Peligros

conceyu de la provincia de Granada (España)

Peligros ye una llocalidá y conceyu español asitiáu na parte central de la contorna de la Vega de Granada, na provincia de Granada, comunidá d'Andalucía. Llenda colos conceyos de Pulianas, Maracena, Albolote, Calicasas y Güevéjar.

Peligros
Alministración
País España
Autonomíasimple Andalucía
Provincia provincia de Granada
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Peligros (es) Traducir Roberto Carlos García Jiménez
Nome oficial Peligros (es)[1]
Códigu postal 18210 (Peligros y [[Monteluz (Granada)
Xeografía
Coordenaes 37°13′51″N 3°37′43″W / 37.230833333333°N 3.6286111111111°O / 37.230833333333; -3.6286111111111
Peligros alcuéntrase n'España
Peligros
Peligros
Peligros (España)
Superficie 9 km²
Altitú 680 m
Llenda con Albolote, Calicasas, Güevéjar, Pulianas y Maracena
Demografía
Población 11 676 hab. (2023)
- 5642 homes (2019)

- 5752 muyeres (2019)
Porcentaxe 0% de provincia de Granada
0% de Andalucía
0.02% de España
Densidá 1297,33 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC+01:00
Llocalidaes hermaniaes
Cambiar los datos en Wikidata
Términu municipal de Peligros al respeutive de la provincia de Granada.
Situación de Peligros (en moráu) al respeutive de la Vega de Granada; La ciudá de Granada en moráu claru.

Peligros ye una de los cincuenta y dos entidaes que componen el Área Metropolitana de Granada. Na actualidá alluga la sede social del Diariu Ideal de Granada. NTien una población de 11 676 habitantes (2023)[2][3]. La so estensión superficial ye d'unos 10 km² y tien una densidá de 1103,65 hab/km². Asítiase a una altitú de 680 metros y a 5 quilómetros de la capital de provincia, Granada.

Historia editar

El nome d'esti conceyu tien un claru raigañu llatín, del tiempu del Imperiu romanu, al proceder del términu Paluculum que de la mesma vendría de Palus-Paludis y Paludi-Paludiculum, que significa llugar onde esiste una llaguna d'agües enllancaes y peligroses. Anque según el historiador y arabista Luis Seco de Lucena Esguilada, el topónimu Peligros procede del llatín Periculum ("peligru" en singular) y que fueron los romanos los que dieron el nome a esti llugar asitiáu a unos ocho quilómetros al noroeste respeuto de l'antigua Ilíberis (Granada).

Más tarde seríen los árabes quien, na so meyora escontra'l Norte, convirtieron el llugar en alquería de l'alfoz granadina, tresformando igualmente l'anterior topónimu en Garyat Biriquius o Bericulos. Finalmente'l nome derivó en Peligros por influxu de la nueva llingua castellana que confundió la desinencia en "vos" del términu árabe por una forma del plural.

Sábese que nesti sitiu hubo asentamientos romanos, los primeres de la so historia, con siquier dos villes que se construyeron nos sieglos II y III. Mientres la dominación islámica llamóse Bericlox y foi una alquería de la Vega, como llugar estratéxicu d'Elvira o Ilíberis. En 1431, tuvo llugar nes sos proximidaes y escontra la zona d'Elvira, la tarrecible Batalla de La Higueruela ente cristianos y islámicos, mientres la cual l'exércitu granadín perdió más de 10000 efectivos.

Tres la espulsión de los moriscos quedar con apenes un centenar de habitantes y desenvolvióse nel sieglu XVIII, a que'l so empiezu facer el primer censo conocíu como Vecinderu de Campoflorido y Urtariz (1712-1717), a partir del cual se readaptó la economía y tomó personalidá propia, tanto alministrativa como eclesiástica.

Población

Cuando terminó la Reconquista y normalizóse l'asentamientu de los propietarios nos sos respeutivos llugares, de les 20 families que volvieron a Peligros, 16 yeren d'orixe musulmán, les 4 restantes yeren cristianes. Ente la postrera década del sieglu XV y l'añu 1578, la población caltúvose estacionaria.

Al ser espulsaos los moriscos, a raigañu del llevantamientu d'éstos, solamente quedaron nel pueblu 5 families, pero darréu, cuando la repoblación definitiva, asitiar nél 16 colonos que definitivamente fueron los que colos sos raigaños, formaron la redolada del pueblu. Yera nel añu 1578, la población yera de 21 families con 84 habitantes en total, lo que demuestra que casi toles families que llegaron de Castiella la Vieya, Llión y Galicia a faer la repoblación, yeren pareyes d'acabante casóse con poca descendencia hasta entós.

