Xeografía d'Uzbequistán

Uzbequistán ye un país d'Asia central con una superficie de 447.400 km ² estendiéndose dende los 1.425 quilómetros d'oeste a este y 930 km de norte a sur. Los sos vecinos son: Kazakstán al norte, Kirguistán y Taxiquistán al este, Turkmenistán al suroeste y Afganistán al sur. Ye unu de los mayores países d'Asia central, y ye l'únicu que tien fronteres con tolos países d'esta rexón.

Xeografía d'Uzbequistán
Llocalización
Continente Asia
Rexón Asia central
Carauterístiques xeográfiques
Superficie 447. 400 km²
Puntos estremos
Puntu más baxu Llagu Sariqamish
-12 m
Puntu más altu Khazret Sultan
4 643 m
Fronteres territoriales
 • Bandera d'Afganistán Afganistán 137 km
 •  Kazakstán 2.203 km
1 099  km
 •  Taxiquistán 1 161  km
 •  Turkmenistán 1 621  km
 
[editar datos en Wikidata]

Topografía y relieve editar

La topografía del país ye variada, dende'l pandu desértica qu'entiende casi'l 80% del territoriu, a los montes nel este, que lleguen a los 4.643 m d'altor.

El sureste del país ta carauterizáu poles estribaciones de la cadena Tian Shan, que s'alza nos vecinos Kirguistán y Taxiquistán, y forma una frontera natural ente l'Asia central y China.

El vastu desiertu de Kyzyl Kum, a entrambos llaos de la frontera col sur de Kazakstán, apodera'l norte de país.

La rexón más fértil de la República d'Uzbequistán ye'l Valle de Fergana con una superficie de 21440 km ² nel este de Kyzyl Kum y bordiada per montes al norte, sur y este. L'oeste del valle ve escurrir el ríu Sir Daria, que va dende'l nordeste del país hasta'l sur de Kazakstán, nel Kyzyl Kum. A pesar de que'l valle recibe namái de 100 a 300 mm d'agua cada añu, nun ye ermu más que la parte central y un pocu na periferia, cerca de los montes.

Los recursos hídricos son escasos nel país y mal distribuyíos en tol territoriu. Les vastes llanures qu'ocupen cerca de dos terceres partes del país reciben poca agua, y tien pocos llagos. Los dos ríos principales son el Amu Daria y el Sir Daria. Formen los dos cuenques fluviales más importantes del Asia central y utilícense mayoritariamente pal riego de les tierres agrícoles. Creáronse ensame de canales p'aumentar el porcentaxe de tierres de cultivu. Esiste un llagu aislláu endorreico al noroeste: Llagu Sariqamish el cual varia considerablemente de tamañu por cuenta de la aridez del paisaxe circundante.

L'actividá sísmica na República d'Uzbequistán ye importante, hubo munchos terremotos. La so capital, Taxkent, foi casi dafechu destruyida por un terremotu en 1966, otros fenómenos sísmicos causaron grandes daños antes y dempués d'anguaño. Les zones de monte son particularmente actives.

Clima editar

El clima ye continental, con branos calientes ya iviernos fríos. Les temperatures de branu de cutiu superen los 40 ° C, la gama media d'iviernu alredor de -2 ° C, pero puede baxar a -40° C. La mayor parte del país ye bastante grebu, con escases precipitaciones: 100 a 200 mm añales, la mayoría pel hibiernu y primavera. Cuando hai poques agües ente xunetu y setiembre, la vexetación dexa de crecer.

Problemes medioambientales editar

 
Imaxe de satélite d'Uzbequistán. Los puntos coloraos son les quemes.

A pesar de la riqueza natural y la variedá de terrenes. Les décades de dominación pola Xunión Soviética, y la so política económica, fixeron d'Uzbequistán unu de los más países con peor mediu ambiente de la Comunidá d'Estaos Independientes. L'usu xeneralizáu d'agroquímicos, la esviación d'agua de los dos ríos más importantes pa la regación de campos agrícoles, y la crónica falta de plantes de tratamientu d'agua, atopar ente los factores que causen problemes medioambientales y pa la salú a gran escala.

La devastación ambiental na República d'Uzbequistán ta bien ilustrada pola catástrofe del mar d'Aral. La esviación de les agües de los ríos Amu Daria y Sir Daria pa cultivar algodón, fixo menguar el tamañu d'esti mar: yera'l 4º mar interior del mundu, pero amenorgóse a la metá na superficie y dos tercios del so volume en comparanza colo que yera en 1960. La desecación y la salinización del llagu causen nubes de sal y d'arena, que destrúin l'agricultura de les zones circundantes y los sos ecosistemes y afecten a la salú de la población llocal. La desertificación causa la perda d'animales y plantes, l'amenorgamientu de les tierres de cultivu y de la so calidá, el cambéu climáticu y la destrucción de monumentos culturales y históricos. Cada añu, munches tonelaes de sal son tremaes hasta a 800 km de distancia polos vientos. Dalgunos dicen que les nubes de sable y sal del mar d'Aral aumentaron el porcentaxe de materia sólido na atmósfera en más del 5%, lo qu'afecta al cambéu climáticu.

El mar d'Aral ye namái l'indicador más visible del ablayamientu del país. El periodu soviéticu destruyó gran parte de l'agua d'Uzbequistán de delles maneres: por non construyir plantes de tratamientu d'agua abondo, pol usu escesivu de los plaguicidass, yerbicides, defoliantes, y fertilizante non biolóxicos, y pol fomentu de proyeutos industriales, ensin la esmolición pol impautu sobre'l mediu ambiente y la población llocal.

