Saskatchewan (Tocante a esti soníu /səˈskætʃəwə(ɑː)n/ ) ye una provincia del oeste de Canadá, ye la provincia central de les Praderíes canadienses. La so capital ye Regina y la so ciudá más poblada ye Saskatoon.

Saskatchewan
Bandera de Saskatchewan (es) Traducir Escudo de Saskatchewan (es) Traducir
Alministración
PaísBandera de Canadá Canadá
ISO 3166-2 CA-SK
Tipu d'entidá provincia del Canadá
Capital Regina
Premier of Saskatchewan (en) Traducir Scott Moe
Nome oficial Saskatchewan (en)
Saskatchewan (fr)
Nome llocal Saskatchewan (en)
Llingües oficiales inglés
Xeografía
Coordenaes 55°N 106°W / 55°N 106°O / 55; -106
Superficie 651900 km²
Llenda con Manitoba, Territorios del Noroeste, Alberta, Dakota del Norte y Montana
Puntu más altu Montañas Cypress (es) Traducir
Puntu más baxu Lago Athabasca (es) Traducir
Demografía
Población 1 168 057 hab. (1r ochobre 2017)
Densidá 1,79 hab/km²
Más información
Estaya horaria UTC−06:00, Mountain Time Zone (MTZ) y Hora Estándar Central
Fundación 1905
saskatchewan.ca
Cambiar los datos en Wikidata

La mayor parte de la so población concentrar na parte sur de la provincia. L'agricultura ye una parte fundamental na economía de Saskatchewan, sobremanera el trigu, del que se collecha'l 45% de too Canadá. Otra fonte fundamental de la economía de la provincia ye la minería. Saskatchewan ye la mayor productora d'uraniu del mundu.

Toponimia editar

El nome de la provincia provién del ríu Saskatchewan, que'l so nome deriva del cree: kisiskāciwani-sīpiy, que significa "ríu de cursu rápidu".[1]

Xeografía editar

A les traces, Saskatchewan tien forma de trapeciu, con un área de 588.276,09 km². Sicasí, por cuenta del so tamañu, les llendes septentrional y meridional, que son segmentos de los paralelos 49° norte y 60° norte, respeutivamente, presenten una combadura apreciable. Amás, la llende oriental de la provincia ta parcialmente torcíu en llugar de siguir un meridianu, cuando les llinies de correición fueron escurríes por topógrafos antes del programa (1880-1928). Saskatchewan llinda al oeste con Alberta, al norte colos Territorios del Noroeste, al este con Manitoba, y al sur colos estaos estauxunidenses de Montana y Dakota del Norte. Saskatchewan ye la única provincia canadiense na que nenguna de les sos fronteres corresponder con traces xeográfiques físicos. Ye tamién una de los dos úniques provincies ensin salida al mar, xunto con Alberta.

Saskatchewan ta formada por dos rexones naturales principales: l'Escudu Canadiense nel norte y les Llanures Interiores nel sur. El norte de Saskatchewan ta cubiertu principalmente pol bosque boreal sacante les Dunes de Sable del Llagu Athabasca, les dunes de sable actives más grandes del mundu al norte del paralelu 58°, axacentes a orellar sur del llagu Athabasca. El sur de Saskatchewan contién otra área con dunes de sable conocíes como "les Grandes Llombes d'Arena" que cubren 300 km². Les Llombes del Ciprés (Cypress Hills), alcontraes nel cantu suroeste de Saskatchewan y Killdeer Badlands (Grasslands National Park) son árees de la provincia que permanecieron ensin conxelase mientres l'últimu periodu de glaciación.

El puntu más altu de la provincia, a 1.468 metros d'altor, ta alcontráu nes Llombes del Ciprés. El puntu más baxu, con 213 metros, ta na vera de llagu Athabasca nel estremu norte. La provincia tien nueve cuenques hidrográfiques distintes[2][3] formaes per dellos ríos que desagüen n'agües del océanu Árticu, badea de Hudson y golfu de Méxicu.

Clima editar

Saskatchewan ta lloñe de cualquier masa significativo d'agua. Esto, combináu cola so llatitú norte produz un branu fríu tipu clima continental húmedu (na clasificación climática de Köppen, Dfb) na metá esti, y clima d'estepa de secu a semiárido (na clasificación de Köppen, Bsk) na parte occidental de la provincia. Los branos pueden ser bien calientes, con temperatures percima de 32 °C mientres el día. Hai raches de vientos templaos del sur procedentes de los Estaos Xuníos mientres la mayor parte de xunetu y agostu. Magar los iviernos pueden ser caltriantes, con temperatures máximes per debaxo de -17 °C mientres selmanes, los vientos chinook (vientos templaos y húmedos) de cutiu soplen del sur, trayendo periodos nidios. La precipitación añal media va de 30 a 45 cm a lo llargo de la provincia, col gruesu de l'agua en xunu, xunetu y agostu.[4]

División alministrativa editar

Conceyos editar

 
Mapa xeográficu de Saskatchewan.

