Brañosera

conceyu de la provincia de Palencia (España)

Brañosera ye un conceyu y una llocalidá española de la contorna del Monte Palentín, na provincia de Palencia (Castiella y Lleón), asitiada na aguada sur de la sierra de Híjar.

Brañosera
Alministración
País España
Autonomía Castiella y Lleón
Provincia provincia de Palencia
Tipu d'entidá conceyu d'España
Alcalde de Brañosera (es) Traducir Jesús María Mediavilla Rodríguez
Nome oficial Brañosera (es)[1]
Códigu postal 34829
Xeografía
Coordenaes 42°56′09″N 4°18′28″W / 42.935833333333°N 4.3077777777778°O / 42.935833333333; -4.3077777777778
Brañosera alcuéntrase n'España
Brañosera
Brañosera
Brañosera (España)
Superficie 61.97 km²
Altitú 1220 m
Llenda con
Demografía
Población 254 hab. (2023)
- 147 homes (2019)

- 124 muyeres (2019)
Porcentaxe 0% de provincia de Palencia
0.01% de Castiella y Lleón
0% de España
Densidá 4,1 hab/km²
branosera.com
Cambiar los datos en Wikidata

Ta consideráu'l primer conceyu d'España al se-y concedió en 824 (siendo daquella parte del Reinu d'Asturies) la primer carta puebla dada.

Ye una de les llocalidaes de la Ruta del Besaya, perteneciente al Camín de Santiago del Norte.

Llocalidaes que conformen el conceyu editar

Esti conceyu entender la llocalidá cabecera y cuatro llocalidaes más:

Contestu xeográficu editar

 
Vista de Brañosera dende'l visu de Valdecebollas.

Asítiase a 118 km al nordeste de la capital de la provincia, Palencia, y a 128 km de Santander. El so términu municipal tien una estensión de 61,97 km². Nel censu del 2000, rexistróse una población total de 267 habitantes.

Brañosera ta incluyida na llamada Monte Palentín, dientro del Parque Natural de les Fontes Carrionas y Fonte Cobre-Monte Palentín, y apoderada pol contrafuerte de la sierra de Híjar, el macizu de Valdecebollas. Nestos montes naz el ríu Rubagón, que riega'l términu de Brañosera. Ta arrodiada de montes d'hayas, carbayos, xardón y texu.

Demografía editar

1900 1910 1920 1930 1940 1950 1960 1970 1981 1991 2013 2014
1.227 1.231 2.018 2.225 1.647 1.989 1.766 970 319 287 230 220

Etimoloxía editar

Yá na carta del fueru de Brañosera del xueves, 13 d'ochobre de 824[2] citar a la villa col históricu nome de Brannia-Ossaria, esto ye, tierra de brañes y d'osus, qu'apenes sufrió variación hasta los nuesos díes.

Fauna y flora editar

Ente la fauna autóctona cabo destacar la presencia del osu pardu, quedando esti conceyu como unu de los pocos que caltién la presencia d'esta especie en peligru d'estinción. Tamién ye bien destacable la presencia del urogallo, otra especie en grave riesgu de desapaición. Tamién componen la fauna que frecuenta esti términu municipal el llobu, el corzu, el venado, el robecu, el xabalín y el foín. Amás hai que destacar otres especies menores como perdices, codorniz, malvíses, becaes, llebres y coneyos qu'utilicen como hábitat les grandes estensiones d'uz y arbustos de la redolada. A destacar tamién gran variedá d'aves como la curuxa, águila real, bilanu, ferre, utre y cuervu, amás d'otres especies d'inseutos, reptiles y anfibios.

Historia editar

Bien probablemente, según estudios llevaos a cabu por historiadores santanderinos, y como apunta'l Fueru de Brañosera, nes sos llendes ta allugada la mítica ciudá celtíbera de Vadinia, bastión cántabru na resistencia contra l'Imperiu romanu:[ensin referencies]

"parte del Monte Vinnio a que los sos pies foi fundada por Munio Núñez y Argilo la villa de Brannia Ossaria; ellí onde los guerreros de la heroica y fiel Cantabria contra Roma engarraron en defensa de la so patria; tiñendo la so noble sangre la corriente de les agües del Rubagón, que nel so día por ente'l carbón esnidiaben."

Dempués de les guerres cántabres nun hai constancia d'actividá na zona hasta la repoblación del sieglu IX. Ye entós cuando foi necesariu colonizar les tierres del Pandu p'abastecer a la cantidá emerxente de cristianos que vivía nos montes del norte de Hispania. Afitáronse les fronteres sobre'l Duero y los reis, infantes y obispos siguíos de colonos y siervos treslladar a estes tierres con cuenta d'establecer les fronteres d'una civilización en puxanza y espansión. Estos llugares escarecíen de defenses naturales polo cual foi necesariu crear, sobre llombes y montes, castiellos con una función principalmente defensiva. Los condaos apoderar un “Comi” (Conde) que llograba esti títulu poles sos victories frente a los musulmanes. Créese que'l fundador de Castiella, por conquistar les tierres de los árabes, foi Rodrigo de Castiella, y más tarde sería Fernán González quien según la tradición consiguiría la independencia del Condáu de Castiella.

