El pelo o pelo ye una continuación del cueru cabelludo, formada por una fibra de queratina y constituyíu por un raigañu y un tarmu. Formar nun folículo de la dermis, y constitúi la traza carauterística de la piel delgada o fina. La diferencia ente la queratina de la capa córnea y la queratina del pelo ye que nel pelo les célules queden xuníes siempres unes con otres, dando llugar a una queratina bien dura. Cada unu de los pelos consiste nun raigañu allugáu nun folículo piloso y nun tarmu que se proyeuta escontra riba percima de la superficie de la epidermis. El raigañu engrandar na so base. La zona papilar o papila dérmica ta compuesta de texíu conxuntivo y vasos sanguíneos, qu'apurren a pode les sustancies necesaries pa la so crecedera.

Pelo humanu ampliáu 200 vegaes.
Pelo ampliáu con un microscopiu.

El pelo distribuyir en casi tola superficie corporal, quitando les superficies palmoplantares, l'embelicu y les mucoses. Nun adultu'l númberu averáu de pelos ye d'unos cinco millones, partiéndose en forma desigual a lo llargo del cuerpu. Na cabeza hai alredor d'un millón, atopándose ente 100,000 y 150,000 nel cueru cabelludo. El pelo de la cabeza caltién el calor corporal d'esta y apúrre-y al craniu cierta proteición contra los golpes. Les pestañes protexen los güeyos menguando la cantidá de lluz y polvu que puede enfusar nestos; y les ceyes protexen los güeyos del sudu que puede pingar pola frente.

Química del pelo editar

El pelo ta constituyíu por queratina (proteína fibroso), que contién una alta cantidá de cisteína dientro de la cual atópase l'aminoácidu cisteína que tien un átomu d'azufre. "Les cadenes de queratina afacer de manera paralela",[1] les cualos caltiénense xuníes per mediu de tres tipos d'enllaces:

la capacidá de romper de manera temporal les pontes salines y les pontes d'hidróxenu.

Anatomía del pelo editar

 
Glándula sebácea y folículo piloso.

Anatómicamente el pelo presenta la mesma estructura que cualesquier otru tipu de pelo, anque la implantación na piel ye más fonda que nel restu, una y bones el folículo llega hasta la hipodermis. Les glándules sebáceas son órganos secretores exocrinos que producen una sustancia graso llamada sebu y desagüen dientro de cada folículo. Asitiar na parte media de la dermis acomuñaes al folículo piloso al que se van a desaguar. Les glándules sebáceas distribuyir por tola piel, sacante nes rexones palmoplantares, y son bien abondoses nel cueru cabelludo, na cara y na zona cimera del pechu, nel pubis y na axilas.

Esisten fibres musculares llises asociaes a cada pelo (músculu erector del pelo). La contraición de los músculos fai que'l pelo se erice, camudando asina'l so ángulu con rellación a la piel. Esti procesu amonta les posibilidaes aislantes de la cubierta del pelo, apurriendo asina un meyor abrigu contra'l fríu.

Nos folículos pilosos de les axilas y zones xenitales esisten tamién glándules sudorípares apocrinas, son les responsables en parte del golor corporal carauterísticu de cada persona.

El tarmu entiende trés capes. El migollu, que consiste en célules queratinizadas, laxamente xuníes, y que ta presente solamente nos pelos más gruesos (pelo de guardia). L'espaciu intercelular ta llenu d'aire. El migollu ta arrodiada de la corteza, fuertemente xuntada. Na corteza o córtex ta la parte Entemedia del pelo, afítense la mayoría de los gránulos de pigmentu. La so superficie tópase cubierta con un tegumentu, nel que les célules pueden tar xuntaes o bien dixebraes nes porciones terminales, formando escames.


El pelo sufre continuos cambeos. Cuando termina de crecer, la reproducción de les célules indiferenciadas de la base del folículo tamién se detien, el raigañu faise progresivamente más estrecha, y les célules que s'atopen enriba de la papila sufren un procesu de cornificación. Finalmente, el raigañu dixebrar de la papila del pelo, y ésti cai. Primero que s'esprenda, empecípiase la formación d'un nuevu pelo na base del folículo.

Fases de crecedera editar

El pelo nun crecer de manera indefinida, sinón que tien una crecedera cíclica, al que se-y llama ciclu piloso. Cada folículo tien el so propiu ciclu, independiente de los qu'haya al so alredor.

