Segunda Guerra del Congu

La Segunda Guerra del Congo —conocida tamién como Guerra Mundial Africana, Gran Guerra d'África o la Guerra del coltán— foi'l conflictu armáu que tuvo llugar en gran parte del territoriu de la República Democrática d'El Congu (l'antiguu Zaire), con posterioridá a la Primer Guerra del Congo. Esti conflictu empecipiar en 1998 y terminó formalmente en 2003, cuando asumió'l poder un gobiernu de transición so los términos del Alcuerdu de Pretoria. Los combatientes proveníen de nueve naciones (amás d'esistir dientro del país venti faiciones armaes distintes), lo que lo convierte nel conflictu continental africanu más grande del que se tenga noticia.

Segunda Guerra del Congo
Parte de Guerra Civil del Congo
Fecha 2 agostu 1998 → 30 xunu 2003
Llugar República Democrática d'El Congu
Causes Primer Guerra del Congo
Resultáu Alcuerdu de Lusaka (10 de xunetu de 1999):
• Alto al fueu fracasáu.
• Intercambiu de prisioneros ente faiciones en conflictu.
• Organización del MONUC.
Alcuerdos de Gbadolite (31 d'avientu de 2002)
• Cese al fueu fracasáu.
Alcuerdos de Sun City (19 d'abril de 2002):
• Nun hai vencedor claru.
• Creación d'un gobierno unificáu de múltiples partíos, con Joseph Kabila como presidente y Jean-Pierre Bemba como primer ministru.
Consecuencies Alcuerdu de Pretoria (16 d'avientu de 2002):
• Retirada de tropes estranxeres.
• Desarme de milicies hutus.
• Esplegue del MONUC.
Escaramuzas intermitentes ya intervención de dellos países del centru d'África agraven la inestabilidá interna:
Conflictu de Ituri
Guerra de Kivu
• Conflictu de Dongo
• Insurxencia en Katanga
• Insurxencia de les ADF
Fracasáu golpe d'Estáu del 27 de febreru de 2011
Ataques de Kinxasa del 30 d'avientu de 2013
Belixerantes
Pro-gobierno
República Democrática d'El Congu
Angola
Chad
Namibia
Zimbabue
Libia
Anti-Uganda
ERS
Sudán
FDA (ADF)
FNRU II (UNRF II)
FNI
Anti-Ruanda
FDLR
Mai-Mai
Interahamwes
RDR
ELiR (ALiR)
Otres milicies hutus
Anti-Burundi
CNDD-FDD
FLN (FROLINA)
Ruanda
RCD (RDC)
RCD-G (RDC-G)
Milicies banyamulenge
Uganda
MLC
Fuercies de Renovación
UPC
Otres milicies tutsis
Burundi
UNITA
(en xunu de 2000 Ruanda y Uganda combatieron ente sigo en territoriu congoleñu)
Comandantes
Laurent Kabila
Joseph Kabila
Bandera de Namibia Sam Nujoma
Bandera de Zimbabue Robert Mugabe
Bandera d'Angola José do Santos
Idriss Déby
Bandera de Libia Muammar al-Gaddafi
Bandera de Sudán Omar al Bashir
Xeneral Joseph Padiri (Mai-Mai)[1]
Xeneral Dunia Lengwama (Mai-Mai)[2][3]
Bandera de Ruanda Paul Kagame
Bandera de Uganda Yoweri Museveni
Bandera de Burundi Pierre Buyoya
Ernest Wamba dia Wamba (RDC)
Jean-Pierre Bemba (MLC)
Fuercies en combate
Bandera de República Democrática d'El Congu RDC:
45.000-55.000 (1998-2001)[4]
100.000 (2003)[5]
Países aliaos:
10.000-15.000 (1998-2001)
(Angola, Zimbabue, Chad y Namibia)[4]
En 1998:[4] 60.000 RCD, 4.000 ruandeses y 6.000 ugandeses
En 1999:[4] 50.000 RCD, 10.000-15.000 MLC, 10.000-20.000 ruandeses y desconocíu númberu d'ugandeses
En 2000:[4] 15.000-20.000 RCD, 2.500 RCD-ML, 10.000 MLC, 10.000-20.000 ruandeses y 10.000-15.000 ugandeses
En 2001:[4] 15.000-20.000 RCD, 2.500 RCD-ML, 10.000-15.000 MLC, 10.000-20.000 ruandeses y 8.000-9.000 ugandeses
En 2002: 25.000-30.000 ruandeses,[6] 8.000 burundíes[7] y 200-300 UNITA[8]
(tropes presentes en territoriu de la RDC)

Ente 1998 y 2005 morrieron ente 3 800 000 y 4 000 000 de persones (trescientos mil son víctimes d'asesinatos, dos millones y mediu finen pola mor de la fame, maltratos y enfermedaes hasta 2003, tien de sumase otru millón nos dos años siguientes).[9]
[editar datos en Wikidata]

Provocó la muerte d'aproximao 3,8 millones de persones, la mayoría d'elles por fame y enfermedaes prevenibles y curables. Dientro d'estos graves fechos, considerar a esti episodiu'l más álgido dientro del llamáu «xenocidiu congoleñu». Esta tráxica cifra convirtió a esta guerra nel conflictu más mortíferu dende la Segunda Guerra Mundial, y eso ensin cuntar los millones de movíos y refuxaos nos países vecinos.

Magar la paz formal algamada en xunetu de 2003 en Pretoria y al alcuerdu de los intervinientes d'establecer un gobierno d'unidá nacional, la institucionalidad estatal sigue siendo débil y escasa en grandes sectores del país, que sufren inda biltos esporádicos de violencia. En 2004 calculábase que cerca de cien persones morríen diariamente como resultáu de les escaramuzas ocasionales y de la falta de servicios y alimentación. La migración forzada d'habitantes sigue sangrando la rexón nuna crisis que paez nun terminar, ente que la torna paz entá nun llegó a toles rexones.

Causes del conflictu editar

Mobutu Sese Seko editar

Artículu rellacionáu: Mobutu Sese Seko

L'aturbolinada hestoria del territoriu qu'ocupa l'actual República Democrática d'El Congu tien el so orixe na colonización del territoriu per parte de los belgues dende mediaos del sieglu XIX. L'alministración del rei Leopoldu II foi considerada d'una brutalidá y violencia inusitada, inclusive pa los estándares del colonialismu de la so dómina. Esto prosiguió en gran midida más allá de 1908, cuando'l dominiu priváu del rei convertir nel Congo Belga. Productu de la so estraordinaria riqueza mineral y de los llastres del colonialismu, la vida de la naciente república foi problemática dende l'empiezu de la transición a la vida independiente.

