Xeografía de Bulgaria

Bulgaria (nome llocal, Republika Balgariya) ye un estáu que s'atopa nel sureste d'Europa, na parte oriental de la península Balcánica. Llenda con Rumanía, Serbia, Macedonia del Norte, Turquía, Grecia y el Mar Negru.

Xeografía de Bulgaria
Llocalización
Continente Europa
Rexón Península Balcánica
Carauterístiques xeográfiques
Superficie 110 879 km²
  2 390 km² (agua)
Llinia de costa 354
Puntos estremos
Puntu más baxu (Mar Negru) 0 m
Puntu más altu 2 925 m (Musala)
Fronteres territoriales
 •  Rumanía 608 km
 •  Serbia 318 km
 •  Macedonia del Norte 148 km
 • Grecia 494 km
 •  Turquía 240 km
 
[editar datos en Wikidata]

La xeografía política de Bulgaria modificóse notablemente dende la restauración del estáu en 1878. Rusia, que les sos victories conducieron a la so creación, primió por que se creara una "Gran Bulgaria" qu'incluyera gran parte de Macedonia del Norte. Nel Congresu de Berlín de 1878 les demás potencies diéron-y un territoriu muncho más amenorgáu, estremáu hasta 1885 ente los principaos de Bulgaria Rumelia Oriental.

Foi reinu independiente dende 1908 hasta 1946 y dempués república. Bulgaria quixo espandir el so territoriu mientres les guerres balcániques de 1912-13 y mientres los dos guerres mundiales. La derrota militar facer perder territoriu en 1913 y 1919, anque en 1940 recuperó'l sur de Dobruja, lo que foi confirmáu nel Tratáu de París de 1947.

Xeografía física editar

El terrén ye principalmente montascosu, con tierres baxes al norte y sureste. Los Balcanes crucien el país d'oeste a este y estremar en dos partes. L'altor máximu d'esti cordal ye'l Botev o antiguu Yumruktchal (2.376 msnm). Esta cadena montascosa ta cubierta de montes trupos.

Al norte de los Balcanes hai una pandu que va baxando, adulces, por aciu terraces, hasta llegar al valle del Danubiu que forma frontera con Rumanía. Ta travesada por dellos afluentes del Danubiu.

Al sur de los Balcanes el descensu ye sópitu escontra la llanura llamada de la Rumelia, avenada pel ríu Maritza y los sos afluentes. Na parte sureste hai llombes nidies. Al sur del país estienden los montes Rodope (Ródope o Rhodope), serrapatosos y cubiertos de monte, que ye onde s'atopa la máxima altitú del país, el Mus Alla o Musala (2.925 msnm), nel macizu de Rila.

Ríos editar

La frontera norte con Rumanía sigue'l cursu del Danubiu hasta Silistra. Nesta parte septentrional del país hai dellos afluentes del gran ríu: Isker, Vit y Jantra. Na parte sur del país, esto ye, na Rumelia, los ríos principales son el Maritza y el Vardar, que desagüen nel mar Exéu. Tamién al Exéu va dar el Struma que naz nos montes del sur del país, los montes Ródope.

Nel mariniega del mar Negru atópase'l puntu más baxu del país. Estes mariñes son altes y predreses na parte norte y baxa nel sur. La traza más destacada de la mariña búlgara ye'l golfu de Burgas.

Clima editar

 
Paisaxe nos Balcanes búlgaros.

En términos xenerales, el clima ye continental con iviernos rigorosos, fríos y húmedos, y branos bastante templaos y secos. Nos Balcanes abonden les precipitaciones.

Considerando la so pequeña superficie, Bulgaria tien un clima inusualmente variable y complexu. El país queda ente dos zones climátiques bien oldeaes: el clima continental y el mediterraneu. Los montes búlgaros y los valles actúen como barreres o canales pa les mases d'aire, causando fuertes contrastes nel tiempu que fai en llugares relativamente cercanos. Predomina la zona continental, porque les mases d'aire continental flúin fácilmente por una llanura danubiana ensin torgues. La influencia continental, más fuerte mientres l'iviernu, produz abondosos nevaes; la influencia mediterránea amontar na segunda metá del branu y produz un tiempu caliente y seco. L'efectu barrera de los montes Balcanes sentir por tol país: de media, Bulgaria septentrional suel tar un grau más fría y recibe alredor de 192 mm más d'agua que les llanures de Bulgaria meridional. Por cuenta de que el mar Negru ye demasiáu pequeñu pa ser una influencia determinante sobre gran parte del tiempu del país, namái afecta a la zona inmediata a la mariña.

Los montes Balcanes son la frontera norte d'una zona na que les mases d'aire continental circulen llibremente. Los montes Ródope marquen el llende norte del dominiu de los sistemes climáticos mediterráneos. L'espaciu ente ellos, qu'inclúi la llanura tracia septentrional, ta influyida por una combinación de los dos sistemes, predominando'l continental. Esta combinación produz un clima d'enllanaes que recuerda al del petrina del maíz nos Estaos Xuníos, con llargos branos y un altu mugor. El clima nesta rexón ye xeneralmente más severu que n'otres partes d'Europa que s'atopen a la mesma llatitú. Por cuenta de que ye una zona de transición, la temperatura y precipitación medies son irregulares y pueden variar llargamente d'un añu pa otru.

 
Una vista del banzáu Aldomirovtsi, con nubes de nube averándose y arrodiando los montes cercanos.

