Aición Nacionalista Vasca

Aición Nacionalista Vasca (ANV) —Eusko Abertzale Ekintza (EAE) n'eusquera— foi un partíu políticu fundáu en 1930, d'ideoloxía nacionalista vasca que se definía como d'izquierdes, republicanu y independentista. Participó nel primer Gobiernu vascu formáu na Guerra Civil Española y foi proscritu mientres la dictadura franquista, desenvolviendo poca actividá na clandestinidá y l'exiliu. Llegalizáu de nuevu mientres la Transición, formó parte de la coalición Herri Batasuna ente 1978 y 2001. En 2008, el Tribunal Supremu suspendió les sos actividaes por envaloralo socesor de Batasuna (formación de la mesma ilegalizada pola so rellación cola banda terrorista ETA), y finalmente declarar de nuevu illegal, ordenando la so disolución.[1]

Aición Nacionalista Vasca
Fundación 1930
Disolución 2008
Asocedíu por Eusko Ekintza (es) Traducir
Sede Portugalete
Estáu  España
Ideoloxía política nacionalismu vascu, independentismu y socialismu
Páxina web eae-anv.org
Cambiar los datos en Wikidata

Antecedentes editar

En 1895 fundóse'l Partíu Nacionalista Vascu (PNV), que nel sieglu XX sufrió delles dixebres. Una d'estes disensiones internes foi aprovechada por Francisco Ulacia pa fundar en 1911 el Partíu Republicanu Nacionalista Vascu, como alternativa al nacionalismu vascu conservador y católicu, de calter hexemónicu. A pesar del so curtiu percorríu, al PRNV considérase como un claru precedente de ANV.[2]

Sicasí, una de les dixebres más importantes de la PNV foi la qu'en 1921 estremar na Comunión Nacionalista Vasca, autonomista, y Aberri, d'enclín más independentista. Un sector de la CNV intentó afaer la doctrina nacionalista (suprimiendo la confesionalidad, el confederalismo, el clericalismu y aspeutos tradicionales del Partíu) y averase a les fuercies españoles d'izquierda qu'intentaben instaurar la República (como'l PSOE, con gran presencia nel sector metalúrxicu de Vizcaya). Sicasí, el 16 de payares de 1930, na Asamblea de Vergara, Aberri y la CNV volvieron xunise nel PNV, calteniendo'l lema "Jaun-Goikua eta Lagi-zarra" (lliteralmente "Dios y Llei vieya", refiriéndose con "llei vieya" a los fueros), y reafitando el so confesionalidad.

Fundación y desarrollu de ANV mientres la Segunda República editar

 
Antigua sede de ANV en Barakaldo, prindada tres la illegalización de ANV mientres la Guerra Civil y tomar poles tropes franquistes.

El 30 de payares de 1930 militantes laicistes y progresistes, fundamentalmente de la CNV, anque tamién de Aberri y nacionalistes independientes, roblaron en Bilbao un manifiestu conocíu como Manifiestu de San Andrés, en respuesta al procesu de reunificación de la PNV (9 de los 11 firmantes del Manifiestu de San Andrés, que formaron el so Comité Provisional, proveníen de Comunión Nacionalista Vasca). Esi foi'l manifiestu fundacional de ANV, el que sería los primer partíu políticu del espectru sociolóxicu de la izquierda abertzale.

Ente los fundadores destacaron Anacleto Ortueta, Luis Urrengoetxea, Tomás Bilbao y Justo Gárate. ANV tenía la so fuercia fundamental en Bilbao, d'onde proveníen la mayoría de los sos fundadores, y de Barakaldo, una y bones la Mocedá Vasca d'esta llocalidá xuntar a ANV en 1931. Los sos principales dirixentes yeren profesionales lliberales. Los sos órganos de prensa fueron el diariu Aición Nacionalista, editáu en Bilbao ente 1932 y 1933, y darréu Tierra Vasca editáu ente 1933 y 1937.[3]

ANV tenía un ideariu nacionalista moderáu, definíase como aconfesional (frente al calter confesional católicu de la PNV d'aquella dómina) y el so calter socialdemócrata y republicanu abría-y a aliances colos partíos republicanos y al PSOE. Foi'l primer partíu vascu d'izquierda nacionalista. Ideológicamente, los fundadores de ANV yeren lliberales, contrarios a los dogmes de Sabino Arana sobre la raza, la relixón y la historia del País Vascu. Yeren tamién aconfesionales, pero non anticlericales; más bien, católicos partidarios de la separación de la Ilesia y l'Estáu. A diferencia de la PNV, ANV integrar na Conxunción Republicanu-Socialista pa les eleiciones municipales d'abril de 1931, coles mires de llograr un estatutu pal País Vascu. Llograron bones resultaos (7 conceyales en Bilbao y 5 en Barakaldo, y dos alcaldíes en Vizcaya) y representantes nes Comisiones Xestores de les diputaciones provinciales.

ANV presentar a les eleiciones constituyentes de 1931 en solitariu en Bilbao (a nivel llocal), Vizcaya (a nivel provincial), y dientro del bloque d'izquierdes en Guipúzcoa. Les sos resultaos fueron bien malos. En Bilbao quedaron por detrás del PCE y fueron la última candidatura nos dos circunscripciones vizcaines (con unes resultaos en redol al 4 %). El so candidatu en Guipúzcoa llogró en redol al 10 % de los votos, pero ensin consiguir nengunu de los dos escaños destinaos a les minoríes (el so candidatu Justo Gárate quedar a 200 votos de consiguir un escañu). Dos tercios de los sos votos proveníen de Bilbao y Barakaldo.

