Pirro, en griegu Πύρρος της Ηπείρου (318-272 e.C.) roxu o pelirroxu, moteyáu αετός (águila) polos sos soldaos. Foi basileos (rei) d'Epiru de 307 a 302 e.C. y de nuevu ente 297 y 272 e.C. Tamién ostentó de volao la corona de Macedonia en dos causes: en 287 e.C. y darréu de 273 e.C. hasta la so muerte, un añu dempués. Ye consideráu unu de los meyores xenerales de la so dómina, y unu de los grandes rivales de la República romana mientres la so espansión.

Pirru d'Epiru
estratego (es) Traducir

Vida
Nacimientu Reino de Epiro (es) Traducir318 de edC
Nacionalidá Reino de Epiro
Muerte Argos (es) Traducir272 de edC (45/46 años)
Causa de la muerte muerte en combate (es) Traducir
Familia
Padre Eácides I de Epiro
Madre Ftía II de Epiro
Casáu con Antígona de Epiro (es) Traducir
Lanassa
Bircenna (es) Traducir
Fíos/es
Hermanos/es Deidamia I de Epiro (es) Traducir
Pueblu Aeacidae (en) Traducir
Estudios
Llingües falaes griegu antiguu
Oficiu políticumilitar
Cambiar los datos en Wikidata

Mientres el so reináu espandió'l territoriu d'Epiru a cuenta de zones de Macedonia y Tesalia. Enfrentar a Casandro y Demetrio Poliorcetes en Macedonia, ganándolos y faciéndose col reinu hasta ser espulsáu polos sos habitantes, que proclamaron a Lisímaco de Tracia, el so aliáu, como rei. Más tarde treslladóse a Italia n'ayuda de los tarentinos, enfrentándose a la República romana a la que ganó en dos causes, pero a cuenta de tales perdes, que foi finalmente vencíu na batalla de Benevento y viose obligáu a retirase.

Mientres la so estancia n'Italia, conquistó la mayor parte de la Sicilia púnica, pero nun pudo apoderase de la ciudá cartaxinesa de Lilibea. La incomodidad de los griegos sicilianos obligó-y a abandonar la isla.

Al so regresu a Grecia, enfrentar con Antígono II Gónatas que reinaba daquella en Macedonia. Apoderar del reinu y entamó una guerra con Areo I d'Esparta, en sofitu del so antiguu rei Cleónimo. Incapaz de conquistar la ciudá, recibió un pidimientu d'ayuda d'Aristeo d'Argos. Mientres los combates nel interior d'esta ciudá, recibió l'impautu d'una texa refundiada por una vieya, y foi asesináu mientres xacía inconsciente pol golpe.

Vida editar

Nació en 318 e.C. o 319 e.C., fíu d'Eácides y Ftía. La so madre yera fía de Menón de Farsalia, un distinguíu líder mientres la guerra ente Grecia y Macedonia qu'españó a la muerte d'Alexandru Magnu, más conocida como Guerra Lamiaca. Los ancestros de Pirro considérense descendientes de Neoptólemo, fíu d'Aquiles, quien se diz que s'estableció en Epiru tres la guerra de Troya y dio orixe a la saga de los molosos.

El so padre xubió al tronu al morrer el so primu Alejandro, muertu n'Italia en 326 e.C. Alejandro yera hermanu d'Olimpia, de la mesma madre d'Alexandru Magnu. Foi esta conexón cola familia real macedonia la que perxudicó a Pirro mientres los sos primeros años de vida.

El so padre, Eácides, coló a Macedonia pa sofitar a Olimpia contra Casandro. A la victoria d'ésti, Eácides y Olimpia fueron obligaos a fuxir. Los epirotes, ronciegos a caltener un conflictu con Casandro, axuntar n'asamblea y quitaron a Eácides del tronu. Munchos de los amigos d'ésti que siguíen en Epiru fueron asesinaos, y el mesmu Pirro salvóse solo gracies a la fidelidá de los más allegaos al rei. Foi lleváu a presencia de Beroe, esposa de Glaucias, quien yera rei de la tribu iliria de los taulantianos. Glaucias refugó noblemente apurrir al nuevu a Casandro, y apurrió-y proteición na so corte. Eácides morrió en combate pocu dempués, y Pirro foi criáu por Glaucias como unu más de los sos fíos.[2]

Primer reináu y enfrentamientu con Casandro editar

 
Moneda griega amosando a Casandro nel anversu y un lleón nel aviesu. La inscripción n'antiguu griegu reza: ΒΑΣΙΛΕΩΣ ΚΑΣΣΑΝΔΡΟΥ, basileos Casandro.

Un deceniu dempués, cuando Demetrio arrampuñó'l control de Grecia a Casandro, Glaucias restauró a Pirro nel tronu epirota. Teniendo ésti doce años d'edá, el reinu foi rexentáu por guardianes. Pero Pirro nun caltuvo enforma tiempu la posesión de los sos dominios hereditarios: Demetrio viose obligáu a dexar Grecia y cruciar l'estrechu del Bósforo n'ayuda del so padre Antígono I Monóftalmos, amenaciáu poles fuercies combinaes de Casandro, Ptolomeo, Seleuco y Lisímaco. Casandro recuperó la supremacía en Grecia y primió a los epirotes por qu'espulsaren per segunda vegada al so nuevu rei. Pirro, que cuntaba namái 17 años, xunir a Demetrio, casáu cola so hermana Deidamia; acompañólu a Asia y tuvo presente na batalla de Ipsos (301 e.C.), mientres la cual ganó una gran sonadía pol so valor. Entá siendo bien nuevu, dizse que cargaba impetuosamente contra cualesquier que se cruciara nel so camín, actitú ésta que lu estremó mientres el restu de la so vida militar. Los sos esfuercios, sicasí, pocu pudieron faer pa camudar el signu de la batalla, y viose obligáu a batese en retirada. Antígono morrió na esfriega y Demetrio convertir en fuxitivu. Pero Pirro nun desertó del so cuñáu, y pocu dempués viaxó nel so nome a Exiptu en calidá de rehén, cuando Demetrio alcordó la paz con Ptolomeo. Pirro foi lo suficientemente arteru o afortunáu pa ganase'l favor de Berenice, esposa de Ptolomeo, y recibió como esposa a Antígona, fía de Berenice y el so primer home. Ptolomeo apurrió-y una flota y tropes, coles que-y foi posible tornar a Epiru.[3] Neoptólemo, probablemente fíu d'Alejandro d'Epiru, reinaba daquella, pero'l so tiránicu gobiernu ganó-y munchos enemigos.

Dambos rivales consintieron en compartir la soberanía del reinu, pero esti pactu nun podía durar enforma tiempu, y Pirro antemanó la so propia destrucción asesinando al so rival. Estos fechos asocedieron escontra 295 e.C., añu en que Pirro empezó'l so reináu.[4] Como Casandro nun morrió hasta finales de 297 e.C., la soberanía compartida de Pirro y Neoptólemo solo podía durar un curtiu periodu, pos ye improbable que Pirro aventurar a tornar al so llar natal col so archienemigo entá vivu.

Segundu reináu y conquistes en Macedonia editar

 
Llocalización de les distintes tribus epirotes.

Pirro tenía 23 años cuando s'estableció firmemente nel tronu d'Epiru (295 e.C.) y llueu se convirtió n'unu de los príncipes más queríos de la so edá. La so atrevencia y coraxe ganáron-y el respetu de les tropes, y la so afabilidad y arrogancia aseguraron l'amor del so pueblu. El so calter asemeyar en munchos aspeutos al del so antepasáu Alejandro, al que paez que convirtió nel so modelu a temprana edá. Les sos intenciones dirixiéronse primero escontra la conquista de Macedonia. Una vegada dueñu d'esi país, podía esperar consiguir la soberanía de Grecia. Con toa Grecia so la so égida, nun esistía fin pa les sos ambiciones, acabando nun estremu cola conquista d'Italia, Sicilia y Cartago, y nel opuestu colos dominios de los reis griegos n'Oriente.

