Historia de Noruega

La Historia de Noruega remontar a l'Alta Edá Media, que coincide cola irrupción, a finales del sieglu VIII, de los navegantes viquingos na historia europea al traviés d'actividaes comerciales, de saquéu y de colonización. Sábese, sicasí, que'l territoriu de lo que güei ye Noruega tuvo pobláu dende hai unos 12.000 años.

El barcu de Oseberg, nel Muséu de barcos viquingos d'Oslu.

Los primeros intentos de forxar un reinu noruegu nacen precisamente na Yera Viquinga, y ye Harald Melota Formosa el primeru en ser consideráu rei d'una Noruega unificada, siquier nominalmente, dende 872. Sicasí, nun ye sinón hasta los sieglos XI y XII, una vegada consolidada la organización eclesiástico y monárquico cuando puede falase d'un reinu noruegu dafechu unificáu ya independiente. Noruega algamó un periodu de rellumanza nel sieglu XIII, cuando foi posesora d'un imperiu nel Atlánticu Norte. A esta rellumanza siguió una fase de decadencia a la

fin de la Edá Media, marcáu pola estinción de la so dinastía real, la peste negro y les consecuentes crisis económiques y sociales. Entró nun periodu d'unión personal con Suecia ente 1320 y 1364 y darréu, ente 1397 y 1523, formó parte de la Unión de Kalmar, qu'integraba la totalidá de los reinos nórdicos. La debilidá política de Noruega favoreció que tres el rompimientu de la Unión el país siguiera un destín al llau de Dinamarca, que perduraría hasta 1814. Esti últimu añu, una asamblea de patriotes noruegos declaró unilateralmente la independencia del país y redactó el so constitución, magar tuvo que faer delles enmiendes pa integrase nuna nueva unión personal con Suecia. La unión con esti país eslleióse pacíficamente en 1905, y un plebiscitu inclinar por caltener la monarquía constitucional nel senu d'un sistema parllamentariu. En 1940 Noruega foi invadida y ocupada pola Alemaña Nazi, que sofitó a una dictadura llocal de corte fascista. Tres la capitulación d'Alemaña'l 7 de mayu de 1945, Noruega foi lliberada poles fuercies aliaes. Dempués del final de la guerra en 1945, se reinstauraron les instituciones democrátiques, y les décades siguientes carauterizar pola aceleración de la crecedera económica y l'establecimientu d'un estáu de bienestar, del que Noruega foi un referente históricu a nivel mundial.

Yera Viquinga editar

 
Retruque d'un snekke viquingu.
 
Leif Eriksson afaya Vinlandia (1000). Pintura de Christian Krohg (1893). Los noruegos fueron los primeros europeos en llegar a América.

Arqueológicamente, considérase que la Era Viquinga en Noruega estender dende ca. 800 hasta ca. 1100. Históricamente, esta dómina llindar d'una manera más específica, dende l'ataque a Lindisfarne en 793 hasta la batalla de la ponte Stamford de 1066.

Les esploraciones noruegues nel oeste editar

En Noruega, que nun yera más qu'una rexón xeográfica ensin unidá política, había nel sieglu VIII estaos minúsculos que los sos xefes militares yeren llamaos jarls. Estos teníen al so serviciu homes llibres, llabradores y pescadores, qu'amás cumplíen una función militar. De la mesma, los llabradores yeren sirvíos por esclavos y siervos llibres.

Dende'l sieglu VIII, los jarls empezaron a entamar espediciones militares fora de los sos territorios y atacaron Estaos europeos per mediu de correríes y saqueos. Xunto con otros guerreros procedentes de lo que güei son Dinamarca y Suecia, seríen conocíos como viquingos o normandos. Les campañes noruegues dirixiéronse principalmente al norte y al oeste, colonizaron la mariña septentrional de lo que güei ye Noruega y otros territorios hasta entós despoblaos: Shetland, les Islles Feroe ya Islandia. Dende Islandia, l'esplorador Erik el Colloráu partió a la colonización de Groenlandia a fines del sieglu X, y dende ende, los sos fíos viaxaron escontra l'oeste a entamos del sieglu XI y afayaron la rexón de Vinlandia, n'América. Dende'l norte de les Islles Britániques los viquingos noruegos atacaron Escocia, el norte d'Inglaterra, Irlanda y la Islla de Man, y más al sur, Francia ya inclusive la península ibérica.

Aldericóse bastante sobre l'orixe d'eses migraciones escandinaves y esisten delles teoríes qu'intenten esplicales. Sábese que coincidieron con otros eventos importantes, como l'usu del fierro na fabricación de ferramientes agrícoles, qu'amontaría'l potencial granible y la necesidá de nuevos terrenes pal cultivu. Otru eventu foi'l surdimientu, a finales del sieglu VIII, d'una sociedá noruega entamada en pequeños reinos que los sos monarques esixíen impuestos. Munchos noruegos prefirieron emigrar y la manera más próxima de llograr recursos foi'l saquéu, actividá que-yos valió a los viquingos una mala reputación n'Europa. Sicasí, otros más se dedicaron al comerciu o s'asitiaron pacíficamente nes nueves tierres. Nes colonies viquingues de les Islles Britániques, la población celta foi asimilada pola cultura nórdica, como foi'l casu de los reinos viquingos de la Islla de Man y Dublín. Tamién hubo viquingos noruegos que sirvieron militarmente nes cortes de Nóvgorod y Constantinopla.

Unificación ya intervenciones daneses editar

 
La llegada d'Olaf Tryggvason a Noruega en 995 supunxo l'entamu de la cristianización efeutiva del país. Nesta ilustración de Peter Nicolai Arbo (1860), ye acompañáu de misioneros anglosaxones.
 
El rei Harald Hardråde cai na batalla de Stamford Bridge de 1066. La so invasión a Inglaterra considérase como la última espedición viquinga de la hestoria. Pintura de Peter Nicolai Arbo.

Na era viquinga, los jarls locales empezaron a entamase por rexones. Los poblaos alredor del Fiordu de Trondheim xunir nuna lliga rexida por un solu ting (asamblea), ente que nel sur de Noruega asocedió daqué similar. El reinu más estable y fuerte foi'l de Vestfold-Oppland Occidental, que cuntaba cola zona agrícola más rica de Noruega y la ciudá de Skiringssal, un centru comercial onde confluyíen rutes internacionales.

A finales del sieglu IX Harald Melota Formosa asumió como rei de Vestfold. Per mediu d'aliances colos jarls de Møre y Håløyg pudo amontar el so poder y ganar a los sos rivales de Hordaland y Rogaland na batalla de Hafrsfjord (ca. 872). Esta batalla foi considerada tradicionalmente como l'eventu que marcó la unificación del país nun solu reinu so l'autoridá de Harald. Sicasí, a pesar de ser reconocíu nominalmente en delles rexones, al paecer el monarca nun tuvo'l control efeutivu de tol país. Nesa mesma dómina, créese que la rexón de Noruega Oriental (Østlandet) yera vasalla de Dinamarca, un reinu más poderosu.

Los socesores de Harald I de Noruega nun pudieron fortalecer el poder monárquico y les lluches intestinas de los reis colos jarls o los pretendientes rivales favorecieron la intervención de Dinamarca, lo que convirtió a Noruega nun reinu vasallu d'aquél. El descontentu ente dellos jarls de tar sometíos a Dinamarca fomentó la nacencia de líderes locales, que sicasí seríen ganaos polos daneses. El fíu de Harald I, Haakon el Bonu, foi'l primer rei noruegu n'adoptar el cristianismu, pero nun pudo establecer la nueva fe por cuenta de la reticencia de la población. Olaf Tryggvason, tamién perteneciente a la Dinastía Melota Formosa, llegó procedente d'un exiliu en 995 y aína foi nomáu rei. Empecipió la conversión de Noruega al cristianismu emplegando misioneros ingleses y n'ocasiones método violentos, pero nun llogró'l control efeutivu del país y foi ganáu na batalla de Svolder nel añu 1000. El so sobrín, Olaf el Santu, llograría 15 años dempués fortalecer la monarquía y la Ilesia y establecer estrictes lleis, pero los sos rivales pidieron nuevamente la intervención de Dinamarca, llograron espulsalo y finalmente da-y muerte en 1030.

