Doctor Who

serie de televisión británica de ciencia ficción

Doctor Who ye una serie de televisión británica de ciencia ficción producida pola BBC. Ta estremada en dos etapes: la denomada serie clásica, emitida ente 1963 y 1989, y la serie moderna, empecipiada en 2005 y que sigue emitiéndose na actualidá. Forma parte tamién de la serie oficial una película pa televisión emitida en 1996 titulada Doctor Who: La película producida ente Reinu Xuníu, Estaos Xuníos y Canadá.

Doctor Who
Datos
Xéneru ciencia ficción, serie de acción (es) Traducir, aventuras (es) Traducir, time-travel television program (en) Traducir, serie de televisión dramática y historia de viajes en el tiempo (es) Traducir
País d'orixe Reinu Xuníu
Productora British Broadcasting Corporation
Llingua orixinal inglés británicu
Emisión
Emisora BBC One (es) Traducir y BBC HD (es) Traducir
36, 26 y 13
Fecha de principiu 23 de payares de 1963[1]
Varios
Premios recibíos British Academy Television Award for Best Drama Series (en) Traducir, Saturn Award for Best Television Presentation (en) Traducir, Premios Peabody (es) Traducir, premio Hugo a la mejor presentación dramática, formato corto (es) Traducir, premio Hugo a la mejor presentación dramática, formato corto (es) Traducir, premio Hugo a la mejor presentación dramática, formato corto (es) Traducir, premio Hugo a la mejor presentación dramática, formato corto (es) Traducir, premio Hugo a la mejor presentación dramática, formato corto (es) Traducir, premio Hugo a la mejor presentación dramática, formato corto (es) Traducir, British Academy Television Award for Best Drama Series (en) Traducir, Premios Peabody (es) Traducir, premio Hugo a la mejor presentación dramática, formato corto (es) Traducir, premio Hugo a la mejor presentación dramática, formato corto (es) Traducir, premio Hugo a la mejor presentación dramática, formato corto (es) Traducir, premio Hugo a la mejor presentación dramática, formato corto (es) Traducir, premio Hugo a la mejor presentación dramática, formato corto (es) Traducir y premio Hugo a la mejor presentación dramática, formato corto (es) Traducir
Web oficial
Cambiar los datos en Wikidata

La serie narra les aventures d'un Señor del Tiempu conocíu como «el Doctor», qu'esplora l'universu nel so TARDIS, una nave espacial con conciencia mesma capaz de viaxar al traviés del tiempu y l'espaciu. Per fora, paez una cabina de policía azul, que yera un elementu común de les cais del Reinu Xuníu cuando la serie empezó en 1963. Cola ayuda de distintos acompañantes, el Doctor enfrentar a una variedá d'enemigos mientres salva civilizaciones, visita tanto'l pasáu como'l futuru, ayuda a xente común y corrixe inxusticies.

Doctor Who figura nel Llibru Guinness de los Récores como la serie de televisión de ciencia ficción de mayor duración del mundu[2] y ye tamién un iconu de la cultura popular británica.[3][4] Foi reconocida poles sos histories imaxinatives, efeutos especiales creativos de baxu costo mientres la serie orixinal y l'usu pioneru de la música electrónica. A lo llargo de los sos 50 años d'historia, convirtióse nuna serie de cultu qu'influyó en delles xeneraciones de profesionales de la televisión británica. Recibió la reconocencia per parte tantu de crítica como de públicu como unu de los meyores programes británicos de televisión, ganando un BAFTA a la Meyor serie dramática en 2006, dellos Premios Hugo y dellos National Television Awards. Doctor Who tamién creó dellos productos derivaos, como les series de televisión Torchwood o The Sarah Jane Adventures, l'episodiu piloto K-9 and Company y una infinidá de noveles, audiollibros, videoxuegos, recopilatorios de la banda sonora de la serie en discos compactos, cómics y xuguetes.

La serie orixinal producir nel BBC Television Centre de Londres y cesó la so realización en 1989. Darréu se filmó una película en 1996, que se produció en Canadá coles mires de rellanzar la serie con capital de BBC y Universal, pero la baxa audiencia que recibió n'Estaos Xuníos nun favoreció la producción d'una nueva serie. Finalmente, la serie moderna vería la lluz el 26 de marzu de 2005, con producción de BBC Wales y la Canadian Broadcasting Corporation (CBC) y Cardiff como principal llugar de rodaxe.

Argumentu editar

La historia empieza en Londres, nel añu 1963. Dos profesores del institutu Coal Hill, Ian Chesterton y Barbara Wright, tán estrañaos pol comportamientu d'una alumna común, Susan Foreman, que paez amosar conocencies más allá de los qu'una moza de 15 años como ella tendría de tener, al empar qu'amuesa una estraña torpeza absoluta n'otres materies qu'oldea con eses aparentes dotes intelectuales que tien. Susan, que vive col so güelu, negar a que'l so profesora visitar na so casa pa falar con él, yá que'l so güelu nun soporta a los estraños, y cuando Barbara intentó dir pola so cuenta a la direición, ellí namái había un vieyu depósitu de chatarra. Con éses Ian y Barbara deciden una tarde siguir a Susan a la salida del institutu, reparando qu'entra nel depósitu y nun sale. Esmolecíos, entren tres ella y nun la atopen. Nel so llugar, ente ensame de trastos vieyos, namái atopen una cabina de policía, lo que-yos estraña, una y bones estes cabines suelen tar na cai y non dientro d'edificios.

Entós apruz un vieyu nel llugar, y cuando-y pregunten sobre Susan, él contesta con evasives. Al oyer a Susan dientro de la cabina, aprucen dientro d'ella, y afayen que se trata d'una especie de nave espacial, bien de más grande per dientro que per fora. El vieyu, namái conocíu como el Doctor, resulta ser el güelu de Susan, y revela que la so nieta y él son alienígenas d'otru mundu y otru tiempu y que va tiempu fuxeron del so planeta nesa nave, la TARDIS (sigles de "Time And Relative Dimension In Space", "Tiempu y dimensión relatives nel espaciu"), capaz de viaxar nel espaciu y el tiempu, anque teníen la intención de tornar dalgún día. Al nun poder dexar colar a Ian y Barbara por mieu a que revelen a la xente'l secretu de la TARDIS, el Doctor decide desapegar, llevándo-ylos secuestraos. El dispositivu de direición de la TARDIS ta estropiáu, polo que'l Doctor nun puede controlar el llugar nin la dómina en que van aterrizar, asina que nun puede devolver a Ian y Barbara a la so dómina por más que quiera, y tien de conformase con dir saltando aleatoriamente d'un destín a otru esperando estimar d'aterrizar de nuevu na Tierra del sieglu XX dalgún día. Ye según arrinca una serie de viaxes nel espaciu y el tiempu na cual el Doctor y los sos acompañantes visiten distintes dómines pasaes, presentes y futures de la Tierra y d'otros mundos, viviendo munches aventures, y conociendo a múltiples aliaos y enemigos.

Historia editar

Doctor Who estrenar en BBC Television, actual BBC One, el 23 de payares de 1963 a les 17:15 (GMT),[5] tres discutinios y planificaciones que duraren un añu. Sydney Newman, de BBC Drama, foi'l responsable principal del so desenvolvimientu, coles contribuciones del Xefe del Departamentu de Guiones, Donald Wilson, l'escritor Anthony Coburn, l'editor David Whitaker y la productora inicial Verity Lambert.[6][7] La tema musical del títulu foi compuestu por Ron Grainer, y producíu ya iguáu por Delia Derbyshire del BBC Radiophonic Workshop.[8] Intentóse que'l programa fuera interesante pa neños y adultos.[9]

El departamentu de dramáticos de la división de series produció'l programa mientres 26 temporaes, emitíes por BBC One, lo que se conoz como la "serie clásica", a lo llargo de les cualos desfilaron siete actores interpretando los siete primeres encarnaciones del protagonista. A partir de los ochenta empecipió una decadencia nel ésitu de la serie. Les cifres d'audiencia en descensu, un deterioru na perceición del públicu del programa y un horariu d'emisión menos destacáu provocaron que Jonathan Powell, entós direutor de BBC One, decidiera paralizar la producción de la serie en 1989.[10] Anque a tolos efeutos taba atayada, como la postrera coprotagonista Sophie Aldred mentó nel documental Doctor Who: More Than 30 Years in the TARDIS, la BBC caltenía que la serie namái taba en posa y que'l programa tornaría tarde o aína.

Anque la producción interna cesara, la BBC empezó a buscar una compañía de producción independiente pa rellanzar la serie. Philip Segal, que trabayaba pa la seición de televisión de Columbia Pictures nos Estaos Xuníos, fixo una propuesta a la BBC alrodiu de la serie. Les negociaciones de Segal remataron na creación d'una película pa televisión. Doctor Who: La película emitir por Fox Network y BBC One en 1996 como una coproducción ente Fox, Universal Pictures, BBC y BBC Worldwide. Tal película faía les vegaes d'episodiu piloto pa una hipotética nueva serie que se tenía entamáu desenvolver siguiendo'l mesmu esquema de coproducción y que tuviera protagonizada pol octavu intérprete del Doctor tres producise'l relevu na película ente la última encarnación clásica del mesmu y él. Sicasí, anque la película foi un ésitu atayante d'audiencia nel Reinu Xuníu con 9,1 millones d'espectadores, nun asocedió lo mesmo n'Estaos Xuníos, lo que fizo perder l'interés a Fox y Universal, atayándose la propuesta de serie.

Entrín y non, productos llicenciaos como noveles, audiodramáticos y una serie d'animación nun dexaron d'apurrir nueves histories, pero'l programa de televisión Doctor Who permaneció inactivu hasta 2003. En setiembre d'esi añu, BBC Television anunció la producción interna d'una nueva serie, una vegada expirados los antiguos compromisos con Fox y Universal y recuperaos tolos derechos de la franquicia. La nueva serie sería producida pol escritor Russell T Davies y la direutora de dramáticos de BBC Wales, Julie Gardner.

