La guerra nuclear ye un tipu de guerra que se llevaría a cabu por aciu l'empléu d'armes nucleares, una clase d'arma de destrucción masiva. Puede tratase d'una guerra nuclear llindada o una guerra nuclear total. Esti tipu de conflagración tien les sos propies teoríes, estratexes, táctiques y conceutos, distintos de los de la guerra convencional, que fueron variando a lo llargo de les décades. Puede llibrase na tierra, el mar, l'aire, l'espaciu ya inclusive nel sosuelu, a distintes escales, con medios bien distintos.

A la izquierda el fungu atómicu sobre Hiroshima (6/8/1945) y a la derecha el de Nagasaki (9/8/1945). Estes dos ciudaes xaponeses fueron les úniques en sufrir un ataque nuclear na historia.
Antiguu ICBM del tipu Titán II, en serviciu cola Fuercia Aérea de los Estaos Xuníos ente 1962 y 1986.

Postulóse que, nuna guerra nuclear total, la radiación y el cambéu climáticu qu'ésta produciría dexaríen l'atmósfera de la Tierra bien afeutada y posiblemente la especie humana y el restu de seres vivos del mundu sufriríen los efeutos d'un iviernu nuclear. Los sobrevivientes tendríen de realizar la reconstrucción de les infraestructures del planeta nunes condiciones bien difíciles. La flora y la fauna sería afeutada por múltiples mutaciones.

Hasta'l momentu, l'únicu ataque con armes nucleares de la historia foi unillateral y efeutuóse nel bombardéu estratéxicu de les ciudaes xaponeses d'Hiroshima y Nagasaki per parte de los Estaos Xuníos, que conducieron a rematar la Segunda Guerra Mundial. Estos dos bombes causaron en redol a 200 000 muertes y un númberu entá mayor de mancaos y afeutaos, la mayoría civiles. A pesar d'ello, l'escasu númberu y amenorgada potencia d'estes armes primitives nun dexen colegir los resultaos d'una guerra nuclear a gran escala con armamentu contemporaneu.

Dellos autores apunten qu'una guerra nuclear a gran escala equivaldría a un eventu amestáu a la estinción. Ensin llegar a esti estremu, esisten poques duldes sobre la so capacidá p'aniquilar pueblos, naciones y modelos de civilización enteros, con cientos ya inclusive miles de millones de baxes.

La posibilidá d'una destrucción completa de la civilización humana de resultes de la guerra nuclear inspiró tamién el movimientu pacifista contemporaneu, a partir de los trabayos del Comité d'Emerxencia de los Científicos Atómicos, compuestu por numberoses personalidaes que participaren nel desenvolvimientu de les primeres armes d'esti tipu y yeren dafechu conscientes de les sos posibilidaes aniquiladoras. Ente estos, cuntábense Albert Einstein, Harold C. Urey, Linus Pauling y Leó Szilárd.

Por cuenta del so enorme poder devastador, les armes nucleares fueron frecuentemente oxetu de numberosos trataos y negociaciones internacionales, y tán suxetes a rexímenes de vixilancia, proteición ya inspeición especiales.

La guerra nuclear ye un recursu utilizáu comúnmente na lliteratura de ciencia ficción que se punxo de moda mientres la Guerra Fría por cuenta de la tensión ente los dos superpotencies, dambos posesores d'armes nucleares, lo que derivó n'ensame de rellatos nos cualos les armes nucleares y los sos efeutos yeren les protagonistes. L'aparente inevitabilidad d'esti conflictu en casu d'un enfrentamientu ente grandes potencies condució a munches persones a considerar que guerra nuclear y Tercer Guerra Mundial son sinónimos na práutica.

La guerra nuclear inspiró tamién a numberosos autores y artistes como símbolu del mal, l'abusu de la razón d'estáu, la violencia, la muerte o la destrucción absolutos.

Historia editar

 
Esplosión nuclear en Nagasaki (9 d'agostu de 1945). Semeya tomada dende unu de los B-29 qu'efeutuaron l'ataque.Bomba concebida por Szilárd.

El sieglu XX traxo consigo la Teoría de la Relatividá y el descubrimientu de la Física Atómica, lo que dexó postular víes pa llograr enerxía del nucleu del átomu.

El día 12 de setiembre de 1933, cinco años antes del descubrimientu de la fisión y namái siete meses dempués del descubrimientu del neutrón, el físicu húngaru Leó Szilárd afayó que yera posible lliberar grandes cantidaes d'enerxía por aciu reaiciones neutrónicas en cadena.[1] El 4 de xunetu de 1934, Szilard solicitó la patente d'una bomba atómica onde non yá describía esta reaición en cadena neutrónica, sinón tamién el conceutu esencial de masa crítico. La patente foi-y concedida, lo cual convierte a Leó Szilárd nel inventor de la bomba atómica.[2]

En payares de 1938, la física alemana Lise Meitner llogró identificar traces de bariu nuna muestra d'uraniu. La presencia d'esti elementu namái pudo esplicase asumiendo que se produxera una fisión nuclear. El descubrimientu axudicóse-y a Otto Hahn.[3] En xineru de 1939, Niels Bohr redescubriría la fisión nos Estaos Xuníos. El físicu teóricu Julius Robert H. Oppenheimer, trés díes depués de lleer la conferencia de Bohr, diose cuenta de que la fisión del átomu produciría un escesu de neutrones aplicable pa construyir la bomba concebida por Szilárd.

El proyeutu Manhattan: Hiroshima y Nagasaki editar

A entamos de la Segunda Guerra Mundial, poro, munchos científicos y gobiernos yeren conscientes de la posibilidá de crear una arma nuclear. Sicasí, namái Alemaña y Estaos Xuníos taben en condiciones d'embarcase nel proyeutu con seriedá. Dende'l principiu, el programa alemán tuvo llaráu de dificultaes, llimitaciones y errores, probablemente pola ausencia d'una perceición teórica clara sobre les sos posibilidaes.[4][5] Estaos Xuníos, sicasí, cuntaba colos recursos industriales y los meyores celebros del so tiempu: Albert Einstein, Leo Szilard, Robert Oppenheimer, Enrico Fermi, Arthur Compton y munchos más. Eso dexó-yos empecipiar de callao el monumental Proyeutu Manhattan, al envís de construyir bombes atómiques que-yos otorgaren una ventaya decisiva na Segunda Guerra Mundial. [6]

El Proyeutu Manhattan dexó-yos fabricar siquier tres nucleos esperimentales d'uraniu y plutoniu, pesaos y primitivos. El primeru d'ellos, denomináu a cencielles The Gadget (el dispositivu), foi españáu nel Xornada del Muertu Ermu Xornada del Muertu de Nuevu Méxicu (Estaos Xuníos continentales), a les 5:29:45 del 16 de xunetu de 1945 (hora llocal). Trátase d'una arma de fisión de plutoniu de 19 kt de potencia. Foi la primer detonación nuclear producida pola especie humana.

Poco dempués, los díes 6 y 9 d'agostu de 1945, la Fuercia Aérea de los Estaos Xuníos llanzó dende bombarderos B-29 dos tales bombes atómiques sobre les ciudaes xaponeses d'Hiroshima y Nagasaki. La primera yera una bomba por disparu d'uraniu d'unos 15 kt, llamada Little Boy, y la segunda funcionaba por implosión de plutoniu sol nome Fat Man, con unos 25 kt de potencia. Esto equival a la ventena parte de la potencia de les armes nucleares actuales, y una milésima de les más potentes desenvueltes mientres la Guerra Fría. Dambes ciudaes resultaron aniquilaes instantáneamente, con un saldu averáu d'ente 150 000 y 220 000 muertos,[7] la gran mayoría civiles. Un númberu indetermináu de persones finaron con posterioridá por cuenta de les sos firíes y a los efeutos de la radiación. Producióse un eleváu númberu de mutaciones en ñácaros, mientres delles xeneraciones. Estos fechos, que constitúin el primer y hasta agora únicu usu d'armes nucleares nun conflictu real, bastiaron la capitulación de Xapón y el fin de la Segunda Guerra Mundial.

Preparativos pa la Guerra Termonuclear Total editar

L'evidente poder que daben estes armes empecipió una enorme carrera d'armamentos ente les potencies que yá s'aldovinaben enfrentaes na Guerra Fría, tantu con al respective de les armes atómiques en sí mesmes como a los vectores de llanzamientu que dexen llevales hasta los sos blancos y los medios téunicos y humanos estensivos, necesarios pa operales conducentemente. La Xunión Soviética, que venía siguiendo bien estrechamente'l Proyeutu Manhattan dende siquier 1943 y desenvolviera yá les sos propies investigaciones nel Institutu Kurchátov, llogró españar un retruque de la bomba de Nagasaki ("Joe 1") nel polígonu de Semipalatinsk, na mañana del 29 d'agostu de 1949. Sicasí, la URSS desenvolvía paralelamente una arma de diseñu totalmente propiu ("Joe 2") qu'españó'l 24 de setiembre de 1951, lliberando 38 Kt. La Guerra Fría Nuclear empezara. Siguiéron-yos el Reinu Xuníu el 3 d'ochobre de 1952 ("Operación Hurricane"), Francia el 13 de febreru de 1960 ("Gerboise Bleue") y China, el 16 d'ochobre de 1964 ("Dispositivu 596").

