El musical ye un xéneru teatral o cinematográficu nel que l'acción desendolcar con seiciones cantaes y baillaes. Ye una forma de teatru que combina música, cantar, diálogu y baille, y que se representa en grandes escenarios, como los teatros de West End de Londres o en Broadway, en Nueva York, principales sedes del teatru musical, siguíos d'Arxentina, Australia, Canadá, España, Brasil y Méxicu.

A lo llargo del sieglu XX tuvo un inmensu ésitu, sobremanera na ciudá de Nueva York.

Carauterístiques editar

El musical remonta los sos oríxenes a delles fontes teatrales del sieglu XIX, incluyida la opereta, la ópera risible, la comedia musical, la pantomima, el minstrel show, el vodevil y el xéneru burlesco, tamién n'ocasiones el xéneru eróticu.

Historia editar

El musical ye una producción na que s'integren nuna trama emocional cantares y bailles, acompañamientos instrumentales ya interludios y, de cutiu, tamién dances. Esti xéneru renació como se conoz anguaño na Europa del sieglu XIX como una variante de la opereta, anque nos distintos países esistía teatru musical con distintos estilos: zarzuela, xéneru chicu y comedia musical n'España, opera risible y music hall n'Inglaterra o operette en Francia. Muncho depués, mientres la primer metá del sieglu XX, desenvolver n'Estaos Xuníos, país onde rexistró'l máximu desenvolvimientu.

Oríxenes editar

 
The Black Crook

Puede dicise que'l musical nació'l 12 de setiembre de 1866, el día nel que n'Estaos Xuníos poner n'escena per primer vegada una ópera (The Black Crook), que surde de la unión ente una compañía de danza y baille europea con una compañía de teatru. Esta collaboración surde del fechu de que la primera atopar ensin una cortil onde actuar ente que la segunda taba montando una producción que resultaba ser muncho más cara de lo esperao. Superaes les dificultaes económiques y d'organización el 12 de setiembre estrenaba la pieza nel Niblo's Garden de Nueva York.

Poro, el musical desenvuélvese como una forma de teatru empobináu a les mases y pa un públicu bien diversu. La so estructura y estilu dexa que l'espectador sía capaz de siguir l'espectáculu como nun vodevil (teatru de variedaes), dando como resultáu una representación más simple y bono d'entender que la prosa tradicional.

La comedia musical naz nos Estaos Xuníos nun contestu históricu de fortísima inmigración con una población urbana complexa y de bien distintos oríxenes étnicos y culturales, que de cutiu nin siquier falen 'inglés; estos coleutivos representen una vasta audiencia potencial pal musical, porque esta forma d'entretenimientu ye capaz d'atraer con facilidá l'interés del públicu con una historia que ye claramente evidente nel desenvolvimientu del espectáculu, ensin necesidá de tener una fonda conocencia del idioma, y que coles mesmes visualmente curiosa.

 
The Wizard of Oz

A partir de Nueva York (Broadway), la cultura del musical va estendiéndose pol restu del territoriu estauxunidense. Empiecen a estrenase obres que pasaríen a la historia d'esta modalidá d'espectáculu: Asina, A Trip to Chinatown (1891), de Percy Gaunt; Wang de Woolson Morse; The Belle of New York (1897) de Gustave Kerker con Edna May o The Wizard of Oz (1902), de Paul Tietjens.

Pela so parte, n'Europa'l centru del fenómenu de los musicales, asitiar na ciudá de Londres, onde en 1893 estrenábase A Gaiety Girl de Sidney Jones y un añu más tarde facer The Shop Girl, de Ivan Caryll con Seymour Hicks y Ellaline Terriss, que llegó a algamar les 546 representaciones. En 1896 destaca The Geisha, de Sidney Jones, con 760 representaciones y The Circus Girl, de Caryll. N'años socesivos, fueron destacables The French Maid (1897), de Walter Slaughter, con Herbert Standing; A Runaway Girl (1898), de Caryll; A Chinese Honeymoon, (1901), de Howard Talbot; The Girl from Kays (1903), de Caryll y Owen Hall, con Willie Edouin; The Catch of the Season (1904) d'Herbert Haines y Evelyn Baker; The Arcadians (1909), de Monckton y Talbot; o Our Miss Gibbs de Caryll y Monckton, con Gladys Cooper.

A lo llargo de la década de 1910, afítense estos espectáculos a entrambos llaos del Atlánticu. Destacaron Adele (1913), d'Adolf Philipp; Watch Your Step (1914) d'Irving Berlin; Very Good Eddie (1915), de Jerome Kern, con Ernest Truex; Chu Chin Chow (1916), de Frederic Norton, con Lily Brayton y Oscar Asche, estrebado nel Her Majesty's Theatre, de Londres, qu'algamó les 2.238 representaciones y llegó a Broadway un añu más tarde a Nueva York, onde foi interpretáu por Tyrone Power, Sr., Henry Y. Dixey y Tessa Kosta; Theodore & Co (1916) d'Ivor Novello y Kern con Leslie Henson; Oh Boy! (1917), de Kern, con Tom Powers, Edna May Oliver, Marion Davies y Justine Johnstone; Maytime (1917), de Romberg con Peggy Wood; Going Up (1917), de Louis Hirsch con Ed Begley; The Better 'Ole (1917), de Herman Darewski con Charles Coburn; Yes, Uncle! (1917), de Nat D. Ayeri con Cyril Ritchard; o Sinbad (1918), de Romberg, con Al Jolson.

