Historia de Bolivia

En Bolivia rexístrense nicios arqueolóxicos d'ocupación humana dende'l 12.000-10.000 e.C. nel Xacimientu de Viscachani.[1] Hasta'l 1200 e.C. desenvuélvense unes cultura sedentaries nel altiplanu. A partir d'esta fecha, les cultures Chiripa y Wankarani son les dos más importantes del periodu formativu.

Periodu Prehispánicu editar

 
La Puerta del Sol en Tiwanaku

En Bolivia apaecen restos d'ocupación humana dende'l 12.000-10.000 e. C. nel Xacimientu de Viscachani.Hasta'l 1.200 e. C. desenvuélvense unes cultures sedentaries nel altiplanu. La Chiripa y Wankarani son les dos más importantes del periodu formativu a partir del 1.200 e. C.

La cultura de Tiwanaku, cerca del Llagu Titicaca, marca un momentu de florecimientu cultural de la zona altiplánica, estendiéndose la so influencia por tola área andina. Esta cultura yera considerada d'antiguo la "trubiecu de les civilizaciones americanes".[2] El complexu arqueolóxicu, anguaño declaráu Patrimoniu Cultural de la Humanidá pola Unesco, ta asitiáu nel departamentu de La Paz, a pocu más d'una hora de la ciudá, y pela redolada del Llagu Titicaca.

En redol al 1100 Tiwanaku sumió y producióse una llucha ente los distintos grupos qu'habitaben la rexón: aymares, (Bolivia), lupaques y pacajes. Los aymaras establecen un dominiu que toma Arequipa y Puno nel Perú, La Paz, Oruro y Cochabamba, que perduró hasta que, en 1438, l'Inca Pachacútec ganó al postreru soberanu aymara, Chunqui Cápac, incorporando l'altiplanu bolivianu al Imperiu inca (Tahuantinsuyo), como parte de la provincia del Collasuyo, ya imponiendo el quechua como llingua oficial, anque'l aimara siguió falándose regularmente. L'Imperiu inca adoptó los estilos arquiteutónicos tiwanakotas y otres conocencies.

Poblaciones arawak meridionales, como los moxos, estableciéronse nes planicies de Moxos, y nes pampes y valles de Santa Cruz. Los segundos desenvolvieron la cultura Chané, que destacóse pola so cerámica, grabaos en piedra y magre. Los chanés yeren llabradores neolíticos que vivíen n'aldegues densamente poblaes y nes cualos dexaron numberosos xacimientos arqueolóxicos (principalmente tumbes con cerámica y ferramientes) en Portachuelo, Okinawa, Cotoca, Warnes, Mairana, Valle Embaxo, Samaipata, Pampa Grande y El Pari.[3] Estos pueblos construyeron el templu sobre la roca qu'apodera'l complexu arqueolóxicu d'El Fuerte en Samaipata. El cual orixinalmente nun foi un fuerte sinón un templu llabráu sobre la roca con grabaos típicos de les tribus arahuaques que poblaben la rexón. El fuerte de Samaipata foi'l primer centru arqueolóxicu en Bolivia que foi declaráu Patrimoniu de la Humanidá por Unesco.[4]

L'Inca Huayna Cápac mandó llevantar fortaleces na frontera oriental pa detener la meyora de les hordas guaraníes qu'invadíen los valles y pampes de Santa Cruz. Los inques llograron avanzar hasta estes rexones y apautaron colos chanés una defensa común de les invasiones guaraníes. Mientres el periodu incaicu construyóse una ciudá próxima al templu edificáu polos chanés. Esta ciudá foi la principal edificación incaica na rexón. El complexu arqueolóxicu de Samaipata, allugáu nel departamentu de Santa Cruz, ye unu de los restos arqueolóxicos más importantes de la rexón, anguaño yá s'afayaron más de 50 edificaciones dientro d'él. Dambos, inques y chanes fueron vencíos poles constantes invasiones guaraníes, quien finalmente apoderaron la rexón inclusive mientres una bona parte de la colonia española cuando Sánchez Ceren fixo la conquista.

Una de les cultures andines milenaries esistente na actualidá ye la Kallawaya, allugada nos valles inter andinos de Charazani nel departamentu de La Paz. Les sos importantes conocencies consiguieron que la Farmacopea Kallawaya, llegue a constituyise na más grande del mundu[ensin referencies], motivu pol cual, apocayá (2003) la UNESCO declaró a la Cultura Kallawa como Obra Maestra y Patrimoniu Intanxible de la Humanidá.

Otres cultures andines milenaries de gran importancia son los Urus y Chipayas del departamentu d'Oruro, de los cualos resalten les sos conocencies nel arte de la pesca y construcción de viviendes.

Otros restos arqueolóxicu y cultural de les tierres baxes de Bolivia na zona oriental, son menos conocíos. Sicasí, resalta la complexidá de los restos de canales, terremplénes y camellones desenvueltos pola Cultura Hidráulica de les Llombes, la más estensa del continente americanu, nos llanos de Moxos y Baures anguaño allugaos nel departamentu del Beni. Nel departamentu de Santa Cruz esisten ruínas arqueolóxiques d'antigüedá non perbién determinada que corresponderíen a tres grupos principales (1) Provincia Velasco, (2) contorna de Santa Cruz de la Sierra y (3) les pintures rupestres de Santiago. Toes estes rexones tuvieron orixinalmente poblaes por cultures arahucas.

La Conquista editar

 
Francisco Pizarro conquistador del Imperiu inca
 
Alto Perú en colores coloraos, divisiones alministratives mientres el virreinatu del Río de la Plata 1783

La conquista del Imperiu inca por Francisco Pizarro abrió'l camín pal sometimientu de la Bolivia actual nel añu 1535 y l'establecimientu de la Real Audiencia de Charcas, parte esencial del Virreinatu de Perú, que tomó tou lo que güei ye'l territoriu bolivianu. Anque la historia de Bolivia nel periodu virreinal tópase bien amestada al Perú, conociéndose col nome de Alto Perú.

L'orixe de la división de dambos territorios deber a les capitulaciones de Carlos V, revisaes en 1534, qu'asignaben a Pizarro doscientos sesenta llegües dende Baltes al sur, y otros doscientos a Diego de Almagro al sur d'estes. Juan de Saavedra, adelantráu de Diego de Almagro, llegó en 1535 al Llagu Titicaca y al valle de La Paz, pa depués fundar les ciudaes de Paria (Oruro) y Tupiza en 1536 al sur. Muertu Almagro, Francisco Pizarro unvió al so hermanu Gonzalo a colonizar la provincia del Collao. Pedro de Anzúrez fundó Chuquisaca (actual Sucre) en 1538, Potosí surdió en 1546, La Paz en 1548 y Cochabamba en 1574.

