Suecia foi una de les grandes potencies europees del sieglu XVII. Na historiografía moderna esta dómina ye conocida como la del Imperiu suecu o stormaktstiden (n'español: «La era del gran poder» o «La era del poderíu»).

Imperiu suecu
(de 1611 a 1721)
estáu desapaecíu
Alministración
Forma de gobiernu Monarquía
Llingües oficiales suecu
Relixón oficial Luteranismu
Xeografía
Economía
Moneda Riksdaler (es) Traducir
Cambiar los datos en Wikidata

La paz de Westfalia editar

A la conclusión de la Guerra de los Trenta Años, la Paz de Westfalia de 1648 dio a Suecia ciertos territorios como indemnización de guerra. Suecia esixó nes negociaciones los territorios de Silesia y Pomerania Sueca (baxu dominiu suecu dende diba venti años), y una indemnización monetaria de 20 millones de riksdaler.

Los representantes suecos, Axel Oxenstierna y Johan Banér, llograron pa Suecia:

Estos territorios seríen alministraos como posesiones sueques o fiefs dientro del Sacru Imperiu Romanu Xermánicu. Esto concedíalu a Suecia un votu na Dieta Imperial, amás de l'alministración del Círculu Imperial de la Baxa Saxonia, alternándose con Brandeburgo-Prusia.

Francia y Suecia convertir en garantes del tratáu xunto al Emperador, como se decidió nel congresu executivu de Núremberg de 1650.

Fonderada histórica editar

 
Suecia nel cumal de la so espansión territorial, tres el Tratáu de Roskilde (1658).

     Suecia-Finlandia      Condáu de Kexholm      Ingermanland      Estonia      Livonia      Pomerania      Escania, Gotland, Bohuslän      Trondheim      Härjedalen

Suecia ganó posesiones pequeñes y esvalixaes como resultáu de 18 años de guerra, pero aseguró'l control de tres ríos principales del norte d'Alemaña —el Oder, l'Elba y el Weser— amás de derechos d'aranceles sobre diches arteries comerciales. Los dos principales razones de les sos pequeñes ganancies territoriales fueron la reticencia de Francia y l'impaciencia de la reina Cristina de Suecia. Como resultáu de la intervención sueca, aseguróse la llibertá relixosa pa los protestantes n'Europa, el mayor llogru políticu de Suecia, que la convirtió n'abanderáu del protestantismu continental mientres setenta años, hasta que se produció'l colapsu del Sacru Imperiu Romanu Xermánicu.

L'ascensu de Suecia al rangu de poder imperial implicaba que tenía de siguir siendo una monarquía militar, armada ante posible emerxencies. La probeza y escasa población de Suecia faíen que'l país nun tuviera preparáu p'adoptar un estatus imperial. Sicasí, a mediaos del sieglu xvii, con Francia como firme aliada, la incompatibilidá ente los sos poderes y les sos pretensiones nun resultaba tan obvia.

Afitamientu estatal editar

 
Retrato del rei Gustavo II Adolfo.
 
Retrato de la reina Cristina de Suecia.
 
Canciller Axel Oxenstierna.

Enagora, Suecia caltenía una tenue posición de lideralgu. Un gobiernu cuidadosu dexaría'l dominiu permanente de la mariña del Mar Bálticu, pero dexaba poco espaciu pa errores. Desafortunadamente, la inesperiencia de los dos socesores inmediatos de Gustavo II Adolfo: Cristina de Suecia y Carlos X Gustavo, presentó grandes dificultaes pal naciente imperiu.

Sol reináu de la reina Cristina, l'esplorador Peter Minuit fundó'l 29 de marzu de 1638 Nueva Suecia, una pequeña colonia sueca na mariña oriental d'América del Norte, qu'incluyía partes de los actuales estaos estauxunidenses de Delaware, Nueva Jersey y Pennsylvania. El principal pueblu de la colonia yera Fuerte Cristina, nomada n'honor de la reina Cristina de Suecia. Cerca de 600 colonos suecos establecer nel área esi añu. Más palantre, esti pueblu convertir na actual ciudá de Wilmington (Delaware). El control suecu sobre la rexón duró 17 años; en setiembre de 1655, so la direición del gobernador Johan Rising, Nueva Suecia foi atacada pola vecina colonia neerlandesa de Nuevos Países Baxos, y anexada a esta postrera.

