La dinastía ayubí (1171-1250) foi un llinaxe de sultanes de Siria y Exiptu d'orixe curdu. La dinastía empecipiar con Saladín (Salah al-Din Yusuf), al ser proclamáu sultán de Siria y Exiptu, y termina col sultán Turan Shah, depuestu y muertu polos mamelucos el 2 de mayu de 1250. Dellos autores asitien l'entamu de la dinastía en 1171, fecha nel que Saladino proclámase sultán d'Exiptu, y otros asítiase en 1181, porque, nel periodu ente 1171 a 1181, Saladino dependía alministrativamente del sultán de Siria, entá cuando esti poder yera más formal que real.

Califatu fatimín
Dinastía ayubí
(de 1171 a 1341 (Gregorianu))
dinastía
Alministración
Capital El Cairu
Forma de gobiernu Monarquía
Llingües oficiales árabe
Xeografía
Economía
Moneda gold dinar (en) Traducir y Islamic Dirham (en) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

L'entamu de la dinastía. El fin de los fatimíes editar

Saladino llegó a El Cairu el 8 de xineru de 1169. Los califes fatimíes d'Exiptu solicitaren ayuda del sultán de Siria, Nur al-Din, pa combatir a les tropes franques d'Amalarico, que sitiaben El Cairo, y este unvió al so xeneral curdu Shirkuh a socorrer a los habitantes de la ciudá abarganada. Shirkuh fíxose acompañar del so sobrín Saladino.

Al llegar a El Cairo, que'l so sitio fuera llevantáu por Amalrico seis díes antes ante la medrana de trate atrapáu nuna tenaza ente la guarnición d'El Cairu y les tropes de Shirkuh, este ordenó executar al visir Shawar, y el 18 de xineru ocupó'l so puestu. Shirkuh finó pocu dempués, el 23 de marzu. Los conseyeros del califa fatimí Al Adid, que gobernaba Exiptu, aconseyáronlu que nomara a Saladino el so conseyeru. Esti paecía-yos a los fatimíes un mozu inespertu y, por tanto, más bono de remanar que'l so tíu. Hai que puntualizar que nesta dómina a Saladino entá nun se-y conocía con esti nome, sinón col de Yusuf. Nun foi hasta ser nomáu sultán de Siria cuando adoptó'l nomatu de Salah Al-Din.

Esta situación suponía un grave conflictu de calter relixosu. Los fatimíes profesaben la variante xiina del islam, ente que'l sultán de Siria yera un fervorosu suní. Nur al-Din nun concebía qu'una dinastía herética gobernara Exiptu y ordenó a Saladino que la derrocara. Este, que nesi momentu cuntaba col enfotu del califa al-Adid, nun quixo cumplir la orde, lo que-y supunxo un primer enfrentamientu con Nur al-Din, pero finalmente, y ayudáu pola grave enfermedá y posterior muerte d'Al-Adid, en 1171 proclamóse sultán d'Exiptu.

Reináu de Saladino editar

La conquista d'África y Nubia editar

Tres la muerte d'Al-Adid yera en teoría un vasallu de Nur al-Din pero na práutica yera'l gobernador de facto d'Exiptu: reconocía l'autoridá del sultán de Siria, pero gociaba de total independencia nel so gobiernu d'Exiptu, por cuenta de la alloñanza ente Damascu y El Cairo, dixebraes por estaos gobernaos polos cruzaos europeos. La retirada de la campaña contra Karak ye de normal vista como una muestra d'independencia. Probablemente Saladino tarrecía que de ver a Nur al-Din, ésti torgaría-y tornar a Exiptu, medrosu del control que yá tenía del país. Tamién yera posible que d'atacar entós al Reinu de Xerusalén, qu'actuaba de tao colchón, ésti sumiera dexando a Saladino solu frente al siriu, que tuviera entós la sida pa tomar el poder sobre Exiptu. Saladino alegó conxures fatimíes na so retaguardia, pero Nur ad-Din nun aceptó "la escusa".

Un concilio familiar de 1171-1172 amuesa yá la independencia de Saladino. Aconseyáu polos sos emires, Saladino decidió unviar al so sobrín al-Muzaffar Taqi al-Din Umar, a ocupar la rexón de Cirenaica (na zona fronteriza del golfu de Sirte) al mandu de 500 caballeros. Pa ello unvió un últimatum a les tribus bereberes de la zona que-yos esixía la devolución de bienes robaos a viaxeros y sometía-yos al pagu d'impuestos (zakat), que s'estrayeríen del so ganáu.

Mientres el branu de 1172, un exércitu nubiu, acompañáu de refuxaos armenios y antiguos soldaos fatimitas foi columbráu na frontera, preparando un sitiu contra Asuan. L'emir de la ciudá, Kanz al-Dawla, pidió refuerzos a Saladino, qu'unvió al so hermanu Turan-Shah. Les fuercies exipcies impunxéronse, pero los nubios tornaron en 1173. Esta vegada los exipcios llanzaron un contraataque que llevó a tomar d'Ibrim y la conquista del norte de Nubia. Dende Ibrim, Turan-Shah afaró la rexón llogrando un armisticiu de Dongola. La paz implicó'l compromisu nubiu de garantizar la seguridá d'Asuán, refugándose la idea de siguir más al sur pola probeza de la zona.

Nur al-Din esixó la torna de los 200.000 dinares gastaos nel exércitu de Shirkuh. Saladino unvió 60.000 dinares, "maraviyoses manufactures exipcies", xoyes, un pollín de gran calidá y un elefante. Mientres el viaxe a Damascu a apurrir los presentes, coló per tierres cruciaes. Nun tomó los castiellos nel desiertu, pero atacó a los beduinos musulmanes que los sirvíen de guíes.

