Revolución belxicana

(Redirixío dende Revolución belga)

Na Revolución belga de 1830 alzáronse los habitantes de les provincies del sur del Reinu Xuníu de los Países Baxos contra la hexemonía de les provincies nortices, mayoritariamente protestantes. En poques selmanes d'agostu y setiembre la rebelión llogró la secesión de Flandes y la Valonia y la formación de Bélxica. Namái parte de Luxemburgu permaneció hasta 1890 en unión personal col Reinu Xuníu de los Países Baxos.

Revolución belxicana
Parte de Revoluciones de 1830 (es) Traducir
Fecha 25 agostu 1830 → 21 xunetu 1831
Llugar Bélxica y Mar del Norte
Resultáu Decisiva victoria belga: Tratáu de Londres.
Consecuencies
Belixerantes
Bélxica Países Baxos
Comandantes
Félicité Robert de Lamennais
Charles Rogier
Louis de Potter
Guillermu I de los Países Baxos
Guillermo d'Orange
[editar datos en Wikidata]

Del sieglu XIV al XVI el norte y el sur tuvieron xuníos y compartieron la mesma hestoria, primero como Países Baxos Borgoñonos y más tarde como Países Baxos Españoles. Mientres la Reforma Protestante y la Guerra de los Ochenta Años llograron la independencia los siete Provincies Xuníes de los Países Baxos Holandeses. En 1815, tres el Congresu de Viena norte y sur xunir de nuevu xunto al Principáu de Liexa. Les divisiones relixoses, llingüístiques y económiques, que se produxeren mientres los aproximao 250 años de separación, punxéronse llueu de manifiestu de forma dramática. La consecuencia foi esta revolución burguesa y lliberal nel contestu de la Revolución de Xunetu francesa. El nuevu estáu belga foi reconocíu como totalmente independiente en 1839. Mientres estos años forxóse un sistema políticu que los sos fundamentos permanecieron hasta güei.

Bélxica y los Países Baxos hasta 1815 editar

Historia conxunta editar

Los territorios qu'entienden los actuales Países Baxos, Bélxica y Luxemburgu, sacante la Diócesis de Liexa, tuvieron na Edá Media xuníos cultural y políticamente, pertenecieron dende los sieglos XIV/XV hasta'l XVI a los Países Baxos Borgoñonos, y más tarde a la Circunscripción de Borgoña nel Sacru Imperiu Romanu Xermánicu. El Condáu de Flandes y el Ducáu de Brabante, coles sos ciudaes (Amberes, Bruxes, Gante, Bruxeles, Mechelen y Ypres) tuvieron un importante papel na rexón de los Países Baxos.

En 1464 axuntar por primer vegada los Estaos Xenerales de los Países Baxos en Bruxes, y el tribunal supremu axuntar en Mechelen. De la Casa de Borgoña pasaron por heriedu a la Casa d'Habsburgu y esperimentaron una dómina dorada sol gobiernu del emperador Carlos V. Tres la so abdicación, el mandu sobre los Países Baxos Españoles pasó al so fíu Felipe II d'España.

Historia por separáu editar

 
Les 17 provincies de los Países Baxos y la Diócesis de Liexa (en verde), 1477.
 
Unión d'Utrecht, Unión d'Arres y Diócesis de Liexa (verde), 1579.

La separación producir mientres la Reforma. En primer llugar fueron les provincies de fala neerlandesa y bona parte del sur de los Países Baxos Alemanes captaes pol calvinismu. De siguío desamarróse la Guerra de los Ochenta Años ente España y les rexones autoproclamadas protestantes. Ente que les provincies valones reconocieron espresamente na Unión d'Arres tar so la soberanía española, los territorios del norte aliar na Unión d'Utrecht. En 1581 les provincies del norte se disociaron na República de los Siete Países Baxos Xuníos del control español y del Sacru Imperiu, col que-y xuníen unos débiles llazos.

La cayida d'Amberes en 1585 marcó un puntu d'inflexón na hestoria de dambos países. El sur permaneció n'España y foi recatolizado. Munchos intelectuales, artistes y comerciantes fuxeron al norte, onde espuntaba la Edá d'oru de los Países Baxos, ente que les rexones del sur permanecieron so la monarquía absolutista de los Austria. Tuvieron sol mandu d'un gobernador que reinaba dende Bruxeles. La guerra, casi ininterrumpida, con España terminar en 1648 cola Paz de Westfalia, que consolidó la separación ente norte y sur. La desaguada del Escaldia quedó na parte de la Unión, lo qu'atayó'l comerciu d'Amberes al perder asina la comunicación direuta col mar.

Mientres los años de la rivalidá ente los Habsburgu y Francia, los Países Baxos Españoles fueron un escenariu de guerra habitual y nel Tratáu de los Pirineos (1659) y la Guerra de Devolución (1667–1668) importantes places, como Lille, Arres, Cambrai y el condáu d'Artois pasaron al control francés. Tres la Guerra de Socesión española y la firma del Tratáu d'Utrecht, los hasta entós Países Baxos Españoles fueron axudicaos a los Habsburgu austriacos en 1714 y pasaron a llamase Países Baxos Austriacos.

La evolución dende la Revolución francesa editar

 
Países Baxos Austriacos y el Principáu de Liexa, 1786.[1]

En 1789 les hostilidaes del Ducáu de Brabante col Emperador José II dieron llugar a la Revolución de Brabante, sol mandu de Hendrik van der Noot y Jan Frans Vonck, que desaguó'l 11 de xineru de 1790 na declaración d'independencia de los Etats Belgiques Unis (Estaos Xuníos Belgues). Esta república confederada tuvo una vida curtia, pero foi una espresión de les pretensiones d'independencia qu'apaecieron como reaición a les reformes centralistes de José II. Nesti contestu apaecieron distintes idees de nación belga», que teníen de mancomún el sentimientu d'unidá. Esti sentimientu nun morrió col colapsu de la república y xunto a otros factores desaguó na revolución de 1830. Paralelamente a la Revolución de Brabante producióse la Revolución de Liexa, influyida pola Revolución francesa.

