Guillermu d'Orange

estadista holandés, Príncipe d'Orange

Guillermu d'Orange-Nassauneerlandés: Willem van Oranje-Nassau— (Dillenburg, Alemaña, 4 d'abril de 1533-Delft, 10 de xunetu de 1584), llamáu el Taciturno, foi miembru de la Casa de Nassau y convirtióse en Príncipe d'Orange en 1544. Descontentu cola falta de poder políticu de la nobleza local y la persecución de los protestantes neerlandeses poles tropes españoles, sumar a la rebelión contra la Corona Española. Llueu reveló ser el más influyente y políticamente capaz de los rebeldes, convirtiéndose nel principal caudiellu de la rebelión que desaguó na Guerra de los Ochenta Años. Dicha guerra remató cola reconocencia de la independencia de les Provincies Xuníes (precursores de los actuales Países Baxos) en 1648. Declaráu rebalbu por Felipe II d'España en 1580, foi finalmente asesináu por Balthasar Gérard (o 'Gerardts') en 1584, cuando la so popularidá taba en cayente.

Guillermu d'Orange
estatúder (es) Traducir

1559 (Gregorianu) - 1584
Príncipe d'Orange

15 xunetu 1544 (Gregorianu) - 10 xunetu 1584
René de Châlon (es) Traducir - Felipe Guillermo de Orange-Nassau (es) Traducir
Vida
Nacimientu Dillenburg[1]24 d'abril de 1533[2]
Muerte Delft[3]10 de xunetu de 1584[4] (51 años)
Sepultura Nieuwe Kerk
Causa de la muerte homicidiu
Asesín Balthasar Gérard (es) Traducir
Familia
Padre Guillermo I de Nassau-Dillenburg
Madre Juliana de Stolberg
Casáu con Ana de Egmond (es) Traducir (1551 (Gregorianu), 1551 – )[5]
Ana de Sajonia (es) Traducir (1561 (Gregorianu), 1561 – )[5]
Carlota de Borbón (es) Traducir (1575 (Gregorianu), 1575 – )[5]
Luisa de Coligny (es) Traducir (1583 – )[5]
Fíos/es
Hermanos/es
Familia
Pueblu Casa d'Orange-Nassau
Casa de Nassau
Estudios
Llingües falaes neerlandés[10]
alemán
Oficiu políticumilitar
Premios
Seudónimu Willem de Zwijger, el Taciturno y le Taciturne
Graduación capitán
Creencies
Relixón Luteranismu
catolicismu
calvinismu
Cambiar los datos en Wikidata

Biografía editar

Infancia y mocedá (1533-1559) editar

 
Guillermu I d'Orange, el Taciturno, na so mocedá (1555), semeya d'Antonio Moro.

Guillermu nació nel castiellu de Dillenburg nel Ducáu de Nassau, Alemaña. Foi'l primoxénitu de Guillermu el Ricu, Conde de Nassau-Dillenburg, y Xuliana de Stolberg-Wernigerode. Foi educáu na fe luterana. Tuvo cuatro hermanos y siete hermanes: Juan, Armando, Luis, María, Ana, Isabel, Catalina, Xuliana, Madalena, Adolfo y Enrique.

Cuando apenes tenía once años, la muerte ensin descendencia del so primu Renato de Châlon, Príncipe d'Orange, asocedida en 1544, convirtió-y n'herederu de toles propiedaes de los Châlon. L'heriedu incluyía'l títulu de Príncipe d'Orange y estenses propiedaes nos Países Baxos.[11] Por cuenta de la so curtia edá, l'Emperador Carlos V actuó como rexente del principáu hasta que Guillermu pudo faese cargu del mesmu. Carlos V esixó primero que l'herederu recibiera educación católica y Guillermu foi unviáu a Bruxeles (la capital de los Países Baxos na provincia de Brabante) a estudiar so la supervisión de María d'Austria, hermana del Emperador y rexente de los dominios de los Habsburgu nos Países Baxos. En Bruxeles, Guillermu adquirió conocencies d'idiomes y recibió educación militar y diplomática.

