Pueblu xitanu

(Redirixío dende Xitanu)

Denominar xitanos, romaninos, zíngaros, rom, sinti o pueblu xitanu a una comunidá o etnia orixinaria del subcontinente indiu, que data de los Reinos medios de la India, con traces culturales comunes anque con enormes diferencies ente los sos subgrupos.

Infotabla de grupu humanuPueblu xitanu


Tipu etnia y itinerant groups in Europe (en) Traducir
Población total 4 373 000
Llingua romanín, domarí (es) Traducir y Lomavren (en) Traducir
Relixón cristianismu, islam, budismu y xudaísmu
Epónimu arameos (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

Atópense asitiaos principalmente n'Europa, yá que de fechu son la mayor minoría étnica de la Xunión Europea, anque tán presentes tamién, pero en menor proporción, nel restu del mundu. El Día Internacional del Pueblu Xitanu celébrase'l 8 d'abril,[1] recordando aquel día de 1971 en Londres onde se instituyó la bandera y l'himnu de la Comunidá.

Denominación editar

El términu xitanu ye mayoritariu n'español y recuéyense significaos positivos, anque tamién connotaciones peyoratives.[2] Ye'l términu que los mesmos xitanos d'España usen pa autodenominarse, frente al términu payu, con que designen a los pueblos y etnies non xitanos. Nel casu d'España puede usase igualmente'l términu «calé» pa referise a los xitanos ibéricos, o «caló» pa referise a la variante llingüística propia.

A escala internacional esiste coles mesmes una propuesta común pa utilizar rrom, tanto como nome del pueblu como del idioma, magar nun hai inda alcuerdo alrodiu de la esistencia o non del doble fonema «r-r» nes llingües xitanes centroeuropees. Anicióse n'España una propuesta recién pa sustituyir asonsañando otros países europeos el términu xitanu por romanín o a cencielles «rom» (en romanín: 'home' o 'home').[ensin referencies]

La pallabra xitanu» ven de «egiptano», porque nel sieglu XV pensábase que los xitanos veníen d'Exiptu. Cuando llegaron a Europa, munchos grupos de xitanos presentar a sigo mesmos como «nobles exipcianos»; asina, en 1425, dos romaninos solicitaron un salvoconducto al rei Xuan II d'Aragón, nel cual faíense llamar «condes del Exiptu Menor». La pallabra «calé» paez proceder del indostaní «kâlâ», que significa «negru».

Yá que pueden atopase n'ensame de países de tol mundu, esisten una gran variedá d'etnónimos. Los principales son los siguientes:

  • Zíngaros: Términu deriváu probablemente del griegu Αθίγγανος (azínganos, lliteralmente 'intocable'), nome atribuyíu a una secta maniquea procedente de Frixa, anque hai llingüistes que lu consideren una falsa etimoloxía. D'esti términu provienen los derivaos n'alemán Zigeuner, n'húngaru cigány. En Méxicu llámen-yos en delles zones húngaros, n'italianu zingaro, n'idioma turcu cingeney en portugués y gallegu cigano. En francés usar con doble ortografía tzigane o tsigane. Dellos romaninos prefieren la forma ensin z, porque esta lletra recuérda-yos cita riquida}} al tatuaxe emplegáu polos nazis nos campu de concentración pa identificalos, a pesar de lo cual ye lo encamentao pola Academia Francesa.
  • Bohemios: Términu utilizáu en francés (bohémiens o boumians) por entrar los xitanos europeos nel sieglu XV por aciu un salvoconducto del rei de Bohemia.


Oríxenes y migración editar


Mientres sieglos los oríxenes del pueblu xitanu foi oxetu de diverses teoríes y especulaciones ensin bases sólides, ente otres coses por que la so cultura ye fundamentalmente ágrafa y nun caltuvo rexistru históricu. La teoría más estendida afirma, basándose n'analises xenéticos[3] y llingüísticos y a la vista de los documentos calteníos, que vienen de la rexón del Panyab ―conocida n'inglés como Punjab―, más precisamente de zones entendíes ente India y Paquistán.[4] Los datos llingüísticos, en concretu, apunten a que los antepasaos de los xitanos vivieron nel noroeste de la India, antes de migrar al Occidente pasando pola mariña sur del Mar Caspiu.[5] Desconozse si con anterioridá migraren dende otru llugar entá más remotu. Tamién s'ignoren les causes exactes de la so migración escontra l'oeste, que se produció en redol al sieglu XI. Tres una estancia al norte de Persia, moviéronse nuevamente hasta Asia Menor, onde s'asitiaron mientres el sieglu XIV. La inestabilidá política provocó'l primer éxodu fielmente documentáu escontra l'oeste y el sur: una caña del pueblu xitanu internar na Europa Central y otra ingresó nel norte d'África. La entrada de los xitanos n'Europa se documenta a partir de los primeros años del sieglu XV. A fines d'esi sieglu, la ruta del sur y la del norte yá se xuniríen en dalgún puntu del sur d'Europa (en Francia o España).

 
Xitanes n'Alemaña (1924).

