L'Cynara scolymus[1], ye una planta cultivada como alimentu en climes templaos. Pertenez al xéneru Cynara dientro de la familia Asteraceae. El so frutu, l'alcaxofa, ye un alimentu escelente usáu tamién como diuréticu

Cynara scolymus
Clasificación científica
Reinu: Plantae
División: Magnoliophyta
Clas: Magnoliopsida
Orde: Asterales
Familia: Asteraceae
Subfamilia: Cichorioideae
Tribu: Cardueae
Subtribu: Echinopsidinae
Xéneru: Cynara
Especie: C. scolymus
L., Sp. Pl., vol. 2, p. 827, 1753[1]
Distribución
Consultes
[editar datos en Wikidata]

Descripción editar

L'alcaxofera algama de 1,4 a 2 metros d'altor. Vuelve brotar de la cepa tolos años, pasáu l'iviernu, si'l fríu nun lo xeló. Echa un rosetón de fueyes enteres hasta fondamente segmentaes anque menos estremaes que les del cardu y con poques o nengún escayu. Les fueyes tienen color verde claro nel fexe y nel viesu tán cubiertes por unes fibrillas ablancazaes que-y dan un aspeutu pálidu. Tanto'l rabillu de la fueya como la vena principal tienen costielles llonxitudinales bien salientes.

Cuando la planta entallece, echa un renuevu más o menos alto, polu, pero tamién costelludu y asurcáu con cada vegada fueyes más escases y menos estremaes a midida que tean más altes en dichu tallo. Nel so apex, y en delles divisiones llaterales, traen unes cabezueles bien grueses, les alcachofes, cubiertes de numberoses bráctees coriacees, na base de les cualos ta lo tienro y comestible. Al floriar, endurecen enforma felicidaes bráctees y non pueden aprovechase pa comer, anque nun rematen n'escayos como la de los cardos.

Distribución editar

Orixinalmente procedente del Mediterraneu occidental.[2]Introducíu y cultiváu en numberosos países templaos en tol mundu.

El holandeses introducieron les alcachofes n'Inglaterra onde en 1530 yá empezaron a crecer en Boreham (Essex) nel xardín d'un palaciu d'Enrique VIII.

Fueron introducíes nos Estaos Xuníos d'América nel sieglu XVIII al traviés de la Louisiana polos franceses y de California polos españoles .

Propiedaes editar

alcachofa, cruda
 
Tamañu de porción
Enerxía 53 kcal 220 kJ
Carbohidratos 10.51g
 • Fibra alimentaria 5.4g
Grases 0.34g
Proteínes 2.89g
Agua 84.94 g
Retinol (vit. A) 13 μg (1%)
Tiamina (vit. B1) 0.05 mg (4%)
Riboflavina (vit. B2) 0.089 mg (6%)
Niacina (vit. B3) 0.111 mg (1%)
Ácidu pantoténicu (vit. B5) 0.24 mg (5%)
Vitamina B6 0.081 mg (6%)
Ácidu fólicu (vit. B9) 89 μg (22%)
Vitamina C 7.4 mg (12%)
Vitamina E 0.19 mg (1%)
Vitamina K 14.8 μg (14%)
Calciu 21 mg (2%)
Fierro 0.61 mg (5%)
Magnesiu 42 mg (11%)
Manganesu 0.225 mg (11%)
Fósforu 73 mg (10%)
Potasiu 276 mg (6%)
Cinc 0.4 mg (4%)
% de la cantidá diaria encamentada p'adultos.
Fonte: alcachofa, cruda na base de datos de nutrientes del USDA.
[editar datos en Wikidata]

Tres l'agua, el componente mayoritariu de les alcachofes son los hidratos de carbonu, ente los que destaca la inulina y la fibra. Los minerales mayoritarios son el sodiu, el potasiu, el fósforu y el calciu; y ente les vitamines destaca la presencia de les vitamina B1, vitamina B3 y pequeñes cantidaes de vitamina C. Sicasí, lo más destacable de la so composición son una serie de sustancies que s'atopen en pequeña cantidá, pero dotaes de notables efeutos fisiolóxicos positivos:

Les sos flores, al igual que les del cardu, contienen el formientu "lab" (que ye un conxuntu de 3 enzimes: pepsina, quimosina y paraquimosina) que sirve como cuayo de la lleche pa la ellaboración de quesos. Dichos quesos reciben xeneralmente'l calificativu de quesu de flor; por casu el Quesu de flor de Guía», en Gran Canaria.

