Antroxu de Santa Cruz de Tenerife

Plantía:Ficha de fiesta

Anunciu lluminosu del antroxu col símbolu del chicharro, na cai del Castillo.

L'Antroxu de Santa Cruz de Tenerife ostenta, xunto col Antroxu de Cádiz y el Antroxu d'Águiles (Murcia) la máxima considerancia pa fiestes que concede'l ministeriu con competencies en turismu n'España. Ye consideráu'l segundu antroxu más popular y conocíu internacionalmente, dempués de los que se celebren en Rio de Janeiro (Brasil).[1][2][3] De fechu la ciudá de Santa Cruz de Tenerife ta hermanada cola ciudá de Rio de Janeiro por esta razón.[4][5]

Miles de persones salen a la cai cada añu mientres más d'una selmana. El turismu amóntase al par que lo fai pel branu. El 18 de xineru de 1980 foi declaráu Fiesta d'Interés Turísticu Internacional pola Secretaría d'Estáu pal Turismu, siendo la única fiesta canaria qu'ostenta tal distinción. Amás ye unu de los antroxos más importantes del mundu y el de mayor relevancia del país.[6][7] Na actualidá l'Antroxu de Santa Cruz de Tenerife aspira a convertise en Patrimoniu de la Humanidá.[8] Esta declaración per parte de la UNESCO va suponer, de producise, la mayor promoción internacional que tuviera Santa Cruz de Tenerife, por ser el primer Antroxu d'España en llograr esta reconocencia, pol so calter permanente nel tiempu y porque llegaría a los cinco continentes al traviés de la UNESCO. En 1987 allegó al Antroxu Chicharreru la célebre cantante cubana Celia Cruz xunto a la orquesta Billo's Caracas Boys, a la qu'asistieron 250.000 persones, foi rexistrada nel Llibru Guinness de los récores como la mayor congregación de persones nuna plaza al campu p'asistir a un conciertu, marca que se caltién anguaño. Nel añu 2000, l'antroxu de Santa Cruz de Tenerife, dedicáu esi añu a Los Piratas convirtió a la ciudá en Capital Mundial del Antroxu.

Cuenta con dos partes bien estremaes, l'antroxu "oficial" y l'antroxu na cai. L'antroxu oficial cuenta con más de 100 grupos con una media de 50 componentes cada unu: murgues, comparses, grupos d'amarutes, rondallas y agrupaciones musicales. L'antroxu de la cai, vien ser la participación de los mesmos ciudadanos na fiesta.

Historia editar

 
Afilarmónica NiFú-NiFá (La Madre de les murgues de Canaries) nel antroxu de 2006.

Anque con cuasi total seguridá, l'Antroxu de Santa Cruz de Tenerife celebrar dende los primeros asentamientos europeos (en 1605 Gaspar Luis Hidalgo, aludía a los costume d'invertir los sexos per mediu d'amarutes), les primeres referencies escrites daten de finales del s. XVIII, al traviés de los escritos de los visitantes y dempués, por aciu disposiciones oficiales que buscaben l'orde social mientres la so celebración.

El diariu de Lope Antonio de la Guerra y Peña en 1778 recueye un baille celebráu en Santa Cruz de Tenerife, onde yá por aquél entós falábase de comparses. En 1783 un bandu publicáu pol Correxidor, vetaba l'usu de mázcares “pción de "les tapaes" na nueche carnavalera (alta burguesía con mázcara entemecida col pueblu llanu). Nel añu 1891, ta fechada l'apaición, per vegada primera, d'una rondalla como agrupación propia del Antroxu de Santa Cruz de Tenerife. El Orfeón de Santa Cruz foi fundáu en 1897.

Mientres les dictadures de Miguel Primo de Rivera (1923-1930), y del Xeneral Franco (1940-1960 fundamentalmente), pasaron a denominase "Fiestes d'Iviernu" como ardid pa evitar la prohibición, a pesar de dicha prohibición sobre la so celebración y tal como asocediera nos sieglos anteriores, siguió celebrándose en Santa Cruz de Tenerife, como únicu llugar xuntu Cádiz. Nesti tiempu, nel añu 1954, primero como Los Bigotudos, y güei conocíos como Afilarmónica NiFú-NiFá, vía la lluz la primer murga. En 1976, acabáu'l periodu franquista, la denominación de "Fiestes d'Iviernu" termina y vuelve el "Antroxu" anque namái lo faía los nome, la fiesta siempres tuviera presente.

Dende 1962 realízase un cartelu del Antroxu pa cada edición. De magar, artistes de la talla de Juan Galarza, Gurrea, Javier Mariscal, Dokoupil, César Manrique, Cuixart, Pedro González, Fierro, Paco Martínez, Mel Ramos, Enrique González, Maribel Nazo, Elena Lecuona y un llargu etcétera realizaron los mesmos. La edición de 2009 supondría l'empiezu del concursu abiertu a tou participante del diseñu del cartelu del antroxu.

En 1987, que sería los primer añu en que se "tematizó" l'antroxu santacrucero (Roma), una actuación de Celia Cruz xunto a la orquesta Billo's Caracas Boys, a la qu'asistieron 250.000 persones, foi rexistrada nel Llibru Guinness de los récores como la mayor congregación de persones nuna plaza al campu p'asistir a un conciertu, marca que se caltién anguaño.

Los escenarios principales del antroxu de los concursos y eleiciones de la Reina, que se fueron alternando a lo llargo de la historia recién del antroxu chicharreru, fueron el Teatru Guimerá (hasta la edición de 1985); Plaza de Toros de Tenerife (años 1986; 1987 y 1988), l'escenariu central y circular taba "coronáu" por una corona (valga la redundancia) platiada (1986 y 1987) y depués dorada (1988); Plaza d'España (hasta 2005); Centru Internacional de Feries y Congresos de Tenerife y escampada de los aparcamientos del Parque Marítimu César Manrique (2008). Los allugamientos antepenúltima y penúltima fuéronse alternando, dependiendo de la necesidá del momentu y dende la construcción del Centru Internacional de Feries y Congresos de Tenerife.

Anguaño, les entraes pa los distintos actos, especialmente la Final de Murgues Adultes y Gala d'Eleición de la Reina, vender por completu (l'aforu supera los 20.000 asientos) ente 15 y 60 minutos dempués de ponese a la venta, toles llocalidaes. La Gala de la Reina, espectáculu con un escenariu que corona a la primer dama de les fiestes y onde actúen les agrupaciones premiaes, ye retresmitíu cada añu por dalguna cadena nacional pa tol país y emitíu vía satélite a tolos continentes. Hasta'l día de güei, les cadenes que se fixeron cargu del espardimientu del eventu fueron: RTVE; Televisión Canaria; Antena 3 Televisión; Canal +; Telecinco y Galavisión.

Nel añu 2000, l'antroxu de Santa Cruz de Tenerife[9] convertir en Capital Mundial del Antroxu[10] y en sede de la XX Convención de la Federación de Ciudaes Europees del Antroxu (FECC). Pal zarru de tal convención celebrada nel mes de mayu, celebróse un cueso participáu polos protagonistes del cueso de febreru d'esi añu, y el Conceyu de Santa Cruz de Tenerife, convidó a participar al mesmu a agrupaciones de la islla de Gran Canaria, concretamente, a los grupos participantes del antroxu de Les Palmes de Gran Canaria.

A partir de 2007, la preparación del Antroxu siguiente adelántrase. El cartelu del Antroxu 2008 de Santa Cruz de Tenerife, obra de Juan Galarza, foi presentáu'l 5 d'agostu. Ye'l puntu de partida del restu de preparativos. Apenes dos meses dempués del final del Antroxu, presentóse'l cartelu de 2009.

Na actualidá empezáronse los trámites por que el Antroxu de Santa Cruz de Tenerife pase a engrosar la llista de Patrimoniu Cultural Inmaterial de la UNESCO. En casu de que la candidatura llegue a bon fin, sería los sestu antroxu del mundu y el primeru d'España en tener esta reconocencia.