La serie moderna debutó en BBC One el 26 de marzu de 2005 - empezando cola novena encarnación del protagonista interpretada por Christopher Eccleston y Billie Piper como'l so acompañante Rose Tyler - y el programa vender a otros países. Col atayante ésitu d'audiencia del primer episodiu, Rose, con más de 10 millones d'espectadores, la BBC encargó darréu dos temporaes más, yá protagonizaes pol décimu actor nel papel principal, David Tennant, y constituyóse la tradición de faer un episodiu especial navidiegu cada añu,[11][12] amás de siguir encargándose temporaes añales.[11] Tennant debutó na serie na escena de rexeneración del últimu capítulu de la primer temporada'l 18 de xunu de 2005, y más estensamente con un especial navidiegu'l 25 d'avientu de 2005, ente que la segunda temporada empecipiábase'l 15 d'abril de 2006. Na tercer temporada, qu'empezó'l 31 de marzu de 2007 en BBC One, a David Tennant xuniríase-y Freema Agyeman como la so compañera Martha Jones[11][13] quien de la mesma sería sustituyida en 2008 por Catherine Tate interpretando a Donna Noble, personaxe que yá apaeciera nel especial de Navidá de 2006.

A finales de 2008, David Tennant anunció en direutu na emisión de los National Television Awards que cuando la serie tornara en 2010, él nun formaría parte d'ella. Russel T Davies tamién abandonó la producción, non ensin antes crear y rodar con Tennant como protagonista, cinco especiales mientres 2009 pa narrar la transición ente'l final de la temporada de 2008 y el principiu de la de 2010, según pa dar la salida al Décimu Doctor y recibir al nuevu Oncenu Doctor, el mozu Matt Smith, que la so primer apaición producir nel postreru d'estos especiales, El fin del tiempu. Tennant tamién fixo una apaición como convidáu na serie spin-off de Doctor Who, The Sarah Jane Adventures, nel episodiu The Wedding of Sarah Jane Smith, qu'anque s'emitió antes de El fin del tiempu, rodóse darréu a este, y por tanto constitúi la última grabación de David Tennant como Doctor titular.

El 3 d'abril de 2010 estrenóse la quinta temporada de la serie, presentando oficialmente al nuevu Doctor con Karen Gillan interpretando al so acompañante, Amy Pond,[14] a los que se xuniría los prometíu y dempués home d'ésta, Rory Williams (Arthur Darvill) a metá de la mesma temporada.[15] Gillan y Darvill dexaron la serie'l 29 de setiembre de 2012, a la fin de la primer parte de la séptima temporada, y Jenna Coleman convertir na nueva acompañante del Doctor, Clara Oswald, a partir del especial navidiegu del mesmu añu.[16]

En 2013, con motivu del 50 aniversariu de la serie, BBC produció un episodiu especial de la serie en 3D[17] tituláu El día del Doctor,[18] (protagonizáu por Matt Smith, Jenna Coleman, David Tennant, Billie Piper y el veteranu actor John Hurt y nel que Tom Baker volvió interpretar un papel na serie) según un docudrama llamáu An Adventure in Space and Time sobre los oríxenes de la producción de la ficción, con David Bradley interpretando al actor William Hartnell.[19] Dambos emitiéronse na seronda del mesmu añu, col especial 3D estrenándose amás en más de 1500 sales de cine y emitíu simultáneamente en 94 países, peracabando asina un nuevu récor Guiness pa la serie.[20]

El 1 de xunu de 2013, Matt Smith anunció que nun taría presente na octava temporada de la serie, y qu'abandonaría Doctor Who nel especial de Navidá de 2013.[21] La identidá del actor que-y asocedió como'l Docenu Doctor a partir d'esi mesmu especial dar a conocer nun programa especial emitíu en direutu en BBC One tituláu Doctor Who Live: The Next Doctor, el 4 d'agostu de 2013.[22] Ellí revelóse que'l Docenu Doctor sería Peter Capaldi, que yá apaeciera enantes na serie nel episodiu Los fueos de Pompeya. Peter Capaldi piloteó la T.A.R.D.I.S. dende l'añu 2014 hasta'l 1° de xunetu de 2017, pos según dexó trescender el carismáticu actor, ésa sería la so última temporada [1].

Conciencia pública editar

 
La TARDIS tien forma esterna de cabina de policía.

Suxurióse que la emisión del primer episodiu foi retrasáu diez minutos pola estensión de los informativos por cuenta de la cobertoria d'asesinatu del presidente de los Estaos Xuníos John F. Kennedy, qu'asocedió'l día anterior; ente qu'ello ye que fueron namái ochenta segundos de retrasu.[23] Por cuenta de que créese que la cobertoria de los acontecimientos del asesinatu, según una serie d'apagones en tol país, pudo causar que demasiaos espectadores perdieren esta introducción a una nueva serie, la BBC tresmitió de nuevu'l primer episodiu'l 30 de payares de 1963, antes de la emisión del segundu episodiu.[24][25]

El programa convirtióse rápido nuna institución nacional y tema d'innumberables chancies, menciones en periódicos o otres referencies de la cultura popular británica.[26][27] Actores de sonadía ufiertar a apaecer como estrelles convidaes en delles histories.[28][29][30][31]

Sicasí, cola popularidá llegó'l discutiniu sobre la idoneidad del programa pa los neños. La defensora de la moral Mary Whitehouse fixo una serie de quexes a la BBC mientres la década de los setenta sobre'l so conteníu espantible o sangrientu.[32] Les sos aiciones, sicasí, fixeron al programa más popular, especialmente ente los neños. John Nathan-Turner, que produció la serie mientres los años ochenta, reparaba cómo los comentarios de Whitehouse influyíen nos niveles d'audiencia que s'amontaben pocu dempués de realizalos.[33] Mientres los setenta, Radio Times, la revista d'eventos de la BBC, anunció qu'una madre dixo que la música del títulu asustara al so fíu. Anque Radio Times pidió perdón, la música del títulu permaneció.

Hubo más quexes sobre'l conteníu del programa. Mientres la segunda temporada de Jon Pertwee como'l Tercer Doctor, nel serial Terror of the Autons (1971), imáxenes de moñecos de plásticu, narcisos matando a víctimes confiaes y androides amarutaos de policías marcaron el cume de l'habilidá del programa p'asustar a los neños.[34] Otru momentu que destacó especialmente pola so violencia nesa década foi l'intentu d'asesinatu contra'l Doctor en The Deadly Assassin (1976) cuando-y fundieron la cabeza so l'agua pa crear un cliffhanger a la fin d'un episodiu,[35] y tamién foi motivu de protesta una supuesta semeya negativa de los chinos en The Talons of Weng-Chiang (1977).

Una encuesta d'audiencia de la BBC realizada en 1972 na que la so definición de violencia como "cualquier actu que puede causar dañu físicu o psicolóxicu, dolor o muerte a persones, animales o propiedaes, yá seya intencionales o accidentales", amosó que Doctor Who yera'l programa dramáticu más violentu de tolos que produxeren.[36] El mesmu informe señaló que'l 3% de l'audiencia pensaba que'l programa yera "bien desaparente" pa velo en familia.[37] Sicasí, en respuesta a la encuesta de The Times, el periodista Philip Howard sostuvo que "comparar la violencia de Dr. Who, niciada por un risáu d'una velea, cola violencia más real d'otres series de televisión, onde actores que paecen seres humanos sangren pintura que paez sangre, ye como comparar el Monopoly col mercáu inmobiliariu de Londres: dambes son fantasíes, pero pueden tomase seriamente".[36]

La imaxe de la máquina de tiempu del protagonista, la TARDIS, convertir nun iconu na cultura británica. En 1996, la BBC rexistró como marca comercial el diseñu de cabina de policía azul pal merchandising acomuñáu con Doctor Who.[38] En 1998, la Policía Metropolitana presentó una oxeción al pidimientu de marca rexistrada, y en 2002 la Oficina de Patentes dictaminó a favor de la BBC[39][40]señalando que la imaxe de la cabina de policía taba más acomuñada a Doctor Who qu'a la mesma policía.[41]Por casu, nel cantar de Radiohead "Up On The Ladder", puede escuchase "I'm stuck in the TARDIS" (Toi atrapáu na TARDIS).

La resurreición del programa nel sieglu XXI convirtióse na pieza central de la programación del sábadu en BBC One y "define a la canal".[42] Dende'l so regresu, Doctor Who recibió altes cifres n'audiencia, tantu en númberu de tele espectadores como nes midíes del Índiz d'apreciación.[43] En 2007, Caitlin Moren, críticu de televisión de The Times, escribió que Doctor Who ye la "quinta esencia de ser británicu".[44] El direutor Steven Spielberg comentó que "el mundu sería un llugar más probe ensin Doctor Who".[45]

Episodios editar

Doctor Who emitióse orixinalmente mientres 26 temporaes en BBC1, dende'l 23 de payares de 1963 al 6 d'avientu de 1989. Mientres la emisión orixinal, cada episodiu selmanal formaba parte d'una historia o serial, xeneralmente de cuatro a seis partes nos primeros años y de trés a cuatro partes más tarde. Hai tres esceición notables: la épica The Daleks' Master Plan que s'emitió en 12 episodios más un episodiu de llanzamientu, Mission to the Unknown, onde nun apaecía la repartida regular;[46][47] el serial The War Games de 10 episodios;[48] y The Trial of a Time Lord que duró 14 episodios, que contenía cuatro histories dacuando referíes de forma individual y coneutaes por secuencies enmarcaes mientres la temporada 23.[49] Dacuando, los seriales taben coneutaos de forma indireuta por un argumentu como la busca na temporada 16 en The Key of Time.