Simultáneamente a estos acontecimientos, habíase vueltu evidente qu'esistía una manera de desenvolver armes con potencies mayores por munchos órdenes de magnitú: la fusión nuclear, qu'asonsaña les reaiciones enerxétiques de les estrelles. Por aciu una segunda fase compuesta d'isótopos del hidróxenu y el litiu, Estaos Xuníos llogró faer españar la primer arma termonuclear o bomba d'hidróxenu el 1 de payares de 1952 ("Operación Ivy", Islles Márxal). Siguió-yos la Xunión Soviética menos d'un añu dempués, primero con una bomba de fusión parcial ("Joe 4", 12 d'agostu de 1953) y depués con una de fusión completa. A diferencia de les armes norteamericanes, estes primeres armes ruses de fusión yeren aplicables militarmente, non meros dispositivos esperimentales. Estaos Xuníos nun tendría una arma de fusión militarizable hasta 1954.

Paralelamente, llibrábase otra batalla ente les superpotencies: la carrera espacial. Amás de les sos aplicaciones civil y científicu, a naide escapóse-y que la disponibilidad de grandes cohetes espaciales dexaría tamién desenvolver misiles pesaos d'algame intercontinental, bien cimeros a los bombarderos aéreos utilizaos hasta entós ya imposibles de baltar. Xeneralmente inspiraos na V2 alemana de la Segunda Guerra Mundial, estos misiles otorgaríen el poder de llibrar gran númberu d'armes nucleares contra blancos remotos, asitiaos n'otros continentes. La posibilidá de llanzar bombes atómiques con cohetes rescamplar dende'l principiu, pero nun se disponía de vectores grandes y fiables pa faelo con eficacia.

 
R-7 8K72 Vostok exhibíu nel Centru Panruso d'Esposiciones, variante civil del primer misil balísticu intercontinental.

El primer misil balísticu intercontinental verdaderu foi'l Cohete R-7 soviéticu (llamáu n'Occidente SS-6 Sapwood), una variante del mesmu propulsor utilizáu pa llanzar el Sputnik, la primer nave espacial n'órbita. Podía llanzar una bomba de 3 Mt a 8800 km de distancia, lo que-y dexaba algamar los Estaos Xuníos continentales, Europa y la mayor parte del Hemisferiu Norte. Esta variante militar probar por primer vegada'l 15 d'avientu de 1959. Llueu-yos siguieron los Titán norteamericanos de 9 Mt.

Per primer vegada na historia humana, yera posible llevar la devastación más absoluta al corazón del enemigu. La consciencia d'esti fechu significó fondos tresformamientos na mentalidá político y social, polo xeneral pesimistes y ominosas, y dio llugar a numberoses novedaes culturales y na civilización. Militarmente, les armes nucleares adquirieron un calter igualador que torgaba a cualquier potencia empecipiar una guerra contra la otra, sobremanera desque'l so númberu y prestaciones garantizaron la destrucción mutua asegurada. Hubo que crear nuevos conceutos, teoríes, táctiques y estratexes pa esta arma radicalmente distinta, según formar a xeneraciones de téunicos y soldaos, y esplegar numberosos equipos avanzaos (dende radares y satélites hasta sistemes novedosos de mandu, control, comunicaciones ya intelixencia) pa podeles usar eficientemente. Esto aguiyó'l desenvolvimientu de numberoses invenciones, ente les que cabo incluyir Internet (que se deriva d'ARPANET, una rede que cuntaba ente les sos capacidaes la de ser especialmente resistente a un ataque nuclear llindáu, anque nun fuera la so carauterística esencial). L'aparente inminencia d'una guerra nuclear dio ales pa la creación del movimientu pacifista contemporaneu, empecipiáu polos mesmos científicos atómicos, más conscientes que los demás de los sos riesgos.

Mientres tola Guerra Fría dambes potencies y otres menores amenaciar con decenes de miles d'armes nucleares emprestes pa disparar, según un conceutu denomináu overkill que garantizaba la destrucción total del enemigu decenes de vegaes. Hubo delles ocasiones en que tuvieron a minutos de ser llanzaes, por cuenta d'errores o situaciones conflictives, la más conocida de les cualos ye la Crisis de los misiles de Cuba. Sicasí, nun foi la única, nin la más grave. Xeneralmente considérase que'l más peligrosu de tolos incidentes asocedió na redolada de les maniobres de la OTAN "Able Archer 83", diseñaes nun contestu d'operaciones psicolóxiques contra la Xunión Soviética, que fueron percibíes polos dirixentes d'esti país como una amenaza direuta real. Esto llevó a les fuercies nucleares soviétiques al estáu de máxima alerta mientres selmanes, mientres n'Occidente teníase una falsa impresión de tranquilidá, polo qu'inclusive un incidente menor podría disparar la respuesta nuclear.[8][9][10][11][12][13][14][15][16] Poco antes asocediera'l Incidente del equinocciu de seronda, onde les fuercies nucleares soviétiques pudieron tar a escasos minutos del llanzamientu, lo que contribuyó a enterriar la situación entá más.[17][18]

Situación actual editar

Esti grau de peligru y tensión dio llugar a numberosos trataos, tratando de llindar el so esplegue y efeutos. El primeru de toos ellos foi'l Tratáu de prohibición parcial d'ensayos nucleares (1963), pol que terminaron les pruebes nucleares atmosfériques. Siguió-y el polémicu Tratáu de Non Proliferación Nuclear (1968), qu'acuta la disponibilidad d'armes nucleares a los países que yá les teníen neses feches. Más relevantes fueron los Alcuerdos SALT de los años 1970 ente les principales superpotencies, según el Tratáu INF. Dambos llindaben el númberu de llanzadores y cabeces; este ye l'entamu na práutica del desarme nuclear.

Al rematar la Guerra Fría y amenorgase por tanto'l grau de confrontación ente les superpotencies, implementóse'l tratáu START I (1991); esto amenorgó finalmente'l númberu real de cabeces nun plan de desarme que remataría en 2001, con unes 2000 ojivas esplegaes. Sicasí, la denuncia norteamericana del Tratáu sobre Misiles Anti-Balísticos de 1972 torgó la ratificación per parte rusa del tratáu START II (1993), qu'amenorgaría esta cifra a 2000 cabeces en 2012. Tamién bloquió la negociación del START III. El Tratáu d'Amenorgamientos d'Ofensives Estratéxiques (SORT) de 2003 propunxo un oxetivu bien difuminado y del que cualesquier de les partes puede retirase en cualquier momentu. Darréu, en 2010, aprobóse'l tratáu New START qu'amenorga'l númberu de cabeces estratéxiques actives a 1550 por caúna de los dos grandes potencies nucleares.

Anque'l númberu d'armes nucleares llistes pa disparar y el so nivel d'alerta baxó considerablemente, éstes siguen conformando la columna vertebral y primer garantía de seguridá en munchos países industrializaos del mundu. Tales amenorgamientos traduciéronse nun "olvidu" social d'esta amenaza mientres se favorecía la medrana hipotética de que tales armes acaben en poder de grupos terroristes, sobremanera dende dellos gobiernos y medios de comunicación.[19][20][21][22][23]

Magar el peligru de guerra nuclear ente naciones persiste gravemente, esisten series duldes sobre les posibilidaes reales d'un grupu terrorista pa faese con una arma atómica. Amás de la dificultá p'apoderase de componentes esenciales de la mesma, o d'una arma completa, tratar d'un sistema tecnológicamente complexu con esixencies de caltenimientu y operación pocu compatibles cola naturaleza clandestina ya irregular de les organizaciones terroristes. Namái la reposición y reforja de los componentes radiactivos —que van decayendo conforme avanza la so vida media— riquen una infraestructura teunolóxica ya industrial namái al algame d'estaos o grandes corporaciones privaes. La resultancia ye que nunca se detectó una arma nuclear o componentes sustanciales de la mesma en manes d'un grupu terrorista, nin tampoco la voluntá clara de tener.[24][25]

Armes nucleares editar

 
Vehículu llanzador del ICBM rusu Tópol, Moscú, 2008.

Una arma nuclear ye un esplosivu d'alta enerxía, que llogra la mesma por aciu la fisión o fusión del nucleu atómicu. Pa la fisión, utilícense átomos pesaos como'l uraniu o plutoniu, y pa la fusión átomos bien llixeros como ciertos isótopos del hidróxenu (deuteriu y tritiu) y el litiu. Trátase d'un usu militar de la enerxía nuclear. La so carauterística fundamental anicia na posibilidá de lliberar una potencia esplosiva equivalente a miles o millones de tonelaes de TNT con un dispositivu de pocos kilogramos de pesu, fácilmente militarizable.