Temátiques del Antroxu y anécdotes editar

 
Cartelu del Antroxu de 1976 nun azulexu asitiáu na Avenida de la Constitución de Santa Cruz de Tenerife.
  • 1987 - Roma: foi'l primer añu en que l'Antroxu de Santa Cruz de Tenerife, foi "tematizado". Pa ello, el perímetru de la Plaza d'España foi arrodiáu d'una columnata, xuníes de dos en dos, que remembraba l'estilu xónicu, dándo-y l'aspeutu de templu romanu de planta circular. El portal del dintel de cada par de columnes taba afatáu por dos chicharros coronaos con lloreos. foi l'añu nel que l'Antroxu de Santa Cruz de Tenerife entró nel Llibru Guinness de los récores. Naquel añu, el baille del Martes del Antroxu, que amenizaron la orquesta Billo´s Caracas Boys y Celia Cruz na Plaza d'España, llogró rexuntar la estelante cifra de más de 200.000 persones baillando na cai, metanes un espectáculu con más de 40.000 vatios de soníu y un llume espectacular, con efeutos especiales y rayo láser.
  • 1988 - La Selva: La columnata del añu anterior foi reciclada, pintándola de color salmón y coronándoles con fueyes de palma blanques ellaboraes a partir de fibra de vidriu, dándo-yos l'apariencia de palmeres. Cada dos o trés "palmeres", disponíense plataformes nes que se llucíen reproducciones de traxes de reines del antroxu d'ediciones anteriores, fabricaos tamién en fibra de vidriu blancu. Pa la ocasión, púnxose un pedestal sobre'l que s'alzaba un King-Kong ellaboráu por un maestru fallero, y que terminó los sos díes nuna esquina del Parque La Granxa, opuesta a la esquina del antíguo Multinices Oscar's.
  • 1989 - Exiptu Milenariu: La Plaza d'España pasó a agospiar l'escenariu principal de les fiestes, dexando a partir d'ésti añu a la Plaza de Toros condergada al ostracismu. L'escenariu foi decoráu con dos grandes esfinxes y al traviés d'un portalón adintelado que remembraba a un templu o palaciu exipciu, faíen actu de presencia les candidates a reina y demás participantes na gala d'eleición de la reina. Escenariu recordáu como unu de los más guapos de la hestoria del Antroxu de Tenerife.
  • 1990 - El mundu de los cuentos: L'escenariu de la Plaza d'España pasó a tener un "aire de cuentu" infantil; estremándose la escenografía en dos partes. Per un sitiu el "positivu" con una casa con una cara sonriente, y pol otru, el "negativu", más tenebrosu, onde destacaba un árbol que les sos manes terminban en forma de manes, n'homenaxe al qu'apaecía na película Poltergeist).
  • 1991 - L'Espaciu: Integróse dientro de la escenografía la torre de la Plaza d'España, tresformándola nuna especie d'antena xigante de telecomunicaciones sideral. Predominaron los elementos metálicos; lluces de neón y lluz de láser. La gala tuvo presentada pola periodista Pilar Socorro, habitual n'años posteriores nestos llabores. El diseñu vencedor esi añu foi realizáu por Leo Martínez pa la empresa Güisqui JB y taba denomada Al ritmu de la nueche. La candidata encargada de llucir la fantasía llámase Isabel Luis Hernández.
  • 1992 - El Cine: El decoráu del escenariu de la Plaza d'España remembró los platós prefabricaos onde se rodaron "westerns" (películes sobre l'oeste estauxunidense). La reina d'esi añu Patricia Rodríguez Pérez llucía una fantasía de Julio Rodríguez y Juan Fajardo denomada "Y hora vengo yo..." en representación de Maya.
 
Cartelu del Antroxu de 1992 nun azulexu asitiáu na Avenida de la Constitución.
  • 1993 - El Circu: L'escenariu ampliar a la cuasi metá de la superficie de la plaza. foi'l primer añu en que Antena 3 Televisión encargar de la señal; espardimientu y promoción de la Gala d'Eleición de la Reina a nivel nacional ya internacional (al traviés d'Antena 3 Internacional); hasta esi entós encargábase d'ello RTVE, bien al traviés de TVE1; La2 y TVE Internacional. N'anguaño, producióse un fechu insólitu. La candidata Mónica García Brito, que llucía un disfraz escurríu pol diseñador local Carlos Nieves, tituláu "Pachá entra nel mio suañu", consiguió sopelexar toles normes establecíes tocantes a realización de traxes pa candidates d'antroxu. El so disfráz que midía 6 metros d'altor y 6,5 metros d'anchu, foi'l traxe más grande que se realizó pa esti tipu de certame. Anque quedó primer dama de la Reina del Antroxu d'anguaño (Srta. Carlota Bibiana Sosa que llucía un diseñu de Marcos Marrero y María Díaz), consiguió lo que quiciabes seya más anecdóticu, permanecer na memoria coleutiva de la hestoria del Antroxu de Santa Cruz de Tenerife y un precedente qu'entá nun foi superáu tocantes a promoción internacional del Antroxu de Santa Cruz de Tenerife
  • 1994 - La Atlántida: Pa esi añu nel escenariu destacarón los colores marinos. La gala tuvo presentada pol periodista tinerfeñu Willy García. La reina esi añu foi la candidata María Candelaria Rodríguez y llucía la fantasía Diva realizada por Marcos Marrero pa los casinos de Tenerife.
  • 1995 - Les Mil y una Nueches: Los motivos árabes del cuentu, afataben l'escenariu de la Plaza d'España, anque s'inspiraron realmente nos motivos de la película Aladdín.
 
