rock góticu, la new wave caltúvose práuticamente análogu al post-punk antes de ramificase como un xéneru distinto identificáu (anque la new wave apaeció primero que'l post-punk), incorporando música electrónica, esperimental, mod, discu y pop. Darréu nició subxéneros y fusiones, incluyendo new romantic y rock góticu.

New wave
Oríxenes musicales Plantía:Llista horizontal
Oríxenes culturales Finales de los años 1970, Reinu Xuníu y Estaos Xuníos
Instrumentos comunes Guitarra llétrica, tecláu, batería, baxu llétricu, sintetizador, caxa de ritmos
Popularidá Bien alta mientres los años 1980, siendo unu de los xéneros que definieron aquella década derivaos = Rock alternativu, synthpop, indie pop, dance pop, dance punk, indie rock, industrial rock, post-punk revival, new rave, boogie, alternative dance, house, EDM, wonky pop, ethereal wave, gothic rock, neo-sicodelia, electronic body music
Fusiones
Plantía:Llista horizontal
[editar datos en Wikidata]

Difier d'otros movimientos con venceyos cola primer fola del punk, yá que presenta carauterístiques comunes a la música pop, a diferencia del más "artísticu" post-punk,[2] anque incorpora gran parte del soníu y ethos orixinales del punk rock;[3][4] ente que podría dicise qu'exhibe una mayor complexidá tantu na música como na lletra. Les carauterístiques comunes de la música new wave, al marxe de les sos influencies del punk, inclúin l'usu de sintetizadores y producciones electróniques, la importancia del estilu y les artes, según una gran cantidá de diversidá.[2]

La new wave ye vista como unu de los xéneros definitivos de los años 1980.[5] El xéneru convertir nun fixu en MTV,[2] y la popularidá de dellos artistes de new wave atribuyóse en parte a la esposición que-yos foi dada pola canal. A mediaos de la década de 1980, les diferencies ente la new wave y otros xéneros de la música empezaron a desdibujarse.[2][1] Esfrutó d'un resurdimientu dende la década de 1990, dempués d'un aumentu de la "señardá" por dellos artistes influyíos pol xéneru. Los reavivamientos na década de 1990 y principios de 2000 fueron pequeños, pero fixéronse populares en 2004. Darréu, el xéneru influyó nuna variedá d'otros xéneros de la música.[6][7][8][9][10][11][12][13][14]

Historia editar

 
Blondie.

El conceutu «new wave» foi'l términu utilizáu pol periodismu, la xente de les discográfiques y el programadores radiofónicos pa designar a los nuevos soníos qu'empezaben a nacer terminando la década de los años 1970 y la llegada de los años 1980.

El términu en sí foi acuñáu por Ian Copeland, conocíu axente, descubridor de R.E.M. y hermanu, amás, de Stewart Copeland, el batería de The Police, banda clave del xéneru; que se convirtió en puntu de partida, xunto con Squeeze, de la primer nueva fola llegada a los Estaos Xuníos de la mano de Ian y de Miles Copeland, mánager y xefe de la discográfica IRS. El mesmu Ian Copeland rellata tou esto na so autobiografía Wild Thing.

El final del Punk como alternativa comercial, obligaba a los distintos actores del ambiente musical a buscar alloñar cualquier reminiscencia al so legáu de rudez, mensaxes direutos y escándalos. Por esi motivu foi dexáu de llau'l términu Post punk, y apaeció con fuercia'l de New wave, qu'aludía a un movimientu artísticu-intelectual, supuestamente paecíu al que taba asocediendo.

N'Estaos Xuníos, por casu, diose una dicotomía bastante estraña ente lo que yera punk y lo que se consideraba new wave. Dientro del primer estilu considerar a bandes como Richard Hell, ente que nel segundu taben Blondie y Talking Heads.

Optar pola etiqueta new wave yera adquirir un estatus distintu y, amás, tener más posibilidaes de ser contratáu por una multinacional. Asina se xubieron al carru nueves agrupaciones como The Cars, The Motels, The Go Go's, Pere Ubu, Jonathan Richman, The B-52's, R.E.M., Devo, X, The Blasters, The Residents y otres tantes más, que moldiaren el so soníu a partir del xéneru punk.

Tou yera new wave, y so esta premisa, dientro de les sos llendes caben proyeutos tan distintos como'l grupu The Motels o'l bizarro art punk de Pere Ubu (que tomó'l so nome del personaxe de la obra Ubú rei, escrita pol dramaturgu Alfred Jarry a principios del sieglu XX.).