Nun esiste nengún material estructural nel universu conocíu capaz d'aguantar l'impautu térmicu, mecánicu y radiolóxicu d'una detonación nuclear a curtia distancia. Una carga nuclear de potencia común, afechiscamente allugada nes proximidaes del blancu, desintegrará cualquier oxetivu civil o militar y va causar enormes daños y morrina pela redolada, inclusive a quilómetros de distancia. Por esta razón, les armes nucleares considérense'l máximu esponente de les armes de destrucción masiva.

Clasificación teunolóxica editar

Tecnológicamente, les armes nucleares estremar en bombes atómiques o de fisión, per un sitiu, y bombes d'hidróxenu, armes termonucleares o de fusión, por otru:[26]

  • Les bombes atómiques o de fisión son dispositivos qu'estacen átomos pesaos d'uraniu o plutoniu por aciu una reaición en cadena ultrarrápida. La fisión ye un procesu exotérmico que llibera cantidaes sustanciales d'enerxía, enforma mayor que nes reaiciones químiques de los esplosivos convencionales. Esta enerxía escapa en forma de radiación gamma y enerxía cinética de los fragmentos del nucleu, caleciendo asina rápido la materia que s'atope alredor. Esta materia (por casu, l'aire), al dilatase, provoca una poderosa onda de choque a alta temperatura. El material fisible aparente ye'l plutoniu-239, y la téunica más corriente ye la implosión xeométrica.
  • Les bombes d'hidróxenu, armes termonucleares o de fusión consten de dos o más etapes. La primera d'elles (primariu) utiliza una pequeña bomba atómica pa empecipiar un procesu de fusión nuclear de los nucleos d'átomos llixeros d'hidróxenu y litiu que s'atopen na segunda (secundariu). Esti procesu ye análogu al que se da nos soles, y definióse como encender una estrella sobre una ciudá. La diferencia de masa ente los nucleos componentes del secundariu y el resultante (de normal, heliu y beriliu o nuevos isótopos de litiu y tritiu, que realimentan la reaición) tresfórmase íntegramente n'enerxía, según la conocida fórmula Y = mc². Dalgunes d'estes reaiciones, como la de deuteriu + litiu-6, cuntar ente les más enerxétiques del universu conocíu, namái per debaxo de la reaición materia-antimateria. Una carga de fusión puede producir temperatures locales equivalentes ente 20 y 400 millones de graos centígrados,[27] más que nel nucleu del Sol y munchos órdenes de magnitú percima de cualesquier posible rangu d'estabilidá de la materia.

La mayoría d'armes atómiques modernes son termonucleares de potencia variable, pos la teunoloxía de fusión pesa menos y apurre mayor seguridá, economía y flexibilidá. Esta flexibilidá inclúi poder graduar la potencia esplosiva de la bomba a voluntá, variando la presencia de tritiu nel secundariu. Tamién dexen escoyer, siquier en parte, el tipu d'enerxía producíu pol arma.

Medios utilizaos pal so llanzamientu editar

 
Prueba de los vehículos de reentrada MIRV del canceláu ICBM norteamericanu LGM-118A Peacekeeper, 8 disparaos dende un solu misil (podía llevar 10). Cada traza indica'l descensu d'una cabeza d'ataque, y caúna tenía una potencia comparable a 25 bombes como la de Hiroshima. Na actualidá, hai en serviciu armes similares.

De normal, al falar d'armes nucleares referímonos tantu a estos esplosivos atómicos como a los medios utilizaos pa llevalos hasta'l so blancu, y xeneralmente tamién a los medios de sofitu pa llogralo. Asina, entendemos les armes nucleares como un sistema integráu complexu, científicu, industrial, militar y humanu, que remata cuando'l blancu ye algamáu por una esplosión nuclear. Ente estos medios, cabo destacar de manera significativa los vectores de llanzamientu: la llamada tríada nuclear. Clasificándoles por estos llanzadores, pos, les armes nucleares suelen estremase en:[28]

  • Armes nucleares con base en tierra. Trátase de cohetes, de normal empuestos, con diversos algames y capacidaes, operaos dende tierra firme en plataformes fixes o móviles. Los conocíos misiles balísticos intercontinentales (ICBM) pertenecen a esta categoría, pero tamién otros proyeutiles de menor algame pal so usu tácticu nel campu de batalla, inclusive disparaos dende pieces d'artillería. Estos vectores tender a considerar, polo xeneral, como una forma d'artillería terrestre superpesada. Los ICBM son verdaderos cohetes espaciales, que vuelen fora de l'atmósfera de la Tierra y pueden percorrer miles de quilómetros en pocos minutos. Dalgunos d'ellos pueden llanzar delles ojivas MIRV simultáneamente, con un esplosivu nuclear caúna, utilizando un solu vector.
  • Armes nucleares con base nel mar. Trátase de cohetes similares a los que tienen base en tierra, pero que se llancen dende plataformes navales de superficie o submarines. Esto apúrre-yos una capacidá de maniobra y tapecimientu xeneralmente cimeru a los misiles con base en tierra, pero tamién puede esponelos a riesgos cimeros. Los misiles balísticos de llanzamientu submarín (SLBM, un ICBM naval) pertenecen a esta categoría, según ciertos torpedos, misiles de cruceru y otros misiles más xeneralistas para guerra naval. Dalgunos d'estos vectores suélense considerar como una forma d'artillería naval superpesada. Al igual que los ICBM, los SLBM viaxen pel espaciu y pueden travesar continentes en menos de trenta minutos, según llanzar cabeces MIRV múltiples.
  • Armes nucleares de llanzamientu aereu, que suelen ser bombes d'aviación o misiles de cruceru o d'otros tipos lanzables dende aeronaves en vuelu (de normal, bombarderos supersónicos). Considérase una forma más venturera y lenta de lliberar armes nucleares, por cuenta de la posibilidá de que los aviones sían baltaos y a la inherente lentitú comparativa de los proyeutiles atmosféricos; pero tamién un métodu más flexible y adaptativu.

Esisten otros llanzadores posibles, prohibíos por tratáu, como los sistemes de bombardéu orbital fraccional (FOBS), dende satélites artificiales que pueden empecipiar l'ataque por sorpresa averándose por cualesquier ángulu y trayeutoria.[29][30]

 
Pruebes pa protexer un Boeing 747 de mandu contra ataque de pulsu electromagnético de gran altitú (HEMP). El HEMP tien la capacidá de destruyir tolos equipos llétricu y electrónicu qu'escarezan de proteición especial en miles de quilómetros a la redonda.

Armes nucleares de propósitu especial editar

Amás, produciéronse armes nucleares de propósitu especial, como les siguientes:

  • La bomba de neutrones, tamién llamada bomba N, bomba de radiación direuto amontada, bomba de fisión-fusión o bomba de radiación forzada, que'l so oxetivu ye causar una mayor morrina direuta por irradiación amontada contra los seres vivos, con una menor destrucción de los oxetos inertes.[31] Esti tipu d'arma foi oxetu de grandes polémiques mientres la Guerra Fría, por cuenta de la percibida indignidá moral de matar a grandes cantidaes de persones y otros seres vivos mientres se protexen los bienes materiales.[32]
  • La bomba de pulsu electromagnético, tamién llamada bomba Y, HEMP o bomba del arcu iris por cuenta de les aurores boreales artificiales qu'induz. Trátase d'una esplosión nel espaciu esterior que, por efeutu Compton d'electrones, degrada o escorda los sistemes llétricu y electrónicu a escala continental. Pola so capacidá de paralizar instantáneamente les sociedaes atacaes, considérase qu'estes armes constituyiríen el compás d'apertura d'una guerra nuclear.[33][34]
  • La bomba d'escurecimientu o iónica, qu'españa nes capes cimeres de l'atmósfera pa bloquiar por ionización electromagnética les señales radioeléctriques de los sistemes de comunicaciones y teledetección, al envís d'escordar la defensa enemiga y les guíes de los sos sistemes antimisil.[35][36]
  • La bomba radiolóxica o bomba puerca, pa causar gran morrina por aciu la diseminación de grandes cantidaes de radiación contra les persones o les sos fontes d'alimentos y agua potable.[37] Considerada polo xeneral una arma barata y de baxa teunoloxía pa hipotéticos terroristes nucleares, les sos versiones d'alta teunoloxía, utilizaes poles potencies, podríen amontar descomanadamente los efeutos demográficos d'una arma nuclear. Postulóse una llamada bomba ultravioleta con oxetu de esterilizar les camperes y campos de cultivu, que'l so grau de realización na práutica ye desconocíu. Leo Szilard propunxo tamién una bomba de cobaltu o bomba del xuiciu final, capaz de tremar dosis letales de radiación n'árees enormes o inclusive en tola Tierra.[38][39]

Equipos necesarios pa llibrar una guerra nuclear editar

Otros equipos imprescindibles pa llibrar con eficacia una guerra nuclear son:

  • Una infraestructura científica, industrial, humana y teunolóxica abonda y capaz.
  • Medios de teledetección de llargu algame y alerta temprano con base en tierra, mar, aire y espaciu.
  • Un sistema de mandu, control, comunicaciones ya intelixencia concebíu con esi envís.
  • Medios convencionales suficientes pa la loxística y defensa del sistema de guerra nuclear.
  • Una cultura militar, social y política aparente.