Cartelu del Antroxu de 1995 nun azulexu asitiáu na Avenida de la Constitución.
  • 1996 - Méxicu: L'escenariu principal del Antroxu, treslladar al acabante inaugurar Centru Internacional de Feries y Congresos de Tenerife. foi'l primer añu en que quixo dase "teatralidad" a la presentación de la gala; pa ello, la escenografía remembraba un barriu de Méxicu.Foi retresmitida pa tol mundu al traviés de la canal Galavisión de Televisa y pa España yera retresmitida por Telecinco. L'escenariu asitiar n'unu de los estremos del edificiu, y les candidates teníen que travesar una pasarela dende la otra punta del edificiu pa llegar a ésti. Un error de cálculu na construcción de dicha pasarela, provocó que s'asitiara una pequeña rampla por que nun hubiera un pasu ente la pasarela y l'escenariu; el resultáu foi que les candidates a reina precisaben ayuda p'aportar al escenariu en travesando la pasarela, debíu al pesu y volume de los traxes, nun podíen xubir por esa pequeñu rampla, lo que provocó munchos problemes. L'actu cuntó cola actuación estelar d'Enrique Iglesias. Y el diseñu ganador d'esi añu foi realizáu por Justo Gutiérrez y representando al Quilu. La candidata foi la señorita Nayra Plasencia Jorge y la fantasía taba inspirada n'Exiptu sol nome de Ra. Tamién lo socedío na gala, pola forma de retratar a los mexicanos como adictos a la Tequila, cuasi supón un conflictu diplomáticu, una y bones la cónsul de Méxicu taba ente los invitaos al eventu.
  • 1998 - La Edá Media: L'escenariu d'esi añu presentaba la forma d'un castiellu medieval con banderolas; blasones y teyaos cónicos de colores.
  • 1999 - El mundu del cómic: Supunxo la vuelta a la Plaza d'España, con un escenariu onde se representaron a superhéroes. Destacaba una especie de Captain America, bautizáu como "Super Chicha", y un bustu xigante de Lara Croft.
  • 2000 - Los Piratas: Un galeón pirata yera'l centru alredor del cual distribuyíase'l restu de la escenografía (palmeres; islles; sableres; foles;...). Salsarrica edita'l CD ROM "El nuesu Antroxu" con imáxenes de les agrupaciones y distintos actos del antroxu santacrucero. Distribúyese al traviés del periódicu El Día.
  • 2001 - Odisea nel espaciu: Una nave espacial en despegue foi la protagonista de la escenografía de la Plaza d'España.
  • 2002 - Los allegres años 20: L'escenariu de la Plaza d'España foi decoráu con motivos modernistes propios de les primeres dos décades del sieglu XX. Destacaba una gran Torre Eiffel nel escenariu, según una escultura de la Estatua de la Llibertá y la Ponte Golden Gate detrás de la Torre Eiffel.
  • 2003 - L'alloñáu Oriente (China): La parte central del escenariu de la Plaza d'España foi ocupáu por un templu chinu de color coloráu. Tres ésti punxo una escultura en cartón piedra de Buda, que tuvo que ser retiráu por protestes de la comunidá budista de Tenerife, yá que como ellos esplicaben, que yera como si ellos entamaren una fiesta que nada tien que ver colo relixoso, con un cristu crucificáu puestu como adornu o elementu decorativu del escenariu principal de dicha fiesta. Les cais principales de Santa Cruz de Tenerife, fueron decoraes con motivos coloraos y doraos y con farolucos chinos. Esi añu la sardina llució nel so entierru con forma allargada de dragón chinu.
  • 2004 - Celia Cruz: L'escenariu de la Plaza d'España foi decoráu como una especie de barriu de Cuba, con un neón onde se lleía "Celia Cruz" n'azul. El vilbu de Celia Cruz tuvo nesi Antroxu, col cual Tenerife quíxo-y rindir un homenaxe a la fantástica cantante de mueyu que tanto significara pal Antroxu de Santa Cruz de Tenerife y que les sos cantares han embriagado les nueches del antroxu del pueblu baillando nes cais de la ciudá. Amás mientres la Gala, l'alcalde de la ciudá de Santa Cruz de Tenerife, Miguel Zerolo Aguilar, declaró a Celia Cruz como Reina d'Honor del Antroxu de Santa Cruz de Tenerife.
  • 2005 - Los musicales de Hollywood: L'escenariu inspirar nos escenarios de musicales hollywodienses, en tonos blancos, negros y grises. La Gala de la Reina foi dirixida por Jaime Azpilicueta. Y cuntó con una apertura llena de ritmu n'homenaxe a los musicales famosos como Grease, Fiebre del sábadu nueche o West side story, ente otros.
  • 2006 - Les tribus o Tribumanía: L'escenariu volvió treslladase al Centru Internacional de Feries y Congresos de Tenerife, pasando a tener dos escenarios; unu principal y otru secundariu, xuníos por una pasarela. La decoración de dambos basóse en graffitis y "icono web". Nun principiu pretendía empobinase escontra les "tribus urbanes" (accidentes; punks; hippies;...), pero dióse-y un tonu xeneral de "tribus".
  • 2007 - La Moda: Conocíu como "L'Antroxu Amargo", debíu al negativu protagonismu adquiríu pol que fuera esi añu direutor de la Gala d'Eleición de la Reina: Rafael Amargo y de la mesma gala en sí. D'esi añu, destacó una gala polémica y cutre que pocu o nada tenía que ver col Antroxu y que s'asemeyaba muncho más a un festival veraniegu de la España peninsular. Aquello nun foi más qu'una desfile de personajillos de "reality"; "corazón" y "telebasura" (la nota pintoresca sobre l'escenariu poner la "famosilla" Belén Estéban perpetando una imitación de Madonna) y dalgún qu'otru cantante que nada tenía que ver col ritmu y la música habitual propia d'estes fiestes (el grupu Dover tuvo más que dignu, ante semajante despropósitu de Gala), amás nun pudo participar cuasi nengún grupu del Antroxu, como ye tradición nestes Gala. El direutor de la Gala non yá saltóse'l contratu onde se comprometiera a realizar un gran espectáculu cola actuación de grandes estrelles de la música como Jennifer Lopez o Ricky Martín sinón que se dedicó a faltar y despreciar a la ciudá en cualquier mediu de comunicación nel que salía, acusándolos d'ineptos ya incultos por non entender el so espectáculu, nel cual como datu emponedor los baillarinos diben vistíos con calzoncíos con furacos ente otres notes. L'únicu momentu estimosu pol públicu esa nueche foi gracies a la murga los Diaños Llocos, ganadores del primer premiu d'interpretación d'esi añu, que negáronse a cantar al considerar qu'esi espectáculu en nada representaba l'Antroxu de Santa Cruz de Tenerife nin a los santacruceros, dempués de lo que abandonaron l'escenariu ante la ovación xeneralizada del públicu asistente a la cortil. El discutiniu xeneráu y el desastre de gala foi tal qu'ocupó titulares na prensa nacional y nutrió los principales programes de corazón, clisando la fuerte inversión en materia publicitario qu'esi añu invirtiera'l Conceyu de Les Palmes de Gran Canaria pa promocionar el so antroxu a nivel nacional ya internacional. Esi añu, foi consideráu por munchos, como'l peor antroxu (peor gala) de la hestoria en Tenerife. Bien de meyor dirixida por Geni Afonso tuvo la Gala de Presentación de Candidates, que se celebró nel Parque García Sanabria. Como artista invitáu especial, Nauzet, quien allantó al públicu santacrucero cola versión de "Santa Cruz n'Antroxu" Tamién la Gala Infantil pudo escapar de la direición de Rafael Amargo y foi del gustu del públicu asistente.
  • 2008 - La maxa: L'escenariu treslladóse a escampada de los aparcamientos del Parque Marítimu César Manrique. La decoración inspirar na llucha del bien y del mal (maxa blanco y maxa negro), incorporando motivos de La hestoria inacabable; El Señor de los Aniellos y Harry Potter. Mientres esta gala volvió coronase a la Reina del 2007 una y bones l'anterior añu, nin siquier la Reina de la Gala pudo ser coronada como tradicionalmente faise. Hai de solliñar qu'esta gala dexó un bon sabor de boca nos chicharreros, enllena de color y maxa y dirixida por Jaime Azpilicueta recuperó la esencia del Antroxu, participando nella tolos grupos del Antroxu, y presentada pol magu Jorge Blas y el periodista tinerfeñu Iván Bonales. Anguaño foi coronada como reina la candidata Nauzet Cruz Melo en representación del Centru Comercial Carrefour col traxe denomináu La Edá d'oru, diseñáu por Santi Castro.
  • 2009 - El cine de Terror: Conocíu como "L'Antroxu Anti-crisis". Pa ello, treslladóse l'escenariu principal al Centru Internacional de Feries y Congresos de Tenerife, con una escenografía totalmente plana, ensin elementos esculpíos o modelaos. La decoración del mesmu basóse n'impresiones de gran formatu, con motivos tradicionales de les primeres películes del cine de terror, inspiraos n'elementos d'Ed Wood; Nosferatu;... El cantar Oficial del Antroxu anguaño foi "Chicharreru de Corazón", de la Murga Nin Picu Nin Curtiu, convirtiéndose nel primer cantar qu'un grupu del antroxu interpreta pa estes fiestes, y que tien una apoteósica acoyida na tresmisión de la Gala de la Reina del Antroxu, siendo baillada y cantada por toles comparses de Tenerife. Como interés el "Ave Satani" (himnu satánicu de la película de terror The Omen (La Profecía)), pudo escuchase delles vegaes na introducción de la gala. La candidata escoyida como Reina anguaño foi Ana María Tavares, representante del periódicu El día, con un diseñu de Leo Martínez tituláu Embruxada.
  • 2010 - Tenerife, hestoria d'un Antroxu: Anguaño vuelve a la direición de la gala un vieyu conocíu del Antroxu de Tenerife como ye Sergio García, direutor de gales año anteriores. L'escenariu allugar nel Centru Internacional de Feries y Congresos, con un decoráu por demás especial y dedicáu a los cuatrocientos años d'historia del Antroxu. Podíen reparase unos grandes espeyos, de manera que'l públicu pudiera tar presente nel decoráu del escenariu, y xunto a estos delles imáxenes de los cartelos representativos del Antroxu. La reina del Antroxu escoyida nesi añu foi la señorita Alicia Sanjuán, con un diseñu de Leo Martínez pa El periódicu El Día: "Alicia Nel país de les maravíes".
  • 2011 - Enrique González y les murgues de Canaries: N'anguaño homenáxase a Don Enrique González, el padre de les murgues, fundador de dellos actos del Antroxu chicharreru como ye'l casu del Entierru de la Sardina y l'Afilarmónica Nin Fú-Nin Fá. L'escenariu allugar nel Centru Internacional de Feries y Congresos, con un decoráu por demás especial y dedicáu puramente a Don Enrique. L'escenariu alluga grandes semeyes del maestru y de la mesma formaba como un gran disfraz de payasu. A los llaos podíense reparen grandes trompetes y preseos carauterísticos de les murgues canaries. La gala d'eleición de la Reina del Antroxu ye dirixida por Sergio García. La final de murgues celébrase, per primer vegada, nel Estadiu Heliodoro Rodríguez López con una asistencia de 20.000 persones.
  • 2012 - Flower Power. Los prodixosos años 60: L'escenariu diba ser primeramente un 600 xigante cortáu a la metá pero per falta de presupuestu acabó siendo un panel llargu, con motivos sesenteros, como un autobús coloríu, los distintos símbolos pa la paz y una vespa con otros dos paneles de colores lluminosos a derecha y izquierda. Nel escenariu tamién había imáxenes d'anteriores reines del antroxu, lleendes como "don't worry be hippy", volúmenes de figures, y dibuxos de personaxes con vistimientes hippies. Tamién decoraba l'escenariu un bon númberu d'edificios de la ciudá dibuxaos con un estilu sicodélicu. Na gala de la reina destacaron como temes la llegada del home a La Lluna, la guerra de Vietnam, les protestes estudiantiles, la llucha pola proteición de la naturaleza y el surdimientu del New Age. Estes temes entemeciéronse de primeres de l'actuación d'una manera conceptual tratando d'emular les formes artístiques d'entós. Siguió-y un homenaxe a grupos de música y cantantes de los 60 ente los que destacaron los Beatles, con un submarín mariellu enorme, los Rolling Stones, cola boca y la gran llingua carauterístiques, Fifth Dimension y Ben E. King con cantares míticos interpretaes por músicos de les islles, dalgunes d'elles cola lletra camudada por una más carnavalera. melodíes como ·the yellow submarine", "stand by me", "acurious" o "let the sunshine". L'actu inicial terminó col cantar "la mio tierra".
