Gamal Abdel Nasser, tamién escritu como Gamal Abd al-Nácer (n'árabe, جمال عبد الناصر Ŷamāl ʿAbd an-Nāṣdir; Alexandría, 15 de xineru de 1918-El Cairu, 28 de setiembre de 1970) foi un militar y estadista exipciu y el principal líder políticu árabe de la so dómina, conocíu impulsor del panarabismu y del socialismu árabe. Ocupó'l cargu de presidente d'Exiptu dende 1956 hasta la so muerte en 1970.

Gamal Abdel Nasser
Primer Ministru d'Exiptu

19 xunu 1967 - 28 setiembre 1970
Muhammad Sedki Sulayman - Mahmoud Fawzi
2. Secretariu Xeneral del Movimientu de Países ensin Alliniar

5 ochobre 1964 - 8 setiembre 1970
Josip Broz Tito - Kenneth Kaunda
presidente de la Organización para la Unidá Africana

17 xunetu 1964 - 21 ochobre 1965
Haile Selassie - Kwame Nkrumah
Primer Ministru d'Exiptu

22 febreru 1958 - 29 setiembre 1962
Gamal Abdel Nasser - Ali Sabri
Presidente d'Exiptu

23 xunu 1956 - 28 setiembre 1970
Muhammad Naguib - Anwar el-Sadat
Primer Ministru d'Exiptu

18 abril 1954 - 22 febreru 1958
Muhammad Naguib - Gamal Abdel Nasser
Primer Ministru d'Exiptu

25 febreru 1954 - 8 marzu 1954
Muhammad Naguib - Muhammad Naguib
Vida
Nacimientu Alexandría15 de xineru de 1918[1]
Nacionalidá Sultanatu d'Exiptu  (1918 -  1922)
Reinu d'Exiptu  (1922 -  1953)
República d'Exiptu  (1953 -  1958)
República Árabe Xunida  (1958 -  1970)
Llingua materna árabe
Muerte El Cairu[1]28 de setiembre de 1970[1] (52 años)
Causa de la muerte causes naturales
Familia
Casáu con Tahia Kazem (1944 – 1970)
Fíos/es
Estudios
Estudios Universidá d'El Cairu : derechu
Academia Militar Egipcia (es) Traducir
Llingües falaes árabe[2]
francés
inglés
Oficiu políticumilitar
Premios
Movimientu Nasserismu
nacionalismo árabe (es) Traducir
Socialismu árabe
Progresismu
nacionalismo egipcio (es) Traducir
Serviciu militar
Cuerpu militar Ejército de tierra de Egipto (es) Traducir
Graduación Teniente coronel
Coronel
Lluchó en guerra civil de Yemen del Norte (es) Traducir
Guerra árabe-israelina de 1948
Guerra árabe-israelina de 1948
Creencies
Relixón islam
Partíu políticu Unión Árabe Socialista (es) Traducir
IMDb nm0621959
Cambiar los datos en Wikidata

Biografía editar

Nasser nació en 1918, según unes fontes nun pueblu de la provincia d'Asiut (Alto Exiptu) y según otres, na ciudá deltaica d'Alexandría. Primoxénitu d'un funcionariu de correos, estudió na Academia Militar ente 1938 y 1939, graduándose ya ingresando como teniente nes fuercies armaes, lo cual dexó-y aportar a un nivel de vida meyor al de les mases exipcies. Nasser llueu demostró iniciativa personal y xubió prontamente nes files del exércitu, y en 1948 participó na guerra contra Israel col grau de comandante. Al añu siguiente, en 1949, fundó xunto a otros militares nuevos la organización de los Oficiales Llibres, qu'en 1952 daría'l golpe d'Estáu que destronó al rei Faruq I y proclamó la República, dirixida pol Conseyu de la Revolución, qu'él mesmu comandaría hasta la so muerte.

Llegada al poder editar

Película sobre Nasser, 1971

En 1952 Exiptu taba afeutáu por una aguda crisis a tolos niveles: corrupción, inoperancia de la Constitución, control absolutu per parte de los británicos y los franceses, miseria de la población, desprestixu de la figura del rei, etc. L'exércitu tamién s'atopaba convulso por ganar frente a Israel na Guerra árabe-israelina de 1948, y nel so senu formárase una sociedá secreta (creada nel añu 1949) llamada Movimientu d'Oficiales Llibres.

