Giro d'Italia

carrera ciclista que se fai n'Italia

El Giro d'Italia (AFI: [ˈdʒi.ro]) ye una competición ciclista per etapes de tres selmanes de duración, apostada nel mes de mayu n'Italia con un percorríu distintu cada añu. N'ocasiones tamién s'apuesta dalguna etapa nos países colindantes. Ye una de les tres Grandes Vueltes, la segunda n'apaecer históricamente. Dexó de formar parte del UCI ProTour, como les otres dos grandes vueltes, pa darréu integrase nel UCI World Ranking y UCI WorldTour.

Giro d'Italia
Xeneral
Tipu de competición Grandes Vueltes
Deporte ciclismu en ruta
Parte de UCI World Tour
País Italia
Organizador RCS MediaGroup
Historia
Fundación 1909
Competición
Periodicidá Cada añu
Web oficial
Cambiar los datos en Wikidata

El primer Giro d'Italia empezó'l 13 de mayu de 1909 en Milán con un total de 8 etapes y 2.448 quilómetros.

Trés ciclistes comparten el récor de victories nesta competición con cinco trunfos: Alfredo Binda (ente 1925 y 1933), Fausto Coppi (ente 1940 y 1953) y Eddy Merckx (ente 1968 y 1974).

El corredor con mayor númberu de victories d'etapes ye Mario Cipollini, que na edición de 2003, superó'l récor de 41 victories que tenía Alfredo Binda dende los años trenta.

Dende 1988 esiste un Giro d'Italia Femenín, siendo de les poques carreres femenines de más d'una selmana xunto a la Grande Boucle y el Tour de l'Aude Femenín (estes yá sumíes), anque ensin rellación cola d'homes.

Historia editar

Los oríxenes editar

Al igual que'l Tour de Francia col periódicu L'Auto, la creación del Giro d'Italia ta amestada a un periódicu deportivu, La Gazzetta dello Sport.

La rivalidá con otru periódicu italianu (el Corriere della Sera) qu'entamaba'l Giro d'Italia n'Automóvil y entamaba entamar un Giro d'Italia en bicicleta, llevaron al periodista Tullio Morgagni a plantega-y al so direutor Eugenio Camillo Costamagna la creación d'una carrera ciclista per etapes inspirándose nel Tour de Francia. La Gazzetta, primeramente yá empezara a entamar carreres ciclistes como'l Giro de Lombardía en 1905 y la Milán-Sanremo en 1907.

El 7 d'agostu de 1908, sol lideralgu d'Eugenio Camillo Costamagna, Armando Cougnet y Tullio Morgagni, el periódicu anunció la nacencia del Giro d'Italia, que la so primer edición sería en 1909, antemanándose al Corriere della Sera.[1][2][3]

Primer edición editar

 
Luigi Ganna primer ganador del Giro.

Cola participación de 127 corredores, el 13 de mayu de 1909 a les 2:53 a. m. llargóse la primer edición na plaza de Loreto en Milán camín de Boloña. Fueron 8 etapes pa un total de 2.448 quilómetros, corriéndose una etapa cada dos o tres díes, una y bones La Gazzetta dello Sport yera una publicación trisemanal. El reglamentu utilizáu foi'l mesmu que s'usaba nel Tour de Francia, con una clasificación por puntos según l'orde de llegada nes etapes y non una clasificación por tiempos. Cuarenta y nueve ciclistes llograron completar el percorríu y el ganador d'esa primer edición foi Luigi Ganna que sumó 27 puntos. El so gran rival Giovanni Rossignoli, remató terceru con 40 puntos, pero si tomárase en cuenta los tiempos, Rossignoli ganaría por más de 37 minutos.

Antes de la I Guerra Mundial editar

Les primeres ediciones fueron sufriendo dellos cambeos: les etapes variaron d'ocho a dolce, en 1911 la carrera empezó y terminó en Roma, en 1912 correr por equipos y en 1914 dexar d'usar el sistema de puntos pa pasar a la clasificación por tiempu.

Carlo Galetti foi'l primeru en ganar dos veces la carrera (1910 y 1911). En 1912, Galletti foi quien menos tiempu invirtió en realizar el percorríu, pero como se corrió en forma d'equipos, ganó l'equipu Atala (del cual yera integrante), en podría haber sío la so tercer victoria.