La política financiera de Cristina llevó al Estáu en cantu de la bancarrota. Estes dificultaes económiques espertaron el descontentu públicu primeramente a la so abdicación. Los suecos tarrecíen que'l grandor esterno y artificial del so país pudiera ser mercada cola perda de les sos llibertaes civiles y polítiques. El pueblu buscaba un nuevu rei al qu'espresar les sos quexes sobre'l poder escesivo de la nobleza.

Carlos X Gustavo foi un sólidu árbitru ente'l pueblu y la nobleza. Principalmente un soldáu, dirixó la so ambición escontra la gloria en combate, pero tamién se trataba d'un arteru políticu: De la que reforzaba'l poderíu militar, entendió que yera necesaria una mayor unidá interna pa exercer una firme política esterior.

La cuestión interior más acuciosa que resolver yera la Reduktion, o restitución de tierres de la Corona. Nel Riksdag d'Estaos de 1655, el rei propunxo qu'aquellos nobles en posesión de tierres de la corona debíen o pagar una suma añal de 200 000 riksdaler como arriendu poles mesmes, o devolver un cuartu de la propiedá, con un valor averáu de 800 000 riksdaler. La nobleza, deseosa d'evitar los impuestos, axustó que la llei nun tuviera valor retroactivu más tras de 1632, fecha de la muerte de Gustavo II Adolfo.

El tercer estáu, acorviáu por impuestos, protestó ante esta decisión, y la dieta hubo de ser suspendida. El rei intervieno, non pa reprimir a les mases, como aportunaba'l Parllamentu, sinón pa pidir a la nobleza que fixera concesiones. Propunxo un comité especial pa investigar el problema antes del alcuentru del siguiente Conseyu del reinu o Riksdag, y una contribución proporcional que tenía de ser pagada por toles clases hasta esi momentu. Dambos grupos amosáronse d'alcuerdu.

Carlos X Gustavo fixo lo posible pa recuperar al país de la inesperiencia financiera de Cristina; sicasí, el so propiu deséu de gloria militar anició grandes problemes al imperiu. En tres díes, persuadió al Conseyu del reinu de la conveniencia d'un ataque a Polonia. Partió dende Estocolmu en direición a Varsovia, el 10 de xunetu de 1654, llogrando finalmente mayor gloria personal que beneficios pal so reinu. La guerra con Polonia (ver Carlos X Gustavo) llueu cobró mayores dimensiones y convirtióse nuna guerra a nivel européu.

En 1659, Carlos X Gustavo atacó sorpresivamente a Dinamarca y remaneció triunfante, llogrando grandes ventayes pal so reinu nel Tratáu de Roskilde, pa morrer darréu enfermu. Tres la so muerte, el país quedó en manes de la so viuda Eduviges Leonor de Holstein-Gottorp y cinco funcionarios, como rexentes ante la minoría d'edá del so fíu Carlos XI, que cuntaba con cuatro años. El gobiernu suecu buscó rápido la paz colos numberosos enemigos de Suecia, ente los qu'agora se cuntaben el Zarato Rusu, Polonia, Brandeburgu y Dinamarca.

La Paz d'Oliva editar

 
Suecia en 1658, tres el Tratáu de Roskilde.

La Paz d'Oliva, roblada'l 3 de mayu de 1660, acabó col llargu conflictu contra Polonia. Mientres les distintes guerres calteníes, Polonia perdiera aproximao un terciu de la so población total, amás de la so estatus como gran potencia. La mediación francesa dexó acabar tamién colos desalcuerdos ente Suecia y el conde eleutor de Brandeburgu: esti tratáu confirmó la posesión sueca de Livonia y la soberanía del eleutor sobre Prusia Oriental. El rei de Polonia, pela so parte, arrenunció a tou derechu sobre la corona sueca. Pol tratáu esixíase amás al Reinu de Dinamarca y Noruega que reabriera les negociaciones col Imperiu suecu.