  • 2013 - Bollywood: La India: Ye la primer vegada que la temática del antroxu ye escoyida por aciu votación per internet. L'escenariu inspirar nos usaos nel Festival del Cantar d'Eurovisión, con una gran pantalla LED (bien esbardiada, una y bones aquello nun yera más qu'un salvapantalles) la más grande d'Europa. Ente'l xuráu qu'escoyó a la Reina del Antroxu, taba'l coreógrafu y actor de bollywoodiense Sunny Singh (nacíu en Bombay) y el presidente del xuráu foi'l cónsul de la India en Canaries, Gope Boagwandas Mahtani. L'antroxu tuvo marcáu por un desastrosu accidente asocedíu mientres la gala d'eleición de la reina, nel cual una de les fantasíes, que cuntaba con un dispositivu que soltaba fueu frío, quemó la siguiente y provocó graves quemadures a Saida, la siguiente candidata y seis persones más, ente elles los sos ayudantes, el diseñador de la fantasía que vistía Saida y el mesmu diseñador de la fantasía que provocó la quema. Los organizadores nun quixeron provocar alarma ente los asistentes por medrana a una reacción de llerza que provocara muertos, como en Madrid Arena, magar que'l fueu tuvo a puntu de llegar al escenariu, cosa que nun asocedió pola rápida intervención de los bomberos. Les quemadures fueron tan graves que les autoridaes polítiques decidieron suspender la cabalgata anunciadora como símbolu de respetu, provocando munches reacciones en contra, tantu de carnavaleros que queríen esfrutar, como de turistes que pagaren enforma dineru pa ver la fiesta como polos feriantes, xente qu'arrendó quioscos y persones polo xeneral que teníen la fiesta como fonte principal d'ingresos. Dalgunos suxurieron daqué quiciabes más lóxicu, dedicar la cabalgata a la moza afeutada, asitiar cartelos nos xarrés con frases d'ánimu y faer que les murgues dedicáren-y el so cantares, en llugar d'a cencielles suspender l'actu. D'esta forma, argumentaben, naide perdía, los feriantes y turistes salíen contentos (estos postreros, amás, llevábense una bona impresión de los isleños), la xente prestábase y Saida sentiríase arropada pola xente de la cai. Sicasí estes voces nun fueron escuchaes, probablemente pol caos qu'anició tou esta tema y l'intentu de los encargaos d'atopar una solución lo más aína posible.
  • 2014 - Los Dibuxos Animaos: Este ye'l primer añu en que'l cartelu anunciador del antroxu ye escoyíu polos ciudadanos, anque hubo polémica al respeutu por diversu problemes nes votaciones. De fechu los resultaos fueron anulaos y los organizadores del concursu fueron quien finalmente decidieron cuál sería los ganador. L'escenariu volvió ser una pantalla LED, anque la utilizada anguaño, trayida dende Bélxica, cuntaba con un efeutu envolvente, lo que la faía paecer mayor. Incorporóse amás una segunda pantalla. Por ella emitiéronse, amás de los nomes de los grupos qu'actuaben y d'escenes del propiu antroxu dalgunos dibuxos animaos fechos pa la ocasión, ente ellos un robot en 3D d'aspeutu asemeyáu a EVA, de la película "Wall.y", y un mecha. Por cuenta de los problemes de la gala del añu anterior l'escenariu foi preparáu con mayor seguridá. La gala empecipiar con una cantante afatiada como la cenicienta baxando d'un xarré y cantando una versión carnavalera d'un cantar de dicha película. De fechu l'actu inicial consistió básicamente en cantares alteriaos pa la ocasión. Tres esto fixo homenaxe a "la serenita", Jessica Rabbit, de "Who Framed Roger Rabbit", la pantera rosa, l'inspector gadget, la serie d'animación de Barbie, Tadeo Jones, de "Las aventuras de Tadeo Jones" y la familia Telerín. Tres esto la madrasta de Blancanieve preguntó si ella yera la reina más formosa del antroxu, siendo respondida con un non atayante, yá que mientres la gala escoyer a una reina más guapa y bondosa. Acompañándola taben diversos villanos animaos, como el joker. Los personaxes malvaos esvalixar según entraron n'escena los atentos protagonistes de "Monster High". Depués fixeron entrada personaxes de Warner Bros y Hanna Barbera, como Montés, Piolín y Scooby Doo, a ritmu de la sintonía de "merry melodies". Siguiéron-yos los personaxes de "los picapiedra", con troncomóvil incluyíu. Cuando dexaron l'escenariu homenaxó'l filme "ríu" a ritmu d'una samba de la mesma película. Esti actu inicial acabó con un homenaxe a "The Lion King" interpretáu pol cantante y actor Tenaro Rodríguez. Na pantalla, dependiendo de la película o serie homenaxada la gota d'agua uniojo del cartelu apaecía con un aspeutu o otru, por casu como un cámbaru nel casu "La serenita", como un inspector nel de "l'inspector gadget" o un loru nel de "Ríu". Al contrariu que n'años anteriores, salvu nel d'Amargo, esti actu d'apertura nun siguió un filo narrativu o una cierta coherencia. Los homenaxes a series y películes asoceder de forma caótica, resultando cutres y desmereciendo una tema que, a la vista del resultáu visual, pudo dar muncho más xuegu.
  • 2015 - El Futuru: Cuasi 7.000 espectadores esfrutaron con una obertura que recreaba'l planeta Tierra nel futuru y na que desfilaron pol escenariu robots, baillarinos, zancudos galácticos y seres d'otros planetes. Dellos trapecistas sobrevolaron el Recintu Ferial de Tenerife y una figura humana xigante mover ente los espectadores hasta llegar al escenariu, al más puru estilu de La Fura dels Baus. Tou, envolubráu pola lluz y les imáxenes que proyeutó la gran pantalla LED de más de 50 metros d'anchu qu'arrodió l'escenariu. La collaboradora del programa d'Antena 3 "El hormiguero", Anna Simon, foi una de los presentadores del eventu. Tuvo acompañada por dos comunicadores canarios, Iván Bonales y Manuel Artiles. Unu de los momentos más emocionantes de la Gala producióse cuando s'alicar sobre l'escenariu'l récor Guiness que se batió na céntrica Plaza d'España en 1987. Esi añu más de 200 mil persones baillaron al ritmu de la reina del mueyu, Celia Cruz. Les tables enllenar de baillarinos de les distintes comparses del antroxu y les voces de seis cantantes fixeron una repasada polos grandes ésitos de l'artista cubana.
  • 2016 - Los años 80: Nesta ocasión, pa la escengrafía, esaníciase la pantalla LED y recupérense los decoraos de cartón piedra tradicionales del Antroxu (de dudosu gustu), con motivos ochenteros: una pseudo reproducción d'una "Game Boy"; una cinta "cassette" xigante; un moñecu de Playmobil homenaxando a Freddy Mercury;...
  • 2017 - El Caribe: La Gala d'Eleición de la Reina foi dirixida (per segundu añu consecutivu), por Enrique Camacho, y tamién repitió como maestru de ceremonies el cantante Jadel, esta vegada acompañáu pola artista andaluza Roko. Más de 5.000 espectadores guardaron en direutu la gala nel Recintu Ferial de Tenerife, un eventu pal qu'apenes una selmana antes escosárense les entraes. La Gala foi retresmitida en direuto pola Televisión Canaria y Televisión Española, al traviés de La 2 y TVE Internacional, siendo l'añu (hasta entós) nel qu'esta fiesta tuvo más repercusión mediática internacional nos medios de comunicación. La Gala escenificó "un viaxe" en cruceru por El Caribe, onde hubo un homenaxe al antroxu de distintos países caribeños como los de Puertu Ricu, Cuba, Xamaica, Les Bahames, etc. Tamién tuvo llugar mientres la Gala l'homenaxe a Antonio Messeguer, que se despidía del personaxe al que dio vida mientres los antroxos de les últimes cuatro décades, Fidel Castro, con una gran ovación de tolos espectadores. Amás l'añu 2017, va ser recordáu como l'añu de la inauguración de la Casa del Antroxu de Santa Cruz de Tenerife, un muséu dedicáu a la hestoria d'esta emblemática fiesta.
  • 2018 - La Fantasía: Per primer vegada na hestoria del antroxu tres muyeres actuaron como maestres de ceremonia na gala de la reina: Laura Afonso, de Canaries Radio; Eloísa González, de Televisión Canaria, y Berta Collada, que tuvo venceyada a Antena 3, Cuatro y La Sexta. Amás cuntó cola actuación estelar d'Olga Tañón. L'escenariu ye'l más grande de los construyíos nel Recintu Ferial de Tenerife coles sos más de 2.100 metros cuadraos. La gala empezó cola proyeición poles pantalles d'un neñu qu'atopara un llibru nun monte encantáu y xubir d'ente les sielles del Recintu Ferial al escenariu del Antroxu. El filo conductor de la introducción de la gala recreaba un cuentu, con proyeiciones de faes, árboles encantaos, unicornios, la recreación una cascada de fueu, un gran dragón virtual y otros volando, ente otros elementos fantásticos. Mientres esta gala la moza Saida pudo desfilar como candidata na gala de la eleición de la reina, daqué qu'en 2013 nun pudo realizar por cuenta de un aciar accidente que provocó que la nueva y el so traxe se incendiacen. Mientres la gala, actuó'l grupu humorísticu Abubukaka.
  • 2019 - Las profundidades marinas: L'escenariu principal del antroxu nesta ocasión ta presidíu por un bustu de seis metros d'altor de Poseidón, el dios griegu del mar. Esta escultura ta realizada por maestros falleros valencianos y foi treslladáu a la isla de Tenerife dende Valencia per mar al pie de otros decoraos que componen l'escenariu como un gran barcu naufragáu de diez metros de llargu y seis d'altu. Amás, moldiáronse 140 corales con colores llamativos, naranxa, verde y rosa. Tamién sirvieron d'inspiración nos decoraos delles películes, ente les que s'atopen Buscando a Nemo.
  • 2020 - Los coquetos años 50: Conocíu como "L'Antroxu de l'Asoria", debíu al polvu en suspensión procedente del desiertu del Sáhara que cubrió tol archipiélagu canariu mientres los primeros díes de la celebración del antroxu na cai. La gala de la reina cuntó coles actuaciones de Paulina Rubio y Soraya Arnelas. Como novedá les candidates pudieron salir dos vegaes al escenariu al rematar cada primer tanda de salida de les participantes. La gala foi dirixida polos diseñadores Marcos Marrero y María Díaz. Nel momentu final, solu ocho, les que más puntuación consiguieron, xubieron al escenariu, por cuenta de que a pesar de les grandes dimensiones del escenariu, ésti quedó pequeñu para acoyer a toles candidates coles mesmes.
  • 2021 - Carnavales del Mundo: Por cuenta de la pandemia por coronavirus, l'Antroxu de Santa Cruz de Tenerife nun se celebra anguaño de manera presencial. Retresmítense virtualmente dellos actos y documentales rellacionaos col antroxu. Tampoco hubo nueva Reina del Antroxu pero sí una guardiana del cetru que se va encargar de curialo hasta que pueda celebrase de nuevu la elección de la Reina del Antroxu. Les aspirantes van ser nueves, neñes y mayores que yá fueron proclamaes reines n'años pasaos. Esta gala cuntó cola participación estelar del cantante mexicanu Carlos Rivera. La Casa del Antroxu acoyó una esposición titulada los "Antroxos Tradicionales en Canaries".
  • 2022 - La Ciencia Ficción: Per primer vegada na hestoria, l'Antroxu de Santa Cruz de Tenerife celebróse pel branu, nel mes de xunu. Esto foi por cuenta d'una decisión del Conceyu para poder celebralo como en dómines pre-covid, pos nel mes de febreru d'esi añu los indicadores sanitarios desaconseyaben un antroxu na cai. La Gala de la Reina cuntó cola actuación estelar de la cantante Chanel Terrero, siendo la so primer actuación tres la so participación en mayu d'esi añu nel Festival d'Eurovisión representando a España. Ruth González foi escoyida Reina del Antroxu asocediendo a Sara Cruz, quién foi la Reina de 2020 y tuvo el reináu más llargu del Antroxu de Santa Cruz de Tenerife. Mientres el desfile, una de les candidates a reina del antroxu nun pudo aportar a la plataforma xiratoria del escenariu por cuenta que'l so traxe superaba la llende de pesu dexáu. Hubo tamién un homenaxe a los damnificados pola Erupción volcánica de La Palma de 2021. Tamién hubo un nuevu sistema de votación nel que'l públicu pudo participar na elección con mensaxería SMS.
  • 2023 - Nueva York, la ciudá que nunca duerme: El recintu ferial de Santa Cruz de Tenerife volvió acoyer una gala na que Carlos Rivera volvió ser la estrella de la nueche. La obertura de la gala plantegóse como un viaxe a Nueva York mientres trés hores con más de 3.000 componentes de grupos como compañeros de pasaxe. El diseñu del escenariu taba basáu nel skyline de la ciudá, con rascacielos emblématicos como l'Empire State Building, l'Edificiu Chrysler y l'One World Trade Center. Nun llateral del escenariu había amás una xigantesca Estatua de la Llibertá. Mientres la gala homenaxó la cultura llatina de Nueva York esventolexando les banderes de países como Méxicu, Puertu Ricu o Cuba xunto cola mesma bandera de Tenerife. Destacaron bailles urbanos, claqué y xuegu de lluces nuna obertura musical de fuerte impactu visual y sonoru. Foi una de les gales con más asistencia de los últimos años. La fiesta en xunto rexuntó a más d'un millón de persones ente tolos díes de celebración, decenes de miles de los asistentes veníen de otres isles y otros tantos d'otres partes d'España y del mundu, siendo una de les ediciones más multitudinaries de los últimos años.
  • 2024 - La Televisión: La gala foi una señardosa alcordanza a los grandes ésitos musicales de la televisión de los años noventa. Empezó como un viaxe musical, del humorista Aaron Gómez, que somorguió a los asistentes nes clásiques melodíes de la televisión, como I’ll be there for you, de la popular serie Friends, y Hay que venir al sur, de Rafaella Carrá. El percorríu históricu tescendió con una clara ovación del públicu, que de la mesma s'entemeció con un rapeo de Gómez que visibilizó les clásiques nueches del Antroxu, con madrugaes d'alcuentru en plaza España y el clásicu golor a papes rustíes. La gala foi amás, un homenaxe a los musicales de Broadway y Madrid, y tamién remembraron la reblaneda llatino, con un chisgo hestóricu a artistes como Celia Cruz. Darréu sonaron ritmos llatinos de Tony Tun Tun y l'actuación de Mónica Naranjo, quien allantó al públicu col so clásicu Sobreviviré. L'escenariu, en tonos roses y verdes protagonizar una figura de King Kong con un chicharro na mano, esguilando la Cruz del Monumentu a los Cayíos de la plaza d'España de Santa Cruz de Tenerife, mientres otra figura, esta del héroe carnavalero Super Chicha intenta ablayalo.
  • 2025 - Secretos d'África:

Discutiniu pol ruiu editar

En xineru de 2006 un grupu de vecinos de la mesma Santa Cruz de Tenerife presenta una denuncia ante'l Contenciosu Alministrativu, respondíu por por ocho comunidaes d'edificios y diez vecinos de la zona conocida como "cuadriláteru" (zona central de los festexos), nel que se solicitaba la suspensión de los actos d'Antroxu nel centru de la ciudá. Dellos grupos carnavaleros decidieron personase voluntariamente nel pleitu pa pidir daños y perxuicios. El Conceyu fixo lo propio reclamando non menos de 180 millones d'euros pa responder a los perxuicios colaterales. Finalmente según consta nel autu, "el pidimientu xenéricu de suspensión de los antroxos ye escesiva y de nenguna manera podría ser oxetu d'una íntegra estimación. Ye obviu que l'antroxu ta compuestu por una pluralidá d'actos diversos y l'adecuación social de les molesties y ruios que producen unos y otros han de tener valoraciones separaes y según la realidá social del tiempu en que les normes han de ser aplicaes pos, como alvierte'l Ministeriu Fiscal, non toos esos actos tienen la mesma capacidá pa frayar derechos fundamentales, polo que de nenguna manera se legitima el pidimientu de suspensión xeneral d'Antroxu en razón de la vulneración de derechos fundamentales". L'autu matizaba que se rompió'l principiu de papu sanu al nun avisar al Conceyu, al denunciar poco tiempu antes del Antroxu y por dir empobinada al conxuntu global d'actos. Precisamente esto dexó la puerta abierta a una ulterior demanda. Esi mesmu añu un temporal que castigó Tenerife provocó, per primer vegada, la suspensión de l'Apoteosis del Antroxu chicharreru.

Esta decisión foi recurrida polos vecinos ante la sala de lo contencioso-alministrativu del Tribunal Cimeru de Xusticia de Canaries (TSJC), que resolvió'l procesu de vulneración de derechos fundamentales pel Antroxu del añu 2006 y tamién del 2007. Nel fundamentu xurídicu quintu de felicidá sentencia, nun s'envaloró procedente la suspensión cautelar. Sicasí, el TSJC indicó que "en nengún casu" el ruiu de la fiesta nocherniega podía superar los 55 decibelios y que'l Conceyu tenía d'adoptar les midíes necesaries pa controlalo, treslladando, si fuera necesariu, "les actividaes nocherniegues a zones non residenciales" [2]. El xueves 8 de febreru de 2007, un xuez del Contenciosu Alministrativu nᵘ 1 de la capital, suspende de forma cautelar los bailles nocherniegos que se celebraren na zona centro, por considerar que violen los derechos fundamentales de los vecinos. El llunes 12 de febreru de 2007, tres la xunta coles partes que manifestaron postures irreconciliables, el xuez declara inadmitible la suspensión de los actos del Antroxu na cai. La razón ye qu'esta midida foi resuelta yá pal añu 2007 por una sentencia de 2006 de la sala de lo contencioso-alministrativu del Tribunal Cimeru de Xusticia de Canaries.

Nueva Llei de fiestes editar

El Parllamentu de Canaries aconceyáu en plenu estraordinariu aprobó por unanimidá'l 14 de febreru de 2007 una nueva llei, con publicación y entrada a valir inmediata recoyendo una nueva regulación sobre les fiestes populares en Canaries. D'esta forma, la nueva llei dexa a los conceyos afitar, al traviés d'una ordenanza municipal, les feches nes que la llexislación ambiental sobre ruios nun ye d'aplicación por ser contraria al interés xeneral. D'esta manera, el llexislativu canariu ataya la cuestión de los ruios nes fiestes dexando la so celebración y cerrando la vía xudicial ordinaria a los ciudadanos, pos a partir de la so entrada a valir nun puede impugnase ante l'órganu xudicial ordinariu.

Rellación de díes y actos editar

 
Candidata a Reina del Antroxu de Santa Cruz del añu 2001.

Les selmanes anteriores al miércoles d'eleición de la Reina, asocédense los concursos de comparses adultes ya infantiles, agrupaciones llíricu-musicales, rondallas, Reina de la Tercer Edá, Reina Infantil, Cantar de la Risa y murgues adultes ya infantiles. Tamién s'escueye'l cantar oficial del antroxu y preséntense les que van ser candidates a Reina Adulta nel salón noble del Conceyu. Coles mesmes, tienen llugar el festival coreográficu, el concursu d'amarutes que premia los más orixinales y el de xarrés o coches engalanaos. Cuasi un mes antes, tou arrinca cola presentación oficial na Cai de La Noria. Poco primero de Navidá, desvélase cuál va ser el cartelu del Antroxu.