La corriente colonizadora del Río de La Plata espandir escontra'l territoriu de lo qu'anguaño ye Bolivia, cola fundación de Santa Cruz en 1561. Un grupu d'españoles partíos d'Asunción de Paraguái y Buenos Aires encabezaos por Ñuflo de Chávez y acompañaos por aliaos itatines conquistaron la rexón, los primeres fundaron Santa Cruz a veres de la serranía de Sutó y los segundos establecer nel norte na rexón güei conocida como Guarayos. Esta ciudá de frontera sirvióse como marca española de contención a los constantes ataques de bandeirantes portugueses que dende la rexón de São Paulo invadíen la rexón prindando indíxenes pa mano d'obra nes colonies portugueses, y el constante acesmo de los guaraníes qu'atentaben contra la frontera sureste de la rexón minera del Altu Perú.[5]

El clima subtropical continental, la falta de mano d'obra indíxena abondosa, l'ausencia de mines y grandes riqueces, y el constante ataque de los guaraníes fixeron que Santa Cruz seya de poco interés pa la migración española. Pa compensar esto y asegurara qu'esta rexón aisllada poblar de fieles a la corona, llibróse impuestu a los sos habitantes, diose indultu a grupos escorríos (principalmente xudíos conversos, pero tamién dellos cimarrones, xitanos y mercenarios), amás diose llibertá y encomiendes a favor de mestizos y inclusive indíxenes lo cual nun taba dexáu n'otres rexones de la colonia. Santa Cruz caltúvose como una cultura agrícola ganadera aisllada de la puxanza minera del Altu Perú, pero creció en población y los sos habitantes fundaron otros pueblos y ciudaes importantes en tola planicie Chaco-Beniana y los valles del suroeste (Vallegrande, Portachuelo, Trinidad, Charagua, Cuevo, Samaipata, San Ignacio, Riberalta y otros).

Pela so parte, l'Altu Perú carauterizar por presentar una base mineru-agrícola. La ciudá de Potosí, la más poblada d'América en 1574 (120.000 habitantes), convertir nun gran centru mineru pola esplotación de les mines de plata del Cuetu Ricu de Potosí y en 1611 yera la mayor productora de plata del mundu. El rei Carlos I otorgara a esta ciudá'l títulu de villa imperial dempués de la so fundación.

Como un colchón adicional de presencia española ante l'avanzada portuguesa, la corona dexó l'establecimientu de misiones xesuítiques al norte y este de Santa Cruz nes rexones de Moxos y Chiquitos. Estes misiones fueron bien esitoses y estableciéronse centros importantes y avanzaos tanto cultural como económicamente. Estos territorios pertenecíen a la gobernación de Santa Cruz y los misioneros yeren na so mayoría orixinarios del centru d'Europa (Suiza, Alemaña, Hungría). Como testigos del nivel de desenvolvimientu d'estos centros misionales queden les Misiones de Chiquitos (San Javier, Concepción, San Miguel, San Rafael, San José y Santa Ana) toes en Santa Cruz y fueron declaraes Patrimoniu de la Humanidá por Unesco.[4]

L'Audiencia de Charcas editar

 
Cai colonial de La Paz

{{AP|Real Audiencia de Charcas Una de les instituciones más importantes del gobiernu colonial América fueron les Reales Audiencies, los organismos dedicaos a desempeñar les funciones xudiciales. L'Audiencia de Charcas, foi la más alta autoridá xurídica del territoriu del Alto Perú SIG, Tucumán, Ríu de la Plata y Paraguái. Tenía la so sede na ciudá de Chuquisaca, tamién llamada entós La Plata y anguaño Sucre.

La Real Audiencia de Charcas foi creada por Cédula del Rei Felipe II el 18 de setiembre de 1559 y les sos llendes fueron afitaos por Cédula del 29 d'agostu de 1563. Cuntaba con cinco oidores, un presidente y dellos funcionarios subalternos. El Presidente de la Real Audiencia de Charcas, yera tamién Capitán Xeneral de La Plata, cargu equivalente al d'un gobernador, y polo tanto tenía tamién facultaes alministratives.

Mientres daqué más de 200 años el territoriu de l'actual Bolivia constituyó la Real Audiencia de Charcas, unu de los centros más prósperos y densamente poblaos de los virreinatos españoles. Nes últimes décades del sieglu XVIII, Potosí, la ciudá más importante nel hemisferiu occidental del Imperiu español, empezó a aparrar hasta pasar al olvidu al escosase les vetes de plata más ricu y esviase el comerciu escontra otros países.

En 1776 la Real Audiencia de Charcas que pertenecía al Virreinatu de Perú, pasó a depender del nuevu Virreinatu del Río de la Plata, con sede en Buenos Aires.

La Independencia editar

La Independencia del Altu Perú foi un procesu revolucionariu íntimamente amestáu al surdimientu del Estáu Arxentín y la posterior independencia d'España. Pa contener la meyora independentista promovíu poles Provincies Xuníes del Río de la Plata el virréi de Perú José Fernando de Abascal reincorporó provisionalmente a la so autoridá la Real Audiencia de Charcas, como lo fuera hasta 1776, y esplegó sobre ella un poderosu exércitu. Esclariando'l virréi nel decretu d'anexón que la faía: hasta que se restableza nel so llexítimu mandu'l Escelentísimu Señor Virey de Buenos-Aires, y demás autoridaes llegalmente constituyíes, pos solo l'autoridá real podía desmembrar el territoriu definitivamente del virreinatu de Buenos Aires.[6][7] Ente 1810 y 1826 l'Altu Perú foi escenariu d'interminables combates y batalles ente los realistes peruanos y altoperuanos y los patriotes arxentinos y altoperuanos, a los que se sumaríen dempués de la independencia peruana los patriotes de Perú y la Gran Colombia qu'intentaríen estender la independencia nos territorios que permaneceríen baxu control realista hasta dempués de la batalla d'Ayacucho.

Afitamientu de la República editar

Ver tamién Presidente de Bolivia

Dende la so emancipación, Bolivia somorguiar nun estáu crónicu de revoluciones y guerres civiles. Los primeres 50 años de la República carauterizar pola inestabilidá política y por constantes amenaces esternes que poníen en riesgu la so independencia, soberanía ya integridá territorial. Simón Bolívar dexa al poco tiempu la presidencia (1826) en nomando al xeneral Antonio José de Sucre presidente de la República. En 1825, l'Imperiu de Brasil invadió l'oriente del país, ocupando la provincia de Chiquitos. Nesi entós, El Mariscal Sucre unvió una carta al Emperador del Brasil pidiendo que dexen el llugar. Ensin interés en Chiquitos, los brasilanos vuelven al so país. Antonio José de Sucre, quien como segundu mandatariu gobernó hasta 1828, añu en qu'una serie de revueltes fixéron-y arrenunciar al mandu presidencial.

