Bertholletia excelsa

La nozal de brasil[2] (Bertholletia excelsa) ye un árbol nativu de Suramérica, específicamente de Bolivia, Brasil, sureste de Colombia, Guyana, Perú, este y nordeste de l'Arxentina y sur de Venezuela.

Bertholletia excelsa
nozal de brasil
Estáu de caltenimientu
Vulnerable (VU)
Vulnerable (IUCN)
Clasificación científica
Reinu: Plantae
Subreinu: Tracheobionta
División: Magnoliophyta
Clas: Magnoliopsida
Subclas: Dilleniidae
Orde: Ericales
Familia: Lecythidaceae
Subfamilia: Lecythidoideae
Xéneru: Bertholletia
Especie: Bertholletia escelsa
Humb. & Bonpl. 1807
Sinonimia
Consultes
Royal Botanic Gardens, Kew Royal Botanic Gardens, Kew
World Flora Online World Flora online
[editar datos en Wikidata]
Grana de Brasil, seca
Tamañu de porción
Enerxía 656 kcal 2743 kJ
Carbohidratos 12.27 g
 • Zucres 2.33 g
 • Fibra alimentaria 7.5 g
Grases 66.43 g
Proteínes 14.32 g
Agua 3.48 g
Retinol (vit. A) 0 μg (0%)
Tiamina (vit. B1) 0.617 mg (47%)
Riboflavina (vit. B2) 0.035 mg (2%)
Niacina (vit. B3) 0.295 mg (2%)
Vitamina B6 0.101 mg (8%)
Vitamina C 0.7 mg (1%)
Vitamina E 5.73 mg (38%)
Calciu 160 mg (16%)
Fierro 2.43 mg (19%)
Magnesiu 376 mg (102%)
Fósforu 725 mg (104%)
Potasiu 659 mg (14%)
Sodiu 3 mg (0%)
Cinc 4.06 mg (41%)
% de la cantidá diaria encamentada p'adultos.
Fonte: Grana de Brasil, seca na base de datos de nutrientes del USDA.
[editar datos en Wikidata]
Vista del árbol
Caña
Inflorescencia
Flor
Detalle del tueru

Carauterístiques editar

L'árbol que produz la nuez del mesmu nome, ye la única especie del xéneru Bertholletia. Alcuéntrase como árboles esvalixaos o en grupos hasta de 100, sobre suelos bien drenaos en grandes montes de les cuenques de los ríos Amazones, Negru y Orinoco. Ye un árbol grande qu'algama ente 30 y 50 m d'altor. El tueru tien de 1 a 2 m de diámetru. Puede vivir por 500 años o más. Na Amazonia peruana atopáronse árboles d'hasta 1200 años d'antigüedá. El tueru ye rectu y non ramificáu hasta la metá del so altor, pero con una corona inesperada de cañes grandes sobre'l pabellón de los otros árboles circundantes. La corteza ye abuxada y llisa.

Les fueyes son caduques, alternes, simples, oblongues, de 20 a 35 cm de llargu y 10 a 15 cm d'anchu. Les flores son pequeñes, verdoses-blancucies; cada flor tien una mota estremada en dos, seis pétalos mariellu-crema desigualmente coloriaos, y estames numberosos.

Les sos flores namái se pueden polinizar por aciu l'acción d'inseutos lo suficientemente fuertes como p'ablayar les fuertes lígulas de les flores y tener accesu al polen y al néctar qu'éstes producen. Les abeyes Eulaema mocsaryi y Xylocopa frontalis son los principales polinizadores d'esta planta (Motta Maués 2002; Cavalcante et al. 2012). Otros visitantes florales son Xylocopa aurulenta, Epicharis rustica, Y. affinis, Centris similis, Eulaema nigrita, Y. cingulata, Bombus brevivillus y B. transversalis (Motta Maués, 2002) . Esiste la falsa creencia de que les orquídees Coryanthes vasquezii producen un golor qu'atrai a les abeyes machu, que de la mesma lo riquir p'atraer a les femes y acoplase, polo cual hai una simbiosis indisoluble ente l'árbol, la orquídea y les abeyes. Esti mitu arrobinóse na lliteratura alrodiu de la nuez de Brasil, pero nun tien fundamentu científicu.

Nuez editar

El frutu tarda 14 meses en maurecer tres la polinización de les flores, y algama ente 10 y 15 cm de diámetru y 1 a 2 kg de pesu, con pulgu maderizu de 8 a 12 mm de grosez. Nel interior contién 8 a 24 granes en forma de media lluna, de 4 a 5 cm de llargu. Un árbol maduru puede dar ente 200 y 400 frutos.