El programa pretendía ser educativu y pa ser vistu en familia n'horariu de tarde de sábados. Primeramente, alternábense histories nel pasáu pa enseñar historia a l'audiencia nueva con histories nel futuru pa enseñar sobre ciencia. Esto reflexábase nos compañeros orixinales del Doctor, unu yera un profesor de ciencia y la otra una profesora d'historia. Sicasí, les histories de ciencia ficción empezaron a apoderar el programa y los históricos, que nun yeren populares nel equipu de producción, esaniciar tres el serial The Highlanders (1967). Mientres el programa siguió utilizando escenarios históricos, utilizábense xeneralmente como telón de fondu pa cuentos de ciencia ficción, cola esceición del serial Black Orchid ambientáu nel Reinu Xuníu de 1920.[50]

Les primeres histories teníen una naturaleza más asemeyada al serial, col rellatu d'una historia fluyendo a la siguiente, y cada episodiu tenía los so propiu títulu, anque producíos como distintes histories colos sos propios códigos de producción. Tres The Gunfighters (1966), cada serial recibió'l so propiu títulu, y les partes individuales namái yeren asignaes como númberos d'episodiu. Ente los guionistes de la serie orixinal atopábense Terry Nation, Henry Lincoln, Douglas Adams, Robert Holmes, Terrance Dicks, Dennis Spooner, Eric Saward, Malcolm Hulke, Christopher H. Bidmead, Stephen Gallagher, Brian Hayles, Chris Boucher, Peter Grimwade, Marc Platt y Ben Aaronovitch.

El formatu de serial camudó col so remanecimientu de 2005, nel que les series duraben en 13 episodios de 45 minutos. Esto inclúi tres episodios en dos partes y un argumentu por temporada qu'utiliza los elementos pa xunilos a la fin de la temporada. Como nes primeres temporaes del programa orixinal, los episodios de dos partes tienen títulos separaos.

Dende 1963 emitiéronse 845 episodios de Doctor Who, variando dende'l formatu más común d'episodios de 25 minutos hasta los episodios de 45 minutos pa la única temporada de 1985 y la nueva serie de 2005, dos producciones de llargumetraxe, The Five Doctors de 1983 y la película pa televisión de 1996, y seis especiales de Navidá de 60 minutos. Doctor Who devasó a la saga Star Trek, con 726 episodios en cinco programes, nel so tercer episodiu de la serie de 2007.

Episodios perdíos editar

Ente 1967 y 1978, una gran cantidá del archivu audiovisual antiguu nes filmoteques y videotecas de la BBC destruyir pa dexar sitiu o cenciellamente borráronse les cintes pa reutilizales y grabar otros programes enriba. Doctor Who foi una de les series afeutaes por esta purga, viéndose afeutaes sobremanera les temporaes de los dos primeros Doctores William Hartnell y Patrick Troughton, del periodu 1963-1969, esto ye, el periodu en blancu y negru, faltando munchos episodios nel archivu d'esos años. De 1970 d'equí p'arriba, caltiénense tolos episodios, magar dalgunos d'ellos namái se caltuvieron en copies en blancu y negru.

A lo llargo de los años, y gracies a que la BBC recuperó copies vendíes a países estranxeros o grabaciones en videu de particulares, fuéronse recuperando dalgunos de los episodios perdíos. Combinando eses grabaciones d'inferior calidá coles copies nel archivu y por aciu variaes téuniques de restauración, foise recuperando adulces material de meyor calidá, dacuando devolviendo'l color a copies en blancu y negru, y otres vegaes restaurando l'apariencia de videu a les copies en celuloide de los episodios antiguos gracies al procesu VidFire. L'audiu de tolos episodios recuperóse gracies a grabaciones en casete d'espectadores del programa. En total, teniendo en cuenta les recuperaciones y restauraciones mentaes, na actualidá siguen perdíos 99 de los 253 primeros episodios de la serie, lo qu'afecta total o parcialmente a 26 seriales de 50. N'abril de 2006, el programa infantil de la BBC Blue Peter llanzó un retu pa buscar los episodios perdíos cola promesa de premiar con un modelu de Dalek a escala real.[51] La busca na actualidá sigue abierta, y de fechu los últimos descubrimientos d'episodios antes perdíos daten d'ochobre de 2013.[52]

Cola aprobación de la BBC, tán realizándose esfuercios pa restaurar tantos episodios como seya posible con tol material esistente. La xera empezó a principios de los años noventa, cuando la BBC empezó a poner en venta grabaciones d'audiu de los seriales perdíos en casete y CD con narración adicional que supliera les imáxenes. Les reconstrucciones oficiales tamién apaecieron en VHS y MP3 y como conteníu especial en DVD. La BBC, cola ayuda del estudiu d'animación Cosgrove Hall, rehizo los episodios 1 y 4 de The Invasion (1968) en formatu animáu, utilizando les pistes d'audiu y les notes d'escena y puestu en venta en DVD en payares de 2006. En 2011 anuncióse que The Reign of Terror siguiría los mesmu procesu,[53] viendo la lluz finalmente en xineru de 2013.[54]

Personaxes editar

El Doctor editar

 
Jodie Whittaker, actual intérprete del Doctor, Jodie Whittaker nel Festival Internacional de Cines (2008)

El personaxe del Doctor esiste dende los años sesenta, y a día de güei entá nun se sabe'l so nome (el Doctor ye un llamatu). Lo único que se sabe hasta agora del Doctor ye que se trata d'un viaxeru alienígena excéntrico de gran intelixencia que llucha contra la inxusticia mientres esplora'l tiempu y l'espaciu nuna máquina denomada TARDIS, sigles de Time And Relative Dimension In Space (Tiempu y Dimensión Relativa nel Espaciu). La TARDIS ye muncho más grande nel so interior que nel so esterior. Por cuenta de un fallu crónicu nel so sistema de mímesis, caltién la forma de cabina de policía de la década de 1960. Ye de color azul, tien dos puertes y nun tener ventanes a la vista.

Otru de los oxetos siempres rellacionaos col Doctor ye'l destornillador sónicu, que la so preferencia frente una arma de fueu reafita'l sentíu pacifista del Doctor. Esti sírvelu p'abrir y cerrar puertes, escaniar sistemes informáticos o aparatos llétricos, analizar materia, recoyer datos, rastrexar formes de vida, etc.

Al trescurrir la serie, non yá camudó la personalidá irascible y daqué siniestra del Doctor a una figura más caritatible, atélite y escéntrica, sinón que finalmente se reveló que taba fuxendo del so propiu pueblu, los Señores del Tiempu del planeta Gallifrey. Como Señor del Tiempu, el Doctor tien la capacidá de refaer el so cuerpu cuando ta cerca de la muerte, recursu que dexa camudar al actor protagonista cuando esti nun puede o nun quier siguir na serie. El Doctor, como tolos Señores del Tiempu, tien un máximu de 12 rexeneraciones (13 encarnaciones), y realizó esti procesu siquier en diez causes. Cada nueva encarnación tenía la so propia personalidá, gustos y habilidaes.

Estos son los actores qu'encarnaron al Doctor nes diverses etapes de la serie pol orde del argumentu:

Otros actores tamién interpretaron al Doctor (o versiones alternatives como Dr. Who), anque raramente más d'una sola vegada, y nunca dientro de la continuidá oficial de la serie. Dellos actores conocíos qu'actuaron como'l Doctor son Peter Cushing nes películes Dr. Who and the Daleks (1965) y Daleks - Invasion Earth: 2150 A.D. (1966), Rowan Atkinson nun especial humorísticu de cuatro episodios de 1999 como Novenu Doctor, y Hugh Grant como Docenu Doctor nel mesmu especial.

Mientres la historia del programa realizóse revelaciones revesoses sobre'l Doctor: nel serial The Brain of Morbius (1976) suxúrese ambiguamente que'l Primer Doctor puede nun ser la primer encarnación del Doctor (anque esta posibilidá desmentir en socesives ocasiones a partir de The Five Doctors d'equí p'arriba); mientres la dómina del Séptimu Doctor suxurióse que'l Doctor yera más qu'un Señor del Tiempu ordinariu (asuntu que nun llegó a concretase tres la cancelación de la serie) y na película de 1996 revelóse que'l Doctor yera mediu humanu pela so parte materna (daqué que nun se volvió a mentar na serie moderna). Nel primer episodiu, An Unearthly Child, amuésase que'l Doctor tien una nieta, y en Tarrecéila (2006) y La fía del Doctor (2008) el Doctor menta qu'una vegada foi padre. La serie de 2005 reveló que'l Novenu Doctor yera l'únicu Señor del Tiempu sobreviviente conocíu y el so planeta natal fuera destruyíu na "Guerra del Tiempu" que se dio ente los Daleks y los Señores del tiempu.

Nel especial El fin del tiempu emitíu en Navidá de 2009 y añu nuevu de 2010, interpretáu por David Tennant y Matt Smith, dizse qu'en realidá'l so planeta nun foi destruyíu y que'l restu de Señores del Tiempu nun tán muertos, sinón atrapaos nun bucle temporal cuando se desamarró la Guerra del Tiempu. D'esi bucle temporal nun puede entrar nin salir nada. El Doctor ye l'únicu Señor del Tiempu que quedó fora d'esi bucle temporal y puede movese con total llibertá pol universu, pero dende la guerra nun volvió ver a naide de la so especie cola esceición de L'Amu.

Dempués, nel especial del 50 aniversariu, El día del Doctor, revelóse la realidá sobre Gallifrey, que nun foi destruyíu, sinón que nel últimu momentu l'Oncenu Doctor camudó'l pasáu y salvó Gallifrey, zarrándolo nun puntu desconocíu del espaciu y el tiempu, gracies a una aición conxunta de los trelce encarnaciones del Doctor y les sos respeutives TARDIS. Sicasí, el desfase de llinies temporales que provocó esta aición fixo que'l Doctor Guerrero, al tornar na TARDIS a la so propia llinia temporal, escaeciera tou lo asocedío y afigurárase na so mente la llinia temporal alternativa na que destruyó Gallifrey, y esta alcordanza tresmitir a les encarnaciones posteriores, el Novenu, Décimu y Oncenu Doctor. Pela so parte, el Décimu Doctor tamién escaeció lo asocedío, polo que l'Oncenu siguió ensin caltener alcordanza de la realidá, hasta'l momentu en que viviría en persona asoceder, esta vegada reteniéndolo na so mente al formar parte de la so propia llinia temporal.

Acompañantes editar

 
Pearl Mackie, intérprete de Bill Potts , postrera acompañante d'El Doctor hasta la fecha.