El 6 de xunetu de 1551 casóse con Ana de Egmond-Buren, rica heredera de les tierres del so padre Maximiliano de Egmond. Con esto Guillermu ganó los títulos de Señor de Egmond y Conde de Buren. Esi mesmu añu de 1551 Guillermu foi nomáu capitán de caballería. Favorecíu por Carlos V, foi xubíu rápido y yá yera comandante d'unu de los exércitos del Emperador a la temprana edá de 22 años. En 1555 yera miembru del Conseyu d'Estáu (en neerlandés Raad van State), el más altu organismu políticu consultivu de los Países Baxos. Esi mesmu añu Carlos abdicó en favor del so fíu Felipe II el tronu d'España y les sos posesiones nos Países Baxos.

La so primer esposa, Ana, finó'l 24 de marzu de 1558. En 1559 Felipe II nomó a Guillermu estatúder de les provincies d'Holanda, Zelanda, Utrecht y Borgoña, lo cual amontó descomanadamente la influencia política de Guillermu.

De lleal a rebelde (1560-1568) editar

 
La Batalla de Heiligerlee suel considerase l'entamu de la Guerra de los Ochenta Años.

Anque Guillermu d'Orange primeramente nunca s'opunxo direutamente al rei Felipe II d'España, llueu aportó a unu de los miembros más destacaos de la oposición nel Raad van State, xunto con Felipe de Montmorency, conde de Horn, (en neerlandés Filips van Montmorency, graaf van Horne) y Lamoral, conde de Egmont (en neerlandés Lamoraal, Graaf van Egmond). L'oxetivu principal d'esta camarilla yera llograr mayor poder políticu per parte de la nobleza local, y les sos quexes yeren constantes contra l'escesivu númberu d'españoles qu'interveníen nel gobiernu de los Países Baxos.

Guillermu tamién taba descontentu cola creciente persecución que sufríen los protestantes reformaos calvinistes. Educáu primeru como luteranu y depués como católicu, Guillermu yera bien relixosu, pero al empar defensor de la llibertá relixosa. L'actuación de la Inquisición nos Países Baxos, dirixida pol cardenal Antonio Perrenot de Granvela, amontó la oposición al gobiernu español ente la población de los Países Baxos, entós mayoritariamente católica. Granvela yera presidente del Conseyu d'Estáu so les órdenes de la nueva rexente Margarita d'Austria y Parma (1522-1583), hermana del rei Felipe II.

El 25 d'agostu de 1561, Guillermu casar en segundes nupcias con Ana de Saxonia, fía del eleutor Mauricio de Saxonia. Ana foi descrita nes cróniques de la dómina como "fea y de mal calter" y ye xeneralmente aceptáu que Guillermu se casó con ella pa ganar influencia en Saxonia, Hesse y el Palatináu.

A principios de 1565, un nutríu grupu de nobles de menor rangu, ente los que se cuntaba l'hermanu menor de Guillermu, Luis de Nassau, formó l'Asamblea de Nobles. El 5 d'abril de 1566 presentaron el Compromisu de Breda, un pidimientu a la rexente Margarita solicitando que terminara la persecución a los protestantes.

D'agostu a ochobre del añu 1566, una fola d'iconoclasia, conocida como la Nube de les imáxenes o Asaltu a les imáxenes, (Beeldenstorm en neerlandés) estender polos Países Baxos. Los calvinistes, enoxaos pola so persecución per parte de la Ilesia Católica, y opuestos a les imáxenes católiques (que dende'l so puntu de vista contradicíen al segundu mandamientu), destruyeron cientos d'estatues d'ilesies y monesterios.

Tres el Asaltu a les imáxenes suplió'l desorde nos Países Baxos y Margarita aportó a los deseos de la Confederación en cuenta de que la nobleza restaurara l'orde. Igualmente, dexó a dellos nobles destacaos, ente ellos Guillermu, qu'ayudaren a la Confederación. A finales de 1566 y empiezos del 1567 resultó evidente que nun podría cumplir les sos promeses, y tres el fracasu de delles rebeliones d'escasa entidá, munchos calvinistes, el grupu protestante mayoritariu, y luteranos abandonaron el país.