Bandes revisionistes del rock como The Blasters yeren New wave, pero tamién lu yera'l dance punk d'estética kitsch de los B-52's.

Sicasí, con esfuerciu podemos atopar carauterístiques que crucien l'estilu y que van más allá de lo puramente musical. Alrodiu de esti últimu puntu, podemos afitanos na apaición de la teunoloxía aplicada al soníu, que se fai preséu nel sintetizador. Paralelamente, y en daqué qu'había quedáu desdexáu col punk, faise visible una esmolición constante pola tema estéticu. La idea yera acompañar la música con un conceutu visual de bona identificación.

Pa dalgunos, diches enclinos yeren parte de la so propia vocación de vida. Por casu David Byrne, Chris Franz y Tina Weymouth (del grupu Talking Heads) conocer na Escuela de Diseñu de Rhode Island (EE.XX.), llugar onde forxaron la idea de formar un grupu musical. Les sos moliciones artísticu-intelectuales reflexáronse tantu nel so soníu como na so imaxe. La esmolición polo esterno yera tamién un signu d'una década y del cambéu de paradigma que se xestara escontra'l posmodernismu, mutando tamién lo qu'antes s'entendía como arte.

La new wave inauguraba colos sos soníos creativos y les sos melodíes innovadores una nueva década alredor del mundu, y el Reinu Xuníu nun yera la esceición. Ellí tamién la heteroxeneidá yera la regla. Taba'l rápidu soníu de los Rezillos (la versión escocesa de los B-52's), el dark/góticu de Joy Division -que los sos integrantes formaríen más tarde el grupu de techno New Order, tres el suicidiu del so vocalista, Ian Curtis-, el noise-rock de The Pop Group, el new wave-reggae melódicu de The Police, el reggae-funk con mensaxe feminista de The Slits y el rock góticu de The Cure.

Munchos d'estos grupos que pasaron pola música new wave inauguraron nueves corrientes. The Cure y Joy Division, por casu, sumar a otros como Siouxsie and the Banshees pa sentar les bases de lo que se conocería como dark wave. Nel otru marxe del espectru Ultravox y Orchestral Manoeuvres in the Dark dieron orixe al "Cool Wave", que foi retomáu por The Human League, Depeche Mode y otros pal so propiu trabayu; colo que nació'l tecno pop, siendo unu de los puntos de partida del incipiente techno pocos años dempués, la música industrial y tola yá reconocida música electrónica de baille que va dende los 1980's d'equí p'arriba.

Y en la pallabra alternativu atopamos el destín de la new wave. Güei, lo que dalguna vegada foi new wave ye rock alternativu, n'otru más de los múltiples usos que se-y dio al términu. Anguaño, new wave aplicar a los grupos que faen una relectura del punk de principios de los setenta, y que a finales d'esa década nun yera comercial.

Reinu Xuníu editar

Mientres el punk perdía la popularidá alcanzada en 1976 y 1977, tol Reinu Xuníu foi epicentru de delles formaciones de bandes New wave. Caben destacar llugares n'Inglaterra, como Merseyside, Gran Mánchester, Lancashire, Yorkshire, Bristol y Londres; n'Escocia, como Glasgow y Edimburgu; y tamién n'Irlanda del Norte, onde éstes agrupaciones se fueron formando. Cada condáu, cola so respeutiva capital, sería'l centru d'una escena que marcó dómina nos países británicos.

El raigañu d'eses bandes New wave foi'l punk. Amás de que bandes como Sex Pistols o The Clash, visitaren cada llugar del país, tamién se formaben grupos. En Mánchester, formáronse los Buzzcocks, orixinalmente una banda punk que foi evolucionando col tiempu, y que los sos miembros salieron a formar parte de distintes agrupaciones, siendo la más destacada y influencial Magacín, formada por Howard Devoto, quien salió de Buzzcocks a empiezos de 1977; en Liverpool formáronse distintes bandes, non yá influyíes por Sex Pistols o The Clash, sinón tamién pela banda local Deaf School, saliendo d'ellí Echo and the Bunnymen y OMD; en Birmingham surdieron grupos mundialmente conocíos como Duran Duran y UB40, y otros namái conocíos na zona como Fashion y Toyah. D'Escocia surdieron artistes importantes, pero munchos d'ellos namái a nivel llocal, como The Skids, Associates o Orange Juice; y otros a nivel mundial, como Midge Ure y Simple Minds. De Gales tamién salieron bandes importantes, pero non tantu pal mercáu de fala hispana como Young Marble Giants y Scritti Politti.

