Hispania visigoda

(Redirixío dende España visigoda)

La Hispania visigoda ye la denominación del periodu históricu que toma l'asentamientu del pueblu visigodu na península ibérica, ente mediaos del sieglu V y empiezos del sieglu VIII.

Fíbula aquiliforme visigótica d'Alovera fecha en bronce y pasta vítreo del sieglu VI, procedente d'Alovera (Guadalaxara). Realizada por aciu la téunica del alveolado o tabicado (cloisonné). Muséu Arqueolóxicu Nacional d'España.

Historia editar

Les invasiones xermániques en Hispania editar

Dende'l sieglu III al V, dos pueblos xermánicos cruciaren la península ibérica, los suevos y los vándalos, según los alanos, un pueblu iraniu, qu'esiste inda n'Osetia, nos montes d'El Cáucasu. Escontra'l 409 o 410, tiénense noticies de la entrada pelos Pirineos d'un númberu ensin determinar de suevos (unos 30.000 anque nun hai consensu ente los historiadores), el pueblu xermánicu de mayor complexidá cultural, ocupando'l noroeste de la península, lo que ye Gallaecia, con capital en Braccara.

El cronista Hidacio, falando sobremanera de la ocupación de la Gallaecia polos suevos, fala de too tipu d'atropellos y brutalidaes:

Los bárbaros qu'enfusaren nes Españas afarar en llucha sangrienta [...] Esparnándose furiosos los bárbaros poles Españas, y encrueleciéndose al igual l'azote de la peste, el tiránicu exactor roba y el soldáu escala les riqueces y los caltenimientos guardaos nes ciudaes; reina una fame espantible, y les fieres estrocen hasta a los homes más fuertes.
C. Sánchez Albornoz y A. Viñes: Llectures históriques españoles.[1]

Sicasí, los historiadores anguaño consideren que les fontes de la dómina tienen de ser miraes con prudencia, analizando non yá lo que s'escribe sinón tamién la finalidá qu'escorría l'autor na so dómina con felicidá obra, teniendo de someteles a un enxuiciamientu críticu.[2]

Galicia foi ocupada non yá polos suevos, sinón tamién por vándalos asdingos. Los alanos mover escontra la Lusitania y la Carthaginense. Colos vándalos silingos na zona de la Bética, solo quedaba en poder del Imperiu romanu la provincia de la Tarraconense. Precisamente pa poder recuperar el dominiu perdíu na península ibérica, l'imperiu apauta col rei godu Valia por que sían ellos quien defendan los derechos de Roma frente a estes tribus xermanes. Con éses nel 416 los visigodos enfusen como aliaos de Roma, al traviés d'un foedus, ganando a los alanos y a parte de los vándalos, colo que l'Imperiu recupera'l control de les rexones más romanizadas (la Bética y el sur de la Tarraconense).

L'emperador Honorio nel 418 alloñar del ricu Mediterraneu, recolocándolos na Aquitania. Los suevos ocuparon entós bona parte de la península, con capital n'Emérita Augusta, l'actual Mérida. Los vándalos ganar en Mérida pero, escontra 429, pasaron a África. Los alanos ocuparon el centru y l'este de la Península, y acabaron siendo absorbíos pola población hispanorromana.

Nesta situación l'Imperiu romanu d'Occidente recuperara'l dominiu siquier nominal de la Península, sacante la zona apoderada polos suevos, qu'afitaben el so reinu nel occidente. Hacia l'añu 438 el rei suevu Requila entama una decidida actividá de conquista del restu de Hispania, apoderándose de la Lusitania, la Carthaginense y la Bética. El so socesor, Requiario, va aprovechar les perturbaciones del movimientu bagauda p'avanzar escontra la zona de Zaragoza y Lleida. Tal aición impulsó al Imperiu romanu a pidir nuevamente a los visigodos, al traviés del so rei Teodoricu II, l'ayuda precisa pa controlar Hispania. Les tropes visigodes crucien los Pirineos y nel 456 prinden al rei Requiario, quedando'l restu de los suevos nel territoriu entendíu nes actuales Galicia, parte d'Asturies y Lleón y mitad norte de Portugal. El reinu suevu caltúvose independiente hasta finales del sieglu VI. El restu de la península queda en manes visigodes, pasando a formar parte del Reinu visigodu de Tolosa, con capitalidad en Tolosa (Toulouse, actual Francia). Les folaes de conquista van asoceder con posterioridá, pero agora pa ocupar espacios onde apodera inda'l Imperiu romanu.