Dempués del anunciu de que'l rei Felipe II, descontentu cola situación nos Países Baxos, unviara al III duque d'Alba de Tormes, Fernando Álvarez de Toledo y Pimentel (conocíu como'l Gran Duque d'Alba o como'l Duque de fierro) pa restaurar l'orde, Guillermu abandonó les sos funciones y retiróse a la so Nassau nativu n'abril de 1567. Había estáu implicáu financieramente en delles de les rebeliones.

 
Fernando Álvarez de Toledo y Pimentel, III Duque d'Alba, semeya d'Anthonis Mor.

Tres la so llegada n'agostu, Alba estableció un Tribunal de les Balasmes (conocíu popularmente Tribunal del Sangre) pa xulgar a los implicaos nes revueltes y la iconoclasia.

Guillermu foi unu de los 10.000 convocaos pero nun apaeció. Foi declaráu fora de la llei y les sos propiedaes confiscadas. Como unu de los más importantes y populares políticos de los Países Baxos, convertir nel líder de la resistencia armada.

Financió a los Méndigos, grupos de refuxaos protestantes qu'actuaben como corsarios y asaltaben les ciudaes costeres, matando por igual a españoles y holandeses. Tamién reclutó un exércitu, formáu principalmente por mercenarios alemanes, pa enfrentase a Alba en tierra.

Guillermu aliar colos hugonotes tres el fin de la Segunda Guerra de Relixón francesa, cuando estos pudieron disponer de tropes llibres.[12] Empobináu pol so hermanu Luis de Nassau, l'exércitu invadió'l norte de los Países Baxos en 1568. Sicasí, el plan fracasó casi dende l'empiezu. Los hugonotes fueron ganaos poles tropes reales franceses primero que pudieren invadir los Países Baxos, y una pequeña fuercia al mandu de Jean de Villiers foi prindada al cabu de dos díes. Villiers apurrió tolos planes de la campaña a los españoles en siendo prindáu.[13] El 23 de mayu, l'exércitu de Luis ganaba a los españoles empobinaos pol Duque de Aremberg na batalla de Heiligerlee na provincia de Provincia de Groningen. Aremberg morrió na batalla, al igual qu'Adolfo, unu de los hermanos de Guillermu. El duque d'Alba respondió executando a dellos nobles convictos (incluyendo a los condes de Egmont y Hoorn), y llanzando una espedición contra Groningen. Ellí, aniquiló a les fuercies de Luis en territoriu alemán na batalla de Jemmingen el 21 de xunetu, anque Luis llogró escapar.[14] Estos dos batalles considérense l'entamu de la Guerra de los Ochenta Años.

Guerra editar

 
Escudu d'armes de Guillermu d'Orange.
 
La conocida como Prinsenvlag (bandera del príncipe), basada nos colores del escudu d'armes de Guillermu d'Orange, foi usada polos rebeldes holandeses y foi la base de l'actual bandera de los Países Baxos.
 
Carlota de Borbón-Montpensier, tercer esposa de Guillermu d'Orange.

El 5 d'ochobre de 1568 Guillermu d'Orange respondió colando escontra Brabante al mandu de un gran exércitu de mercenarios.

Pero Alba evitó l'enfrentamientu direutu y evitó arriesgase a una derrota porque conocía la dificultá de reemplazar les baxes españoles y esperó que l'exércitu rebalbu se desmoronara rápido. Arteru estratega conocía que la sonce economía de Guillermu nun-y dexaría caltener a lo llargo del tiempu la disciplina del exércitu holandés.

