Guerra árabe-israelina de 1948

Plantía:Campaña Conflicto árabe-israelín

Guerra árabe-israelina de 1948
Parte de Nakba
Fecha 30 payares 1947 → 20 xunetu 1949
Llugar Israel (entós Mandatu Británicu de Palestina).
Causes Guerra Civil mientres el Mandatu de Palestina.
Naciones árabes refugaron la creación del Estáu d'Israel.
Resultáu Victoria decisiva d'Israel.
Armisticiu árabe-israelín de 1949
Belixerantes
Bandera de Israel Israel
Grupos paramilitares: Haganá, Palmaj, Irgún, Lehi, Mahal
(hasta'l 26 de mayu)
Bandera de Israel FDI (dende'l 26 de mayu)
Bandera de Exiptu Exiptu
Bandera de Siria Siria
Bandera de Xordania Trexordania
Bandera d'El Líbanu El Líbanu
 Iraq
Bandera d'Arabia Saudita Arabia Saudita
Bandera de Yeme Yeme[1]
Bandera de Palestina Santu Exércitu
Exércitu Árabe de Lliberación
Hermanos Musulmanes
Comandantes
Bandera de Israel David Ben-Gurión
Bandera de Israel Jaim Weizmann
Bandera de Israel Yigael Yadin
Bandera de Israel Yaakov Dori
Bandera de Israel David Shaltiel
Bandera de Israel Isser Be'eri
Bandera de Israel Moshé Dayán
Bandera de Israel Yisrael Galili
Bandera de Israel Yigal Alión
Bandera de Israel Shimon Avidan
Bandera de Israel Yitzhak Pundak
Bandera de Israel Yisrael Amir
Bandera de Xordania Glubb Pachá
Bandera de Xordania Norman Lash
Bandera de Xordania Habis Pachá
Bandera de Palestina Hasan Salama  
Bandera de Palestina Amin al-Husayni
Fawzi al-Qawuqji
Abdul Rahman Hassan Azzam
Bandera de Exiptu Ahmed Ali al-Mwawi
Bandera de Exiptu Faruq I d'Exiptu
Bandera de Exiptu Muhammad Naguib
Fuercies en combate
En 1948:
Haganá: 35 000[2]
Irgún: 1000[3]-5000[4]
Lehi: 1000[3]

Mahal: 4000[5]

En 1949:
Bandera de Israel 100 000 (FDI)[2][6]
(20 000-25 000 veteranos de la Segunda Guerra Mundial)[6]
En 1948:
Bandera de Exiptu 8000-10 000[2][7]
2000-5000[2][7]
3000-4000[2][7]
Bandera de Xordania 4000-5000[2][7]
Bandera d'El Líbanu 1000-2000[2][7]
Bandera de Palestina 5000[7]
5000[6]-7000[8]
Bandera d'Arabia Saudita ~800-1200
~300
En 1949:
Bandera de Exiptu 20 000
15 000-18 000
5000
Bandera de Xordania 6000-12 000
Bandera d'El Líbanu 2000[9]
Tropes de Yeme, Arabia Saudita y palestines
Baxes
6373 (4000 soldaos y 2373 civiles) Ente 10 000 y 15 000
[editar datos en Wikidata]

La guerra árabe-israelina de 1948, tamién conocida polos israelinos como guerra de la Independencia (hebréu: מלחמת העצמאות) o guerra de Lliberación (hebréu: מלחמת השחרור), foi'l primeru d'una serie de conflictos armaos qu'enfrentaron al Estáu d'Israel y a los sos vecinos árabes, no que se conoz globalmente como'l conflictu árabe-israelín. Pa los árabes palestinos esta guerra marcó l'empiezu de lo qu'ellos denominen Nakba (n'árabe النكبة, ‘Catástrofe').

Les Naciones Xuníes alcordaron la partición del Mandatu Británicu de Palestina en dos estaos: unu xudíu, col 55 % del territoriu (incluyendo por completu'l desiertu del Néguev), y otru árabe, col restu sacante Xerusalén, que sería considerada zona internacionalizada. Esti resolución foi aceptada polos dirixentes xudíos, pero refugada poles organizaciones paramilitares sionistes y polos árabes nel so conxuntu.[10]

Dichu mandatu expiró el 15 de mayu de 1948. Seis hores antes, pa nun coincidir col sabbat, na tarde del 14 de mayu, fuera proclamada por David Ben-Gurión la independencia d'Israel en Tel Aviv, reconocida rápido per Estaos Xuníos, la Xunión Soviética y munchos otros países. El mesmu día de la retirada británica de la rexón, tropes exipcies, iraquíes, libaneses, siries y transjordanas, sofitaes por voluntarios libios, saudinos y yemeninos, empezaron la invasión del acabante proclamar Estáu xudíu.