  • Fase anágena o Anagen: Nesta fase'l pelo ta pegáu a la papila, naz y crez. Dura ente 2 y 8 años, anque dacuando ye enforma mayor. La forma del folículo nesta fase ye similar a la d'una cebolla, más ancha na base que nel tarmu. El pelo crez darréu por cuenta de que les célules de la matriz del folículo estremar por mitosis constantemente.
  • Fase catágena o Catagen: Ye una fase de transición. Estiéndese unes 3 selmanes, mientres los cualos la crecedera detiense y dixébrase de la papila, cesando l'actividá de les célules de la matriz, incluyíu los melanocitos. El bulbu toma un aspeutu cilíndricu.
  • Fase Telógena o Telogen: Ye la fase del descansu y de cayida del pelo, dura unos 3 meses. El raigañu del pelo toma un aspeutu de cerilla y permanez ensertáu nel folículo.
Tipu de pelo Duración de la fase anágena
pelo 2-5 años (730-2920 díes)
barba 1 añu (365 díes)
vellu corporal 13-15 selmanes (91-105 díes)
ceyes 1 mes (30 díes)
bigote 4-14 selmanes (28-98 díes)

Cada 2 díes y 9 hores ½ , el pelo crez siquier un milímetru más.

Funciones del pelo nel ser humanu editar

Nos seres humanos, el pelo tien dos funciones:

  • Proteición: El pelo protexe al cueru cabelludo del sol y del fríu. Les ceyes y les pestañes protexen los güeyos del sudu que pudiera cayer de la frente, los pelos de la ñariz torguen la entrada nes fueses nasales de polvu, partícules que pueda contener l'aire. Tamién sirve pa l'amortiguación de golpes y rozadures. Enzanca les picadures d'inseutos y ameyora el control de la temperatura corporal por aciu disipación.
  • Estética: En toles cultures el pelo tuvo mayor o menor grau de cuidu ya importancia. Dende'l so peñáu, llaváu, recoyíu y afatáu hasta'l so total afaitáu. La enforma o poca presencia de vellu foi un símbolu estéticu de múltiples significaos: fortaleza, sabiduría, esperiencia, virilidad/feminidad, llibertá, esclavitú, moda, relixón, poder adquisitivu, estamentu social, ideoloxía políticu-filosófica, ente otros munchos.

Tipos de pelo editar

En sentíu unitariu (esto ye, no que fai a cada pelo), puede haber d'ellos distintos tipos:

  • Pelo de cubierta, guardia o jarra: ye'l pelo más llargu y rectu, con una terminación en punta; esti tipu de pelo torga qu'escape'l calor.
  • So piel o borra: sirve pal aislamientu térmicu, yá que ye bien trupu; dexa l'intercambiu térmicu escontra l'esterior, o bien lo torgar.
  • Sensorial o vibrisas: ta provistu de senos vasculares y fibres nervioses qu'envolubren la base del folículo piloso, polo que tienen una función sensorial.

Tipos de pelo editar

En función de la so estructura editar

La estructura del pelo atópase determinada pola forma en que s'atopen les pontes disulfuro, pero no fondero esto atópase determináu por información contenida nel ADN:

  • Llisu, llaciu o lisótrico. La forma del folículo ye redondu y ta empobináu verticalmente a la superficie de la piel formando un ángulu rectu con ella. Esta estructura deber a que los enllaces d'azufre atopar de forma paralela.
  • Onduláu o cinótrico. Tien forma oval y ta empobináu formando un ángulu agudu.
  • Rizáu o ulótrico. Tien forma elíptica y l'orientación ye paralela a la superficie de la piel. Los enllaces d'azufre atopar de manera diagonal, que da llugar a un espiral.

Nos caucásicos suel predominar el pelo que ye ente llisu y onduláu, yá que nel folículo xeneralmente forma un pequeñu ángulu agudu cola vertical a la piel. El tipu lisótrico ye bien carauterísticu de los mongoloides, ente que los tipos rizaos de los negroides.

En función de la so emulsión epicutánea editar

El pelo puede clasificase en función de la emulsión epicutánea que presenta en:

  • Normal. La emulsión epicutánea ta permediada. L'aspeutu del pelo ye brillosu, nidiu y aterciopeláu.
  • Secu. La emulsión epicutánea contién poca grasa y poca agua. L'aspeutu del pelo ye aspru y argayadizu.
  • Grasu. La emulsión epicutánea tien altu conteníu en grasa. L'aspeutu del pelo ye brillosu y pegañosu.

