Manitoba ye una de les diez provincies que, xunto colos trés territorios, conformen los trelce entidaes federales de Canadá. La so capital y ciudá más poblada ye Winnipeg. Ta allugada nel centru del país, llindando al noroeste con Territorios del Noroeste, al norte con Nunavut, al nordeste cola badea de Hudson, al este con Ontario, al sur con Estaos Xuníos y al oeste con Saskatchewan.

Manitoba
Bandera de Manitoba (es) Traducir Escudo de Manitoba (es) Traducir
Alministración
PaísBandera de Canadá Canadá
ISO 3166-2 CA-MB
Tipu d'entidá provincia del Canadá
Capital Winnipeg y Fort Garry (en) Traducir
Premier of Manitoba (en) Traducir Heather Stefanson (Progressive Conservative Party of Manitoba (en) Traducir)
Nome oficial Manitoba (en)
Manitoba (fr)
Nome llocal Manitoba (en)
Llingües oficiales inglés
Xeografía
Coordenaes 55°N 97°W / 55°N 97°O / 55; -97
Superficie 647797 km²
Llenda con Saskatchewan, Ontario, Nunavut, Dakota del Norte, Minnesota, Territorios del Noroeste, Territoriu de Dakota y distritu de Keewatin
Puntu más altu Baldy Mountain (en) Traducir
Puntu más baxu Badea de Hudson
Demografía
Población 1 343 371 hab. (1r ochobre 2017)
Densidá 2,07 hab/km²
Más información
Estaya horaria Hora Estándar Central
Fundación 15 xunetu 1870
gov.mb.ca
Cambiar los datos en Wikidata

La provincia tien una superficie de 649 950 km² na que predominen les praderíes y un clima continental, con miles de llagos y munchos ríos. La economía del territoriu basar na agricultura que se practica nes fértiles zones del sur y l'oeste de la provincia. Otros sectores económicos importantes son el tresporte, la manufactura, la minería, la esplotación forestal, la enerxía y el turismu.

La capital y mayor llocalidá de Manitoba ye Winnipeg, octava ciudá de Canadá en población y llar del 60 % de los habitantes de la provincia. Winnipeg ye la sede del gobiernu provincial y nella atopen l'Asamblea Llexislativa de Manitoba y el Tribunal d'Apelación de Manitoba, que ye'l máximu órganu xudicial. Cuatro de los cinco universidaes de Manitoba, los sos equipos deportivos profesionales y la mayor parte les actividaes culturales tán en Winnipeg.

Los Comerciu de pieles comerciantes de pieles llegaron per primer vegada al territoriu de l'actual Manitoba a finales del sieglu XVII y la zona pasó a ser el corazón de la Tierra de Rupert, propiedá de la Compañía de la Badea de Hudson. Manitoba algamó la categoría de provincia de Canadá en 1870, dempués de la Rebelión del Ríu Coloráu. En 1919 producir en Winnipeg una fuelga xeneral y poco dempués la rexón resultó bien afeutada pola crisis económica conocida como Gran Depresión. Estos fechos llevaron a la creación de lo qu'acabaría convirtiéndose nel Nuevu Partíu Democráticu de Manitoba, unu de los principales partíos políticos de la provincia.

El so actual Primer Ministru ye Brian Pallister, perteneciente al Partíu Progresista Conservador de Manitoba.

Etimoloxía editar

El nome Manitoba créese que ta deriváu de les llingües Cree, Ojibway, o Assiniboine. El nome deriva del Cree manitou-wapow o Ojibwa manidoobaa, lo que significa “estrechos de Manitu, el Gran Espíritu", un llugar en referencia a lo qu'agora se llama The Narrows nel centru del llagu Manitoba.

Aspeutos históricos editar

Trés distintos tribus nativoamericanas habitaben na rexón qu'anguaño constitúi a la provincia de Manitoba, na dómina de la llegada de los primeros colonos europeos al continente. Los cree, los assiniboines y los ojibwa.

Los primeres, de la mesma, taben estremaos en tres subgrupo, cada unu colos sos distintos dialeutos y aspeutos culturales: trés d'estes tribus formaben parte del grupu amerindiu de creyer: los chippewyan, los wood cree y los plain cree.

Los assiniboines yeren aliaos de creyer. Los chippewya, sicasí, vivíen al norte de Manitoba, los wood cree nos montes del centro-sur, los plains cree y los assiniboines nes planicies del suroeste, y los ojibwa, sobre les llanures del sureste, toes elles siendo tribus natives americanes nómaes.

Primeros esploradores editar

Los primeros esploradores europeos n'aportar a l'actual Manitoba fueron los miembros d'una espedición inglesa comandada por Thomas Button, en 1612. Desembarcaron na mariña de la badea de Hudson, pasaron l'iviernu de 1612 y 1613 nel estuariu del ríu Nelson, y reivindicaron la rexón pa la corona británica.

Darréu, dos expedición ingleses, dirixíes por Luke Foxe y Thomas James, desembarcaríen en Manitoba, na mariña de la badea de Hudson, en 1631.

