Real Betis Balompié

El Real Betis Balompié, tamién conocíu como Real Betis o a cencielles Betis, ye una entidá polideportiva con sede en Sevilla, España. Foi establecida en setiembre de 1908 pa la práutica del fútbol —anque los sos oríxenes daten de 1907 y asina consta como fecha fundacional por el mesmu club—, y oficialmente rexistrada'l 1 de febreru de 1909.[1]

Real Betis Balompié
Situación
Estáu España
Datos
Tipu club de fútbol
Fundáu en1907
Entrenador Bandera de Chile Manuel Pellegrini (es) Traducir
Categoría Primer División d'España
Instalaciones
Estadiu Estadio Benito Villamarín (es) Traducir
Uniforme
Titular
Alternativu
Tercera

Web oficial
Cambiar los datos en Wikidata

La so forma xurídica ye la de sociedá anónima deportiva, y anguaño xuega la Primer División d'España, máxima competición a nivel de clubes n'España. Nella, el so meyor rexistru ye'l de proclamase vencedor nuna ocasión, que se suma a los dos títulos de Copa del Rei siendo unu de los únicos nueve equipos del país que consiguieron proclamase vencedores de dambos torneos. Amás destaquen ente les sos actuaciones nel campeonatu de lliga les producíes nes temporaes 1996-97 y 1934-35 onde consiguió realizar les meyores temporaes d'un equipu andaluz tocantes a rexistros estadísticos.[n 1]

Dichos cómputos lleváron-y a xugar competiciones internacionales en diez causes. Una de la UEFA Champions League —máximu tornéu a nivel de clubes n'el vieyu continente—, siete de la Copa de la UEFA/Lliga Europa, y dos de la estinguida Recopa d'Europa. A elles suman otres nes tamién estinguíes Copa de Ciudaes en Feries y la Copa Ibérica, siendo unu de los clubes españoles que más vegaes compitió n'Europa.

Llogró asitiase nel ventenu puestu nel top-25 de la clasificación de clubes del mundu ellaborada pola Federación Internacional d'Historia y Estadística de Fútbol (IFFHS) nel añu 1995,[2] 1997,[3] y 2005, como'l so ranking más altu na so historia.[4]

Tien una de les aficiones más reconocíes d'España según resultancies del estudiu de mayu de 2017 pola Asociación pa la Investigación de Medios de Comunicación (AIMC),[5][n 2] nel qu'un 3,4% de los entrevistaos en 2014 pal CIS reconoz ser siguidor del club de Heliópolis, asitiándolo d'esta miente ente los seis equipos que más siguimientu atropen en territoriu nacional, con bien escasa diferencia con respectu al Valencia Club de Fútbol (3,5%) y el Athletic Club (3,6%), y triplicando el númberu de simpatizantes del otru equipu de la capital hispalense (1,1%). Igualmente, según el barómetru del CIS, el Real Betis Balompié ye'l segundu equipu de munchos españoles, ocupando la quinta posición al respeutive de la simpatía sentida escontra dalgún otru equipu amás del principal.[5][6][7]

Tien 513 peñes partíes per tol mundu —el cuartu club español que más tien, siendo namái 60 les pertenecientes a Sevilla—,[8] y cuenta con aproximao 52 000 socios.[9] Xuega'l derbi sevillanu contra'l Sevilla Fútbol Club, col cual caltién una enorme rivalidá histórica dende los sos entamos nos años 1910, por ser dos equipos de la mesma ciudá.

Anque ye más conocíu polos sos equipos de fútbol masculín, cuenta con categoríes femenines y con seiciones deportives en fútbol sala y baloncestu.

El Real Betis ye unu de los únicos 9 clubes españoles que conquistaron Lliga y Copa Nacional. En 1935 convertir nel cuartu club de la historia en conquistar la LFP. Ye amás el primer club que llevantó la Copa de S. M. el Rei, anque atropó una etapa ensin reconquistar esti títulu dende 1977 hasta que volviera faelo en 2005.

Historia editar

Esta seición trata sobre la historia xeneral de la entidá. Pa un detalle cronolóxicu ver Historia del Real Betis Balompié

Antecedentes y fundación editar

 
Primer instantánea previa a la formación del club (1906).

Andalucía foi una de les rexones d'España onde nació'l foot-ball. Foi concretamente en 1884 cuando se cree naz la primer sociedá con una seición dedicada n'esclusiva al fútbol nel país, cuando la Sociedá de Xuegu de Pelota —dempués Club de Recréu o Recreation Club—, forxóse.[10][11]

Ente esi periodu y 1905 el fútbol en Sevilla tuvo casi una nula repercusión hasta la nacencia del Sevill Foot-Ball Club, que n'ausencia de rivales tuvo una lenta crecedera hasta l'añu 1908, fecha na que se constituyó una nueva sociedá dedicada al foot-ball, un deporte denomináu asina na dómina al ser un deporte llegao dende Inglaterra.

Un par d'años antes empezaron a axuntase de manera pocu entamada y prauticar esti deporte un entusiasta grupu d'estudiantes de l'Academia Politéunica de Sevilla. Tres esos empiezos de 1906, paez que decidieron dar unos primeros pasos pa la conformanza del equipu en 1907 —tomada como fecha fundacional pol club dende entós— anque nun foi hasta dempués de la primavera de 1908 cuando promovíos poles celebraciones na ciudá d'una fiesta de índole patriótica denomada «España en Sevilla» —na que se conmemora'l Centenariu de la Independencia española de Francia— nació la so intención de formalizar llegalmente la so situación.[12] Asina contauten col periodista y académicu de la Llingua Española, Mariano de Cavia, por que los aconseye en qué términos pueden espresar la denominación inglesa del foot-ball emplegando sustantivos castellanos, respondiéndo-yos ésti'l 1 d'agostu y al traviés del diariu El Lliberal, que lo más apropiao ye balompié:[13]

“Dellos mozos atentos propónense entamar una nueva sociedá de "foot-ball"; deseyen da-y un nome español, y nun atinando con él, fáenme la mercé d'apelar a les mios curties lluces, porque ellos tienen por intraducible el vocablu inglés con que se denomina esti deporte.

¡Intraducible! Según Napoleón, o quien fora, dixo que la pallabra imposible” nun yera francesa, yo dexo creer que la pallabra “intraducible” ye una de les más inútiles del nuesu vocabulariu. Pa un idioma tan bayurosu, variáu, espresivu y flexible como l'español, bien a dures penes tópase una voz o términu estranxeru que nun tenga equivalencia exacta, o que n'último casu, y ensin cayer nel viciu del barbarismu, nun sía asimilable o adaptable cola debida floxura.
El términu "foot-ball" non solamente nun ye intraducible, sinón que al traducilo ce por be —yá que el pie toma tanta parte nesi xuegu— atopamos con un vocablu español de la más clara significación y de la más castiza estructura.

El vocablu inglés ye doble: ta compuestu de "foot" (pie) y "ball" (balón). Pelota bien grande de vientu llama al balón el Diccionariu de l'Academia na segunda acepción de la pallabra.
Disponiendo pos, nel nuesu idioma de les mesmes dos voces que n'inglés, ya igualmente precises y curties, namás lóxicu y hacedero que componer la pallabra «balompié», camudando en m la n del balón pola mesma regla ortográfica que se sigue en ciempiés, sambenitu, l'apellíu Sampedro, etc., etc.
El "piebalón" sería una traducción fartu servil de la pallabra inglesa, abondo fea amás, y arriendes d'ello, opuesta a la índole del nuesu idioma, que con toa xentileza manifiéstasenos n'otres pallabres casticísimas, hermanes mayores del neoloxismu que m'atrevo a proponer, na esperanza de que dexe de selo bien llueu, pa convertise nuna voz tan corriente como estes de ranciu y puru llinaxe: buscapié, fincapié, rodapié, tirapié, trespié, volapié.

Nun sé si dexo nel tinteru delles otres pol estilu. Coles precitadas podría hombrearse bien dignamente el «balompié», gracies a l'aceptación y estensión que n'España llogró esti deporte británico, si la mio proposición mereciera igual favor per parte de los mozos deportistes y de los cronistes deportivos.
A los primeres polo xeneral, y más especialmente a los segundos, brindo esta modesta "ideica" en bien de la pureza y riqueza d'esta fala española, por que la so caltenimientu y acrecimiento toos tenemos d'interesanos de continuu, ensin dexanos vencer pola rutina y el cultu inconsciente que se rinde al exotismo, cultu asaz bajuno y descomanadamente cursi en munches ocasiones.

Ciertu que de primeres va paecer rara y chocante la pallabra «balompié», como socede con toa novedá léxica; pero repitir delles vegaes el vocablu —balompié, balompié, balompié, balompié— y empresto va acostumase l'oyíu, mercede a la significativa y castiza estructura d'esos trés sílabes. ¿Nun ye esto meyor que dicir "fútbol", como dicen los más, diciéndolo torpemente y ensin saber lo que se dicen?
Y pa nun cansar más equí pongo términu a esta folgazana y quiciabes baldida leccioncilla de castellán vistu catar, saludando afectuosamente a los briosos xugadores de balompié, y despidiéndonos del vocablu nuevu coles pallabres d'un padre que nun se fía enforma de la fuercia de la razón.”
.
Mariano de Cavia. 1 d'agostu de 1908. Madrid.
 
Feria España en Sevilla onde s'empecipió la formalización del club (1908).

Pocu tiempu dempués, desconociéndose la fecha exacta, constituyóse'l España Balompié,[14] tomando la so denominación del citáu eventu que diera orixe al club y del encamientu del periodista.[12] Nacía asina a efeutos llegales una de les denominaciones más históriques y carauterístiques del fútbol español, magar paez que yá veníen practicando esti deporte dende tiempu tras.[15]

Ente los integrantes había munchos grupos d'hermanos: los Formosa, Wesolowski, Castillo, Cásca-yos y Gutiérrez, ente que foi Alfonso del Castillo Ochoa, el que quedó constituyíu como'l primer presidente de la nueva entidá.[16] El restu de la primer direutiva del club quedó establecida de la siguiente manera: Roberto Vicente, vicepresidente; Juan del Castillo Ochoa, tesoreru; Vicente Peris, secretariu; Salvador Morales, vicesecretariu; y José Sequeiro, Jacinto Wesolowski, Gabriel Vadillo, Edmundo Wesolowski y Antonio Gutiérrez, vocales.[17]

La sede social allugar na cai Alfonsu XII primeru[n 3] ente que'l nome escoyíu pol grupu de mozos n'honor a les yá citaes celebraciones del centenariu de la independencia, y col que pretendieron evitar la espresión inglesa foot-ball, qu'acabó per convertir se na so seña d'identidá.[18]

Quedó coles mesmes reflexáu l'uniforme a emplegar pa los sos alcuentros, tando compuestu d'una camisa celeste con pantalón blancu como uniforme —representativos de la infantería—, amás de tar ésti representáu con un escudu circular colos colores de la bandera nacional. En dalguna ocasión aprecióse-yos tamién invirtiendo estos colores como un uniforme alternativu.[12]

Asina se caltuvo mientres los sos primeros meses hasta que regularizó la so situación que traxo'l primer cambéu na so denominación.

Oficialidá y primeros años editar

 
Llibru de Rexistru del Gobiernu Civil de Sevilla cola inscripción del club (1909).

Foi'l 1 de febreru de 1909 cuando'l reglamentu de la (Sociedad) Sevilla Balompié quedó establecíu a instancies de la gobernancia civil, requisitu indispensable nel país pa formalizar un club deportivu,[19] debiendo'l correspondiente gobernador civil da-y validez alministrativa según la vixente Llei d'Asociaciones de 1887.[20] Dichu procesu solía retrasase, polo que nun yera hasta la confirmación posterior cuando un club quedaba oficialmente reflexáu ya inscritu nel Rexistru d'Asociaciones. Ente otres formalidaes, dicha Llei recoyía:

«La constitución d'una Sociedá rique de la presentación al Gobernador Civil de los estatutos y l'Acta Constitutiva de la mesma ocho díes a lo menos antes de constituyila y namái tres la so aprobación va ser constituyida pasando a ser inscrita nel Rexistru.»
Llei d'Asociaciones de 1887

Sicasí, cabe destacar que dicha formalidá tenía un valor declarativu, que non constitutivu nun principiu. Ye por ello que magar la tardida llegalización d'estos primeros clubes, munchos recueyan como anterior la so fecha fundacional, casu del Sevilla Balompié, datándolo'l mesmu club en 1907 siendo inclusive posible que se remonte a 1906,[15] fecha na qu'empezaron la práutica'l grupu d'estudiantes y quedando establecíu en 1908.

Los sos estatutos constaben de quince artículos, destacando l'artículu octavu qu'establecía:[21]

«Van Poder xugar nesta sociedá toes los estranxeros que lu deseyen en calidá de transeúntes.»
Estatutos del club de 1909. Sevilla.
 
Betis Foot-Ball Club en 1909.

Mientres el club xugaba los sos primeros partíos como sociedá oficial, oficializar en xineru de 1910 el Betis Foot-ball Club de resultes d'una dixebra nel Sevilla Foot-Ball Club, llevada a cabu por un grupu de dirixentes. El motivu yera la discrepancia ente quien teníen d'integrar la sociedá atendiendo a la so clase social o orixe, cerrando l'accesu a quien axustaren oportunu, a lo que s'oponíen los nuevos béticos. Ente'l so promotores atopaben García d'Aborboyar, Diego Otero, Alberto Henke, Comesaña, Lissen Diego Otero.[22] El club años dempués convirtióse en pieza principal de la historia del club magar el so orixe sevillista.

«El Balompié», como foi conocíu l'equipu hasta finales de los años venti, convertir nel añu 1910 nel primer vencedor de la Copa de Sevilla, condición que revalidó y ostentó hasta 1913, siendo unu de los equipos que más impulsó'l fútbol na rexón yá cola so identitario uniforme verdiblancu establecíu en 1911 a semeyanza de los colores de la que dempués sería la bandera andaluza con unos colores que definieron históricamente a la rexón. Por cuenta de esi primer ésitu foi convidáu a participar na Campeonatu d'España polos clubes conformantes de la Unión Española de Clubes de Football nun añu nel que'l campeonatu tuvo dos torneos, siendo l'otru entamáu pola Federación Española de Clubes de Football integrada polos clubes adscritos a les distintes federaciones rexonales, y que nun tener nel sur. Finalmente'l club refugó participar por motivos económicos na que fuera la primer participación d'un club sevillanu na máxima competición a nivel de clubes n'España.