Cualidaes del pelo editar

Les cualidaes del pelo deber a la estructura filamentosa de la queratina. Son: elasticidá, resistencia, y porosidá.

Elasticidá editar

Ye la capacidá que tien el pelo pa espurrise y volver a la so forma natural ensin rompese. Na mayor parte de los procedimientos químicos de guapura (tintes, decoloración, ondulación) faise la prueba d'elasticidá pa non sobreprocesar el pelo.

Resistencia editar

El pelo ye fuerte porque les célules cuticulares tán xuníes ente sigo con una sustancia químico complexa qu'actúa como cementu y caltener tamién xuníes al córtex.

El pelo ye resistente a:

  • el frayatu: un pelo sano puede soportar una carga de 50-100 g; esto puede trate alteriáu por dellos axentes químicos;
  • el calor: un pelo aguanta temperatures de 140 °C cuando ta secu, y hasta 200 °C cuando ta moyáu;
  • la podrizu: la estructura de la queratina y el so conteníu n'azufre faen el pelo bien resistente;
  • cambeos de pH: cuando la fibra capilar someter a soluciones acedes estremes o alcalines estremes, debilítase.

Propiedaes llétriques editar

El pelo seco nun ye un bon conductor de la eletricidá, y presenta una alta resistencia llétrica. Cuando s'aplica peñáu o cepilláu, los pelos atropen eletricidá estática y se repelen ente sigo.

Porosidá editar

Ye la capacidá que tien el pelo d'absorber líquidos. L'absorción d'agua produz un hinchamientu de la fibra con una medría d'un 15-20 % nel diámetru y solo un 0.5-1 % nel so llargor.

El pelo moyáu ye un pocu más llargu que secu y más esponxosu.

L'absorción d'agua y l'hinchamientu de la fibra dependen sobremanera del pH del mediu. El pH alcalín favorez l'hinchamientu de la fibra capilar.

Color del pelo editar

Los pigmentos responsables del color del pelo son les melanines, que son producíes polos melanocitos de la matriz. La melanina atrópase dientro d'estes célules nunos orgánulos esféricos denominaos melanosomes, delimitados por una membrana lipídica. L'actividá de los melanocitos afacer al ciclu piloso, y produzse mientres la fase anágena.

Colores de pelo editar

  • Negru:

Ye la tonalidá más escura del pelo, siendo de la mesma la más frecuente por cuenta de una bien alta cantidá eumelanina. Ye xunto col pelo marrón los más comunes a nivel mundial.

  • Castañal:

El pelo castañu carauterizar por mayores niveles de eumelanina y niveles más baxos de feomelanina. De los dos tipos de eumelanina (negru y marrón), les persones de pelo castaño tienen eumelanina marrón; tamién suelen tener guedeyes d'espesura media. Les neñes de pelo castañu o les muyeres conócense de cutiu como morica.

El color castañu ye un color del pelo que ye una cortina acoloratada del pelo marrón. En contraste col pelo castañu, el color acoloratáu de la castaña ye más escuru. El pelo castañu ye común ente los pueblos nativos de Norte, Centru, Europa Occidental y Oriental.

  • Rubio:

Estender dende una tonalidá casi blanca (rubiu platinado) a un roxu escuru doráu. El roxu afresado, un amiestu de pelo rubiu y colloráu, ye un tipu muncho más raru que contién más feomelanina. Puede tener casi cualquier proporción de feomelanina y eumelanina, pero tien solamente pequeñes cantidaes de dambos. Más feomelanina crea un color rubiu más doráu o afresado, y más eumelanina crea un color cenizo o doráu.

Munchos neños nacíos col pelo rubiu desenvuelven el pelo más escuru ente qu'avieyen, cola mayoría de los roxos naturales que desenvuelven un color de pelo d'un tonu rubiu escuru pol tiempu algamen la edá media. Les hormones del embaranzu entaínen esti procesu. El pelo rubiu claru natural ye raru na edá adulta, con demandes de la población del mundu que s'estendía del 2% de los roxos naturales

La población rubia predomina nel continente Européu, y de forma más común nos países nórdicos, Rusia y en países anglosaxones. Estudios realizaos en 2012 amosaron que'l pelo rubio natural de los melanesios ye causáu por una mutación recesiva na proteína 1 rellacionada con tirosinasa (TYRP1). Nes Islles Salomón, el 26% de la población tien el xen; Sicasí, ta ausente fora d'Oceanía.

