L'Informe del Programa Internacional pa la Evaluación d'Estudiantes o Informe PISA (poles sos sigles n'inglés: Programme for International Student Assessment) ye un estudiu lleváu a cabu pola OCDE a nivel mundial que mide'l rendimientu académicu de los alumnos en matemátiques, ciencia y llectura. El so oxetivu ye apurrir datos comparables que faigan posible a los países ameyorar les sos polítiques d'educación y les sos resultaos.

L'estudiu basar nel analís del rendimientu d'estudiantes de 15 años a partir d'unos exámenes estandarizados que, dende l'añu 2000, realícense cada trés años en diversos países. Anque ye consideráu como un sistema "oxetivu" de comparanza, la so formulación ta suxeta a munches crítiques, por cuanto ye un analís puramente cuantitativu (POPKEWITZ 2013).

Conceutu editar

PISA estremar de los programes d'evaluación d'estudiantes anteriores polos sos siguientes carauterístiques:

  • L'Informe PISA realizar por encargu de los gobiernos y les sos instituciones educatives.
  • L'Informe PISA tien de llevase a cabu regularmente, cada 3 años
  • PISA esamina a estudiantes de 15 años y non d'un nivel escolar específicu.
  • PISA nun evalúa materies escolares, sinón que revisa los trés árees de competencies: llectura, matemátiques y ciencies naturales, con pruebes diseñaes pa ser independientes del currículum (y asina poder comparar diversos países). Cada folada centrar nuna d'estes competencies
  • Los problemes por resolver tienen de ser presentaos en contestos personales o culturales relevantes.
  • PISA nun analiza los programes escolares nacionales, sinón que revisa les conocencies, les aptitúes y les competencies que son relevantes pal bienestar personal, social y económicu (OCDE 1999). Pa ello nun se mide la conocencia escolar como tal, sinón la capacidá de los estudiantes de poder entender y resolver problemes auténticos a partir de l'aplicación de conocencies de caúna de les árees principales de PISA.
  • La finalidá de PISA nun ye namái describir la situación de la educación escolar nos países, sinón tamién promover la so meyora.

Cada estudiu PISA cubre los trés árees principales de competencia de llectura, matemátiques y ciencies naturales, anque en cada ocasión revisa una d'éstes con mayor fondura que les otres dos. D'esta forma, en 2000 esaminar con más detenimiento la competencia de llectura, en 2003 les matemátiques y en 2006 les ciencies naturales. Debíu al intervalu de 3 años qu'esiste ente cada realización de pruebes, esti ciclu repite cada 9 años.

Con cada prueba revísase igualmente otra tema rellacionada cola educación. Asina se revisaron en 2000 les estratexes d'estudiu, en 2003 la solución de problemes, en 2006 la formación básica de téuniques d'información y na de 2009, midiéronse les capacidaes de comprensión llectora en formatu electrónicu, nun módulu llamáu PISA-YERA (Electronic Reading Assesment) que los sos resultaos apurrir mientres 2011.

Periodu Focu principal # países OCDE # otros países # estudiantes Notes
2000

28

4 265.000 Los Países Baxos nun fueron incluyíos nel analís de datos. 11 países non-OCDE adicionales participaron nel test en 2002.
2003 Matemátiques 30 11 275.000 Gran Bretaña nun foi incluyida nel analís de datos. Tamién incluyó midida de resolución de problemes.
2006 Ciencies 30 27
2009[1]

30

41 + 10 470.000 Adicionalmente diez países fora de la OCDE tomaron la prueba en 2010.[2]
2012[3] Matemátiques 34 31 510.000
2015[4] Ciencies 35[5] 37 540.000 Per primer vegada utilizáronse pruebes por ordenador, coles mesmes, evaluáronse tamién les conocencies financieres de los participantes.