Asina foi como llegaron los foramontanos de Malacoria procedentes del interior de Cantabria. Siguiendo la nacencia del Ebro enfusen en territoriu de brañes altes y osos” que dan el nome al llugar. Estos formaron el conseyu de Brañosera, amparaos pola Carta Puebla concedida pol Conde Munio Núñez y la so muyer Argilo.

En 824 reinaba Alfonsu II d'Asturies. Naquellos tiempos Munio Núñez yera'l conde de les tierres de Brañosera.

Dende diba un sieglu, la Península vivía la invasión árabe. Ésta provocara la fuxida de los cristianos escontra'l norte y munchos d'ellos, los que nun perecieron pel camín, llegaron a abellugase en tierres ástures, tierres qu'aína empezaron a sufrir una superpoblación. La fame empezó a cebar con estos "exiliaos" y empecipiaron la fuxida en busca d'una meyor vida. Y llegaben hasta Brañosera, hasta Brannia-Ossaria, tierra de brañes y d'osos.

Precisamente, pa entamar esa repoblación, Munio Núñez concedió la Carta Puebla a los sos súbditos dotándo-yos de derechos. Concedió-yos el llibre usu de too nel valle con dos úniques condiciones: dar parte d'esi usu al que quixera venir poblar el valle; y abonar al conde la metá de la paga que se cobrara a los de les villes cercanes qu'hubieren apacentado los sos ganaos nestos terrenes. A cambéu, los pobladores de Braña-Osaria taríen exentos de vixilancia militar y del serviciu nos castiellos cercanos.

Asina nació'l Fueru de Brañosera, la primer carta puebla, fechada'l 13 d'ochobre del añu 824, que constitúi formalmente la primer organización admistrativa local, el xerme de los actuales conceyos.

A partir del añu 860 queda sol señoríu del conde Rodrigo formando parte del Condáu de Castiella, zona fronteriza arizada de fortaleces que protexía la entrada de los invasores sarracenos.[3]

En dómines posteriores los habitantes de Brañosera confirmaron el so fueru, siquier, en dos causes. Nel añu 912, facer Gonzalo Fernández de Burgos, reforzando esos fueros na villa que fundara'l so güelu el conde Munio Núñez. Y en l'añu 968, los habitantes de Brañosera volvieron confirmar los sos fueros ante Fernán González —fíu del citáu Gonzalo Fernández de Burgos—. Dempués, paez ser que tamién se confirmaron nel añu 998 ante Sancho García.

La muerte del osu editar

En 1988, la llocalidá saltó a l'actualidá nacional por un fechu desgraciáu: la muerte d'un exemplar d'osu pardu de más de 200 kg. de pesu per parte d'un cazador que s'atopaba nuna cacería de corzos y disparó al animal cuando ésti apaeció d'improviso atacándolo. L'asuntu llegó a los tribunales, algamando gran trescendencia, y el cazador, alegando defensa propia, foi absueltu pola Audiencia Provincial de Palencia, en sentencia de 9 de payares de 1990.[4] L'osu foi denomináu "El Rubio" y simbolizó dende entós la llucha pola defensa d'esta especie -en peligru d'estinción- na Cordal Cantábricu.

Patrimoniu editar

Son de destacar pol so interés históricu:

  • La Ilesia de Santolaya, d'un primitivu arte románicu, que caltién intactos el muriu sur y el so espadaña, siendo'l restu del edificiu del sieglu XVIII. Una de les sos parés, concretamente l'ala norte, que s'atopa enfrente del edificiu d'antiguo utilizáu como escuela primaria del pueblu, sufrió graves daños mientres la Revolución de 1934. El ábside ye cuadráu. El so notable portada atopar nel muriu sur y cúbrese con una repisa sostenida por siete canecillos. L'arcu ye de mediu puntu. Les arquivoltes son de bocel o media caña, sacante la que se sofita sobre los capiteles que ta afatada con motivos vexetales. Esta puerta ta cegada anguaño. Sobre ella atopa una ventana con decoración vexetal paecida a la de la puerta.
  • Una pequeña construcción allugada nel actual campusantu, la Ilesia de San Miguel, que ye nomada nel Fueru de Brañosera. Conserva una bóveda apuntada y n'unu de los sos murios una llábana de consagración que data de 1118.
  • Nel pueblu de Valberzoso, esiste una ponte romana, pol cual supónse que pasaba la calzada.
  • Na mesma población atópase la pintoresca Ilesia de Santa María la Real: un edificiu que tien una caxa de murios románica d'escelente sillería arenisca. Na planta una nave única rectangular d'un solu tramu. La sacristía atópase adosada al llau septentrional ente'l hemiciclu del ábside y la nave. Darréu un atriu rectangular cubiertu añader al muriu meridional. La portada ye románica, de mediu puntu con guardapolvo de rosetes y cuatro arquivoltes en zig-zag, abilletados, puntes de diamante y sogueado. Los sos capiteles decorar con billetes bien deterioraos, motivos vexetales apenes incisos y de trama romboidal con flor na esquina. A pesar que la so cronoloxía ye bien posterior a la dómina de construcción de la caxa muraria básica, nel presbiteriu y ábside destácase una rica serie de pintures al frescu retocaes al temple, que daten de fines del sieglu XV y son obra del pintor anónimu Maestru de San Felices.[5]