La puesta canonización de Olaf influyó en que'l so fíu Magnus I ocupara'l tronu en 1035. Magnus I llegó a un alcuerdu col so rival Hardeknut de Dinamarca: el que sobreviviera al otru tomaría'l poder de dambos reinos. A la muerte de Hardeknut en 1042, Magnus I heredó'l tronu danés. El so tíu Harald Hardråde tornó de Constantinopla en 1045 y reclamó una parte del tronu. A la muerte de Magnus I, Noruega y Dinamarca dixebráronse. Harald Hardråde, el socesor en Noruega, intentó ensin ésitu la conquista de Dinamarca y en 1066 viaxó a Inglaterra a reclamar el tronu d'esi país, pero atopó la muerte na Batalla de Stamford Bridge frente al so enemigu Haroldo el Saxón. Cola so muerte remata la era viquinga.

Edá Media editar

 
La Catedral de Nidaros, unu de los principales monumentos medievales de Noruega.

Ente 1066 y 1130, el reinu de Noruega estableciérase yá sólidamente, pero entá cuntaba con un sistema alministrativu bastante rudimentariu. Na dómina darréu posterior a la Era Viquinga, algamar en Noruega un periodu de paz interna y de crecedera económica, pero la falta d'un sistema claru del derechu de socesión del tronu provocó tensiones y finalmente, tres la muerte de Sigurd el Cruzáu en 1130, una guerra civil.

Baxa Edá Media editar

 
Sigurd I de Noruega xunto a Balduino I de Xerusalén. Ilustración de Gerhard Munthe.

A finales del sieglu XI aumentara'l númberu de ciudaes; ente elles floriaron Oslu, Nidaros, Bjørgvin y Tønsberg. El reináu d'Olaf III, llamáu el pacíficu, conoció un periodu de paz y properidad. Olaf III foi'l primer rei noruegu n'amosar gran interés pola lliteratura. Coles mesmes, reforzáronse los llazos con Roma y Europa, consolidóse la organización de la Ilesia y establecióse la primera diócesis noruega en Nidaros (darréu alzada a archidiócesis); siguiéron-y les diócesis de Selja na década de 1070 (treslladada a Bjørgvin antes de 1090) y Oslu, na década de 1090. La diócesis de Stavanger foi fundada en 1125 y la de Hamar en 1153. Amás dependíen de Nidaros la diócesis de les Orcadas y la de les Feroe.

Magnus III, el descalzu, aprovechó la paz nel país pa entamar una campaña militar contra les Islles Britániques, nun intentu por recuperar les pasaes glories viquingues. Llogró la sumisión de les Hébrides y la Islla de Man, pero morrió en campaña n'Irlanda.

A Magnus III asoceder los sos trés fíos, pero namái los dos mayores gobernaron conxuntamente de manera duradera. Mientres Øystein I llevó a cabu un intensu llabor de construcción de ciudaes, palacios ya ilesies, el so hermanu Sigurd I ye recordáu por haber participáu nuna cruzada a Xerusalén.

La Era de les Guerres Civiles editar

 
Los siguidores de Magnus Erlingsson amburen les cases de los sos adversarios. Ilustración de Wilhelm Wetlesen.

El qu'hubiera de cutiu más d'un socesor al tronu deber a les lleis de socesión noruegues, qu'establecíen que tolos fíos varones del rei heredaben el gobiernu. Hasta entós, los conflictos ente los socesores nun pasaren a mayores, pero tres la muerte de Sigurd el Cruzáu en 1130 desamarróse una serie de guerres civiles que duraría más d'un sieglu y que sería alimentada por conflictos sociales y económicos.

Por regla xeneral, tratar de conflictos armaos entrepolaos ente curtios periodos de paz. Dos bandos opuestos trataben d'imponer al so pretendiente y a la muerte d'unu d'ellos, los sos siguidores calteníense apiguraos en redol a un socesor. Los bandos rivales calteníen el control de ciertes rexones, lo que resultó na división territorial del país, magar cada pretendiente asumíase como rei de toa Noruega.

La Ilesia intervieno na década de 1160 a favor de Magnus Erlingsson, que sería'l primer monarca noruegu en ser coronáu. Coles mesmes, por influencia de la Ilesia, redactóse la primer llei de socesión escrita, qu'axustaba la condición de fíu llexítimu p'algamar el tronu. Los opositores a Magnus, el bandu de los birkebeiner, caltuvieron una resistencia marxinal hasta que Sverre Sigurdson asumió como'l so líder. Sverre yera un gran estratega militar que llogró controlar una parte importante del país y finalmente ganar a Magnus en 1192. Llogró coronase, pero la so enemiga la Ilesia lo escomulgó y punxo a Noruega baxu interdicto en 1194. Col patrociniu del cleru, los opositores a Sverre xunir na faición conocida como los bagler. Dende 1208 hasta 1217, el país quedó estremáu pola guerra ente dambos partíos, hasta que s'algamar la reconciliación y el rei Haakon IV foi reconocíu poles dos faiciones en 1217. Dellos opositores caltuviéronse llevantaos n'armes, pero la última rebelión foi ganada en 1240.

Haakon IV y los sos socesores editar

 
Haakon IV y el so fíu, Magnus el Llexislador.

Haakon IV heredó un Estáu fortalecío y unificao y el so reináu ye consideráu por dellos historiadores como la era dorada de la historia medieval de Noruega. El rei centralizó per primer vegada l'alministración, convirtiendo a Bergen na so capital. Cultivóse la lliteratura y les belles artes y traduciéronse obres d'arte del estranxeru. Na década de 1260, Noruega algamó la mayor estensión territorial de la so historia, qu'incluyía Groenlandia, Islandia, les Islles Feroe y una parte de les Islles Britániques. El so fíu, Magnus VI el llexislador, arrenunció a les reivindicaciones sobre Escocia y la Islla de Man pero col Tratáu de Perth aseguró la reconocencia de la soberanía noruega sobre les Orcadas y Shetland; promulgó amás la primer llei d'observancia nacional en 1274, adelantrándose a los demás países europeos.

Nel sieglu XIII, los reis noruegos intentaron que Noruega asumiera un papel de gran potencia n'Europa y pallo establecieron contactos diplomáticos con dellos reinos. Hubo aliances matrimoniales con Castiella y Escocia y el rei Erico II reclamó'l tronu escocés pa la so fía Margarita, la doncella de Noruega, en 1295.

Haakon V, rei dende 1299, treslladó la capital a Oslu, casóse con una princesa alemana ya intentó amontar la influencia noruega en Escandinavia participando en conflictos internos en Suecia. Esa política llevaría a la unión de Noruega colos sos vecinos por llargos periodos. A la so muerte ensin fíos varones, foi asocedíu pol so nietu Magnus VII, de la dinastía sueca de Folkung, quien yá yera rei de Suecia.

Los Folkung editar

 
Sello real de Magnus VII, quien gobernó tamién en Suecia como Magnus II.

Anque xuníos so un mesmu monarca, Suecia y Noruega caltuviéronse como reinos independientes, coles sos propies lleis y el so propiu Conseyu. Los dos Conseyos alcordaron que s'otorgara'l tronu d'un país a cada unu de los dos fíos de Magnus. Ésti abdicó la corona noruega nel so fíu Haakon VI en 1362. Haakon caltuvo la influencia noruega en Suecia ya inclusive aportó a rei d'esti últimu país en 1364, y apautó la so alianza matrimonial cola princesa Margarita de Dinamarca, fía de Valdemar Atterdag. Olaf, fíu únicu de Haakon y Margarita, convertir en rei de Dinamarca en 1375 y a la muerte del so padre en 1380, tamién en rei de Noruega. Dende entós —salvu curties esceiciones— Noruega permanecería xunida a Dinamarca hasta 1814.

En 1349 llegó la peste negro a Noruega al traviés d'un barcu procedente d'Inglaterra que fondió nel puertu de Bergen. Esi barcu sería la causa del espardimientu de la peste por toa Noruega, anque se cree que yá había biltos n'Oslu dende 1348, causaos tamién por un barcu que zarpó d'Inglaterra. En namái dos años, la epidemia costó la vida de la metá de la población y causó severos daños económicos, sociales y políticos.

Unión de Kalmar editar

 
La reina Margarita I y Erico de Pomerania mientres la coronación d'esti postreru como rei de la Unión de Kalmar.

Olaf II morrió a la edá de 17 años y con él escastóse la dinastía de los Folkung n'Escandinavia. La so madre, Margarita de Dinamarca, quien yá gobernaba como rexenta, foi nomada reina de Dinamarca en 1387 y de Noruega en 1388. Enfrentar al poder de la Lliga Hanseática ya intervieno en Suecia contra'l gobiernu del príncipe alemán Alberto de Mecklemburgu. Una vegada nomada reina en Suecia, constituyó la Unión de Kalmar en 1397, asina llamada pola ciudá sueca onde s'axuntaron los conseyos reales de los trés reinos p'alcordar los términos de la unión. Ésta foi una unión personal so la égida de Margarita, pero los trés reinos caltener nos fechos independientes políticamente.