  • Pelirroxu:

Varia de tonos rubios afresados a lluz titian, cobre y menos comúnmente coloráu puru. Ye causada por una variación nel xen Mc1r y ye recesivo. El pelo colorao tien les cantidaes más altes de feomelanina, alredor 67%, y xeneralmente niveles baxos de eumelanina. Ente'l 1 y 2% de la población tien dichu color de pelo, polo que ye'l menos común. Atópase más prominentemente nos países del Reinu Xuníu: Escocia, Irlanda del Norte, Gales ya Inglaterra; y fora del reinu, Irlanda. Escocia concentra la mayor proporción de pelirroxes; el 13% de la población ye pelirroxa y aproximao el 40% lleva'l xen recesivo.

  • Gris o blancu:

Tonalidá de pelo que xeneralmente se presenta na vieyera o inclusive antes, en función de distintos factores (estrés, alimentación, heriedu). Conócense como canes. Conozse como albinismu a la condición xenética na qu'hai una ausencia conxénita de melanina de güeyos, piel y pelo nos seres humanos y n'otros animales causáu por una mutación nos xenes.

Pigmentos editar

Según la concentración de los pigmentos en cada persona, el color del pelo puede variar, inclusive l'ausencia n'específiques cantidaes de melanina dan la coloración del pelo:

  • Eumelanines.
    • Eumelanina negra: apurre'l color negru.
    • Eumelanina marrón: apurre'l color marrón.
  • Feomelanines: apurren colores trigueños o roxos.
  • Tricocromos: apurren colores y tonalidaes acolorataes.

L'apaición de les canes deber a la perda de coloración de los pelos, fenómenu que forma parte del procesu natural del avieyamientu.

Otros datos editar

Les variaciones más importantes na apariencia física de la cabeza son:

  • la grosez varia cerca de 80 µm (0,08 mm).
  • los complementos de la cabeza *

el color de pelo (orixinal o artificial)

  • el tipu de pelo *

el corte de pelo (esto ye, la forma na que'l pelo entámase o desorganiza en cada persona, en función de les preferencies tanto individuales como culturales: rizos, dreadlocks, trences, coletes, peluques, anfileres decorativos).

Alteraciones capilares editar

  • Alopecia. Ye una alteración capilar producida pola cayida del pelo:
  • Calvez tóxica. Puede apaecer de resultes d'una grave enfermedá con fiebre elevao.
  • Alopecia areata. Ye una enfermedá na cual piérdese pelo d'improviso nuna zona concreta, de normal nel cueru cabelludo o barba.
  • Alopecia androgénica. Esta calvez ye d'orde hereditariu y comúnmente carecer los homes. Preséntase xeneralmente na nuca, frontal, o coroniella, anque por ser el so patrón xenéticu nun tien zones específiques.
  • Moniletrix. Ye un trestornu constituyíu por una variación regular de la espesura del tarmu piloso, dándo-y a pode un aspeutu de rosariu con enclín a rompese prematuramente nos puntos onde ye más delgáu. Presenta un patrón hereditariu autosómico dominante.
  • Tricoptilosis. Ye una alteración conocida por puntes abiertes» (llamaes coloquialmente «horquetillas»), el pelo vese opacu y esllucíu y esa división torga tanto peñalos como que los peñaos queden nel so sitiu una vegada llograos.
  • Tricorrexis invaginada. Conocida como pelo de bambú. Consiste nunes deformaciones téunicu y cóncavu del tarmu que recuerda al bambú. Pueden asoceder de forma traumática sobre pelos normales o ser conxénita. Podría debese a un efeutu pasaxeru de la queratinización. Esti tipu de pelo carauterísticu del síndrome de Netherton.
  • Ensortijamiento adquiríu del pelo. Tamién conocíu como "Pelo greñu adquiríu" y n'inglés como "Acquired progressive kinking" ye un trestornu de la crecedera del pelo del cueru cabelludo nel que los pelos afeutaos nacen dende'l raigañu encrespados y con rotaciones sobre la so exa, el pelo ye bien paecíu en testura y grosez al vellu pubiano pero tien mayor largura qu'este.