Mientres la conquista de Libia siguía. En 1174, Sharaf al-Din Qaraqush, llugarteniente de Taqi al-Din, tomó Trípoli, que fuera ocupada polos normandos al mandu d'una fuercia turco-beduina. La zona convertir dende entós nun terrén de llucha intermitente na zona ente'l llibertu de Saladino, Karakush, el naciente Imperiu almohade y los remanentes del Imperiu Almorávide.

El 31 de xunetu de 1173, el so padre, Ayub, foi mancáu tres una cayida del caballu, causando la so muerte'l 9 d'agostu. La perda del so fiel vasallu contribuyó a aumentar les rocees de Nur al-Din.

Conquista de Arabia editar

En 1174, Saladino unvió a Turan-Shah a conquistar Yeme y les zones circundantes del mar Roxu. La escusa yera que dichos territorios nun reconocíen al califa de Bagdag, siendo pa la mayoría de musulmanes herexes, pero autor como al-Maqrizi o Ibn al-Athir suelen considerar que Saladino preparaba un llugar seguru al que fuxir cola so familia de producise un ataque de Nur al-Din. El gobernante jariyita de Zabid, Mahdi Abd al-Nabi, foi executáu en 1174 y el puertu d'Adén foi arrampuñáu a la tribu xiina Banu Karam pocu dempués. Turan-Shah tamién espulsó a los hamdanidas de Sana'a, nos montes, en 1175.

Foi un momentu históricu pa Yemen, que per primer vegada vio xuníos les sos hasta entós independientes ciudaes de Adén, Sana'a y Zabid. Adén foi'l principal puertu índicu del reinu de Saladino, magar el gobiernu de la provinicia exercer dende Ta'izz. La llegada del gobiernu de Saladino traxo renovación a la ciudá, que vio meyores nes sos infraestructures, la creación de nueves instituciones y una ceca propia. La conquista, amás d'una retaguardia, apurrió-y el dominiu marítimu del mar Roxu para lo qu'estableció una flota costera, al-asakir al-bahriyya, encargada de xixilar la piratería. El mar yera una rica zona comercial qu'incluyía Yanbu y les ciudaes santes de La Meca y Medina, de gran valor psicolóxicu y propagandísticu. Pa favorecer el comerciu construyeron infraestructures costeres. La conquista de Yemen asina ayudó tamién a revitalizar el comerciu exipciu. Sicasí Saladino entá hubo d'encarar revueltes posteriores tres el regresu de Turan-Shah y nun foi hasta'l nomamientu del so otru hermanu Tughtekin Sayf al Islam como gobernador en 1182 que se consolidó la conquista del país.

Sultán de Siria editar

Conquista de Damascu y el sur de Siria editar

A empiezos del branu de 1174, Nur al-Din topábase aparentemente preparando un ataque a Exiptu, unviando pidimientos de tropes a Mosul, Diyarbakir y al-Jazira. La familia ayubí caltuvo un concilio sobre como encarar esta posible amenaza y Saladino rexuntó a les sos tropes pela rodiada d'El Cairu. Sicasí, el 15 de mayu morría Nur al-Din, dexando'l poder al so fíu d'once años as-Salih Ismail al-Malik. Con ello Saladino llograba de facto total independencia; nuna carta al herederu prometía "actuar como una espada contra los sos enemigos" y definía la muerte del so padre como "el shock tres un terremotu".

La muerte de Nur al-Din dexó ante Saladino una difícil decisión. Podía atacar a los cruzaos dende Exiptu o esperar hasta ser convidáu por as-Salih en Siria p'atacar dende ende. Podía tamién ocupar Siria primero que, como paecía, cayera en manes d'un rival, pero tarrecía la hipocresía moral d'atacar les tierres del que fuera'l so señor, daqué detestable pola so moral islámica y que-y invalidaba pa encabezar la guerra contra los cruzaos. Pa anexonase Siria precisaba una invitación d'as-Salih o una escusa como'l potencial peligru cruciáu nun casu de desgobiernu.

Cuando as-Salih foi lleváu a Alepo n'agostu, Gumushtigin, emir de la ciudá y capitán de Nur al-Din asumió la rexencia. L'emir preparar pa desbancar a los sos rivales, empezando con Damascu. Ante estes perspectives, l'emir de la ciudá, allegó a Saif al-Din (primu de Gumushtigin) de Mosul en busca de sofitu, siendo refugáu y obligáu a allegar a Saladino. Saladino crució'l desiertu con 700 caballeros, pasando por Kerak y algamando Bosra, y siendo siguíu por "emires, soldaos, turcos, curdos y beduinos en que'l so cara ver les emociones de los sos corazones". El 23 de payares llegó a Damascu ente vítores y folgó na antigua casa del so padre na ciudá, hasta que se-y abrir les puertes de la Ciudadela de Damascu, onde s'estableció y recibió l'homenaxe de los ciudadanos.

Alepo y el norte de Siria editar

Dexando al so hermanu Tughtigin como gobernador de Damascu, Saladino avanzó al norte con ánimu de someter otres ciudaes qu'antaño pertenecieron al imperiu de Nur al-Din pero que tres la so muerte aportaren en cuasi independientes. Tomó Hama ensin munchos problemes, pero evitó la poderosa fortaleza de Homs. Movióse depués escontra Alepo, que sitió'l 30 d'avientu de 1174 dempués de que Gumushtigin negar a abandonar el tronu. Pero as-Salih, que tarrecía a Saladino, dexó'l palaciu y pidió a la población que nun se rindiera.

¡Mirái a esti home inxustu y ingrato que quier quitar el mio país ensin considerancia pa Dios nin pa los homes! Soi güérfanu y cuentu con vós pa defendeme en memoria del mio padre que tanto vos amar." as-Salih al-Malik

Unu de los cronistes de Saladino dixo que "la xente cayó sol so embruxu".