Por 1670, el rei Carlos I d'Inglaterra dexó los derechos de comerciu y alministración de la provincia a la Compañía de la Badea de Hudson. Esta zona formaba parte d'un enorme territoriu alministráu pola susodicha compañía, conocíu como Tierra de Rupert.

Ésti - incluyendo tola rexón de l'actual Manitoba - yera tomada polos franceses, instalaos na colonia vecina de Nueva Francia. Mientres les décades d'1680 y 1690, tantu los británicos como los franceses instalaron diversos puestos comerciales na rexón.

Rápido, llevantóse una serie de tensiones y conflictos ente dambes potencies colonizadores. En 1690, la Compañía de la Badea de Hudson ordenó a Henry Helsey qu'atopara nueves fontes de pieles d'animales pa la so futura y eventual comercialización. Helsey esploró tola rexón centro-sur de Manitoba, y llogró persuadir a los nativoamericanos del llugar - que vivíen principalmente de la caza de bisontes - qu'unviaren les sos pieles a los puestos comerciales de la Compañía, alcontrada al norte provincial.

Sieglu XVIII editar

En 1731, el francés Pierre Gaultier de Varennes, sieur de La Vérendrye, al mandu d'una espedición compuesta por traficantes de piel, partió de Montreal camín de la mariña del océanu Pacíficu. Ésti construyó diversos fuertes ente la rexón del llagu Cimeru y el ríu Saskatchewan, pasando al traviés de la rexón meridional de Manitoba, una d'estes fortificaciones siendo Fort Rouge, en 1738, onde ta alcontrada anguaño Winnipeg. Varennes estableció rellaciones amigables colos nativoamericanos, que tamién se dispunxeron a trabayar nel comerciu de pieles.

Escontra 1763, tres la derrota francesa na guerra francu-indíxena, los franceses viéronse forzaos a apurrir la rexón a los británicos. Por un curtiu periodu, la Compañía de la Badea de Hudson usufructuó un monopoliu comercial bastante poderosu. Por ello, na década de 1770, la Compañía del Noroeste foi fundada en Montreal, y pasó a competir cola de Hudson.

La Compañía del Noroeste fracasó pocu dempués, pero foi reabierta en 1784. La Compañía de la Badea de Hudson entá caltenía'l control alministrativu del territoriu, pero, por decretu del gobiernu del Reinu Xuníu, foi obligada a dexa-y a la Compañía del Noroeste operar na so xurisdicción.

Sieglu XIX editar

En 1811, la Compañía de la Badea de Hudson tenía'l control d'una amplia propiedá rexonal - que sumaba un total de 260 mil quilómetros cuadraos de superficie - pa Thomas Douglas. Esta rexón incluyía enforma de les actuales provincies canadienses de Manitoba y Saskatchewan, según bona parte de los estaos norteamericanos de Dakota del Norte y Minnesota, un sector que sería conocíu como Colonia de la Red River. Douglas, ente 1812 y 1816, unvió colonos escoceses y irlandeses a esos llugares, coles mires d'intentar empecipiar una práutica agrícola.

Les agües, les xelaes y les fuertes nubes de nieve arruinaron primeramente los primeros planes de cultivu. Amás d'eso, estos colonos instalárense sobre'l norte del área vencida pola Compañía de la Badea de Hudson a Douglas, nuna rexón onde la Compañía del Noroeste disponía de les sos principales bases d'operación.

Los alimentos empezaron a arralecer, y túvose qu'allegar a les fontes alimenticies qu'hasta esi momentu yeren consumíes solo polos aboríxenes. La situación agravar en 1815, cuando la Compañía de Hudson prohibió la venta d'alimentos per parte de los nativoamericanos a la Compañía del Noroeste, según la esportación d'alimentos más allá de les llendes de la Tierra de Rupert.

Miembros d'esta postrera atacaron a los colonos de la colonia de Red River, en cuantes que los métis - una tribu aborixe descendiente de nativoamericanos y colonos europeos, y que falaben primariamente francés - que la so principal fonte de renta yera la venta d'alimentos pa la Compañía del Noroeste, de la cual los métis yeren íntimos aliaos, atacaron a miembros de la Compañía de la Badea de Hudson, mientres la batalla de Seven Oaks, que resultó en victoria de los métis. Les hostilidaes siguieron hasta 1821, cuando los homes de Hudson y la Compañía del Noroeste fundiéronse. La práutica bien llograda de l'agricultura tendría, sicasí, el so meyor momentu a partir de la década de 1840.

 
Louis Riel lideró la Rebelión de Red River ente 1869 y 1870.

En 1867, la Confederación canadiense foi formada, poles colonies britániques de "Canadá", Nueva Brunswick y Nueva Escocia, que xuntes pasaron a constituyir al país, l'únicu de Gran Bretaña. Dos años dempués, en 1869, la Compañía de la Badea de Hudson alcordó dexar toes el so tierres al gobiernu canadiense. Asina, la provincia actual de Manitoba pasó a formar parte de Canadá.