La inestabilidá macedonia tres la muerte de Casandro punxo llueu al so algame'l primer cimientu de les sos ambiciones. Antípatro y Alejandro, los fíos de Casandro, enfrentar pol heriedu del so padre. El segundu, en clara desventaxa, allegó a Pirro en busca d'ayuda. Pirro aportó cola condición de que recibiría tolos dominios macedonios na metá occidental de Grecia: Acarnania, Anfiloquía y Ambracia, según los distritos de Tinfea y Paravea, que formaben parte de la mesma Macedonia.[5] Pirro cumplió los sos compromisos con Alejandro y espulsó al so hermanu Antípatro de Macedonia en 294 e.C., anque paez ser qu'ésti pudo caltener una pequeña porción del reinu.[6]

Guerra contra Demetrio Poliorcetes editar

Pirro viera'l so poder amontáu gracies a les estenses anexones territoriales qu'había consiguíu, fortaleciéndose entá más por aciu la so alianza colos etolios. Pero'l restu de Macedonia cayó inesperadamente en manes d'un poderosu vecín: Alejandro pidió ayuda a Demetrio amás d'a Pirro, pero, atopándose'l postreru más próximu, restauró a Alejandro'l so reinu primero que Demetrio llegara al teatru d'operaciones. Demetrio, sicasí, amosábase ronciegu a perder la so oportunidá de engrandecerse, de cuenta qu'abandonó Atenes y llegó a Macedonia a finales de 294 e.C. Poco tiempu dempués, dio muerte a Alejandro, convirtiéndose asina en rei de Macedonia. Ente dos enemigos tan poderosos y d'espíritu tan inquietu como Demetrio y Pirro, llueu nacieron celos y disputes. Dambos acobiciaben los dominios del otru, y los d'antiguo amigos convertir nos más mortales enemigos. Deidamia, que podía actuar de mediadora ente'l so home y el so hermanu, morriera.

La guerra españó finalmente en 291 e.C. Mientres anguaño, Tebas remontar por segunda vegada contra Demetrio, probablemente socatrada por Pirro. Mientres el monarca macedoniu dirixir en persona a acallantar la rebelión, Pirro efectuó un movimientu diversivo invadiendo Tesalia, pero foi obligáu a retirase a Epiru ante les cimeres fuercies de Demetrio. En 290 e.C. capituló Tebas, dexando a Demetrio llibertá pa enfrentase a Pirro y los sos aliaos etolios. Siguiendo esta estratexa, invadió Etolia na primavera de 289 e.C. N'afarando los campos práuticamente ensin oposición, coló escontra Epiru, dexando a Pantauco con un poderosu destacamentu al cargu d'Etolia. Pirro avanzó al so alcuentru, pero per una carretera distinta, de cuenta que Demetrio entró en Epiru y Pirro n'Etolia práuticamente coles mesmes. Pantauco ufiertó-y darréu batalla, mientres la cual retó al rei a combate singular. El retu foi darréu aceptáu pol mozu, quien baltó a Pantauco y podría habe-y matáu, de nun ser rescatáu polos sos guardaespaldes. Los macedonios, desanimaos ante la cayida del so líder, fuxeron dexando a Pirro como dueñu del campu de batalla. Esta victoria, sicasí, reportó más ventayes que les que paeceríen obvies: los movimientos impetuosos y l'atrevíu arroxu del rei epirota recordaron a los veteranos del exércitu macedoniu al gran Alejandro, pavimentando asina pa Pirro el camín al tronu macedoniu. Demetrio, mentanto, nun atopó oposición en Epiru, y mientres la espedición conquistó Córcira.

A la muerte de Antígono, Pirro, d'alcuerdu a la costume de los reis de la so edá, contraxo triple matrimoniu pa fortalecer los sos llazos con príncipes estranxeros. D'estes esposes, una yera una princesa peonia, otra una iliria y la tercera Lanassa, fía d'Agatocles de Siracusa, a quien concedió la islla de Córcira como dote. Pero Lanassa, ofendida ante l'atención que Pirro espachaba a les sos esposes bárbares, retirar al so principáu de Córcira, que concediera a Demetrio xunto cola so mano. Pirro tornó entós a Epiru más engafuráu que nunca escontra Demetrio, quien se retirara a Macedonia.

 
Moneda qu'amuesa la efixe de Demetrio I de Macedonia, Poliorcetes. Metropolitan Museum of Art, Nueva York.

A empiezos de 288 e.C. Pirro aprovechó que Demetrio atopábase gravemente enfermu pa invadir Macedonia. Avanzó tan lloñe como Edesa ensin atopar oposición, pero daquella Demetrio llogró superar la so enfermedá y asitiase a la cabeza de les tropes pa espulsar al rival fuera del país ensin mayor dificultá. Sicasí, daes les sos intenciones de recuperar los dominios del so padre n'Asia, entainar a roblar la paz con Pirro pa poder siguir colos sos preparativos ensin trate fadiáu. Los sos vieyos enemigos Seleuco, Ptolomeo y Lisímaco, xunir de nuevu en coalición contra él, y decidieron acabar col so poder n'Europa primero que cruciara l'estrechu, siendo atacáu por Lisímaco en Anfípolis.[7] Convencieron con facilidá a Pirro por que rompiera el so recién tratu con Demetrio y xuniérase a la coalición. D'esa manera, na primavera de 287 e.C., mientres Ptolomeo presentar con una poderosa llexa ante les mariñes griegues, Lisímaco invadía les provincies cimeres y Pirro les inferiores de Macedonia coles mesmes. Demetrio coló primero contra Lisímaco, pero sollertáu ante l'afandu de les sos tropes y tarreciendo que se pasaren al bandu de Lisímaco, unu de los veteranos xenerales y compañeros d'Alejandro, desfixo rápido los sos pasos y dirixióse escontra la hueste de Pirro, qu'avanzara hasta Veria y establecíu ellí'l so cuartel xeneral. Pirro amosóse un rival tan terrible como Lisímaco: l'amabilidá cola que trataba a los sos prisioneros, la so condescendencia y afabilidad ante los habitantes de Veria, ganaron la voluntá de los habitantes. Asina, cuando Demetrio averábase, les sos tropes desertaron en masa y xuraron llealtá a Pirro. Demetrio foi obligáu a fuxir de incógnito, dexando'l reinu al so rival. Pirro foi incapaz seya que non d'asegurase'l control de toa Macedonia: Lisímaco reclamó la so parte, y el reinu foi estremáu ente ellos. Pero Pirro nun pudo caltener la so porción mientres enforma tiempu: los macedonios preferíen el gobiernu del so vieyu xeneral Lisímaco, y el nuevu rei foi espulsáu y tuvo que tornar a Epiru.

Desconozse cuánto tiempu reinó Pirro en Macedonia. Dexipo y Porfirio[8] cifren el so mandatu en siete meses, lo qu'implicaría que foi espulsáu a finales de 287 e.C. o empiezos de 286 e.C. Otros escritores, sicasí, afirmen qu'esto asocedió tres la muerte de Demetrio en Siria,[9] daqué que nun asocedió hasta mediaos de 286 e.C. El reináu de Pirro en Macedonia foi probablemente daqué más duraderu.[10]

Preparativos pa la espedición a Italia editar

Pirro ausentar del so reinu en 284 e.C. con destín desconocíu, circunstancia qu'aprovecha Lisímaco pa invadir Epiru y escalar el reinu «hasta llegar a les tumbes reales».[11] Mientres los siguientes años Pirro paez reinar en silenciu en Epiru, ensin embarcase en nenguna nueva empresa, pero una vida tan sele resultába-y insoportable y naguaba por nueves aiciones onde pudiera ganar gloria y espandir el so reinu.