El Doctor cuasi siempres comparte les sos aventures con acompañantes y dende 1963 más de 35 actores y actrices figuraron nesi papel. Xeneralmente humanos, una de les xeres de la figura del acompañante ye la de recordar al Doctor el so "deber moral".[56] Los compañeros orixinales del Primer Doctor fueron la so nieta Susan Foreman (Carole Ann Ford) y dos profesores d'escuela, Barbara Wright y Ian Chesterton (Jacqueline Hill y William Russell, respeutivamente). La única historia de la serie clásica na que'l Doctor viaxa namái ye The Deadly Assassin (1976). Dellos acompañantes notables de la serie de 1963 son Romana (Mary Tamm y Lalla Ward), una Señores del Tiempu Señora del tiempu; Sarah Jane Smith (Elisabeth Sladen); y Jo Grant (Katy Manning). Tres la vuelta a producción de la serie, en 2005 los compañeros del Novenu y Décimu Doctor fueron Rose Tyler (Billie Piper), y dacuando Mickey Smith (Noel Clarke) y el Capitán Jack Harness (John Barrowman) . Amás de los anteriores, el Décimu Doctor tuvo otros acompañantes, notablemente Martha Jones (Freema Agyeman) y Donna Noble (Catherine Tate). El Oncenu Doctor (Matt Smith) empezó les sos aventures cola pareya formada por Amy Pond (Karen Gillan) y Rory Williams (Arthur Darvill) para depués ser acompañaos dacuando por River Song (Alex Kingston). Tres esta pareya d'acompañantes llegó Clara Oswald (Jenna Coleman) foi la postrera acompañante del Oncenu y la primer compañera de viaxes del Docenu Doctor. Na última temporada, taba corriendo aventures col doctor Bill Potts interpretada por Pearl Mackie.

El propósitu del acompañante ye apurrir un elementu col que l'audiencia pueda identificase, afayar información sobre'l Doctor, qu'actúa como una misteriosa figura paterna y faer avanzar la historia realizando entrugues o metiéndose en problemes.[56] El Doctor xeneralmente atopa nuevos acompañantes y pierde los antiguos, delles vegaes pa tornar al so llar o buscar nueves causes en mundos que visitaron, y n'ocasiones morrieron mientres el cursu de la serie.

El términu utilizáu pola prensa ye "acompañante" o "asistente". La serie nun utiliza'l términu consistentemente y de cutiu preséntense como amigos del Doctor. Na serie de 2005, el Novenu Doctor afirmó que "utiliza a Rose Tyler (Billie Piper) como'l so acompañante". A pesar del fechu de que la mayoría de los acompañantes del Doctor son muyeres nueves y curioses, la producción de la serie orixinal caltuvo un tabú sobre cualquier tipu de rellación romántica, que se rompió de forma revesosa na película de 1996, cuando l'Octavu Doctor besó a la so compañera Grace Holloway (Daphne Ashbrook). Na serie de 2005 xugar cola idea de que dellos personaxes pensaben que'l Novenu Doctor y Rose yeren una pareya, daqué que desmentíen, anque se suxurió lo contrario a la fin de la temporada y nos siguientes episodios, yá col Décimu Doctor. Ello ye que el Doctor protagonizó dellos besos en munchos episodios de la serie moderna.

Antiguos acompañantes remanecieron na serie, de normal n'especiales d'aniversariu. L'antigua acompañante, Sarah Jane Smith (Elisabeth Sladen) xunto col perru robóticu K-9, remaneció nel episodiu de la serie moderna Xunta escolar de 2006, más de 20 años dende'l so anterior apaición nel episodiu del ventenu aniversariu The Five Doctors (1983). Sladen siguió apaeciendo regularmente dende entós na serie y protagonizó la so propia serie derivada, titulada The Sarah Jane Adventures.

En delles ocasiones, los actores qu'interpreten a los acompañantes apaecieron en seriar antes de ser personaxes regulares. Na temporada de 2007, Freema Agyeman interpreta a Martha Jones, una estudiante de medicina y acompañante del Décimu Doctor.[57] Agyeman apaeció enantes na serie nel episodiu L'exércitu de pantasmes, interpretando a otru personaxe.[57] L'acompañante del Doctor na siguiente temporada ye Donna Noble, interpretada por Catherine Tate, qu'apaez per primer vegada nel especial de Navidá de 2006 La novia fuxitiva vistida de novia, en siendo abasnada por accidente fora de la so boda hasta la TARDIS, col Doctor tratando por tolos medios de devolvela al llugar onde pertenez. Los primeros acompañantes del Oncenu Doctor fueron Amy Pond (Karen Gillan), Rory Williams (Arthur Darvill) y dacuando River Song (Alex Kingston), que la so identidá y rellación col restu de personaxes convertir n'unu de los misterios de la trama, finalmente desveláu a mediaos de la sesta temporada. Kingston interpretó'l personaxe de River Song primeramente nos episodios del Décimu Doctor Silenciu na biblioteca / El monte de los muertos. Karen Gillan tamién apaeciera nun episodiu anterior (Los fueos de Pompeya), anque al igual que Freema Agyeman, interpretando otru papel. L'acompañante actual del Doctor, Clara, interpretada por Jenna Coleman, tamién apaeció en seriar antes de debutar como acompañante a tiempu completu, actuando nos episodios El manicomiu de los Daleks y Los homes de nieve. Sicasí nesta ocasión les sos apaiciones previes son intencionales y formen parte d'un arcu argumental de la serie. La postrera acompañante del Doctor yera Bill Potts interpretada pola actriz Pearl Mackie, quien pasó a ser la primera "companion" abiertamente homosexual. Parte'l Doctor a la fin de la última temporada pa viaxar cola so amiga, Heather.

A la fin de la temporada 10 tien llugar la nueva rexeneración d'El Doctor, dando fin al ciclu onde'l personaxe ye interpretáu pol actor Peter Capaldi. Pa sorpresa de munchos y, adecuandose a un nuevu enclín a nivel mundial, onde se redefine'l rol de la muyer na sociedá, la nueva identidá d'El Doctor, per primer vegada na so historia, ye dada por una muyer: l'actriz Jodie Whittaker.

Adversarios editar

 
Un Dalek de la serie anovada.

Cuando Sydney Newman encargó la serie, especificó que nun quería perpetuar el clixé de la bisarma de güeyos d'inseutu de la ciencia ficción. Sicasí, les bisarmes convertir en daqué básicu en Doctor Who dende'l so empiezu y fueron populares ente l'audiencia.

Dellos adversarios notables del Doctor son Autones, los Cybermen, los Sontaran, los Demonios Marinos, los Guerreros de Xelu, los Yetis, los Silurians, los ánxeles llorosos, los Slitheens y l'Amu. Sicasí de toles bisarmes y villanos, los más representativos de la serie son los Daleks, seres mutantes con una armadura mecánica del planeta Skaro; lo que-yos da apariencia de máquines. Reconózse-yos pola so voz metálica y el so berru "¡Esterminar!" que pronuncien repetidamente. Davros, el creador de los Daleks, tamién se convirtió nun villanu recurrente tres la so primer apaición nel serial Genesis of the Daleks (1975).

Los Daleks fueron creaos pol escritor Terry Nation, qu'intentaba faer una alegoría de los nazis, una y bones el mayor propósitu de los Daleks ye "esterminar" toles races inferiores; y el diseñador foi Raymond Cusick. Los Daleks apaecieron nel segundu serial del programa, The Daleks (1963–64), causando una reaición terrible nos niveles d'audiencia y nel públicu.

Música editar

Tema musical editar

L'adautación orixinal de 1963 de la tema pa Doctor Who foi considerada como una pieza de música electrónica innovadora ya importante, y Doctor Who foi la primer serie de televisión del mundu en tener una tema musical realizáu dafechu con preseos electrónicos.

La tema orixinal foi compuestu por Ron Grainer ya iguáu por Delia Derbyshire, del BBC Radiophonic Workshop, cola ayuda de Dick Mills. Creáronse delles partes a partir de repeticiones d'una serie de notes de pianu y osciladores y filtros. L'adautación de Derbyshire sirvió, con pequeñes ediciones, hasta'l final de la temporada 17 (1979-80).

Pa la temporada 18, fíxose un arreglu más modernu y dinámicu per parte de Peter Howell, que sería reemplazáu pola versión de Dominic Glynn na temporada 23 (The Trial of a Time Lord (1986). Keff McCulloch apurrió la nueva adautación pa la dómina del Séptimu Doctor que duró dende la temporada 24 (1987) hasta la suspensión de la serie en 1989. Pa la nueva serie de 2005, Murray Gold apurrió la nueva melodía qu'utilizaba samples de la tema orixinal de 1963 con nuevos elementos añedíos. Nel episodiu de Navidá de 2005, Gold introdució una versión modificada pa los creitos de zarru de la tema utilizada hasta esi momentu. En 2010, en Nel últimu momentu, estrenaríase un nuevu arreglu de la tema, tamién al cargu de Murray Gold, que perduraría hasta setiembre de 2010, y nel especial d'avientu de 2010, Murray Gold estrenaría los so tercer arreglu de la sintonía, que ye'l que s'utiliza dende entós.

A empiezos de la década de 1970, Jon Pertwee, qu'interpretara al Tercer Doctor, grabó una versión de la tema musical con lletra titulada "Who Is The Doctor". En 1988, la banda musical The Justified Ancients of Mu Mu (más tarde conocida como The KLF) llanzó'l senciellu Doctorin' the Tardis utilizando como nome The Timelords, qu'algamó'l primer puestu nel Reinu Xuníu y el segundu n'Australia. Otros realizaron covers de la tema como Orbital, The Pogues, Pink Floyd en direutos y los comediantes Bill Bailey y Mitch Benn.

Música ambiental editar

La mayor parte de la música accesoria pa Doctor Who encargar a compositores independientes, anque mientres los primeros años utilizóse música d'archivu, amás d'estractos ocasionales de grabaciones orixinales o versiones de música popular de grupos como The Beatles o The Beach Boys.

