Ananas comosus

especie de planta
(Redirixío dende Piña)

L'ananás[2] (Ananas comosus) ye una planta perenne de la familia de les bromeliácees, nativa d'América del Sur. Esta especie, d'escasu porte y con fueyes dures y llanceolaes d'hasta 1 metru de llargu, fructifica una vegada cada trés años produciendo un únicu frutu fragante y dulce, bien apreciáu en gastronomía.

Ananas comosus
ananás
Estáu de caltenimientu
Preocupación menor (LC)
Esmolición menor (IUCN)[1]
Clasificación científica
Reinu: Plantae
División: Magnoliophyta
Clas: Liliopsida
Subclas: Commelinidae
Orde: Poales
Familia: Bromeliaceae
Subfamilia: Bromelioideae
Xéneru: Ananas
Especie: A. comosus
(L.) Merr., Interpr. Herb. Amboin., 133, 1917
Consultes
Royal Botanic Gardens, Kew Royal Botanic Gardens, Kew
World Flora Online World Flora online
[editar datos en Wikidata]
Escapo floral en antesis, vista llateral.
Escapo floral en antesis, vista cenital.
Granes sueltes.

Descripción editar

Anque la mayoría de les bromeliacees son epifitas, A. comosus ye una planta viviega, terrestre, aparentemente acaule, con una roseta basal de fueyes ríxides, sésiles, llanceolaes, estrechamente inxeríes, colos márxenes dotaos d'escayos de puntes curties, de 30 a 100 cm de llargu; son llixeramente cóncaves, pa conducir l'agua d'agua escontra la roseta. El tarmu, acoloratáu, faise visible alredor de los 2 años, creciendo llonxitudinalmente hasta algamar ente 1 y 1,5 m. De les axiles foliares apaecen pequeños retoño que los cultivadores corten pa la reproducción, anque si déxense pueden producir más frutos. Del tarmu broten inflorescencies en forma d'espiga, col tarmu engrosáu, formaes por delles docenes de flores trímeras de color violáceo, qu'apaecen a la fin d'un escapo nes axiles de les bráctees. Les flores son hermafrodites, sésiles, con bráctees inconspicuas, los tépalos esternos apenes asimétricos y llibres, d'ovariu súperu. El periodu de floriamientu estender por un mes o más; la planta ye autoestéril, una traza escoyida polos criadores pa favorecer la reproducción vexetativa. La polinización ta a cargu, na so redolada natural, de colibríes.

El frutu ye una pequeña baga, que se funde tempranamente coles axacentes nun sincarpio o infrutescencia, grande y de forma ovoide. El corazón del sincarpo, más fibrosu, formar a partir del tarmu axial engrosáu, y les parés del ovariu, la base de la bráctea y los sépalos los tresformar nuna magaya mariella, apenes fibrosa, duce y aceda, bien fragante, que nun guarda rastru de los frutos que lu compunxeron. La flor puramente dicha tresfórmase nun escudete octogonal de cubierta dura, formada pola fusión del ápiz de la bráctea y los trés sépalos, que va formar la dura piel cerúlea y espinosa del frutu. El cuévanu de la flor endurez les sos parés; según el cultivar apaez como una alviola vacida xunto a la piel, na que se caltienen los restos duru y filiforme de los estames, o s'amenorga a unes ranuras. Más escontra l'interior, les celdes del ovariu, que contienen les granes nel raru casu de fertilización, tamién s'estrechen considerablemente. Estes postreres son de tamañu bimilimétrico, engurriaes, de forma amigdaloide y de color pardu más o menos escuru.

El so arume deber al acetato de etilo.

Distribución y hábitat editar

La piña ye un cultivu claramente tropical. Acepta cualquier tipu de suelu, siempres que cunte con bon drenaxe; los suelos anubiertos pueden causar el podrén de los raigaños. Ye llixeramente acidófilu, prefiriendo un pH ente 5,5 y 6; esixe bones concentraciones de nitróxenu y potasiu, daqué de magnesiu y cantidaes llindaes de calciu y fósforu. Nun tolera les xelaes nin los llenes, y rique d'altes temperatures pa fructificar, alredor de los 24°; los escesos de calor, superando los 30°, perxudiquen la calidá del frutu al exacerbar el ciclu metabólicu; el réxime d'agües tien de tar ente los 1.000 y 1.500 mm añales. Nun crecer de normal percima de los 800 msnm, anque esisten plantíos aisllaos en Kenia y Malasia en zones d'altitú.

