Cuenca del Mediterraneu

(Redirixío dende Rexón mediterránea)

La conca del Mediterraneu ye un conceutu xeográficu con connotaciones históriques y culturales.

Cuenca del Mediterraneu
Situación
Tipu bioregion (es) Traducir
Asitiáu en mar Mediterraneu
Coordenaes 0°N 0°E / 0°N 0°E / 0; 0
Cuenca del Mediterraneu alcuéntrase en Tierra
Cuenca del Mediterraneu
Cuenca del Mediterraneu
Cuenca del Mediterraneu (Tierra)
Datos
Superficie 4 000 000 km²
Noamáu por mar Mediterraneu
Cambiar los datos en Wikidata

Nella desendolcáronse les denominaes civilizaciones mediterránees, la so continuidá nel tiempu hasta l'actualidá manifestase nuna cultura mediterránea en gran parte común percima de les fondes diferencies polítiques y relixoses. Tal unidá de cultura o civilización viose afeutada na dómina contemporánea por dellos factores: per un sitiu apaez homogeneizada coles del restu del mundu por efeutu de la globalización; y per otru llau presenta una contradictoria rellación col fenómenu del turismu, que per un llau magnífícala y per otru desvirtúala. Suelen definise como traces comunes d'esa cultura mediterránea, amás del heriedu cultural de l'Antigüedá clásica y del enfrentamientu secular de civilizaciones (grecorromana, xudeocristiana, islámica), muncho de la vida cotidiana, como la dieta mediterránea (llegumes, frutes y verdures, pexe; y los trés alimentos básicos ellaboraos dende la más remota antigüedá a partir de productos agrícoles y cultivos específicamente afechos a la rexón: pan del trigu, aceite d'oliva y vinu de la vide -dacuando denominaos triloxía mediterránea-); l'animada vida caleyera y espíritu de fiesta aguiyaes pola benignidad del clima mediterraneu; ensame de tópicos y estereotipos, como una cierta forma, al empar vitalista y fatalista, d'entender la vida,[1] etc.

La unidá del Mediterraneu pretende activase dacuando por ciertes iniciatives polítiques (Procesu de Barcelona: Unión pal Mediterraneu) ya inclusive deportives (Xuegos del Mediterraneu).

Xeografía editar

La conca del Mediterraneu inclúi los territorios que les sos agües arramen al mar Mediterraneu, esto ye: el Sur d'Europa (quitando gran parte de la península ibérica, ya incluyendo gran parte del Centru y l'este cola conca del mar Negru), el Norte d'África (enllargándose escontra'l so interior cola Conca del Nilu) y la zona más occidental d'Asia riberana con esti mar, que se conoz tamién como Oriente Próximu o Llevante.

 
Distribución potencial de la olivar na Conca del Mediterraneu. L'olivu considérase unu de los meyores indicadores biolóxicos de la rexón Mediterránea (Oteros, 2014)[2]

La determinación xeográfica d'aspeutos favorables al desenvolvimientu de la civilización son notables: la esistencia d'una masa d'agua enllargada na direición del paralelu 40º que s'abrir na fachada occidental d'un continente ye única nel planeta. Eso dexa la gran estensión del clima mediterraneu, que magar tien asemeyaos n'otres llatitúes similares (California, Chile central, oeste de Sudáfrica, sur d'Australia occidental) nun pueden comparáse-y n'estensión. Lo mesmo puede dicise de l'articulación de les mariñes que multiplica la posibilidá d'accesu al mar, sobremanera na so vera septentrional, con cuatro penínsules principales (Ibérica, Itálica, Balcánica y Anatólica), dellos mares con personalidá estremada (Baleárico, Tirrenu, Adriáticu, Xónicu, Exéu y Negru) y múltiples islles y archipiélagos, dende les de gran tamañu (Baleares, Córcega, Cerdeña, Sicilia, Creta, Xipre) hasta les menores (Perexil, Alborán, Chafarinas, Columbretes, Elba, Malta, Pantelleria, Dalmacia, Xóniques, Ítaca, Cícladas, Lesbos, Rodas, Dodecaneso...).