Contexto editar

Antecedentes editar

Tres la derrota del Imperiu otomanu na Primer Guerra Mundial, la Sociedá de les Naciónes garantizó a británicos y franceses l'alministración temporal de les provincies otomanes. Estes rexones, que sol dominiu otomanu denominábense vilayatos, quedaron estremaes en mandato: Francia pasó a controlar el de Siria, ente que'l Reinu Uníu alministró los mandatos de Mesopotamia (darréu Iraq) y el de Palestina. Esta rexón, que les sos fronteres fueron revisaes repetidamente so la direición de Winston Churchill, estremóse de la mesma en dos árees: la parte al este del ríu Xordán conocióse como Trexordania (qu'en 1950 pasaría a nomase como Xordania), ente que l'área occidental siguió calteniendo'l nome de Palestina.

En 1922 la población del mandatu (incluyendo Trexordania) taba conformada por 589 200 musulmanes, 83 000 xudíos, 71 500 cristianos y 7600 d'otres confesiones. Mientres toos estos años la inmigración xudía foi aumentando, en gran parte por cuenta de la persecución que los xudíos sufríen n'Europa. Esta inmigración, xunto colos continuos llamamientos pal establecimientu d'un estáu xudíu en Palestina, nun foi bien recibida polos árabes.

Sol lideralgu d'Amin al-Husayni, el gran muftí de Xerusalén, los árabes locales remontar contra los británicos y atacaron repetidamente a la creciente población xudía. Estos ataques dieron llugar a diversos disturbios como'l motín de Palestina de 1920, el motín de Jaffa de 1921 o'l motín palestín de 1929, nel que 135 xudíos fueron asesinaos en Hebrón y contorna.

La Gran Revuelta Árabe y les sos consecuencies editar

N'abril de 1936, los dirixentes árabes nel Mandatu Británicu de Palestina, lideraos por Amin al-Husayni, declararon una fuelga xeneral pa protestar contra la inmigración xudía. Alredor d'un mes dempués del entamu de la fuelga xeneral, estos dirixentes declararon la negativa a pagar impuestos como oposición esplícita a la inmigración xudía, lo que dio empiezu a una insurrección armada. Asina, dicha insurrección empezó siendo esporádica, volviéndose más entamada col tiempu, llegándose a enllargar hasta 1939. Cuando l'orde establecer en marzu d'esi mesmu añu, más de 5000 árabes, 400 xudíos y 200 británicos morrieren.

Los ataques árabes a la población xudía mientres esta revuelta tuvieron tres efeuto: de primeres, dieron llugar a la formación y desenvolvimientu de milicies paramilitares xudíes de autodefensa como la Haganá, que na guerra de 1948 resultó ser decisiva. De segundes, quedó patente que nin xudíos nin árabes podríen convivir xuntos nun mesmu estáu, tomando forma la idea de la partición del territoriu en dos estaos. A lo último, los británicos promulgaron el Libro Blanco de 1939, qu'acutaba severamente la inmigración xudía, lo que provocó que segmentos de la población xudía radicalizárense y negárense a collaborar colos británicos.

La Segunda Guerra Mundial editar

El ocaso del dominiu colonial na rexón editar

Mentanto, les naciones árabes empezaron a desfacer del dominiu colonial. Trexordania, sol dominiu de la dinastía hachemita d'Abdullah, declaró la so independencia de Gran Bretaña en 1946. Los británicos punxeron al hermanascu de Abdullah, Faysal, nel tronu d'Iraq. En 1945 Exiptu axustaba los términos de la so independencia. Líbanu sería un estáu independiente en 1943, magar los franceses nun retiraron les sos tropes hasta 1946, el mesmu añu que Siria declaró la so independencia tamién de Francia.

 
Plan de partición pa Palestina
 
A favor (verde escuru), en contra (marrón), astenciones (verde claru) y ausentes (colloráu) nel resolución 181

El Plan de Partición de la ONX editar

El 29 de payares de 1947 l'Asamblea Xeneral de les Naciones Xuníes aprobó la Resolvimientu 181 que ponía fin al Mandatu Británicu de Palestina y qu'estremaba el territoriu en dos estaos: unu xudíu y otru árabe. Xerusalén y Belén, por cuenta de la so importancia históricu-relixosa, permaneceríen como zona internacional alministrada pola ONX. Anque tanto xudíos como árabes criticaron determinaos aspeutos del plan, pos yera territorialmente pocu vidable pa dambos, foi recibíu con entusiasmu pola mayoría de la población xudía, incluyendo l'Axencia Xudía. Sicasí, foi consideráu inaceptable per parte de los estaos árabes vecinos y de los mesmos árabes que vivíen en Palestina.