Los Países Baxos Austriacos y los del Norte fueron, nel contestu de les Guerres Revolucionaries Franceses, ocupaos en 1794 y 1795 respeutivamente poles tropes revolucionaries. Dempués, de resultes del Tratáu de Campo Formio formaron parte de Francia mientres los siguientes dolce años. Al llargu plazu sería significativu qu'a pesar de les protestes iniciales de la burguesía contra l'asimilación, fuéronse afrancesando cultural y lingüísticamente. Los Países Baxos del Norte pasaron a formar tres la independencia de Francia la República Bátava (1795–1806), y dempués el Reinu d'Holanda sol gobiernu del hermanu de Napoleón Luis Bonaparte (1806–1810) y finalmente foi integrada nel estáu francés. Cuando s'impunxo en 1810 el Bloquéu Continental contra Inglaterra desamarró una crisis económica de la que los Países Baxos nun se recuperaron hasta qu'en 1813 les tropes franceses retirar tres la Batalla de Leipzig.

Reinu Xuníu de los Países Baxos (1815–1830) editar

Congresu de Viena editar

En payares de 1813 los políticos d'orientación orangista asumieron el poder público en L'Haya y yá n'avientu nomaron príncipe herederu a Guillermu I de los Países Baxos cola condición de tener una Constitución. Yá antes de la batalla de Waterloo en 1815, Gran Bretaña consideró que la forma de caltener la so seguridá yera por aciu un equilibriu de fuercies ente les potencies continentales. Les otres grandes potencies, Austria, Prusia y Rusia, acomuñar p'alzar un Estáu entemediu ente elles y Francia formáu pola antigua República de los Siete Países Baxos Xuníos, los antiguos Países Baxos Austriacos (incluyendo Luxemburgu) y Liexa, que pasaríen a ser el Reinu Xuníu de los Países Baxos. Coles mesmes, los británicos compensaron a los Países Baxos con estes ganancies territoriales pola so ocupación de la Colonia del Cabu.

Les esperances de los conservadores en Bélxica moraben na restauración del gobiernu austriacu, pero como Viena aparentemente nun amosó nengún interés, aceptaron la unión de norte y sur nunos Países Baxos xuníos. Planes distintos tenía'l líder conservador de la Revolución de Brabante exiliáu en Londres, Henri van der Noot, qu'aldericó con representantes de los orangistas. La unión foi aprobada nel Congresu de Viena. La solución propuesta de formar un Estáu independiente sol gobiernu d'un príncipe austriacu nun recibió l'aprobación, porque l'Estáu que se formaría nesti casu paecía fráxil.

Estáu conxuntu editar

 
El Reinu Xuníu de los Países Baxos (1815–1830). La llinia colorada marca la frontera posterior ente Bélxica y los Países Baxos.

El nuevu estáu nun yera federal, sinón unitariu. Esto foi un problema, pos les tensiones ente'l norte y el sur aprucieron llueu. Los factores principales fueron relixosos y llingüísticos, que s'agravaron al apaecer problemes económicos y al nun satisfaer les demandes lliberales. El desequilibriu fortalecióse porque les rexones del norte yeren les dominantes, anque teníen 2 millones d'habitantes frente a los 3,5 del sur. La «holandización» atopar con una doble resistencia: la población flamencasobremanera'l cleru, refugaba'l calvinismu del norte arelladamente, ente que la Bélxica francófona nun aceptaba la imposición de la llingua neerlandesa. La división ente Bélxica y Holanda yera de tal magnitú que la rebelión paecía inevitable. La situación volvióse más tirante cola Revolución de Xunetu en Francia, que traxo la molición de la revolución a toa Europa, y especialmente a los sos vecinos francófonos del norte.

El rei Guillermu I reaccionó de manera pocu diplomática al españíu de la revolución. El rei taba influyíu poles idees conservadores de la Restauración, que predominaba tamién nos gobernantes de la Confederación Xermánicasobremanera nos sos parientes prusianos (la so madre Federica Sofía Guillermina, qu'hasta la so muerte en 1820 exerció una gran influyencia sobre él, yera hermana del rei prusianu Federico Guillermo.

Conflictu llingüísticu editar

En 1815 vivíen nel sur 218.000 analfabetos, por solu 23.000 nel norte. Guillermu I concentró los sos esfuercios nesti campu: mientres los quince años del so reináu construyir nel sur 1.500 escueles, nes que s'enseñaba na llingua llocal. En Flandes y Bruxeles enseñábase tamién en neerlandés, y na Valonia en francés. El númberu d'estudiantes de primaria nes provincies sureñes pasó de 150.000 a 300.000.

Los funcionarios y burgueses francófonos reaccionaron contra la implantación del neerlandés nel exércitu, el gobiernu y les escueles. La Valonia nun yera la única rexón de fala distinta, en Flandes la burguesía falaba francés, ente que'l restu de la población falaba'l dialeutu so fráncicu. En Limburgu falar con frecuencia limburgués, alemán y francés, ente que'l neerlandés namái s'emplegaba esporádicamente.

Infrarrepresentación editar

Anque nel sur habitaba'l 62 % de la población, namái-y correspondía'l 50 % de los escaños del Parllamentu y namái unu de cada cinco ministros yera sureñu. Les principales instituciones del Estáu teníen la so sede nel norte y por tanto la mayor parte del funcionariado moraba ellí.

El contingente que tenía qu'apurrir el sur al Exércitu yera desproporcionadamente grande. Sicasí, namái unu de cada seis oficiales yera sureñu, y solíen tar nos escalafones más baxos de la infantería y la caballería. En artillería y inxeniería militar, pa les que se precisaba una educación especial, la proporción d'oficiales belgues yera entá menor.

Oposición relixosa editar

Nel Reinu Xuníu de los Países Baxos había 3,8 millones de católicos (de los cualos 800 000 moraben nel norte) y 1.2 millones de protestantes. Nel sur hispánicu la relixón del Estáu fuera mientres enforma tiempu'l catolicismu romanu, ente que nel norte la ilesia nacional yera'l calvinismu. Pa los conservadores de dambes partes, yera indeseable tener los dos relixones n'igualdá de derechos.