Orixinaria de dalgún llugar ensin especificar de Sudamérica, probablemente provenga del Cerrado, específicamente del Altiplanu Goiaseño. Los estudios de diversidá suxuren que s'aniciaría ente Brasil, Paraguái y Arxentina (esto ye, la zona de nacencia de la cuenca de la Plata), dende onde s'espublizó al cursu cimeru del Amazones y la zona de Venezuela y les Guayanes. Escontra'l 200 d. C. foi cultivada en Perú polos Mochica, quien la representaron na so cerámica. Nel sieglu XVI arrobinar escontra Europa y les zones tropicales d'África y Asia.

Usu editar

Alimenticiu editar

La piña ye un frutu non climatéricu, esto ye qu'hai que collechalo yá maduru pos una vegada cortáu la maduración detener por completu y empieza a deteriorase. La piña ye pocu sensible a la presencia d'etilenu, y tien baxa producción d'esta fitohormona.[3] Les condiciones más apropiaes pal so caltenimientu son temperatures de 7 a 13 °C y mugor de 85-90 %.[3] La vida en postcosecha en condiciones de caltenimientu óptimas algama ente 2 y 4 selmanes.[3]

El frutu pal so consumu puede tar frescu y en conserva. N'Occidente úsase davezu como postre, anque cada vegada más como ingrediente duce en preparaciones de comida oriental. Cuando la piña ta madura, la magaya ye firme pero flexible, les fueyes pueden arrincase d'un fuerte tirón y l'arume ye más intensu na parte inferior. Debíu al costu del tresporte del frutu frescu y la concentración del consumu, prodúcense numberosos subproductos industrializaos, cuantimás zusmios y mermelaes. Del zusmiu produz un vinagre escelente y bien arumosu.

Anque la enzima proteolíctica llamada bromelina concentrar nos tarmos, si'l zusmiu contienlo la cuenta, puede usásela como un ablandador de carnes.[4]

Melecinal editar

Ente les propiedaes melecinales del frutu, la más notable ye la de la bromelina, qu'ayuda a metabolizar los alimentos. Ye tamién diuréticu, llixeramente antisépticu, desintoxicante, antiácido y vermífugo. Estudióse'l so usu como auxiliar nel tratamientu de l'artritis reumatoide, la ciática, y el control de la obesidá.

L'alta concentración de bromelina nel pulgu y otres partes llevó al so usu en decocto pa solliviar infeiciones laríngeas y faríngeas, según n'usu tópicu pa la cistitis y otres infeiciones.

Tamién dignu de mención, ye que la bromelina de piña tien posibilidaes na llucha contra'l cáncer. La investigación amosó que causa autofagia en célules del carcinoma mamariu, que promueve el procesu celular de l'apoptosis.[5]

Cultivu editar

 
Un plantíu en Veracruz, Méxicu.

La piña puede llantase en cualquier momentu del añu en suelos húmedos, anque la meyor dómina ye la seronda. Ye rara la reproducción a partir de grana. Más frecuentemente utilícense los retueyos del tarmu central; los meyores vienen de la parte basal del mesmu, anque tamién pueden usase les yemes del tarmu distal o la corona de bráctees de la fruta. Naturalmente, los biltos basales desenvuélvense, fructifican y dan de la mesma orixe a nuevos tarmos. Los distintos tipos de retueyos conócense como corona (el meristemo apical), gallu (les yemes pedunculares) y clavos (renuevos de la yema peduncular).

Los renuevos llantar en llinia, dexando 40-45 cm ente plantes y daqué más ente fileres, o más si va aplicase pulverización mecánica con yerbicíes, con una densidá total de 37.500 a 50.000 plantes per hectárea. Los plantíos de fruta con destín industrial son más apertaes, d'hasta 80.000 plantes. Se desmaleza dos veces al añu; l'alternativa ye l'alboráu con yerbicides, cuantimás ametrina, diuron ya inclusive uracilos como'l casu del bromacil. Fertilízase tri o bianualmente con nitróxenu, potasiu y fósforu, de 5 a 6 g por planta, a los que s'añedir dacuando magnesiu. En zones de xelaes la planta tien de cubrir mientres la temporada de fríu.