Sicasí, sigue siendo un desafíu polémicu pa l'antropoloxía, la historia y la socioloxía a la d'esplicar los sos oríxenes, la so evolución nel tiempu y les sos estratexes de sobrevivencia en sociedaes dientro de les cualos siempres son minoritarios, a pesar del mestizaje y de ser históricamente marxinaos.

Los xitanos viéronse severamente escorríos ya inclusive esterminaos mientres el sieglu XX.[6] La inestabilidá político y económico del este d'Europa provocó, especialmente a fines del sieglu, otra nueva movilización en masa de la comunidá xitana, inda en cursu, esta vegada en direición a la Europa central y occidental.

Grupos y subgrupos editar

 
Distintos grupos xitanos en Eurasia occidental.     Calós     Sinti-Manouches     Roms     Doms

Los mesmos romanines arrexuntar en distintes divisiones,[7] en función de diferencies territoriales, dialeutales y culturales. Los cinco grandes cañes xitanes son:

  1. Calós, nel norte d'África[ensin referencies], la península Ibérica y el sur de Francia.
  2. Sintis o Manuches, que se mueven poles fronteres francoalemanas y especialmente per Alsacia.
  3. Kalderash: mesmos de los Balcanes, y que nutrieron los grupos d'emigrantes a Norteamérica y Suramérica.
  4. Romanichels, n'Inglaterra y Estaos Xuníos.
  5. Llión, estendíos nel centru de Méxicu y acomuñaos con dellos clanes d'Europa occidental.

Caúna d'estes cañes puede subdividise en dos o más subgrupos en virtú de la so ocupación o'l territoriu d'orixe. Asina, atopamos los siguientes términos: Machvaya (Machwaya), Lovari, Churari, Sinti, Rudari, Boyash, Ludar, Luri, Xoraxai, Ungaritza, Bashaldé, Ursari y Romungro.

Cultura editar

Traces d'identidá editar

Nel casu xitanu, al igual que con otres minoríes culturales, la esclusión social marcó la so esperiencia y construcción identitarias.  Asina, coles mesmes que defenden el so derechu a ser culturalmente distintos, les persones xitanes esixen ser valoraes nun planu d'igualdá coles demás cultures nos sos llugares de residencia. En contra de munchos de los estereotipos esistentes escontra los xitanos y xitanes, la investigación científica pon de relieve que la inclusión ye l'oxetivu de munches persones xitanes. Agora bien, esta inclusión nun s'entiende como la perda de la mesma cultura y l'asimilación de costumes de la cultura dominante, sinón como la presencia y l'accesu de les persones xitanes en tolos ámbitos social y llaboral, dende la so identidá y teniendo les mesmes oportunidaes y resultancies. Les formes d'igualdá desenvueltes pol pueblu xitanu tán xuníes al respetu de la diferencia. [8]

Les sos carauterístiques específiques tales como les formes d'organización familiar y comuñal, les redes de cooperación qu'establecen ente ellos, el diálogu y el valor de la pallabra o la solidaridá, faen posible'l caltenimientu d'una identidá que yá ta siendo reconocida por aquelles mesmes estructures.N'España, sicasí, la llingua foi escorrida hasta ser práuticamente asimilada pola gramática castellana, anque inda queda la so variante, el caló. El caltenimientu d'unos determinaos patrones culturales y familiares forma parte de la identidá xitana, de la mesma qu'otros definen otres identidaes. Nesti procesu ye necesariu faer referencia al papel que la muyer xitana ta exerciendo como axente cohesionador ente distintes comunidaes xitanes.[9]

El valor de la pallabra y el respetu mutuu son exemplos de valores básicos, constitutivos de la identidá xitana independientemente del país d'orixe. Al respetu escontra l'otru xúnense'l respetu a les persones mayores y a les tradiciones, valores centrales del pueblu xitanu que se manifiesten de distintes formes pero que'l so orixe ye común. [10]

Idioma romanín editar

La llingua xitana ye'l romanín, un idioma indoeuropéu[11][12]surdíu del sánscritu.

 
Casa de xitanos de Huedin, Rumanía.

Un estudiu del añu 2003, publicáu pola revista Nature,[13] suxure que'l romanín ta rellacionáu col cingalés, inda güei faláu en Sri Lanka. Na actualidá, sicasí, la mayoría de los xitanos del mundu fala la llingua del territoriu en qu'habita, afaciéndola por aciu el fenómenu llamáu pidgin. Según delles autoridaes[14] les llingües xitanes arrexuntar de la siguiente manera:

  • grupu del Danubiu: representáu polos kalderash, lovara y curara;
  • grupu balcánicu occidental: qu'entiende a istrios, eslovenos, javates y arlija;
  • grupu sinto: eftavagarja, kranarja, krasarja y eslovacu;
  • grupos rom: d'Italia central y meridional;
  • grupu británicu: romanín galés (yá sumíu) y anglu-romanín;
  • grupu fínico;
  • grupu greco-turcu o greco-romanín.
  • grupu ibéricu: caló o hispanu-romanín, que ye una transposición léxica del vocabulariu romanín sobre la sintaxis y la gramática del español. Falar n'España, Portugal, Andorra y Xibraltar pola población xitana. Erromintxela ye'l nome que recibe la fala de los xitanos del País Vascu (buhameak o ijitoak). Ye una variante del idioma romanín, con grandes influencies del euskera.