Asina pos yeren ellos mesmos los encargaos d'entamar les competiciones, y n'especial el Real Club Recreativo de Huelva, decanu español y unu de los más reconocíos na dómina. Llueu estos primeros alcuentros de calter interlocal na rexón empezaron a rexistrar la que darréu sería una de les rivalidaes más encarnizadas del fútbol español col so vecín el Sevilla Foot-Ball Club nel derbi sevillanu. Ésti tuvo'l so primer partíu, consideráu oficiosu, el 28 de payares nuna serie d'alcuentros pa resolver l'equipu que competiría na primer edición del Campeonatu d'Andalucía, con victoria pa los balompédicos,[23] ente que'l primer alcuentru en competición oficiosa ente dambes sociedaes produció'l 5 de xineru de 1910 nel citáu campeonatu rexonal Campeonatu d'Andalucía-Estremadura, rematando con un empate a cero goles.[24]

Los balompédicos caltener hasta metá de la década como'l meyor equipu de Sevilla consiguiendo dellos trunfos na Copa de Sevilla, reforzándose con unu de los fechos más destacaos na so historia, producíu en 1914, al producise la fusión col Betis Foot-Ball Club.

La fusión previa a la crisis económica editar

 
El Sevilla Balompié antes de la fusión (1913).

Foi nel mes d'avientu cuando'l Betis F. C. —que recibiera n'agostu de manes del rei Alfonsu XIII el títulu de Real tres un resurdimientu de la entidá—, por xestión de la so entós presidente, Pedro Rodríguez d'Aborboyar, fixo posible la unión de dambos clubes y herederos históricos a tolos efeutos de los rexistros de los balompédicos dende'l so instauración en 1908.

Magar que los béticos nun primer momentu empecipiaron movimientos pa integrase nuevamente nel senu sevillista, un cambéu nos acontecimientos llevólos a recalar nel club balompédico, apocayá proclamáu nuevamente como campeón de Sevilla. El fechu llevó a un cambéu na so denominación pola de Real Betis Balompié, adoptando asina partes del nome de los dos clubes orixinarios,[25][26] y de la que yá non se dixebró a lo llargo de la so historia siendo una de les denominaciones vixentes más antigües del fútbol español. El fechu significó amás que la rivalidá ente balompédicos y sevillistes llegara entós al so puntu más altu al considerar la fusión los nervionenses como un actu de "declaración de guerra".[27]

Cola fecha concreta del día 6, la Xunta Direutiva del Sevilla Balompié y dos díes más tarde la del Betis Foot-ball Club, aprobaron y rexistraron l'acontecimientu. N'agostu de 1915, cola habitual demoranza nes llegalizaciones de sociedaes de la dómina, el Gobernador Civil de Sevilla Severo Núñez aprobó los estatutos y el cambéu de denominación del club absorbente, disponiendo que se modificar la denominación del rexistru de "Sevilla" pola de "Real Betis" (apunte nᵘ 283 páxina 36 del Llibru de Gobiernu del Rexistru Civil: enmienda y nota al marxe).[25][26] D'esta forma, l'autoridá llegal confirió a esta fusión el tratamientu d'una fusión por absorción, calteniendo a tolos efeutos la continuidá xurídica de la primer sociedá, que caltuvo la so inscripción nel apunte nᵘ 283 ensin disolución.[18]

Más allá del planu llegal, nel puramente práuticu, el Balompié apurrió'l xugadores, el palmarés, l'afición y el terrén de xuegu, que dende 1913 yera El Campu de les Tables Verdes, nel Prau de San Sebastián, mientres el Betis F. C. fundamentalmente añedió'l títulu de Real. Yeren marcaos momentos pal club que vía non yá un importante y reconocíu crecedera como sociedá, sinón que vía como se sofitaba nel planu deportivu, onde amás de los ésitos sevillanos lleváronlu a participar tamién nel apocayá inauguráu tornéu oficial del Campeonatu Rexonal Sur —popularmente como Copa d'Andalucía—[n 4] a finales de 1915 xunto a otros nueve equipos andaluces,[n 5] quedando como segundu meyor equipu de Sevilla ensin poder aportar a una fase final vencida pol Español Foot-Ball Club gaditano.
El club, que siguió siendo conocíu popularmente como "el Balompié" y los sos aficionaos como "los balompedistas", volvió proclamase campeón de Sevilla en 1915, momentu nel qu'empezó un lentu cayente que tuvo'l so momentu más álgido en 1920, fecha na que'l club tuvo en cantu de la desapaición por cuenta de una acusada crisis económica y que repercutió en que al nun disponer de medios económicos nin derechu de retención de xugadores na dómina del «amateurismu marrón», o profesionalismo tapáu. Más d'una decena de los sos meyores xugadores fueron captaos por otros equipos en poco tiempu, y que magar lo cual nun torgar que de manera aisllada a los acontecimientos tuviera a puntu en delles ocasiones de ganar el Campeonatu d'Andalucía como única alternativa a un Sevilla F. C. nutríu de xugadores balompédicos.

Foi a partir de 1924, cuando'l Balompié, gracies a la vuelta a la direutiva del club de dellos de los sos primeros fundadores, ameyoró nes sos resultancies y, tres múltiples subcampeonatos, venció per primer vegada la Copa d'Andalucía na edición de 1928. La recuperación social yera un fechu no que fueron los preludios a la constitución n'España d'una primer competición profesional, la Lliga Española de Foot-Ball. Sicasí, les discrepancies ente los clubes tocantes a formatu y participantes nun se resolvió hasta un añu dempués cuando nació'l Campeonatu Nacional de Lliga cola Primer y la Segunda División, categoría ésta na que tomó parte'l Real Betis Balompié, unu de los clubes consolidaos deportiva, social y institucionalmente en -y país.

El debú de los balompédicos, que dende entós empezaron a ser conocíos como béticos na terminoloxía popular, producióse'l 10 de febreru al enfrentase nel grupu "A" al Real Club Celta de Vigo que se saldó con victoria bética por 3-1.[28] Desconozse l'autor del primer tantu del club na competición, ente que tuvo unes irregulares actuaciones que lo caltuvieron alloñáu de los puestos d'ascensu. Llegóse asina al 7 d'abril, fecha na que s'enfrentó al Sevilla F. C. nel que foi'l primer derbi sevillanu a nivel profesional.[29] La victoria sevillista por 3-0 dexó a los rivales béticos asitiase como líderes d'una lliga primero que los béticos devolvieren la derrota a los sos rivales con un 2-1 na penúltima xornada y que fizo que casi perdieren el campeonatu que terminaron venciendo los sevillistes pero que sicasí non -yos valió p'aportar a la máxima categoría.[30][31] Dichos alcuentros acrementaron la rivalidá ente dambos clubes que repercutía yá a nivel nacional.

La edá d'oru previa al fundimientu editar

El club escribió nel socesivu llustru dalgunos de los episodios más brillantes de la so historia. En menos de diez meses el conxuntu béticu convertir nel primeru del sur que llegó a la final de la Copa d'España na edición de 1931. Después d'eliminar al Donostia Foot-Ball Club en primer instancia y al Foot-Ball Club Badalona n'octavos de final enfrentar al Madrid Foot-Ball Club. Una clara victoria por 3-0 na ida fixo insuficiente la victoria madrilana por 1-0 nel partíu de vuelta, viendo como los béticos algamaben les semifinales per primer vegada. Tres una dura eliminatoria frente al Arenas Club de Guecho na que foi necesariu xugar un partíu de desempate, llegaron a la final. Ésta xugóse'n Madrid el 21 de xunu, y vio como'l Athletic Club venció por 3-1 torgando a los béticos llograr el so primer títulu nacional oficial.
Magar ello, el club postulóse como unu de los grandes equipos a tener en cuenta d'equí p'arriba yá que bastante ye qu'esanició a trés de los siete campeones qu'hasta entós tenía la competición y tuvo cerca de convertise nel primer club non perteneciente a les federaciones centro, norte o catalana en vencer y asitiase como meyor equipu andaluz na dómina, superando a la fin a los sevillistes.

El fechu foi'l preludiu de la brillante conmemoración de la so 25ᵘ aniversariu cuando'l 3 d'abril de 1932 proclamóse campeón de la Segunda División. El Betis Balompié —que perdió'l so apellativu "Real" demientres la Segunda República— foi por esti motivu'l primer club andaluz en xubir a la Primer División. El club tomó como fecha pa la celebración la data fundacional de 1907, al ser cuando la direutiva asitió los sos oríxenes, acompañando dende entós esa fecha a tou actu oficial.

La nueva década dinamizó al club, formando un plantel destacáu. Empecipió en 1932 una política de fichaxes de xugadores esperimentaos. Contrató a Simón Lecue en 1932 procedente del Club Deportivo Alavés y en 1933 a Victorio Unamuno y a Ángel Martín Saro, procedentes del Athletic Club y del Arenas Club de Guecho respeutivamente. Tamién supo captar a nueves promeses del fútbol vasco, como al porteru Joaquín Urquiaga y al defensa Serafín Aedo dambos procedentes del Barakaldo Foot-Ball Club. Coles mesmes, l'equipu filial ganó'l Campeonatu d'Andalucía en 1934, incorporando a dos de los futbolistes que seríen campeones de lliga, José Caballero y José Valera.

 
Monumentu a los campeones de lliga de primer División la temporada 1934-35.

Na temporada 1934-35, y so la direición de Patrick O'Connell el club consiguió'l que ye hasta la fecha'l mayor llogru de la so historia al proclamase campeón de la Primer División. La so plantía formábenla Urquiaga, Areso, Aedo, José Suárez Peral, Francisco Gómez, Rufino Larrinoa, Adolfo Martín, Lecue, Unamuno, Pedro González Timimi, Saro, Caballero, José Rancel, Valera y José Luis Espinosa; seis vascos, trés canarios, trés sevillanos y un almeriense. El títulu consiguióse'l 28 d'abril al ganar en Cantabria por 0-5 al Racing Club de Santander. Al ser un domingu de Feria la fiesta treslladóse al recintu ferial, onde la noticia dar a conocer nes cayueles de les casetes.

Un añu más tarde, el Betis pasó por delles dificultaes. En primer términu, por una mala situación económica que-y obligó a vender a trés de los sos xugadores, en parte tamién por un relevu natural pol que se dio la carta de llibertá a cuatro d'ellos pero, sobremanera, pola llegada de la Guerra Civil, que dexó al club ensin efeutivos, por quedar bloquiaos nel norte o ser movilizaos al frente. Namái Peral y Saro quedaron nesos años como esponentes de quien quince meses antes llevantaren la copa del campeonatu lligueru. El club sevillanu sufrió como munchos otros y por circunstancies extradeportivas vio como s'atayaba la so crecedera, aportando a ser unu de los más afeutaos.

Les consecuencies del conflictu fueron demoledores pal club, qu'amás cometió l'error de volver a la competición n'activu na temporada 1939-40, cuando podría solicitar una moratoria que s'aplicó a otros clubes que los sos estadios usáronse pa "necesidaes de la guerra". De resultes, el 28 d'abril de 1940, el día en que cumplía cinco años del so títulu de lliga, l'equipu verdiblancu baxó a Segunda División atayando tráxicamente la so gran etapa.

Tres gran trabayu tornó apenes dos años más tarde a la máxima categoría, anque'l periplu foi curtiu, yá que baxó nuevamente en 1943 nun pudiendo retornar a la élite española hasta quince años dempués. Rematando la cuesta abaxo que sufría la entidá, llegó lo más tarrecío y que poco s'agorar al ser unu de los clubes históricos: precisamente nel escenariu que viera al Real Betis coronase como campeón absolutu español, Santander, vio como'l 13 d'abril de 1947 los verdiblancos perdíen por 4-1 ante'l conxuntu santanderín y baxó a la Tercer División, entós la tercer categoría nel sistema de lligues del país. Púnxose fin asina a dieciséis años ininterrumpíos nel fútbol profesional,[n 6] nel que se llograron un campeonatu de lliga de primer División, dos de Segunda División, y un subcampeonatu del Campeonatu d'España de Copa.

Los años del «manquepierda» editar

 
Instantánea del equipu en 1953, con una pancarta que fai referencia al lema del «manquepierda».

Difícilmente puede entendese lo que ye'l club ensin mentar los siete llargos años que xugó na tercer categoría, porque entós tantu la entidá como la so afición atoparon una seña d'identidá que lu acompaña entá na actualidá. Según munchu autores, el so "alma" topar nuna espresión que nos años 1950 espertó la simpatía de toa España: “¡Viva er Beti «manque pierda»!»,[n 7] y que se debe al periodista y dibujante Martínez de León, que la punxo en boca del so personaxe Oselito.[32] El poeta Joaquín Romero Murube describió aquellos tiempos y aquella espresión coles siguientes pallabres:[33]

“El Betis llegó a formar una inderrocable moral a prueba de derrotes... pero en cuenta de adoptar esa inesplicable renunciación qu'apliquemos, pa la nuesa desgracia, a tantes adversidaes —la de xubinos los costazos en cuenta de xubinos de corazón—, el Betis, tres la hecatombe, acometía toles tardes con más entusiasmu escontra la conquista de la so gloria”.
Joaquín Romero. 1958. Sevilla.

El Betis foi capaz de superar esos años cola ayuda d'una afición que consiguió llevar moralmente al club de regresu a Segunda División en 1954, conquistando'l so tercer títulu lligueru español y ser el primer y únicu club en llogralo nes trés categoríes, amás de ganar fama por enllenar el so estadiu y poles «marches verdes» de simpatizantes nos desplazamientos aportando a tar catalogáu como «l'equipu del pueblu» por cuenta de la cercana empatía que llevantaba nel restu de rivales. Tras quedaron años de terribles dificultaes económiques nos qu'unos pocos caltuvieron vivu a un club, según los sos dirixentes, y onde se vio ignoráu poles instituciones.[ensin referencies] La esperiencia en Tercer División fortaleció al club que vio como s'abrió de nuevu una esperanzadora etapa con un sentimientu que lu acompañó yá mientres décades.

Tres la celebrada vuelta a la segunda categoría en 1954, acolumbrábase que podía tar cercanu la buscada torna a Primer División. Sicasí, hubo qu'esperar cuatro años hasta que'l 1 de xunu de 1958 llogróse finalmente'l fechu al vencer un nuevu títulu lligueru, el quintu de la so historia sumando los trés categoríes esistentes.