Tres el Tratáu de paz de Copenḥague (27 de mayu de 1660), el Reinu de Dinamarca y Noruega dexaba a Suecia les provincies d'Escania, Blekinge y Halland, recibiendo a cambéu la provincia de Trøndelag y la islla de Bornholm, rindíes dos años antes pol Tratáu de Roskilde. Dinamarca-Noruega tamién se vio obligada a reconocer la independencia del ducáu de Holstein-Gottorp. La guerra rusu-sueca (1656-1658), remató cola Paz de Kardis (2 de xunetu de 1661) nel Tratáu de Stolbovo. Por esti tratáu, el zar rindía a Suecia les provincies báltiques d'Ingria, Estonia y Kexholm.

D'esta miente, Suecia remaneció de la guerra non solo como una potencia militar, sinón tamién como unu de los Estaos más estensos d'Europa, que'l so territoriu yera dos veces mayor que'l de la Suecia actual. L'área continental de Suecia entendía 440 000 km², 18 000 km² mayor que l'Imperiu alemán a empiezos del sieglu xx.

Mientres el sieglu xvii, el mar Bálticu conformaba la canal principal de comunicaciones ente los distintos dominios de Suecia. Toles islles del Bálticu, quitando l'archipiélagu danés, pertenecíen a Suecia. Los estuarios de tolos ríos principales d'Alemaña topar so control suecu, que tamién tenía dos tercios del llagu Ladoga.

Estocolmu, la capital, atopar nel centru xeográficu del Imperiu, que la so segunda ciudá n'importancia yera Riga, al otru llau del mar. Sicasí, l'imperiu contenía menos d'un terciu de la población de la Suecia moderna (2 500 000 persones, con una densidá de 5,6 persones per km²). Entá más, les fronteres sueques estremaben grupos étnicos, con poderosos vecinos esperando la oportunidá d'axuntalos.

Derrota danesa editar

 
El rei Carlos X Gustavo de Suecia.

Suecia ganara una influencia política considerable nel vieyu continente, que sicasí se vía asombrada pola perda de prestíu moral. Tres l'ascensión de Carlos X al tronu en 1655, los vecinos de Suecia podíen convertise en poderosos aliaos. Sicasí, les perdes territoriales, combinaes cola perda de llibertaes relixoses afloxaron los sos llazos con Suecia. Cinco años más tarde, a la muerte de Carlos X, Suecia ganárase l'odiu de los estaos fronterizos, pola so dexadez na defensa del protestantismu. L'intentu de Carlos de ganase'l favor de los eleutores de Brandeburgu per mediu de la división de Polonia, la so política orixinal, creó un nuevu rival nel sur tan peligrosu como'l Reinu de Dinamarca al oeste.

En 1660, tres cincos años de guerra, Suecia consiguiera la paz y l'oportunidá d'entamar y desenvolver el nuevu imperiu. Sicasí, la rexencia de 15 años que siguió a la muerte de Carlos X foi incapaz de remanar la situación que se-yos presentaba. L'alministración sufría de divisiones internes y falta de talentu. Los grandes rivales yeren el partíu militar-aristocráticu, dirixíu por Magnus Gabriel De la Gardie, y el partíu de la paz y l'economía de Johan Gyllenstierna. El grupu aristocráticu prevaleció, trayendo consigo un desprestixu moral que se fixo bultable pa los sos vecinos. L'alministración carauterizar pola so lentitú y desdexamientu, lo que traxo a una neglixencia total nes sos xeres. Amás de esto, la corrupción del gobiernu llevó a Suecia a ser contratada por potencies esternes. Esta "política de subsidiu" data dende'l Tratáu de Fontainebleau de 1661, cuando Suecia, en cuenta de una considerable suma monetaria, sofitó al candidatu francés al tronu polacu. Suecia atopar a dos agües ente Lluis XIV de Francia y los sos adversarios pa controlar los Países Baxos Españoles. La facción anti-francesa alzóse triunfante, y n'abril de 1668, Suecia xunir a la Triple Alianza, qu'acabó coles ganancies territoriales franceses del tratáu de Aquisgrán. Mientres los siguientes cuatro años, Suecia caltúvose lleal a l'Alianza, pero en 1672 Lluis XIV consiguió aisllar a la República de Flandes, ganándose de nuevu a Suecia pal so bandu.