La unión caltuvo firme mientres vivió la reina. A la so muerte asocedieron descontentos en Dinamarca y Suecia pol impopular gobiernu del so sobrín y socesor Erico de Pomerania, que sicasí foi sofitáu polos noruegos. La debilidá política de Noruega reflexar na so pasividá nos conflictos nel senu de la Unión y nel fechu de que, magar cuntar con una monarquía hereditaria, los sos reis yeren electos en Dinamarca y el Conseyu noruegu namái los ratificaba.

Al contrariu de Suecia, que constantemente s'opunxo a qu'un rei danés tuviera'l control de la Unión, Noruega siguió ensin respigos al llau de Dinamarca. Una esceición foi la eleición de Carlos VIII de Suecia como rei de Noruega en 1450, reináu que namái duró un añu y foi sustituyíu pol de Cristián I de Dinamarca. Esti rei venció a Escocia les posesiones noruegues de les Orcadas y les Shetland en 1469 como parte de la dote matrimonial de la so fía Margarita.

Unión con Dinamarca editar

Tres la rotura de la Unión de Kalmar, Noruega caltúvose xunida a Dinamarca. Anque oficialmente constituyía un reinu estreme y caltúvose l'usu del noruegu y les instituciones nacionales, Noruega foi gobernada por lensmand (gobernantes nobles) daneses y el gobernante supremu del país yera'l rei y el Conseyu Real, dambos residentes en Copenḥague.

La reforma protestante editar

 
Cristián III, introductor del luteranismu como relixón d'Estáu.

En 1536 Cristián III convertir en rei de Dinamarca tres una cruenta guerra civil na que cuntó col sofitu de la nobleza danesa. En Noruega había cierta oposición a que Cristián asumiera como rei, principalmente pola so relixón luterana y la so enemistá col campesinado. La oposición tuvo encabezada principalmente por Olav Engelbrektsson, l'últimu arzobispu católicu de Nidaros. Cristián III introdució en 1537 la reforma protestante en Dinamarca, y en 1539 en Noruega, en siendo reconocíu como rei pol Conseyu Real. Esi mesmu añu'l conseyu noruegu foi disueltu y el país perdió la so independencia política.

La nueva Ilesia siguía les enseñances de Martín Lutero y tenía como líder al rei, quien espulsó a les comunidaes monástiques católiques y apoderóse de toles propiedaes de la Ilesia Católica, qu'en Noruega algamaben cerca del 40% de les tierres. En Trondheim, el relicariu de San Olaf foi destruyíu y lleváu a Copenhague pa ellaborar monedes. Los sacerdotes luteranos non yá predicaben los evanxelios, sinón tamién la obediencia al rei y cobrábense multes a los que nun reparaben les lleis eclesiástiques. Como resultáu de la reforma, la monarquía fíxose más rica y poderosa.

Noruega foi estremada en cinco provincies principales, y cada una d'éstes foi subdividida en provincies menores. Les provincies yeren gobernaes por un lensmand, que na so mayor parte yeren arístocratas daneses y namái en pocos casos nobles noruegos. Los lensmand teníen la responsabilidá de cobrar impuestos y derechos d'aduana, reclutar soldaos en situaciones de guerra, designar sacerdotes y sirvir de xueces nos tribunales cimeros. El control sobre esti gobernadores nunca foi'l meyor y de cutiu asocedíen casos de corrupción.

Noruega mientres les guerres suecu-daneses editar

 
Les ruines de l'antigua catedral de Hamar, afarada pola invasión sueca na Guerra Nórdica de los Siete Años.
 
Desembarcu de tropes mercenaries escoceses en Noruega, mientres la Guerra de Kalmar. Oleu d'Adolph Tidemand.

Tres la Guerra Nórdica de los Siete Años (1563-1570), na que Noruega sufrió los estragos de la invasión sueca, el rei xulgó que resultaba difícil gobernar Noruega dende Copenhague. La comunicación yera difícil por cuenta de los montes y a los fiordos. Poro, el rei decidió nomar al lensmand d'Akershus como estatúder de Noruega, que sería'l máximu representante del rei nel país. Magar el estátuder nun tuvo nos fechos muncha influencia fora de la so provincia, el nomamientu ye una prueba de que'l rei danés consideraba Noruega como un reinu estreme.

Escontra mediaos del sieglu XVI creciera la rivalidá ente Dinamarca-Noruega y Suecia. Dambos reinos teníen aproximao'l mesmu tamañu y apostábense el dominiu del Mar Bálticu. Suecia empecipiara nesa dómina una política expansionista que s'atopó colos intereses daneses y desaguó en delles guerres.

Na so busca d'una salida al Mar del Norte, Suecia consideró estratéxicu'l control de la mariña norte de Noruega (les actuales provincies de Troms y Finnmark). Escontra 1600, los conflictos pela zona fixéronse cada vez más intensos y el rei Cristián IV de Dinamarca y Noruega declaró la guerra a Suecia en 1611, no que sería conocíu como la Guerra de Kalmar. L'oxetivu de Cristián IV —la conquista de Suecia— nun se concretó, pero los suecos arrenunciaron a les sos pretensiones sobre Noruega.

 
Estatua de Cristián IV en Kristiansand.

Cristián IV, victoriosu na guerra de Kalmar, trató d'alzase como un campeón del protestantismu y en 1625 intervieno na Guerra de los Trenta Años nel Sacru Imperiu Romanu Xermánicu. Dempués d'una derrota catastrófica frente al exércitu imperial, el soberanu dano-noruegu tuvo que tornar a Dinamarca. Suecia, qu'ingresó a la guerra en 1630 y llogró resonantes victories, atacó Dinamarca por sorpresa en 1643 na llamada Guerra de Torstenson. La paz foi costosa pa daneses y noruegos. Col Tratáu de Brömsebro, Noruega dexó a Suecia les provincies de Härjedalen y Jämtland.

Cuando na década de 1650 Suecia arreyar nuna guerra contra Polonia, Federico III de Dinamarca y Noruega vio una oportunidá p'anular el Tratáu de Brömsebro y declaró la guerra a Suecia. Sicasí fueron los suecos quien tomaron la iniciativa y ocuparon la mayor parte de Dinamarca. Col Tratáu de Roskilde de 1658, Noruega perdió la provincia de Bohuslän cola ciudá d'Uddevalla, según la Provincia de Trondheim, polo que'l país quedó temporalmente estremáu en dos sectores. Noruega pudo recuperar la última provincia dos años dempués, col Tratáu de Copenhague, tres el fracasu d'una nueva invasión sueca sobre Dinamarca.

L'absolutismu editar

 
Federico III, primer monarca absolutista de Dinamarca y Noruega.

Antes de 1660, el rei de Dinamarca y Noruega gobernaba xunto a un conseyu de nobles. El poder real taba llindáu y el conseyu podía escoyer al socesor a la muerte del monarca. En Noruega, otra manera, la monarquía yera hereditaria.

Cola so presencia nel gobiernu, el conseyu aseguraba privilexos pa la clase noble, pos namái ésta tenía accesu a los más altos puestos na alministración y l'exércitu. Mientres la primer metá del sieglu XVII, la nobleza foi incapaz de cumplir les sos obligaciones na defensa del país: les nueves téuniques de guerra, los mercenarios y l'artillería menguaron la so relevancia militar y mientres les guerres contra Suecia, la defensa del reinu dano-noruegu foi realizada principalmente por mercenarios, burgueses y llabradores, coles mesmes qu'aumentaba la impopularidá de la nobleza.

P'asegurar la defensa de los sos territorios, Federico III llogró creitos de la burguesía. Cuando la guerra terminó, los burgueses aprovecharon la debilidá de la nobleza y buscaron mayor influencia na alministración pa protexer los sos intereses económicos. Foi natural, poro, que la burguesía y la monarquía aliárense. Na asamblea de los estaos los burgueses y el cleru alegaron qu'ante la derrota na guerra precisaba un Estáu más fuerte; propunxeron que'l rei tuviera derechos hereditarios en Dinamarca y que decidiera cómo teníen de ser gobernaos los dos reinos nel futuru. El rei tuvo la oportunidá d'asegurase'l poder absolutu, que foi ratificáu por escritu na Llei Real de 1665, que sería la única "constitución" absolutista de la hestoria y que se caltendría vixente hasta 1814.