La collecha principal efectúase de normal dende principios de branu hasta empiezos de seronda; el frutu tien de recoyese maduru, pos nun sigue la maduración una vegada estrayíu. El rendimientu del 30% considérase aceptable, esto ye, de 12.000 a 18.000 frutos d'ente 1 y 2,5 kg por hectárea. De normal les plantes anueven cada dos ciclos de collecha pa evitar l'amenorgamientu del rendimientu. Col usu d'etefón puede inducise'l floriamientu pa regular el ciclu granible.

Propiedaes nutritives editar

Piña, cruda
Tamañu de porción
Enerxía 50 kcal 209 kJ
Carbohidratos 13.12 g
 • Zucres 9.85 g
 • Fibra alimentaria 1.4 g
Grases 0.12 g
Proteínes 0.54 g
Tiamina (vit. B1) 0.079 mg (6%)
Riboflavina (vit. B2) 0.032 mg (2%)
Niacina (vit. B3) 0.5 mg (3%)
Ácidu pantoténicu (vit. B5) 0.213 mg (4%)
Vitamina B6 0.112 mg (9%)
Ácidu fólicu (vit. B9) 18 μg (5%)
Vitamina C 47.8 mg (80%)
Calciu 13 mg (1%)
Fierro 0.29 mg (2%)
Magnesiu 12 mg (3%)
Manganesu 0.927 mg (46%)
Fósforu 8 mg (1%)
Potasiu 109 mg (2%)
Sodiu 1 mg (0%)
Cinc 0.12 mg (1%)
% de la cantidá diaria encamentada p'adultos.
Fonte: Piña, cruda na base de datos de nutrientes del USDA.
[editar datos en Wikidata]

El so frutu contién:

Ye un escepcional fonte de vitamina C y Manganesu, escasa en grases y proteínes. Apurre 50 caloríes por cada 100 gramo pero en almíbar llixeru'l so apurra puede aumentar llixeramente. El almíbar pesáu añade alredor de 30 caloríes.[6]

Producción editar

Principales productores de piña (2011)
(tonelaes)
  Tailandia 2.593.210
  Brasil 2.318.120
Costa Rica  Costa Rica 2.268.960
  Filipines 2.246.810
  China 1.551.367
  Indonesia 1.540.630
  India 1.415.000
  Méxicu 920.000
  Vietnam 742.926
  Colombia 533.384
  Arxentina 512.496
  Venezuela 419.832
Fonte: ONX: La División d'Estadística [7]

Güei la piña ye'l segundu cultivu tropical en volume, namái superáu pol plátanu (Musa paradisiaca), y conforma más del 20% de la producción comercial d'esti tipu de frutos, de la cual el 70% consúmese fresca nel país d'orixe. El restu destinar al enlatáu en almíbar, una práutica empecipiada en Ḥawai nel sieglu XVIII, que ye la forma más consumida nos países templaos.

Los principales productores son Brasil, Costa Rica, China, Filipines, India y Tailandia, que concentren el 50% de la producción. Otru productores de relieve son Indonesia, Kenia, Méxicu y Nixeria. El cultivar más importante ye'l llamáu 'smooth Cayenne', orixinariu de la Guayana Francesa.

Propiedaes editar

Indicaciones: Ye proteolítico, dixestivu: la bromelina ye un formientu dixestivu comparable a la pepsina y la papaína. Antiinflamatoriu, hipolipemiante, antiagregante plaquetario. Diuréticu, vitamínicu, de gran valor nutritivu. Axente d'espardimientu, deterxente de les llagues. Indicáu pa dispepsies hiposecretoras, reumatismu, artritis, gota, urolitiasis, arteriosclerosis. Bronquitis, enfisema, asma, mucoviscidosis. N'usu tópicu: llimpieza de firíes y ulceraciones trófiques. El corazón de piña preconizóse como coadyuvante en rexímenes d'endelgazamientu, pol so conteníu en fibra, con aición saciante y llixeramente llaxante.[8]

Cultivares editar

 
Cultivar 'Victoria'

Dalgunos cultivares fueron escoyíos p'ameyorar el rendimientu de la fruta pa envasáu (piñes peroleras): xeneralmente'l frutu ye cilíndricu y allargáu.

Dalgunos cultivares de piña:

  • 'Rede Spanish'
  • 'Filo'
  • 'Smooth Cayenne'
  • 'St. Michael'
  • 'Kona Sugarloaf'
  • 'Natal Queen'
  • 'Pernambuco'
  • 'Victoria', pequeñes piñes bien sabroses, especialmente habitual na Islla de La Reunión.