La primera eleición democrática efeutuada nel país (1960) dio como resultáu la eleición de Patrice Lumumba, d'enclinos izquierdistes. Ésti foi derrocáu por Mobutu Sese Seko, nun golpe sofitáu pola CIA y Bélxica. Para 1965 Mobutu consolidárase como l'home fuerte del país, estableciendo una dictadura que duraría per munchos años. Caltuvo'l sofitu de los países occidentales gracies al so sofitu na guerra contra la influencia soviética que arreciaba n'Angola. Esti sofitu dexó a Mobutu llograr una fabulosa fortuna personal, ente que'l país cayía nuna espiral de fame, destrucción, empobrecimiento y subdesarrollu insalvable dientro d'una economía de subsistencia. Dempués de la disolución de la URSS a empiezos de la década de 1990, les presiones en contra de Mobutu crecieron de forma sostenida, al nun ser necesariu pa combatir contra unos enemigos yá sumíos. Pa compensar esti efeutu, el dictador creó un fuerte cultu a la personalidá coles mesmes que les axencies internacionales concluyíen que'l país yera un casu perdíu. En 1991 la presión escontra'l réxime traducir nun primer alcuerdu que dio concesiones a los líderes de la oposición, lo cual nun pudo evitar l'inminente desastre. Para 1995 la crisis debilitara'l poder del dictador, y la so influencia yera escasa. Los salarios de l'alministración pública nun se pagaben, la violencia yera reinal y la corrupción la rutina d'acaldía.

El fin de la Guerra fría significó l'abandonu de toa'l África subsaḥariana poles grandes potencies, dexando los países al debalu por qu'enfrentaren los sos problemes por sigo mesmos. Los conflictos internos nun tardaron en desatapase, mientres los resultaos que provocaren los llastres del colonialismu y del conflictu ente los Estaos Xuníos y la XRSS aprucíen. Cuando los estauxunidenses dexaron de sofitar a Mobutu, esto convirtióse na señal esperada polos sos opositores pa empecipiar una gran campaña que terminara col so derrocamientu y el fin de la dictadura.

El segundu ingrediente que faltaba pa desencadenar una gran crisis rexonal apurrir el xenocidiu ruandés de 1994. Productu d'estos graves fechos, amás de la violencia guariada en Burundi, la zona oriental del Zaire convertir nun abellugu pa millones de hutus que fuxíen de les sos tierres, intentando salvar les sos vides. La gran crisis de refuxaos de la rexón de los Grandes Llagos dexó la zona en manes de les milicies interahamwe (formada por hutus que llevaren a cabu bona parte del xenocidiu) sofitaes por elementos del anterior Exércitu de Ruanda.

La Alianza de Fuercies Democrátiques pa la Lliberación del Congo (AFDLC) atopó entós el sofitu de los ruandeses y ugandeses, quien enriaron gran cantidá de dineru y armes por que siguieren la guerra contra les fuercies de Mobutu. Empobinaes por Laurent Désiré Kabila, estes fuercies dieron entamu a la Primer Guerra del Congo en 1996. El gobiernu de Ruanda, dirixíu por una coalición de fuercies tutsis, protestó enérxicamente contra les fuercies hutus refuxaes na zona, que realizaben incursiones dientro del so territoriu. La salida que se buscó entós foi armar a los banyamulengue, etnia tutsi qu'habitaba en Zaire. El gobiernu de Mobutu Sese Seko denunció puxantemente esta intervención, anque la so capacidá d'aición en términos militares yera nula, amás de que'l so capital políticu yera escasu.

Kabila cola escontra Kinxasa editar

Abandonáu polos sos antiguos aliaos, el réxime de Kinxasa derrumbóse fácilmente, una vegada que les fuercies de Kabila empecipiaron el so descensu pol ríu Congu.[10] Atoparon escasa resistencia y pudieron concluyir la so campaña nun curtiu plazu. Cabo tamién señalar que Kabila gociaba de ciertu prestíu, qu'amontara col tiempu, al sostener una constante oposición a Mobutu por más de venti años, Kabila destacar por ser un declaráu marxista, siguidor de Mao Zedong, y por haber tomáu parte na fracasada insurrección sofitada pol guerrilleru arxentín Che Guevara a mediaos de la década de 1960.

Pela so parte, l'exércitu del AFDLC taba formáu en gran parte por tutsis veteranos de los conflictos de la zona de los Grandes Llagos. L'exércitu poner en movimientu n'avientu de 1996, con tomar de control de los pueblos mineru y fronterizu nos cualos estableció bases de sofitu. Informes de masacres y de represiones brutales cometíes polos insurrectos llegaron amodo a Occidente. Un delegáu de derechos humanos de la Organización de les Naciones Xuníes, el chilenu Roberto Garretón,[11] informó que testigos presenciales falaben de grandes masacres cometíes polos rebeldes, estableciendo una cifra averada de 60.000 muertos na so meyora. Estos informes fueron siempres negaos pol AFDLC. Les investigaciones llevaes a cabu en Goma, establecieron que la práutica de la desapaición forzada, la tortura y los asesinatos taben a la orde del día. Garretón citó a Moese Nyarugabo, un ayudante de Mobutu, quien-y señaló qu'estes muertes y desapaiciones yeren esperables en tiempu de guerra.

En marzu de 1997, les fuercies de Kabila empecipiaron una gran ofensiva bélica, de la qu'esixíen la rindición del gobiernu. Informóse que'l 27 del mesmu mes los rebeldes ocupaben la ciudá de Kasenga, magar ser esti fechu desmentíu por Mobutu. So los auspicios de dellos países y organizaciones, facer a finales de marzu delles tentatives de llegar a un alcuerdu. El 2 d'abril foi designáu un nuevu primer ministru, Etienne Tshisekedi, antiguu opositor de Mobutu. Estos cambeos fueron despreciaos por Kabila por consideralos superficiales, amás d'alverti-y a Tshisekedi que si aceptaba'l cargu nun podría formar parte d'un eventual nuevu gobiernu.

Les constantes meyores del AFDLC a lo llargo del ríu llegaron al so puntu culminante cuando en mayu atopar a les puertes de Kinxasa. El 16 d'esi mes, l'exércitu multinacional dirixíu por Kabila tomó'l control del aeropuertu de Lubumbashi, una vegada fracasaes les negociaciones. El dictador fuxó esi mesmu día, proclamándose Kabila presidente. Nesi mesmu momentu empezaron grandes purgues, amás del intentu de Kabila de reorganizar el país.

El sofitu indeseado editar

 
La frontera ente la República Democrática d'El Congu con Ruanda y Burundi.