A midida que Guillermu avanzaba, empezaron los desordes y motinos, y col iviernu en puertes y pocu dineru, Guillermu decidió dise a Francia onde los hugonotes franceses reforzaron los sos exércitos.[15]

El 16 d'ochobre de 1568, al llegar al ríu Geete, llibró la Batalla de Jodoigne. Cerca de 5.000 arcabuceros protexíen el so exércitu mientres cruciaba'l ríu.

Fadrique Álvarez de Toledo y Enríquez de Guzmán, el fíu del duque d'Alba, foi unviáu pol so padre con una importante caballería y con 4.000 arcabuceros. Don Fadrique avanzó sobre la llomba qu'ocupaba la retaguardia holandesa y ganar.

Guillermu, habiendo perdíu a los sos arcabuceros y una situación económica insostenible, viose obligáu a retirase escontra Francia.

Gullermo ellaboró nuevos planes d'invasión pa los años siguientes, pero nun consiguió nenguna meyora por cuenta de la falta de sofitu y dineru. Siguió siendo popular ente'l pueblu, en parte gracies a una campaña propagandística a gran escala al traviés de panfletos. Una de les sos afirmaciones, cola que pretendía xustificar los sos actos, foi la de qu'él nun taba lluchando contra'l llexítimu dueñu del territoriu, el rei español, sinón contra los gobernantes de los Países Baxos y contra la presencia de soldaos estranxeros.

El 1 d'abril de 1572, una banda de Méndigos del mar prindó la ciudá de Brielle, que fuera abandonada a la so suerte pola guarnición española. Contrariamente al so habitual táctica, los Méndigos ocuparon la población y reclamaron la presencia del príncipe izando la bandera d'Orange sobre la ciudá.[16] Tres esta ocupación, otres ciudaes abrieron les sos puertes a los Méndigos, y llueu munches ciudaes de Holanda y Zelanda tuvieron en manes rebalbes, coles bultables esceiciones d'Ámsterdam y Middelburg. Les ciudaes rebalbes convocaron entós a los Estaos Xenerales de los Países Baxos (anque téunicamente nun taben facultaes pa ello) ya instauraron a Guillermu d'Orange como Estatúder d'Holanda y Zelanda.

Coles mesmes, exércitos rebalbos ocupaben ciudaes, dende Deventer hasta Mons. El mesmu Guillermu avanzó entós coles sos propies tropes escontra'l sur, prindando Roermond y Lovaina.

Guillermu cuntara cola intervención de los hugonotes, pero la matanza de San Bartolomé el 24 d'agostu marcó l'empiezu d'una fola de violencia contra los protestantes franceses. Tres una victoria española sobre'l so exércitu, Guillermu viose obligáu a retirase a Enkhuizen n'Holanda. Los españoles tomaron represalies y escalaron delles ciudaes rebalbes, masacrando n'ocasiones a la población civil, como en Mechelen o Zutphen. Tuvieron más problemes coles ciudaes d'Holanda, onde'l asediu de Haarlem estender mientres siete meses y causó 8.000 baxes españoles y viéronse obligaos a llevantar el sitiu a Alkmaar.

En 1573, Guillermu fíxose calvinista.[17]

En 1574, los sos exércitos llograron delles pequeñes victories, incluyendo alcuentros navales. Los españoles, dirixíos agora por Luis de Zúñiga y Requesens, dempués de que'l rei Felipe decidiera sustituyir al duque d'Alba, llograron tamién dalguna victoria. Foi ganáu na batalla de Mook, al sureste, na que perdieron la vida dos de los hermanos de Guillermu, Luis de Nassau y Enrique de Nassau. L'exércitu español punxo tamién sitiu a Leiden, pero viose forzáu a retirase dempués de que los holandeses rompieren dellos diques cercanos. Esta victoria significó una gran allegría pa Guillermu, que fundó entós la Universidá de Leiden, primer universidá de les Provincies del Norte.

Guillermu había disueltu llegalmente el so primer matrimoniu en 1571, basándose na llocura de la so esposa Anna. En 1575 casar por tercer vegada, nesti casu con Carlota de Borbon-Montpensier, monxa francesa que gociaba tamién del favor popular. Xuntos, tuvieron seis fíos.

