Zenata o Zeneta, Zanata o tamién Zenete y Iznaten son les variaciones del nome que recibió un grupu de pueblos bereberes mientres el periodu medieval, de los que baxen delles etnies actuales. L'historiador y viaxeru Ibn Jaldún rellata que fueron, xunto colos Masmuda y los Sanhaya, una de los trés grandes confederaciones bereberes musulmanes de la Edá Media.[1] Añadió qu'estes tribus, que yeren al empar nómades y sedentaries, según constructores de ciudaes, concentrar nel Magreb Mediu (l'actual Arxelia): por esto llamó al "Maghreb Mediu" el llar de los Zenata.

Infotabla de grupu humanuZenata
Tipu etnia y tribu
Cambiar los datos en Wikidata
Piedra Zanata nel Muséu de la Naturaleza y l'Home, Santa Cruz de Tenerife.

Llegaron a fundar dellos reinos en Fezzán, Kairuán, Garama,[2] Erma, Tremecén, ya inclusive Siyilmasa y Fez.

El so idioma, el zenatí, yera una variedá de bereber. Dellos grupos de berberófonos esvalixaos al traviés del Magreb caltienen na actualidá munchos vocablos y carauterístiques del zenatí. Al norte de la frontera arxelín-marroquín na rexón de los Beni Snous, y en numberosos oasis saḥarianos principalmente na rexón del Gurará, y del Orés, según ente los Tuareg,[3] nel M'zab y en Libia.

Una caña de los zenatas foi d'antiguo llamada Garamantes y vivíen na Garamántica, que se correspondía en gran midida col Fezzan actual, que tenía per ciudá principal a Ghadames (Gadames, Cydamus en llatín).[4] Les otres cañes de los Zenatas yeren trashumantes, y na Numidia constituyíen parte de los gétulos y antiguos moros (mauritanos). Hasta la irrupción del Islam nel sieglu VII, los zenatas yeren principalmente "paganos".[ensin referencies]

Etimoloxía editar

Según el cronista musulmán Ibn Jaldūn, zenata deriva d'un nome propiu: Ŷana, frecuentemente transcripto Djana (un ancestru bereber). Los bereberes, pa convertir un nome propiu nun nome xenéricu, añaden una «t» final, constituyendo la forma singular Djanat y la plural Djanaten.

El fonema «Ŷ» («dj») que s'alluga ente la «y» consonántica y la «sh» («š») queda reemplazáu por una «z» (con soníu ds), dando por resultancia'l singular zanat. Darréu, por frecuencia d'usu, una «a» ye añadida a la fin pa indicar un patronímicu ente que ye elidida la primera a al envís de facilitar la pronunciación, llográndose entós la pallabra znata.[5]

Historia editar

 
Medghassen, la sepultura de los reis númides.

Los exipcios llamaron a los bereberes que vivíen más cerca a ellos, los Libu y a los que taben darréu detrás d'ellos, y en territorios del Magreb Oriental d'onde se-yos supón procedentes, los Mashauash.

Ibn Jaldūn consideró al pueblu de los Madghis (o Medghassen) una caña de los Botr, y remontó el llinaxe míticu de los Zenatas hasta Mazigh y Cam, el fíu de Noé.[1]

Sía como quier, la hestoria comprobable d'esti pueblu foi aquella de los nómades qu'efectuaron una lenta migración dende'l Cercanu Oriente hasta'l Magreb y depués, recién na Edá Media, dirixir escontra'l norte, algamando España. Basta pa ilustrar lo antecitado con siguir la ruta de los Luwata (una tribu de la confederación de los Zenatas que tuvo un patriarca llamáu Lerna na Antigüedá[6]) [2]: Los Luwata yeren nomaos «Libos» polos antiguos exipcios y «Lubim» nel llibru bíblicu del Xénesis; tales Luwata dieron pela so parte el nome a Libia (na Antigüedá clásica denominóse Libya a tol actual continente africanu). Los Luwata constituyíen una gran confederación que pobló la Cirenaica, la Tripolitania según la parte d'El Sáḥara al sur d'estes rexones y de la Numidia rellacionándose cola Getulia y col antiguu territoriu ancestral moru: la Mauretania.