En Noruega, la entrada del absolutismu marcó la perda de les sos últimes instituciones nacionales, y dende entós el país quedó amenorgáu al papel d'una provincia danesa con títulu de reinu. La educación cimera taba acutada a les élites del país que podíen costear estudios en Copenḥague.

 
Pequeña fortificación en Bodø, construyida pa repeler los ataques británicos mientres les Guerres Napoleóniques.

Arreyada a les polítiques daneses, Noruega careció fuertes crisis económiques mientres el sieglu XVII por cuenta de la dilapidación de recursos del Estáu n'infructuoses guerres que teníen l'oxetivu de recuperar los territorios perdíos ante Suecia. Mientres la Guerra Escanesa (1675-1679), Noruega sirvió de puntu de partida pa una invasión escontra Suecia y na Gran Guerra del Norte (1700-1721), al ser la parte más débil de la unión, Noruega foi invadida pol exércitu del rei Carlos XII de Suecia en dos causes (1716 y 1718), pero nun pudo ser conquistada.

Tres les guerres hubo una dómina de cierta crecedera económica, que foi resultáu del comerciu y de la esplotación industrial de los recursos naturales noruegos, cuantimás de la madera. La dómina coincidió col surdimientu del nacionalismu noruego.

Na Guerres Napoleóniques, Dinamarca y Noruega caltuviéronse aliaes de Francia. Les actividaes béliques en Noruega fueron marxinales, ya inscribiéronse principalmente na serie de escaramuzas que'l gobiernu caltuvo frente al Reinu Xuníu na llamada Guerra de les Cañoneras. El desenllaz del conflictu sería, sicasí, de gran trescendencia na hestoria de Noruega. En 1814, la derrota de Napoleón foi tamién la de Dinamarca-Noruega y el rei Federico VI robló'l Tratáu de Kiel el 14 de xineru d'esi añu, pol cual Noruega yera vencida a Suecia. Islandia, les Islles Feroe y Groenlandia, territorios hasta entós oficialmente parte de Noruega, nun s'incluyeron nel tratáu y permanecieron como dominios daneses.

Resurdimientu nacionalista editar

 
Una tarde na Sociedá Noruega. Oleu d'Eilif Petersen de 1892.

El primer movimientu nacionalista de la era moderna en Noruega empezó na segunda metá del sieglu XVIII cuando un grupu d'estudiantes noruegos de la Universidá de Copenhague apigurar na llamada Sociedad Noruega, un club lliterariu que defendía pola fundación d'una universidá noruega. Col tiempu, la sociedá incluyó a destacaos profesores, escritores, poetes y teólogos qu'influyeron na cultura noruega de la dómina, fomentando'l nacionalismu y la creación lliteraria que rescataba los raigaños populares. La Sociedá eslleir en 1811 cola fundación de la Real Universidá Fredericiana, anguaño Universidá d'Oslu. Sicasí, el nacionalismu fortalecer mientres les Guerres Napoleóniques por influencia de la Revolución francesa y l'espardimientu de los ideales de la Ilustración y el Lliberalismu.

Noruega en 1814 editar

 
L'Asamblea Nacional de Eidsvoll de 1814. Pintura d'Oscar Wergeland.

Cuando se robló'l Tratáu de Kiel de 1814, yera virréi de Noruega Cristián Federico, príncipe herederu de Dinamarca y Noruega y primu del rei Federico VI. Tanto'l príncipe como'l estátuder averáronse políticamente a la élite noruega que deseyaba la independencia. En Eidsvoll realizóse una asamblea constituyente el 16 de mayu de 1814, y el 17 de mayu roblóse la constitución noruega (que se caltién na actualidá) basada nes idees de la Revolución francesa, declaróse la independencia y nomóse a Cristián Federico como monarca, quien fixo la so entrada tirunfal en Cristianía el 22 de mayu.

Pero les pretensiones de crear un Estáu independiente tuvieron que ser abandonaes poles reivindicaciones de Suecia, que nun taba dispuesta a abandonar lo alcordao nel Tratáu de Kiel. El 26 de xunetu dio entamu la Guerra Suecu-Noruega, que se centró nuna campaña sueca alredor de les ciudaes de Frederikshald y Fredrikstad. El 14 d'agostu de 1814 algamóse un alcuerdu na llamada Convención de Moss, que punxo fin a la guerra. Poles condiciones de paz, Noruega tuvo qu'aceptar una unión personal con Suecia (yá non la integración total); Cristián Federico abdicó la corona, pero caltuvieron el parllamentu noruegu (Storting) y la Constitución, que tuvo que pasar por delles enmiendes que llegalizaren la unión con Suecia. El 14 de payares, el Storting escoyó como nuevu rei a Carlos XIII de Suecia.

Anque Noruega tendría qu'esperar delles décades más p'algamar la plena independencia, l'espertar patrióticu de 1814 y la redaición d'una constitución democrática son la causa de qu'esi añu seya consideráu como l'entamu de la independencia y que'l 17 de mayu, día de la Constitución, celébrese como'l Día Nacional.

Unión con Suecia editar

 
Bandera de Noruega (1844-1899) cola marca de la unión.

Les condiciones d'unión con Suecia establecíen que Noruega sería un reinu coles sos propies lleis y el so propiu parllamentu, pero compartiría con Suecia'l mesmu monarca y la mesma política esterior, con un ministru de rellaciones esteriores residente en Estocolmu.

El rei yera l'autoridá común en dambos reinos, pero en realidá tenía poca influencia nel gobiernu noruegu, que tuvo constituyíu dende 1814 hasta 1884 por una élite ilustrada de xuristes, militares y ministros relixosos qu'apoderaben el Storting, falaben danés y les sos families constituyíen apenes el 1% de la población. Nesa dómina, nun había partíos políticos en Noruega.

En 1837 y 1838 creáronse los gobiernos municipales, lo que redundó nel aumentu de poder políticu per parte del pueblu llanu, cuantimás de los llabradores. En 1838 el 44% de los alcaldes formaben parte del campesinado, pero pa 1856 el porcentaxe xubió a 65.

Industrialización editar

 
El Constitutionen, el primer barcu de vapor en Noruega.

En 1850, la de Noruega yera principalmente una sociedá preindustrial, y trés cuartes partes de la población dedicar a actividaes primaries, principalmente a la pesca y a l'agricultura y calteníase un estancamientu económicu dende faía 150 años. Nos siguientes 50 años, la economía esperimentó un cambéu sustancial que tresformó a Noruega nun país industrializáu.

L'aumentu de la población, la falta de trabayu nel campu y la falta de tierres agrícoles motivó la migración en masa a les ciudaes o al estranxeru. La primera gran folada d'emigración consistió en más de 100.000 persones ente 1866 y 1873, principalmente a los Estaos Xuníos.

La industrialización, centrada nes ciudaes portuaries, empezó cola importación de téuniques y maquinaria del Reinu Xuníu, y l'unviada d'estudiantes al estranxeru a aprender les nueves teunoloxíes. Nel impulsu a la industria foi fundamental la fundación del Bancu de Noruega, l'establecimientu d'instituciones de creitu, los préstamos del gobiernu nel esterior, un sistema fiscal curiosu y el desenvolvimientu de les víes de comunicación. El ferrocarril fixo la so apaición en 1854 y para 1883 cuntaba con 1.000 km de víes.

La flota mercante foi la principal ferramienta de les transaiciones col estranxeru. La industria naviero, impulsada pola puxanza pesqueru, l'apaición de los barcos motorizados y l'apertura de nuevos mercaos, empezó a crecer puxantemente hacia 1850 y en 1878 Noruega cuntaba cola tercer flota más grande del mundu. Casi la tercer parte de los barcos yeren armaos nel país.

Otros sectores bastante beneficiaos fueron l'agricultura y la pesca, fundamentales na historia del país, amás de la madera. L'agricultura, amenazada pola competencia de les ceberes norteamericanes, se mecanizó y diversificóse, dándo-y un pesu especial a los cárnicos y los lácteos. La pesca contribuyó de manera importante na cadena de producción, sobremanera cola esplotación del sardina y la industrialización de productos secundarios (farina y aceite de pexe).

En 1870, la economía de Noruega nun faltaba enforma de la d'otros países europeos prósperos, y el so PIB per cápita yera aproximao igual al de Dinamarca y llixeramente per debaxo del de Suecia.