Darréu, produzse la invasión de tropes peruanes de 1828, lideraes por Agustín Gamarra y que'l so oxetivu principal yera forzar la salida de les tropes de la Gran Colombia. El conflictu concluyó col Tratáu de Piquiza y la retirada peruana de suelu bolivianu en llogrando l'arrenunciu del presidente Sucre y la instauración d'un gobiernu ensin influencia bolivariana.

 
Mariscal Andrés de Santa Cruz, héroe nacional y 7ᵘ Presidente de Bolivia.
 
Batalla de Ingavi y muerte de Gamarra. Oleu anónimu del Muséu Nacional d'Historia de Lima.

Dempués d'unos meses d'inestabilidá política, en 1829, foi nomáu presidente pola Asamblea Nacional el Mariscal Andrés de Santa Cruz, convirtiéndose na figura central del periodu independiente al constituyise en principal forxador y organizador del Estáu bolivianu, amás d'ordenador ya instructor en táctiques napoleóniques del Exércitu Bolivianu. La efectividá del reformáu exércitu quedó n'evidencia cuando'l Presidente Orbegoso de Perú solicita ayuda a Santa Cruz pa recuperar el poder político y territorial del so país. Les tropes bolivianes ganen al subleváu Felipe Salaverry, y Orbegoso, en cuenta de l'ayuda militar, apuerta a formar la Confederación Perú-Boliviana que s'empecipia en 1837 col Mariscal Santa Cruz como'l so Proteutor y conformáu polos estaos Nor Peruanu, Sur Peruanu y Bolivia.

Bolivia vivió la so dómina de mayor rellumanza mientres la presidencia del Mariscal Andrés de Santa Cruz. Esti periodu carauterizar por un gran desenvolvimientu económicu y meyora política y social, el mayor de la historia boliviana. Sicasí, la Confederación Perú-Boliviana nun llogra consolidase por cuenta de que Chile, la Confederación Arxentina y peruanos contrarios a Santa Cruz oponer a la so conformanza. Ente 1837 y 1839, aménase la Guerra contra la Confederación Perú-Boliviana. Na primer fase de la guerra, la Confederación sale victoriosa frente a la invasión Arxentina Chilena, produciéndose la retirada de les fuercies enemigues y la firma del Tratáu de Paucarpata. Na segunda fase, l'Exércitu Xuníu Restaurador compuestu por chilenos y peruanos contrarios a Santa Cruz, producióse la Batalla de Yungay que define la disolución de la Confederación Perú-Boliviana en 1839 y el derrocamientu de Santa Cruz.

 
Mariscal Braun, héroe de la emancipación americana y Ministru del Interior de la Confederación Perú-Boliviana.
 
Mariano Melgarejo, 19ᵘ Presidente de Bolivia.

Les fuercies del gobernador de Buenos Aires Juan Manuel de Rosas tamién intervinieron contra la Confederación por ser abellugu de los sos opositores políticos, los unitarios. Bolivia col xeneral alemán Otto Philipp Braun como comandante, concentró les sos tropes en Tupiza y a fines d'agostu de 1837 ingresó na Provincia de Jujuy. Los soldaos confederaos tuvieron delles victories, llegando a ocupar sectores fronterizos de les provincies de Jujuy y Salta y tres una serie de contraataques arxentinos, estos invaden territoriu bolivianu. Los arxentinos fueron ganaos na Batalla de Montenegro. El 22 d'agostu de 1838, les tropes arxentines retírense y tres los sucesos de Yungay, ponse fin a la guerra.

Tres la desapaición de la Confederación Perú-Boliviana, Bolivia vivió un periodu d'anarquía y enfrentamientos políticos ente partidarios y contrarios de la unión col Perú. El Presidente peruanu Agustín Gamarra, ideólogu de l'anexón de Bolivia al Perú, aprovechándose de la situación decidió invadir territoriu bolivianu llegando a ocupar delles zones del Departamentu de La Paz. Ante esta circunstancia, los bolivianos deciden xunise ante un enemigu común y déxense los poderes del Estáu a José Ballivián. El 18 de payares de 1841 asocedió la Batalla de Ingavi, na que l'Exércitu Bolivianu derrota a les tropes peruanes de Gamarra (muertu na batalla). Tres la victoria, róblase'l Tratáu de Puno. La Presidencia de Ballivián llogra consolidar la independencia y soberanía de Bolivia. Ballivián gobernó hasta'l 23 d'avientu de 1847.

Nueves revueltes promovíes en parte por Velasco, qu'ocupó per cuarta vegada'l poder; contribuyeron a asocede-y una serie de gobiernos militares: el más importante d'ellos ye quiciabes el gobiernu populista de Manuel Isidoro Belzu ente los años 1848 y 1855. En setiembre de 1857 una revolución otorga'l mandu presidencial a un civil, José María Linares Lizarazu; en que'l so gobiernu amenorgar el poder del exércitu por que nun guarara nueves revoluciones. Amás anovó na organización xudicial y alministrativa: nel añu 1859 publicóse'l primer mapa de Bolivia, trazáu por Lucio Camacho con base en datos apurríos polos xenerales Mariano Mejía y Juan Ondarza. Derrocáu por un golpe d'Estáu en 1861, asocedió-y José María de Achá, unu de los miembros del triunviratu qu'encabezó la conxura. Dictó la Llei d'Imprenta, enllantó'l serviciu de correos col usu de estampillas, fundó la población de Rurrenabaque y por aciu un nuevu golpe militar nel añu 1864 tomó'l poder Mariano Melgarejo, que'l so gobiernu tuvo negatives consecuencies pal país. Disposiciones arbitraries y irrazonables determinaron inconvenientes alcuerdos con Brasil y Chile, que fixeron perder a Bolivia grandes estensiones del so territoriu.

Economía editar

Bolivia empecipiaba la so vida independiente con una rexón esfarrapada pola guerra y en depresión económica, situación que s'acompañaba por un sector mineru descapitalizado y una economía basada na subsistencia.