Esta midida nun foi del enteru presto de los metis, que tarrecíen que grandes númberos de ciudadanos canadienses - especialmente colonos anglófonos - instalar nel so hábitat, y asimilar culturalmente. En 1869, Louis Riel lideró una rebelión en Fort Gary, actual Winnipeg. Ésta, que duró hasta 1870, pasó a ser conocida como la Rebelión de Red River, y viose marcada pola espulsión de Thomas Scott - un anglófono que foi condergáu por traición.

Manitoba Act editar

En 1870, el gobiernu canadiense, nun intentu por poner fin a la rebelión, venció a los métis una Carta de Derechos, al traviés del Manitoba Act, que efeutivamente creaba a Manitoba. Esta nueva provincia, pa esi entós, cuntaba con apenes el 5,6% del so territoriu actual, y ocupaba el cantón sureste de l'actual Manitoba, que pasaría a convertise na quinta provincia canadiense'l 15 de mayu de 1870.

La elevación de la rexón de Red River a la categoría de provincia provocó que grandes númberos de colonos veníos d'otres partes del país decidieren instalase nes sos llendes, polo que los metis nun recibieron la naguada proteición contra l'asimilación cultural. Estos homes, na so mayoría anglófonos, convirtiéronse depués la comunidá mayoritaria de Manitoba.

Ente 1871 y 1881, la población de la provincia había inclusive devasáu'l doble de los sos habitantes, de 25.228 persones en 1871 a 62.260 en 1881. El gobiernu de Manitoba darréu revocó munchos de los derechos concedíos a los metis al traviés del Manitoba Act. Una de les principales garantíes yera l'accesu a la educación en francés.

Los colexos y les instituciones d'enseñanza pública y privada dexaron, por llei, de dictar cátedres nesi idioma escontra fines de 1870, apostrándolo a segundu planu. De resultes, grandes númberos de metis decidieron emigrar escontra l'oeste, en direición a les actuales provincies de Saskatchewan y Alberta.

La industria agrario de Manitoba espolletó n'asumiendo les funciones típiques d'una nueva provincia, especialmente no que concernía al cultivu de trigu. Empezaría a esportar esta cebera a otres rexones (a Estaos Xuníos y a otres partes del país) en 1876, tresformándolo na so mayor fonte d'ingresu.

Escontra 1878, foi inaugurada la primera ferrovía que conectaba a la ciudá con otres contornes - específicamente, con St. Paul en Minnesota. Mientres l'empiezu de la década de 1880, un tren canadiense del Pacíficu encargar de comunicar a Winnipeg coles principales ciudaes del este del subcontinente.

La inauguración completa de la ferrovía, en 1886, asitió a la provincia nel centru de la primera malla ferroviaria transcontinental d'América del Norte, y fixo de Winnipeg un gran centru ferroviariu, lo qu'aguiyó la producción de trigu, qu'agora podría ser fácilmente tresportáu hasta puertos alcontraos nos Grandes Llagos, y d'ende, camín d'otros rincones del planeta.

Sieglu XX editar

 
Manitoba nun mapa de Canadá d'empiezos del sieglu XX.

La crecedera poblacional de Manitoba siguió firme hasta la década de 1920. Una cierta cantidá de canadienses d'otres partes de la nación, al igual que munchos inmigrantes - sobremanera alemanes, ucraínos, ingleses, escoceses y irlandeses - instalar na provincia.

La esplotación de trigu en Manitoba amontóse drásticamente mientres esti gran periodu. De 1871 a 1912, les llendes territoriales de Manitoba fueron gradualmente estendíos en direición escontra'l norte y l'oeste. En 1912, la provincia adquiría les sos actuales dimensiones.

La década de 1910 representó grandes baturicios nel escenariu políticu, social y económicu de Manitoba. La Primer Guerra Mundial favoreció un ameyoramientu na industria agropecuario provincial, aguiyando la so industrialización. Mientres la guerra, el Partíu Lliberal de Canadá facer col poder manitobeano, sustituyendo al Partíu Conservador de Canadá, que tuviera al mandu de Manitoba ente 1900 y 1915.

Ente que los conservadores concentrábense primordialmente na crecedera económica de la provincia, los lliberales ocupar de la realización de diverses reformes, dando a les muyeres el derechu al votu, instituyendo derechos obreros y d'educación obligatoria pa moces d'hasta 14 años d'edá.

 
Güelguistes frente al conceyu mientres la fuelga xeneral de Winnipeg (21 de xunu de 1919).

A pesar de les reformes, polo xeneral, los trabayadores nun taben conformes. Los salarios de los peones industriales permanecíen per debaxo de lo normal, de la que los obreros reclamaben la falta d'atención del gobiernu provincial en rellación al sector agropecuariu de Manitoba. En mayu de 1919, Winnipeg foi testigu d'una gran fuelga xeneral entamáu por 52 cooperatives y sindicatos distintos. Esta marcha dio llugar a diversos conflictos violentos ente güelguistes y policías.

El gobiernu de Manitoba, cuando esta confrontación, ignoró la midida, y esforcióse en siguir abasteciendo a los servicios enantes llevaos a cabu polos trabayadores en fuelga. Esti proceder dio resultancia, y la fuelga terminó en xunu, por decisión de los sos convocantes. El partíu Obreros Xuníos de Manitoba asumió'l poder en 1922.