Tola crisis desaguó nel alzamientu de 1952. La direición del movimientu corrió a cargu del exércitu, lideraos pol Comité d'Oficiales Llibres (onde llueu destacaría la figura de Nasser). Estos militares llueu entraron en contautu con partíos d'esquierda y con otros grupos contrarios al réxime. El movimientu revolucionariu desencadenar col golpe militar del 22 de xunetu de 1952, que s'impunxo ensin demasiada oposición.

Cola llegada al poder, el Movimientu de los Oficiales Llibres, hexemónicu nel gobiernu, empezó a aplicar el so programa, cada vegada más venceyáu a les idees personales de Nasser. El nuevu réxime aldericóse entós ente dos proyeutos contradictorios representaos poles dos figures centrales de la revolución. El xeneral Muhammad Naguib, Presidente de la República, qu'abogaba pola convocatoria d'una asamblea constituyente y el reestablecimientu de les llibertaes polítiques y Nasser, vicepresidente, que defendía sicasí un réxime d'unidá y dignificación al traviés del socialismu. En payares de 1953 Naguib foi destituyíu de tolos sos cargos y sometíu a arrestu domiciliariu por directivu de Nasser. Con esto, Nasser convertíase en cabeza de la revolución y n'home fuerte de la política exipcia.

Los años 1955 y 1956 sirvieron pal afitamientu del lideralgu de Nasser, que se convirtió nuna prestixosa figura a escala internacional. Nesti contestu llegar a la crisis internacional de la Canal de Suez.

La nacionalización de la Canal de Suez editar

 
El Presidente Gamal Abdel Nasser xunto a Nikita Kruschev mientres les negociaciones pola represa alta d'Asuán (1956).

En setiembre de 1956, el presidente Nasser dio en nacionalizar la Canal de Suez como midida pa financiar la construcción d'una enorme represa sobre'l Nilu en Asuán, condición riquida pol Bancu Mundial pa conceder un creitu a Exiptu, tomando en cuenta qu'una represa implicaría irrigar el Delta del Nilu con mayor frecuencia, una mayor productividá de l'agricultura nacional, y amenorgar en gran midida la importación d'alimentos (que resultaba gravosa pa Exiptu). La midida, postura de fuercia antioccidental y d'afirmación nacionalista, foi recibida con indignación por Francia y el Reinu Xuníu (accionistes de la compañía propietaria de la Canal), aición tres la cual dambos países realizaron una invasión de la zona de la canal, desencadenando la denomada Guerra del Sinaí. Coles mesmes, Israel aprovechó la difícil situación exipcia y esplegó les sos tropes na península del Sinaí, españando una guerra'l 22 d'ochobre de 1956.

Los ataques francobritánicos llograron el refugu de los Estaos Xuníos y la XRSS, rematando cola completa retirada de les tropes de les potencies europees nos primeros díes de payares, y de los militares israelinos esplegaos en concursu de los anteriores. La guerra consagró'l final de los imperios coloniales tradicionales n'Oriente Mediu y empecipió de facto la Guerra Fría en dicha rexón y lo que traxo ésta: la batalla ente les superpotencies pol control de diverses zones del mundu. La XRSS ganó cierta influencia sobre Exiptu, ufiertando la so ayuda financiera y téunica pa la construcción de la presa d'Asuán.

Puxanza y cayente del nasserismo editar

 
Nasser dando un discursu en Homs, Siria (1961).

La Conferencia de Bandung, celebrada n'abril de 1955, convirtió a Nasser n'unu de los líderes (xunto al yugoslavu Tito y l'indiu Nehru) de la filosofía del neutralismo positivu o movimientu de los ensin alliniar.