Amás, esti idioma recueye en sí mesmu'l mesmu itinerariu irregular de los xitanos mientres los últimos mil años. Pueden atopase restos de vocabulariu armeniu (grast, caballu), persa (ambrol, pera; angustr, aniellu), eslavu (ledome, conxeláu) y griegu (drom, camín; kokalo, güesu), según estructures sintáctiques de dialeutos eslavos, del húngaru, del rumanu, del alemán o del español.

El nomadismu editar

Ver tamién: Persecución de la etnia xitana

Un informe del Ministeriu de Sanidá, Servicios Sociales ya Igualdá[15] afirma qu'anguaño la mayoría de la población roma-xitana ta sedentarizada. Distribuyir de manera desigual por tol territoriu español, morando, particularmente, nes grandes ciudaes como Madrid, Barcelona, Sevilla, Granada, Valencia, Zaragoza y Murcia; con una mayor concentración nes comunidaes autónomes d'Andalucía, Valencia y Cataluña. Asina mesmu afirma que la conxunción de factores históricos, sumaos a otros derivaos de los rápidos procesos de cambéu social, determina que sía la población española que, pol so orixe étnicu y la so diferencia cultural, en munchos casos, siga siendo entá oxetu de discriminación y refugu.

La profesora Teresa San Román[16] estudió les distintes midíes llexislatives promulgaes poles autoridaes españoles y comprobó cómo esistió dende'l principiu una contradicción interna na lóxica d'eses disposiciones: «L'enclín a l'asimilación mientres el sieglu XVII y la primer metá del XVIII ye creciente, pero llindábense los llugares onde poder asitiase, acútense los oficios…». Los llegalmente avecindados yeren espulsaos una y otra vez, y la lóxica de sedentarización forzosa/espulsión va asoceder en tolos países y en toles dómines.

La socióloga María Helena Sánchez[17] data que los castigos escontra la comunidá xitana na antiguedad recayíen tradicionalmente sobre les poblaciones sedentarizadas, lo que faía poco curiosu l'asentamientu. Coles mesmes, la restricción nel exerciciu d'oficios traía l'exerciciu d'oficios itinerantes y estacionales.

Los xitanos n'España editar

Llegada a España editar

 
Pintura d'una familia xitana española.

Los primeros documentos de la entrada de los xitanos na Península Ibérica daten del sieglu XV, 12 de xineru de 1425.[18] Les rellaciones ente la población llocal y los xitanos fueron polo xeneral bones mientres el sieglu XV.[19] Sicasí, a partir de 1469, cola llegada de los Reis Católicos al tronu, la situación camudó del tou, presumiblemente por causa de la busca de la homoxeneidá cultural n'España, lo cual yera la carauterística propia de la unión de les dinastíes hispániques. Les autoridaes dieron a los xitanos un plazu de dos meses por que tomaren una casa fixa, adoptaren un oficiu y abandonaren la so forma de vistir, les sos costumes y el so idioma, so pena d'espulsión o esclavitú. Buscábase la unificación de los súbditos en tola Península, siendo l'ideal al algamar la centralización del poder políticu, la esistencia d'una única relixón, una única llingua, una única cultura y, poro, una única manera de ser. De tal manera, les Cortes de Castiella de 1594 emitieron un mandatu tendente a dixebrar a los xitanos de les xitanes, con cuenta de llograr la estinción de la raza»,[19] agorando la política de les práutiques d'esterilización que siguiríen otros monarques europeos de la Edá Moderna. Antes, na Navidá de 1571/1572, producióse una primer redada contra xitanos varones[20] y, darréu, anque se refugó en 1611 la idea d'espulsar a los xitanos de los territorios peninsulares de la corona, en 1633 promulgóse una nueva pragmática, pola que se negó a los xitanos el calter de nación y prohibióse inclusive l'usu del términu xitanu nel reinu. Poco dempués, en 1639, volvió entamase una nueva redada de xitanos varones col fin de destinalos a galeres pa faer frente a la campaña de Cataluña.[21]

La Gran Redada editar

 
Mozos xitanos, obra de William-Adolphe Bouguereau.

