Baldomero Espartero

Joaquín Baldomero Fernández-Espartero Álvarez de Toro (27 de febreru de 1793Granátula de Calatrava – 8 de xineru de 1879Logroño), conocíu xeneralmente como Baldomero Espartero, foi un militar español qu'ostentó los títulos de príncipe de Vergara, duque de la Victoria, duque de Morella, conde de Luchana y vizconde de Banderes, toos ellos en pagu pol so llabor nel campu de batalla, cuantimás na Primer Guerra Carlista, onde la so direición del Exércitu isabelín o cristino foi de vital importancia pa la victoria final. Amás, exerció'l cargu de virréi de Navarra (1836).

Baldomero Espartero
Ministru de la Guerra

16 avientu 1837 - 17 xineru 1838
Francisco Ramonet Jaraba
Ministru de la Guerra

29 xunetu 1837 - 30 agostu 1837
Ildefonso Díez de Rivera (es) Traducir - Evaristo Fernández de San Miguel
Diputáu nel Congresu de los Diputaos d'España


virréi de Navarra

Vida
Nacimientu Granátula de Calatrava27 de febreru de 1793[1]
Nacionalidá España
Residencia Logroño
Muerte Logroño8 de xineru de 1879[2] (85 años)
Familia
Casáu con María Jacinta Martínez de Sicilia y Santa Cruz (1827 – 1878)
Hermanos/es
Familia
Estudios
Llingües falaes castellanu[3]
Oficiu políticu, militarrexente
Llugares de trabayu Madrid
Premios
Miembru de Congresu de los Diputaos
Real Academia de Nobles y Bellas Artes de San Luis (es) Traducir
Seudónimu/os Baldomero Espartero
Serviciu militar
Graduación Capitán General del Ejército (es) Traducir
Lluchó en Guerra de la Independencia Española
Primer Guerra Carlista
Creencies
Partíu políticu Partíu Progresista
Cambiar los datos en Wikidata

El so padre había enriáu la so formación pa un destín eclesiásticu, pero la guerra de la Independencia abasnar dende bien nueva al mandu de batalla, que nun abandonó hasta venticinco años dempués. Combatiente en trés de los cuatro conflictos más importantes d'España nel sieglu XIX, foi soldáu na guerra contra la invasión francesa, oficial mientres la guerra d'independencia de Perú y xeneral en xefe na yá mentada primer guerra carlista. Vivió en Cádiz la nacencia del lliberalismu español, sienda que nun abandonaría enxamás. Home desaxeradamente duru nel tratu, valoraba la llealtá de les sos compañeros d'armes —términu que nun gustaben d'oyer los demás xenerales— tanto como la eficacia. Combatió en primer llinia, foi mancáu n'ocho causes y el so calter altivo y esixente llevar a cometer escesos, n'ocasiones bien sangrientos, na disciplina militar. Convencíu de que'l so destín yera gobernar a los españoles, foi por dos vegaes presidente del Conseyu de Ministros y llegó a la xefatura del Estáu como rexente mientres la minoría d'edá de Sabela II. Foi l'únicu militar español con tratamientu de Alteza Real y, a pesar de toles sos contradicciones, supo pasar inalvertíu los últimos ventiocho años. Refugó la Corona d'España y foi tratáu como una lleenda dende bien moza.

La Patria cuenta colos vuesos esfuercios, coles vueses virtúes, cola vuesa sabiduría, por que faigáis lleis qu'afiten los sos derechos y destruyan los abusos que s'introducieron nel gobiernu del Estáu. Faéiles; que la Reina va tener un gran prestu n'aceptales, y la Nación n'obedeceles.

Tocantes a mi, señores, yo voi obedecer siempres, porque siempres quixi que se cumpla la voluntá nacional, y porque toi convencíu de qu'ensin la obediencia a les lleis, la llibertá ye imposible.
Baldomero Espartero na sesión de les Cortes constituyentes del 28 de payares de 1854

Sicasí, según constata l'historiador Adrian Shubert:

[anguaño] Espartero foi borráu de la memoria histórica española. De la que otres figures que'l so papel na historia del país foi muncho menos significativu permanecen vives na alcordanza, el so nome pasó de la idolatría al olvidu

Entamos editar

 
Casa de Granátula de Calatrava onde supuestamente nacería Baldomero Espartero. Grabáu publicáu en 1879 en La Ilustración Español y Americano.

Yera'l menor d'ocho hermanos[lower-alpha 1] y fíu d'un carpinteru carreteru, familia trabayadora de la clase media preponderante nun pueblu de cuasi trés mil habitantes. Trés de los sos hermanos fueron relixosos y una hermana, monxa clarisa. En Granátula recibiera clases de llatín y humanidaes col so vecín Antonio Meoro, preceptor de Gramática, con gran fama na zona, yá que preparaba a los mozos p'aportar a estudios cimeros. De fechu nomaría darréu al fíu d'ésti, Anacleto Meoro Sánchez, obispu d'Almería. Cursó los sos primeros estudios oficiales na Universidá La nuesa Señora del Rosariu de Almagro, onde moraba un hermanu so dominicu, y llogró'l títulu de Bachiller n'Artes y Filosofía. Almagro cuntaba cola so propia Universidá dende 1553 por Real Cédula de Carlos I y yera una ciudá bien activa y próspera. El so padre deseyaba pa Espartero una formación eclesiástica, pero'l destín atayó esa posibilidá. En 1808 apuntar nel exércitu pa formar parte de les fuercies que combatieron tres el llevantamientu del 2 de mayu en Madrid contra la ocupación napoleónica. Les universidaes fueren cerraes l'añu anterior por Carlos IV y la mesma Almagro fuera ocupada polos franceses.

Foi reclutado xunto a un numberosu grupu de mozos pola Xunta Suprema Central que se constituyera n'Aranjuez so l'autoridá del entós yá vieyu conde de Floridablanca, col fin de detener en La Mancha al invasor primero que les tropes enemigues llegaren a Andalucía. Foi apuntáu nel Reximientu d'Infantería Ciudá Real[lower-alpha 2] en calidá de Soldáu Distinguíu, grau qu'adquirió por haber cursáu estudios universitarios. Mientres el tiempu que tuvo nes llinies del frente na zona centro-sur d'España, participó na batalla de Ocaña, onde les fuercies españoles fueron ganaes.[lower-alpha 3] De nuevu la so condición d'universitariu dexó-y formar parte del Batallón de Voluntarios Universitarios que s'arrexuntó en redol a la Universidá de Toledo n'agostu de 1808,[lower-alpha 4] pero'l meyora francesa llevar hasta Cádiz onde cumplía la so unidá funciones de defensa de la Xunta Suprema Central. Les necesidaes perentorias d'un exércitu cuasi destruyíu pol enemigu obligaron a la formación rápida d'oficiales que s'instruyeren en téunica militar. La formación universitaria previa d'Espartero dexó que'l coronel d'artillería, Mariano Gil de Bernabé, escoyer xunto a otru grupu de mozos entusiastes na acabante crear Academia Militar de Sevilla. El nuevu destín nun evitó qu'actuara dende'l primer momentu en escaramuzas col enemigu mientres la so formación como cadete, y asina consta na so fueya de servicios.[lower-alpha 5] Integrar, xunto a otros cuarenta y ocho cadetes, na Academia d'Inxenieros el 11 de setiembre de 1811 y xubió a subteniente el 1 de xineru del siguiente añu. Suspendió'l segundu cursu, pero ufiertóse-y como alternativa incorporase a l'arma d'infantería, al igual qu'a otros subtenientes. Tomó parte en destacaes operaciones militares en Chiclana, lo que-y valió'l so primer condecoración: la Cruz de Chiclana.

Sitiáu polos exércitos franceses dende 1810, foi espectador de primer llinia de los alderiques de les Cortes de Cádiz na redaición de la primer constitución española, lo que marcó la so decidida defensa del lliberalismu y el patriotismu.

Mientres la guerra tocaba al so fin, tuvo destináu nel Reximientu d'Infantería de Soria, y con dicha unidá mover a Cataluña combatiendo en Tortosa, Cherta y Amposta, hasta tornar col Reximientu a Madrid.

Ye obligatoriu indicar l'idioma de Wikisource.

Camín d'América editar

Terminada la guerra, y deseosu de prosiguir la so carrera militar, apuntóse Espartero en setiembre de 1814 —de la que yera xubíu a teniente— nel Reximientu Estremadura, embarcando na fragata Carlota escontra América el 1 de febreru de 1815 pa reprimir la rebelión independentista de les colonies.

La corte fernandina consiguiera mover a ultramar a seis reximientos d'infantería y dos de caballería. A les órdenes del xeneral Miguel Tacón y Rosique, Espartero quedó integráu nuna de les divisiones formaes col Regimiento Estremadura que se dirixó escontra'l Perú dende Panamá. Llegaron al puertu d'El Callao el 14 de setiembre y presentáronse en Lima, cola orde de sustituyir al marqués de la Concordia como virréi de Perú pol xeneral Joaquín de la Pezuela, victoriosu na zona.