El Mediterraneu y la so conca fueron l'escenariu de los primeros descubrimientos xeográficos, simultáneos al orixe de la navegación, anterior inclusive a los saleos históricos (periplos griegos y les escases referencies fenicies o bíbliques).[3]

Historia editar

Con mayor o menor fidelidá a les sos llendes xeográfiques, histórica y culturalmente la conca del Mediterraneu ye'l llugar de nacencia y desenvolvimientu de la civilización occidental que, magar puede buscase los sos oríxenes en Mesopotamia (Tigris y Éufrates desagüen nel golfu Pérsicu, y por tanto correspuenden a la conca del Índicu), desarróllase nos antiguos Exiptu, Israel y Fenicia, y de forma definitiva na Antigüedá clásica de Grecia y Roma (que convierte al Mediterraneu nel so Mare Nostrum y fai coincidir prácticamente'l limes del so Imperiu cola so conca).

La estensión de la civilización occidental al norte y este d'Europa mientres la Edá Media, y l'irrupción del Islam nel espaciu mediterraneu significó la rotura de la unidá d'ésti,[4] pero siguió habiendo un fecundu intercambiu comercial y cultural ente les sos veres, tantu de norte a sur al traviés de la península ibérica y Sicilia como d'este a oeste ente les ciudaes italianes, Bizanciu y la ribera próximu-oriental, anque les fontes históriques destaquen muncho más los enfrentamientos (la Reconquista y les Cruzaes).

Na Edá Media, los matemáticos musulmanes, coles sos tables astronómiques, contibuyeron decisivamente a conocer l'auténticu tamañu del Mediterraneu. Nel sieglu IX Al-Jwarizmi amenorgó en diez graos de llonxitú la distancia que según la xeografía ptolemaica había ente Córdoba y Damascu, y que yera de cuasi venti graos cimeru a la real. Un sieglu más tarde, l'andalusí Maslama de Madrid corrixó entá más dicha distancia, hasta namái un grau de llonxitú de diferencia con al respective de la verdadera. D'esta forma, les representaciones cartográfiques posteriores del Mediterraneu averáronse muncho más a la realidá.

La historia de la conca del Mediterraneu nel sieglu XVI foi oxetu d'un estudiu de Fernand Braudel,[5] modelu clásicu de les rellaciones ente la redolada xeográfica y los distintos niveles del tiempu históricu.

La estensión de la civilización occidental a América mientres la Edá Moderna y a tol mundu a partir de la Revolución Industrial y el Colonialismu significaron definitivamente'l cambéu de la exa d'ésta del Mediterraneu al Atlánticu (visible sobremanera cola crisis). Paez probable que'l procesu repitir col desplazamientu al Pacíficu a partir del procesu de globalización de finales del sieglu XX, actuando de nuevos centros (en sustitución d'Europa) los yá desenvueltos Xapón y la costa oeste de los Estaos Xuníos, y sobremanera China y los nuevos países industrializaos (NIC).

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. El Mediterraneu y los bárbaros del norte (ensayu), de Luis Racionero.
  2. Otero Jose (2014) Modelización del ciclu fenológico reproductor de la olivar (Tesis Doctoral). Universidá de Córdoba, Córdoba, España ciclu_fenolgico_reproductor_d'el_olivo_%28Olea_europaea_L.%29?ev=prf_pub Link
  3. Alfonso Reyes Alboreceres de la xeografía mediterránea (1958), en Obres Completes, Los Oríxenes, pg. 315 y ss.
  4. Henri Pirenne Mahoma y Carlomagno
  5. La Méditerranée et le monde Méditerranéen a l'époque de Philippe II (El Mediterraneu y el Mundu Mediterraneu na dómina de Felipe II)

Enllaces esternos editar