El «Eurobetis» y el «Currobetis» editar

Tres quince años l'equipu estrenó de nuevu la máxima categoría venciendo al so rival, el Sevilla F. C. por 2 a 4 nel Estadiu Ramón Sánchez Pizjuán, apocayá inauguráu, siendo na fecha la mayor victoria de los verdiblancos en terrén sevillista.[34] La victoria tuvo un gran significáu pa l'afición dempués de los llargos años de solombra vivíos. Dende entós vivióse una dómina de bonanza, na que s'acometieron les obres pa remocicar l'estadiu, que pasó a ser propiedá del club, ente que se consiguió no deportivo una tercer plaza en Lliga y la so primer participación en competición europea al participar na edición de 1960-61 de la Copa de Ciudaes en Feries. Pela contra, el club vio como unu de les mayores figures de la so historia, Luis del Sol, punxo camín de Madrid antes de faer carrera n'Italia. Sicasí retornó al primer equipu un xugador xuvenil que tamién marcó historia nel club, Rogelio Sosa.

Magar ye ciertu que'l lema del «manquepierda» cai en desusu pelos bonos años, quedó enraigonáu na vida social de la entidá y entá se faía escuchar. Al ser Sevilla una de les ciudaes españoles más apasionaes tocantes a rivalidá de dos clubes, el términu foi de la mano colos designios d'unu y otru. De nuevu a la solombra de los sevillistes, los béticos enferronar a la so idiosincrasia y honor histórico con un inusitado sofitu al so equipu magar los grandes altibaxos que marcaben el so aportar.

 
Plantía de la temporada 1974-75

Xusto al añu siguiente, siendo fiel una vegada más al so particular sinón, el club sufrió la marcha de Benito Villamarín tres 10 años, la muerte d'Andrés Aranda y el descensu a Segunda División. Al primer «Eurobetis» asocéde-y entós el «Currobetis», esi equipu que al igual que Curro Romero ye capaz de la xera más llexendaria y el fracasu más inesperáu: ascensos y descensos casi consecutivos convirtieron al Betis nel clásicu «equipu ascensor», hasta que se consolidó en Primera en 1974.

1977-1992: La Copa del Rei y los años 1980 editar

El 25 de xunu de 1977 el Betis conquistó la Copa del Rei nel Estadiu Vicente Calderón. Empobinaos por Rafael Iriondo, Esnaola, Bizcocho, Biosca, Sabaté, Cobo, López, Alabanda, Cardeñosa, García Soriano, Megido, Benítez, Eulate y De'l Pozu, escribieron otru capítulu bien recordáu de la historia bética, tres una tanda de 21 penaltis. El Betis, que fuera'l penúltimu campeón de Liga antes de la Guerra Civil (1935), convertir nel primer campeón d'España tres la dictadura de Franco y so la denominación de Copa del Rei anque ente los años 1903 y 1932 yá tenía esta denominación (1977), cerrando en ciertu mou un paréntesis sobre los años del réxime que coincidieron colos sos peores años. Esi mesmu añu, el Betis llegó a cuartos de final de la Recopa d'Europa en dexando nel camín al AC Milan. Nesa mesma temporada baxa inesperadamente a Segunda División.

De vuelta a Primer en 1979, retornaron los bonos tiempos deportivos y el “Eurobetis”: la clasificación pa la Copa UEFA en 1982 y 1984, la conmemoración de les Bodes de Platino en 1982 y el subcampeonatu de la Copa de la Lliga en 1986 marcaron una dómina feliz pa los aficionaos béticos, a la que se sumaron otros fechos vivíos nel so estadiu como sede del Mundial y, sobremanera, como escenariu del famosu España - Malta.

Dende entós y hasta 1992, el Betis travesó un periodu de crisis económica y deportiva, nel que vivió nuevamente como “equipu ascensor” hasta'l descensu de 1991, ensin dulda n'unu de los peores momentos pa encarar la preceptiva conversión en Sociedá Anónima Deportiva. El Plan de Saneamientu obligó al Real Betis Balompié –nesos momentos club de Segunda División, categoría na que permaneció al perder la eliminatoria de promoción ante'l Deportivo– a cubrir un capital social de casi 1200 millones de pesetes, el doble del importe esixíu a casi tolos clubes de primera y Segunda.

En pocu más de 3 meses, los aficionaos béticos apurrieron en pequeñes cantidaes un total de 400 millones de pesetes: un importe qu'anque cubriría ente'l 60 % y el 100 % de capital de cualesquier otru club de 1ª o 2ª, nesti casu resultó insuficiente. A esos 400 millones sumáronse otros 100 apurríos en paquetes cimeros al 1 % del capital social esixíu, pero siguíen ensin cubrir 680 millones y ensin concretase'l sofitu d'empreses o instituciones. El 30 de xunu, el vicepresidente económicu Manuel Ruiz de Lopera presentó avales por esa cuantía, y fíxose col control mayoritariu de la S. A. D., refugando'l descensu a Segunda B y entrando nel Plan de Saneamientu.

1992: Conversión en Sociedá Anónima Deportiva. Dómina de Manuel Ruiz de Lopera editar

 
Estadiu Manuel Ruiz de Lopera.

En 1992, l'añu de la Esposición Universal de Sevilla, y tres la conversión en S. A. D, entra como accionista mayoritariu Manuel Ruiz de Lopera y Ávalos. La so entrada nel club como Conseyeru vinu de la mano del so posterior y más acérrimu rival, Hugo Galera Davidson, na dómina en qu'ésti yera Presidente.

L'ascensu en Burgos de 1994, tres 3 años en Segunda, foi bien festexáu pol beticismo y asocedió-y una carrera ascendente: na primer temporada tres l'ascensu, el Betis foi l'equipu revelación y remató en tercer posición de la tabla; na temporada 1996-97 repite ente los cuatro primeros y llega a la final de la Copa del Rei, cayendo ante'l FC Barcelona nun partíu resueltu na prórroga. En 1997 l'equipu trespasó a Roberto Ríos al Athletic Club por 2000 millones de pesetes (12 millones de €), una cifra récor pa la dómina.[35]

Ésitos deportivos: la Copa del Rei 2004-05 y clasificación a copes europees editar

El Betis tuvo una digna participación na Recopa d'Europa, pero pasó por un periodu d'inestabilidá que lu llevó a baxar a segunda división nel 2000; una vegada de regresu na siguiente temporada, apruz con fuercia na División d'Oru, clasificándose para la Copa de la UEFA y raspiando el 4ᵘ puestu. Pero, ensin dulda, 2005 foi unu de los años más brillosos del Betis, el club remató nuna bien notable cuarta posición, clasificándose pa xugar la previa de Lliga de Campeones, y ganó la Copa del Rei de fútbol 2004-05 nel Vicente Calderón.

N'agostu d'esi mesmu añu, convertir nel primer equipu andaluz que se clasificó pa xugar la Copa d'Europa sol formatu de Lliga de Campeones al superar na eliminatoria previa al AS Monaco –subcampeón de la edición de 2003-04–, que cuntaba con xugadores de la talla de Roma, Maicon, Evra, Adebayor y Chevantón. Xugó la fase de grupos d'esta competición, encuadráu nel grupu del entós campeón, el Liverpool FC, y el campeón de la Lliga Inglesa, el Chelsea FC.

Una vegada más, tónica constante de la esistencia verdiblanca, a un añu d'euforia asocéde-y otru de desasosiegu, na temporada 2005/06, l'equipu raspió'l descensu y vivióse una división absoluta ente presidente y entrenador y una crisis institucional desconocida dende finales de los 80. Na campaña 2006-07 el Real Betis fixo una probe temporada, salvándose del descensu na última xornada en ganando por 0-2 al Racing de Santander n'El Sardineru, con dos goles de Edu. L'entrenador nesta temporada empezó siendo Javier Irureta, pero tres munches males resultancies, foi cesáu y asumió'l cargu Luis Fernández, que tamién foi cesáu na última xornada de lliga, sustituyéndolo Paco Chaparro, entós entrenador del Real Betis Balompié "B".

2009: Descensu a Segunda División editar

Tres l'empate en casa 1-1 contra'l Real Valladolid, el 31 de mayu de 2009, na última xornada de la temporada 2008-2009, l'equipu, tres ochos años siguíos en Primer División, baxó, ante'l so públicu, per oncena vegada a Segunda División.[36] Al rematar esti partíu producióse una sentada de l'afición frente a la puerta de cristales. Dellos representantes de l'afición bética presentáronse na redolada de la casa del máximu aicionista verdiblancu Manuel Ruiz de Lopera pa espresar el so refugu.[37][38][39]

El día 15 de xunu celebró una manifestación multitudinaria peles cais de Sevilla, Madrid,[40] Barcelona, Benidorm, Lepe, Montilla, Valdepeñas ya inclusive en Marbella ante les puertes de la segunda residencia de Lopera,[41] contra la situación actual del equipu y pidiendo la marcha del máximu accionista. Más de 60 000 béticos en Sevilla,[42] y decenes n'otros puntos d'España, axuntáronse sol lema "Pola to dignidá y el to futuru, Yo voi Betis".[43] No que se convirtió na segunda mayor manifestación de la historia del club en 102 años, tres el recibimientu de los campeones de 1935. Tres l'ésitu de la manifestación, créase la Fundación Heliópolis,[44] que la so principal meta ye apigurar a tolos béticos que deseyen el cambéu institucional nel club.

Lliga Adelante editar

Pa la nueva etapa en Segunda División, Lopera ficha como téunicu a Antonio Tapia, qu'entrenara al Málaga CF. Tapia empieza la so travesía bien yá que na primer xornada golia en casa 3-0 al Córdoba CF, y llogra 12 de los primeres 15 puntos posibles, pero una racha de 4 partíos consecutivos ensin ganar (3 empates y una derrota) fai que'l club sala de los puestos d'ascensu. Darréu, una serie de resultancies adverses (sobremanera d'empates y derrotes) provoquen que'l Betis solo llogre 30 puntos na primer vuelta. Ante esta situación, Lopera destitúi a Tapia. Pa reemplazalu, contrató a un conocíu de l'afición, Víctor Fernández, qu'empieza encadenando una serie de 8 partíos. Sicasí, nun se llogra l'ascensu.

Salida de Lopera ya intervención xudicial editar

En 2010, Manuel Ruiz de Lopera abandonó la direición del Real Betis, dempués de que s'empecipiara un procesu xudicial por delitu societario contra él na so xestión al frente del Betis. El 7 de xunetu de 2010, vendió les aiciones que tenía del Real Betis, al traviés de la sociedá Farusa, a la entidá Bitton Sport, representada por Luis Oliver por un importe de 16 millones d'euros. El Conseyu Cimeru de Deportes darréu nun emitió un resolución que suspendió cautelarmente el procedimientu alministrativu d'autorización previa pa l'adquisición de les aiciones de Farusa. La Xuez Alaya suspendió cautelarmemte l'adquisición y l'Audiencia llevantó esa prohibición el 10 de xunetu de 2.015[45]

Pocos díes dempués, el 16 de xunetu de 2010, nel cursu d'esti procesu xudicial, el xulgáu númberu 6 de Sevilla decretó la suspensión de la venta del paquete d'aiciones a Bitton Sport, suspendió l'exerciciu de los derechos políticos del 51% de les aiciones que tenía Farusa y impúnxose-y una fianza a Lopera de 25 millones d'euros.[46] Igualmente, n'agostu d'esi mesmu añu, el mesmu xulgáu designó a Rafael Gordillo como alministrador de les aiciones que tenía Farusa del Real Betis[47] y el 13 d'avientu de 2010, tamién ye escoyíu pol alministrador xudicial, utilizando les aiciones embargaes cautelarmente y en contra de la voluntá de los propietarios de les aiciones, presidente del club. Dende'l día 14 d'avientu de 2010, el Real Betis foi gobernáu en gran midida polos alministradores nomaos xudicialmente y poles persones por ellos designaes.

En (xineru de 2011), ochobre de 2010, el club entró en concursu d'acreedores por cuenta de la delda qu'atropaba la entidá, que bazcuyaba ente los sesenta y ochenta millones d'euros.[48]

Nesa mesma temporada en Segunda, el Real Betis encabezáu polos profesionales de Bitton Sport contrata como entrenador a Pepe Mel, a Rubén Castro, Jorge Molina, Dorado, Miguel Lopes... xube al primer equipu a Beñat Echevarria, con Jesús Paredes de segundu entrenador y Patricia Ramírez de coaching. Llógrase que xuba l'equipu de nuevu a primer división con record de puntos y goles. En 2011, col equipu construyío y consolidao por Bitton entra nel Club nomáu pol alministrador xudicial Jose Antonio Bosch Valero, qu'exercía de Presidente executivu del Club dende'l 14 d'avientu de 2010, con Gordillo como figura decorativa. Noma pa la secretaría téunica a un nuevu miembru, ex-xugador del Betis, Vlada Stošić. El Real Betis fixo de la mano de Luis Oliver y Bitton Sport un equipu consistente pa xubir a la Primer División del fútbol español, col tridente Achille Emana, Jorge Molina y Rubén Castro, y consiguieron pal Betis ente los trés 98 goles esa temporada. L'equipu llogró l'ascensu matemáticu'l 15 de mayu de 2011.

Regresu a Primer División (2011-2014) editar

Tres l'ascensu a Primera, el Betis empezó ganando ante'l Granada CF, nel Estadiu Nuevo Los Cármenes. Tres esta victoria, recoyó, darréu, una racha de victories, que dio al Betis el lideralgu virtual, anque depués sufrió una nueva crisis deportiva, na qu'encadenó hasta 9 derrotes consecutives, pasando de tar a 7 puntos del descensu a tar a 4. Esta racha cortar nel partíu Betis – Málaga CF (0-0), anque darréu siguió con esta mala racha, hasta'l partíu contra'l Valencia CF de Roberto Soldado, nel qu'apoderó y consiguió sacar la victoria por 2-1[49] nos postreros 4 minutos del partíu remontó con goles del gran goliador d'esi momentu, Rubén Castro. En perdiendo contra'l Futbol Club Barcelona por 4-2, siendo'l primer equipu que dende'l branu, marcaba un gol al Barça, empata ante'l Sevilla FC, nel derbi sevillanu por 1-1 nel Benito Villamarín. Tres una 2ª vuelta bien irregular, el día 2 de mayu, el conxuntu verdiblancu, consigue faese col derbi sevillanu por 1-2 nel Estadiu Ramón Sánchez Pizjuán, con dos goles de falta de Beñat Etxebarria.[50] Dempués, empata a 2-2 frente al FC Barcelona.