Los mayores problemes concentrar na penetración de fuercies contraries dende Chile y les Provincies Xuníes de Sud América al mandu del xeneral José de San Martín. P'atrabancar los movimientos, decidió fortificase Arequipa, Potosí y Llamargues, trabayu pal cual la única persona con conocencies téuniques de too l'Exércitu del Altu Perú yera Espartero, por tener dos años de formación na escuela d'inxenieros. L'ésitu de la empresa valió-y l'ascensu a capitán el 19 de setiembre de 1816 y, entá antes de cumplir un añu, el de segundu comandante.

Táctica militar editar

Tres el pronunciamientu de Riego y xurar de la Constitución gaditana pol rei, les tropes peninsulares n'América estremáronse definitivamente ente realistes y constitucionalistas. San Martín aprovechó estes circunstancies de división interna pa siguir la so acoso al enemigu y avanzar, ante lo cual un numberosu grupu d'oficiales destituyó a Pezuela como virréi'l 29 de xineru de 1821, nomando nel so llugar al xeneral José de la Serna y Hinojosa. Desconocer con exactitú'l papel que nesti movimientu xugó Espartero, anque la so unidá en xunto foi lleal al nuevu virréi. Sía como fora, el que sería más tarde duque de la Victoria emplegóse a xeitu nel sur de Perú y este de Bolivia nuna manera de combate singular carauterizáu por escases tropes y aiciones rápides onde la conocencia del terrén y la capacidá d'aprovechar al máximu los recursos a mano yeren determinantes. Esta manera d'operar va ser el que más tarde desenvuelva tamién na guerra n'España.

 
El abrupto cañón del Colca foi unu de los allugamientos usaos por Espartero n'Arequipa pa consolidar les posiciones de les tropes realistes.

Los ascensos d'Espartero por aiciones de guerra fueron constantes. En 1823 yera yá coronel d'Infantería a cargu del Batallón del Centru del exércitu del Altu Perú. Cuando'l bandu independentista llanzó la Primer Campaña d'Entemedios a entamos de 1823, el xeneral chilenu Rudecindo Alvarado trató d'enfusar con fuercies bien cimeres poles fortificaciones d'Arequipa y Potosí, de les que se sentía especialmente arguyosu Espartero, el xeneral Jerónimo Valdés nun duldar n'encargar a ésti la defensa de la posición de Torata, con apenes cuatrocientos homes, col fin de hostigar dende ella al enemigu, de la que Valdés entamaba una encerrona. Al llegar los sulevaos, Espartero caltuvo mientres dos hores la posición causando importantes baxes y replegándose a órdenes de Valdés de manera ordenada, mientres ésti salía al alcuentru del enemigu ensin dexa-y avanzar y, nun error del xeneral Alvarado al esplegar una llinia de frente escesiva, Valdés llanzó un ataque dende'l qu'esbarató les pretensiones de penetración. Tres la llegada de José de Canterac, l'enemigu foi puestu en fuga, siendo'l Batallón d'Espartero unu de los qu'escorrió a les fuercies que fuxíen por Moquegua y destacar por destruyir por completu la llamada Lexón Peruana. El xeneral Valdés conseñó nes sos calificaciones sobre Espartero:

Tien enforma valor, talentu, aplicación y conocida adhesión al Rei'l nuesu señor: ye bien arremente pal mandu d'un Cuerpu y entá ye más pa sirvir en clase d'oficial d'Estáu Mayor poles sos conocencies. Ésti va ser dalgún día un bon xeneral...

A los so valentía xunía una gran sangre frío y capacidá d'engañu al enemigu, infiltrándose ente los sulevaos pa más tarde arrestalos y, en xuiciu sumarísimu, condergalos a muerte y executalos. Esta manera de proceder sería una constante na so carrera militar. En concencia, la eficiencia «ejemplarizante» (Foucault) y brutal y premoderna de la represión colonial nos militares Lliberales españoles, —repitíos por O´Donnell y Serrano más tarde en Cuba—, fueron lo que terminaron de sellar el camín independentista de los pueblos llatinoamericanos frente a la Corona española. Esto ye, los pueblos llatinoamericanos nun se sintieron apellaos pol discursu de los Militares Lliberales españoles, —quien nun exhibíen mayor diferencia colonialista que los políticos y militares españoles más ultramontanos—, y quien se caracterizaron tamién pola durez na represión de les sos tropes coloniales.

Fin de la etapa americana y regresu a España editar

El 9 d'ochobre de 1823, el victoriosu comandante foi xubíu a brigadier otorgándose-y el mandu del Estáu Mayor del Exércitu del Altu Perú. En rematando llabores de control de los restos d'insurxentes, La Serna unviar a la conferencia de Salta como representante plenipotenciario del virréi pa la firma d'un armisticiu que dexara la estensión de los alcuerdos colos insurrectos de Buenos Aires al Perú. En Salta axuntóse Espartero col xeneral José Santos de la Hera, qu'actuaba en nome de los comisarios regios. Acreditáu, Espartero comunicó a Las Heras que l'alcuerdu nun yera posible, pos les fuercies enemigues escarecíen de toa capacidá operativa y nun se sentía los virréi obligáu a otorgar más que l'arrogancia cola que fueren trataos. L'actitú contraria de La Serna y el mesmu Espartero escontra los delegaos en nome del rei Fernando interpretóse como una falta a la Corona pa dalgunos, o como una midida de contención de les aspiraciones independentistes pa otros.[lower-alpha 6]

La figura d'Espartero a esta edá foi trazada pol conde de Romanones como la de:

... un home d'estatura mediana, pol conxuntu y proporciones del so cuerpu nun daba la impresión de pequeñez... de güeyos claros, mirada fría... los sos músculos faciales nun se contraer en momentu dalgunu...
 
Anque Espartero nun participó na batalla d'Ayacucho, tanto él como munchos de los militares protagonistes del reináu de Sabela II seríen llamaos «los Ayacuchos» pol so pasáu en tierres americanes.

El fin del Trieniu Lliberal y la torna al absolutismu volvieron estremar al exércitu espedicionariu. La Serna unvió a Espartero a Madrid col encargu de recibir instrucciones precises de la Corona, partiendo pa la capital dende'l puertu de Quilca el 5 de xunu de 1824 nun barcu inglés. Llegó a Cádiz el 28 de setiembre y presentóse en Madrid el 12 d'ochobre. Anque llogró pal virréi l'enfotu de la Corona, nun pudo garantizar los refuerzos pidíos.

Embarcó en Burdeos camín d'América el 9 d'avientu, coincidiendo cola perda del Virreinatu de Perú. Aportó a Quilca el 5 de mayu de 1825 ensin noticies del desastre d'Ayacucho, y foi fechu prisioneru per orde de Simón Bolívar, tando a puntu de ser fusiláu en más d'una ocasión. Gracies a la mediación ente otres persones, del lliberal estremeñu Antonio González y González que sufría exiliu n'Arequipa, foi lliberáu en sufriendo dura prisión, pudiendo tornar a España con un numberosu grupu de compañeros d'armes.

A la so llegada foi destináu a Pamplona y, darréu, afitó la so residencia en Logroño, bien a la so pesar. Ellí casóse'l 13 de setiembre de 1827 con María Jacinta Martínez de Sicilia, rica heredera de la ciudá y gracies a la cual convirtióse nun hacendado.

A pesar de los favorables informes de los sos superiores, de regresu na península hubo de desempeñar funciones burocrátiques y destinos menores, lo que lo agafaba. Aprovechó pa ordenar la so nueva facienda constituyida pola fortuna heredada de la so esposa, María Jacinta, y que consistía nun mayoralgu y diversos bienes venceyaos onde s'atopaben importantes finques rústiques y urbanes y cerca d'un millón y mediu de reales procedentes tamién de los beneficios nes inversiones que los tutores de la so esposa realizaren mientres la minoría d'edá d'ésta.

En 1828 foi nomáu comandante d'armes y presidente de la Xunta d'Agravios de Logroño y dempués destinar al Reximientu Soria destacáu en Barcelona primero, y Palma de Mallorca más tarde.

El calquier de la esperiencia americana editar

Anque nun participó na decisiva batalla —lo que provocaba les sos roxures al se-y mentáu—, sí que lo fixo en munchos otros enfrentamientos y, ello ye que él y munchos de los oficiales que lu acompañaben seríen conocíos n'España como «los Ayacuchos», n'alcordanza del so pasáu americanu y de la influyencia que sobre les sos idees polítiques tuvieron otros militares lliberales que participaron naquella guerra. La so actividá na campaña americana foi febril y destacada poles sos conocencies en topografía y construcción d'instalaciones militares, la so capacidá d'actuar rápidu y con pocos efectivos, la virtú de movilizar con prontitud tropes y l'autoridá que-y reconocíen el so soldaos. Los méritos de guerra fueron numberosos, anque fixo poca mención d'ellos nos años posteriores.

Ye obligatoriu indicar l'idioma de Wikisource.

En llucha contra los carlistes editar

 
Estatua ecuestre del xeneral Espartero. Ta asitiada frente a la puerta de Hernani del xardín del Retiru de Madrid (España). Al pie de la estatua reza la lleenda: «A Espartero, el pacificador. 1839, la nación estimosa».

El xeneral isabelín» editar

A la muerte de Fernando VII, Espartero sofitó la causa de Sabela II y de la rexente María Cristina de Borbón frente al hermanu del difuntu rei Fernando, Carlos María Isidro.