Conflictos políticos y l'introducción del parllamentarismu editar

 
Johan Sverdrup, líder del Partíu Lliberal y consideráu'l padre del parllamentarismu noruegu.

Les condiciones de la unión con Suecia fueron cuestionaes mientres tol tiempu. Ente que los suecos queríen establecer un reinu común, los noruegos puxaben por una independencia total. En 1835 el conseyu d'estáu noruegu pudo participar y decidir sobre la política esterior de los dos reinos.

El rei Óscar I aprobó en 1844 la propuesta pa nueves banderes y un nuevu escudu d'armes común pa la unión. Cada país llogró una mesma bandera pa la flota mercante y la marina de guerra, pero con una marca unionista nel cuadrante cimeru esquierdu, una combinación de les banderes sueca y noruega.

A partir de 1860 les rellaciones ente dambos países enterriáronse, cuando Noruega fortaleció la so posición sobre la so autodeterminación.

Ente 1859 y 1860 Noruega y Suecia protagonizaron un conflictu arriendes de la presencia en Noruega d'un estátuder suecu que representaba al rei na so ausencia y que yera un puestu públicu que los noruegos consideraben como símbolu de la supremacía sueca na unión. El conflictu empecipió cuando Carlos IV, acabante nomar rei, faltó a la so promesa d'abolir esi cargu, mesmu que terminaría per eslleir se en 1873, coles mesmes que'l xefe de gobiernu de Noruega adquirió'l títulu de primer ministru.

En 1872, el Storting tomó la decisión de dexar al conseyu d'estáu noruegu participar nes negociaciones parllamentaries, pero l'aprobación foi vetada pol rei Óscar II. El parllamentu cuestionó'l derechu a vetu del rei en cuestiones constitucionales y en 1884 decidió abolir tal derechu, lo que significó una meyora de la política noruega escontra'l parllamentarismu, qu'establecía que nenguna autoridá taba percima del Storting.

El parllamentarismu caltúvose como convención constitucional hasta 2007, añu en que s'incluyó na Constitución. La élite ilustrada, opuesta al parllamentarismu, formó en 1884 el Partíu Conservador (Høyre, lliteralmente «Derecha»), que s'inclinaba por caltener privilexos, ente que los sos rivales constituyeron el mesmu añu'l Partíu Lliberal, una alianza denomada Venstre («Izquierda»), de postura radical y magar el so nome, centrista.

Una nueva tema de discutiniu con Suecia foi la cuestión de la bandera, na que Noruega defendió'l so derechu a tener una enseña mesma, ensin la marca unionista. El Storting aprobó esa propuesta en 1898, en contra de la decisión del rei de caltener la bandera tal como taba antes. Finalmente, el rei sancionó la iniciativa en 1899, xenerando una enérxica respuesta del sector conservador suecu.

Disolución de la unión suecu-noruega editar

 
Estatua en Karlstad, Suecia, que conmemora la separación pacífica de Suecia y Noruega en 1905.

A finales del sieglu XIX, dambos países siguíen un desenvolvimientu independiente, coles mesmes que la economía de Noruega crecía de manera importante. Por ello, la unión debilitóse talmente que lo natural foi esperar la disolución. La causa formal d'ésta sería'l llamáu "conflictu de los consulaos", que nun foi otra cosa que la llucha de Noruega por tener plena igualdá con Suecia. Hasta entós, los cónsules suecos caltener nel estranxeru como representantes de dambos países, pero a finales del sieglu XIX Noruega quixo faer valir el so derechu de tener la so propia representación.

 
Soldaos noruegos xixilando la frontera con Suecia en 1905.

El Storting aprobó la creación de cónsules independientes, pero'l rei negar a sancionar la llei. Tres dellos desencuentros col monarca, el parllamentu declaró que'l poder del rei "dexara de ser funcional" y poro, declaró unilateralmente la disolución de la unión el 7 de xunu de 1905. El 13 d'agostu del mesmu añu realizó un plebiscitu en Noruega, nel que la población, por 368 208 votos a favor y 184 en contra, inclinar pola disolución.

L'actitú unillateral de los noruegos provocó series tensiones ente dambos países y movilizaciones militares a entrambos llaos de la frontera. Finalmente, tres encaloraes negociaciones na ciudá sueca de Karlstad mientres agostu y ochobre de 1905, nes que participaron representantes de los dos gobiernos, decidió algamar una disolución pacífica de la unión, con un consensu de les dos partes sobre les condiciones de la mesma. La disolución concretóse oficialmente'l 26 d'ochobre de 1905, col arrenunciu del rei Óscar II a los sos derechos dinásticos sobre'l tronu noruegu.

Noruega de nuevu independiente editar

 
El rei Haakon VII, col príncipe Olaf en brazos, ye recibíu en Noruega pol primer ministru Christian Michelsen, el 25 de payares de 1905.

La declinación del rei Óscar II incluyía tamién la de los sos fíos, polo que'l Storting abandonó la ufierta de la corona al príncipe Carlos de Suecia y decidióse pola eleición del príncipe Carlos de Dinamarca, fíu segundu del entós príncipe herederu Federico de Dinamarca. El príncipe danés demostró'l so talante lliberal al dexar claro que namái aceptaría'l tronu si la mayoría del pueblu noruegu inclinar pola so candidatura.

Los díes 12 y 13 de payares de 1905 entamóse'l segundu plebiscitu nel país en namái tres meses. Un 79% de la población votó por una monarquía parllamentaria. El 18 de payares, el Storting volvió ufiertar la corona al príncipe Carlos de Dinamarca, quien aceptó esi mesmu día. El nuevu rei tomó'l nome d'Haakon VII y llegó a Cristianía el 25 de payares xunto a la so familia, pa ser investido formalmente'l día 27 del mesmu mes.

Los primeros años de vida independiente de Noruega, hasta l'españíu de la Primer Guerra Mundial, tuvieron marcaos pol rápidu crecedera económicu, basáu na inversión nel sector industrial, favorecíu de la mesma pola instalación d'importantes centrales hidroeléctriques. La posesión de 75% de les centrales hidroeléctriques y del 80% de la industria químico en manes estranxeres empecipió un alderique parllamentariu, que causaría la redaición de lleis que llindaben les concesiones a estranxeros en cuestiones de cayíes d'agua y mines. Una consecuencia de la industrialización foi'l engrosamiento de la clase proletaria y la crecedera del Partíu Llaborista. En 1913 les muyeres llograron el derechu al sufraxu.

N'ares de caltener la so independencia política, el país caltuvo una postura neutral n'asuntos esteriores, y nun cuntó con una política esterior mesma con cuenta de que nun arreyase en conflictos internacionales. Nun foi sinón hasta 1911, mientres la segunda crisis de Marruecos, que los mandos militares sollertaron sobre la necesidá de destinar mayores recursos a la defensa.

El 14 d'avientu de 1911, una espedición noruega, encabezada por Roald Amundsen, convertir na primera en llegar al Polu Sur.

Primer Guerra Mundial editar

 
Alcuentru de los trés reis escandinavos en Malmö, en 1914, cola ocasión del alcuerdu de neutralidá. D'esquierda a derecha, Cristián IX de Dinamarca, Gustavo V de Suecia y Haakon VII de Noruega.
 
Monumentu a los marinos noruegos cayíos na Primer Guerra Mundial.

Pese al optimismu del gobiernu noruegu al respective de la inminente guerra n'Europa, tan solo trés díes depués del españíu de la Primer Guerra Mundial solmenáronse les bolses de valores y el preciu de les ceberes disparóse. Noruega y Suecia apautaron una declaración conxunta de neutralidá'l 8 d'agostu de 1914, a la que se sumó Dinamarca n'avientu d'esi mesmu añu.

La llerza financiero condució al gobiernu lliberal de Gunnar Knudsen a fortalecer el poder del Estáu, interviniendo en delles árees antes acutaes al sector priváu. P'asegurar la estabilidá de les finances, llográronse llograr dos costosos préstamos del Reinu Xuníu y d'Estaos Xuníos; prohibióse la esportación de ciertos productos estratéxicos, a los que se-yos afitó un tope nel so preciu; fíxose obligatoriu l'aseguramientu de la flota comercial; combatióse l'acaparamientu, hubo polítiques de racionamientu y acutóse l'horariu d'apertura de les tiendes.