 
Flor

Usos Melecinales editar

Úsase en forma d'estractos secos y d'otres preparaciones galéniques:[3]

Usos soportaos por datos clínicos

Pal tratamientu de molesties dixestives(por casu: dispepsia, sensación de plenitú, flatulencia, estomagaes,dolor d'estómagu y vultures).Como tratamientu axuntu de la hipercolesterolemia nidia a moderada.

Usos descritos na farmacopea y n'otros documentos

Úsase oralmente pal tratamientu de l'ateroesclerosis y pa disfunciones del reñón (pol so efeutu diuréticu). Un estudiu indicó que puede ser beneficiosu nel tratamientu del síndrome del intestín irritable,pero más ensayos clínicos son necesarios enantes de poder faese encamientos terapéuticos.

Usos descritos en medicina tradicional

Utilizada nel tratamientu de l'anemia, diabetes, fiebre, gota, reumatismu y piedres en víes urinaries.

Alvertencies sobre l'usu de preparaciones feches a partir d'estractos d'alcachofa

A) Reacciones adverses:

  • En dellos estudios demostráronse molesties gastrointestinales incluyendo foria nidia, acompañada de calambres abdominales, dolor na parte cimera del abdome, estomagaes y ardor d'estómagu. N'otros estudios namái s'atoparon llixeres molesties gastrointestinales. Pueden asoceder reacciones alérxiques en pacientes sensibilizaos.

B) Contraindicaciones: Hipersensibilidad o alerxa a les alcachofes y obstrucción de los conductos biliares.

C) Alvertencies: Créese que ye posible la interacción con anticoagulantes del tipu de les cumarinas.

D) Procuros:

  • Xenerales: Los pacientes con piedres na vesícula tendríen de pidir conseyu médicu enantes d'utilizar preparaciones melecinales llograes a partir d'esta planta.
  • Embaranzu,efeutos teratógenos y non teratógenos: Nun ta encamentáu'l so usu por cuenta de que nun se dispón d'estudios de seguridá y eficacia.
  • Usu pediátricu: Por cuenta de la falta d'estudios de seguridá y eficacia, nun ta encamentáu'l so usu en menores de 12 años.

Y) Posoloxía: Pa faer encamientos xenerales sobre la dosis a utilizar tien de conocese la pureza de los estractos utilizaos.

Historia editar

Esta planta (o los cardos de los que procede) podría ser orixinaria d'Exiptu o del Norte d'África. La planta denomada Cynara yá yera conocida por griegos y romanos. Al paecer otorgábense-y poderes afrodisiacos y toma el so nome d'una rapaza seducida por Zeus, y dempués tresformada per este n'alcachofa.

Mientres la Edá Media nun se conocía l'alcachofa, y piénsase que nesta dómina, del cultivu socesivu de los cardos, el horticultores adulces tresformar hasta consiguir l'alcachofa. Yá yera consumida na Italia del sieglu XV. Venida de Sicilia, apaez na Toscana escontra 1466. La tradición diz que foi introducida en Francia por Catalina de Médicis a la que-y gustaba comer corazones d'alcachofa. Esta florentina llevar dende la so Italia natal al cásase col rei Enrique II de Francia. Lluis XIV yera asina mesmu un gran consumidor de alcachofes. Los colonos españoles y franceses n'América, introducir nesti continente. Col tiempu, en California, los cardos aportaron a anguaño una auténtica plaga, exemplu de planta invasora d'un hábitat nel que nun s'atopaba enantes.