Ye entós que cola cuenta de reorganizar y volver desenvolver la economía, decidióse nacionalizar toles mines abandonaes y convidar a capitalistes estranxeros por que volvieren poner n'esplotación les mines. Esta iniciativa viose atayada polos altos costos, que resultaben prohibitivos. Ente los costos más altos destacaba'l de la mano d'obra, aniciáu pola abolición de la mita, qu'obligaba a pagar salarios altos p'atraer a los trabayadores de l'agricultura.

Finalmente, ante la necesidá de cuntar con recursos, decidióse confiscar a favor del nuevu estáu'l patrimoniu eclesiásticu. Esti patrimoniu otorgar n'arrendamientu y los ingresos xeneraos fueron destinaos a la creación de servicios sociales y centros educativos nos centros urbanos de Bolivia.

D'esta manera la creación del estáu independiente de Bolivia surdió sobre una economía bastante delicada causada polos munchos años de guerra, partiendo la nueva república nun contestu económicu desastrosu, nada favorable pa esi nuevu camín independiente y de llibertaes.

Nun periodu posterior, que toma dende 1841 a 1880, la nueva República de Bolivia carauterizar pola crisis del tao ante la falta de recursos gubernamentales y d'inversiones, materializándose nun estancamientu económicu.

Mientres los primeros años d'esti periodu, el nivel educativu de la sociedá yera extraordinariamente baxu y paecía implicar que nel futuru non podíen esperase grandes cambeos; el sector mineru cuntaba con innumberables mines abandonaes y el restu de la industria nacional satisfaía namái les necesidaes de la so población. Asina, al igual que nel empiezu de la so vida republicana, Bolivia siguía siendo una sociedá predominantemente rural.

Sicasí, a pesar d'empecipiase con un sector mineru en completu desterciu, pudo llograse cola iniciativa de inversionistas bolivianos como Aniceto Arce y Aramayo, una meyora sustancial allá por 1870, periodu mientres el cual empezó a faese presente'l capital estranxeru en cantidaes importantes, pudiendo dicise que la industria minero de la plata de Bolivia algamara unos niveles internacionales de capitalización, desenvolvimientu teunolóxicu y eficiencia considerables.

La puxante crecedera de la industria minero, según el descubrimientu de xacimientos importantes de plata na rexón de Cascoxos, como los grandes xacimientos de guanu y salitre na rexón de Mejillones, llamaron l'atención a los vecinos de Bolivia. Esto causó que gobiernos y inversionistas estranxeros amuesen el so interés nos mesmos y que Bolivia ante la necesidá de recursos económicos otorgue concesiones a favor d'ellos cola cuenta de beneficiar al país.

Pero tal situación nun llegó a asoceder, yá qu'en 1878 el gobiernu bolivianu introdució un impuestu al salitre, ganándose l'ofiendo de los concesionarios que se negaron a pagalo por consideralo "inxustu" y "illegal", argumentu que tenía sofitu de los chilenos. Tal situación obligó al gobiernu bolivianu a confiscar el patrimoniu de diches concesiones, aniciando de la mesma que'l vecín país de Chile qu'acoyera nel so territoriu a los propietarios, llevaren a la práutica'l so plan llarga y curioso preparáu.

Ye asina qu'en febreru de 1879, les tropes chilenes cola escusa de protexer a los residentes chilenos na zona d'Antofagasta, empecipiaron una decidida invasión al territoriu bolivianu, dando orixe a la Guerra del Pacíficu.

Guerres Estremeres editar

Guerra del Pacíficu editar

 
Pola Guerra del Pacíficu Bolivia perdió la so salida al mar. Entá nel presente, la recuperación d'una salida soberana al mar ye un reclamo sustancial del pueblu bolivianu.

En 1879 desamarróse la Guerra del Pacíficu qu'enfrentó a Chile contra l'Alianza ente Bolivia y Perú. El conflictu foi aniciáu polos intereses d'esplotación del guanu y el salitre, polo que tamién ye conocida como Guerra del Salitre y tuvo de resultes final la perda de la salida soberana al mar pa Bolivia, al quedar en posesión de Chile d'Antofagasta, y pa Perú la perda de los sos territorios de Tarapacá y Arica. Les versiones sobre les causes, circunstancies, derechos y acontecimientos rellacionaos cola Guerra del Pacíficu varien sustancialmente según provengan de los países que tuvieron en bracéu.

A mediaos del sieglu XIX Bolivia y Chile teníen diferencies sobre la delimitación de la frontera ente dambos países que los punxeron en cantu de la guerra en delles oportunidaes. Por esa razón roblaron dos trataos en 1866 y 1874 afitando la frontera nel paralelu 24º pero estableciendo tamién mecanismos d'esplotación compartida de minerales na rexón N'especial l'artículu 4º del Tratáu de 1874 estableció una clausa que sería la clave de la guerra, cuatro años dempués:

Los derechos d'esportación que s'impongan sobre los minerales esportaos na zona de terrén de que falen los artículos precedentes, nun van entepasar la cuota de la qu'anguaño se cobra, y les persones, industries y capitales chilenos nun van quedar suxetos ames contribuciones de cualesquier clase que sían que les que al presente esisten.
La estipulación contenida nesti artículu va durar pol términu de venticinco años.(ver)

El 27 de payares de 1873, la Compañía de Salitres y Ferrocarril d'Antofagasta robló un contratu col gobiernu de Bolivia, que-y autorizaba la esplotación del mineral llibre de derechos por 15 años, dende la badea d'Antofagasta hasta Salinas, incluyendo'l Salar del Carmen. Esti contratu nun foi ratificáu pol Congresu de Bolivia, que nesi entós atopábase analizando les negociaciones con Chile[8]—que daríen por resultancia'l tratáu de llendes de 1874—.

Pa Bolivia'l contratu de 1873 entá nun s'atopaba vixente, porque d'alcuerdu a la constitución boliviana, los contratos sobre recursos naturales teníen d'aprobase pol congresu[8] En 1878 l'Asamblea Nacional Constituyente boliviana, metanes una crisis económica, se avocó al estudiu del alcuerdu celebráu pol gobiernu en 1873. Decidió ratificar el contratu si pagaba un impuestu de 10 centavos sobre quintal esportáu de territoriu bolivianu. Esta decisión qu'afectaba los intereses de la Compañía de Salitres y Ferrocarriles d'Antofagasta, finalmente foi considerada pol gobiernu chilenu como una violación al artículu IV del tratáu de 1874. Dichu impuestu de 10 centavos, qu'afectaba a esta empresa ye mentáu como'l casus belli de la Guerra del Pacíficu.