Realización y evaluación editar

PISA realizar por encargu de la OCDE y con cooperación de diverses comisiones asesores d'un consorciu de la industria desaminador. Nos países participantes collaboren tamién centros nacionales rellacionaos cola educación siendo, nel casu d'España, l'Institutu Nacional d'Evaluación Educativa (INEE), perteneciente al Ministeriu d'Educación, Cultura y Deporte (MECD). La creciente diversidá d'espacios, medios y llinguaxes nos que se produz, circula y emplega información y conocencia demanden capacidaes p'aprender non solo na escuela sinón a lo llargo de la vida.

L'exame inclúi una sesión cognitiva con una duración de 2 hores y una sesión de cuestionarios con una duración averada de 1 hora. Nel exame cognitivu, non tolos estudiantes resuelven los mesmos problemes.

Les soluciones de los estudiantes rexístrense digitalmente y únviense al centru del proyeutu internacional n'Australia, onde s'evalúen. Ende, les entrugues y los problemes califícquense como “correutos” o “incorreutos”. Según la cantidá d'estudiantes que respondieren un problema de forma correuta” defínese la dificultá” del problema. Dependiendo tamién de la cantidá de problemes que resolviera un estudiante, reconozse un marxe de valores de competencia plausibles” nel mesmu. Dempués establécense les escales de dificultá y de competencia, de forma que la puntuación media dientro de los estaos de la OCDE seya de 500 y l'esviación seya d'aproximao 100.

Nuna segunda etapa evalúase la distribución estadística de les competencies de los estudiantes nos países participantes o en poblaciones específiques.

Resultaos cuantitatives editar

PISA mide'l rendimientu de los estudiantes en puntos a partir d'una escala arbitraria. Por esta razón, la puntuación solamente puede ser interpretada una vegada que se revise nun contestu determináu, lo cual asocede xeneralmente na comparanza ente distintos países. Por esto, los informes de la OCDE preséntense xeneralmente en forma de llistes de países o escalafones.

Permedios de competencies editar

La estadística más atendida ye aquella que resume'l rendimientu de los estudiantes por aciu el permediu de les puntuaciones llograes. Na siguiente tabla preséntense los resultaos de los estaos de la OCDE. Igualmente apaez el llugar qu'ocupa cada país perteneciente a la OCDE.

Nos informes oficiales, les clasificaciones de los países comunicar d'una forma más ellaborada, non como les llistes, sinón, como tables d'indicación, qu'indiquen si les diferencies de les medies de cada par de países son estadísticamente significatives o non (daqué pocu probable por cuenta de les fluctuaciones aleatories nel muestreo de los estudiantes o nel funcionamientu del artículu). Nos casos favorables, una diferencia de 9 puntos ye abondu pa ser consideráu significativa.

En dellos medios de comunicación populares, los resultaos del exame de los trés dominios d'alfabetización consolidáronse nun rangu xeneral del país. Dichu meta-analís nun ta respondíu por pola OCDE. Los informes oficiales namái contienen puntuaciones de los países de dominiu específicu. En delles partes de los informes oficiales, sicasí, la puntuación del ítem principal del periodu utilícense como proxy pa la capacidá xeneral de los estudiantes.[6]

Particularidaes editar

  • En 2008 España tuvo un gastu añal n'instituciones educatives por alumnu (pa tolos servicios) con rellación al PIB por habitante, d'un 3% más que Finlandia y los Países Baxos, pero quedó más de venti puestos por detrás d'estos nes calificaciones finales. Sicasí, en gastu públicu como % del PIB, el gastu d'España en rellación con Finlandia ye un 25% menor, y un 16% menor en rellación colos Países Baxos.[7]
  • España, xunto con Portugal, son los países onde la tasa d'estudiu de la Formación Profesional ye la más baxa con un 24% frente al 65% de Finlandia y al 76% de los Países Baxos.[8]
  • Na zona neerlandesa de Bélxica el rendimientu de los estudiantes ye considerablemente meyor que na zona francófona. Ello ye que nel primer casu los resultaos comparar colos de los países a la cabeza.
  • En Suiza nun hai diferencies importantes ente les zones alemano y francés, sicasí, na rexón italiana les calificaciones son un pocu menores.
  • Los resultaos del Tirol del Sur son escelentes y compárense colos de los países con puntuación más alta. Nun paez haber una diferencia significativa ente los institutos alemanes ya italianos nesta zona.
  • En Finlandia, los resultaos de la minoría sueca (aproximao un 5% de la población) apaecen 10 a 35 puntos per debaxo de la mayoría finesa.
  • La mayoría anglófona en Canadá llogró meyores resultaos que la minoría francófona.