Un acontecimientu que nun se tien en cuenta y foi escasamente estudiáu polos historiadores ye la Gran Redada de 1749, tamién conocida como Prisión xeneral de Xitanos, una operación autorizada pol rei d'España Fernandu VI y entamada pol Conseyu de Castiella al traviés del so presidente Vázquez de Tablada y del marqués de la Ensenada, que s'empecipió de manera sorpresiva y sincronizada en tol territoriu español el miércoles 31 d'agostu de 1749, col oxetivu inicial d'arrestar a toles persones xitanes y espulsales de los territorios peninsulares, midida que nun llegó a bon fin, adoptándose'l proyeutu empuestu a escastar la etnia xitana al traviés de dixebrar físicamente homes y muyeres, dándo-yos destinos útiles nos qu'emplegalos, nun encierre qu'había de durar hasta'l fin de los sos díes.[22] Les muyeres quedaríen recluyíes en cases de misericordia, como la de La nuesa Señora de Gracia de Zaragoza,[23] en cuantes que los homes ser nos arsenales. Finalmente, fueron puestos en llibertá en xunu de 1765 los xitanos sobrevivientes que se topaben entá reteníos nestos complexos militares.[24]

Migraciones a partir del sieglu XVIII editar

La situación de persecución, xunto a toles lleis y pragmátiques que los discriminaben,[6] según pola mor del racismu y xenofobia, acentuó'l calter itinerante de les persones xitanes.[25] Cerraes les puertes a l'América española, éstes namái s'abrir tres la promulgación de la pragmática de 1783,[26] produciéndose a lo llargo del sieglu XIX una segunda migración masiva de xitanos escontra Europa y América, aprovechando les rutes europees escontra'l nuevu continente.

Sieglu XX editar

Ver tamién: Racismu n'España § Los xitanos.

La discriminación llegal escontra los xitanos[27] puede reparase en plenu sieglu XX, más precisamente nos artículos 4 y 5 del Reglamentu de la Guardia Civil de 1943, onde s'especifica que los xitanos teníen de ser xixilaos de forma especial.[28] Escontra 1960 la Ilesia católica anuncia comprometese cola meyora de les condiciones de vida de la población xitana y pon en marcha iniciatives como'l Secretariáu Xitanu de Barcelona, que mientres la democracia van ser siguíes pol movimientu asociativu xitanu.[ensin referencies]

Población editar

 
Porcentaxe de xitanos n'Europa.

Plantía:Barres Son una comunidá bien diversificada, nel ámbitu internacional, ensin territoriu propiu definíu, y na práutica ensin instituciones polítiques o sociales propies hasta l'últimu sieglu. Idealmente, conocer a la nación xitana como Romanestán, conceutu o reclamación similar en ciertu mou al d'otros pueblos o etnies ensin Estáu, como los curdos y el so Curdistán o'l del pueblu xudíu antes del establecimientu d'Israel como territoriu xeográficu pa esti fin.

La llingua romanina tampoco presenta una homoxeneidá o estensión que dexe falar d'un únicu idioma transnacional xitanu, pos les comunidaes romanines de los distintos países suelen adoptar o afaer la llingua dominante del territoriu en que s'atopen. Los romaninos de tol mundu presenten distintes carauterístiques antropométriques, culturales y sociales qu'enzanquen la so categorización so una sola familia étnica, polo que de cutiu ye difícil llograr datos fiables a partir d'un censu común.

 
Trés neños romaninos na República Checa.

La población mundial de romanines y la so llocalización xeográfica desconocer con exactitú. La cifra más aceptada, procedente de datos amestaos per países,[29] podría rondar los dolce millones de persones, de los cualos diez concentrar n'Europa. Delles fontes algamen hasta un total de cuarenta millones,[30] al amestar la supuesta población xitana de la India, lo que demuestra l'alta dificultá de llograr datos fiables por cuenta de la so diversificación. Adicionalmente, dellos países escarecen d'un censu fiable d'esta comunidá. Tamién s'achacar a la so movilidá territorial, a la rocea escontra les instituciones, al deficiente y problemáticu planteamientu del recuentu[31] o a les condiciones socioeconómiques de cada país, tamién con dificultaes pa censar a la población non xitana. Per otru llau, la realización de censos de xitanos ye en dellos países, por razones de llegalidá, imposible, al suponer una forma de discriminación. L'últimu censu oficial completu de xitanos realizáu a nivel estatal n'España sigue siendo, por tanto, de fines del sieglu XVIII, en concretu del añu 1783.[32]

El país con mayor númberu de xitanos del mundu ye Turquía, onde viviríen 2-5 millones.

España editar

Datos estadísticos n'España
Comunidá Autónoma Población
Andalucía 280 000
Cataluña 80 000
Comunidá Valenciana 65 000
Comunidá de Madrid 60 000
Castiella y Llión 29 000
Aragón 21 000
Rexón de Murcia 20 000
Castiella-La Mancha 20 000
Estremadura 15 000
Baleares 13 000
País Vascu 13 000
Asturies 10 000
Canaries 9500
Galicia 9000
La Rioxa 7000
Navarra 6000
Cantabria 5000
Ceuta 600
Total[33] 600 000

N'España, por mandatu constitucional nun se dexa formalmente la discriminación por raza o etnia, polo que nos censos locales nun esiste nenguna referencia a los xitanos como tales, lo que torga tener constancia del númberu exactu de xitanos al traviés d'esa fonte d'información. Tradicionalmente, arrexuntáronse importantes comunidaes de xitanos n'España.