A pesar de la so debilidá, ANV foi siempres un fervosu estatutista, con una concepción unitaria, non foralista, del País Vascu, que refugó'l Estatutu de Estella polos componentes clericales del mesmu. Activu partidariu del "Estatutu de les Xestores", el retrasu na tramitación del Estatutu vascu mientres el bieniu progresista provocó qu'ANV averar a la PNV y alloñárase de les izquierdes republicanes. Nes eleiciones de 1933, sicasí, refugó dir en coalición cola PNV y presentóse en solitariu, collechando un nuevu fracasu.

El 19 de payares de 1933, día d'eleiciones llexislatives, Hermenegildo Alvariño, militante de ANV, foi asesináu a manes de pistoleros socialistes nun chigre cercanu a la sede de ANV en Barakaldo.[4]

El bloquéu de la tramitación del Estatutu mientres el bieniu radical-cedista llevó a la radicalización de parte de la militancia de ANV, que viró a la izquierda. Esti sector imponer a los fundadores, munchos de los cualos abandonaron el partíu en 1936, primero qu'ANV definiera'l so nuevu programa. Esti programa yera anticapitalista, anque non marxista, y abogaba por un Estáu vascu independiente. Esti nuevu enfoque na cuestión nacional nun-y fixo variar la so estratexa, ingresando nel Frente Popular y presentándose nel so senu a les eleiciones de febreru de 1936 (anque ensin consiguir escañu). El so programa siguía siendo l'aprobación del Estatutu d'autonomía vascu. Antes de les eleiciones, ANV y la PNV refugaren el frente nacionalista propuestu pol grupu Jagi-Jagi.

ANV mientres la Guerra Civil editar

Al españar la Guerra Civil, a diferencia de les duldes qu'afectaron a la PNV, ANV púnxose decididamente a favor de la República y la fráxil autonomía vasca, participando nes Xuntes de Defensa de Guipúzcoa y Vizcaya. A pesar del so pequeñu tamañu, cuatro batallones de voluntarios combatieron nel bandu republicanu como parte del Euzko Gudarostea (cuerpu armáu dependiente del Gobiernu vascu, defendiendo a la República). Los batallones del ANV sufrieron una dura derrota nel frente del monte Albertia y sufrieron cuantiosas perdes non solo en Vizcaya, sinón tamién n'Asturies tres la cayida d'Euskadi (a diferencia de les tropes de la PNV, les de ANV nun se rindieron).

Al aprobar les Cortes de la República l'Estatutu d'autonomía n'ochobre de 1936, ANV formó parte de la coalición ente la PNV y el Frente Popular que formó'l primera Gobiernu vascu so la presidencia del lehendakari José Antonio Aguirre, nel que s'integró'l so dirixente Gonzalo Nárdiz como Conseyeru d'Agricultura. El so compromisu cola República prosiguió inclusive tres la cayida del País Vascu en manes de les tropes de Franco. Cuando en 1938 el diputáu y dirixente de la PNV Manuel Irujo dimitió como ministru ensin cartera nel Gobiernu de Juan Negrín, Tomás Bilbao, de ANV, sustituyir. Otros dirixentes de ANV desempeñaron cargos diplomáticos de la República y Nárdiz siguió desempeñando'l so puestu de conseyeru en tolos Gobiernos vascos nel exiliu, so la presidencia d'Aguirre primeru y con Leizaola dempués, hasta la disolución d'esta institución en 1979, tres la instauración del Estatutu de Gernika, vixente hasta l'actualidá.

ANV nel exiliu editar

Proscritu pola dictadura franquista, ANV sobrevivió a dures penes nel exiliu y na clandestinidá mientres cuasi 40 años. El so llabor opositor cristalizóse principalmente na so permanencia nel gobiernu vascu nel exiliu (representáu por Nárdiz) y na edición nel exiliu de la so publicación Eusko Lurra-Tierra Vasca, en Bayonne (hasta 1940) y darréu en Buenos Aires (ente 1956 y 1976),[3] pero apenes tuvo más actividá. Tres la muerte de Franco, ANV remaneció ya inscribióse como partíu políticu. Sicasí, siguía siendo un partíu minúsculo y estremao, que tuvo graves problemes p'atopar el so sitiu nel emerxente y variáu panorama políticu vascu.

ANV na Transición: integración en Herri Batasuna editar

Tres el fin del réxime franquista, ANV salió de la clandestinidá y rexistróse como partíu políticu en 1977, cola so sede social establecida na llocalidá costera vizcaina de Bermeo.

ANV participó nes conversaciones de Chiberta ente toles fuercies nacionalistes vasques, celebraes en 1977. Ellí refugó les esixencies d'ETA (militar) de nun presentase a les primeres eleiciones democrátiques de 1977 si nun se consiguía l'amnistía. ANV presentar en solitariu a les eleiciones nes circunscripciones de Guipúzcoa y Vizcaya, collechando unes pésimes resultaos eleutorales (menos del 1 % de los votos) y siendo una de les formaciones polítiques menos votaes del panorama políticu vascu. En Navarra presentárase en coalición cola PNV y Partíu Socialista Vascu (ESB-PSV), formando la Unión Autonomista de Navarra, que quedó en quintu llugar con pocu más d'un 6 % de votos, ensin llograr acta de diputáu.