Pol Tratáu d'Estocolmu, el 14 d'abril de 1672, Suecia robló un compromisu colos franceses pa protexer Holanda de reclamaciones alemanes, en cuenta de 400 000 Riksdaler per añu de paz, y 600 000 per añu de guerra.

La guerra escanesa editar

 
Los daneses prinden Kristianstad en Escania en 1676. Pintura de Claus Møinichen.

En 1674, Lluis XIV esixó a Suecia, en virtú de la so alianza, qu'atacara Brandeburgu. En mayu de 1675, un exércitu suecu avanzó escontra la Marca, pero foi ganáu na batalla de Fehrbellin el 18 de xunu y retiróse a Demmin. El combate de Fehrbellin nun pasó d'una escaramuza, que les sos baxes reales xubíen a menos de seiscientos homes, pero foi un golpe d'efeutu a l'aparente invulnerabilidad de Suecia. Esto favoreció que los sos países vecinos atacáren-y no que foi conocíu como la guerra escanesa.

L'imperiu empezó a taramellase. En 1675, Pomerania y el Ducáu de Bremen fueron arrampuñaos de manes sueques por Brandeburgo-Prusia, Austria y Dinamarca. N'avientu de 1677, el príncipe eleutor de Brandeburgu prindó Stettin. Stralsund cayó'l 15 d'ochobre de 1678. La última posesión de Suecia al otru llau del Bálticu, Greifswald, perdióse'l 5 de payares. L'alianza defensiva con Xuan III de Polonia quedó en papel moyáu tres la derrota y aniquilación del poder naval suecu nes batalles d'Öland (17 de xunu de 1676) y de Fehmarn (xunu de 1677), y les dificultaes del rei polacu.

Gracies a los ésitos militares del nuevu rei en Escandinavia y l'actividá diplomática de Lluis XIV, instauróse un congresu de guerra en marzu de 1677 en Nijmwegenin. A empiezos d'abril de 1678, el rei francés dictó los términos de la paz. Una de les sos principales condiciones foi la restitución completa de Suecia, yá que precisaba un poderosu aliáu nel Mar Bálticu. Carlos XI refugó cualquier tipu de concesión territorial a los sos enemigos, polo que'l rei francés decidió axustar en nome de Suecia ensin el so consentimientu. Polos trataos de Nijmegen del 7 de febreru y de St. Germain, el 29 de xunu de 1679, Suecia recuperó la totalidá de los sos territorios n'Alemaña. El 2 de setiembre, na paz de Fontainebleau foi confirmada darréu pola Paz de Lund (4 d'ochobre de 1679). Dinamarca foi obligada a dexar les tierres conquistaes de vuelta a Suecia.

Anque Suecia nunca consiguiera estes concesiones actuando sola, Carlos XI guardó una creciente rensía contra Lluis XIV.

Carlos XI editar

 
Rey Carlos XI.

Tres la guerra, el rei convencer de que si Suecia deseyaba caltener el so estatus como gran potencia, precisaba reformar de forma aniciar el so sistema financieru y delimitar el poder de l'aristocracia. Carlos XI recurrió a la baxa nobleza y a la burguesía como aliaos pa faer frente a estes reformes. Como resultancia, producióse una revolución que convirtió al país nuna monarquía semi-absoluta.

Nel Riksdag d'Estocolmu, n'ochobre de 1680, empezó una nueva era na Historia de Suecia. A pidimientu del Tercer Estáu, apaeció sobre la mesa la cuestión de les tierres de la corona en manes de l'aristocracia. Un resolución de la dieta obligaba que tolos condaos, baroníes, marquesáus y otros dominios que produxeren una renta añal mayor a una cierta cantidá tornaren a manes de la Corona (Reduktion). Nesa mesma xunta establecióse que'l rei nun taba suxetu a nenguna constitución, namái a la llei y a los estatutos; nun taba obligáu tampoco a consultar el Conseyu Priváu, sinón ser reconocíu como señor y soberanu. El nome del Conseyu Priváu camudó de Riksråd (Conseyu d'Estáu) a Kungligt råd (Conseyu Real); un signu visible de que los conseyeros dexaben de ser socios del rei, sinón más bien los sos sirvientes.