Taxonomía editar

Ananas comosus describióse por (L.) Merr. y espublizóse en An Interpretation of Rumphius's Herbarium Amboinense 133. 1917.[9]

Etimoloxía

El términu "piña" adoptar pola so semeyanza col conu d'una conífera; la pallabra ananás, como se conoz mayoritariamente n'otres llingues (p.ex., español y portugués «ananás», francés, italianu, rumanu y un llargu etcétera, «ananas»), ye d'orixe guaraní, del vocablu naná naná, que significa «arume de los arumes».

  • comosus, epítetu llatín que significa peludo y, nel casu de les plantes, referir a les numberoses fueyes, esto ye "foyosu", "frondoso". Emplegáu por Pliniu'l Vieyu con esti sentíu en Historia Naturalis (26, XLV, 71).[10]
Sinonimia
  • Bromelia comosa L., Herb. Amb.: 21 , 1754 - basiónimu
  • Bromelia ananas L., Sp. Pl.: 285, (1743).
  • Ananas ovatus Mill., Gard. Dict. ed. 8: 1, 1768
  • Ananas pyramidalis Mill., Gard. Dict. ed. 8: 2, 1768
  • Ananas serotinus Mill., Gard. Dict. ed. 8: 5, 1768
  • Ananas viridis Mill., Gard. Dict. ed. 8: 6, 1768
  • Bromelia edulis Salisb., Prodr. Stirp. Chap. Allerton: 247, 1796 nom. illeg.
  • Bromelia communis Lam., Tabl. Encycl. 2: 371, 1819
  • Bromelia mai-pouri Perrier, Mém. Soc. Linn. Paris 3: 103, 1825
  • Bromelia pigna Perrier, Mém. Soc. Linn. Paris 3: 103, 1825
  • Ananas coccineus Descourt., Fl. Méd. Antilles 5: 141, 1827
  • Ananas argentata J.C.Wendl. ex Schult. & Schult.f. in J.J.Roemer & J.A.Schultes, Syst. Veg. 7(2): 1285, 1830
  • Ananas aurata J.C.Wendl. ex Schult. & Schult.f. in J.J.Roemer & J.A.Schultes, Syst. Veg. 7(2): 1285, 1830
  • Ananas debilis Schult. & Schult.f. in J.J.Roemer & J.A.Schultes, Syst. Veg. 7: 1287, 1830
  • Ananas maxima Schult. & Schult.f. in J.J.Roemer & J.A.Schultes, Syst. Veg. 7(2): 1284, 1830
  • Ananas sativus Schult. & Schult.f. in J.J.Roemer & J.A.Schultes, Syst. Veg. 7: 1283, 1830
  • Bromelia rubra Schult. & Schult.f. in J.J.Roemer & J.A.Schultes, Syst. Veg. 7(2): 1285, 1830
  • Bromelia violacea Schult. & Schult.f. in J.J.Roemer & J.A.Schultes, Syst. Veg. 7(2): 1285, 1830
  • Bromelia viridis (Mill.) Schult. & Schult.f. in J.J.Roemer & J.A.Schultes, Syst. Veg. 7(2): 1285, 1830
  • Ananassa debilis Lindl., Edwards's Bot. Reg. 23: t. 1968, 1837
  • Ananassa sativa (Schult. & Schult.f.) Lindl. ex Beer, Fam. Bromel.: 219: t. 1068, 1856
  • Ananas sativus var. variegatus Lowe, Beaut. Leaved Pl.: 43, 1868
  • Ananas porteanus Veitch ex K.Koch, Wochenschr. Vereines Beförd. Gartenbaues Königl. Preuss. Staaten 14: 130, 1871
  • Ananassa porteana (Veitch ex K.Koch) Carrière, Rev. Hort. 1878: 140, 1878
  • Ananassa ananas (L.) H.Karst., Ill. Repet. Pharm.-Med. Bot.: 466, 1886
  • Ananas bracteatus Baker, Handb. Bromel.: 23, 1889
  • Ananas monstrosus Baker, Handb. Bromel.: 23, 1889
  • Ananas pancheanus André, Bromel. Andr.: 5, 1889
  • Ananas penangensis Baker, Handb. Bromel.: 23, 1889
  • Ananas sativus var. muricatus Mez in C.F.P.von Martius & auct. suc. (eds.), Fl. Bras. 3(3): 293, 1892
  • Ananas ananas (L.) H.Karst. ex Voss, Vilm. Blumengärtn. ed. 3, 1: 964 ,1895 nom. inval.
  • Distiacanthus communis (Lam.) Rojas Acosta, Cat. Hist. Nat. Corrient.: 84, 1897
  • Ananas sativus var. pyramidalis Bertoni, Agronomia (Puertu Bertoni) 5(7): 257, 1913
  • Ananas bracteatus var. hondurensis Bertoni, Añales Ci. Parag. 2(4): 258, 1919
  • Ananas bracteatus var. paraguayensis Bertoni, Añales Ci. Parag. 2(4): 259, 1919
  • Ananas sativus var. hispanorum Bertoni, Añales Ci. Parag., II, 4: 273, 1919
  • Ananas sativus var. viridis (Mill.) Bertoni, Añales Ci. Parag., II, 4: 272, 1919[11]