La música ambiental pal primer episodiu, An Unearthly Child, foi compuesta por Norman Kay. Munches de les histories del Primer Doctor utilizaben música del compositor Tristam Cary. Otros compositores d'esti periodu fueron Richard Rodney Bennett, Carey Blyton y Geoffrey Burgon. El músicu más frecuente mientres los primeros quince años foi Dudley Simpson que tamién compunxo música para Blake's 7, rematando en 1979. Tamién realizó un cameo en The Talons of Weng-Chiang, como direutor d'un music-hall.

Tres el serial The Leisure Hive (1980), la música accesoria foi asignada al Radiophonic Workshop. Paddy Kingsland y Peter Howell contribuyeron mientres esti periodu amás d'otros como Roger Limb, Malcolm Clarke y Jonathan Gibbs. Radiophonic Workshop dexó'l trabayu tres The Trial of a Time Lord y Keff McCulloch convertir nel compositor principal, coles contribuciones de Dominic Glynn y Mark Ayres.

La música incidental a partir de 2005 foi compuesta por Murray Gold, anque na serie tamién s'utilicen estractos de música pop de la década de 1980, 1990 y 2000. El 4 d'avientu de 2006 poner a la venta'l primer discu cola banda sonora de la serie.[58][59]

Efeutos de soníu editar

Los escenarios y temes de ciencia ficción de Doctor Who crearon la necesidá de crear efeutos sonoros pa la serie, anque soníos comunes fueron utilizaos a partir de grabaciones de serie. Por cuenta de que Doctor Who empezó antes de la proliferación de los sintetizadores, parte del equipu utilizáu pa crear los efeutos de soníu foi construyíu pol BBC Radiophonic Workshop.

Cuasi tolos efeutos sonoros mientres los años sesenta fueron creaos por Brian Hodgson, que trabayó pa la serie dende'l so empiezu hasta principios de la década de 1970, cuando lu sustituyó Dick Mills. Hodgson creó cientos de pieces d'efeutos de soníu dende disparos d'armes de rayos a dinosaurios, amás del efeutu sonoru de desapaición y remanecimientu de la TARDIS y les voces de los Daleks.

La fonte qu'utilizó Hodgson pal efeutu de la TARDIS foi'l soníu de les sos llaves esmuciéndose enriba y embaxo gatuñando les cuerdes d'un pianu antiguu, y grabándolo al aviesu. La voz de los Daleks llograr al pasar les voces de los actores por un modulador d'aníu y utilizando la distorsión propia de los micrófonos y amplificadores d'esa dómina. Sicasí, el soníu camudaba porque nun s'anotaron les frecuencies utilizaes nel modulador d'aníu.

Índices d'audiencia editar

Doctor Who siempres s'emitió en BBC One, consiguiendo audiencies de millones de telespectadores. A finales de la década de los setenta algamó la so máxima popularidá con audiencies d'hasta 12 millones. Mientres la fuelga de la ITV de 1979, l'índiz d'audiencia algamó los 16 millones. Nenguna emisión d'un episodiu de Doctor Who tuvo menos de 3 millones de telespectadores, anque a finales de los años ochenta, audiencies de 3 a 5 millones considerábense probes, lo que, según la BBC, causó la suspensión del programa.

Nel primer episodiu de la serie de 2005, Rose, consiguióse un índiz d'audiencia de 10,81 millones, el terceru más altu de BBC One nesa selmana y el séptimu de toa les cadenes de televisión. La temporada de 2005 llogró una media de 7,95 millones d'espectadores, y la de 2006 una audiencia media de 7,71 millones. L'episodiu Rise of Cybermen consiguió 9,22 millones d'espectadores.[60] El programa consiguió la quinta mayor audiencia de tolos tiempos dende la segunda parte del serial The Ark in Space de 1975.

El programa tamién ganó un sofitu considerable n'Australia, posiblemente como resultáu de la cercana rellación ente la BBC y l'ABC. Volvióse a retrasmitir la serie clásica n'Australia dende setiembre de 2003 a febreru de 2006 y les nueves series emitiéronse dende ABC y UK.TV.

La serie tien un grupu de siguidores n'Estaos Xuníos, onde s'emitió dende los años 1970 a 1990, principalmente por PBS. Nueva Zelanda foi'l primer país estranxeru n'emitir Doctor Who empezando en setiembre de 1964, siguiendo mientres años y emitiendo la nueva serie a partir de 2005. En Canadá, el programa empezó en xineru de 1965, pero la CBC namái emitió los primeres 26 episodios. TVOntario empezó a emitir en 1976 dende'l serial The Three Doctors (1973) hasta la temporada 24 en 1991.

Namái cuatro episodios estrenáronse n'otres canales que nun sían BBC One. Nel especial d'aniversariu de 1983, The Five Doctors, que s'emitió'l 23 de payares na cadena WTTW de Chicago y otres cadenes de PBS dos díes primero qu'en BBC One. La historia Silver Nemesis que s'emitió colos trés episodios editaos nun formatu d'escoyeta en Television New Zealand, dempués de que'l primer episodiu emitir nel Reinu Xuníu, pero non los dos finales. Y la película de 1996 que se presentó en CITV-TV d'Edmonton el 12 de mayu, quince díes primero qu'en BBC One y dos díes primero que Fox n'Estaos Xuníos.

Hasta ochobre de 2006, la segunda serie foi emitida o se ta emitiendo de forma selmanal en: Australia (ABC), Bélxica (één), Brasil (People+Arts), Canadá (CBC n'inglés y Ztélé en francés), Dinamarca (Danmarks Radio), Finlandia (TV2), Francia (France 4), Ḥong Kong (ATV World), Hungría (COOL TV de RTL Klub), Israel (Yes Weekend), Italia (Jimmy), Xapón (BS-2 de NHK), Malasia (Astru), Países Baxos (Nederland 3), Nueva Zelanda (Prime TV y BBC UKTV), Noruega (NRK), Polonia (TVP 1), Portugal (People+Arts), Rusia (STS TV), España (TVG, TV3, Aragón Televisión, People+Arts, Televisión Canaria, Canal 2 Andalucía, Clan TVE, SciFi, ETB1, Boing y SyFy), Hispanoamérica (People+Arts, BBC HD y BBC Entertainment), Colombia (Señal Colombia y Telepacifico), Corea del Sur (KBS2), Tailandia (BBTV 7), Turquía (Cine5), Estaos Xuníos (Sci Fi y BBC America), Méxicu (BBC Entertainment y dacuando por TV Mexiquense), Grecia (Skai TV) y Style UK para Oriente Próximu, África del Norte y Llevante. La serie tamién foi vendida pero ensin emitir n'Alemaña (Pro 7), Suecia (SVT) y Rumanía (TVR). Diseñóse un logotipu especial pa la emisión en xaponés cola katakana ドクター・フー (rōmaji, Dokutaa Fuu).[61] de los episodios de la serie de 2005 emitir en Canadá un par de selmanes dempués que nel Reinu Xuníu, por cuenta de que la cancelación de la NHL de 2004-05 dexó buecos na programación de la CBC. Pa l'audiencia canadiense, Christopher Eccleston grabó introducciones especiales en videu, incluyendo entrugues como un concursu a los espectadores y fragmentos del documental Doctor Who Confidential.

Fandom editar

Doctor Who consiguió un númberu importante de siguidores. Siendo Gallifrey Base el foru d'Internet más popular de la serie. El términu Whovian (similar a Trekkie pa los siguidores de Star Trek) ye utilizáu pola prensa pa faer referencia a los aficionaos del programa.[62]

Por esto mesmu, y al igual qu'otros fandoms de series grandes, Doctor Who tien grupos que crean les sos propies producciones basaes na serie. Estes varien dende histories, cuentos, videos ya inclusive audio drames que suelen ser bien comunes en Reinu Xuníu.

Adautaciones editar

Derivaos editar

Doctor Who tuvo numberoses versiones teatrales. A empiezos de los años 1970, Trevor Martin interpretó'l papel na obra teatral Doctor Who and the Daleks in the Seven Keys to Doomsday cola actriz Wendy Padbury. A empiezos de la década de 1990, Jon Pertwee y Colin Baker interpretaron dambos al Doctor nun musical tituláu Doctor Who - The Ultimate Adventure. En dos actuaciones, na que Pertwee atopábase enfermu, foi sustituyíu por David Banks.

El Doctor tamién apaeció en dos películes llevaes al cine: Dr. Who and the Daleks de 1965 y Daleks - Invasion Earth 2150 AD de 1966. Dambes, esencialmente, vuelven cuntar les histories The Daleks (1963) y The Dalek Invasion of Earth (1964), con mayor presupuestu y alteraciones del conceutu de la serie. Nes películes, Peter Cushing interpretó a un científicu humanu llamáu Dr. Who, que viaxó colos sos dos nietes y otros compañeros nuna máquina del tiempu qu'inventó. Por cuenta de los cambeos, les películes nun formen parte de la continuidá de la serie, anque la versión del personaxe de Cushing remanecería en tires risibles y obres lliteraries, como intentu de reconciliar dambes partes.

En 1981 emitióse un episodiu piloto pa un spin-off, K-9 and Company, con Elisabeth Sladen interpretando'l so papel d'acompañante Sarah Jane Smith y John Leeson como la voz de K-9, y anque esti episodiu incorporar a la continuidá de Doctor Who en The Five Doctors (1983) y Xunta escolar (2006), la serie nun llegó a realizase.