Nel añu 476, los visigodos yá s'asitiaren na península ibérica y nel 490 termina'l gruesu de les migraciones dende'l norte.

El convulso sieglu VI editar

 
Estensión del Reinu Visigodu escontra principios del sieglu VI

Los visigodos nun controlaben tola península ibérica. Na parte noroeste taba'l reinu de los suevos. Tola cordelera cantábrica, dende la cordal hasta'l mar, zona pocu romanizada, taba apoderada por ástures, cántabros y vasconos. La monarquía visigoda conoció un momentu de debilidá mientres el sieglu VI. Siquier dos reis son asesinaos socesivamente, Teudiselo y Agila I, y en distintes zones de la península producen sulevaciones de terratenientes contra l'autoridá real (Córdoba, Sevilla y Mérida, estos dos últimes capitales del reinu).

A finales de 552 l'emperador Xustinianu I yá rematara la campaña de conquista del reinu ostrogodu, aportando esi mesmu añu al pidimientu d'ayuda formulada nel 551 pol rebelde visigodu Atanagildo en cuenta d'una franxa costera dende Alicante hasta la mariña sur-atlántica portuguesa, incluyendo'l norte d'África y les Islles Baleares. El nuevu territoriu conquistáu denominóse Provincia de Spania, y establecióse la so capital en Carthago Spartaria, l'actual Cartaxena, controlando bona parte del Mediterraneu hispanu y l'estrechu de Xibraltar, y collo el comerciu. La collaboración oriental foi decisiva pa decantar la guerra civil nel reinu peninsular hispanu a favor d'aquel candidatu frente a Agila. Pero la compensación territorial nunca foi plataforma pa la conquista de l'antigua Hispania. Ello ye que les zones concedíes en 552 empezaron a menguar nes décades siguientes, especialmente mientres el reinu de Leovigildo, hasta la so desapaición escontra'l 624 yá en dómina del rei Suintila.

 
Reinu visigodu mientres Leovigildo, añu 586

A la fin del reináu de Teudis treslladóse la capital a Toledo y con Atanagildo consolidóse dichu treslláu. Gracies a la decidida aición política de Leovigildo (573-586) producir na segunda metá del sieglu VI un fortalecimientu de la monarquía, con llogros en diversos campos. Consiguió ciertu nivel d'estabilidá de la monarquía con reformes monetaries, restableciendo'l control soberanu sobre territorios que se declararen independientes na segunda metá del sieglu VI, la conquista del reinu suevu, según contra les instalaciones bizantines, munches de les cuales pasaron de nuevu a manes visigodes.

Sicasí, la pretensión de Leovigildo d'unificar los sos reinos relixosamente, con base nel arrianismu, fracasó. Vivió les sos peores hores cola sulevación del so fíu Hermenegildo nel sur, convertíu al catolicismu. Hasta'l 584 nun se va restaurar la paz cola derrota del fíu a manes del padre. El so fíu y socesor Recaredo (586-601), hermanu de Hermenegildo, llogró esa unidá relixosa, pero tomando como base'l catolicismu. Nel trascendental III Conceyu de Toledo el rei y Baddo, la so esposa manifestaron la so conversión. Considérase que, tres esta conversión, la cultura visigótica en Hispania algama'l so cénit.

Los escuros años del sieglu VII editar

 
Hispania visigótica hacia l'añu 700, antes de la conquista musulmana de la península ibérica.

La relativa paz que s'alendaba con Leovigildo y Recaredo, vese atayada nuevamente. Asocédense Liuva II, Witerico, Gundemaro y Recaredo II y dellos, el que nun ye asesináu, inclusive siendo menor d'edá, muerre n'estrañes circunstancies. Namái Suintila (621-631), gran xeneral, termina per espulsar a los bizantinos nel 620.

Recesvinto (649-672) va ser reconocíu pol so llabor llexislativa de curtia duración (Liber Iudiciorum), ameyorada por Wamba, pero que va influyir de manera notable nos fueros locales a partir del sieglu X.