Mientres la primer guerra carlista el xeneral Espartero dio muestres de les sos cualidaes como militar que yá demostrara mientres les campañes americanes y ente les que destacaben la so valentía —que foi lo que más contribuyó a convertilo nun héroe nacional, especialmente tres la so victoria na batalla de Luchana—, la so honestidá —un diplomáticu norteamericanu dixo d'él que «esfruta d'una fortuna independiente y nun pretende aumentar por cuenta de la tropa, como ye costume equí»— y l'interés polos homes que taben so los sos órdenes, como lo demostraba'l so continuu enfotu en consiguir los fondos pa pagar sueldos y vituallas de los sos soldaos —un problema que careció'l so antecesor al frente del Exércitu del Norte, el xeneral Luis Fernández de Córdoba, y que'l so hermanu Fernando describió nes sos memories: «El dineru, nerviu del Exércitu, faltaba lastimosamente nel Norte, y asina ye que, amás de la falta de subsistencies y pertrechos, los oficiales nun cobraben los sos sueldos nin el soldáu los sos amenorgaos sobres»—.[4]

Pero mientres la guerra civil tamién apaecieron dos de los sos defectos: que'l so valor alternaba con recurrentes episodios de desidia y falta de firmeza —que pudieron tar rellacionaos cola so dolencia na vexiga que careció tola so vida y que-y faía desaxeradamente doliosu montar a caballu— y la so escesiva severidá en tou lo rellacionao cola disciplina. Tocantes a esto últimu, l'incidente que tuvo mayor repercusión foi'l que se produció pola orde dada por Espartero d'abrasar un batallón de chapelgorris —voluntarios lliberales a sueldu guipuzcoanos que los sos miembros supuestamente asesinaren al párrocu de l'aldega alavesa de Labastida, profanáu la ilesia y afaráu el llugar, y que foi cumplida'l 13 d'avientu de 1835. La operación foi dirixida personalmente por Espartero, quien nel so informe oficial afirmó que los actos cometíos por estos soldaos esixíen la «pública demostración a les tropes y a los pueblos... con un severu escarmientu», y mientres la mesma echáronse a suertes los chapelgorris que diben ser fusilaos, unu de cada diez, y de ente ellos escoyóse a diez, «y ensin da-yos más tiempu que dellos momentos pa confesase, a los diez que cupió tan aciar suerte fueron inhumanamente fusilaos», según rellató'l comandante del batallón.[5] Coles mesmes Espartero ordenó executar prisioneros carlistes en represalia pol asesinatu de lliberales, que'l xeneral xustificó afirmando nuna carta que «l'emplegu de represalies nun ye más que defensa propia» y «porque perdería la máxica ilusión que la fortuna otorgóme, desque reparar en mi indiferencia por castigar los crímenes de los rebeldes, y por protexer a los mios subordinaos».[6]

Comandante militar de Vizcaya editar

Ente los cambeos na direición del Exércitu que la rexente María Cristina adoptó nos primeros díes de gobiernu pa esaniciar a los elementos carlistes, Espartero foi nomáu comandante xeneral de Vizcaya en 1834, so les órdenes d'un antiguu xefe so, Jerónimo Valdés, que lo reclamara pal serviciu en campaña. Participó asina nel frente norte mientres la Primer Guerra Carlista, desempeñando un destacáu papel, non ensin antes poner en fuga distintes partíes carlistes en Onteniente.

Les sos primeres midíes recuerden enforma la etapa americana. Al mandu de una pequeña división, ordenó la fortificación de Bilbao, Durango y Gernika pa defendeles de les incursiones carlistes, y escorrió les pequeñes partíes que se formaben en distintos puntos. La primer operación de valumbu enfrentándose al gruesu de les tropes enemigues tuvo como escenariu Guernica en febreru de 1834. Sitiaos los cristinos por una columna de seis mil homes, Espartero lliberó la ciudá'l día 24 con cinco veces menos fuercies que los atacantes, lo que-y valió l'ascensu a mariscal de campu.

La primer derrota editar

En mayu dióse-y la Comandancia Xeneral de toles Provincies Vascongadas. La segunda gran aición que recibió como encargu foi a mediaos de 1835. El xeneral carlista Zumalacárregui consiguiera arrexuntar les partíes de voluntarios nun exércitu bien entamáu. Los cristinos, sicasí, pasaben por una grave crisis al ser camudaos los mandos en delles ocasiones pola mesma situación de conflictividá que vivía Madrid. Nestes circunstancies, Zumalacárregui entamó una ofensiva que lo llevó a afitar posiciones avanzaes en Villafranca de Ordicia, apoderando asina una amplia zona de movimientos. Espartero recibió l'encargu de Valdés d'enfrentase a Zumalacárregui, pa lo que cuntaba con dos divisiones y un batallón, más otres dos divisiones que s'averaben dende'l valle del Baztán. El 2 de xunu consiguió ensin esfuerciu asitiase nun altu a la vista de Villafranca, nel camín de Vergara. Aseguró les posiciones a la espera de los refuerzos, pero camudó de paecer y dirixóse a Vergara. Al tar a la vista del xeneral carlista Francisco Benito Eraso, ésti aprovechó la vulnerabilidá del batallón de retaguardia p'atacalo na so repliegue con pocu más de tres compañíes d'infantería. La impresión de los atacaos foi que'l gruesu carlista yera numberosu y, adulces, estendióse la llerza ente la tropa que llegó a fuxir de manera desordenada escontra Bilbao. Ésti foi'l primer fracasu militar d'Espartero y les consecuencies de la derrota fueron bien graves una y bones los carlistes ocuparon pocos díes dempués Durango, quedándo-yos abiertu'l camín pa sitiar Bilbao.

La guerra ente'l branu de 1835 y el de 1836 editar

La so valentía y arroxu fueron incuestionables como nel Primer Sitiu de Bilbao, que consiguió llevantar. Tres la batalla de Mendigorría, onde los cristinos llograron la so segunda gran victoria na guerra, Espartero tuvo d'enfrentase al so superior, Luis Fernández de Córdoba, nun bracéu ente dambos por recibir los méritos de les aiciones de campaña.

En Bilbao, cuando catorce batallones carlistes asediaban la ciudá'l 24 d'agostu de 1835, Espartero participó viviegamente nel llevantamientu del cercu ensin apenes esfuerciu. De camín a Vitoria en saliendo de Bilbao el 11 de setiembre, batallones carlistes oponer a les sos unidaes, polo qu'ordenó acometer contra ellos escorriéndolos hasta Arrigorriaga, onde s'atopó con importantes fuercies carlistes que lo obligaron a recular hasta la capital vizcaina. N'este repliegue atopó tomada la entrada a la ciudá, colo que recibió ataques per vanguardia y retaguardia. Acorrexáu, Espartero decidió enfrentase a les tropes que na ponte sobre'l ríu Nervión cortáben-y el pasu, pudiendo cruciar a la fin camín de la ciudá nuna brillosa aición que-y valió la Cruz Gallardoniada de San Fernando y la Gran Cruz de Carlos III, amás d'una firida nel brazu.

Sicasí la so griespa capacidá, el so mandos nun lu consideraben capaz de dirixir el gruesu de los exércitos Cristinos dáu'l so ímpetu allocáu y los sos repitíos actos de desobediencia a los superiores. En 1836 l'Exércitu del Norte quedó en manes de Luis Fernández de Córdoba como xeneral en xefe. Recibíes órdenes d'atacar al enemigu en cualquier situación de ventaya, Espartero ocupó en marzu'l puertu d'Orduña con fuercies menguaes, ganando asina una ventaxosa posición pal exércitu, lo que-y valió una nueva Gallardoniada de San Fernando y la posibilidá d'efectuar una nueva aición díes dempués sobre Amurrio. Tres les aiciones cola III División al abrir francu'l pasu a Vizcaya, Fernández de Córdoba proponer, bien al so pesar, pal ascensu a teniente xeneral el 20 de xunu. Entá-y dexó la guerra llograr l'acta de diputáu por Logroño a les Cortes Xenerales nes eleiciones celebraes el 3 d'ochobre de 1836 xunto a quien sería otru gran adalid del lliberalismu, Salustiano de Olózaga. Inda sería escoyíu n'otros trés causes a lo llargo de la so vida, anque nun ocupó enxamás el so escañu y arrenunció en favor d'otres provincies.

Nel branu Espartero cayó enfermu y movióse a Logroño pa recuperase. Los movimientos lliberales en toa España asocediéronse mientres folgaba. Los ésitos militares llograos lo catapultaron finalmente a ser nomáu xeneral en xefe del Exércitu del Norte y virréi de Navarra, en sustitución de Fernández de Córdoba. El motín de los sarxentos de La Granxa, qu'asitiara a la rexente na necesidá d'abandonar l'Estatutu Real y dar más protagonismu a los lliberales col reestablecimientu de la Constitución de Cádiz de 1812, favoreció tamién el nomamientu.

El xeneral en xefe editar

Algamar el grau de xeneral en xefe fixo que'l futuru duque de la Victoria moderara la so crueldá, llindara les sos aiciones impetuoses y dedicara un tiempu a reorganizar l'exércitu isabelín que cuntaba con dos problemes graves: unu, la necesidá de movese por un territoriu, el carlista, bien asitiáu, onde les fuercies lleales a María Cristina namái cuntaben con delles grandes ciudaes y fortificaciones, pero non llibertá de movimientos; de segundes, la falta de recursos pa fornir les tropes y l'ausencia de disciplina interna.