En 1913, el Tour de Francia pasó a utilizar la clasificación por tiempos. El Giro facer un añu dempués, en 1914, última edición antes de la suspensión debida a la Primer Guerra Mundial. Alfonso Calzolari foi'l ganador d'esa edición, superando por casi dos hores al segundu.

La era Binda editar

Tres la guerra, en 1919 volvió la disputa de la carrera. El piamontés Costante Girardengo llogró la victoria en siete de les diez etapes, llogrando'l primeru de los sos dos Giros (en 1923 repitió la victoria y ganó ocho etapes). Nesa edición de 1919 producióse'l primer podiu estranxeru col belga Marcel Buysse que remató terceru. Giovanni Brunero foi otru de los destacaos de la década de 1920, al ganar tres Giro (1921, 1922 y 1926). Un fechu particular ya inéditu hasta'l día de güei, asocedió en 1924 cuando participó una muyer, Alfonsina Strada. Nuna dómina en que nun taba bien vistu qu'una muyer compitiera, Strada corriera'l Giro de Lombardía en 1917 y 1918 y en 1924 inscribir nel Giro. Anque nun figuró nes primeres posiciones, tampoco taba ente les postreres, hasta la octava etapa cuando foi descalificada por llegar fora de tiempu, anque s'especuló qu'ante les crítiques que se fixeron, la organización decidió sacala de la carrera. Igualmente, dexáron-y siguir en carrera pero ensin tiempu y llegó a la fin en Milán.[4]

Los años 1920 vieron surdir a unu de los ciclistes más grandes de tolos tiempos, Alfredo Binda, quién ganó cinco Giro; 1925, 1927, 1928, 1929 y 1933. En total llogró 41 victories d'etapa, ganando 12 de les 15 en 1927 y 8 consecutives en 1929. La supremacía de Binda yera tal que La Gazzetta dello Sport en 1930 pagólu 22.500 llires por que nun corriera'l Giro, col fin de caltener l'interés de la carrera.[5]

La maglia rosa editar

Armando Cougnet, direutor del Giro, decidió en 1931 otorgar un símbolu que fixera reconocible a güeyu al líder de la carrera. Asina nació la maglia rosa, tomando'l color de les páxines de La Gazzetta dello Sport. El primer maglia rosa foi Learco Guerra, ganador de la primer etapa del Giro 1931 ente Milán y Mantova.[6] En 1933, fixéronse-y a la carrera dellos cambeos: per primer vegada corrióse una etapa contrarreló ente Boloña y Ferrara y amás coincidiendo cola primer incursión pelos Alpes empezar a apostar el Gran Premiu del monte.

Los duelos Coppi-Bartali editar

 
Gino Bartali

Nos alboreceres de la Segunda Guerra Mundial, Gino Bartali yá yera famosu, ganando en 1936 y 1937. En 1940 la participación estranxera foi escasa, por cuenta de que yá empezara la Segunda Guerra Mundial. L'equipu Legnano del cual Bartali yera integrante, contrató al nuevu Fausto Coppi de 20 años como gregariu. Tol equipu tenía de trabayar pa Bartali, que tenía como rival a Giovanni Valetti del equipu Bianchi, ganador de les ediciones de 1938 y 1939. Nes primeres etapes, Bartali perdió casi 15 minutos, ente que Coppi foi segundu en dos etapes y taba nos primeros llugares de la clasificación. El téunicu de la Legnano, decidió que Coppi nun fuera más gregariu y fora pola carrera, teniendo de convencer a Bartali de que fuera'l gregariu al empar que'l "maestru" del mozu Coppi.[3] Na 11ª etapa con final en Módena, Coppi ganó en solitariu asitiándose la maglia rosa que caltuvo hasta'l final en Milán. Con 20 años, 8 meses y 25 díes, Fausto Coppi convertir nel ciclista más nuevu en ganar el Giro, récor qu'entá se caltién. A otru día, Italia declaró la guerra a Francia y el Giro sufrió la segunda interrupción na so historia.

 
Fausto Coppi

Tres el paréntesis de la guerra, el Giro volvió en 1946. Bartali siguía nel equipu Legnano y Coppi corría pol Bianchi. Les diferencies polítiques y relixoses ente dambos estremaron a Italia. La Democracia Cristiana y los católicos taben a favor de Bartali y l'esquierda y los llaicos a favor de Coppi, anque dambos tuvieron una rellación cordial magar la rivalidá. El duelu de 1946 foi ganáu por Bartali, llogrando'l so tercer Giro. Coppi tomóse revancha en 1947 y nos años siguientes ganó 3 vegaes más, igualando'l récor de Binda. La bipolarización Coppi-Bartali foi rota por Fiorenzo Magni que nesi periodu ganó 3 Giros y pol suizu Hugo Koblet, primer estranxeru en xubise lo más alto del podiu en 1950.