Merseyside: Liverpool, Eric's, etc. editar

Fola musical de Merseyside (punk y new wave): Liverpool, capital del Merseyside, niciara a The Beatles faía casi 20 años. A la separación de los sos cuatro integrantes, nun volvió haber otra banda de rock de similar popularidá. Sicasí, a mediaos de los años setenta apaez una banda glam local llamada Deaf School, que'l so miembru, Eric Shark, inaugura un llugar de diversión llamáu Eric's Club (El Club de Eric). Ellí, músicos como Pete Wylie, Julian Cope, Ian McCulloch, Ian Broudie, Holly Johnson, Bill Drummond, Alan Gill y otros asistiríen y formaríen les sos propies bandes: Cope forma Teardrop Explodes, Wylie forma Wha! y McCulloch Echo And The Bunnymen. Otra banda de la zona fueron Big in Japan.

Gran Mánchester: Factory Records, Mánchester editar

Mánchester, capital del Gran Mánchester, yera un sitiu consideráu aburríu o calmu en comparanza con Londres, a pesar de qu'ellí s'habíen aniciáu grupos; destacando los de rock progresivu, como Barclay James Harvest, un grupu salíu de la clase obrera qu'abonda nesa ciudá, y Van Der Graaf Generator, otru pero compuestu por estudiantes de clase media de la Universidá de Mánchester, una de les más destacaes del país.

En 1975, Howard Devoto y Pete Shelley, dos estudiantes d'una escuela politéunica en Bolton, formen l'influyente grupu punk Buzzcocks, lo cual en 2001, a Tony Wilson, fundador del sellu Factory, causó-y declarar qu'eso significaba qu'ellos taríen más adelantraos que'l restu de Mánchester.24 Hour Party People, 2001. Depués d'unes poques xires, en febreru de 1977, Devoto dir de la banda y funda la suya propia , Magacín, que influyiría a munchos otros grupos y solistes más palantre. Buzzcocks siguió evolucionando tocantes a estilu hasta la so separación en 1981 y la so posterior reagrupación en 1989.

Magacín, formada por Howard Devoto, combinaba distintos estilos como'l Krautrock y el punk, faciendo d'esta banda una de les primeres New wave en Mánchester. Un senciellu bien reconocíu, «Shot by Both Sides», de 1978, que-yos valió una presentación en Top of the Pops, ye unu de los materiales más importantes d'esta banda. L'estilu del so guitarrista John McGeoch, fináu en 2004, influyó enforma en guitarristes como Johnny Marr (The Smiths), Roddy Frame (Aztec Camera) y John Frusciante (Red Hot Chili Peppers). Sicasí, dempués del llanzamientu del so álbum debú, Real Life, la venta de los siguientes discos fueron baxes, dixebrándose en 1981.

Joy Division foi una de les bandes que marcó dómina na historia del rock, a pesar de nun tener grandes ésitos. Formada por Ian Curtis, el guitarrista Bernard Sumner, el baxista Peter Hook y el batería Stephen Morris, la banda empezó como Warsaw y tocando material de soníu más punk. Al roblar el so contratu con Factory Records, empiecen a faer diversos cantares que conformaron parte del repertoriu de la so historia, un grupu d'éstes arrexuntaes en dos álbumes, Unknown Pleasures, en 1979, y Closer, en 1980, dambos producíos por Martin Hannett. Ovacionados nos sos conciertos, tamién esperimentaron con sintetizadores, lo que más tarde conformaría un elementu esencial na agrupación. Pero esi elementu esencial llegó con New Order en 1980, meses más tarde del suicidiu de Ian Curtis, quien se colgar a los 23 años, poco primero de una xira n'Estaos Xuníos. Esti acontecimientu marcó'l fin de Joy Division y el so estilu de rock góticu, pero meses más tarde causó que los demás integrantes probaren nuevos horizontes, empobinando la so música a la electrónica.

Los miembros restantes de Joy Division camudaron radicalmente'l so estilu, llamándose New Order, banda que collechó ésitos na década de los ochenta. La música electrónica sería la esencia del grupu, y el guitarrista Bernard Sumner pasaría a la voz.

Munchos d'estos grupos que nacieron en Mánchester como The Smiths y Stone Roses llegaron a influyir más tarde a munchos artistes indie.

Devoto, Joy Division, Magacín y otros seríen los sos representantes; John Foxx (cantante d'Ultravox) y Stuart Adamson (guitarrista de The Skids y cantante de Big Country) tamién pasaron dalgún tiempu ende, anque'l primeru frecuentar dende'l so natal Chorley y el segundu pasó los sos primeros años allá.