Contaminación de l'agua editar

 
Delta del Amu Daria.

L'usu xeneralizáu de productos agroquímicos nel cultivu del algodón, los sistemes de riego ineficientes, y la insuficiencia de los sistemes de drenaxe son exemplos de les condiciones qu'han promovíu l'absorción de les agües salín y contaminao el suelu. La política post-soviética ye más peligrosa inda: nel deceniu de 1990, fueron aplicaos de 20 a 25 kg de fertilizantes non orgánicos ya insecticides por hectárea, frente a 3 kg, en tola Xunión Soviética. Poro, l'agua n'Uzbequistán ta entá más contaminada. Los productos industriales tamién estropiaron l'agua del país. Nel ríu Amu Darya atopáronse altes concentraciones de fenol y de productos petrolíferos, que ponen en peligru la salú de la población que vive a veres del ríu. En 1989, el ministru de salú de la República Socialista Soviética de Turkmenistán, describió al Amu Darya como cabiana d'agües residuales de sustancies industriales y agrícoles. Un informe de 1995 diz que'l ríu deterioróse entá más que mientres la dómina soviética.

Nel deceniu de 1990 aproximao'l 60% de los fondos pal control de la contaminación dar a los proyeutos rellacionaos col drenaxe, pero namái la metá de les ciudaes y alredor d'una cuarta parte de les aldegues tien alcantarelláu. Los sistemes municipales nun cumplen los requisitos calidable, gran parte de la población escarez d'agua potable y utilízase l'agua direutamente de les canales o ríos contaminaos.

Según un informe, casi toles agües soterrañes de la República d'Uzbequistán ta contaminada poles refugayes industriales y químicos. Un representante del Ministeriu de Mediu Ambiente envalora que la metá de la población vive en zones onde l'agua ta bien contaminada. El gobiernu envalora qu'en 1995 namái unos 230 de les alredor de 8000 empreses industriales siguen los estándares de control de la contaminación.

La contaminación del aire editar

La mala xestión de los recursos hídricos y l'usu xeneralizáu d'agroquímicos tamién contaminaron l'aire. Les nubes de sable y de sal y l'usu frecuente de pesticidas y defoliantes sobre los campos d'algodón contribuyeron a la grave degradación de la calidá del aire nes zones rurales.

Nos centros urbanos, les fábriques y les emisiones de dióxidu de carbonu de los vehículos son un peligru creciente pa la calidá del aire. Menos de la metá de les chimenees de les fábriques tán forníes con filtros, y nenguna puede penerar les emisiones de gases, y, lo que ye más importante, un gran porcentaxe de los actuales filtros son defectuoses o tán estropiaos.

Los datos sobre la calidá del aire en Taxkent, Ferganá y Olmaliq amuesen que los trés tán percima de los niveles encamentaos d'óxidu nitrosu y aerosoles. Hai altos niveles de plomu, níquel, cinc, cobre, mercuriu y manganesu na atmósfera uzbeca, principalmente por cuenta de la combustión de combustibles fósiles, a los residuos, y al procesu de la metalurxa. Los niveles son particularmente alzaes en provincia de Taxkent y na rexón meridional, cerca de la planta metalúrxica d'Olmalia.

A mediaos de los años 1990, la producción industrial na República d'Uzbequistán, que s'envalora n'aproximao'l 60% de la industria en tolos países d'Asia Central, con esceición de Kazakstán tamién foi responsable de 60% de toles emisiones de sustancies nocives na rexón a l'atmósfera.

Por cuenta de que los automóviles son relativamente raros, les emisiones de dióxidu de carbonu d'estes máquines nun son un problema más que na capital y en Ferganá.

Estadístiques editar

Espaciu

  • Superficie total: 447.400 km ²
  • Tierra: 425.400 km ²
  • Agua: 22.000 km ²

Fronteres: Total: 6.221 km

Con otros países: Afganistán, 137 km; Kazakstán, 2.203 km; Kirguistán, 1.099 km; Taxiquistán, 1.161 km; Turkmenistán, 1.621 km

Mariñes: Non, namái los 420 km nel Mar d'Aral.

Ye l'únicu país, xunto a Liechtenstein, que tien dos países antes d'algamar una frontera marítima.

Elevaciones estremes:

Recursos naturales: gas natural, petroleu, carbón, oru uraniu plata, cobre, plomu, cinc, tungsteniu, molibdenu

La esplotación de la tierra:

  • Les tierres arables: 9%
  • Cultivos permanentes: 1%
  • Camperes permanentes: 46%
  • Los montes: 3%
  • Otros: 41% (1993 est)

Tierra de regadío: 40000 km ² (1993 est)

Desastres naturales: terremotos y seques.

Los problemes ambientales: desapaición gradual del Mar d'Aral, causando nubes de sable y sal que contribúin a la desertificación; la contaminación de l'agua por residuos industriales y productos agroquímicos, causando problemes de salú y la salinización del suelu.

Los trataos internacionales sobre'l mediu ambiente:

  • Participa en: biodiversidá, cambéu climáticu, protocolu de Kyoto, desertización, especies en peligru d'estinción, cambéu ambiental, residuos peligroses, la proteición de la capa d'ozonu

Referencies editar

Referencies editar

Enllaces esternos editar