Cuando en mayu de 1997 Kabila tomó'l control de la capital, enfrentar con pergraves problemes pa gobernar la nueva “República Democrática d'El Congu” (RDC). Fora de los conflictos ente los sos propios partidarios locales y una exorbitante delda esterna, los sos collaboradores estranxeros decidieron nun abandonar el país cuando se-yos solicitó. La presencia d'una gran cantidá de ruandeses na capital amosaba a Kabila como una marioneta de los rexímenes esternos ante los mesmos congoleses.

La creciente tensión agravóse cuando, el 14 de xunetu de 1998, Kabila desfacer del so comandante militar, el ruandés James Kabare, remplazándolo por unu nacional. L'aparente control que paecía tener Kabila sobre la so base política congolesa dába-y la fuercia pa intentar poner distancia na so complexa rellación colos países que lu llevaron al poder. Magar que la xugada esfreció la so rellación con Kigali, intentó ameyorala nomando a Kabare asistente militar del so socesor. Sicasí, dos selmanes dempués Kabila abandonó la diplomacia, estimando a Ruanda la so ayuda y ordenando a eses tropes, amás de les de Uganda, abandonar lo primero posible el país. En menos de 24 hores tolos collaboradores militares ruandeses fueron espachaos a casa ensin nengún tipu de ceremonia. Esto provocó una gran molición ente los grupos que se víen abandonaos pola partida de los estranxeros, principalmente los banyamulengues del este del Congo. Les tensiones d'esti últimu grupu coles naciones vecines fuera una de les causes de la primer guerra del Congo. Fora d'esto fueren utilizaos polos ruandeses pa entrar al país, y pocu tiempu dempués viéronse envolubraos nuevamente nun conflictu armáu.

Faiciones editar

En términos xenerales, los combatientes del Congo pueden ser catalogaos en cuatro grandes grupos (anque esisten tamién dellos grupos individuales qu'engarren pol control de delles árees específiques, riques en recursos).

 
Soldáu congolés afaciendo una metralleta tipu PK soviética na frontera con Ruanda. Añu 2001.
Inclúi fuercies regulares de los exércitos de Ruanda y Burundi, grupos de milicianos creaos pola etnia tutsi banyamulengue, y les fuercies rebalbes llamaes "Reagrupamientu Congoleñu pa la Democracia" o RCD (apoderaes polos banyamulengues). Estos grupos atopen activos na zona de les provincies de Kivu del Norte y del Sur y el so territoriu estender escontra l'este en direición a Kinxasa. Los sos intereses principales son brindar seguridá a Ruanda y Burundi, defender a los tutsis de la RDC, compensar la influencia de Uganda y esplotar los recursos naturales.
Inclúi a grupos hutus responsables del xenocidiu de 1994, rebalbos de Burundi qu'intenten derrocar al so gobiernu, hutus congoleses y miembros de les milicies Mai Mai. La fuercia principal son les "Fuercies Democrátiques pa la Lliberación de Ruanda", qu'opera pela redolada de Kivu. Les sos metes son espulsar a les fuercies tutsis estranxeres, la llimpieza étnica de los banyamulengues, derrocar a los gobiernos de Ruanda y Burundi y ganar el control de los recursos naturales.
Inclúi al exércitu nacional d'Uganda y dellos grupos sofitaos per esti país, tales como'l "Movimientu de Lliberación del Congo". Les sos fuercies controlen la zona del nordés y centro-norte de la RDC. Los sos fines son protexer la frontera ugandesa, evitar el desenvolvimientu d'un estáu fuerte nel Congo, compensar la influencia de Ruanda y esplotar los recursos naturales.
Inclúi al exércitu nacional del Congo, grupos enemigos de los Mai Mai, y naciones aliaes como Zimbabue, Angola, Chad, Sudán y Namibia. Controlen l'este y el sur de la RDC, y los sos principales fines son crear un estáu fuerte que controle les sos fronteres y territoriu, al igual que los recursos naturales.

La guerra étnica ente los hutus y los tutsis convertir nel motor central de bona parte del conflictu, con persones en dambos bandos que buscaron l'aniquilación completa del otru grupu. Les fuercies de Kinxasa y les hutus tuvieron rellaciones cercanes y coincidencies nel so interés por espulsar a los estranxeros y apoderase de los territorios ocupaos poles fuercies ruandeses y ugandeses. De la mesma forma, Uganda y Ruanda intentaron ocupar zones por cuenta de Kinxasa, anque la competencia polos recursos de los territorios provocaron quebres nesta rellación. Hubo noticies sobre supuestos permisos concedíos por Uganda pa dexar a Kinxasa unviar armes per tierra a les fuercies hutus peles sos árees de control, de la mesma manera que los rebeldes de Uganda, Kinxasa y hutus buscaron d'una forma o otra controlar y ganar a los ruandeses y los sos aliaos.

Naturaleza del conflictu editar

 
Ciudadanos de la RDC esperando cruciar a Ruanda nun pasu fronterizu, añu 2001.

Mientres la guerra del Congo nun esistieron grandes batalles y el control territorial foi bastante difusu, ensin llinies de frente bien definíes, daqué propiu de les guerres de cuarta xeneración. Magar que tuvieron arreyaos soldaos de dellos países, estos mesmos países fueron bastante ronciegos a esponelos a combates abiertos. L'equipu y entrenamientu d'estos exércitos significó pa estos probes países destinar ingentes sumas de dineru y recursos que, en casu de perdese, podríen difícilmente ser remplazadas. La naturaleza mesma de la xeografía rexonal convirtió la guerra nel caltenimientu d'una tremera de places fuertes, tales como aeropuertos, puertos, centros mineros y dalguna qu'otra carretera, primero que controlar grandes estensiones de tierra de mal dominiu.

Como resultáu de lo anterior, la guerra combatir, principalmente, grupos de milicies ensin entamar, altamente indisciplinaes y que contribuyeron a la violencia con aiciones tales como violaciones masives, tortura y llimpieza étnica. Por esto mesmu los alcuerdos d'altu al fueu o de paz resultaron en gran midida inoperantes, una y bones estos grupos siguen funcionando impunemente y ensin nengún control. Munches de les víctimes cayeron a manes d'ellos, ente que munchos otros morrieron de fame o enfermedaes espardíes o desafranaes pol caos reinante.

Unu de los principales intentos de los grandes grupos en conflictu foi controlar la magnífica riqueza en recursos naturales del país. Los países de los Grandes Llagos d'África pagaron a los sos combatientes concediéndo-yos la estraición de recursos tales como diamantes y madera. Los esfuercios d'esplotación convirtieron a los oficiales de los exércitos de Ruanda y Uganda en tenedores de pequeñes y grandes fortunes, que col tiempu movieron al oxetivu inicial d'escorrer, prindar y castigar a los principales autores del xenocidiu de 1994, por sostener el control nel este de la RDC. Na interinidá les fuercies d'ocupación establecieron impuestos prohibitivos a los habitantes nativos, confiscando casi tol ganáu y bona parte de los alimentos de les zones ocupaes. Sábese güei qu'hubo intereses de munches partes arreyaes por controlar los xacimientos de coltán, un preciosísimo mineral con un importante usu na industria informático y espacial.