Guillermu I profesaba'l luteranismu alemán de la Landeskirche, na que'l gobernante tamién yera la cabeza de la ilesia. Intentó que la ilesia católica aisllar de la influencia de la Curia Romana, nomó los sos propios obispos y avivó el discutiniu coles escueles, al abolir la instrucción católica llibre.

 
Félicité Robert de Lamennais, semeya de L. D. Lancôme.

La infrarrepresentación del sur nun se llindaba a los obispos católicos, pos los creyentes teníen prohibíu trabayar pal Estáu so amenaza d'escomunión, prohibición que foi promulgada en 1815 pol obispu de Gante. En 1817 les tensiones amontar ente de Broglie y la casa d'Orange y l'obispu foi depuestu y espulsáu del país. El so odiu personal a los Orange creció tanto, qu'arrenegó al neñu qu'esperaba la princesa d'Orange. La oposición abierta de la Ilesia católica aprovechar el Gobiernu pa nomar a oficiales fayadizos pa la perpetuación del calter holandés-protestante del aparatu del Estáu. Per otra parte, el rei Guillermu I quería modificar la Constitución por que fuera posible que reinara un monarca católicu.

Cuando Guillermu I quitó al cleru de la enseñanza nos ximnasios y dexó namái escueles estatales, los católicos averar a les idees del sacerdote francés Félicité de Lamennais, qu'abogaba pola separación de la Ilesia y l'Estáu, y acomuñáronse colos lliberales nesti puntu contra Guillermu I. N'avientu de 1825, el políticu católicu Étienne Constantin de Gerlache de Liexa llamó a los lliberales a formar una unión colos partíos de la oposición. Acomuñó la llibertá d'enseñanza, que la Ilesia pidía, cola llibertá personal de la práutica relixosa y de prensa. A partir de 1828, amontáronse les crítiques conxuntes nos diarios y católicos y lliberales presentaron el mesmu catálogu de reivindicaciones. Esta coalición conocióse como Unionismu.

Reivindicaciones lliberales editar

Los lliberales, empobinaos escontra l'anticlericalismu, fueron xunto a los homes fuertes de la economía, los únicos que de primeres sofitaron a Guillermu I. Tres delles decepciones, a finales de la década de 1820 surdió nun grupu de mozos lliberales el deséu d'un nuevu orde con un fuerte componente anticlerical. Esta xeneración recibía la influencia de los lliberales franceses, qu'amás de contra la Ilesia enfrentar a Carlos X. Poníen énfasis na llibertá relixosa como elementu de les llibertaes individual y de pensamientu. Sobre esti grupu de mozos lliberales exercíen una gran influencia Joseph Lebeau, futuru primer ministru de Bélxica Charles Rogier de Liexa; Louis de Potter, de Bruxes; el luxemburgués Jean-Baptiste Nothomb y el filósofu francosuizo Benjamin Constant.

En 1815, la Constitución de Guillermo recibió fuertes crítiques nel sur. Mientres nel norte recibió l'aprobación de los votantes del referendu, nel sur dio una gran astención. Guillermo realizó un recuentu que recibió'l nome d'aritmética holandesa», según el cual les astenciones cuntáronse como votos a favor. Los Estaos Xenerales quedaron estremaos en dos cámares. Los miembros de la primer cámara (Eerste Kamer) yeren nomaos pol rei. Los de la segunda cámara (Tweede Kamer) resultaben escoyíos poles provincies por sufraxu censitario.

Otru inconveniente pa los intelectuales yera l'ausencia de llibertá de prensa y d'asamblea, que se percibía como un mediu adicional de control del norte.

Cuestiones económiques editar

El sur yera una rexón en procesu d'industrialización, ente que'l norte taba empobináu al comerciu marítimu tradicional. Si Guillermo tenía de primeres sofitos en Bélxica, estos proveníen del sector moderadamente lliberal empobináu al desenvolvimientu económicu de la Valonia francobelga y d'Amberes, ciudá a la que beneficiaba la reapertura al navegación del Escaldia.

La industria del sur realizó en poco tiempu una metamorfosis: cola secesión de Francia perdieron el so mercáu principal, pero cola apertura del puertu d'Amberes y l'accesu al mercáu de les Indies Orientales Neerlandeses la economía belga fortalecióse. Gante yera a finales de los años venti la primer ciudá testil del continente européu y el tráficu fluvial del puertu d'Amberes pasó de 585 barcos y 65 000 tonelaes de carga en 1819 a 1028 barcos y 129 000 tonelaes en 1829.

Per otra parte, tres el Bloquéu Continental Gran Bretaña anubrió'l mercáu européu con productos baratos, contra los que la pocu mecanizada industria del sur de los Países Baxos nun podía competir. Poco más tarde desamarróse nes Indies Orientales una rebelión que fizo carecer a la industria. Amás, en 1829 hubo una mala collecha qu'alzó los precios de los alimentos.

La distribución desigual de la delda nacional (1250 millones de florinos del norte contra 100 millones del sur) percibíase como inxusta. Cola nacencia del Algemeene Nederlandsche Maatschappij, que más tarde sería'l Bancu Nacional de Bélxica, Guillermu I buscaba formar una contrapartida al Bancu de los Países Baxos. La institución aguiyó la economía al actuar d'emprestador públicu.

La revolución de 1830 editar

Crisis política editar

 
Por causa de la censura, el periodista de la oposición Louis de Potter foi condergáu en 1828 a una pena de prisión y en 1829 foi espulsáu del país.

Desque s'arrexuntaron en 1825 los lliberales y los católicos nuna unión la situación del reinu atopar nuna crisis permanente. En 1829 los fregaos ente'l rei y los lliberales agraváronse entá más. El rei desaposió de toles responsabilidaes ministeriales al Parllamentu y decretó una división ente'l norte y el sur en gobernación y alministración. El réxime de Guillermu I fíxose más abiertamente autoritariu, siguiendo l'exemplu prusianu. El rei declaró que la so soberanía temporalmente clisaría a la Constitución y qu'acutaría el so algame. En mayu de 1829, metanes la crisis política, nomó al so fíu, el príncipe d'Orange, que más palantre sería'l rei Guillermu II, presidente del Ministerrat y vicepresidente del Staatsrat.