La Gran Depresión editar

Manitoba foi una de les provincies mayormente afeutaes pola Gran Depresión. Dependía de la esportación de trigu pa otros países, y la repentina xubida de los precios nos meses previos al quebre de la bolsa de Nueva York entornó nun retrocesu que perduraría a lo llargo de los años 1930.

Amás d'eso, los obreros de Manitoba sufrieron tamién con periodos enllargaos de seca; munchos d'ellos abandonaron les sos propiedaes y dirixiéronse camín de les ciudaes; otros, a cencielles, emigraron a otres provincies en busca de nueves opciones d'emplegu.

La tasa de crecedera poblacional escayó considerablemente nesi intervalu. La depresión foi una de les causes de creación de nuevos partíos políticos na provincia, que darréu se daríen a conocer nel restu del país: la Federación Corporativa de la Commonwealth, que se pasaría a llamase más tarde Nuevu Partíu Democráticu, y el Partíu del Creitu Social.

Los saldos negativos de la provincia solo acabaron col ingresu del país na Segunda Guerra Mundial, depués de los enfrentamientos armaos. Esto aumentó notablemente la demanda de productos agrarios polo xeneral y dio pie a la industrialización del comerciu. Un gran llote de fábriques foi construyíu mientres la guerra. La llixera crecedera de la industria manufacturera perseveró al términu de la Segunda Guerra Mundial, en cuantes que la industria agropecuario entró en receso, pola mor del aumentu de precios nos productos dientro del mercáu internacional.

A la fin de la década de 1940, la manufactura superara a l'agropecuaria como la principal fonte de renta na provincia. La modernización d'esta postrera y l'ascensu de la industria manufacturera fixeron que grandes númberos d'obreros treslladar dende árees rurales del Estáu hasta la metrópolis, con preferencia en Winnipeg.

Segunda Guerra Mundial editar

En 1945, los xeólogos afayaben grandes depósitos de cobre, níquel y cinc nel noroeste de Manitoba. La minería convertir nuna fonte de renta importante pa la provincia. Pa les décades de 1950 y 1960, la provincia yá yera unu de los principales centros productores de níquel nel mundu, siendo hasta los nuesos díes la segunda mayor productora del continente americanu, superada tan solo pola provincia vecina d'Ontario. Mientres l'apoxéu de los años 50, Manitoba desenvolvió'l so propiu sistema de xeneración y distribución llétrica, y en redol a 1955, toles árees rurales disponíen d'esti serviciu.

La industrialización de Manitoba causó un periodu d'acelerada crecedera poblacional mientres la segunda metá del sieglu XX. De resultes, poques fábriques pasaron a ser construyíes na provincia a partir de finales de la década de 1960. L'amenorgamientu del sector manufacturero de Manitoba - que dende 1950 yera la so principal fonte d'ingresu - decayó sensiblemente xunto a la crecedera poblacional. De magar, la población foi creciendo gradualmente, pero a un ritmu lentu, sacante por un curtiu periodu qu'hubo ente 1981 y 1986.

Francés llingua oficial editar

Por 1979, el Manitoba Act, que declarara al francés como una llingua non-oficial en Manitoba, y torgaba consecuentemente el so espardimientu en centros educativos y el so usu pa trámites llegales, foi xulgáu d'inconstitucional pola Corte Suprema de Canadá. En 1985, esti órganu ordenó que Manitoba traduxera toes los sos 4.500 lleis provinciales a llingua francesa, y empezárase cola instrucción pública naquel idioma, en comunidaes con una población francófona significante.

Xeografía editar

Manitoba tópase alcontrada nel centru llonxitudinal de Canadá, anque-y la considera parte de la rexón occidental. Llenda al oeste con Saskatchewan, al este con Ontario, al norte con Nunavut y la badea de Hudson, y al sur colos estaos norteamericanos de Dakota del Norte y Minnesota. El so territoriu ocupa una superficie de 553.556 km², que pa efeutos comparativos ye similar a la de Francia.

La provincia tien una mariña a lo llargo de la badea de Hudson y tien el décimu llagu d'agua duce mayor del mundu, el llagu Winnipeg, próximu a otros dos llagos de similar tamañu: el llagu Manitoba y el llagu Winnipegosis. Les agües manitobeanas cubren una superficie averada del 14,5% del territoriu o, lo que ye lo mesmo, 94.241 km². El Winnipeg ye'l llagu más estensu del sur canadiense y ye una de les poques y estrañes rexones del planeta en caltener les sos llinies divisories intactes.

Los grandes ríos que flúin en sentíu este al llagu Winnipeg son bien prístinos, ensin mayores funciones a destacar. Munches islles y castros pueden ser atopaos xunto al muelle oriental d'esti gran llagu. Amás, hai miles de llagunes a lo llargo de la provincia.[1] Los cursos fluviales más destacaos inclúin al ríu Coloráu del Norte, al Assiniboine, al Nelson, al Winnipeg, al Hayes y al Churchill.