Empieza la temporada 2012/13 con bon ritmu, goliando nel Estadiu de San Mamés al Athletic Club por 3-5.[51] Más tarde y en asitiándose en media tabla, recibe un duru golpe en saliendo goliáu de Nervión por 5-1, frente al eternu rival.[52] Pero, a la xornada siguiente, consigue una victoria en casa frente al Real Madrid por 1-0, con gol de Beñat.[53] En desfaciéndose de Real Valladolid y UD Las Palmas en Copa, cai elimináu pol Atlético de Madrid en cuartos de final, el qu'a lo postrero sería campeón de la competición.[54] Nuna segunda vuelta d'altibaxos, golia al Málaga CF (3-0), pero pierde ante'l Rayo Vallecano (3-0), llega l'allampáu derbi, que se salda con un empate a trés (3-3), en diendo perdiendo 0-3 y con gol nel últimu minutu de Nosa Igiebor.[55] El Betis que sale reforzáu del derbi, consigue 7 de los postreros 12 puntos en xuegu y clasifícase, nel postreru partíu frente al Levante UD, pa la Europa League tres siete años ensin xugar competición europea.[56] Acabando, per primer vegada n'ocho años, per delantre del eternu rival.[57]

Tercer descensu en catorce años editar

Tres una bona pretemporada, nel sortéu del 9 d'agostu de la lliga europea, el Real Betis ye empareyáu col Fotbalový klub Baumit Jablonec, de la lliga checa.[58]

 
Partíu ante'l C.D. Leganés nel Estadiu Municipal de Butarque (1:0).
 
Alcuentru xugáu ente'l Deportivo de La Coruña y el Real Betis Balompié mientres la Primer División 2015-16.

En superando cómodamente la fase previa, el Real Betis foi encuadráu nel grupu I de la Europa League, xunto a Olympique Lyonnais, Vitoria de Guimaraes y Rijeka.[59] Anque l'equipu consiguió superar la fase de grupos con una xornada d'antelación, la mala marcha en Lliga, onde s'atopaba postreru con namái 10 puntos na xornada 15, favoreció'l 2 d'avientu del 2013 la destitución de Pepe Mel,[60] entrenador que lu xubió a la lliga BBVA y que lo llevó a Europa. El nuevu entrenador, designáu esi mesmu día, foi Juan Carlos Garrido.[61] El 19 de xineru, en sumando 1 puntu de 15 xugaos en lliga y siendo elimináu de la copa pol Athletic Club, Juan Carlos Garrido foi destituyíu, el so relevu foi Gabriel Calderón. Con Calderón ameyora un pocu la mala racha, ganando dos partíos tres cincos meses ensin faelo, anque inda lloñe de la salvación. Magar les males resultancies, n'Europa'l Betis elimina al Rubin Kazan en dieciseisavos. N'octavos gana'l primer derbi sevillanu en competición europea al Sevilla FC nel Ramón Sánchez Pizjuán por un contundente 0-2 nel partíu d'ida. Sicasí, nel partíu de vuelta, el Sevilla FC iguala la resultancia y vence finalmente nos penalties, llevando fora de la competición al conxuntu verdiblancu.

Periplu na Segunda División y torna a La Lliga (2014-16) editar

Tres contratar al téunicu Julio Velázquez, procedente del Murcia, l'empiezu lligueru foi irregular. Sicasí, col tiempu les coses empezaron a torcese cada vez más, siendo ganar frente al Alavés, el 23 de payares, un momentu que marcaría un antes y un dempués nel aportar de la temporada. Un par de díes dempués, Julio Velázquez yera destituyíu y dimitía'l cuerpu direutivu, dexando al equipu en sesta posición a 8 puntos del ascensu direutu. Foi nomáu presidente del club Juan Carlos Ollero y escuéyese como entrenador de forma transitoria a Juan Merín. Solo ocupó este cargo cuatro partíos nos que l'equipu algamó la 3ᵉʳ posición. Darréu Pepe Mel, foi nomáu entrenador. L'equipu siguió la so racha positiva y consigue asitiase nes posiciones d'ascensu direutu. Na xornada 35, a falta de 7 xornaes pa la finalización del campeonatu, l'equipu alcuéntrase líder de la categoría. El 24 de mayu de 2015, consíguese l'ascensu a Primer División en imponiéndose 3-0 a l'Agrupación Deportiva Alcorcón y proclamándose campeón de Segunda División, con 84 puntos, de vuelta darréu a la Primer División d'España como campeones con dos partíos por xugar.

Símbolos del club editar

Escudu editar

Escudu actual editar

 
Detalle d'una de les camisetes creaes pal centenariu del Real Betis, onde puede vese'l logotipu del centenariu y l'escudu del club.

L'escudu actual ta formáu en primer términu per un círculu con dos bes enxareyaes y coronáu, el círculu atópase inscritu nun triángulu con trece barres de color verde y blancu, diseñáu en 1932, que s'asitia al fondu. Col tiempu, foi evolucionando dende la so versión inicial, y anguaño ye habitual ver el círculu más pequeñu y una corona más grande que les que presentaba orixinalmente'l diseñu de De La Concha.

La Corona Real del escudu ye básicamente la descrita nel artículu 1ᵘ de la Llei 33/81 de 5 d'ochobre, que describe la mesma como una "Corona Real zarrada, que ye un círculu d'oru, engastáu de piedres precioses, compuesta d'ocho florones de fueyes de acanto, visible cinco, interpolaes de perlles y de que les sos fueyes salen dos tales diademes sumaes de perlles, que converxen nel mundu d'azur o azul, col semimeridiano y l'ecuador n'oru, sumáu de cruz d'oru. La corona forrada de gules o colloráu."

Evolución del escudu editar

El primitivu escudu del Sevilla Balompié —tomáu como tal n'apaeciendo como un grabáu en representación del club nes disputes de la Copa de Sevilla— taba formáu per un círculu coles lletres "S" y "B" enxareyaes en calteres clásicos ya inscrites nun círculu. Dicha tipografía puede atopase nel diseñu actual. En 1915, y en fundiéndose l'añu anterior col Real Betis F. C., realizóse un cambéu a dichu emblema y ye el que puede considerase como primer escudu oficial propiu de la entidá. Ésti constaba de la lleenda cola denominación del club inscritu nun círculu, ente que l'acepción de "Real" quedó reflexada al añedir una corona superpuesta. Poco tiempu dempués, como puede apreciase en delles fotografíes de la dómina, vuelve camudase l'escudu en 1922 por un rombu cuadráu coronáu, con dos lletres "B" en referencia a les iniciales enxareyaes nel so interior y de mesma tipografía usada en 1909. Pocos años dempués volvióse a representar con un círculu en desterciu del rombu cuadráu.

En 1931, y por cuenta de la instauración n'España de la Segunda República, l'escudu tuvo'l so primer cambéu significativu. Por cuenta de los motivos políticos l'escudu que s'usaba naquellos díes quedaba fuera de sitiu, al prohibise toa mención o alusión monárquica, polo que perdió la so corona. Sicasí, decidir por aciu una asamblea'l cambéu total del mesmu por unu más acorde a les nueves circunstancies. Esti nuevu escudu esaniciaba la corona, convertía'l círculu que contenía la tipografía nun triángulu estilizado cuartelado onde se representaben les iniciales "C" y "B" en referencia a "Betis Club" y apaecíen per primer vegada les rayes verde y blancu identitarias del club. Foi en 1932 cuando se rediseña esti nuevu escudu, siendo escoyíu ente otros munchos el realizáu por Enrique Añino, miembru fundador de la direutiva del Sevilla Balompié. Ésti pasó a ser nuevamente un rombu cuadráu pa inscribir les iniciales y coronar l'escudu ente que'l triángulu esnachar na so verticalidá, y pasando a ser el númberu de rayes a trelce. Esti númberu, rellacionáu cola masonería escoyer por ser un signu de transmutación y cambéu, de muerte y nacencia, de final y nueva continuación, ideal pa representar la so fusión y historia. Los ésitos con esti nuevu diseñu terminaron per afitalu como imaxe principal del club, eso sí, evolucionando col tiempu en pequeños detalles pero ensin perder la so esencia.

En 1940 tres la guerra civil, el nuevu réxime instauráu nel país nun punxo nengún problema por que'l club incorporara nuevamente la corona al so escudu, colo que s'añadió nuevamente la corona al últimu diseñu. Esti fechu provocó división d'opiniones: unos utilizaben esi diseñu (l'escudu Añino coronáu) ente qu'otros preferíen volver al utilizáu antes de 1931 (l'escudu redondu colos dos B enxareyaes y coronáu). Esa diversidá d'opiniones producida pol nuevu diseñu terminó al empecipiase l'añu del cincuentenariu, cuando'l 8 de xineru de 1957 la Xunta Direutiva de Villamarín aprobó'l diseñu presentáu por José María Rodríguez Rodríguez, secretariu téunicu de la entidá, que se convertiría nel escudu oficial d'anguaño.

 
Primer escudu propiu coles dos iniciales enxareyaes (1909-15).
Primer escudu propiu coles dos iniciales enxareyaes (1909-15).  
 
Primer escudu cola corona real dada pol Rei (1915-22).
Primer escudu cola corona real dada pol Rei (1915-22).  
 
Escudu en rombu con iniciales y corona actuales (1922-25).
Escudu en rombu con iniciales y corona actuales (1922-25).  
 
Escudu en círculu con iniciales y corona actuales (1925-31).
Escudu en círculu con iniciales y corona actuales (1925-31).  
 
Sume la corona al ser una alusión monárquica (1931).
Sume la corona al ser una alusión monárquica (1931).  
 
Cambéu a barres más acordie col contestu históricu (1931-32).
Cambéu a barres más acordie col contestu históricu (1931-32).  

Himnos editar

El Real Betis Balompié tien dos himnos oficiales:

  • Himnu Oficial: Esti himnu data del añu 1982. La lletra y la música foi escrita y compuesta por José Alonso Fernández por cuenta de les Bodes de Platino del club.[62]
  • Himnu del Centenariu: Tituláu "Al final de la Palmera", foi compuestu a finales de 2006, pol cantante sevillanu Rafael Serna, por cuenta de la celebración de los 100 años de la entidá, que diba tener llugar en 2007.[63]

Identidá corporativa editar

Los colores corporativos usaos pol Real Betis Balompié son:      Verde: Pantone 355C o 100-0-100-0 en CMYK      Blancu      Oru: Pantone 131C o 0-28-100-9 en CMYK      Colloráu: Pantone 201C o 0-100-63-29 en CMYK

La familia tipográfica corporativa escoyida pol club ye la Helvética Neue nos sos siguientes estilos:[64]

 
  1. Helvética Neue 57 Condensed
  2. Helvética Neue 87 Heavy Condensed
  3. Helvética Neue 57 Condensed
  4. Helvética Neue 47 Condensed

Con esti usu, pretende dase una mayor visualización a la pallabra "Betis" (pola que comúnmente se conoz al club) y resta-y valor al tipu d'identidá xurídica que forma.

Celebraciones editar

Bodes de Plata (1932) editar

Se conmemararon les Bodes de Plata'l 6 de xineru, cola xugada d'un partíu amistosu contra'l Athletic Club de Bilbao, vixente Campeón de Lliga y Copa, al que venció por 2-1. La prensa[65] fíxose ecu de la conmemoración y de los actos d'agasayadura al Athletic, que de la mesma agasayó al club verdiblancu con una placa de plata cola inscripción: "Al Betis Balompié, nes sos Bodes de Plata, 6 de xineru de 1932".

Bodes d'Oru (1957) editar

El carné de la temporada 1956-57 mentaba delles efemérides del club na so contraportada,[66] y nos primeros meses de 1957 la Xunta Direutiva tomó alcuerdos venceyaos col aniversariu (aprobación del nuevu escudu, cartes a miembros de direutives pasaes, etc.). Los actos de celebración de les Bodes d'Oru retardáronse hasta'l final del añu, probablemente al nun algamar l'ascensu na temporada precedente. Les conmemoraciones concentráronse n'avientu ya incluyeron una cena conmemorativa, misa ante la Virxe de los Reis, concursu de prensa y radio, llibru oficial de les Bodes d'Oru al cargu de Martínez de León, partíos de balommano, regates nel Guadalquivir y un triangular contra Malmö FF y Borussia Dortmund del que solo se celebraría un partíu, suspendiéndose pola envernada de final d'añu.

Bodes de Platino (1982) editar

Los actos conmemorativos empecipiáronse'l 2 de setiembre de 1982, cola badayada de les Campanes de la Catedral y una misa d'aición de gracies oficiada pol acabante nomar obispu de Sevilla, Carlos Amigo Vallejo. Afayar nel Estadiu una placa dedicada a l'afición, celebráronse conferencies y un alcuentru ente'l Real Betis y el Club Universidad Nacional de Méxicu, con homenaxe a les vieyes glories del equipu nel descansu. Tamién s'editó'l llibru oficial de les bodes de platino, ellaboráronse diversos productos cola so imaxe y dedicóse el sortéu de la Llotería Nacional a la efeméride bética.

Centenariu (2007) editar

Pa la celebración del centenariu del club nel añu 2007, formóse una Comisión responsable de la ellaboración y puesta en marcha de los actos qu'escoyó "A la fin de la Palmera" como himnu del Centenariu,[67] interpretáu por Rafael González Serna. La tema supunxo un ésitu na llista de ventes de discos n'España y pol que'l so autor recibió un discu d'Oru.[68] Tamién s'escoyó como mascota a Palmerín, en referencia a l'avenida onde s'alluga l'estadiu.

El centenariu del club arrincó'l 1 de xineru de 2007, cola izada de la bandera del centenariu nel mástil d'esquina de Preferencia del estadiu, actu nel que Rafael Serna interpretó l'Himnu y el presidente José León pronunció un discursu d'apertura col títulu "Cumplimos 100 años".

Ente les actividaes realizaes mientres esi añu cabo destacar que, en cada partíu xugáu como llocal, realizábase un protocolu colos clubes visitantes, homenaxe a los 100 primeros socios; tamién el 28 d'abril presentóse un monumentu a los Campeones de Lliga de 1935 y el 12 de setiembre llevantó un Monumentu a l'afición.

El 9 d'agostu de 2007 celebróse'l partíu del centenariu convidando pa la ocasión al AC Milan, campeón vixente de la Lliga de Campeones de la UEFA. L'equipu llocal llevóse la victoria por 1-0, gol de Mark González de penalti, cobráu sobre Rafael Sobis al entamu de la segunda parte, llevándose asina'l troféu del centenariu'l Real Betis Balompié.

Logotipu editar

El logotipu foi escoyíu pola afición bética por aciu votación ente los trés modelos que fueren primeramente escoyíos. El so diseñu caltién tien un triple significáu, representa media corona de la que preside l'escudu, remite a los dos "B" de "Betis Balompié" y representa el númberu 100, colos dos 0 en cayida, n'alusión a los años trescurríos dende la fundación del club, como inspiración utilizó la Corona Real que remata l'escudu, más concretamente'l so ecuador sumáu de cruz d'oru y los dos florones visibles a la so derecha.