En tiempos del Exiptu faraónico paez ser que los Zenetas llamábense yá entós Garamantes[7] y resultaron rebeldes a los rexímenes de dellos faraones. Colos sos caballos y carro de guerra (recordar que hai unos 3000 ya inclusive 2000 años entá la mayor parte del actual desiertu d'El Sáḥara yera una rexón esteparia)[8] [3], semaron el terror n'Exiptu, Cirenaica y Tripolitania.[9] [4]. Pol so contautu cola cultura del Antiguu Exiptu entiéndese qu'estos pueblos bereberes hayan construyíu numberosos monumentos n'África Septentrional que s'asemeyen a les pirámides talo como se repara nes tumbes de Medghassen o los Yedares.
Más cercanamente na hestoria, los tuáreg descendientes de los Zenatas Banū Ifrēn, dexaron pintures rupestres nel Hoggar; nelles puédense reparar a los d'antiguo llamaos Garamantes colos sos animales y los sos carros.

Esto ye, la mayoría de los Zenatas derivaben de trés grandes tribus bereberes: Maghraua, Deyrawa, Banū Ifrēn. Los Banū Ifrēn septentrionales dexaron muertes nel norte d'Arxelia tales como les ruines de la ciudá de Tilimeyen nel valle del Saf Saf y en Skikda.[10] El mesmu nome d'África (asina llamaben los romanos a la zona en redol a Cartago) paez provenir de la tribu Ifrén establecida d'antiguo nel este del actual Magreb.[11] [5] Tal nome vendría de la raíz Ifru colos sos posibles variantes: Ifri, Afer, Afar etc.[12] Na Gran Cabilia, (les tribus de Yuryura que tienen el nome de Faraussen, correspuenden a Pequeña Cabilia de Ifri), suponiendo a los Tunecinos como los Afers de les dómines antigües y suponiendo a los Tuáreg del Hoggar Azguez, toos tendríen llingüísticamente les mesmes radicales qu'indicaríen los mesmos ancestrales llinaxes étnicos.[13][14] [6] [7]

Roma editar

Na dómina del Imperiu romanu, los iznaten o Zenetas, yá milenariamente allugaos na Tripolitania, practicaben el comerciu y l'agricultura anque tamién esistíen importantes grupos d'ellos que yeren nómades. Enseñoriaron gran parte de la Numidia cuando los sos reis fueron Syphax (Sifax) y Masinisa. Masinisa foi integrante de la tribu Afer.[15]

Sifax abellugar ente los Garamantes depués de ser ganáu por Masinisa.[16] Pela so parte Masinisa intentó amestar la Garamántica a la Tripolitania, pero nunca llogró someter a los habitantes de la Cirenaica. Foi Yuba quien conquistó esta rexón y, depués de ser derrotáu, toos estos territorios pasaron al control romanu.[17]

Los garamantes, de la que se calteníen mayormente nómades, viaxando en carros tiraos por gües, llegaron a llograr la ciudadanía romana en tiempos de Septimio Severu.[18]

Septimio Severu, n'efeutu, foi un emperador romanu con oríxenes bereberes procedente de la ciudá de Leptis Magna en Tripolitania.[19][20] L'anexón al Imperiu romanu facilitó que se produxeren numberosos matrimonios ente antiguos italianos y bereberes.
Numberoses investigaciones indiquen que los bereberes de Tripolitania, Libia, Cirenaica, Numidia y la provincia romana d'África yeren bonos cultivadores de viñedo y olivares.

Tres la crisis económica que despobló a la gran ciudá romana de Leptis Magna produciéronse numberoses razzias (la pallabra razzia tien orixe bereber) per parte de les poblaciones locales.

Darréu la provincia romana d'África xunto con gran parte de Numidia, Mauritania y Tripolitania cayería en poder de los vándalos nes acabadures del Imperiu romanu d'Occidente; pela so parte los vándalos fueron espulsaos polos Banū Ifrēn (tamién conocíos como Ifuraces o Iforén o Iforás) y otros bereberes nel 533.[21]

Na dómina del Baxu Imperiu romanu, los Levathae (Luwata) revelar de tal manera agresivos que los emperadores romanos tuvieron de faer construyir un limes pa intentar contenelos.
Tres reconquistar de les provincies africanes efectuada pol Imperiu romanu d'Oriente (yá Imperiu bizantín) en tiempos de Justiniano estos Levathae fueron la tema d'una descripción per parte de Corripus na so obra llamada La Johánnida. Ellí méntase qu'entós los bereberes pasaren a utilizar el camellu en llugar del caballu y adoraben a Gurzil, un dios con aspeutu de toru y a un dios de la guerra llamáu Sinifer.