 
Relieve de Manitoba.
Llagos de Manitoba (con más de 400 km²)[2]
Nome Área neta
(km²)
Área con islles
(km²)
Altor
(msnm)
Winnipeg 23.760 24.387 217
Winnipegosis 5.164 5.374 254
Manitoba 4.607 4.624 248
Southern Indian 2.015 2.247 254
Cedar 1.321 1.353 253
Island 1.043 1.223 227
Gods 1.061 1.151 178
Cross 590 755 207
Playgreen 652 657 217
Dauphin 519 519 260
Granville 429 490 258
Sipiwesk 346 454 183
Oxford 349 401 186
Molson 391 400 221
 
Llagu Deep nel Parque nacional Riding Mountain.

La mayor parte del sur inhabitado de Manitoba, cerca de Winnipeg, ye escenariu de xacimientos prehistóricos que provienen del llagu glacial Agassiz. Esta parte centru meridional ye llana y chiscada per delles llombes.

Sicasí, esisten numberoses árees predreses y serranes na provincia, xunto a tumultuosas dunes y montes arenosos dexaes tras polos glaciares. Baldy Mountain ye'l puntu más eleváu con 832 metros d'altor sobre'l nivel del mar, y la mariña de la badea de Hudson ye la más baxa, a nivel marítimu. Otros llixeros accidentes xeográficos componer les rexones del monte Riding, les Llombes de Pembina, el monte provincial de los arenales, y l'Escudu Canadiense.

El norte y este, práuticamente despoblados, presenten un panorama irregular de suelos formaos de granitu procedente del Escudu canadiense, ente los que sobresalen el Parque Provincial de Whiteshell, el Provincial d'Atikaki, y el de Nopiming. El Parque Provincial de Birds Hill yera orixinalmente una islla sobre'l llagu Agassiz, en diliéndose los glaciares.

 
Oso polar del norte de Manitoba.

El clima de Manitoba ye característicu del so llocalización nuna llatitú media septentrional. Polo xeneral, les temperatures y les precipitaciones mengüen de sur a norte. Los branos son templaos a templaos, y los iviernos bien fríos. Tanto la primavera como la seronda son estaciones curties y contraíes.

Por cuenta de que Manitoba atópase lloñe de les influencies regularizantes de los cordales y de los banzaos d'agua (tolos grandes llagos conxelar mientres el periodu ivernizu), y pola so llanura, atópase espuesta a numberosos sistemes climáticos a lo llargo del añu, como por casu, enllargaes raches de fríu cuando l'alta presión de mases d'aire d'orixe árticu enfusen na so redolada. Esta ye la razón pola cual la capital provincial foi de cutiu moteyada como "Winterpeg" (del inglés "winter", iviernu). Ye normal rexistrar menos 40 graos celsius en dellos díes d'iviernu, y selmanes con termómetros que nun marquen más de 20 graos baxo cero.

En tiempu de branu, el clima ye influyíu por baxes presiones de masa atmosférico que proceden del Golfu de Méxicu, resultando en templaes y húmedes condiciones que suelen tornase en frecuentes nubes llétriques y tornaos cada añu. A lo último, Manitoba ye unu de los llugares más soleyeros de Canadá y América del Norte.

Tan solo los sectores meridionales de la provincia practiquen l'agricultura de forma estensiva. El prototipu más común de granxa atopáu n'árees rurales ye aquel destináu a la cría de ganáu (35,3%), siguíu del empobináu a la producción d'aceite natural (25,8%) y polos molinos fariñeros (9,8%). Cerca del 11% de les tierres de cultivu de Canadá atópase en Manitoba.

Los estremos este, sureste y norte tán cubiertos de montes de coníferes, "muskegs", Escudu canadiense, y tundra aldu al norte. La zona forestal toma unos 263.000 quilómetros cuadraos. La so vexetación componer de pinos, píceas, tamaracks, cedros, álamos, y abedul. Les vastes espenses d'árees forestales calteníes son consideraes por munchos naturalistes y deportistes como zones monteses prístinas.

Dalgunos de los últimos montes boreales más grandes del mundu pueden ser alcontraos sobre la mariña oriental del llagu Winnipeg, con tan solo rutes d'iviernu, ensin desenvolvimientu hidrovial, y unes poques comunidaes densamente poblaes. A tou lo desusdicho, cabo mentar qu'entá persisten ríos vírxenes sobre l'este, y que nacen nel Escudu canadiense pa desaguar nel Winnipeg.

 
Mapa de Manitoba qu'amuesa la llocalización de les principales ciudaes.
Ciudaes más poblaes
Ciudá 2011 2006
Winnipeg 663 617 633 451
Brandon 46 061 41 511
Steinbach 13 524 11 066
Portage la Prairie 12 996 12 728
Thompson 12 829 13 446
Winkler 10 670 9106
Selkirk 9834 9515
Dauphin 8251 7906
Morden 7812 6571
Fonte: Statistics Canada

Gobiernu y política editar

El teniente-gobernador representa a la reina Sabela II como xefe de provincia. El líder del gobiernu, na práutica, ye tamién el mayor oficial del poder executivu provincial, siendo, n'otres pallabres, el premier gobernador (o primer ministru n'español), la persona que lidera'l partíu políticu con más representación na Asamblea Llexislativa de Manitoba. El gobernador preside un Conseyu Executivu, que ye de la mesma el gabinete de la provincia. Ésti compónse de 25 ministros distintos, que lideren un determináu departamentu (economía, educación, etc), y son designaos pol premier. Tanto'l gobernador como los miembros del gabinete pueden arrenunciar en casu de que llogren l'aprobación de la mayoría de los miembros de l'Asamblea.