Importancia xeográfica editar

La so situación xeográfica convirtió a Brañosera en pasu habitual de diverses competiciones ciclistes, como la Vuelta Ciclista a Palencia y la Vuelta Ciclista a Castiella y Lleón, gracies a la proximidá del abellugu d'El Golobar, nel que remata la carretera de mayor altitú de la rexón. L'abellugu alpín de Golobar foi un proyeutu de Parador de Turismu y estación d'esquí subvencionáu pola Diputación de Palencia en tiempos de la devastadora crisis del petroleu d'empiezos de los años 1970. La idea surdió pol gran puxanza del turismu naquella dómina, pero la crisis afectó seriamente a les obres y realizáronse retayos de presupuestu, por ello l'edificiu nunca pudo terminase, y atópase nun grave estáu d'abandonu.

La carretera que xube escontra l'Altu de Grullos, dexa una vista panorámica del Valle de Santullán y zona de Brañosera, dende un altor d'unos 1.300 metros y sigue por una elevada pandu hasta algamar la llocalidá de Salcedillo, bien próximu a la llende provincial con Cantabria.

La mayoría de les construcciones de la llocalidá tán realizaes cola famosa piedra del llugar. La Piedra de Brañosera” ye d'una calidá reconocida y a los so estracción dediquen delles empreses.

Economía editar

Tres el cayente de la minería -que contribuyó al desenvolvimientu económicu mientres tol s. XX- na vecina llocalidá de Barruelo de Santullán, la economía llocal basar na agricultura, la ganadería y los servicios. L'agua procedente de manantial cola denominación «Fonte de San Bartolomé» foi declarada mineral natural, por Orde de 7 de xunu de 2007. Otra fonte significativa de recursos económicos ye la esplotación de les canteres de la variedá autóctona de piedra arenisca natural, conocida como "Piedra de Brañosera" que tien una peculiar y esclusiva coloración que dio orixe a dos variedaes típiques, la "piedra colorada" o "arenisca colorada" y la "piedra verde" menos popular y conocida. Esti tipu de piedra ye bien utilizada n'aplicaciones de construcción polo xeneral, fachaes, suelos, bordiellos, escaleres, etc, tantu n'interiores como n'esteriores, siendo tamién bien apreciada pal diseñu y realización de moblame como bancos, meses, chimenees, etc.

Gastronomía editar

La gastronomía del llugar vien condicionada pola climatoloxía de la zona, siendo bien rica en caloríes na dómina iverniza: sopes d'ayu, carnes guisaes, adobos, pieces de caza como'l venado o xabalín, y tamién, como n'otres zones de campera, sabroses carnes de les tenrals de la zona. Mientres tol añu pueden tastiase platos de corderu llechal de Castiella asáu en fornu de lleña, amás d'especies autóctones como truches, cogordes o cascoxues. Nun tien d'escaecer se que la "cecina", cuartos traseros d'exemplares equinos y vacunos curaos de forma similar al xamón de gochu, constitúi una sabrosa y saludable fonte d'alimentación amás d'un curiosu alimentu pa cuantos visiten esta zona.

Festividad editar

  • El día del Fueru, 13 d'ochobre
  • La Mojonera, en setiembre y cada 9 años. La postrera foi en 2009.

Parroquia editar

Ilesia parroquial católica na unidá pastoral de Barruelo de Santullán nel Arciprestalgu de Campoó-Santullán.[6]

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Afirmao en: Llista de Conceyos y los sos Códigos por Provincies a 1 de xineru de 2019. Data d'espublización: 8 febreru 2019. Editorial: Institutu Nacional d'Estadística.
  2. Noticies históriques de los trés provincies vascongadas [1]
  3. Teófilo López Mata , Xeografía del Condáu de Castiella a la muerte de Fernán González, CSICMadrid, 1957
  4. El País. Absueltu'l cazador que mató un osu [2]
  5. Patrimoniu del Maestru de San Felices de Castillería [3]
  6. Diócesis de Palencia ARCIPRESTALGOS - CAMPOO SANTULLAN[4]

Bibliografía editar

  • Historia del Condáu de Castiella, de Justo Pérez de Urbel. Escuela d'Estudios Medievales, 1945.
  • Arqueoloxía de los paisaxes na Hispania Romana, d'Enrique Ariño Gil y Josep María Gurt Esparragal. Edicions Univers, 2004.
  • Documental dramatizado sobre la carta Puebla del 824 Documental de Juan Carlos Álvarez Cueva año 2010 25 minutos HDV.
  • Bruno Cardeñosa (2012) - Historia d'Iberia Vieya - Nᵘ80 - El Rei de los Templarios. Editorial: Améria Iberica. 62 páxs. ISSN: 8-424094-008599.

Enllaces esternos editar