L'apodero italianu desafiáu editar

Tres el trunfu de Koblet en 1950, los estranxeros llograron apoderar delles ediciones. El luxemburgués Charly Gaul gracies a les sos condiciones d'escalador facer en dos oportunidad (1956 y 1959) y el francés Jacques Anquetil (quíntuple ganador del Tour de Francia) tamién en dos (1960 y 1964). Ente les victories de Anquetil, l'italianu Franco Balmanion llogró los Giros de 1962 y 63 anque nun ganó nenguna etapa.

En 1966, Gianni Motta, ganó la clasificación xeneral y la clasificación por puntos, que per primer vegada empezar a apostar. A partir de 1967 diose maillot identificatorio al líder d'esa clasificación, siendo los primeros dos años la maglia rossa y depués la maglia ciclamino. Esta postrera foi usada hasta la edición de 2009, volviendo en 2010 a la colorada.

La era Merckx editar

 
Eddy Merckx en 1973.

A finales de los años 1960 Felice Gimondi yera'l gran ciclista italianu del momentu. Ganara'l Tour de Francia en 1965, el Giro en 1967 y la Vuelta a España en 1968. En 1967 un mozu Eddy Merckx foi novenu nel Giro y ganó 2 etapes, preámbulu de la so dómina dorada. De los siete ediciones corríes ente 1968 y 1974, Merckx ganó 5, algamando'l récor de Binda y Coppi. Solo vio cortada la so hexemonía por Gimondi en 1969 cuando foi descalificáu por un control antidopaxe positivu y pol suecu Gösta Pettersson en 1971.

En 1976 Gimondi ganó'l so tercer Giro. Con esi trunfu xubióse'l podiu per novena vegada, siendo'l ciclista con más podios na historia. En 1974, empezar a apurrir al líder de la clasificación del monte la maglia verde. Esti distintivu foi usáu hasta 2012, cuando foi camudada pola azul.

Duelu Saronni-Moser editar

A fines de la década de 1970 y principios de los 80, los duelos ente Giuseppe Saronni y Francesco Moser alicaron el Giro. Saronni llogró los trunfos en 1979 y 1983, ente que Moser en 1984. Dambos llograron la clasificación por puntos en cuatro oportunidad y caltiénense al frente como los más ganadores d'esta clasificación. Metanes esti duelu Bernard Hinault llevóse tres ediciones: les de 1980, 1982 y 1985.

La edición de 1988, tuvo marcada por dos fechos: el trunfu del norteamericanu Andrew Hampsten, primer non européu en ganar la carrera y l'ascensu al Passo di Gavia y posterior descensu hasta Bormio en condiciones climatolóxiques bien adverses. L'agua y una nevarada obligó a dellos ciclistes a baxar n'automóvil una y bones-yos yera imposible faelo en bicicleta.

De Indurain a Pantani editar

Nos primeros años de la década de 1990 Gianni Bugno, Claudio Chiappucci y Franco Chioccioli yeren los grandes animadores de la ronda italiana. Bugno ganó en 1990 y Chioccioli en 1991, pero toos viéronse clisaos pol español Miguel Indurain. El navarru apoderó la carrera italiana en 1992 y 1993 y cuando s'esperaba'l so tercer Giro en 1994, el rusu Eugeni Berzin dio la sorpresa axudicándose la maglia rosa na cuarta etapa y calteniéndola hasta'l final, ganándo-y les dos etapes contrarreló a Indurain. Tres l'ésitu del suizu Tony Rominger en 1995 y el rusu Pavel Tonkov en 1996, empezó un ciclu d'once ediciones onde los italianos apoderaron el Giro. Marco Pantani ganó en 1998 y partió como favoritu en 1999, llevando la maglia rosa hasta que faltando dos etapes foi escluyíu de la carrera por tener altos niveles de hematocrito. Ivan Gotti ganó esi añu, siendo la so segunda victoria tres el so trunfu en 1997.

Nesa mesma década y principios de los 2000, rellumó nes llegaes masives el esprínter Mario Cipollini. Nel periodu 1989-2003 llogró 42 trunfos d'etapa y batió el récor de Binda que taba vixente dende los años 1930.