Miércoles: Gran Gala d'Eleición de la Reina del Antroxu editar

El miércoles previu al fin de selmana del antroxu escoyer a la Reina del Antroxu nuna gala que suel retresmitise pa tol país, amás de la emisión en satélite. Mientres la gala, desfilen les candidates pol escenariu principal. Un xuráu compuestu polos miembros de la corporación municipal y persones famoses van ser los encargaos d'escoyer a la reina. Nos últimos años realízase tamién una votación vía sms. Una vegada escoyíes les dames d'honor, l'alcalde fai entrega del cetru a la ganadora. Los traxes pesen una media de 150-200 quilos polo que les candidates ayudar de ruedes pa tresportalos. El preciu de los traxes ye bien alto, polo que ye necesariu que tengan un patrocinador, xeneralmente una de les multinacionales que tienen un establecimientu na islla. El Llar Canariu Venezolanu unvia tamién a la so propia Reina y ostenta una posición privilexada na cabalgata posterior. Suelen tar fechos de plumes; plásticu; metal y pedrería. La reina va ser la encargada de representar al antroxu nes distintes feries de turismu a les qu'allegue una representación de Canaries.

Reines del Antroxu de Santa Cruz de Tenerife editar

Tabla coles Reines del Antroxu de Santa Cruz de Tenerife al traviés de los años:

Añu !REINA !FANTASÍA !EN


REPRESENTACIÓN

DISEÑADOR
1935
‘Vampiresa 1933'
Onagra Díaz Lorenzo y la so hermana
1936
‘Ana, emperatriz d'Austria'
Hermógenes González de Guisado
... - - - -
1965 María de los Ángeles Gimbernat ‘My fair lady' Casín de Santa Cruz María Isabel Coello
1966 Ana García Torres "Colombia" Los Fregolinos María Isabel Coello
1967 Margarita Moreno Rodríguez "Mongoll"
María Isabel Coello
1968
"Diosa del Sol"
Los Fregolinos María Isabel Coello
1969 Victoria Rodríguez Díaz "Serena"
María Isabel Coello
1970 Rosina Hernández Hernández "Diosa del xuegu"
María Isabel Coello
1971 María del Carmen Estévez Rodríguez "Princesa Turandhot" Caxa Xeneral d'Aforros de Canaries Cedrés
1972 María de la Luz Pérez Díaz "Zarina"
Grupu de diseñadores madrilanos
1973 Iraides Correa Cruz "Medieval" Real Automóvil Club María Isabel Coello
1974
"Diosa de les cuatro estaciones"
Los Bohemios Luis Dávila
1975 Esther Padilla Rodríguez "Antoloxía de les reina del Antroxu" Los Bohemios Luis Dávila
1976 Mercedes Braun González "Rellumada d'Antroxu" Los Fregolinos María Isabel Coello
1977 Carmen Rosa del Toro Arteaga "Firmamentu"
María Isabel Coello
1978 Anabel Conde Pérez "Arlequín, gloria del Antroxu"
Luis Dávila
1979
"Suañu de mandarina"
Justo Gutiérrez
1980 Consuelo Montero Santos "Encantadora de culiebres" Círculu d'Amistá XII de Xineru Justo Gutiérrez
1981
"Reina de Saba"
Justo Gutiérrez
1982
"Eterna primavera"
Luis Dávila
1983 Soledad Alemán Ramos "París frívolu"
Miguel Ángel Castiella
1984
"Na frontera del Universu"
Centru Comercial Hollywood Justo Gutiérrez
1985 Seve Suárez Velázquez "La mio quería Josephine" Almacenes El Quilu Justo Gutiérrez
1986 María Nieves Darias Padilla "Sangre de volcán"
José Julio Rodríguez
1987 Mónica Raquel Estévez Martí "Tajaraste"
Leo Martínez
1988
"Cleopatra, reina del Nilo"
Galerías Preciados Leo Martínez
1989 María Remedio Ramos Díaz "Chicharro carnavalero" Centru Comercial Maya José Julio Rodríguez
1990
"La Fenicce"
Almacenes El Quilu Justo Gutiérrez
1991 Isabel Luis Hernández "Al ritmu de la nueche" J&B Leo Martínez
1992 Patricia Rodríguez Pérez "Catira" Centru Comercial Maya José Julio Rodríguez y Juan Fajardo
1993 Carlota Bibiana Sosa Borges "Pim, pam, pum... fueu"
Marcos Marrero y María Díaz
1994 María Candelaria Rodríguez Pacheco "Diva"
Marcos Marrero y María Díaz
1995 María Elena Luis Luis "Pallabres máxiques Páxines Marielles Marcos Marrero y María Díaz
1996
"Ra"
Almacenes El Quilu Justo Gutiérrez
1997 Soledad Lleón Rancel "Mamut"
Leo Martínez
1998 Natalia Castiella Bermúdez "Miss Shaigón"
Leovic Canaries
1999
"A los pies de Yalpur"
Azul Televisión Vicente Vargas
2000 Shaila Martín Ramos "Manila Yerichana"
Juan Carlos Armes
2001 Silvia González Rodríguez "Talismán"
Juan Pedro Quintero
2002
"Alta temperatura"
Miguel Ángel Castila
2003
"Láquesis"
Centru Comercial Carrefour Santi Castro
2004
"Miércoles de lluna llena"
Juan Carlos Armes
2005 Ana María Pérez Meneses "Raspiando la piel del cielu" Centru Comercial Alcampo Juan Carlos Armes
2006 Neólida Hernández Martín "El carru de la gloria"
Juan Carlos Armes
2007
"Miss Dior"
Leo Martínez
2008 Nauzet Celeste Cruz 'La edá d'oru' Centru Comercial Carrefour Santi Castro
2009
"Embruxada"
Leo Martínez
2010 Alicia San Juan Mc-Nulty "Nel País de les Maravíes" Leo Martínez
2011
"Cien años d'historia"
Leo Martínez
2012 Carmen Gil González "Imperiu"
Santi Castro (Saliarca)
2013
"Volara"
Saliarca Creativos
2014 Amanda Perdomo Sanjuán "Poderosa amazona" McDonald´s y l'opinión de tenerife Daniel Pagés
2015 Adtemexi Cruz Hernández "Áurea" Fuentealta y Asociación Cultural La to Santa Cruz
2016 Cecilia Navarro Arteaga "Arena blanca del desiertu" McDonald´s y l'opinión de tenerife Daniel Pagés
2017

"Madame Soleil"

Fuentealta
2018 Laura Lourido Pérez "Renacida" Fuentealta Jorge González Santana


El Quilu con 7 Reines siguíu per El Círculu d'Amistá con 4 y El Día con 4 son les que más atropen ente les empreses. Ente los diseñadores destacada María Isabel Coello con 9 Reines, Leo Martínez con 8, siguíu de Justo Gutiérrez con 7, siguíos de Juan Carlos Armes, Luis Dávila y Santi Castro (Saliarca) con 4 Reines cada unu.

Vienres: La Cabalgata anunciadora editar

 
Una de les dames na Cabalgata anunciadora de 2016.

El vienres tien llugar la cabalgata anunciadora, na que tolos grupos carnavaleros percuerren les principales arteries de la ciudá "anunciando" la llegada del antroxu. Empieza nel Parque de la Granxa, pa concluyir na Plaza d'España. Travesando les Ramblas; Avenida Islles Canaries; la Plaza Weyler y la cai Méndez Núñez pa volver a Les Ramblas y de ende xirar escontra l'avenida Anaga y terminar na Plaza d'Europa o na fachada posterior del Cabildru de Tenerife. La reina y les dames d'honor pasen nel so propiu xarré, escoltaes poles comparses. Les murgues y rondallas van partíes pola comitiva. Los xarrés privaos tamién participen na cabalgata. En total, son más de 4 hores a ritmu de batucaes y otros ritmos llatinos. Al rematar, bien entrada la nueche, da empiezu la fiesta oficialmente na cai.

Sábadu d'Antroxu editar

 
El Sábadu d'Antroxu vuelven desfilar les agrupaciones o comparses, baillando.

El Sábadu d'Antroxu ye un día dedicáu íntegramente al baille. Hai dos escenarios principales; unu na Plaza de la Candelaria (sustituyendo al de la Plaza d'España tres la remodelación d'ésta), y otru na Plaza del Príncipe. Dependiendo de la comisión de fiestes, optar por montar o un escenariu más na Plaza d'Europa (llamada tamién La plaza de Facienda por atopase al llau de dichu edificiu, o carpes na Plaza de la Ilesia de la Concepción (música electrónica) y en la mesma Plaza d'Europa. Nellos actúen grupos xeneralmente de música llatina. Los bailles non yá tomen esos trés puntos sinón toles cais que les conecten, cais llenes de chiringos y xarrés cola so propia música. Una de les cais principales del antroxu ye la cai "Bethencourt Afonso" conocida popularmente como "Calle San José".