Los diez conceyos más grandes según la so población

Municipalidá !2001 1996
Saskatoon 196.811 193.653
Regina 178.225 180.404
Prince Albert 34.291 34.777
Moose Jaw 32.131 32.973
Yorkton 15.107 15.154
Swift Current 14.821 14.890
North Battleford 13.692 14.051
Estevan 10.242 10.752
Weyburn 9.534 9.723
Corman Park 8.093 7.142

La siguiente llista nun inclúi a Lloydminster, que tien una población total de 23.632 habitantes y estiéndese a entrambos llaos de la frontera con Alberta. Acordies col censu de 2001, namái 7.840 persones vivíen nel sector perteneciente a Saskatchewan, lo qu'asitiaría a esta ciudá nel oncenu llugar al respective de los conceyos más grandes de la provincia. Toles comunidaes rellacionaes son consideraes ciudaes pola provincia, cola esceición de Corman Park, que ye una municipalidá rural. Los conceyos de la provincia con una población de 5.000 o más habitantes reciben oficialmente'l estatus de ciudá.

Historia editar

 
Ríu Saskatchewan.

Antes de la llegada de los europeos, Saskatchewan atopábase habitada poles tribus athabaskan, algonquiana, y siux. El primer européu n'instalase en Saskatchewan foi Henry Kelsey en 1690, que saleó a lo llargo del ríu Saskatchewan nun intentu por comerciar con piel, mercándo-yla a los indíxenes de la zona. El primer establecimientu d'orixe européu foi la Compañía de la Badea de Hudson, asitiada en Cumberland House y fundada por Samuel Hearne en 1774.

Tres la venta de la Luisiana en 1803 por Francia a Estaos Xuníos, parte de les provincies actuales d'Alberta y Saskatchewan, nel actual Canadá, pasaron a Estaos Xuníos, que dexaría esa parte al Reinu Xuníu en 1818.

A mediaos del sieglu XIX, les espediciones científiques encabezaes por John Palliser y Henry Youle Hind esploraron la rexón de la pradería provincial.

Na década de 1870, el Gobiernu de Canadá formó los Territorios del Noroeste p'alministrar al vastu territoriu entendíu ente la Columbia Británica y Manitoba. El gobiernu aportó tamién a la firma d'una serie de trataos colos nativoamericanos de la so redolada, lo que fomentó la rellación ente les "Primeres Naciones" (n'inglés, "First Nations"), como les conoz anguaño, y la Corona. Poco dempués, les Primeres Naciones veríense emburriaes a ciertes reserves.

La colonización de la provincia coyó vuelu cuando la Canadian Pacific Railway (Vía canadiense del Pacíficu) foi construyida a empiezos de los años 1880, y el gobiernu federal estremó a la tierra conforme a la Midida del dominiu terrestre, otorgando fanegas llibres a colonos voluntarios.

La policía montada del noroeste edificó unos cuantos puestos y fortificaciones a lo llargo de Saskatchewan, ente los que destaquen: Fort Walsh nos Montes Cipreses, y Wood Mountain, puestu nel centru meridional de Saskatchewan, cerca de la frontera con Estaos Xuníos.

En 1876, siguiendo a la Batalla del Pequeñu Cuernu Grande el cacique de los Lakota, Toru Sentáu, guio a la so xente escontra Wood Mountain, que la so reserva fundar en 1914.

Munchos integrantes de los Métis, que nun fueren signatarios de tratáu dalgunu, treslladar al distritu de Saskatchewan Rivers, al norte de l'actual Saskatoon, tres la Rebelión de la Red River que tuvo llugar en Manitoba en 1870. A empiezos de la década de 1880, el gobiernu de Canadá refugó oyer les quexes de los Métis, que partíen de temes venceyaes a la ocupación territorial. Finalmente, en 1885, los Métis, mandaos por Louis Riel, provocaron la Rebelión del Noroeste en reclamu d'un gobiernu provisional. Fueron vencíos pola milicia canadiense asitiada nes praderíes de la "Canadian Pacific Railway". Riel rindióse y foi declaráu culpable de traición por un tribunal de Regina. Finalmente foi executáu'l 16 de payares de 1885.

