Nelson Aldrich Rockefeller (8 de xunetu de 1908Bar Harbor (es) Traducir – 26 de xineru de 1979Nueva York) foi un políticu d'Estaos Xuníos , vicepresidente del so país ente'l 19 d'avientu de 1974 y el 20 de xineru de 1977.

Nelson Rockefeller
Voz
41. Vicepresidente de los Estaos Xuníos

19 avientu 1974 - 20 xineru 1977
Gerald Ford - Walter Mondale
49. gobernador de Nueva York

1r xineru 1959 - 18 avientu 1973
W. Averell Harriman (es) Traducir - Malcolm Wilson
Vida
Nacimientu Bar Harbor (es) Traducir8 de xunetu de 1908[1]
Nacionalidá Bandera de Estaos Xuníos d'América Estaos Xuníos
Llingua materna inglés
Muerte Nueva York[2]26 de xineru de 1979[1] (70 años)
Sepultura Rockefeller Family Cemetery (en) Traducir
Cementerio de Sleepy Hollow (es) Traducir
Causa de la muerte infartu de miocardiu
Familia
Padre John D. Rockefeller Jr.
Madre Abby Aldrich Rockefeller
Casáu con Mary Rockefeller (1930 – div. 1962)
Happy Rockefeller (1963 – m. 1979)
Fíos/es
Hermanos/es
Pueblu familia Rockefeller (es) Traducir
Estudios
Estudios Dartmouth College
New Lincoln School (en) Traducir
Llingües falaes inglés[3]
Oficiu políticu, coleicionista d'arte, empresariufilántropu
Premios
Creencies
Relixón Ilesies bautistes
Partíu políticu Partíu Republicanu de los Estaos Xuníos
Cambiar los datos en Wikidata

Miembru del clan Rockefeller editar

Nacíu en Chigre Harbor, Maine, nel senu d'una de les families más riques y conocíes del país, dedicada a los negocios y la política. Nieto per llinia paterna de John Davison Rockefeller, fundador de Standard Oil y consideráu l'home más ricu del mundu na so dómina, y nietu per llinia materna del senador Nelson Wilmarth Aldrich. De la compañía Standard Oil baxaríen más tarde compañíes como ExxonMobil o Chevron Corporation.

Tanto él como los sos hermanos fueron criaos pa siguir la tradición familiar y faer carrera nel mundu de los negocios o la política. El so hermanu mayor, John, dedicaría la so vida a la filantropía. El so hermanu Winthrop treslladar a vivir a Arkansas, onde se convertiría nel primer gobernador republicanu dende la Reconstrucción. David Rockefeller, sería presidente del Chase Manhattan Bank y unu de los referentes de la vida social y económico estauxunidense del últimu sieglu. Laurence, otru de los hermanos, casóse cola heredera del antiguu presidente de Northern Pacific Railway. Nelson decidir pola política.

El so sobrín Jay Rockefeller, fíu de John, ye anguaño senador del Partíu Demócrata por Virxinia Occidental, ampliando asina la influencia del clan más allá d'un únicu partíu. Tamién otru de los sos sobrinos, Winthrop Rockefeller Jr., foi candidatu republicanu fallíu a la gobernación d'Arkansas nes eleiciones de 2006.

El so fíu, Michael Clark Rockefeller, sumió mientres una espedición na rexón Asmat al suroeste de Nueva Guinea.

La familia como plataforma editar

Nelson Rockefeller graduar en 1930 nel Dartmouth College y empezó a trabayar en distintes empreses y organizaciones filantrópiques de la familia. A la edá de 29 años foi presidente del Rockefeller Center. Utilizó esi cargu como plataforma de llanzamientu pa una futura carrera política.