Cultivu y variedaes editar

Producción editar

Según la FAO, los 10 países con mayor producción en 2012 fueron los siguientes - en miles de tonelaes y orde decreciente:

Principales productores d'alcachofa - 2012
en miles de tonelaes
  Exiptu 364.871
  Italia 287.704
  España 199.100
  Perú 141.496
  Arxentina 106.000
  China 77.000
  Marruecos 63.889
  Arxelia 53.657
  USA 51.300
  Francia 42.465
Fonte: ONX: La División d'Estadística [4]

Variedaes cultivaes editar

 
Plantíu de Cynara scolymus.
 
Alcachofes nel mercáu.
  • Francia.
    • Camus de Bretaña: Ye la más grande d'ente les alcachofes ( con dos o trés algama'l quilu ). El capítulu de color verde tiende a formase arrondáu. Consúmese fervida o al vapor con una vinagreta. Los corazones de l'alcachofa pueden ser preparaos en conserva.
    • Verde de Laon: Más rústica que la precedente, afaise meyor al fríu. La forma ye la mesma pero l'alcachofa ye más pequeña, Denominar tamién "cabeza de gatu".
    • Violeta de Provenza: Muncho más pequeña y de forma cónica coles bráctees violacees. Cultívense abondosamente na rexón mediterránea y viéndense nos mercaos col nome d'alcachofa "bouquet". Puede comese cruda cuando inda nun ta totalmente madura (llamar nesti momentu "poivrade" ), o curada con vinagreta o cocinada.
  • España.
  • Italia.
    • Espinosa: Al dicir de los italianos ye la meyor de les alcachofes crudes. Debe'l so nome a les estremidaes espinoses de les sos bráctees. Al mazcala ye al empar carnosa y crujiente.
    • Romanesco: Gruesa, redonda y de color violeta. Inclúi decenes de subtipos locales an la zona del Llaciu y Campania. Producción en primavera.
    • Francesino: Similar al tipu francés "violeta de Provenza", d'onde paez que tome al nome. La más estendida nel sur, incluyendo la rexón de Apulia y Sicilia como los mayores productores
    • Brindisino/Catanese: Asemeyada a l'anterior pero más abierta y afecha a zones más templaes. Úsase enforma pal procesáu industrial.
 
Variedá Gauchito.
  • Arxentina.
    • Cultivar Chilena: Tendría un orixe francés, y créese que derivaría de cultivar franceses Verde de Provence, Verde Gruesa de Laon o Gruesa Camus de Bretaña.
    • Arxentina o Blanco de San Juan: Orixinaria de la "Blanca de Tudela" española.
    • Española:Tamién blanca, de cabeces más pequeñes y produz gran cantidá de biltos basales.
    • Ñatu: Orixinalmente cultivada nes petrines hortícolas de La Plata y Rosario.
    • Francés: Cultivar tipu Romanesco, más precoz que Ñatu.
    • Oru Verde, Gurí y Gauchito: nueves variedaes clonales desenvueltes nos diez últimos años.
  • EE. XX.
    • Green globe
    • Imperial Star
    • Emerald
  • Variedaes multiplicaes por grana

Taxonomía editar

Cynara scolymus describióse por Carlos Linneo y espublizóse en Species Plantarum 2: 827–828. 1753.[5]

Citoloxía

Númberu de cromosomes de Cynara scolymus (Fam. Compositae) y táxones infraespecíficos: 2n=34[6]

Etimoloxía

Cynara:nome xenéricu que remanez del Griegu χινάρα,-ας o χυνάρα, "alcachofa", deriváu de χυων-χυνός, cyon-cynos, "perru", poles bráctees involucrales que, pola so forma, asemeyar a los dientes de dichu animal. Pasó al Llatín como cinara y usábase tamién pa designar al cardu.

scolymus: Del Llatín scǒlŷmos, i, deriváu del Griegu σχόλυμος, y remembráu por Pliniu'l Vieyu nel so naturalis historia como una especie de cardu (XXI, 94-96), refiriéndose probablemente al Scolymus hispanicus o maculatus..