Historia editar

Exipcios editar

Diodoro de Sicilia diz que Osiris fixo'l xuramentu de nun rapase la cabeza hasta que nun tuviera de vuelta a la so patria. Y este, añade, ye l'orixe del usu constante ente los exipcios de nun cortase los pelos nin la barba dende'l día en que salen del so país hasta l'en que vuelven a la so patria. D'esti pasaxe puede concluyise que los exipcios rapábense davezu la cabeza. Herodoto asegurar positivamente de los sacerdotes d'aquella nación y añade que non solo se tosquilaben tola cabeza sinón tamién toles otres partes del cuerpu, tarreciendo profanar el cultu de los dioses con dalguna suciedá oculta o cola presencia de dalgún inseutu nacíu ente'l pelo.

Tocantes a les muyeres exipcies, paez que calteníen la so melota, que cortaben en forma cuadrada sobre'l pescuezu y cubríen con una especie de gorru bien grande.

Acostumaben tamién los exipcios ufiertar votos a los dioses, como casi tolos otros pueblos, pal sanamientu de los sos fíos enfermos y cuando se topaben restablecíos conducir al templu, nel que-yos cortaben el pelo, poniéndolo depués nuna balanza y ufiertando igual pesu d'oru, el qu'apurríen a los que curiaben de los animales sagraos.

Xudíos editar

Los xudíos taben suxetos a ciertes regles particulares avera la manera de traer el pelo. Nun se-yos dexaba'l cortalo en redondu porque los árabes, los amonitas, los moabitas, los idumeos y pueblos del Dexen, de Tema y de Blus llevar d'esta manera en forma de corona a imitación de xunzo. Y a esto alude lo que diz Jeremías nel cap, IX. v. 26, y lo que lleemos nel Levíticu cap. XIX. v. 27. En ciertes ocasiones dexábase-yos cortase'l pelo, como en casu de llepra o otres enfermedaes, nel llutu, en tiempu de penitencia, etc. Llevaben sobre la cabeza una especie de tiara como los perses y caldeos.

Antiguos griegos editar

Ente los griegos los mozos de dambos sexos nun se cortaben los pelos hasta la dómina en qu'entraben na adolescencia. Les rapaces cortar la viéspora del so matrimoniu y ufiertar polo común a Artemisa o a les Moiras. Los mozos griegos consagraben polo común los sos primeros pelos a Apolo o a Asclepio, y dacuando a Dioniso.

  • los mozos trecenios de dambos sexos consagraben los sos pelos a Hipólito, que morriera solteru *los

mozos de Megara dedicaben la so primer melota a Ifinoe fía d'Alcatoo, que morrió virxe *los de Sición, a Exea

Teseo ufiertó'l primeru la so melota al Dios de Delfos, que'l so exemplu foi siguíu por tolos mozos de distinción de Atena. Los asirios teníen un costume asemeyada, ufiertando los mozos los pelos y los mayores n'edá la barba. Los probes, dacuando consagrar a Hércules, o a cualesquier otru dios adoráu n'Atenes.

Nos primeros tiempos esti usu nun yera constante y vemos a dellos héroes consagrar la so primer melota por un votu particular a les deidaes que tuvieren un especial curiáu de la so infancia y munches vegaes, a los dioses de los ríos. Asina ye que Aquiles prometió la suya al ríu Esperqueo si volvía sanu y salvu de la guerra de Troya: pero habiendo dempués sabíu que tenía de perecer naquel sitiu, diz Homero que se cortó los pelos y echar sobre la pira del so amigu Patroclo. Memnon ufiertó la suya al Nilu.

Esti usu de los griegos foi asonsañáu polos mozos romanos, que ufiertaben a dalguna deidá'l so primera barba y melota. Dion cuntar d'Augustu y Suetonio refierta a Calígula l'almitir esta ceremonia relixosa. Juvenal fala de les fiestes y convidaes que se faíen n'asemeyaos casos.

Munches vegaes contentábense los mozos con arreyar los primeros pelos a la estatua de la divinidá a la cual consagrar y Pausanias diz que la estatua d'Igia taba casi dafechu cubierta coles melotes qu'habíen colgáu o atáu nella les muyeres de Sición.