Por comunidaes autónomes, Andalucía cuenta cola mayor población de xitanos con cerca de 300000, alredor d'un 3,3% del total de la población de la comunidá. La so relevancia ellí ye tal que n'ochobre de 1996 el Parllamentu d'Andalucía declaró'l 22 de payares Día de los Xitanos d'Andalucía. Esi día conmemora'l so llegada en 1462 a Andalucía.

 
Flamencu

Ye de destacar que'l folclor xitanu atopó fai yá munchos años el so puntu común col cante de la tierra, dando llugar al arte flamencu. Este gocia d'una enorme popularidá nel país y ye un recursu turísticu de primer orde.

"El xitanu ye lo más elemental, lo más fondo, lo más aristocrático del mio país, lo más representativo de la so manera y el que guarda la áscuara, el sangre y l'alfabetu de la verdá andaluza universal."

Tres Andalucía, son Cataluña, la Comunidá Valenciana y la Comunidá de Madrid les comunidaes onde se concentra la mayor parte de la población xitana.

La inclusión social del pueblu xitanu n'España sigui siendo un problema endémicu. Dende l'entamu de la democracia española en 1978, los socesivos gobiernos democráticos vinieron adoptando diverses midíes integradores con mayor o menor ésitu, especialmente nes árees de servicios sociales y de bienestar, intentando especialmente fomentar la so integración y superar los problemes derivaos de la probeza y discriminación. Dende 1983, por casu, el gobiernu punxo en marcha un programa pa promocionar el derechu a la educación qu'incluyía a les comunidaes xitanes.

Méxicu editar

Nun se conoz con exactitú'l númberu de xitanos que viven en Méxicu. La mayoría d'ellos dedícase al comerciu de teles, automóviles, camiones y xoyes, incluyendo mercaos públicos como La Lagunilla, na Ciudá de Méxicu. Dalgunos viven del cantar, la danza y lleer la bona fortuna (“echar les cartes”).[34] La so presencia ye significativa en delles zones de los Tuxtlas nel Estáu de Veracruz, y en Guadalaxara y Zapopan, nel Estáu de Jalisco. Na última llocalidá viven más de 50 grupos familiares (cles) xitanos.[35][36] Na Ciudá de Méxicu, la colonia Del Valle ye una zona con numberosos residentes d'orixe romanín. La comunidá tien nesi barriu un templu cristianu evanxélicu (Cai Aniceto Ortega #842).

Na vida pública en Méxicu destacóse Alfonso Mejía-Arias, quien ye un músicu, escritor y políticu d'orixe xitanu. Pablo Rafael Luvinoff Arróniz ye un patriarca xitanu, pastor y activista civil polos derechos de la minoría.[37]

Les nueves xeneraciones de xitanos mexicanos intenten amosase como parte de la diversidá cultural d'esti país. En tal esfuerciu por salir de la invisibilidá publicóse'l llibru La lumea de noi. Memoria de los ludar de Méxicu (2001), so la coordinación de Ricardo Pérez.[38] Na obra afigúrase la memoria histórica y la vida cotidiana de los ludar. Nél fala del papel que cumplieron como pioneros del cine ambulante en Méxicu,[39] ya inténtase reforzar la integración de la diversidá de los grupos romaninos a la sociedá mexicana. Amás, afírmase que la mala fama causada por negocios puercos de dellos xitanos, afecta a tola comunidá por xeneralizaciones inxustificables.[40]

Arxentina editar

Estremar en dos grandes grupos: el grupu "Rom" y el grupu "Ludár". Los xitanos del grupu Rom llamen "boiás" a los xitanos del grupu Ludár; y éstos llamen "burbéts" (dende gurbetçi - "foresteru", en idioma turcu) a los xitanos del grupu Rom.

Chile editar

Son billingües subordinaos, el romanín ye la llingua subordinante. Nel planu fonéticu-fonolóxicu, la entonación que caracteriza la fala xitana subyace a los sos enunciaos n'español. La pronunciación de pallabres como iNglésia, ilesia, ávto, auto o coche, etc., indica que'l sistema fónicu segmental del romanés interfier de manera importante nel castellán faláu polos xitanos.

Otros dos carauterístiques relevantes que presenta esti billingüismu son:

  1. La primer llingua qu'adquier el neñu ye'l romanés.
  2. Esiste ente los xitanos una actitú positiva escontra la so llingua. Ello ye que falen namái romanés o Rom cuando interactúan ente ellos. El castellán utilizar cuando ye imprescindible pa comunicase con dalgún "gajó" o dalgún xitanu "boiás".

Según utilízase'l términu español chilenu pa señalar les carauterístiques peculiares del español faláu polos chilenos, tamién se fala d'un español romaneizado.

Dientro del grupu Rom pueden estremase dellos subgrupos, que tienen ciertes traces generalizadores, pero atópense fuertemente venceyaos por costume y por sangre, polo que ye difícil establecer llendes ente ellos. Dalgunos d'estos subgrupos son los "káwicis", "koriánura", "invasórure", "cikaréstis", "badunícura", "khañárias", etc. Los xitanos Rom de Chile llamen a los xitanos d'Arxentina leási (dende lǎieşi, otru nome pol grupu romanín kalderash) y éstos a los xitanos de Chile xoraxanés o xoraxái

Colombia editar

 
Distribución romanina en Colombia.