Tres el fracasu de les negociaciones de paz en Breda en 1575, la guerra siguió. La situación ameyoró pa los rebeldes tres la inesperada muerte de Luis de Zúñiga y Requesens en marzu de 1576 y l'amotinamientu d'un gran númberu de soldaos españoles por non recibir la soldada mientres meses. Esta revuelta, que concluyó col saquéu d'Amberes, constituyó una inmeyorable propaganda pa la Revuelta holandesa. Mientres el nuevu gobernador, Juan d'Austria, dirixir a Holanda, Guillermu d'Orange consiguió que la mayoría de les provincies roblaren la Pacificación de Gante, onde se comprometíen a lluchar xuntes pola espulsión de les tropes españoles. Sicasí, nun se llogró la unidá en materia relixoso. Les ciudaes y provincies católiques nun dexaríen calvinistes y viceversa.

Cuando Juan d'Austria robló'l Edictu perpetuu de 1577, prometiendo cumplir les condiciones de la pacificación, paecía que los rebeldes ganaren la guerra. Sicasí, tres tomar de Namur polos españoles en 1577, el llevantamientu estender por tolos Países Baxos. Don Juan intentó axustar la paz, pero'l príncipe fixo fracasar les negociaciones. El 24 de setiembre de 1577, Guillermu fixo la so entrada triunfal en Bruxeles. Coles mesmes, les postures de los calvinistes rebeldes se radicablizaban, tratando de prohibir el catolicismu nes sos zones d'influencia. Guillermu oponer a esto por razones personales y polítiques. Deseyaba la llibertá relixosa y precisaba el sofitu de católicos y protestantes moderaos p'algamar los sos oxetivos. El 6 de xineru de 1579, delles provincies del sur, descontentes col radicalismu de dalgunos de los partidarios de Guillermu, roblaron la Unión d'Arres, pola qu'aceptaben como gobernador a Alejandro Farnesio, duque de Parma, socesor de Juan d'Austria, que finara unos meses tras.

Cinco provincies del norte, siguíes pocu dempués pola mayor parte de les ciudaes de Brabante y Flandes, roblaron entós la Unión d'Utrecht el 23 de xineru, confirmando la so unidá. Guillermu opúnxose primeramente a esti alcuerdu, esperando poder xunir entá a toles provincies so un mesmu bandu. Sicasí, dio finalmente'l so sofitu a Utrecht el 3 de mayu. Esta unión d'Utrecht acabaría convirtiéndose nuna constitución de facto y constituyiría la única unión formal de les provincies holandeses hasta 1795.

Declaración d'Independencia editar

 
Francisco d'Anjou, que fuera reclutado por Guillermu d'Orange como rei de los Países Baxos, foi tremendamente impopular ente'l pueblu.
 
Luisa de Coligny, cuarta y última esposa de Guillermu d'Orange.
 
Federico Enrique d'Orange-Nassau, Príncipe d'Orange, por Michiel Jansz. van Mierevelt.

Magar la unión d'Utrecht, el duque de Parma consiguió recuperar la mayor parte del sur de los Países Baxos. Por cuenta de que aportara a esaniciar les guarniciones españoles de les provincies del Tratáu d'Arres y a que'l rei Felipe II precisar n'otros destinos, Farnesio nun pudo realizar más meyores hasta finales de 1581.

Mentanto, Guillermu d'Orange y los sos partidarios buscaben el sofitu internacional. El príncipe intentara llograr l'ayuda francesa en delles ocasiones, y finalmente llogró'l sofitu de Francisco, duque d'Anjou, hermanu del rei Enrique III de Francia. El 29 de setiembre de 1580, los Estaos Xenerales (sacante Zelanda y Holanda) roblaron el Tratáu de Plessis-les-Tours col duque d'Anjou. El duque recibió'l títulu de "Proteutor de la Llibertá de los Países Baxos" y convertiríase nel nuevu soberanu. Esto, sicasí, esixía que los Estaos Xenerales y Guillermu arrenunciaren al sofitu formal recibíu del rei d'España, del qu'oficialmente esfrutaben.