L'esbarrumbamientu del Estáu visigodu editar

Nuna carta al rei Etelredo de Mercia, fechada nel 746-747, san Bonifacio atribuyía l'esbarrumbamientu del reinu visigodu a «la dexeneración moral de los godos». Para Y. A. Thompson, que ye quien comenta esto nel prólogu de Los godos en Hispania (1969), «nun ye n'absolutu evidente que la moderna investigación, nel puntu en que s'atopa, afondara muncho más».

Sía que non, según la historia clásica, escontra'l 710 asocédense los enfrentamientos pol tronu tres la muerte de Witiza. Los pretendientes a la corona, Roderico (conocíu como don Rodrigo) y Agila II, el primeru nel sur y el segundu nel norte de la península, asítiase en posiciones estremes. Convenir en que Witiza apautara antes de la so muerte la conquista musulmana de la península ibérica pal control del reinu. Otros sostienen que foi Agila II, pero caltienen que les fuercies del Califatu Omeya, en conquistando'l norte d'África, crucien l'estrechu de Xibraltar y conquisten Toledo, venciendo y matando a Rodrigo na batalla de Guadalete (o de la Llaguna de la Janda). La so entrada ye imparable y dos años más tarde sitien Zaragoza.

Per mediu d'una serie de capitulaciones, un noble visigodu perteneciente a los círculos palatinos, Teodomiro, consiguió caltener mientres unes décades más, una considerable autonomía nel Reinu de Tudmir, un vastu territoriu en redol a la ciudá d'Orihuela, nes actuales provincies de Murcia y Alicante.

Pal sieglu IX tola península, a esceición del norte peninsular, quedaría sol dominiu musulmán. Esisten otres teoríes minoritaries pa esplicar el fin del reinu visigodu sustituyíu pol predominiu musulmán.[3]

La historiografía clásica diz que dellos nobles visigodos escaparon a Asturies, una zona fora del control musulmán, anque les fontes históriques reseñen la presencia de gobernadores musulmanes (como'l famosu «moru Muza», en realidá Munuza), y unu d'ellos, un oficial de Roderico, llamáu Pelayo, consiguió ganar el 722 a una espedición de conquista musulmana na batalla de Cuadonga. Don Pelayo foi escoyíu príncipe de los ástures y asina se va consiguir la creación d'un pequeñu pero ferrial nucleu de resistencia que daría llugar a la formación de los primeros reinos cristianos. Les pruebes históriques nun dexen acotar tal afirmación, nin la llocalización exacta del llugar de la escaramuza, nin la fecha concreta, que toma un periodu incluyíu ente los años 718 y 722.

La sociedá de la Hispania Visigoda editar

 
Corona de Recesvinto del (Ayalga de Guarrazar, M.A.N., Madrid).

Y. A. Thompson afirma na so obra fundamental Los godos en Hispania (1969) que «la única fonte continua d'información sobre los reinaos de los reis de la península ibérica dende Gesaleico a Liuva I (507-568) ye la Historia de los reis de los godos, vándalos y suevos de San Isidoro de Sevilla».

Aspeutos demográficos editar

Sía que non, los godos tuvieron de formar una minoría que se supón qu'empezaría a tar integrada na sociedá hispanorromana. El so númberu nun foi precisáu con exactitú per historiador dalgunu, pero los cálculos más fiables falen d'ente 150 000 y 200 000 visigodos instalaos na península, sobre una población que nun llegaba a los nueve millones, según San Isidoro de Sevilla. Otres fontes falen de 80 000-100 000 visigodos sobre una población de seis millones de hispanorromanos.[1]

Apocayá realizóse un estudiu arqueolóxicu del poblamientu visigodu envalorando una cifra pa la población visigoda ente 130 000 y 150 000 persones, lo que representaría ente'l 3 % y el 4 % de la población total hispana.[4]

Los visigodos asitiáronse sobremanera pela zona de la Meseta Norte, especialmente nel centru de la cuenca del ríu Duero, zona pocu poblada y con escasa urbanización.

Ésti ye'l tiempu nel que se produz la reutilización de los materiales de construcción romanos para basíliques, ilesies y otres construcciones civiles (vease Arte visigodo).