Gumushtigin pidió ayuda a Rashid ad-Din Sinan, gran maestru de los asesinos, secta que taba enemistada con Saladino (tratar d'una corriente fatimí, que viera con gran enoxu'l fin del califatu exipciu). Estos entamaron asesinar a Saladino nel so campamentu. Un grupu de 13 asesinos entró fácilmente nel mesmu, pero fueron detectaos antes de cometer el crime. Unu cayó ante un xeneral de Saladino y los otros fueron amenorgaos mientres trataben de fuxir. Pa complicalo tou entá ye más, Raimundo III de Trípoli rexuntó a les sos fuercies en Nahr al-Kabir cerca del territoriu musulmán. Amagó un ataque contra Homs, pero replegóse dempués d'oyer que Saif al-Din unviaba refuerzos.

Mientres, los enemigos de Saladino en Siria y Mesopotamia llevaron a cabu una guerra de propaganda, basándose na idea de que "escaeciera la so condición de vasallu" y nun amosaba gratitud pol so antiguu señor sitiando al so fíu "en rebelión contra'l so señor". Saladino intentó compensar esta propaganda llevantando'l sitiu y afirmando que taba defendiendo l'islam contra los cruzaos. Tornó coles sos tropes a Hama a enfrentar un exércitu cruzáu, que se retiró dexando a Saladino proclamar "una victoria qu'abría les puertes de los corazones de los homes". Poco dempués llograba entrar en Homs y tomar la so ciudadela (marzu de 1175) a pesar d'una terca resistencia de los defensores.

Los ésitos de Saladino sollertaron a Saif al-Din. Cabeza de los zénguidas, incluyendo a Gumushtigin, vía Siria y Mesopotamia como les sos tierres y enoxóse ante "la usurpación de Saladino". Saif al-Din axuntó un gran exércitu y coló con él a Alepo, onde'l defensores esperábenlu enganiosamente. Les fuercies combinaes de Alepo y Mosul colaron contra Saladino en Hama. Severamente devasáu en númberu, Saladino axustó abandonar les tierres al norte de Damascu, pero nun se llegó a nengún alcuerdu. Los zénguidas queríen la so torna a Exiptu. Siendo inevitable la confrontación, Saladino tomó posiciones ventaxoses nes llombes del ríu Orontes. El 13 d'abril de 1175, los zénguidas colaron contra él, pero llueu se vieron envolubraos por tropes más veteranes y meyor asitiaes, que los aniquilaron. La batalla foi una victoria decisiva pa Saladino qu'escorrió al exércitu en fuga hasta les puertes de Alepo, forzando a los conseyeros d'as-Salih a reconoce-y el so dominiu non solo de Damascu, sinón de Homs, Hama y ciudaes más cercanes a Alepo como Maarat an-Numan o Baalbek.

Tres la so victoria, Saladino proclamóse rei y esanició el nome d'as-Salih de la oración del vienres y de les monedes. De magar, debíase orar por él en toles mezquites d'Exiptu y Siria y acuñar moneda n'El Cairo col so nome, al-Malik an-Nasir Yusuf Ayyub, ala ghaya "el rei fuerte na ayuda, José fíu de Job, allabáu sía". El Califatu Abbasí reconoció-y l'autoridad auto concedida y declarólu "Sultán d'Exiptu y Siria".

Esta batalla de Hama nun terminó sicasí coles lluches de poder ente ayubís y zénguidas. La confrontación final enllargar hasta la primavera de 1176. Saladino traxo tropes d'Exiptu mientres Saif al-Din realizaba leva ente los estaos vasallos de Diyarbakir y al-Jazira. Cuando Saladino crució'l Orontes, dexando Hama, hubo un eclís de sol. A pesar de velo como un presaxu, siguió la marcha, algamando'l Túmulu del Sultán, a 24 km de Alepo. Ende les sos fuercies atoparon al exércitu de Saif al-Din. Una llucha mano a mano empecipióse, onde los zénguidas llograron devasar l'ala izquierda de Saladino primero que él personalmente cargara contra la guardia zénguida. Ante esti ataque los zénguidas rompieron en llerza, siendo muertos la mayoría de los oficiales y escapando pelos pelos Saif al-Din. El campamentu zénguida colos sos caballos, bagaxe, tiendes y provisiones fueron prindaos. Saladino sicasí lliberó con regalos a los sos prisioneros y partió el botín ente'l so exércitu ensin quedase nada pa él.

Siguió contra Alepo, que lu recibió coles puertes zarraes. Pel camín había tomáu Buza'a y Manjib. Dende ende dirixóse al Este pa sitiar la fortaleza d'A'zaz el 15 de mayu de 1176. Unos pocos díes dempués, con Saladino folgando nuna tienda, un asesín entró, cutiéndo-y na cabeza con un cuchiellu. El cascu de la so armadura salvólu y llogró garrar al asesín pola mano gracies a llevar la so gambesón. L'asesín foi executáu y Gumushtugin y los nizaríes acusaos del atentáu, reforzándose'l sitiu de la ciudá.

A'zaz rindióse'l 21 de xunu de 1176, y Saladino entainar coles sos tropes a Alepo pa castigar a Gumushtigin. Los sos asaltos fueron refugaos pero non solo llogró roblar una tregua sinón inclusive un pactu d'alianza con Gumushtigin y as-Salih qu'en cuenta de caltener la ciudá reconocía a Saladino tou lo que conquistara. Los emires de Mardin y Keyfa, aliaos con Alepo, tamién reconocieron a Saladino como señor de Siria. Tres la firma del tratáu, la hermana pequeña d'as-Salih allegó a Saladino reclamando la torna de la fortaleza d'A'zaz. Saladino aportó y escoltar de vuelta a Alepo con numberosos regalos.