Modelos actuales más relevantes d'armes nucleares estratéxiques editar

Esisten munchos tipos d'armes nucleares. Ente les más relevantes anguaño atópense:

Sistemes de proteición antimisiles editar

Plantegóse la posibilidá de crear sistemes antimisil pa detener un ataque nuclear mientres se produz, el más conocíu de los cualos foi la Iniciativa de Defensa Estratéxica de EE. UU. Sicasí, l'únicu sistema antibalístico que realmente llegó a tar operativu ye'l Sistema de Defensa de Moscú. Anguaño, los Estaos Xuníos traten d'esplegar un escudu antimisiles más llindáu.

Esisten series duldes sobre la posibilidá de crear un escudu antimisiles eficaz. Escasamente un sistema antimisil llogró baltar un misil nuna batalla real, al tratase d'una maniobra tecnológicamente bien crítica y con poco tiempu de preaviso, que les sos posibilidaes verificables namái pueden conocese el día del ataque real, de naturaleza inherentemente impredicible.[40][41][42]

Sistemes pa evitar la intercepción de misiles nucleares editar

Amás, resulta relativamente senciellu modificar armar atacantes y les sos táctiques pa enzancar descomanadamente la so intercepción, a un costu bien inferior al de los sistemes antimisil que tendríen de deteneles; esto ye especialmente ciertu pa los misiles más sofisticaos, usando téuniques especiales ente les que s'atopen:

  • Impulsión acelerada, qu'alloña rápido'l misil del suelu y de posibles interceptores na fase de llanzamientu (-yos "gana" mientres l'ascensu). Adicionalmente, esto amenorga'l tiempu de vuelu intercontinental (Rusia-Estaos Xuníos) de 23 minutos a menos de 20, lo que constriñe tamién el tiempu de prealerta.
  • Rotación amontada; faciendo rotar el misil, amenórgase la eficacia de les armes láser y de fexes de partícules al aumentar la dispersión enerxética nel puntu d'impautu (el fexe enfoca un puntu determináu del misil mientres menos tiempu) mientres la fase de llanzamientu y primer tramu de vuelu espacial. Sía que non, armar láser y de fexe de partícules son ineficaces dientro de l'atmósfera terrestre, por problemes de dispersión óptica, y la so presencia nel espaciu foi atayada xunto col restu del proyeutu Guerra de les Galaxes.
  • Usu de cabeces MIRV múltiples, que multiplica'l númberu de cabeces a interceptar por un factor ente trés y diez.
  • Puesta llibranza de les cabeces, por que esta multiplicación prodúzase lo antes posible, lloñe del algame de los interceptores na fase terminal, y primero que cualesquier hipotéticu sistema de defensa espacial tenga tiempu de reaccionar.
  • Cabeces MIRV maniobrables, que compliquen descomanadamente les soluciones de intercepción nel espaciu esterior, mientres la reentrada y na fase terminal por non tener una trayeutoria predecible.
  • Usu de blindaxes de baxu pesu contra láser, fexes de partícules, pulsu electromagnético y delles formes de metralla.
  • Inclusión de señuelos y otres ayudes a la penetración (perturbadores, expansores, chaff, etc).
  • Ataque de pulsu electromagnético inicial, pa escordar la sociedá atacada y degradar los sos sistemes defensivos de fase terminal.
  • Ataque d'escurecimientu al entamu de les reentradas, pa cegar los sistemes de teledetección y comunicaciones radioeléctriques del defensor na fase terminal.
  • Deriva calculada de les cabeces, atacando'l blancu dende puntos periféricos (pero dientro del área d'aniquilación), lo qu'amonta'l volume de intercepción, multiplica les trayectories posibles y por tanto enzanca la solución de tiru por dellos órdenes de magnitú mientres la reentrada y la fase terminal.

L'aición combinada de toes estes téuniques y otres más esotériques resulta en problemes insuperables pa los sistemes antimisil del nuesu tiempu y del futuru próximu. Xeneralmente, considérase que los sistemes antimisil del presente y del futuru próximu namái seríen capaces de baltar les armes d'atacantes pocu sofisticaos.[43][44][45][46][47][48][49]

Política y estratexa de la guerra nuclear editar

La esistencia de les armes nucleares redefinió les rellaciones internacionales y tuvo un fondu efeutu nes estratexes militares y na cosmovisión de la mayoría de civilizaciones contemporánees. La medrana inducida a tolos niveles polos daños direutos y colaterales previstos nuna guerra nuclear dio nueva forma a la doctrina de la disuasión, bloquiando efeutivamente les hostilidaes ente potencies dotaes d'esti armamentu y abriendo la era de guerres subsidiarias que caracterizó a la Guerra Fría y sigue vixente na actualidá.

La doctrina de la disuasión algamó los sos estremos máximos cuando la cantidá y capacidá del armamentu nuclear esplegáu poles superpotencies llegó al nivel de destrucción mutua asegurada (MAD).[50] La destrucción mutua asegurada llógrase aplicando'l conceutu de overkill, según el cual cada unu de los combatientes principales dispón de medios sobraos p'aniquilar totalmente al enemigu decenes de vegaes. Nun ciertu momentu de la Guerra Fría, esistíen armes pa escastar 23 vegaes a la especie humana. Na actualidá sigue habiendo medios suficientes pa matar a tola Humanidá más d'una vegada.[51]

Nun principiu, les armes nucleares concebíense como una estensión d'alta potencia a la guerra convencional estratéxica y los grandes bombardeos aéreos que pudieron trate na Segunda Guerra Mundial. Sicasí, el so rápidu progresu y espansión, según la llegada de l'arma termonuclear y el misil balísticu intercontinental que podía producise económicamente en grandes cantidaes, obligaron a establecer una categorización según l'usu previstu de cada arma:

  • Les armes nucleares táctiques suelen ser de menor potencia, del orde de kilotón y de menor radiu d'aición. Anque s'atopen sol control políticu, pueden ser emplegaes polos mandos militares en sofitu de les fuercies convencionales nel teatru de batalla.
  • Les armes nucleares estratéxiques tienen un gran radiu d'aición y son armes de gran potencia, con cientos de quilotones o inclusive megatones. Utilizar pa destruyir la capacidá nuclear, militar, económica y demográfica del enemigu.
 
Secuencia d'ataque d'un misil balísticu de llanzamientu submarín Trident.

Según esta categorización, creábase una llinia nítida ente un usu menor o llexítimu de les armes nucleares nel teatru d'operaciones, como un mediu más, y un usu mayor de les mesmes nun contestu de guerra total. Les duldes sobre'l realismu d'esta frontera y sobre la posibilidá de qu'un usu llindáu de les armes nucleares conduxera rápido a una esguilada causaron grandes discutinios sociales pol so esplegue y disuadieron, na práutica, del so usu. A la fin, les principales potencies terminaron xuntándose de fechu a la doctrina de non primer usu, según el cual nenguna d'elles sería la primera n'utilizar armes nucleares. Esta doctrina contribuyó a prevenir una guerra nuclear y, indireutamente, tamién una guerra convencional ente les grandes potencies.

Xeneralmente, toes elles acutáronse'l derechu de primer usu en mesmu territoriu. Hipotéticamente, esti derechu dexaba detener radicalmente una invasión enemiga por aciu l'usu tácticu de les armes nucleares n'el mesmu territoriu nacional, ensin empezar una guerra termonuclear total. Nun se produció ocasión de verificar la funcionalidad d'esti derechu, pero esisten series duldes sobre la posibilidá de detener la esguilada subsiguiente.