Falaba español fluidamente, pos la so familia yera propietaria de más del 90 % del petroleu de países llatinoamericanos como Venezuela, onde aportó a miembru de la xunta directiva de Creole Petroleum Corporation, filial venezolana de Standard Oil que mientres la segunda metá de la década de 1940 aportó a la mayor empresa productora de petroleu nel mundu.[4] [5]

Viaxó per distintos países del continente realizando investigaciones culturales sobre arte precolombín y promoviendo los valores de la democracia al traviés de la so organización. Carauterizar por ser un mecenes de les artes na América Llatina.[ensin referencies] Por casu foi él quien pol so pasu por Colombia comisionó al Maestru muralista Santiago Martínez Delgado pa faer el mayor llenzu al oleu de Llatinoamérica, pal entós Bancu de Nueva York de Bogotá (güei Citibank).[ensin referencies]

Foi tamién presidente del Muséu d'Arte Moderno de Nueva York a empiezos de la década de 1940. La facienda Monte Sacru[6] (Venezuela), que frecuentaba con regularidá cola so familia, considerábase como la so segunda residencia fora de los Estaos Xuníos.[ensin referencies]

Primeros pasos en política editar

La so carrera política empecípiase cuando'l presidente Franklin Delano Roosevelt nomar direutor de la Oficina d'Asuntos Interamericanos, cargu qu'ocupó ente 1940 y 1944 y que la so principal función yera promover les polítiques de Roosevelt nos países llatinoamericanos pa compensar asina la influencia de l'Alemaña nazi na rexón.

Ente 1944 y 1945 foi asistente del secretariu d'Estáu Edward Stettinius p'Asuntos d'América Llatina y el hemisferiu occidental. En rematando la Segunda Guerra Mundial encabezó la International Development Advisory Board, como parte del Programa de Cuatro puntos del presidente Harry Truman pa dar asistencia económica a países estranxeros.

Mientres l'Alministración Eisenhower foi xefe del Comité sobre Reorganización Gubernamental del presidente (1953-1958), subsecretariu de Sanidá, Educación y Bienestar (1953-1954), y asistente especial del presidente p'Asuntos Esteriores (1954-1955).

Rockefeller participó na creación de l'American International Association y nel grupu de financieros qu'escurrió la construcción del World Trade Center de Nueva York.

Gobernador de Nueva York (1959-1973) editar

 
Nelson Rockefeller.

En 1956 abandonó los sos puestos na alministración federal de mano a preparar la so candidatura pol Partíu Republicanu a la gobernación de Nueva York, y dar asina'l saltu a un cargu electu per primer vegada. En payares de 1958 ganó al gobernador demócrata Averell Harriman y convirtióse nel 53º gobernador del estáu de Nueva York. Foi reelixíu tres veces más en 1962, 1966 y 1970).

Nos sos años como gobernador, Nelson Rockefeller convertir nun referente pa los republicanos lliberales (lliberales interprétase como izquierdistes n'Estaos Xuníos) y nel gran barón del Partíu Republicanu na Mariña Este. Desempeñó una esitosa xestión que combinó midíes sociales como l'aumentu d'impuestos pa la construcción de cases d'interés social y la reorganización del tresporte públicu o del sistema d'enseñanza estatal, convirtiendo la Universidá de Nueva York nel más grande centru públicu d'enseñanza cimera del país, con midíes de llei y orde como les estrictes y revolucionaries lleis de penalización de venta y posesión de drogues. Les más dures del país.

El 9 de setiembre de 1971 tuvo qu'enfrentase al amotinamientu de los presos de la prisión estatal d'Attica. Los remontaos tomaren como rehenes a 38 funcionarios de la prisión. Rockefeller ordenó que les tropes de la Guardia Nacional y la policía de Nueva York asaltaren la prisión pa lliberar a los rehenes y terminar col motín. La resultancia fueron 40 persones muertes, ente ellos 11 de los rehenes. Los fechos minaron la popularidá del gobernador que foi fuertemente criticáu polos demócrates y la prensa.

Campaña presidencial de 1964 editar

Home tremendamente carismáticu y popular, a diferencia d'otros políticos republicanos Rockefeller siempres caltuvo unes escelentes rellaciones cola prensa. Dende l'empiezu de la so carrera política amosó ambición por llegar dalgún día a la Casa Blanca y cuntaba con toles influencies y contactos que cualquier candidatu rique. Fixo un primer intentu, daqué discretu, nes presidenciales de 1960, pero entá apenes llevaba un añu como gobernador y llueu rescampló que nun tenía nenguna posibilidá d'arrampuña-y la candidatura republicana al entós vicepresidente Richard Nixon.