 
Xuiciu a Louis Riel. Saskatchewan, 1885.

Cola llegada de más colonos a la rexón, la población foi creciendo, y Saskatchewan pasó a ser considerada una provincia'l 1 de setiembre de 1905; el día d'inauguración foi'l 4 d'esi mes.

El Homestead Act dexaba a los colonos adquirir milles cuadraes de tierra pal cercamientu de faciendes, y ufiertaba un cuartu adicional en realizando'l cometíu inicial de dicha concesión. La inmigración llegó al visu en 1910 y, magar les dificultaes de la vida fronteriza y del so alloñamientu al respective de la ciudá y les sos ventayes, consiguióse establecer una sociedá agraria próspera y estable.

En 1913 la Asociación de Criadores de Ganáu de Saskatchewan llogró establecese como la primer organización agrícola de la provincia. La convención fundacional de 1913 había fitu, aquel día, trés oxetivos principales que sirviríen d'orientación: xixilar la llexislación; siguir los intereses de la CG na forma más honorable y llexítima posible; y suxurir al parllamentu'l cambéu de condiciones y requisitos cuando lu envalore conveniente. En 1970, la primer xunta añal en Canadá tuvo llugar en Regina.

Economía editar

La economía de Saskatchewan ye tradicionalmente agrícola; sicasí, la emerxente diversificación favoreció qu'agora esta actividá, xunto a la forestación, la pesca y la caza constituyan tan solo el 6,8% del PIB de la provincia. El trigu ye'l cultivu más común, y quiciabes l'únicu representativu de Saskatchewan, pero tamién tán presentes otros como colza, llinu, centenu, avena, arbeyeras, llenteyes, miyu, y cebada. Coles mesmes, la minería ye de vital importancia pa la provincia. Saskatchewan ye'l primera esportador mundial de potasa. Na zona septentrional l'actividá forestal repon cierta relevancia.

Saskatchewan ye tamién el mayor provisor d'uraniu del mundu, y abastez a la mayor parte del hemisferiu occidental. La industria d'esti mineral ye siguida de cerca pol gobiernu provincial que respuende por la so cotización nel mercáu internacional.

El PIB de Saskatchewan yera en 2003 de 32 mil millones de dólares canadienses, con sectores económicos que s'estremaben de la siguiente manera:

Porcentaxe Sector
17,1 Finances, Seguridá, Inmuebles y Arrendamientu
13,0 Minería y petroleu
11,9 Educación, Salú, y Servicios sociales
11,7 Ventes al per mayor y al per menor
9,1 Tresporte, Comunicación y Servicios Públicos
7,7 Manufactura
6,8 Agricultura, Silvicultura, Caza y Pesca
6,5 Servicios empresariales
5,8 Servicios gubernamentales
5,0 Construcción
5,3 Otros

Les compañíes importantes que s'atopen en Sasckatchewan son la Hill family's Harvard Developments, Viterra (primeramente Saskatchewan Wheat Pool), la Concentra Financial Services, la metalúrxica Ipsco (anque la so base operacional asentir en Lisle, un barriu de Chicago), la productora de maquinaria agrícola Brandt Industries, PotashCorp y Cameco.

La Crown corporation inclúi a les entidaes más destacaes de la provincia: SaskTel, SaskEnergy (provisora de gas natural), y SaskPower. El Bombardier opera nel NATO Flying Training Centre (Centru d'entrenamientu aereu de la OTAN) en 15 Wing, próximu a Moose Jaw. Bombardier llogró un contratu al llargu plazu a fines de los años 1990, por un monto de 2,8 mil millones del gobiernu federal, pa la compra de material aeronáutico militar y la xestión d'ensayamientu.

Política editar

Saskatchewan tien la mesma forma de gobiernu qu'otres provincies canadienses,[5] col so Teniente-Gobernador (que representa a la monarquía), el "Premier" (o Primer Ministru), y una llexislatura unicameral.

Mientres munchos años, Saskatchewan foi una de les provincies de Canadá más d'izquierdes, reflexando la voluntá de munchos de los sos ciudadanos en cuestiones d'alienación polos intereses del gran capital. En 1944 Tommy Douglas convertir en "premier" y estableció el primer gobiernu socialista rexonal d'América del Norte. La mayor parte de los sos MAL (Miembros de l'Asamblea Llexislativa) representaben a pequeños pueblos y predivos rurales. Sol so Cooperative Commonwealth Federation (CCF), el gobiernu de Saskatchewan fadría d'ésta la primer provincia en cuntar con serviciu d'atención médica xeneral. En 1961, Douglas abdicó del so cargu pa convertise na primer figura política federal del Nuevu Partíu Democráticu.