Bilbao de nuevu: la batalla de Luchana editar

 
Desarrollu del ataque al ponte de Luchana poles tropes d'Espartero col sofitu de l'armada británica y española. Grabáu, reproducíu como xilografía en Panorama Español, 1849.

Cuasi ensin actividá bélica, los carlistes aprovecharon pa reorganizase y volvieron a sitiar Bilbao en 1836 con más fuercies y meyor entamaos que na primer ocasión. Dende'l Ebro y ensin usar el camín de Vitoria, Espartero dirixó catorce batallones camino de la capital vizcaina nun viaxe lento y tormentoso, concentrándose nel valle de Mena en payares, yá que nun disponía inda d'información abonda sobre los posibles movimientos del enemigu. Finalmente, mientres la flota hispanu-británica esperar en Castro-Urdiales, consiguió llegar el día 20 de payares y embarcar al so exércitu, con trescientos caballeros más, camín de Portugalete, onde aportó'l 27. Tomó los altos de Barakaldo pero refugar los carlistes nel primer intentu d'entrar en Bilbao. Anque'l 30 la mayoría de los xenerales aconseyaron a Espartero qu'abandonara l'intentu de llevantar el sitiu, decidió nun faer casu: ordenó construyir una ponte de barques sobre'l Nervión y el 1 d'avientu l'exércitu isabelín atopábase al otru llau, teniendo de caltener les posiciones contra l'incesante fueu enemigo. El segundu intentu de llevantar el cercu volvió fracasar y la moral de la tropa decayó. Faltu de dineru, que nun llegó hasta mediaos de mes, Espartero trazó un plan que-y dexó atacar a un tiempu poles dos orielles del Nervión. El 19 d'avientu, los cañones de l'Armada Española ya inglesa sofitaron la operación de meyora y la ciudá foi lliberada nuna aición meritoria, con Espartero enfermu y a la cabeza, entrando pela ponte de Luchana el día de Navidá.

Especialmente satisfechu, un oficial unvió según les sos instrucciones el siguiente Oficiu al Gobiernu del que s'estrayi lo sustancial:

... Les privaciones y sufrimientos de les tropes del mio mandu quedaron compensaes nesti día. Ayeri a los cuatro de la tarde dispunxi l'atrevida operación d'embarcar compañíes de cazadores que s'apoderaren de la batería enemiga de Luchana. Al poco tiempu, anque metanes una tarrecible nevada, executóse la operación col ésitu más feliz pa la bravura y entusiasmu d'aquelles, y eficaz cooperación de la Marina inglesa y Española. La ponte quedó nel nuesu poder; los enemigos tener cortáu; pero a la hora y media yá taba restablecíu. Los enemigos, axuntando considerables fuercies, allegaron sobre aquel puntu: el combate empeñóse yá de nueche: la envernada d'agua, nieve y xarazo, foi espantible: la perda qu'esperimentó esti exércitu nes munches hores de combate foi tamién de considerancia. Los momentos fueron críticos; pero les cargues decidíes á la bayoneta fixéronnos dueños de toles sos posiciones, faciendo llevantar el sitiu d'esta villa, na que verifiqué güei la entrada. Toles sos bateríes, municiones é inmensu parque quedó nel nuesu poder... Cuartel Xeneral de Bilbao, 25 d'avientu de 1836. Escelentísimu Sr. Baldomero Espartero. Escelentísimu Sr. Secretariu d'Estáu y del Despachu de la Guerra.

La so victoria na batalla de Luchana «punxo'l nome d'Espartero en llabios de tol mundu, siquier na España lliberal, y convertir n'oxetu de pintures, innumberables artículos en periódicos, de discursos parllamentarios y tamién ensin dulda, de conversaciones de café. Según Antonio Espina [biógrafu d'Espartero], tres Luchana, Espartero "adquirió proporciones épiques". Foi un regalu de Navidá aparente pa la causa lliberal. Pal pueblu convertir na "Espada de Luchana", y darréu recibió'l títulu de conde de Luchana».[7]Ye obligatoriu indicar l'idioma de Wikisource.

Escontra'l final de la guerra: l'Abrazu de Vergara» editar

Dempués de Luchana, la guerra tocaba al so fin. Les fuercies lleales a Sabela II yeren cimeres en númberu y capacidá operativa. Dende Bilbao, Espartero treslladar pel norte del País Vascu hasta Navarra, concentró y entamó a les tropes, dirixir al Maestrazgo y viose obligáu a enfrentase cola denominada Espedición Real encabezada pol pretendiente carlista, últimu intentu d'ésti de conquistar Madrid y llograr la victoria na guerra. Espartero algamó-yos a les puertes de la capital, onde se llibró la batalla de Aranzueque con victoria del xeneral "isabelín". L'ésitu asitiar nuna posición dominante ente los lliberales, pero tamién ente tolos ciudadanos estimosos por salvalos de la incursión y provocar el desmoronamiento del exércitu enemigu. Los homenaxes y agradecimientos públicos y privaos convencieron a Espartero de que la popularidá llograda yera un equipaxe bien pervalible p'algamar el poder político.

Ente 1837 y 1839, de la que formó un gobiernu fugaz por falta de sostén parllamentariu suficiente, ganó a les tropes carlistes en Peñacerrada, en Ramales —que se llamó Ramales de la Victoria dende entós— y en Guardamino.

Fomentó la división ente los carlistes y robló la paz, promovida bien viviegamente pol representante militar de Gran Bretaña en Bilbao, lord John Hai, col xeneral carlista Rafael Maroto por aciu el Conveniu de Oñate el 29 d'agostu de 1839, confirmáu col abrazu que se dieron estos dos xenerales dos díes más tarde ante les tropes de dambos exércitos axuntaes nos campos de Vergara, actu que se conoz como'l Abrazu de Vergara.

L'alcuerdu ente Espartero y Maroto selláu col "abrazu de Vergara" el 31 d'agostu de 1839 consistía en que los carlistes depondríen les armes en cuenta de que los oficiales y soldaos del so exércitu incorporar al exércitu regular y que los fueros de Guipúzcoa, Álava, Vizcaya y Navarra seríen respetaos pol gobiernu. La idea d'utilizar los fueros p'algamar la paz paez que surdió a principios de 1837, anque s'alderica de quién partió —Antonio Pirala nel so Historia del Conveniu de Vergara publicada en 1852 atribuyir a Eugenio de Aviraneta—.[8]

La firma del alcuerdu de paz con Maroto fuera contestada por munchos sectores carlistes, ente los que s'atopaba'l xeneral Ramón Cabrera que, abellugáu nel Maestrazgo, llantó cara a Espartero hasta que foi ganáu cola conquista de Morella el 30 de mayu de 1840, aición pola cual la reina Isabel concedió-y el títulu de duque de Morella y el Toisón d'Oru. Cabrera fuxó faía Cataluña cola mayor parte de los restos del Exércitu del Norte, siendo escorríu pol xeneral Leopoldo O'Donnell.

El final victoriosu de la guerra carlista valió-y la dignidá de grande d'España y el títulu duque de la Victoria, amén del de vizconde de Banderes. Munchos años más tarde, en 1872, el rei Amadéu I concediólu tamién el de príncipe de Vergara, col tratamientu apareyáu de La so Alteza Real. Darréu, esti otorgamiento foi confirmáu pol rei Alfonso XII.[9]

El políticu lliberal editar

 
Escudo personal d'Espartero como príncipe de Vergara.

Anque en 1826, mientres la década ominosa, denunció una combalechadura lliberal que taba siendo entamada en Londres por unos traidores» empobinaos pol xeneral exiliáu Espoz y Mina pa baltar la monarquía absoluta de Fernandu VII, tres la muerte d'ésti Espartero siempres foi partidariu del lliberalismu frente al absolutismu.[10] Sicasí nunca punxo por escritu'l so ideariu y «el so pensamientu políticu nunca foi más allá d'unos vagos pronunciamientos sobre la llibertá y les constituciones, según la llealtá a la monarquía, que pueden resumise nun lema qu'él mesmu fixo famosu: "Cumplir la voluntá nacional"». Otra de les frases que resumen el so pensamientu políticu foi que lo que deseyaba pa España yera la llibertá apropiadamente entendida», que'l so modelu yera la monarquía constitucional británica, porque ellí respétase como un derechu la xunta y la pidimientu col fin de conocer la opinión y evitar la fuercia que lleva consigo un cambéu repentín qu'equí se llama revolución».[11] La so primer declaración política apaeció implícita nun poema escritu pa celebrar el reestablecimientu de la Constitución de 1812 tres el motín de los sarxentos de La Granxa n'agostu de 1836:[12]

Ente'l más inauditu despotismu

La madre España hai pocu víase
Y arrodiada de fíos ambiciosos
Del bien particular que los apodera.
Nin entá topaba consuelu na esperanza
De reponer la so llibertá perdida.
Refundiada a los sos pies y yá disueltu
El meyor de los códigos xacía.
Estrozaes les sos páxines formoses
Qu'a los pueblu español fixeron llibre un día.
Y el noble llabrador, el comerciante,
Les doctes Muses y la industria activo
Testigos yeren del so amargosu lloru,
Que fieles a asonsaña-yos allegaben.
Nesto, de la fama acuciosa
Óyense los ecos, que pidiendo albricias,
Publiquen que polos pueblos d'Iberia

Llogren la so llibertá pruyida.