Crítiques editar

Los exámenes PISA son bien paecíos a exámenes de cociente intelectual. Evalúase bien poca conocencia y la so aplicación . La gran mayoría de los ítems de les PISA son bien deducibles y pueden respondese correutamente ensin tener nenguna conocencia del currículu escolar. Ye por esto que los resultaos llograes puedan debese más bien a diferencies nel CI de los países que na eficiencia de los sos sistemes educativos (Rinderman 2007). Nel CI entren en xuegu diversos factores que nada tienen que ver cola escuela, como son: la xenética, el cuidu prenatal y l'alimentación na infancia. Asina, los países con baxa renta per cápita y/o con munchos inmigrantes o minoríes sociales tienen males resultaos, pero nos exámenes TIMSS a los países d'Europa del este (de baxos ingresos) va-yos muncho meyor, inclusive meyor qu'a Finlandia, que quedó nel puestu 14 nos TIMSS de matemátiques de 1999 y nel 8 nos TIMSS de 2011. -Finlandia nun participó nos TIMSS de 2003 nin de 2007-[9][10]

Comparanza con otros estudios editar

La correlación ente les medies per país de PISA 2003 y TIMSS 2003 d'octavu básicu ye de 0,84 en matemátiques y 0,95 na ciencia. Los valores baxen al 0,66 y 0,79 si esclúyense los dos países en desenvolvimientu con peores resultaos. Polo xeneral, los países occidentales tienen un meyor desempeñu en PISA; y los países asiáticos y d'Europa del Este facer meyor en TIMSS. L'equilibriu de conteníos y los años d'escolaridá espliquen la mayor parte de la variación.[11]

Estudios Específicos editar

Una evaluación de los resultaos de 2003 amosó que los países que gastaron más n'educación non necesariamente tuvieron meyores resultaos que los que gastaron menos. Australia, Bélxica, Canadá, la República Checa, Finlandia, Xapón, Corea, Nueva Zelanda y los Países Baxos gastaron menos que los Estaos Xuníos pero facer relativamente bien, ente que los Estaos Xuníos gastaron muncho más, pero tuvieron per debaxo del permediu de la OCDE. La República Checa tuvo ente los diez primeros, pero namái gastó un terciu por estudiante de lo que gastaron los Estaos Xuníos, por casu, pero los EE.XX. quedaron nel llugar 24 ente los 29 países comparaos.

Otru puntu plantegáu na evaluación foi que los estudiantes de sectores de mayores ingresos tán meyor educaos y tienden a algamar mayores resultaos. Esto foi ciertu en tolos países esaminaos, anque más evidente en dellos países, como Alemaña.

Resultaos editar

PISA 2012 editar

 
Resultaos de matemátiques de PISA 2012.
 
Resultaos de llectura de PISA 2012.
 
Resultaos de ciencies de PISA 2012.

PISA 2012 presentar n'avientu de 2013, con resultaos a cerca de 510.000 participantes en 34 países de la OCDE y 31 países fora de la OCDE. La media matemática foi de 494.

