Historia de Filipines

(Redirixío dende Hestoria de Filipines)

La Historia de Filipines amuesa una gran cantidá d'influencies, cultures y races que s'asitiaron y entemeciéronse nel archipiélagu. Cultural y lingüísticamente la mayor parte de la población ye d'orixe austronesiu, anque a partir del sieglu VII recibió comerciantes y población procedente del mundu indiu que yera preponderante nel sureste asiáticu, y a partir del sieglu XIV l'Islam tuvo presencia nel archipiélagu (ente un 5 y un 10% de los filipinos siguen profesando esta relixón). La colonización española que duró más de tres siglos ya influyó nes tradiciones cultural y relixosu (un 90% de la población ye cristiana, predominando'l catolicismu). Los misioneros españoles cristianizaron a la mayoría de la población y fundaron escueles, universidaes y hospitales en toles islles del archipiélagu. Amás mientres tol periodu históricu documentáu, Filipines comerció estensamente col mundu indiu, el mundu musulmán, amás de Cultura de China China y Xapón.

España y Filipines, de Juan Luna. Tamién conocíu como España Emponiendo a Filipines, apaeció nel llibru El legáu d'España a Filipines acompañada del siguiente epígrafe: España emponiendo a Filipines pola sienda del progresu. Güei ye la pieza central de la Sala Luna del Muséu López.

A la fin de la Guerra d'España y Estaos Xuníos, los Estaos Xuníos anexonáronse de facto les Filipines alegando la validez el Tratáu de París y aduciendo que "los filipinos yeren incapaces de autogobernarse" y precisaben "ser cristianizados", a pesar de ser un país católicu mientres casi dos sieglos y mediu. Tres la ocupación del Imperiu Xaponés mientres la Segunda Guerra Mundial y la so posterior derrota, les Filipines algamaron la independencia total d'Estaos Xuníos en xunetu de 1946.

Con una economía bien prometedora nes décades de 1950 y 1960, a finales de la década de 1960 y principios de 1970, les Filipines allugó un llevantamientu del activismu estudiantil y una gran molición civil en contra de la corrupción de la dictadura de Ferdinand Marcos, quien declaró la llei marcial en 1972. Tres l'asesinatu del principal líder de la oposición, Marcos tuvo que fuxir del país, desbancado pola Revolución Popular.

Dende entones la hestoria de Filipines viose marcada por una severu inestabilidá política, que xunida a una serie de desastres naturales y una productividá económica atrabancada por diversu factores, provocó que los socesivos gobiernos solu fueren capaces de desaniciar parcialmente los severos problemes sociu-económicos que carez el país.

Periodu precolonial editar

Prehistoria editar

Créese que los primeros humanos llegaron a lo menos fai 30.000 años por aciu una ponte de tierra natural que xunía les islles col continente asiáticu. Descubrimientos arqueolóxicos suxuren que los ati instalar nes islles hai más de 5.000 años, y fueron más tarde movíos en gran parte polos austronesios provenientes de Taiwán. A la llegada de los españoles los autronesios yeren predominantes y falaben diverses llingües de la subfamilia filipina (ver tamién llingües de Filipines).

Primeros estaos editar

 
Una páxina del Códiz Boxer qu'amuesa una escena de l'aristocracia clásica filipina.

Anque antes de 1000 d.C., yá esistíen delles sociedaes de calter marítimu nes islles, nun había una unificación política que tomara tol archipiélagu filipín. Sicasí, la rexón taba chiscada por numberosos barangays semi-autónomos (nome pol que se conoz a los asentamientos que van dende les aldegues a les ciudaes-estaos.

Mientres la dinastía Sri Vijaya (683–1377) y l'imperiu Majapahit (1293–1528), numberosos inmigrantes y comerciantes de Sumatra, Java y la península Malaya asítiase en Filipines.

Nel añu 900 la dinastía de Tondo, de procedencia indostánica, asítiase na badea de Manila y desenvolvióse al traviés d'un comerciu bien activu colos comerciantes chinos nos mares de la zona. Esi comerciu convirtióse más tarde nuna ruta de contrabandu, dempués de les restricciones impuestes al comerciu esterior en China. Mientres esta dómina, el ministru Jayadewa presentó un documentu de condonación de deldes a Angkatan y el so hermanu Bukah, fíos de Namwaran. Esti alcuerdu quedó grabáu nel documentu más antiguu conocíu de Filipines, la inscripción Llaguna que foi grabada nuna llámina de cobre.[1]

 
La inscripción Llaguna de la Dinastía de Tondo.

L'aportación más importante de la tradición india foi'l idioma sánscritu, que dexó la so marca nes llingües autóctones,[2] particularmente nes hestories épiques. Alredor del añu 1500 d.C., el Reinu de Brunéi atacó'l reinu de Tondo y estableció una ciudá a la que dio'l nome malayu de Selurong (que se convertiría más tarde na ciudá de Maynila)[3] na vera opuesta del ríu Pasig . Los Rajás tradicionales de Tondo, lod Lakandula, retuvieron los sos títulos y les sos propiedaes, anque non el poder político real, que pasó a manes de la Casa de los Solimán, los Rajás de Manila.[4] Yá dende'l sieglu XIII la relixón islámica y delles instituciones polítiques de calter musulmán enllantárense n'árees del archipiélagu filipín. L'islam adquirió cierta importancia darréu cola creación del sultanatu de Sulú a empiezos del sieglu XV y el de Maguindanao pocu dempués, que les sos influencia poder inda apreciar anguaño en delles partes de la islla de Mindanao.

