Espardimientu del Islam

Islam
Esti artículu forma parte de la serie
Islam
Creencies

Alá
Tawhid
Profetes del Islam
Corán

Práutiques

Xaḥada
Salat · Ramadán
Zakat · Ḥajj

Testos y lleis

Corán · Sunna · Ḥadiz
Fiqh · Xaria · Calam

Hestoria

Hestoria del Islam
Espardimientu del Islam
Revolución agrícola del islam medieval

Cañes del Islam

Sunismu · Chiísmu
Kharijismu · Sufismu

Cultura y sociedá

Arte · Estudios islámicos
Filosofía · Calendariu
Fiestes · Mezquita

La espansión musulmana o la espansión del islam ye la denominación que suel dase a les conquistes militares de la civilización árabe musulmana nes que cayeríen l'Imperiu persa, el norte d'África, y la Península Ibérica, incluyendo partes del Imperiu bizantín.[1] Tamién ta incluyida nesta denominación l'influxu de los comerciantes nel Magreb y n'África, y les misiones feches en Filipines.

Primeros sieglos de la espansión musulmana editar

 
Espansión árabe en tiempos del califa Abu Bakr na zona I, Omar na II, Uthman na III y Ali na IV

Mientres les sos primeres décades, l'islam estendióse rápido escontra'l nordeste hasta Mesopotamia y Persia; y al oeste hasta Siria, Palestina y Exiptu (les provincies más riques del Imperiu bizantín).

L'islam enfusó nel mundu cristianu y grecorromanu poco dempués de la muerte de Mahoma. Mientres el reináu de los Omeyas, la espansión sigue, les conquistes fáense por vía terrestre hasta'l Magreb a fines del sieglu VII, y lleguen a mariñes españoles empezando'l sieglu VIII. En 712 superen l'estrechu de Xibraltar y llogren llegar a España. Los Moros son deteníos na Batalla de Cuadonga nel añu 722 en Cuadonga, Asturies y na Batalla de Poitiers, nel 732 en Poitiers, Francia. Dende ellí vuelven a los sos territorios na Península Ibérica anque los reis asturianos, tres la victoria en Cuadonga empecipien la Reconquista dando llugar al Reinu d'Asturies. Depués van espandise escontra Asia central, Bukhará, Kabul, y van algamar la frontera de la India. van Partir# col Imperiu bizantín, el mar Caspiu y el Cáucasu al norte.

El mar Mediterraneu ye controláu pol Imperiu bizantín depués de l'amenaza de les conquistes árabes, el que van construyir una flota y van atacar Constantinopla ensin ésitu en trés ocasiones. Los bizantinos yeren maestros del mar y bloquiaron la espansión musulmana, calteniendo de toes formes el comerciu con ellos. El mar constituyóse nuna frontera, pero sobremanera convirtióse nun mar de comerciu. El mapa nun camudaría más hasta'l sieglu XI.

Cuando los árabes conquistaben un territoriu, establecíense en campamentos estreme y vivíen del frutu de les sos conquistes y de los impuestos aplicaos a los non-musulmanes, a cambéu de la so llibertá y la so proteición. Esti impuestu llamábase jizya o jizaya, que yera distintu al impuestu que los musulmanes pagaben, llamáu Zakat, que ye unu de los cinco pilastres del islam.

El sieglu VIII caracterízase pola terria resistencia del Imperiu bizantín, pero tamién nel interior del mundu musulmán. El baturiciu ye al empar política y relixosa. Reparar entós la unificación y l'arabización del Imperiu (pola llingua, la moneda, l'alministración), de resultes de la so islamización (les escueles son instituídas p'aprender el Corán, los xuicios son llevaos a cabu pa responder a dereches musulmán).

Pero hai numberoses secesiones políticu-relixoses. N'efeutu, los abasíes fundaron Bagdag. Hai entós un desplazamientu del centru políticu escontra l'este, que por consecuencia-y tresferirán corrientes llegaes dende l'estremu oriente, pero tamién va significar un desequilibriu pos el centru ta alloñáu del oeste del Imperiu. Esto va abasnar des sécessions que van derivar na formación de trés grandes zones onde van remanecer los califatos.

Estes son les zones abasí, fatimí y andalusí; puédese entá falar d'unidá relixoso ente los socesores de Mahoma.

Nel sieglu IX y el sieglu X, l'Imperiu árabe-musulmán nun s'espande más, tando sometíu a presiones esteriores crecientes.

Del sieglu VII al sieglu XV editar

Les tropes d'Uqba ibn Nafi entren en Ifriqiya, nome dau a esta antigua provincia romana, pero alcuéntrase cola resistencia de Kusaila. En 683, nel momentu d'una batalla tarrecible, Uqba muerre según la inmensa mayoría de los sos homes. Kusaila cola entós sobro Kairuán, reinando ellí cerca de cinco años, pero refuerzos veníos de Siria destitúin al rei.