En 281 e.C. presentóse la oportunidá deseyada. Los tarentinos, a los cualos declaráren-yos la guerra los romanos, unviaron una embaxada a Pirro pel branu, rogándo-y en nome de tolos griegos italianos que cruciara'l mar Xónicu y engardiera contra los romanos. Namái-y pidieron un xeneral, so que'l so mandu prometieron que «pondríen a 150.000 infantes y 20.000 caballeros, una y bones toles naciones del sur d'Italia xunir sol so estandarte». Esta ufierta resultaba demasiáu tentadora pa refugala, pos faía realidá unu de los sos tempranos suaños: la conquista de Roma llevaríalu darréu a la soberanía sobre Sicilia y África. Dempués, sería-y posible tornar a Grecia coles fuercies combinaes d'estos países pa ganar a los sos rivales y reinar como señor del mundu. Amás, sentir en delda colos tarentinos, pos-y suministraren sofitu naval en reconquistar de Córcira.[12] Prontamente, prometió asistir a los tarentinos, inorando les pallabres del so sabiu y fiel conseyeru Cineas. Pero, yá que nun podía confiar l'ésitu de tal empresa al valor y fidelidá de les tropes italianes, empezó los preparativos pa llevar un poderosu exércitu con él. Estos preparativos caltuviéronlu ocupáu'l restu del añu y empiezos del siguiente. Los príncipes griegos fixeron tou lo que taba na so mano pa favorecer les sos designios, contentos de caltener alloñáu a un vecín tan peligrosu. Antígono II apurrió-y barcos, Antíoco dineru y Ptolomeo Cerauno tropes. Pirro dexó al so fíu Ptolomeo, de 15 años d'edá, a cargu del reinu.[13]

Guerres Pírriques editar

 
Movimientos de Pirro na guerra contra Roma (280-275 a. C).

Tan llueu tuvo preparáu, Pirro viaxó a Italia. Yera l'añu 280 e.C. y el rei cuntaba 38 años d'edá. Llevó consigo un exércitu de 20.000 infantes, 3000 caballeros, 2000 arqueros, 500 flonderos y 20 ó 50 elefantes, según les fontes. Primeramente unviara a Milo, unu de los sos xenerales, con un destacamentu de 3000 soldaos.[14] Tal yera la so impaciencia por llegar a Taranto y empezar les aiciones militares, que levó ancles primero que rematara la estación de les nubes. Apenes embarcara cuando españó una violenta torbonada, qu'esvalixó la flota. La so propia vida corrió peligru, y llegó a Taranto con apenes una pequeña porción del exércitu. Dempués d'un tiempu, los esvalixaos navíos empezaron a faer apaición. N'axuntando les tropes, empecipió los preparativos pa la guerra. Los habitantes de Taranto yeren xente llicencioso, pocu acostumada a los rigores de la guerra y ronciega a soportar dures privaciones. Asina, intentaron evitar apuntase nel exércitu y empezaron a quexase nes asamblees públiques de les esixencies de Pirro y de la conducta de les sos tropes. Pero l'epirota tratábalos más como si fuera'l so rei que'l so aliáu: cerró'l teatru y el restu de los llugares públicos y obligó a los mozos a sirvir nel so exércitu.

Guerra contra los romanos n'Italia editar

A pesar de los preparativos de Pirro, los romanos fueron los primeres en presentar batalla. El cónsul Publio Valerio Levino avanzó sobre Lucania. Pirro, ante la so inferioridá n'homes y material, intentó ganar tiempu al traviés de la negociación, por que pudieren xuníse-y los sos aliaos italiotas. D'esta miente, escribió al cónsul, ufiertándo-y mediar ente Roma y éstos. Pero'l desconocimientu del so enemigu y quiciabes la imprudencia lleváronlu a escribir pallabres arguyoses, que fueron respondíes nun tonu d'aventatu por Levino.[15]

Tocantes a nós, acostumamos castigar a los nuesos enemigos, non con pallabres, sinón con actos. Non te vamos convertir en xuez nos nuesos problemes colos tarentinos, samnitas o'l restu de los nuesos enemigos, y tampoco te vamos aceptar como garante pal pagu de cualquier indemnización, sinón que vamos decidir la resultancia con nueses mesmes armes y vamos afitar los castigos que nós deseyemos. Agora que tas avisáu d'ello, preparar pa ser non el nuesu xuez, sinón el nuesu rival.
Publio Valerio Levino[16]
Batalla d'Heraclea editar
 
Esquema de la batalla d'Heraclea.

Tarreciendo permanecer inactivu más tiempu, anque entá nun recibiera los refuerzos de los sos aliaos, Pirro atacó a los romanos coles sos propies tropes y los tarentinos. Dispunxo'l so exércitu ente les ciudaes de Pandosia y Heraclea de Lucania, nel calce esquierdu (septentrional) del ríu Siris. Los romanos acamparon na ribera sur del ríu y dieron empiezu al combate. Cruciaron el ríu y fueron atacaos darréu pola caballería de Pirro, que lideraba la carga en persona, estremándose como yera habitual polos sos xestos de valor individual. Los romanos, pel so llau, aguantaron l'ataque con bravura; y Pirro, viendo que la so caballería podía nun ser abonda, ordenó avanzar a la infantería. La batalla siguía apostada, y hasta siete veces avanzaron y recularon dambos exércitos. Nun foi hasta que Pirro traxo los sos elefantes a vanguardia, avasallando tou al so pasu, que los romanos entamaron la fuxida. La caballería tesalia completó la persecución y derrota. Los romanos fuxeron nun gran tracamundiu al traviés del ríu Siris, dexando'l so campamentu al conquistador. La batalla durara un día completu, y foi probablemente la llegada del anochar lo que salvó al exércitu romanu d'una destrucción completa. Aquellos qu'escaparon buscaron abellugu nuna ciudá Puglia.[17]

El númberu de baxes de dambos exércitos varia según les fontes, pero les perdes de Pirro, entá inferiores a les romanes, fueron abondo considerables, y una gran proporción de los sos oficiales y meyores tropes cayeren. Dizse que, mientres contemplaba'l campu de batalla, Pirro dixo:

Otra victoria como esta, y voi tener que tornar a Epiru solu
Pirro

Actuó con arrogancia tres la batalla, soterrando los cadabres de los romanos de la mesma que los de les sos propies tropes, y tratando a los prisioneros con amabilidá. Pa conmemorar esta victoria, Pirro escribió una dedicatoria nel oráculu de Dodona.[18]

Ultimátum a Roma editar

Esta victoria traxo consigo notables consecuencies. Los aliaos de Pirro, qu'hasta entós se caltuvieron a una prudente distancia, xunir al rei, ya inclusive dellos súbditos de Roma abandonaron la so causa. Consiguió ganase al so bandu a brucios, lucanos y samnitas. Pero la so victoria fuera costosa, y l'esperiencia de la última batalla enseñó-y les dificultaes que podía atopase nel so oxetivu de conquistar Roma. Con éses unvió al so ministru Cineas a Roma con propuestes de paz, mientres él axuntaba les fuercies de los sos aliaos y colaba amodo escontra la Italia central. Los términos qu'ufiertó na so propuesta fueron los d'un conquistador:

  • Que los romanos teníen de reconocer la independencia de los italiotas.
  • Que teníen de restaurar a samnitas, lucanos, apulios y brucios toles posesiones perdíes na guerra.
  • Que Roma tenía de roblar la paz con él mesmu y colos tarentinos.