Mientres la dinastía Yuan (1271–1368) y la dinastía Ming (1368–1662), florió'l comerciu ente Filipines y China, lo que llevó al establecimientu de dellos asentamientos chinos nel país. La influencia china puede apreciase nel usu de la porzolana y de dellos metales como'l plomu, la plata o l'estañu. Tamién la introducción del aráu de fierro forxáu, la fabricación de fueos artificiales y la pólvora deber a la influencia china, amás de delles creencies y costumes chines que se caltienen na actualidá.

Los xaponeses tamién dexaron la so buelga precolonial nes Filipines por aciu la enseñanza a los indíxenes de cómo fabricar ciertu tipu d'armes y ferramientes, según a adomar coríos y peces pa la crianza, unos métodos que los colonizadores españoles consideraron desaxeradamente avanzaos y en munchos casos inclusive cimeros a los usos europeos de la mesma dómina.

Colonización española editar

Antecedentes de la colonización de Filipines editar

 

Escudu de Felipe I de Castiella, usáu por Carlos I d'España antes de convertise n'emperador.

A principios del sieglu XVI ocupaba'l solio pontificiu Lleón X, proteutor de les artes y de les lletres. En 1516 pola muerte de Fernando'l Católicu, un príncipe de diecisiete años ye dueñu d'unos estaos de que la so extension y poderíu nun había exemplu nel mundu dende los tiempos d'Alejandro y Carlomagno. Carlos I d'España Emperador del Sacru Imperiu Romanu Xermánicu, rei d'España, Nápoles, Sicilia y Cerdeña, duque titular de Borgoña y archiduque d'Austria aportara al puertu de Villaviciosa onde recibiera'l Gobiernu de manes del Rexente de la Corona de Castiella, el cardenal Adriano de Utrech, futuru papa col nome d'Adriano VI.

Reinaba en Francia el caballeroso Francisco I, que la so rivalidá col Emperador amenorgólu a ser el so prisioneru de guerra por cuenta de la famosa batalla de Pavía. Enrique VIII, el brazu derechu de la Reforma gobernaba la Inglaterra; y el famosu Don Manuel que llevantara'l so país al apoxéu del so grandor, reinaba en Portugal estendiendo los sos aliendos al par d'España, á toles rexones del Orbe, coles sos empreses y conquistes, como foi'l descubrimientu de la ruta atlántica escontra les Indies pol cabu de Bona Esperanza y el descubrimientu del Brasil.

"...Constituyida España sol xeniu fondamente organizador de los Reis Católicos consiguiera la unidá nacional, base del so poder, formando de diversos estaos independientes una sola y compacta Monarquía; había eleváu á gran altor tolos ramos del saber humanu, xubiendo á cerca de cuatrocientos el númberu d'escritores que les sos obres publicar naquella dómina llamada del renacencia de les ciencies y de les artes; y había en fin adquiríu tola plenitú de la so ser, pos faciéndose conquistadora, é imponiendo la so llei á les demas naciones, fixo resonar col nome de les sos victories los cuatro partes del mundu y estendió el so dominiu hasta mas allá de les sos llendes xeográfiques..."
Felipe M. de Govantes[5]

Primer Dómina (1515-1564) editar

 
Magallanes.

Los descubrimientos, tantu los de Cristóbal Colón como los de Vasco da Gama ablucaben al mundu, cuando los portugueses andaben a la tema colos españoles en saleos atrevíos, buscando les especies de les islles Moluques. Hernando de Magallanes conxeturó la esistencia de la unión de los dos mares, Atlánticu y Pacíficu, proponiendo'l so descubrimientu al rei de Portugal. Desoyíu nesta corte allega a Valladolid en compañía del cosmógrafu Rui Faleiro onde los recibe Carlos I a quien espliquen como ye posible llegar a les Moluques por Occidente, travesando mares ensin acutar a los portugueses pol Tratáu de Tordesillas y, amás d'eso, según Faleiro, probar que les Islles de la Especiería atopar nel hemisferiu castellanu. Cola influencia de Juan Rodríguez de Fonseca, obispu de Burgos, consiguieron l'aprobación del rei Carlos I.

El 22 de marzu de 1518 Carlos I noma capitanes a Magallanes y Faleiro por que partan a la busca de les Islles de la Especiería, y en xunetu alzar al grau de comendadores de la Orde de Santiago y otorgar un conxuntu de privilexos[6]

 
Retruque de la nao Victoria (Isla Cristina, 1991) na so visita a Xapón en 2005, nel muelle de Odaiba de Tokiu.
"...Honráu col hábitu de la Orde militar de Santiago y llenu d'esperances, trasladóse Magallanes á Sevilla onde'l patriotismu del comerciu contribuyó extraordinariamente á la eficacia de los preparativos, antemanando les cantidaes necesaries. Ellí recibió l'estandarte real de manes del asistente d'aquella ciudá D. Martín de Leyva; emprestó con tola so xente'l xuramentu de fidelidá al Rei Carlos I na ilesia de Santa María de la Victoria y el día 10 d'agostu de 1519, dempués de faer públiques oraciones diose á la vela en Sanlúcar de Barrameda llevando a los sos órdenes les naves Trinidá, San Antonio, Victoria, Santiago y Concepción con doscientos trenta y cuatro homes y cebera pa dos años. ..."
Felipe M. de Govantes[7]

Percorriendo dos mil llegües nel mar del Sur dende fin de payares de 1520 hasta marzu de 1521, afayen dos formoses islles habitaes por idólatres. Yeren parte de les Marianes y nelles llograron agua y cebera. La espedición viose entós salvada.

 
Mapa del primer viaxe de circumnavegación mundial, con salida y llegada a Sevilla y amosando la so escala enllargada en Sanlúcar de Barrameda (Cádiz), España.