El 14 de febreru de 1879, tropes chilenes desembarcaron y ocuparon Antofagasta, entós ciudad-puerto boliviana, estendiendo la ocupación a tola zona. El 1 de marzu Bolivia declaró la de rotura de comunicaciones con Chile y embargu de propiedaes de ciudadanos chilenos y el 23 de marzu dambos países enfrentar na batalla de Calama, con resultancia adversa pa les fuercies bolivianes. Finalmente, el 5 d'abril Chile declaró-y la guerra a Perú, qu'amás tenía un tratáu de defensa mutua con Bolivia que'l Presidente Daza esixía cumplir.

Depués de los desastres militares de Pisagua, San Francisco (19 de payares) y de una cuestionada retirada de les tropes bolivianes en Camarones, el Presidente Hilarión Daza foi destituyíu'l 28 d'avientu por un golpe d'estáu de la cúpula militar metanes un enorme descontentu de la población pola suerte de la guerra. Daza se exilió en Francia y el xeneral Narciso Campero asumió'l poder. Poco dempués, el 26 de mayu de 1880 producióse la batalla de Tacna que punxo fin a la participación militar de Bolivia na guerra.

Años dempués, el 27 de febreru de 1894 Hilarión Daza volvería al país pa defendese de les acusaciones, pero foi asesináu al llegar, na estación ferroviaria de Uyuni. El crime nunca foi resueltu.

La posguerra: la era del estañu editar

 
Estampilla del llamáu Estáu Independiente d'Acre, formáu en 1899 mientres la fiebre del cauchu que llevó a la Guerra del Acre con Brasil a resultes de la cual Bolivia venció-y esa amplia rexón amazónica por aciu el Tratáu de Petrópolis.

En 1880 foi designáu presidente Narciso Campero. Empecipióse asina un llargu periodu d'estabilidá democrática denomada "de la oligarquía conservadora-lliberal", sofitada primero na economía del mineral de plata del sur, que'l so centru yera Sucre, y depués na minería del estañu que'l so centru siguía la exa Oruro-La Paz. Asocediéron-y Gregorio Pacheco nel añu 1884 (un presidente de llarga trayeutoria filantrópica) y Aniceto Arce en 1888. Mientres el gobiernu d'esti postreru empezó a funcionar el primer ferrocarril| públicu del país de Uyuni a Oruro.

En 1899 los lliberales ganaron a los conservadores na llamada Guerra Federal encabezada pol coronel José Manuel Pando al mandu de una xunta federal de gobiernu, qu'asumió'l poder nesi añu; foi entós cuando se treslladó la sede de la Presidencia de la República dende Sucre a La Paz. Mientres esta dómina empecipió la era del estañu, que sustituyó a la plata como principal fonte de divises, produciendo un dramáticu cambéu na economía boliviana. La figura descollante del momentu foi Simón I. Patiño, mineru del estañu que aportó a unu los homes más ricos y poderosos del mundu.

Con Pando nació'l "periodu lliberal" de los años 1899-1920 nel que s'asocedieron dellos gobiernos escoyíos democráticamente, siendo los más importantes los d'Ismael Montes (1904-1909) y (1913-1917).

Acre editar

La efímera puxanza de la goma elástica (cauchu) condució nos años 1903-1904 a un conflictu con Brasil pol dominiu de la exa Beni-Pando, gran productor del citáu material. Tres la Guerra del Acre, rexón fronteriza col Brasil de 355.242 km² d'estensión, el 7 de payares de 1903 roblóse'l Tratáu de Petrópolis, que venció al vecín país tola área en conflictu.

Adicionalmente en 1904 Bolivia robló un tratáu de paz con Chile, por aciu el cual dexaba los territorios ganaos por ésti na Guerra del Pacíficu en cuenta de la construcción del ferrocarril Arica-La Paz.

Guerra del Chaco editar

 
Territorios de Bolivia y Paraguái, en conflictu mientres la Guerra del Chaco

A partir de 1930 el país vivió de nuevu periodos de disensiones internes. Esi añu una revolución derrocó al presidente Hernando Siles que gobernara dende 1926 ensin convocar la llexislatura nacional ya intentaba prorrogar el so mandatu. Daniel Salamanca, escoyíu presidente en 1931, foi derrocáu en 1934 por una camarilla liderada pol so vicepresidente José Luis Tejada Sorzano. El so gobiernu foi baltáu por una Xunta militar encabezada pol coronel David Toro, quien intentó sacar al país de la situación desesperada en que s'atopaba, de resultes de la recesión mundial y del conflictu del Chaco con Paraguái. Sicasí, arrodiar d'enemigos ente los militares y en 1937 foi derrocáu por un grupu encabezáu pol teniente coronel Germán Busch Becerra, xefe del Estáu Mayor.

En 1938 aprobóse una nueva Constitución. Sicasí, Busch abolir un añu dempués ya impunxo un gobiernu dictatorial. A los cuatro meses foi atopáu muertu d'un disparu. Asumió la presidencia'l xeneral Carlos Quintanilla, quien restauró la vixencia de la Constitución de 1938 y determinó que l'Exércitu tenía d'exercer el control del país hasta la celebración de nueves eleiciones.

En 1940 foi escoyíu presidente'l xeneral Enrique Peñaranda, quien el 7 d'abril de 1943, mientres la Segunda Guerra Mundial, declaró la guerra a los países de la Exa. N'avientu de 1943 foi derrocáu por una insurrección cívicu-militar qu'encabezó'l militar Gualberto Villarroel, quien un añu dempués asumió la presidencia constitucional del país sofitáu pol Movimientu Nacionalista Revolucionariu (MNR), partíu en que'l so senu había simpatizantes de la Exa, y pol Partíu Obreru Revolucionariu. Sicasí, y por presiones económiques, el nuevu gobiernu viose obligáu a caltener bones rellaciones coles fuercies aliaes. En xunetu de 1946 Villarroel foi derrocáu y lincháu en La Paz.

En 1947 los conservadores volvieron tomar el poder. El gobiernu d'Enrique Hertzog tuvo que soportar de cutio la oposición de los partíos de derecha y d'esquierda, y a principios de la década de 1950 el Partíu Comunista foi ilegalizado. Hertzog dimitió y Mamerto Urriolagoitia asocedió-y nel poder.