El resolución 181 de la ONX dio a les aspiraciones sionistes aval xurídicu y llexitimación moral pa constituyir el so propiu Estáu pero de nenguna manera aseguraba la so realización, yá que entós daquella la ONX nun cuntaba con nenguna clase de fuercia armada capaz de garantizar les sos propies decisiones. Tampoco Estaos Xuníos, que creía ver venetaes filosoviéticas en Ben Gurión y nel Mapai, taba dispuestu a sofitar la unviada d'un contingente internacional ya inclusive embargó la venta d'armes a Palestina. Ante'l carís violentu de los fechos, llegó a plantegase l'aplazamientu del Plan. Pela so parte, la única potencia colonial na zona, Reinu Uníu, tornar na complicada xera de faer cumplir el plan de partición y, inclusive, en ciertos momentos boicotiar, oponiéndose a tou mandatu internacional qu'amenorgara la so influencia na zona. Toos esos factores adversos al plan de partición xunir a l'abierta oposición árabe y árabepalestina, que llomaba la decisión de la ONX de «inxusta [y] illegal» y emplegábase na so retórica bélica alvirtiendo que, de perfacese, provocaría la guerra.

La URSS foi la única potencia que sofitó decididamente'l caltenimientu firme del plan aprobáu, oponiéndose a la marcha tras d'Estaos Xuníos naquellos meses que trescurrieron ente'l resolución de la ONX y el final del mandatu británicu. La URSS confiaba en poder establecer un Estáu satélite na zona, allegada al bloque socialista. N'estrechu contautu cola Axencia Xudía, torgó que nenguna otru resolución de l'Asamblea Xeneral oponer al Plan de Partición. Asina, Andréi Gromiko al mandu de la delegación soviética, declaró'l 23 de marzu de 1948: «L'únicu mediu d'amenorgar el bañu de sangre ye la creación rápido y efeutivo de do Estaos en Palestina». Aquel día, los dirixentes de l'Axencia Xudía y del yishuv teníen perfectamente claro que la creación del Estáu nun podía depender puramente de la vía diplomática, sinón de la firme determinación de los mesmos sionistes pa llevalo a cabu.

Balance inicial de fuercies editar

Fuercies del Yishuv editar

En payares de 1947, la Haganá cuntaba con una fuercia móvil, Hish, compuesta por 20 000 soldaos y 10 000 reservistas (con edaes entendíes ente los 18 y 25 años) y una unidá d'élite, Palmaj, compuesta por 2100 soldaos y 1000 reservistas. Toes estes unidaes taben sofitaes por una fuercia de guardia (Heil Mishmar) compuesta por homes y muyeres de más de 25 años. Asina les fuercies del yishuv xubíen a cerca 35 000 soldaos: de 15 000 a 18 000 soldaos de la Haganá más la fuercia de guardia, unos 20 000. Los otros dos grupos clandestinos, Irgún y Lehi, cuntaben con 2000 y 500 miembros respeutivamente. Cabría añedir, amás, a aquellos soldaos que llucharon nel exércitu británicu na Segunda Guerra Mundial y que nun sirvieron en nenguna de les milicies sionistes clandestines, pero qu'emprestaron sofitu loxísticu y esperiencia mientres la guerra.

Pa setiembre de 1947, la Haganá tenía 10 489 fusiles, 3500 pistoles y 760 morteros aproximao, más les adquiríes del enemigu mientres los primeros meses d'hostilidaes. Amás, ente ochobre de 1947 y xunetu de 1948, el Yishuv fabricó 3 millones de bales, 150 000 granaes, 16 000 pistoles y 210 morteros. Calcúlase que primero que llegaren armes de Checoslovaquia como parte de la Operación Balak, solo unu de cada trés soldaos taba armáu, sacante nel Palmaj que yeren dos de cada trés. Hai qu'añedir que, primeramente, la Haganá nun cuntaba con artillería, vehículos armaos, armes anti-tanques o anti-aérees.

Fuercies árabes editar

Fuercies árabe-palestines editar

Per parte de los árabes, esistíen dos organizaciones paramilitares formaes por mozu: una fiel a Husayni, Futuwa y otra anti-Husayni, Najjada (“cuerpos auxiliares”). Estos grupos cuntaben con alredor de 12 000 voluntarios.

N'avientu, Abd-al Qadir Husseini llegó a Xerusalén con cientos de combatientes que fueren entrenaos en Siria y que formaben el Santu Exércitu.

En cuanto al equipamientu de les fuercies palestines, este yera bien probe. Los británicos confiscaron gran parte del so arsenal na Gran Revuelta Árabe y mientres la Segunda Guerra Mundial.

Exércitu Árabe de Lliberación editar

 
Voluntarios árabes en Palestina, 1947

El Exércitu Árabe de Lliberación (Jaysh al-Inqadh al-Arabi) foi puestu en marcha pola Lliga Árabe. Cuntaba con alredor de 6000 voluntarios, la mayoría d'ellos procedentes de países árabes, y taba lideráu por Fawzi al-Qawuqji.