El 22 de xunetu de 1581, los Estaos xenerales proclamaron la so decisión de dexar de reconocer a Felipe II como'l so rei nel Acta d'axuración. Esta acta constituyó una declaración d'independencia formal, lo que dexó al Duque d'Anjou allegar n'ayuda de los rebeldes. Nun llegó a los Países Baxos hasta'l 10 de febreru de 1582, siendo reconocíu oficialmente por Guillermu en Flushing. El 18 de marzu, l'español Juan de Jáuregui intentó asesinar a Guillermu en Amberes; anque Guillermu resultó mancáu, sobrevivió gracies a los cuidos de la so esposa Carlota y la so hermana María. Sicasí, mientres Guillermu recuperábase, la so esposa Carlota careció y finó'l 5 de mayu. Mentanto, el duque d'Anjou nun consiguiera ganase'l ciñu de los holandeses, y les provincies de Zelanda y Holanda negar a reconoce-y como soberanu, ente que Guillermu yera criticáu pola so política francesa. Cuando les tropes franceses d'Anjou llegaron a los Países Baxos a finales de 1582, los planes de Guillermu paecíen cumplise a la fin, yá que inclusive'l Duque de Parma tarrecía agora la victoria rebalba.

Sicasí, el mesmu duque d'Anjou taba descontentu colos sos poderes llindaos y decidió tomar Amberes pola fuercia'l 18 de xineru de 1583. Los ciudadanos, que fueren alvertíos, defendíeron la ciudá no que ye conocíu como Roxura Francés. L'exércitu d'Anjou foi dafechu aniquiláu y el duque recibió reprimendas tantu de Catalina de Médici como de Sabela I d'Inglaterra, a la que cortexara. La posición d'Anjou tres esta aición fíxose insostenible y abandonó finalmente'l país en xunu. La so partida constituyó un descreitu pa Guillermu, que caltuvo'l so sofitu al francés.

Guillermu quedó por ello políticamente aislláu, anque Holanda y Zelanda caltuviéronlu como Estatúder ya intentaron declarle conde d'Holanda y Zelanda, lo que-y convertiría oficialmente en soberanu. Metanes tou, Guillermu casárase por cuarta y última vegada'l 12 d'abril de 1583 con Luisa de Coligny, una hugonote francesa fía de Gaspar de Coligny. Ella foi la madre de Gaspar de Coligny y de Federico Enrique d'Orange-Nassau, el cuartu de los sos fíos llexítimos.

Asesinatu editar

 
Furacos de bala nel Prinsenhof en Delft.

Balthasar Gérard (nacíu en 1557) yera un francés, católicu, partidariu del rei Felipe II d'España, que consideraba que Guillermu d'Orange traicionara al rei español y a la relixón católica.

Dempués de que Felipe II proclamara fora de la llei a Guillermu y ufiertáu 25.000 corones pela so cabeza, Gérard decidió dir a los Países Baxos p'asesinar a Guillermu. Sirvió mientres dos años nel exércitu del gobernador de Luxemburgu, Pedro Ernesto de Mansfeld, esperando averase lo suficiente a Guillermu cuando dambos exércitos atopárense. Esto nun llegó a asoceder y Gérard abandonó l'exércitu.

Presentóse ante'l Duque de Parma colos sos planes, pero nun llogró impresionar a Farnesio. En mayu de 1584, Gérard ufiertóse ante Guillermu faciéndose pasar por un noble francés y apurrió-y el sellu del conde de Mansfeld. Esti sellu dexaría falsificar mensaxes y unvialos en nome del conde. Guillermu unvió a Gérard a Francia por qu'apurriera el sellu a los sos aliaos franceses.