Los resultaos eleutorales forzaron a ANV a buscar aliances con otres formaciones nacionalistes d'izquierdes, y asina, en 1978 integrar na coalición eleutoral Herri Batasuna. Paralelamente, españaron duros enfrentamientos nel senu de ANV ente los dirixentes del exiliu, notablemente Gonzalo Nárdiz y la direición de ANV, controlada pola nuevu militancia del interior, encabezada por Josu Aizpurua, partidaria de la integración en HB. La direición de ANV solicitó a Nárdiz que dimitiera del so puestu nel Gobiernu d'Euzkadi nel exiliu y al lehendakari nel exiliu la so sustitución por Josu Aizpurua,[5] lo que nun foi aceptáu nin por Leizaola nin por Nárdiz.[6] Esto provocó la dixebra de la denomada «ANV Histórica» que so la direición de Nárdiz dio'l so sofitu a Euskadiko Ezkerra.

En 1978, ANV intentó fundise con ESB-PSV, otru de los partíos que constituyíen HB, pa formar un nuevu partíu que se denominaría Euskal Sozialista Ekintza. Sicasí, el procesu d'unión fracasó por cuenta de la crisis interna que se produció en ESB n'adoptando'l marxismu como orientación ideolóxica nel so congresu.[7]

Tres l'importante sofitu eleutoral que llogró HB nes eleiciones foral y municipal de 1979, desamarróse un enfrentamientu abiertu nel senu de la coalición ente los diversos grupos que la formaben. Herri Batasuna yera, a efeutos llegales, una coalición eleutoral qu'arrexuntaba a ANV y ESB-PSV, los dos únicos partíos políticos llegales que la formaben. Sicasí, dientro de la coalición participaben tamién otros dos partíos comunistes alegales, Langile Abertzale Iraultzaileen Alderdia (LAIA) y Herri Alderdi Sozialista Iraultzailea (HASI), según persones ensin afiliar a nengún de los cuatro partíos. Nos primeros años d'esistencia de Herri Batasuna producióse un bracéu ente trés de los partíos que lu integraron, ANV, ESB-PSV y LAIA, per un sitiu y los grupos ya independientes partidarios de l'Alternativa KAS, por otru. Esti enfrentamientu debíase básicamente a discrepancies na organización interna de la coalición y a la participación o non de la mesma nes instituciones polítiques españoles. Nun había en principiu nengún tipu de discrepancia sobre'l sofitu a la paralela actividá d'ETA (militar).

Nel V Congresu de ANV, celebráu en xunetu de 1979, topetaron los dos corrientes internes de ANV, la que yera más bien fiel a los principios tradicionales y históricos de la organización y la más partidaria d'averase a HASI (miembru mayoritariu de HB) y l'Alternativa KAS. Tres la dimisión del hasta entós secretariu xeneral de ANV, Valentín Solagaistua, foi escoyíu Josu Aizpurua como secretariu xeneral del partíu.[8] So la direición de Aizpurua, ANV nun se plegó a les solicitúes de ESB y LAIA de dexar a HASI fuera de la coalición, polo que contribuyó de manera sustancial a la creación d'una Herri Batasuna básicamente controlada por HASI y KAS. Esi añu, antiguos dirixentes históricos de ANV, como Nárdiz o Luis Ruiz d'Aguirre amosaron el so sofitu al Estatutu de Gernika.

Poco primero de les eleiciones autonómiques de 1980, LAIA y ESB abandonen HB, que quedó amenorgada a una coalición de ANV y HASI, controláu na práutica pola alegal Koordinadora Abertzale Sozialista (KAS). Aizpurua sería miembru de la Mesa Nacional de HB, escoyida en 1979. Nes primeres eleiciones autonómiques, HB llogró una bon resultancia. Anque ANV yera públicamente partidaria de participar nes instituciones polítiques vasques, esta opinión topetaba cola corriente mayoritaria de la coalición,[9] que s'impunxo, lo que provocó ciertes tensiones ente partíu y coalición.

N'ochobre Aizpurua arrenunció al so puestu como parllamentariu, siendo sustituyíu pol sindicalista José Luis Cereceda. En 1981 cesa como secretariu xeneral de ANV y miembru de la Mesa Nacional.

La influyencia y pesu de ANV nel conxuntu de la organización foi pequeñu, yá que práuticamente amenorgábase a dereches d'escoyer a unu de los 24 miembros de la Mesa Nacional que dirixíen la coalición. La importancia de ANV pa Herri Batasuna consistía en que yera un partíu políticu llegal con derechu a caltener les sigles de la coalición. Tamién dexaba caltener un trezu históricu-sentimental ente la coalición abertzale y los nacionalistes que llucharon na República y contra Franco.

Nel momentu de la refundación de Herri Batasuna en Batasuna en 2001, los yá escasos militantes de ANV integrar na nueva formación;[10] sicasí, l'históricu partíu decidió espresamente caltener la so propia personalidá nun integrándose como tal.[11][12][13]

Reactivación editar

El 1 de xunu de 2002, ANV celebró'l so X Congresu en Barakaldo, qu'axuntó a 78 persones,[13] escoyendo una direición nacional de 29 miembros, ente ellos el presidente Kepa Bereziartua y el secretariu xeneral Antxon Gómez. En xunetu de 2005, empezó a publicar la revista Eusko Ekintza.

Tres décades ensin presentase a unes eleiciones, ANV presentó en 2003 representantes nes xuntes eleutorales de cara a formar candidatures pa les eleiciones municipales y forales d'esi añu, anque a la fin nun presentó llistes.