Era contemporánea editar

Revolución del 52 editar

 
Los obreros mineros lideraos por Juan Lechín, fueron la exa sobre'l que s'entamó la COB y desempeñaron un papel central na Revolución de 1952

N'abril de 1952 españó una revolución entamada pol Movimientu Nacionalista Revolucionariu fundáu en 1941 por Víctor Paz Estenssoro, qu'arrexuntaba a los intelectuales radicales de clase media, que se fixo fuerte mientres el gobiernu de Villarroel, en 1943-1946 al xunise a él la gran mayoría de los sindicatos mineros, entamaos alredor de la FSTMB (Federación Sindical de Trabayadores Mineros de Bolivia [1])y empobinaos pol líder Juan Lechín Oquendo. Dempués de sangrientes lluches conducíes pol subjefe del MNR, Hernán Siles, Paz Estensoro, que volvió del exiliu en Buenos Aires, fíxose cargu de la presidencia. El nuevu gobiernu empezó de momentu a camudar la estructura del réxime anterior; estableció'l monopoliu na esportación d'estañu y nacionalizó les mines, antes en manes de tres families poderoses. Afalóse tamién una política petrolera, dexando la realización de la esplotación y esportación a compañíes estranxeres.

Cola reforma agraria, promulgada n'agostu de 1953, dar# en la parcelación de tierres, distribuyendo grandes estensiones ente los indíxenes nel intre de los años siguientes.

N'agostu de 1956 asumió la presidencia Hernán Siles Zuazo, quien en calidá de vicepresidente acompañara a Paz Estenssoro na so xestión gobernativa. Mientres el so mandatu presidencial, dedicóse primeramente a la xera de reordenar la economía y estabilizar la moneda. Foi pocu lo que llogró en trés años de gobiernu, porque tuvo que faer frente permanentemente a la oposición encabezada pola Falanxe Socialista Boliviana (FSB). Tres un fallíu intentu de golpe d'estáu en 1959, tuvo llugar la muerte d'Oscar Unzaga de la Vega, líder de FSB.

En 1960 Paz Estenssoro foi escoyíu per segunda vegada como presidente y n'agostu de 1964 resultó nuevamente escoyíu. Poco dempués, el 5 de payares, foi derrocáu por un golpe d'estáu militar encabezáu pol so vice presidente, el Xeneral René Barrientos.

Gobiernos Militares editar

El gobiernu militar llevó a cabu una política de reformes económiques conservadores, como la reapertura de la industria de les mines d'estañu a les inversiones privaes estranxeres. En xunetu de 1966 René Barrientos foi escoyíu presidente yá como civil. Sicasí, viose obligáu a depender de los militares pa poder enfrentase a los movimientos guerrilleros qu'empezaren a actuar nes rexones montascoses. N'ochobre de 1967 l'Exércitu bolivianu anunció ganar a los rebeldes nun llugar próximu a l'aldega de Vallegrande. Fuera prindáu nel campu de batalla Ernesto Che Guevara, siendo pocu dempués executáu. Barrientos morrió nun estrañu accidente d'helicópteru n'abril de 1969. Asoceder nel poder una serie de gobiernos de curtia duración, la mayoría militares, y n'agostu de 1971 el xeneral Juan José Torres foi derrocáu por un golpe d'Estáu encabezáu pol coronel Hugo Banzer col sofitu de la FSB y el MNR partíos políticos enemigos mientres la década pasada.

El réxime de Banzer viró rápido dende una posición relativamente moderada a una de mayor represión: suprimió'l movimientu obreru, suspendió tolos derechos civiles y unvió tropes a los centros mineros. En 1978 Banzer dimitió y una xunta militar facer col poder. A empiezos de la década de 1980 la fuerte crecedera económica de la década anterior —que fuera sosteníu polos altos precios del estañu nel mercáu mundial— dio pasu a la crisis. La cayida del preciu del mineral y la mala alministración de los rexímenes militares dexaren a Bolivia con una inmensa delda, una situación hiperinflacionaria y un descensu de los ingresos por esportaciones. La esportación illegal de cocaína foi'l principal recursu que-y procuró divises, polo que Estaos Xuníos primió al gobiernu de Bolivia por que tomara midíes efectives contra'l tráficu d'esta droga.

Engarrada a problemes raciales y culturales, Bolivia conoció revoluciones y Golpes d'Estáu militares. A principios de la década de los 80 foi derrocada la última xunta militar que gobernaba'l país pa reinstaurar la forma de gobiernu democracia.

Gobiernos democráticos a partir de 1982 editar

N'ochobre de 1982 Hernán Siles Zuazo tomó de nuevu posesión de la presidencia. Enfrentar con delles crisis ministeriales y foi incapaz de resolver los problemes económicos del país, abondo urxentes debíu al pagu de los intereses de la delda esterna a los bancos internacionales. Siles dimitió y convocó eleiciones antemanaes; el Congresu volvió reclamar a Paz Estenssoro como presidente. El so nuevu gobiernu intentó cortar la producción de coca y la venta de cocaína cola collaboración de les tropes estauxunidenses, pero esta midida, amás de ser impopular, namái llogró un ésitu parcial. El principal llogru de Paz Estenssoro foi una nueva política económica que frenó una hiperinflación del orde del 27.000% ente xineru y agostu de 1985, y que foi esportada a otros países d'América. Jaime Paz Zamora, que fuera'l tercer candidatu más votáu nes eleiciones de mayu de 1989, asumió n'agostu la presidencia del país dempués de recibir el sofitu d'Aición Democrática Nacionalista (ADN), grupu políticu de derecha.

 
Gonzalo Sánchez de Lozada, 78º y 81º presidente de Bolivia

Les siguientes eleiciones, celebraes en xunu de 1993, dieron la victoria al empresariu mineru Gonzalo Sánchez de Lozada, quien asumió la presidencia, en cuantes que'l dirixente aymara Víctor Hugo Cárdenas aportaba a la vicepresidencia. Coles mesmes, nes eleiciones pal Congresu, el MNR llogró la mayoría, reemplazando a la coalición de centru izquierda hasta esi momentu nel poder. Lozada, que fuera ministru de Planiamientu y Coordinación antes de la so eleición como presidente, introdució dalgunes de les midíes más severes de reforma económica puestes en práutica pelos países fuertemente empeñaos: amplia privatización d'empreses estatales, amenorgamientu de los gastos en servicios sociales y nos programes d'educación, y zarru de munches de les mines. L'estrictu control de los gastos estatales ayudó a amenorgar la inflación a un 6,5% en 1995, pero los costos sociales fueron bien altos, incluyida la Masacre de Navidá. El so programa de gobiernu, denomináu "Plan de Toos", consistió na capitalización (privatización de los bienes del estáu con otru nome), la participación popular, la reforma educativa y la descentralización alministrativa.