Los países posesores d'armes nucleares disponen d'unos planes de guerra prediseñados pal so usu, que se conocen n'Estaos Xuníos y el Reinu Xuníu como SIOP (plan únicu d'operaciones integraes)[51] cuando se refieren al propiu y RISOP (plan únicu d'operaciones integraes del "bandu coloráu") cuando se refieren al enemigu. Estos planes determinen unes llistes d'oxetivos y estratexes básicos, que pueden afaese parcialmente al conflictu real. El SIOP parte d'unos conxuntos d'oxetivos esenciales denominaos opciones d'ataque llindáu (limited attack options, LAO), opciones d'ataque rexonal (rexonal attack options, RAYO) o opciones d'ataque selectivu (selected attack options, SAO), que pueden dise esguilando hasta llegar a les opciones d'ataque mayor (major attack options, MAO). Convencionalmente, considérase qu'esisten cuatro niveles MAO:[52]

  • MAO-1 (ataque contrafuerza): Empobináu contra les fuercies nucleares del enemigu: silos de misiles, bases de misiles en camiones o trenes, bases de submarinos, aeropuertos primarios, instalaciones d'almacenamientu de cabeces nucleares, el complexu teunolóxicu-industrial de producción de les mesmes y les instalaciones esenciales de mandu, control, comunicaciones ya intelixencia, pero tratando d'evitar les árees urbanes y les fuercies non nucleares.
  • MAO-2 (ataque contrafuerza estendíu): Empobináu contra tolos blancos del MAO-1 más: puertos y aeropuertos secundarios, arsenales, xerarquía militar y unidaes escoyíes de la fuercia militar non nuclear, flotes de superficie y redes de mandu, control, comunicaciones ya intelixencia non nucleares.
  • MAO-3 (ataque contravalor llindáu): Empobináu contra tolos blancos del MAO-1 y el MAO-2 más les instalaciones de la xerarquía político-alministrativa del enemigu.
  • MAO-4 (ataque contravalor estendíu): Empobináu contra tolos blancos del MAO-1, el MAO-2 y el MAO-3 más les instalaciones esenciales de la sociedá enemiga (blancos económicos): refineríes, centrales de producción d'enerxía llétrica, polígonos industriales —sobremanera los venceyaos cola industria militar o teunolóxica— y concentraciones humanes de gran importancia demográfica. Reparar que al realizase la batalla a nivel MAO-3 la dirigencia política quedaría inhabilitada, polo que casi de manera automática saltaría a nivel MAO-4. Los planes d'ataque del tipu SIOP/RISOP MAO-4 configuren lo que vieno en denominase guerra termonuclear total.

Cotidianamente, les fuercies nucleares otorguen a los sos posesores un eleváu poder, una garantía última de seguridá nes circunstancies más escepcionales, y una capacidá diplomática cimera. Sicasí, tratar d'un poder económicamente bien costosu, militarmente pocu flexible, políticamente comprometíu y, a lo postrero constreñido a nun usalo enxamás si aspirar a la sobrevivencia. Esto fizo que munchos países con capacidá sobrada pa convertise en potencies nucleares optaren por polítiques de seguridá y defensa que les esclúin explícitamente, llegando inclusive al antinuclearismo.

Actores principales editar

Les estrictes circunstancies históriques, científicu-téuniques, económiques, polítiques y diplomátiques que dexen l'accesu a una fuercia nuclear faen que'l númberu de países que decidieron aprovise de la mesma seya amenorgáu, lo que configura un grupu de calter selectu conocíu como club nuclear. En 2012 envalórase que la cantidá total d'armes nucleares esistentes atópase aproximao ente 19 115 y 19 465 unidaes, col siguiente detalle:

País Cabeces nucleares actives / total* Estratéxiques
esplegaes
Táctiques
esplegaes
Reserva /
caltenimientu
Pa
desmantelar
Añu de
los datos
Añu de la
primer prueba
Los cinco países con armes nucleares del Tratáu de Non Proliferación (NPT)
  Rusia
~4430 (esplegaes) / ~10 000[53]
~2430
~2000
s/d
~5500
2012
1949 ("RDS-1")
  Estaos Xuníos d'América
~2150 (esplegaes) + ~2800 (reserva) / ~8000[54]
~1950
~200
~2800
~3000
2012
1945 ("Trinity")
  Francia
300 (esplegaes) / ~300[55]
240
60
Mínimes
0
2008
1960 ("Gerboise Bleue")
  China
~178 (esplegaes) / ~240[56]
~138
~40
~62
0
2011
1964 ("596")
  Reinu Xuníu
<160 (esplegaes) / ~225[57]
<160
0
~65
Previstu
2011
1952 ("Hurricane")
Otros países con armes nucleares
  Paquistán
90-110[58]
s/d
s/d
s/d
s/d
2011
1998 ("Chagai-I")
  India
60-80[59]
s/d
s/d
s/d
s/d
2010
1974 ("Smiling Buddha")
  Corea del Norte
0-10[60]
s/d
s/d
s/d
s/d
2005
2006[61]
Países con armes nucleares ensin declarar
  Israel
200-500[62]
s/d
s/d
s/d
s/d
2005
nunca o en 1979
(vease Incidente Vela)
 
Mapa mundial col estáu de desenvolvimientu nuclear representáu por colores.      Los cinco países con armes nucleares del Tratáu de Non Proliferación (NPT).      Otros países con armes nucleares.      Países sospechosos de tener armes nucleares o de tar en procesu de desenvolveles.      Países que dalguna vegada tuvieron armes nucleares o programes de desenvolvimientu d'armes nucleares.      Otros países capaces de desenvolver armes nucleares en dellos años si asina lu deciden.
*Tolos númberos proceden del Boletín de los Científicos Atómicos,[63] nun siendo que se citen otres referencies. Si la diferencia ente les cabeces nucleares actives y les totales ye conocida, van apaecer los dos datos separaos por una barra oblicua. Si nun se conocen los dos datos, solo va dase unu. El númberu de reserves puede nun contener toles cabeces nucleares intactes si una cantidá sustancial de cabeces nucleares fueron programaes pal so esmantelamientu pero'l mesmu entá nun foi lleváu a cabu; non toles cabeces nucleares "actives" son esplegaes en cualquier tiempu dau. Cuando se da un rangu d'estimación d'armes (p.ej., 0-10), esto xeneralmente indica que la estimación fíxose sobre la cantidá de material fisible que probablemente foi producíu, y la cantidá de material fisible necesariu per cabeza nuclear depende de les estimaciones de l'habilidá d'un país nel diseñu de l'arma nuclear.

Puede reparase que Rusia —estáu socesor de la Xunión Soviética— y los Estaos Xuníos siguen siendo, con diferencia, les principales superpotencies nucleares. Emblemáticamente, Rusia cunta cola principal fuercia nuclear del mundu cuantitativa y cualitativamente —les Fuercies de Cohetes Estratéxicos—, mientres Estaos Xuníos caracterizóse por disponer de potentes medios económicos pa refinar la suya.

Otros munchos países trataron d'aportar a esti club nuclear nel pasáu, o s'abarrunta que lo fixeron, pero por distintos motivos nun lo llograron o arrenunciaron. Ente ellos cabo citar a Arabia Saudita, Arxentina, Australia, Brasil, Corea del Sur, Exiptu, España, Irán, Iraq, Libia, Polonia, Rumanía, Sudáfrica, Suecia, Suiza, Taiwán y Yugoslavia. Otra manera, Bielorrusia, Kazakstán y Ucraína heredaron un gran númberu d'armes nucleares de la Xunión Soviética pero devolver o revendieron a Rusia, de normal pal so esmantelamientu.

Munchos países europeos occidentales, según Canadá, Méxicu y Xapón, podríen disponer fácilmente d'una fuercia nuclear respetable si proponer pero nun manifestaron el so deséu y voluntá política de faelo.

Efeutos de la guerra nuclear editar

Efeutos locales editar

 
Diámetru comparativu de les boles de fueu de cinco bombes nucleares: la bomba del Zar (la más grande del mundu), de 4600 m de diámetru, la bomba Castle Bravo (la más grande de EE. UU.), de 2840 m de diám., la ojiva nuclear d'un misil Minuteman (960 m), el misil Peacekeeper (640 m) y la bomba de Nagasaki (200 m)

Los efeutos discretos locales de les armes nucleares individuales son bien conocíos, por cuenta de les más de 2000 pruebes nucleares realizaes y les consecuencies de los bombardeos d'Hiroshima y Nagasaki. N'esencia, una arma nuclear ye un esplosivu extraordinariamente potente y bien contaminante capaz de causar gran devastación nun área determinada por aciu les siguientes aiciones combinaes:[35]

  • Impautu radiolóxicu: el 80% de la enerxía instantánea de l'arma lliberar en forma de radiaciones ionizantes alfa, beta, gamma y de neutrones, amás de xenerar un rellumu lluminosu capaz de dexar ciegues a les persones a gran distancia. Estes radiaciones causen gran morrina por Síndrome de irradiación aguda, y pueden xenerar pulsos electromagnéticos que destrúin los equipos llétricu y electrónicu. Amás, la detonación tien la capacidá d'inducir rexones d'escurecimientu, que pola alta ionización del aire torgaría la circulación d'ondes electromagnétiques ya infrarroxes, faciendo inoperativos radares y otros sistemes de comunicación que tengan que tresmitir o recibir al traviés d'estes árees ionizadas.
  • Impautu térmicu: l'arma xenera enormes cantidaes de calor (hasta 400 millones de °C) que se tresfier al aire circundante, vaporizando y xamuscando tou na so redoma y provocando quemes masives en zones más alloñaes. Estes quemes masives pueden tresformase nuna nube de fueu. Les persones sufren graves quemadures a decenes de quilómetros de distancia. La nube de fueu, amás, consume l'osíxenu del aire y provoca la muerte por afuega.
  • Impautu mecánicu: l'aire, dilatáu brutalmente pol calor, espandir a gran velocidá so la forma d'una onda de choque encesu d'alta presión que balta les estructures y españa a los seres vivos. Na redoma de la detonación, puede provocar cráteres importantes. Ye frecuente que se produza una onda de choque secundaria en sentíu contrariu, conforme l'aire esfrezse y contrái, lo que termina de destruyir l'área atacada nun movimientu de vaivén. Tamién se produz un efeutu sísmicu, detectable a miles de quilómetros de distancia, que contribúi a la devastación local.
  • Contaminación radiactiva: la esplosión llanza a l'atmósfera grandes cantidaes de fumos y materia pulverizada fuertemente irradiaos a consecuencia del impautu radiolóxicu. Estes sustancies vuelven al suelu progresivamente, con frecuencia so la forma d'agua radiactivo, contaminando tolos oxetos espuestos albentestate; ente ellos topen l'aire, les fontes d'agua y los alimentos. Esto amonta les baxes por síndrome radiactivu agudu y otres enfermedaes acomuñaes a la radioactividá.