A lo llargo del periodu de posguerra, la CCF y los sos socesores, los Nuevos Demócrates de Saskatchewan, apoderaron el campu político de la mano de Douglas Allan Blakeney, y Roy Romanow, toos sirviendo como "premiers" mientres un tiempu, y tresformándose en figures nacionales. La urbanización dende la Segunda Guerra Mundial alteriara la economía provincial al desaposiala de la so base agrícola, lo que causó una llixera emigración de los campos a la ciudá. Como resultancia, hubo un correspondiente cambéu na ideoloxía del NDS, que pasó a esmolecese más de los asuntos urbanos que de los rurales.

El Partíu Lliberal de Saskatchewan foi'l principal nel poder mientres gran parte de los primeros años de vida de la provincia, gobernando de 1905 a 1929 y de 1934 a 1944. Remaneció nuevamente en 1964, pero volvióse insignificante tres la derrota del gobiernu lliberal de Ross Thatcher en 1971. El Partíu Progresivu Conservador de Saskatchewan encabezáu por Grant Aporté, reemplazó gradualmente a los lliberales como'l nuevu rival del NDS, consiguiendo una apolmonante victoria na "Matanza del llunes pela nueche" (Monday Night Massacre) de 1982. Sicasí, la popularidá de los conservadores cayó en picáu por causa de los grandes déficits, aliándose col gobiernu federal de Mulroney en 1991. Munchos miembros de la Asamblea Llexislativa, incluyendo a dellos ministros de gabinete, fueron declaraos culpables d'apropiación de fondos públicos, polo que'l Partíu Conservador foi suspendíu, anque apocayá anunció la so intención de prsentarse a la próxima eleición provincial.

 
Mayoría conservadora en Sasckatchewan. Eleiciones federales de Canadá 2006.

Anguaño, la oposición oficial na provincia representar el Partíu de Saskatchewan, una nueva facción política fundada en 1997 y qu'entiende a los antiguos simpatizantes de los "Tories", a los primeres lliberales ya inclusive a dellos neodemócratas atayaos pola incapacidá d'evolución del NDS en materia d'economía y población. L'actual "premier" de Saskatchewan ye'l neodemócrata Lorne Calvert, que'l so gobiernu foi reelecto na eleición xeneral de la provincia en 2003, pola mínima mayoría posible: el NDS llogró 30 de los 58 escaños de l'Asamblea Llexislativa y el PS los 28 restantes. Los primeres representen a ciudaes y pueblos, y los segundos céntrense mayoritariamente na defensa del ámbitu rural. Les "Primeres Naciones" y los Métis tópense arreyaos na política y otres instituciones pero la so representación ye bien escasa. Una llongura bancia ente los círculos académicos canadienses xira en redol a si la estensión del sufraxu a les "Primeres Naciones" inadvertidamente "regulariza" el so papel de miembru de les naciones que roblaron trataos internacionales cola Corona en momentos nos que la etnia llocal yera distinta.

Amás de los trés llargos periodos del NDS como gobiernu provincial, Sakatchewan inclínase más escontra'l derechu de política federal. De les 14 dependencies federales de la provincia, 12 son comúnmente ocupaes por miembros conservadores del Parllamentu. Ente que Sakatchewan dispón d'una mayoría gubernamental del NDS, el NDS federal foi movíu de la provincia mientres dos eleiciones consecutives. Los únicos lliberales son el Ministru de Finances Ralph Goodale, y Gary Merasty, primer Xefe Supremu del Conseyu Cimeru de Prince Albert, que la so eleición traxo a flote allegamientos d'un posible fraude.

El centenariu editar

En 2005, Saskatchewan celebró'l so centenariu. Pa tal efeutu, la Royal Canadian Mint (Real Ceca del Canadá) punxo en circulación una moneda de 5 dólares canadienses conmemorativa que representaba los campos de trigu de la provincia. Amás, acuñóse otra moneda similar de 25 centavos. La reina Sabela II d'Inglaterra asistió a la ceremonia, y la cantante canadiense Joni Mitchell publicó un álbum n'homenaxe a Saskatchewan.

Demografía editar

Anque los habitantes d'ascendencia europea componen la mayoría de la población, los aboríxenes constitúin una minoría bastante considerable. Les etnies que nun pertenecen a nengún de los susodichos grupos son, en proporción, insignificantes.