La prensasobremanera'l Courrier des Pays-Bas, alzó la so voz contra Guillermu I y amontó entá más les sos reivindicaciones, razón pola que'l Gobiernu finalmente reaccionó de forma enérxica. El 11 d'avientu de 1829, apaeció xunto a un proyeutu de llei de prensa reaccionariu y una disposición real pola que tolos funcionarios teníen de roblar nun plazu de venticuatro hores la so llealtá al rei y el so sofitu a la Constitución, so amenaza de ser depuestos de los sos cargos. Coles mesmes tomáronse midíes draconianas contra la prensa y, tres un procesu bien polémicu, los principales líderes de la oposición fueron espulsaos del país, ente los que s'atopaba Louis de Potter (que yá fuera condergáu en 1828 a pasar dieciocho meses en prisión), François Tielemans y Adolf Bartels.

La Revolución de Xunetu editar

 
Eugène Delacroix: La Llibertá guiando al pueblu. Representación alegórica contemporánea de la Revolución de Xunetu en Francia. (1830, Louvre París).

La Revolución del 27 de xunetu de 1830 en París derrocó tres díes más tarde al rei Carlos X de Francia y coronó a Lluis Felipe I estableciendo una monarquía constitucional. Foi «roi des Français par la volonté nationale». Esta revolución lliberal tuvo enforma ecu en Bélxica y enrareció más l'ambiente. Munchos esperaben qu'en casu d'emerxencia pudieren cuntar cola ayuda militar de Francia p'acometer una reforma interna nos Países Baxos Xuníos.

Ente que la Revolución tuvo un calter lliberal en Francia, naquella mesma dómina producíense tamién revoluciones en Grecia, Polonia y Italia, de calter románticu y nacionalista. Nestes revoluciones el pueblu consideraba qu'al traviés del aportar históricu apigurárase y formaba una comunidá col derechu a autogobernarse y a formar una nación.

Los disturbios d'agostu editar

El 25 d'agostu de 1830, mientres una representación de la ópera nacionalista romántica La muette de Portici en La Monnaie el públicu clamó «Vive llibertar !». Tres el final de la obra'l públicu salió del teatru y l'ensame, que irónicamente axuntárase pa celebrar l'Aniversariu del rei Guillermu I, se descontroló. Asaltaron el Palaciu de Xusticia y a la tarde siguiente escalaron la casa del editor Libry-Bagnano (posiblemente animaos por axentes secretos franceses), amburaron la del ministru van Maanen, enérxicu impulsor de la política llingüística del rei y destruyeron les imprentes oficiales. Cuando les fuercies del orde averáronse -yos dieron muerte con armes de fueu.

Los disturbios nun fueron una sorpresa completa. Yá'l día anterior, mientres los fueos artificiales n'honor al Rei anunciárase: «Lundi, 23. août, feu d'artifice; mardi, 24. illumination, mercredi, 25. révolution».[2] La chispa de la revolución prendió rápido ente los trabayadores y los paraos, qu'a otru día destruyeron les máquines de vapor y los telares de les fábriques bruselenses, a les que se culpaba de l'alta proporción de paraos, y expoliaron los almacenes d'alimentos. El 27 d'agostu produciéronse revueltes similares en Liexa, Verviers, Huy, Namur, Mons y Lovaina.

 
La tricolor belga de 1830 con orientación horizontal.

La burguesía que se vía amenazada y constataba que nun tenía'l sartén pel mangu, dispunxo en delles ciudaes milicies urbanes, que tomaron rápido'l control. Como esti ésitu dio-yos seguridá, encargaron a un grupu de dignatarios que s'axuntaren nel conceyu de Bruxeles y unviaron una delegación coles demandes que riquíen a Guillermu I: que destituyera al ministru de Xusticia van Maanen y que s'aldericaren urxentemente les sos quexes nos Estaos Xenerales. Nesti momentu inda nun se pensaba na independencia de Bélxica, como muncho na separación de l'alministración.

L'asamblea izó la Bandera de Bélxica, que diseñaren el 26 d'agostu'l xurista y redactor Lucien Jottrand y el periodista Edouard Ducpétiaux. La bandera tenía los mesmos colores de la tricolor de la Revolución de Brabante de 1789/90. Tres la independencia de Bélxica pasó a ser la bandera nacional.

La Revolución de Setiembre editar

Les tardíes y desafortunaes intervenciones de Guillermu I y el so fíu llevaron a la rotura definitiva en setiembre. Mientres unviaba a Bruxeles a axustar al so fíu, el que más tarde se convertiría en Guillermu II, per otra parte fixo al so otru fíu comandante en xefe d'un exércitu de 6.000 soldaos dispuestu en Vilvoorde. Estes aiciones fueron interpretaes como les mesmes d'una fuercia d'ocupación. Les tropes permanecieron temporalmente en Vilvoorde y el príncipe Guillermo axuntar cola burguesía de Bruxeles. Ellí pidióse la separación fiscal de Bélxica y los Países Baxos. Guillermu I bazcuyó y trató de ganar tiempu.

Ente que los representantes belgues de los Estaos Xenerales treslladar a L'Haya pa celebrar una xunta estraordinaria, los conflictos de Bruxeles tomaron un carís más violentu. Dende principios de setiembre'l conflictu armáu llegó a Liexa. Formáronse bonalmente Freikorps qu'obedecíen a los líderes electos o a los sos propios comandantes.

 
Gustave Wappers: Episodiu de la Revolución Belga de 1830, pintura histórica, 1835.

El 23 de setiembre l'exércitu entró con 12.000 soldaos en Bruxeles. La roxura del pueblu tornar nun llevantamientu nacional y les tropes, qu'acamparen nel Parque de Bruxeles, convertir nel oxetivu de les milicies urbanes. Tamién hubo estranxeros que s'apuntaron voluntariamente: en Francia formó la Légion belge parisienne, que se financiaba con fondos privaos (ente otros del Conde de Merode) y entendía dos batallones de 400 homes cada unu. Esti cuerpu formar col beneplácito del gobiernu francés, que tenía en perspeutiva una posible conexón ente Francia y Bélxica.