El 12 d'abril de 2007, cuatro años dempués de que Batasuna fuera ilegalizada n'España por sentencia del Tribunal Supremu, ANV presentó candidatures propies per primer vegada dende 1977 p'allegar nes eleiciones municipales, forales del País Vaco y de Navarra del 27 de mayu. Ello dio llugar a que fuera investigada poles autoridaes por si pudiera ser "heredera" de la formación illegal. El 28 d'abril, el xuez Garzón decidió que nun había nicios abondos alrodiu de la rellación ente ANV y Batasuna;[13] sicasí, el Partíu Popular solicitó al Gobiernu español que'l Fiscal Xeneral del Estáu impugnara "toles llistes" de la izquierda abertzale.[14]

 
Protesta pola non contabilización de los votos de ANV nes eleiciones municipales de 2007.

Ante esta situación, el Fiscal Xeneral del Estáu, Cándido Conde-Pumpido, impugnó ante'l Tribunal Supremu 110 candidatures de ANV y l'Abogacía del Estáu impugnó 122, siendo ilegalizadas un total de 133 d'un total de 256 presentaes, acordies col procedimientu establecíu na Llei de Partíos. Finalmente, esti tribunal anuló na mañana del 6 de mayu de 2007 felicidaes llistes, tres una deliberación que s'enllargó dende'l día anterior. La decisión foi respondida por darréu pol Tribunal Constitucional y el Tribunal Européu de Derechos Humanos.[15] ANV llamó a una movilización pal 12 de mayu en Bilbao contra esta decisión y, a otru día, el dirixente de Batasuna Pernando Barrena pidió'l votu pa ANV nes eleiciones municipales del 27 de mayu, ante la inminente illegalización del nuevu partíu Abertzale Sozialisten Batasuna promovíu por Batasuna.[16]

XI Congresu de ANV y Conseyu Nacional Vascu editar

Nel XI Congresu de ANV, celebráu'l 27 d'ochobre de 2007, consideróse la creación d'un Conseyu Nacional Vascu (CNV), formáu por tolos partíos nacionalistes vascos que realmente sofitaren la independencia d'Euskal Herria col fin últimu de crear un nuevu Estáu, que recibiría los nome de República de Navarra, con capital en Pamplona. EAE-ANV reafitar na organización federada d'esi nuevu Estáu vascu y recordó que, a la so manera de ver, hai dellos territorios fuera de los actuales País Vascu francés, la Comunidá Autónoma Vasca y Navarra, que tamién perteneceríen a la nación vasca. Ente ellos destacó Treviño, La Puebla de Arganzón y Miranda de Ebro, na provincia de Burgos, Castro-Urdiales y el Valle de Villaverde, en Cantabria, amás d'Ejea de los Caballeros, na provincia de Zaragoza, y delles partes de La Rioxa.[17] Estes pretensiones amenaron el refugu nos territorios afeutaos,[18][19] ente que nes llocalidaes de Treviño y La Puebla de Arganzón, tienen representación nos respeutivos consistorios.[20]

Criticóse tamién a otres organizaciones como Aralar, a la que se negó la so condición d'independentista y escoyóse a un nuevu secretariu xeneral, Juan Carlos González Lorente, en sustitución de Antxon Gómez.

El xuiciu contra l'alcaldesa de Hernani editar

El 15 de xunu de 2007, per mediu de Marian Beitialarrangoitia, alcaldesa de Hernani, ANV manifestó la so negativa a condergar los actos de kale borroka socedíos naquelles feches, aduciendo qu'esti fechu nun apurría "nenguna solución".[21] El 13 de xineru de 2008 la Fiscalía de l'Audiencia Nacional denunció a Marian Beitialarragoitia por enaltecimientu del terrorismu, al pidir un aplausu pa los terroristes d'ETA Igor Portu y Martín Sarasola, autores del atentáu de la T4 del Aeropuertu de Barajas, que denunciaren tortures per parte de la Guardia Civil mientres la so detención; pidimientu que foi realizada nel actu de presentación de les candidatures de ANV a les eleiciones xenerales de 2008 y foi respondida con una ovación zarrada de los más de trés mil asistentes.[22] Esta denuncia nun principiu foi archivada pol xuez Santiago Pedraz, pero darréu foi reabierta por Sala de lo Penal de l'Audiencia Nacional.[23] Enantes, l'alcaldesa de Hernani yá amenara dalgún discutiniu por cuenta d'otros fechos, como la contratación como miembros del so equipu de dos antiguos miembros d'Euskal Herritarrok, l'allugamientu de semeyes de presos etarres en delles cais del conceyu, o la creación d'una comisión d'ayuda a los presos d'ETA naturales de Hernani.[24] El so casu llegó hasta'l Tribunal Supremu, que finalmente consideró que los fechos nun constituyíen delitu dalgunu.[25]

ANV nes instituciones editar

Eleiciones y fecha
Votos
%
Diputaos/Conceyales/Junteros
Eleiciones municipales del 12 d'abril de 1931 66 a
Eleiciones a Cortes Constituyentes de 1931 33.826b 0
Eleiciones a Cortes de 1933 2.116 c 1,6 d 0
Eleiciones xenerales d'España de 1977 6.435 0,04 0
Eleiciones municipales d'España de 2007 94.253 y* 0,43 * 432 f
Eleiciones a les Xuntes Xenerales del País Vascu de 2007 28.128g** 3,07 ** 5 h

a Presentándose na conxunción republicanu-socialista, llogró sesenta conceyales en Vizcaya y seis en Guipúzcoa.
b Más de 5.000 votantes na circunscripción de Bilbao y cerca de 1.500 na de Vizcaya-provincia, nes que se presentaba por separáu. En Guipúzcoa presentar nuna coalición que tampoco consiguió representación.
c Na circunscripción de Guipúzcoa, presentando una llista encabezada por un aeneuvista y qu'incluyía a candidatos d'otros partíos ensin el so consentimientu. Nes demás circunscripciones nun presentó candidatos.
d 1,6 % de la circunscripción de Guipúzcoa.
y D'ellos 73.456 nel País Vascu (el 7,41% del total ellí), 20.690 (6,22%) en Navarra y 107 (0,01%) en Castiella y Lleón.
f D'ellos 337 nel País Vascu, 93 en Navarra y 2 en Castiella y Lleón.
g D'ellos 13.113 n'Álava y 15.015 en Vizcaya.
h D'ellos 4 n'Álava y 1 en Vizcaya.