 
Parllamentu de Manitoba en Winnipeg.

El poder llexislativu de Manitoba ye l'Asamblea Llexislativa puramente dicha, que ta integrada por 57 miembros. La provincia estremar en 57 distritos eleutorales. La población eleutoral de cada unu d'estos distritos escueye a un miembru, que va actuar como representante del distritu na Asamblea, pa mandatos d'hasta 5 años de duración. Si'l teniente-gobernador quier eslleir l'Asamblea primero que se cumplan los cinco años, a pidíu del gobernador, toos tienen d'allegar a eleiciones nuevamente. Nun esiste una llende de vegaes nos qu'una mesma persona pueda exercer.

Manitoba tien cerca de 200 ciudaes, villes y municipalidaes rurales incorporaes. Los impuestos son los responsables del 95% del recaudamiento provincial. El monto restante provién d'incentivos alministraos pol gobiernu federal.

Históricamente, Manitoba foi una provincia conservadora. Hasta la década de 1920, la mayor parte de los premiers fueren candidatos del Partíu Conservador de Canadá. Ente les décades de 1920 y 1950, la inmensa mayoría de los premiers fueron candidatos del Partíu Lliberal de Canadá. Dende esi momentu, los principales partíos políticos qu'apoderaron l'Asamblea de la provincia fueron el Partíu Progresista de Canadá (qu'en 2003 convertir nel actual Partíu Conservador de Canadá) y el Nuevu Partíu Democráticu. Pa poder votar, una persona precisa tener siquier 18 años d'edá.

Demografía editar

Crecedera demográfica
Añu Habitantes
1871 25.228
1881 62.260
1891 152.506
1901 255.211
1911 461.394
1921 610.118
1931 700.139
1941 729.744
1951 776.541
Añu Habitantes
1961 921.686
1971 988.247
1976 1.021.506
1981 1.026.241
1986 1.071.232
1991 1.091.942
1996 1.113.898
2001 1.119.583
2011 1.208.268

El censo nacional de 2001 envalora una población de 1.119.583 habitantes, una crecedera del 0,5% en rellación a les cifres llograes en 1996, de 1.113.898. Un estudiu realizáu en 2004 supón una población provincial de 1.177.556 habitantes, una crecedera del 5,7% en proporción a los datos axenciaos en 1996.

 
Winnipeg tomada dende The Forks.

Etnies y minoríes editar

Según el censu de Canadá de 2006,[3] el mayor grupu étnicu en Manitoba ye'l anglu-canadiense (22,9%), siguíu pol alemán (19,1%), l'escocés (18,5%), ucraín (14,7%), irlandés (13,4%), indíxenes americanos (10,6%), polacu (7.3%), métis (6,4%), francu-canadiense (5,6%), holandés (4,9%) y rusu (4%). Casi un quintu identificó'l so etnicidad como "candiense".[4]

Hai una importante comunidá indíxena: los aboríxenes (incluyendo los métis) son el grupu étnicu de mayor crecedera, y representen cerca del 13,6 de la so población en 2001.[5] Hai una minoría francu-manitoba (148.370) y una creciente población d'amerindios (192.865, incluyendo los métis). En Gimli atópase la mayor comunidá islandesa fuera d'Islandia.[6]

Relixón editar

Porcentaxe de la población de Manitoba por afiliación relixosa:[7]

Llingua oficial editar

L'inglés y el francés son los idiomes oficiales de la llexislatura y de la corte de Manitoba, acordies con el Manitoba Act de 1870 (que forma parte de la Constitución canadiense):

Tanto l'inglés como'l francés pueden ser utilizaos por cualesquier persona nos alderiques de les Cases de la Llexislatura y dambes llingües tienen de ser emplegaes nos respeutivos Rexistros y Periódicos de les mesmes; y cualesquier d'aquelles llingües van ser usaes por toa persona, o en cualquier Declaración o Procesu, o en decretos de cualquier Corte de Canadá establecíos sol Acta Constitucional de 1867, y dende toes o dalgunes de les Cortes de la Provincia. Los actos llexislativos tendrán de ser impresos y publicaos en dambos idiomes.
[Manitoba Act, Seición 23]

Sicasí, cola revuelta del poder multitudinal a favor del inglés que se dio en Manitoba dende 1890 d'equí p'arriba, esta provisión foi apostrada na práutica y na llexislación de Manitoba. N'abril de 1890, la llexislatura de Manitoba introdució una midida pa suprimir l'estatutu de la llingua francesa na organización, lleis, rexistros y periódicos, según na Corte provincial. Ente otres coses, la Llexislatura manitobeana dexó de publicar en francés, faciéndolo solamente n'inglés. A pesar d'ello, en 1985 la Suprema Corte de Canadá tomó partíu nuna Referencia a los derechos del llinguaxe en Manitoba, alegando que'l namái fechu de que tal Llexislatura publicara namás que n'inglés yera incorreutu (anque, Manitoba nun baxó a la categoría d'illegalidá, la llexislación unillingüe foi declarada nula por un periodu temporal, p'apurri-y al gobiernu de Manitoba un tiempu abondu pa ellaborar les traducciones).