Trexordania editar

L'exércitu transjordano, denomináu Lexón Árabe, fuera fundáu por Frederick Peake (Peake Pasha) como una unidá del exércitu británicu. Al llograr la independencia la zona so la égida de la dinastía hachemita, pasó a depender del nuevu estáu. Yera la única fuercia realmente efeutiva de los exércitos árabes. Armaos, entrenaos y empobinaos por oficiales británicos, los 8000 soldaos transjordanos cuntaben col sofitu de 40 pieces d'artillería y 75 vehículos armaos. En xineru de 1948, incorporáronse 3000 soldaos más.

Iraq editar

En 1948 Iraq tenía un exércitu de 21 000 homes y una fuercia aérea de 100 aviones, la mayoría británicos. Los iraquinos comprometiéronse unviar 5000 homes, anque finalmente llegaron a los 18 000.

Exiptu editar

En 1948 Exiptu taba capacitáu pa unviar a un máximu de 40 000 soldaos, anque primeramente unviaron a 10 000 homes so les órdenes d'Ahmed Ali al-Mwawi. La fuercia aérea exipcia cuntaba con alredor 54 aviones. Tres la segunda tregua, los exipcios unviaron a cerca de 20 000 soldaos en trece batallones forníos con 135 tanques y 90 pieces d'artillería.

Siria editar

Siria tenía 12 000 soldaos al empiezu de la guerra. La fuercia aérea siria cuntaba con 50 aviones, 10 d'ellos modelos de la Segunda Guerra Mundial.

Líbanu editar

L'exércitu libanés yera'l más pequeñu de los exércitos árabes, cuntaba con solu 3500 efeutivos.

Arabia Saudita y Yeme editar

Arabia Saudita unvió un contingente d'ente 800 y 1200 soldaos, so la direición del exércitu exipciu. Yeme unvió tamién un indetermináu númberu d'homes.

Fuercies britániques en Palestina editar

Alredor de 100 000 soldaos británicos taben esplegaos en Palestina.

Fases de la guerra editar

29 de payares de 1947 - 1 d'abril de 1948 editar

A otru día del resolución 181 de la ONX siete xudíos fueron asesinaos por árabes en trés incidentes distintos: a los ocho de la mañana trés árabes atacaron un bus que faía'l trayeutu Netanya-Xerusalén, matando a cinco pasaxeros xudíos. Media hora dempués, un nuevu ataque nun autobús causaba un nuevu muertu. Hubo un nuevu asesinatu d'un home de 25 años en Jaffa, onde dalgunos falaben d'asesinatos d'árabes per parte de xudíos.[11] Tamién hubo incidentes nes cárceles.

En Xerusalén el Supremu Comité Árabe proclamó una fuelga xeneral de tres díes, hasta'l xueves 2 d'avientu que tenía de ser siguida d'una demostración de fuercia na plegaria del vienres. La sentencia del Comité incluyía ocho resoluciones, la postrera de les cualos esixía al gobiernu británicu la cesión inmediata de Palestina al pueblu árabe. Los ataques intensificáronse y el 11 d'avientu, el corresponsal de The Times en Xerusalén envaloró'l númberu de muertos nunos 130, de los cualos cerca de 70 yeren xudíos, 50 árabes y 4 británicos.[12]

Col pasu del tiempu creció la violencia ente los contendentes. Incursiones, bombardeos y diversos ataques qu'ente payares de 1947 y febreru de 1948 causaren más de setecientos muertos y mil ochocientos mancaos ente tolos bandos. Les fuercies entamáronse cada vez meyor. La Lexón Árabe atacó un convói d'autobuses civiles xudíos el 14 d'avientu y el 18 les fuercies de la Haganá mover de les sos posiciones fortificaes nos kibutz atacando'l pobláu d'Al-Khisas. Tres selmanes más tarde empezaron a formase milicies árabes de guerrilla pa lluchar contra les fuercies xudíes. El mayor grupu conformar l'Exércitu Árabe de Lliberación, creáu pola Lliga Árabe y comandado pol nacionalista árabe Fawzī al-Qawuqjī. En xineru y febrero milicies guerrilleres árabes atacaron comunidaes xudíes del norte de Palestina, anque ensin consiguir nenguna resultancia.

Los árabes concentraron los sos esfuercios en cortar la comunicación de les zones hebrees coles zones de población mista. Mientres, la Haganá suministrar d'armes provenientes de Checoslovaquia.

1 d'abril de 1948 - 15 de mayu de 1948 editar

Les fuercies xudíes demostraron ser militarmente más fuertes de lo qu'imaxinaron los árabes y pa mayu yá atacaben aldegues y ciudaes árabes, especialmente aquelles que controlaben el camín a poblaciones xudíes aisllaes.

El camín a Xerusalén foi atrabancáu por soldaos árabes que s'atopaben apostaos nes aldegues que la arrodiaben y la ciudá taba baxu sitiu árabe. Numberosos convóis xudíos qu'apurríen alimentos y otres necesidaes a la ciudá fueron atacaos. Na Operación Najshón, la Haganá siguió los ataques contra les fuercies árabes y abrió temporalmente'l camín a Xerusalén (20 d'abril).