Años 1920 editar

 
Fred y Adele Astaire

Los musicales de los años venti, con influencies del vodevil, music hall y otros espectáculos llixeros, tendíen a enfatizar los actores y actrices, coreografíes espectaculares y cantares populares, por cuenta de la trama. Típiques de la década fueron producciones llixeres como Sally; Lady Be Good; Sunny; Non, Non, Nanette; Oh, Kay! y Funny Face. Magar que los llibretos d'estos espectáculos escarecieren de consistencia, dexaron el llucimientu d'estrelles como Marilyn Miller y Fred Astaire y xeneraron decenes de cantares populares que pasaron a la historia del musical, en composiciones de Jerome Kern, los hermanos Gershwin, Irving Berlin, Cole Porter, Vincent Youmans, y l'equipu de Richard Rodgers y Lorenz Hart. A lo llargo de la primer metá del sieglu 20, la música popular foi apoderáu polos compositores de teatru musical y lletristes. Inclúin temes como Fascinating Rhythm, Tea for Two y Someone to Watch Over Me, populares a entrambos llaos del océanu Atlánticu.

Munchos de los espectáculos yeren revistes o socesiones de sketches y cantares con poco o nenguna conexón ente ellos. El más conocíu d'estos foi'l Ziegfeld Follies añal, revistes espectaculares de cantar y baille en Broadway con conxuntos estravagantes, traxes ellaboraos y formoses coristes. Tou ello, amás, provocó un encarecimientu de los costos. Shuffle Along, un espectáculu puramente de afro-americanos foi tou un ésitu en Broadway.[1] En Londres, estrelles como Ivor Novello y Noël Coward ganaben popularidá. Mentanto, les operetes, que tuvieren casi ausentes de la escena de fala inglesa dende la I Guerra Mundial, tuvieron un postreru estallíu de popularidá; obres de compositores europeos continentales tuvieron ésitu, como por casu les de Sigmund Romberg y Rudolf Friml n'Estaos Xuníos, incluyendo Rose-Marie (1924), The Student Prince (1926) o The New Moon (1928).[2]

Más allá de los musicales comparativamente frívolos y les operetes sentimentales de la década, Show Boat, que s'estrenó'l 27 d'avientu 1927 nel Teatru Ziegfeld de Nueva York, supunxo un puntu d'inflexón al integrar dafechu música y llibretu, narrando la historia al traviés de los cantares.[3]

Años 1930 editar

 
Lorenz Hart y Richard Rodgers

La Gran Depresión afectó'l públicu teatral a entrambos llaos del Atlánticu, una y bones la xente tenía poco dineru pa gastar n'entretenimientu. Namái unos cuantos espectáculos superaron una permanencia en Broadway o en Londres de 500 representaciones mientres la década.

Munchos espectáculos siguieron l'estilu de cantar y danza allegre de los sos predecesores de los años 1920. La pareya de baille formada por Fred Astaire y la so hermana Adele protagonizaben la revista The Band Wagon (1931), ente que Anything Goes (1934), de Cole Porter consagraba a Ethel Amenorguen como la reina de teatru musical, títulu que caltuvo mientres munchos años. Escritores británicos, como Noël Coward y Ivor Novello siguieron estrenando musicales sentimentales de l'antigua moda, como The Dancing Years. De la mesma, Rodgers & Hart tornaron de Hollywood pa trunfar de nuevu en Broadway, en montaxes como On Your Toes (1936), Babes In Arms (1937) y The Boys From Syracuse (1938). El récor de la década en permanencia en cartel ostentar Hellzapoppin (1938), una revista con participación del públicu, qu'algamó les 1404 representaciones.

 
George Gershwin

Especial mención merez Of Thee I Sing (1931), una sátira política con música de George Gershwin y lletra d'Ira Gershwin y Morrie Ryskind, que foi'l primer musical gallardoniáu col Premiu Pulitzer.[4] As Thousands Cheer (1933), una revista por Irving Berlin, na que cada cantar basar nun titular de periódicu, foi'l primer espectáculu de Broadway nel qu'una persona afroamericana, Ethel Waters, foi protagonista xunto a actores blancos. Porgy and Bess (1935), de los hermanos Gershwin y DuBose Heyward, cuntó con un repartu totalmente afroamericanu y entemecía ópera, folk y modismos de jazz. Pela so parte, The Cradle Will Rock (1937), con música y lletra de Marc Blitzstein y direición d'Orson Welles, yera una pieza a favor de los sindicatos con connotaciones altamente polítiques que, a pesar del discutiniu en redol a ella, iguar pa caltenese mientres 108 representaciones. I'd Rather Be Right (1937), de Richard Rodgers y Lorenz Hart yera una sátira política con George M. Cohan como'l presidente Franklin D. Roosevelt.

A pesar de los problemes económicos de la década y la competencia del cine, el xéneru musical sobrevivió. Ello ye que el movimientu escontra la sátira política en Of Thee I Sing, I'd Rather Be Right y Knickerbocker Holiday, xunto cola sofisticación musical de los musicales de Gershwin, Kern, Rodgers y Weill y la puesta n'escena de ritmu rápidu y estilu de diálogu naturalista creáu pol direutor George Abbott, amosó que'l teatru musical empezaba a evolucionar más allá de los gags y coristes musicales de décades anteriores y el romance sentimental del xéneru de la opereta.