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Betancur B., J. C. & N. García. 2006. Les bromelias (Familia Bromeliaceae). Llibru Colorado Pl. Colombia 3: 3: 51–383.
  2. URL de la referencia: http://www.sabencia.net/nomenclator.php.
  3. 3,0 3,1 3,2 (2002) Kader, Adel A.: Postharvest Technology of Horticultural Crops, 3ª, Oakland, California: University of California, Agriculture and Natural Resources, Publication 3311, páx. 516. ISBN 1-879906-51-1.
  4. Ketnawa S, Chaiwut P, Rawdkuen S (2011). «Extraction of bromelain from pineapple peels.». Food Sci Technol Int. 17 (4):  páxs. 395-402. doi:10.1177/1082013210387817. PMID 21813595. 
  5. Bhui K, Tyagi S, Prakash B, Shukla Y (2010). «Pineapple bromelain induces autophagy, facilitating apoptotic response in mammary carcinoma cells.». Biofactors 36 (6):  páxs. 478-82. doi:10.1002/biof.121. PMID 20848558. 
  6. Llista de piña na base de datos de USDA
  7. «Estadístiques de: Organización de les Naciones Xuníes pa l'Alimentación y l'Agricultura: La División d'Estadística editorial=ONX FAO».
  8. «Ananas sativus». Plantes útiles: Linneo. Consultáu'l 24 d'ochobre de 2009.
  9. Ananas comosus en Trópicos
  10. F. Gaffiot, Dictionnaire Latin-Français, Paris, 1934
  11. «Ananas comosus». Real Xardín Botánicu de Kew: World Checklist of Selected Plant Families. Consultáu'l 24 d'ochobre de 2009.

Bibliografía editar

  • De la Cruz Medina, J.; García, H. S. Operaciones postcosecha de la piña. Institutu Teunolóxicu de Veracruz. [1]
  • CONABIO. 2009. Catálogo taxonómico de especies de México. 1. In Capital Nat. Méxicu. CONABIO, Mexico City.
  • Correa A., M.D., C. Galdames & M. Stapf. 2004. Cat. Pl. Vasc. Panamá 1–599. Smithsonian Tropical Research Institute, Panama.
  • Flora of China Editorial Committee. 2000. Flora of China (Flagellariaceae through Marantaceae). 24: 1–431. In C. Y. Wu, P. H. Raven & D. Y. Hong (eds.) Fl. China. Science Press & Missouri Botanical Garden Press, Beijing & St. Louis.
  • Forzza, R. C. 2010. Llista de espécies Flora do Brasil http://floradobrasil.jbrj.gov.br/2010. Jardim Botânico do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro.
  • Funk, V. A., P. E. Berry, S. Alexander, T. H. Hollowell & C. L. Kelloff. 2007. Checklist of the Plants of the Guiana Shield (Venezuela: Amazonas, Bolivar, Delta Amacuro; Guyana, Surinam, French Guiana). Contr. U.S. Natl. Herb. 55: 1–584. View in Biodiversity Heritage Library
  • Hokche, O., P. E. Berry & O. Huber. (eds.) 2008. Nuevu Cat. Fl. Vasc. Venezuela 1–860. Fundación Instituto Botánicu de Venezuela, Caracas.
  • Idárraga-Piedrahita, A., R. D. C. Ortiz, R. Callejas Posada & M. Merello. (eds.) 2011. Fl. Antioquia: Cat. 2: 9–939. Universidá d'Antioquia, Medellín.

Enllaces esternos editar