 
Bacantes nun relieve griegu

Solamente les bacantes ente les muyeres griegues yeren les que llevaben el pelo ondeante y ensin nengún frenu. Les rapaces arreyar sobre la frente o detrás de la cabeza: pero les muyeres casaes anoyar pelo normal sobre la nuca nuna sola trenza que ondeaba sobre los costazos.

Los griegos creíen que los dioses infernales cortaben un pelo a los mortales nel intre en que les Parques cortaben tamién l'estambre de la so vida. Asina ye que la muerte en Eurípides apaez armada d'una espada n'actitú de cortar el fatal pelo de l'arrogante Alceste pa faer una víctima consagrada a los dioses infernales. Macrobio reconoz una imitación asemeyada d'esti pasaxe de Eurípides en Virgilio, los qu'indiquen l'usu qu'había ente los griegos de cortar los pelos a los morrebundos.

Acostumaben tamién los griegos a cortase los pelos nel llutu pa echalos sobre los cadabres y sobre la pira de les persones que-yos fueren queríes: y cuando nun habíen tao presentes a los funerales diben deponer la melota sobre'l sepulcru de los parientes o amigos, de que'l so usu podríamos citar infinidá d'exemplos. Dacuando, non solo los parientes y amigos del difuntu daben esta prueba esterior de dolor sinón qu'en ciertos casos un pueblu enteru cortábase'l pelo n'agasayo de dalgún personaxe que la so perda yéra-y bien sensible. Los tesalios, al dicir de Plutarcu, cortáronse toos el pelo a la muerte de Pelópidas y los perses dempués de la de Masistio. Otros pueblos fueron entá más lloñe, cortando les clinaes de los sos caballos con cuenta de manifestar qu'hasta aquellos animales participaben del so dolor. Alejandro nun se contentó con faer llevar llutu a los macedonios y a los sos caballos pola muerte del so amigu Hefestión, sinón qu'hasta quixo que los seres inanimaos dieren una prueba de sentimientu mandando baltar les almenes de les torres y muralles.

Antigua Roma editar

Los romanos adoptaron esti usu de los griegos y Dionisio d'Halicarnasu cunta que les vírxenes y matrones romanes qu'asistieron a los funerales de la Fía de Virginio echaron sobre l'aciagu llechu d'aquella virtuosa y desgraciada Romana los sos pelos y vender de que se sirvíen p'arreyar los.

Los que naufragaren y perdíu tolos sos efeutos ufiertaben a los dioses del mar los sos pelos como la única ufrienda que podíen inda presentar. Vemos na Antoloxía que Lucilo dempués del so naufraxu ufierta los sos pelos a los númenes del Océanu, porque nun-y quedara otra cosa de que poder faer una ufrienda. Por esta razón Petronio llamaba a l'aición de cortase los pelos l'últimu votu d'aquellos que tán próximos a naufragar o que naufragaron. El mesmu motivu, esto ye, la reconocencia a los dioses faía cortar los pelos a aquellos que salieren de graves enfermedaes o d'un inminente peligru y por esta razón, los que se topaben nesti casu dexábense crecer los pelos hasta que fueren bastante llongures pa ufiertalos.

L'usu de cortase los pelos y d'ufierta-yos a los dioses del mar, echándolos a les ondes cuando taben nuna torbonada, dio motivu ente los navegantes a la supersticiosa opinión de que yera mal agüeru el cortase les uñes y los pelos nuna nave a menos de topase n'inminente peligru.

Ente los romanos vemos que los acusaos de grandes delitos y los que recurríen al pueblu contra dalgún opresor poderosu dexábense crecer la barba y los pelos en señal de dolor, los que se cortaben el día en que yeren absueltos o en que llograren xusticia. Dalgunos tamién, amás de llevar en tiempu d'aflicción la barba y pelo llargo, cubrir con ceniza o tierra, como los xudíos y otros pueblos.

Los filólogos tán discordes avera de la manera en que llevaben los pelos los esclavos. Dalgunos creyeron que se-yos cortaben tolos pelos, fundaos naquel proverbiu griegu de Suidas: ¿tu yes esclavu, y tienes melota?, al pasu qu'otros creen que tamién se rayía la cabeza a aquellos que d'esclavos pasaben a llibertos, esto ye, antes de da-yos el gorru de la llibertá llamáu pileus. Esta última costume yera fundada na relixosa ufrienda que faíen de los sos pelos a los dioses en reconocencia d'ameyorar de suerte. Ovidio diz que les melenes de los esclavos sirvíen pa faer les melotes postizas.