Magar el francés ye riquíu como un idioma oficial pa los propósitos de la llexislatura, llexislación, y nes cortes, el Manitoba Act (tal que ye interpretáu pola Suprema Corte de Canadá) nun precisa ser emplegáu con fines executivos a nivel gubernamental (sacante cuando la caña executiva faise cargu de funciones llexislatives o xudiciales.)[8] D'esta forma, el gobiernu de Manitoba nun ye dafechu billingüe, y como se reflexa na Acta constitucional de 1982, la única provincia billingüe ye la de Nueva Brunswick.

Los servicios policiales en llingua francesa de Manitoba, de 1999, fueron escurríos p'aprovir un nivel equitativo d'atención civil en dambos idiomes oficiales.[9] Servicios públicos, incluyendo utilidaes y atención clínica, según documentos oficiales (tickets, citaciones xudiciales, vistos, etc) atópense disponibles tantu n'inglés como en francés.

Economía editar

 
Caravana de carromatos nel ríu Coloráu.

Manitoba cunta con una economía relativamente fuerte basáu en gran midida de los recursos naturales. El so PIB foi de C $ 50,834 mil millones de dólares canadienses en 2008. La economía de la provincia creció un 2,4% en 2008, per tercer añu consecutivu. En 2009, sicasí, la so crecedera foi nulu. N'ochobre de 2009, la tasa de desemplegu de Manitoba foi del 5,8%.

La economía básase principalmente na agricultura, turismu, enerxía, petroleu, minería y silvicultura. L'agricultura ye vital y atópase principalmente na metá sur de la provincia, coles ceberes como cultivu dominante. Alredor del 12% de les tierres agrícoles de Canadá atópase en Manitoba. El tipu más común de finca que s'atopa nes zones rurales ye la ganadería (34,6%), siguíu por una variedá de granos (19,0%) y granes oleaxinoses (7,9%).

Manitoba ye'l mayor productor nacional de grana de xirasol y frijoles secos y una de les principales fontes de pataques. Portage la Prairie ye un centru de procesamientu de pataques grandes, y ye el llar de los Alimentos McCain y plantes Simplot, qu'ufierten papes tostaes de McDonald, Wendy, y otres cadenes comerciales. Can-avena de fresado, una de les fábriques más grandes d'avena nel mundu, tamién tien una planta nel conceyu.

Los mayores emplegadores de Manitoba son les instituciones gubernamentales y programes de salú, incluyendo empreses estatales y servicios, como hospitales y universidaes. Los principales emplegadores del sector priváu son The Great-West Life Assurance Company, Cargill Ltd., and James Richardson y Sons Ltd. Manitoba tamién cunta con fábriques ya importantes árees turístiques. Churchill's Arctic wildlife ye la so mayor atraición turística. Manitoba ye la única provincia con un puertu marítimu fondu nes agües del Océanu Árticu marítimu, qu'enllaza la ruta más curtia de tresporte marítimu ente América del Norte, Europa y Asia.

Tresporte editar

El tresporte y l'almacenamientu contribúin aproximao con 2,2 billones de dólares canadienses al PIB de Manitoba. L'emplegu total na industria envalorar en 34.500 efeutivos.[10]

Manitoba dispón de dellos medios de tresporte; tren, comunicación aérea, camiones, medios marinos, etc.

Flete editar

La TransCanada Highway foi construyida a empiezos del sieglu XX, y hasta'l día de güei caltiénse en funcionamientu, improvisada con teunoloxía de primera mano. Esta autopista ye la mayor y la única en toa Canadá que coneuta a este y oeste, pa comerciu, viaxe, turismu, y circulación de vehículos pesaos.

Alredor de 350 empreses de fletes con 4 o más coches operen en Manitoba. Munches d'eses firmes son compañíes privaes y alministratives. La inmensa mayoría de les empreses de carga de Manitoba trabayen tanto interprovincial como internacionalmente. Los camiones tresporten el 95% de la mercancía de Manitoba. Les compañíes de carga abasnen el 80% de la mercadería provincial escontra los Estaos Xuníos.

Cinco d'un total de venticinco robles d'arriendu de fletes concentrar en Manitoba. Amás, trés de los diez empreses más grandes na materia tienen see en Winnipeg. Más de mil millones de dólares del PIB de la provincia, direuta o indireutamente, provién del flete. Cerca del 5%, o lo que ye lo mesmo, 33.000 persones trabayen nesti campu.

Ferrocarril editar

 
Union Station (Winnipeg).