Llucha colos cristianos editar

En dexando los montes d'Al-Nusayri, Saladino tornó a Damascu y llicenció a les sos tropes siries. Dexó al so hermanu Turan Shah al cargu de Siria y coló a Exiptu cola so corte personal, algamando El Cairo el 22 de setiembre. Tres dos años ausente, tenía enforma que supervisar nel país del Nilo, particularmente obres y proyeutos que dexara n'El Cairo. Reparó y amplió les muralles de la ciudá y empezó la construcción de la Ciudadela d'El Cairu. Tamién dio orde de construyir el pozu de 85 metros Bir Yusuf. La so mayor obra pública fuera de la ciudá foi una gran ponte en Guiza, que pretendía facilitar la defensa contra invasiones mores.

Saladino permaneció n'El Cairo supervisando'l so gobiernu y construyendo la Madrasa de los Facedores d'Espaes. En payares de 1177, llanzó una razzia sobre Palestina. Los cruzaos enfusaren nel territoriu de Damascu y Saladino tomó la tregua como daqué que yá nun tenía valor caltener. Los cristianos unviaron una gran porción del so exércitu pa sitiar Harim, al norte de Alepo, desdexando la so frontera sur. Saladino creyó que la ocasión taba madura y coló contra Ascalón, a la que llamó la "novia de Siria". Guillermo de Tiru rexistra que l'exércitu ayubí constaba de 18.000 esclavos negros del Sudán y 8.000 soldaos d'élite turcomanos y curdos. L'exércitu afaró'l campu, escaló Ramla y Lod y llegó a les puertes de Xerusalén.

Saladino dexó al rei Balduino entrar en Ascalón colos Caballeros Templarios de Gaza ensin tomar procuros contra un ataque sorpresa. Anque los cruzaos apenes teníen 375 caballeros, Saladino duldó en emboscarles ante la presencia de tropes veteranes y oficiales espertos. El 25 de payares de 1175, col gruesu del so exércitu ausente, Saladino y les sos tropes viéronse sorprendíos en Tell Jezer, cerca de Ramala. Primero que pudieren formar n'orde de batalla, los templarios rompieron les sos llinies. Saladino trató primeramente d'entamar a los sos homes, pero ante la muerte del so guardia vio inevitable la derrota y coles poques tropes que-y quedaben montó un camellu hasta Exiptu. Nes cróniques cristianes ye conocida como la batalla de Montgisard.

Ensin amurniase pola so derrota en Tell Jezer, Saladino preparar pa lluchar colos cruciaos otra vegada. Na primavera de 1178, acampaba so los murios de Homs mientres teníen llugar escaramuzas ente los sos xenerales y los cruzaos. Les sos tropes en Hama ganaron una batalla y traxéron-y los réfugos del enemigu, con munchos prisioneros a Saladino, qu'ordenó'l so decapitación pa "llavar de basura les tierres de los Creyentes". Pasó'l restu del añu en Siria, ensin lluchar colos sos enemigos.

Los espíes de Saladino informáronlu de que los cruzaos entamaben una espedición en Siria. El sultán ordenó al so xeneral Farrukh-Shah, patrullar la frontera de Damascu con mil soldaos n'espera d'un ataque pa retirase ensin presentar batalla y avisar con antorches nes llombes por que Saladino colara. N'abril de 1179, los cruzaos empobinaos por Balduino, que nun esperaba resistencia al so ataque sorpresa al este de los Altos del Golán, empecipiaron la espedición. Avanzaron demasiáu apriesa en persecución de Farrukh-Shah que concentraba a les sos tropes al sureste de Quneitra y viéronse ganaos polos ayubís na conocida como batalla de Maryayún. Cola victoria, Saladino traxo refuerzos y solicitó mil quinientos caballeros al so hermanu al-Adil n'Exiptu.

Nel branu de 1179, Balduino construyera un puestu avanzáu nel camín a Damascu y pretendía fortificar un pasu al traviés del ríu Xordán, conocíu como'l vau de Jacob, que controlaba l'accesu a la llanura de Banias, estremada ente musulmanes y cristianos. Saladino ufiertó cien mil pieces d'oru a Balduino en cuenta de abandonar el proyeutu, particularmente ofensivu por ser un llugar santu pa los musulmanes, pero nun hubo tratu. Asina resolvió destruyir la fortaleza y movió los sos cuarteles a Banias. Como los cruzaos entainar a atacar les sos fuercies, perdieron la formación. Tres un ésitu inicial, escorrieron al enemigu hasta perder cualesquier orde y fueron arollaos poles tropes de Saladino. Esta batalla del Vau de Jacobo y tomar de la fortaleza'l 30 d'agostu de 1179 foi una victoria clave pa Saladino.

Na primavera de 1180, mientres Saladino taba nes proximidaes de Safad, esperando empezar una nueva campaña, Balduino unvió mensaxeros con propuestes de paz. Tres seques y males colleches, andaba escasu de provisiones y aceptó. Raimundo III de Trípoli oponer a la tregua, pero una incursión nes sos tierres y la visión de la flota de Saladino en Tartus convenciéronlu.

Caudiellu del Islam editar

Conquista de Mesopotamia editar

El principal príncipe zénguida, Saif al-Din, morrió en xunu d'esi añu asocediéndo-y el so hermanu Izz al-Din en Mosul. El 4 d'avientu, el fíu de Nur al-Din y cabeza teórica de la familia as-Salih morría en faciendo a los sos oficiales xurar llealtá a Izz al-Din, nun intentu de crear un poder zénguida que pudiera compensar a Saladino. Izz al-Din foi bienveníu en Alepo, pero les mires del so gobiernu como líder de la dinastía devasáron-y y camudó Alepo por Sinjar al so hermanu Imad al-Din Zangi. Saladino nun emprestó oposición dalguna en respetu a los trataos de paz cola familia.