El vencedores acostumaben a faer tosquilar la cabeza a los prisioneros en señal d'esclavitú y hubo dalgunos tan bárbaros, como los escites al invadir Palestina, que non solo fixeron tosquilar el pelo, sinón arrincar la piel de la cabeza de munchos hebreos: que la so inhumanidad executó tamién el cruel Antíoco contra dos de los Macabeos.

Pola hestoria vemos que les dames de Cartago cortáronse los sos pelos pa faer cuerdes que faltaben pa mover les máquines de guerra y les matrones romanes fixeron el mesmu sacrificiu n'honor de la so patria y de la so llibertá n'otru apuru asemeyáu.

Los antiguos sirvir d'un fierro caliente llamáu calamistrum pa rizase los pelos. Ente los griegos y romanos solo siguíen esti usu les muyeres casaes y les rapaces. Pero ente los frigios y ente los otros pueblos célebres poles sos amuyeraes costumes, esta moda yera común a dambos sexos. Los sicambrios y los xermanos formaben un solu nuedu de la so llarga melota, que yera según testimoniu de Tácito el so atributu carauterísticu. Esta manera d'anoyar el pelo pasó a proverbiu y Marcial indíca-y coles pallabres nodus rheni. Los armenios, los sarracenos y dellos otros pueblos del Asia arreyar con delles viendas o cintes los cubellos en derredor de la cabeza, formando a manera d'una mitra. Los partos y los perses llevaben llargues melotes ondeantes, como se ve en delles de les sos medayes. Los árabes, los abantidas y misios, lo mesmo que los curetos y los etolios, cortábense'l pelo per delantre por que los enemigos nun los coyer por él nos combates. Los galos, según diz Diodoro de Sicilia, llevaben una llarga melota que llavaben bien de cutiu con agua de cal. Los atenienses que militaben na caballería dexábense crecer los pelos y lo mesmo faíen tolos lacedemonios, tantu los soldaos como los ciudadanos.

Los romanos, como se deduz de los sos monumentos, llevaben los pelos curtios, los que dexaben crecer en tiempu de llutu. Los lacedemonios llevar llongures y arumar con esencies al dir dar una batalla.

Los medas y los asirios, según Herodoto, y dempués d'ellos los perses llevar greños na parte de lantre y tendíos polos dos llaos sobre los costazos. Los numidas llevar greños de lo alto de la cabeza hasta embaxo. Les muyeres atenienses y los homes amuyeraos de la mesma ciudá rizaben y arumaben los sos pelos y cubrir con una especie de polvu mariello. Lucio Vero hermano del emperador Marco Aurelio echaba sobre los suyos unos polvos d'oru.

Les matrones romanes sirvir d'una especie d'aguyes pa partir el pelo en raya, con que s'estremaben les muyeres casaes de les doncelles que la traíen xuníu. Non solo los antiguos rizaben el pelo con un fierro caliente, sinón que tamién espardíen delles vegaes sobre d'ellos polvos d'oru y arreyar con filos o llámines del mesmu metal.

Los atenienses poníen ente los sos pelos dalgunes billorios d'oru. Nel baxu imperiu, los homes nun s'afataben menos que les muyeres, pos al igual d'estes afatiaben con dijes d'oru y piedres precioses, que poníen sobre los sos pelos.

Los sabios y filósofos d'Atenes y Roma reprendieron bien de cutiu l'usu de rizase los pelos y declamaron altamente contra los homes que se desdoraban con esti luxu amuyeráu. Tucídides mesmu nun quería que los mozu rizárense los pelos, nin que los llevaren alzaos sobre la frente formando un nuedu, como lo usaben les vírxenes o doncelles. Cicerón, nel so arenga pronunciada dempués de la so vuelta al Senáu, señaló a Pison como un home apurríu al viciu coles pallabres cincinnatum ganeonem, llibertín de los pelos greños. Reprendió'l mesmu defectu al cónsul Gabino, llamándo-y saltator calamistratus, faciendo reparar sobre'l so frente les señales del fierro caliente que sirviera pa formar los aniellos de los sos pelos: frontem calamistri vestigiis notatam. Suetonio describiendo los vicios de Nerón nun omite tampoco'l gran cuidu que ponía en componer los sos pelos.