La conquista del Magreb sigue y nel intre un nuevu ataque gana la rexón d'Aurès, la Reina Dihya (Kahena) llega a axuntar a delles tribus bereberes y refuga provisionalmente a los soldaos musulmanes hasta Tripolitania (l'actual Libia). Cartago ye tomáu en 698, la resistencia ta apoderada a partir de 702 y África del Norte ye oficialmente conquistada en 711. El mesmu añu, los primeros contingentes beréberes pasen a Andalucía, dirixíos por Táriq ibn Ziyad. A la fase d'organización militar de la conquista, va sustituyise l'alministración d'un territoriu inda parcialmente insumiso, y convertíu.

Les poblaciones afro-árabe-perses d'África del este que comerciaban dende va sieglos colos árabes se islamizaron dende'l sieglu VIII. La cultura suaḥili ye al empar el frutu d'esti mestizaje y de la islamización de la rexón.

Europa editar

Dende'l sieglu VII, l'Imperiu estiéndese de la península arábigu hasta la península Ibérica. La espansión del islam faise según el principiu de la guerra xusta o Yihad, conceutu espresáu por Agustín d'Hipona (Pero que va tar consideráu más tarde como pernicioso por Tomás d'Aquino) según el cual sería xusto combatir pa la verdadera fe: entendemos ellí que'l conceutu promotor de guerra ye'l de la verdadera fe, el cristianismu para Agustín d'Hipona, l'islam para Mahoma. Anque se pueda establecer una equivalencia, nun tomen el términu nin la idea d'Agustín d'Hipona sinón del Corán onde'l términu apaez na fórmula «esforcio nel camín de Dios», nel sentíu d'esfuerciu pa faer reinar los derechos de Dios, esto ye, pa defender l'islamismu. Magar nos primeros sieglos de la dómina cristiana, nun hubo guerres de conquistes llevaes explícitamente en nome de la fe cristiana, sí les hubo en nome de la fe islámica.

Esta tierra, entós cristiana, fuera foliada poles lluches intestinas derivaes contra la herexía (arrianismu na península Ibérica y donatistas nel Magreb) y, por cuenta de esto, fuera largamente escorrida pol poder imperial. Lo qu'esplica l'acoyida fácil pa los conquistadores, fechu pola mayoría d'ellos a lo menos n'África del Norte. La Hispania va convertise nel país d'al-Ándalus mientres 800 años.

 
Reales Alcázares de Sevilla, cúpula del salón d'Embaxadores.

Sicasí les corrientes del cristianismu consideraron primero bien negativamente la emergencia del islam. Esta nueva relixón ponía trabancu a la so reivindicación d'universalismu ("católicu" significa universal), y les referencies a los mensaxes de la Biblia apaecíen nellos, según a los xudíos, más bien como una herexía cismática (pa les corrientes qu'utilicen esti conceutu) que como una reconocencia. La referencia al mensaxe cristianu utilizada nel Corán llegara a Mahoma vía cristianos monofisitas, diocetas o nestorianos, esto ye, de les corrientes consideraes herétiques polos Concilios de Nicea y Constantinopla.

Lo más, l'islam apaecía énte ellos como una forma de competencia llixero, compartiendo la so reconocencia a un Dios únicu, pero refutando sicasí la idea de Trinidá.

Hasta la llegada de los turcos Selyúcides, sin embargo, la convivencia en Xerusalén sería ensin dificultá mayor, a pesar de les invasiones repitíes escontra Europa realizaes por tropes mores qu'apelen al islam. La situación dafechu camuda cola ocupación turca, que piensa prohibi-yos a los cristianos el pasu escontra los llugares santos.

Una tensión créase entós. Pa Occidente cristiano, el mahometanu faise'l infiel por excelencia, y Mahoma (d'onde vien la deformación baphomet) ye la imaxe d'un demoniu zaguín, que predica en nome de Dios pa esviar a los fieles de la verdadera fe. Dacuando ye asimiláu como'l Anticristu, dacuando más simplemente fai recordar les pallabres que los evangelios atribúin a Xesús y qu'encamienta contra profetes falsos que van venir dempués d'él. Dende'l llau musulmán establécense les mesmes acusaciones.

 
El Crac de los Caballeros en Siria

La conquista islámica, como más tarde van selo les cruciaes, son motivaos de fechu tamién:

  • Polos xefes de guerra, polos deseos d'estender el so territoriu.
  • Poles poblaciones preparaes con esti fin, por una necesidá percibida d'espublizar la verdadera fe.

L'apoxéu de la civilización musulmana (en términos de desenvolvimientu científico y téunicu) asítiase ente los sieglos VIII y IX. Los beneficios culturales y téunicos llograos polos territorios occidentales gracies a la espansión musulmana son oxetu d'alderique de los historiadores especializaos.