El nome d'alcachofa procede del árabe andalusí alxaršúfa, quiciabes pente medies del castellanu.[7]

Sinonimia
  • Cynara cardunculus subsp. flavescens Wiklund
  • Cynara cardunculus var. ativa Moris.
  • Cynara cardunculus subsp. scolymus (L.) Hegi
  • Cynara cardunculus subsp. scolymus (L.) Beger
  • Cynara cardunculus var. scolymus (L.) Fiori
  • Cynara communis Lam.
  • Cynara esculenta Salisb.
  • Cynara hortensis Mill.


Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Rottenberg, A., and D. Zohary, 1996: The wild ancestry of the cultivated artichoke. Genet. Res. Crop Evol. 43, 53—58.
  2. Distribución nativa en The Eurp+Medit PlantBase, Botanic Garden and Botanical Museum Berlin-Dahlem, 2006+
  3. World Health Organization. WHO monographs on selected medicinal plants, Vol. 4. Geneva: WHO; 2009. 456 páxines. ISBN 978-92-4-154705-5
  4. «Estadístiques de: Organización de les Naciones Xuníes pa l'Alimentación y l'Agricultura: La División d'Estadística editorial=ONX FAO».
  5. «Cynara scolymus». Tropicos.org. Missouri Botanical Garden. Consultáu'l 11 d'avientu de 2013.
  6. Chromosome atlas of flowering plants. Darlintong, C. D. & A. P. Wylie (1955)
  7. Diccionariu Etimolóxicu de la Llingua Asturiana, Xosé Lluis García Arias, Universidá d'Uviéu & Academia de la Llingua Asturiana, Uviéu, 2017, ISBN 978-84-8168-555-8/978-84-16664-92-4.