L'intentu de 1960 sirviólu a Rockefeller pa evidenciar qu'él taba ende y que volvería intentalo. Yera'l claru front-runner pa la nominación republicana de 1964. Representaba al establishment del partíu y tenía tol aparatu a la so disposición. Yera un republicanu lliberal qu'en Nueva York collaborara colos sindicatos o se manifestara en favor de l'Acta de Derechos Civiles (Civil Rights Act). Esto ganó-y la rocea de los sectores más conservadores del partíu que s'alliniaron en redol a la candidatura del senador por Arizona, Barry Goldwater.

El New York Times dicía en 1964 que Rockefeller tenía tantes posibilidaes de perder la nominación como d'arruinase. Pero lo que paecía un camín abiertu y ensin problemes convirtióse llueu nun calvariu. El gobernador de Pennsylvania William Scranton xunir a la terna de candidatos estremando'l votu lliberal y moderao ente él y Rockefeller.

Rockefeller sufrió'l primer trespiés na primaria de New Hampshire, un estáu nel que tenía de ganar. Pa sorpresa de toos, el ganador resultó ser l'ex senador Henry Cabot Lodge que nin siquier presentara formalmente la so candidatura. Rockefeller ganó en llugares como Virxinia Occidental y Oregón pero llueu'l senador Goldwater empezó a acumualr victories n'Illinois, Texas, Indiana y Nebraska. William Scranton quedó primero na interna de Pennsylvania.

Tou quedó por cuenta de les primaries del gran estáu de California, qu'apurría un númberu importante de delegaos pa la convención. Poco primero de la importante cita salió a los medios la hestoria del adulteriu y posterior divorciu del gobernador Rockefeller y esto destruyó la so imaxe a los güeyos de munchos de los pesos pesaos del partíu qu'hasta esi momentu sofitáren-y. Barry Goldwater ganó la primaria de California y Nelson Rockefeller decidió abandonar la carrera.

Campaña presidencial de 1968 editar

A pesar del intentu fallíu de 1964, nun perdió la esperanza por algamar la presidencia y volvió llanzase como candidatu en 1968. Cola nominación de Goldwater cuatro años antes, el Partíu Republicanu habíase escorado a la derecha y Rockefeller escarecía yá de gran parte de la influencia que tuviera enantes nel aparatu. Yá nun yera'l favoritu. El favoritu yera un Richard Nixon que resurdiera con fuercia y que cuntaba con una vasta organización eleutoral nos estaos cruciales. Otros candidatos yeren el gobernador de Michigan, George Romney, y l'acabante escoyer gobernador de California, Ronald Reagan.

Nixon ganó fácilmente na primaria de New Hampshire, quedando Rockefeller en segundu llugar. Esto convertir na más clara alternativa a Nixon, al que ganó na primaria de Massachusetts nel mes d'abril. Pero en nengún momentu pudo poner en verdaderos apuros a la gran maquinaria de Nixon, heredada de la so anterior campaña de 1960 y de la de Goldwater en 1964. Nixon facer con 692 delegaos y Rockefeller con 277. Una vegada más, los sos intentos de llegar a la Casa Blanca fracasaren por non ser capaz de faese cola nominación del so partíu. Nunca más volvería ser candidatu a la presidencia.

Vicepresidente de EE. UU. (1974-1977) editar

Tres la cayida en desgracia del presidente Nixon, los republicanos de Rockefeller vieron la so ocasión pa reivindicase y ganar pesu nel partíu y na alministración. Llograron que'l nuevu presidente Gerald Ford, nomara a Nelson Rockefeller pa la vicepresidencia. Los demócrates controlaben con una amplia mayoría'l Congresu y había pocos republicanos que podíen pasar l'aprobación d'un Congresu tan contrariu al presidente. Ford utilizó a Rockefeller p'apangar a los demócrates y buscar la so cooperación. Pero la designación enfureció a los republicanos conservadores.