Estos efeutos discretos varien significativamente ente los ataques próximos al suelu (groundburst), destinaos a destruyir blancos altamente reforzaos o bien resistentes, y les detonaciones n'altitú (airburst), que pretenden maximizar l'área de devastación contra oxetivos blandos como ciudaes o polígonos industriales. Tamién dependen del númberu de cabeces asignaes a un mesmu blancu.

Les detonaciones nucleares producen unes nubes carauterístiques en forma de fungu, que pueden algamar tamaños enormes.

Efeutos globales editar

 
Mapa hipotéticu de contaminación radiactiva al curtiu plazu tres un pequeñu ataque nuclear contra les principales instalaciones militares de los Estaos Xuníos. L'área colorada define les rexones onde esta deposición sería necesariamente mortal. Nel mediu plazu, los vientos abasnen muncho más lloñe estes partícules, hasta que terminen contaminando tol planeta.

Los efeutos sinérgicos xeneralizaos d'un ataque nuclear combináu a gran escala, diseñáu pa causar el máximu dañu posible, son más difíciles de determinar. De mano, nun ye posible predicir la naturaleza exacta d'asemeyáu ataque con antelación. Sicasí, resulta posible definir delles llinies xenerales:

  • Interrupción xeneralizada de los suministros d'alimentos, agua potable, eletricidá y comunicaciones. Les grandes ciudaes, anque nun fueren atacaes, seríen incapaces de sobrevivir ensin estos alimentos. Esto provocaría grandes coles de millones de refuxaos ensin destín particular dalgunu, de normal enfermos y debilitaos, polo que cabo esperar una elevada mortalidá, violencia y lacras propies de la naturaleza humana.
  • Dislocación de los Estaos, exércitos y cuerpos de seguridá y sanitarios como entidaes entamaes. Pillaje, saquéu, surdimientu de grupos criminales o mercenarios armaos.
  • Interrupción xeneralizada y permanente de l'actividá económica, particularmente la industrial, por destrucción d'instalaciones o supresión del suministru llétricu y de materies primes mientres tiempu indetermináu. Esto enzancaría y ralentizaría descomanadamente l'atención a los afeutaos y la recuperación de posguerra. Probablemente, el dineru perdería'l so valor al sumir los mercaos financieros que lu determinen.
  • Munchos hospitales resultaríen destruyíos, enforma personal médicu muertu, y los sobrevivientes nun dispondríen d'enerxía llétrica nin suministros. Esto amontaría gravemente la mortalidá ente los mancaos y afeutaos, con toa seguridá, y probablemente dexaría la rápida estensión de les epidemies.
  • Elevada contaminación radiactiva del aire y les fontes d'agua potable y alimentos mientres selmanes, y más leve mientres años ya inclusive sieglos. Esto podría agravase si empleguen armes específicamente diseñaes pa destruyir por irradiación los recursos agropecuarios, lo que produciría grandes fames.
  • Desestructuración xeneralizada de la sociedá y de los modelos de civilización y maneres de vida. Posible desapaición de numberoses naciones.
  • Desapaición de la capa d'ozonu, polo que la radiación ultravioleta del Sol acabaría matando a los pocos seres vivos que sobrevivieren al escurecimientu nuclear. Magar la vida nos océanos nun se vería afeutada pol escurecimientu y l'iviernu nuclear, l'aumentu de la radiación ultravioleta acabaría col fitoplancton y cola cadena trófica nos mares, lo cual provocaría una morrina xeneralizada en pocos meses. Les drástiques diferencies de temperatura ente los continentes y los océanos xeneraríen un caos climáticu xigantescu, lo qu'enzancaría descomanadamente la vida nes zones costeres marítimas.
  • Posibles efeutos climáticos masivos, como'l iviernu nuclear.

Nun ye esaxeráu afirmar qu'una guerra nuclear a gran escala provocaría cientos o miles de millones de víctimes, y la desapaición de les naciones y modelos de civilización que conocemos. El términu megamuerte, una unidá de midida equivalente a un millón de muertos, acuñar pa remanar estes cifres aniquiladoras. Asina, por casu, mil megamuertes equival a mil millones de víctimes; mil megamuertes ye una estimación media-alta razonable del númberu de baxes nes primeres 24 hores d'una guerra termonuclear total con blancos demográficos qu'implicara a Estaos Xuníos, Rusia, Europa y China.

Proteición y autodefensa civil en casu d'ataque nuclear editar

 
Señal qu'indica la presencia d'un abellugu nuclear en Chinatown, Nueva York.

Munchos países tomaron midíes pa protexer a la so población civil d'ataques nucleares hasta onde fuera posible, que van dende l'espardimientu de folletos informativos hasta la construcción de complexes redes d'abellugos nucleares pa un eleváu porcentaxe de la población en dellos Estaos. Polo xeneral, estos intentos fueron recibíos con ironía y escepticismu, pos acostumaben a emplazar a los ciudadanos a recursos ya instituciones que probablemente nun sobreviviríen a una guerra nuclear, o a un futuru que nun tenía en cuenta los efeutos de la contaminación radiactiva y l'iviernu nuclear. Esta perceición amargosa y ominosa llegó a inspirar notables obres artístiques, como la película d'animación británica Cuando'l vientu sopla (1986).

Con un calter inmediatu, suélense realizar los siguientes encamientos:[64][65]

  • Tener una idea xeneral de los posibles oxetivos (vease la seición Política y estratexa de la guerra nuclear), y caltenese estremáu de los mesmos.
  • Saber si esisten abellugos nucleares nes proximidaes, y utilizalos.
  • Disponer de reserves d'alimentos enlatados, agua embotellada y otros productos de primera necesidá. Tres l'ataque, racionar y utilizar estos productos de primeres, mientres la radiación esterior va menguando.
  • Conocer los recursos de proteición civil esistentes nel área.
  • Conocer les señales d'avisu del sistema de proteición civil.
  • Si l'ataque ye inminente, nun trate de fuxir en vehículos privaos. Cuérrese'l riesgu casi seguro de quedar atrapaos nel previsible atascu de les carreteres y espuestos a la esplosión nel abertal.
  • Nun mire na direición previsible de la esplosión, nin siquier a decenes de quilómetros de distancia, pa evitar la ceguera. Nenguna clase de gafa de sol protexerálu.
  • Si ve un rellumu "brillosu como'l sol" o los equipos electrónicos a bateríes detiénense de golpe y simultáneamente (relós dixitales, teléfonos móviles, MP3, etc), tírese al suelu darréu, cubrir la cabeza y busque proteición contra la cristalería a rastres.
  • Si lo anterior asocede dientro d'un vehículu de motor, quite la llave de contautu, desbloquie les puertes, ponga'l frenu de mano, y tírese al suelu del automóvil darréu. En dambos casos, la esplosión yá asocedió y l'onda de choque va llegar en cualquier momentu.
  • Primero que la esplosión prodúzase, buscar abellugu so tierra (suétanos, cueves estables, túneles del metro, alcantarelláu, etc), o en rincones interiores de los edificios, lloñe de puertes y ventanes. Si tase al campu, tratar d'escondese baxu oxetos sólidos. Protexese na midida de lo posible de la metralla volante, y particularmente de la cristalería.
  • Protéxase de los cristales. Los cristales son peligrosísimos y a les enerxíes implicaes pueden enfusar inclusive nel cementu. Si nun hai una estancia ensin cristales, el meyor llugar ye xusto debaxo, por qu'españen percima de la so cabeza.
  • Tien De preparar mentalmente pa un sucesu d'estrema violencia y tracamundiu. Ye natural tener mieu, pero nun se dexe vencer a la llerza.
  • Si disponer de la "pastilla nuclear" (dosis masiva de calciu y yodu), tomala pa prevenir la fixación de cesio-137 y yodu-131 nel organismu. Estos dos sustancies son les principales causantes del síndrome radiactivu agudu y otres enfermedaes acomuñaes a la radiación por irradiación secundaria (contaminación), pero non primaria (direuta).
  • Los murios gruesos de formigón armáu y les estancies soterrañes representen una proteición razonable contra la irradiación direuta.
  • Zarru les llaves del gas y l'agua. Desconecte'l interruptor llétricu principal.
  • Si ambúrase la ropa, rodar sobre unu mesmu o apagala con cobertores. Si disponer de tiempu, pue ser conveniente esnudase dafechu y cubrir el cuerpu enteru con cobertores, alfombres, lones o capotes que puedan estremase fácilmente en casu de qu'amburen; la ropa pegada al cuerpu va xuntase fácilmente a la piel en casu de que prinda o se caliente intensamente, causando grandes quemadures o agravándoles. Pero, pol otru estremu, la piel espuesto va quemase fácilmente.
  • Espere a que pase la onda de choque (puede tardar 30 segundos o más) y l'onda secundaria si produzse (hasta dos minutos).
  • Protexese de la deposición radiactiva, permaneciendo nos abellugos o cuantimenos cubrir con cobertores, capotes, botes d'agua y mázcaros de papel.
  • Nun abandonar l'abellugu hasta que les autoridaes dexen o encamienten la salida.
  • Caltenese informáu al traviés de la radio, si sigue funcionando.
  • Verificar los daños antes d'enfusar o habitar nun edificiu, en previsión de derrumbes o quemes.
  • Caltenese estremáu de les conducciones de gas y tener curiáu coles d'agua y eletricidá.
  • Nun enfusar nes árees estropiaes o indicaes con señales de peligru radiolóxicu.
  • Evitar desplazamientos innecesarios o confrontaciones. Cualquier firida ye potencialmente mortal cuando l'asistencia médica nun ta garantizada.
  • Siga educando a los neños. Acueya a los güérfanos. Na midida de les sos posibilidaes, ayude a los mancaos, enfermos y desamparaos.