Años recién editar

Nel periodu 1997-2007, dos victories pa Ivan Gotti, dos de Gilberto Simoni, dos de Paolo Savoldelli, más los trunfos de Garzelli, Cunego, Basso y Di Luca, marcaron la hexemonía italiana que nun se daba desque'l primer estranxeru ganó en 1950. El ciclu italianu foi cortáu por Alberto Contador en 2008.

En 2003, nel ocaso deportivu de Cipollini fixo apaición otru esprínter italianu, Alessandro Petacchi. Petacchi ganó seis etapes en 2003 y en 2004 nueve.

Denis Menchov en 2009 foi'l tercer rusu en ganar la carrera y en 2010 Basso ganó'l so segundu Giro. Contador ganó'l so segundu Giro na ruta en 2011, pero perder nes oficines del TAS tres la sanción pol casu Contador y la victoria final foi para Michele Scarponi.

La edición de 2012 foi para Ryder Hesjedal, primer canadiense y segundu ciclista del otru llau del Atlánticu en ganar el Giro. En 2013 l'italianu Vincenzo Nibali gana'l so primer giro dempués de dos podios enantes (2ᵘ y 3ro respeutivamente). En 2014 el colombianu Nairo Quintana, na so primer participación na carrera, proclamóse como'l primer llatinoamericanu en ser campeón del Giro, siendo amás el meyor nuevu de la carrera. Esi mesmu añu'l tamién colombianu Rigoberto Urán resultó subcampeón del Giro per segunda vegada consecutiva. Nel 2015 l'esperimentáu Alberto Contador gana'l so segundu giro ante una nueva promesa del ciclismu italianu Fabio Aru.

Vincenzo Nibali facer col so segundu trunfu na ronda italiana del 2016, nuna edición de gran durez nel altu monte.

Maglias de líder editar

     maglias actuales.

El líder de la clasificación xeneral estremar por llevar una maglia rosa (maillot del color del diariu deportivu milanés La Gazzetta dello Sport qu'entama la carrera), el líder de la clasificación del monte, dende 2012 lleva la maglia azul, (enantes foi la maglia verde). El líder de la clasificación por puntos o de la regularidá llucía la maglia rosso passione o rossa (anguaño ye ciclamino) y el líder de la clasificación pa menores de 25 años lleva la maglia blanca.

  Nel Giro 100, nun s'usa la maglia colorada, foi sustituyida pola orixinal maglia ciclamino.

Otres clasificaciones editar

El Giro caracterízase tamién por tener ensame de clasificaciones secundaries, la mayoría d'elles ensin malla distintiva por cuenta de la llimitación de la UCI de solo poder haber hasta 4 maillots de clasificaciones. Ente estes destaquen les del Intergiro renombráu por Expo Milano 2015 (que tradicionalmente sí tuvo maillot azul que lo identificaba) y la de por equipos. Otres fueron por casu Troféu Super Team, Traguardo Volante (metas volantes), Troféu Fuga Cervelo (más quilómetros en fuga), Fair Play, Maglia Nera (postreru de la clasificación col dosal en negru), Azzurri d'Italia, Most Combative (combatividad)...[7]

Catalogaciones de los puertos editar

 
El Stelvio, unu de los puertos más duros xubíos nel Giro y Visu Coppi en 6 ocasiones.

Al contrariu que nel restu de les Grandes Vueltes ya inclusive de munches vueltes per etapes, nel Giro nun esistió la catalogación habitual de los puertos (de mayor a menor dificultá: Especial, 1ª, 2ª, 3ª y 4ª) sinón por colores (azul -puertu más altu-; verde -puertu final d'etapa-; y el restu de mayor a menor dificultá: colloráu, mariellu y gris) polo que dacuando hubo ciertu tracamundiu al respective de la dificultá real de los puertos. Por ello a partir del 2011 introducióse la catalogación por númberos anque ensin categoría Especial, colo que la mayoría de puertos tán numberaos una categoría per debaxo de lo que taríen n'otres carreres qu'utilicen esti tipu de catalogación.

En cada edición, el puertu de más altitú que tengan d'encarar los ciclistes denominar Visu Coppi y da más puntos que los puertos de 1ª categoría.