La primer visita rexistrada pel mundu occidental dar cola llegada del portugués Fernando de Magallanes a la islla de Homonhon, al sureste de Samar el 16 de marzu de 1521, viaxando so la bandera d'España y que morrió na Batalla de Mactán n'interviniendo pa sofitar al rajá Humabon de Cebú, nuna guerra ente faiciones rivales.

Sultanatos y rajanatos de Filipines (1200-1589) editar

Cuando'l españoles llegaron a Filipines esistía yá un bon númberu d'estaos establecíos, dalgunos de los cualos esistieren dende faía más de seis siglos. El más tempranamente establecíu foi'l reinu de Tondo nel sieglu X, ente que el rajanato de Cebú o la confederación de Madja-as remontar al sieglu XIII. El reinu de Manila fuera establecíu hacia 1500.

Los primeros asentamientos españoles permanentes na islla de Cebú empezaron cola espedición de Miguel López de Legazpi en 1565, quien con tan solu cinco barcos y cuatrocientos homes acompañaos de cinco monxos agustinos, y reforzáu en 1567 por otros doscientos soldaos, pudo repeler a los portugueses y empezar la era de la colonización española que duraría más de tres siglos. El so nietu, Juan de Salcedo, con cuarenta y cinco homes conquistó'l norte de Luzón (les provincies de Zambales, Pangasinán, La Unión, Ilocos y la mariña de Cagayán), y aseguró la sumisión de los sos pueblos al dominiu español.

López de Villalobos renombró les islles Filipines n'honor del Infante d'España, el futuru Felipe II, pocu dempués de la llegada de los españoles a les islles. Mientres el dominiu español, unificóse políticamente l'archipiélagu qu'enantes taba compuestu por un ciertu númberu d'estaos y ciudaes-estáu independientes. Munchos d'estos estaos teníen l'islam como relixón principal y teníen accesu a rutes comerciales que los conectaben a Asia y al restu del mundu musulmán. Los españoles introducieron los sos códigos basaos nel derechu romanu, según la imprenta y el calendariu gregorianu, que sustituyó en munchos estaos al calendariu musulmán.

La llegada de los españoles al archipiélagu filipín supunxo'l frenu a la paulatina espansión islámica escontra'l norte del archipiélagu. Al llegar la espedición de Magallanes, nel añu 1521, l'islam taba establecíu en dellos llugares de Mindanao, Joló, en contornes tagalas de Luzón, en Palawan y nes islles Calamianes, anque d'una forma bien laxa, sobremanera nos trés últimos llugares. Cola unviada de flaires agustinos a la ciudá de Cagayán d'Oru, al norte de la islla de Mindanao, detúvose la meyora del islam na contorna. Inclusive la Santa Sede intentó facilitar la conversión al cristianismu concediéndo-yos a los habitantes de la islla privilexos tales como quedar exentos de la xurisdicción del Tribunal de la Santa Inquisición, nun tar suxetos a munches torgues matrimoniales llexislaos, y nun tener que pagar diezmos nin primicias.

El conflictu colos musulmanes entró en víes de solución en 1645, cuando'l sultán Kudarat y los demás xefes de Mindanao dexaron parte del so territoriu a los españoles y dexaron el llabor de los misioneros nos sos dominios, ente que los españoles reconocieron la soberanía de los líderes musulmanes. Amás, se delimitaron los territorios ocupaos polos musulmanes y los vencíos a los españoles y dexóse predicar a los misioneros cristianos nos territorios de los musulmanes.

Virreinatu de Nueva España (1565-1821) editar

 
Mapa del Virreinatu de Nueva España en 1794. Anterior a la paz de Basilea y al abandonu del Fuerte de San Miguel na isla de Vancouver.

El territoriu de les Filipines foi gobernáu pol Virreinatu de Nueva España dende 1565 hasta la independencia de Méxicu en 1821. Hasta entós les islles yeren alministraes dende la Ciudá de Méxicu y controlaes al traviés del puertu d'Acapulco, na mariña novohispana del Pacíficu. Nun foi hasta la independencia de Méxicu cuando pasaron a ser alministraes direutamente per Madrid.

El 28 d'abril de 1750 en Panique, obispáu de Nueva Segovia, provincia de Pangasinán recibió'l bautismu don Fernandu I Alimudín, tituláu rei de Joló.[8]

 
Mapa de la Capitanía Xeneral de les Filipines.

En 1785 el rei Carlos III d'España crea la Real Compañía de les Filipines asumiendo les funciones qu'hasta esi momentu había veníu desenvolviendo la Real Compañía Guipuzcoana de Caraques. Impulsada por empresarios vascos tuvo'l monopoliu de la industria del comerciu y sirvió pa caltener una actividá estable ente Asia y España y reforzó el papel de Filipines na redolada asiática. Sicasí, amenorgó los derechos de monopoliu de les demás compañíes del imperiu lo que dio llugar a problemes sobre competencies colos qu'operaben con productos similares con América. Más graves fueron los conflictos colos mesmos filipinos, qu'usaben la ruta con Acapulco pa les sos actividaes y col Reinu Xuníu, que caltenía'l comerciu asiáticu como primer potencia. Estos problemes derivaron nuna progresiva decadencia del proyeutu a partir de 1794, quedando práuticamente inoperativa a finales del sieglu XVIII y empiezos del XIX. Mientres la rexencia de María Cristina en nome de Sabela II, la compañía foi eslleida.

La Diputación Provincial de les Islles Filipines foi un órganu creáu en 1813 pola Xunta Cimera Provincial dependiente de la Xunta Suprema Central Gubernativa d'España ya Indies, creada como gobiernu temporal d'España en plena guerra del Francés.