Los monos capuchinos saben abrir les nueces usando una piedra como incla. La cápsula contién un furacu pequeñu nun estremu (botánicamente ye un pixidio con un opérculu demasiáu pequeñu que s'esprende escontra l'interior, Kubitzki ed. 2004), que dexa a royedores como los agutíes, abrir al rucar y comese parte del interior, soterrando'l restu, esperando consumilo darréu, de manera que dalgunes d'estes granes "escondíes" pueden granar pa producir árboles nuevos. En realidá, la mayoría de les granes son "plantaes" polos agutínes en llugares avisiegos, granen un añu dempués y el desarrollu de los árboles depende de la cantidá de lluz solar que eventualmente pueda llegar a les plantes nueves, polo que dacuando la planta tien d'esperar a qu'otru árbol caya por que un claru de lluz dexe la crecedera del nuevu.

Consumu editar

A pesar del so nome, el principal esportador mundial de nueces ye Bolivia, onde se llamen almendres o "castaña de Pando". En Brasil llámense castañes de Pará. Los nomes indíxenes inclúin juvia nel área de Orinoco, y sapucaia nel Brasil.

Les nueces de Brasil, de delicáu gustu, son una fonte escelente de seleniu y una bona fonte de magnesiu y de tiamina. Son riques en proteína (14%), carbohidratos (11%), y grasa (67%). La proporción de grases insaturadas de les nueces de Brasil ta ente les más altes de toles nueces. Amás, son unu de los alimentos más radiactivos del mundu, por cuenta de la acumuladura de radiu y de bariu del suelu na nuez.

Ver tamién: Dosis equivalente a un plátanu

El consumu de les nueces de Brasil, anque inofensivu en pequeñes cantidaes, puede acarretar diversos problemes. Típicamente, 100 gramos de nueces de Brasil contienen más de 30 vegaes la dosis diaria de seleniu encamentada pa un adultu,[3] pudiendo'l so abusu provocar selenosis, polo que s'encamienta un consumu moderao y esporádico. Al llargu plazu, l'acumuladura de radiu nos güesos puede amás tener efeutos perxudiciales pa la salú.

L'aceite de la nuez de Brasil utilizar pa l'alimentación y tamién como llubricante de relós y pa faer pintures de los artistes. La medicina tradicional atribúi al consumu de les almendres calecíes (preferiblemente en lleche), propiedaes como diuréticu y encamienta el so usu tópicu esternu p'afecciones del oyíu.

La madera ye usada pa viviendes y construcciones navales, pero la so esplotación nun ye compatible cola producción de nueces.

Sostenibilidá ambiental editar

Les nueces de Brasil prodúcense puramente d'árboles monteses. El so aprovechamientu considérase un modelu pa xenerar ingresos del monte tropical ensin destruyilo. Les investigaciones demostraron qu'una collecha moderada dexa la proliferación de nuevos árboles.

Sicasí queda entá pa establecer el real impacto sobre la fauna montesa de los miles de pañadores que, na temporada de collecha, percuerren los montes pa la so estracción. Según estudios realizaos en Bolivia, la caza d'estos pañadores provocó l'amenorgamientu de la población de numberosos animales y hasta la estinción llocal de mamíferos como'l monu gatuña.

Radioactividá editar

Les nueces de Brasil pueden contener pequeñes cantidaes de radiu, un elementu químicu radioactivu. Magar ye una cantidá pequeña, cerca de 1–7 pCi/g (40–260 Bq/kg), onde la mayor parte d'esti elementu ta contenida nel cuerpu del frutu, esta cifra ye hasta 1.000 vegaes más elevada que n'otros alimentos. Esto nun se debe a niveles elevaos de radiu nel suelu, sinón al desaxeradamente estensu sistema de raigaños soterraños del árbol.[4]

Propiedaes editar

Indicaciones: ye antioxidante, emoliente, insecticida y nutritivu.[5]

Taxonomía editar

Bertholletia escelsa describióse por Humb. & Bonpl. y espublizóse en Plantae Aequinoctiales 1: 122–127, pl. 36. 1807.[6][7]

Sinonimia

Aceite de Castaña editar

L'aceite de color pardu ye altamente nutritivu, que contién ácidos grasos insaturaos 75% compuestes principalmente de palmítico, oleico y linoleico, y fitoesteroides sitosterol y vitamines liposolubles A y Y. estrayi de la primera prensada, puede dar un aceite d'oliva extra virxe puede la sustitución del aceite d'oliva pol so sabor nidiu y agradável.[9] La nuez ye una rica fonte de magnesiu, tiamina y tien los máximos niveles de concentración conocíos de seleniu (126 ppm²), con propiedaes antioxidantes. Delles investigaciones indicó que la ingesta de seleniu rellacionar con un menor riesgu de cáncer de próstata y encamentar el consumu de nueces de Brasil como midida preventiva.[10] Les proteínes que s'atopen en Brasil y Brasil son bien riques n'aminoácido azufre como cisteína (8%) y metionina (18%). La presencia d'estos aminoácidos (metionina) meyora adsorbção de seleninum y otros minerais.[11] l'aceite tuerca de Brasil estrayer de les granes seques, de normal pulsiando'l fríu. L'aceite marrón prensáu en fríu de Brasil tien un bon golor mariello. La composición d'ácidos grasos entiende acedu palmítico (14-16%), acedu esteárico (6-10%), acedu oleico (29-48%), acedu linoleico (30 - 47). Les carauterístiques físiques son densidá (0,914 a 0,917), puntu de fusión (0-4 ° C), índiz de saponificación (193-202), índiz de yodu (94-106) y la materia insaponificable (0,5 a 1%).[12]