Direutores xenerales editar

Dende los sos entamos hasta l'actualidá, el Giro d'Italia tuvo seis direutores xenerales:

Palmarés editar

 
Troféu Senza Fine, apurríu al ganador dende 1999.
 AñuGanadorSegunduTerceru
1909  Luigi Ganna  Carlo Galetti  Giovanni Rossignoli
1910  Carlo Galetti  Eberardo Pavesi  Luigi Ganna
1911  Carlo Galetti  Giovanni Rossignoli  Giovanni Gerbi
1912  Atala-Dunlop  Peugeot-Wolber  Gerbi
1913  Carlo Oriani  Eberardo Pavesi  Giuseppe Azzini
1914  Alfonso Calzolari  Pierino Albini  Luigi Lucotti
1915-1918 ediciones suspendíes pola Primer Guerra Mundial
1919  Costante Girardengo  Gaetano Belloni  Marcel Buysse
1920  Gaetano Belloni  Angelo Gremo  Jean Alavoine
1921  Giovanni Brunero  Gaetano Belloni  Bartolomeo Aimo
1922  Giovanni Brunero  Bartolomeo Aimo  Giuseppe Enrici
1923  Costante Girardengo  Giovanni Brunero  Bartolomeo Aimo
1924  Giuseppe Enrici  Federico Gay  Angiolo Gabrielli
1925  Alfredo Binda  Costante Girardengo  Giovanni Brunero
1926  Giovanni Brunero  Alfredo Binda  Arturo Bresciani
1927  Alfredo Binda  Giovanni Brunero  Antonio Negrini
1928  Alfredo Binda  Giuseppe Pancera  Bartolomeo Aimo
1929  Alfredo Binda  Domenico Piemontesi  Leonida Frascarelli
1930  Luigi Marchisio  Luigi Giacobbe  Allegro Grandi
1931  Francesco Camusso  Luigi Giacobbe  Luigi Marchisio
1932  Antonio Pesenti  Jef Demuysere  Remo Bertoni
1933  Alfredo Binda  Jef Demuysere  Domenico Piemontesi
1934  Learco Guerra  Francesco Camusso  Giovanni Cazzulani
1935  Vasco Bergamaschi  Giuseppe Martano  Giuseppe Olmo
1936  Gino Bartali  Giuseppe Olmo  Severino Canavesi
1937  Gino Bartali  Giovanni Valetti  Enrico Mollo
1938  Giovanni Valetti  Ezio Cecchi  Severino Canavesi
1939  Giovanni Valetti  Gino Bartali  Mario Vicini
1940  Fausto Coppi  Enrico Mollo  Giordano Cottur
1941-1945 ediciones suspendíes pola Segunda Guerra Mundial
1946  Gino Bartali  Fausto Coppi  Vito Ortelli
1947  Fausto Coppi  Gino Bartali  Giulio Bresci
1948  Fiorenzo Magni  Ezio Cecchi  Giordano Cottur
1949  Fausto Coppi  Gino Bartali  Giordano Cottur
1950  Hugo Koblet  Gino Bartali  Alfredo Martini
1951  Fiorenzo Magni  Rik Van Steenbergen  Ferdinand Kübler
1952  Fausto Coppi  Fiorenzo Magni  Ferdinand Kübler
1953  Fausto Coppi  Hugo Koblet  Pasquale Fornara
1954  Carlo Clerici  Hugo Koblet  Nino Assirelli
1955  Fiorenzo Magni  Fausto Coppi  Gastone Nencini
1956  Charly Gaul  Fiorenzo Magni  Agostino Coletto
1957  Gastone Nencini  Louison Bobet  Ercole Baldini
1958  Ercole Baldini  Jean Brankart  Charly Gaul
1959  Charly Gaul  Jacques Anquetil  Diego Ronchini
1960  Jacques Anquetil  Gastone Nencini  Charly Gaul
1961  Arnaldo Pambianco  Jacques Anquetil  Antonio Suárez Vázquez
1962  Franco Balmamion  Imerio Massignan  Nino Defilippis
1963  Franco Balmamion  Vittorio Adorni  Giorgio Zancanaro
1964  Jacques Anquetil  Italo Zilioli  Guido De Rosso
1965  Vittorio Adorni  Italo Zilioli  Felice Gimondi
1966  Gianni Motta  Italo Zilioli  Jacques Anquetil
1967  Felice Gimondi  Franco Balmamion  Jacques Anquetil