Siempres amosó una llealtá total a la reina Sabela II, hasta'l puntu de qu'a la fin del bieniu progresista nun quixo encabezar la resistencia al golpe moderáu porque eso podría poner en peligru a la monarquía isabelina y «yo, monárquicu y defensor d'esa augusta persona, nun quiero ser cómpliz del so destronamientu»; inclusive permaneció un tiempu en Madrid, antes de retirase a Logroño, a pidimientu espresa de la reina col fin d'encalorar una revuelta que na ciudá tomara « por bandera la persona de VE». Esta llealtá caltúvose tamién dempués de ser destronada na Revolución Gloriosa de 1868 defendiendo los derechos al tronu del so fíu, el futuru Alfonso XII.[13]

Na so actuación como políticu tamién influyó la so condición de militar pos siempres pensó que la vida política podía remanase militarmente, como-y comentó nuna carta a la so esposa en payares de 1840:[6]

Nun faigas casu de periódicos nin matices; cola Constitución mándase como cola ordenanza; cuando'l que manda ye xustu y firme y cuando nun se dixebra de la llei, naide debe arredrarle y nada lo detendrá na marcha... Yo nun faigo casu de matices nin de papeles porque yo soi la bandera española y alla xunirán tolos españoles.

Esta forma d'entender el gobiernu poner de manifiestu cuando n'ochobre de 1841 ordenó fusilar a los xenerales y políticos comprometíos nun intento de golpe d'estáu qu'incluyía los raptu de la futura reina Sabela II, d'once años d'edá, y ente los que s'atopaba'l mozu xeneral Diego de Lleón.[14]

Espartero rexente d'España (1840-1843) editar

 
Semeya de Baldomero Espartero (1841).

Los sos ésitos militares mientres la guerra carlista —la batalla de Luchana d'avientu de 1835 cola que rompió'l sitiu de Bilbao; el abrazu de Vergara que punxo fin a la guerra nel norte— apurriéron-y una enorme popularidá, rayana na idolatría especialmente ente les clases baxes —pal pueblu Espartero yera la Espada de Luchana» y, tres la so victoria na guerra, pasó a ser el «Pacificador d'España»—. Asina rellata un diplomáticu norteamericanu la entrada en Madrid d'Espartero el 29 de setiembre de 1840:[15]

La so entrada foi celebrada cola más entusiasta acoyida; mientres tres díes los festexos siguieron a una escala de regia magnificencia —les cais allumaes, les cases afataes con colgaduras, arcos triunfales alzaos nel Prau, y una airosa columna colos símbolos fayadizos na Puerta del Sol—, amás d'espectáculos dramáticos y corríes de toros, a los cualos los espectadores fueron convidaos con entraes p'axuntase con él.

Estes muestres d'entusiasmu repitir n'otros llugares como cuando llegó a Valencia el 8 d'ochobre y l'ensame desenganchó los caballos del so carruaxe y púnxose a tirar d'él peles cais de la ciudá.[16]

La entrada na vida política producir tres la victoria de Luchana cuando tantu moderaos como progresistes ufiertáron-y formar parte del gobiernu ocupando'l Ministeriu de Guerra, pero él negóse porque la Guerra entá nun concluyera. El so decantamiento polos progresistes, según Jorge Vilches, deber a que'l gobiernu del moderáu Evaristo Pérez de Castro nun aprobó'l pidimientu d'Espartero de que'l so ayudante Linage fuera xubíu a mariscal de campu,[17] anque tamién pudieron influyir los sos enfrentamientos col xeneral moderáu Ramón María Narváez que veníen dende años tras, cuando nun se-y suministraben les mesmes tropes, material y fondos que al Espadón de Loja.

Les incursiones d'Espartero en política dende 1839 yeren duramente contestaes pola prensa moderada. Consciente del so poder y opuestu al conservadorismu de María Cristina, tres les revueltes de 1840 consiguió ser nomáu presidente del Conseyu de Ministros,[lower-alpha 7] pero l'insuficiente sofitu obligar a dimitir. Espartero lideraba ensin oposición el Partíu Progresista y precisaba una mayoría abonda nes Cortes. El motín de la Granxa de San Ildefonso llamara l'atención a los moderaos sobre la fortaleza de los lliberales y, por tanto, del propiu Espartero. Asina, l'enfrentamientu cola rexente avera del papel de la Milicia Nacional y de l'autonomía de los Conceyos[lower-alpha 8] concluyó nuna sulevación xeneralizada contra María Cristina nes ciudaes más importantes —Barcelona, Zaragoza y Madrid, les más destacaes— y nel arrenunciu y entrega d'ésta de la Rexencia y custodia de les sos fíes, incluyida la reina Isabel, en manes del xeneral.

Espartero algamó la rexencia mientres María Cristina colaba al exiliu en Francia. Sicasí, el Partíu Progresista atopábase estremáu al respective de cómo ocupar l'espaciu dexáu pola madre de Sabela II. Per un sitiu, los llamaos trinitarios abogaben pol nomamientu d'una Rexencia compartida por trés miembros. Por otru, los unitarios encabezaos por el mesmu Espartero calteníen la necesidá d'una Rexencia unipersonal sólida.[lower-alpha 9] Finalmente, Espartero foi escoyíu'l 8 de marzu de 1841 rexente únicu del Reinu por 169 votos de les Cortes Xenerales contra 103 votos que llogró Agustín Argüelles. La fortaleza del xeneral dexó-y algamar la Rexencia non ensin antes habese enemistado con una parte significativa del Partíu Progresista que vía nel xeneral un autoritarismu latente, teniendo qu'utilizar inclusive parte de los votos moderaos p'algamar la rexencia única.

 
Revuelta en Barcelona de 1842.

La so manera de gobernar personalista y militarista provocó la enemistá con munchos de los sos partidarios. Esta situación de tensión interno ente los progresistes foi aprovechada polos moderaos col llevantamientu d'O'Donnell en 1841, que se saldó col fusilamiento de dellos destacaos y apreciaos miembros del exércitu, como Diego de Lleón. Con posterioridá, l'alzamientu de Barcelona en payares de 1842, provocáu pola crisis del sector algodoneru, foi reprimíu con durez pol rexente al bombardear la ciudá el capitán xeneral Juan Van Halen el 3 d'avientu con cuantiosas víctimes. D'Espartero ye la famosa frase «A Barcelona hai que bombardearla siquier una vegada cada cincuenta años», siendo'l preludiu del fin de la so rexencia. El xeneral Prim sulevar en Barcelona, y siguir, ente otres ciudaes, Granada y la mesma Madrid.

En 1843 viose obligáu a eslleir les Cortes, ante la hostilidá de les mesmes. Narváez y Serrano encabezaron un pronunciamientu conxuntu de militares moderaos y progresistes, nel que les fuercies propies del rexente pasar al enemigu en Torrejón de Ardoz. Sevilla sulevar en xunetu y foi bombardeada poles fuercies de Van Halen y, a partir del día 24, por Espartero en persona.[18]

Exiliáu n'Inglaterra (1843-1848) editar

En fuxendo por El Puerto de Santa María, coló al exiliu en Inglaterra el 30 de xunetu. Les nueves autoridaes ordenaron que, de ser topáu na península, fora »pasáu poles armes« ensin esperar otres instrucciones. Pero les maniobres de Luis González Bravo y del propiu Narváez contra los progresistes, cuantimás contra Salustiano Olózaga, fixeron qu'éstos nun tardaren en reclamar d'Espartero, exiliáu, el lideralgu de los lliberales.[lower-alpha 10] N'Inglaterra Espartero vivió una vida austera, anque yera gasayáu constantemente pola Corte británica y tola nobleza. Nun perdió de vista la política nacional y, ensin dulda, bona parte de les aiciones civiles y militares de los progresistes nesti periodu cuntaron col so beneplácito.

Espartero foi recibíu n'Inglaterra con gran efusión, yá que la so fama nun se llindaba a España —fuera condecoráu por dellos monarques estranxeros: la reina Victoria concedió-y la Order of the Bath; el rei Luis Felipe d'Orleans la Lexón d'Honor francesa; la reina María II de Portugal, la Orde de la Torre—. Solo un día dempués de la so llegada a Londres, según rellató'l diariu The Times «el so hotel foi lliteralmente sitiáu por visitantes de tolos rangos. El duque de Wellington tuvo ente los primeres en faer una visita a La so Excelencia». Tamién fueron a visita-y el conde de Clarendon y sir Robert Peel y foi convidáu a cenar por lord Palmerston, ente otros. Foi recibíu n'audiencia pola reina Victoria y el 26 de setiembre de 1843 l'alcalde de Londres entamó una cena nel so honor na Mansion House, mientres la cual pronunció un discursu —que tuvo ser aprobáu tres un perllargu alderique pola Cámara de los Comunes.[16]

Mientres, n'España l'editor Benito Hortelano Balvo publicó una biografía por capítulos d'Espartero, escrita por Carlos Massa Languinete, que tuvo un enorme ésitu. El mesmu Hortelano recordó nes sos memories la popularidá de la que siguía gociando Espartero a pesar del so exiliu:[19]

Los madrilanos non solo yeren grandes entusiastes del xeneral, sinón tamién fanáticos almiradores. Mientres el so exiliu en Londres, toles sos esperances fueron puestes nél. Yera'l so salvador, el so ídolu; nun podíen acompangar colos moderaos, porque condergaren al ostracismu al Mesíes del pueblu.