Los llibros de Doctor Who publicáronse dende mediaos de la década de 1960 hasta l'actualidá. El Doctor tamién apaeció en radioteatros y webcasts como la serie d'ocho partes de BBC 7 de 2006 con Paul McGann. Tamién se preparar conceutos artísticos pa una serie animada de Doctor Who per parte de la compañía Nelvana nos años ochenta, pero la serie nun se realizó.[63]

Tres l'ésitu de la serie de 2005 producida por Russell T Davies, la BBC encargó a Davies una serie derivada de 13 episodios titulada Torchwood, ambientada na Gales actual y que'l so tema ye la investigación d'actividaes y crímenes producíos por alienígenas. La serie empezó la so emisión en BBC Three el 22 d'ochobre de 2006.[64] John Barrowman vuelve al so papel de Jack Harkness de la temporada de 2005 de Doctor Who. La serie grabóse pel branu y seronda de 2006[65] y dos actrices qu'apaecieron na serie Doctor Who tamién protagonicen esta serie: Eve Myles del episodiu Los muertos inquietos[66] y Naoko Mori del episodiu Alienígenas en Londres. Tamién se fixo una serie pa neños protagonizada por K-9, pero non per parte de la BBC.[67]

Una segunda serie derivada, titulada The Sarah Jane Adventures, con Elisabeth Sladen como Sarah Jane Smith, foi creada por CBBC y estrenóse el día d'añu nuevu de 2007.[68] Una segunda temporada siguir en 2008, cola vuelta del brigadier Lethbridge-Stewart. En 2009 estrenóse la tercer temporada, que cunta cola apaición de David Tennant col Décimu Doctor. En 2010, Matt Smith apaecería como l'Oncenu Doctor xunto a l'antigua acompañante Jo Grant (Katy Manning). La serie cesó la so emisión en 2011, tres el fallecimientu de Sladen. Tamién s'estrenó una serie animada, The Infinite Quest, al empar que la temporada de 2007 de Doctor Who, como parte de les series de televisión pa neños Totally Doctor Who.[69]

N'ochobre de 2015 anuncióse una tercer serie derivada titulada Class, escrita por Patrick Ness y que con va constar d'ocho episodios y va ser estrenada en 2016.[70]

Episodios benéficos editar

En 1993, coincidiendo col trentenu aniversariu de la serie, producióse un especial tituláu Dimensions in Time para Children in Need de la BBC, onde figuraben los actores vivos qu'interpretaron al Doctor y una gran cantidá de los antiguos acompañantes.

En 1999, otru especial, Doctor Who and the Curse of Fatal Death, realizar pa Comic Relief, y más tarde púnxose en venta en VHS. Trátase d'una parodia de la serie, estremada en cuatro segmentos, asonsañando al formatu de serial. Na historia, el Doctor (Rowan Atkinson) atopar col Amu (Jonathan Pryce) y los Daleks. El guión foi escritu por Steven Moffat, que dempués escribiría dellos guiones ente 2005 y 2010 y convertiríase nel nuevu productor executivu y showrunner de la serie a partir de 2010. El 18 de payares de 2005, emitióse "minisodio" de siete minutos como parte del teletón de Children of Need, que se tituló Nacíu de nuevu na so publicación en DVD y que foi la primer interpretación estensiva de David Tennant como'l Décimu Doctor, y en 2007 emitióse otru minisodio similar tituláu Choque temporal nel que tornó como convidáu Peter Davison como'l Quintu Doctor.

Parodies y apaiciones editar

Doctor Who foi satirizáu y asonsañáu en numberoses ocasiones por comediantes como Spike Milligan y Lenny Henry. Tamién foi satirizáu en programes como Saturday Night Live, The Chaser y Mystery Science Theater 3000.

La cuarta encarnación del Doctor, la más reconocida ente l'audiencia estauxunidense, apaeció en dellos episodios de The Simpsons. Tamién hai un pequeñu chisgo nel primer episodiu y nel decimosegundu de la sesta temporada de la serie d'animación Family Guy (Family Guy). Esiste una parodia pornográfica protagonizada polos Dalek, los enemigos del Doctor 1. Mientres l'episodiu especial de navidá de la serie risible Mr Bean en 1992, ver al protagonista xugar nun preselbe con xuguetes de neños onde un Dalek dispára-y a una pequeña cabra y a un Tyrannosaurus rex.[71]

Delles de les sos encarnaciones apaecieron en forma de ponis en dellos capítulos de My Little Pony: Friendship is Magic, toos ellos teníen como Cutie Mark (la marca qu'identifica l'habilidá personal d'un poni) un reló de sable. El más recurrente nel programa ye un poni marrón de melena en forma de cresta, tamién marrón, que guarda gran paecíu col Décimu Doctor, al que los fans dieron el nome de "Doctor Whooves", mientres la celebración del capítulu 100 de la serie fai una referencia clara a Tom Baker cola so famosa llarga bufanda de colores.

Na Película Looney Tunnes de nuevu n'aición cuando tán nel Área 52 apaecen dellos Daleks disparando. La frase "La Resistencia ye fútil", felicidá polos borg en "Star Trek: The Next Generation" ye paecida a la pronunciada polos Daleks "la resistencia ye inútil". Na serie "Eureka", Zane Donovan noma delles vegaes la Tardis; cuando ta buscando información dientro del gobiernu pa Fargo pregúnta-y: "qué precises, planos del pentágonu, del área 51, de la Tardis?". Nel capítulu 20 de la 6ª temporada de Futurama, "All the Presidents´heads", vese de volao salir al 4ᵘ Doctor d'un aerobús de dos pisos pa entrar na Tardis.

Tamién se noma a "Doctor Who" nel capítulu 14 "The Beta Test Initiation" de la 5° temporada de la serie The Big Bang Theory. Amy diz-y a Sheldon: "Doctor Who daveres tien una fixación col Londres actual". Dempués Penny coménta-y a Leonard (na mesma escena) "Reporte d'error: Cuando un mozu convídame a pasar un ratu con él, pue que entame daqué más interesante que xuntase na so casa y ver tv", Leonard respuéndelu "¿Inclusive'l Doctor Who?". Y amás Sheldon asegura ver tolos domingos dicha serie.

Tamién, mientres el 4ᵘ episodiu de la 8ª temporada de Grey's Anatomy, «What Is It About Men», hai un chisgo a la serie; lleguen nuevos pacientes al hospital, de resultes d'una estampida mientres una convención de cómics, por cuenta de qu'ufiértase un númberu llindáu de reproducciones de la TARDIS a los primeres en llegar. Tamién se fai una mención a doctor who na serie Super Natural nun capítulu nel que puede llegase a oyer un berru que diz "nin viaxando na TARDIS podría solucionase esto!".

Na serie Nikita, mientres el segundu episodiu de la tercer temporada, Birkhoff apoderar d'una ametralladora teledirigida y cuando empieza a disparar diz "¡Esterminar, esterminar!" asonsañando la voz d'un Dalek.[72]

Na serie Community de la cadena estauxunidense NBC, dos de los protagonistes vuélvense fanáticos d'una serie ficticia llamada "Inspector Espaciotiempo", una clara parodia de Doctor Who, na qu'un viaxeru del tiempu denomináu "Inspector" enfrentar a los sos archienemigos los Blorgons (parodia deliberadamente chambona de los Daleks) mientres viaxa col so ayudante nuna cabina de teléfonos londinense. La presencia de la parodia llega al puntu de dedicar un episodiu de la cuarta temporada a una convención de fanáticos del Inspector Espaciotiempo.[73] Travis Richey, actor qu'interpreta a "L'Inspector" na serie americana propunxo crear una serie web spin-off sobre "Inspector Espaciotiempo", sicasí foi refugáu por NBC y Sony. Richey empezó una campaña en Kickstarter pa financiar la web serie con aportaciones de los fans y creó un teaser animáu, pol cual los abogaos de Sony solicitaron que la producción fora cancelada.[74] Sicasí la serie siguió'l so procesu de creación, esaniciando referencies al nome 'Inspector Espaciotiempo' y l'apariencia de los personaxes camudada.[75][76] La web serie se re-nomó a Untitled Web Series About a Space Traveler Who Can Also Travel Through Time (Web serie ensin nome sobre un viaxeru del espaciu que tamién viaxa pol tiempu) y recibió aclamación de la crítica, siendo incluyida na llista d'USA Today sobre les meyores Web-series de 2012.

Na Película biográfica sobre Stephen Hawking (The Theory of Everything {2014}) ver a Hawking xugando na so siella de ruedes llétrica y cola so carauterística voz computarizada diciendo "Exterminate! Exterminate!" en referencia a los Daleks.[77]

N'España, la última aventura del popular personaxe de cómic Superlópez, creada por JAN y titulada El lladrón del tiempu, ye un homenaxe al Doctor Who. Nella apaecen la TARDIS (llamada equí la "tardans"), el destornillador sónicu (equí llamáu "destornillador ultrafónico"), los Daleks (equí llamaos "los traleks") y el mesmu doctor, que s'identifica como un señor del tiempu del planeta gallinafría.

Nel episodiu trés de la séptima temporada de Supernatural, Sam Winchester realcontrar con una vieya amiga que la so nueva identidá ye Amy Pond. Esti bien podría ser un chisgo mínimu, pero puede notase la ironía na voz de Sam al pronunciar el so nome.

A lo último, faise referencia a esta serie televisiva na película Ted 2. Nesta película apaez un dalek nuna "Comic-Con", cuando Ted entra na convención p'alloñar de Jhonny, tres una disputa con este. Otra apaición de los daleks asocede nun episodiu de Los Rugrats. Un moñecu dalek puede vese nuna estantería d'una tienda xunto con otros xuguetes.

Nel xuegu d'ordenador del añu 1997 Fallout: A Post Nuclear Role Playing Game, nun alcuentru especial aleatoriu nel ermu de california, l'habitante del abellugu (The Vault Dweller) algama a ver una caseta policial azul britanica en mediu del desiertu al averase'l personaxe a la caseta la lluz nel techu empieza a ceguñar y nun intre sume con un soníu bien particular dexando tres de si un detector de movimientu (motion Detector), una clara referencia a la TARDIS del Doctor.

En BoJack Horseman en ciertu momentu confunden a un doctor llamáu hu pol doctor who

Productos editar

Dende'l so entamu, Doctor Who xeneró cantidaes importantes de productos rellacionaos col programa, dende xuguetes a xuegos, cromos, tarxetes postales y figures d'aición. Ente los productos destaquen xuegos de mesa (Doctor Who - The Game of Time and Space de 1980 y Doctor Who - Battle for the Universe de 1989), xuegos de rol (The Doctor Who Role Playing Game de 1985, Time Lord - Adventures through Time and Space de 1991 y Doctor Who: Adventures in Time and Space de 2009), llibros xuego, un pinball de 1992 y videoxuegos (Doctor Who: The First Adventure de 1983, Doctor Who and the Warlord de 1985, Doctor Who and the Mines of Terror de 1985, Dalek Attack de 1992 y Destiny of the Doctors de 1997, según Roland in Time de 1984 y Roland in Space de 1985, adautaciones non oficiales de Doctor Who para Amstrad CPC). Pa PC y Mac desenvuélvese "City of Daleks".