Na cultura editar

La guerra nuclear y los sos preparativos non yá tuvieron un gran impautu na política, la diplomacia y la estratexa, sinón que marcaron fondamente a delles xeneraciones a lo llargo de tola Guerra Fría. Amás de contribuyir descomanadamente al espardimientu del pensamientu pacifista y la protesta social, surdieron numberoses espresiones artístiques, culturales y populares sobre la tema. Curiosamente, el final de la Guerra Fría acabó cola mayor parte de les mesmes porque l'amenaza de guerra nuclear sumió de la cosmovisión mediático y popular, anque siga tando presente.

L'amenaza de guerra nuclear y l'aparente inevitabilidad de la mesma imprimió tamién un pensamientu pesimista, apocalíptico ya inclusive milenarista n'ámbitos tanto relixosos como seculares, dende delles profecíes de la llegada del fin del mundu a un fatalismo presente en numberoses manifestaciones sociales y culturales del periodu.

Ver tamién editar

Referencies editar

Notes al pie editar

  1. «¿La bomba atómica sobre Berlín?» (castellanu). Deutsche Welle 25.4.2005. Consultáu'l 24 d'avientu de 2007.
  2. «Who Invented the Atomic Bomb?» (inglés). Privacy, business and law online newsletter. Archiváu dende l'orixinal, el 7 d'ochobre de 2008. Consultáu'l 5 d'ochobre de 2008.
  3. «A Battle for Ultimate Truth» (inglés). San Diego Supercomputer Center. Consultáu'l 5 d'ochobre de 2008.
  4. «Editorial Observer; Still a Mystery: Nazi Germany's Atomic Bomb Failure» (inglés). The New York Times. Consultáu'l 5 d'ochobre de 2008.
  5. «proyeutu-atomico-nazi/ L'error que condergó al proyeutu atómicu nazi» (castellanu). La Cayuela de Yuri. Consultáu'l 8 de xunetu de 2012.
  6. «The Manhattan Project: An Interactive History» (inglés). Oficina de recursos históricos, Departamentu d'Enerxía de los Estaos Xuníos. Consultáu'l 28 d'agostu de 2015.
  7. «How many persons perished in or survived the atomic bombings?» (inglés). Radiation Effects Research Foundation. Consultáu'l 20 d'ochobre de 2008.
  8. Bruce Kennedy. War Games: Soviets, fearing Western attack, prepared for worst in '83. CNN. https://www.cnn.com/SPECIALS/cold.war/episodes/22/spotlight/. 
  9. Andrew and Gordievsky, Comrade Kryuchkov's Instructions, 85–7.
  10. Beth Fischer, Reagan Reversal, 123, 131.
  11. Pry, War Scare, 37–9.
  12. Oberdorfer, A New Yera, 66.
  13. SNIE 11-10-84 "Implications of Recent Soviet Military-Political Activities" Central Intelligence Agency, May 18, 1984.
  14. John Lewis Gaddis and John Hashimoto. «COLD WAR Chat: Professor John Lewis Gaddis, Historien». Archiváu dende l'orixinal, el 1 de setiembre de 2005. Consultáu'l 29 d'avientu de 2005.
  15. Andrew and Gordievsky, Comrade Kryuchkov's Instructions, 87–8.
  16. Pry, War Scare, 43–4.
  17. David Hoffman (10 de febreru de 1999). «I Had A Funny Feeling in My Gut». Washington Post.
  18. «The Man Who Saved the World Finally Recognized». Association of World Citizens. Archiváu dende l'orixinal, el 5 d'agostu de 2007. Consultáu'l 7 de xunu de 2007.
  19. «Anti-nuclear terrorism group launched» (inglés). Internet Times. Archiváu dende l'orixinal, el 25 de xineru de 2009. Consultáu'l 20 d'ochobre de 2008.
  20. «Fact Sheet: The Global Initiative to Combat Nuclear Terrorism» (inglés). www.whitehouse.org. Consultáu'l 20 d'ochobre de 2008.
  21. «Bush, Russia's Putin Announce Program Against Nuclear Terrorism» (inglés). www.america.gov. Archiváu dende l'orixinal, el 13 de febreru de 2008. Consultáu'l 20 d'ochobre de 2008.
  22. «Nuclear Terrorism Poses the Gravest Threat Today» (inglés). Graham Allison, Direutor, Belfer Center for Science and International Affairs; Douglas Dillon Professor of Government; Faculty Chair, Dubai Initiative, Harvard Kennedy School. Consultáu'l 20 d'ochobre de 2008.
  23. «STATE-SPONSORED NUCLEAR TERRORISM: A NEW DETERRENCE CHALLENGE?» (inglés). NATO Defense College. Consultáu'l 20 d'ochobre de 2008.
  24. «Nuclear Terror: How Real?» (inglés). Brian Michael Jenkins, RAND Corporation. Consultáu'l 20 d'ochobre de 2008.
  25. «REACTIONS AND OVERREACTIONS TO TERRORISM: THE ATOMIC OBSESSION» (inglés). John Mueller, Department of Political Science, Ohio State University. Consultáu'l 20 d'ochobre de 2008.
  26. «How nuclear bombs work» (inglés). howstuffworks.com. Consultáu'l 5 d'ochobre de 2008.
  27. Arjun Makhijani, Ph.D. y Hisham Zerriffi. «Dangerous Thermonuclear Quest: The Potential of Explosive Fusion Research for the Development of Pure Fusion Weapons» (inglés). Institute for Energy and Environmental Research. Consultáu'l 24 d'ochobre de 2008.
  28. «Cold War: A brief history - Nuclear Deterrence» (inglés). atomicarchive.com, un proyeutu de la National Science Foundation. Consultáu'l 5 d'ochobre de 2008.
  29. «R-36-O / SL-X-? FOBS» (inglés). globalsecurity.org. Consultáu'l 5 d'ochobre de 2008.
  30. «Tsiklon / R-36O FOBS» (inglés). Encyclopedia Astronautica. Consultáu'l 5 d'ochobre de 2008.
  31. «Strategic Implications of Enhanced Radiation Weapons: a preliminary analysis» (inglés). Air University Review, Fuercia Aérea de los Estaos Xuníos yan. Consultáu'l 5 d'ochobre de 2008.
  32. «Rallying for Peace» (inglés). Time. Consultáu'l 5 d'ochobre de 2008.
  33. «High-altitude electromagnetic pulsie (HEMP) protection for ground-based C4I facilities performing critical, time-urgent missions. Part 1 - Fixed facilities.» (inglés). Departamentu de Defensa de los Estaos Xuníos. Archiváu dende l'orixinal, el 25 de xineru de 2009. Consultáu'l 4 d'ochobre de 2008.
  34. «High Altitude Electromagnetic Pulsie (HEMP) and High Power Microwave (HPM) Devices: Threat Assessments.» (inglés). CRS Reports pal Congresu de los Estaos Xuníos. Consultáu'l 4 d'ochobre de 2008.
  35. 35,0 35,1 «The effects of nuclear weapons» (inglés). Departamentu de Defensa de los Estaos Xuníos. Archiváu dende l'orixinal, el 17 d'avientu de 2006. Consultáu'l 4 d'ochobre de 2008.
  36. «FM 44-18-1 - Stinger Teams Operations - Appendix F» (inglés). Departamentu de Defensa de los Estaos Xuníos, reproducíu en globalsecurity.org. Consultáu'l 5 d'ochobre de 2008.
  37. «Fact Sheet on Dirty Bombse» (inglés). United States Nuclear Regulatory Commission (NRC). Archiváu dende l'orixinal, el 16 de setiembre de 2008. Consultáu'l 5 d'ochobre de 2008.
  38. «Nuclear weapons FAQ - 1.6. Cobalt bombs and other salted bombs.» (inglés). Carey Sublette pal High Energy Weapons Archive y la Rand Afrikaans University Engineering. Consultáu'l 5 d'ochobre de 2008.
  39. «Dr Strangelove and the real Doomsday machine» (inglés). The Times. Consultáu'l 5 d'ochobre de 2008.
  40. «Optical Evidence Indicating Patriot High Miss Rates During the Gulf War». Consultáu'l 29 de xineru de 2008.