Uniforme editar

Anguaño, el Real Betis Balompié usa un uniforme compuestu per una camisa con rayes verticales de colores verde y blancu, con pantalones curtios blancos y medies verdes.

El segundu uniforme de la temporada 2006/07 emplegó una camiseta azul con distintos tonos d'esti color en memoria de la indumentaria usada per Sevilla Balompié incluyendo'l logotipu del centenariu nel llau esquierdu, la tercer camiseta foi de rayes horizontales en 2 tonos de color verde en conmemoración al Celtic de Glasgow, equipu al que se deben los colores de la entidá.

Nos sos oríxenes el Sevilla Balompié vistía con camisa azul y pantalón blancu, equipación cola que se proclama Campeón de Sevilla en 1910 y 1911. A finales de 1911, empieza a utilizar una camiseta con rayes verticales de colores verde y blancu, trayida dende Glasgow a pidimientu de Manuel Ramos Asensio. Ramos estudiara siendo bien neñu nos Maristes de Dumfries, cerca de Glasgow, onde tuvo los sos oríxenes el Celtic.[69]

Tres la fusión del añu 1914 ente'l Sevilla Balompié y el Betis Football Club, utilícense diverses equipaciones: una a rayes marielles y negres que venía utilizando'l Betis Foot-ball Club y otra con camiseta verde. Sicasí, la equipación que s'impon ye nuevamente la de camiseta azul y pantalón blancu. Delles cróniques de la dómina describen la equipación y denominen al Balompié como "los azules".

Escontra 1919 o 1920 vuelve utilizase la equipación verdiblanca qu'en 1911 había propuestu Manuel Ramos; coincide la vuelta a estos colores cola adopción formal de los mesmos per parte de la rexón andaluza na Asamblea de Ronda de 1918, magar se desconoz si hai o non vinculación ente dambos fechos. Dende entós la primera equipación del equipu foi la camiseta verdiblanca y el calzón blancu.

Les camisetes sufrieron diversos cambios a lo llargo de la historia, en concretu nos últimos años empleguen rayes cada vez más anches, anque na temporada 2006/07 emplegóse un pocu más clásiques. Pa la conmemoración del centenariu creáronse delles camisetes, ente elles l'azul de los primeros años y otra con 13 barres verdiblanques onde por detrás tán los nomes de les peñes del Real Betis Balompié.

1906
1907
1909
1913-1960
1960-2016

Camisetes conmemoratives editar

En dellos momentos de la so historia, el club llanzó delles camisetes conmemoratives que s'utilizaron nos partíos oficiales pa les que fueron creaes. El 6 de marzu de 2016, nel partíu xugáu frente al Granada Club de Fútbol, el club verdiblancu pasó a ser verdirrosa gracies a un modelu creáu pola marca Adidas, en celebración del Día Internacional de la Muyer.[70]

Infraestructura editar

Estadiu editar

Cronoloxía editar

  • Campu del Papalardo (ente 1906 y 1907 aproximao)
  • Güertu de la Mariana (ente 1907 y 1909 aproximao)
  • Prau de Santa Xusta (ente 1907 y 1909 aproximao)
  • Prau de San Sebastián (dende 1910 hasta 1918). Escontra 1910 el Sevilla Balompié empieza a xugar nel Prau de San Sebastián, onde va variando'l so allugamientu. Alredor de 1913 instálase frente a la Casa de Luca de Tena (aproximao frente a lo que güei ye l'edificiu de Sevillana) y cerca el campu con tables verdes, polo que va ser conocíu como “Campu de les Tables Verdes”. Tamién ye conocíu como “Campu de la Enramadilla”. En camudando la so denominación pola de Real Betis Balompié, sigue instaláu nel Campu de les Tables Verdes hasta 1918. Tando nel Prau, el Balompié proclámase cuatro veces Campeón de Sevilla.
  • Campu del Patronatu (1918-1936). Asitiáu nel barriu d'El Porvenir, pasó por delles fases: dende 1918 hasta 1924 yera un meru campu abarganáu, aprovechando les antigües tables verdes del Campu del Prau, polo que siguió siendo conocíu como Campu de les Tables Verdes. En 1928 realizáronse importante reformes del campu, que dende entós puede considerase como estadiu; dende 1924 conozse como “el Campu del Patronatu” o “el campu del Patronatu Obreru” (taba arrodiáu de les llamaes “cases barates” edificaes gracies al Real Patronatu de Cases Barates). Ellí'l Real Betis Balompié proclamóse campeón d'Andalucía en 1928, empezando la so andadura na Lliga de 2ª división en 1928-1929, convertir nel primer equipu andaluz en xugar una final de Copa d'España en 1931, celebró les sos Bodes de Plata'l 6 de xineru de 1932, proclamóse Campeón de 2ª división llogró l'ascensu a 1ᵉʳ división na temporada 1931-1932 y, finalmente, proclamóse Campeón de Lliga na temporada 1934-1935.
  • Heliópolis, con diverses denominaciones: 1936 hasta l'actualidá:
    • Estadiu de la Esposición: En 1936 esti estadiu construyíu pa la Esposición Iberoamericana de 1929 foi arrendáu al club pol Conceyu dos díes antes del entamu de la guerra civil. L'equipu nun pudo usar el so nuevu campu mientres tol periodu de la guerra yá que s'utilizó como sede de los tanques y vehículos del Corpo Truppe Volontarie, conocíu como CTV (fuercia militar italianes unviaos pola Italia de Benito Mussolini). Hubo qu'esperar a 1939 pa poder ver al Betis xugando nel estadiu.
    • Estadiu de Heliópolis: Dende 1939 hasta 1961.- Aproximao desque'l Betis empezó a xugar efeutivamente nel Estadiu foi conociéndose-y más como “Estadiu de Heliópolis”. En 1958 construyéronse les tribunes de gol y el 6 de xunu de 1959 foi inaugurada la llume llétrica. El 12 d'agostu de 1961, siendo presidente Benito Villamarín, el club adquirió la propiedá del estadiu por un importe de 14 036 550 pesetes (84 370 €) que fueren abonaes na Tesorería Municipal el 11/08/1961.
    • Estadiu Benito Villamarín: Dende 1961 hasta 1999.- En 1971 construyóse'l Gol Norte y darréu el Gol Sur, y en 1975 llevantóse la tribuna de voladizu mientres la presidencia de José Núñez Naranxal. En 1982 por cuenta de la celebración n'España del Mundial anováronse les dos primeres graes de la zona de Preferencia (debaxo de la tribuna de Voladizu), la tribuna de Fondu y les escaleres llaterales d'accesu a voladizu. Mientres el mundial xugaron los partido Brasil-Escocia y Brasil-Nueva Zelanda, tamién se xugó'l el famosu 12-1 d'España a Malta que clasificó a la seleición española pa la fase final de la Eurocopa 1984 de Francia.
    • Estadiu Manuel Ruiz de Lopera: Denominación que recibió l'estadiu dende'l 1 de xineru de 2000, en inaugurándose la reforma de Gol Norte y Fondu.
    • Estadiu Benito Villamarín: El 16 d'ochobre de 2010 la cortil recuperó'l so anterior nome como resultáu de la voluntá de los aficionaos por aciu la votación de los socios de la entidá. El 25 d'agostu de 2017, inaugúrase'l Nuevu Gol Sur, ampliando la capacidá del feudu verdiblancu a 60.700 espectadores.[71]

Na actualidá y dende 1936 la sede deportiva del club ye l'Estadiu Benito Villamarín, que tien una capacidá pa 60.720 espectadores,[72] siendo unu de los mayores estadios d'Andalucía. Anguaño tán terminaes les zones de Fondu, Gol Norte y Gol Sur, siendo la grada de Preferencia la única que se caltién de pie del antiguu estadiu. El so nome débese al ex-presidente Benito Villamarín, ta allugáu nel barriu d'Heliópolis, na Avenida de La Palmera. Les sos dimensiones son 107 x 64 metros.[72]

 
L'estadiu Benito Villamarín en 2014, vistu dende la grada de preferencia.

Instalaciones deportives editar

La Ciudá Deportiva Luis del Sol ye un complexu deportivu onde s'atopen los campos d'entrenamientu de les distintes categoríes de fútbol. Asítiase na redolada del Estadiu Benito Villamarín, nel barriu de Los Bermejales. Foi inaugurada nel añu 1997 pol entós presidente de la entidá (Manuel Ruiz de Lopera).

Ta compuesta por dos campos de verde natural nos que suel entrenar el primer equipu y onde xuega los sos partíos de competición el filial y l'equipu femenín. Amás tamién dispón de dos tapetes de verde artificial, unu d'ellos diseñáu pa la práutica del Fútbol 7 (modalidá que practiquen les categoríes inferiores).

Finalmente'l complexu ta compuestu por piscina, sauna, ximnasiu, zona médica y fisioterapia, llavandería, sala de prensa, aparcamientu (con 63 places) y cafetería (conocida como Betis Sport Bar).[73]

Datos del club editar

Denominaciones editar

 
Misiva que concedió al club el títulu de Real.

A lo llargo de la so historia, la entidá vio como la so denominación variaba por diversu circunstancies hasta l'actual de Real Betis Balompié, vixente dende 1914 cola esceición del periodu de la Segunda República Española. El club fundóse col nome d'España Balompié hasta que s'oficializó un añu dempués como (Sociedad) Sevilla Balompié.

De siguío se listan les distintes denominaciones que tuvo'l club a lo llargo de la so historia:

  • España Balompié: (1908-09) Nome tres la so nacencia.
  • (Sociedad) Sevilla Balompié: (1909-14) Regularización del club.
  • Real Betis Balompié: (1914-31) Fusión col Real Betis Foot-Ball Club.
  • Betis Balompié: (1931-40) Proclámase la Segunda República Española polo que tou símbolu o alusión monárquica se desanicia.
  • Real Betis Balompié: (1940-92) Tres la instauración de la Dictadura de Francisco Franco se restauren les alusiones monárquiques.
  • Real Betis Balompié S.A.D.: (1992-...) Conversión de la entidá nuna Sociedá Anónima Deportiva (S.A.D.).

La denominación de Real Betis Balompié caracterízase por ser una de les poques del fútbol nacional con vocablos d'orixe puramente castellanu y la más antigua d'elles. La denominación actual anicia en 1914 pol cambéu de nome de la sociedá Sevilla Balompié, la primer vegada que s'amestaba'l vocablu a una entidá, n'absorbiendo a la sociedá Real Betis Foot-Ball Club, resultando l'orixe del nuevu nome cola unión de les denominaciones de los dos clubes primixenios:

Real editar

Títulu honoríficu concedíu por Alfonsu XIII a la Sociedad Betis Football Club, por Real Orde dada nel Palaciu de Miramar de San Sebastián el 17 d'agostu de 1914. Ostentáu pola Sociedá absorbente con base nel Real Decretu de 23 d'avientu de 1914.

Betis editar

 
Vista del ríu Guadalquivir, ríu Betis pa los romanos, que da nome al club.

El términu de Betis foi la denominación dada al ríu Guadalquivir mientres la dómina romana, esti nome nun foi utilizáu comúnmente pa referise al club hasta final de los años venti y principios de los trenta, al igual que la denominación de béticos.

Según Adolf Schulten, el nome indíxena del ríu yera Tartis, qu'en griegu se llamaba Тαρτ-ησσός, y na tradición indíxena ΠερΚ-ης (Estef, Biz., v. BaITIS) o Tertis; Schulten considera que tenía de sonar como Tartis o Tertis, y que'l nome de Bætis nun ye nome turdetanu, sinón probablemente ligur. La hipótesis de Schulten ye que quiciabes fuera Bætis el nome más antiguu, pretartesio, y Tartis el más modernu, volviéndose a utilizar el nome primitivu de Bætis tres la destrucción de Tartessos. Sía que non, los oríxenes fonéticos de Betis o Beitis como nome dau al ríu Guadalquivir paecen remontase a tiempos anteriores a 2500 e.C.[74]

El nome de Bætis o Beitis persiste mientres l'alministración del Imperiu Romanu, dando nome a una de los trés provincies nes que s'estrema la península ibérica: Hispania Baetica, más comúnmente denomada como La Baetica o La Bética, que va caltener esta denominación hasta'l sieglu VIII. Mientres esti periodu'l genticilio de los habitantes de la rexón que güei ye na so mayor parte Andalucía va ser el de béticos.

Deriváu de la denominación del ríu, el nome Baitis tamién correspondía a una población que cita Estrabón na so obra Geographiká, al indicar que dempués de Korduba y Gades destaca Hispalis, tamién de fundación de los romanos, que la so importancia entá pervive, pero que “foi superada, dende apocayá que s'establecieron en Baítis los soldaos de César, anque la so comunidá fundacional nun foi pernomada”; tres Baitis menta a Itálica y Ilipa.[75] Pola descripción d'Estrabón la población de Baitis, de fundación prerromana, taría probablemente allegante a la d'Híspalis, hasta'l puntu de que dellos autores consideraron que podría tratase de Triana; M.J. Henderson aventuró que Hispalis pudo ser una colonia doble, Julia (Sevilla) y Romula (Triana), pudiendo ser el nome completu “Colonia Julia Romula Hispalis” la resultancia de la unificación alministrativa de dos poblaciones ibériques (Hispalis y Baitis) darréu refundadas como colonies romanes (Julia y Romula).[76][77]

Balompié editar

El términu balompié forma parte de la denominación de la Sociedá dende la so inscripción el 1 de febreru de 1909. Hasta 1930 aproximao ye la so principal seña d'identidá.

El términu naz a entamos del sieglu XX, cola vocación d'acastellanar l'anglicismu «foot-ball» col que se denomina esta incipiente práutica deportiva. Sicasí, a diferencia d'otros deportes como baloncestu (baloncestu-ball) o balonmano (hand-ball), la espresión balompié nun s'impon na fala popular al anglicismu finalmente almitíu, lo que fai más carauterística la so presencia na denominación del club verdiblancu.

A finales del sieglu XIX y entamos del XX producen dellos intentos d'aproximamientu al vocablu foot-ball, siendo denomináu en diversos testos como “bola col pie”, “xuegu de la pelota colos pies” o “ballon au pied”.[78] Sicasí, les propuestes más cercanes son efeutuaes por Azorín (“pie-balón”) y Mariano de Cavia, que propón formalmente la espresión «balompié», coincidente cola que fuera adoptada pocos meses antes polos mozos de la Politéunica.

El términu foi incluyíu nel Diccionariu de la R.A.E. na so edición de 1927.