Tres un combate de cuatro díes l'exércitu holandés retirar na nueche del 26 al 27 de setiembre. Ente dambos bandos sufrieron 1200 muertes y numberosos mancaos.

Les tropes del gobiernu, de les que dos tercios fueren reclutadas nos Países Baxos del Sur, resultaron ser bien receptivos a les idees revolucionaries y esvalixáronse rápido. Refugaron les órdenes y finalmente desertaron en masa y prindaron a los sos oficiales nortizos. A pesar de la so composición variopinta les brigaes voluntaries tuvieron ésitu en ganar a les tropes regulares en casi toles places. Inclusive Mook en Middelaar en Limburgu y les ciudaes de Maastricht y Luxemburgu (que pertenecíen a la Confederación Xermánica y por tanto taben defendíes por tropes prusianes) cayeron a finales d'ochobre en manes de los Freikorps. De 1830 a 1839 dellos territorios que nun formaben parte de los Países Baxos del Oeste en 1815 pasaron al control de facto de Bélxica, hasta que fueron tresferíos a los Países Baxos.

La formación del Estáu Belga editar

Gobiernu provisional editar

 
El gobiernu provisional: Alexandre Gendebien, André-Edouard Jolly, Charles Rogier, Louis De Potter, Sylvain Van de Weyer, Feuillien de Coppin, Félix de Merode, Joseph Vanderlinden y Emmanuel-Constant-Prismes-Ghislain van der Linden d'Hoogvorst.

Yá mientres los combates formó'l 23 de setiembre un comité por aciu el que los dignatarios de Bruxeles trataron de controlar la rebelión. El 29 de setiembre'l comité declaró qu'asumíen el gobiernu y proclamaron el 4 d'ochobre la independencia de les provincies belgues y nomaron dos díes más tarde una comisión encargada d'esbozar una constitución. Amás nomaron un tribunal, una alministración xeneral y entamaron unes eleiciones pal congresu. Empezar a denominar a esta comisión «gobierno provisional». Esta institución constaba de nueve persones: Charles Rogier, Louis de Potter, Alexandre Gendebien, el conde Félix de Mérode, el barón Emmanuel d'Hoogvorst, André Jolly, Sylvain van de Weyer, el barón Feuillien de Coppin y Joseph Vanderlinden.

El Congresu Nacional editar

 
Surlet de Chokier (en 1830).

Mientres se consolidaben les posiciones militares y buscábase l'armisticiu, el 3 de payares celebraron eleición al Congresu Nacional. La población con derechu a votu foi de 46.000 de los que pagaben más impuestos o académicos, toos homes de más de 25 años, que representaben aproximao un 1% de la población. La participación foi del 75%. El Congresu Nacional axuntóse'l 10 de payares per primer vegada y declaró que'l 4 d'ochobre declararía la independencia de Bélxica. Luxemburgu quedaría fora del nuevu estáu por tar acomuñáu a la Confederación Xermánica. El primer presidente foi Erasme Louis Surlet de Chokier. El 25 de febreru de 1831 el gobiernu provisional foi lliberáu de les sos responsabilidaes. El Congresu Nacional esistió hasta la eleición del primer parllamentu'l 8 de setiembre de 1831.

La constitución editar

El desafíu más importante del Congresu Nacional foi alcordar una constitución pal nuevu estáu. Como modelu emplegaron l'esbozu realizáu por un comité presidíu por Étienne Constantin de Gerlache, al que pertenecíen nuevos xuristes prominentes como Paul Devaux, Joseph Lebeau, Jean-Baptiste Nothomb y Charles de Brouckère. Dende'l 4 d'avientu'l gobiernu provisional aldericó nel Congresu Nacional sobre'l modelu de la constitución, que s'adoptaría'l 7 de febreru con pocos cambeos.

La constitución foi una síntesis de les constituciones franceses de 1791, 1814 y 1830, de la constitución de los Países Baxos de 1815 y de la llei constitucional inglesa. La resultancia foi sicasí más allá de l'aplicación del eclecticismu. El principiu fundamental de la constitución yera la separación de los poderes llexislativu, executivu y xudicial, nomando al parllamentu como institución principal. En particular, la inclusión estensiva de derechos civiles facer ser paradigma de constitución lliberal.

El rei y el ministru exercíen el gobiernu executivu, anque'l poder del rei taba fuertemente acutáu. Les lleis que'l rei roblara nun tendríen validez hasta que tamién les roblara un ministru. El ministru yera responsable ante'l parllamentu, que constaba de dos cámares, el congresu y el senáu. Los tribunales yeren independientes, y los sos procesos llevar a cabu públicamente. El tribunal de casación tenía de velar pola constitucionalidá del poder executivu. A los ciudadanos garantizábense-yos numberosos derechos básicos: igualdad ante la llei y el derechu a les llibertaes personal, de posesión, de creencia, relixosa, d'opinión, d'asamblea y de prensa. Non tan modernu, pero na situación del momentu bastante progresista foi'l derechu de votu. Los diputaos escoyer por aciu sufraxu censitario, que dexaba votar solo al dos per cientu de la población. El derechu pasivu a votu presentaba más restricciones: los candidatos teníen de ser homes que pagaren siquier 1000 florinos d'impuestos al añu. La edá mínima pa ser escoyíu al congresu yera los 25 años, ente que pal senáu yera de 40 años. Nel senáu presentar a les primer eleiciones solo 403 persones, ya inda en 1890 los candidatos nun fueron más que 570, asina que los llatifundistes de la nobleza taben sobrerrepresentados. P'atender a la esmolición por posibles ambiciones separatistes, l'estáu taba entamáu de forma bien centralista.

A pesar de les restricciones al sufraxu, la constitución foi la más progresista y lliberal del so tiempu, y l'estáu belga ta consideráu'l la primera monarquía parllamentaria. Les constituciones de los Países baxos, Luxemburgu y Piamonte-Cerdeña de 1848 y la constitución prusiana de 1850 recibieron la influencia de la constitución belga. La constitución española de 1837, la griega de 1844—1864 según la rumana de 1850 son copies casi idéntiques del testu belga. Los fundamentos d'esta constitución de 1831 perduraron en Bélxica hasta güei.