Dalguna de les aldegues cercanes a Xerusalén fueron atacaes y afaraes polos xudíos. Tal foi'l casu del ataque a Deir Yassin, conducíu poles fuercies de Irgún y Lehi -con armes facilitaes pola Haganah- nel que se calcula que morrieron ente 107 y 120 árabes, munchos d'ellos non combatientes.[13]

Sicasí, estes actuaciones fueron denunciaes por Ben-Gurión, que pretendía alloñar a la Haganá de los atacantes. Estos ataques, esaxeraos pola prensa y los políticos árabes (que buscaben influyir nos países árabes estremeros pa provocar una invasión) tuvieron l'efeutu contrariu de provocar llerza nos árabes,[14][15]y munchos d'ellos optaron por fuxir. Igualmente, los ataques árabes contra xudíos tamién s'enfoscaron: asina, el 13 d'abril los árabes atacaron un convói médicu que diba de camín al hospital Hadasa nel que cerca de 77 doctores, enfermeros y otros civiles xudíos fueron asesinaos.

Nel periodu entendíu ente abril y mayu, les fuercies xudíes, por aciu el Plan Dalet (que'l so oxetivu primordial yera llograr una continuidá territorial no que sería'l futuru Estáu xudíu), llograron conquistar dellos poblaos árabes; y ciudaes mistes tales como Tiberíades, Haifa, Safed, Beit She'an, Jaffa y Acre, provocando coles mesmes la fuxida de gran parte de les poblaciones árabes qu'ellí habitaben. Coles mesmes el Yishuv pudo llograr per diversu medios una suma importante de nueves armes provenientes del esterior, principalmente de Checoslovaquia.

Mentanto, asocedíense frenéticos contactos diplomáticos ente les partes. El 10 de mayu Golda Meir representó al yishuv na postrera d'una serie de xuntes secretes ente xudíos y el rei transjordano Abdullah. Arriendes de estes xuntes, mientres meses esistió un alcuerdu tácito ente sionistes y transjordanos pol cual torgaríase la creación d'un estáu árabe-palestín, siendo Trexordania quien controlaría'l territoriu árabe. Sicasí, na xunta del 10 de mayu'l rei Abdullah ufiertó l'autonomía del yishuv a los xudíos, pero única y puramente so dominiu d'un engrandáu reinu hachemita, cosa que los xudíos consideraron inaceptable.

El 13 de mayu la Lliga Árabe alcordó unviar tropes a Palestina cuando'l Mandatu Británicu expirara y el rei Abdullah foi designáu comandante en xefe de les fuercies armaes árabes.

15 de mayu de 1948 - 11 de xunu de 1948 editar

 
Ataques 15 de mayu10 de xunu de 1948.

El Mandatu Británicu en Palestina expiró el 15 de mayu, magar el futuru primer ministru israelín, David Ben-Gurión, declaró la independencia'l 14, reconocida rápido pola Xunión Soviética, Estaos Xuníos y otros países.

Nos díes siguientes a la declaración d'independencia del Estáu d'Israel, aproximao 1000 libaneses, 5000 sirios, 5000 iraquinos y 10 000 soldaos exipcios invadieron al acabante crear estáu. Cuatrocientos soldaos transjordanos, pela so parte, ayudaos por voluntarios sirios, libios y yemeninos invadieron el corpus separatum, arrodiando Xerusalén y la so contorna.

Nun cablegrama oficial del secretariu xeneral de la Lliga Árabe al secretariu xeneral de la ONX el 15 de mayu de 1948, los estaos árabes aseguraron que'l so oxetivu yera crear un únicu estáu árabe en Palestina, en llugar de alcordar pol resolución 181 que proponía la creación d'un estáu árabe y otru xudíu.

Israel, Estaos Xuníos y los soviéticos calificaron la entrada de los exércitos árabes en Palestina como una agresión illegal. El secretariu xeneral de la ONX, Trygve Lie, aseveró qu'aquella yera «la primer agresión armada dende'l final de la Segunda Guerra Mundial».

El 26 de mayu de 1948 constituyéronse les Fuercies de Defensa d'Israel (IDF), quedando unificaes les fuercies paramilitares de la Haganá, Palmaj, Lehi y Irgún.

Conforme diba avanzando la guerra, les IDF diben amontando'l so númberu d'efeutivos: en xunetu de 1948 cuntaben con 63 000 efeutivos; na primavera del añu siguiente, éstos xubíen a 115 000. Los árabes cuntaben, pela so parte, con 40 000 soldaos en xunetu de 1948, 55 000 n'ochobre del mesmu añu y un pocu más l'añu siguiente.

L'aviación israelina foi puesta sol control del Sherut Avir, el serviciu aereu en payares de 1947. Primeramente, les operaciones aérees partíen del pequeñu aeropuertu civil de Sde Dov en Tel Aviv. El 10 de mayu de 1948 Sherut Avir camudó'l so nome pol de Fuercia Aérea Israelín.