Trátase d'una sociedá que se consideró prefeudal o de transición al feudalismu, por allegar na mesma una serie de carauterístiques que seríen mesmes d'etapes posteriores de la Edá Media y que la estremen de la Hispania romana. De primeres, produzse una paulatina ruralización social, abandonándose les grandes ciudaes en dellos puntos y creándose en redol a les villes romanes nucleos de población más amenorgaos. Per otru llau, tender al autoconsumo y desenvuélvense llazos de dependencia personal qu'antemanen el feudalismu. Asina, de los reis dependíen como veceros los gardingos. Los nobles, de la mesma, teníen a los bucelarios. Y de los grandes propietarios de la tierra dependíen los colonos.

Producir nesta dómina una sustitución de la esclavitú pol colonato, como forma de rellación tocantes a la esplotación de la tierra, lo cual empecipiárase yá nel Baxu Imperiu. Los colonos formaben l'amplia masa social. Los humildes, pequeños propietarios llibres, yeren una clase social en decadencia. La clase alta taba formada polos potentaos, los grandes terratenientes nobles, tanto godos como hispanorromanos. La durez de les condiciones de vida de les clases baxes acabaron produciendo en dalguna ocasión revueltes llabradores, que dacuando yeren confundíes con herexíes como'l priscilianismo.

Estrémase dientro de la sociedá ente los visigodos y los hispanorromanos, cada unu d'ellos rexíu poles sos propies lleis. Sicasí, col pasu de los sieglos tender a la fusión de dambos grupos sociales, dexándose los matrimonios mistos. Un intentu d'acabar cola diversidá xurídica foi'l Liber Iudiciorum (publicáu en 654), nel que se trata de recoyer el derechu romanu xunto a les práutiques, yá señoriales, que s'habíen alloriáu imponiendo na península en redol a dereches de propiedá.

Arrianos, católicos y xudíos editar

Tocantes a la relixón, los visigodos siguen l'arrianismu que s'estendiera nel Imperiu romanu nel sieglu IV, anque nun esisten enfrentamientos significativos colos católicos, que constituyíen la mayoría de la población hispanorromana. Nos Concilios de Toledo, cuantimás mientres el terceru celebráu nel 589, arréglase la división provocada pol arrianismu gracies a la conversión de Recaredo. Esti procesu, non ensin altibaxos, lleva a una unificación de dambes confesiones. La situación favorez la plena integración ente les comunidaes godes y les hispanorromanas y l'apaición de figures fundamentales de la nueva cultura como Isidoro de Sevilla, obispu, y que les sos Etimoloxíes son consideraes por dalgunos como la primera gran obra de la Edá Media. La ilesia gana gran influencia social, legitima a los reis a partir del 672 y l'obispáu de Toledo va convertir nel más importante de tolos peninsulares.

La rellación colos xudíos foi siempres tirante. Anque al entamu del periodu visigodu los problemes yeren menores, la conversión al catolicismu llevaría a una mayor discriminación contra los xudíos, polo que munchos d'ellos convirtiéronse falsamente. Especialmente estrictos fueron Sisebuto y Égica, que confiscaron les sos propiedaes acusándo-yos de conspirar contra la corona. Les midíes más comunes yeren la prohibición de los matrimonios mistos, entá en casu de xudíos conversos; la prohibición de que los xudíos tuvieren esclavos cristianos y los constantes arreglos económicos a que yeren sometíos ensin motivu dalgunu.

Economía editar

La sociedá visigoda taba apoderada poles actividaes de calter agrícola y ganaderu. Nesti puntu siguieron la mesma actividá económica de la Hispania romana, colos mesmos cultivos, introduciendo dalgunu nuevu, como'l de les espinaques o l'alcachofa. La esplotación de la tierra siguía entamada en redol a grandes villae. Una villa taba estremada en reserva y mansos. Sicasí, la mano d'obra nun yera yá esclava, sinón que se trataba de colonos, lo cual empecipiárase na dómina del Baxu Imperiu.

Sicasí, otres traces de la dómina romana camudaron. Asina, sume la importancia de les grandes ciudaes, del comerciu o la minería. La circulación de moneda yera escasa. L'únicu comerciu de cierta importancia yera'l de producto de luxu que proveníen del Mediterraneu, y que yera xestionáu por mercaderes internacionales.