La monarquía editar

 
El rei Leopoldu I.

El republicanu convencíu de Potter anunció nel Congresu Nacional la proclamación de la República, pero a pidimientu del presidente Surlet alcordar na asamblea del 22 de payares de 1830 l'establecimientu d'una monarquía parllamentaria con 187 votos a favor y 13 en contra. Como reaición contra'l bombardéu d'Amberes del 27 d'ochobre escluyir del tronu a la Casa d'Orange, que yeren los primeros candidatos al tronu. Consideráronse munchos nomes pa recibir la corona. La faición católica prefería al Baron de Mérode, pero ésti refugó la ufierta. Dempués ufiertóse-y la corona al fíu del monarca francés Lluis Felipe, pero esto resultaba inaceptable pa Inglaterra. El 25 de febreru nomar a Surlet de Chokier rexente provisional, que se convirtió asina nel primer cabeza d'estáu del nuevu reinu, y el so llugar como presidente del congresu ocupar Étienne Constantin de Gerlache.

Entós ufiertóse-y la corona (contra les protestes del cleru católicu) al príncipe alemán Leopoldu de Saxonia-Coburgu-Saafeld, que vivía n'Inglaterra y había estáu casáu cola heredera al tronu británicu Charlotte, que morrió en 1817. Leopoldu refugara primeramente la corona de Grecia, pero sicasí aceptó la belxicana y foi escoyíu en 1831 con 142 votos a favor de 196. El 21 de xunetu, que dende entós ye fiesta nacional en Bélxica, xuró la constitución na Plaza Real de Bruxeles y convirtióse nel primer rei de Bélxica.

Aspiraciones a la soberanía editar

Protocolu de Londres (1830) editar

Como tantu Gran Bretaña como Rusia, queríen evitar el fortalecimientu de Francia de toes toes, dambes potencies reconocieron la independencia de Bélxica na Conferencia de Londres de 1830. Contra Talleyrand, que representaba a los intereses de Francia, el ministru d'asuntos esteriores británicu Lord Palmerston remanó'l derechu d'autodeterminación. Rusia sofitó al Rei neerlandés, pero cola rebelión en Polonia nun pudo emprestar muncha ayuda. El 20 d'avientu les grandes potencies europees reconocieron la independencia belga so la obligación de caltenese n'estricta neutralidá. Pal nuevu estáu resultó bien desventayosa la distribución de la delda, de la que tenía de pagar un 51,6 % y 14 millones de florinos añales. A cambéu los Países Baxos teníen de dexar l'accesu llibre al puertu d'Amberes nel estuariu del Escaldia y garantizar l'accesu llibre a les colonies neerlandeses. Les fronteres ente Bélxica y los Países Baxos teníen de volver a ser les de 1790, lo que significaba que Bélxica tenía d'esprendese de parte de Luxemburgu y Limburgu. Los belgues, non ensin sobreestimarse, refugaron el Protocolu, lo qu'obligó a les grandes potencies a volver axustar. L'oxetivu principal de los diplomáticos yera sicasí evitar una guerra n'Europa a cualesquier costu. La pertenencia de Maastricht y del este de Luxemburgu reconsideróse y la delda se redistribuyó ente los dos países. Bélxica aceptó'l tratáu, prerrequisito que punxera Leopoldu p'aceptar la corona, colo que paecía que s'evitara una guerra.

La campaña de los diez díes de 1831 editar

Tres la Conferencia de Londres y l'ascensu al tronu de Leopoldu alendar n'Holanda la indignación y l'avivamientu del espíritu bélicu, anque munchos holandeses simpatizaban cola separación del sur católicu. Namái los católicos del norte deploraban la perda del sur. Nos diarios espublizóse la idea de que la derrota contra los rebeldes sureños yera un deshonor nacional esixía un contraataque. Finalmente, subestimando al nuevu ya inda inestable Estáu belga, Guillermu I refugó'l Tratáu de Londres y coló el 2 d'agostu de 1831 contra Bélxica.

Tres los esfuercios militares de la revolución, les milicies belgues nun taben preparaes pa un ataque de les tropes holandeses, que tuvieren qu'abandonar Bélxica dellos meses antes, desmoralizadas. Por esa razón, a pesar de la so situación incierta, nun pudieren entamar un exércitu regular potente. Guillermo buscó aprovechar esta debilidá. El cambéu d'ánimu n'Holanda facilitó-y atopar voluntarios pa fortalecer les sos abrasaes fuercies, pa lo que recibió tamién l'asistencia d'asociaciones estudiantiles.

 
Tropes holandeses en Bélxica mientres la campaña de los diez díes (litografía de 1831).

La coronación de Leopoldu I como rei de Bélxica sirvió como casus belli pa la intervención militar en Bélxica. Guillermu I quería torgar que'l nuevu el nuevu rei consolidara'l statu quo de forma internacional. Na tarde del 2 d'agostu de 1831, el holandeses, sol mandu del príncipe Guillermo, cruciaron la frontera en Poppel, xunto a Brabante. El primer combate llibróse xunto a Niewkerk. El 3 d'agostu, once mil soldaos holandeses tomaron Turnhout y, un día más tarde, Amberes, onde se practicó'l pillaje. En pocos díes la milicia quedó ganada y paecía que'l mozu Estáu perdiera la guerra. La Constitución belga prohibía la presencia d'exércitos estranxeros nel so territoriu ensin l'aprobación de los dos cámares del Parllamentu. Sicasí, Leopoldu decidió'l 8 d'agostu abrir les fronteres a les tropes franceses contra la voluntá del Gobiernu belga, que desconocía l'estáu del exércitu. Un día más tarde, el mariscal Gérard emponer a Bélxica con una fuercia de cincuenta mil soldaos. Guillermo suponía que taba sofitáu per Rusia y Prusia, pero esto demostróse falsu. Rusia taba atollada nel llevantamientu de Polonia y Prusia nun amosó nengún interés por implicase na guerra pa defender los intereses holandeses si Rusia nun podía emprestar asistencia asegurando les sos fronteres occidentales.