Premios editar

A pesar de la llarga duración de la serie orixinal, Doctor Who recibió poco reconocencia crítica nel so momentu. En 1975, la temporada 11 de la serie ganó'l premiu Writers' Guild al meyor guión pa un serial infantil. En 1996, el programa foi votáu como'l "Drama Más Popular" de la BBC, superando a series como EastEnders y Casualty.[78] En 2000, Doctor Who algamó'l tercer puestu na llista de los 100 meyores programes británicos de televisión, producidad pol British Film Institute y votada por profesionales de la industria.[79] En 2005, la revista SFX publicó una encuesta sobre les meyores series britániques de ciencia ficción de televisión, onde'l programa Doctor Who consiguió la primer posición.

La serie moderna sí recibió premios de crítica y públicu. En 2005, nos Premios Nacionales de Televisión, Doctor Who ganó'l premiu de "Drama Más Popular", Christopher Eccleston el de "Actor Más Popular" y Billie Piper el de "Actriz Más Popular". La serie y Piper volvieron ganar los sos respeutivos premios en 2006 y David Tennant, el Décimu Doctor, el de "Actor Más Popular".[80] Una escena del episodiu The Doctor Dances ganó'l "Momentu d'Oru" de los premios "Momentos de TV de 2005" de la BBC,[81] amás de ganar les votaciones a Meyor Drama de la web BBC.co.uk en 2005[82] y 2006.[83] El programa tamién ganó'l premiu a Meyor Drama de la revista Broadcast.[84][85]

Doctor Who foi nomáu a la Meyor serie dramática de los premios de la Royal Television Society en 2006,[86] pero perdió frente a la serie Bodies.[87] El programa tamién recibió delles nominaciones pa los premios de Broadcasting Press Guild de 2006, pa Meyor Drama, Meyor Actor, Meyor Actriz y Meyor Guionista, anque nun ganó nengunu.[88]

Dende'l regresu de la serie en 2005, Doctor Who llevóse'l Premiu Hugo a la meyor representación dramática de duración curtia en seis de los siete ediciones de magar, teniendo delles nominaciones cada añu. Fueron premiaos en 2006 l'episodiu doble El neñu vacíu/El Doctor bailla,[89] en 2007, La moza na chimenea,[90] en 2008, Ceguñu,[91] en 2010, Les agües de Marte,[92] en 2011, l'episodiu doble La Pandórica ábrese/El Big Bang,[93] y en 2012, La muyer del Doctor.[94] Otros episodios nomaos al premiu que nun llegaron a ganalo fueron Dalek, El día del padre, L'exércitu de pantasmes/El Xuiciu Final, Xunta escolar, Naturaleza humana/La familia de sangre, Silenciu na biblioteca/El monte de los muertos, Xira a la izquierda, El siguiente Doctor, El planeta de los muertos, Un cuentu de Navidá, Vincent y el Doctor, La moza qu'esperó y Un home bonu va a la guerra, faciendo un total de 19 nominaciones con 6 victories.

El 27 de marzu de 2006, fíxose pública la preseleición de candidatos pa los Premios BAFTA, onde Doctor Who foi nomada pa los premios a Meyor serie dramática, Meyor Guionista, Meyor Direutor y Nuevu Talentu. El 22 d'abril, el programa ganó cinco categoríes de 14 nominaciones nos BAFTA Cymru, pa programes realizaos en Gales. El 7 de mayu, anuncióse los ganadores del BAFTA y Doctor Who ganó'l premiu a Meyor serie dramática.[95]

Homenaxes editar

Como parte de la serie "Millennium 1999", el Serviciu Postal Real de Reinu Xuníu emitió una estampilla titulada "Dr. Who", ilustrada con un Dalek.

Bibliografía editar

  • Howe, David J.; Mark Stammers y Stephen James Walker (1992). Doctor Who: The Sixties. Londres: Virgin Publishing. ISBN 0-86369-707-0.
  • Howe, David J.; Mark Stammers, Stephen James Walker (1994). The Handbook: The First Doctor - The William Hartnell Years 1963-1966. Londres: Virgin Books. ISBN 0-426-20430-1.
  • Richards, Justin (2003). Doctor Who — The Legend, 1ª ed., Londres: BBC Books. ISBN 0-563-48602-3.
  • Howe, David J. & Walker, Stephen James (1998). Doctor Who: The Television Companion, 1ª ed., Londres: BBC Books. ISBN 978-0-563-40588-7.
  • Howe, David J. & Walker, Stephen James (2003). The Television Companion: The Unofficial and Unauthorised Guide to DOCTOR WHO, 2ª ed., Surrey, Reinu Xuníu: Telos Publishing Ltd.. ISBN 1-903889-51-0.