Gérard tornó en xunetu, en mercando pistoles nel viaxe. El 10 de xunetu alcordó una cita con Guillermu d'Orange na so residencia de Delft, agora conocida como Prinsenhof. Esi día, Guillermu taba cenando con Rombertus van Uylenburgh. N'abandonando Guillermu la cena y xubir les escaleres, Van Uylenburgh oyó a Gérard disparar a Guillermu a escasa distancia, tres lo que fuxó pa cobrar el so pagu.

Según los rexistros oficiales,[18] dizse que les últimes pallabres de Guillermu fueron:[19]

Mon Dieu, ayez pitié de mon âme; mon Dieu, ayez pitié de ce pauvre peuple.
(Dios mio, ten piedá de la mio alma; Dios mio, ten piedá d'esti probe pueblu.)

Gérard foi prindáu primero que pudiera abandonar Delft y encarceláu. Foi torturáu antes del xuiciu'l 13 de xunetu, onde foi sentenciáu a ser brutalmente executáu. Los maxistraos decretaron que la mano derecha del asesín tenía de ser quemada con un fierro en caldia, que la carne dixebrar del cuerpu con pinces en seis puntos distintes, que se-y estazara y eviscerara vivu, y que se-y arrincara'l corazón del pechu pa degolla-y finalmente.[20]

Tradicionalmente, los miembros de la familia Nassau yeren soterraos en Breda, pero como la ciudá taba en manes hispanes a la muerte de Guillermu, ésti foi soterráu en Nieuwe Kerk en Delft. El monumentu que se llevantó na so tumba yera primeramente bien modestu, pero foi reemplazáu en 1623 por unu nuevu, obra de Hendrik de Keyser y del so fíu Pedro. De magar, la mayor parte de los miembros de la Casa d'Orange-Nassau, incluyendo tolos reis d'Holanda, fueron soterraos na mesma ilesia. El so bisnietu Guillermu III, rei d'Inglaterra y Escocia y Estatúder de los Países Baxos, foi soterráu na Abadía de Westminster.

Según la historiadora Lisa Jardine, Guillermu d'Orange foi'l primer xefe d'estáu asesináu por arma de fueu, pero Guillermu nunca foi oficialmente proclamáu xefe d'estáu y al rexente escocés Jacobo Estuardo habíen-y disparáu 13 años antes.

Descendencia direuta editar

Guillermu d'Orange tuvo dieciséis fíos de los sos cuatro matrimonios y delles rellaciones estramatrimoniales. Munchos d'ellos fueron importantes figures de la hestoria de los Países Baxos y d'Europa polo xeneral.

De la so primer esposa Ana de Egmond-Buren tuvo trés fíos:

Con Eva Elincx caltuvo una curtia rellación, de la que nació un fíu illexítimu:

De la so segunda esposa Ana de Saxonia tuvo cinco fíos:

De la so tercer esposa Carlota de Borbón-Montpensier tuvo seis fíos:


De la so cuarta esposa, Luisa de Coligny, tuvo un fíu:

Nome editar

Hai delles esplicaciones sobre l'orixe del nomatu «el Taciturno» —n'holandés de Zwijger— dau a Guillermu d'Orange. La más común ye que Guillermu raramente espresaba una opinión clara sobre temes revesoses, yá fora na corte o en públicu.[21]

Nos Países Baxos tamién se conoz a Guillermu como Vader des vaderlands ("Padre de la patria"). El himnu nacional holandés, el Wilhelmus, ta escritu nel so honor.


Predecesor:
René de Châlon
Príncipe d'Orange
1544 - 1584
Socesor:
Felipe Guillermo d'Orange-Nassau
Predecesor:
René de Châlon
Barón de Breda
1544 - 1584
Socesor:
Felipe Guillermo d'Orange-Nassau
Predecesor:
---
Estatúder de les Provincies Xuníes
1559 - 1584
Socesor:
Mauricio de Nassau