Londres editar

 
Elvis Costello en 1979

Londres, como capital del país, ciudá central del reinu y escena principal de too espectáculu cultural y artísticu británicu, daría bona cantidá de bandes y artistes New wave; el ex-vocalista de los Sex Pistols, John Lydon, fundaría'l so Public Image Ltd., ente que nomes como Adam & the Ants, The Cure, Bow Wow Wow, Thomas Dolby, The Buggles, Ian Dury, The Jam, Madness, Gary Numan, Elvis Costello, Duran Duran, Spandau Ballet Siouxsie & the Banshees o los mesmos The Police surdiríen de Londres o de los sos suburbios.

Midlands: Birmingham editar

De la ciudá de Birmingham surdiríen Duran Duran y Spandau Ballet como nomes más conocíos, más concretamente nel ámbitu new romantic, bandes qu'algamaron masividad más allá de la new wave puramente dicha.

Escocia editar

Escocia pela so parte, aniciaría nomes bien importantes como Aztec Camera, Orange Juice, Big Country, Simple Minds, Midge Ure o Cocteau Twins, etc. Grupos como Ultravox, Japan, Magacín, The Human League o XTC yeren daqué más vanguardistas, y caltuviéronse como nomes de cultu, con audiencies menos numberoses.

Francia editar

La New wave en Francia, simbolizó una dómina importante de la música pop gala de los 80's. Los principales grupos que destacaron fueron Indochine, Anima, Partenarier Particulier, Lluna Parker o Nigara, amás de ser epicentru del subestilo Coldwave.

New wave nos países hispanos editar

Países del antiguu Bloque Oriental editar

  • Polonia: En Polonia'l movimientu de la "nowa fala" tuvo la so puxanza principalmente en Varsovia y otres ciudaes principales, influyida principalmente pol punk-rock y post-punk britanicos, según por otres agrupaciones del bloque oriental; ente los sos principales esponentes atópense Siekiera, Republika, Kryzys, Brygada Kryzys,Madame, Socrealizm, 1984, Lech Janerka, Variété, Kult, Bikini, Made in Poland, Obywatel G.C. y Novelty Poland, ente otros.
  • Xunión Soviética: na URSS el rock nunca foi bien popular y yera consideráu poles autoridaes como «antisoviético» polo que'l númberu de bandes de rock nunca foi bien grande y siempres editaes por sellos pequeños (sacante dalgunes que fueron editaes por Melodiya). Una de les bandes más representatives foi Kinó, grupu lideráu pol llexendariu Víktor Tsoi, fundáu a principios de los años 1980 en Leningráu.
  • Yugoslavia: yera'l país socialista más abiertu de toos, y onde el rock desenvolvióse más tempranamente. La new wave apaez escontra finales de los años 1970 en toles repúbliques de la federación Yugoslava, onde yera conocida como Novi Val o Ноби Талас, y desenvuélvese dafechu escontra 1980 cola apaición de bandes como VIS Idoli, Šarlo Akrobata, Azra, Electričnin Orgazam, Film, Prljavo Kazalište, Haustor y munches otres, dalgunes de les cualos evolucionaren dende'l punk a la Novi Val. Torna escontra 1984 cuando delles bandes empezaron a evolucionar escontra'l rock y pop más convencional (por casu, Azra y Electričnin Orgazam) o escontra'l rock alternativu (por casu Ekatarina Velika). Ye considerada como la era dorada» del pop y rock nos países qu'apaecieron tres la desintegración de Yugoslavia.

New wave electrónicu: dark wave, electropop y synth pop editar

 
Depeche Mode en conciertu.

A partir de 1977 surdieron una serie de grupos que, siguiendo la llinia de Kraftwerk, nacieron influyíos pola estética sonora y visual de la new wave, y la so música basar en soníos programaos, secuencies y sintetizadores, como Ultravox, pero con soníos siniestros, ambientales, sonando verdaderamente a post-punk. Eso daría nacencia a un términu que señalaría l'ambiente creáu por estos nuevu soníos, dark wave, con bandes como Clan Of Xymox, Dead Can Dance y Cocteau Twins.

Paralelamente aportaron el synth pop y el so encruz más pop, l'electropop, qu'apaeció por 1981. Nesos años conocer como tecno-pop. Los representantes más conocíos fueron Gary Numan, The Human League, Depeche Mode, Orchestral Manoeuvres in the Dark (OMD), New Order o Propaganda y yá darréu con influencia dance pop, Pet Shop Boys, Modern Talking etc...

Estos grupos yeren definíos como new wave per esos años (pos nun yera común antes d'ellos escuchar a bandes trabayando con pura música electrónica) yá que la so estética sonora, la so vanguardia y la so look remaneció dientro de los márxenes (márxenes que depués seríen trescendíos) de la new wave.