1968  Eddy Merckx  Vittorio Adorni  Felice Gimondi
1969  Felice Gimondi  Claudio Michelotto  Italo Zilioli
1970  Eddy Merckx  Felice Gimondi  Martin Van Den Bossche
1971  Gösta Pettersson  Herman Van Springel  Ugo Colombo
1972  Eddy Merckx  José Manuel Fuente  Francisco Galdós
1973  Eddy Merckx  Felice Gimondi  Giovanni Battaglin
1974  Eddy Merckx  Gianbattista Baronchelli  Felice Gimondi
1975  Fausto Bertoglio  Francisco Galdós  Felice Gimondi
1976  Felice Gimondi  Johan De Muynck  Fausto Bertoglio
1977  Michel Pollentier  Francesco Moser  Gianbattista Baronchelli
1978  Johan De Muynck  Gianbattista Baronchelli  Francesco Moser
1979  Giuseppe Saronni  Francesco Moser  Bernt Johansson
1980  Bernard Hinault  Wladimiro Panizza  Giovanni Battaglin
1981  Giovanni Battaglin  Tommy Prim  Giuseppe Saronni
1982  Bernard Hinault  Tommy Prim  Silvano Contini
1983  Giuseppe Saronni  Roberto Visentini  Alberto Fernández Blanco
1984  Francesco Moser  Laurent Fignon  Moreno Argentin
1985  Bernard Hinault  Francesco Moser  Greg LeMond
1986  Roberto Visentini  Giuseppe Saronni  Francesco Moser
1987  Stephen Roche  Robert Millar  Erik Breukink
1988  Andrew Hampsten  Erik Breukink  Urs Zimmermann
1989  Laurent Fignon  Flavio Giupponi  Andrew Hampsten
1990  Gianni Bugno  Charly Mottet  Marco Giovannetti
1991  Franco Chioccioli  Claudio Chiappucci  Massimiliano Lelli
1992  Miguel Induráin  Claudio Chiappucci  Franco Chioccioli
1993  Miguel Induráin  Piotr Ugrumov  Claudio Chiappucci
1994  Evgeni Berzin  Marco Pantani  Miguel Induráin
1995  Tony Rominger  Evgeni Berzin  Piotr Ugrumov
1996  Pavel Tonkov  Enrico Zaina  Abraham Olano
1997  Ivan Gotti  Pavel Tonkov  Giuseppe Guerini
1998  Marco Pantani  Pavel Tonkov  Giuseppe Guerini
1999  Ivan Gotti  Paolo Savoldelli  Gilberto Simoni
2000  Stefano Garzelli  Francesco Casagrande  Gilberto Simoni
2001  Gilberto Simoni  Abraham Olano  Unai Osa
2002  Paolo Savoldelli  Tyler Hamilton  Pietro Caucchioli
2003  Gilberto Simoni  Stefano Garzelli  Yaroslav Popovych
2004  Damiano Cunego  Serhiy Honchar  Gilberto Simoni
2005  Paolo Savoldelli  Gilberto Simoni  José Rujano
2006  Ivan Basso  José Enrique Gutiérrez  Gilberto Simoni
2007  Danilo Di Luca  Andy Schleck  Eddy Mazzoleni
2008  Alberto Contador  Riccardo Riccò  Marzio Bruseghin
2009  Denís Menshov  Carlos Sastre  Ivan Basso
2010  Ivan Basso  David Arroyo  Vincenzo Nibali
2011  Michele Scarponi  Vincenzo Nibali  John Gadret
2012  Ryder Hesjedal  Joaquim Rodríguez  Thomas De Gendt
2013  Vincenzo Nibali  Rigoberto Urán  Cadel Evans
2014  Nairo Quintana  Rigoberto Urán  Fabio Aru
2015  Alberto Contador  Fabio Aru  Mikel Landa
2016  Vincenzo Nibali  Esteban Chaves  Alejandro Valverde
2017  Tom Dumoulin  Nairo Quintana  Vincenzo Nibali
2018  Chris Froome  Tom Dumoulin  Miguel Ángel López
2019  Richard Carapaz  Vincenzo Nibali  Primož Roglič
2020  Tao Geoghegan Hart  Jai Hindley  Wilco Kelderman
2021  Egan Bernal  Damiano Caruso  Simon Yates
2022  Jai Hindley  Richard Carapaz  Mikel Landa
2023  Primož Roglič  Geraint Thomas  João Pedro Almeida
2024