La carrera por consiguir el control de los recursos provocó que bona parte de les fuercies anti-Kabila llegaren a enfrentamientos abiertos. En 1999 tropes de Uganda y de Ruanda topetaron na ciudá de Kisangani. Magar esti quebre ente los sos enemigos, les fuercies de Kabila taben demasiáu exhaustas como pa tomar ventaya de la situación.

La guerra caracterizóse, como toes los conflictos de les últimes décades, pol usu masivu d'Usu militar de neños neños soldaos polos distintos grupos armaos, tantu tropes de faiciones rebalbes como los propíos exércitos de los distintos países. Solo nel añu 2001 na frontera ente Uganda y RDC había cerca de 20.000 neños siendo usaos como soldaos, nun campamentu en Mushaki de 3.000 reclutes un 60% yeren menores de 18 años.[12]En Kivu del Norte envalórase qu'habíen 12.000 neños soldaos (2001),[13]l'usu de neños como combatientes venía dende'l principiu del conflictu, ente 1998 y 1999 nun campamentu en Kaniama-Kasese entrenar a 2.000 neños,[13]en 1999 había nel país 5.000 neños combatiendo.[13]

Envalórase qu'en 1999 l'exércitu de la RDC tenía ente les sos files a 6 o 20 mil menores d'edá, yá na rebelión de Kabila les sos fuercies cuntaben con 10.000 neños. Les milicies Mai-Mai teníen 3.000 menores de 18 años.[13]

El cursu de la guerra editar

L'entamu de la ofensiva rebelde amenació al gobiernu de Kabila en cosa de selmanes, y este superar, pol rápidu sofitu que-y emprestaron delles naciones africanes. Nun empiezu paeció que'l conflictu desencadenaría una guerra rexonal cola intervención de fuercies regulares, pero esto tornóse dende 1999, cuando los frentes estabilizáronse. D'ende d'equí p'arriba la guerra prosiguió al cargu de fuercies irregulares.

Los intentos d'ocupar Kinxasa editar

El 2 d'agostu de 1998 los bayanmulengues de la ciudá de Goma empecipiaron un motín. L'ayuda y sofitu per parte de Ruanda foi inmediatu, emprestando tolos sos apurras y creando la Asamblea pola Democracia Congolesa (ADC), compuesta principalmente polos mesmos banyamulengues, y auspiciada por Ruanda y Uganda. El grupu rápido fíxose fuerte na ciudá de Goma, onde estableció la so base d'operaciones, llegando a controlar les riques provincies orientales de la RDC. Amás Ruanda y Uganda aliar con Burundi pa ocupar tola zona nordeste del país. La respuesta de Kabila foi aliase colos hutus y declarar la guerra a tolos tutsis, aiciones que dieron como resultáu dellos linchamientos públicos de tutsis na capital. El 12 d'agostu, en términos similares a los utilizaos mientres el xenocidiu ruandés, un mayor del exércitu del gobiernu declaró pela radio: “el pueblu tien de llevar machetes, llances, fleches, azadones, espaes, garabatos, cerco d'escayos, piedres, ya instrumentos similares, pa –queríos escuches- matar a los tutsis ruandeses”.[14]

El gobiernu de Ruanda pela so parte, tamién reclamó una parte substancial del Congo como territoriu de la “Ruanda histórica”, amás de denunciar que Kabila taba entamando un nuevu xenocidiu en contra de los tutsis de la rexón de Kivu. Hai de solliñar que siempres foi oxetu de discutiniu, si realmente la intervención ruandesa tuvo como fin esclusivu'l protexer a los banyamulengues.

Nuna venturera maniobra, unos rebeldes del ADC secuestraron una aeronave del gobiernu, moviéndose escontra la base de Kitona, na mariña atlántica, onde se-yos xunieron soldaos gubernamentales remontaos, espardiendo la revuelta por tola zona. Cada vez más pueblos cayíen en manes de los nuevos rebalbos, nuna socesión ininterrumpida tantu nel Este como alredor de Kitona. Los soldaos de Uganda, Ruanda, Burundi y la ADC ganaben a les fuercies de Kabila reiteradamente, magar los intentos de dellos países de llegar a un alcuerdu de paz. El 13 d'agostu, menos de dos selmanes dende l'entamu de la revuelta, les fuercies aliaes tomaron el control de la planta hidroeléctrica de Inga, qu'aprove d'enerxía a Kinxasa, al igual que'l puertu de Matadi nel Océanu Atlánticu (dende onde se tresporta bona parte de los alimentos y bienes escontra la capital). El centru mineru de diamantes de Kisangani cayó'l 23 del mesmu mes y pa finales d'agostu les tropes empezaron a amenaciar a Kinxasa. Nesti periodu Uganda creó un grupu pa sofitar la so causa, denomináu Movimientu pa la Lliberación del Congo (MLC).

Fora de los trunfos mentaos, la llucha siguía a lo llargo del país, onde soldaos pro Kabila combatíen. Pela so parte, los siguidores hutus del gobiernu de la RDC yeren fuertes na zona este, onde nun dexaben de hostigar a los nuevos ocupantes. Sicasí naide creía que'l gobiernu llograría sostenese por enforma tiempu, y esperábase la inminente cayida de la capital. Mientres esti tiempu Kabila dedicóse desesperadamente a buscar el sofitu de diversos países africanos, al igual que'l de Cuba.

El sofitu rexonal a Kabila editar

 
Países beligeranes na guerra.

La revuelta foi detenida cuando los esfuercios diplomáticos de Kabila rindieron los sos frutos. Los primeres en responder a la llamada de Kabila fueron dellos países de los que formaben el Comité pal desenvolvimientu del África Austral. Anque esti organismu internacional contempla planes de defensa común en casu d'agresión, delles naciones caltener na neutralidá. Sicasí países como Namibia, Angola y Zimbabue respondieron a la llamada urxente de Kabila, unviando sofitu a Kinxasa dempués d'una conferencia realizada en Ḥarare el 19 d'agostu. Les motivaciones de cada unu d'ellos yeren distintes:

 
El presidente de Namibia Sam Nujoma.
Dempués de 25 años de guerra civil, el gobiernu angoleñu pretendía acabar coles bases operatives d'UNITA y de fuercies mercenaries, qu'operaben nesi país dende diba tiempu. Dizse que se financió cola venta de diamantes nel mercáu negru p'aprovise d'armes que redirixía dende'l sur del Congo escontra'l país. Al paecer, esta supuesta razón ayudó a motivar a Angola a intervenir na primer guerra del Congo, amás de combatir al contrariu réxime de Mobutu y la so dictadura pro-occidental. Dizse qu'Angola nun esperaba que la revuelta fora instalar a un presidente meyor que Kabila y tarrecía que al contrariu xenerara un vacíu de poder que beneficiaría grandemente a UNITA.
El presidente d'esta nación Robert Mugabe foi unu de los principales artífices de la intervención en sofitu a Kabila, col fin d'amontar el so prestíu y poder n'África, según pa poder controlar parte de los recursos naturales del país. Kabila y Mugabe roblaren un alcuerdu por 200 millones de dólares que favorecía a corporaciones de propiedá de Mugabe y la so familia nel área minera (informes de 1998 respondíen por estos fechos). Mugabe fuera movíu como'l principal líder de l'África subsaḥariana ante l'ascensu de Nelson Mandela al poder en Sudáfrica, y creía que'l so rol nesta guerra podría catapultarlo nuevamente a los primeros llugares. Amás otorgába-y una gran oportunidá d'enfrentase con otru prominente presidente africanu como yera l'ugandés Yoweri Museveni.
El presidente Sam Nujoma tenía intereses similares a los de Mugabe, con dellos familiares arreyaos cola esplotación de los recursos del país. Los intereses nacionales de Namibia nel Congo yeren escasos, y l'entrada nel conflictu foi contraria a la opinión mayoritaria de los habitantes y de los líderes políticos.

Fora d'estos trés países, dellos otros sumáronse a la guerra nel intre de poques selmanes:

Kabila descontara la collaboración de los países francófonos del continente, pero dempués d'una xunta en Libreville, Gabón, el 24 de setiembre, Chad decidió unviar una fuercia de dellos centenares d'homes. Cuntó col beneplácito de Francia, que buscaba recuperar les sos influencies nuna zona na que cayera en desgracia, dempués de la so aciar intervención nel xenocidiu ruandés de 1994.[15]
El gobiernu del coronel Muammar al-Gaddafi collaboró na guerra emprestando los aviones qu'utilizaron les fuercies de Chad pa llegar a la rexón. Les sos probables intenciones debieron de ser terminar col aislamientu internacional al que s'atopaba sometíu dende los sos conflictos colos Estaos Xuníos a mediaos de la década de 1980.
La intervención sudanesa nel conflictu enmárcase puramente dientro de los sos continuos problemes col so vecín Uganda, col cual caltuvo combates esporádicos, amás d'un constante sofitu a grupos rebalbos qu'operen nesi país, tales como'l Exércitu de Resistencia del Señor.

La guerra internacional empezó entós. En setiembre de 1998, les acabante llegar tropes de Zimbabue rompieron el cercu que s'acurría sobre Kinxasa, mientres soldaos d'Angola enfusaben nel país dende Cabinda y otres posiciones, llogrando infligir grandes derrotes a los rebeldes. La intensidá del conflictu foi baxando col pasu del tiempu, llegando a estabilizase una vegada recuperada bona parte del territoriu. Les llendes establecer de forma discontinua y difusa, anque basaos nes zones d'intervención direuta de los exércitos nacionales de Uganda y Ruanda.

En payares d'aquel añu un nuevu grupu sofitáu por Uganda ingresó nel combate col nome de Movimientu pola Lliberación del Congo, na zona norte de la RDC. El 6 de payares el presidente Paul Kagame reconoció per vegada primera la intervención de fuercies ruandeses por motivos de seguridá, probablemente dempués d'un pidimientu nesti sentíu del presidente de Sudáfrica Nelson Mandela, col fin de prosiguir coles negociaciones d'un alcuerdu de paz.

El 18 de xineru de 1999 Ruanda, Namibia, Uganda, Angola y Zimbabue roblaron un alcuerdu d'altu al fueu nun cume celebráu na capital de Namibia, Windḥoek pero esta xunta nun cuntó cola presencia de Kabila nin de nengún otru representante del gobiernu del Congo, polo que la llucha prosiguió.

Fora d'África, los países occidentales decidieron caltenese neutrales, faciendo llamaes pal cese de la violencia. Estos países yeren desaxeradamente reticentes a la posibilidá d'unviar tropes al corazón d'África. Mentanto, compañíes mineres d'Estaos Xuníos, Canadá ya Israel sofitaron al gobiernu de Kabila en cuenta de alcuerdos comerciales, actitú fuertemente criticada por organismos de defensa de los derechos humanos.

Alcuerdu de paz de Lusaka editar

El día 5 d'abril de 1999 les tensiones dientro del bandu formáu por Uganda y Ruanda salieron a la lluz, una vegada que'l líder de la ADC Ernest Wamba Wamba treslladó la so base d'operaciones dende Goma a la ciudá de Kisangani, so la proteición de Uganda. Otru quebre producióse cuando Museveni de Uganda y Kabila roblaron un alcuerdu de cese al fueu na ciudá de Sirte (Libia) so los auspicios de Gaddafi, magar que la ADC y Ruanda negar a participar nel alcuentru. El 18 d'abril, Wamba foi movíu como cabeza de la ADC por un dirixente pro ruandés. Siete díes dempués delles faiciones de la ADC combatieron ente elles pol control de la ciudá de Kisangani. Magar estos fechos, les fuercies contraries a Kabila intentaron establecer un frente xuníu contra él, lo que se vio torpediáu por Uganda, que creó la nueva provincia d'Ituri, xenerando nuevos combates étnicos, no que foi llamáu una guerra dientro d'otra guerra.

Magar toos estes torgues, les circunstancies diplomátiques contribuyeron a establecer un alcuerdu d'altu de fueu. En xunetu de 1999 foi robláu'l Alcuerdu de Lusaka por seis de los países arreyaos na guerra (la República Democrática d'El Congu, Ruanda, Uganda, Angola, Namibia y Zimbabue). El 1 d'agostu sumóse'l MLC, ente que la ADC negar a roblar. Los términos del alcuerdu yeren que toles fuercies batalloses, so una Comisión Militar Conxunta, cooperaríen n'identificar, desarmar y documentar a tolos grupos armaos qu'operaren nel Congo, especialmente aquelles rellacionaes col xenocidiu ruandés de 1994. Magar los términos, pocu o nengún esfuerciu realizar por desarmar a los intervinientes.

N'agostu de 1999 el Conseyu de Seguridá de les Naciones Xuníes ordenó l'esplegue de 90 inspeutores col fin de sofitar el cumplimientu del alcuerdu de tregua. Mientres los meses siguientes toles partes acusáronse mutuamente de violar l'alcuerdu, provocando una tremera de pequeños pero graves incidentes. La tensión ente Uganda y Ruanda agravar col pasu del tiempu, hasta que los exércitos de dambos países enfrentar na ciudá de Kinsagani a empiezos del mes d'agostu. En payares la emisora oficial de televisión del gobiernu de Kinxasa informó que l'exércitu fuera reorganizáu y atopábase empresto a cumplir “la so misión de lliberar al país”. Les fuercies ruandeses empecipiaron entós una gran ofensiva que foi repelida nes cercaníes de la capital.