Bibliografía editar

  • Acquadro A., et al. (2005). Development and characterisation of microsatellite markers in Cynara cardunculus. L. Genome 48 (2): 217-225.
  • Cointry, Y.L.; García, S.M.; López Añero, F.S.; Firpo, I.T.; Cravero, V.P. y Muñoz, S. 2005. Aumentando l'espectru varietal en alcaucil (Cynara scolymus L.): Gauchito FCA y Gurí FCA. Horticultura Arxentina 24(56/57): 5-7.
  • Comín C., et al. (2007). Isolation and functional characterization of a cDNA coding a hydroxycinnamoyltransferase involved in phenylpropanoid biosynthesis in Cynara cardunculus. L. BMC Plant Biology 7: 14.
  • David J. Keil: Cynara. In: Flora of North America Editorial Committee (Hrsg.): Flora of North America North of Mexico. New York and Oxford, 1993+. Bd. 19, S. 89. online, abgerufen am 4. Februar 2008
  • Font Quer, P. Plantes melecinales - El Dioscórides anováu, Editorial Labor, Barcelona, 1980.
  • Gabriella Sonnante, Domenico Pignone, Karl Hammer: The Domestication of Artichoke and Cardoon: From Roman Times to the Genomic Age. In: AOBPreview, 4. Juli 2007. doi:10.1093/aob/mcm127
  • Mireille Jochum-Guillou, Marion Zerbst: Artischocke – die gesunde Delikatesse. Trias, Stuttgart 1998, ISBN 3-89373-466-X
  • Gallais A., Bannerot H. (1992) Amélioration des espèces végétales cultivées. Objectifs et critères de sélection. INRA Editions.
  • Englisch W, Beckers C, et al. « Efficacy of Artichoke dry extract in patients with hyperlipoproteinemia». Arzneimittelforschung. 2000 Mar;50(3):260-5.
  • Walker AF, Middleton RW, Petrowicz O. Artichoke leaf extract amenorgues symptoms of irritable bowel syndrome in a post-marketing surveillance study.Phytother Res. 2001 Feb;15(1):58-61. Résumé [archive]
  • Gebhardt R. Inhibition of cholesterol biosynthesis in HepG2 cells by artichoke extracts is reinforced by glucosidase pretreatment.Phytother Res. 2002 Jun;16(4):368-72. Résumé [archive])
  • Gebhardt R. Inhibition of cholesterol biosynthesis in primary cultured rat hepatocytes by artichoke (Cynara scolymus L.) extracts. J Pharmacol Exp Ther. 1998 Sep;286(3):1122-8. Résumé [archive] et Texte complet [archive]
  • Brown JE, Rice-Evans CA. Luteolin-rich artichoke extract protects low density lipoprotein from oxidation in vitro. Free Radic Res. 1998 Sep;29(3):247-55. (Résumé [archive])
  • De Paolis A., et al. (2008). Characterization and differential expression analysis of artichoke phenylalanine ammonia-lyase coding sequences. Physiologia Plantarum 132: 33-43.
  • Kraft K. « Artichoke leaf extract- recent findings reflecting effects on lipid metabolism, liver and gastrointestinal tracts». Phytomedicine 1997;4(4):369-78. Cité et décrit dans : Blumenthal M, Goldberg A, Brinckmann J (Ed). Expanded « Commission Y» Monographs, American Botanical Council, publié avec Integrative Medicine Communications, États-Unis, 2000, p. 10 à 12.
  • Fintelmann V, Petrowicz O. Long-term administration of an artichoke extract for dyspepsia symptoms. Results of an observational study. Natura Med 1998; 13: 17-26. Cité et décrit dans: Barnes Joan, Anderson A. Linda, Phillipson David J. « Herbal Medicines», Pharmaceutical Press, Grande-Bretagne, 2002, 2y édition, pp 61 à 66
  • Holtmann, et al. « Efficacy of artichoke leaf extract in the treatment of patients with functional dyspepsia: a six-week placebo-controlled, double-blind», multicentre trial. Aliment Pharmacol Ther. 2003 Dec;18(11-12):1099-105.
  • Lanteri S., et al. (2004). Amplified fragment length polymorphism for genetic diversity assessment in globe artichoke. Theoretical and Applied Genetics 108 (8): 1534-1544.
  • Mabberley, D.J. 1987. The Plant Book. A portable dictionary of the higher plants. Cambridge University Press, Cambridge. 706 p. ISBN 0-521-34060-8
  • Marakis G, Walker AF, et al. Artichoke leaf extract amenorgues mild dyspepsia in an open study.Phytomedicine. 2002 Dec;9(8):694-9.
  • Pittler MH, Thompson CO, Ernst Y. Artichoke leaf extract for treating hypercholesterolaemia.Cochrane Database Syst Rev. 2002;(3):CD003335. (Résumé, par pubMed [archive])
  • Pignone D., Sonnante G. (2004). Wild artichokes of south Italy: did the story begin here?. Genetic Resources and Crop Evolution 51: 577-580.
  • Portis Y., et al. (2005). Genetic structure of island populations of wild cardoon [Cynara cardunculus L. var. sylvestris (Lamk) Fiori] detected by AFLPs and SSRs. Plant Science 169 (1): 199-210.
  • Robbins, W.W., M. K. Bellue, and W. S. Ball. 1970. Weeds of California. State of California, Dept. of Agriculture. 547 pp.
  • Sonnante G., et al. (2007). On the origin of artichoke and cardoon from the Cynara gene pool as revealed by rDNA sequence variation. Genetic Resources and Crop Evolution 54: 483–495.
  • Sonnante G., et al. (2002). Genetic variation in wild and cultivated artichoke revealed by RAPD markers. Genetic Resources and Crop Evolution 49: 247-252.
  • Sonnante G., Carluccio A.V., De Paolis A., Pignone D. (2008) Identification of artichoke SSR markers: molecular variation and patterns of diversity in genetically cohesive taxa and wild allies. Genet. Res. Crop Evol., 55: 1029-1046
  • Sonnante G., De Paolis A., Pignone D. (2004). Relationships among artichoke cultivars and some related wild taxa based on AFLP markers. Plant Genetic Resources: Characterization and Utilization 1: 125-133.
  • Sonnante G., Pignone D., Hammer K. (2007). The domestication of artichoke and cardoon: from Roman times to the genomic age. Annals of Botany 100: 1095-1100.

Enllaces esternos editar