Nes eleiciones presidenciales de xunu de 1997 resultó vencedor l'ex presidente Hugo Banzer, que, ensin cuntar cola mayoría absoluta, recibió primeramente'l sofitu del tamién ex presidente Jaime Paz Zamora y el so partíu, el Movimientu d'Izquierda Revolucionaria (MIR), quien d'esta manera devolvía-y el favor por sofitar colos sos diputaos d'Aición Democrática Nacionalista (ADN) la gobernabilidad del país mientres el so mandatu. En xunu de 1999, Banzer hubo de camudar a la metá de los miembros del so gobiernu, tres un grave escándalu que salió a la lluz cuando esi mesmu mes produció la inesperáu arrenunciu del ministru del Interior, Guido Nayar, quien criticó la corrupción ya ineficacia gubernamentales. El presidente decretó'l 8 d'abril de 2000 l'estáu de sitiu, al envís de detener la folada de protestes que teníen llugar en Cochabamba na llamada Guerra de l'Agua, pero nun pudo contener con esa midida un violentu españíu social causáu pola estrema probeza del campesinado indíxena hasta que robló seis díes dempués colos representantes sindicales d'éstos una serie d'alcuerdos.

El día 20 d'esi mes, cuatro díes primero que los miembros del so gobiernu presentaren en plenu la dimisión, Banzer suspendió l'estáu de sitiu. Nomó un nuevu gabinete'l 25 d'abril, pero'l 19 d'ochobre tuvo que ver como de nuevu'l so gobiernu presentaba en bloque la so dimisión tres la grave crisis social vivida en Bolivia dende setiembre. Ésta, carauterizada por fuelgues, cortes de carreteres y enfrentamientos con fuercies militares (sobremanera nos departamentos de La Paz, Cochabamba y Santa Cruz) tuvo protagonizada por indíxenes y determinaos sindicatos, defensores del derechu de los llabradores al cultivu de coca y contrarios a les intenciones gubernamentales de erradicarlo y sustituyilo pol d'otros productos.

Aquexáu de cáncer de pulmón, Banzer arrenunció'l 6 d'agostu de 2001 a la presidencia y foi sustituyíu pola so vicepresidente, Jorge Quiroga. Ésti caltúvose nel gobiernu hasta'l 6 d'agostu de 2002, completando'l quinqueniu pal cual fuera escoyíu Banzer. El so socesor foi Sánchez de Lozada, que la so candidatura pol MNR foi la más votada nes eleiciones presidenciales celebraes el 30 de xunu d'esi mesmu añu. Al recibir namái'l 22,5% de los sufraxos (pol 20,94% d'Evo Morales, líder indíxena del Movimientu al Socialismu, MAS; del 20,91% de Manfred Reyes Villa, candidatu de Nueva Fuercia Republicano, NFR; y del 16,3% de Jaime Paz Zamora, nuevamente presentáu pol MIR), Sánchez de Lozada precisó la designación del nuevu Congresu Nacional (que los sos miembros fueron escoyíos esi mesmu día), pa la cual compitió con Morales y que llogró gracies al votu de los sos parllamentarios y de los procedentes d'otros partíos, principalmente'l MIR. Sánchez de Lozada y Paz Zamora sellaron antes el denomináu Plan Bolivia de Responsabilidá Nacional, pactu de gobernabilidad ente dambes formaciones basáu nuna futura política que tuviera per exa principal la creación d'empléu y de riqueza.

El nuevu presidente anunció en febreru del 2003 una serie d'impopulares midíes económiques (ente elles, un nuevu impuestu sobre los salarios), que xeneró protestes en tol país. Sánchez de Lozada retiró'l so proyeutu, pero la grave crisis amenada, chiscada de violentos incidentes, motivó la dimisión de tolos miembros del so gobiernu. Nel siguiente mes d'agostu, pa intentar poner fin a la crisis que vivía'l país, Sánchez de Lozada llegó a un alcuerdu col partíu de la oposición NFR, qu'entró nel executivu. El plan gubernamental de costear proyeutos sanitarios y educativos colos beneficios de la esportación de gas natural xeneró nuevos descontentos (principalmente, pola posibilidá de que'l tresporte de dichu productu efectuárase al traviés d'un puertu chilenu); asina, en setiembre y ochobre de 2003 asocediéronse nueves manifestaciones promovíes pola Central Obrera Boliviana (COB) y pola Confederación Sindical Única de Trabayadores Llabradores de Bolivia, que convocaron un paru xeneral indefiníu. El movimientu popular tamién foi catalizado pol MAS y pol Movimientu Indíxena Pachakuti. La revuelta estender a les principales ciudaes del país (La Paz y L'Altu fueron inclusive militarizadas pol gobiernu y llevóse a cabu la llamada Masacre d'Ochobre nel Altu), onde'l clima yera d'abierta insurrección. Ante esta situación, que produció dixebres nel executivu, Sánchez de Lozada dimitió'l 17 d'ochobre. Foi sustituyíu pol vicepresidente, Carlos Mesa, quien formó un gabinete integráu por políticos non adscritos a partíu dalgunu, col enfotu de poner fin al conflictu y algamar la reconciliación nacional. Poco dempués de la so invistidura, Mesa comprometer a convocar un referendu nel que los bolivianos tendríen de pronunciase sobre la cuestión de la esportación de gas natural. Debíu al casi nulu sofitu políticu, Carlos Mesa arrenunció, primíu por graves disturbios sociales, asumiendo la presidencia de forma inesperada l'en esi entós presidente de la Corte Suprema de Xusticia, Eduardo Rodríguez Veltze, quien se comprometió a exercer un gobiernu de transición, convocando a eleiciones el 22 de xineru de 2006. El so gobiernu foi curtiu y tuvo chiscáu por escándalos como'l Casu de los Misislles Chinos.

Evo Morales Ayma editar

 
Evo Morales, en 2006, con mandatu hasta 2010. Na semeya col presidente de Brasil, Lula da Silva.

Evo Morales Ayma asumió'l poder el 22 de xineru de 2006 como'l primer mandatariu d'ascendencia indíxena en ser electu Presidente de la República por una mayoría absoluta del 60% de los votos de la eleición presidencial xeneral (la segunda vuelta nun ta tipificada). Facer prometiendo nacionalizar los hidrocarburos del país, combatir la corrupción y escesos de les multinacionales, dexar el mercáu llegal de coca ya intervenir ensin l'ayuda d'Estaos Xuníos, partir meyor les tierres y gobernar pa toos. Hasta la fecha Morales tuvo dellos enfrentamientos con petroleres y gobiernos de los países de los cualos proceden felicidaes petroleres, como'l casu de Repsol. La tema de la nacionalización sigue pendiente na axenda del presidente bolivianu pero'l 29 d'ochobre de 2006 robláronse como primer pasu unes nueves condiciones les petroleres.[ensin referencies]

En xunetu de 2006, llevar a cabo eleiciones pa escoyer representantes pa una asamblea la propuesta autonómica llevó a cabu un bloquéu internu na Asamblea Constituyente. Toes estes dicotomíes llevaron a tensionar la situación política ente oriente y occidente. Cuando l'escenariu políticu bolivianu paecía tar menos sopelexáu, a ello sumóse una propuesta controversial pa l'Asamblea Constituyente, una y bones la ciudá de Sucre (capital de Bolivia con un solu poder estatal constituyíu) pidía que los otros dos poderes estatales asitiaos en La Paz (sede de Gobiernu) sían treslladaos a Sucre.