Asina alcordárase'l tratáu de paz nestos términos, l'epirota devolvería tolos prisioneros romanos ensin rescate dalgunu. Cineas, que la so persuasiva elocuencia dizse que ganó más ciudaes pa Pirro que los sos exércitos, nun reparó en medios p'asegurar el favor de los romanos escontra'l so rei ya induci-yos a aceptar la paz. Les perspectives de la república paecíen tan escures que munchos senadores consideraron prudente aportar a les demandes de Pirro, y probablemente esto fadríen de nun ser pol discursu patrióticu del vieyu censor Apiu Claudio Ceco, quien refugó la idea de rindición y espulsó a Cineas de Roma esi mesmu día.[19]

Conquista de Palestrina editar
 
Meyora de Pirro sobre Roma.

Cineas tornó ante Pirro, rellatándo-y que nenguna resultancia podía esperar per vía diplomática. Consecuentemente, el rei decidió siguir la guerra con puxanza. Avanzó a estazón escontra Roma, escalando los terrenes de los aliaos romanos nel so camín. A'l so llombos topaba'l cónsul Levino, que'l so exércitu fuera reforzáu con dos lexones, reclutadas en Roma mientres el Senáu reconsideraba les ufiertes de Pirro. Sía que non, Levino nun s'aventuró a atacar a les cimeres fuercies del enemigu, sinón que se contentaba con hostigar la so marcha y retrasar la so meyora por aciu axiloses escaramuzas. En respuesta, Pirro prosiguió la meyora a una marcha más lenta pero firme, ensin atopar al frente digna oposición, hasta llegar a Preneste, que prindó. Topar a namái 35 km de Roma, mientres les sos avanzadures llegaben hasta 9 km al este de la ciudá. Una nueva marcha llevaría-y a les muralles de la ciudá, pero ellí vio frenáu la so meyora. Nesti momentu foi informáu de que se roblara la paz colos etruscos, y de que l'otru cónsul, Tiberio Coruncanio, tornara col so exércitu a Roma. Esmoreciérase toa esperanza d'alcordar la paz colos romanos, colo que Pirro decidió recular amodo a Campania. Dende esi llugar retirar a los sos cuarteles d'iviernu en Taranto, y nenguna otra batalla foi llibrada esi añu.

Iviernu en Taranto editar

Asina los exércitos acuartelar pa pasar l'iviernu, los romanos unviaron una embaxada a Pirro, col enfotu de tantiguar el rescate de los prisioneros romanos o'l so intercambiu por un númberu similar de prisioneros tarentinos o aliaos. Los embaxadores fueron recibíos por Pirro cola mayor distinción, y les sos entrevistes con Cayo Fabricio Luscino, vocera de la embaxada, dieron llugar a una de les más célebres hestories de los añales de Roma, enguapecida y rellatada de distintes maneres por poetes ya historiadores.[20]

Refugó, sicasí, aportar a los pidimientos de los romanos, pero coles mesmes, como amuesa del so enfotu nel honor romano y almiración escontra'l so calter, dexó que los prisioneros fueren a Roma a celebrar les Saturnales, axustando que tornaren a Taranto si'l Senáu romanu nun aceptaba los términos que-yos ufiertara primeramente al traviés de Cineas. Como'l Senáu permaneciera firme na so resolución, tolos prisioneros tornaron a Pirro, so l'amenaza de ser condergaos a muerte si permanecíen na ciudá.[21]

Batalla de Asculum editar

La guerra se reemprendió al añu siguiente, en 279 e.C. Pocu conocer d'esta campaña. Los cónsules en Roma yeren Publio Decio Mus y Publio Sulpicio Saverrión. Apulia foi'l principal campu d'operaciones, y la gran batalla de la campaña llibróse cerca d'Asculum. El primer alcuentru tuvo llugar a les veres d'un ríu, onde la naturaleza desigual del terrén complicaba los movimientos de la falanxe, dando ventaya a los romanos. Sicasí, Pirro maniobró hasta asitiar a los sos enemigos en llanu, onde los romanos fueron derrotaos y retiráronse al so campamentu. Ésti topábase tan cerca del campu de batalla, que nun cayeron más de 6000 romanos, mientres Pirro, d'alcuerdu a lo que recen los sos comentarios, perdió 3.505 soldaos.[22] Esta victoria nun concedió ventaya dalguna a Pirro, y viose obligáu a retirase de nuevu a Taranto pa pasar l'iviernu ensin mayores meyores. Pola so victoria en Asculum, a dichu tipu de trunfu llámase-y dende entós victoria pírrica, cuando'l trunfador consigue un ésitu a cuenta de importantes daños.[23] Respondiendo a les felicitaciones por vencer a los romanos, Pirro afirmó:

Ἂν ἔτι μίαν μάχην νικήσωμεν, ἀπολώλαμεν
¡Otra victoria como ésta y voi tar vencíu!
Pirro
Tregua con Roma editar
 
Pirro repara un campamentu romanu. Ilustración del llibru History of Pyrrhus de Jacob Abbott.

Nesta batalla, como asocedió en Heraclea, el gruesu de l'aición recayó casi puramente nes tropes griegues del rei, y l'estáu de Grecia, tres les invasiones gales d'esi añu, faía invidable la posibilidá de que Pirro recibiera refuerzos dende Epiru. Con éses Pirro evitó arriesgar les vides de los sos griegos sobrevivientes nuna nueva campaña contra los romanos.[24]

Recibió entós dos embajades procedentes de Siracusa. Tres una llarga guerra civil ente Tenón y Sóstrato, la ciudá atopábase indefensa ante la invasión púnica, y dambos xenerales buscaben el sofitu de Pirro. Esta empresa paecía más senciella qu'aquella na que s'atopaba embarcáu, y tenía l'atraición de la novedá, que siempres seduxera al rei. Sicasí, enantes yera necesariu suspender les hostilidaes colos romanos, que coles mesmes se topaben deseosos de trate llibres d'un oponente tan terrible y completar la subyugación del sur d'Italia ensin más interrupciones. Como dambos bandos compartíen deseos comunes, nun foi difícil que llegaren a un alcuerdu pa rematar la guerra. Esto asocedió a principios de 278 e.C. cuando unu de los médicos de Pirro, llamáu Nicias, desertó a les files romanes y propunxo a los cónsules envelenar al so señor. Los cónsules Fabricio y Emilio unviaron al desertor de vuelta ante'l so rei, afirmando que tarrecíen la idea de consiguir una victoria por aciu la traición.[25] P'amosar el so gratitud, Pirro unvió a Cineas a Roma con tolos prisioneros romanos, apurriéndolos ensin rescate. Paez que Roma dio entós una tregua a Pirro, non asina una paz formal, una y bones el rei nun consentir n'abandonar Italia.

Guerra contra los cartaxineses en Sicilia editar

 
Pirro asalta Lilibea. Ilustración del llibru History of Pyrrhus de Jacob Abbott.

Llibre pa movese a la isla, Pirro dirixióse ellí, dexando a Milo al cargu de Taranto, y al so fíu Alejandro con otra guarnición en Locri.[26] Los tarentinos reclamaron la retirada de les sos tropes, si éstes nun diben ayudar -yos nel campu de batalla, pero Pirro desoyó los sos pidimientos calteniendo la posesión de la so ciudá y la de Locri, esperando ser capaz de tornar llueu a Italia a la cabeza de los griegos sicilianos, de que la so islla la so imaxinación yá-y coronara soberanu.