Matemátiques Ciencies Habilidá Llectora
1   China (Shanghai) 613
2   Singapur 573
3   Hong Kong, China 561
4   Taiwán 560
5   Corea del Sur 554
6   Macáu, China 538
7   Xapón 536
8   Liechtenstein 535
9   Suiza 531
10   Países Baxos 523
11   Estonia 521
12   Finlandia 519
13   Canadá 518
  Polonia 518
15   Bélxica 515
16   Alemaña 514
17   Vietnam 511
18   Austria 506
19   Australia 504
20   Irlanda 501
  Eslovenia 501
22   Dinamarca 500
  Nueva Zelanda 500
24   República Checa 499
25   Francia 495
26   Reinu Xuníu 494
27   Islandia 493
28   Eslovaquia 491
29   Luxemburgu 490
30   Noruega 489
31   Portugal 487
32   Italia 485
33   España 484
34   Federación Rusa 482
  Eslovaquia 482
36   Estaos Xuníos 481
37   Lituania 479
38   Suecia 478
39   Hungría 477
40   Croacia 471
41   Israel 466
42   Grecia 453
43   Serbia 449
44   Turquía 448
45   Rumanía 445
46   Xipre 440
47   Bulgaria 439
48   Emiratos Árabes Xuníos 434
49   Kazakstán 432
50   Tailandia 427
51   Chile 423
52   Malasia 421
53   Méxicu 420
54   Montenegru 410
55   Uruguái 409
56   Costa Rica 407
57   Albania 394
58   Brasil 391
59   Arxentina 388
  Tunicia 388
61   Xordania 386
62   Colombia 376
62   Qatar 376
64   Indonesia 375
65   Perú 368
1   China (Shanghai) 580
2   Hong Kong, China 555
3   Singapur 551
4   Xapón 547
5   Finlandia 545
6   Estonia 541
7   Corea del Sur 538
8   Vietnam 528
9   Polonia 526
10   Liechtenstein 525
  Canadá 525
12   Alemaña 524
13   Taiwán 523
14   Países Baxos 522
  Irlanda 522
16   Macáu, China 521
  Australia 521
18   Nueva Zelanda 516
19   Suiza 515
20   Eslovenia 514
  Reinu Xuníu 514
22   República Checa 508
23   Austria 506
24   Bélxica 505
25   Letonia 502
26   Francia 499
27   Dinamarca 498
28   Estaos Xuníos 497
29   España 496
  Lituania 496
31   Noruega 495
32   Italia 494
  Hungría 494
34   Luxemburgu 491
  Croacia 491
36   Portugal 489
37   Rusia 486
38   Suecia 485
39   Islandia 478
40   Eslovaquia 471
41   Israel 470
42   Grecia 467
43   Turquía 463
44   Emiratos Árabes Xuníos 448
45   Bulgaria 446
46   Serbia 445
  Chile 445
48   Tailandia 444
49   Rumanía 439
50   Xipre 438
51   Costa Rica 429
52   Kazakstán 425
53   Malaysia 420
54   Uruguái 416
55   Méxicu 415
56   Montenegru 410
57   Xordania 409
58   Arxentina 406
59   Brasil 405
60   Colombia 399
61   Tunicia 398
62   Albania 397
63   Qatar 384
64   Indonesia 382
65   Perú 373
1   China (Shanghai) 570
2   Hong Kong, China 545
3   Singapur 542
4   Xapón 538
5   Corea del Sur 536
6   Finlandia 524
7   Taiwán 523
  Canadá 523
  Irlanda 523
10   Polonia 518
11   Liechtenstein 516
  Estonia 516
13   Australia 512
  Nueva Zelanda 512
15   Países Baxos 511
16   Macáu, China 509
  Suiza 509
  Bélxica 509
19   Alemaña 508
  Vietnam 508
21   Francia 505
22   Noruega 504
23   Reinu Xuníu 499
24   Estaos Xuníos 498
25   Dinamarca 496
26   República Checa 493
27   Austria 490
  Italia 490
29   Letonia 489
30   Luxemburgu 488
  Portugal 488
  España 488
  Hungría 488
34   Israel 486
35   Croacia 485
36   Islandia 483
  Suecia 483
38   Eslovenia 481
39   Lituania 477
  Grecia 477
41   Rusia 475
  Turquía 475
43   Eslovaquia 463
44   Xipre 449
45   Serbia 446
46   Emiratos Árabes Xuníos 442
47   Tailandia 441
  Chile 441
  Costa Rica 441
50   Rumanía 438
51   Bulgaria 436
52   Méxicu 424
53   Montenegru 422
54   Uruguái 411
55   Brasil 410
56   Tunicia 404
57   Colombia 403
58   Xordania 399
59   Malaysia 398
60   Arxentina 396
  Indonesia 396
62   Albania 394
63   Kazakstán 393
64   Qatar 388
65   Perú 384