Un sieglu dempués de la repoblación, esto ye nel XVII, había 57 vecinos, frente a los 200 con que cuntaba Pulianas, pero nel añu 1840, la so población aumentó nun 200 % como demuestra'l diccionariu de la llingua castellana d'aquel añu que'l so testu ye'l siguiente: Peligros.-Pueblu de la provincia de Granada, asitiáu al N.O. de la capital, a una llegua y cuartu de la Puerta d'Elvira, Tien una sola cai y un barriu de cueves. la so población ye de 157 vecinos, equivalentes a 759 almes.

Na actualidá hai una población de 10.385 habitantes, por cuenta de la so cercanía cola capital granadina, al igual que munchos otros pueblos de l'área metropolitana, convirtióse nun "pueblo cuartu", desenvolvióse abondo, tanto en población como n'infraestructures. Un 1,81 % de la so población censada ye estranxera (189 habitantes), anque habiten munchos más ensin censar, na so mayoría procedentes de Marruecos, anque últimamente reparar munchos portugueses y llatinos, emplegaos la mayoría na construcción.

El gran cambéu qu'esperimentó, fai escaecer lo que foi aquel pequeñu pueblu fai décades, espandióse bastante y cuenta con numberosos edificios de 2 o 3 plantes, urbanizaciones y nueves barriaes, les cais nun paran de remocicase y afaese a l'actualidá, les cases vieyes de balten y dan pasu a nueves edificaciones que faen d'este, un pueblu modernu, onde apenes fai falta movese a la capital pa disponer de cualquier serviciu.

El so economía principal basar na agricultura (avena, melón, aceituna d'aceite) y el comerciu (con 1221 establecimientos) que dan trabayu a unos 1080 emplegaos. El [[mercáu llaboral en 2006 rexistra un desemplegu d'unos 442 paraos y unos 5339 contratos de los qu'unos 690 son indefiníos. La renta familiar disponible por habitante ta ente 9300 y 10200 .

Sucesos editar

  • El 19 d'abril de 1956, en Albolote, hubo un fuerte terremotu, onde morrieron 13 persones direuta ya indireutamente. Por cuenta de la cercanía de dambos conceyos, en Peligros sentir con intensidá esti seísmu. L'alarma foi xeneral, los oxetos cayeron y afectó a unes 400 viviendes anque de forma leve, pos solo 50 d'elles teníen resquiebros importantes y foi necesariu sacupar otres 7 cases por peligru de derrumbe. L'Estáu costeó la reconstrucción de les viviendes en peor situación.
  • El desapaecíu barriu de Las Cuevas sufrió en delles ocasiones grandes hinchentes en décades recién. Nuna ocasión, por cuenta de les agües enchentes, un matrimoniu que nun yeren de Peligros y que circulaba nel so vehículu pela carretera ente Güevéjar y Granada, pereció afogáu. El so automóvil foi abasnáu peles agües y quedó atrapáu na boca del túnel de la canal que traviesa Peligros, ente que'l cuerpu de la señora pola fuercia de l'agua llegó hasta la mesma carretera de Bailén - Motril. Por cuenta de estos sucesos tan repitíos, a los habitantes de dichu barriu fuéron-yos apurríes unes viviendes n'otra zona del pueblu. Anguaño, la zona de Las Cuevas nun esiste, parte rellenóse con tonelaes de tierra y en dichu llugar allúgase un aparcamientu públicu esterior, recintu ferial, institutu, viviendes, etc.

Política editar

Los resultaos en Peligros de les postreres eleiciones municipales, celebraes en mayu de 2015, son:

Eleiciones Municipales - Peligros (2015)
Partíu políticu Votos %Válidos Conceyales
Ganemos Peligros Pa la Xente (PG)
2.552
49,64%
9
Partíu Socialista Obreru Español (PSOE)
1.331
25,89%
4
Partíu Popular (PP)
1.148
22,33%
4