Corripus describió tamién a la célebre tribu de los Iforás (los antiguos Banū Ifrēn) que yeren aliaos y descendientes de Zenetas que lluchaben contra los bizantinos. Los Banū Ifrēn perdieron en tales conflictos a numberosos líderes sobremanera na rexón del Aurés (El Gran Aurés que s'estiende ente les actuales Arxelia y Tunicia). Tres estes lluches los bereberes (incluyíos los Zenetas) recuperaron la so independencia.[22] Los árabes llamaron lwatá a los Luwata y atopar Ibn Battûta en Tánxer; ésti na introducción del rellatu del so estensu viaxe nun cesa de señalar qu'él yera parte d'esa tribu pol so llinaxe paternu. La relixosidá de los bereberes Zenetas yera escontra'l sieglu VII abondo diversificada, atopándose cristianos, xudíos y prosélitos del Islam.

Poco antes, y entá nel periodu preislámico, los Zenetas establecieron una dinastía que reinó en Marruecos y la Ifriqiya (nome que dieron los árabes a la rexón de los Banū Ifrēn y que correspondía a l'antigua provincia romana d'África y, aproximao, a l'actual Tunicia), arrexuntando numberoses tribus: la de los Maghraua, Meknassa, Banū Ifrēn, Deyrawa, etc.[23] Los Zenetas sía que non calteníense principalmente nómades dedicándose a les actividaes pastorales.

Edá Media editar

A la llegada de los primeros musulmanes el primer embaxador bereber honráu pol Islam en tiempos del califa Uthmán ben Affán foi Uezmar Ibn Saclab de la tribu Maghraua; Uezmar Ibn Saclab foi tamién reconocíu como gobernador de la so tribu.

Darréu Kusaila, foi nomáu embaxador de los bereberes, pero Oqba Ibn Nafí Al-Fihrí opúnxose fiero a él.

A la muerte de Kusaila, nel sieglu VII, los Zenatas, principalmente los Banū Ifrēn subleváronse, siguiendo l'exemplu de los Dejrawa o Deyrawa comandados pola reina Kahina Dihiya, produciéndose una llarga y fuerte resistencia a los árabes.

Sicasí l'Islam prosiguió la so espansión con Táriq ibn Ziyad y Musa ibn Nusayr nel Magreb.

Yá islamizados y aliaos colos árabes los bereberes colaron sobre Hispania en 711, esto fizo que numberosos Zenatas establecer en al-Ándalus. Dexando delles traces culturales na península Ibérica (como exemplu de la so maña ecuestre la pallabra anguaño castellana caballeru deriva precisamente de los bereberes Zenetas).

Dende'l sieglu VIII la mayor parte de los Zenetas adoptaron la doctrina islámica la doctrina de los jariyíes, dellos grupos la variante sufrita[24] [8] y otros la de los nekaritas, rigoristas pero igualitaries, n'oposición al sistema de califatu de los omeyes. Los árabes fueron espulsaos de casi tol Magreb baxu Abú Qurra[25] [9] de Tlemcén.[26] Asina ye que el primer Estáu islámicu bereber foi proclamáu por Abú Qurra. Sicasí, tal Estáu qufrita terminó esgañáu poles lluches internes que caltuvieron les diverses tribus bereberes.[19] [10]

La dinastía aglábida tomaría depués el poder en Ifriqiya: Rustum casóse con una muyer de la tribu Banú Ifrén (una subdivisión de los zenatas). Ente que el territoriu qu'anguaño correspuende a Marruecos quedó en poder de los idrisíes.

La última rebelión jariyí zenata tuvo llugar nel sieglu X sol lideralgu d'Abū Yazīd quien yera del llinaxe de los Banū Ifrēn [11].[27] Les tribus zenatas yeren entós en gran midida aliaes del Califatu de Córdoba, y lluchaben pa controlar el Magreb occidental. Abū Yazīd fixo axuntar a toles tribus bereberes de los Aurès pa llanzar un ataque contra los Fatimíes.

Abū Yazīd resultó primeramente vencedor, retomando Ifriquía (parte nororiental d'Arxelia y toa Tunicia) estableciendo en Kairuán la capital jariyí del Magreb. Pero los fatimíes terminaron venciendo; darréu una gran parte de los Zenatas fíxose aliada de los fatimíes.

Los omeyes intentaron por tolos medios recuperar el poder, lo que provocó la disgregación de les tribus zenatas. Mientres, los fatimíes taben en guerra contra los omeyes.[23] Los Zenatas yeren ciños al réxime jariyí nel momentu que los fatimíes apoderar del norte del Magreb central. Sicasí, los Zenatas aguantaron hasta la muerte d'Abū Yazīd nel 947. Depués dellos xefes zenetas tomaron el poder pa siguir la guerra contra los fatimíes ente qu'otros fixeron aliaos del califatu fatimí.