Los países pertenecientes a la OECD son presentaos en negrina. Fonte: OECD.[12]

PISA 2015 editar

La evaluación internacional d'estudiantes PISA 2015, realizar mientres el segundu semestre de dichu añu cola participación d'estudiantes de secundaria de 73 países. La prueba constaba de 55 entrugues de matemátiques, ciencies y habilidá llectora, incluyendo nesta oportunidá una prueba adicional d'educación financiera.[13] La edición de 2015 dio prioridá al área de ciencies y emplega ordenadores pa efectuar la evaluación de los mozos en tolos países participantes.[13]

Nesta oportunidá, PISA 2015 cuntó cola participación d'Arxelia, Xeorxa, Kosovu (anque nun seya un estáu reconocíu internacionalmente), El Líbanu, la República de Macedonia (sigles n'inglés FYROM), Moldavia, República Dominicana y Trinidá y Tobagu. Coles mesmes, les ciudaes chines de Beixín, Cantón, Jiangsu y Shanghai (sigles n'inglés B-S-J-G) participaron en xunto.

Hai de solliñar que la Ciudá Autónoma de Buenos Aires (sigles CABA) participó por separáu del restu d'Arxentina, que fuera descalificada por alteración de resultaos.[14][15][16]

Los resultaos fueron publicaos n'avientu de 2016 y la próxima edición va realizar en 2018, con prioridá nel área de capacidá de llectura.[17][18]