Al empiezu de la guerra, la primer misión de les IDF foi la de torgar la meyora árabe hasta que llegaren refuerzos y armes. La mayor llucha foi llibrada a mediu camín ente Xerusalén y Tel Aviv ente soldaos transjordanos y fuercies israelines. Abdullah ordenó a Glubb Pasha, comandante transjordano, entrar en Xerusalén. Asina, ente'l 19 de mayu y el 28 de mayu llibráronse duros ataques. Los árabes tuvieron ésitu y espulsaron a les fuercies israelines tantu de los barrios árabes como del barriu xudíu na ciudá vieya de Xerusalén. Tolos habitantes xudíos de la ciudá vieya fueron espulsaos polos transjordanos. Mientres, les tropes iraquines fracasaben atacando a los asentamientos israelinos y tomaron posiciones defensives alredor de Yenín, Nablús y Tulkarem.

El 24 de mayu de 1948 fuercies xudíes nel área de Latrún atacaron a la Lexón Árabe na operación Bin-Nun A. El 1 de xunu de 1948 repitíen la operación sol nome de Bin-Nun B. Dambos ataques fallaron y les fuercies israelines sufrieron numberoses baxes.

Nel norte, l'exércitu siriu yera bloquiáu nel kibutz Degania por colonu. Nel sur, un ataque exipciu dexó entrar en dellos kibutzim, pero fueron repelidos cerca d'Ashdod.

Les fuercies israelines non yá controlaben el territoriu que-yos asignó la ONX, sinón que conforme diba avanzando la guerra ampliar.

Primer tregua (11 de xunu de 1948 - 8 de xunetu de 1948) editar

La ONX, gracies a la mediación de Folke Bernadotte, declaró una tregua'l 29 de mayu, pero esta nun tuvo efeutos hasta'l 11 de xunu, durando 28 díes. Declaróse, amás, un embargu d'armes coles mires de torgar el rearmamientu tantu d'israelinos como d'árabes.

Mientres el cese del fueu Bernadotte presentó un nuevu plan de partición que daba Galilea a los xudíos y el desiertu del Néguev a los árabes, pero dambes partes refugar. El 8 de xunetu terminó la tregua: el xeneral exipciu Muhammad Naguib atacaba posiciones israelines.

8 de xunetu de 1948 – 18 de xunetu de 1948 editar

Nos diez díes que trescurrieron ente la primera y la segunda tregua tuvieron llugar distintes operaciones ofensives israelines destinaes a prindar el territoriu que cayera en manes de los árabes.

Operación Dani editar

Coles mires de conquistar el territoriu árabe alredor de Tel Aviv, el 11 de xunetu de 1948 los israelinos prindaron la ciudá de Lod y la so aeropuertu, defendíu pol exércitu transjordano, milicies palestines locales y l'Exércitu Árabe de Lliberación, na que los bombardeos (utilizaos per primer vegada nel conflictu) xugaron un papel esencial. A otru día, 12 de xunetu, Ramla cayía tamién en manes israelines.

El 15 y el 16 de xunetu los israelinos llanzaron una ofensiva pa prindar l'área de Latrún, pero nun lu consiguieron. Los ataques enllargar hasta'l 20 de xunetu.

Operación Dekel editar

Tuvo llugar nel norte. Asina, el 16 de xunetu Nazaré foi tomada polos israelinos. El 18 de xunetu tamién lu foi tola baxa Galilea.

Operación Kedem editar

Pretendía conquistase Xerusalén Oriental. Foi llevada a cabu'l 8 de xunetu polos grupos paramilitares de Irgún y Lehi cola ayuda de la Haganá. Tres intensos combates, el 14 de xunetu llograron prindar la ciudá árabe de Malha, pero nel camín a la zona antigua de Xerusalén les fuercies israelines fueron repelidas.

Segunda tregua (18 de xunetu de 1948 - 15 d'ochobre de 1948) editar

A les 19 hores del 18 de xunetu entró a valir la segunda tregua del conflictu, dempués de los esfuercios diplomáticos de la ONX.

El 16 de setiembre, Folke Bernadotte, mediador de la guerra designáu pola ONX, propunxo una nueva partición de Palestina. El so propuesta defendía la esistencia de dos estaos independientes. La propuesta contenía siete premises básiques, qu'establecíen la sustitución de la tregua por una paz formal o un armisticiu, tenía de reconocese al estáu d'Israel y debíase facilitar la vuelta de exiliaos ya indemnizar a los perxudicaos cola guerra. Sicasí, Bernadotte foi asesináu pol grupu Lehi a otru día de presentar la so propuesta. Foi sustituyíu por Ralph Bunche y la propuesta de paz quedó en puntu muertu.