El 11 de mayu de 1182, Saladino cola metá del so exércitu y numberosos non combatientes coló d'El Cairu a Siria. Na nueche anterior a la so marcha, sentar col tutor d'unu de los sos fíos que citó un versu: "esfruta del arume de la planta de güeyu de güe de Nechd, tres esta tarde nun va venir". Saladino vio nello un presaxu malváu y nunca vio de nuevu Exiptu. Sabiendo que les fuercies cruciaes rexuntar pa interceptalo, crució'l desiertu de la península del Sinaí hasta Eilat y el golfu de Aqaba. Ensin atopar oposición, escaló'l campu de Montreal, mientres les fuercies de Balduino xixilaben ensin intervenir. Llegó a Damascu en xunu p'afayar que Farrukh-Shah atacara Galilea, escalando Daburiyya y tomáu Habis Jaldek, fortaleza de gran importancia. En xunetu, Saladino encamentó-y atacar Kawkab al-Hawa, onde llibró la batalla del Castillo Belvoir, que resultó nun empate. Más tarde, n'agostu, llanzóse un ataque terrestre y marítimo sobre Beirut pal que construyó 30 galeres, que taba a puntu de fracasar cuando Saladino retirar pa enfocar la ocasión que se plantegaba en Mesopotamia.

Kukbary, que gobernaba en Harrán convidó a Saladino a ocupar la rexón de Yazira, nel norte de Mesopotamia. Saladino aceptó y dio per rematada la tregua colos zénguidas en setiembre de 1182. Antes de la so marcha a Jazira españaren lluches intestinas ente los zénguidas, munchos de los cualos nun queríen reconocer primacía dalguna a Mosul. Antes de cruciar el ríu Éufrates Saladino sitió mientres tres díes Alepo, declarando asina'l final de la tregua.

Una vegada alcanzada Bira, na ribera de dichu ríu, xuniéronse-y Kukbary y Nur al-Din; les sos fuercies combinaes tomaron primero Edesa, depués Saruj y depués Raqqa. Raqqa yera una importante encruciada de caminos defendida por Qutb al-Din Inal, que perdiera Manjib frente a Saladino en 1176 y ante l'enorme exércitu de Saladino, rindióse en cuenta de caltener les sos propiedaes. Saladino impresionó a los habitantes de la ciudá al publicar un decretu qu'esaniciaba dellos impuestos y tachar de los rexistros porque "los más miserables rexentes son aquellos que tán gordos mientres la so xente ta delgada". De Raqqa movióse conquistando socesivamente al-Fudain, al-Husain, Maksim, Durain, Llabraben y Khabur, que-y xuraron llealtá. Les sos conquistes siguieron por Karkesiya y Nusaybin. Saladino tomó Nusyabin ensin atopar resistencia. De tamañu medianu, nun yera bien importante, pero tenía una posición estratéxica ente Mardin y Mosul y taba cerca de Amid (Diyarbakır).

Nel mediu d'estes conquistes, Saladino foi informáu de que los cruzaos escalaben les aldegues de la contorna de Damascu. El so retruque foi "Dexái-yos... mientres destrúin aldegues tamos tomando ciudaes, cuando volvamos vamos tener más fuercies pa lluchar con ellos". Mientres en Alepo, l'emir zénguida de la ciudá escalaba ciudaes fieles a Saladino como Balis, Manjib, Saruj, Buza'a o al-Karzain. Tamién destruyó la so propia ciudadela n'A'zaz pa evitar que los ayubís pudieren usala contra él.

Problemes nel mar Roxu editar

El 2 de marzu de 1182, na tregua na so campaña siria, al-Adil escribió dende Exiptu una carta a Saladino informándo-y de que los cruzaos atacaren «el corazón del islam». Reinaldo de Chatillon, un polémicu y violentu señor fronterizu, unviara barcos dende'l golfu de Áqaba a escalar la mariña del mar Roxu. Nun se trataba d'un intentu de conquista, sinón de mera piratería. Imad al-Din escribe que l'ataque sollertó a los musulmanes, que nun taben acostumaos a tales ataques nun mar que controlaben al completu y Ibn al-Athir añade que los habitantes nun teníen esperiencia dalguna colos cruzaos, nin como enemigos nin como mercaderes.

Ibn Jubair foi informáu de que dieciséis barcos musulmanes fueron quemaos polos cruzaos, que prindaron un buque con pelegrinos en Aidab. Tamién informó de qu'entamaben atacar Medina y llevase el cuerpu del profeta Mahoma. Al-Maqrizi escribe que queríen llevá-ylo a territoriu cristianu pa forzar a los musulmanes a pelegrinar ellí. Afortunadamente pa Saladino, al-Adil llevara la so flota dende Fustat y Alexandría al mar Roxu sol mandu d'un mercenariu armeniu llamáu Lu'lu. Los navíos d'Al-Adil rompieron el bloquéu cruzáu, destruyendo la mayoría de los sos barcos y escorrieron a los qu'echaron l'ancla y fuxeron al desiertu. Los sobrevivientes, cientu setenta en total, fueron executaos siguiendo órdenes de Saladino en delles ciudaes musulmanes.

Llucha por Mosul editar

A midida que Saladino averar a Mosul, enfrentar al problema de tomar una gran ciudá y xustificar la conquista. Los zénguidas de Mosul apelaron a an-Nasir, el califa abasí de Bagdag que'l so visir yéra-yos favorable. An-Nasir unvió a Sheij al-Shuyuj (una figura d'altu rangu) pa mediar. Saladino llegó ante los murios de la ciudá'l 10 de payares de 1182. Izz al-Din nun aceptó los sos términos que vía desproporcionaos y Saladino nel intre punxo sitiu a la ciudá, bien fortificada.