El 30 de payares de 1999 el Conseyu de Seguridá na so resolución Nº 1279[16] autorizó l'esplegue d'una fuercia multinacional de 5.537 cascos azules y 500 observadores, na Misión de les Naciones Xuníes na República Democrática d'El Congu (conocida como MONUC pol so acrónimu en francés), col fin de collaborar y monitorear el cumplimientu del Alcuerdu de Lusaka. Magar esti esplegue los graves enfrentamientos siguieron, especialmente ente les fuercies de Uganda y Ruanda en Kisangani en mayu y xunu de 2000. El 9 d'agostu del mesmu añu una gran ofensiva llanzada pol gobiernu foi detenida pela redolada del ríu Ubangui por fuercies del MLC. Los repitíos intentos diplomáticos siguíos per dellos países y organismos internacionales como la ONX, la Organización pa la Unidá Africana (actual Xunión Africana) y la Comunidá pal Desenvolvimientu d'África Austral nun llograron detener la crisis. En 2008 los cascos azules na zona de conflictu algamaben los 20.000 homes.[17]

Asesinatu de Kabila editar

El 16 de xineru de 2001 producióse una grave crisis cuando'l presidente Kabila foi asesináu por un miembru del so guardia personal, dientro del Palaciu Presidencial de Kinxasa. La identidá de quien ordenó'l asesinatu permanez desconocida, anque los barruntos diríxense principalmente a los aliaos de Kabila, quien trataben d'evitar el cumplimientu del plan pal establecimientu d'una constitución democrática qu'abriera pasu a eleiciones xenerales. Les tropes angoleñes tomaron parte destacada nel cortexu aciagu del presidente. Pa Occidente, sía que non, yera más importante determinar quién heredaría'l poder que realizar una investigación detallada de asoceder.

 
Joseph Kabila.

Periódicos norteamericanos, especialmente'l Washington Post, evaluaron positivamente al fíu del estinguíu presidente en comparanza con ésti, acusando a Kabila de ser la principal torga pa dar cumplimientu al tratáu de paz. El 29 de xineru el parllamentu escoyó a Joseph Kabila como nuevu presidente de la República, con solu 29 años d'edá. Esta eleición foi la resultancia de les presiones exercíes por Mugabe p'asegurase'l cumplimientu de los sos pactos, y tamién porque tolos diputaos fueren escoyíos personalmente por Laurent Kabila. En menos d'un mes axuntar con Paul Kagame, presidente de Ruanda, nos Estaos Xuníos, llegando al alcuerdu d'intentar llograr el cumplimientu del tratáu de Lusaka y los encamientos de la ONX. Al poco tiempu Ruanda y Uganda empecipiaron la retirada parcial de les sos tropes de los frentes.

Un comité especializáu de la ONX destináu a investigar la esplotación illegal de diamantes, cobaltu, oru, coltán y otros ricos recursos naturales de la RDC, emitió un informe n'abril del 2001.[18][19] Nésti acusaba a Ruanda, Zimbabue y Uganda d'esplotar illegalmente tales recursos, solicitando al Conseyu de Seguridá qu'impunxera sanciones a dichos países. Pese al comportamientu de Ruanda nesti conflictu, esti país sigue recibiendo muncha más ayuda internacional que la RDC, ente que Kagame ye consideráu un "respetáu estadista" poles potencies occidentales, que la so collaboración foi clave pa poner términu al xenocidiu ruandés. Pa otros ye un tipu pocu confiable. Veamos parte de la so cuestionada historia política y militar: El 6 d'abril de 1994, l'avión que tresportaba al Presidente de Ruanda, Juvénal Habyarimana y al Presidente de Burundi, Cyprien Ntaryamira foi baltáu por un misil tierra-aire cuando s'averaba al aeropuertu de Kigali. Tolos que diben a bordu morrieron. Un xuez francés qu'investigó la muerte de los pilotos franceses del avión, concluyó que Kagame dio la orde de valtamientu, asina mesmu un xuez español llegó a les mesmes conclusiones. Kagame ordenó l'ataque, anque otros dicen que los responsables fueron estremistes hutus cercanos al gobiernu del propiu Habyarimana. Les muertes fueron el detonante del xenocidiu de Ruanda. Aproximao 800.000 ruandeses, sobremanera de la etnia tutsi, fueron asesinaos sistemáticamente pol gobiernu Hutu y miles de muyeres fueron infestaes col virus del VIH por aciu violaciones. En respuesta, el FPR de Paul Kagame dio un pasu alantre nos sos esfuercios pa derrocar al gobiernu xenocida. En xunetu de 1994 consiguir, espulsando a los xenocides del poder y acabando colos asesinatos de tutsis. Créese que tamién ellos atacaron a civiles desarmaos. Los cálculos sobre'l númberu civiles hutus muertos en masacres de represalia per parte del FPR en Ruanda, van dende los 25.000 a más de 100.000.

Una fráxil paz editar

Los repitíos intentos de poner términu a la violencia nel Congo fracasaron reiteradamente. L'añu 2002 traxo consigo l'agravamientu de la situación interna de Ruanda, ente que grupos como la ADC arrenunciaron o actuaron sele en sofitar al gobiernu de Joseph Kabila. P'agravar más la situación, los banyamulengues, cansaos del interminable conflictu, remontáronse delles vegaes, provocando graves desordes nes zones que s'atopaben sol so control, topetando con el mesmu exércitu de Ruanda. Como contrapartida d'esta situación, la zona oeste del país, aquella controlada pol gobiernu de Kinxasa, llogró establecer un cada vez más firme orde internu, aumentando la seguridá, controlando la inflación y dexando el regresu de l'ayuda internacional.

N'abril de 2002, so los auspicios de Thabo Mbeki, presidente de Sudáfrica, realizáronse conversaciones de paz na ciudá de Sun City, col fin d'establecer les bases d'un Congo unificáu, con un sistema democráticu multipartidista y d'eleiciones abiertes. Esti alcuerdu foi violáu delles vegaes, anque traxo apareyáu un descensu significativu de la violencia nel país. El principal problema d'esti compromisu ye nun resolver el problema del exércitu, cuestión fundamental pal reestablecimientu de la paz, polo que se debilitó col tiempu.

El 30 de xunetu del mesmu añu roblar na ciudá sudafricana de Pretoria un tratáu de paz que punxo términu a bona parte de los problemes ente Ruanda y la RDC. Los dos principales puntos del alcuerdu fueron:

  • La retirada de 20.000 soldaos ruandeses del territoriu congoleñu; y *

El desarme de les guerrilles hutu interahamwe, unu de los actores principales del xenocidiu ruandés, inda actives nel este del Congo.