A partir de la nacionalización de la Canal, Nasser convertióse en referente principal del nacionalismu árabe o panarabismu, d'orientación socialista y populista. Con fundamentos panarabistes, Nasser intentó ensin ésitu ganase un llugar nel comerciu de petroleu coles grandes potencies, del qu'Exiptu nun participaba. En febreru de 1958, a iniciativa del Partíu Baaz de Siria, unificáronse los dos Estaos na República Árabe Xunida, so la presidencia de Nasser, anque s'eslleió en setiembre de 1961.

La política interna de Nasser carauterizar por un fuerte autoritarismu anque'l mesmu Nasser evitó dar l'apariencia d'una dictadura y aportunó n'amosar a les fuercies armaes (y non a él mesmu) como «verdaderu detentador del poder». Firme creyente nel panarabismu, Nasser puxó por espandir les sos idees al restu de países árabes y amosó solidaridá colos movimientos anticoloniales en Tunicia y Arxelia, mientres sofitaba a políticos d'Oriente Mediu que suprimíen la influencia británica o francesa na rexón. Nasser xuntar a les doctrines del socialismu árabe y en conecuencia amenorgó drásticamente el poder de l'antigua aristocracia exipcia, impulsando la intervención estatal na economía, estatizando empreses de capitales británicos y franceses, y dictando lleis sociales en favor del llaicismu (emancipación de la muyer, primacía de les cortes civiles sobre les relixoses). Magar Nasser yera un sinceru musulmán tamién s'amosaba llistu a escorrer clérigos islámicos que cuestionaren la revolución del socialismu árabe», esto llevó-y a una bracéu colos sectores más radicales del islam como los Hermanos Musulmanes, a los cualos Nasser percibió como «sabotiadores retrógraos» que «buscaben retornar al vieyu orde», y que fueron escorríos viviegamente dende 1953.

Na Guerra de los Seis Díes (xunu de 1967) l'exércitu exipciu, coordináu colos de Siria y Xordania (que conformaben la Coalición Arábica), sufrió una estrueldosa derrota en tierra y aire ante Israel, suponiendo'l principiu del cayente del aura de Nasser y, polo xeneral, del nacionalismu árabe. La enorme superioridá en táctica y estratexa de los militares israelinos había quedáu demostrada na midida de que dichu país, con fuercies armaes pequeñes en númberu pero perbién entrenaes, pudo causar series derrotes a los trés exércitos de la Coalición en solamente seis díes, y la crisis árabe afondar d'esta manera. En conociéndose n'Exiptu les noticies del trunfu israelín, Nasser ufiertó'l so arrenunciu, pero los sos asesores (ente ellos Anwar el-Sadat) riquiéron-y que siguiera nel so puestu, mientres manifestaciones caleyeres esixíen a Nasser siguir nel poder, polo cual l'arrenunciu foi anulada. El nasserismo va inspirar inda la revolución que tuvo llugar en Libia, dirixida por Muammar al-Gaddafi en 1969, que preparó tamién un proyeutu d'unificación política ente Exiptu y Siria en 1970, que nun llegaría a cuayar y que foi eslleíu tres dos años.

Nasser morrió de secute d'un ataque al corazón en setiembre de 1970. Asocedió-y Anwar Sadat, quien encabezaría un cambéu d'aldu abrupto na política esterior d'Exiptu rompiendo l'alianza cola XRSS y buscando nexos colos EE. UU. Nasser foi, amás, nomáu Héroe de la Xunión Soviética.[4]

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. 1,0 1,1 1,2 Afirmao en: Gran Enciclopedia Soviética (1969–1978). Sección, versículu o párrafu: Насер Гамаль Абдель. Data de consulta: 28 setiembre 2015. Editorial: Большая Российская энциклопедия. Llingua de la obra o nome: rusu. Data d'espublización: 1969.
  2. Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.
  3. Afirmao en: Suomen Valkoisen Ruusun ja Suomen Leijonan ritarikunnat. Páxina: 498. Editorial: Edita. Llingua de la obra o nome: finlandés. Data d'espublización: 2017. Autor: Antti Matikkala.
  4. «Egypt News - Foreign policy of Gamal Abdel Nasser».

Enllaces esternos editar


Predecesor:
Muhammad Naguib
 
Presidente d'Exiptu

1954 - 1970
Socesor:
Anwar el-Sadat