El númberu de xitanos en Colombia nun ta claru; y les estimaciones varien ente 5000[41] y 79 000.[42] Fueron reconocíos como grupu étnicu colombianu por aciu el Resolvimientu Non. 022 del 2 de setiembre de 1999 expedida pola Direición Xeneral d'Etnies del Ministeriu del Interior y de Xusticia y depués pol decretu 2957 de 2010 que concretó la reconocencia de los sos derechos.[43] Son una población principalmente urbana, atópense distribuyíos en kumpanias, que son “unidaes variables de corresidencia y cocirculación que s'asientan en barrios o s'esvalixen por families ente les cases de los habitantes non xitanos nos sectores populares de les ciudaes, y en segundu llugar en grupos familiares de tamañu variable que de toes formes caltienen venceyos culturales y sociales con dalguna de les kumpanias”. Alcuéntrense principalmente nos departamentos d'Atlántico, Bolívar, Norte de Santander, Santander, Valle del Cauca, Nariño y Bogotá. Créese que los primeres en llegar al territoriu procedentes d'España facer en tiempos coloniales, siendo conocíos como "exipcios".

Hungría editar

Si consideramos a los xitanos (roma, sinti, manushes, calós) como un pueblu européu con presencia atestiguada n'el continente dende hai casi un mileniu que, sicasí, escarez d'Estáu propiu, que los sos representantes tán en minoría perdayuri y, polo xeneral, viven na marginalidad, resulta indiferente si la so patria primitiva” topar na India o n'Exiptu. Hasta finales del sieglu XVIII les sociedaes europees taben convencíes de que los xitanos proveníen d'Exiptu (prueba d'ello son les denominaciones qu'utilicen dellos pueblos de la Europa occidental: en francés dizse gitans; n'español, xitanos; y n'inglés, gipsy o gypsy). Namái en 1774 formuló'l pastor protestante húngaru István Vályi, qu'estudiara na Universidá de Leiden, onde afayó que les llingües xitanes por él conocíes paecer a les llingües de los estudiantes malabares, que los antepasaos de los xitanos debíen de venir de la India.

El nome húngaru cigány vien del griegu ατσινγάνος (atsingános), que significa “incomprensible”. Supuestamente referíase a una comunidá relixosa pagana o herexe con que los sos miembros tába-yos prohibíu rellacionase a los cristianos. Nun ta científicamente probáu si los xitanos teníen realmente daqué que ver con dicha comunidá; sía que non, nel sieglu XI identificar a los xitanos con ellos. (La espresión introducióse en más d'un idioma européu, lo que queda reflexáu en pallabres como la eslava meridional cigani, la rumana ţiganilor, la checa cikáni, l'alemana zigeuner, la francesa tsiganes, la italiana zingari, la portuguesa ciganos o la española zincalí. Con distintes formes, esta pallabra convirtióse nuna de les denominaciones de los xitanos más espublizaes en tol mundu. La mayoría de los xitanos tamién s'identificó con esti términu.

Según datos d'un estudiu sociolóxicu de 2003 y 2004, envalórase'l númberu de xitanos húngaros ente 550.000 y 600.000.[44] Sicasí, esta cifra nun indica'l númberu de los que s'identifiquen, espresa o tácitamente, como xitanos, sinón qu'entiende a aquellos a los que la mayoría o les distintes instituciones consideren xitanos. Al contrariu d'esos datos, nel censu de población de 2001 tan solo 194.000 persones declararon xitanes. Presuntamente, nesa toma de datos non tolos que teníen una identidá rom declaráronse xitanos. El supuestu númberu de xitanos calcular a partir de la media aritmética d'esos dos cifres