Domingo: Antroxu de día editar

Lo que ye güei ye una actividá consolidada que se creó nel añu 2008. Plantegóse que la familia tamién tenía de ser protagonista d'esta fiesta declarada d'Interés Turísticu Internacional entamando una xornada diurna. Delles voces descalificaron la iniciativa porque se convertiría nun after pa resacados; obviamente, eses crítiques sumieron como una auténtica digresión a otru día, en comprobando que 250.000 persones de toles edaes allegaron a la llamada que fixo'l Conceyu capitalín. A día de güei l'antroxu de día cunta con dos actividaes, la primera'l primer domingu de la fiesta y la segunda'l sábadu de piñata, últimu fin de selmana.

Llunes d'Antroxu editar

Ye'l día grande de la fiesta, con actuaciones estelares nos principales escenarios instalaos na capital. En 2009 l'escenariu de la Plaza de la Candelaria allugó'l Dance Antroxu Santa Cruz, un eventu de música electrónica que na so primer (y última) edición cuntó con Armand van Helden; Ron Carroll; Dj Craze; Roger Sánchez; DJ Darío; Real el Canariu y Dj Ser.

Martes: El Gran Cueso Apoteosis editar

El martes tien llugar el Gran Cueso Apoteosis, una cabalgata qu'escurre a lo llargo de l'Avenida de Anaga y que supón el fin del Antroxu de manera oficial. Vuelven desfilar los grupos del antroxu; xarrés; coches engalanaos y reines, pero esta vegada de día y nun espectáculu celebráu especialmente pa los turistes, que lleguen n'autobuses (llamaos guaguas polos chicharreros, y canarios polo xeneral) dende les zones turístiques de les islles.

Miércoles de Ceniza editar

El miércoles de ceniza, primer día de Cuaresma, celébrase'l Entierru de la Sardina. Les cais de Santa Cruz vistir de llutu con crespones p'acompañar a una sardina xigante de cartón-piedra nos sos últimos momentos antes de ser quemada. La sardina ye llaboriada polos presos de la prisión Tenerife II. Mientres el percorríu, pueden oyese los berros desesperaos pola muerte de la sardina de les "viudes". Tamién destaquen les burlles a la Ilesia con munchos participantes vistíos de papes, obispos y monxes asonsañando bendiciones y demás ritos relixosos en munches ocasiones acompañaos d'oxetos de índole sexual, fálicos sobremanera. Va unos años, la decisión del conceyu de Santa Cruz[11] de treslladar l'entierru de la sardina al vienres, faciéndolo coincidir cola llegada d'unos cruceros turísticos a la ciudá, desamarró un discutiniu que llevó a que dellos grupos entamaren un entierru de la sardina alternativu'l miércoles, sustituyendo la quema de la sardina, pola puesta de veles ante'l Monumentu del Chicharro en Santa Cruz de Tenerife.

Sábadu y Domingo de Piñata editar

Fin de selmana que pon el términu a Don Carnal hasta l'añu siguiente y que'l so protagonismu, sobremanera el sábadu col antroxu de día, creció nes últimes décades hasta'l puntu de tener dalguna actuación de sonadía internacional cuasi al mesmu nivel que'l mesmu llunes.

  • Sábadu de Piñata y dende 2008 instáurase'l Antroxu de Día, anque na so primer edición hubo de ser treslladáu al domingu siguiente por motivos les inclemencies meteorolóxiques. Dende les 12.00 a les 16.00 hores, se ceclebra con actuaciones musicales dsimultáneas en siquier tres escenarios distribuyíos pel centru de la ciudá: Plaza Weyler; Plaza del Príncipe; Plaza de la Candelaria.
  • Domingo de Piñata celébrense pela mañana el concursu d'automóviles antiguos y la tradicional actuación de l'Afilarmónica NiFú-NiFá y de l'agrupación llírica ganadora de la edición na Plaza del Príncipe. L'antroxu despídese pela nueche, con una exhibición pirotécnica.

Concursos editar

Premios y concursos d'Antroxu de Santa Cruz de Tenerife

 
See social de la Afilarmónica NiFú-NiFá.
  • Murgues Adultes: Ye'l principal concursu del Antroxu santacrucero, nel que les murgues cantando lo meyor del so repertoriu tienen que faer cimblar l'atarraquitáu aforu. El públicu asistente llega inclusive a acampar ante les taquilles pa faese con una bona butaca.
  • Murgues Infantiles: Ye la versión infantil del Concursu de Murgues Adultes, nel que los participantes son menores de 18 años.
  • Agrupaciones Musicales: Concursu nel que les agrupaciones musicales interpreten ritmos con clara inspiración caribeña.
  • Agrupaciones de la 3ª Edá: Ta más empobináu a la interpretación de temes rellacionaes col folclor canariu, que los sos integrantes pertenecen a lo que denomina "3ª edá".
  • Concursos de Rondallas y Agrupaciones Llíricu-Musicales: Celébrase o bien nel Teatru Guimerá o nel Auditoriu de Tenerife (dependiendo de la disponibilidad del edificiu). El primer concursu de Rondallas data de 1961 y vien ser la "parte culta" del Antroxu chicharreru, onde s'interpreten temes de la llírica española, ópera y el "xéneru chicu" (la zarzuela). Trátase d'agrupaciones llíriques con acompañamientu de guitarres o preseos de pulsu y escayu. Como agrupaciones llíricu-musicales participantes, l'Antroxu de Santa Cruz de Tenerife cunta con: La Zarzuela del Círculu d'Amistá XII de Xineru (fundada en 1975); Los Fregolinos (fundada en 1961); Orfeón La Paz (fundáu en 1918); Masa Coral Tinerfeña (fundada en 1930); Agrupación Llíricu-musical Gran Tinerfe (fundada en 1982); Unión artística El Cabu (fundada en 1942); Peña del Llunes 1965 (fundada en 1965); Agrupación Llíricu Coral Los Aceviños (fundada en 2000)
  • Concursu de Coreografíes Adultes: Pa la ocasión, xente "amateur" monta coreografíes, como si de ballets de musicales tratárase.
  • Concursu de Coreografíes Infantiles: Versión infantil del concursu de Coreografíes Adultes.
  • Comparses Adultes: Prémiase la presentación y la coreografía sobre l'escenariu.
  • Comparses Infantiles: Versión infantil del concursu de Comparses Adultes
  • Ritmu y Harmonía: Ye onde una comparsa demuestra la so valía como tal, y facer desfilando y baillando a ritmu de batucada pela Avenida de Anaga, nun concursu que nunca se sabe a qué hora podría terminar.
  • Concursu de Xarrés.
  • El Cantar de la Risa: Empezó nel añu 2005 y la so finalidá ye la de premiar el cantar y puesta n'escena más risondera creada pa la ocasión. La tema ye llibre. Celebrar nel Teatru Guimerá. Na so primer edición, el premiu llevar "Los Fíos de Buda", con un cantar bien irónicu sobre la Familia Real Española. Los trés últimes ediciones llevar "Nun tengo la clica pa'farolucos"; con una cancíón irónica sobre'l "affair" de La Pantoja y Cachuli; la segunda sobre la seleición d'espelma pa fecundar un óvulu y la edición de 2009 cola tema "Nun ye seriu esti campusantu".