En 1814 Fernandu VII reinstauraría el absolutismu, polo que les diputaciones provinciales quedaron abolíes hasta'l pronunciamientu lliberal del Rafael del Riego de 1820, que daría llugar al so resurdimientu.

Mientres el periodu español fundáronse numberoses ciudaes y nucleos urbanos, creóse muncha infraestructura, introduciéronse dellos cultivos y ganaos. El comerciu florió. Los misioneros españoles cristianizaron a la mayoría de la población y fundaron escueles, universidaes y hospitales por toles islles.

De la Revolución filipina a la independencia editar

Revolución filipina editar

A la fin del sieglu XIX desenvuélvese un movimientu independentista, el Katipunan, que s'enfrentaría nun conflictu armáu col gobiernu colonial español y daría llugar a la llamada Revolución filipina. Unu de los personaxes clave d'esti movimientu foi José Rizal, ciruxanu oftalmólogu y novelista, inxustamente acusáu de ser miembru del Katipunan, pero'l so asesinatu poles autoridaes españoles en 1896 fixo d'él un mártir nacional y reforzó la resistencia al réxime colonial. Otros personaxes claves fueron Andrés Bonifacio fundador del Katipunan y el xeneral Emilio Aguinaldo otru de los líderes del movimientu independentista.

Tres la intervención d'Estaos Xuníos mientres la Guerra Hispanu-Americana, que nun principiu manifestó que solo quería ayudar a los rebeldes a algamar la independencia, producióse la derrota española cola proclamación d'independencia y l'establecimientu de la Primer República Filipina.

Gobernadores editar

Vease: Gobernadores de Filipines.

El Real Gobernador Xeneral de les Filipines dirixó esta colonia española hasta'l so trespasu a los Estaos Xuníos d'América. El gobernador tamién tenía'l títulu de capitán xeneral, un rangu militar conferíu poles Cortes españoles. Estos gobernantes controlaron dende la estratéxica posición de Manila a les islles Filipines y al restu de les Indies Orientales españoles dende 1565 a 1821, fecha en que dexen de formar parte del Virreinatu de Nueva España y pasen a constituyir una capitanía xeneral aisllada hasta 1898, subsistiendo hasta 1899 colos archipiélagos de les Carolines, Marianes y Paláu.

Guerra d'España y Estaos Xuníos editar

Vease: Guerra d'España y Estaos Xuníos.

Mientres la Guerra d'España y Estaos Xuníos, los Estaos Xuníos fomenten el movimientu independentista en Filipines y depués entartallen la presencia militar española. El 10 d'avientu de 1898, el Tratáu de París que pon fin a la guerra hispanu-norteamericana, establez qu'España dexe les sos últimes colonies, inclusive les Filipines, por 20 millones de dólares pero ente 1899-1900 tiense que faer un nuevu tratáu de París polos castros de Simbuctú y Cagayán y amás condergóse-yos por ayudar a los filipinos contra les sos tropes dende esos castros.

El 23 de xineru de 1899 promulgóse la Constitución de la República Filipina, y Aguinaldo foi nomáu presidente de la República. Darréu, Emilio Aguinaldo, ante la entruga del periodista Guillermo Gómez Rivera sobre si penar de daqué de la so vida declaró:

Sí. Toi penáu en bona parte por llevantame contra España y, ye por eso, que cuando se celebraron los funerales en Manila del Rei Alfonso d'España, yo presentéme na catedral pa sorpresa de los españoles. Y preguntáronme por qué viniera a los funerales del Rei d'España en contra del cual alcé en rebelión… Y, díxi-yos que sigue siendo'l mio Rei porque so España siempres fuimos súbditos, o ciudadanos, españoles pero qu'agora, so los Estaos Xuníos, somos tan solo un Mercáu de consumidores de les sos esportaciones, cuando non paries, porque nunca nos fixeron ciudadanos de nengún estáu d'Estaos Xuníos… Y los españoles abriéronme pasu y tratáronme como'l so hermanu naquel día tan significativu…
16 d'Avientu de 1958.[9]

Guerra ente Filipines y Estaos Xuníos editar

El gobiernu d'Estaos Xuníos asegurara a los rebeldes filipinos que'l so únicu interés moraba en ganar a España, y de camín, ayudar a los filipinos a consiguir la independencia. El presidente d'Estaos Xuníos McKinley declarara públicamente que l'anexón de les Filipines, "sería, d'alcuerdu al nuesu códigu moral, una agresión criminal". Pero tres la derrota d'España los Estaos Xuníos volver contra los filipinos, quien-yos habíen proporcionáu importante ayuda militar ya información loxística, y apoderáronse de les Filipines convirtiéndola nuna colonia d'Estaos Xuníos. McKinley esplicaría que "los filipinos yeren incapaces d'autu-gobernase", y que Dios indicáralu que nun podíen faer otra cosa más que "educalos y cristianizarlos", a pesar de que les Filipines yá fueren cristianizadas polos españoles a lo llargo de dellos sieglos, daqué normal si tener en cuenta una anéudota que cunta que cuando-y anunciaron la toma de Manila, tuvo que buscar les Filipines nun mapa pos desconocía onde s'allugaben.