Trayeutoria y palmarés resumíu editar

El Real Betis atropa nos sos más de cien años d'historia numberosos trofeos nacionales. Ente ellos destaquen por importancia, un Campeonatu de Lliga de primer División y dos Copes d'España, amás d'otros siete Campeonatu de Lliga de Segunda División y unu de Tercer División, un Campeonatu Rexonal y otros seis de mesma índole.[79]

Consideráu como unu de los clubes históricos del fútbol español, ye unu de los únicos nueve clubes vencedores de los dos mayores competiciones del país —y l'únicu d'Andalucía xunto al Sevilla Fútbol Club—.

En cuanto al panorama européu, xugó dalguna de les competiciones oficiales UEFA en diez causes, teniendo la so meyor participación na estinguida Recopa d'Europa o Copa de Campeones de Copa, onde algamó los cuartos de final nes ediciones de 1977-78 y 1997-98.[80] Cabe destacar tamién que foi unu de los trelce conxuntos españoles en participar na máxima competición de clubes n'Europa, la Lliga de Campeones.

Nota: en negrina competiciones vixentes na actualidá.

  Competición nacional Títulos Subcampeonatos
Primer División d'España (1) 1934-1935.
Copa d'España (2/2) 1976-1977, 2004-2005. 1930-1931, 1996-1997
Supercopa d'España (0/1) 2005
Copa de la Lliga (0/1) 1985-1986
Segunda División d'España (7/5) 1931-1932, 1941-1942, 1957-1958, 1970-1971, 1973-1974, 2010-2011, 2014-2015. 1955-1956, 1966-1967, 1989-1990, 1993-1994, 2000-2001
Tercer División d'España (1/2) 1953-1954. 1947-1948, 1950-1951


  Competición rexonal Títulos Subcampeonatos
Campeonatu Rexonal Sur (1/14) 1927-28 1919-20, 1920-21, 1922-23, 1923-24, 1924-25, 1925-26, 1926-27, 1928-29, 1929-30, 1930-31, 1931-32, 1932-33, 1938-39, 1939-40
Copa de Sevilla (6/3) 1910, 1911, 1912, 1914, 1915, 1920 (Récor) 1913, 1917, 1919
Campeonatu Federación Rexonal Sur (1) 1945
Campeonatu Copa Artística de Sevilla (1) 1915.
Campeonatu Acomuñáu Centro-Sur (0/1) 1932-33

Nun s'inclúin dientro de les ompeticiones internacionales una Copa Ibérica llograda en 2016 al nun ser una competición oficial, igual qu'una Dresden Cup llograda esi mesmu añu.

El club ocupa la décima plaza na clasificación histórica de la Primer División —máxima competición de clubes n'España— dende la so fundación na temporada 1928-29 sumando un total de cincuenta apaicione.[n 8][81] La so peor actuación rexistróse na temporada 1990-91 cuando remató nel ventenu puestu.
En cuanto al panorama internacional, el club ye unu de los clubes españoles que participaron na Copa d'Europa —actual Lliga de Campeones (en. Champions League) y más prestixosa competición de clubes n'Europa—, xugándola nuna única ocasión, siendo'l decimotercer club español con más presencies. Nella asítiase como'l 230ᵘ equipu de la competición ente les sos 493 participantes históricos.[82]

El club suma nueve aparición nel restu de competiciones oficiales internacionales.[n 9] Ente elles destaquen siete na Copa UEFA / Europa League y dos na estinguida Recopa d'Europa.[n 10]

Datos deportivos editar

Temporaes en Primer División Nacional: 55

Copes Europees [Participaciones Europees Totales]: [12]

Direutiva y accionariáu editar

Plantía:Gráficu circular El Real Betis tuvo 47 presidentes a lo llargo de la so historia, la mayoría d'ellos españoles. Benito Villamarín Prieto y Manuel Ruiz de Lopera fueron los que más tiempu tuvieron nel so puestu con un total de 10 años cada unu. José León Gómez foi l'únicu qu'exerció en tres periodos distintos (1968 a 1969, 1992 a 1996 y 2006-2010).

En 1992, la entidá pasó a convertise nuna sociedá anónima deportiva tres la entrada a valir de la llei que les regulaba, y por tanto modificóse'l sistema d'eleición de presidente, pasando de ser escoyíu polos socios del club, a ser escoyíu polos accionistes de la sociedá.

La distribución averada d'accionistes atópase compuesta por un 54,80% correspondiente a accionistes minoritarios (toos con menos de 1%) y el 45'20% restante en manes de 10 persones o families detallaes nel gráficu circular del llateral.

Dende febreru de 2016 ye presidente Ángel Haro García,[83][84] secundáu pola siguiente direición deportiva:

  • Presidente:
  • Vicepresidente:
    • José Miguel López Catalán
  • Vicepresidente Deportivo:
  • Conseyeros:
    • Luis Oliver Sierra
    • Tomás Solano Franco
    • Ernesto Sanguino Gómez
    • José María Pagola Serra
    • María Victoria López Sánchez
    • Ramón Alarcón Rubiales
    • Carlos González de Castro
    • Ozgur Unay Unay
    • Joaquín Caro Ledesma
  • Direutor Deportivo:
    • Vacante
  • Secretariu Téunicu:
    • Alexis Trujillo (nacional)
    • Juanan Pérez (internacional)
  • Direutor Fútbol Base:
    • Pedro Buenaventura
  • Ojeadores:
  • Scouting Rival:
    • Tino Luis Cabrera
  • Captación Pre-Élite:
  • Secretaría:
    • María Portillo

Xugadores y cuerpu téunicu editar

Plantía 2017/18 editar

Nᵘ Nac. Posición Xugador Edá Procedencia
Porteros
1   POR Dani Giménez   3ᵘ 40 años (Procedencia   A. D. Alcorcón)
13   POR Antonio Adán   2ᵘ 36 años (Procedencia   Cagliari Calcio)
30   POR Pedro 29 años (Procedencia   Betis Deportivo Balompié)
Defenses
2   DEF Rafa Navarro 30 años (Procedencia   Betis Deportivo Balompié)
4   DEF Zouhair Feddal 35 años (Procedencia   Deportivo Alaves)
5   DEF Jordi Amat 31 años (Procedencia   Swansea City)
14   DEF Riza Durmisi 30 años (Procedencia   Brøndby IF)
15   DEF Marc Bartra 33 años (Procedencia   Borussia Dortmund)
19   DEF Antonio Barragán 36 años (Procedencia   Middlesbrough Football Club)
23   DEF Aissa Mandi 32 años (Procedencia   Stade de Reims)
28   DEF Junior Firpo 25 años (Procedencia   Betis Deportivo Balompié)
Mediocampistes
3   MED Javi García 37 años (Procedencia   Zenit)
6   MED Fabián Ruiz Peña 27 años (Procedencia   Elche Club de Fútbol)
8   MED Victor Camarasa 29 años (Procedencia   Levante UD)
10   MED Ryad Boudebouz (Procedencia   Montpellier HSC) 34 años
17   MED Joaquín Sánchez   42 años (Procedencia   A. C. F. Fiorentina)
18   MED Andrés Guardado   4ᵘ 37 años (Procedencia   PSV Eindhoven)
27   MED Francis Guerrero 26 años (Procedencia   Betis Deportivo Balompié)
35   MED Julio Gracia 25 años (Procedencia   Betis Deportivo Balompié)
Delanteros
7   DEL Sergio León 35 años (Procedencia   C. A. Osasuna)
9   DEL Antonio Sanabria 28 años (Procedencia   AS Roma - Estracomunitariu)
12   DEL Joel Campbell 31 años (Procedencia   Arsenal F. C.)
16   DEL Loren Morón 30 años (Procedencia   Betis Deportivo Balompié)
20   DEL Cristian Tello 32 años (Procedencia   F.C. Barcelona)
24   DEL Rubén Castro 42 años (Procedencia   Guizhou Hengfeng Zhicheng)
Téunicos
Entrenador   Quique Setien
Axuntu   Eder Sarabia
Preparador   Fran Soto
Preparador   Marcos Álvarez
E. porteros   Jon Pascua
Delegáu   Víctor Antequera
Médicu   Tomás Calero
Fisio   José Manuel Pizarro
Fisio   Manuel López
Fisio   Manuel Alcantarilla
Plantía na páxina oficial (Actualización: 14 de xineru de 2018)
  • Los xugadores con dosales cimeros al 25 son, a tolos efeutos, xugadores del Real Betis Balompié "B" y como tales, van poder compaxinar partíos col primer y segundu equipu. Como esixen les normes de la LFP, los xugadores de la primer plantía tendrán de llevar los dosales del 1 al 25. Del 26 d'equí p'arriba van ser xugadores del equipu filial.
  • Según normativa UEFA, cada club solo puede tener en plantía un máximu de trés xugadores estracomunitarios, qu'ocupen plaza d'estranxeru. La llista inclúi namái la principal nacionalidá de cada xugador, dalgunos de los xugadores non europeos tienen doble nacionalidá de dalgún país de la XE:
  • Andrés Guardado tien la doble nacionalidá Mexicana y Española.
  • Zouhair Feddal tien la doble nacionalidá Marroquina y Española.
  • Ryad Boudebouz tien la doble nacionalidá Arxelina y Francesa.
  • Junior Firpo tien la doble nacionalidá Dominicana y Española.

Parcela téunica editar

Ente los preparadores más destacaos de la historia ye precisu mentar al irlandés Patrick O'Connell quien dirixó al equipu na temporada 1934-35, cuando'l Betis llogró'l títulu de campeón de lliga de primer División y que ye hasta la fecha'l mayor llogru collecháu pol club. Tamién cabo destacar al húngaru Ferenc Szusza quien entrenó mientres cinco temporaes al club nos años setenta, l'español Rafael Iriondo, entrenador que ganó la primer Copa del Rei de los dos que tien el club el 25 de xunu de 1977; al mallorquín Lorenzo Serra Ferrer quien foi entrenador mientres seis temporaes ente los sos dos dómines, nes que llogró'l segundu troféu de Copa, amás de la clasificación pa la Lliga de Campeones de la UEFA, siendo hasta la fecha la única participación bética na máxima competición europea de clubes, y el ex-xugador español Pepe Mel, que consiguió dos ascensos a Primer División.

L'español Quique Setién ye l'actual entrenador del primer equipu, en siendo presentáu en mayu, va empezar a entrenar al equipu la temporada 2017-2018.

Cantera editar

El club cunta con categoríes inferiores de formación de futbolistes dende la edá infantil. Toos ellos xueguen y preparen los sos partíos nos distintos terrenes de xuegu de la Ciudá Deportiva Luis del Sol con un campu principal de capacidá pa 3 500 espectadores.

Betis Deportivo Balompié editar

El Betis Deportivo Balompié —conocíu a cencielles como Betis Deportivo— ye'l primer equipu filial del club. Foi fundáu en 1962 col nome de Triana Balompié, camudándolo darréu pol de Betis Deportivo en 1972 y na temporada 1995-96 por Real Betis Balompie B. vuelve adoptase l'actual nome en 2017. Anguaño desempéñase na Segunda División B d'España.

Real Betis Balompié "C" editar

El Real Betis Balompié C (conocíu como Betis C) yera'l segundu equipu filial del club. Sumió nel añu 2011 por motivos económicos y pasu a ser parte de les categoríes inferiores del equipu.

Xuvenil editar

Pa promover nuevos xugadores procedentes de la cantera, el club dispón de dos equipos de xuveniles federaos, cada unu nuna categoría distinta. El de mayor nivel compite na División d'Honor Xuvenil. La División d'Honor estremar en 7 grupos de 16 equipos, que s'establecen por proximidá xeográfica. El campeón de cada grupu tien accesu a la Copa de Campeones de Lliga Xuvenil, ente que los cuatro últimos clasificaos baxen a la Lliga Nacional Xuvenil. Coles mesmes, los 7 campeones xunto a los 7 subcampeones y los 2 meyores terceros clasificar pa la Copa del Rei.

El segundu equipu xuvenil compite na Lliga Nacional Xuvenil que tien como ámbitu territorial a les provincies occidentales d'Andalucía más Ceuta.

Competición Títulos Subcampeonatos
División d'Honor Xuvenil d'España (5) 1992-1993, 1993-1994, 2001-2002, 2005-2006, 2009-2010
Copa del Rei Xuvenil de Fútbol (4/2) 1982-1983, 1989-1990, 1997-1998, 1998-1999 1968-1969,[n 11] 1991-1992
Lliga Nacional Xuvenil d'España (4) 1980-1981, 1982-1983, 1983-1984, 1984-1985
Supercopa d'España Xuvenil (1) 1997-1998
Copa de Campeones de División d'Honor Xuvenil (0/1) 1989-1990

Escuela Real Betis editar

El Club desenvuelve y promueve el balompié ente les instituciones educatives per mediu d'escueles de fútbol. Los neños que más destaquen, y que la so familia aceptar, pasen a formar parte de los distintos equipos federaos que participen en distintes competiciones.

Esisten dos equipos de la categoría de Categoríes deportives por edá cadetes: unu d'ellos en División d'Honor y l'otru en Primer Andaluza. De la categoría d'infantiles esisten tres equipos: unu en 1ª Andaluza, otru en 2ª Andaluza y otru en 4ª Andaluza. Hai cuatro equipos d'esquiles federaos en distintes lligues, otros seis equipos de redrueyos y d'últimes hai un equipu prebenjamín (tanto redrueyos como prebenjamines compiten en lligues d'ámbitu llocal).[85]

Otres seiciones deportives editar

Fútbol Femenín editar

El Real Betis Balompié Féminas ye l'equipu de fútbol femenín perteneciente al Real Betis Balompié qu'anguaño milita na Primer División. Xuega los sos partíos llocales na Ciudá Deportiva Luis del Sol

La so historia remontar al añu 2011, cuando'l Real Betis Balompié integra na so estructura al equipu sénior y cadete pertenecientes al Azahar C.F. del barriu d'Alfalfa de Sevilla.

Na temporada 2014/15 proclamóse campeón del grupu IV de Segunda División y cayó esaniciáu na final del PlayOff pol ascensu a Primer División frente al UD Granadilla Tenerife por un resultáu final de 6-4 (3-1 en tierres canaries y 3-3 en Sevilla).