La Constitución moderada de 1845 nun aseguró la estabilidá política. Antes al contrariu, la distancia ente lliberales progresistes y moderaos engrandóse. Sabela II, aconseyada pola so madre, trató d'averar a Espartero de nuevu escontra la Corona, sabedora de que, más tempranu que tarde, habría de cuntar con un home almiráu pol so pueblu y de tan importante influyencia. Asina, el 3 de setiembre de 1847, l'entós presidente del Gobiernu, Joaquín Francisco Pacheco, expedió-y el Decretu pol cual la reina nomar senador y, pocu más tarde, embaxador plenipotenciario en Gran Bretaña. Yera'l tiempu de la reconciliación.[lower-alpha 11]

Reconciliáu cola reina: el bieniu progresista (1854-1856) editar

 
La vivienda d'Espartero en Logroño. La Ilustración Español y Americano. Madrid, 1879.

En 1848 foi restituyíu nos sos honores y tornó a España, abellugándose en Logroño y abandonando la vida pública. D'esta forma cumplió un deséu que yá manifestó al entamu de la rexencia nuna carta escrita a la so esposa na que-y dicía que cuando llograra «consolidar el tronu d'Isabel, la Constitución, xurada la paz, la prosperidá ya independencia de la mio patria» emplegaría los restu de la so vida «en llantar árboles na Fombera y ameyorar a Logroño como un simple ciudadanu».[20]

Sicasí, mientres el retiru en Logroño la so popularidá non decayó, como lo destacar l'editor de la so biografía Benito Hortelano que foi visitalo tres la so vuelta del exiliu y atopóse cola so casa arrodiada pol ensame, «un inmensu pueblu que día y nueche instalar con oxetu de ver al caudiellu del pueblu, si dalguna vegada salía o s'asomaba al balcón; una mirada d'él hubiero sío abonda pa electrizar a aquella población».[19]

Remaneció na vida pública nel bieniu progresista de 1854-1856 xunto a Leopoldo O'Donnell dempués del trunfu de la revolución de 1854. Mientres esos dos años foi nuevamente presidente del Conseyu de Ministros d'España.[lower-alpha 12] Antes de volver a la política activa llanzó esta curtia proclama a los sos conciudadanos de Logroño:

Rioxanos: dixébrome de Logroño, el mio pueblu adoptivu, porque la Patria y la so llibertá reclamen la mio presencia na invicta Zaragoza. Llevo la prestosa alcordanza de siete años en que fui'l vuesu conciudadanu. Un solu encargu déxovos: Obedecéi a la patriótica Xunta que foi instalada nesti día, respectái les sos disposiciones y caltenéi l'orde, garantía segura del trunfu.
 
Anverso de medaya cola efixe de Baldomero Espartero. Lleenda: Baldomero Espartero, Duque de la Victoria, 1855.

Una prueba de que Espartero caltenía intacta la so popularidá dempués de cinco años d'exiliu y de seis retiráu en Logroño ufiertar l'embaxador británicu en Madrid que declaró:[21]

Nun hai dulda de que les clases baxes de Madrid, Zaragoza y la mayoría de les principales ciudaes son esparteristas... Al igual que Napoleón en Francia, la so semeya ye universal nes barraques de los probes, y ye l'únicu.

Nel mesmu sentíu espresáronse otros representantes diplomáticos y tamién observadores y políticos españoles como Fernando Garrido, líder del Partíu Demócrata y pioneru del socialismu español:[22]

La revolución triunfante, la soberanía nacional, nun pueden ser dignamente representaes sinón pol soldáu de la Llibertá, pol home del Pueblu, pol ciudadanu qu'escribiera na so bandera cuando'l pueblu armáu ufiérta-y la dictadura: Cumplir la Voluntá Nacional.

Espartero tamién foi consideráu como'l símbolu de la llucha de la clase obrera, inclusive en Barcelona, ciudá qu'ordenara bombardear dieciséis años antes. Asina na fuelga de les selfactinas ente xunetu y avientu de 1854 los obreros dicíen: «Y perque nols engañen / dos pilars hi han posat / lo un ye Espartero / i l'altre la Societat». Y cuando se declaró la fuelga xeneral en 1855 y una delegación obrera preparar pa salir escontra Madrid, ellaboróse un manifiestu que concluyía con una Viva Espartero! ¡Viva la Milicia Nacional! ¡Viva la llibertá! ¡Viva la llibre asociación, orde, trabayu y pan!».[23]

Pero'l mesmu O'Donnell terminó per mover lo del poder col so proyeutu d'Unión Lliberal, entamando dende'l so puestu como ministru de la Guerra cuanto convenía a los sos intereses. Espartero yá nun yera l'home capaz d'escosase hasta l'estremu y entendió que la reina Isabel asitiara, al dicir de Romanones, «dos gallos nel mesmu gallineru» pa caltener a dos de los más prestixosos xenerales del so llau.

Retiru en Logroño (1856-1879) editar

 
Retrato de Baldomero Espartero, litografía de Santiago Planta y Guerin. Inscripción: «Primer candidatu pa rei d'España/ Baldomero 1º». Biblioteca Nacional d'España.

N'abandonando definitivamente'l gobiernu del Bieniu Progresista, Espartero enxamás tuvo cuenta de volver. Cualesquier que s'averara a tener noticies, recibir conseyu, informase pa una obra histórica, yera bien recibíu. Él mesmu yera consciente de que'l so tiempu pasara, pero esfrutaba de la compañía d'antiguos compañeros d'armes, diputaos lliberales, nobles ingleses que pasaben per España visitándo-y pa recordar los tiempos del exiliu n'Inglaterra.

Una corona pal militar editar

Cuando foi destronada la reina Sabela II pola Revolución de 1868, Juan Prim y Pascual Madoz ufiertáron-y la Corona d'España, cargu que nun aceptó. Los años fixeren esmornia na so persona y nun se consideraba con fuercies pa tan alta empresa. La ciudadanía y bona parte de la prensa lliberal reclamaba al vieyu xeneral septuaxenariu pa ser proclamáu rei. Panfletos, artículos —sobremanera nos diarios La Independencia y El Progresu— ya inclusive cantares con meyor o peor fortuna y gustu ciscaben nes grandes ciudaes que s'ufiertara al xeneral la Corona.

Un de los cantares populares en favor d'Espartero como nuevu rei d'España dicía asina:[24]

Dichosa sería España

so demócrata mandu,
altivu, non toleráu,
la corona en vidaya estraña;
de los Borbones la saña
escaecer nunca debemos,
Montpensier, nun lo queremos,
Espartero ye popular,

Rei deber alzar.
 
Juan Prim y Prats.

Na primavera de 1870, una comisión de diputaos viaxó camín del retiru del xeneral en Logroño pa pidi-y qu'aceptara la empresa. Portaben una carta del entós presidente del Conseyu, Juan Prim, na que se lleía:

Madrid, 13 de mayu de 1870. Serenísimo Señor: el Gobiernu del Rexente considera llegáu'l momentu de dar una solución definitiva al momentu que travesamos. Los dignos ministros que componen el Gobiernu que tengo l'honor de presidir naguamos por el bien de la patria y l'afitamientu de les sos llibertaes. Sabíu ye que al resolver la cuestión de Monarca amigos y apasionaos de V.A. alcordar de los servicios emprestaos a la causa constitucional pol pacificador d'España. Pa esti casu, y, según lo fixi autorizáu pol Gobiernu, como lo toi nesta ocasión presente, en toles candidatures enantes empecipiaes, colos respetos debíos, deseyaría saber si podría cuntase cola aceptación de V.A. pa Rei d'España nel casu de que les Cortes Constituyentes y soberanes se dignaran escoye-y. El Gobiernu nun patrocina nenguna candidatura, dexando a l'Asamblea la más completa llibertá. Tien, sicasí, el deber d'evitar que les pasiones ximiélguense en devanéu si nun hubiera d'aceptar el candidatu que les Cortes escueyan. V.A. va conocer qué eleváu y patrióticu ye'l pensamientu que, en nome del Gobiernu, oblígame a dirixir a V.A. esta carta, de la que ye portador el mio antiguu amigu y Diputáu a Cortes el Escelentísimu Sr. D. Pascual Madoz, quien verdaderamente ye una de les persones más adictes a V. A. Queda de V. A. coles más distinguida considerancia, el so candial y bien respetuosu servidor, Robláu: El Conde de Reus. A. S. A. Serenísima y Capitán Xeneral del Exércitu don Baldomero Espartero, Duque de la Victoria.