Yo caminaba pola Casa Blanca, nueche tres nueche, hasta medianueche; y nun siento vergüenza al reconocer que más d'una nueche cayí de rodíes y clamié lluz y guía al Dios Toupoderosu. Y una nueche, tarde, recibí La so orientación, nun sé cómo, pero recibir: primero, que nun tenemos de devolver les Filipines a España, lo que sería cobarde y deshonroso; segundu, que nun tenemos d'apurrir les a Francia nin a Alemaña, los nuesos rivales comerciales nel oriente, lo que sería indignu y mal negociu; terceru, que nun tenemos de dexar -y les a los filipinos, que nun tán preparaos p'autu-gobernase y llueu sufriríen peor desorde y anarquía qu'en tiempos d'España; y cuartu, que nun tenemos más alternativa que recoyer a tolos filipinos y educalos y alzalos y civilizalos y cristianizarlos, y pola gracia de Dios faer tou lo que podamos por ellos, como próximos por quien Cristu tamién morrió. Y entós, volví a la cama y dormí fondamente, y a la mañana siguiente mandé llamar al inxenieru xefe del Departamentu de Guerra (el nuesu creador de mapes) y díxi-y que punxera a les Filipines nel mapa de los Estaos Xuníos, ¡y ellí tán, y ellí van quedar mientres yo seya presidente!
William McKinley[10]


 
Viñeta d'un periódicu d'Estaos Xuníos onde se denunciaba como soldaos norteamericanos fusilaben a neños filipinos mayores de 10 años.

Cuando l'acabante proclamar Gobiernu de Filipines comprobó que fuera engañáu, y qu'en realidá les tropes d'Estaos Xuníos moviérense a Filipines pa invadir el país, proclamó una declaración de guerra contra los Estaos Xuníos el 2 de xunu de 1899.

Aguinaldo dirixó les tropes filipines contra les fuercies cimeres en númberu de los ocupantes. El 23 de marzu de 1901 foi prindáu poles fuercies d'Estaos Xuníos en Palanan, provincia de Isabela, gracies a una estrataxema escurrida pol xeneral Frederick Funston, na que los soldaos d'Estaos Xuníos asemeyaron rindise.

Puestu ante l'alternativa de ser sumariamente executáu o arrenunciar a l'aición militar y aceptar la soberanía d'Estaos Xuníos, Aguinaldo dexó y robló la rindición el 1 d'abril de 1901. Magar l'esfotu de focos aisllaos de resistencia que siguieron combatiendo pola independencia hasta 1913, cola rindición d'Aguinaldo oficializóse la ocupación d'Estaos Xuníos de les Filipines.

La Guerra Filipín-Americana tuvo como resultáu perdes masives na población filipina, dexando un númberu total de baxes na parte filipina en más d'un millón de muertos, munchos d'ellos civiles. Dellos episodios d'esti enfrentamientu fueron especialmente crueles, como les órdenes del entós comandante americanu, Jacob Smith, diciendo a les sos tropes que "cuanto más asesinéis, mayor prestar vais dame". Smith amás ordenó a los sos soldaos matar a tolos homes, muyeres y neños mayores de 10 años, en respuesta a la masacre de Balangiga, una aición militar de la guerrilla filipina, que llanzó un ataque sorpresa contra la infantería d'Estaos Xuníos. La vengación, descargada sobre la población civil inocente de Samar provocó más de 50 mil muertos.

Ocupación d'Estaos Xuníos editar

El 31 d'avientu de 1916 entámase territorialmente l'archipiélagu sobre la base de trés grandes divisiones: trenta y seis provincies, los siete provincies del Departamentu de Mindanao y Sulu, y el territoriu de la ciudá de Manila.[11]

Los trenta y seis provincies son les siguientes: Albay, Dambos Camarines, Antique, Bataan, Batanes, Batangues, Bohol, Bulacan, Cagayan, Capiz, Cavite, Cebú, Ilocos Norte, Ilocos Sur, Iloilo, Isabela, Llaguna, La Unión, Leyte, Mindoro, Misamis, Mountain Province, Nueva Ecija, Nueva Vizcaya, Negros Occidental, Negros Oriental, Palawan, Pampanga, Pangasinan, Rizal, Samar, Sorsogon, Surigao, Tarlac, Tayabas y Zambales.

Les provincies del Departamentu de Mindanao y Sulu son les siguientes: Agusan, Bukidnon, Cotabato, Davao, Lanao, Sulu y Zamboanga.

La ciudá de Manila va cuntar con una xurisdicción independiente, de cuenta que nun va tar incluyida nel territoriu d'una provincia, pero, a falta de disposiciones especiales, el términu "provincia" puede ser interpretáu pa incluyir la ciudá de Manila, col propósitu de dar cumplimientu a les lleis d'aplicación xeneral.

Segunda Guerra Mundial y ocupación xaponesa editar

La invasión xaponesa empezó'l 8 d'avientu de 1941. Les fuercies d'Estaos Xuníos, ayudaes por numberosos efeutivos filipinos, sol mandu del Xeneral Douglas MacArthur, fueron forzaes a retirase a la Península de Batán, anque la so resistencia siguió hasta abril.

 
Fotografia de Intramuros destruyíu n'abril de 1945.

Dempués de la so rindición, los sobrevivientes fueron conducíos hasta Batán, na que foi conocida como la Marcha de la muerte de Batán. La resistencia aliada siguió per un mes más na islla fortaleza de Correxidor.

El 14 d'ochobre de 1943, proclamóse la Segunda República Filipina, un gobiernu dependiente de Xapón. José P. Laurel, ex-collaborador de Quezón foi nomáu presidente poles autoridaes xaponeses. Nesi añu produció'l incidente Laurel nel que se vieron arreyaos, amás de los filipinos, los norteamericanos y españoles.

En 1944 les tropes del Xeneral MacArthur desembarcaron na isla de Leyte, produciéndose la batalla del Golfu de Leyte, dende'l 23 d'ochobre hasta'l 26 d'ochobre de 1944, la batalla naval más grande de la hestoria del mundu modernu.