En desembarcando en Siracusa, arbitró na paz ente Tenón y Sóstrato, y recibió soldaos y dineru d'otros gobernadores griegos sicilianos, como Heráclides de Leontino.[27] Permaneció en Sicilia más de dos años, de mediaos de 278 e.C. a finales de 276 e.C. Consiguió grandes ésitos iniciales, espulsando a los cartaxineses y conquistando la ciudá fortificada d'Erice, nun asediu nel cual foi'l primeru en xubir les escales y estremóse como de costume pol so coraxe. Foi proclamáu rei de Sicilia, títulu que destinó al so fíu Helenu (n'heriedu del so güelu, pos yera fíu de la fía de Agatocles), ente qu'acutaba l'inesistente títulu de rei d'Italia pal so fíu Alejandro.[28]

Los púnicos sollertar de tal forma ante'l so ésitu que-y ufiertaron barcos y dineru, a condición de que formara una alianza con ellos, a pesar de que nun faía enforma que roblaren un tratáu con Roma. De forma pocu intelixente, Pirro refugó la ufierta, que-y reportaría inmenses ventayes na so prosecución de la guerra contra Roma, y a instancies de los griegos sicilianos refugó cualquier tipu de pactu colos cartaxineses si nun sacupaben la islla por completu. Poco dempués, Pirro foi refugáu con fuertes perdes tres el so asaltu a la impenetrable ciudá de Lilibea. El prestíu de los sos ésitos esmuciérase.[29]

Tres la derrota de Lilibea, Pirro decidió construyir una flota y atacar a los cartaxineses n'África, como fixera Agatocles en 310 e.C. Pero los griegos sicilianos, que lu convidaren a la isla, agora taben deseosos de que partiera y urdieron argucias contra él. Esto llevó a represalies per parte de Pirro, quien actuó de forma calificada como cruel y tiránica polos griegos.[30] Viose envolubráu en ardides ya insurrecciones de too tipu, y llueu taba tan deseosu d'abandonar la islla como enantes tuvo de salir d'Italia. Con éses cuando los sos aliaos italianos rogáronlu de nuevu la so asistencia, tornó prontamente a la península. Antes de partir, xirar a almirar la islla y dixo en voz alta:

¡Qué bonu sable de combate dexamos equí pa romanos y cartaxineses!
Pirro[31]

Regresu a Italia editar

Pirro tornó a Italia na seronda de 276 e.C. Foi atacáu por una flota cartaxinesa nel so viaxe, perdiendo setenta de los barcos de guerra que llograra en Sicilia. Cuando desembarcó, tuvo qu'abrir camín lluchando contra los mamertinos, que cruciaren l'estrechu de Mesina pa evitar la so llegada. Ganó-yos tres intensos combates, y finalmente llegó a la seguridá de Taranto. Les sos tropes cuntaben daquella aproximao los mesmos númberos que la primer vegada que desembarcara n'Italia, pero d'una calidá bien distinta. Los fieles epirotes cayeren na so mayoría, y les sos fuercies consistíen principalmente en mercenarios, reclutados n'Italia y de que la so fidelidá namái podía tar seguro mientres los conduxera a la victoria, pagara los sos sueldos y consintiera los saqueos.

Pirro nun permaneció inactivu en Taranto, sinón qu'empezó rápido les operaciones, anque la estación yá paecía avanzada. Recuperó Locri, que se remontara y pasara a los romanos. Como equí viérase en dificultaes pa llograr el dineru necesario pa pagar a tolos sos soldaos, y nun consiguiendo más de los sos aliaos, foi inducíu por dalgunos epicúreos a apoderase de les ayalgues del templu de Proserpina.

Piedá a destiempu ye superstición, y bon conseyu ye aquél que lleva a consiguir riqueza ensin esfuerciu.
Pirro[32]

Los barcos en que'l dineru tenía de ser embarcáu pa tresportalo a Taranto, fueron devueltos a Locri por una nube. Esta circunstancia afectó fondamente al ánimu de Pirro: ordenó que les ayalgues fueren reintegraos al templu y condergó a muerte al desventuráu que-y aconseyó cometer esi actu profanu. De magar, como él mesmu comenta nes sos memories, vivió acoradáu pola idea de que la roxura de Proserpina escorríalu y llevaba a la ruina.[33]

Batalla de Benevento editar

L'añu 274 e.C. representó'l final de la carrera militar de Pirro n'Italia. Los cónsules en Roma yeren Manio Curio Dentato y Servio Cornelio Merenda, el primeru de los cualos coló a Samnio y dempués entró en Lucania. Pirro avanzó contra Curio, acampáu pela rodiada de Benevento, y resolvió ataca-y primero que llegara Cornelio. Como Curio nun deseyaba arriesgase a entablar batalla namái col so exércitu, el rei entamó atacar el campamentu romanu a la cayida de la nueche. Pero erró los cálculos en tiempu y distancia: les antorches consumiéronse, los incursores equivocaron el so camín y el sol yá asomaba nel horizonte cuando algamaron les llombes sobre'l campamentu romanu. Sicasí, la so llegada coyó a los romanos por sorpresa, pero como la batalla paecía inevitable, Curio formó a les sos tropes. Les exhaustas fuercies de Pirro fueron fácilmente refugaes, dos elefantes morrieron y ocho más fueron prindaos. Afaláu polos sos progresos, Curio nun duldar n'enfrentase al rei en campu abierto. Una ala de los romanos resultó victoriosa, mientres la otra foi refugada pola falanxe y los elefantes escontra'l so campu. Pero la so retirada foi cubierta por una agua de proyeutiles procedentes de les empalizadas del campamentu. Los proyeutiles impactaron sobre los elefantes, que volvieron sobre los sos pasos y afararon tou al so pasu. Los romanos volvieron entós a cargar, ganando agora fácilmente al enemigu, que se retiró en desorde. La derrota foi completa, y Pirro llegó a Taranto con namái unos pocos caballeros.[34]

Regresu a Epiru editar

Yera imposible prosiguir la guerra más tiempu ensin una nueva fonte de suministru de tropes de refrescu, polo que pidió ayuda a los reis de Macedonia y Siria. Como estos ignoraren les sos súpliques, nun-y quedó otra alternativa qu'abandonar Italia. Tornó a Grecia a finales del añu, dexando a Milo con una guarnición en Taranto, como promesa de tornar a Italia en dalgún momentu futuru. Pirro llegó a Epiru a finales de 274 e.C. tres una ausencia de seis años. Traxo de vuelta namái 8000 infantes y 500 caballeros, y tan pocu dineru que nin siquier éstos podía caltener ensin acometer nueves empreses militares.[35]

Invasión de Macedonia editar

Por ello, a empiezos del siguiente añu - 273 e.C. - invadió Macedonia, onde reinaba daquella Antígono II Gónatas. Reforzó'l so exércitu con un cuerpu de mercenarios galos, y primeramente el so únicu oxetivu paecía ser el saquéu. Pero'l so ésitu devasó en demasía les sos mires: llogró la posesión de delles ciudaes ensin resistencia, y cuando finalmente Antígono avanzó al so alcuentru, -y emboscó nun escobiu, acabando cola mayoría de los sos mercenarios galos y prindando los sos elefantes. El monarca macedoniu vio como'l so falanxe desertaba y daba la bienvenida a Pirro como rei, y retiróse pola mariña, recuperando delles ciudaes costeres al so pasu.[35] Valoró especialmente Pirro la derrota de los enemigos galos, y consagró la meyor parte del botín al templu d'Atenea d'Itone, inscribiendo nél una elexía:

A Atenea Itónide en don consagra
estos escudos Pirro el Moloso,
a los feroces galos arrincaos
cuando trunfó sobre Antígono y el so hueste.
¿De qué hai que maraviase agora, si enantes
los eácidas fueron invencibles?