* Cuntando como válidos solo los votos emitíos nos conceyos en que s'aceptó la so candidatura. Les papeletes de ANV n'otros conceyos cuntáronse como votos nulos.
** Cuntando como válidos solo los votos emitíos nes contornes / cuadrielles en que s'aceptó la so candidatura. Les papeletes de ANV n'otres circunscripciones cuntáronse como votos nulos.

Conceyos editar

Nes eleiciones municipales, forales y autonómiques de 2007, ANV llogró 94.253 votos nes candidatures que nun fueron impugnaes (73.456 nel País Vascu y 20.690 en Navarra). ANV ganó en 31 conceyos de los 97 que pudo presentase y llogró representación n'otros 62. D'esta manera, la formación abertzale sumó 337 conceyales nel País Vascu y 93 en Navarra, siendo la cuarta fuercia político en votos, con un 6,77% (tercera en númberu de conceyales), nel País Vascu y cuarta (3,29%) en Navarra. ANV llogró tamién un conceyal en Treviño y otru en La Puebla de Arganzón, los conceyos que formen l'enclave burgalés n'Álava del Condáu de Treviño.[20]

En Guipúzcoa ANV facer en diches eleiciones cola alcaldía en 23 conceyos: Aduna, Aizarnazábal, Alegia, Anoeta, Anzuola, Mondragón, Azpeitia (gracies al sofitu d'EA y Aralar, al ser ANV la segunda llista más votada tres la PNV, que foi primer), Vergara, Escoriaza, Hernani, Icazteguieta, Isasondo, Legazpia, Legorreta, Lezo, Oiartzun, Orexa, Pasaia, Soraluze, Urretxu, Usúrbil, Villabona-Amasa y Cestona.

En Vizcaya llogró nueve alcaldíes: Elorrio, Yurre, Axpe Achondo, Aulestia, Gautéguiz de Arteaga, Mallavia, Ubide, Ajánguiz, Izurtza y Busturia.[26]

En Álava ANV llogró una única alcaldía, la del conceyu d'Aramaio.

En Navarra ANV llogró nueve alcaldíes: Arbizu, Lacunza, Leiza, Larráun, Goizueta, Araiz, Basaburúa Mayor, Navascués y Vera de Bidasoa.

Atribuyéndose tolos votos declaraos nulos, ANV reclamó como mesmos 92.000 votos más nel País Vascu y Navarra; afirmando ser la fuercia mayoritario nun total de 55 alcaldíes d'estos territorios.[27]

N'otres llocalidaes onde les llistes de ANV fueron ilegalizadas, presentáronse otres llistes consideraes allegaes a la izquierda abertzale, como en Leaburu (Bide Berriak), en Hernialde (Herritarrak) o en Amézqueta (Kimu Berri Taldea).[28][29]

Xuntes Xenerales editar

ANV pudo presentar llistes a les Xuntes Xenerales d'Álava y Vizcaya, non asina en Guipúzcoa, consiguiendo en total 28.128 votos. D'ellos, 13.113 n'Álava, lo que se tradució en 4 junteros, y 15.015 en Vizcaya, con un juntero, yá que solo pudo presentase nes Encartaciones.

Atribuyéndose de la mesma tolos votos nulos, ANV reivindicó un juntero más n'Álava (de la circunscripción d'Ayala, onde la so llista fuera ilegalizada); y otros cuatro en Vizcaya. En Guipúzcoa el votu nulu foi del 21,6%, y ANV reivindicó 12 junteros.

Parllamentu de Navarra editar

Nel Parllamentu de Navarra, los votos nulos fueron 18.285, que la formación reivindicó como propios, correspondiéndo-y según esta interpretación 2 diputaos electos.[30]

Suspensión d'actividaes de ANV y EHAK editar

El 8 de febreru de 2008 ANV, al igual que'l Partíu Comunista de les Tierres Vasques (PCTV-EHAK), foi suspendida d'actividá mientres trés años pol xuez de l'Audiencia Nacional Baltasar Garzón, colo que nun pudo presentase a les eleiciones de 2008.[31] Díes antes el mesmu xuez imputara a trés de los sos dirixentes (Kepa Mirena Bereziartua, Alazne Arozena y Antxon Gómez Lorente) por collaboración con ETA.[32] Tamién prohibió la concurrencia a les eleiciones xenerales el Tribunal Supremu nun procedimientu distintu encamentáu pola Fiscalía Xeneral del Estáu, anque decidió nun suspender les sos actividaes.[33]

Pocos díes dempués, el 14 de febreru de 2008, los xugadores de la Real Sociedad fixeron públicu un manifiestu, sofitáu pol 70% de la plantía, nel que definíen la illegalización de ANV y el Partíu Comunista de les Tierres Vasques como una decisión política y abogaben por "el diálogu ente toles partes como solución al conflictu vascu".[34]