La neutralidá de Noruega caltúvose en fierros poles presiones del Reinu Xuníu y d'Alemaña, dambos importantes socios comerciales de Noruega, y pola dependencia d'ésta de la importación de materies primes. Los gobiernos británicu y alemán sostuvieron actividaes d'espionaxe en territoriu noruegu. Anque'l gobiernu de Noruega nunca arrenunció a la so postura oficial de neutralidá, terminó per vencer a les presiones britániques, n'evaluando que'l comerciu coles potencies occidentales yera prioritariu que'l que tenía colos imperios centrales. Noruega dexó d'esportar pexe a Alemaña en 1916 y a principios de 1917 azufre y cobre; esto postreru dempués de que'l Reinu Xuníu, en represalia a les transaiciones comerciales xermanu-noruegues, prohibiera la venta de carbón a Noruega. Les empreses privaes noruegues, pela so parte, axustaron de manera independiente col gobiernu británicu la importación de materies primes en cuenta de suspender les sos rellaciones comerciales con Alemaña. Tou ello terminó per enterriar les rellaciones diplomátiques ente Noruega y Alemaña.

A tou lo llargo de la guerra, la flota comercial noruega rexistró perdes; de primeres por dañu colateral, pero a partir de 1915, pola mor del bloquéu alemán contra'l Mar del Norte y en represalia polos alcuerdos noruegu-británicos, por ataque direutu de la marina alemana. Los submarinos alemanes atacaben indiscriminadamente tou buque na ruta ente Noruega, les Islles Feroe y Gran Bretaña. La guerra costó la vida a 1 162 noruegos, otros 943 sumieron y cerca de 800 barcos fueron fundíos.

Aumentu de la desigualdá social editar

A pesar de les perdes, el sector navieru noruegu esperimentó una puxanza, pola mor del eleváu costu del tresporte y la demanda mundial de mercancíes. Hubo muncha especulación que disparó les aiciones de les sociedaes anónimes navieres. La industria, protexida pol gobiernu, tuvo tamién una crecedera meteórica mientres la guerra. Por contraparte, la clase trabayadora careció los altos precios de los productos básicos y el racionamientu, de la que los salarios permanecieron conxelaos. Lo anterior condució a una polarización tanto política como económica na sociedá. Por ello, empecipiaron protestes obreres, como les grandes manifestaciones en Cristianía de 1917 y 1918. Cola revolución de febreru y la revolución d'ochobre en Rusia en 1917, munchos trabayadores noruegos adquirieron postures radicales.

El gobiernu lliberal caltener nel poder mientres tola guerra, refugando les propuestes d'un gobiernu de coalición. La eleición de 1915 ratificó'l dominiu del Partíu Lliberal nel Storting.

Periodu d'enteguerres editar

Nel periodu ente la Primera y la Segunda Guerra Mundial, Noruega tuvo marcada poles lluches obreres y la crecedera de la esquierda, según pola Gran Depresión, qu'afectó de manera significativa a la economía y a les clases trabayadores. Nesta dómina, el gobiernu noruegu llogró la soberanía sobre Svalbard (1920), la remota Islla Bouvet (1927), y Jan Mayen (1930). Sicasí, nun tuvo ésitu na ocupación d'una porción de Groenlandia oriental (Tierra de Erik el Colloráu). Dende 1929, Noruega caltién la so reivindicación sobre la Islla de Pedru I y dende 1939 sobre la Tierra de la Reina Maud, dambos territorios na Artántida, ensin que cunte cola reconocencia internacional.

Polarización política editar

El Partíu Lliberal (Venstre), que se caltuvo hasta 1915 cola mayoría absoluta nel Storting, debilitóse ente que'l movimientu obreru y el so principal brazu políticu, el Partíu Llaborista, fortalecíense. Nos años siguientes entrepoláronse gobiernos lliberales y derechiegos, pero los lliberales perdieron sofitu ente la clase obrera, que consideró insuficientes les midíes del gobiernu pa desaniciar la crisis mientres la guerra, y ente'l campesinado, que se biforcó de los lliberales en 1920 pa formar el so propiu partíu.

El sector radical facer del control del Partíu Llaborista en 1918; ésti ingresó a la Internacional Comunista (Komintern) y sofitáu nel ésitu de la Revolución rusa, abogó pola instauración del socialismu en Noruega. El so desvinculación de la Komintern en 1923 provocó la dixebra d'unu de los sectores más radicales, que formaron el Partíu Comunista de Noruega. Con tou, el PL caltuvo postures revolucionaries que provocaron refugu ente les dereches y los lliberales, pero un importante sofitu de les bases popular que la llevó a convertise nel principal partíu nel Storting. Los sos adversarios trataron d'evitar que'l PL formara gobiernu, sicasí, el rei, tres la so declaración de «tamién soi rei de los comunistes», encamentó en 1927 la formación del primer gobiernu llaborista, cola designación de Christopher Hornsrud como primer ministru. El gobiernu de Hornsrud namái pudo durar tres selmanes y el so fracasu resultó nun notable retrocesu pal so partíu nes eleiciones parllamentaries de 1930.

L'afitamientu de les fuercies polítiques d'esquierda, la crecedera del fascismu n'Italia y Alemaña, la pantasma del comunismu, según les interpretaciones sobre'l papel de la relixón na política, afalaron tamién la división nos sectores conservadores. Delles organizaciones estremistes fundar na dómina d'enteguerres; la postrera d'elles foi Nasjonal Samling (Unión Nacional), fuertemente inspirada nel nacionalsocialismu alemán. Ente los lliberales, una nueva dixebra representó la creación del Partíu Demócrata Cristianu en 1933.

La Gran Depresión editar

La crisis de 1929 dexó sentir los sos efeutos en Noruega a partir de 1931, y la tasa de desemplegu llegó a algamar 30-40%. La miseria ente los obreros provocó serios conflictos sociales, y el sector llabrador lluchó pola defensa de los sos precios frente a la competencia esterior.

Col fracasu del gobierno frente a la crisis formó una alianza política ente'l Partíu Llaborista y el Partíu Agrarista, conocida como «l'Alcuerdu de la Crisis» (Kriseforliket). Los llaboristes, que tres una revisión de la so plataforma política inclinárense escontra la socialdemocracia, pudieron formar gobiernu en 1935, con Johan Nygaardsvold como primer ministru. La crisis perduraría hasta l'entamu de la Segunda Guerra Mundial, pero'l gobiernu implementó importantes midíes pa combatila, como la introducción del impuestu por volume de ventes, la proteición de los productos agropecuarios nacionales, el fomentu a la industria, el fortalecimientu del mercáu internu y l'aumentu nel gastu social. La política económica, que volvió bien popular al gobiernu de Nygaardsvold, tuvo basada nes propuestes d'economistes d'esquierda, que s'inspiraron nel New Deal de Roosevelt y nos esitosos planes de crecedera de la Xunión Soviética.

Segunda Guerra Mundial editar

La invasión nazi editar

 
La fortaleza de Oscarsborg, nel Fiordu d'Oslu, ye atacada pola Luftwaffe, el 9 d'abril de 1940.

Al españíu de la Segunda Guerra Mundial en setiembre de 1939, Noruega decidió caltenese neutral, pero la so estratéxica posición, les sos riques mines de fierro y la so debilidá pa defendese convertir nun territoriu interesante tantu pal Reinu Xuníu como para Alemaña. Enterada de la presión que'l gobiernu británicu exercía sobre Noruega por que ésta entrara na guerra del llau aliáu, Alemaña decidió invadir el país nel marcu de la Operación Weserübung, que s'empecipió'l 3 d'abril de 1940 cola salida de barcos de guerra alemanes escontra Dinamarca y Noruega. El 8 d'abril, los barcos alemanes entraben nel Fiordu d'Oslu.

La invasión alemana foi rápida, magar l'artillería noruego pudo fundir un barcu enemigu dende la fortaleza de Oscarsborg, lo que retrasó la conquista del país per delles selmanes. Mientres la guerra, les llocalidaes de Namsos, Steinkjer, Elverum, Molde, Kristiansund, Bodø y Narvik fueron destruyíes por completu. El 10 de xunu de 1940 capituló l'exércitu noruegu en Trondheim. El rei Haakon VII, que llevara un gobiernu itinerante mientres la guerra que la condució hasta Tromsø, negar a reconocer la capitulación y abandonó el país el 7 de xunu con camín de Londres, una vegada que l'Armada Británica decidiera retirar les sos unidaes de sofitu nes mariñes del norte de Noruega.

Ocupación editar

 
Heinrich Himmler de visita en Noruega en 1941. Equí xunto a Vidkun Quisling, Josef Terboven y Nikolaus von Falkenhorst. Fotografía de los Archivos Federales d'Alemaña.
 