Pirro convirtióse asina en rei de Macedonia per segunda vegada, pero apenes tomara posesión del reinu cuando'l so espíritu inquietu llevólu a nueves xestes.

Guerra con Esparta editar

Cleónimo fuera escluyíu del tronu espartanu munchos años tras, y recibiera apocayá un nuevu insultu de la familia que reinaba nel so llugar: Acrótato, fíu d'Areo I, seduxera a Quelidonis (Χελιδονίς), nueva esposa de Cleónimo. Ésti, vidueñu de vengación, allegó a la corte de Pirro y persuadió-y pa declarar la guerra a Esparta.

Pirro efectuó una espedición al Peloponeso. Mientres s'atopaba ellí, recibió a delles embaxaes, ente elles la espartana. Prometió unviar los sos fíos a Esparta, por que fueren entrenaos según los preceptos de Licurgo. Mientres los embaxadores remarcaben la naturaleza pacífico y amigable de Pirro, ésti coló a Laconia en 272 e.C. con un exércitu de 25.000 infantes, 2000 caballeros y 24 elefantes. Cuando los unviaos lacedemonios reprocháron-y actuar en contra de les sos pallabres, ésti respondió sonriendo:

Cuando vós los espartanos resolvéis faer la guerra, ye la vuesa costume nun informar d'ello al enemigu. Nun m'acuséis, por tanto, d'inxusticia, si utilicé una estrataxema espartana contra los mesmos espartanos.
Pirro[36]

Tal fuercia paecía imparable. Na ciudá nun tomaren midíes defensives, y el mesmu rei Areo alcuéntrase en Creta, aidando a los gortinos. Asina llegó Pirro, Cleónimo apuró-y a atacar direutamente la ciudá. Según Plutarcu, como'l día topábase avanzáu, Pirro resolvió retrasar l'ataque hasta a otru día, tarreciendo que los sos homes escalaren la ciudá si cayía dempués del atapecer. Mientres la nueche los espartanos nun se caltuvieron de brazos cruzaos: Tolos habitantes, vieyos y nuevos, homes y muyeres, trabayaron ensin posa en cavar un fondu foso frente al campu enemigo, y a la fin de cada dique formaron una fuerte barricada de carretes.[37] Pausanias, sicasí, diz que diches trincheres y barricaes esistíen yá dende la guerra de 295 e.C. contra Demetrio, ya inclusive edificaciones cubriendo los puntos más débiles. Tamién afirma que los espartanos presentaron batalla a Pirro, xunto a los sos aliaos argivos y mesenios, y fueron derrotaos, tres los que l'epirota contentar con escalar el campamentu enemigu.[38] Según otros autores, al siguiente día, Pirro avanzó escontra la ciudá, pero foi refugáu polos espartanos, que lluchaben sol mandu del so mozu líder Acrótato de manera digna a la so fama ancestral. Anovó l'asaltu a otru día, ensin meyor resultáu. La llegada de Areo con 2000 cretenses y d'Aminias de Focea, xeneral de Antígono, con tropes auxiliares dende Corintu, obligó a Pirro a abandonar toa esperanza de conquistar la ciudá. Nun abandonó la so xera por completu, pos resolvió pasar l'iviernu nel Peloponeso y preparar pa nueves operaciones a la llegada de la primavera.[39]

Ataque a Argos y muerte editar

 
Muerte de Pirro. Ilustración en "History of Pyrrhus" de Abbott, edición de 1901.

Mientres faía estos preparativos, recibió la invitación d'Aristeas, unu de los notables d'Argos, p'asisti-y contra'l so rival Arístipo, que la so causa favorecía Antígono. Pirro empezó la so meyora dende Laconia, pero nun algamar Argos ensin severos combates, pos los espartanos de Areo fadiaron la so marcha y ocuparon dalgunos de los pasos de monte. N'unu d'estos alcuentros morrió'l so primoxénitu Ptolomeo, con gran dolor de Pirro, que vengó la so muerte acabando cola vida del líder del destacamentu lacedemoniu coles sos propies manes. Cuando llegó a la vecindá de Argos, atopó a Antígono acampáu nuna de les llombes xunto a la ciudá, pero nun pudo induci-y a presentar batalla.

Esistía un partíu en Argos, que nun pertenecía a nenguna de les faiciones contendientes, ansiosa por llibrase tantu de Pirro como de Antígono. Mandaron una embaxada a dambos reis, rogándo-yos que se retiraren de la ciudá. Antígono amosóse d'alcuerdu, y unvió al so fíu como rehén, pero Pirro refugó pela so parte y nun unvió nengún rehén. Al anochecer, Aristeas dexó'l pasu de Pirro a la ciudá, quien coló sobre'l mercáu con parte de les sos tropes, dexando al so fíu Helenu col gruesu del so exércitu nel esterior. Cuando se dio l'alarma, la ciudadela foi ocupada polos argivos de la faición contraria. Areo y los sos espartanos, que siguieren de cerca a Pirro, entraron na ciudá. Antígono pudo introducir tamién una porción de los sos soldaos nel interior, sol mandu del so fíu Alciones, mientres él permanecía fora col gruesu del exércitu.

A les lluces del amanecer, Pirro vio que toles places fuertes topar so control enemigu, faciendo necesariu que se retirara. Unvió órdenes al so fíu Helenu pa romper parte de les muralles, llugar por onde podría retirase con mayor facilidá, pero por cuenta de un error na entrega del mensaxe, Helenu intentó enfusar na ciudá pol mesmu llugar en que Pirro retirábase. Les dos marees atopar de frente, y p'aumentar el tracamundiu unu de los elefantes cayó al suelu na puerta, y un segundu tornóse selvaxe ya ingobernable. Pirro topar a retaguardia, nun llugar más ampliu de la ciudá, intentando caltener a raya al enemigu. Mientres combatía, foi llixeramente mancáu nel pechu por una xavalina y, al xirar pa vengase del argivo que-y atacara, la madre del soldáu, viendo al so fíu en peligru, refundió dende'l teyáu de la casa en que se topaba una pesada texa, que cutió a Pirro na nuca. Cayó del so caballu amoriáu y foi reconocíu por unu de los soldaos de Antígono llamáu Zópiro. Foi asesináu ellí onde xacía, degolláu y la so cabeza unviada a Alciones, que llevó exultante el sangrientu troféu al so padre Antígono. Pero ésti estremó la mirada y fixo soterrar el so cuerpu con tolos honores. Los sos restos fueron depositaos nel templu de Démeter.[40]

Legáu editar

Pirro tuvo cuatro esposes:

  1. Antígona, fía de Berenice I d'Exiptu.
  2. Una fía d'Audoleón, rei de los peonios.
  3. Bircenna, fía de Bardilis I, rei de los ilirios.
  4. Lanassa, fía d'Agatocles de Siracusa.

Los sos fíos fueron:

  1. Ptolomeo, nacíu en 295 e.C. y muertu en combate en 272 e.C.[41]
  2. Alejandro, qu'asocedió al so padre como rei d'Epiru.[42]
  3. Helenu, fíu de Lanassa.[43]
  4. Nereis, que se casó con Gelón de Siracusa.
  5. Olimpia, que se casó col so hermanu Alejandro.
  6. Deidamia o Laodamia.

Balance editar

Pirro finó en 272 e.C. a los 46 años d'edá y nel so trentenu segundu añu de reináu. Foi'l mayor guerreru y unu de los meyores príncipes del so tiempu. Si xúlgase-y dende'l puntu de vista de correición y moralidá pública, va apaecer como un monarca esmolecíu namái pol so engrandecimiento personal, capaz de sacrificar los derechos d'otres naciones pa medría de la so gloria y prestu de les sos ambiciones. Si xúlgase-y d'alcuerdu a la moral de la so dómina, en que cualquier príncipe griegu creía tener derechu a reinar sobre aquellos territorios que la so espada pudiera ganar, vemos más traces dignes d'almiración que de censura na so conducta.