La carta, pos, convidaba a ser candidatu, más qu'a ser rei, cola prevención de que nun se sulevara si nun yera escoyíu. Tal yera la medrana que'l vieyu capitán xeneral inda producía nes files de dellos mandos del Exércitu. Unvió una curtia respuesta negativa y cortés a Prim —na que-y dicía «que nun me sería posible almitir tan eleváu cargu porque los mios munchos años [75] y la mio poca salú nun me dexaríen el so bon desempeñu»—[25] y a Nicolás Salmerón, qu'encabezaba la delegación parllamentaria, espresólu, ente otres coses:

... al tresmitir ustedes la espresión de la mio gratitud al xeneral Prim y demás amigos qu'en mi punxeron mirar con tan altu pensamientu, dígan-yos de la mio parte que lu abandonen por completu y qu'allarguen el pasu nel camín de la constitución monárquica del país. Qu'arrenuncien de traer al solio español a nengún príncipe estranxeru porque eso sería enllargar la peligrosa interinidá en que vivimos...

Alvertía-yos asina sobre l'algame aciagu que podía tener pa España una monarquía estranxera y la frustración qu'ente'l pueblu eso diba xenerar.

Tres el fracasu de la monarquía democrática d'Amadéu I que dio pasu a la Primer República Española, paez ser que foi sondiáu por qu'aceptara la presidencia de la República, magar Espartero refugar.[25]

Rellenáu por socesivos xefes d'Estáu editar

 
Estatua ecuestre d'Espartero nel Parque del Espolón de Logroño.

Escoyíu Amadéu de Saboya como rei d'España, en setiembre de 1871 anunció públicamente la so voluntá d'allegar a visitar al xeneral Espartero na so residencia de Logroño. Desconozse si foi aconseyáu pa faelo, pero nel convulso periodu del Sexeniu Democráticu y con un rei atípicu escoyíu en Cortes, paeció conveniente al monarca ganase l'enfotu de quien yera una lleenda del lliberalismu.

El mesmu duque de la Victoria foi a recibilo a la estación de ferrocarril vistíu con traxe de gala como capitán xeneral, acompañáu d'autoridaes civiles y militares de la ciudá y percorrieron xuntos el trayeutu hasta la casa del duque en mediu de l'allegría de la población qu'aclamó a dambos. Pasó dos díes agospiáu'l monarca na residencia d'Espartero y apenes tuvo más contautu cola población qu'asistir a dos actos protocolarios. Desconozse'l conteníu de les conversaciones mientres el tiempu que tuvieron xuntos, pero Espartero, cuando lo acompañó de regresu a la estación de tren, dio muestres d'allegría, respetu y tratar como rei llexítimu de los españoles, reconocencia que perbién podría ser el que buscaba Amadeo. A la so vuelta a Madrid, el rei concedió-y el títulu de Príncipe de Vergara (2 de xineru de 1872), con tratamientu de Alteza Real.

Entá recibiría nel so llar al propiu Estanislao Figueres tres la proclamación de la Primer República Española y a otru rei que vendría rellenalo por trés vegaes: Alfonso XII.

El rei Alfonso allegó per vegada primera'l mesmu añu de la so eleición, el 9 de febreru de 1875, acompañáu del ministru de Marina y tamién pasó, como Amadeo, la nueche en casa del duque. La delicada salú del vieyu xeneral torgó-y allegar a recibir al monarca, qu'atopó a un home avieyáu pero que guardaba parte de les sos antigües fuercies. El rei comunicó-y la concesión de la Gran Cruz de San Fernando, a lo que'l mesmu Espartero fixo buscar ente les sos condecoraciones dalguna de les ganaes con anterioridá y quixo imponé-yla a Alfonso XII para, nes sos propies pallabres.

 
Balta d'Espartero na catedral de Logroño
... recuerde que'l Rei Constitucional, a más de valerosu ten de ser xustu y fiel curio de les llibertaes públiques, colo que va asegurar la felicidá del pueblu y va llograr captar el so amor...

Tornó'l monarca'l 6 de setiembre de 1876 pa comunicar al victoriosu xeneral de la Primer Guerra Carlista que, nuevamente, el carlismu fuera vencíu, y tiempu dempués, el 1 d'ochobre de 1878, celebrándose una ceremonia relixosa poles almes de les esposes de dambos, finaes diba poco tiempu.

Últimos años editar

Pasó los últimos años de la so vida nel so llar, arrodiáu del ciñu de los sos paisanos, siendo referente de munchos de los políticos de la dómina. La so conocida altanería dio pasu a un home d'Estáu, conseyeru pa toos y que manifestó en cuantes ocasiones pudo, el so deséu de que les desavenencies ente les distintes faiciones polítiques nun s'arreglaren más pela vía de les armes. La muerte de la so esposa Jacinta sumir nun fondu pesar y yá nun atendió más que al so propiu final.

El so testamentu fuera dau'l 15 de xunu de 1878, apenes seis meses antes de finar y pocu dempués de la muerte de la so esposa. Al nun tener fíos, Espartero nomó heredera universal a la so sobrina Eladia Espartero Fernández y Blanco, por quien sentía gran predilección. L'heriedu, constituyida por una gran fortuna, diba acompañada de tolos títulos y honores.

Al restu de sobrinos y al personal de la so casa dio-yos mandes y legaos, y al so antiguu ayudante, el marqués de Murrieta, dio-y la espada cola que Bilbao agasayar y l'estatua ecuestre que-y regaló la ciudá de Madrid, amás d'otres pertenencies militares menores.

Memoria histórica editar

 
Paso del entierru d'Espartero por Logroño

El funeral del xeneral foi sufragáu pol Estáu y los sos restos recibieron el protocolu por cuenta de un capitán xeneral fináu n'actu de serviciu, a pesar de llevar enforma tiempu retiráu de la vida militar y política actives. El gobiernu de Cánovas del Castillo designó'l mayor númberu posible de soldaos por que participara na ceremonia. Poco dempués alzóse-y en Madrid una estatua sufragada con fondos públicos, que «representara al insigne Príncipe de Vergara como pacificador d'España, títulu qu'entiesta toles sos altes dotes, los actos de la so gloriosa vida y esplica el fervorosu y perdurable reconocencia de la patria». Sicasí, fracasó esti intentu per parte de les élites de la Restauración borbónica d'utilizar la figura d'Espartero pa «nacionalizar a les mases», yá que cuando morrió a los ochenta y seis años d'edá «la so alcordanza habíase perdíu sustancialmente ente la mayoría de la población». Na crónica del so funeral, La Ilustración Español y Americano señaló que yera «vagamente recordáu pol pueblu». Miguel Maura rellata que, mientres los primeros díes de la Segunda República Española, atopar con un ensame qu'intentó baltar la estatua ecuestre asitiada frente al Retiro; daquién glayó: «Vamos executar a esi tíu», a lo qu'él respondió que «esi tíu fuera un lliberal».[26]

 
Muerte de Baldomero Espartero, de José Nin y Tudó. 1879. (Muséu de La Rioxa).

Una de les primeres decisiones que tomaron les autoridaes franquistes tres el final de la Guerra Civil Española de 1936-1939 foi camudar el nome de callar Príncipe de Vergara pola de xeneral Mola. Según l'historiador Adrian Shubert güei l'alcordanza d'Espartero «ye inda más débil. Poco ye lo que queda: delles estatues; dellos nomes de cais; una estación de Metro —Príncipe de Vergara, que la so identidá desconocer— en Madrid; un dichu porcaz sobre'l so caballu... En Bilbao, llugar onde se produció la so única gran victoria, nada queda: el primer conceyu democráticu empobináu pol PNV, renombró la cai d'Espartero en favor d'unu de los sos propios héroes nacionalistes, Juan Ajuriaguerra. Sicasí, Zumalacárregui quedar cola cai que-y dieren los franquistes».[27]

En memoria d'Espartero construyéronse monumentos, como les conocíes escultures ecuestres de Madrid , Granátula de Calatrava (Ciudá Real) la so ciudá natal y de Logroño. Tamién se-y dedicaron cais, como la Príncipe de Vergara de Madrid y la duque de la Victoria de Granátula de Calatrava, la so ciudá natal, y tamién en Valladolid o Alicante.