15 d'ochobre de 1948 - 20 de xunetu de 1949 editar

Ente'l 15 d'ochobre y el 20 de julio Israel desenvolvió una serie d'operaciones militares destinaes a espulsar a los exércitos árabes y asegurar les fronteres d'Israel, llogrando espulsar a los exércitos siriu, libanés ya iraquín de toa Galilea y al exércitu exipciu de tol desiertu del Neguev, consolidando coles mesmes el so posiciones na parte oeste de Xerusalén y les zones cercanes al centru del país.

El 24 d'ochobre, les Fuercies de Defensa Israelinos llanzaron la Operación Hiram y prindaron tola zona cimera de Galilea, espulsando definitivamente al Exércitu Árabe de Lliberación y l'exércitu libanés escontra l'interior d'El Líbanu. La ofensiva militar resultó nun ésitu atayante escontra'l final del mes, una y bones Israel non solo llogró prindar tola rexón de Galilea, sinón qu'amás llogró enfusar ocho quilómetros nel interior del territoriu libanés hasta'l ríu Litani.

El 15 d'ochobre, respondiendo a les constantes violaciones de la tregua per parte d'Exiptu, les fuercies israelines llanzaron la Operación Yoav nel norte del Néguev. L'oxetivu de la operación consistía n'abrir un cercu separador ente les unidaes del exércitu exipciu allugaes ente la mariña y la ruta Beersheva-Hebrón-Xerusalén, pa finalmente llograr la definitiva conquista de tol desiertu del Néguev. La operación foi dirixida pol comandante del Distritu Sur del Tzahal, Yigal Alión. Mientres l'intre de la operación llogróse un ésitu inmensu en llograr les metes prefijadas al ganar nes batalles al exércitu exipciu y consiguir que se retirara del norte del Néguev, principalmente de Beersheva y Ashdod. El 22 d'ochobre los comandos de l'acabante crear marina israelina consiguieron na so primer misión fundir el buque insinia exipciu Amir Faruk.

El 22 d'avientu unidad del exércitu israelín espulsaron o aniquilaron a les remanentes fuercies exipcies qu'inda operaben nel sur d'Israel, llanzando pa esti fin la Operación Horev (tamién llamada «Operación Diez Plagues»). L'oxetivu primordial de la incursión yera'l de llimpiar tola rexón del Néguev de cualquier presencia exipcia, destruyendo cualquier amenaza militar contra Israel y los sos poblaos del sur, forzando coles mesmes a una retirada del exércitu exipciu y primiendo al so gobiernu a aceptar un cese al fueu.

La operación en cuestión remató con una decisiva victoria israelina, ente que los ataques de les fuercies israelines sobre Nitzana na Franxa de Gaza y la penetración nel interior de la Península del Sinaí forzaron al exércitu exipciu, que taba aparcáu nesos territorios, a retirase desordenadamente y aceptar un cese al fueu. El 7 de xineru dio empiezu formal a la tregua. Israel viose obligáu, pola presión internacional, a retirase de Gaza, el Sinaí y el sur libanés, hasta les fronteres internacionales previes a la guerra.

El 5 de marzu foi llanzada la Operación Uvda («Operación Fechu»). El 10 de marzu los israelinos tomaron Umm Rashrash (onde foi construyida darréu la ciudá turística d'Eilat) ensin batalla. La Brigada Neguev y la Brigada Golani realizaron la mayor parte de la operación, que los sos soldaos alzaron la bandera israelina sobre'l territoriu y apoderáronse formalmente de Umm Rashrash pa Israel.

Resolvimientu de la ONX 1948 editar

N'avientu de 1948, l'Asamblea Xeneral de les Naciones Xuníes aprobó la Resolvimientu 194 que reconocía (ente otres coses) el derechu de los refuxaos a tornar a los sos llares.

El casu de los aviones británicos editar

Na mañana del 7 de xunu de 1949, poques hores primero que s'aplicara'l cese al fueu definitivo, cuatro aviones británicos Spitfire del Escuadrón 208 de la RAF, nun vuelu rutinariu de reconocencia sobre l'área de Deir al-Balah, nel centru de la Franxa de Gaza, pasaron de secute en vuelu rasante sobre un convói militar israelín que fuera atacáu enantes pola fuercia aérea exipcia (que destruyera tres vehículos israelines). Los soldaos israelinos d'infantería confundieron a los aparatos británicos con aviones exipcios que se preparar pa una nueva ofensiva, polo que dieron en llanzar fueu antiaéreo contra los mesmos, baltando a unu d'ellos nel actu.[16] Los trés aviones restantes fueron baltaos por una patrulla d'aviones israelinos P-51 de l'apocayá creada FAI, conducíos por voluntarios provenientes de Canadá y Estaos Xuníos. A otru día, otros cuatro aviones Spitfire británicos del mesmu escuadrón que buscaben a los aviones sumíos de la so unidá, fueron atacaos por cuatro aviones israelinos que curiaben la zona, siendo baltáu nel sucesu unu de los aviones británicos y resultando otru seriamente estropiáu pol nuevu pilotu israelín Ezer Weizmann. Hubo otru enfrentamientu ente aviones británicos ya israelinos el 20 de payares de 1948 cuando un aparatu del Escuadrón 13 Mosquitu de la RAF realizaba una reconocencia fotográfica sobre l'espaciu aereu del sur d'Israel y foi destruyíu por un pilotu israelín que conducía un avión P-51. Ante esta fola de sucesos, abarruntando que la RAF intervenía en favor de los derrotaos exipcios tratando d'apavoriar a los israelinos por que nun s'enfusaren más nel Sinaí, la oposición del Parllamentu Británicu protestó contra'l gobiernu del Reinu Xuníu pola so intervención direuta na guerra en favor de los Estaos árabes.