Ciencies Habilidá Llectora !bgcolor="#CECECE"|Matemátiques
1   Singapur 556
2   Xapón 538
3   Estonia 534
4   Taiwán 532
5   Finlandia 531
6   Macáu, China 529
7   Canadá 528
8   Vietnam 525
9   Hong Kong, China 523
10   China 518
11   Corea del Sur 516
12   Nueva Zelanda 513
  Eslovenia 513
14   Australia 510
15   Reinu Xuníu 509
  Alemaña 509
  Países Baxos 509
18   Suiza 506
19   Irlanda 503
20   Bélxica 502
  Dinamarca 502
22   Polonia 501
  Portugal 501
24   Noruega 498
25   Estaos Xuníos 496
26   Austria 495
  Francia 495
28   Suecia 493
  República Checa 493
  España 493
31   Letonia 490
32   Rusia 487
33   Luxemburgu 483
34   Italia 481
35   Hungría 477
36   Lituania 475
  Croacia 475
  Buenos Aires, Arxentina[nota 1] 475
39   Islandia 473
40   Israel 467
41   Malta 465
42   Eslovaquia 461
43   Grecia 455
44   Chile 447
45   Bulgaria 446
46   Emiratos Árabes Xuníos 437
47   Uruguái 435
  Rumanía 435
49   Xipre 433
50   Moldavia (Nuevu) 428
51   Albania 427
52   Turquía 425
  Trinidá y Tobagu (Nuevu) 425
54   Tailandia 421
55   Costa Rica 420
56   Qatar 418
57   Colombia 416
  Méxicu 416
59   Montenegru 411
  Xeorxa (Nuevu) 411
61   Xordania 409
62   Indonesia 403
63   Brasil 401
64   Perú 397
65   El Líbanu (Nuevu) 386
  Tunicia 386
67   Macedonia (Nuevu) 384
68   Kosovu (Nuevu) 378
69   Arxelia 376
70   República Dominicana (Nuevu) 332
1   Singapur 535
2   Canadá 527
  Hong Kong, China 527
4   Finlandia 526
5   Irlanda 521
6   Estonia 519
7   Corea del Sur 517
8   Xapón 516
9   Noruega 513
10   Macáu, China 509
  Nueva Zelanda 509
  Alemaña 509
13   Polonia 506
14   Eslovenia 505
15   Australia 503
  Países Baxos 503
17   Dinamarca 500
  Suecia 500
19   Bélxica 499
  Francia 499
21   Reinu Xuníu 498
  Portugal 498
23   Estaos Xuníos 497
  Taiwán 497
25   España 496
26   Rusia 495
27   China 494
28   Suiza 492
29   Letonia 488
30   Vietnam 487
  República Checa 487
  Croacia 487
33   Austria 485
  Italia 485
35   Islandia 482
36   Luxemburgu 481
37   Israel 479
38   Buenos Aires, Arxentina[nota 1] 475
39   Lituania 472
40   Hungría 470
41   Grecia 467
42   Chile 459
43   Eslovaquia 453
44   Malta 447
45   Xipre 443
46   Uruguái 437
47   Emiratos Árabes Xuníos 434
  Rumanía 434
49   Bulgaria 432
50   Turquía 428
51   Trinidá y Tobagu (Nuevu) 427
  Costa Rica 427
  Montenegru 427
54   Colombia 425
55   Méxicu 423
56   Moldavia (Nuevu) 416
57   Tailandia 409
58   Xordania 408
59   Brasil 407
60   Albania 405
61   Qatar 402
62   Xeorxa (Nuevu) 401
63   Perú 398
64   Indonesia 397
65   Tunicia 361
66   República Dominicana (Nuevu) 358
67   Macedonia (Nuevu) 352
68   Arxelia (Nuevu) 350
69   El Líbanu (Nuevu) 347
  Kosovu (Nuevu) 347
1   Singapur 564
2   Hong Kong, China 548
3   Macáu, China 544
4   Taiwán 542
5   Xapón 532
6   China 531
7   Corea del Sur 524
8   Suiza 521
9   Estonia 520
10   Canadá 516
11   Países Baxos 512
12   Finlandia 511
  Dinamarca 511
14   Eslovenia 510
15   Bélxica 507
16   Alemaña 506
17   Irlanda 504
  Polonia 504
19   Noruega 502
20   Austria 497
21   Vietnam 495
  Nueva Zelanda 495
23   Australia 494
  Suecia 494
  Rusia 494
26   Francia 493
27   Reinu Xuníu 492
  Portugal 492
  República Checa 492
30   Italia 490
31   Islandia 488
32   España 486
  Luxemburgu 486
34   Letonia 482
35   Malta 479
36   Lituania 478
37   Hungría 477
38   Eslovaquia 475
39   Estaos Xuníos 470
  Israel 470
41   Croacia 464
42   Buenos Aires, Arxentina[nota 1] 456
43   Grecia 454
44   Rumanía 444
45   Bulgaria 441
46   Xipre 437
47   Emiratos Árabes Xuníos 427
48   Chile 423
49   Moldavia (Nuevu) 420
  Turquía 420
51   Uruguái 418
  Montenegru 418
53   Trinidá y Tobagu (Nuevu) 417
54   Tailandia 415
55   Albania 413
56   Méxicu 408
57   Xeorxa (Nuevu) 404
58   Qatar 402
59   Costa Rica 400
60   El Líbanu (Nuevu) 396
61   Colombia 390
62   Perú 387
63   Indonesia 386
64   Xordania 380
65   Brasil 377
66   Macedonia (Nuevu) 371
67   Tunicia 367
68   Kosovu (Nuevu) 362
69   Arxelia (Nuevu) 360
70   República Dominicana (Nuevu) 328