 
Refuxaos del campu de Bunia.

El 6 de setiembre llogróse llegar a otru tratáu de paz, esta vegada con Uganda, pol cual esta última nación comprometer a retirar les sos tropes de Bunia y fortalecer les rellaciones ente dambes naciones, anque'l so cumplimientu foi problemáticu. Once díes dempués de la firma, Ruanda anunció l'entamu de la retirada de les sos tropes, operación concluyida'l 5 d'ochobre, fechu confirmáu pol MONUC.

El 21 d'ochobre la comisión d'espertos emitió'l so informe avera del pillaje de les riqueces naturales del Congo per parte de los batallosos. Ruanda y Uganda refugaron arelladamente les acusaciones contra integrantes de les sos tropes, culpaos d'arriquecese a mariña del tráficu ilícitu de diamantes.

El 17 d'avientu de 2002, nun día trascendental pa la hestoria de la RDC, el Movimientu pa la Lliberación del Congo, l'Asamblea pa la Democracia Congolesa y dos de les sos faiciones, la oposición política, representantes de la sociedá civil y miembros de les milicies Mai-Mai roblaron el “Alcuerdu Global ya Inclusivu de Pretoria” que ponía términu al conflictu y establecía un cronograma definíu pa la instauración d'un sistema democráticu nel país. Esti alcuerdu punxo términu formal a la Segunda Guerra del Congo.

Gobiernu de transición editar

El 18 de xunetu de 2003 asumió'l cargu un nuevu gobierno de transición, en cumplimientu del Alcuerdu global d'avientu de 2002. Esti alcuerdu obliga a los partíos y faiciones a realizar el desarme de los grupos armaos, reunificar el país, arrenunciar a la llucha armada y participar nes eleiciones xenerales entamaes. El cumplimientu d'esti alcuerdu foi por demás difícil, una y bones los problemes y les lluches siguieron en tol periodu, obligando a retardar les eleiciones xenerales dende xunu de 2005 a xunetu de 2006.

La causa principal d'estos problemes, -heredaos del colonialismu y el neocolonialismu occidental, que favorez deliberadamente les prevocaciones y conflictos militares según la falta d'una tradición republicana y una alministración xusta y sustentable de los sos propios recursos naturales en beneficiu del so propiu pueblu-, foi'l refugu por delles faición al establecimientu d'una alministración pública non partidista y centralizada. Los batallosos caltienen estructures militares de mandu dixebraes del Gobiernu de Transición, ente que la corrupción reinal del país, heredada del cleptócrata por antonomasia Mobutu Sese Seko, provoca que bona parte de los recursos piérdanse y sían sustraíos por altos miembros de l'alministración.

Mientres gran parte d'esti periodu dellos analistes asitiaron a la RDC dientro de la categoría d'estáu fallíu, a la vista de la gravedá de los problemes que sufría, anque la posibilidá de qu'esta considerancia camude va ser mayor una vegada que s'estableza un gobiernu democráticu.

Na actualidá y magar tolos intentos, la violencia permanez y siguiéronse produciendo graves violaciones a los derechos humanos en dellos sectores del país. Nes provincies de Kivu del norte y del sur les Fuercies Democrátiques pa la Lliberación de Ruanda siguen hostigando a la población, ente qu'en Ituri dir del MONUC amosáronse incapaces de controlar a los grupos armaos que verbenen pola rexón. A lo último, na provincia de Katanga les milicies Mai Mai creaes por Kabila independizáronse del gobiernu de la RDC, provocando graves incidentes.

Intervención de la Corte Penal Internacional editar

Artículu rellacionáu: Corte Penal Internacional

El 19 d'abril del añu 2004 la RDC, como estáu firmante del Estatutu de Roma qu'estableció la Corte Penal Internacional, comunicar col fiscal de dichu tribunal col fin de convidalo a pronunciase alrodiu de la posible esistencia de crímenes que podríen tar sol so xurisdicción. El 23 de xunu el fiscal Luis Moreno Ocampo decidió empecipiar una investigación alrodiu de los fechos, siendo autorizáu pola Sala d'Asuntos Preliminares.[20]

El 17 de marzu de 2006 foi deteníu, so una orde de detención emitida pola fiscalía, l'ex-líder de la Unión de Congoleños Patriotes Thomas Lubanga. Acusóse-y d'utilizar a neños soldaos dientro del marcu del conflictu de Ituri (una subguerra dientro del conflictu), un delitu espresamente tipificado y condergáu nel Estatutu de Roma. Lubanga va tener el dudosu honor de ser la primer persona qu'enfrente un xuiciu pola Corte Penal Internacional.

Consecuencies editar

 
Grupu de muyeres que sobrevivieron a violaciones entamaes na provincia de Kivu del Sur.
 
Campusantu-memorial de víctimes de la guerra en Kisangani.

La guerra foi seique una de les peores desgracies que sufrió esti país dende la so independencia.[21] Ésta sirvió pa destruyir la débil economía qu'esistía, nuna rexón yá probe productu d'años d'esplotación colonial xavaz –como la llevada a cabu por Bélxica- y del establecimientu d'un réxime cleptócrata, dirixíu pol insaciable Mobutu. La pequeña inversión estranxera qu'esistía fuxó mientres el conflictu, dexando al estáu ensin recursu dalgunu. Muncha de la infraestructura qu'esistía foi destruyida, ente que les rabotaes de la guerra étnica llevada a cabu en Ruanda en 1994 azotaron y afondaron les yá graves divisiones raciales qu'hai nel país.