Años 1940 editar

 
Richard Rodgers, Irving Berlin, Oscar Hammerstein II y Helen Tamiris

La década de 1940 empecipiar con nuevos ésitos de Porter, Irving Berlin, Rodgers y Hart, Weill y Gershwin, dalgunos con permanencies en cartel de más de 500 representaciones.

Oklahoma! (1943), de Richard Rodgers y Oscar Hammerstein II supunxo la culminación de la revolución artística empecipiada con Show Boat, pola estrecha integración de tolos aspeutos del teatru musical, con una trama coherente, cantares que sofitaben l'argumentu y coreografía de sofitu a la trama, desenvolviendo los personaxes, en llugar d'utilizar la danza como una escusa pa un meru desfile de muyeres llixeres de ropa per tol escenariu. Nel montaxe, la coreoógrafa Agnes de Mille utiliza movimientos cotidianos p'ayudar a los personaxes a espresar les sos idees. Desafió les convenciones musicales llevantando'l telón del primer actu, non con un grupu de coristes, sinón con una muyer batiendo la mantega, con una voz en off cantando les primeres llinies de Oh, What a Beautiful Mornin ensin acompañamientu. La obra recibió crítiques bien favorables, foi un ésitu de taquilla y recibió una Premiu Pulitzer. Oklahoma foi'l primera gran espectáculu de mases de Broadway, permaneciendo en cartel mientres 2.212 representaciones, y convirtióse nuna película d'ésitu. sigue siendo una de les más representaes de los proyeutos del equipu. Pa dellos autores convertir nun auténticu finxu, y dellos historiadores empezaríen a identificar yeres na historia del teatru musical del sieglu XX según a la so rellación con Oklahoma!.[5]

 
Ethel Amenorguen

La collaboración ente Rodgers y Hammerstein dio llugar a una estraordinaria coleición de dalgunos de los meyores y más perdurables clásicos del teatru musical, como Carousel (1945), South Pacific (1949), El rei y yo (1951), y The Sound of Music (1959). Dalgunos d'estos musicales qu'enceten cuestiones con mayor carga dramática que la mayoría de los espectáculos anteriores: el villanu en Oklahoma! ye un presuntu asesino y psicópata; Carousel, trata sobre la violencia doméstica y el suicidiu; South Pacific esplora'l mestizaje y l'héroe de El rei y yo muerre nel escenariu.

Tales cotes de creatividá aguiyaron a otros autores, dando llugar a la llamada Edá d'Oru del musical n'Estaos Xuníos. Como exemplos pueden mentase On the Town (1944), con llibretu de Betty Comden y Adolph Green, y música de Leonard Bernstein y coreografiado por Jerome Robbins. La historia ta ambientada en tiempos de guerra y refierse a trés marineros que tán nun permisu de tierra de 24 hores na ciudá de Nueva York, mientres la cual cada unu d'ellos namórase. Annie Get Your Gun (1946, 1147 representaciones), d'Irving Berlin rustíu na figura real d'Annie Oakley. Finian's Rainbow (1947, 725 representaciones), de Burton Lane, Yip Harburg y Fred Saidy, que ye una sátira política combinada con fantasía irlandeses; y Kiss Me, Kate (1948, 1077 representaciones), de Cole Porter, basada en La fierecilla domada, de William Shakespeare

Años 1950 editar

 
Julie Andrews

La década empecipiar col ésitu de Guys and Dolls, (1950, 1200 representaciones), de Frank Loesser y Abe Burrows; pela so parte, la Fiebre del oru de California centraba l'argumentu de Paint Your Wagon (1951) d'Alan Jay Lerner y Frederick Loewe. Lerner y Loewe collaboraron de nuevu en My Fair Lady (1956), una adautación de la obra de teatru Pigmalión, de George Bernard Shaw, protagonizada por Rex Harrison y Julie Andrews, que con 2717 representaciones caltuvo'l récor de representaciones mientres munchos años. Pela so parte, The Boy Friend (1954) algamó les 2.078 en Londres.

Otru récor establecer por La ópera de trés centavos , que se representó en 2707 ocasiones, convirtiéndose nel musical off-Broadway más llonxevu hasta Los Fantasticks. Esta producción tamién foi importante porque demostró que los musicales podíen ser rentables fora de Broadway nun pequeñu formatu d'orquesta en pequeños locales. Esto confirmóse en 1959, cuando'l reestrenu de Leave It to Jane de Jerome Kern y P. G. Wodehouse caltener mientres más de dos años. La cartelera del Off-Broadway de la temporada 1959-1960 incluyó una docena de musicales y revistes, como Little Mary Sunshine, The Fantasticks y Ernest in Love, una adautación musical de The Importance of Being Earnest, d'Oscar Wilde.

 
Leonard Bernstein

West Side Story (1957), supunxo una traslación de Romeo y Julieta al Nueva York contemporaneu y convirtió la enemistá ente Montescos y Capuletos n'oposición ente bandes étniques, los Jets y los Sharks. El llibretu foi afechu por Arthur Laurents, con música de Leonard Bernstein y lletra de Stephen Sondheim. Foi bien acoyíu pola crítica, pero non tantu pol públicu. Tampoco collechó grandes ésitos na entrega de los Premiu Tony, frente a The Music Man (1957). Sía que non, West Side Story tuvo una respetable carrera de 732 representaciones (1040 nel West End londinense), ente que The Music Man representóse mientres casi'l doble de tiempu, con 1.375 actuaciones. Otra manera, la película de West Side Story foi un atayante ésitu.[6] Arthur Laurents y Stephen Sondheim xunir de nuevu pa Gypsy (1959, 702 representaciones), sobre la vida de Gypsy Rose Lee con música de Jule Styne.