Iberoamérica: evolución 2000-2015 editar

Matemátiques Ciencies Habilidá Llectora
País 2000 2003 2006 2009 2012 2015 2000 2003 2006 2009 2012 2015 2000 2003 2006 2009 2012 2015
  Portugal 454 466 466 487 487 492 459 468 474 493 489 501 470 478 472 489 488 498
  España 476 485 480 483 484 486 491 487 488 488 496 493 493 481 480 483 488 496
  Chile 384 411 421 423 423 415 438 447 445 447 410 442 449 441 459
  Uruguái 422 427 427 409 418 438 428 427 416 435 434 413 426 411 437
  Méxicu 387 385 406 419 413 408 422 405 410 416 415 416 422 400 410 425 424 423
  Costa Rica 409 407 400 430 429 420 443 441 427
  Colombia 370 381 376 390 388 402 399 416 385 413 403 425
  Brasil 334 256 370 386 391 377 375 390 390 405 405 401 396 403 393 412 410 407
  Perú 292 365 368 387 333 369 373 397 327 370 384 398
  República Dominicana 326 332 358
  Arxentina 388 381 388 388 [19] 396 391 401 406 [19] 418 374 398 396 [19]

Ver tamién editar

Notes editar

  1. 1,0 1,1 1,2 Solamente calificóse a la Ciudá Autónoma de Buenos Aires (CABA). El restu de l'Arxentina presentó probar pero nun foi incluyíu por series irregularidaes.

Referencies editar

  1. OECD (7 d'avientu de 2010). «PISA 2009 Results: Executive Summary» (inglés).
  2. «ACER releases results of PISA 2009+ participant economies» (inglés). Australian Council for Educational Research - ACER (16 d'avientu de 2011).
  3. OECD (3 d'avientu de 2013). «PISA 2012 Results in Focus» (inglés).
  4. OECD. «PISA 2015 Resultaos Clave».
  5. Alrodiu de la Organización pa la Cooperación y el Desenvolvimientu Económicos (OCDE)
  6. Y.g. OECD (2001), chapters 7 and 8: Influence of school organization and sociu-economic background upon performance in the reading test. Reading was the main domain of PISA 2000.
  7. http://estaticos.elmundo.es/documentos/2011/09/13/ocde.pdf
  8. https://web.archive.org/web/20120719074543/http://www.aprendelo.com/news/los-espanoles-los-que-menos-estudien-fp-5107.html
  9. ¿Por qué los PISA nun son una fayadiza ferramienta de midida?
  10. A Critical Online Bibliography
  11. M. L. Wu: A Comparison of PISA and TIMSS 2003 achievement results in Mathematics. Ponencia presentada na xunta añal de AERA, New York,Marzu, 2008. [1].
  12. http://www.oecd.org/tría/keyfindings/pisa-2012-results-overview.pdf
  13. 13,0 13,1 PISA 2015: datos a conocer sobre la evaluación internacional - La República.pe
  14. pruebes-tría/ Papelón internacional: l'Arxentina foi escluyida de les pruebes PISA - Infobae
  15. ¿Qué pasó cola amuesa arxentina de PISA 2015?
  16. Pruebes PISA: sacaron a l'Arxentina del principal ranking mundial que mide la calidá educativa
  17. Pruebes PISA: ¿cuálos son los países que tienen la meyor educación del mundu? ¿Y cómo s'alluga América Llatina?
  18. PISA 2015 - CMEC
  19. 19,0 19,1 19,2 Solo participó la ciudá de Buenos Aires.

Bibliografía editar

  • Carabaña Morales, Julio. La inutilidad del informe PISA. Tabayón, 2015, Madrid. ISBN 978-84-9097-023-2
  • POPKEWITZ, T. S., (2013), 'PISA: númberos, estandarización de la conducta y la alquimia de les materies escolares'. Profesoráu. Revista de currículum y formación del profesoráu, 17(2).
  • Rindermann, H. (2007). "The g-factor of international cognitive ability comparisons: the homogeneity of results in PISA, TIMSS, PIRLS and IQ-tests across nations". European Journal of Personality, 21(5), 667-706. doi: 10.1002/per.634

Enllaces esternos editar