Tres Varsovia y Stalingráu, Manila foi una de les ciudaes que más destrucciones sufrieron. Más de 50 000 civiles morrieron, munchos asesinaos como foi'l casu de los 50 españoles que s'atopaben nel consuláu cuando foi asaltáu polos nipones. El 11 d'abril de 1945 el gobiernu d'España, poles otomíes cometíes en Intramuros, ruempe les sos rellaciones diplomátiques col Imperiu Xaponés.[12] De los cerca de 1300 misioneros católicos españoles, presentes entós nel archipiélagu, siquier 66 morrieron mientres la guerra, munchos d'ellos asesinaos polos xaponeses.[13]

Independencia editar

Dempués de la guerra, el 4 de xunetu de 1946, Estaos Xuníos concedió finalmente la independencia a les Filipines.[14]

En llogrando la independencia, les Filipines destacó como unu de los países más avanzaos y desenvueltos de toa Asia. Pero nes décades de la post-guerra, el desenvolvimientu ralentizóse por cuenta de una escasa crecedera económica y una corrupción xeneralizada, ente otros factores.

Gobiernu de Manuel Rojas (1946-1948) editar

N'abril de 1946 celebráronse eleiciones que fueron ganaes por Manuel Rojas, quien se convirtió asina nel primer presidente de la República independiente de Filipines.

Sicasí, la economía de Filipines siguió siendo totalmente dependiente de la economía de los Estaos Xuníos. Amás, un pactu d'asistencia militar roblar en 1947, concediendo a los Estaos Xuníos un contratu d'arrendamientu por 99 años sobre base militares designaes nel país (el contratu d'arrendamientu amenorgóse darréu a 25 años a partir de 1967).

Gobiernu de Elpidio Quirino (1948-1953) editar

Rojas morrió de secute d'un ataque al corazón n'abril de 1948, y el vicepresidente, Elpidio Quirino, foi alzáu a la presidencia. Foi candidatu a presidente por derechu propiu en 1949, ganando a José P. Laurel y ganando un mandatu de cuatro años.

Gobiernu de Ramon Magsaysay (1953-1957) editar

 
Presidente y Sra. Magsaysay con Eleanor Roosevelt nel Palaciu de Malacañang.

Col sofitu de los Estaos Xuníos, Magsaysay foi escoyíu presidente en 1953. Prometió reformes económiques radicales, y avanzó la reforma agraria, promoviendo midíes discutinios como'l reasentamiento de la población probe del norte, tradicionalmente católica, en zones musulmanes. Ramon Magsaysay yera bien popular ente la xente del pueblu, y la so muerte nun accidente d'avión en 1957 supunxo un duru golpe pa la moral nacional.

Gobiernu de Carlos P. García (1957-1961) editar

Carlos P. García asumió la presidencia tres la muerte de Magsaysay, y foi escoyíu pa un nuevu mandatu de cuatro años tres les eleiciones de payares d'esi mesmu añu. El so gobiernu fixo fincapié na tema nacionalista de los "filipinos primeru", argumentando que'l pueblu filipín tendría de tener la oportunidá d'ameyorar la economía del país.[15] El gobiernu de Carlos P. García foi perdiendo sofitu popular por cuenta de temes de corrupción a midida que la so xestión avanzaba.

Gobiernu de Diosdado Macapagal (1961-1965) editar

Diosdado Macapagal foi escoyíu presidente nes eleiciones de 1961, ganando a García, que se presentaba a la reeleición. La política esterior Macapagal buscó estrechar más les rellaciones coles naciones vecines d'Asiasobremanera con Malasia ya Indonesia.

Les negociaciones colos Estaos Xuníos sobre les bases militares provocaron un sentimientu antiamericanu. En particular, la celebración del Día de la Independencia de Filipines foi modificáu del 4 de xunetu al 12 de xunu, pa conmemorar el día en que Emilio Aguinaldo declaró la independencia d'España en 1898.

Gobiernu de Ferdinand Marcos (1965–1986) editar

Macapagal presentar pa la reeleición en 1965, pero foi ganáu pol so antiguu compañeru de partíu, el presidente del Senáu Ferdinand Marcos, quien se pasara al Partíu Nacionalista. Ferdinand Marcos, foi'l primer presidente filipín non hispanofalante, magar el so hispanofilia foi darréu reconocida.

De primeres de la so presidencia, Marcos empecipió ambiciosos proyeutos d'obres públiques ya intensificó la recaldación d'impuestos, lo que condució al país a una relativa prosperidá económica mientres la década de 1970.

 
El presidente Marcos y la so muyer Imelda nuna ceremonia oficial na base d'Estaos Xuníos de Clark

Marcos foi reelixíu presidente en 1969, convirtiéndose nel primer presidente de Filipines que consiguía un segundu mandatu. Sicasí, mientres la so segunda llexislatura, la economía ralentízose, y alegando una creciente fola d'anarquía y una amenaza d'una insurxencia comunista, Marcos declaró la llei marcial el 21 de setiembre 1972. Marcos, gobernando por decretu, llindó la llibertá de prensa y otres llibertaes civiles, cerró'l Congresu y los centros de los medios de comunicación, y ordenó l'arrestu de los líderes de la oposición y activistes militantes, incluyíos los sos más acérrimos críticos, como'l senadores Benignu Aquino, Jr., Jovito Salonga y José Diokno.

Anque Marcos afirmó que la llei marcial yera'l preludiu a la creación d'una "nueva sociedá", basada en nuevos valores sociales y políticos, tanto él, como los sos allegaos, ya inclusive la so propia esposa, Imelda Marcos, participaron viviegamente na corrupción rampante.[16]

En 1983, el líder de la oposición Benignu Aquino, Jr. foi asesináu nel Aeropuertu Internacional de Manila al so regresu a Filipines, dempués d'un llargu periodu d'exiliu. Esti eventu supunxo l'empiezu de la animosidad popular contra Marcos con una socesión d'eventos, que remató nes eleiciones presidenciales de Filipines de febreru de 1986. Tola oposición xunir pa sofitar a la vilba de Aquino, Corazón Aquino.