La década remataba con otru gran ésitu de Rodgers y Hammerstein, The Sound of Music, que tamién se convirtió nun trunfu pal so protagonista Mary Martin. Caltener mientres 1,443 representaciones y compartió el premiu Tony al Meyor Musical. En parte debíu al ésitu arrollador de la so versión cinematográfica, The Sound of Music n'España, convirtióse n'unu de los musicales más populares de la historia.

Años 1960 editar

 
Stephen Sondheim

1960 foi l'añu del estrenu de The Fantasticks concretamente nel Off-Broadway. Esti espectáculu alegóricu y íntimu siguiría representándose mientres más de 40 años nel Sullivan Street Theatre del Greenwich Village, aportando a, con muncho, el musical de más llarga duración na historia. Los sos autores producieron otres obres innovadores na década de 1960, como Celebration y I Do! I Do!, el primer musical de Broadway con tan solu dos personaxes. A lo llargo de la década estrenáronse grandes ésitos de taquilla, como El violinista nel teyáu (1964; 3242 representaciones), Hello, Dolly (1964; 2844 representaciones), Funny Girl (1964; 1348 representaciones), y Man of La Mancha (1965; 2328 representaciones), xunto a apuestes más ventureros como Cabaré (1966), antes de terminar cola apaición del musical de rock. Dos homes tuvieron un impautu considerable na historia del teatru musical dende l'empiezu d'esta década: Stephen Sondheim y Jerry Herman. El primer proyeutu pal que Sondheim escribió la música y la lletra foi A Funny Thing Happened on the Way to the Forum (1962, 964 representaciones), traducida n'España como Golfus de Roma, con llibretu basáu nes obres de Plauto por Burt Shevelove y Larry Gelbart, y protagonizada por Zero Mostel. Sondheim foi más allá del maníu argumentu románticu, esplorando facetes más escures de la personalidá humana. Otres obres destacaes de Sondheim fueron Anyone Can Whistle (1964, con Lee Remick y Angela Lansbury, Company (1970), Follies (1971) y A Little Night Music (1973). Más tarde, Sondheim atopó inspiración en fontes pocu habituales: l'apertura de Xapón al comerciu occidental en Pacific Overtures (1976), un llexendariu barberu asesín en busca de vengación nel Londres victoriano en Sweeney Todd (1979), les pintures de Georges Seurat en Sunday in the Park with George (1984), los cuentos de fades en Into the Woods (1987), y el magnicidiu en Assassins (1990).

 
Ben Vereen

Ente que dellos críticos argumentaron que dalgunos de los musicales de Sondheim escarecen de curiosu comercial, otros emponderaron la so sofisticación llírica y complexidá musical, según la interacción de les lletres y la música nos sos espectáculos. Dalgunes de les innovaciones notables de Sondheim inclúin un espectáculu presentó a la inversa ( Merrily We Roll Along) y la mentada Anyone Can Whistle, na que'l primeru actu termina col repartu informando al públicu que tán llocos.

Jerry Herman desempeñó un papel significativu nel teatru musical americanu, empezando cola so primer producción de Broadway, Milk and Honey (1961, 563 representaciones), alrodiu de la fundación del Estáu d'Israel, y siguiendo colos ésitos de taquilla Hello, Dolly (1964, 2844 representaciones), Mame (1966, 1508 representaciones), y La Cage aux Folles (1983, 1761 representaciones). Inclusive los sos espectáculos menos esitosos como Dear World (1969) y Mack & Mabel (1974) tuvieron la so relevancia. Dalgunes de los cantares de Herman pa musicales fueron grabaes por artistes como Louis Armstrong, Eydie Gorme, Barbra Streisand, Petula Clark y Bernadette Peters. El repertoriu de Herman foi oxetu de dos revistas musicales, Jerry Girls (Broadway, 1985), y Showtune (off-Broadway, 2003).

Unu de los finxos de la década foi ensin dulda el musical Hair, qu'incluyó non solo la música rock sinón tamién el desnudu y opiniones revesoses sobre la guerra de Vietnam, les rellaciones interraciales y otres cuestiones sociales.[7]

Años 1970 editar

Tres l'ésitu de Hair , el musical de rock florió na década de 1970, con títulos tan conocíos como Xesucristu Superstar (1971), Godspell (1971), The Rocky Horror Show (1973) y Two Gentlemen of Verona (1973). Dalgunos d'estos musicales de rock empezaron como álbumes conceptuales y dempués se traspusieron a los escenarios o a la pantalla, como Tommy. Otros nun teníen nengún diálogu o presentaben reminiscencies operístiques y fueron conocíos como ópera rock. Per otru llau, espectáculos como Raisin, Dreamgirls, Purlie y The Wiz asitiaron al coleutivu afroamericanu nuna posición significativa na escena de Broadway. Nuevos y variaos xéneros y estilos musicales fueron teniendo cabida nos musicales, tantu en Broadway como n'otros escenarios.