D'esta miente, Suecia convertir nuna monarquía absoluta, qu'amontaba los derechos de la población nel parllamentu pa ser consultada sobre tolos asuntos importantes. El Riksdag, dafechu clisáu pola corona, encargar de pocu más que rexistrar los títulos de los decretos reales mientres el reináu de Carlos XI; pero siguió esistiendo como parte esencial del gobiernu. A pesar de les apariencies, esta tresferencia d'autoridá foi voluntaria. La población, en ficies del rei como'l so aliáu, respetábenlu y collaboraben con él. El Riksdag de 1682 concedió poderes de asignación y abolición de fiefs per parte del rei, faciéndo-y dueñu temporal d'estes propiedaes. Esti principiu d'autocracia estender a l'autoridá llexislativa del rei, desque'l 9 d'avientu de 1682, los cuatro estamentos confirmaron non yá los poderes llexislativos del rei, sinón el derechu d'interpretar y enmendar la llei común.

La recuperación de les tierres de la Corona caltuvo a Carlos XI ocupáu mientres el restu de la so vida. Creó una comisión temporal, que foi finalmente convertida nun departamentu d'Estáu permanente. Actuaba sobre'l principiu de que los terrenes privaos podríen ser cuestionaos, pos en dalgún momentu pertenecieren a la Corona. La xera de defender los sos derechos sobre la propiedá recayía sobre'l dueñu actual de la mesma, non sobre la Corona.

Los ingresos llograos pola Corona tres la Reduktion son inestimables, anque gracies a ellos, xunto con una economía ríxido y cuidadoso alministración, Carlos XI amenorgó la delda nacional en trés cuartes partes.

Carlos XI reorganizó'l indelningsverk, un sistema militar qu'amestaba exércitu y tierres. Derivaba del sistema antiguu, onde los militares posesores de les tierres, en llugar de pagar una renta, taben obligaos a fornir y caltener un soldáu de caballería y la so montadura. El knekthållare suministraba la infantería debidamente fornida. A los soldaos asignábase-yos propiedaes, de les cualos vivíen en tiempos de paz. Enantes esistía un serviciu militar obligatoriu, pero amosárase non aparente amás d'impopular, y foi abolíu en 1682 por Carlos XI.

La flota foi remocicada por completu. Demostrada la ineficacia d'Estocolmu como base naval na guerra recién rematada, entamóse la construcción d'una nueva base en Karlskrona. Tres diecisiete años de dificultaes económiques, la empresa foi finalmente acabada. A la muerte de Carlos XI, l'armada sueca entendía 43 naves de llinia de trés cubiertes, operaos por 11 000 marinos y armaos con 2 648 cañones, amás de cuntar con unu de los meyores arsenales y estelleros del mundu.

La Gran Guerra del Norte editar

 
Victoria sueca en Narva, oleu de Gustaf Cederström, 1910.

Dende 1679, Carlos XI, arteru diplomáticu, defendió la política de Oxenstierna, consiguiendo caltener la paz y l'equilibriu de fuercies n'Europa central, amás d'una posición puramente neutral.

A la so muerte, el 5 d'abril de 1697, el so fíu Carlos XII xubió al tronu. Namái cuntaba con quince años.

Los vieyos enemigos de Suecia, Reinu de Dinamarca y Noruega, Saxonia y Rusia, viendo la so oportunidá de desquitase de vieyes mancaes mientres Suecia siguía gobernada por un rei nuevu ya inespertu, declaráron-y la guerra en 1700.

Carlos XII fixo frente a cada amenaza individualmente. En asegurándose el sofitu d'Inglaterra y Holanda, potencies marítimes que tarrecíen que Dinamarca-Noruega cerrara l'accesu al Bálticu, dirixó la primer campaña contra'l so primu Federicu IV de Dinamarca. Ésti amenaciaba los dominios del so cuñáu, Federicu IV de Holstein-Gottorp.

Carlos XII embarcó un exércitu d'ocho mil soldaos nuna armada de cuarenta y tres navíos, invadió Selandia y obligó a los daneses a capitular. La Paz de Travendal, pola cual los daneses hubieron d'indemnizar a Holstein, roblar n'agostu de 1700.