Instituciones polítiques editar

La monarquía editar

 
Cronología-Árbol

El rei yera'l xefe supremu de la comunidá. La institución monárquica llevaba llargu tiempu afitada nel pueblu visigodu cuando ésti llegó a la Península. Los reis teníen de ser de condición noble y aportaben al tronu por aciu un sistema electivu nel qu'interveníen los obispos y los magnates palatinos. Pero con esi sistema namái fueron entronizados tres rey (Chintila, Wamba y Rodrigo). L'asociación al tronu yera, na práutica, la forma más común, xunto coles usurpaciones, de tomar el poder. El monarca taba unxíu por Dios y a ésti debía la so llexitimidá; la realeza tenía asina un calter sagráu, que se supón debía de disuadir cualquier intentu d'atentar contra'l rei. Pero eso nun bastaba y los asesinatos de monarques, rebeliones, conxures y usurpaciones yeren moneda de cambéu nel reinu visigodu.

Xunto al rei taba'l Aula Regia, conseyu asesor que taba formáu por nobles.

L'alministración territorial editar

Los visigodos aceptaron la división provincial de la Hispania Romana. Al mandu de les provincies punxeron a los duces (singular, dux; n'español, «duques») y al mandu de les ciudaes a los comites (comes, «condes»).

Les instituciones municipales, sicasí, entraron en decadencia. Los curiales municipales, encargaos de recaldar los impuestos nes ciudaes, siguen y acentúen la so cayida. Son desaposiaos del so poder tributariu y ésti recái en manes de los duces y los comes. Estos van asumir gran parte del llabor alministrativu del reinu y van gobernar provincies o rexones con plenes competencies na alministración y xusticia. Empecipiándose un procesu de protofeudalización.

La facienda pública editar

Taba formada pola Ayalga Regio, el patrimoniu de la corona y los ingresos por impuestos.

L'Ayalga Regio constituyir les grandes cantidaes d'oru, plata y xoyes que los visigodos consiguieren colos saqueos a lo llargo de la so historia. L'encargáu de la so custodia yera'l comes thesauri y pasó por diversu vicisitúes. Tres la derrota d'Alaricu II na batalla de Vouillé nel 507, l'ayalga pasó a Rávena so custodia de los ostrogodos y foi reinstaurado nel 526 tres la muerte del rei ostrogodu Teodoricu'l Grande.

 
Tremis d'oru d'Ervigio emitíu en Bracara Augusta ente 680 y 687

Taba estremáu en dos grupos claramente estremaos (distintos allugamientos):

  • Ayalga nueva: monedes d'oru y plata coles que pagaben al exércitu, alministración, etc.
  • Ayalga antiguu: coles xoyes almacenaes de los saqueos. Ente estes pieces taba con seguridá la «Mesa de Salomón» y especúlase con que tamién tuviera'l Candelabru de los Siete Brazos», dambos oxetos prindaos nel saquéu a Roma por Alarico.

L'Ayalga Regio constituyía una reserva bien importante pal reinu visigodu y los sos monarques nun duldar n'utilizalo pa pagar aliaos nes sos lluches internes.

El patrimoniu de la corona yera inmensu y componer sobremanera la gran cantidá de tierres que los monarques amasaben. Estes proveníen de delles fontes: les espropiaes poles constantes purgues que se realizaben na nobleza, les tierres ermes o despoblaes y les tierres provenientes del fiscu romanu. Estes tierres arrendar a siervos que les cultivaben y pagaben una renta. Toes yeren alministraes pol conde del patrimoniu. Nel VIII Conceyu de Toledo baxu reináu de Recesvinto establezse una separación ente'l patrimoniu del monarca y el del Estáu.

 
Cecas visigodes

Los impuestos nel reinu visigodu nun ye una cuestión clara. Sábese que los pequeños propietarios y los siervos que cultivaben les tierres reales pagaben un tributu. Paez que tamién esistió un impuestu al cleru, pero nun tuvo continuidá nel tiempu. Los xudíos fueron sometíos a un impuestu especial. Obispos y numerarii establecíen el cambéu de dineru a especie y funcionarios de l'alministración central encargar de la so recaldación; al mandu de la organización fiscal atopábase'l conde del patrimoniu.