Escorríos polos fatimíes, los Zenatas tuvieron de recular escontra l'oeste del Magreb.

L'actual territoriu de Marruecos caltener so la dinastía de los idrisíes y de los Zenatas. El territoriu qu'anguaño ye arxelín tamién taba controláu por Zenatas. El restu de territoriu arxelín topar en poder de les dinastíes de los hammádidas y zíridas.

Pela so parte los fatimíes conquistaren el sur d'Italia y precisaben refuerzos, pa esto ellos riquieron una tregua colos Zenatas, esto sollertó a los omeyes, quien tarrecieron pol so poder en al-Ándalus ante la posible alianza zenata-fatimí. Sicasí, los Zenatas llucharon contra los dos dinastíes árabes rivales, fechu que debilitó particularmente a la de los Omeyes.

Nel Magreb, les lluches ente les tribus zenatas siguieron y los omeyes nun pudieron siguir reinando. Nesti cuadru de situación les tribus beduines de los Banu Hilal afararon el Magreb y estendieron el caos na rexón.

Finalmente los Zenetas fueron vencíos polos almorávides, tribu de Sanhayes con ancestros zenatas. Los almorávides mientres el reináu de Yúsuf Ibn Tasufín practicaron un xenocidiu de Zenatas y Barghawates en territorios anguaño correspondientes a Marruecos.

Darréu los almohades movieron del poder a los almorávides.

Magar tou, los Zenatas caltuvieron una importancia política de primer planu nel Magreb y al-Ándalus hasta'l sieglu XIII d. C. cuando se produció l'apaición de nueves dinastíes, como la de los Abdalwadíes nel Magreb o la de los Benimerines nel Maghreb el Aqsa' (territoriu del actual Marruecos).[23] Tamién los Zenatas apoderaron zones de Marruecos hasta'l surdimientu de la dinastía wattásida nel sieglu XV.

Les lluches intestinas ente les dinastíes Zenatas nel Magreb siguieron hasta la espansión del Imperiu otomanu n'Arxelia yá nel sieglu XVI.

Tribus editar

Según Ibn Jaldún, les tribus zenatas son:[28]

  1. Wadlik (Walad Warsik)
    1. Massara
    2. Tayate
    3. Rassine
  2. Farmi
    1. Yazmartene
    2. Mranjissa
    3. Warkla (Wargla)
    4. Namala
    5. Sbarta
  3. Eddirte
    1. Dhammar
      1. Gharzul
      2. Lqora
      3. Wartatine
      4. Berzal
      5. Yassadrine
      6. Saghmane
      7. Yettofete
    2. Zakya
      1. Banu Maghrao (Maghrawa)
      2. Banu Yafren
      3. Banu Wassine
      4. Masra
      5. Yafrane
      6. Masine
      7. Ancha (Banu Anch)

A mediaos del sieglu XI los zenatas fueron reemplazaos por sanhayes almorávides (1150-1147) y depués por masmudas almohades (1130-1269). El fundimientu de la última dinastía de los Banu Wasin volvió a entamar la iniciativa política cola dinastía zenata de los abdalwadíes de Tlemecén (1248-1554) y los Banu Marin de Fez (1235-1465); a pesar de ser dos dinastíes del mesmu orixe enfrentar en delles ocasiones; un tercer grupu zeneta, Banu Wattas, formó la dinastía wattásida na seronda de los benimerines. Yeren l'últimu grupu zenata en tener poder.

Al-Ándalus editar

Los dos principales reis bereberes andalusíes (Abdallah l'Aftes y Yahya ibn Di-l-Nun) nun se xuntaron a la coalición antibereber onde figuraben la mayoría de los otros príncipes andalusíes. Los señores zanata de les taifas africanes del sur (los Banu Ifran de Ronda, los Banu Birzal de Carmona, los Banu Dammar de Morón y los Banu Jazrun d'Arcos) aliar colos andalusíes contra los sinhayíes de Granada y los hammudíes de Málaga. Al añu siguiente, incorporóse Ibn Di-l-Nun, en gran parte pola medrana escontra'l soberanu abadí de Sevilla, el so poderosu vecín, que foi tamién lo que favoreció que los Zanata asitiárense del llau de los andalusíes.