Composición físicu-química del aceite virxe editar

Carauterística Unidá presentación
Aspecto Líquidu ---
Color --- tresllúcíu mariellu
Golor --- carauterístico
Índiz d'acidez mg KOH / g <20.0
Peróxidu d'índiz 10 meq O2 / kg <10.0
Yodu Índiz Gi2 / 100g 90-110
Índiz de saponificación mg KOH / g 180-210
Densidá 25 ° C g / ml 0,910-0,925
Índiz de refraición (40 ° C) --- 1,4600-1,4800
Puntu de fusión ° C 4
 
Aceite de Castaña

Composición d'ácidos grasos

Acedu palmitico % Pesu 16,00 - 20,0
Acedu palmitoléico % Pesu 0,5 - 1,2
Acedu esteárico % Pesu 9 - 13,0
Acedu oléico (cis 9) % Pesu 36 - 45,0
Acedu linoléico % Pesu 33,0 - 38,0
Enchíu % 25
Insaturado % 75

Ver tamién editar

Imáxenes editar

Referencies editar

  1. Sinonimia en APWeb
  2. URL de la referencia: http://www.sabencia.net/nomenclator.php.
  3. http://ods.od.nih.gov/factsheets/selenium/
  4. Radioactividá nes nueces de Brasil. http://www.orau.org/PTP/collection/consumer%20products/brazilnuts.htm
  5. «Bertholletia escelsa». Plantes útiles: Linneo. Consultáu'l 10 de payares de 2009.
  6. «Bertholletia excelsa». Tropicos.org. Missouri Botanical Garden. Consultáu'l 2 de febreru de 2013.
  7. Bertholletia excelsa en PlantList/
  8. Sinónimos en Catalogue of life
  9. SUN, S.S. et. al.: Properties, biosynthesis and processing of a sulfur-rich protein in Brazil nut (Bertholletia escelsa H.B.K.). 1987, Eur J Biochem. 162(3):477-83.
  10. CHUNHIENG, T. et. al.: Study of selenium distribution in the protein fractions of the Brazil nut, Bertholletia excels; 2004, J Agric Food Chem. 52(13):4318-22.
  11. CHUNHIENG, T. et. al.: Study of selenium distribution in the protein fractions of the Brazil nut, Bertholletia excels; 2004, J Agric Food Chem. 52(13):4318-22.
  12. Lorenzi, Harri y Matos, Francisco José de Abreu, Plantas medicinais no Brasil: natives y exótiques cultivaes, Nova Odessa, SP: Insituto Plantarum, 2002. ISBN 85-86174-18-6
  • Mori, Scott A. & G. T. Prance (1990). «Taxonomy, ecology, and economic botany of the Brazil nut (Bertholletia escelsa Humb. & Bonpl.: Lecythidaceae)». Selective Advances in Economic Botany 8:  páxs. 130-150. 
  • Peres, Carlos A. et al. (2003). «Demographic threats to the sustainability of Brazil nut exploitation». Science 302 (Dec. 19):  páxs. 2112-2114. 
  • Schultes, R. Y. (1990). «Gifts of the Amazon Flora to the World». Arnoldia 50 (2):  páxs. 21-34. 
  • Motta Maués M. 2002. Reproductive phenology and pollination of the brazil nut tree (Bertholletia escelsa Humb. & Bonpl. Lecythidaceae) in Eastern Amazonia. IN: Kevan P & Imperatriz Fonseca VL (eds) - Pollinating Bees - The Conservation Link Between Agriculture and Nature - Ministry of Environment / Brasília. p.245-254.
  • Cavalcante, M. C.; Oliveira, F. F.; Maués, M. M.; Freitas, B. M. (2012). "Pollination Requirements and the Foraging Behavior of Potential Pollinators of Cultivated Brazil Nut (Bertholletia escelsa Bonpl.) Trees in Central Amazon Rainforest". Psyche 2012. doi:10.1155/2012/978019
  • Kubitzki (ed.) 2004. The Families and Genera of Vascular Plants. Volume VI. Flowering plants. Dicotyledons. Celastrales, Oxalidales, Rosales, Cornales, Ericales. Springer. Preview en Google Books: https://books.google.com.ar/books?id=O-tHGAaaf2cC

Enllaces esternos editar