Los Concilios de Toledo editar

Ente los años 400 y 702 celebrar en Toledo dieciocho concilios nos que, axuntaos n'asamblea, los obispos de toles diócesis de Hispania sometíen a consideración asunto de naturaleza tanto política como relixosa, con independencia del poder al que tuvieren sometíos (suevu, visigodu o bizantín).

Ente estes cuestiones non puramente relixoses tuvieron les normes pa la eleición de los reis, l'aprobación de los destronamientos o la condena a los rebeldes. Yera nos concilios, amás, onde se decidía sobre la persecución de los xudíos.

División eclesiástica editar

 
Catedral de Braga

Pa conocencia de la xeografía eclesiástica visigótica pueden utilizase delles fontes como la Hitación de Wamba de finales del sieglu VII, les signaturas de prelaos nes actes de los Concilios de Toledo, les obres d'Idacio o d'Isidoro de Sevilla y les llamaes Noma sedium episcoplaium estudiaes por Claudio Sánchez Albornoz.[5]

Les provincies coincidieron nes sos llendes coles antigües provincies romanes, cola esceición del reinu de los suevos que'l so territoriu foi estremáu en dos provincies eclesiástiques, que les sos capitales fueron Braga y Lugo. L'archidiócesis de Braga entendía cuatro diócesis qu'antaño pertenecíen a Lusitania: Lamecum, Viseum, Conimbrica y Egitania. A mediaos del sieglu VII pasaron a depender de Mérida.[6]

Nesta dómina la Narbonense yera una rexón perteneciente al estáu visigóticu que cuntaba con seis sedes metropolitanes:

La influencia llingüística de los visigodos sobre la llingua española editar

Pa los visigodos na península ibérica la llingua nun yera un factor distintivu ente ellos y los hispanu-romanos (que vivíen nel territoriu antes de la so llegada); dambos grupos falaben la mesma llingua, el llatín vulgar. A pesar d'eso, la llingua gótica orixinal y otros aspeutos de la cultura de los visigodos tuvieron un impautu llingüísticu sobre dalgunos aspeutos del castellán na actualidá. N'otres pallabres, hai reflexos llingüísticos del contautu social ente los romanos y los visigodos na llingua española anguaño.

Tocantes a la fonética, nun hai buelgues de los visigodos. Sicasí, hai rastros de la so llingua na morfoloxía y lexicoloxía del español. Por casu, ciertes pallabres caltienen el sufixu góticu -ing, que se convertiría en -engo. Podemos ver exemplos d'eso nes pallabres «abolengu» y «realengu».

Ciertos tipos de pallabres reflexen los dos cultures y les sos propies llingües; podemos ver influencia llingüística de los visigodos nel español en pallabres rellacionaes col comerciu, l'agricultura, la industria, la vivienda, y el derechu. En principiu, ye probable que les pallabres fueren pallabres emprestaes de la llingua gótica, pero gradualmente desenvolviéronse pa ser más asemeyaes al español y más fáciles de pronunciar pa un falante de llatín vernáculu y, darréu, pa un hispanofalante.

Tamién los hispanu-romanos tomaron pallabres de los góticos pa conceutos que yá conocíen y afacer a la so llingua vernácula; por casu, la pallabra xabón derivar d'una pallabra góticu: saiposapone → xabón. Los visigodos introducíen un conceutu pa los hispanorromanos (nesti casu, el conceutu nuevu de xabón) y afaíen la pallabra gótica orixinal (de saipo) por que fuera más bono de pronunciar y más paecíu a una llingua romance.

 
Más exemplos de pallabres españoles con oríxenes góticos

Otres pallabres na llingua castellana reflexen pallabres gótiques rellacionaes colo militar o diplomáticu. La pallabra «guerra» reemplazó la pallabra llatina bellum. «Guerra» derivar de la llingua gótica como sigue: werraguerre → guerra. Amás, la pallabra «tregua» derivar de triggwa, de la llingua gótica.