La temporada 2015/16 volvió realizar el mesmu resultáu que l'anterior pero con un bagaxe de 0 derrotes, consiguiendo l'ascensu a Primer División en venciendo na final del PlayOff al CD Femarguín d'Arguineguín (Las Palmas) por un resultáu de 3-2 (1-1 en tierres canaries y 2-1 en tierres sevillanes).[86]

Cantera Féminas

El Real Betis Balompié Féminas tien equipos nes siguientes categoríes:

  • Senior: Primer Provincial
  • Xuvenil: Segunda Andaluza *

Infantil: Segunda Andaluza

Fútbol Sala editar

El Real Betis FutSal ye l'equipu de fútbol sala perteneciente al Real Betis Balompié qu'anguaño milita na Segunda División. Xuega los sos partíos llocales nel Pabellón d'Amate.[87]

La so historia remontar al 10 de xunu de 2013, cuando'l Club Fútbol Sala Nazarenu y el Real Betis Balompié algamen un alcuerdu de collaboración pol cuál el conxuntu nazarenu va tomar el nome y los colores del conxuntu de la capital. En cumplimientu de les normatives de la LNFS y de la RFEF, l'equipu va pasar a llamase Real Betis Balompié FSN.[88]

El Real Betis FSN xubió a la Segunda División na temporada 2014/15 tres l'arrenunciu a la plaza na temporada anterior por cuenta de la falta de los fondos abondos p'asegurar la permanencia del equipu en dicha categoría. Esa mesma temporada, realiza'l meyor papel hasta'l momentu na Copa del Rei esaniciando a Manzanares FS, Xaén Paraísu interior y al Levante UD DM, cayendo en cuartos de final ante El Pozu Murcia con un llenu absolutu nel Palaciu de Deportes de Sevilla.

Na temporada 2015/16, el conxuntu verdiblancu terminó en 8ª posición a solu 2 puntos de los puestos de PlayOff d'Ascensu a Primer División. Na competición copera llegó hasta 1/8 de final, na cual foi ganáu pol Movistar Inter.

El 20 de xunu de 2016, el Club Fútbol Sala Nazarenu integrar na estructura del club y pasa a denominase Real Betis Futsal. Pablo Vilches va ser el nexu d'unión ente la direutiva del club y l'equipu de fútbol sala col cargu de Mánager de Fútbol Sala.[89]

Fútbol Indoor editar

Na temporada 2007/08, y por cuenta de la creación de la Lliga Española de Fútbol Indoor, el Real Betis Balompié creó un equipu de veteranos onde s'atopaben Vlada Stosic, Jaime Quesada o David Belenguer y ente otros. El Real Betis tuvo accesu a esta competición gracies a ser unu de los 9 equipos que conquistaron en dalguna ocasión La Lliga.[90]

El meyor resultáu llográu foi na temporada 2010 cuando'l conxuntu verdiblancu proclamóse subcampeón de Lliga y de Copa.

Baloncestu editar

El 21 de xunetu de 2016 faise oficial la incorporación del Club Baloncesto Sevilla al club verdiblancu. El 30 d'avientu de 2016 na xunta añal d'accionistes apruébase la integración como la nueva seición de baloncestu.[91]

Afición editar

El Real Betis Balompié ye unu de los seis equipos con mayor siguimientu n'España según los resultaos del barómetru de xunu de 2014 del CIS, nel qu'un 3,4% de los entrevistaos reconoz ser siguidor del club heliopolitano, con escasa diferencia con respectu a la Valencia CF (3,5%) y el Athletic Club (3,6%), y triplicando el númberu de simpatizantes evaluáu pol CIS respectu al otru equipu de la capital hispalense (1,1%). Igualmente, según el barómetru del CIS el Real Betis Balompié ye'l segundu equipu de munchu españoles, ocupando la cuarta posición al respective de la simpatía sentida escontra dalgún otru equipu amás del principal.[7][92]

L'estadiu Benito Villamarín suel presentar, cada xornada, una considerable asistencia y una gran animación. Los aficionaos béticos ocupen el cuartu puestu de la lliga en númberu d'asistentes. Con una media de 36 142 espectadores per alcuentru y un porcentaxe d'asistencia del 70%, namái son superaos pol Real Madrid Club de Fútbol, Futbol Club Barcelona, Club Atlético de Madrid, Athletic Club y Valencia Club de Fútbol como equipos con mayor asistencia de públicu mientres la postrera temporada 2015-16 de la Lliga BBVA.[93] Gran parte de l'animación cuerre al cargu de los aficionaos ultres, los Supporters Gol Sur, allugaos na zona Gol Sur del estadiu, cada xornada acompañen al equipu con cantaraes y tifos.

Amás el Real Betis Balompié tien l'honor de consiguir faer el mayor desplazamientu d'aficionaos de la historia del fútbol español con alredor de 80 000 aficionaos a Madrid na final de la Copa del Rei de 1997 según delles axencies informatives.[94]

La Lliga de Fútbol Profesional (LFP) y Aficiones Xuníes premiaron por dos vegaes a l'afición del Real Betis, otorgando'l gallardón "Xugador Númberu 12" nes temporaes 2011-12 y 2013-2014.[95][96] La reconocencia dase como resultancia del trabayu realizáu polos sos siguidores a favor de la tolerancia, el xuegu llimpiu y el respetu ente aficiones.

L'afición bética celebra los sos trunfos en Plaza Nueva o na Avenida de la Palmera de Sevilla onde celebró'l campeonatu de lliga de Segunda División en 2011.

Grupos d'Animación editar

Supporters Gol Sur

Los Supporters Gol Sur, tamién conocíos como Supporters o SGS, son un grupu entamáu de siguidores ultres que s'alluguen nel Gol Sur del Estadiu Benito Villamarín. Esta agrupación foi creada na temporada 1986/87.[97]

Na segunda metá'l sieglu XX esistíen una serie de peñes "animadores" del Betis que nun yeren consideraes ultres.[98] A finales de los años 60 surdió la "peña del Zuque", que caltuvo conflictos con otres aficiones en dellos estadios españoles y europeos.[98] En 1986 un grupu d'aficionaos decide dise de "zucar" pa crear un tipu d'afición distinta.[98] La pallabra Supporters ye n'inglés por tar inspiraos nos hinches britáticos (hooligans).

Nos sos empiezu yeren nacionalistes andaluces.[97] Na temporada 1990/1991 entraron los skin heads nel grupu,[98] los cualos camudaron la ideoloxía a la estrema derecha, que sigue calteniéndose anguaño.

El grupu ta hermaniáu col Frente Atlético (Club Atlético de Madrid) y los Ultra Boys (Real Sporting de Xixón). Tamién caltienen bones rellaciones col Frente Onuba del Real Club Recreativo de Huelva

Grada 1907

Na temporada 2014/15 formóse un nuevu grupu d'animación alcontráu na esquina de Fondu con Gol Norte formada por distintes peñes que los sos miembros cumplen ciertos requisitos de conducta y de comportamientu pa entrar en dicha grada. Pa la temporada 2015/16 pidieron un treslláu hasta Fondu 2ᵘ Anfiteatru (zona colindante con Gol Sur) por cuenta de la demanda de socios por formar parte d'esti grupu y asina poder usar l'altor como mecanismu d'animación.

Gol Sur 1907

Tres la finalización de la temporada 2015/16, los dos grupos d'animación nesi momentu activos deciden xunise so un mesmu nome col enfotu de xunir el focu d'animación escontra'l club. Pa la temporada 2016/17 van ser reasitiaos en distintes zones del estadiu (principalmente Fondu 2ᵘ Anfiteatru y Gol Norte 2ᵘ Anfiteatru) poles obres de meyora del Gol Sur. Na temporada 2017/18 tienen como oxetivu ocupar tola grada baxa de Gol Sur.

Peñes editar

El Real Betis Balompié tien, en 2015, 513 peñes según información de la páxina web del club,[8] de les cualos más de 50 atópense fora d'Andalucía, d'elles 9 nel estranxeru como, Vila Real de Santo António, Estocolmu, Viena, Miami y Pichanal (Arxentina). Nel añu 1967, los dirixentes de les distintes peñes decidieron la creación d'una federación que les apigurara y sirviera de nexu d'unión ente'l club y el peñismo. Esta federación llegalizar n'ochobre de 1967 cola denominación de "Federación de peñes bética de Sevilla y la so provincia". En 1998, por alcuerdu del club, presidíu por Manuel Ruiz de Lopera, y l'inmensa mayoría de les Peñes dar# en la disolución de la Federación, creándose una coordinadora, que formaría parte de la organigrama del club. En 2009 se refundó la Federación de Peñes Real Betis Balompié.[99] La más antigua de toles peñes bétiques ye la "Puerta de la Carne", constituyida con fecha 13 d'ochobre de 1927, decana del fútbol español.[100]

Rivalidá histórica editar

El Real Betis Balompié caltién la so máxima rivalidá col Sevilla Fútbol Club dende casi la dómina de la so fundación. Foi en 1909 cuando una dixebra nel senu del equipu sevillanu formó'l Betis Foot-Ball Club, producida pola negativa de los hispalenses a aceptar nel so equipu al fíu d'un obreru. Esti nuevu club foi absorbíu en 1914 pol Sevilla Balompié por cuenta de les penuries económiques que sufría dando como resultancia al Real Betis Balompié actual. Esti nuevu club heredó esa rivalidá col equipu raxón.[101]

Últimos estudios llevaos a cabu na ciudá señalen una llixera mayoría de béticos en Sevilla, y una mayoría más amplia na provincia y fora d'ella. El Betis tamién tien un mayor númberu de peñes que'l club sevillista.

Nes últimos temporaes fíxose frecuente que dambos clubes alcuerden el númberu y preciu de les entraes a recibir pola afición visitante p'asina crear un meyor ambiente nos derbis.[102][103]

Medios de comunicación editar

Betis TV y Radio Betis editar

El club dispón d'una canal propia de televisión, Betis TV, que realiza la función de promover la conocencia y espardimientu de la institución. La canal ocupar de les retresmisiones de tolos actos institucionales del club, como asamblees, ruedes de prensa, informativos d'actualidá y conxustes, amás d'emitir partíos oficiales de los sos equipos deportivos en direutu n'abiertu. La so programación diaria empezó'l 23 de xunu de 2016 a nivel provincial nel dial 56 de la TDT y el 7 de xunetu al traviés de streaming.[104][105]

El 29 de xunu de 2017 la canal incorporar a nivel nacional al dial 317 del operador de pagu Vodafone TV

La emisora de radio, Radio Betis, emite nel 96.8 FM

Trelce Barras editar

Amás de la cobertoria radiotelevisiva, el club tien la so propia revista oficial, distribuyida de forma on-line na so páxina web dende la so inauguración nel mes de febreru del añu 2014.

De magar, ufierta reportaxes con tolos protagonistes de la vida diaria de la entidá, dende los xugadores del primer equipu hasta los miembros de les categoríes inferiores, según emplegaos y béticos pernomaos. Amás, abre les sos páxines a los aficionaos y peñistas de tol mundu que dan testimoniu de la historia del club al traviés d'anécdotes y episodios que quedaron pa l'alcordanza.

Nueves teunoloxíes editar

Al traviés de les nueves teunoloxíes, cada vez más presentes nel tantu na cultura popular como nel ámbitu deportivu, el club ufierta a los sos aficionaos les últimes noticies referentes a tolos aspeutos de la entidá.

El club dispón d'una páxina web, onde informa llargamente y de forma actualizada de los aspeutos más significativos, tales como la so historia, comunicaos, organigrama, cantera, socios, peñes o Fundación ente otros.

Nesti aspeutu, la cobertoria del club avanza cola crecedera teunolóxica y ufierta informaciones asemeyaes nes distintes redes sociales que fueron apaeciendo nos últimos años. Plataformes como Facebook, Youtube, Vini, Google+, Snapchat, Instagram o Twitter son amás una nueva forma de comunicación ente'l club y los sos siguidores. Hai de solliñar especialmente esta postrera, que con apenes unos años de vida convirtióse nuna de les principales ferramientes de comunicación y interactividad al marxe de l'habitual prensa escrita o dixital.