Por cuenta de estrecha rellación ente Estaos Xuníos y Marcos, el gobiernu d'Estaos Xuníos siguió sofitándo-y a pesar de que yera conocedor de la corrupción masiva y los abusos de los derechos humanos. La pacífica y nada sangrienta Revolución Popular llogró finalmente desbancar a Marcos, quien voló a Ḥawai a bordu d'un helicópteru militar de los Estaos Xuníos, a onde foi exiliáu el restu de la so vida. D'esta manera llogró'l regresu de la democracia al país ya instalóse a Corazón Aquino como presidente'l 25 de febreru de 1986.

Gobiernu de Corazón Aquino (1986-1992) editar

 
Corazón Aquino, presidente dende 1986 a 1992

Cola Revolución del Poder Popular, l'ascensión de Corazón Aquino al poder marcó'l reestablecimientu de la democracia nel país. Aquino formó darréu un gobiernu revolucionariu pa normalizar la situación, ya instauró una Constitución de "Llibertá" transitoria, que restauró les llibertaes civiles y desmanteló la fuertemente enraigonada burocracia de la dómina de Marcos.

A pesar de la euforia siguiente al derrocamientu del gobiernu de Marcos, Aquino tuvo qu'enfrentase al gran desafíu de restaurar la nación. A pesar de la so enorme popularidá personal y de la nueva constitución, Aquino siguió enfrentándose a repitíos intentos de golpes d'Estáu militares y a la insurrección comunista. Los fieles a Marcos siguieron oponiéndose al gobiernu, rematando nun intentu fallíu de xunetu de 1986 d'establecer un gobiernu rival nel Hotel Manila, con Arturo Tolentino como presidente temporal. Una amenaza más seria vieno del intentu de golpe d'Estáu n'agostu de 1987 que se repitió n'avientu de 1989. Dambos golpes militares taben lideraos pol Coronel Gregorio Honasan. L'alministración de Aquino tuvo de cutio llarada de rumores d'intentos de golpes d'Estáu.

Toes estes intentonas golpistes contribuyeron a acentuar la inestabilidá político y económico del país. La crecedera económica tamién se vio enzancada amás por una serie de desastres naturales, incluyendo la erupción en 1991 del Monte Pinatubo, que dexó 700 muertos y 200.000 persones ensin llar. Los efeutos de dicha erupción sentir en tol mundu. Unvió grandes cantidaes de gases escontra la estratosfera, más que cualesquier otra erupción dende la de Krakatoa en 1883. Los gases emitíos producieron una capa global d'ácidu sulfúrico mientres los meses siguientes, que producieron que la temperatura en tol planeta baxara aproximao 0,5 °C.

En 1991, Aquino aprobó'l Códigu del Gobiernu Llocal, que devuelve poderes gubernamentales nacionales a los gobiernos llocales. El nuevu códigu realzó'l poder de les unidaes de gobiernos llocales pa decretar midíes llocales nos impuestos, y aseguró una parte pa la renta pública nacional.

Gobiernu de Fidel V. Ramos (1992-1998) editar

Nes eleiciones filipines de 1992, Aquino sofitó a Fidel V. Ramos, ex-xefe d'Estáu Mayor mientres el gobiernu de Ferdinand Marcos, que la so deserción al partíu de Aquino foi decisiva pal trunfu de la revolución popular. Esta decisión foi impopular ente munchos de los sos partidarios, incluyendo la Ilesia Católica, una y bones Ramos ye Protestante. Anque Ramos llogró tan solo el 23,6% de los votos, foi abondu p'asoceder a Aquino como presidente'l 30 de xunu de 1992.

Mientres la so presidencia, el país esperimentó un notable desenvolvimientu económicu. Ramos intentó cortar y reestructurar la esaxerada burocracia del país y procesó a los grandes evasores d'impuestos. Dicir d'él que supo caltener la estabilidá del país a pesar d'enfrentase a la insurxencia comunista, al movimientu islámicu separatista en Mindanao y a la crisis financiera asiática de 1997.

Gobiernu de Joseph Estrada (1998-2001) editar

Joseph Estrada, un ex actor de cine que sirviera como vicepresidente de Ramos, foi escoyíu presidente por una aplastante victoria en 1998. Mientres la so campaña eleutoral comprometer a ayudar a los probes y desenvolver el sector agrícola del país, lo que-y apurrió una gran popularidá, especialmente ente los probes.

Sicasí la so presidencia llueu foi escorrida por escándalos de sobornu y de corrupción. El 20 de xineru de 2001 el Tribunal Supremu destituyir, y foi sustituyíu pola entós vicepresidenta Gloria Macapagal-Arroyo, quien n'ochobre de 2007 indultó-y de les inhabilitaciones por corrupción.

Gobiernu de Gloria Macapagal-Arroyo (2001-2010) editar

Gloria Macapagal-Arroyo, fía del anterior presidente Diosdado Macapagal, proclamóse presidente en 2001 y foi reelixida en 2004, convirtiéndose na decimocuarta presidente de Filipines y la segunda muyer n'ocupar el cargu. Nel añu 2005, foi mentada na revista Forbes como la cuarta muyer más poderosa del mundu. Gloria Macapagal recuperó la tradición de presidentes hispanofalantes, yá que l'español ye una de les sos llingües maternes.

Nel aspeutu económicu carauterizar por una xestión lliberal y un manexu austeru del presupuestu. Una de les sos primeres órdenes como presidente foi la so establecer la prohibición a los miembros de la so familia d'establecer tratos económicos con oficiales del Gobiernu. Intentó promover el turismu en Filipines.