Notes:

  1. El Giro d'Italia de 1912 foi por equipos. L'equipu Atala taba formáu por Carlo Galetti, Giovanni Michelotto, Eberardo Pavesi y Luigi Ganna.
  2. Para'l Giro d'Italia de 2009 primeramente'l segundu clasificáu foi'l ciclista Danilo Di Luca y el terceru foi Franco Pellizotti, pero tres les sos sanciones por dopaxe[8][9]estes posiciones otorgar al cuartu y quintu clasificáu.
  3. Para'l Giro d'Italia de 2011 primeramente'l ganador foi Alberto Contador pero en siendo anulaos les sos resultaos por un casu de dopaxe (ver Casu Contador) se dio como ganador al ciclista Michele Scarponi.

Palmarés por países editar

País Victories 2ᵘ llugar 3ᵉʳ llugar Total
  Italia 69 65 71 205
  Bélxica 7 6 3 16
  Francia 6 6 4 16
  España 4 6 9 19
  Rusia 3 3 0 6
  Suiza 3 2 3 8
  Luxemburgu 2 1 2 5
  Colombia 1 4 1 6
  Suecia 1 2 1 4
  Países Baxos 1 2 1 4
  Estaos Xuníos d'América 1 1 2 4
  Reinu Xuníu 1 1 0 2
  Irlanda 1 0 0 1
  Canadá 1 0 0 1
  Letonia 0 1 1 2
  Ucraína 0 1 1 2
  Venezuela 0 0 1 1
  Australia 0 0 1 1
TOTAL 101 101 101 303
  • El Giro d'Italia de 1912 apostar por equipos y ganar un equipu italianu. Cuntar nel total: primero Atala (Italia), segundu Peugeot (Francia) y terceru Gerbi (Italia).

Estadístiques editar

Victories d'etapes por países (1909-2018) editar

  • Nun se tomen en cuenta les etapes de Contra reló por Equipos nin etapes Anulaes

Actualizáu a 2018/05/27

País Etapes
  Italia 1260
  Bélxica 157
  España 108
  Francia 61
  Suiza 55
  Alemaña 35
  Australia 31
  Holanda 28
  Reinu Xuníu 28
País Etapes
  Colombia 27
  Rusia 24
  Noruega 12
  Dinamarca 12
  Luxemburgu 12
  Estaos Xuníos d'América 12
Plantía:Ucraína 11
  Suecia 10
  Chequia 8
País Etapes
  Irlanda 8
  Portugal 5
  Polonia 5
  Eslovenia 5
  Venezuela 4
  Bielorrusia 4
  Méxicu 3
  Lituania 3
País Etapes
  Letonia align="center"| 2
  Arxentina 2
  Sudáfrica 1
  Uzbequistán 1
Costa Rica  Costa Rica 1
  Estonia 1
  Austria 1
  Ecuador 1

Victories d'etapes por países y ediciones (1909-2018) editar

Más victories xenerales editar

Ciclistes Victories Años
  Alfredo Binda 5 1925, 1927, 1928, 1929, 1933
  Fausto Coppi 5 1940, 1947, 1949, 1952, 1953
  Eddy Merckx 5 1968, 1970, 1972, 1973, 1974

Más podios editar

Ciclista |

bgcolor="#FF99CC" align="center" |

Total
  Felice Gimondi 3 2 4 9
  Fausto Coppi 5 2 0 7
  Gino Bartali 3 4 0 7
  Gilberto Simoni 2 1 4 7
  Alfredo Binda 5 1 0 6
  Giovanni Brunero 3 2 1 6
  Jacques Anquetil 2 2 2 6
  Francesco Moser 1 3 2 6
  Eddy Merckx 5 0 0 5
  Fiorenzo Magni 3 2 0 5
  Vincenzo Nibali 2 1 2 5
  Giuseppe Saronni 2 1 1 4
  Charly Gaul 2 0 2 4
  Italo Zilioli 0 3 1 4
  Bartolomeo Aimo 0 1 3 4
  Bernard Hinault 3 0 0 3
  Carlo Galetti 2 1 0 3
  Costante Girardengo 2 1 0 3
  Franco Balmamion 2 1 0 3
  Giovanni Valetti 2 1 0 3
  Paolo Savoldelli 2 1 0 3
  Miguel Indurain 2 0 1 3