Ganáu'l Reinu de Dinamarca y Noruega, Carlos XII volvió la so atención escontra los sos otros dos poderosos vecinos: el rei Augusto II de Polonia, tamién primu so, y el zar Pedro'l Grande de Rusia.

Rusia empezó la guerra invadiendo Estonia y Livonia, a lo que Carlos XII respondió atacando la guarnición rusa na batalla de Narva. Los diez mil homes del exércitu suecu enfrentar a un enemigu cuatro vegaes cimera; sicasí, Carlos XII aprovechó la ventisca pa estremar l'exércitu rusu en dos. Llevaos pola llerza, munchos rusos perecieron afogaos nel ríu Narva, de cuenta que les baxes xubieron hasta alredor de quince mil. Los suecos perdieron escasamente setecientos soldaos no que representó una aplastante victoria pal Imperiu suecu.

 
Carlos XII, 'Carolus Rex' de Suecia.

Sicasí, en contra de la opinión de los sos conseyeros, Carlos XII dexó la retirada del exércitu rusu, y empúnxose col so exércitu escontra la República de les Dos Naciones, que se caltenía neutral. Inorando les propuestes de negociación, ganó al exércitu polacu y a los sos aliaos saxones na batalla de Kliszow. En conquistando delles ciudaes de la Mancomunidá, depunxo al rei Augusto ya instauró nel tronu a un títere: Estanislao I Leszczynski.

Mentanto, Pedro'l Grande rematara la reforma del exércitu, y el principal contingente rusu atacó de nuevu Livonia, fundando la ciudá de San Petersburgu. Carlos XII decidió acabar d'una vegada por toes cola guerra, atacando Moscú cuntando cola rebelión cosaca d'Iván Stepánovich Mazeppa.

La rebelión nun adquirió les dimensiones esperaes, y un exércitu de 3 000 cosacos al mandu de Mazeppa foi entartalláu polos rusos antes d'entrar en contautu col exércitu de Carlos XII. Los suecos, poco avezaos al grebu clima d'Ucraína, sufrieron grandes baxes, nes qu'influyeron los partisanos rusos, mientres el sofitu polacu víase menguáu polos problemes internos que tenía d'encarar Estanislao Leszczynski.

Enfermu y con un terciu del so exércitu muertu, Carlos XII foi ganáu pol exércitu del zar na batalla de Poltava, debiendo de fuxir al Imperiu otomanu. Col so rei a miles de quilómetros de distancia, Suecia viose incapaz d'aguantar les incursiones ruses en Finlandia.

Siete años más tarde, Carlos XII tornó a Suecia y empezó una nueva guerra contra Noruega. Morrió d'un disparu de mosquete en 1718.

El tratáu de Nystad y la cayida del Imperiu editar

 
Trataos del sieglu xviii. N'azul aprecien les perdes sueques tres la Paz de Nystad.

A la muerte de Carlos XII, el país atopábase empeñáu tres dieciochos años de guerra ininterrumpida.

Al nun dexar Carlos XII descendencia, desamarróse una llucha política pola socesión ente Ulrica Leonor de Suecia y el so sobrín, Carlos Federicu de Holstein-Gottorp. Gracies a les xestiones del so home, Federicu, Xeneralísimu de los exércitos suecos, Ulrica foi escoyida reina'l 23 de xineru coronada'l 17 de marzu de 1719.

El 24 de marzu de 1720 la reina abdicó nel so home, que se convirtió en Federicu I de Suecia. Polos trataos d'Estocolmu concluyóse la cesión de Bremen-Verden a Hannover y una parte de la Pomerania Sueca a Prusia. Federicu I intentaba ganase a estos trés países coles mires d'establecer una alianza contra'l zar Pedro'l Grande.

Sicasí, les sos xestiones nun fueron abondes pa detener la ofensiva rusa en Finlandia, y en 1721 viose obligáu a roblar el Tratáu de Nystad. Suecia perdía Livonia, Estonia, Ingria y una parte de Carelia en beneficiu del Imperiu rusu. A partir d'entós, la hexemonía del Bálticu sería exercida pol xigante rusu. Col tratáu, Suecia perdió'l so estatus de gran potencia ya imperiu.

Ver tamién editar

Referencies editar

Referencies editar

Enllaces esternos editar