El 20 de febreru de 2008 presentar por parte de l'Abogacía del Estáu ante la Sala 61 del Tribunal Supremu nueves pruebes que venceyaben a ANV cola ilegalizada Batasuna, basándose en dos informes de la Policía Nacional apurríos pol xuez Baltasar Garzón, en presentándose la demanda d'illegalización de dambos partíos. Según dichos informes, les sedes de ANV utilizaríense como bases d'actividá al serviciu de Batasuna, puestes de manifiestu tres un rexistru de la sede de Pamplona y nun atopase documentos sobre l'actividá de ANV sinón de Batasuna, de Segi y de les agrupaciones d'eleutores Sozialista Abertzaleak, según el control de les comunicaciones y la direición y de la presentación de les llistes de ANV a les eleiciones per parte d'Iñigo Balda Calonge, miembru de la Mesa Nacional de Batasuna.[35]

El 30 d'abril de 2008, el xuez Baltasar Garzón unvió a prisión a la alcadesa de Mondragón Inocencia Galparsoro, de ANV, polos delitos de collaboración con banda armada y quebrantamiento de la suspensión d'actividaes. Amás, la policía rexistró y llevóse documentos del conceyu pa la investigación.[36] Tamién el 5 de mayu, tres un rexistru policial, el mesmu xuez ordenó la clausura y precintu de la sede de ANV en Portugalete, dientro del sumariu xenéricu pola suspensión d'actividaes de la formación.[37]

En cumplimientu del autu de suspensión d'actividaes de la formación, el 6 de mayu de 2008 les Xuntes Xenerales d'Álava alcordaron eslleir el grupu de ANV na Cámara.[38]

Les "mociones étiques" editar

Tres l'asesinatu'l 7 de marzu de 2008 del ex-conceyal del PSOE en Mondragón Isaías Carrasco per parte de la banda terrorista ETA en dicha llocalidá,[39] tolos grupos políticos del conceyu condergaron dichu atentáu sacante ANV, partíu qu'ocupaba l'alcaldía de Mondragón;[40] lo que llevó darréu a que los sos socios de gobiernu nel conceyu (Ezker Batua-Berdeak y Zutik) dieren por rotu dichu pactu, y a la presentación de los demás grupos políticos (PP, PSE-EE, PNV, EA y Aralar) de diverses mociones de censura contra la alcadesa.[41] Finalmente la llamada 'moción ética' (un pidimientu por que los conceyales de ANV dimitieren si nun condergaben la violencia), presentada por PNV y PSE-EE el 25 d'abril de 2008 pa desallugar a ANV de l'alcaldía, fracasó por cuenta de la astención de los conceyales del PP, EA y EB-B,[42] en cuantes que los de ANV, Aralar y Zutik votaben en contra. A otru día, en Hernani, gobernada igualmente por ANV, la moción de PSE-EE y PNV volvió fracasar, al abstenese de nuevu los representantes de EB-B (los d'EA y PP sofitaron esta vegada la moción).[43] Estos dos llocalidaes fueron les primeres na que se presentaron estes 'mociones étiques' pa espulsar a ANV pola so negativa a condergar la violencia etarra, siguiéndoles Vergara (onde'l 29 d'abril d'igual manera fracasó, col votu en contra de Aralar, l'astención d'EA y l'ausencia de dos conceyales de la PNV),[44] Escoriaza (onde tamién fracasa, colos votos favorables de PNV, PSE y EB-B),[45] Villava (onde sale alantre),[46] Berriozar (onde nun sale alantre),[47] Elorrio,[48] Villabona-Amasa (que fracasa), Legazpia, Ibarranguelua y Soraluze (onde, nos trés casos, salió alantre),[49] en Azpeitia y Anzuola (onde nun sale alantre)[50] y en Pasaia (onde, en saliendo alantre, foi afrelláu un conceyal del PSE-EE por simpatizantes de ANV)[51] y n'Urretxu (onde tamién sale alantre).[52]

Coles mesmes, el 6 de xunu de 2008, el PSE anunció que d'equí p'arriba les mociones étiques pasaríen a ser mociones de censura.[53]

Illegalización y disolución editar

El Tribunal Supremu resolvió, en sentencia del 16 de setiembre de 2008, la illegalización de la formación política y la so disolución, xunto cola lliquidación y puesta a disposición de tolos sos bienes al erariu públicu. La causa arrincó a iniciativa de l'abogacía del Estáu y el Ministeriu Fiscal el 20 de febreru de 2008 —coles mesmes que s'actuaba contra'l Partíu Comunista de les Tierres Vasques polos mesmos motivos— argumentando la vinculación de ANV cola ilegalizada Batasuna y l'organización terrorista ETA, y que la formación yera un preséu de dambes organizaciones.[1] La sentencia estableció qu'ANV collaboraba de manera repitida con Batasuna, dando sofitu políticu complementariu a ETA. Pal tribunal fueron claves los comportamientos en sintonía de ANV, ETA y Batasuna mientres les eleiciones municipales de 2007. Dos díes depués, el Tribunal Supremu ilegalizó tamién al Partíu Comunista de les Tierres Vasques.[54][55] El 23 de xunetu de 2009, el Tribunal Supremu alcordó ordenar la disolución de los grupos municipales de ANV en 125 conceyos, según el grupu d'esti partíu nes Xuntes Xenerales d'Álava, n'execución de la sentencia d'illegalización de la citada formación política en setiembre de 2008.[56]

El partíu interpunxo recursu d'amparu ante'l Tribunal Constitucional, que dictó sentencia'l 29 de xineru de 2009 tornándolo. El tribunal consideró determinantes la coincidencia de lemas, símbolos y proclames ente ANV, ETA y la yá ilegalizada Batasuna, cola llexitimación de la violencia como mediu pa la persecución d'oxetivos políticos. Tamién consideró relevante'l fechu de qu'ANV nun condergara los atentaos terroristes cometíos per ETA.[57]