Ver tamién editar

Enllaces esternos editar

  • Zenetes en Wikimazigh.
  • Ibn Khaldun, Histoire des Berbères et des dynasties musulmanes de l'Afrique septentrionale, 1852-1856, traducció de William Mac Guckin de Slane, Imprimerie du Gouvernement, Alger, volums I, II i III
  • Tabla indicando les distintes dinastíes, a partir de la descripción del Magreb efectuada por Ibn Jaldún, [12]
  • Hestoria de Madghis [13]
  • Semeyes y hestories del monumentu de Medghassen y de Frenda, etc [14]
  • Cómo la Berbería aportó nel Magreb árabe (artículu de Gabriel Camps, en francés) [15]
  • La Khahina [16] (n'inglés)
  • Tuarg Zeneta [17]
  • Andalucía [18] (Fr.)
  • La escritura bereber y los cercos de los Magrauas [19] (Fr.)
  • Mouloud Mammri y Rachid Bellil chercheur et sociologue fonts d'un immense travail de traduction du Zénète à l'arabe et au français sur les rites Zénètes du sud (Mulud Mammrí y Rashid Bel-lik investigador y sociólogu fontes d'un inmensu trabayu de traducción del zenata al árabe y al francés sobre los ritos zenatas) [20]
  • El caballu zenata [21] (Fr.)

Referencies editar

Bibliografía editar

  • Ibn Jaldun, Le Livre des exemples. Autobiographie, trad. partielle par Abdesselam Cheddadi, éd. Gallimard, Paris, 2002, ISBN 2-07-011425-2.
  • Ibn Khaldoun, Histoire des Berbères et des dynasties musulmanes de l'Afrique septentrionale, éd. et trad. partielle par William McGuckin de Slane, Alger, 1852-1856 ISBN 2-7053-3639-7.
  • Peuple et Nation du Monde. Abdessalem Cheddadi Traductor. Autor Ibn Khaldoun.
  • Zenata en First Encyclopaedia of Islam.
  • Le passé de l'Afrique du Nord. Écrit par Y.F. Gautier. Édition Payot, Paris 1952.
  • André Laronde, l'Afrique Antique.

Referencies editar

  1. 1,0 1,1 Généalogie des Berbères, según Ibn Jaldún (recompilada por E. M. Albarnossé)
  2. Algérie De Rozet (Claude Antoine), Ernest Carette
  3. [1]
  4. Gabriel Camps
  5. Ibn Jaldūn, Histoire des Berbères et des dynasties musulmanes de l'Afrique septentrionale, ed. y trad. parcial por William McGuckin de Slane, Alger, 1852-1856
  6. Revue de l'histoire des religions De Paul Alphandéry
  7. The Golden Age of the Moor De Ivan Van Sertima
  8. Sur le passé de l'Afrique noire De Georges Mazenot
  9. La Libye De Pierre Pinta
  10. Histoire des monuments, Victor Piquet
  11. Babington Michell Journal of the Royal African Society
  12. L'Afrique du Nord dans l'antiquité, par François Decret; M. Fantar
  13. https://books.google.fr/books?id=XzMFAAAAQAAJ&pg=RA2-PA46&dq=ifuraces&as_brr=1
  14. Onoma De International Centre of Onomastics
  15. Le colonat en Afrique sous le Haut-Empire De Jerzy Kolendo
  16. Recueil des notices et mémoires de la Société archéologique de la province... De Société archéologique
  17. Voyages & explorations au Sahara. 1868-1869 De Gerhard Rohlfs
  18. Histoire générale de l'Empire romain De Paul Petit
  19. 19,0 19,1 Histoire de l'Afrique du Nord Tunisie--Algérie--Maroc De Charles André Julien
  20. Mélanges d'archéologie et d'histoire De Ecole française de Rome
  21. Corripus, La Johanide
  22. Corripus, La Johánnida
  23. 23,0 23,1 23,2 Les Prolégomènes d'Ibn Khaldoun, partie 2, traduit par Slane, page 160.
  24. Chronique d'Abou Zakaria publiée pour la première fois De Yahyá ibn Abī Bakr Warjalānī, Emile Masqueray
  25. Kharijite Political Influences in Medieval Berbery, de William J. T. Brown
  26. Ibn Kaldoun, Histoire des berbères, partie Zenete, édition BERTI, Alger 2003
  27. Histoire de l'Afrique septentrionale (la Berbérie) depuis les temps les plus.... De Ernest Mercier
  28. http://pages.infinit.net/savoir/berbere/genealogie.htm
  29. Zenati languages (n'inglés)
  30. Berber Revolt (n'inglés)

Enllaces esternos editar