Más victories d'etapes editar

Pos. Nome |

bgcolor="#FF99CC" align="center" | País

Victories
1 Mario Cipollini   Italia 42
2 Alfredo Binda   Italia 41
3 Learco Guerra   Italia 31
4 Costante Girardengo   Italia 30
5 Eddy Merckx   Bélxica 25
6 Giuseppe Saronni   Italia 24
7 Francesco Moser   Italia 23
8 Fausto Coppi   Italia 22
8 Roger De Vlaeminck   Bélxica 22
10 Franco Bitossi   Italia 21
11 Giuseppe Llamera   Italia 20
11 Alessandro Petacchi   Italia 20[10]
11 Miguel Poblet   España 20

Más díes de líder editar

Pos. Nome |

bgcolor="#FF99CC" align="center" | País

Díes
1 Eddy Merckx   Bélxica 77
2 Alfredo Binda   Italia 61
3 Francesco Moser   Italia 57
4 Giuseppe Saronni   Italia 51
5 Gino Bartali   Italia 50
6 Jacques Anquetil   Francia 42
7 Fausto Coppi   Italia 31
8 Bernard Hinault   Francia 31
9 Miguel Indurain   España 29
10 Charly Gaul   Luxemburgu 27

Más participaciones editar

# Nome |

bgcolor="#FF99CC" align="center" | País

Participaciones Ediciones
1 Wladimiro Panizza   Italia
18
(1967 y 1969-1985)
2 Pierino Gavazzi   Italia
17
(1973-1988 y 1990)
3
Roberto Conti   Italia
16
(1987-1998 y 2000-2003)
Franco Bitossi   Italia
16
(1963-1978)
Aldo Moser   Italia
16
(1955-1962, 1964-65, 1967, 1969-73)
Andrea Noé   Italia
16
(1994-2008 y 2011)
7 Gilberto Simoni   Italia
15
(1995 y 1997-2010)
8
Mario Cipollini   Italia
14
(1989-1992 y 1995-2004)
Stefano Garzelli   Italia
14
(1997-2005, 2007, 2009-2011 y 2013)
Alessandro Petacchi   Italia
14
(1998-2000, 2002-2007, 2009-2011 y 2014-2015)

Otres estadístiques editar

Clasificación por puntos

Clasificación del monte

Más etapes ganaes

Más etapes ganaes nuna edición

Más etapes consecutives ganaes

Giro más llargu

Giro más curtiu

Etapa más llarga

  • 430 km en 1914 (Lucca-Roma)

Etapa más curtia (escluyíes les contrarreló)

  • 31 km en 1987 Sanremo-San Romolo

Ganador más mozu

Ganador de más edá

Mayor diferencia del 1º al 2º

Menor diferencia del 1º al 2º

Pa más datos, vease Datos estadísticos del Giro d'Italia

Finaos na prueba editar

Ver tamién editar

Notes y referencies editar

  1. Historia/Palmarés del Giro d'Italia 1909-1914 as.com
  2. L’histoire du Tour d'Italie larousse.fr (en francés
  3. 3,0 3,1 Breve storia del Giro d'Italia museociclismo.it (n'italianu)
  4. Alfonsina Strada compite nel Giro vavel.com
  5. Historia/Palmarés del Giro d'Italia 1919-1930 as.com
  6. Historia/Palmarés del Giro d'Italia 1931-1940 as.com
  7. Giro d'Italia classifications demystified
  8. Di Luca, foi primeramente'l clasificáu segundu, pero foi positivu na CERA en dos controles mientres la carrera (el 20 de mayu dempués de la etapa de Arenzano y el 28 de mayu dempués de la de Benevento). El 8 d'agostu tamién los contra analises confirmaron el positivu del ciclista. El 1 de febreru de 2010, el CONI suspendió al corredor mientres dos años (a valir dende'l 22 de xunetu de 2009). Ver: «Di Luca, ecco le controanalisi - Confermata la positività» (italianu). gazzetta.it (8 d'agostu de 2009).
  9. En marzu de 2011, l'italianu Pellizotti, primeramente clasificáu terceru, foi suspendíu mientres dos años pol Tribunal d'Arbitraxe Deportivu de Lausana por violar les normes antidopaxe. Como resultancia, el TAS atayó toles resultaos llograes pol atleta dende'l 9 de mayu de 2009. Ver «CYCLING - The Court of Arbitration for Sport (CAS) imposes a two year ban on the Italian cyclists Pietro Caucchioli and Franco Pellizotti» (inglés). tas-cas.org (8 de marzu de 2011).
  10. Una vegada quitáu de les 5 etapes que consiguió en 2007 y que-y fueron retiraes por dopaxe.

Enllaces esternos editar