El combate ente les tropes franceses y holandeses nun se llegó a producir. Guillermo d'Orange retiró llueu a les sos tropes de Bélxica y robló un armisticiu'l 12 d'agostu cola intervención d'Inglaterra. Los postreros soldaos holandeses abandonaron Bélxica'l 20 d'agostu.

La opinión popular n'Holanda contentar cola retirada de les tropes: consideróse que dieren a los belgues una lleición y que una retirada ante les cimeres fuercies franceses nun yera ignominiosa. La resultancia de la demostración de fuercia d'Holanda fizo que les grandes potencies otorgaren condiciones ventaxoses a Holanda nel tratáu. Sicasí, pasaron ocho años hasta que Guillermo lo robló.

Intentu d'anexón de Francia editar

Talleyrand tenía en mente la idea de anexonase siquier una parte de Bélxica. Aprovechando que les tropes franceses taben en Bélxica ellaboró un plan detalláu pa partir el país ente Francia, Prusia y los Países Baxos col estáu llibre d'Amberes» so proteición británica. De fechu pa munchos belgues el gobiernu provisional y el llevantamientu pola independencia de Bélxica nun yera más qu'un pasu na direición d'incorporase, yá fuera la Valonia o Bélxica entera, al reinu francés. Esta corriente recibió'l nome de Rattachisme, y taba sofitáu pol revolucionariu de Liexa Charles Rogier, más tarde primer ministru belga. Sicasí, Prusia y el restu de grandes potencies refugaron el plan. Francia, que nun podía nin quería forzar les delicaes rellaciones coles otres potencies, llindar a dar sofitu militar a los belgues. La opinión pública francesa yera favorable a esta asistencia, pos simpatizaba cola revolución hermana» de los sos vecinos francófonos.

Tratáu de 1839 editar

 
Bélxica y los Países Baxos tres el Tratáu de Londres (1839): Países baxos (1) con Limburgu (2), Bélxica (3) cola Provincia de Luxemburgu (4), el Gran Ducáu de Luxemburgu n'unión personal colos Países Baxos (5).

Pa Bélxica la Campaña de los Diez díes representó la constatación de la so propia debilidá, ente que pa los Países Baxos foi la demostración del aislamientu internacional nel que s'atopaben. La resultancia sentir en dambos países. Bélxica roblara'l Tratáu de Londres en 1831, pero Guillermo non. Tres munchos esfuercios llegar en 1839 a una solución. Guillermo camudó la so postura sópito y aceptó los 24 artículos de Londres.

Col Tratáu de Londres de 1839 púnxose fin jurídicamente al Reinu Xuníu de los Países Baxos, lo que peracabó la separación. Bélxica llogró la independencia, pero perdió parte del territoriu que reclamaba, y qu'en 1790 nun pertenecía a los Países Baxos del Este. La provincia de Limburgu dixebróse: l'oeste quedó en Bélxica y l'este (incluyendo Maastricht) pasó a ser parte de los Países baxos, pos quedó n'unión personal cola casa real de los Países Baxos y acomuñada a la Confederación Xermánica. Los belgues fueron compensaos con gran parte de la Provincia de Luxemburgu, que tamién pertenecería a la Confederación Xermánica. El Gran Ducáu de Luxemburgu vio amenorgáu'l so territoriu a un terciu, que quedó n'unión personal cola casa real de los Países Baxos. Consiguió mayor autonomía y en 1890 recuperó la plena soberanía. La parte norte de Flandes (Flandes zelandés) y la desaguada del Escaldia pasaron a ser nuevamente holandeses, y la parte sur (Flandes francés) francesa, como en 1678.

Amás de les regulaciones territoriales, el tratáu estableció que Bélxica tendría accesu llibre al puertu de Ambertes al traviés del Escaldia y debíase garantizar la so comunicación ferroviaria al traviés de Limburgu-Oeste cola Cuenca del Ruhr. Tolos habitantes de Bélxica y Holanda podríen decidir llibremente qué ciudadanía adoptar. Tamién se certificó la seguridá y estricta neutralidá de Bélxica. Amás los Países Baxos arrenunciaben al cobru un terciu de la delda impuesta dende 1830.

Unionismu na política interna (1830–1839) editar

El conflictu esternu colos Países Baxos resultó efectivu pa estabilizar la política interna belga. So la influencia del rei caltuvo'l unionismu ente lliberales y católicos hasta 1839 ya inclusive mientres dalgún tiempu más. Sicasí, yá en 1834 la educación y especialmente la política d'educación secundaria de dambos partíos representaben una diferencia importante. Amás de los dos universidaes estatales fundaes en 1817 por Guillermu I en Liexa y Gante, la ilesia católica entamó una universidá en Mechelen, que más tarde se treslladó a Lovaina, onde se cerró la universidá estatal. Como respuesta, los lliberales, asistíos pola loxa masónica, crearon la Universidá Llibre de Bruxeles. Tres la retirada de los postreros gobernantes unionistes, Nothombs y van de Weyers en 1845/46 Leopoldu I formó un gabinete compuestu puramente del bandu clerical lideráu por Theux de Meylandt.

Consecuencies editar

Efecto económicos pa Bélxica editar

Les consecuencies inmediates de la independencia fueron desastroses pa Bélxica. Gante, la so ciudá industrial más importante, con 7,5 millones de kilogramos d'algodón procesaos en 1829, pasó a procesar dos millones en 1832. De resultes inmediata de la secesión, la mayoría de los trabayadores quedó ensin trabayu y los salarios de los que siguíen emplegaos amenorgar a un 30 % del nivel de 1829. Les consecuencies fueron peores entá pal puertu d'Amberes: En 1829 pasaron pellí 1028 barcos con una suma de 129 000 tonelaes. Esta suma doblaba a la carga conxunta de Rotterdam y Ámsterdam conxuntos. En 1831 recibieron solo a 398 barcos y el comerciu coles Indies Orientales detúvose. Otra manera, llográronse grandes beneficios de la construcción d'una rede ferroviaria. En 1835 empezar a usar la primer vía del continente ente Bruxeles y Mechelen y esta rede aportó a una de les más trupes del mundu. En xunto la coxuntura económiques sufría fuertes fluctuaciones. El 5 de xunu de 1832 introducióse la nueva moneda, el Franco Belga, y el febreru de 1835 fundóse'l Banque de Belgique.