La falta d'alimentos foi una constante mientres la ocupación nazi. Na imaxe, una llarga fila nuna tienda d'alimentos n'Oslu, en 1942.
 
Un soldáu alemán desactiva una mina antipersonal na redoma de Stavanger. Esta actividá causó la muerte a decenes de prisioneros de guerra.
 
Einar Gerhardsen, primer ministru en cuatro causes, fundador del estáu de bienestar y reconstructor del país.

Alemaña caltuvo una fuercia d'ocupación qu'algamó los 400.000 homes, por cuenta de la esmolición de Hitler sobre una posible invasión aliada a Noruega. Nesi contestu, alzáronse numberosos fuertes a tou lo llargo de la mariña. El norte de Noruega, per otra parte, foi escenariu de violentos bombardeos soviéticos, nel cursu de la guerra que sostenía la URSS contra Finlandia y Alemaña. Ante la posibilidá d'una incursión soviética en Finnmark y Troms, los alemanes prauticaron la táctica de tierra quemada y afararon zones rurales d'eses provincies.

Primero que concluyeren les operaciones militares contra Alemaña, el 15 d'abril de 1940 la Corte Suprema de Noruega designó un conseyu d'alministración que s'encargaría del gobiernu de les zones ocupaes pol exércitu alemán, pero'l 24 d'abril de 1940 Alemaña designó a Josef Terboven como Reichkomissar, que sería nos fechos la principal autoridá civil en Noruega. Terboven intentó axustar col gobiernu llexítimu de Noruega por que ésti caltuviérase a les órdenes del Reich. El rei refugó la capitulación y el 25 de payares de 1940, Terboven declaró la deposición del rei y del gobiernu de Nygaardsvold, la disolución del conseyu d'alministración y l'illegalización de tolos partíos políticos, a esceición del fascista Nasjonal Samling. El 1 de febreru de 1942, Terboven designó a Vidkun Quisling, líder de Nasjonal Samling, como ministru presidente. Con esa designación, Terboven pretendía faer creer que la soberanía recayía nos noruegos, pero'l Reichkomissar caltúvose como la máxima autoridá.

Mientres la ocupación nazi, Noruega tuvo rexida por una dictadura. Magar la violencia nun tuvo la magnitú de la ocupación n'Europa Oriental, surdió la censura, hubo embargu d'aparatos de radio, amenaces, detenciones y delles execuciones d'opositores (les más famoses les de los pueblos de Televåg y Arnøy). Al perder Noruega a los sos socios comerciales, hubo falta y racionamientu d'alimentos.

Dictáronse lleis anti-xudíos qu'implicaron el hostigamiento d'esa comunidá y la deportación de 767 d'ellos a campu de concentración alemanes. Amás hubo aproximao 44.000 presos noruegos en cárceles y campos de concentración, de los cualos unos 8.000 fueron deportaos a Alemaña y Polonia (el mayor númberu, unos 2.700, nel campu de Sachsenhausen).

A Noruega llegaron más de 80.000 prisioneros de guerra; la mayoría, unos 75.000, procedentes de la Xunión Soviética y el restu principalmente polacos y serbios. So condiciones inhumanes, fueron utilizaos como mano d'obra na construcción de defenses costeres y de campos de concentración.

Unos 15.000 soldaos noruegos participaron nel frente oriental al serviciu d'Alemaña, en combates en Finlandia y la Xunión Soviética. Seríen conocíos como Frontkjemper ("combatientes del frente").

Resistencia editar

El movimientu de resistencia tuvo encabezáu pol rei Haakon VII y el gobiernu llexítimu del primer ministru Nygaardsvold, quien establecieron un gobiernu nel exiliu con sede en Londres. Dientro de Noruega hubo un pequeñu movimientu de resistencia que consistió en sabotaxes y guerrilla de baxa intensidá, y que tuvo una de les sos principales victories na batalla de l'agua pesao.

Xunto al gobiernu salió del país un pequeñu númberu de fuercies militares, qu'a la fin de la guerra algamaba un númberu averáu de 28.000 efeutivos. Ente éstos atopaben miembros de la marina, l'exércitu y la fuercia aérea que combatiríen nel bandu aliáu. Les sos bases d'operaciones tuvieron principalmente nel Reinu Xuníu y Canadá.

Lliberación y purgues editar

Tres la capitulación d'Alemaña'l 7 de mayu de 1945, procedió la lliberación de Noruega poles fuercies aliaes, l'esmantelamientu del gobiernu nazi, la captura de los sos miembros y el desarme y conseñamientu de los varios miles de soldaos alemanes.

Cola lliberación, asocedieron nel país una serie d'eventos polémicos, que consistieron nuna purga política contra los que se consideraben "traidores a la patria". Polos cargos de traición y crímenes de guerra, foi declarada escepcionalmente llegal la pena capital, prohibida espresamente na Constitución. Fueron executaos 25 noruegos y 12 militares alemanes, y dellos miles de ciudadanos noruegos fueron encarcelaos sol cargu de collaboracionismu colos nazis. Ente los casos más revesosos tuvieron les detenciones d'enfermeres noruegues que trabayaron pa la Cruz Roxa Alemana y la reclusión d'ente 3.000 y 5.000 muyeres que sostuvieron dalguna rellación sentimental con soldaos alemanes. Estes postreres, al igual que los sos fíos, seríen oxetu de vexames y discriminaciones. Los prisioneros alemanes fueron sometíos a tratos inhumanos, contraviniendo lo previsto nes Convenciones de Xinebra.

Socialdemocracia y intervencionismu estatal editar

Pocu dempués de tornar del exiliu, el gobiernu de coalición de Nygaardsvold presentó la so dimisión el 26 de xunu de 1945. Convocáronse eleiciones xenerales n'ochobre d'esi mesmu añu, nes que llograría una victoria contundente'l Partíu Llaborista. El nuevu gobiernu de mayoría tuvo encabezáu por Einar Gerhardsen, un socialdemócrata ex-comunista que permanecería por 17 años nel cargu. Mientres el so mandatu, Noruega abandonó la so tradicional política de neutralidá, foi miembru fundador de la Organización de les Naciones Xuníes (ONX) en 1946, y tres el Golpe de Praga, alliniar col bloque occidental. Nesi contestu, recibió ayuda económica del Plan Marshall (1948), integrar a la Organización del Tratáu del Atlánticu Norte (OTAN) y a l'Asociación Europea de Llibre Comerciu (AELC). Se instituyeron importantes conquistes sociales que convirtieron a Noruega nun referente del estáu de bienestar nel mundu. Amenorgóse significativamente la probeza y el desemplegu, impulsóse la industria y caltúvose una rellación de cordialidá colos partíos opositores. La política económica —qu'impulsó la crecedera acelerada de la economía del país— foi ecléctica, pos tuvo aspeutos d'una economía centralizada de base socialista (regulación del comerciu, de la industria y de los bancos, control de precios), pero la presión de los partíos burgueses y de los Estaos Xuníos influyeron na permanencia d'una economía de mercáu.

La popularidá del gobiernu de Gerhardsen fixo que'l Partíu Llaborista caltener con mayoría absoluta nel Storting tres les eleiciones de 1949, 1953 y 1957. El dominiu llaborista siguió hasta 1961, añu d'eleiciones llexislatives en qu'esi institutu políticu perdió la mayoría absoluta. Dende entós hasta l'actualidá, formáronse gobiernos minoritarios, la mayoría de curtia duración.

El rei Haakon VII finó en 1957. Asoceder el so únicu fíu, Olaf V, quien algamaría niveles d'aceptación bien elevaos.

Gobiernos de minoríes editar

 
Plataforma petrolera noruega nel Mar del Norte. Dende la década de 1970, el petroleu apurrió un porcentaxe significativu de la riqueza del país.
 
Kåre Willoch.
 
Gro Harlem Brundtland.
 
Jens Stoltenberg.

En 1963 dimitió Einar Gerhardsen por causa d'una moción de censura de la oposición que tuvo'l so orixe nun accidente mineru en Svalbard, pero tres un perbreve gobiernu de coalición conservadora tornó en setiembre d'esi mesmu añu. Ésti, el cuartu gobiernu de Gerhardsen, destacó pola so postura a favor de la entrada de Noruega al Mercáu Común Européu.