Según Adrian Shubert, «Espartero foi borráu de la memoria histórica española».[28]

Fueya de servicios editar


Añu Día y mes Emplegu
1809 1 de payares Soldáu Distinguíu
1812 1 de xineru Subteniente
1814 2 de setiembre Teniente
1816
Capitán
1817 1 d'agostu Segundo Comandante
1821 26 de febreru Comandante
1822
Coronel Graduáu d'Infantería
1823
Coronel Efectivu d'Infantería
1823
Brigadier
1834
Mariscal de campu
1836 21 de xunu Teniente xeneral
1838
Capitán xeneral
Predecesor:
María Cristina de Borbón-Dos Sicilies
Rexente del Reinu d'España
 

1841-1843
Socesor:
Declaración de la mayoría d'edá de
Sabela II
Predecesor:
Ildefonso Díez de Rivera
Presidente del Conseyu de Ministros d'España
 

1837
Socesor:
Eusebio Bardají Azara
Predecesor:
Vicente Sancho
Presidente del Conseyu de Ministros d'España
 

1840-1841
Socesor:
Joaquín María Ferrer y Echevarría
Predecesor:
Ángel Saavedra y Ramírez de Baquedano
Presidente del Conseyu de Ministros d'España
 

1854-1856
Socesor:
Leopoldo O'Donnel Jorris
Predecesor:
Ildefonso Díez de Rivera
Baldomero Espartero
Francisco Ramonet
Ministru de la Guerra
 

1837
1837
1837-1838
Socesor:
Evaristo San Miguel y Valledor
Baldomero Espartero
José Carratalá

Ver tamién editar


Bibliografía editar

  • Bermejo, Francisco. Espartero, hacendado rioxanu. Coleición Logroño, núm. 24. Institutu d'Estudios Rioxanos. Logroño, 2000. ISBN 84-89362-77-7
  • Burdiel, Isabel. Sabela II. Nun puede reinase inocentemente. Edit. Espasa-Calpe. Madrid, 2004. ISBN 84-670-1397-4.
  • Conde de Romanones. Espartero. El xeneral del pueblu. Espasa-Calpe. Madrid 1932.
  • Fernández Bastarreche, Fernando. L'Exércitu Español nel sieglu XIX. Editorial Sieglu XXI. Madrid, 1978.
  • Gómez, Francisco Javier. Logroño históricu. Descripción detallada de lo qu'un día foi y de cuanto notable socedió na ciudá dende remotos tiempos hasta los nuesos díes. Logroño, 1893. Reeditáu n'edición facsímil pol Conceyu de Logroño en 1998. Primer Reimpresión 2000 ISBN 84-89362-42-4
  • Shubert, Adrian (2000). «Baldomero Espartero (1793-1879). Del ídolu al olvidu», Lliberales, agitadores y conspiradores. Biografíes heterodoxes del sieglu XIX. Madrid: Espasa Calpe. ISBN 84-239-6048-X.
  • Vilches, Jorge (2001). Progreso y Llibertá. El Partíu Progresista na Revolución Lliberal Española. Madrid: Alianza Editorial. ISBN 84-206-6768-4.

Bibliografía adicional editar

Fuentes y documentos editar

  • Pérez Galdós, Benito. España ensin rei. Madrid, 1908.
  • Gómez, Francisco Javier. Logroño históricu. Descripción detallada de lo qu'un día foi y de cuanto notable socedió na ciudá dende remotos tiempos hasta los nuesos díes. Logroño, 1893. Reeditáu n'edición facsímil pol Conceyu de Logroño en 1998. Primer Reimpresión 2000 ISBN 84-89362-42-4
  • Ruíz Cortés, F., y Sánchez Cobos, F., Diccionariu Biográficu de Personaxes Históricos del Sieglu XIX Español. Madrid, 1998.
  • Segundo Flórez, José. Espartero. Imprenta Sociedá Lliteraria. Madrid 1843.
  • Journée de Torrejon D'Ardoz (-y 22 juillet 1843) par un espagnol. París 1843.
  • Vida militar y política d'Espartero. Imprenta de la Sociedá de Operarios del mesmu Arte. Madrid 1844.
  • Galería Militar Contemporánea. Sociedá Tipográfica d'Hortelano y Compañía. Madrid 1846.
  • La España salvada o Espartero nel poder Edición digitalizada del orixinal. Imprenta de Domingo Ruíz. Logroño (ensin fecha). h. 1840.
  • Crónica de la provincia de Logroño de Giménez Romera, Waldo. Madrid, 1867.

Notes y referencies editar

  1. Dellos biógrafos falen de nueve hermanos.
  2. El destín primeru d'Espartero ye aldericáu. Nunos casos falar de Ciudá Real y n'otros direutamente de Sevilla, dende onde allegó escontra'l centru de la península nes primeres operaciones nes que participó.
  3. El fracasu en Ocaña fixo afirmar a Espartero: Aquél día principié a ser home.
  4. La formación d'unidaes y batallones per parte de les universidaes foi daqué habitual. Les denominaciones usaes fueron varies. Sía que non tratábase de nutrir a un exércitu en retirada d'homes capaces con cierta formación pa xubir dempués. Estos grupos eslleir nes academies creaes más tarde pola Xunta Central.
  5. Na fueya de servicios d'Espartero figura la so participación en delles aiciones de non escesiva importancia. Les calificaciones académiques que llogró fueron corrientes, sacante en táctica, onde destacó con «sobresaliente».
  6. La Conferencia de Salta sigui provocando diferencies nel analís de los historiadores. Los comisionados regios, Antonio Luis Pereira y Luis de la Robla, algamaren un alcuerdu en Buenos Aires qu'incluyía una importante autonomía en materia económico y comercial. Treslladar l'alcuerdu al Perú yera la so misión, pero La Serna, tres les sos victories, nun taba dispuestu a realizar concesiones. De fechu nun quixo allegar a Salta personalmente, unviando a Espartero con espresar direutriz de nun vencer. L'argumentu en favor de La Serna ye que dio de xacíu que'l rei desconocía la situación que se daba naquellos momentos nel Perú —nun se recibieren instrucciones de Madrid dende 1821—, y qu'obraba conforme a los intereses de la Corona. La posición crítica destaca que l'actitú de La Serna foi un enfrentamientu direutu cola Corona y ayudó indireutamente a fortalecer les aspiraciones independentistes. Sía que non, Espartero nun foi censuráu pol so llabor nesti casu, sinón al contrariu, allabáu tiempu dempués.
  7. La reina Isabel quixo atraese a Espartero y nomó a la so esposa, dama de compañía.
  8. El control de los Conceyos yera fundamental na política nacional. Con un sistema eleutoral censitario y caciquil, el control de los conceyos dexaba'l control del votu ciudadanu y de la Milicia Nacional.
  9. La presión pa una Rexencia de trés persones empecipiar María Cristina con una solemne declaración. A esa propuesta xunieron dellos miembros del Partíu Progresista y tol Partíu Moderáu. La idea yera que fuera compartida por el mesmu Espartero, Agustín Argüelles y Mendizábal. La oposición d'Espartero a la propuesta yera frontera. Quería tol poder o, amenació, abandonaría l'actividá política. Espartero con tola so influyencia nel Exércitu y aclamáu pola población, yera un peligru mayor conspirando que gobernando.
  10. La cayida d'Espartero tuvo acompañada d'una movilización xeneral del Partíu Moderáu pa desprestixar la so persona, inclusive fueron cuestionaos los sos ésitos militares. La reaición progresista nun tardó en producise al dase cuenta de la popularidá del xeneral, entá exiliáu. Cuantes más crítiques con poco fundamentu llanzar contra él, más adeptos tenía. Amás, el sofitu esplícitu d'Inglaterra a Espartero condicionaba la mesma política nacional bien dependiente de les potencies francesa y británica.
  11. Nesi momentu Espartero gociaba del beneficiu de la lleenda. La ensame acompañar a cuantos sitios allegaba y lo vitoreaba. Pal Partíu Progresista yera'l so meyor valor, y la Corona conocía los riesgos d'enfrentase abiertamente col duque de la Victoria. Ayudó na reconciliación la mesma salú d'Espartero, más pendiente de gociar de los afalagamientos ayenos que d'exercer de nuevu un papel políticu n'España.
  12. Diariu de sesiones del Congresu cola eleición y votación de los candidatos. Foi escoyíu presidente por 238 votos, d'un total de 255 diputaos miembros presentes. Llogró cuatro'l marqués de Albaida, tres San Miguel, dos el conde de Reus y Salustiano Olózaga y unu Gálvez Cañero, Infante y Corrado. Les otres trés papeletes fueron votos en blancu.

Referencies editar

  1. Afirmao en: SNAC. Identificador SNAC Ark: w6vx1sn9. Apaez como: Baldomero Espartero, Prince of Vergara. Data de consulta: 9 ochobre 2017. Llingua de la obra o nome: inglés.
  2. Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.
  3. Biblioteca Nacional de Francia. «autoridaes BNF» (francés). Consultáu'l 10 ochobre 2015.
  4. Shubert, 2000, páxs. 191-192, 196.
  5. Shubert, 2000, páxs. 192-194, 198.
  6. 6,0 6,1 Shubert, 2000, p. 195.
  7. Shubert, 2000, p. 198.
  8. Shubert, 2000, p. 199.
  9. Hispanidá
  10. Shubert, 2000, p. 190.
  11. Shubert, 2000, páxs. 187-189.
  12. Shubert, 2000, páxs. 187-188.
  13. Shubert, 2000, p. 191.
  14. Shubert, 2000, páxs. 195-196.
  15. Shubert, 2000, páxs. 199-200.
  16. 16,0 16,1 Shubert, 2000, p. 200.
  17. Vilches, 2001, p. 33.
  18. Archivo Xeneral d'Andalucía. «El Bombardéu de Sevilla de 1843».
  19. 19,0 19,1 Shubert, 2000, p. 201.
  20. Shubert, 2000, páxs. 197-198.
  21. Shubert, 2000, páxs. 201-202.
  22. Shubert, 2000, p. 202.
  23. Shubert, 2000, p. 203.
  24. Shubert, 2000, p. 204.
  25. 25,0 25,1 Shubert, 2000, p. 205.
  26. Shubert, 2000, páxs. 205-206.
  27. Shubert, 2000, páxs. 206-207.
  28. Shubert, 2000, p. 207.

Enllaces esternos editar