De siguío, ANV interpunxo demanda ante'l Tribunal Européu de Derechos Humanos (TEDH) alegando que la so illegalización frayaba los artículos 10 y 11 de la Convención Europea de Derechos Humanos. El Tribunal dictó sentencia'l 15 de xineru de 2013 pola que tornaba la demanda al considerar que nun se produció tal vulneración. El tribunal con sede n'Estrasburgu consideró que'l proyeutu políticu de ANV "ta en contradicción col conceutu de sociedá democrática y representa una grave amenaza pa la democracia española" y que la so disolución respondía a una necesidá social imperiosa y taba xustificada conforme a lo dispuesto na Convención.[58] El representante de ANV espresó la so disconformidá col resolución y el so propósitu d'estudiar la interposición d'un recursu ante la Gran Sala del TEDH.[59]

Ver tamién editar

Bibliografía editar

  • De la Granxa, José Luis. Nacionalismu y II República nel País Vascu. Historia d'Aición Nacionalista Vasca: 1930-1936. Madrid: CIS.
  • Renobales, Eduardo. ANV. L'otru nacionalismu. Tafalla: Txalaparta. ISBN 84-8136-326-X.
  • Asociación de Conceyos Vascos (Eudel). Guía de los Conceyos Vascos. Direutoriu Local 2007-2011. D.L.: BI-3215-07.