Fiestes y costumes editar

  • El Mercáu Medieval de Peligros celebra cada añu, dende l'añu 2013 y yá se convirtió nun acontecimientu bien esperáu.
  • El día de la Cruz, 3 de mayu, ye otru día importante nel conceyu.
  • La Ruta de les Tapes por Peligros, na que numberosos chigres sumir cada añu, faciendo d'ello toa una delicia pa los cielos la boca más esixentes.
  • Dende va unos años fixéronse bien populares les fogueres de la Nueche de San Xuan (nueche del 23 de xunu), nes qu'unes 2000 persones celebren esta nueche con agua, queimada y fueu, amenizada con música, un pasacalles y un espectáculu pirotécnicu. Llegada la medianueche, quémase una enorme foguera coronada pola imaxe d'un maltratador.
  • Xunto con Albolote, celébrase un Alcuentru de ñarices en xunu, mientres el que s'axunten numberosos payasos y artistes de circu
  • A primeros d'ochobre celebrar nel Teatru Pablo Neruda, el Festival de Cine de Terror y Fantásticu de Peligros, qu'anguaño[¿cuándo?] va pola VII edición.
  • El 7 d'ochobre celebra'l día de la patrona, la Virxe del Rosario, con ufrienda floral (flores blanques) el día anterior.
  • Na segunda quincena d'ochobre celebra la Selmana de la Oralidad que recupera cantares antiguos, romances, cuentos y lleendes.

Llugares d'interés editar

- La primera nel añu 1522,

- La segunda restaurar Villegas en 1561, obra que remataría en 1568.

- En 1610 el maestru Vico encargar de restaurar el techu que peneraba agua por diversu puntos.

- En 1625 seríen los maestros Francisco Potes y Martín de Escobar los encargaos d'una nueva reforma.

- En 1656 y años siguientes, los maestros Juan Sarabia y Juan Marín realizaron la mayor reforma.

- Un sieglu dempués y hasta l'actualidá tuvo delles reformes, como la renovación del teyáu, la casa del cura nos sos llombos, la nueva sacristía, les campanes automátiques, etc.

- Caltién un retablu d'estilu barrocu instaláu en 1755 y dos importantes imáxenes: un crucificáu atribuyíu a la escuela de José de Mora y una Inmaculada Concepción que podría ser de la d'Alonso Cano.

  • La nueva ilesia de Ntra. Sra. del Rosariu inaugurada'l 6 d'abril de 2003, d'estilu modernu y onde anguaño se celebren la mayoría de los actos llitúrxicos, atópase na redoma del popular barriu "Casasnuevas".
  • Dende'l 12 de setiembre de 2004, conforma la Parroguia de Peligros, el párrocu, Antonio García Angulo.
  • La Casa Árabe, un edificiu contemporaneu d'estilu neomudéxar, tan de moda a finales del sieglu XIX. Atópase enclaváu sobre la supuesta puerta medieval de Granada y ye daqué según una pequeña fortificación palaciega. Al pie de esta casa atopa la Fonte de los Coríos, el Parque Municipal col so Anfiteatru. (anguaño constrúyese en Peligros, nun llugar estratéxicu un teatru municipal pa 400 espectadores que va tar llistu en 2008)
  • Los dos biblioteques, parroquial y municipal.
  • Nel so términu municipal atópase'l polígonu industrial ‘La Unidá' de Asegra, unu de los primeros de la provincia.

Cultura y deportes editar

  • El conceyu de Peligros tuvo siempres esmolecíu pol desenvolvimientu cultural, tantu en solitariu como dientro de la mancomunidá.
  • La música forma parte del pueblu, cola so emisora de radio Peligros 101.2 FM y l'estudiu de grabación "Producciones Peligroses", onde numberoses bandes como Ma Lladiya, Neños Mutantes, José Ignacio Lapido, Mama Baker, Cultura Probara, Canalles, María del Mal, Los Llagartos, Eskorzo, Color Flamencu, Raúl Alcóver y otros pasaron por esti estudiu.

Gastronomía editar

Los platos más típicos de los peligreños son el arroz con carne de caza (coneyu, perdices o choto). Otru platu esquisitu son les farrapes de figos, qu'anque son típiques d'Algarinejo, tamién hai munchos peligreños que les ellaboren.

Accesos editar

El conceyu de Peligros atopar a unos 5 quilómetros de la ciudá de Granada, dende la que se llega al traviés de la carretera E-902/A44, direición Xaén, onde vamos tomar la salida 121 pa llegar al centru del pueblu.

Ciudaes hermaniaes editar

Referencies editar

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. Afirmao en: Padrón municipal d'España de 2023. Autor: Institutu Nacional d'Estadística. Data d'espublización: 13 avientu 2023.
  3. oficina de rexistru
  4. Asociación Granadina d'Amistá cola RASD (2010). «Llista d'hermanancies de conceyos granadinos con dairas saḥarianes» (castellanu). Archiváu dende l'orixinal, el 28 de payares de 2015.

Enllaces esternos editar

El conteníu d'esti artículu incorpora material d'una entrada de Granadapedia, publicada en castellanu so la llicencia GFDL.