Tres les eleiciones llexislatives de 1965 el Partíu Llaborista, que llogró la mayoría relativa de los votos, nun pudo formar gobiernu; ésti foi encamentáu pol rei a una coalición de conservadores, lliberales y agraristas encabezada pol agrarista Per Borten. El de Borten, a pesar de ser un gobiernu conservador, nun significó cambeos na política socialdemócrata que s'aplicara en tiempos llaboristes. Mientres el so mandatu vivió un alderique al senu de la coalición y a nivel nacional con motivu del probable ingresu de Noruega a la Comunidá Económica Europea (CEE). Borten dimitió en 1971 arriendes de una censura pola divulgación d'un informe secretu en que'l primer ministru apurriera información confidencial sobre'l país. Por ello formó un nuevu gobiernu minoritariu, encabezáu pol llaborista Trygve Bratteli. Esti gobiernu, partidariu del ingresu noruegu a la CEE, foi ganáu pol votu popular nel plebiscitu de 1971, en que la mayoría de los noruegos votaron en contra del ingresu. Por ello, Bratteli arrenunció al añu siguiente, y sería sustituyíu por un nuevu gobiernu minoritariu, el del demócrata cristianu Lars Korvald.

El gobiernu de Korvald namái pudo durar un añu, pos en 1973 los llaboristes volvieron llograr la mayoría relativa nel Storting. Empezó asina un nuevu mandatu pa Trygve Bratteli, quien tuvo qu'apautar col Partíu de la Izquierda Socialista. El nuevu gobiernu nun pudo algamar los sos proyeutos y dimitió en 1976; asoceder de manera provisional el tamién llaborista Odvar Nordli.

Nordli sería ratificáu nel gobiernu dempués de les eleiciones de 1977. Mientres la so xestión afayáronse inmenses reserves de petroleu na plataforma continental del Mar del Norte. Por ello y tamién por razones pesqueres, el gobiernu anunció l'ampliación del so territoriu marítimu, lo que xeneró inconformidad internacional nun principiu pero que terminó con dos talos alcuerdos pesqueros cola Comunidá Europea, España y la Xunión Soviética. Nordli permaneció como primer ministru hasta 1981, cuando abandonó'l poder n'anteponiendo motivos de salú. Asoceder nel cargu Gro Harlem Brundtland, la primer muyer n'ocupar tal responsabilidá en Noruega.

En 1981, anque'l Partíu Llaborista ganó la mayoría de los votos, el Partíu Conservador, sofitáu pol Partíu Demócrata Cristianu y pol Partíu de Centru, llogró formar gobiernu, el primeru dende 1925. El nuevu primer ministru sería Kåre Willoch. La presencia d'un nuevu gobiernu nun camudó'l sistema de socialdemocracia noruegu, pero'l paquete económicu del primer ministru nun atopó'l sofitu del parllamentu. El so fracasu causó un retrocesu pal so partíu nes eleiciones de 1985, pero caltener nel poder gracies al sofitu del Partíu Lliberal. Nel so segundu mandatu Willoch intentó llevar a cabu una política d'austeridá en 1986, aumentar impuestos a los derivaos del petroleu y menguar el gastu social, lo que fadió a les clases trabayadores. El primer ministru viose obligáu a arrenunciar esi mesmu añu.

La llaborista Gro Harlem Brundtland empecipió asina un nuevu gobiernu minoritariu. La crisis que se-y vieno enriba como resultáu de la cayida del preciu internacional del petroleu causó una respuesta so en direición a una política d'austeridá, control de la inflación y amenorgamientu del consumu. El so gobiernu duró namái hasta les siguientes eleiciones, pa ser sustituyíu pola coalición centro-conservadora-demócratacristiana de Jan Ciscar Syse. Neses eleiciones, cayeron les preferencies escontra llaboristes y conservadores, y avanzaron partíos polarizantes, el Partíu del Progresu, cercanu a la estrema derecha, y el Partíu de la Izquierda Socialista. La coalición de gobiernu quebróse pola mor del alderique sobre la incorporación de Noruega a la Xunión Europea y terminó col arrenunciu de Syse en 1990. Brundtland xubió asina per tercer vegada al poder. En 1991 muerre'l rei Olaf V y ye asocedíu por Harald V.

La primer ministra impulsó l'adhesión a la Unión Europea, pero enfrentó reticencies sobremanera nos referente a les cuotes pesqueres. Nun referendu, Brundtland foi ganada pol non, qu'algamó 52%. Brundtland dimitió en 1995 y empecipió gobiernu'l llaborista Thorbjørn Jagland.

Jagland siguió cola política de la so predecesora, pero enfrentar a la oposición poles sos propuestes izquierdistes (aumentu de les pensiones a adultos mayores) y por escándalos personales nel so gabinete. Cuando nes eleiciones de 1997 el so partíu nun algamar el 36,9% qu'él s'había propuestu, arrenunció. El so socesor, el demócrata cristianu y pastor luteranu Kjell Magne Bondevik encabezó un nuevu gobiernu minoritariu de coalición con conservadores y lliberales. Arrenunció cuando'l Storting refugó una propuesta de proteición al mediu ambiente, pero tres un curtiu mandatu llaborista de Jens Stoltenberg, tornó al poder al añu siguiente (2000), en coalición colos conservadores. Esi mesmu añu, el partíu llaborista namái algamó'l 21% de los votos. Mientres el segundu gobiernu de Bondevik, les sos reformes redundaron nuna meyora significativa de la economía del país, y la so coalición pudo caltenese nel poder hasta 2005, cuando foi derrotada electoralmente por una alianza llaborista-socialista-centrista encabezada por Jens Stoltenberg.

Les eleiciones xenerales de setiembre de 2013 terminaron con ocho años de gobiernu llaborista. La derechiega Erna Solberg ye la nueva primer ministra nuna coalición col populista Partíu del Progresu. Solberg llega al poder con promeses de retayu d'impuestos, mayor inversión n'infraestructura y educación, meyores servicios y mayores llendes a la inmigración. El nuevu gobiernu recibe una economía fuerte con baxu desemplegu.

Ver tamién editar

Referencies editar

  • Arup Seip, J. 1963. Fra embedsmannsstat til ettpartistat og andre essays. Universitetsforlaget, Oslo.
  • Bergsgård, Arne . 1943. Året 1814. Aschehoug, Oslo.
  • Christensen, Christian. 1961. Vårt folks historie, vol. VIII. Fra verdenskrig til verdenskrig. Aschehoug, Oslo.
  • Danielsen, Rolf; Ståle Dyrvik, Tore Grønlie, Knut Helle, y Edgar Hovland. 1995. Norway: A History from the Vikings to Our Own Times Scandinavian University Press ISBN 9788200218036
  • Dyrvik, Ståle. 2005. Året 1814. Samlaget, Oslo
  • Gunnes, Erik. 1976. Rikssamling og kristning en: Norges historie 2: ca.800 - 1177 – J. W. Cappelen, Oslo.
  • Hansen, Guttorm. Norges Grunnlov i 175 år. Gyldendal 1989
  • Moseng, Ole Georg; Erik Opsahl, Gunnar I. Pettersen y Erling Sandmo. 1999 Norsk historie I. 750-1537. Aschehoug, Oslo. ISBN 978-82-518-3739-2.
  • Mykland, Knut. 1976. Norge under sverreætten en: Norges historie 3: 1177 - 1319, J. W. Cappelens forlag, Oslo.
  • Keilhau, Wilhelm. 1927. Norge og verdenskrigen. Aschehoug, Oslo.
  • Krag, Claus. 1995. Vikingtid og rikssamling 800-1130 (Norgeshistorien bd.2) – Aschehoug, Oslo.
  • Nielsen, Yngvar. 1906. Norge i 1905. C. Andersens Forlag
  • Sturluson, Snorri. 1991 (reimpr.) Heimskringla : History of the Kings of Norway. Traducción al inglés de Lee M. Hollander (repr. 1991). University of Texas Press. ISBN 0-292-73061-6
  • Tamelander, Michael y Zetterling, Niklas. 2004. Dean nionde April: Nazitysklands invasion av Norge 1940. Historiska Media. ISBN 91-85057-95-9
  • Þórðarson, Sturla. 1964 The Saga of Hakon and a Fragment of the Saga of Magnus with Appendices. Traducción al inglés de G.W. Dasent (1894, reimpr. 1964). Rerum Britannicarum Medii Ævi Scriptores, vol.88.4, Londres.
  • Vogt, Per. 1938. Jerntid og jobbetid. En skildring av Norge under verdenskrigen. Johan Grundt Tanum (ed.), Oslo.

Referencies editar

Enllaces esternos editar