Comparses editar

Interpretación, Presentación (Disfraz) y Ritmu y Harmonía editar

Añu !1ᵘ

Interpretación

2ᵘ Interpretación 3ᵘ Interpretación Accésit Interpretación 1ᵘ Presentación 2ᵘ Presentación 3ᵘ Presentación Accésit Presentación 1ᵘ Ritmu y Harmonía 2ᵘ Ritmu y Harmonía 3ᵘ Ritmu y Harmonía Accésit Ritmu y Harmonía 1ᵘ publico
1971 Suramericanos Rumberos - - - - - - - - - - -
1972 Danzarinos Rumberos - - - - - - - - - - -
1973 Rumberos Brasileiros Danzarinos - - - - - - - - - -
1974 Brasileriros Danzarinos
-
- - - - - - - - -
1975 Brasileiros Carioques
-
- - - - - - - - -
1976 Brasileiros Carioques
-
- - - - - - - - -
1977 Brasileiros Tamanacos
-
- - - - - - - - -
1978 Tamanacos Brasileiros Carioques - - - - - - - - - -
1979 Carioques Tamanacos Brasileiros - - - - - - - - - -
1980 Danzarinos Brasileiros Joroperos - - - - - Tamanacos - - - -
1981 Joroperos - - - Tamanacos Danzarinos joroperos - Joroperos - - - -
1982 Joroperos - - - Tamanacos Joroperos Danzarinos - Joroperos - - - -
1983 Tamanacos Brasileiros Joroperos - Danzarinos Tamanacos Joroperos - Danzarinos - - - -
1984 Brasileiros - - - Tabajaras Carioques Danzarinos - Tamanacos Danzarinos - - -
1985 Danzarinos Joroperos Tamanacos - Carioques Tamanacos Danzarinos - Tamanacos Danzarinos Carioques/Joroperos - -
1986 Danzarinos Carioques Joroperos - Carioques Danzarinos Tamanacos - Tamanacos Carioques Joroperos - -
1987 Carioques Siboney Joroperos - Tamanacos Danzarinos Brasileiros - Carioques Danzarinos Tamanacos - -
1988 Carioques Danzarinos Tamanacos - Tamanacos Brasileiros Carioques - - - - - -
1989 Carioques Danzarinos Valleiros - Danzarinos Carioques Tabajaras - Carioques Danzarinos Joroperos - -
1990 Tabajaras Carioques Valleiros Joroperos Tabajara Carioques Danzarinos Corumba Carioques Danzarinos Joroperos - -
1991 Carioques Tabajaras Danzarinos Joroperos Tabajaras Danzarinos Valleiros Carioques Carioques Joroperos Danzarinos - -
1992 Danzarinos Joroperos Tabajaras Carioques Tabajaras Carioques Brasileiros Danzarinos Carioques Danzarinos Joroperos
-
1993 Carioques Rumberos Danzarinos Brasileiros Brasileiros Tabajaras Carioques Danzarinos Carioques Joroperos Valleiros Rio Orinoco -
1994 Carioques Tabajaras Brasileiros Joroperos Brasileiros Tabajaras Carioques - Joroperos Carioques Danzarinos - -
1995 Carioques Rumberos Joroperos Tabajaras Brasileiros Danzarinos Rumberos Rio Orinoco Danzarinos Rumberos Joroperos Carioques -
1996 Tabajaras Joroperos Rumberos - Rio Orinoco Danzarinos Brasileiros Rumberos Danzarinos Carioques Tropicana - Tropicana
1997 Tropicana Tabajara Valleiros - Rio Orinoco Tabajara Joroperos Brasileiros - - - - Valleiros
1998 Tropicana Joroperos Valleiros Rumberos Danzarinos Joroperos Valleiros Brasileiros Tropicana Brasileiros Joroperos Danzarinos Valleiros
1999 Joroperos Tropicana Rumberos - Danzarinos Rio Orinoco Joroperos - Tropicana Joroperos Rio Orinoco Carioques Tabajara
2000 Joroperos Tabajaras Carioques Valleiros Rio Orinoco Carioques Tropicana Joroperos Carioques Joroperos Tropicana Danzarinos Tropicana
2001 Joroperos Tropicana Carioques - Tabajaras Joroperos Danzarinos Rio Orinoco Carioques Joroperos Tropicana Danzarinos Rumberos
2002 Joroperos Danzarinos Carioques - Rio Orinoco Tabajaras Joroperos Danzarinos Danzarinos Joroperos Carioques Tropicana Danzarinos
2003 Joroperos Tropicana Carioques - Rio Orinoco Valleiros Tabajaras Joroperos Carioques Joroperos Tropicana Danzarinos Joroperos
2004 Tropicana Carioques Tabajaras - Carioques Tabajaras Valleiros Danzarinos Danzarinos Tropicana Rio Orinoco Tabajaras Carioques
2005 Tabajaras Carioques Joroperos - Badea Bahitiare Carioques Valleiros Rio Orinoco Carioques Tabajaras Joroperos - Carioques
2006 Danzarinos Carioques Joroperos - Badea Bahitiare Rio Orinoco Carioques Danzarinos Joroperos Danzarinos Carioques Tabajaras Carioques
2007 Carioques Danzarinos Rumberos - Rumberos Carioques Danzarinos Badea Bahitiare Carioques Danzarinos Tropicana Tabajaras Carioques
2008 Carioques Rumberos Danzarinos - Rumberos Tabajaras Danzarinos Carioques Carioques Rumberos Danzarinos Joroperos Carioques
2009 Joroperos Carioques Danzarinos Rumberos Rumberos Joroperos Badea Bahitiare Danzarinos Carioques Joroperos Badea Bahitiare Danzarinos -
2010 Joroperos Carioques Rumberos Badea Bahitiare Rumberos Joroperos Carioques Danzarinos Joroperos Carioques rumberos Danzarinos Badea Bahitiare
2011 Joroperos Carioques Rumberos Danzarinos Joroperos Rumberos Danzarinos Badea Bahitiare Carioques Joroperos Danzarinos Badea Bahitiare -

* En 1997 nun hubo premios na categoría de Ritmu y Harmonía.

* Nel añu 2009 Danzarinos Canarios premiu Creatividá

* Nel añu 2010 Badea Bahitiare premiu Creatividá

* Nos años 1980 y 1981 Danzarinos Canarios premiu Coreografía

Clasificación editar

  • Carioques: 12 Primeros premios n'Interpretación
  • Joroperos: 12 Primeros premios n'Interpretación
  • Brasileiros: 6 Primeros premios n'Interpretación
  • Danzarinos Canarios: 5 Primeros premios n'Interpretación
  • Tabajaras: 3 Primeros premios n'Interpretación
  • Tropicana: 3 Primeros premios n'Interpretación
  • Tamanacos: 2 Primeros premios n'Interpretación
  • Suramericanos, Rumberos: 1 Primer premiu n'Interpretación cada unu
  • Danzarinos canarios, premiu Coreografía año 1980 y 1981

Casa del Antroxu editar

La Casa del Antroxu ye un muséu dedicáu a esta emblemática fiesta allugáu en Santa Cruz de Tenerife ya inauguráu en 2017. La cortil cunta con dos árees espositives; una pa esposiciones temporales y utilizada tamién como salón d'actos, y otra pa esposiciones permanentes na que destaquen los traxes de la reina del antroxu de cada añu, los cartelos orixinales del antroxu, videos temáticos de la hestoria de la fiesta, pantalles táctiles y gafes de realidá virtual, etc.[12]

Amás, el muséu cunta tamién con un taller d'amarutes, maquillaxe, caretes y peluques, y tien tamién una tienda de regalos y merchandising con alcordances inspiraes nel Antroxu de Santa Cruz de Tenerife.

Recórds y reconocencies editar

 
Reina del Antroxu 2009.
 
La cantante cubana Celia Cruz siempres foi una gran promotora del Antroxu de Santa Cruz de Tenerife. En 2004 foi declarada pol conceyu como "Reina d'Honor del Antroxu de Santa Cruz de Tenerife".

A lo llargo de la so historia l'Antroxu de Santa Cruz de Tenerife llogró numberoses reconocencies ya inclusive recórds mundiales, dalgunos d'ellos son;[13]

  • El 18 de xineru de 1980 foi declaráu Fiesta d'Interés Turísticu Internacional pola Secretaría d'Estáu pal Turismu, siendo d'esta miente xunto al Antroxu de Cádiz, los únicos antroxos españoles en recibir dichu reconocencia. Y siendo l'antroxu chicharreru la única fiesta canaria con esta distinción, lo que la convierte na fiesta más importante de les celebraes nel Archipiélagu Canariu.
  • En 1987 allegó al Antroxu Chicharreru la cantante cubana Celia Cruz xunto a la orquesta Billo's Caracas Boys, a la qu'asistieron 250.000 persones, foi rexistrada nel Llibru Guinness de los récores como la mayor congregación de persones nuna plaza al campu p'asistir a un conciertu. Récor que continua vixente anguaño.
  • En 1993 el diseñador local Carlos Nieves, presenta'l traxe de mayores dimensiones presentaos hasta la fecha. "Pacha entra nel mio suañu", llucíu por Mónica García Brito y alzada como 1ª Dama d'Honor.
  • Nel añu 2000, l'Antroxu de Santa Cruz de Tenerife, dedicáu esi añu a Los Piratas convirtió a la ciudá en Capital Mundial del Antroxu.
  • Nel 2010 el diseñador local Willy Jorge cola fantasía "La Diosa del deséu nuna nueche de Tangara" marco un nuevu finxu na hestoria del antroxu, al acompañar el desfile de la so candidata con dos Drag queen. Este supunxo un fechu revolucionario y distinto nes gales de les reines al antroxu.
  • Anguaño ye consideráu'l segundu antroxu más popular y conocíu internacionalmente, dempués de los que se celebren en Rio de Janeiro (Brasil).
  • Ente les reconocencies que tien esti antroxu, destácase'l fechu de qu'a pesar de sufrir grandes persecuciones como na Dictadura Franquista, nunca se llogró escastar esti antroxu como fiesta mayor del pueblu chicharreru. Pos a pesar de les presiones nacionales la ciudá de Santa Cruz de Tenerife siguió celebrar ininterrupidamente hasta l'actualidá.

Hermanancies editar

L'antroxu como fiesta mayor de la ciudá de Santa Cruz de Tenerife motivó que tanto la ciudá como'l mesmu antroxu hermaniárase con delles de les ciudaes onde se celebren grandes celebraciones d'antroxu, ente elles;

  •   Cádiz, España; Dende 1984, les ciudaes de Cádiz y Santa Cruz de Tenerife atópense hermaniaes, por que'l so principal motivu ye l'Antroxu de Cádiz col que'l de Santa Cruz comparte llazos históricos.[14] Darréu en 2014, hermaniáronse tamién les instituciones de dambos antroxos.[15]
  •   Niza, Francia; Dende 1989, esta ciudá francesa famosa pol so antroxu, tamién ta hermaniada con Santa Cruz de Tenerife.[3][16]
  •   Aalborg, Dinamarca; Ta tramitándose anguaño la hermanancia con esta ciudá danesa y/o col so antroxu.

Ver tamién editar

Referencies editar

Enllaces esternos editar