1975 foi l'añu en que s'estrenó un musical que'l críticu del New York Times Clive Barnes llegó a calificar de "terrible". [8] Trátase de A Chorus Line, que surdió de grabaciones d'ensayos de coristes de les grandes estrelles de Broadway. Sobre esa base de cientos d'hores de cintes, James Kirkwood, Jr. y Nick Dante escribieron un llibretu sobre una audición pa un musical, incorporando munches histories de la vida real de les sesiones. Con música de Marvin Hamlisch y lletres de Edward Kleban, A Chorus Line estrenar nel Lower Manhattan, pasando dempués al Shubert Theatre de Broadway onde algamó les 6.137 representaciones, convirtiéndose na producción de más llarga duración na historia de Broadway hasta esi momentu. L'espectáculu barrió los premios Tony y ganó'l Premiu Pulitzer.

El públicu de Broadway empezó a apreciar musicales con un estilu y temática alloñaos de lo que fuera la norma hasta'l momentu. Asina, John Kander y Fred Ebb esploraron l'aumentu del nazismu na Alemaña de los años 1930 en Cabaré (1975 y la dómina de la Lee seca foi retratada en Chicago (1975). Pela so parte, Pippin (1972), por Stephen Schwartz, taba ambientáu na dómina de Carlomagno. La película autobiográfica 8 ½, de Federico Fellini convertir en Nine, de Maury Yeston.

A la fin de la década, Evita (1978) y Sweeney Todd (1979) fueron precursores de los grandes musicales d'eleváu presupuestu de la década de 1980 que recrearíen histories dramátiques, y cuntaríen con espectaculares efeutos. Sicasí, mientres este mesmu periodu, los vieyos valores caltener n'ésitos como Annie (1977) y La Cai 42 (1980). Mientres la década realizaron versiones cinematográfiques de dellos musicales, destacando El violinista nel teyáu (película), Cabaré y Grease .[9]

Años 1980 editar

La década de 1980 vio la influencia de los "mega-musicales" europeos y de les "óperes pop", en Broadway, nel West End y n'otros llugares. Polo xeneral carauterizar poles sos influencies pop, grandes elencos, bien notables efeutos especiales y grandes presupuestos. Munchos taben basaos en noveles o otres obres de la lliteratura. Ente los escritores más importantes de "mega-musicales" tien de mentase l'equipu francés de Claude-Michel Schönberg y Alain Boublil, responsables de Los Miserables, que se convirtió nel hit musical internacional de más llarga duración na historia. L'equipu, en collaboración con Richard Maltby, Jr., siguió produciendo ésitos, ente ellos Miss Saigon (1989), inspirada na ópera de Puccini Madame Butterfly , y con espectaculares efeutos qu'inclúin l'aterrizaxe d'un helicópteru sobre l'escenariu.

 
Andrew Lloyd Webber

El compositor británicu Andrew Lloyd Webber tuvo un ésitu similar con Evita , basada na vida de l'arxentina Eva Perón; Cats (1981), deriváu de los poemes de T. S. Eliot (dambos musicales fueron orixinalmente protagonizaos por Elaine Paige); Starlight Express, realizáu sobre patinos; La pantasma de la Ópera (1986), deriváu de la novela homónima de Gaston Leroux; y Sunset Boulevard (de la clásica película del mesmu nome). Estes obres representáronse (o entá lo faen) mientres décades, tantu en Nueva York como en Londres y tuvieron estraordinariu ésitu internacional. Colos sos enormes presupuestos, los mega-musicales redefinieron los parámetros d'ésitu financieru en Broadway y el West End. N'años anteriores, yera posible qu'un espectáculu fuera consideráu un ésitu dempués si llograba caltenese a lo llargo de dellos cientos de representaciones, pero con unos costos de producción de dellos millones de dólares, un espectáculu tien de funcionar mientres años a cencielles pa llograr dalgún beneficiu.

Años 1990 editar

 
The Lion King en Broadway

Na década de 1990, surdió una nueva xeneración de compositores teatrales, pudiendo mentase a Jason Robert Brown y Michael John LaChiusa, qu'empezaron la so trayeutoria con producciones nel Off-Broadway. L'ésitu más notable d'esta xeneración foi Rent (1996), de Jonathan Larson, un musical de rock basáu na ópera La Bohème sobre un grupu d'artistes de Manhattan. Rent, con precios d'entrada algamadices, apuntaba a consiguir un públicu nuevu y convirtióse nun ésitu. Otros musicales en Broadway siguieron el so cercu, ufiertando descuentos o estableciendo precios más económicos un día a la selmana.[10]

La década de 1990 tamién foi testigu de la influencia de les grandes compañíes productores nel montaxe de musicales. La más importante foi The Walt Disney Company, qu'empezó a afaer delles de les sos películes musicales animaes de la dómina, como Beauty and the Beast (1994), The Lion King (1997) y Aída (2000), estos dos últimos con música d'Elton John. The Lion King llegóse a convertir nel espectáculu más taquilleru na historia musical de Broadway.[11]

A pesar del creciente númberu de grandes musicales nos años 1980 y 1990, tamién se producieron otros de menor presupuestu, que llegaron a algamar la suficiencia financiera y l'aplausu de la crítica, como Falsettoland, Little Shop of Horrors, Bat Boy: The Musical y Blood Brothers. Les temes d'estos montaxes varien llargamente, y la música va dende'l rock al pop, pero con frecuencia prodúcense fora de Broadway, o pa los más pequeños teatros de Londres, y dalgunes d'estes puestes n'escena fueron consideraes como imaxinatives ya innovadores.[12]

Sieglu XXI editar

Nel nuevu sieglu, los productores, deseosos de garantizar la recuperación de les sos inversiones, apostaron por musicales empobinaos a un públicu masivu. En dalgunos apostóse por temátiques novedoses, como Avenida Q (2003), The Light in the Piazza (2005), Spring Awakening (2006), In the Heights (2007), Next to Normal (2009) y American Idiot (2010). Pero la mayoría optó por fórmules yá probaes, tales como películes ( The Producers, Spamalot Hairspray , Legally Blonde, The Color Purple, Xanadú, Billy Elliot, Mary Poppins y Shrek) o clásicos de la Lliteratura (La pimpinela escarlata y Wicked) cola esperanza de que los espectáculos van tener un públicu integráu como resultáu.