Población de Saskatchewan dende 1901 editar

 
Población de Saskatchewan dende 1901.
Añu !Población Cinco años
% cambéu !Diez

año
% cambéu !Puestu ente
provincies

1901 91.279 n/a n/a 8
1911 492.432 n/a 439,5 3
1921 757.510 n/a 53,8 3
1931 921.785 n/a 21,7 3
1941 895.992 n/a -2,8 3
1951 831.728 n/a -7,2 5
1956 880.665 5,9 n/a 5
1961 925.181 5,1 11,2 5
1966 955.344 3,3 8,5 6
1971 926.242 -3,0 0,1 6
1976 921.325 -0,5 3,6 6
1981 968.313 5,1 4,5 6
1986 1.009.613 4,3 9,6 6
1991 988.928 -2,0 2,1 6
1996 976.615 -1,2 -3,3 6
2001 978.933 0,2 -1,0 6
2006 985.386 0,7 0,9 6

Fonte: Statistics Canada[6][7]

Orixe étnicu[8] Nota: Nel cuestionariu del censu de 2001 un individuu podía faer constar más d'un orixe étnicu, polo que la suma de les cifres que siguen devasa'l 100%.

Educación editar

La primer educación nes praderíes foi impartida dientro del grupu familiar de la Primer Nación o les primeres families de comerciantes de pieles. Había namái unos pocos misioneros o escueles de puestos de comerciu establecíes na Tierra de Rupert, más tarde conocida como los Territorios del Noroeste.

En 1886 fórmense los 76 primeros distritos escolares de los Territorios del Noroeste y la primer xunta del Conseyu d'Educación. La gran medría de la inmigración condució a la formación de bloques étnicos. Les comunidaes buscaben pa los sos fíos una educación similar a la de les escueles de los sos llugares de procedencia. Constrúyense cabañes de tueros y residencies pa les asamblees de la comunidá, escueles, ilesies, bailles y xuntes.

Los prósperos años venti y los llabradores que s'establecieron con ésitu nes sos faciendes apurrieron el financiamientu pa regularizar la educación. Los llibros de testu, les escueles normales pa profesores educaos formalmente, los planes d'estudiu escolares y los programes arquiteutónicos estatales d'escueles d'arte apurrieron continuidá cultural a tola provincia. L'inglés como llingua escolar ayudó a apurrir la estabilidá económica al poder comerciar unos con otros. El númberu d'escueles de distritu individuales a lo llargo de Saskatchewan algamó aproximao'l númberu de 5.000, al altor de les escueles de distritu individuales del sistema educativu a finales de los años 1940.

Tres la Segunda Guerra Mundial, la transición de munches escueles individuales a un menor númberu pero mayores y tecnológicamente modernes escueles de ciudá producióse como un mediu d'asegurar la educación téunica. Los autobuses escolares, les carreteres, y los vehículos familiares dexaron estudiar n'escueles alloñaes del llugar de residencia. Los tractores y demás maquinaria agrícola inducieron un cambéu de granxes familiares y colleches de subsistencia a grandes cultivos. Yá nun había necesidá de comunidaes cada 10 ó 16 quilómetros de separación o dientro del algame d'un carru y un caballu. Esta evolución inda sigue y según l'analís de la primavera de 2007, otres 50 escueles consolidaes rurales encaren agora'l zarru inminente.[9][10]

Los vales escolares (certificáu pol cual ufiértase a los padres la posibilidá de pagar pola educación de los sos fíos nuna escuela de la so opción, en llugar la escuela pública a la que fueron asignaos) fueron propuestos apocayá como un mediu de dexar la competencia ente escueles rurales y faer practicable la operación d'escueles cooperatives n'árees rurales.

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Nomes xeográficos de Canadá
  2. NA-Watersheds.
  3. Saskatchewan Watershed Authority Rexonal Offices Map.
  4. Weather.com - Medies mensuales de Saskatoon, Canadá
  5. Government of Saskatchewan. «official page». Consultáu'l 15 de febreru de 2007.
  6. Historia de la población de Saskatchewan
  7. Población de Canadá. (Últimu accesu: 25 d'ochobre de 2007).
  8. Etnies en Canadá
  9. Warren, Jeremy. Saskatoon Star Phoenix: More than 50 rural schools facing closure, says Wall. Saskatoon Star Phoenix newspaper Wednesday March 14, 2007, páx. A4.
  10. Saskatchewan Gen Web - One Room School Project - Evolution URL últimu accesu: 25 d'ochobre de 2007

11. La novela de Canadá de Richard Ford.

Enllaces esternos editar