Los progresos son talos, que se puede falar d'un "primer renacencia", bien anterior al fenómenu que se va efectuar n'Italia mientres el sieglu XIII. Los conquistadores nun son los autores, sinón qu'ellos recibieron estes conocencies de países d'antigua civilización que conquistaron pola fuercia: (Siria, El Líbanu, Exiptu, Mesopotamia, la provincia romana d'África). Europa tien entós cerca de dos sieglos de retrasu sobro'l mundu musulmán, anque ciudaes como Venecia tuvieron al respective una situación estraordinaria. La imprenta va venir depués pa invertir el sentíu de la diferencia cronolóxica. Dende'l Renacimento, los progresos en términos de desenvolvimientu científico y téunicu, según los beneficios culturales enantes citaos, van xenerase na direición contraria y el mundu islámicu va quedar retrasáu con respectu al occidental, invirtiendo la situación.

 
Batalla de Poitiers, n'ochobre de 732

Más que la victoria de 732 de Carlos Martel, que va refugar la invasión en Poitiers, ye'l fracasu del sitiu de Constantinopla el que va frenar la meyora de los exércitos árabes. Los establecimientos moros van perdurar muncho tiempu como atestigua la toponimia de Ramatuelle, una ciudá de Provenza al sur de Francia, nacida de Rahmat Allah, la gracia de Dios.

vamos Conocer el movimientu inversu de guerra xusto tamién, dellos sieglos más tarde, na Reconquista de la península Ibérica que verdaderamente preséntase na batalla de Las Navas de Tolosa, la primer victoria d'esta campaña, y va concluyise nel sieglu XV pola conquista de los últimos reinos Taifes en 1492. Esta fecha correspuende tamién según Jacques Attali y Arnold J. Toynbee al estermín de los últimos nucleos de resistencia cristiano n'Exiptu. Delles cruciaes primeramente destinaos a reconquistar la tumba del Cristu reabrieran nos países cristianos la ruta de les especies apoderándose de les escales de Llevante.

La conquista otomana editar

 
Mapa de les conquistes del Imperiu otomanu escontra 1683

Nel sieglu IX, empieza la meyora de los pueblos turcu-mongoles de la rexón de los montes Altai y del llagu Baikal escontra l'oeste; estos pueblos progresivamente se islamizan. Más tarde, debíu al llamáu de refuerzu fecho pol califa abasí p'aselar los baturicios, poblaciones turques llamaes selyúcides instálense en Bagdag nel sieglu XI.

L'islam estiéndese n'Asia Menor y na India. Un príncipe afghanu convertíu al islam instaura un sultanatu na India. Hai distintes families influyentes nes tribus turques n'Asia Menor, y la familia Osman, instalada cerca d'Istambul, va entamar la conquista d'Asia Menor y de los Balcanes. Constantinopla cai en 1453. La espansión del islam n'Europa debióse a les esitoses campañes militares que llevaron a cabu los otomanos, en particular sobro los albaneses y sobro los eslavos de Bosnia.

Dómina contemporánea editar

 
Mapa de países musulmanes a empiezos del sieglu XXI.
 
Mapa de conflictos armaos a empiezos del sieglu XXI.

L'islam ye güei la relixón más siguida dempués del cristianismu. Cunten con 1,3 miles de millones de creyentes, sobro'l 20% de la población mundial.

L'islam sigue la so espansión n'África, nuna progresión constante escontra'l sur del continente (qu'inda queda dende la colonización europea a dominante cristiana). Dende la so independencia, una parte de los países d'África prieta privilexaron más bien les rellaciones colos países árabes musulmanes primero que colos antiguos colonizadores. La facilidá d'espardimientu del islam n'África esplícase abondo pol fechu que sían los países africanos vecinos los qu'apurren la relixón y non evangelizador colonizadores blancos como nel casu del catolicismu.univ-lyon2.fr

Esta espansión ye tamién fonte de tensiones y de conflictos. En Costa de Marfil o en Nixeria, por casu, la oposición ente les poblaciones musulmanes al norte del país y les poblaciones cristianes del sur alimenta una inestabilidá permanente que puede dir hasta'l conflictu armáu a escala nacional (Costa de Marfil) o a ataques y represalies nes rexones "mixtas" (Nixeria). A les cuestiones relixoses incorpórense sicasí intereses económicos y políticos (repartu de les bayures y del poder políticu) nel xénesis de los enfrentamientos.

L'espardimientu del islam fuera del mundu árabe-musulmán tradicional esplícase en parte pola medría de los fluxos migratorios a partir de los países de relixón y de cultura musulmano. Ye'l casu nos países occidentales ónde la inmigración de poblaciones musulmanes desenvolvióse dende los años 1950. Sin embargo, esta inmigración nun paez influyir nel númberu de conversiones de la población llocal.

L'islam sigue tamién el so espardimientu escontra l'este n'Asia. N'Indonesia particularmente, l'islam, llegáu dende comerciantes indios y chinos que faíen escales nos puertos de Java y el Sumatra a lo menos dende'l sieglu XII, tuvo una progresión más bien lenta. Nos nuesos díes, el 88% de la población indonesia alministrativamente ye rexistrada como musulmana.

Feches crucial editar

Referencies editar