Fin de la guerra editar

Armisticios de 1949 editar

En 1949 Israel robló armisticios con Exiptu'l 24 de febreru, con Líbanu'l 23 de marzu, con Trexordania el 3 d'abril y con Siria'l 20 de xunetu. Tres la guerra, Israel aumentó'l so territoriu en cerca d'un 23 % más de lo asignao primeramente poles Naciones Xuníes. La franxa de Gaza y Cixordania fueron ocupaes per Exiptu y Trexordania respeutivamente.

L'últimu alcuerdu robláu ente Israel y Siria punxo fin a la guerra. Israel había resultancia vencedora. Los xudíos non solo calteníense na zona que-yos foi concedida nel plan de partición de 1947, sinón que la ampliaron en 5728 quilómetros cuadraos, imponiendo'l so dominiu sobre 20 850 quilómetros cuadraos de superficie.

Víctimes editar

 
Placa conmemorativa a dos cayíos, Yeshayahu Grudner y Yaakov Goldberg

Israel perdió cerca del 1 % de la so población total: 6373 persones. Alredor de 4000 yeren soldaos y el restu civiles.

El númberu exactu de perdes árabes nun se conoz, pero envalórase que puede rondar ente los 10 000 y los 15 000.

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Arab states against israel , 1948 - A map from New York Times including Mutawakkilite Yemen
  2. 2,0 2,1 2,2 2,3 2,4 2,5 2,6 (2009) Osvaldo Cifuentes: La Historia d'Israel y Palestina. Santiago de Chile: Ercilla, páx. 28. «Les fuercies israelines al empezar la guerra del 14 de mayu de 1948 componer de 25 000 paramilitares y 10 000 reservistas movilizaos de les colonies agrícoles.»
  3. 3,0 3,1 Schmid, Alex Peter, Albert J. Jongman & Michael Stohl, et al. Political terrorism: a new guide to actors, authors, concepts, data bases, theories, and literature. Foreword by I.L. Horowitz. Amsterdam; New York: North-Holland Pub. Co.; New Brunswick: Transaction Books, distribuidorpara l'Hemisferiu Occidental, 1988, páxs. 585-586. (Vease Terrorism Bibliographies
  4. Uppsala conflict data expansion. Non-state actor information. Codebook páxs. 13
  5. Benny Morris, 1948: A History of the First Arab-Israeli War, 2008, p.85.
  6. 6,0 6,1 6,2 Global security - Israeli War of Independence
  7. 7,0 7,1 7,2 7,3 7,4 7,5 Israel - Prelude to Statehood
  8. La Historia d'Israel y Palestina. Tomu I, ed. Ercilla, 2009, Santiago de Chile, editor: Osvaldo Cifuentes, páxs. 29.
  9. Pollack, 2004; Sadeh, 1997
  10. López García, Bernabé (2000). El mundu árabo-islámicu contemporaneu. Una historia política, primer, Editorial Síntesis, páx. 203-204. ISBN 84-7738-488-6.
  11. "7 Jews Murdered", The Palestine Post, 1 d'avientu de 1947, p. 1.
  12. "Fighting in Jerusalem", The Times, 12 d'avientu de 1947, p. 4; Issue 50942; col Y.
  13. Según un estudiu consideráu como concluyente de Sharif Kan'ana, de la Universidá de Birzeit : Kananah, Sharif and Zaytuni, Nihad (1988). Deir Yassin القرى الفلسطينية المدمرة (Destroyed Palestinian Villages), Birzeit University Press.
  14. Entrevista en 1998 con Hazam Nusseibeh, editor del Serviciu de Radiodifusion de Palestina en 1948
  15. Yoav: Palestine, 1948 p.315 ss. (enllaz rotu disponible n'Internet Archive; ver l'historial y la última versión).
  16. Spitfires over Israel


Bibliografía editar

Historia editar

Ficción editar

  • The Hope de Herman Wouk, una novela histórica qu'inclúi una parodia fictícia sobre'l final de la guerra independentista d'Israel.

Enllaces esternos editar

En YouTube editar

En medios de prensa editar