Referencies editar

  1. 1,0 1,1 El Supremu ilegaliza ANV y alcuerda la so disolución, El País, 16 de setiembre de 2008.
  2. Idoia Estornés Zubizarreta. «Partíu Republicanu Nacionalista Vascu», Enciclopedia Auñamendi.
  3. 3,0 3,1 Idoia Estornés Zubizarreta. «Tierra Vasca - Eusko Lurra». Enciclopedia Auñamendi.
  4. Luis Ruiz d'Aguirre y la historia. Vida política y obra historiográfica de Sancho de Beurko.
  5. Patxo Unzueta (5 de mayu de 1979). «ANV esixe la sustitución del so representante nel Gobiernu vascu». El País. Consultáu'l 4 de setiembre de 2012. «la entrada de dellos militantes procedentes d'ETA nos últimos años fixo evolucionar al partíu escontra posiciones más próximes al socialismu, al empar que la so radicalización nel terrén nacional llevábalu a entrar na coalición abertzale Herri Batasuna»
  6. Santiago de Pablo, «Un partíu con historia», El Correo Digital, 14 d'abril de 2007.
  7. Patxo Unzueta (12 d'avientu de 1978). «Atayáu'l procesu de fusión de ANV en ESB». El País. Consultáu'l 4 de setiembre de 2012.
  8. Josu Aizpurúa, escoyíu secretariu xeneral de ANV, El País, 17 de xunetu de 1979.
  9. ANV pide autonomía dientro de Herri Batasuna, El País, 22 de mayu de 1980.
  10. Eider Landaberea Abá (2006). «Aición Nacionalista Vasca. ANV na Transición». Enciclopedia Vasca Auñamendi. Archiváu dende l'orixinal, el 24 de setiembre de 2015. Consultáu'l 13 de xunetu de 2012. «Cola refundación de H.B. nel partíu políticu Batasuna en xunu de 2001, los militantes d'A.N.V.-Y.A.Y. integrar nel nuevu partíu»
  11. Domínguez, Florencio (23 de xunu de 2001). «Batasuna pero menos». La Vanguardia:  p. 20. http://hemeroteca.lavanguardia.com/preview/2001/06/23/pagina-20/34162094/pdf.html. Consultáu'l 1 de febreru de 2013. «Nin Zutik nin Batzarre, que va dos años incorporar a EH, entren nel nuevu partíu, pero tampoco lu fai ANV, partíu históricu que formara parte de HB dende la so fundación en 1978». 
  12. «Batasuna (unidá), desmembrada». La Vanguardia:  p. 12. 2 de xunetu de 2001. http://hemeroteca.lavanguardia.com/preview/2001/07/02/pagina-12/34178714/pdf.html. Consultáu'l 1 de febreru de 2013. 
  13. 13,0 13,1 13,2 Garzón refuga suspender ANV al nun topar "el más mínimu niciu" de vinculación a ETA, El País, 29 d'abril de 2007.
  14. El PP pide que s'impugnen toles llistes de ANV, El Correo, 3 de mayu de 2007.
  15. La Corte d'Estrasburgu respuende por el vetu a les candidatures de EAE-ANV, Gara, 7 d'avientu de 2010.
  16. El Tribunal Supremu prohibe la inscripción de ASB nel rexistru de partíos políticos, 20 minutos, 16 de mayu de 2007.
  17. EAE-ANV va esforciar por buscar aliances con sectores independentistes, Gara, 25 d'ochobre de 2007.
  18. Indignación ante la iniciativa de ANV p'anexonar Castro-Urdiales a Euskadi, El Diario Montañés, 27 d'ochobre de 2007.
  19. L'alcalde de Miranda de Ebro califica de “chiste” el pidimientu de ANV d'anexonar territorios burgaleses al País Vascu.
  20. 20,0 20,1 ANV fai política en Burgos, en Tiempo de Hoy, 18 d'agostu de 2007.
  21. ANV evita condergar la violencia porque faelo nun apurre "nenguna solución", 20 minutos, 15 de xunu de 2007.
  22. La Fiscalía de l'Audiencia denuncia a l'alcaldesa de Hernani por enaltecimientu del terrorismu, El País, 13 de xineru de 2008.
  23. L'Audiencia reabre la causa cotra l'alcaldesa de Hernani por enaltecimientu del terrorismu, El País, 3 d'abril de 2008.
  24. L'alcaldesa de Hernani va pagar a antiguos miembros de Batasuna hasta 8.000 €, 20 minutos, 23 de xunetu de 2007.
  25. El Supremu absuelve a l'alcaldesa de Hernani d'emponderar a ETA, Noticies de Gipuzkoa, 18 de marzu de 2010 (enllaz rotu disponible n'Internet Archive; ver l'historial y la última versión).
  26. EA arrenunciu a l'Alcaldía de Busturia y vencer a la izquierda abertzale, El Correo, 15 de xineru de 2009.
  27. cargos_200705290821.html ANV reclama a los partíos que-y venzan los cargos que considera sos, El Diario Vasco, 29 de mayu de 2007
  28. Casos insólitos en Lizartza, Elduain y Irura, Diario Vasco, 7 de mayu de 2007.
  29. Los siete llegales, El Correo, 7 de mayu de 20007.
  30. ANV pide que nun s'ocupen los cargos qu'atribúin al votu nulu, Diariu de Noticies, 29 de mayu de 2007.
  31. Garzón suspende les actividaes de ANV y del PCTV por trés años, 20 minutos, 8 de febreru de 2008
  32. El xuez Garzón imputa a trés dirixentes de ANV por collaboración con ETA, 20 minutos, 5 de febreru de 2008.
  33. El Tribunal Supremu considera "desproporcionáu" suspender les actividaes de ANV, El País, 9 de febreru de 2008.
  34. La Real Sociedad lloma de "decisión política" la illegalización de ANV y EHAK, 20 minutos, 14 de febreru de 2008.
  35. Nueves pruebes pa illegalizar ANV y PCTV: factures, cuentes comunes, mensaxes, 20 minutos, 20 de febreru de 2008.
  36. Garzón unvia a prisión a l'alcaldesa de Mondragón por collaborar con ETA, El Mundo, 30 d'abril de 2008.
  37. clausura_de_la_sede_de_ANV_en_Portugalete.html?siteSect=143&sid=9051204&cKey=1209990502000&ty=ti Garzón ordena la clausura de la sede de ANV en Portugalete, 5 de mayu de 2008.
  38. Les Xuntes Xenerales d'Álava alcuerden eslleir el grupu de ANV na Cámara, Libertad Digital, 6 de mayu de 2008.
  39. ETA asesina a tiros a un ex edil del PSOE en Mondragón, El País, 7 de marzu de 2008.
  40. Tolos grupos políticos de Mondragón menos ANV conderguen el 'llaín asesinatu', El Mundo, 7 de marzu de 2008.
  41. Mondragón encara'l primer pasu pa quitar a ANV de l'alcaldía, El Mundo, 24 d'abril de 2008.
  42. IX ataya en Mondragón la moción qu'esixe dimitir a quien nun conderguen la violencia, El Mundo, 24 d'abril de 2008.
  43. EB fai fracasar tamién en Hernani la moción contra ANV, El Periódico, 25 d'abril de 2008.
  44. La 'moción ética' contra ANV tamién fracasa en Bergara, El Periódico, 29 d'abril de 2008.
  45. El votu calidable del alcalde de ANV ataya la 'moción ética' tamién en Eskoriatza, El Mundo, 30 d'abril de 2008.
  46. En Villava consiguen echar a ANV a pesar de l'astención de NaBai, diariocritico.com
  47. El sonce pactu PSE-PNV dexa a ANV la so cuarta victoria política, ABC, 1 de mayu de 2008.
  48. L'alcalde de Elorrio (ANV) confía nel refugu del grupu independiente a la 'moción ética' por que decaiga en mayu, actualidad.terra.es
  49. Aprobaes por fin dos «mociones light» contra ANV, pero refugada otra, la quinta, en Villabona, ABC, 8 de mayu de 2008.
  50. El Conceyu de Antzuola tamién refuga la 'moción ética' contra ANV, El Mundo, 12 de mayu de 2008.
  51. Los proetarras afrellen a un conceyal del PSE en Pasaia en aprobándose la "moción ética", Libertad Digital, 2 de xunu de 2008.
  52. Aprobada en Urretxu la cuarta "moción ética", El País, 6 de xunu de 2008.
  53. Ultimátum del PSE p'aprobar les mociones de censura a ANV, El País, 6 de xunu de 2008.
  54. El Tribunal Supremu ilegaliza el Partíu Comunista de les Tierres Vasques, El País, 18 de setiembre de 2008.
  55. El Supremu ilegaliza a ANV pol so "sofitu políticu a ETA", El País, 23 de setiembre de 2008.
  56. El Supremu esllee los grupos municipales de ANV, Europa Press, 24 de xunetu de 2009.
  57. Lázaro, Julio M. (30 de xineru de 2009). «ANV, ilegalizada pol Constitucional». El País. https://elpais.com/diario/2009/01/30/espana/1233270012_850215.html. Consultáu'l 15 de xineru de 2013. 
  58. Texedor, Y. (15 de xineru de 2013). «El tribunal européu: "ANV representa una grave amenaza pa la democracia"». El País. http://politica.elpais.com/politica/2013/01/15/actualidad/1358237473_837922.html. Consultáu'l 15 de xineru de 2013. 
  59. «ANV estudia recurrir la sentencia d'Estrasburgu». El diariu vascu. 18 de xineru de 2013. http://www.diariovasco.com/20130118/mas-actualidad/politica/estudia-recurrir-sentencia-estrasburgo-201301181347.html. Consultáu'l 23 de xineru de 2013. 

Enllaces esternos editar