La precipitación media en Bulgaria ye d'alredor de 630 mm per añu. La Dobruja nel nordeste, la zona costera del mar Negru, y una pequeña parte de la llanura tracia septentrional de normal recibe menos de 500 mm. El restu de la llanura tracia septentrional y del pandu danubiana tienen menos agües que'l restu del país; la llanura tracia septentrional ta de cutiu sometida a seques veraniegues. Les zones de mayor altitú, que reciben la mayor parte de l'agua del país, puede llegar a los 2.540 mm per añu.

Los munchos valles esvalixaos peles tierres altras tienen inversiones de temperatura que son la resultancia d'aire enllancáu. Sofia atopar nuna d'estes cuenques, pero la so altitú (alredor de 530 msnm) tiende a moderar la temperatura veraniego y solliviar la opresiva altu mugor. Sofia tamién s'atopa abellugada de los vientos nórdicos pelos montes qu'arrodia la so cuenca. Les temperatures en Sofia son de media -3 °C en xineru y alredor de 28 °C n'agostu. L'agua na ciudá averar a la media del país y el clima, nel so conxuntu, ye prestosu.

Pel branu, les temperatures nel sureste de Bulgaria de cutiu superen los 40 °C pero son más fresques na mariña. La ciudá de Sadovo, cerca de Plovdiv, rexistró la temperatura más alto conocida: 45,2 °C. La temperatura más baxo rexistrada nel país fueron -39,3 °C al oeste de Sofia, cerca de la ciudá de Trun. La temperatura habitual alredor de la rexón de Stara Planina ye de 10 a 15 °C.

Los montes más altos (más de 900 o 1.000 msnm) tienen un clima alpín. Les partes inferiores de los valles de los ríos Estrimón y Maritsa tán sometíos a una influencia subtropical (mediterránea), lo mesmo que los Ródope orientales o Ródope inferiores. La parte estrema del sureste de Bulgaria (cerca de les ciudaes de Sandanski y Petrich) tienen unu de los climes más templaos del país.

El clima costeru vese moderáu pel mar Negru, pero los fuertes vientos y violentes nubes a nivel llocal son frecuentes nel iviernu. Los iviernos a lo llargo del ríu Danubiu son intensamente fríos, ente que los valles baxos abellugaos que s'abrir al sur a lo llargo de les fronteres con Grecia y Turquía pueden ser tan nidies como nes zones mediterránees o del mar Exéu.

Temperatures y precipitaciones en Sofía
Ene. Feb. Mar. Abr. Mayu Jun. Jul. Ago. Sep. Oct. Nov. Dic. Añu
T° media [°C] 2 4 10 16 21 24 27 26 22 17 9 4 15,2
T° mín (media) [°C] -4 -3 1 5 10 14 16 15 11 8 3 -2 6,2
Precipitaciones [mm] 31 34 37 49 78 75 56 49 38 35 53 44 579

Fonte: "Clima Sofía - Bulgaria" en protiempo.es.

Mediu ambiente editar

 
Llagu Srebarna.

Conforme a la normativa de la Xunión Europea, el territoriu d'esti país estremar en trés rexones bioxeográfiques:[1]continental, del Mar Negru y nos montes, la rexón bioxeográfica alpina: los Montes Balcanes, Rila, Pirin, Ródope y Sashtinska Sredna. Destaca nel so patrimoniu natural dos sitios patrimoniu de la Humanidá declaraos pola Unesco: el Parque Nacional del Pirin (1983) y la Reserva Natural de Srébarna (1983). Cuenta con 16 reserves de la biosfera. 20.306 hectárees tán protexíes como güelgues d'importancia internacional al amparu del Conveniu de Ramsar, en total, 10 sitios Ramsar.

Los peligros naturales de Bulgaria son los terremotos y los desprendimientos. Tocantes a los problemes medioambientales hai contaminación atmosférica que deriva de les emisiones industriales; la contaminación fluvial derivada del agües residuales ensin tratar, metales pesaos, deterxentes; la deforestación; el dañu al monte pola contaminación atmosférica y l'agua acedo resultante; la contaminación del suelu polos metales pesaos de les fábriques metalúrxiques y los residuo industriales.

Xeografía económica editar

Recursos naturales de Bulgaria son: bauxita, cobre, plomu, cinc, carbón, madera y tierra cultivable. En cuanto al usu de la tierra, cabo estremar: tierra cultivable, 29,94%; cultivos permanentes, 1,9% y otros, 68,16% (2005). La tierra de regadíu toma 5.880 km² (2003).

Bulgaria yera un país bien probe hasta la Segunda Guerra Mundial. Dempués cayó na órbita del comunismu, que desenvolvió industrialmente el país. Entró na Xunión Europea el 1 de xineru de 2007, esperimentó una crecedera añal de más del 6% dende 1996 hasta 2008, lideráu por significatives cantidaes d'inversión estranxera direuta.

Anguaño, l'agricultura apurre'l 7,5% del PIB de Bulgaria y emplega al 7,5% de la población activa. Produz hortolices, frutes, tabacu, vinu, trigu, cebada, xirasoles y remolacha azucrera. Un cultivu tradicional yera'l cultivu de roses pa la industria de los arumes. Hai ganadería. La industria apurre'l 27,6% del PIB y emplega al 35,5% de la población activa. Hai producción d'lletricidá, gas, agua; comida, bébores, tabacu; maquinaria y equipamientu, metales comunes, productos químicos, carbón de coque, petroleu refináu y combustible nuclear. El sector servicios ye'l qu'apurre mayor parte del PIB, 64,9% (est. de 2009) y emplega al 57% de la población activa (est. de 2007).

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Art. 1, lletra c), incisu iii), de la Direutiva 92/43/CEE, según especifícase nel mapa bioxeográficu aprobáu'l 25 d'abril de 2005 pol Comité creáu en virtú del artículu 20 de felicidá Direutiva.