 
Henry Kissinger, Nelson Rockefeller (centru) y Gerald Ford alderiquen sobre la evacuación de Saigón, 28 d'abril de 1975. Ford Presidential Library.

Xuró'l so cargu como vicepresidente'l 19 d'avientu de 1974. Mientres el so periodu la residencia oficial del vicepresidente treslladar al Observatoriu Naval de los Estaos Xuníos. Quexar en numberoses ocasiones de que'l presidente Ford nun lu daba abondu poder en tomar de decisiones y teníase que conformar con liderar iniciatives como la Whip Inflation Now.

Dirixó la Comisión presidencial alrodiu de les actividaes de la CIA dientro d'Estaos Xuníos creada en 1975 pa investigar les actividaes de l'Axencia Central d'Intelixencia y otres axencies d'intelixencia dientro de los Estaos Xuníos. Na historiografía refierse dacuando como la Comisión Rockefeller

Nes eleiciones presidenciales de 1976, Nelson Rockefeller sería saboteado pola ala derecha del Partíu Republicanu. Dempués d'un duru bracéu nes primaries, nes que'l presidente Ford nun llogró asegurar la nominación hasta l'últimu sollutu, los elementos más derechiegos axuntaos en redol a la candidatura de Ronald Reagan sintiéronse fuertes pa imponer les sos propies condiciones na plataforma eleutoral. Ford llegó a la convención de Kansas City con 1187 delegaos. Reagan llegó con 1070.

Rockefeller, medrosu de que lo dexaren fuera del ticket eleutoral, unvió al so amigu Henry Kissinger como negociador al centru de convenciones nun intentu desesperáu por caltener la so posición. Pero los delegaos de Reagan dexaron claro dende'l primer momentu qu'enxamás aceptaríen a Rockefeller como candidatu vicepresidencial, nin tampoco a la segunda alternativa de los lliberales, l'ex fiscal xeneral Elliot Richardson. La xente de Ford, pela so parte, negar a aceptar al senador Jesse Helms.

A la fin la cuestión resolver cola eleición del senador Bob Dole como número dos de la candidatura. Dole yera un veteranu de guerra y espertu en temes d'agricultura que podía resultar aceptable pa dambes partes. A Nelson Rockefeller, vicepresidente n'exerciciu, negábase-y asina la oportunidá d'aspirar a la reelección y, pasara lo que pasara nes eleiciones, quedaría fora de xuegu'l 20 de xineru de 1977.

Poco primero de dexar el cargu foi-y dada la Medaya Presidencial de la Llibertá.

Muerte con discutiniu editar

Retiráu yá de la política, morrió'l 26 de xineru de 1979 d'un ataque al corazón. Oficialmente informóse que finara mientres trabayaba na so oficina de Manhattan. Pero llueu se pescudó que la so muerte produxérase na so casa de Maine, mientres practicaba'l actu sexual cola so secretaria Megan Marshak, de 27 años. La secretaria tardó en llamar a los servicios médicos y depués foi tarde pa poder alicalo.

Les sos cenices tán soterraes en Pontico Hills, Nueva York. Calcúlase que nel momentu de la so muerte Nelson Rockefeller tenía una fortuna personal de 1000 millones de dólares.

Referencies editar

  1. 1,0 1,1 Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Data de consulta: 9 abril 2014. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  2. Afirmao en: Gemeinsame Normdatei. Data de consulta: 30 avientu 2014. Llingua de la obra o nome: alemán. Autor: Biblioteca Nacional d'Alemaña.
  3. Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.
  4. «NEW YORK: The Rocky Roll» (n'inglés). TIME LXXII (14). 6 d'ochobre de 1958. http://www.time.com/time/magazine/article/0,9171,825482-4,00.html. Consultáu'l 27 de setiembre de 2009. 
  5. «VENEZUELA: Rocky's Second Home» (n'inglés). TIME LXXII (20). 17 de payares de 1958. http://www.time.com/time/magazine/article/0,9171,810656,00.html. Consultáu'l 27 de setiembre de 2009. 
  6. http://textosyfotos.blogspot.com/2013/08/facienda-monte-sacru.html

Enllaces esternos editar