Bandes y solistes New wave editar

La música New wave tenía una serie de subxéneros (solo por nomar los principales subxéneros del mesmu y los solistes y grupos más populares que los cultivaron) como:


En realidá esta clasificación obedez a que munchos grupos que surdieron cola new wave transitaron alternadamente dientro de los sos diversos territorios (un exemplu claro ye New Order, grupu qu'empecipió la so carrera ente'l "post-punk" y el "dark" pa depués xirar escontra'l "techno", poniendo la so cuota personal nel desenvolvimientu de la música electrónica).

Terminoloxía editar

Les grandes bandes New wave fueron o son bien trascendentes, como ye'l casu de Duran Duran, The Police, The Clash, The Cure, R.E.M., Depeche Mode y U2. Muncha de la música pop de güei tien una delda con ella; la "New wave", ensin dulda marcó una parte importante na historia del rock contemporaneu y de la música electrónica.

Pero New wave ye en realidá un términu ambiguu, siendo tou lo qu'asocedió dempués del punk rock, combinando esti xéneru con otros como'l ska, reggae, rock progresivu, glam rock, esperimental, etc. Claru qu'estes influencies marcaron más unes qu'otres en distintes bandes, pos The Beat y The Cure son New wave, porque dambes combinaben punk o rock con distintos xéneros previos, pero la primer banda combinaba más ska y reggae, polo que pertenecía al xéneru 2 Tone, ente que la segunda combinaba más el glam y rock progresivu. Simon Reynolds nel so llibru "Rip It Up and Start Again" describe toos esos grupos como post-punk, porque surdieron dempués del punk, pero tamién son llamaos New wave indistintamente.

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. 1,0 1,1 Cateforis, Theo (2011). Are We Not New Wave Modern: Pop at the Turn of the 1980s (n'inglés). The University of Michigan Press. ISBN 0-472-03470-7. Error de cita: La etiqueta <ref> ye inválida; el nome «Cateforis» ta definíu delles vegaes con distintu conteníu
  2. 2,0 2,1 2,2 2,3 «New Wave: Significant Albums, Artists and Songs» (inglés). Allmusic. Consultáu'l 16 de febreru de 2014.
  3. «Discu inferno». The Independent (Reinu Xuníu). 11 d'avientu de 2004. http://www.independent.co.uk/news/world/americas/discu-inferno-680390.html. Consultáu'l 15 de mayu de 2011. 
  4. Reynolds, Simon "Rip It Up and Start Again PostPunk 1978–1984" p160
  5. Peake, Steve. «Top 10 New Wave Artists of the '80s» (inglés). About.com. Consultáu'l 16 de febreru de 2014.
  6. Encyclopedia of Contemporary British Culture Page 365. Google Books. Consultáu'l 15 de mayu de 2011.
  7. Savage, Jon. (1991) England's Dreaming, Faber & Faber
  8. New Wave/Post Punk Revival Allmusic
  9. Strauss, Neil (18 d'abril de 1996). «POP REVIEW; Knowing Just How Hard It Is to Be a Teen-Ager,». New York Times. http://query.nytimes.com/gst/fullpage.html?res=9Y02Y4DC1Y39F93BA25757C0A960958260. Consultáu'l 15 de mayu de 2011. 
  10. Paoletta, Michael (17 de setiembre de 2004). «New wave is back – in hot new bands,». MSNBC. Consultáu'l 15 de mayu de 2011.
  11. Gill, Andy (4 de xunu de 2010). «Album: The Drums, The Drums». The Independent (Reinu Xuníu). http://www.independent.co.uk/arts-entertainment/music/reviews/album-the-drums-the-drums-moshi-moshiisland-1991439.html. Consultáu'l 15 de mayu de 2011. 
  12. Gordon, Claire (23 d'ochobre de 2009). «The decade that never dies Still '80s Fetishizing in '09 Yale Daily News». Yaledailynews.com. Archiváu dende l'orixinal, el 13 de febreru de 2010. Consultáu'l 15 de mayu de 2011.
  13. Lopez, Korina (30 d'agostu de 2010). «Indie singers storm the scene with style and spectacle». USA Today. http://www.usatoday.com/life/music/news/2010-08-28-indiestyle_N.htm. Consultáu'l 15 de mayu de 2011. 
  14. Q&A with Theo Cateforis, author of Are We Not New Wave? Modern Pop at the Turn of the 1980s The University of Michigan Press 2011

Bibliografía editar