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Internet, Unidá Editorial. «Los xitanos, los eternos escaecíos - Unión Europea - elmundo.es». Consultáu'l 7 de marzu de 2017.
  2. Xitanu según la RAE: 3. adj. Que tien gracia y arte pa ganase les voluntaes d'otros. O. más como aponderamientu, y especialmente referíu a una muyer. O. t. c. s. 4. adj. coloq. Qu'estafa o obra con engañu. O. t. c. s.
  3. «Reconstructing the Indian Origin and Dispersal of the European Roma: A Maternal Genetic Perspective». PLOS ONE 6 (1):  páxs. y15988. 10 de xineru de 2011. doi:10.1371/journal.pon.0015988. PMID 21264345. PMC PMC3018485. http://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pon.0015988. Consultáu'l 7 de marzu de 2017. 
  4. «L'ADN asitia l'orixe del éxodu xitanu na India fai 1500 años», artículu del 6 d'avientu de 2012 nel diariu El País (Madrid).
  5. Vease: aulaintercultural.org
  6. 6,0 6,1 Vease: web.jet.es; Proyeutu Barañí: la historia de la gran redada
  7. Vease: Mapa de la migración xitana
  8. «El Pueblu Xitanu; una identidá global ensin territorio». REVISTA ELECTRÓNICA DE XEOGRAFÍA Y CIENCIES SOCIALES.Universidá de Barcelona. ISSN: 1138-9788. Depósitu Llegal: B. 21.741-98 Vol. XVII, núm. 427 (3), 20 de xineru de 2013. http://www.ub.edu/geocrit/sn/sn-427/sn-427-3.htm. Consultáu'l 1 de marzu de 2017. 
  9. «EL PUEBLU XITANU: UNA IDENTIDÁ GLOBAL ENSIN TERRITORIU.». REVISTA ELECTRÓNICA DE XEOGRAFÍA Y CIENCIES SOCIALES Universidá de Barcelona. ISSN: 1138-9788. Depósitu Llegal: B. 21.741-98 Vol. XVII, núm. 427 (3), 20 de xineru de 2013. http://www.ub.edu/geocrit/sn/sn-427/sn-427-3.htm#noventaseisb. Consultáu'l 1 de marzu de 2017. 
  10. Sordé, Teresa (2010). Romani Immigrants in Spain. Knocking Down the Walls (n'Inglés). Barcelona: Hipatia, páx. 129.
  11.  
  12. Juan de Dios RAMIREZ-HEREDIA, Union Romanín. «ROMANU-KALO». http://www.unionromani.org/ftp/idioma04.asc. http://www.unionromani.org/ftp/idioma04.asc. 
  13. R. D. Gray; y Q. D. Atkinson: Language-tree divergence times support the Anatolian theory of Indo-European origin.
  14. Giulio Soravia: «A wandering voice: the language of the gypsies». UNESCO Courier, ochobre de 1984.
  15. Ministeriu de Sanidá, Servicios Sociales ya Igualdá. «Informe sobre Esclusión Social». Consultáu'l Febreru de 2017.
  16. Teresa Sanromán, op. cit., páx. 21
  17. Evolución y contestu históricu de los xitanos españoles, 1986
  18. «comunidá xitana/una historia_de_persecuciones_y_sufrimientu.html.es Documentu-Salvoconducto Primer documentu sobre la llegada de los xitanos a España.». https://www.gitanos.org/la comunidá xitana/una historia_de_persecuciones_y_sufrimientu.html.es. https://www.gitanos.org/la comunidá xitana/una historia_de_persecuciones_y_sufrimientu.html.es. 
  19. 19,0 19,1 Vease: unionromani.org: Los xitanos n'España
  20. Martínez Martínez, Manuel (2004), “Los xitanos nel reináu de Felipe II (1556-1598). El fracasu d'una integración”, en Chrónica Nova, 30, páxs. 415-421.
  21. Martínez Martínez, Manuel (2012), “Los forzaos de la escuadra de galeres del Mediterraneu nel sieglu XVII. El casu de los xitanos”, en Revista d'Historia Naval, 117, páxs. 87-110
  22. Martínez Martínez, Manuel (2077), Los forzaos de Marina nel sieglu XVIII. El casu de los xitanos (tesis doctoral), Almería.
  23. Gómez Urdáñez, José Luis (2004), “La Real Casa de Misericordia de Zaragoza, cárcel de xitanes (1752-1763)”, n'Homenaxe a Teófanes Egido (coord. Máximo García Hernández y María Ángeles Sobaler Secu, T., páxs. 329-343.
  24. Martínez Martínez, Manuel (2012), "Forzaos xitanos confinaos nos arsenales peninsulares tres la redada xeneral de 1749", n'Estudios d'Historia Naval. Actitúes y medios na Real Armada del sieglu XVIII, páxs. 291-328.
  25. Universidá de Barcelona. ISSN: 1138-9788. Depósitu Llegal: B. 21.741-98 Vol. XVII, núm. 427 (3), 20 de xineru de 2013. «EL PUEBLU XITANU: UNA IDENTIDÁ GLOBAL ENSIN TERRITORIO». REVISTA ELECTRÓNICA DE XEOGRAFÍA Y CIENCIES SOCIALES. http://www.ub.edu/geocrit/sn/sn-427/sn-427-3.htm. Consultáu'l 1 de marzu de 2017. 
  26. Martínez Manuel. Los xitanos y les Indies antes de la Pragmática de Carlos III (1492-1783), Nᵘ 48, 2004, P. 16-23
  27. País, Ediciones El (23 de payares de 2005). «La XE denuncia la discriminación a los xitanos nel so informe añal sobre racismu». Consultáu'l 7 de marzu de 2017.
  28. Vease: San Román, 1997: 1-73
  29. Fonte: Unión Romanina
  30. Vease: prensalibre.com, Julio 2005
  31. Vease: radio.cz
  32. Teresa San Román, op. cit., páx. 47
  33. Fonte: Fundación Secretariado Xeneral Xitanu d'España
  34. Ramírez Kenia. “La banda Julepsy ataca a xitanos del D.F.”. Excelsior. 10 de xunu de 2008.banda_julupesty_ataca_a_xitanos_d'el_df/247929
  35. Creative Commons. “Húngaros en Catemaco”. (Páxina vista'l 19 d'agostu de 2009).[1]
  36. Metrópoliblog.com “Un xitanu en Guadalaxara” (16 d'agostu de 2008).vida-de-un-gipsy/
  37. guerra puerca/ mundogitano.es, Ronquillo Víctor; UNA HISTORIA OCULTA DE LA GUERRA PUERCA, Martes, 10 de marzu de 2009
  38. openlibrary.org, Pérez Romero Ricardo; La lumea de noi: memories de los Ludar de Méxicu. La nuesa xente CONACULTA FONCA, 2001. P. 103 (Book ID: 63922)
  39. Campos Pelo Ruth. “Historia de vida d'un pueblu xitanu que percuerre tou Méxicu llevando cine y espectáculos”. (Video, 2007). Conseyu Nacional Pa la Cultura y les Artes. Sistema d'Información Cultural, Jalisco.sic.gob.mx
  40. Armendáriz García, Lorenzo. EL PUEBLU ROM D'AMÉRICA: UN CAMÍN PA SER VISIBLES. Martes 17 de febreru de 2005.[2]
  41. El Tiempu. eltiempo.com; Neños xitanos en Colombia conviven ente la modernidá y les sos costumes ancestrales, Radio Nederland, 5 de setiembre de 2010.
  42. ethnologue.com, report for language code: rmy
  43. García, María Isabel 2010. Colombia: Xitanos con derechos Radio Nederland, 5 de setiembre de 2010.
  44. «Literatura húngara online | Personaxes». Consultáu'l 20 de marzu de 2017.