L'historiador griegu Plutarco fala d'él nestos términos:

(...) darréu pasaba d'unes esperances a otres, d'una prosperidá tomaba ocasión pa otres varies, si cayía intentaba reparar la cayida con nueves empreses, y nin por victories nin por derrotes faía posa en mortificarse nin en ser mortificado.
Plutarco, Vides Paraleles: Pirro 30

L'escritor estauxunidense Jacob Abbott diz d'él:

His capacity and genius were in fact so great, as to make him, perhaps, the most conspicuous example that the world has produced of the manner in which the highest power and the noblest opportunities may be wasted and thrown away. He accomplished nothing. He had no plan, non aim, non object, but obeyed every momentary impulse, and entered, without thought and without calculation, into any scheme that chance, or the ambitious designs of others, might lay before him (...) His crimes against the peace and welfare of mankind did not arise from any peculiar depravity; he was, on the contrary, naturally of a noble and generous spirit (...)
La so capacidá y xenialidá fueron en realidá tan grandes como pa converti-y, quiciabes, nel exemplu más evidente que produció'l mundu de cómo un gran poder y les oportunidaes más nobles pueden ser desperdiciadas y refundiaes pela borda. Nun consiguió nada. Nun tenía un plan, un oxetivu, sinón qu'obedecía a cada impulsu momentaneu, y entamaba ensin cuidu nin reflexón previa cualquier xera que l'azar, o los ambiciosos designios d'otros, pudieren asitiar frente a él (...) Los sos crímenes contra la paz y bienestar de la humanidá nun nacieron de nenguna estraña depravación, sinón que, otra manera, yera de noble y arrogante espíritu.
*Abbott, Jacob; Charles Mason Remey, Robert Todd Lincoln (1854). History of Pyrrhus (n'inglés). Nueva York y Londres: Harper & Brothers.

Montesquieu dedíca-y un capítulu enteru, el cuartu, na so obra Considérations sur cáuses-yos de la grandeur des Romains et de leur décadence (1721):

El grandor de Pirro nun consistía n'otra cosa que nes sos cualidaes personales. Plutarco diznos que se vio obligáu a faer la guerra porque nun podía caltener entreteníos los seis mil homes d'infantería y seis mil de caballería con que cuntaba. Esti príncipe, señor d'un pequeñu Estáu del que nun se volvió a oyer falar dempués d'él, yera un aventureru que s'embarcaba n'empreses continues porque nun podía subsistir sinón entamándoles.
*de Secondat, Charles Louis (1962). «Capítulu IV: De Pirro», Grandeza y decadencia de los romanos (Coleición Austral), traducción de Matilde Huici, 4ª 253 (en castellanu), Madrid: Espasa Calpe, páx. 152. OCLC 1905368.

«Victoria pírrica» editar

La espresión «victoria pírrica» convirtióse col pasu del tiempu en sinónimu d'ésitu llográu a un costu bien alto, y que non siempres merez la pena consiguir. Esta espresión pasó a aplicase a tolos ámbitos y non yá el militar: por casu, la resultancia d'unes eleiciones ganaes per un escasu marxe que nun dexen a un partíu aportar al gobiernu. Esisten dellos exemplos militares, sicasí, de victories pírriques, como la operación Market Garden mientres la Segunda Guerra Mundial, mientres la cual los Aliaos perdieron más homes qu'en tol desembarcu de Normandía. Tres la operación, Bernardo de Lippe-Biesterfeld, príncipe de los Países Baxos, declaró:

Nunca más va poder el mio país dase'l luxu de sufrir otru de los ésitos de Montgomery
Príncipe Bernardo de los Países Baxos, entrevista a C. Ryan[44]

Pirro como gobernante editar

El gobiernu sobre los sos dominios nativos paez ser xustu ya indulxente, pos los sos epirotes permanecieron siempres fieles al so rei inclusive mientres la so llarga ausencia n'Italia y Sicilia. Les sos guerres nel estranxeru llevar a cabu ensin crueldá o opresión innecesaries, y acúsase-y de menos crímenes qu'a cualesquier de los sos contemporáneos. El mayor testimoniu de la excelencia de la so vida privada percibir en que, nesos tiempos de traición y corrupción, siempres caltuvo'l ciñu de los sos sirvientes. Por ello, cola solitaria esceición del médicu qu'ufiertó envelena-y, nun se menta nenguna ocasión en que fuera abandonáu o traicionáu por oficiales o amigos. Col so arroxu, la so capacidá estratéxica, la so bonable conducta y el so porte real, pudo convertise nel monarca más poderosu del so tiempu, si hubiera perseverado firmemente nel oxetivu inmediatu que tenía ante él. Pero nunca folgaba satisfechu con nenguna nueva adquisición, y siempres buscaba nuevos oxetivos: Antígono comparába-y con un xugador de dados, que consiguía delles tiraes afortunaes, pero yera incapaz d'aprovechales.

Pirro como xeneral editar

Pirro foi aludíu darréu como unu de los meyores xenerales qu'esistieren. Procles el cartaxinés considerába-y cimeru inclusive a Alejandro nes artes de la guerra.[45] Aníbal afirmó que, de tolos xenerales, Pirro yera'l primeru, Escipión el segundu y él mesmu terceru[46] anque según otra versión asitiaba a Alejandro de primeres, a Pirro en segundu y a él mesmu en tercer llugar.[47]

Procles el cartaxinés de fechu consideraba cimeru a Alejandro tocantes a la so bona fortuna y a la brillantez de los sos llogros; pero dicía que Pirro yera'l meyor tácticu d'infantería y caballería y n'invención d'estrataxemes de guerra.
Pausanias, Descripción de Grecia 4.35.4

L'historiador militar romanu Frontino reflexa dalgunes de les táctiques de Pirro nel so llibru Stratagemata (estrataxemes):

(...) ente munchos otros preceptos sobre l'arte de la guerra, encamentaba nun primir nunca ensin fuelgu tres un enemigu en fuga, non yá pa evitar que se viera obligáu a aguantar furiosamente, por cuenta de la necesidá, sinón tamién por que nel futuru esi mesmu enemigu viérase más inclináu a fuxir, sabiendo que'l so vencedor nun intentaría destruyi-y na fuxida.
Frontino, Estrataxemes 2, 6.9

L'historiador militar estauxunidense Theodore Ayrault Dodge escribe a cuenta de Pirro:

Pirro nun puede ser cuntáu ente los grandes soldaos de la Hestoria. Yera brillosu, nun escarecía d'habilidá, tenía la presencia y munches de les cualidaes intelectuales que van acomuñaes a un gran capitán. Pero nun tenía solidez. Los sos planes nun teníen consistencia. Fracasó'l so política sobre les ciudaes de Sicilia ya Italia, y la mayoría de les sos aiciones militares basar na audacia más que na planificación.

Pirro como escritor editar

Pirro escribió un llibru sobre l'arte de la guerra, bien popular en tiempos de Cicerón[49] y los sos comentarios son citaos tantu por Dionisio d'Halicarnasu como por Plutarcu.