Tres delles escaramuzas menores llegar a un puntu muertu, promovíu pol califa. Saladino trató de retirase ensin sufrir daños na so imaxe y calteniendo presión sobre Izz al-Din. Decidió atacar Sinjar, defendida pol hermanu de Izz al-Din, Sharaf al-Din. La ciudá cayó tres un sitiu de 15 díes el 30 d'avientu. Les fuercies ayubís perdieron l'orde, escalando la ciudá. Saladino solo llogró protexer al gobernador y los sos oficiales unviándolos a Mosul. N'estableciendo una guarnición na ciudá, esperó la llegada d'una coalición de Alepo, Mardin y Armenia. Saladino esperar col so exércitu en Harrán en febreru de 1183, pero ante la so meyora unviaron mensaxeros a Saladino solicitando la paz. Cada exércitu tornó a les sos ciudaes y al-Fadil escribió "Avanzaron como homes, esmoreciéronse como muyeres" en referencia a les tropa de Izz al-Din.

Dende'l puntu de vista de Saladino la guerra colaba bien. Llograra conquistar amplios territorios, pero nun llograra l'oxetivu de tomar la ciudá. El so exércitu, sicasí, diba amenorgándose; Taqi al-Din llevó a los sos homes de vuelta a Hama mientres Nasir al-Din Muhammad y les sos fuercies coláronse. Esto animó a Izz al-Din y los sos aliaos que retomaron la ofensiva. La coalición axuntar en Harzam, al norte de Harran. A empiezos d'abril, ensin esperar a Nasir al-Din, Saladino y Taqi al-Din avanzaron contra ellos, colando al Este, a Ras al-Ein ensin dificultaes. A finales d'abril, tres tres díes de "verdadera llucha" según Saladino, los ayubís prindaron Amid (Diyarbakır). Apurrió la ciudá a Nur al-Din Muhammad coles sos provisiones (80.000 veles, una torre llena de fleches y 1.040.000 llibros). En cuenta de la ciudá, este xuró-y obediencia y prometió-y siguir -y nes sos campañes según restaurar la ciudá. La cayida de Amid tamién convenció a Il-Ghazi de Mardin de pasase al llau de Saladino, debilitando más a Izz al-Din.

Saladino intentó xustificar ante'l califa an-Nasir les sos campañes contra Izz al-Din y solicitó-y xustificación llegal pa ocupar Mosul. Saladino recordaba que mientres él devolviera Exiptu y Yemen a l'autoridá del califatu abasí, los zénguidas de Mosul sofitar nos selyúcides, rivales del califatu y solo allegaben a an-Nasir cuando lu precisaben. Tamién responsabilizaba a Izz al-Din d'evitar la yihad o "guerra santa" contra los cruzaos, afirmando que "non yá nun lluchen ellos, sinón que previenen que lo faigan los que pueden". Xustificó la so conquista de Siria pola llucha contra los cristianos y la herexía asesina. Prometió que si Mosul yéra-y apurríu, tomaría pal islam Xerusalén, Constantinopla, Xeorxa y l'Imperiu almohade (que tampoco reconocía al califa de Bagdag) hasta que «la pallabra de Dios seya suprema y el califatu abasí llimpiara'l mundu, convirtiendo ilesies en mezquites». Dicía qu'esto asocedería pola voluntá de Dios y que a cambéu del sofitu del califatu apurriría-y Tikrit, Daquq, Juzestán, Kish y Omán.

La yihad editar

L'empiezu y la batalla de Hattin editar

La guerra qu'acabaría colos cristianos d'ultramar foi provocada por Reinaldo de Châtillon, noble que llegó hasta los nuesos díes cola imaxe de señor de tierres na frontera y famosu por prauticar el bandidaje y el saquéu. Violara tregües enantes por atacar caravanes, prindando pelegrinos en direición a La Meca, tratando de profanar los llugares santos musulmanes y escalando la isla cristiana de Xipre, arriendes de ser frecuente protagonista de les intrigues pol poder na corte de Xerusalén. Los cronistes modernos suelen presentalo como un estremista que forzó la guerra inda cuando nun tenía forma posible de ganala. Sicasí, fuera unu de los pocos que causara serios problemes a Saladino: al ataca-y na so propia tierra poniendo en peligru los llugares santos musulmanes, estropió la so imaxe de Sultán y líder moral de los musulmanes, aguantó'l asediu de Saladino na fortaleza del Krak de los Caballeros y yera veteranu de la batalla de Montgisard, la postrera gran victoria cruciada en Tierra Santa y de -y Forbelet, un empate contra Saladino tres la batalla de Afula.

Reinaldo atacó en 1186, contraviniendo la tregua apautada, una gran caravana musulmana na que se llegó a dicir que viaxaba la mesma hermana de Saladino, cosa incierta. Ante les previsibles represalies del entós principal líder de los musulmanes, el rei consorte de Xerusalén Guido de Lusignan realizó leva axuntando a toles fuercies del reinu, coles que se dirixó contra Saladino, que cuntó cola ayuda de l'ambigüedá de Raimundo III de Trípoli, miembru d'una facción cortesana opuesta a Reinaldo, que primeramente non s'opunxo a la marcha de Saladino peles sos tierres del Principáu de Galilea lo que-y garantizó que les sos fortaleces nun fueren atacaes. Sicasí, terminó xuniéndose al exércitu real que Reinaldo lideró contra la marcha de Saladino en Galilea. L'enfrentamientu final producir en 1187, xunto a unes llombes llamaes los Cuernos de Hattin. En la batalla los ataques de la caballería llixera y los arqueros sarracenos fixeron que l'exércitu cruzáu retrasar na so idea de llegar al llagu Tiberíades y hubo d'acampar na llanura de Maskana. Finalmente sedientos y ensin fuercies, fueron ganaos por Saladino.