  41. «Patriot missile defense, Software problem led to system failure at Dharhan, Saudi Arabia; GAO report IMTEC 92-26». US Government Accounting Office.
  42. Robert Skeel. «Roundoff Error and the Patriot Missile». SIAM News, volume 25, nr 4. Archiváu dende l'orixinal, el 1 d'agostu de 2008. Consultáu'l 30 de setiembre de 2008.
  43. Union of Concerníi Scientists/MIT Security Studies Program. Countermeasures: A Technical Evaluation of the Operational Effectiveness of the Planned U.S. National Missile Defense System(Executive Summary and full text)(PDF). UCS-MIT Study, A.M. Sessler (Chair of the Study Group), J.M. Cornwall, R. Dietz, S.A. Fetter, S. Frankel, R.L. Garwin, K. Gottfried, L. Gronlund, G.N. Lewis, T.A. Postol, and D.C. Wright, April 2000.
  44. Don't Overestimate NMD: Common Countermeasures Can Slip By Shield, Richard Garwin, Lisbeth Gronlund and George Lewis, Defense News, July 10, 2000, p.15
  45. Xeneral Accounting Office report GAO-04-409 Missile Defense: Actions are Needed to Enhance Testing and Accountability(PDF)
  46. Missile Defense Agency Statement of Lieutenant Xeneral Ronald T. Kadish, USAF Direutor, Ballistic Missile Defense Organization Before the House Subcommittee on National Security, Veterans Affairs, and International Relations Committee on Government Reform, September 8, 2000 "NMD Counter Countermeasures" section
  47. Center for Defense Information IFT-9: A Questionable Success For Missile Defense. Weekly Defense Monitor, Volume 6, Issue #36 October 24, 2002.
  48. American Physical Society.Report of the American Physical Society Study Group on Boost-Phase Intercept System for National Missile Defense: Scientific and Technical Issues, Rev. Mod. Phys. 76, S1 2004. David K. Barton, Roger Falcone, Daniel Kleppner, Frederick K. Lamb, Ming K. Lau, Harvey L. Lynch, David Moncton, David Montague, David Y. Mosher, William Priedhorsky, Maury Tigner, and David R. Vaughan.
  49. Physics Today published by the American Physical Society. Boost-Phase Defense Against Intercontinental Ballistic Missiles. January 2004.
  50. Mutual Assured Destruction; Col. Alan J. Parrington, USAF, Mutually Assured Destruction Revisited, Strategic Doctrine in Question Archiváu el 20 de xunu de 2015 na Wayback Machine., Airpower Journal, Winter 1997.
  51. 51,0 51,1 Burr, William (ed.): «The Creation of SIOP-62: More Evidence on the Origins of Overkill». George Washington University National Security ArchiveElectronic Briefing Book Non. 130 (13 de xunetu de 2004).
  52. «The US Nuclear War Plan: a time for change». Natural Resources Defense Council (Julio de 2001).
  53. Norris, Robert S. and Hans M. Kristensen. "Russian nuclear forces, 2012," Bulletin of the Atomic Scientists 68:87, [1]
  54. Norris, Robert S. and Hans M. Kristensen. "U.S. nuclear forces, 2012," Bulletin of the Atomic Scientists 68:84, [2]
  55. Norris, Robert S. and Hans M. Kristensen. "French nuclear forces, 2008" Bulletin of the Atomic Scientists 64:52, [3]
  56. Norris, Robert S. and Hans M. Kristensen. "Chinese nuclear forces, 2011" Bulletin of the Atomic Scientists 67:81, [4].
  57. Norris, Robert S. and Hans M. Kristensen. "British nuclear forces, 2011" Bulletin of the Atomic Scientists 67:89, [5]
  58. Norris, Robert S. and Hans M. Kristensen. "Pakistan's nuclear forces, 2011," Bulletin of the Atomic Scientists 67:91,[6]
  59. Norris, Robert S. and Hans M. Kristensen. "India's nuclear forces, 2010," Bulletin of the Atomic Scientists 66:76,[7]
  60. Norris, Robert S. and Hans M. Kristensen. "North Korea's nuclear program, 2005," Bulletin of the Atomic Scientists 61:64,[8]
  61. globalsecurity.org. Nuclear Weapons Testing - North Korean Statements
  62. "Israeli Nuclear Weapons Stockpile," globalsecurity.org [9]
  63. Bulletin of the Atomic Scientists, Nuclear Notebook «Copia archivada». Archiváu dende l'orixinal, el 27 de mayu de 2016. Consultáu'l 27 de mayu de 2016.
  64. «¿Ta llistu? Guía de preparación del ciudadanu ante un ataque nuclear o radiolóxicu». FEMA, Department of Homeland Security, Gobiernu de los Estaos Xuníos. Archiváu dende l'orixinal, el 14 d'ochobre de 2008. Consultáu'l 5 d'ochobre de 2008.
  65. «Folletu Protection from the Atomic Bomb». Civil Defense Agency of the Commonwealth of Massachusetts, citáu nel blogue Lo que naide sabe. Consultáu'l 8 d'ochobre de 2008.

Bibliografía editar

  • Berstein, Jeremy (2008). Nuclear weapons: What you need to know. Cambridge University Press, Nueva York. ISBN 978-0-521-88408-2.
  • Boswell, John y Couch, Dick (2003). U.S. Armed Forces Nuclear, Biological And Chemical Survival Manual. Basic Books (Perseus Books), Nueva York. ISBN 0-465-00797-X.
  • Cirincione, Joseph (2007). Bomb scare: The history & future of nuclear weapons. Columbia University Press, Nueva York. ISBN 978-0-231-13510-8.
  • Cirincione, Joseph (2005). Deadly arsenals: Nuclear, Biological and Chemical Threats, revised edition. Carnegie Endowment for International Peace, Washington. ISBN 978-0-87003-216-5.
  • Ehrlich, Paul R.; Sagan, Carl; Kennedy, Donald (Alianza Editorial, Madrid). El fríu y les tiniebles: el mundu dempués d'una guerra nuclear. 1986. ISBN 84-206-9525-4.
  • Embid Fonfría, Alfredo (2008). Lo que non te cuntaron sobre la guerra de Rusia y Xeorxa : la OTAN y el fraude del escudu antimisiles. AMC, Madrid. ISBN 978-84-88346-59-9.
  • Erwin, Sandra I. (2001). Future Anti-Missile Research Direuted to Countermeasures. National Defense vol. 86, #574, páx. 16, National Defense Industrial Association. (artículu).
  • Goldblat, Jozef; Viña Martín, Ángel y otros títulu = La non proliferación d'armes nucleares (1985). . FEPRI, Madrid. ISBN 84-398-5221-5.
  • Marrero Rocha, Inmaculada (2005). Armes nucleares y estaos proliferadores. Editorial Universidá de Granada. ISBN 84-338-3210-7.
  • Remiro Brotóns, Antonio y Bordejé, Fernando de (1985). L'amenaza de guerra nuclear. Serviciu de Publicaciones de la Universidá Autónoma de Madrid,. ISBN 84-7477-027-0.
  • Romaña Arteaga, José Miguel (1998). Armes químiques, nucleares y biolóxiques. Alcañiz y Fresnos, Valladolid. ISBN 84-87314-40-6.
  • Sagan, Carl (1991). L'iviernu nuclear. Plaza & Janés, Barcelona. ISBN 84-01-24037-9.
  • Stockholm International Peace Research Institute (2008). SIPRI Yearbook 2008: Armaments, Disarmament and International Security. Oxford University Press, Nueva York. ISBN 978-0-19-954895-8.
  • Villalonga Martínez, Luis (1986). Efeuto de les armes nucleares : Asistencia a baxes masives nucleares. Autor Editor 3, Madrid. ISBN 84-398-7375-1.

Enllaces esternos editar