D'interés particular ye l'impautu de los visigodos na antroponimia, que ye una caña de la onomástica qu'estudia los nomes propios. Ello ye que munchos nomes españoles comunes tienen los sos oríxenes na llingua gótica por causa de la ocupación de los visigodos na península ibérica. Por casu, el nome «Fernando» derivar d'una combinación de dos pallabres gótiques: frithu ('paz') y nanth ('atrevíu'). Gradualmente los hispanorromanos afacer hasta formar un nome nuevu, Fridenandus, y finalmente convertíense en «Fernando». Tamién podemos ver esti procesu nel nome «Álvaro», que deriva de les pallabres all y wars, que signifiquen respeutivamente 'tou' y 'preveníu'. «Alfonso» ta compuestu d'una combinación de all y funs ('preparáu'). Más antropónimos d'orixe góticu son Rodrigo, Rosendo, Argimiro, Elvira, Gonzalo y Alberto.

Ver tamién editar

Notes y referencies editar

  1. 1,0 1,1 Valdeón, J. y otros, Xeografía y historia d'España y de los países hispánicos, Anaya, Madrid, 1985, ISBN 84-207-2577-3.
  2. Ripoll, G., y Velázquez, I., La Hispania visigoda, Historia 16, Madrid, 1995, páx. 9, ISBN 84-7679-283-2.
  3. Ignacio Olagüe Videla, en La Revolución islámica n'Occidente, publicación bien revesosa, niega sicasí que se produxera una invasión musulmana de la península Ibérica nel sieglu VIII y propón que lo que tendría llugar nesti sieglu ye'l fracasu del Estáu teocráticu visigodu, siguíu por una guerra civil ente dos bandos irreductibles: los partidarios de Roderic (Rodrigo), defensores del cristianismu trinitariu, y los partidarios de los fíos de Witiza, adscritos al cristianismu arrianu, cola intervención de caudiellos provinciales, rebeldes al poder central. Un guerreru visigodu, por más señes pelirroxu y de güeyos azules, sería quien, en apoderándose de Córdoba nel 755, sometería la mayor parte de la Península antes de morrer nel 788. Los cronistes árabes posteriores denominar Abd Al Ramán y atribuyiríen-y la condición d'omeya. Estes hipótesis fueron aldericaes por historiadores como Dolors Bramon, de la Universidá de Barcelona vease Disparates sobre l'Islam n'España. Artículu críticu de Dolors Bramon, profesora de la Universidá de Barcelona, en webislam.com. Archiváu el 28 de payares de 2005 na Wayback Machine..
  4. Ripoll López, Gisela (1989). «Carauterístiques xenerales del poblamientu y l'arqueoloxía funeraria visigoda de Hispania». Espacio Tiempu y Forma Serie I Prehistoria y Arqueoloxía (Madrid) (2):  páxs. 389-418. http://e-spacio.uned.es/fez/eserv.php?pid=bibliuned:ETFSerie1-71Y2565C-354B-7D1Y-4C3F-27B8664C1938&dsID=Documento.pdf. 
  5. Manuel Torres López, Octavio Gil Farrés, Ramón Prieto Bances y Rafael Gibert y Sánchez de la Vega, Instituciones económiques, sociales y politicoadministrativas de la península hispánica mientres los sieglos V, VI y VII: La Ilesia na España visigoda, Espasa Calpe, Madrid, 1985 ISBN 84-239-4805-6, páxina 292.
  6. Canon VII del Conceyu de Mérida del 666

Bibliografía editar

  • Díaz Villanueva, Fernando. godos-y-otr.html#more Los godos y otros bárbaros del norte
  • Caerols, José Joaquín. L'alcuentru ente godos y hispanorromanos (un analís filolóxicu), Roma, 2001, páxs. 199-238. Alcuentru, 2002.
  • Fontaine, J. Isidoro de Sevilla. Xénesis y orixinalidá de la cultura hispánica en tiempos de los visigodos, Madrid.
  • García Moreno, L. A. Historia d'España Visigoda. Ed. Cátedra, Madrid, 2008.
  • González, A. y García Moreno, L. Los visigodos. Historia y civilización, Murcia, 1986.
  • Livermore, Harold. Oríxenes d'España y Portugal. Barcelona 1988.
  • Orlandis, José. Historia del reinu visigodu español, Madrid, 2003.
  • Sánchez Albornoz, Claudio. Estudios visigodos. Roma, 1971.
  • Thompson, E. A. Los godos n'España, Madrid, 1971.

Enllaces esternos editar


Predecesor:
Hispania Romana
 
Periodos de la Historia d'España

Hispania visigoda
Socesor:
Al-Ándalus