Premios editar

Ver tamién editar

Filmografía editar

Referencies editar

  1. CIHEFE - Cuadernos de Fútbol (ed.): «real-betis-balompie/ 100 años del Real Betis Balompié». Consultáu'l 4 de xunu de 2016.
  2. . Classora. Consultáu'l 24 de xunetu de 2015.
  3. . Classora. Consultáu'l 24 de xunetu de 2015.
  4. . Consultáu'l 24 de xunetu de 2015.
  5. 5,0 5,1 Asociación pa la Investigación de Medios de Comunicación (ed.): «Real-Madrid-líder-en-aficion-y.html El Real Madrid: líder n'afición y venta de productos». Consultáu'l 20 de mayu de 2017.
  6. . Web del Real Betis (7 de xunetu de 2014).
  7. 7,0 7,1 CIS (ed.): «Barómetru del CIS» páxs. 18 y 19 (xunu de 2014).
  8. 8,0 8,1 Páxina oficial de les peñes Real Betis (ed.): «Peñes del Real Betis». Consultáu'l 5 de xunu de 2016.
  9. Páxina oficial del Real Betis (ed.): «club/el-betis/ Socio del Real Betis». Consultáu'l 5 de xunu de 2016.
  10. Phil Ball. Morbo: The Story of Spanish Football (n'inglés). WSC Books Limited. ISBN 0-9540134-6-8. Consultáu'l 10 de xunetu de 2008.
  11. CIHEFE - Cuadiernos de Fútbol (ed.): «¿Cuándo se creó'l Sevilla F.C.?». Consultáu'l consultáu'l 19 de marzu de 2016.
  12. 12,0 12,1 12,2 Portal dixital LaFutbolteca (ed.): «Historia del Real Betis». Consultáu'l 3 de xunu de 2016.
  13. CIHEFE - Cuadiernos de fútbol (ed.): «pallabra-%E2%80%9Cbalompie%E2%80%9D-cumplió--101-ano/ La pallabra balompié cumplió 101 años». Consultáu'l 15 de xunu de 2016.
  14. Diario El Imparcial (ed.): «Fundación España Balompié (Seición de Noticies)» páx. 3. Consultáu'l 5 de xunu de 2016.
  15. 15,0 15,1 Diario El Siglo Futuro (ed.): «Breve historial del Betis» páx. 25. Consultáu'l 23 de xunu de 2016.
  16. Braojos, Alfonso; Paries, María; Álvarez, Leandro. Sevilla nel sieglu XX.
  17. Diariu ABC (ed.): «El Real Betis Balompié de vuelta en primer división» (1 de xunu de 1958). Consultáu'l 24 d'avientu de 2010.
  18. 18,0 18,1 Portal dixital TuyosSiempre (ed.): «Páxina nᵘ 36 del Llibru de Rexistru del Gobiernu Civil que se caltién na Delegación del Gobiernu de Sevilla». Consultáu'l 2 de xunu de 2016.
  19. CIHEFE - Cuadernos de Fútbol (ed.): «Esplicación del procesu de llegalización d'un club de fútbol n'España al traviés del exemplu del F. C. Barcelona». Consultáu'l 3 d'abril de 2016.
  20. José Daniel Pelayo Olmedo. Revista Historia Constitucional (ed.): «El Derechu d'Asociación na historia constitucional española, con particular referencia a les lleis de 1887 y 1964». Consultáu'l 3 d'abril de 2016.
  21. Diariu ABC (ed.): «Vieyos alcordances del Betis». Consultáu'l 12 de xunu de 2016.
  22. Menéndez Chacón, Manuel. ABC de Sevilla (ed.): «Bodes d'oru del Real Betis Balompié». Consultáu'l 24 d'avientu de 2010.
  23. Portal dixital SevillaCF (ed.): «Primer enfrentamientu del Sevilla contra'l Betis». Consultáu'l 12 de setiembre de 2013.
  24. Portal dixital SevillaCF (ed.): «Primeros enfrentamientos del Sevilla contra otres sociedaes». Consultáu'l 12 de setiembre de 2013.
  25. 25,0 25,1 .
  26. 26,0 26,1 .
  27. CIHEFE - Cuadiernos de fútbol (ed.): «Los primeros años de la rivalidá hispalense». Consultáu'l 12 de xunu de 2016.
  28. Portal dixital ResultadosFutbol (ed.): «Debú Real Betis Segunda División 1929». Consultáu'l 13 de xunu de 2016.
  29. Portal dixital ResultadosFutbol (ed.): «Sevilla-Real Betis 1929». Consultáu'l 13 de xunu de 2016.
  30. Portal dixital ResultadosFutbol (ed.): «Real Betis-Sevilla 1929». Consultáu'l 13 de xunu de 2016.
  31. Portal dixital CeroACero (ed.): «Segunda División 1929». Consultáu'l 13 de xunu de 2016.
  32. ABC de Madrid (ed.): «La nacencia del Betis» (2 de febreru de 1969). Consultáu'l 24 d'avientu de 2010.
  33. Romero Murube, Joaquín (Avientu de 1958). Diariu ABC (ed.): .
  34. Portal dixital VideosDelBetis (ed.): «Primer derbi nel Sánchez Pizjuán». Consultáu'l 19 de xunu de 2016.
  35. Río y el Athletic pasan a la historia. El Mundo. 20 de xunetu de 1997. 
  36. El Betis baxa al infiernu. Mundo Deportivo. 1 de xunu de 2009. 
  37. El Betis ye de Segunda. As. 1 de xunu de 2009. 
  38. . Telecinco (31 de mayu de 2009).
  39. . Antena 3 Noticies (31 de mayu de 2009). Consultáu'l 6 de xunu de 2009.
  40. Ramón Román (15 de xunu de 2009). El Beticismo non yá salió a la cai en Sevilla. Al final de la Palmera. ABC de Sevilla. 
  41. . Blogue "¿Col Laude d'El mio Ego?" (17 de xunu de 2009).
  42. . Marca (15 de xunu de 2009).
  43. «Yovoybetis.com». Archiváu dende l'orixinal, el 17 de setiembre de 2017.
  44. Los 32 primeros homes de Heliópolis. Al final de la Palmera. ABC de Sevilla. 18 de xunu de 2009. 
  45. La oposición de Lopera celebra la paralización del CSD a la venta del Betis a Bitton Sport. El Mundo. 20 de xunetu de 2010. 
  46. «Diariu ABC Sevilla 17 de xunetu de 2010.».
  47. Gordillo, alministrador de les aiciones de Lopera nel Betis. El País. 4 d'agostu de 2010. 
  48. El Betis entra en concursu d'acreedores. 19 de xineru de 2011. http://www.larazon.es/historico/8339-el-betis-entra-en-concurso-de-acreedor-OLLA_RAZON_353553#.Ttt1x4UOFrOgE8p. Consultáu'l 22 de mayu de 2016. 
  49. «Betis-Valencia 2-1 (11/12)».
  50. Equí manda'l Betis. Marca. 5 de mayu de 2012. 
  51. «Athletic-Betis 3-5 (12/13)».
  52. «liga-bbva/derbi-sevilla-precedentes_54372237342.html Sevilla-Betis 5-1 (12/13)».
  53. «Betis-Madrid 1-0 (12/13)».
  54. Betis-Atleti Copa (12/13)
  55. «Betis-Sevilla 3-3 (12/13)».
  56. «llevante-ensin-opciones-y-xugara-en-europa-1-1,83d4y5195500f310VgnVCM10000098cceb0aRCRD.html Levante-Betis 1-1 (12/13)».
  57. «El Betis acaba la 2012/13 per delantre del Sevilla».
  58. Jablonec de la República Checa, rival del Betis na lliga Europa. A la fin de la Palmera. ABC de Sevilla. 9 d'agostu de 2013. 
  59. «http://nuestrobetis.com/opinion/rivales-del-betis-en-europa-league-7940/». Archiváu dende l'orixinal, el 13 d'avientu de 2013.
  60. «http://nuestrobetis.com/actualidad/el-betis-destituye-a-pepe-mel-10093/». Archiváu dende l'orixinal, el 13 d'avientu de 2013.
  61. «http://nuestrobetis.com/actualidad/oficial-garrido-nuevo-entrenador-del-betis-10096/». Archiváu dende l'orixinal, el 13 d'avientu de 2013.
  62. . Betis Web (Xubida a la web en marzu de 2012).
  63. L'himnu del centenariu del Betis, númberu unu na llista de ventes. 20 Minutos. 14 d'avientu de 2006. 
  64. . Real Betis Balompié. Consultáu'l 22 de xunetu de 2015.
  65. (ABC, 1 de xineru de 1932; La Unión, 4 d'abril de 1932, ente otros)
  66. . Manquepierda.com.
  67. (6 d'avientu de 2006).
  68. «Comunicaos Oficiales - Real Betis Balompié». Archiváu dende l'orixinal, el 27 de setiembre de 2007.
  69. «ABC 20/12/1958».
  70. «real-betis-xugara-con-una camiseta especial-en- Dia de la Muyer 2016».
  71. «El feudu verdiblancu volverá llamase Benito Villamarín».
  72. 72,0 72,1 Error de cita: La etiqueta <ref> nun ye válida; nun se conseñó testu pa les referencies nomaes webdelbetis
  73. «sol/ Ciudad Deportiva Luis del Sol».
  74. Tartessos.Info: Tartessos De Schulten
  75. Geographiká, Estrabón, añu 7 d.C., Llibru III,2,1
  76. M.J. Henderson, “Iulius Caesar an Lalium in Spain”, 1932
  77. «Celtiberia.net v3.0 - BAITIS / ROMULA / TRAIANA / TARYANA / TRIANA: Historia d'un Fechu Diferencial - Biblioteca». Archiváu dende l'orixinal, el 24 de xunu de 2015.
  78. Notes sur le football, Pierre de Coubertin, 1897
  79. Portal dixital del Real Betis (ed.): «real_betis_balompi%C3%A9 Palmarés del Real Betis». Consultáu'l 11 de xunu de 2016.
  80. Páxina oficial de la UEFA (ed.): «Historial del Betis n'UEFA». Consultáu'l 4 de xunu de 2016.
  81. Portal dixital RankingHistorico (enllaz recuperáu) (ed.): «Dato Históricos de la Lliga de Fútbol Español». Archiváu dende l'orixinal, el 13 de mayu de 2014. Consultáu'l 19 de xunu de 2013.
  82. Páxina oficial de la UEFA (ed.): «Participantes Históricos Copa d'Europa» (inglés). Consultáu'l 24 de mayu de 2016.
  83. Pineda, Rafael. Ángel Haro, nuevu presidente del Betis. http://deportes.elpais.com/deportes/2016/02/04/actualidad/1454606791_561488.html. Consultáu'l 28 de mayu de 2016. 
  84. «club/consejo-de-administracion/ Xunta direutiva del Real Betis».
  85. «Cantera Real Betis na RFAF».
  86. «Ascensu RBB Féminas».
  87. «real-betis-futsal Pabellon Amate».
  88. «Patrociniu del Real Betis».
  89. .
  90. «Páxina en diariodesevilla.es».
  91. «La Xunta d'Accionistes del Betis aprueba l'adquisición del Club Baloncesto Sevilla» (31 d'avientu de 2016).
  92. «real-betis-el-sestu-equipu-preferíu-de-los-esp Páxina en realbetisbalompie.es».
  93. DeporFinanzas (ed.): «El Betis, cuartu equipu de la Lliga n'asistencia». Consultáu'l 12 de xunu de 2016.
  94. Diariu El Mundo (enllaz recuperáu) (ed.): «El Barcelona y el Betis xuéguense güei la Copa del Rei y cierren la temporada más llarga». Archiváu dende l'orixinal, el 22 de payares de 2001. Consultáu'l 12 de xunu de 2016.
  95. ElDesmarque (ed.): «Xugador numbero 12 na temporada 11/12». Consultáu'l 12 de xunu de 2016.
  96. Páxina oficial de la LFP (ed.): «real-betis-balompie-premiu-jugador-numbero-12 Xugador Numbero 12 na temporada 2013/14». Consultáu'l 12 de xunu de 2016.
  97. 97,0 97,1 . Blogue Historia de Supporters Sur Betis (16 de xineru de 2011).
  98. 98,0 98,1 98,2 98,3 . Arrakis. Consultáu'l 25 de xunetu de 2015.
  99. «Web Oficial de la Federación de Peñes».
  100. «Real Betis - Peñes 2».
  101. CIHEFE - Cuadiernos de fútbol (ed.): «Los primeros años de rivalidá hispalense». Consultáu'l 12 de xunu de 2016.
  102. «Entraes Derbi».
  103. «entraes-pa-el derbi-la venta-pa-abonaos-el-proximo-miercoles Entraes Derbi».
  104. «so-programacion-diaria-d Betis TV».
  105. «RTV Betis en streaming».
  106. «Consejería de Turismu, Comerciu y Deporte. ANDALUCÍA». Archiváu dende l'orixinal, el 24 d'ochobre de 2007.
  107. «Comunicaos Oficiales - Real Betis Balompié». Archiváu dende l'orixinal, el 18 de mayu de 2007.
  108. «Comunicaos Oficiales - Real Betis Balompié». Archiváu dende l'orixinal, el 16 de febreru de 2007.
  109. «Medaya d'Oru d'Andalucía». Archiváu dende l'orixinal, el 28 de setiembre de 2007.
  110. «real-betis-balompie-recibio-ayeri-la medaya-de-la-camara-de-comerciu-de-sevilla El Betis recibe la medaya d'Oru de la cámara de comerciu».
  111. «Real_Betis_recibira_el domingu_el premiu Xugador_NON_12__de_la_LFP Xugador Nᵘ 12». Archiváu dende l'Real_Betis_recibira_el domingu_el premiu Xugador_NON_12__de_la_LFP orixinal, el 30 de xunu de 2012.
  112. «premiu-zaballa-2014-los-xugador Premiu Zaballa 2014».
  113. nueche-betica-el-conexion-vintage-dedicáu-al-betis-79729-1412933257.html Ésitu de 'La nueche bética', la Conexón Vintage' dedicáu al Betis sevilla.abc.es

Notes editar

  1. En númberu de puntos, goles a favor y porcentaxe de puntos llograos del total posible (77 puntos y 81 goles, temporada 96/97. 79% del total de los puntos llograos, temporada 34/35).
  2. Tien la sesta mayor cantidá de siguidores: [1] el 32,4% del total d'aficionaos al fútbol n'España, siguíu del F. C. Barcelona, con 24,7%, del Atlético de Madrid con 7,6%, del Valencia C. F. con 4,1% y del Athletic Club con 3,9%].
  3. y dempués pasó a la cai Federico de Castru ente 1910 a 1911 y a la cai Jerónimo Hernández de 1912 a 1914.
  4. Xuégase dende 1910 anque de calter oficiosu al nun tar entamáu pola federación rexonal correspondiente.
  5. A saber: Club Deportivo Gaditano, Español Foot-Ball Club, Real Club Recreativo de Huelva, Malagueñu Foot-Ball Club, Athletic Foot-Ball Club Sevilla, Foot-Ball Club Español, Hispalis Foot-Ball Club, Sevilla Foot-Ball Club y Unión Andalucía Recreativu.
  6. N'España, el fútbol profesional ta conformáu pola Primera y la Segunda División.
  7. El determinante "er" (mal escritu) correspuende a una voz fonética estendida pero incorreuta en zones d'Andalucía. D'igual manera "Beti" ensin la "s" final forma parte del mesmu fonetismo carauterísticu del sur y otres zones d'España onde se suprime o s'aspira la "s" final de pallabra por cuenta de un fuerte y carauterísticu acentu.
  8. Participantes na historia de la Lliga Española, incluyendo equipos antes de fundise o sumir
  9. Competiciones oficiales internacionales: Recopa d'Europa, Copa UEFA / Europa League. Les presencies contabilicen por temporaes, pudiendo participar nuna única competición per añu, polo que'l restu d'ausencies n'otres competiciones nun se contabilicen al quedar por cuenta d'otres resultancies.
  10. Cabe señalar la diferencia coles competiciones nacionales, yá que la so participación depende de los resultaos llograes la temporada predecesora, siendo imposible xugar simultáneamente más d'una competición, sacante les establecíes pol llogru de dalgún títulu continental.
  11. Equipu filial del Real Betis Balompié.

Bibliografía editar

  • Llibro de Rexistru de la Delegación del Gobiernu Civil de Sevilla na Plaza d'España (páxina 36, apunte nᵘ 283)
  • Hemeroteca Municipal de Sevilla, diarios "La Unión", "El Lliberal", "Sevilla", ABC y otros (1908-1914, 1926, 1932, 1936-40, 1947-54, 1958)
  • Enciclopedia de los Deportes, tomo sobre'l RBB (1950, Francisco Narbona)
  • Especial revista "Oya"- Historia RBB (1954, Nicolás Salas)
  • "50 años de fútbol sevillano" (1958, Manuel Benítez Salvatierra "César del Arcu", Editorial Seleiciones Gráfiques)
  • Especial Revista "Oya" (avientu de 1958)
  • Especial ABC (avientu de 1958)
  • Historia del Real Betis Balompié (1985, Furest y Rodríguez, Biblioteca d'Ediciones Andaluces)
  • "Historia viva del Real Betis Balompié" (1993, Prensa Española)
  • La historia enxamás cuntada del Real Betis Balompié" (2001, Manuel Carmona, Editorial Castillejo)
  • "Primeros pasos del fútbol sevillano" (2005, Juan Castro Prieto, Puntorojo llibros)
  • Seición Historia, web oficial del centenariu (2006-2007, Manuel Carmona Rodríguez, historiador del Centenariu).

Enllaces esternos editar