  • Muerte:
Cerca de 5.000.000 persones han muertu como resultancia direuta del conflictu, según estimaciones del Comité Internacional de Rescate. La mayoría d'elles (80-90%) productu d'enfermedaes prevenibles, pola fame y desnutrición causada pola guerra, la destrucción d'infraestructura y el desplazamientu de refuxaos. Paradóxicamente, esto demuestra que de los millones de finaos de la mayor guerra africana, namái unos 500.000 morrieron en combates pola guerra mesma. El Comité Internacional de la Cruz Roja calculaba nel 2004 una estimación d'ente 3,4 y 4,4 millones de muertos, dependiendo de les variables aplicaes al modelu. Les cifres más alcistas falen de 6 a 7 millones de muertos.[22]Les principales rexones afeutaes polos combates fueron Ituri y Kivu, al este de la RDC.
  • Violencia sexual:
Les violaciones masives llevaes a cabu polos combatientes fueron utilizaes como arma por tolos grupos del conflictu. N'ochobre de 2004 Amnistía Internacional conseñó cerca de 40.000 casos de violaciones sufiertes nos últimos seis años, la mayoría d'elles nel sur de Kivu. Esta cifra ye abondo menor a la envalorada por otros organismos, en gran midida porque l'estudiu que se realizó foi parcial y concentráu n'árees accesibles del territoriu, coles mesmes que bona parte de les muyeres violaes negar a dar el so testimoniu. Una de les pruebes d'ello ye l'altu númberu de muyeres que sufren de fístules vaxinales, probablemente causaes por violaciones grupales. La naturaleza reinal de la violación nel conflictu causó (fora de los traumas físicos y psicolóxicos al individuu) un grave aumentu de les enfermedaes de tresmisión sexual, especialmente'l sida.[23]Envalórase qu'hasta 1.000.000 de muyeres fueron violaes, esclavizadas, torturaes, obligaes a embaranzos o albuertos forzaos, etc.[24]
  • Abellugaos:
L'éxodu masivu de refuxaos internos llegó a la cifra de 3,4 millones, la mayoría d'ellos proveniente de les provincies del este, ente que cerca de 2 millones más buscaron abellugu nos países vecinos de Burundi, Ruanda, Tanzania y Uganda.[25]
  • Valoración rexonal:
La guerra provocó'l cuestionamiento alrodiu de la situación del África Subsaḥariana nel so conxuntu. La meyora na democratización de la rexón dende empiezu de la década de 1990 y el fin del apartheid en Sudáfrica amontaren les mires pa la rexón. Pero les crisis provocaes pol xenocidiu ruandés y por esta guerra demostraron en parte que nun yeren más que falses mires. Vease gran crisis de refuxaos de los Grandes Llagos.
  • Mediu ambiente:
Los efeutos devastadores sobre la economía y les instituciones sociales repercutieron gravemente na flora y fauna de la rexón. En setiembre de 2005 un estudiu realizáu pola WWF detectó que la población de hipopótamos nel lago Eduardo cayera a cerca de 900 individuos dende una cifra de 29.000 trenta años antes.[26] Esti descensu atribuyir a la necesidá de comida per parte de los habitantes, al igual que pa vender los dientes como marfil. Na mesma zona viven cerca de la metá de los 700 gorilas de monte del mundu.[27]

Ver tamién editar

Referencies editar

  1. Mai-Mai militias 'control' eastern DR Congo outside big towns
  2. llei&catid=1:actualidá&Itemid=34&lang=fr RD Congo. En Fizi, los antiguos mai-mai siguen faciendo la llei.
  3. Mise en garde par l'Etat-major général du Général Dunia Lengwama
  4. 4,0 4,1 4,2 4,3 4,4 4,5 SIPRI. Stockholm International Peace Research Institute Yearbooks. Armaments, disarmament and International Security. Summary. Solna: Stockholm International Peace Research Institute (SIPRI). Les cifres pa los años 1998-2001 provienen de les ediciones d'esta publicación feches ente 1999 y 2002.
  5. Summary Overview of Security Sector Reform Processes in the DRC - ISS Situation Reports - 6 de xineru de 2005
  6. Prunier, Gerard (2008). Africa's World War: Congo, the Rwandan Genocide, and the Making of a Continental Catastrophe. Oxford University Press, páxs. 243. ISBN 9780199705832.
  7. Murison, Katharine (2003).Africa South of the Sahara 2004. Psychology Press, Europa Publications & Routledge, páxs. 140. 33ª edición. ISBN 9781857431834.
  8. Roessler, Philip & John Prendergast (2006). "Democratic Republic of Congo". Twenty-first-century Peace Operations. Washington DC: US Institute of Peace Press, páxs. 272. Edición de William J. Durch. ISBN 9781929223916.
  9. De re militari: muertos en Guerres, Dictadures y Xenocidios
  10. Marcha de Kabila contra la capital en CIDOB, n'español
  11. Informe del relator especial pa la R.D. del Congo alrodiu de la situación del país.
  12. BBC News | AFRICA | UN finds Congo child soldiers
  13. 13,0 13,1 13,2 13,3 Worst Forms of Child Labour - Congo, Dem. Rep.: Global March Against Child Labour
  14. BBC, 12 d'agostu de 1998, Hate messages on East Congolese radio (n'inglés)
  15. Internacional Crisis Group, 17 de payares de 1998 Congo At War: A Briefing of the Internal and External Players in the Central African Conflict (n'inglés)
  16. Consejo de Seguridá de les Naciones Xuníes, 30 de payares de 1999. Resolvimientu 1279   (n'español).
  17. 2008 Ochobre « diariu d'un corresponsal - el congo sangrar de nuevu
  18. Indymedia, Arxentina, 25 de setiembre de 2006. Les compañíes 'high-tech' financien el xenocidiu nel Congo.
  19. Revista Mundu Negru, mayu de 2002. RDC: Coltan, el corazón de la guerra.
  20. Corte Penal Internacional, 23 de xunu de 2004. Comunicáu de prensa: The Office of the Prosecutor of the International Criminal Court opens its first investigation (n'inglés).
  21. Informe de Human Rights Watch (n'inglés).
  22. «Xenocidiu “High-Tech” nel Congo » Barricada.com.nin». Archiváu dende l'orixinal, el 30 d'avientu de 2008. La cifra correspuende al númberu de muertos envaloraos pola crisis de la rexón ente'l periodu 1996 a 2008.
  23. Comité Internacional de la Cruz Roja, 6 de marzu de 2006. Congo-Kinshasa: el Comité Internacional de la Cruz Roja (CICR) empresta asistencia a les víctimes de violencia sexual (n'español).
  24. «Sud Kivu».
  25. Altu Comisionado de les Naciones Xuníes pa los Refuxaos, 2006. Informe Añal de Metes, casu de la R.D. del Congo   (n'inglés).
  26. World Wide Fund for Nature, Gráficos de la población d'elefantes na R.D. del Congo (n'inglés).
  27. World Wide Fund for Nature, 29 d'agostu de 2003. News: World's biggest hippo population decimated (n'inglés).

Bibliografía editar

  • Berkeley, Bill. (2001) The Graves Are Not Yet Full: Race, Tribe, and Power in the Heart of Africa Basic Books. ISBN 0-465-00642-6.
  • Clark, John F. (2002) The African Stakes in the Congo War New York: Palgrave McMillan. ISBN 1-4039-6723-7.
  • Edgerton, Robert G. (2002) The Troubled Heart of Africa: A History of the Congo St. Martin's Press. ISBN 0-312-30486-2.
  • Gondola, Ch. Didier. (2002) The History of Congo, Greenwood Press, ISBN 0-313-31696-1.

Enllaces esternos editar

Informes y documentos editar

N'español editar

N'inglés editar

Mapes editar

N'español editar

N'inglés editar

En francés editar