Referencies editar

  1. «Fernsehserien.de» (alemán). Consultáu'l 7 xunu 2020.
  2. (n'inglés) Dr Who 'longest-running sci-fi'. BBC News. 28 de setiembre de 2006. http://news.bbc.co.uk/2/hi/entertainment/5390372.stm. 
  3. «The end of Olde Englande: A lament for Blighty» (n'inglés). The Economist. 14 de setiembre de 2006. http://www.economist.com/world/britain/displaystory.cfm?story_id=7912946. 
  4. «ICONS. A Portrait of England» (inglés). Archiváu dende l'orixinal, el 21 d'avientu de 2008.
  5. Howe, Stammers, Walker (1994), p. 54
  6. Howe, Stammers, Walker (1994), páxs. 157–230 ("Production Diary")
  7. Newman ye, de cutiu, señaláu como l'únicu creador de la serie. Delles obres como The Complete Encyclopedia of Television Programs 1947-1979 de Vincent Terrace señalen a Terry Nation como creador de Doctor Who, por cuenta de que foi'l nome que s'utilizó nos creitos nes dos películes con Peter Cushing.
  8. Richards, p. 23
  9. Howe, Stammers, Walker (1992), p. 3
  10. Deans, Jason (21 de xunu de 2005). «Doctor Who finally makes the Grade» (inglés). Guardian Unlimited. «But Mr Grade was not at the helm when Doctor Who was finally retired for good in 1989 - that decision fell to the then BBC1 controller, Jonathan Powell.»
  11. 11,0 11,1 11,2 «Who's on at 7pm?» (inglés). bbc.co.ukBBC Doctor Who website.
  12. Johnson, Richard (11 de marzu de 2007). «Master of the universe» (n'inglés). The Sunday Telegraph:  p. 3. http://www.telegraph.co.uk/arts/main.jhtml?xml=/arts/2007/03/11/svdrwho11.xml&páxina=3. 
  13. «Series Four confirmed» (inglés). BBCDoctor Who - News (22 de marzu de 2007). Archiváu dende l'orixinal, el 30 de marzu de 2007.
  14. «Matt Smith's first Doctor Who Story». BBCDoctor Who - News (19 de marzu de 2010).
  15. «Doctor Who filming underway». Doctor Who News Page (20 de febreru de 2012). Consultáu'l 22 de febreru de 2012.
  16. Hooton, Christopher (31 de mayu de 2012). «Jenna-Louise Coleman's Doctor Who companion name revealed as Clara?». Metro. Consultáu'l 31 de mayu de 2012.
  17. John Plunkett (11 de febreru de 2013). «Doctor Who goes 3D for 50th birthday». The Guardian. Consultáu'l 13 de febreru de 2013.
  18. «The Day of the Doctor» (inglés). https://www.bbc.co.ukblogsdoctorwho (10 de setiembre de 2013). Consultáu'l 10 de setiembre de 2013.
  19. «David Bradley is the First Doctor» (inglés). DoctorWhoTV (30 de xineru de 2013). Consultáu'l 15 de febreru de 2013.
  20. «Doctor Who 50th anniversary special scoops Guinness World Record for biggest ever TV drama simulcast» (inglés). Radio Times (24 de payares de 2013). Consultáu'l 24 de payares de 2013.
  21. Matt Smith to leave Doctor Who
  22. The Next Doctor will be revealed on Sunday, 04 August!
  23. Howe, David J.; Mark Stammers and Stephen James Walker (2003). The Television Companion: The Unofficial and Unauthorised Guide to DOCTOR WHO, 2nd, Surrey: Telos Publishing Ltd.. ISBN 1-903889-51-0.
  24. «Serial A: 100,000 BC (aka An Unearthly Child, The Tribe of Gum)». shannonsullivan.com. Consultáu'l 6 de setiembre de 2013.
  25. «DOCTOR WHO'S FIRST EPISODE: AN UNEARTHLY CHILD». televisionheaven.co.uk. Archiváu dende l'orixinal, el 27 de setiembre de 2013. Consultáu'l 6 de setiembre de 2013.
  26. Clark, Anthony. «Doctor Who (1963–89, 2005–)» (inglés). Screenonline. «The science fiction adventure series Doctor Who (BBC, 1963 - 89) has created a phenomenon unlike any other British TV programme.»
  27. Tulloch, John. «Doctor Who» (inglés). Museum of Broadcast Communications. «The official fans have never amounted to more than a fraction of the audience. Doctor Who achieved the status of an institution as well as a cult.»
  28. «Voyage of the Damned – Cast and Crew». BBC. Archiváu dende l'orixinal, el 12 de payares de 2012. Consultáu'l 24 d'ochobre de 2013.
  29. «Planet of the Dead – Credits». BBC. Consultáu'l 24 d'ochobre de 2013.
  30. «Dinosaurs on a Spaceship – Credits». BBC. Consultáu'l 24 d'ochobre de 2013.
  31. «The Name of the Doctor – Credits». BBC. Consultáu'l 24 d'ochobre de 2013.
  32. «Biography of Mary Whitehouse». IMDb. Consultáu'l 6 de xunetu de 2007.
  33. «Doctor Who Producer Dies». BBC News. 3 de mayu de 2002. http://news.bbc.co.uk/1/hi/entertainment/new_media/1965981.stm. Consultáu'l 6 de xunetu de 2007. 
  34. «BBC – Doctor Who Classic Episode Guide – Terror of the Autons». BBC. Consultáu'l 25 d'ochobre de 2013.
  35. «Doctor Who Classic Episode Guide – The Brain of Morbius». BBC. Consultáu'l 25 d'ochobre de 2013.
  36. 36,0 36,1 Howard, Philip (29 de xineru de 1972) (n'inglés). Violence is not really Dr Who's cup of tea. The Times.  páxs. 2. 
  37. (n'inglés) The Times Diary - Points of view. The Times. 27 de xineru de 1972.  páxs. 16. 
  38. «Case details for Trade Mark 2104259». UK Intelectual Property Office.
  39. «Trade mark decision». UK Intelectual Property Office.
  40. Knight, Mike. «IN THE MATTER OF Application Non. 2104259 by The British Broadcasting Corporation to register a series of three marks in Classes 9, 16, 25 and 41 AND IN THE MATTER OF Opposition thereto under Non. 48452 by The Metropolitan Police Authority». UK Intelectual Property Office.
  41. «BBC wins police Tardis case» (inglés). BBC News (23 d'ochobre de 2002).
  42. Robinson, James (18 de marzu de 2007). «Television's lord of prime time awaits his next regeneration» (n'inglés). The Observer. http://observer.guardian.co.uk/business/story/0,,2036415,00.html. 
  43. Pettie, Andrew (4 de xineru de 2009). «Casting Matt Smith shows that Doctor Who is a savvy multi-million pound brand». The Daily Telegraph (London). http://www.telegraph.co.uk/culture/tvandradio/4094067/Casting-Matt-Smith-shows-that-Doctor-Who-is-a-savvy-multi-million-pound-brand.html. Consultáu'l 4 de xineru de 2009. 
  44. Moren, Caitlin (30 de xunu de 2007). «Doctor Who is simply masterful». News Corporation (London). http://entertainment.timesonline.co.uk/tol/arts_and_entertainment/tv_and_radio/article1989181.ece. Consultáu'l 1 de xunetu de 2007. «[Doctor Who] is as thrilling and as loved as Jolene, or bread and cheese, or honeysuckle, or Friday. It's quintessential to being British.». 
  45. Dowell, Ben (23 d'agostu de 2008). «Edinburgh TV Festival 2008: don't rule out Doctor Who feature filme, says Steven Moffat». The Guardian (London). http://blogs.guardian.co.uk/organgrinder/2008/08/steven_moffat_dont_rule_out_do.html. Consultáu'l 23 d'agostu de 2008. 
  46. The Daleks' Master Plan. Guionistes: Terry Nation y Dennis Spooner, Direutor: Douglas Camfield, Productor: John Wiles. Doctor Who. BBC. BBC1, Londres. 13 de payares de 196529 de xineru de 1966.
  47. Mission to the Unknown. Guionista: Terry Nation, Direutor: Derek Martinus, Productor: Verity Lambert. Doctor Who. BBC. BBC1. Londres. 9 d'ochobre de 1965
  48. The War Games. Guionistes: Malcolm Hulke y Terrance Dicks, Direutor: David Maloney, Productor: Derrick Sherwin. Doctor Who. BBC. BBC1, Londres. 19 d'abril21 de xunu de 1969.
  49. The Trial of a Time Lord. Guionistes: Robert Holmes, Philip Martin y Pip y Jane Baker, Direutores: Nicholas Mallett, Ron Jones y Chris Clough, Productor: John Nathan-Turner. Doctor Who. BBC. BBC1, Londres. 6 de setiembre6 d'avientu de 1986.
  50. Black Orchid. Guionista: Terence Dudley, Direutor: Ron Jones, Productor: John Nathan-Turner. Doctor Who. BBC. BBC1, Londres. 1 de marzu2 de marzu de 1982.
  51. «Blue Peter — Missing Doctor Who tapes» (inglés). bbc.co.uk. Archiváu dende l'orixinal, el 24 d'abril de 2006.
  52. Nine Missing Episodes of Doctor Who Discovered
  53. Incomplete Doctor Who serial to get animated for DVD
  54. Exclusive Reign of Terror animation videu clips
  55. «Peter Capaldi Doctor Who verdict: Deep Breath didn't need Matt Smith cameo, Capaldi debú was impeccable.» (inglés). Consultáu'l 24 d'agostu de 2014.
  56. 56,0 56,1 «Doctor Who (before the Tardis)». BBC. 19 de payares de 2008. http://news.bbc.co.uk/1/hi/magazine/7736130.stm. Consultáu'l 22 de mayu de 2012. 
  57. 57,0 57,1 «Freema Agyeman confirmed as new companion to Doctor Who» (inglés). BBC (5 de xunetu de 2006).
  58. «Who soundtrack soon» (inglés). bbc.co.uk. Archiváu dende l'orixinal, el 17 de marzu de 2008.
  59. «Silva Screen announces Doctor Who CD release date» (inglés). Archiváu dende l'orixinal, el 8 d'avientu de 2006.
  60. Spilsbury, Tom (13 de setiembre de 2006). «Public Image» (n'inglés). Doctor Who Magacín (373):  páxs. 8. 
  61. «Turning Japanese» (inglés) (30 de xunu de 2006). Archiváu dende l'orixinal, el 6 de xunetu de 2007.
  62. «Word of the Week: Whovian» (inglés).
  63. «Planet of the Doctor» (inglés). Archiváu dende l'orixinal, el 30 d'agostu de 2007.
  64. Información del programa Torchwood, BBC Three. (n'inglés)
  65. (n'inglés) Doctor Who spin-off made in Wales. BBC News. 17 d'ochobre de 2005. http://news.bbc.co.uk/1/hi/wales/4349120.stm. 
  66. «Team Torchwood» (inglés). bbc.co.uk. Archiváu dende l'orixinal, el 5 de xunetu de 2006.
  67. «Doctor Who dog K9 gets spin-off» (inglés). BBC News.
  68. «Russell T Davies creates new series for CBBC, starring Doctor Who's Sarah Jane Smith». BBC. 14 de setiembre de 2006. https://www.bbc.co.uk/pressoffice/pressreleases/stories/2006/09_september/14/sarah.shtml. Consultáu'l 14 de setiembre de 2006. 
  69. «Who's a Toon?» (n'inglés). BBC Doctor Who. 26 de xineru de 2007. https://www.bbc.co.uk/doctorwho/news/cult/news/drwho/2007/01/26/40315.shtml. 
  70. «Doctor Who Spin Off: Class» (inglés). Doctor Who. Consultáu'l 1 d'ochobre de 2015.
  71.  Feliz Navidá, Mr. Bean.
  72.  Nikita 3x02 "Innocence".
  73. «Inspector Spacetime». TV Tropes (24 de setiembre de 2011). Consultáu'l 15 de xineru de 2013.
  74. «'Community's' Inspector Spacetime, Travis Richey, Producing 'Untitled Web Series About A Space Traveler Who Can Also Travel Through Time'». Huffington Post (16 de setiembre de 2012). Consultáu'l 16 d'ochobre de 2012.
  75. «NBC nixes Inspector Spacetime». TG Daily (3 de marzu de 2012). Consultáu'l 4 de marzu de 2012.
  76. «Here's Episode One of the Inspector-Spacetime-in-Everything-but-Name Inspector Spacetime Webseries». The Mary Sue (9 de setiembre de 2012). Consultáu'l 10 de setiembre de 2012.
  77. «Movie Review: The Theory Of Everything» (inglés). Consultáu'l 16 de xineru de 2015. «Here is a man who has lost his ability to speak and the very first thing he wants to do when he gets a synthasized voice is program “Exterminate! Exterminate!” and drive around his home like a deranged Dalek from Doctor Who.»
  78. Culf, Andrew (4 de payares de 1996). Viewers spurn TV's golden age in poll of small screen classics as the BBC fetes its 60th birthday. The Guardian.  p. 4. 
  79. «Fawlty Towers tops TV hits» (inglés). BBC News Online (5 de setiembre de 2000).
  80. «Dr Who scores TV awards hat-trick» (n'inglés). BBC News (bbc.co.uk). 31 d'ochobre de 2006. http://news.bbc.co.uk/2/hi/entertainment/6104048.stm. 
  81. «2005 TV Moments» (inglés). bbc.co.uk. Archiváu dende l'orixinal, el 14 d'ochobre de 2011.
  82. «Drama Best of 2005» (inglés). bbc.co.uk.
  83. «Drama Best of 2006» (inglés). bbc.co.uk.
  84. «Doctor Who wins Broadcast Award» (inglés). bbc.co.uk. Archiváu dende l'orixinal, el 23 d'abril de 2006.
  85. «2006 Winners» (inglés). Broadcast. Archiváu dende l'orixinal, el 11 de xunu de 2007.
  86. (n'inglés) RTS Programme Awards - Nominations. The Guardian. 21 de febreru de 2006. http://media.guardian.co.uk/broadcast/story/0,,1714821,00.html. 
  87. (n'inglés) Bleak House wins TV drama award. BBC News. 15 de marzu de 2006. http://news.bbc.co.uk/1/hi/entertainment/4808172.stm. 
  88. «Broadcasting Press Guild Awards 2006» (inglés). Broadcasting Press Guild.
  89. https://www.webcitation.org/5yVVIozkz?url=http://www.thehugoawards.org/hugo-history/2006-hugo-awards/
  90. https://www.webcitation.org/5yVVJ2L2L?url=http://www.thehugoawards.org/hugo-history/2007-hugo-awards/
  91. https://www.webcitation.org/5yVVJFbu3?url=http://www.thehugoawards.org/hugo-history/2008-hugo-awards/
  92. https://www.webcitation.org/5yVVJiRJV?url=http://www.thehugoawards.org/hugo-history/2010-hugo-awards/
  93. https://www.webcitation.org/66nnpKqqe?url=http://www.thehugoawards.org/hugo-history/2011-hugo-awards/
  94. Hugo Awards The Doctor's Wife
  95. (n'inglés) Doctor Who is Bafta award winner. BBC News. 8 de mayu de 2006. http://news.bbc.co.uk/1/hi/entertainment/4982648.stm. 

Enllaces esternos editar