Tamién desenvolvió un xuegu de táctiques militares. Esti xuegu de guerra foi darréu conocíu en Roma como Latrunculi,[50] y los grandes xugadores d'esti xuegu extraordinariamente difícil d'estratexa, construcción de campamentos, meyora y retirada, yeren allabaos na poesía.[51] o nel so epitafiu.[52] Intentóse reconstruyir el xuegu en delles ocasiones,[53] poco convincentes ante la lluz de les evidencies de l'Antigüedá. La so manera de xuegu, y el rol del dadu nel mesmu, pueden deducise hasta ciertu puntu de les descripciones d'Ovidiu en Tristia 2.475-80, del Laus Pisonis, fragmentos del perdíu Sobre los xuegos de los griegos de Suetonio, Pólux 9.97-8, y un tratáu y poema renacentista de Celio Calcagnini de Ferrara (p. 296-300).

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Julius Kaerst (1893). «Alexandros 7 (Pauly-Wissowa)» (n'alemán). categoría:Pauly-Wissowa vol. I,1. 
  2. Just. 17.3
    Plut. Pirr. 2 - 3
  3. Porfirio 42.11,5
  4. Veleyo Patérculo 1.14.6
  5. Plut. Pirr. 6, colos agregos de Niebuhr, Hist. de Roma vol. iii. nota 811, Παραναίαν en llugar de Παραλίαν.
  6. Thirlwall, Grecia vol. viii. p. 16.
  7. Pausanias, Descripción de Grecia I.10.2.
  8. apud Euseb. Arm. p. 329, ed. Aucher; apud Syncell. p. 266a.
  9. Plut. Pirr. 12; Paus. 1.10.2
  10. Comp. Niebuhr, Hist. de Roma, vol. iii. nota 813.
  11. Paus. 1.9,7. Pausanias describe a Pirro como «de naturaleza errabunda». Jerónimo de Cardia diz que Lisímaco «destruyó les tumbes y espardió los güesos de los muertos», afirmación cuestionada por Pausanias.
  12. Paus. 1.12,1
  13. Just. 17.2, 18.1.
  14. Plut. Pirr. 15
    Just. 17.2.
  15. Dionisio d'Halicarnasu 19.9,1-10,5
  16. DionHal. 17.17
  17. Niebuhr conxetura que podría tratase de Venusia.
  18. Dittenberger, Syllogê 392
  19. Plut. Pirr. 18-19
  20. Smith's Dictionary of Greek and Roman Biography and Mythology (Boston: Little, Brown and co., 1867), Luscinus, Fabricius
  21. Este ye'l rellatu de los fechos según Apiano, Guerres Samnitas 10.4, 5 y Plutarcu Vides Paraleles:Pirro 20. Otres fontes tienen rocea d'a qu'a los prisioneros fóra-yos dexáu abandonar Taranto de manera incondicional y ensin un rescate: Liv. Epit. 13; Zonar. 8.4; Flor. 1.18; Eutrop. 2.7; Aurel. Vict. de Vir. Ill. 35.
  22. Este ye'l recuentu de Jerónimo de Cardia, recoyíu por Plutarco, y abondo exactu en llinies xenerales. Los analistes romanos, otra manera, representaron la batalla bien como un empate, o reclamaron la victoria pa la so nación: Liv. Epit. 13 ; Zonar. 8.5; Eutrop. 2.13; Ores. 4.1 Flor. 1.18.9
  23. Diodoro califica a estes batalles como victories cadmias, «nes que'l vencedor sufre desgracia, mientres el vencíu nun cuerre peligru dada la magnitú de los sos dominios» (Biblioteca 22.6). La suda, pela so parte, describe una victoria cadmia como aquella en que'l vencedor de la batalla sufre más baxes que'l so enemigu.
  24. Diodoro Sículu Biblioteca histórica 22.8 pon estes pallabres na boca de Pirro:
    Si consigo la victoria nuna sola batalla más contra los romanos, nun va quedar nes mios files nin unu namái de los soldaos que vinieron conmigo a Italia.
  25. Aulo Gelio, Nueches Átiques 3.8
  26. Justino, 18.2; Zonaras 8.5.
  27. Diod. Sic. Bib. 22.6
  28. Just. Epit. 23.3,2-3 Sicasí recibiera'l títulu de xeneral de Sicilia, ye dudosu si realmente recibió'l títulu de rei o ésti foi autoproclamado.
  29. La campaña siciliana de Pirro narrar en Diodoro Sículu Biblioteca histórica, 22.10
  30. Los actos despóticos de Pirro en Sicilia narrar Dionisio d'Halicarnasu en Antigüedaes Romanes 20.8
  31. Plutarco, Dichos de reis y comandantes, 184
  32. Apiano, Samníticas 12.4
  33. Dionis. A. R. 19.9, 10; Apiano, Samn. xii.
  34. Plutarco Pirro 25
  35. 35,0 35,1 Plut. Pirr. 26
  36. Polieno, Estrataxemes 6.1
  37. Plut. Pirr. 27
  38. Pausanias, Descripción de Grecia 1.13.6
  39. Plutarco Pirro 29
  40. Pausanias 1.13.8.
  41. Smith's Dictionary of Greek and Roman Biography and Mythology (Boston: Little, Brown and co., 1867), Ptolemaeus
  42. Smith's Dictionary of Greek and Roman Biography and Mythology (Boston: Little, Brown and co., 1867), Alexander
  43. Smith's Dictionary of Greek and Roman Biography and Mythology (Boston: Little, Brown and co., 1867), Helenus
  44. Ryan, C., op. cit., p. 597
  45. Pausanias 4.35.4
  46. Plut. Pirr. 8
  47. Plut. Flam. 21
  48. Dodge, Theodore A. (1891). Hannibal, a history of the art of war among the Carthaginians and Romans down to the Battle of Pydna, 168 B. C., with a detailed account of the Second Punic War. Boston & New York: Houghton Mifflin Company. ISBN 0-306-81362-9.
  49. Cic. Fam. 9.25, comp. Fabric. Bibl. Graec. vol. iv. p. 343
  50. Der Kleine Pauly III (1969) 516 (latrunculorum ludus)
  51. Calpurniu Sículu, Laus Pisonis 190 - 208
  52. Cil 13.444
  53. Oxford History of Board Games (1999), incluyendo la reconstrucción de Schaedler.

Bibliografía editar

Ye obligatoriu indicar l'idioma de Wikisource.

  • Seignobos, Charles (1930). Historia Universal Oriente y Grecia (en castellanu). Madrid: Daniel Jorro.
  • Levi, Peter (1930). Grecia, trubiecu d'Occidente (en castellanu). Barcelona: Foliu S.A.. ISBN 84-226-2616-0.
  • La Hestoria y los sos protagonistes Ediciones Dolmen, 2000.
  • Droysen, Geschichte des Helienismus vol I, pp. 249, 496, 535, 554-626, vol. II pp. 89, 110-163, 183-200.
  • Thirlwall, History of Greece vol. VII, pp. 288, 353, 362-364, vol. VIII pp. 4, 5, 15, 16, 26-40, 67-76.
  • Niebuhr, History of Rome pp. 450-465, 474-522.
  • Arnold, History of Rome vol. III pp. 439-445, 481-520.
  • Abbott, Jacob; Charles Mason Remey, Robert Todd Lincoln (1854). History of Pyrrhus (n'inglés). Nueva York y Londres: Harper & Brothers.
  • Traducción completa al castellán del llibru II de Estrataxemes (Pirro d'Epiru. Capítulu III, estremáu 21), una obra de Sestu Julio Frontino, en satrapa1.com
  • The History of Rome (Historia de Roma), por Theodor Mommsen. (n'inglés)
  • Garoufalias, Petros Y. Pyrrhus, King of Epirus ISBN 0-905743-13-X
  • Winkes, Rolf The Pyrrhus Portrait, en The Age of Pyrrhus, Proceedings of an International Conference held at Brown University April 8-10, 1988 (Archaeologia Transatlantica XI), Providence 1992, pp. 175-188.

Enllaces esternos editar