Política llingüística editar

 
Comunidaes llingüístiques de Bélxica: flamenca (mariellu), francesa (colloráu) y alemana (azul).

Como reflexu de la política llingüístico y educativo del Rei Guillermu I, la llingua flamenca resultara favorecida. Una de les primeres midíes del gobiernu provisional foi cerrar toles escueles públiques. Namái les universidaes francófonas de Gante y Liexa permanecieron abiertes, y sirvieron pa formar a una nueva elite. De resultes, nes inspeiciones de los militares, inda en 1900 rexistrábense un 10,1% d'analfabetos, ente que nos Países Baxos yera d'un 2,3%, en Francia un 4,7% y n'Alemaña un 0,5%. En 1913 había en Bélxica, de 7,5 millones d'habitantes, menos escueles que nos Países Baxos, con 6 millones d'habitantes.

Al llargu plazu, el conflictu llingüísticu belga nun se solucionó, sinón que s'intensificó. Como reaición contra la política de los Países Baxos privilexar a los francófonos. En Flandes los estudiantes teníen d'emplegar el neerlandés na escuela primaria, pero a partir de la secundaria la educación dar en francés.

Sentimientu nacional editar

 
Jodocus Hondius: Leo Belgicus (1611). Na Renacencia yera un símbolu de Bélxica y del conxuntu de los Países Baxos. Nel sieglu XIX el so usu como símbolu de la rexón sureña intensificóse. (Mapa empobináu al oeste, el norte ta a la derecha).

Antes de la revolución de 1830 desenvolviérase un sentimientu nacional, anque'l conceutu de Nación Belga» ye problemáticu. Trés idees entren en conflictu dende la fundación del estáu belga: La nación belga, la orientación escontra Francia o rattachisme o la orientación escontra los Países Baxos o orangisme. La revolución belga tuvo fuertes llazos cola Revolución de Xunetu y otros acontecimientos de la década de 1830. Los conflictos en Polonia, Grecia, Italia y la Vormärz alemana tuvieron carauterizaos por un fuerte sentimientu románticu. Lo mesmo que fizo definir a Italia o Alemaña como naciones culturales con una mesma llingua, condució a llargos problemes pa la unidá belga y a la división llingüística ente flamencos y valones.

L'enclín del orangisme inicial desaguó la denominación Vlaamse Beweging, y l'enclín afrancesáu denominóse rattachisme. Según Napoleón III intentó l'anexón de Bélxica, en 1860 producióse un acercamientu escontra los Países baxos, ya inclusive el primer ministru rattachista Charles Rogier declaró que los antiguos Países Baxos teníen de volver a axuntase como confederación en dos rexones separaes. Por esa razón afixo l'himnu nacional, Brabançonne, que'l so testu atacaba al Príncipe d'Orange. Na década de 1920 la idea d'una reunificación de Bélxica y los Países Baxos volvió ganar curiosu.

Con too y con eso, Bélxica consiguió consolidase como un estáu estable que caltién na actualidá los fundamentos de la so fundación en 1830. Los únicos cambeos mayor foi la transición d'un estáu central n'unu federal, y que la política llingüística da-y dende la década de 1960 un estatus equivalente al neerlandés y al francés.

La neutralidá belga editar

La neutralidá de Bélxica, axustada en 1830/39, foi violada en 1914 per Alemaña na operación conocida como Plan Schlieffen. El tratáu de Londres establecía que Gran Bretaña yera garante de la neutralidá belga, lo que supunxo la so entrada na guerra. El fechu de que Bélxica tuviera al marxe de cualquier guerra mientres 84 años ta consideráu unu de los mayores ésitos de la diplomacia del sieglu XIX.

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. William R. Shepherd: The Historical Atles, 1926. (Ver mapa completu).
  2. Heuser, S. 49.

Bibliografía editar

  • Johannes Koll (Hrsg.): Nationale Bewegungen in Belgien. Ein historischer Überblick. Niederlande-Studien. Bd 37. Münster 2005. ISBN 3-8309-1465-2.
  • Dieter Langewiesche: Europa zwischen Restauration und Revolution 1815–1849. Oldenbourg Grundriss der Geschichte. Bd 13. 4ª edición. Múnich 2004. ISBN 3-486-49764-2.
  • Gordon A. Craig: Geschichte Europas 1815–1980. 3ª edición 1989. ISBN 3-406-09567-4.
  • Wolfgang Heuser: Kein Krieg in Europa. Die Rolle Preußens im Kreis der europäischen Mächte bei der Entstehung des belgischen Staates (1830–1839). Reihe Geschichtswissenschaft. Bd 30. Pfaffenweiler 1992. ISBN 3-89085-775-2.
  • Robert Demoulin: La Révolution de 1830. Bruxeles 1950.
  • Robert Demoulin: L'influence française sur la naissance de l'Etat belge. In: Revue historique. Alcan, París 223.1960, páxs. 13–28.
  • Rolf Falter: Achtiendertig, de scheiding van Nederland, België en Luxemburg. Tielt 2005. ISBN 90-209-5836-4.
  • J. S. Fishman: Diplomacy and revolution, the London conference of 1830 and the Belgian revolt. Amsterdam 1988. ISBN 90-5068-003-8
  • Hermann Theodor Colenbrander: Gedenkstukken der Algemeene Geschiedenis van Nederland van 1795 tot 1840. s'Gravenhage 1905 ff. (en particular el volume de la Serie D.9: Regeering van Wilhelm I. 1825–1830 und D.10: Regeering van Wilhelm I. 1830–1840).
  • Verstolk van Soelen: Recueil de pièces diplomatiques relatives aux affaires de la Hollande et de la Belgique. L'Haya 1831–1833.
  • Dokumente der Geschichte Belgiens. Bd 2. Belgien der Neuzeit. Von 1830 bis heute. „Escurran und Studien“. Nr. 109, 1978. Hrsg. v. Ministerium für Auswärtige Abgelegenheiten und Entwicklungszusammenarbeit. Bruxeles 1978.

Enllaces esternos editar