Estos discutinios políticos, causaron un paru temporal de sesiones na Asamblea Constituyente. Sicasí, la vicepresidencia de la república emprestar pa ser la mediadora ente dambes fuercies polítiques. Magar la vicepresidencia llogró un consensu ente toles bancaes polítiques, d'igual manera ellaboró un documentu que nun llogró'l prestu a la demanda de la ciudá de Sucre. La tema de la Capitalia foi retiráu de l'axenda política dempués de perfacese na ciudá d'El Altu, el Gran Cabildru, que movió la balanza en favor de retirar esta difícil tema de la nueva constitución.

El 21 de payares del 2007 en xunta del Comité Interinstitucional de Chuquisaca, decidió tomar de les instalaciones policiales y l'intervención de la sesión de l'Asamblea Constituyente nel Llicéu Militar tamién la orientación del cabildru del vienres 23 de payares pa evitar la votación final de los distintos artículos de la Nueva Constitución Política de Bolivia. Por cuenta de los constantes ataques ya insultos que recibíen los Asambleistas, per parte de fuercies reaccionaries contraries a l'aprobación d'una nueva Constitución Política; la presidencia de l'Asamblea Constituyente decide treslladar l'Asamblea Constituyente al Llicéu Militar “Teniente Edmundo Andrade” nel Castiellu de La Glorieta, para d'esta manera dar seguridá a los Asambleistas y poder dar llugar a la votación final de los distintos artíiculos de la Nueva Constitución. [ensin referencies]

Ye nesos momentos que'l Comité Interinstitucional lideráu por Jaime Barrón qu'articulara con anticipación una estratexa pa trabar l'Asamblea Constituyente usando como escusa la tema de la sede de los poderes del estáu o Capitalía, y tomar los cuarteles de la fuercia público, provocar l'arrenunciu del entós Prefeutu David Sánchez adherente del MAS, decide actuar y llanzar el so ataque cuando'l cabildru expiraba, al mediudía del vienres 23, Barrón llanzó una arenga al ensame que se concentró na Plaza 25 de mayu: “Tenemos que forfugar porque hai problemes nel Teatru Gran Mariscal”, dixo magar que aquello nun rescamplaba. Más que como un comentariu, l'ensame tomó les pallabres de Barrón como una orde y dirixióse camín d'eses instalaciones pa tomales y l'esfriega cola fuercia público empezó. Ésta concluyiría col repliegue policial a Potosí, 48 hores dempués, col saldu de trés muertos, casi tres centenares de mancaos y media docena d'instalaciones policiales sol fueu. Darréu los "manifestantes" empobinaos por Barrón decidieron el intentu de toma del Llicéu de La Glorieta, pa detener l'aprobación en Grande de l'Asamblea Constituyente y fueron repelidos pola Policía, dempués de delles hores de llucha. Mientres esi tiempu, dientro del Llicéu, los Asambleístas concluyíen l'aprobación en grande de la Nueva Constitución Política, el 25 de payares de 2007.[ensin referencies]

La nueva constitución boliviana entró en vixencia'l 7 de febreru de 2009, fecha na que foi promulgada pol Presidente Evo Morales[9][10]en siendo aprobada nun referendu con un 90,24% de participación. La consulta foi celebrada'l 25 de xineru de 2009 y el votu aprobatoriu algamó un 61,43% del total, esto ye, 2.064.417 votos. El "non", pela so parte, algamó 1.296.175 sufraxos (esto ye, un 38,57%). Los votos en blancu sumaron 1,7% y los nulos, un 2,61%.[11]

Ver tamién editar

Bibliografía editar

  • Arguedas, Alcides (1922). Historia Xeneral de Bolivia..
  • De Mesa, José; Gisbert, Teresa; Mesa, Carlos (1998 [5ª Ed. 2003]). Historia de Bolivia.. La Paz: Gisbert.
  • Klein, Herbert S. (1982 [3ra edición aumentada y correxida 2002]). Historia de Bolivia.. La Paz: Mocedá.

Referencies editar

  1. Teresa Gisbert por encargu del Institutu Nacional d'Estadística (2010). «Periodu Prehispánicu Bolivia». Archiváu dende l'orixinal, el 28 de payares de 2015. Consultáu'l 6 d'abril de 2010.
  2. Arqueobolivia.com : Actualidá de l'arqueoloxía en Bolivia
  3. [Tres les Buelgues de los Chané, El Deber, 1 de xunu de 2003 ]
  4. 4,0 4,1 «UNESCO World Heritage Centre - Official Site».
  5. [Al Marxe de Les mios Llectures, Marcelo Terceros B., setiembre de 1998]
  6. Historia d'España nos sos documentos: sieglu XIX, Volume 5, páx. 80. Historia. Serie Mayu Series. Historia (Cátedra).: Serie mayor. Autor: Fernando Díaz-Plaja. Editor: Fernando Díaz-Plaja. Compilado por Fernando Díaz-Plaja. Editor: Cátedra, 1983. ISBN 84-376-0390-0, 9788437603902
  7. Documentos pa la historia arxentina, Volumes 39-41, páx. 182. Autor: Universidá de Buenos Aires. Institutu d'Investigaciones Históriques. Publicáu en 1965
  8. 8,0 8,1 Valdivieso, Patriciu. «Rellaciones Internacionales. Rellación Chile-Bolivia-Perú: La Guerra del Pacíficu». Archiváu dende l'orixinal, el 28 de payares de 2015. Consultáu'l 31 Ene 2007.
  9. El Mercurio (8 de febreru de 2009). «Evo Morales promulga la nueva Constitución y proclama el "socialismu comuñal"». Consultáu'l 12 de febreru de 2009.
  10. BBC Mundu (7 de febreru de 2009). «Bolivia promulga nueva Constitución». Consultáu'l 12 de febreru de 2009.
  11. Corte Nacional Eleutoral. «Referendu Nacional Constituyente 2009». Consultáu'l 9 de febreru de 2009.

Enllaces esternos editar