Conocíen tamién los antiguos l'usu de les peluques o melotes postizas, y llamábense polos romanos galeri y galericuli. Afatábense dacuando con otra especie de peluca llamada corymbio, qu'asonsañaba'l tocáu de les vírxenes. Non solamente sirvíense de peluques pa despintar la falta de pelos sinón tamién pa presentase con pelos de color distintu de ios naturales o p'amarutase. Calígula llevaba una peluca y una llarga túnica pa frecuentar los forfuéganues: y la infame esposa de Claudio Mesalina despintaba so una peluca rubia la so negra melota cuando pasaba les nueches nes cases de prostitución.

Les peluques rubies yeren en Roma bien apreciaes y veníen de Germania y de los países septentrionales de la Europa. Dizse que l'arte de tiñir el pelo foi inventáu por Medea. Los godos y otros pueblos septentrionales tuvieron en gran apreciu una bona melota y poníen enforma curiáu en caltenela. Ente les muyeres yera una señal de virxinidá, polo que les doncelles llevaben la cabeza desnuda y el pelo ondeante, al pasu que les casaes llevaben la cabeza cubierta.

Los antiguos galos calteníen los pelos como una señal distintiva d'honor y de llibertá, por que la so razón César mandó cortá-ylos depués d'apodera-yos. Los esclavos traíen la cabeza rapada. Los eclesiásticos y aquellos qu'abandonaben el mundu faíense cortar el pelo y ufiertaben a Dios la so melota pa dar una prueba de la so esclavitú espiritual y manifestar qu'arrenunciaben a tolos honores mundanos prometiendo una absoluta suxeción a Dios y a los sos superiores. L'ablaya Fleuri diz que nun principiu les relixoses d'Exiptu y Siria faíense cortar los pelos pola llimpieza, al pasu que n'otres partes caltener, siendo delles nesti particular les práutiques de l'antigüedá.

N'otru tiempu xurar pola melota, lo mesmo qu'agora pol honor y el cortala a dalgún yera un despreciu y ignominia. Los cómplices nuna conxuración taben condergaos a cortase mutuamente los sos pelos.

Edá Media editar

Dar a los reis francos l'epítetu de cabelludos por acostumar usar una gran melota y más d'antiguo diose'l mesmu a los mozos romanos que nun llegaren a la edá de la pubertá, hasta que la so dómina dexar crecer el pelo, lo mesmo qu'a los eunucos y a los sacerdotes de Cibeles; pero non a los de Belona, nin de Ceres.

Los antiguos francos cortábense'l pelo por tol alredor de la cabeza, nun calteniendo sinón unos pocos na parte cimera d'ella. Nun yera dexáu sinón a los príncipes de la familia real el llevar los pelos llargos y llexando sobre los llombos y dellos autores añeden que se conocíen pola melota los distintos graos de nobleza de cada unu. Cortar los pelos a un príncipe o a cualquier francu yera non solamente degradalo y dixebralo de la so familia, sinón tamién escluyi-y de la nación o de la clase de ciudadanu, pos solo los esclavos llevaben la cabeza rapada.

Parte d'estos usos paez que nun fueron esclusivos de los francos, pos n'España vemos que cortar el pelo a un príncipe inhabilitába-y tamién pa reinar. Por esta razón diz la hestoria que Ervigio al intentar baltar del tronu a Wamba dio-y una bébora soporífera que-y quitó del sentíu por dalgún tiempu, mientres el cual fíxo-y cortar el pelo y que al volver en sí Wamba arrenunció la corona y retiróse al Monesteriu de Pampliega onde morrió en santa paz el añu 687.

Sajo la primer raza de los reis franceses, cuando se saludaba a dalguna persona de considerancia nun se-y podía faer un agasayo más finu y respetuosu qu'arrincase un pelo y presenta-y lo, con que la so aición manifestábase-y ser el so más rindíu esclavu, yá que un home al pasar del estáu llibre al de la esclavitú cortaba'l pelo y presentábalo al so amu o señor.

Nel sieglu VIII, los señores de distinción de Francia faíen cortar los primeros pelos de los sos fíos por aquelles persones de mayor respetu, les que por esta ceremonia yeren consideraes como padríns de los mesmos.[2]

Ver tamién editar

Referencies editar

Enllaces esternos editar