Ancestros editar

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
8. Xuan IV de Nassau
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
4. Xuan V de Nassau-Dillenburg
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
9. María de Loon-Heinsberg
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
2. Guillermu I de Nassau-Dillenburg
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
10. Enrique III de Hesse-Marburg
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
5. Isabel de Hesse
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
11. Ana de Katzenelnbogen
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
1. Guillermo d'Orange
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
12.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
6. Botho VIII de Stolberg-Wernigerode
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
13.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
3. Xuliana de Stolberg
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
14.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
7. Ana de Eppstein-Königstein
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
15.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Referencies editar

  1. Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Data de consulta: 11 avientu 2014. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  2. «Willem I van Oranje-Nassau». Biografisch Portaal.
  3. Afirmao en: Gran Enciclopedia Soviética (1969–1978). Sección, versículu o párrafu: Вильгельм I Оранский. Data de consulta: 28 setiembre 2015. Editorial: Большая Российская энциклопедия. Llingua de la obra o nome: rusu. Data d'espublización: 1969.
  4. Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Data de consulta: 9 abril 2014. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  5. 5,0 5,1 5,2 5,3 Identificador de persona en The Peerage: p11320.htm#i113193. Data de consulta: 7 agostu 2020.
  6. 6,0 6,1 6,2 6,3 «ECARTICO» (inglés). Consultáu'l 8 agostu 2023.
  7. 7,0 7,1 Identificador ULAN: 500354070. Afirmao en: Union List of Artist Names. Data d'espublización: 25 ochobre 2016. Data de consulta: 22 mayu 2021. Llingua de la obra o nome: inglés.
  8. Afirmao en: The Peerage. Llingua de la obra o nome: inglés. Autor: Darryl Lundy.
  9. 9,0 9,1 9,2 Otto Schutte (1979). «Genealogische gegevens». Q112246052:  páxs. 40–44. 
  10. «idRef» (francés). Agencia Bibliográfica de Enseñanza Superior. Consultáu'l 20 mayu 2020.
  11. Na dómina conocíase como 'Países Baxos' al territoriu de 'Les Diecisiete Provincies' qu'inclúin la totalidá de los actuales Países Baxos, Bélxica y Luxemburgu y partes del norte de Francia.
  12. Wedgwood (1944) p. 104.
  13. Wedgwood (1944) p. 105.
  14. Wedgwood (1944) p. 108.
  15. Wedgwood (1944) p. 109.
  16. Wedgwood (1944) p. 120.
  17. G. Parker, The Dutch Revolt (revised edition, 1985), p. 148
  18. Minutes of the States-Xeneral of 10 July 1584, quoted in JW Berkelbach van der Sprenkel, De Vader des Vaderlands, Haarlem 1941, p. 29: "Ten desen daghe ye geschiet de clachelycke moort van Zijne Excellentie, die tusschen dean een ende twee uren na dean noen ye ghescoten met een pistolet gheladen met dry ballen, deur een genaempt Baltazar Geraert... Ende heeft Zijne Excellentie in het abarganen gheroepen: Mijn God, ontfermpt O mijnder ende Uwer ermen ghemeynte (Mon Dieu ayez pitié de mon âme, mon Dieu, ayez pitié de ce pauvre peuple)".
  19. Anque xeneralmente aceptaes, les sos últimes pallabres pueden ser modificaes con propósitos propagandísticos. Ver Charles Vergeer, "De laatste woorden van prins Willem", Maatstaf 28 (1981), non. 12, páxs. 67–100. Nel alderique apaecieron crítiques señalando que Guillermo morrió darréu dempués de los disparos, ente qu'otres afirmen qu'habría bien pocu tiempu pa fabricar el discursu ente'l momentu del so asesinatu y l'anunciu de la so muerte a los Estaos Xenerales. Les diferencies ente les diverses versiones son bien llixeres y son sobremanera d'estilu.
  20. Motley, John L. (1856). The Rise of the Dutch Republic, Vol. 3.
  21. Israel, Jonathan I. (1998), The Dutch Republic. Its Rise, Greatness, and Fall 1477-1806, Clarendon Press, Oxford, ISBN 0-19-820734-4. páxina 139

Referencies editar

Enllaces esternos editar