Per otru llau, dellos musicales volvieron al formatu de gran espectáculu que tanto ésitu collechó na década de 1980, como El Señor de los Aniellos (2007), Gone with the Wind (2008) y Spider-Man: Turn Off the Dark (2011). En 2013, la revista Time destacó dos talos musicales que marcaben un nuevu enclín nel Off-Broadway nos que la puesta n'escena tien llugar alredor y ente'l públicu. Trátase de Natasha, Pierre and the Great Comet of 1812 (2012) y Here Lies Love (2013).[13]

Otru enclín foi la creación d'un argumentu básicu pa incorporar un grupu de cantares esitosos. Ye'l casu de Movin' Out (2002, basáu nos cantares de Billy Joel), Jersey Boys (2006, sobre tarrezas de The Four Seasons) y Rock of Ages (2009, con temes de rock clásicu de la década de 1980). Esti estilu denominóse como "Jukebox musical". [14] De naturaleza similar pero con argumentos más ellaboraos pueden mentase Mamma Mia! (1999, basáu nos cantares d'ABBA), Our House (2002, basáu nos cantares de Madness), We Will Rock You (2002, basáu nos cantares de Queen) y Priscilla, reina del desiertu (2006).

Dellos musicales famosos editar

Dientro d'esti xéneru pueden destacar obres como:

(*) Magar la producción orixinal de les Misérables estrenar en París en 1980, les otres producciones alredor del mundu basar na versión del West End de 1985.

Musicales n'España y Llatinoamérica editar

Los musicales salieron del so ámbitu anglosaxón orixinal y se esportaron y afixeron a países del tol mundu onde la tradición del teatru llíricu yá esistía en formes como zarzuela, ópera, opereta y revista musical.

Nos países llatinoamericanos como Arxentina, Colombia, Chile, Cuba, Méxicu y Perú esiste tamién una ufierta de teatru musical. Bien apocayá, dellos países empezaron a crear los sos musicales, ensin partir d'adautaciones.

Arxentina editar

N'Arxentina'l xéneru musical, empieza col circu criollu en 1880, los espectáculos de varieté nos famosos cabarés de Buenos Aires y sigue col sainete porteño nes grandes sales, como xéneru músicu-teatral autóctonu, influyíu cola estética y la cultura del Tangu y tamién d'elementos constitutivos del folclor rural de la pampa húmeda. A fines de los años setenta les producciones nos llamaos "Café concerts" proponía obres en pequeños formatos. "Eva" el gran musical arxentín, col protagonismu de Nacha Guevara, ufiertó una versión propia de la vida d'Eva Perón. La comedia musical infantil tien nos sos máximos eferentes a Carlos Gianni y Hugo Midón, quien impulsen el so desenvolvimientu. Dende 1991 desenvuélvese la comedia musical contemporánea con influencia norteamericana y grandes producciones. Drácula, el musical de Pepe Cibrián y Ángel Mahler. De resultes y otros. Mientres los años noventa desenvolvióse una fuerte corriente de musicales na avenida Corrientes, llamada «la Broadway d'Arxentina»). Obres estranxeres, tales como Les Misérables y La pantasma de la ópera fixeron notar la so influencia.

Bolivia editar

En La Paz esisten productores dedicaes a montar grandes musicales de Broadway y del West End. Dalgunes d'elles son Ciclorama Producciones (dirixida por Gonzalo Escobar y Daniela Díaz), Mauricio Clavijo (Evita, Notre Dame de París y We will rock you) y otros productores que montaron unu o dos musicales pa depués eslleise.

Los musicales más importantes que se montaron son:

  • Across the universe (adautación pa teatru de la película del mesmu nome, con música de la banda británica The Beatles),
  • West Side Story.
  • Annie (Art Naif).
  • Avenue Q (En Off).
  • Cats (Sociedá Filarmónica de La Paz).
  • El llibru de la selva,
  • The Lion King (Art Naif).
  • Nos altores (In the heights)
  • Xesucristu superstar (Sociedá Filarmónica de La Paz).
  • Joseph and the amazing technicolor dreams coat (Sociedá Filarmónica de La Paz).
  • La serenita,
  • Los Miserables (Sociedá Filarmónica de La Paz).
  • Moulin Rouge (Primer Fila).
  • Oliver Twist (Sociedá Filarmónica de La Paz).
  • Rent (Art Naif).
  • Romeo y Julieta (musical francés traducíu al español polos mesmos productores bolivianos).

Brasil editar

Brasil cunta con un sólidu repertoriu de teatru musical, de los cualos destáquense Muerte y vida Severina (1966) y La ópera del malandro (1985) dambes con música de Chico Buarque y lletres de João Cabral, que fueron representaes en munchos países.