Bibliografía editar

N'español

  • Calvo Buezas, Tomás, ¿España racista?: voces payes sobre los xitanos, Barcelona: Anthropos, 1990.
  • Calvo Buezas, Tomás, Los racistes son los otros: xitanos, minoríes y derechos humanos nos testos escolares, Madrid: Editorial Popular, 1989.
  • Gómez Alfaro, Antonio, La gran redada de xitanos: España, prisión xeneral de xitanos en 1749, Madrid: Ed. Presencia xitana, 1993, ISBN 84-87347-09-6
  • Fraser, Angus, Los xitanos, Barcelona: ed. Ariel, 2005, ISBN 84-344-6780-1.
  • Kale Dor Kayiko [asociación], Estudio Sociu Llingüísticu del Erromintxela. Particularidaes sobre la fala de los xitanos Vascos, Bilbao: Universidá del País Vascu, Euskaltzaindia y l'Asociación Xitana Kale Dor Kayiko, 1995.
  • Rheinheimer, Martin, Probes, méndigos y vagamundos. La sobrevivencia na necesidá, 1450-1850. Madrid: Ed. Sieglu XXI, 2009. ISBN 978-84-323-1332-5
  • Rodríguez, Sergio, Gitanidad. Otra manera de ver el mundu. Barcelona: Kairós, 2011. ISBN 84-7245-897-0
  • San Román, Teresa, La diferencia esmolecedora. Madrid: Ed. Sieglu XXI, 1997. ISBN 84-323-0951-6
  • Martínez Martínez, Manuel, Los forzaos de Marina nel sieglu XVIII. El casu de los xitanos (tesis doctoral), Almería, 2007, ISBN 978-84-8240-852-1.
  • Martínez Martínez, Manuel, "Forzaos xitanos confinaos nos arsenales peninsulares tres la redada xeneral de 1749", n'Estudios d'Historia Naval. Actitúes y medios na Real Armada del sieglu XVIII, Murcia, 2012, páxs. 291-328, ISBN 978-84-9781-719-6.
  • Martínez Manuel. Los xitanos y les Indies antes de la Pragmática de Carlos III (1492-1783), Nᵘ 48, 2004, P. 16-23.

En francés

  • Claire Auzias, -yos Funambules de l'Histoire. Les Tziganes ente préhistoire et modernité, Éditions La digitale, 2002
  • Sigot, J., Un camp pour les Tsiganes... et les autres. Montreuil-Bellay 1940-1945, Éditions Wallada, Bordeaux, 1983 (édition revue et enrichie publiée en 1994, sous le titre Ces barbelés oubliés par l'histoire. Un camp pour les Tsiganes... et les autres. Montreuil-Bellay 1940-1945)

N'inglés

  • De Sotu, Hermine. Roma and Egyptians in Albania: From Social Exclusion to Social Inclusion. Washington, DC, USA: World Bank Publications, 2005.
  • Fraser, Angus, The Gypsies: Blackwell Publishers, Oxford UK, 1992 ISBN 0-631-15967-3 (v. trad al castellán, en bibliografía en castellán)
  • Gray, RD; Atkinson, QD (2003). Language-tree divergence times support the Anatolian theory of Indo-European origin. Nature.
  • Gresham, D;
  • Specalized Library with Archive "Studii Romani" (n'inglés y rusu)

En Turcu

  • Sancar Seckiner's new book South (Güney), published July 2013, consists of 12 article and essays. One of them, Ikiçeşmelik, highlights Turkish Romani People's life. Ref. ISBN 978-605-4579-45-7.

Enllaces esternos editar