Manitoba tien dos llinies ferroviaries de primer clase: el Canadian National Railway (CN) y el Canadian Pacific Railway. Winnipeg alcontrar nel centru d'estos dos llinies principales, y alluga a una vasta cantidá de terminales. El CN y CP operen nun trayeutu combináu de 2.439 quilómetros dientro de la llende provincial. El primer ferrocarril en percorrer Manitoba foi'l CP, y los caminos fueron esviaos escontra'l sur pa rematar en Winnipeg, como la capital y centru, y non Selkirk, que s'atopa más al norte.

Esiste un númberu de pequeñes llinies rexonales. Les más importantes son el Hudson Bay Railway, el Southern Manitoba Railway, el Burlington Northern Santa Fe Manitoba, el Greater Winnipeg Water District Railway y el Central Manitoba Railway. Nel so conxuntu, operen aproximao sobre una área de 1.775 quilómetros de trayeutu na provincia.

Aeropuertu editar

L'Aeropuertu Internacional James Armstrong Richardson de Winnipeg ye unu de los pocos aeropuertos non acutaos qu'operen mientres les 24 hores en Canadá. Tien una amplia capacidá pa pasaxeros (3 millones en 2003) y servicios de carga. Por él pasen unes 140.000 tonelaes de carga añalmente. 11 empreses de vuelu rexonales, más otres 9 firmes menores operen diariamente nel aeropuertu, según 11 de carga y 7 de índole comercial.

Winnipeg presenta un vastu rangu de posibilidaes tantu pal FedEx como pal Purolator. Tamién recibe transbordo diariu de serviciu dende la UPS. Air Canada Cargo y Cargojet Airways faen usu del aeropuertu como un centru de tráficu nacional.

Puertu editar

 
Puertu de Churchill.

El Puertu de Churchill, perteneciente a OmniTRAX ye la llave de Manitoba escontra'l Árticu y el mar polo xeneral. Tópase más próximu a puertos europeos qu'otros nel restu del país. Dispón de 4 amarraderos so l'agua pa la carga y descarga de cebera, carga común y buques cisterna. El puertu comunicar cola autovía de la Badea Hudson (tamién propiedá d'OmniTrax).

La cebera representaba'l 90% del tráficu portuariu na temporada d'embarque de 2004. Nesi añu, cerca de 600.000 tonelaes de productos agrícoles fondiaron nos sos muelles.

Educación editar

 
Administration Building de la Universidá de Manitoba, en Winnipeg.

La primera escuela de Manitoba foi fundada en 1812, a veres de la Red River. A partir de 1818, misioneros de la Ilesia católica empezaron a construyir escueles católiques na rexón. En 1820 edificóse la primer escuela protestante.

Hasta l'entamu de la década de 1870, la educación básica yera impartida solo por instituciones relixoses. En 1871, cola creación de la provincia de Manitoba, abrióse un Departamentu d'Educación, que pasó a ser responsable del funcionamientu de les aules nel sistema d'escueles públiques del so círculu.

Anguaño, toles escueles d'educación básica alcontraes na provincia tienen de siguir patrones impuestos pol Departamentu d'Educación. Les escueles públiques de la rexón sur de la provincia son alministraes por un distritu escolar axudicáu, qu'opera nuna determinada rexón, en diverses ciudaes, villes y municipalidaes coles mesmes.

Los colexos de delles rexones aisllaes del sur de Manitoba, como tola rexón centro-norte de la provincia, son, nel so conxuntu, alministraos direutamente peles ciudaes, villes o municipalidaes nes cualos atópense. La enseñanza escolar ye de calter obligatoriu pa tolos neños y adolescentes dende los siete años d'edá, hasta la conclusión del segundu grau o hasta los dieciséis años.

Manitoba cunta con cuatro universidaes. La Universidá de Manitoba, la mayor de toes, tien la so sede en Winnipeg. Otres son la Universidá de Winnipeg, en Winnipeg, la Universidá de Brandon, na ciudá homónima, y l'Universidá de St. Boniface, en St. Boniface, un suburbiu de Winnipeg. Manitoba dispón de 38 biblioteques públiques, de les cualos 21 tán asitiaes na capital.

Referencies editar

Notes editar

  1. Statcan - Llagos de Manitoba
  2. The Atlas of Canadá. Disponible en: [1]
  3. Winnipeg Census Metropolitan Area (CMA) with census subdivision (municipal) population breakdowns. Publicáu'l 13 de marzu de 2007, consultáu'l 4 de xunetu de 2015.
  4. Statistics Canada. 2006 Community Profiles Manitoba & Winnipeg. Consultáu'l 4 de xunetu de 2015.
  5. Manitoba Population trend. Consultáu'l 4 de xunetu de 2015.
  6. NHS Profile, Gimli, RM, Manitoba, 2011. Consultáu'l 4 de xunetu de 2015.
  7. Statcan - Grupos relixosos de Manitoba
  8. En 1992 1 S.C.R. 221-222 [2], la Suprema Corte refugó les contenciones de la Société francu-manitobaine que na s. 23 estiende a funciones executives les competencies d'otres divisiones.
  9. Gobiernu de Manitoba
  10. Gobiernu de Manitoba - Emplegu

Bibliografía editar

Ver tamién editar

Enllaces esternos editar