La victoria foi total pa Saladino: destruyera cuasi la totalidá de les fuercies enemigues, prindara a los principales caudiellos (el rei Guido de Lusignan, Reinaldo de Châtillon, el gran maestre de la Orde del Temple, Gérard de Ridefort...), prindara o esaniciara a la mayoría de los caballeros de les órdenes relixoses (incluyendo a Roger de Moulins, gran maestre del Hospital) y arrampuñara a los cristianos la Vera Cruz, el so más preciada reliquia.

Solo unos pocos barones pudieron escapar y encabezar una cierta resistencia a Saladino. El conde Raimundo III de Trípoli, que comandaba la vanguardia pudo escapar de la captura al abrir el cercu'l musulmanes y sorpresivamente non importunarle na so carga. Nun volvió grupes p'ayudar al restu del exércitu cristianu. Joscelino III de Edesa, Balián de Ibelín y Reinaldo de Sidón, que comandaban la retaguardia, pudieron romper la defensa musulmana y escapar igualmente.

Los prisioneros pernomaos fueron bien trataos, de fechu cúntase l'anécdota de como Saladino ufiertó una copa de nieve al rei de Xerusalén, sedientu pola travesía nel desiertu. La única esceición foi Reinaldo que foi executáu pol mesmu Saladino, según cúntase, cuando trató de coyer la copa que diera a Guido de Lusignan como muestra d'hospitalidá, una y bones Saladino prometiera matalo coles sos propies manes pola crueldá qu'amosara en contra, inclusive, de civiles indefensos y a pesar de la tregua apautada. El costume na rexón yera dar mercé al enemigu una vegada hubiérase comíu y bebíu con él y Saladino nun quería que la hospitalidá qu'ufiertaba al rei estender a Reinaldo.

Nun ye'l deséu de reis matar reis, pero esi home había trasgredido toles fronteres, y por eso tratélu asina
Saladino[1]

La conquista de Xerusalén editar

Tres la so victoria en Hattin, Saladino ocupó'l norte del Reinu de Xerusalén, conquistando Galilea y Samaria ensin demasiada dificultá aprovechándose tantu de la falta d'un exércitu cristianu con cuasi toles fuercies militares cristianes esaniciaes o prindaes en Hattin y el tracamundiu y falta d'un mandu entamáu col rei, los principales gobernantes y los maestres de les órdenes relixoses prisioneros. Tiberíades, capital del principáu de la muyer de Raimundo de Trípoli foi finalmente asediada y tomada. Saladino coló contra la mariña, amenorgando la defensa d'Acre y tomando el prósperu puertu costeru. La vecina Arsuf cayó xunto con ella. Nazaré, Séforis, Cesarea, Haifa fueron tomaes una tres otra. La llegada de la flota d'Exiptu, que barrió l'armada cruciada, amenorgó entá más les posibilidaes d'una defensa esitosa per parte cristiana.

Darréu, dirixir a la mariña tomando unu tres otru los puertos. Asina cayeron Sidón, Beirut, Biblos, Torón y les tierres de la frontera del Condáu de Trípoli col Reinu de Xerusalén. La única esceición foi Tiru, plaza asitiada nun cabu de bonu defensa que comandada pol Marqués Conrado de Montferrato, noble llegáu de visita a unos parientes y qu'amosó un gran lideralgu, ufiertó una resistencia ordenada. Saladino dexó frente a Tiru a un exércitu y coló escontra'l sur coles mires de conquistar Ascalón, plaza vital pa la defensa d'Exiptu, a pesar de que los sos emires encamentáben-y a tomar Xerusalén. Saladino lliberó al gran maestre del Temple, Gérard de Ridefort, en cuenta de les fortaleces templaries de Gaza, Daroum y los sos últimos baluartes en Samaria y al rei Guido de Lusignan en cuenta de Ascalón, que, sicasí, negar a rindise. Con too y con eso, foi tomada pocu dempués por Saladino, xunto a Ramla y Ibelín (n'árabe, Yubna).

Una vegada aseguraes les comunicaciones con Exiptu punxo sitiu a Xerusalén. Naquel momentu, Balián de Ibelín, miembru d'una de les principales families nobles, pidió a Saladino, poder dir de Tiru, onde taba lluchando, a Xerusalén, pa sacar d'ende a la so muyer y fíos en cuenta de nun collaborar na defensa d'esta ciudá. Sicasí, foi reconocíu, y pidióse-y que comandara la resistencia de la ciudá polo que mandó a Saladino un mensaxe pidiéndo-y que -y eximiera de cumplir la so pallabra de nun lluchar contra él, a lo que Saladino aportó.

Primeramente refugóse toa propuesta de capitulación, pos nengún cristianu quería dexar la ciudá, que consideraben santa al igual que los musulmanes. Saladino decidióse, pos, a tomar la ciudá pola fuercia. N'ochobre de 1187 la situación de los defensores yera yá desesperada, y Balián trató d'axustar la rindición. Saladino negóse pos xurara tomar la ciudá pola fuercia al refugase les sos ufiertes iniciales y yá nun tenía razón pa vencer en nada (cúntase que mientres Balián esplicaba les sos condiciones de sópitu un estandarte sarracenu se izó nun baluarte, prueba de que les tropes de Saladino yá habíen entráu). Sicasí, cuando Balián amenació con destruyir dafechu la ciudá primero qu'apurrila ensin condiciones, Saladino consultó colos sos emires y decidió aportar a les negociaciones qu'incluyíen perdonar la vida a tolos habitantes en cuenta de la rindición, anque los sos emires esixeron que pagaren un impuestu per cabeza.