El musical El pagador de promeses (d'Anselmo Duarte) foi lleváu al cine.

Chile editar

La más conocida comedia musical chilena ye La pérgola de les flores escrita por Isidora Aguirre con música de Francisco Flores del Campo. Tamién Amores de bar, que ye una traxicomedia musical escrita pol maestru Juan Radrigán. Na actualidá tán presentándose munchos musicales de Broadway, producíos pola productora Inda Goycoolea & Acomuñaos (IG&A), como "Cabaré", "Cats", "The Sound of Music", "Chicago", "My Fair lady" y "L'Home de la Mancha". De la mesma, un conocíu Mall, financia, como parte del so plan de cultura, un musical al añu, como "La pérgola de les flores", "El magu de oz", "Aladino", "Peter Pan" y "La Serenita".

Colombia editar

Destácase MISI Producciones,[15] una de les compañíes más importantes del país que fai representaciones d'obres de teatru musical orixinal y de repertoriu universal. Les sos producciones fueron reconocíes internacionalmente y apocayá La más grande historia enxamás cantada foi presentada nel Lincoln Center de Nueva York, y recibió 3 premios ACE.[16] Nel so más recién producción, "Per siempres navidá", cuntó cola participación de grandes personalidaes del mundu del musical, como'l direutor y coreógrafu británicu Mitch Sebastian y el célebre orquestador estauxunidense Larry Hochman.[17]

Ente los sos artistes más reconocíos atópense: Felipe Salazar Murillo, Patricia Bermudez, Sebastián Martínez, Mónica Danilov, Sofía Salazar, Leonardo Palacios, Santiago Deluchi, Rubén Montoya, Juliana Reyes y Juliana Velazquez.

Cuba editar

Cuba ye un país con una tradición de comedia musical dende los primeres sainetes del teatru bufo vernáculu, yá que dende principiu de sieglu XX estableció'l teatru Alhambra, que presentó temporaes mientres 35 años. Tamién tuvo relevancia'l teatru Martí y el desapaecíu teatru Molín Coloráu (que dempués se llamó Regina).

Compositores como Ernesto Lecuona, Gonzalo Roig, Rodrigo Prats o Jorge Ankerman contribuyeron coles sos obres al desenvolvimientu d'esti xéneru teatral y estendiéronse a otres naciones.

Los musicales más importantes fueron Mefistófeles d'Ignacio Sarachaga, La islla de les cotorres de F. Villoch y les zarzueles María La O (d'Ernesto Lecuona nos años trenta), Cecilia Valdés (de Gonzalo Roig) y Amalia Batista (de Rodrigo Pratts).

Destacáronse intérpretes internacionales como Rita Montaner, Rosita Fornes y María de los Ángeles Santana. Les vedettes cubanes ―como Ninón Sevilla, Rosa Carmina, Amalia Aguilar y María Antonieta Pons― invadieron el cine musical de Méxicu. A Arxentina llegaron Blanquina Amaro y Amelita Vargas, munches d'elles consagraes nel famosu centru nocherniegu Tropicana (de L'Habana).

España editar

N'España haise entroncado la puxanza del musical cola Revista musical española, que trunfaba nel país dende la década de 1930.[18] Va Ser na década de 1950 cuando empiecen a estrenase musicales puramente dichos. Esto ye, adautaciones a los escenarios españoles de producciones estauxunidenses como Al Sur del Pacíficu (1955)[19] o Kiss me Kate.

La década de 1970 conoz una nueva puxanza del xéneru, colos estrenos de dalgunos de los sos más reconocíos montaxes internacionales de la dómina, como Xesucristu Superstar, Hair, Evita, The Rocky Horror Show o Historia d'un caballu.

Va Ser la década de 1980 la que va ver los primeros musicales de producción propia, pudiendo mentase Mar i cel, de Dagoll Dagom, Mayar de Goya, con música de Fernando Arbex y Carmen, Carmen (1988), d'Antonio Gala.

Na década de 2000 produzse la gran eclosión del musical español. Polo xeneral nun se trata de música orixinal sinón espectáculos montaos sobre temes yá conocíes pol públicu, en munchos casos inspiraos na trayeutoria de grupos y cantantes de pop de décades anteriores (Güei non puedo llevantar, 2005, con temes de Mecano; Marta tien un marcapasos, 2013, de Hombres G, Más de cien mentires, 2011, de Joaquín Sabina; Quixera ser, 2007, del Dúo Dinámico), o nuna repasada de la era dorada del pop español (Escuela de calor, 2013; 40, el musical, 2009; El otro lado de la cama, 2004). Y en l'ámbitu de la señardá, y destináu al públicu infantil, ¿Cómo tán ustedes?. El musical (2013).

Dellos actores populares de teatru musical n'España inclúin Daniel Diges, Adrián Lastra, Dulcinea Juarez, Paula Sebastián, Marta Valverde, Nina, Leo Rivera, Natalia Millán, Pedro Ruy Blas, José Sacristán, Paloma San Basilio o Camilo Sesto.

Méxicu editar

Dende los años cincuenta montáronse nesti país musicales importaos de Broadway. Gracies al talentu y enfotu de Silvia Pinal, Manolo Fábregas, Fela Fábregas, Rubén Lara, Julissa y Tina Galindo, impulsóse la llegada d'esti xéneru a Méxicu, con obres que se presentaren nos grandes escenarios de Broadway y West End como La mio bella dama, Sor-preses, Esa moza ye un tiru, Evita, Vaselina, Xesucristu superestrella, Cats, El violinista nel teyáu, El diluviu que vien, En Roma l'amor ye chancia, Annie y Peter Pan, ente otros.