El so gobiernu viose llaráu de numberoses tentatives de derrocamientu. El 1 de mayu de 2001, miles de siguidores d'Estrada colaron contra'l palaciu presidencial, ya intentaron una revolución, coles mires de reponer na presidencia al ex presidente Estrada. El 26 de xunetu de 2003, un grupu de 300 oficiales militares esixó l'arrenunciu de la presidente, acusándola de corrupción.

Gobiernu de Benignu Aquino III (2010-2016) editar

Benignu Aquino III, fíu de Benignu Aquino, l'históricu líder asesináu de la oposición democrática contra la dictadura de Ferdinand Marcos y de Corazón Aquino, que se convertiría en Presidenta de Filipines tres la cayida de la dictadura de Marcos, tomó posesión del cargu de presidente de la nación el 30 de xunu del 2010, en ganando les eleiciones del 10 de mayu.

Gobiernu de Rodrigo Duterte (2016-) editar

Rodrigo Duterte ye electu presidente de Filipines al ganar les eleiciones del 9 de mayu del 2016, Hora Llocal de Filipines cuando'l 30 de xunu del 2016 postular a la Presidencia de la República de Filipines.

El 9 d'avientu del 2016 cuando dio'l so 1° Informe de Gobiernu faló alrodiu de que los docentes filipinos d'español taben enseñando a los sos alumnos con faltes d'ortografía, ayudó a les víctimes del tifón Yolanda y los diversos terremotos filipinos.

Tamién dio discursos porcaces al grau que Dios alvirtió-y que si dicía groseríes diba estrellar l'avión presidencial polo que se volvió cristianu al grau que declaró'l Mes de la Biblia en Filipines xunto con Manny Pacquiao.

Punxo una llei que diz cero tolerancia a la delincuencia entamada, prohibió les bébores alcohóliques n'hores determinaes, según estableció llendes estrictes de velocidá.

Situación actual editar

Anguaño, la crecedera económica en Filipines ye moderáu, englobado dientro del área económica del sureste asiáticu y ayudáu poles contribuciones d'una importante población de trabayadores filipinos emigraos.

El país recibe amás numberoses inversiones y ayudes estranxeres de países como Corea, Xapón, Estaos Xuníos o España. Estes inversiones tienen llugar nos sectores de les teunoloxíes de la información y la comunicación y tamién nos sectores d'enerxíes anovables.

El sur del paíssobremanera la islla de Mindanao, sufre regularmente d'atentaos terroristes per parte de los movimientos separatistes musulmanes como Abu Sayyaf y el Frente Moru de Lliberación Islámica.

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. «The Llaguna Copperplate Inscription» (14 de xunetu de 2006). Archiváu dende l'orixinal, el 5 de febreru de 2008. Consultáu'l 5 de febreru de 2008.
  2. El Sánscritu na llingua Tagala, Trinidá Hermenegildo Pardo de Tavera y la lliteratura popular
  3. *Scott, William Henry (1994). Barangay: Sixteenth Century Philippine Culture and Society. Quezon City: Atenéu de Manila University Press. ISBN 971-550-135-4.
  4. Santiago, Luciano P.R., The Houses of Lakandula, Matanda, and Soliman [1571-1898]: Genealogy and Group Identity, Philippine Quarterly of Culture and Society 18 [1990]
  5. Compendiu de la Historia de Filipines, Imprenta del Colexu de Santu Tomás, al cargu de G. Nemeje, Manila, 1877, páxina 14.
  6. Xavier de Castro (dir.) (préf. de Carmen Bernand y Xavier de Castro), Le voyage de Magellan (1519-1522). La relation d'Antonio Pigafetta & autres témoignages, coleición «Magellane». París: Chandeigne, 2010, 1088 p.326-28: .
  7. Compendiu de la Historia de Filipines, Imprenta del Colexu de Santu Tomás, al cargu de G. Nemeje. Manila, 1877. páxina 20.
  8. Vicente Barrantes. Guerres piráticas de Filipines: contra mindanaos y joloanos. Madrid, 1878 (Imp. de Manuel G. Hernández). Reimpreso en 2004, páxina 23.
  9. «ENTREVISTA COL PRESIDENTE EMILIO AGUILANDU Y LA SO SEÑORA, DOÑA MARÍA AGONCILLO» (Kawit, Cavite. Avientu 16, 1958).
  10. Fonte: General James Rusling, “Interview with President William McKinley” nel diariu The Christian Advocate del 22 de xineru de 1903, páx. 17. Citáu en Schirmer, D. y S. Rosskam Shalom (eds.), The Philippines Reader. Boston: South End Press, 1987, páxs. 22–23.
  11. Official Gazette: ACT NON. 2657 AN ACT CONSISTING AN ADMINISTRATIVE CODE CHAPTER 2 Political Grand Divisions and Subdivisions
  12. F. Rodao, Franco y l'Imperiu Xaponés, Barcelona, 2002.
  13. D. Arasa, Los españoles y la guerra del Pacíficu, Barcelona, 2001, páxina 373.
  14. (4 de xunetu de 1946) Treaty of Xeneral Relations between the Republic of the Philippines and the United States of America. Chanrobles law library. Consultáu'l 30 de payares de 2007.
  15. «Carlos Garcia: Unheralded nationalist». Philippine News Online. Archiváu dende l'orixinal, el 26 d'ochobre de 2006. Consultáu'l 20 d'avientu de 2007.
  16. «Country Profile: Philippines, March 2006». U.S. Library of Congress. Consultáu'l 22 d'agostu de 2006.

Enllaces esternos editar