Una vegada en posesión de la ciudá apurrió los llugares sagraos cristianos a sacerdotes ortodoxos. Anque convirtió les ilesies en mezquites, Saladino tomó midíes pa evitar que los sos soldaos aponderaren los ánimos cristianos. Balián y el patriarca Heraclio pagaron la compra de cuasi diez mil probes y munchos que nun pudieron pagar l'impuestu pa salir de Xerusalén entá tuvieron una relativa suerte: l'hermanu de Saladino, Saif ed-Din (Al-Adil), pagó por un bon númberu d'ellos, como llimosna a Alá pola victoria. Nun foi l'únicu, siendo siguíu por dellos miembros de la corte. El mesmu Saladino, nun actu d'arrogancia, perdonó a tolos vieyos de la ciudá. Finalmente Saladino pudo entrar na mezquita d'Al-Aqsa, el tercer llugar sagráu pa los musulmanes dempués de La Meca y Medina el 2 d'ochobre de 1187.

De vuelta a la mariña, Saladino tuvo qu'enfrentase a la obstinada resistencia de Tiru, qu'una vegada pasada la sorpresa inicial resultaba cuasi inexpugnable. Cuntaba amás col sofitu dende ultramar de les flotes italianes y sicilianes. Delles cróniques, xeneralmente contraries a Conrado, afirmen que Saladino llevó prisioneru al padre de Conrado, Guillermu V de Montferrato, que fuera prindáu en Hattin. Ufiertó lliberar a Guillermo en cuenta de la so rindición, pero'l so vieyu padre animó-y a aguantar. Supuestamente Saladino esclamó: "Esti home ye un paganu y bien cruel" y terminó lliberando al vieyu por que volviera col so fíu. Más suerte tuvo con tomar de Tartus, Giblé y Latakia, puertos que cayeron a pesar del sofitu del Reinu de Sicilia. Tomó tamién Sahyoun, fortaleza hospitalaria nun monte cercanu y avanzó tomando Sarminiyah y la provincia de la ribera del Orontes. Llegó asina a la frontera del Principáu de Antioquía, al qu'arrampuñó Barzouyeh y que la so capital asedió antes d'apautar una tregua.

Kerak, Safed, Belvoir, Kabouab y Chaubac (Montreal), fortaleces de Trexordania fueron sometíes a llargos asedios y tres agafaes resistencies de les órdenes militares que les defendíen, sometíes escontra 1189. Tamién cayó Beaufort, xunto a Trípoli.

Tercer Cruzada editar

Les consecuencies de la cayida de Xerusalén nun se fixeron esperar: el papa Urbanu III convocó una nueva cruzada, la tercer, a la qu'allegaron los principales reis cristianos. Entamáronse dos expedición cristianes a esta llamada.

La primera d'elles, liderada pol emperador del Sacru Imperiu, Federico I Barbarroja travesó a cuerpu los Balcanes y Anatolia, onde, pa suerte de los musulmanes, morrió afogáu al cruciar un ríu. Ensin él, el so exércitu se disgregó, sumiendo providencialmente la mayor amenaza pa Saladino.

La otra, liderada por Felipe Augusto de Francia, Ricardo Corazón de Lleón d'Inglaterra y el duque Leopoldu d'Austria, coló per mar. En desembarcando en marzu de 1191, punxeron sitiu a San Juan d'Acre, que Saladino trató de socorrer. Sicasí nun llogró romper el sitiu, reponiendo los cristianos la ciudá. Afortunadamente pa Saladino, los cruzaos llueu aldericaríen ente sigo. El rei de Francia abandonó la cruzada dempués de que l'arguyosu Ricardo quedar col meyor palaciu y nun lo tratara como igual, y el duque d'Austria en viendo ofendíu'l so estandarte por Ricardo, que lo refundió d'un baluarte.

Saladino entamó entós una intensa actividá diplomática pa lliberar a los cautivos que fixeren los cristianos. Sicasí, cuando tres trabayoses negociaciones llegárase a un alcuerdu, Ricardo facer executar ante les continues postergaciones del pagu por Saladino. En dichu alcuerdo establecieren que Saladino apurriría la Vera Cruz en cuenta de los 3000 musulmanes que Ricardo caltenía nuna celda como rehenes pero ante l'incumplimientu de Saladino Ricardo creyó un gastu innecesariu caltener a esos prisioneros. L'actu foi un golpe pal prestíu de Saladino, que nun pudo salvar a los qu'aguantaren na ciudá.

Ricardo estremar a lo llargo d'esi añu en combate, venciendo n'Arsuf a Saladino y reponiendo delles posiciones na mariña (como Jaffa). Hubo contactos, anque probablemente tratárase d'un engañu de Ricardo, p'alcordar la boda de Saif ed-Din, l'hermanu de Saladino, cola hermana de Ricardo, que recibiríen Xerusalén cola obligación de protexer a los pelegrinos de tolos credos, pero fracasaron cuando la hermana de Ricardo negar a casase con un musulmán.

Saladino y Ricardo carecieron, recuperándose dambos. A lo último cuando'l rei d'Inglaterra oyó noticies de l'aturbolinada situación del so país, nun tuvo más remediu qu'aceptar la paz y trés años de tregua, que, anque nun-yos devolvía Xerusalén a los cristianos, asegurába-yos la mariña ente Tiru y Jaffa.

Saladino morrió en 1193 en Damascu y foi soterráu nun mausoléu nel esterior de la Mezquita Omeya de Damascu. L'emperador alemán Guillermu II donó un sarcófagu en mármol, nel que sicasí nun fuelga'l so cuerpu. Na so tumba esíbense l'orixinal, de madera, nel que ta'l cuerpu, y el de mármol, vacíu.

Asocedió-y el so fíu Al-Afdal nel tronu de Siria, dando empiezu asina a la dinastía ayubí.

Gobernantes ayubíes editar

N'Exiptu editar

Referencies editar

  1. Saladin Or What Befell Sultan Yusuf by Beha Ed-din, Baha' Al-Din Yusuf Ib Ibn Shaddad, Kessinger Publishing, 2004, p. 115.

Enllaces esternos editar