Anguaño, la producción de teatru productora Ocesa Teatru, so la direición de Federico González Compeán y Morris Gilbert, considérase la mayor productora de teatru en Méxicu. Montó los musicales más esitosos del mundu, siempres fiel a la escenografía y a la calidá de los escenarios de Broadway y del West End. Esta empresa produció, ente otros, los siguientes musicales:

Musicales de Ocesa editar

Otru productores, como Claudio Carrera, n'asociación con Tina Galindo y Ocesa, dieron a lluz dellos musicales, como The Addams Family y Annie, el musical, ente otros; Tina Galindo (The Sound of Music, Victor Victoria y Cabaré, ente otres); Alejandro Gou (Spamalot y Pegaos, Güei non puedo llevantar, El mozu Frankestein (febreru del 2016) y Billy Eliot (a estrenase nel 2017), ente otros); Gerardo Quiroz (Cats, Shrek El Musical, El violinista nel teyáu, ente otros), y, a lo último, Juan Torres y Guillermo Wiechers, que producen l'esitosu musical en Broadway Godspell.

Musicales puramente mexicanos editar

Méxicu tamién tien los sos propios musicales, como los siguientes:

Estrelles de los musicales mexicanos editar

Dalgunes de les estrelles del teatru musical en Méxicu son:

Perú editar

Nesti país esisten delles productores, que impulsen el teatru musical con gran calidá. Les productores más importantes son les siguientes:

  • Preludiu.
  • Los Productores.
  • Teatru La Plaza.
  • Tondero Producciones.
  • La Gran Mazana.
  • Escuela D'ART.
  • ED Producciones.
  • Primer Nivel Entertainment.

Los musicales nel cine editar

Lleváronse a cabu distintes adautaciones de musicales a películes como:

Y otres que fueron feches puramente pal cine y depués pasaron a ser representaciones teatrales:

Referencies editar

  1. Krasner, David. A Beautiful Pageant: African American Theatre, Drama and Performance in the Harlem Renaissance, 1910–1927, Palgrave MacMillan, 2002, páxs. 263–67
  2. Midgette, Anne. "Operetta Review: Much Silliness In a Gilt Frame", The New York Times, 29 de marzu de 2003
  3. Lubbock, Mark. "The Music of 'Musicals'". The Musical Times, Vol. 98, Non. 1375 (setiembre, 1957), páxs. 483–85, Musical Times Publications Ltd.
  4. 1944 awards, Pulitzer.org, accessed July 7, 2012
  5. Everett, William A.; Laird, Paul R., eds. (2002). The Cambridge companion to the musical. Cambridge companions to music. Cambridge University Press. p. 310. ISBN 978-0-521-79189-2.
  6. Rich, Frank (12 de marzu de 2000). Conversations with Sondheim. New York Times Magazine. http://partners.nytimes.com/library/magazine/home/20000312mag-sondheim.html?scp=1&sq=conversations%20with%20sondheim&st=cse. Consultáu'l 26 de mayu de 2009. 
  7. Wollman, Y. L. (2006): The Theater Will Rock: a History of the Rock Musical: From Hair to Hedwig, University of Michigan Press, 2006.
  8. Barnes, Clive."Revisión Teatro": A Chorus Line The New York Times , 22 de mayu 1975
  9. Kenrick, John. "La década de 1970: Grandes Nomes, Resultaos mistes", Historia del Cine Musical, musicals101.com, consultáu 11 de xunetu 2014
  10. Blank, Matthew (1 de marzu de 2011). Broadway Rush, Lottery and Standing Room Only Policies. PlayBill. http://www.playbill.com/celebritybuzz/article/82428-Broadway-Rush-Lottery-and-Standing-Room-Only-Policies. Consultáu'l 1 de marzu de 2011. 
  11. «Cumulative Broadway Grosses by Show». BroadwayWorld.com. Consultáu'l 9 de febreru de 2014.
  12. Shaw, Pete (2006). A glorious musical romp – with bite!. Broadway Baby. http://www.broadwaybaby.com/edinburgh/fringe/reviews/batboy. Consultáu'l 26 de mayu de 2009. 
  13. Zoglin, Richard. "Natasha, Imelda and the Great Immersion of 2013", Time, 20 de mayu de 2013
  14. Kaye, Kimberly. "Broadway.com at 10: The 10 Biggest Broadway Trends of the Decade", Broadway.com 10 de mayu de 2010, apuerta a 14 d'agostu 2012
  15. @MisiMusicales en Twitter.
  16. MISI. «La más grande historia enxamás cantada». Archiváu dende l'orixinal, el 27 de payares de 2015. Consultáu'l 17 d'abril de 2013.
  17. en:Larry Hochman#Career
  18. Mia Patterson (ed.): «musical-en-espana-1930-2005/978-84-8048-802-0/ 75 años d'historia del musical n'España, 1930-2005» (2010). Consultáu'l 9 d'avientu de 2014.
  19. Diariu ABC (ed.): «Na Zarzuela estrenó la comedia musical "Al Sur del Pacíficu"» (26 de xineru de 1955). Consultáu'l 9 d'avientu de 2014.

Enllaces esternos editar